Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

LLEI 3/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per a pal·liar i reduir la pobresa energètica (electricitat, aigua i gas) a la Comunitat Valenciana [2017/1041]

(DOGV núm. 7976 de 09.02.2017) Ref. Base de dades 001393/2017

LLEI 3/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per a pal·liar i reduir la pobresa energètica (electricitat, aigua i gas) a la Comunitat Valenciana [2017/1041]
Sia notori i manifest a tots els ciutadans i totes les ciutadanes que les Corts han aprovat i jo, d’acord amb el que estableixen la Constitució i l’Estatut d’Autonomia, en nom del rei, promulgue la llei següent:


PREÀMBUL

La situació econòmica tan precària en què es troben moltes famílies al País Valencià ha provocat que moltes d’aquestes no puguen assumir el pagament dels subministraments bàsics de llum, gas i aigua o es priven d’altres béns bàsics necessaris per a poder atendre’ls. Aquesta circumstància afecta greument la vida i la salut de les persones que la pateixen ja que posa en risc el seu dret a una vida digna i la seua seguretat, i les minva en la capacitat per a participar com a membres de ple dret en la societat per les repercussions que té, no només sobre la seua integritat física, sinó també sobre la resta de funcions de reproducció i regeneració social que es realitzen en l’àmbit domèstic inclòs l’àmbit de l’educació.
Efectivament, l’accés als subministraments bàsics energètics és condició sine qua non per a garantir altres drets fonamentals com la vida, la salut o la dignitat humana, i també aspectes relacionats amb l’ensenyament pel que fa a la importància que en la formació té la connexió a internet. Per tot això, tenint en compte la greu situació d’uns col·lectius molt afectats per la crisi financera, es considera que, d’acord amb les directives 2009/72/CE del Parlament Europeu i del Consell, sobre normes comunes per al mercat interior de l’electricitat, i 2009/73/CE del Parlament Europeu i del Consell, sobre normes comunes per al mercat interior del gas natural, cal establir una sèrie de mesures per prevenir i pal·liar la pobresa energètica.

Aquesta llei es dicta en ús de les competències exclusives de serveis socials i defensa del consumidor i de l’usuari que l’article 49, paràgrafs 24 i 35, atribueixen a la Generalitat Valenciana, com també en el marc de les obligacions que corresponen als poders públics establertes pels articles 51.1 i 128.1 de la Constitució espanyola, com a manifestacions de la declaració continguda en l’article 1.1 de la norma bàsica que defineix l’Estat espanyol com un estat social.
D’altra banda, l’article 131 estableix que l’Estat, mitjançant una llei, planifica l’activitat econòmica general per a atendre les necessitats col·lectives, equilibrar i harmonitzar el desenvolupament regional i sectorial, i estimular el creixement de la renda i de la riquesa i la seua distribució més justa.
No obstant això, és el número 13 de l’apartat 1 de l’article 149 de la carta magna, relatiu a les bases i la coordinació de la planificació general de l’activitat econòmica, el títol genèric que ha servit de vegades per a justificar, juntament amb altres, algunes normes nacionals que han regulat matèries com el sector elèctric, hidrocarburs, etc.
D’aquesta manera, les mesures incloses en aquesta llei estan destinades a establir mesures d’ajuda a les famílies que no poden fer-se càrrec de les despeses en matèria d’electricitat, gas i aigua, com també a promoure el canvi en els hàbits de consum i, especialment, l’estalvi energètic, que permetrà reduir el consum i, per tant, el cost de la factura de llum, aigua i gas a les llars en situació de vulnerabilitat social on es donen aquest tipus d’intervencions.
Per a aconseguir el canvi en els hàbits de consum es necessita la concurrència de totes les parts que intervenen en aquest tema: les administracions, amb normes com aquesta, per a pal·liar les conseqüències de la carència de serveis bàsics; les persones usuàries, amb l’adquisició d’hàbits, i les empreses que, dins del concepte de la responsabilitat social corporativa, contribuïsquen al millorament de l’estat de benestar, promovent un consum responsable, que repercutiria no sols a nivell personal individual de les persones objecte d’aquesta llei, sinó en la consecució de beneficis generals per a tota la societat.
El suport dins de les empreses d’una unitat de treball social (algunes ja en tenen) contribuiria de forma efectiva a aconseguir una millor atenció a les necessitats col·lectives, a equilibrar i harmonitzar el desenvolupament regional i sectorial, i a estimular el creixement i la distribució més justa de la renda i la riquesa.
D’altra banda, la pobresa energètica és només una de les manifestacions de la pobresa, que es caracteritza per la carència de recursos econòmics que impedeixen a les persones que la pateixen aconseguir la cobertura de les necessitats bàsiques: aliment, habitatge i subministraments energètics, i impedeixen l’accés a serveis vitals com educació, cultura, ocupació i participació activa en la societat.
Facilitar els subministraments d’aigua, llum i gas a les persones en situació de vulnerabilitat és obligació dels poders públics valencians, però no es pot oblidar una meta més ambiciosa com és que tots els ciutadans tinguen els ingressos suficients perquè puguen organitzar-se autònomament. D’això deriva la necessitat d’un esforç per superar aquestes situacions des de plantejaments de normalització i justícia social, generant ocupació i establint prestacions suficients que promoguen l’autonomia de les persones.


CAPÍTOL I
Disposicions generals

Article 1. Objecte
Constitueix l’objecte d’aquesta llei l’adopció de mesures per a pal·liar i reduir la pobresa energètica a les llars en situació de vulnerabilitat social de la Comunitat Valenciana com també establir mesures efectives i preventives per a incrementar l’estalvi i l’eficiència energètics.


Article 2. Definicions
1. Als efectes d’aquesta llei, s’entendrà per «pobresa energètica» la situació de dificultat en què es troba una llar de la Comunitat Valenciana per a atendre el pagament del seu consum energètic i que comporta una falta d’accés normalitzat als subministraments d’electricitat, aigua, gas i altres fonts de combustibles energètics a proposta dels serveis socials municipals.
2. S’entén per «mesures per a combatre la pobresa energètica» totes aquelles actuacions encaminades a mitigar els efectes immediats de la pobresa energètica per als que la pateixen, com també les destinades a prevenir les causes que porten les famílies a aquestes situació de precarietat.
3. S’entén per «reduir la pobresa energètica» totes les actuacions destinades a aconseguir que disminuïsca el nombre de persones que, per motius econòmics, no poden mantenir a la seua llar unes condicions mínimes de salubritat i dignitat. També es considerarà així l’adopció de totes les mesures encaminades a incrementar l’estalvi i l’eficiència energètics, com els certificats d’eficiència energètica i l’adopció de bones pràctiques energètiques a la llar.
4. S’entendrà per «llar en situació de vulnerabilitat social» aquella que es trobe en situació de pobresa energètica d’acord amb els paràmetres que es definisquen reglamentàriament en atenció als nivells d’empobriment admesos per l’Institut Nacional d’Estadística referits a la Comunitat Valenciana.
A aquest efecte es considerarà que tenen la condició de «llar en situació de vulnerabilitat social» aquelles en què els informes dels serveis socials municipals acrediten, com a principal percepció regular dels integrants de la unitat familiar o de convivència, rendes mínimes d’inserció o rendes garantides de ciutadania.


CAPÍTOL II
Mesures per a pal·liar i reduir els efectes de la pobresa energètica

Article 3. Declaració de llar en situació de vulnerabilitat social
1. La competència per a declarar la situació de vulnerable serà de la Generalitat, a proposta dels alcaldes o l’òrgan competent d’entitats locals, en base als informes dels serveis socials.
2. La declaració que suposa el reconeixement de llar en situació de vulnerabilitat s’obtindrà amb la sol·licitud prèvia de qualsevol de les persones majors d’edat que la pateixen davant els serveis socials municipals, i ha de quedar constància en el registre de documents de la seua presentació. La documentació que haurà d’acompanyar-s’hi serà la que corresponga d’acord amb la normativa reguladora de les situacions i ajudes consegüents.
3. En el cas que una empresa comercialitzadora d’energia (aigua, electricitat o gas) vulga tallar el subministrament per raons d’impagament, haurà de comunicar aquesta circumstància als serveis socials municipals perquè estudien la situació de la llar en risc de situació de pobresa energètica, de manera prèvia al fet que s’efectue cap tipus de restricció o tall en el subministrament.
4. Els serveis socials municipals actuaran en els termes que corresponen a la situació, i a aquest efecte examinaran si hi concorren els requisits i emetran informe sobre el particular.
5. El termini màxim perquè l’òrgan competent dicte la resolució del procediment serà de seixanta dies hàbils comptadors des del següent al de presentació de la sol·licitud i disposar de la documentació corresponent. Transcorregut aquest termini sense que la resolució haja recaigut, el silenci s’entendrà de caràcter positiu.
6. Una vegada estimada la sol·licitud, l’ajuntament la comunicarà a l’empresa o les empreses subministradores dels serveis compresos, per tal que siguen sabedores de la responsabilitat de l’administració i no efectuen talls en els subministraments.

Article 4. Improcedència de la declaració de llar en situació de vulnerabilitat
En el cas que els serveis socials municipals informen que la situació objecte de l’anàlisi no és susceptible d’obtenir la declaració de vulnerable, l’ajuntament no admetrà a tràmit la sol·licitud per improcedència de la declaració, i quedaran expedites les vies de recurs corresponents.


Article 5. Ajuda en el pagament de la factura del consum energètic
1. Les ajudes concedides hauran de garantir sempre que en totes les llars en situació de pobresa energètica es garantirà un accés mínim a un subministrament d’aigua, electricitat, gas i altres fonts de combustibles energètics, que assegure una vida digna a tots els membres de la família.

Amb aquest objecte es desenvoluparà la normativa corresponent, que, ateses les particularitats de cada cas pel que fa a la situació econòmica i d’eficiència energètica de la llar, establirà les ajudes pertinents amb criteris de progressivitat.
2. Així mateix, els serveis municipals promouran el canvi de contracte de subministrament d’energia elèctrica a la modalitat de «bo social» sempre que el sol·licitant de la declaració de llar en situació de vulnerabilitat social reunisca les condicions per a acollir-se a aquesta tarifa reduïda.
3. Els departaments autonòmics responsables de l’aplicació de les polítiques socials publicaran anualment una única convocatòria que recollirà totes les ajudes destinades a pal·liar la precarietat energètica.
4. Als efectes del que hi ha disposat en l’article 187 del Reial decret legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, els pagaments derivats de les ajudes reconegudes de vulnerabilitat tindran caràcter prioritari.

Article 6. Durada i renovació
1. La declaració com a llar en situació de vulnerabilitat social tindrà una validesa de sis mesos des del moment que siga confirmada i serà renovada si les persones integrants d’aquesta llar mantenen la seua situació i així és apreciat pels serveis socials municipals.
2. En el cas de l’emergència social dependrà del temps que aquesta situació es mantinga segons l’informe dels serveis socials municipals.

3. En qualsevol moment els serveis socials municipals podran verificar el manteniment de les circumstàncies que determinaren la declaració com a llar en situació de vulnerabilitat social. No aportar aquesta documentació, sense justificació, podrà determinar la revocació de les ajudes.
4. Totes les prestacions s’extingiran des del moment en què els perceptors deixen de complir els requisits que van determinar la situació. A aquest efecte, tots els perceptors tenen l’obligació de comunicar, en el moment que es produïsca, qualsevol canvi en la situació personal, familiar o patrimonial que puga afectar la seua situació.
Article 7. Complementarietat de les ajudes
1. Podran optar a aquestes ajudes les persones o famílies en situació de vulnerabilitat o risc d’exclusió social al territori de la Comunitat Valenciana, i seran complementàries a les prestacions econòmiques individualitzades, sempre que no superen les quantitats establertes en la normativa emanada de la conselleria competent en matèria d’inclusió social, d’acord amb els criteris i les valoracions realitzades pel personal professional dels serveis socials.
2. En tot cas, la persona de la llar en situació de vulnerabilitat que haja presentat la sol·licitud hi haurà de fer constar que ha iniciat un tràmit semblant davant d’alguna altra administració pública o que n’és beneficiària.

Article 8. Pla de micromesures d’eficiència energètica
1. S’entén per micromesures d’eficiència energètica totes aquelles mesures que, pel seu cost i fàcil implementació, milloren i contribueixen a reduir la despesa energètica en les llars per tal de prevenir i combatre la pobresa energètica.
2. La futura Agència Valenciana d’Energia, en col·laboració amb les conselleries competents en la matèria, elaboraran i executaran un pla de desenvolupament de micromesures d’eficiència energètica en col·laboració amb les entitats locals i les organitzacions d’experts i de persones usuàries i consumidors. Aquest pla serà aprovat per la Generalitat.
3. El pla esmentat serà sotmès a una avaluació anual per tal de comprovar-ne l’eficàcia. Per a aquest fi es crearà una comissió de seguiment en què participaran les administracions locals i l’autonòmica, com també experts en l’àmbit energètic i les organitzacions socials esmentades, per tal de poder ser sotmès a possibles millores.
4. Les intervencions compreses dins del pla de desenvolupament de micromesures d’eficiència energètica inclourà almenys:
a) Anàlisi de l’eficiència energètica de la llar i dels hàbits energètics dels que hi viuen, i proposta de micromesures d’eficiència energètica adaptada a les particularitats de la llar.
b) Anàlisi de les factures i els contractes dels serveis bàsics d’electricitat, gas i aigua i, si escau, de propostes per a abaratir els costos dependents del contracte.
c) Formació específica bàsica en eficiència i bones pràctiques energètiques.
En l’ajuda en el pagament en la factura del consum energètic es prioritzaran aquelles llars que s’acullen a una intervenció domiciliaria destinada a assolir millores d’eficiència energètica.


CAPÍTOL III
Finançament de las mesures previstes en la llei

Article 9. Finançament de l’ajuda dels pagaments de la factura del consum elèctric i de mesures d’estalvi energètic
Es crearà el fons valencià per a l’eficiència energètica i de garantia de subministraments bàsics, que es nodrirà d’aportacions de fons públics amb càrrec a la Generalitat Valenciana, i d’aportacions d’altres institucions públiques d’àmbit europeu, estatal i local, que hauran de consignar anualment els pressupostos respectius, com també de les empreses subministradores d’energia, gas i aigua. Aquest fons, a més d’atendre situacions d’impagament de subministraments bàsics degudes a una situació de precarietat econòmica, també podrà oferir finançament per a l’aplicació de mesures d’estalvi i d’eficiència energètica; per a aquesta finalitat, el fons valencià per a l’eficiència energètica es desenvoluparà per reglament.

Article 10. Finançament dels plans de micromesures d’eficiència energètica
El finançament d’aquest tipus d’iniciatives correspon a la Generalitat Valenciana sense perjudici de l’obtenció de fons europeus i estatals.
Els fons europeus podran obtenir-se directament de la Unió Europea o indirectament, a través de l’administració central i de la implementació dels programes operatius (pluriregionals i de la Comunitat Valenciana) dels fons estructurals i d’inversió (EIE) corresponents al període de finançament 2014-2020 emmarcats en l’acord d’associació signat entre Espanya i la Comissió Europea per al període esmentat.
Els fons estatals per al finançament de micromesures d’eficiència energètica s’articularan mitjançant convenis i altres fórmules com és el cas de l’accés al fons nacional d’eficiència energètica.


CAPÍTOL IV
Procediments de tramitació i col·laboració amb les administracions locals

Article 11. Tramitació davant de les administracions locals
Les administracions locals posaran a disposició dels ciutadans els mitjans necessaris perquè aquests puguen sol·licitar la declaració de llar en situació de vulnerabilitat social per via telemàtica o presencial.


Article 12. Col·laboració entre la Generalitat i les administracions locals
La Generalitat garantirà el finançament de les mesures establertes en aquesta llei en col·laboració amb les diputacions i la resta d’entitats locals.
La Generalitat i les administracions locals establiran els canals de col·laboració i comunicació oportuns per a l’intercanvi d’informació, la gestió d’expedients i la tramitació dels pagaments, com també per a la resta d’actuacions que comporte el compliment de les disposicions d’aquesta llei.
La Generalitat habilitarà els mitjans tant humans com tècnics i econòmics suficients per a donar cobertura al conjunt de les actuacions derivades de l’aplicació d’aquesta llei.


CAPÍTOL V
Règim sancionador

Article 13. Infraccions
1. Les infraccions tipificades en aquesta llei podran donar lloc a la imposició d’una o més d’una de les sancions següents, sense perjudici de les quanties que, amb caràcter bàsic, establisca la normativa estatal en la matèria:
2. Constituirà infracció greu:
a) El tall de subministraments a les famílies que, tot i estar acollides als preus voluntaris per al petit consumidor o a l’abonament social, no han abonat les factures corresponents a les entrades que deuen mentre estiga tramitant-se la sol·licitud de declaració de llar en situació de vulnerabilitat social.
b) No comunicar prèviament als serveis socials el tall de subministraments als quals es refereix l’article 3.3.
3. Constituirà infracció molt greu la reincidència a cometre, en el termini d’un any, més d’una infracció de la mateixa naturalesa en la mateixa població quan així ha sigut declarat per resolució administrativa ferma.
4. Seran responsables de les infraccions les empreses comercialitzadores.

Article 14. Sancions
1. En el cas d’infraccions molt greus:
a) Multa entre 15.025,31 i 601.012,10 euros.
b) Publicació, a través dels mitjans que es consideren oportuns, de les sancions imposades, una vegada que aquestes hagen adquirit fermesa en via administrativa o, si escau, jurisdiccional, i també raó social de les persones jurídiques responsables i l’índole i la naturalesa de les infraccions.
2. En el cas d’infraccions greus:
Multa entre 3.005,07 i 15.025,30 euros.
3. Les quanties anteriors es trobaran, al seu torn, dividides d’acord amb l’esquema següent:
a) Infraccions greus:
– Grau mínim, entre 3.005,07 i 7.000 euros.
– Grau mitjà, entre 7.000,01 i 11.000 euros.
– Grau màxim, entre 11.000,01 i 15.025,30 euros.
b) Infraccions molt greus:
– Grau mínim, entre 15.025,31 i 210.000 euros.
– Grau mitjà, entre 210.000,01 i 405.000 euros.
– Grau màxim, entre 405.000,01 i 601.012,10 euros.
4. La graduació de les sancions es farà tenint en compte la concurrència d’alguna de les circumstàncies següents:
a) Que afecte un grup de persones pertanyent a un col·lectiu objecte d’especial protecció.
b) L’incompliment reiterat de les prohibicions i els requeriments realitzats formalment.
c) Que hi haja reiteració, per haver sigut sancionat per resolució ferma per la comissió d’altres infraccions tipificades en la normativa de protecció als consumidors, en els dos anys anteriors a la comissió de la nova infracció.
d) Els danys i perjudicis causats als consumidors i als usuaris.
e) La reparació dels danys i perjudicis causats als consumidors.

f) La rectificació de les irregularitats que han motivat la incoació de l’expedient.
5. Si, iniciat un procediment sancionador, l’infractor reconeix la seua responsabilitat i acredita haver rectificat les circumstàncies constitutives de la infracció comesa, tot això amb anterioritat al fet que es dicte la resolució de l’expedient, es podrà resoldre directament aquest, amb la imposició de la sanció corresponent a la quantia mínima de cadascun dels graus.
6. Si, resolt l’expedient, l’infractor ingressa la quantia de la sanció imposada dins dels quinze dies següents a la notificació d’aquesta, li serà descomptat un 20  % de l’import.

Article 15. Procediment per a l’exercici de la potestat sancionadora
Correspon a la Generalitat, com a administració competent, la incoació dels expedients sancionadors, si bé els ajuntaments podran instar-la quan tinguen coneixement, per qualsevol via, de fets que puguen ser constitutius d’infracció.
En allò que no estiga previst en aquesta llei respecte de l’exercici de la potestat sancionadora en la matèria objecte de regulació, serà aplicable el que hi ha previst per a la iniciació, la tramitació i la resolució dels procediments sancionadors, i el que preveu la regulació general i comuna relativa a l’exercici de la potestat sancionadora de l’administració.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera
La Generalitat podrà assignar recursos amb càrrec al fons de contingència dels pressupostos en el primer any d’aplicació d’aquesta llei.

Segona
El pla de desenvolupament de mesures de microeficiència en llars en situació de vulnerabilitat social desenvolupat en l’article 8 d’aquesta llei haurà d’aprovar-se abans que transcórreguen sis mesos des que entre en vigor.

Tercera
1. L’administració de la Generalitat durà a terme negociacions amb les companyies subministradores a fi de signar convenis sobre matèries com ara la millora en els hàbits de consum, l’eliminació de talls de subministrament en període hivernal o la contribució a l’estalvi energètic i a la implantació i el desenvolupament de les mesures de microeficiència.

2. En els termes dels articles 118 i 150.1 del Reial decret legislatiu 3/2011, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el text refós de la Llei de contractes del sector públic, les administracions públiques de la Comunitat Valenciana incorporaran en els procediments de contractació de subministraments d’aigua, llum i gas condicions especials d’execució i d’adjudicació relacionades amb el finançament de projectes d’interès social i solidari, com així mateix per a cobrir les despeses de personal necessari per a la tramitació dels abonaments socials, l’anàlisi de les factures, propostes per a l’estalvi en habitatges i mediació en supòsits de persones en situació de vulnerabilitat.

DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA

Única
Mentre es crea la futura Agència Valenciana de l’Energia i se la dota dels recursos suficients, les funcions que li correspondran en l’àmbit local podran ser desenvolupades pels serveis municipals amb competències sobre la matèria.


DISPOSICIÓ FINAL

Única. Publicació i entrada en vigor
Aquesta llei es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i entrarà en vigor l’endemà que es publique.

Per tant, ordene que tots els ciutadans i totes les ciutadanes, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir aquesta llei.

València, 3 de febrer de 2017

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

linea
Mapa web