DECRET LLEI 1/2016, de 26 de febrer, del Consell, de modificació del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, d'horaris comercials en la Comunitat Valenciana, i de la llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana. [2016/1373]
(DOGV núm. 7731 de 01.03.2016) Ref. Base de dades 001541/2016
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 02.03.2016 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball Grup temàtic: Legislació Matèries: Comerç
DECRET LLEI 1/2016, de 26 de febrer, del Consell, de modificació del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, d'horaris comercials en la Comunitat Valenciana, i de la llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana. [2016/1373]
PREÀMBUL
En matèria dhoraris comercials, el capítol III del títol II de la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de comerç de la Comunitat Valenciana, preveu una regulació laplicació i el desenvolupament de la qual sha vist afectada per la modificació de la legislació bàsica de lEstat continguda en el Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir lestabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, i en la Llei 18/2014, de 15 doctubre, daprovació de mesures urgents per al creixement de la competitivitat i leficiència, que van donar una nova redacció a diferents articles de la Llei 1/2004, dHoraris Comercials.
Amb la publicació del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dhoraris comercials a la Comunitat Valenciana, es pretenia donar solució als diversos criteris i interpretacions que havien generat distintes normes de la legislació bàsica de lEstat, tant per part de les administracions publiques com dels operadors econòmics, i que en diverses ocasions havien esdevingut en controvèrsies davant dels òrgans jurisdiccionals.
LAdministració de lEstat va convocar la Comissió Bilateral de Cooperació, prevista en larticle 33 de la Llei Orgànica 2/1979, de 3 doctubre, del Tribunal Constitucional, modificat per la Llei Orgànica 1/2000, de 7 de gener, amb la finalitat diniciar negociacions per a resoldre les discrepàncies manifestades en relació amb larticle 21 i la disposició transitòria segona del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dhoraris comercials a la Comunitat Valenciana, amb vista a evitar la interposició dun recurs dinconstitucionalitat contra la norma esmentada.
Com a resultat de les negociacions el 28 de desembre de 2015 es publicà, en el BOE i el DOCV, la Resolució de 16 de desembre de 2015, de la Secretaria General de Coordinació Autonòmica i Local, per la qual es publica lAcord de la Comissió Bilateral de Cooperació Administració General de lEstat-Generalitat, en relació amb el Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dhoraris comercials a la Comunitat Valenciana, i ambdues parts consideren resoltes les discrepàncies, i el Consell es va comprometre a la seu modificació mitjançant un decret llei o en la pròxima Llei de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i dOrganització de la Generalitat, a fi que entraren en vigor en un breu termini de temps a partir de la confirmació daquest acord.
La data de confirmació i publicació de lacord aconseguit no va permetre la seua tramitació en la Llei de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera i dOrganització de la Generalitat, per la qual cosa el compromís aconseguit ha de fer-se a través de laprovació dun decret llei en el qual es reflectisca la modificació consensuada.
Els canvis legislatius esmentats introdueixen nous criteris perquè els ajuntaments resulten determinants en la flexibilització del règim dhoraris aplicable al seu territori. Daquesta manera, atés que els ajuntaments són els que coneixen en millor mesura els requeriments de les empreses comercials que subiquen en els seus territoris i també els serveis que necessita la demanda dels residents, turistes i visitants dels seus municipis, es facilita lescenari idoni per a aconseguir una adequada conciliació dels interessos del comerç local amb els dels seus clients potencials i la possibilitat dafavorir noves sinergies entre turisme i comerç amb els consegüents beneficis per a ambdós sectors.
En aquest context, després de les negociacions mantingudes, shan rebut diverses peticions, per part dajuntaments i operadors econòmics, de modificació de les dates dinici de la llibertat dhorari, daquelles zones de gran afluència turística que les tenen concedides amb linici dels períodes de Setmana Santa i estival, per als supòsits en què hi ha coincidència, com ocorre lany 2016, amb altres festius previs per als quals no sestén la llibertat horària.
Resulta adequat arreplegar aquestes peticions en aquest mateix decret llei, ja que no distorsiona el contingut dels acords aconseguits, sinó que la solució que es proposa està en sintonia amb alguns dels criteris consensuats en la Comissió Bilateral de Cooperació, i es tracta dun supòsit que, com ocorre lany 2016, va vinculat amb festivitats linici de les quals pot variar de mes cada any, com és el cas de la Setmana Santa, o la data fixa de les quals en el calendari, com és el cas del període estival, pot ser contigua a festivitats o diumenges.
La urgència de la publicació i lentrada en vigor duna nova modificació de la regulació dels horaris comercials en les zones de gran afluència turística de la Comunitat Valenciana queda justificada pel mateix compromís aconseguit, el qual semmarca en la regulació establida en larticle 33 de la Llei Orgànica 2/1979, de 3 doctubre, del Tribunal Constitucional, modificat per la Llei Orgànica 1/2000, de 7 de gener; i en el cas de lampliació de linici dels períodes de llibertat horària, vinculats a linici de temporades vacacionals de Setmana Santa o estival, es justifica en el fet que la regulació del sector del comerç a la Comunitat Valenciana té una notòria rellevància econòmica que va indissolublement unida a un model econòmic el principal motor del qual és la prestació de serveis vinculada en gran manera al turisme, per la qual cosa durant aquestes temporades vacacionals es produeix una acumulació de dies inhàbils que pot incidir ocasionalment en lincrement de la demanda habitual.
A la vista daixò anterior, queda justificada la necessitat i loportunitat de laprovació dun decret llei dhoraris comercials en les zones de gran afluència turística de la Comunitat Valenciana.
Pel que sha exposat, i a lempara del que preveuen els articles 44 i 49 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller dEconomia, Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 26 de febrer de 2016,
DECRETE
Article 1. De la modificació del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dhoraris comercials a la Comunitat Valenciana
1. La disposició transitòria segona del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dhoraris comercials a la Comunitat Valenciana, queda redactada tal com figura en lapartat I de lannex del present Decret Llei.
2. Larticle 21 de la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana, inclòs en lannex del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dhoraris comercials a la Comunitat Valenciana, queda redactat tal com figura en lapartat II de lannex del present Decret Llei.
Article 2. De la modificació de la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana
Safig una nova disposició addicional, que queda redactada tal com figura en lapartat III de lannex del present Decret Llei.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Legislació laboral
Laplicació de qualsevol règim dhoraris comercials previstos en el present Decret Llei es desenvoluparà sense alteració ni menyscabament de la legislació laboral vigent.
Segona. Incidència econòmica en la dotació de despesa
Laplicació i desplegament daquest Decret Llei no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent per raó de la matèria i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Expedients en tramitació
Els expedients en tramitació es resoldran aplicant la present normativa.
Segona. Zones de gran afluència turística
Les zones de gran afluència turística que estigueren declarades amb anterioritat a lentrada en vigor del present decret llei mantindran aquesta consideració en els termes en què van ser declarades.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o dun rang inferior que soposen al que disposa el present decret llei.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
El present decret llei entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Castelló de la Plana, 26 de febrer de 2016
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dEconomia Sostenible,
Sectors Productius, Comerç i Treball,
RAFAEL CLIMENT GONZÁLEZ
ANNEX
I. Modificació de la disposició transitòria segona del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dhoraris comercials a la Comunitat Valenciana
Disposició transitòria segona. Zones de gran afluència turística
Les zones de gran afluència turística que estigueren declarades amb anterioritat a lentrada en vigor del present Decret Llei mantindran aquesta consideració en els termes en què van ser declarades.
II. Modificació de larticle 21 de la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana, inclòs en lannex del Decret Llei 1/2015, de 27 de febrer, del Consell, dhoraris comercials a la Comunitat Valenciana
Article 21. Zones de gran afluència turística
1. Els establiments ubicats en les zones de gran afluència turística tindran plena llibertat per a determinar els dies i les hores en què romandran oberts al públic a la Comunitat Valenciana.
2. La declaració de zona de gran afluència turística, que podrà estendres a tot o part del terme municipal o del nucli urbà, fixarà per a cada cas les condicions daplicació, incloent-hi els períodes a què sestén.
3. La declaració de zona de gran afluència turística la durà a terme la direcció general competent en matèria de comerç a sol·licitud de lajuntament interessat, amb audiència prèvia del Consell Local de Comerç o, a falta daixò, de lòrgan semblant i de les entitats més representatives del sector dàmbit autonòmic.
4. Es consideraran zones de gran afluència turística aquelles àrees coincidents amb la totalitat o part del municipi o part en què concórrega alguna de les circumstàncies següents:
a) Existència duna concentració suficient de places en allotjaments i establiments turístics.
El nombre total de places que soferisca en hotels, hostals, pensions, apartaments, càmpings, cases rurals i albergs de la zona per a la qual se sol·licita la declaració serà, almenys, de 15 places per cada 100 habitants, segons les dades oficials de lAgència Valenciana del Turisme. El compliment daquest requisit serà suficient per a acreditar la condició de zona de gran afluència turística durant els períodes de Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival (del 15 de juny al 15 de setembre).
Per a períodes diferents dels indicats, shaurà dacreditar que locupació de places en allotjaments i establiments turístics siga superior al 50 % en el període sol·licitat, prenent com a referència les dades de lany immediat anterior.
b) Existència duna concentració suficient en el nombre de segones residències respecte a les que constitueixen residència habitual.
El nombre de vivendes de segona residència serà almenys dun 20 % del total de vivendes del municipi, segons lúltim cens oficial de vivendes publicat per lInstitut Nacional dEstadística, o segons certificat de lajuntament que acredite els dits percentatges, en els supòsits en què no foren coincidents. El compliment daquest requisit serà suficient per a acreditar la condició de zona de gran afluència turística durant els períodes de Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival (del 15 de juny al 15 de setembre).
Per a períodes diferents dels indicats, shaurà dacreditar que el volum de generació de residus sòlids urbans en la zona, durant el període sol·licitat, siga superior, en un 50 %, a la mitjana anual, exclosos els mesos en què se celebre la Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival (de l1 de juny al 30 de setembre). Per a determinar lincrement dels mesos dels períodes sol·licitats, respecte a la mitjana anual abans indicada, es prendran com a referència els dos anys immediatament anteriors a la sol·licitud.
c) Que haja sigut declarat patrimoni de la humanitat o shi localitze un bé immoble dinterés cultural integrat en el patrimoni historicoartístic.
Per a la determinació de les zones de gran afluència turística contigües al bé, caldrà ajustar-se a les declaracions i a les seues delimitacions perimetrals realitzades per les autoritats estatals o autonòmiques o els organismes internacionals competents.
Per a la determinació de les zones de gran afluència turística no contigües al bé declarat patrimoni de la humanitat o el bé immoble dinterés cultural integrat en el patrimoni historicoartístic, caldrà ajustar-se, si és el cas, al règim dobertura daquest, i en tot cas a la rellevància de les visites diàries en diumenges i dies festius.
d) Celebració de grans esdeveniments esportius o culturals de caràcter nacional o internacional.
La declaració de zona de gran afluència turística haurà de coincidir amb els dies o el període en què se celebre, incloent-hi el dia anterior i el posterior.
Quan la celebració de lesdeveniment es desenvolupe en una sola jornada, que coincidisca amb linici, durant o el final dun cap de setmana o acumulació de dies festius, es prendrà com a referència linici i el final del cap de setmana o acumulació de festius per a establir el dia anterior i el posterior de lesdeveniment.
e) Proximitat a àrees portuàries en què operen creuers turístics i registren una afluència significativa de visitants.
El nombre de creueristes de lany anterior al de la sol·licitud haurà de superar els 40.000, dacord amb les dades oficials que proporcione lautoritat portuària.
La declaració de zona de gran afluència turística emparada en aquesta circumstància es limitarà als dies de permanència del creuer.
f) Que constituïsquen àrees el principal atractiu de les quals siga el turisme de compres.
Shaurà de justificar que shan registrat un nombre de pernoctacions, lany immediatament anterior a la sol·licitud, equivalent al 40 per cent de la població de dret del municipi on subique la zona per a la qual se sol·licita la declaració.
Quan no puga acreditar-se el que sha exposat anteriorment, shaurà de justificar que almenys el 40 % dels clients dels establiments comercials de la zona per a la qual se sol·licita la declaració, en els sis mesos anteriors a la sol·licitud, hauran de ser residents en lestranger o en municipis situats a un mínim de 100 quilòmetres de distància de làrea comercial.
Aquest punt es podrà acreditar per mitjà destudis elaborats per lajuntament o bé a instàncies seues, amb dades extretes dorganismes oficials, de lInstitut Nacional dEstadística, cambres de comerç, Agència Valenciana del Turisme o entitats comercialitzadores de targetes de crèdit/dèbit que acrediten fefaentment aquestes dades.
III. Modificació de la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana
Disposició addicional tercera. Ampliació dels períodes dinici i fi de determinades zones de gran afluència turística
Les zones de gran afluència turística la declaració de les quals shaja autoritzat per als períodes de Setmana Santa (de Diumenge de Rams a Dilluns de Sant Vicent) i estival podran ampliar la data dinici, de fi o ambdues en aquells anys en què aquestes dates inicialment previstes en la seua declaració siguen contigües a un diumenge, dia festiu o una acumulació de festius.
En aquests casos sentendrà que linici o el final del període autoritzat originàriament en la declaració de zona de gran afluència turística sestén fins al diumenge, dia festiu o dies festius immediatament contigus.