DECRET 20/2019, de 15 de febrer, del Consell, pel qual es regula el procediment per a la tramitació d'expedients d'herències intestades a favor de la Generalitat. [2019/1725]
(DOGV núm. 8492 de 22.02.2019) Ref. Base de dades 001754/2019
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 23.02.2019 Aquesta disposició afecta: Deroga: Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Patrimoni de la Generalitat Descriptors: Temàtics: herència, propietat immobiliària, propietat mobiliària, propietat de béns, propietat pública , patrimoni de la Generalitat, monografies
DECRET 20/2019, de 15 de febrer, del Consell, pel qual es regula el procediment per a la tramitació d'expedients d'herències intestades a favor de la Generalitat. [2019/1725]
PREÀMBUL
Dacord amb el que estableix larticle 71.1.c de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, en la redacció donada per la Llei orgànica 1/2006, de 10 dabril, el patrimoni de la Generalitat està integrat pels béns procedents, segons la legislació civil foral valenciana, dherències intestades, quan el causant posseïsca, dacord amb la legislació de lEstat, el veïnatge civil valencià.
En aquest sentit i en desplegament de la Llei 14/2003, de 10 dabril, del patrimoni de la Generalitat, es va aprovar el Decret 47/2013, de 5 dabril, pel qual es regulava el procediment per a la tramitació dherències intestades a favor de la Generalitat.
Després de laprovació de la Llei 15/2015, de 2 de juliol, de la jurisdicció voluntària, i les modificacions que preveu en la normativa relativa a expedients dherències intestades, es fa necessària una adaptació integral a la realitat jurídica actual, fonamentalment per la inviabilitat jurídica posada de manifest en els informes corresponents. Tot això implica la necessària modificació del procediment previst en el decret esmentat.
En aquest sentit, cal assenyalar que amb caràcter prioritari, dins de la fase de distribució del cabal hereditari de les herències abintestat, es considera necessari modificar la norma actual, que fa referència a larticle 956 del Codi Civil, considerant que la nova redacció daquest article introduïda per la Llei 15/2015, de 2 de juliol, de la jurisdicció voluntària, en al·ludir al concepte daplicació tributària, no té encaix en el nostre ordenament autonòmic, per la qual cosa es considera oportú destinar dos terços daquest cabal hereditari a fins dinterés social, i consignar pressupostàriament les quantitats que corresponguen dins dels pressupostos de la Generalitat.
Així mateix, cal adequar, entre altres procediments administratius que tramita la Generalitat, el procediment per a la declaració administrativa dhereua abintestada a favor de la Generalitat, que suposa un canvi de la regulació establida en el Decret 47/2013, de 5 dabril, que obliga sempre i en tot cas a la declaració judicial dhereu abintestat. En aquest sentit és necessària la seua adaptació mitjançant el present decret que suposa desjudicialitzar el procediment per a la declaració duna administració pública com a hereua abintestada, que substitueix el procediment judicial per una declaració administrativa.
També aquest decret està igualment inspirat pels principis consagrats en larticle 129.1 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Daltra banda, per motius de simplificació del procediment i per qüestions deficiència administrativa, és procedent modificar larticulat relatiu a la investigació de béns i drets amb caràcter previ a la declaració administrativa dhereua abintestada a favor de la Generalitat.
Independentment daixò, es pretén abreviar, i si és el cas suprimir, determinats actes de tràmit que permeten agilitzar els procediments.
Per tot això, sha estimat necessari aprovar un nou decret que integre lactual regulació normativa i les modificacions necessàries, perquè això permet un tractament sistemàtic dels procediments en qüestió, dotant així lactuació administrativa duna millora en leficàcia i en leficiència, que són junt amb la necessitat, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència, principis establits en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En virtut daixò, a proposta del conseller dHisenda i Model Econòmic, en virtut del que es disposa en larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, el Consell, amb la deliberació prèvia, en la reunió de 15 de febrer de 2019,
DECRETE
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
1. Aquest decret té per objecte la regulació del règim administratiu de la successió intestada a favor de la Generalitat, en desplegament de larticle 43.3 de la Llei 14/2003, de 10 dabril, de patrimoni de la Generalitat.
El que estableix aquest decret és aplicable en els procediments dherències intestades que es tramiten a favor de la Generalitat.
2. Quan es donen les circumstàncies establides en el Codi Civil perquè tinga lloc la successió legítima de la Generalitat segons el que preveu larticle 43.3 de la Llei 4/2003, saplicaran les normes contingudes en aquest decret per a tramitar lexpedient administratiu per a la declaració de la Generalitat com a hereua abintestada, així com per a gestionar, liquidar i destinar el cabal hereditari, si és el cas.
3. Les facultats i procediments que en aquest àmbit competencial corresponguen a la Generalitat els exerciran els seus òrgans competents en matèria de patrimoni, amb subjecció al que disposa la Llei 14/2003, i aquest decret, atenent la mateixa organització de lAdministració de la Generalitat.
Article 2. Iniciació del procediment per a la declaració administrativa dhereua abintestada a favor de la Generalitat
1. El procediment per a la declaració de la Generalitat com a hereua abintestada siniciarà dofici per acord de lòrgan competent, adoptat per iniciativa pròpia o com a conseqüència dordre superior, petició raonada daltres òrgans o denúncia, o en virtut de les comunicacions a què es refereixen larticle 791.2 de la Llei 1/2000, de 7 de gener, denjudiciament civil (dara endavant, LEC), i larticle 56.4 de la Llei de 28 de maig de 1862, del notariat.
2. Lòrgan competent per a acordar la incoació serà el centre directiu de lAdministració de la Generalitat competent en matèria de patrimoni.
3. Quan en un dels procediments dintervenció judicial de lherència regulats en lesmentat article 791 de la LEC siga nomenada la Generalitat administradora judicial daquesta, el càrrec recaurà en el centre directiu de lAdministració de la Generalitat competent en matèria de patrimoni, que efectuarà les gestions inherents a aquest a través de la unitat administrativa encarregada de la gestió econòmica del patrimoni.
Article 3. Deure de comunicació
1. Els que per raó del seu càrrec o ocupació pública tinguen notícia de la defunció intestada dalguna persona resident a la Comunitat Valenciana que no tinga persones hereues legítimes, estan obligats a donar-ne compte a la Generalitat, sense que tinguen la condició de denunciant als efectes del que disposa larticle 13 daquest decret.
2. La mateixa obligació incumbeix a les persones responsables del centre o de la residència on haja viscut la persona causant i a ladministrador o administradora o qui ostente la representació legal.
3. La mateixa obligació incumbeix a les persones titulars de la propietat, usdefruit o arrendament de lhabitatge on haja ocorregut la defunció, així com a qualsevol persona en la companyia de la qual haja viscut la persona finada i estiga empadronada en el domicili amb ella.
Article 4. Denúncia de particulars
1. Tot particular no comprés en larticle anterior podrà denunciar la defunció intestada duna persona que no tinga persones hereues per mitjà dun escrit dirigit al centre directiu de lAdministració de la Generalitat competent en matèria de patrimoni.
En la denúncia shauran de fer constar necessàriament els documents següents:
a) Acreditació de la defunció del causant, per mitjà del document del certificat de defunció expedit pel Registre Civil.
b) Acreditació de la residència del causant en qualsevol municipi de la Comunitat Valenciana, per mitjà del certificat dempadronament expedit per lAjuntament que corresponga.
c) Procedència de la successió intestada, per mitjà de la remissió del certificat dactes dúltimes voluntats.
De la mateixa manera shaurà de fer constar necessàriament en lescrit la relació de béns i drets de la persona difunta, amb indicació del seu emplaçament i situació, així com la informació de possibles administradors, arrendataris, depositaris o posseïdors en qualsevol concepte daquests.
2. Les persones que hagen denunciat la defunció a què es refereix lapartat anterior tindran dret a percebre, en concepte de premi, el deu per cent dels béns detallats en la seua denúncia que sincloguen en la liquidació de lherència, dacord amb el que preveu larticle 13 daquest decret.
Article 5. Tramitació del procediment per a la declaració dhereua abintestada a favor de la Generalitat
1. Lexpedient serà instruït pel centre directiu de lAdministració de la Generalitat competent en matèria de patrimoni.
En el cas que es considere que la tramitació de lexpedient no correspon a lAdministració de la Generalitat, es traslladarà a ladministració competent per a això.
2. Lacord dincoació del procediment es publicarà gratuïtament en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de patrimoni.
Senviarà una còpia de lacord per a la seua publicació en els taulers danuncis dels ajuntaments corresponents a lúltim domicili del causant, al del lloc de la defunció i on radiquen la major part dels seus béns. Els edictes hauran destar exposats durant el termini dun mes.
3. Qualsevol persona interessada podrà presentar al·legacions o aportar documents o altres elements de juí amb anterioritat a la resolució del procediment.
4. El centre directiu de lAdministració de la Generalitat competent en matèria de patrimoni realitzarà els actes i comprovacions que resulten necessaris per a determinar la procedència dels drets successoris de lAdministració de la Generalitat i inclourà en lexpedient totes les dades que puga obtindre sobre el causant i els seus béns i drets.
A aquest efecte, si lòrgan judicial o la persona titular de la notaria no han remés la documentació esmentada, se sol·licitarà de les autoritats i personal funcionari públic, registres i la resta darxius públics, la informació sobre el causant i els béns i drets de la seua titularitat que sestime necessària per a la millor instrucció de lexpedient. Aquesta informació, dacord amb el que estableix larticle 64 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques, serà facilitada de forma gratuïta, tot això sense perjuí de les limitacions previstes en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, en matèria de subministrament dinformació de caràcter tributari.
Així mateix es podrà demanar de la ciutadania la col·laboració a què es refereix larticle 62 de la mateixa norma legal.
Article 6. Finalització de lexpedient per a la declaració administrativa de la Generalitat com a hereua abintestada
1. La resolució de lexpedient i, si és el cas, la declaració dhereua abintestada a favor de la Generalitat en la qual es contindrà ladjudicació administrativa dels béns i drets de lherència, correspon a la direcció general competent en matèria de patrimoni, amb un informe previ de lAdvocacia General de la Generalitat sobre la proposta de resolució de finalització del procediment.
El termini màxim per a la resolució del procediment serà dun any. No obstant això, en el supòsit de necessitar-se inventari judicial de béns del causant, si aquest no sha comunicat a ladministració abans de transcorreguts deu mesos des de linici del procediment, el termini per a resoldre sentendrà ampliat fins a dos mesos després de la seua recepció.
2. La resolució que es dicte haurà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en la pàgina web de la conselleria competent en matèria de patrimoni, i comunicar-se, si és el cas, a lòrgan judicial que estiga coneixent de la intervenció del cabal hereditari. La resolució que declare la improcedència de declarar hereua lAdministració shaurà de notificar, a més, a les persones amb dret a heretar.
3. Quan de la tramitació del procediment per la Generalitat es concloga que no hi ha béns de lherència, o no es localitzen, o que el seu valor no supere les despeses de tramitació de lexpedient o el valor dels deutes de lherència, el centre directiu de lAdministració de la Generalitat, competent en matèria de patrimoni, podrà finalitzar el procediment per mitjà dacte resolutori exprés darxivament de lexpedient de declaració administrativa de la Generalitat com a hereua abintestada.
4. Tots els actes administratius, que seran dictats en aquest procediment pel centre directiu de lAdministració de la Generalitat competent en matèria de patrimoni a través de la unitat administrativa encarregada de la gestió jurídica i administrativa, només podran ser recorreguts davant de la jurisdicció contenciosa administrativa per infracció de les normes sobre competència i procediment, després de lesgotament de la via administrativa. Les persones que es consideren perjudicades quant al seu millor dret a lherència o altres de caràcter civil per la declaració dhereua abintestada o ladjudicació de béns a favor de lAdministració podran exercitar les accions pertinents davant dels òrgans de lordre jurisdiccional civil, tal com estableix lapartat 8 de larticle 20 bis de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, de patrimoni de les administracions públiques.
Article 7. Efectes de la declaració dhereua abintestada
1. Realitzada la declaració administrativa dhereua abintestada, que suposarà lacceptació de lherència a benefici dinventari, es podrà prendre possessió dels béns i drets del causant per mitjà duna acta de la direcció general competent en matèria de patrimoni i, si és el cas, demanar de lautoritat judicial lentrega dels que es troben davall la seua custòdia.
La direcció general competent en matèria de patrimoni haurà de dur a terme ladopció, si és el cas, de les mesures que siguen procedents per a obtindre la possessió dels béns.
2. Els béns i drets del causant no inclosos en linventari i que sidentifiquen després de la declaració de lAdministració de la Generalitat com a hereua abintestada i de la presa de possessió dels béns i drets hereditaris, sincorporaran al cabal hereditari i sadjudicaran per resolució de la direcció general competent en matèria de patrimoni per mitjà del procediment dinvestigació regulat en larticle 8 daquest decret.
No obstant això, en els casos en què el dret de propietat del causant conste en registres públics o sistemes danotacions en compte, o derive de la titularitat de comptes bancaris, títols valors, depòsits, i, en general, en qualssevol supòsits en què el seu dret siga indubtable per estar assentat en una titularitat formal, la incorporació dels béns es realitzarà per acord del centre directiu competent en matèria de patrimoni.
3. Als efectes previstos en els articles 14 i 16 de la Llei hipotecària, al que estableix el text refós de la Llei del cadastre immobiliari aprovat per Reial decret legislatiu 1/2004, de 5 de març, i les normes que el despleguen, així com a la llei anual de pressupostos de la Generalitat, la declaració administrativa dhereua abintestada de lAdministració de la Generalitat en què es continga ladjudicació dels béns hereditaris, o, si és el cas, les resolucions posteriors de la persona titular de la direcció general competent en matèria de patrimoni en què acorda la incorporació de béns i drets al cabal relicte i la seua adjudicació, seran títol suficient per a inscriure a favor de la Generalitat en el Registre de la Propietat, en el cadastre immobiliari i en lInventari General de Béns i Drets de la Generalitat respectivament, els immobles o drets reals que figuren en aquestes a nom del causant, i hauran de disposar prèviament de la taxació corresponent, que es basarà en linforme emés per la unitat funcional encarregada de la gestió tècnica de la direcció general competent en matèria de patrimoni. Si els immobles o drets reals no estan prèviament inscrits, el títol esmentat serà suficient per a procedir a la seua immatriculació. Totes les actuacions administratives seran efectuades pel centre directiu competent en matèria de patrimoni a través de la unitat funcional encarregada de la gestió jurídica i administrativa dels immobles.
4. Si en la massa hereditària no figuren béns o el valor dels que puguen formar el cabal previsiblement no supere les despeses de tramitació de lexpedient, el Consell podrà acordar larxivament de les actuacions a proposta de la persona titular de la conselleria competent en matèria de patrimoni, amb un informe previ de lAdvocacia General de la Generalitat.
Article 8. Procediment específic dinvestigació i òrgan competent per la a incoació, tramitació i resolució
1. Aquest procediment siniciarà dofici per acord del centre directiu de lAdministració de la Generalitat competent en matèria de patrimoni, adoptat per iniciativa pròpia, a instància de persona interessada, o com a conseqüència dordre superior, o petició raonada daltres òrgans.
2. Lacord dincoació del procediment dinvestigació es publicarà gratuïtament en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Una còpia de lacord serà remesa a lajuntament en el terme del qual radique el bé, per a la seua exposició al públic en el tauler dedictes.
Durant aquesta fase qualsevol persona interessada podrà presentar al·legacions, documents i altres elements amb anterioritat a la resolució del procediment.
3. Quan es considere prou acreditada la titularitat de lAdministració de la Generalitat, sobre el bé o dret, es declararà així en la resolució que pose fi al procediment, es taxarà, amb un informe previ de la unitat administrativa encarregada de la gestió tècnica, sinclourà en lInventari General de Béns i Drets de la Generalitat i sinscriurà en el Registre de la Propietat, així com sadoptaran, si és el cas, les mesures que siguen procedents per a obtindren la possessió, i sassumiran totes les obligacions que estableix la Llei 14/2003.
4. Si lexpedient dinvestigació no es resol en el termini de dos anys, comptats des de lendemà de la publicació prevista en lapartat segon daquest article, la direcció general competent en matèria de patrimoni acordarà sense més tràmit larxivament de les actuacions.
5. Als efectes daquestes actuacions dinvestigació, les autoritats i personal funcionari, registres i la resta darxius públics hauran de subministrar gratuïtament, tal com estableix larticle 64 de la Llei 33/2003, la informació que disposen sobre els béns i drets de titularitat del causant. La mateixa obligació de col·laborar i subministrar la informació de què disposen tindran els òrgans de ladministració tributària. Tot això sense perjuí de les limitacions previstes en la Llei 58/2003, de 17 de desembre, general tributària, en matèria de subministrament dinformació de caràcter tributari.
Article 9. Administració dels béns i drets
1. Des que es reba del jutjat la relació dels béns i drets que conformen el cabal hereditari, i fins que no es produïsca la liquidació de lherència, correspondrà al centre directiu de lAdministració de la Generalitat competent en matèria de patrimoni la seua administració i conservació a través de les unitats funcionals encarregades de la gestió econòmica i tècnica dependents del centre directiu esmentat.
2. En ladministració dels béns que conformen lherència sadoptaran les mesures que sestimen adequades per a la correcta gestió daquests béns.
3. Els ingressos i les despeses que comporten ladministració i conservació sanotaran en el compte dingressos i despeses del cabal hereditari als efectes de la seua liquidació i posterior destinació.
4. A petició de la direcció general de competent en matèria de patrimoni, sefectuarà el depòsit del metàl·lic en el compte de labintestat habilitat a aquest efecte en la comptabilitat.
5. Els títols valors, les joies i els metalls preciosos es depositaran degudament detallats en la Tresoreria de la Generalitat.
6. Els béns mobles diferents dels descrits en els apartats 4 i 5, una vegada inventariats per la direcció general competent en matèria de patrimoni a través de la unitat funcional encarregada de linventari dels béns mobles, seran entregats, per mitjà duna acta, a la conselleria competent en matèria de serveis socials perquè destine lús daquests béns a centres públics de la Generalitat que presten serveis socials i que estiguen radicats preferentment en el municipi de la persona finada.
Si els béns als quals es refereix el paràgraf anterior tenen un valor historicoartístic, podran ser destinats a museus públics de la Comunitat Valenciana. De la mateixa manera, quan es tracte dobjectes corrents dús personal com ara vestits, fotografies, pel·lícules, llibres que puguen tindre tots ells un valor en relació amb la memòria històrica col·lectiva, podran ser destinats a museus o col·leccions museogràfiques permanents públiques de la Comunitat Valenciana.
7. Quan el bé moble siga daprofitament impossible, es podrà procedir a la seua destrucció de la manera respectuosa amb el medi ambient que resulte més econòmica a la Generalitat. La impossibilitat daprofitament dels béns mobles procedents dherències abintestat haurà dacreditar-se degudament per la conselleria competent en matèria de serveis socials.
Article 10. Alienació de béns i drets
1. Els béns immobles del cabal hereditari seran alienats per la persona titular de la conselleria competent en matèria de patrimoni o el Consell, en funció del que estableix larticle 82.2 de la Llei 14/2003, de 10 dabril, de patrimoni de la Generalitat Valenciana, amb una taxació prèvia que saprovarà una vegada haja emés un informe de valoració la unitat administrativa encarregada de la gestió, per mitjà dels procediments de subhasta o dadjudicació directa previstos en la Llei de patrimoni de la Generalitat, i limport obtingut per aquesta venda lanotarà la unitat funcional encarregada de la gestió econòmica en el compte dingressos i despeses del cabal hereditari. Els expedients de devolució de les fiances depositades seran tramitats per la direcció general competent en matèria de patrimoni a través de la unitat funcional encarregada de la gestió econòmica del patrimoni.
2. En el supòsit que shagen tramitat quatre subhastes successives per a lalienació dimmobles i si aquesta alienació no resulta possible, així com en el supòsit dimpossibilitat dadjudicar directament per no presentar-se cap licitador o licitadora, en el termini dun any des de la publicació de la realització de lúltima subhasta sincorporaran al patrimoni de la Generalitat els béns i drets no alienats com a béns patrimonials sense cap vinculació amb lorigen del bé procedent dherència abintestat, sense que tinga efectes en el compte dingressos i despeses del cabal hereditari.
En aquest cas, correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria de patrimoni resoldre sobre la destinació dels béns immobles, que shauran de destinar en tot cas a fins socials, amb un informe previ favorable de lAdvocacia General de la Generalitat i a proposta de la direcció general competent en matèria de patrimoni.
3. Les accions, participacions i valors representatius de capital del cabal hereditari seran alienats per la persona titular de la conselleria competent en matèria de patrimoni si el valor dels títols a alienar no excedeix del 10 % del capital social i no suposa la pèrdua de la seua posició majoritària, directa o indirecta, en el capital de la societat mercantil. Lalienació de títols representatius de capital en quantia superior o que supose pèrdua de la posició majoritària lacordarà el Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria competent en matèria de patrimoni. Aquesta gestió la durà a terme la unitat funcional encarregada de la gestió econòmica.
Lalienació daccions, participacions i valors es realitzaran en borsa o altres mercats secundaris organitzats, si hi cotitzen. En qualsevol altre cas, i amb una taxació pericial prèvia, es realitzarà en pública subhasta, llevat que el Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria competent en matèria de patrimoni, nacorde lalienació directa. Aquesta gestió la durà a terme la unitat funcional encarregada de la gestió econòmica.
4. Els drets de propietat intel·lectual o industrial del cabal hereditari seran alienats per la direcció general de lAdministració de la Generalitat competent en matèria de patrimoni, a través de lòrgan previst en el reglament orgànic i funcional del centre directiu esmentat, amb una taxació pericial prèvia, per mitjà de subhasta, llevat que el Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria competent en matèria de patrimoni, nacorde justificadament lalienació directa.
5. Lalienació de béns mobles diferents dels descrits en els apartats 3 i 4, quan no siguen necessaris per a lexercici de les funcions públiques, serà acordada per la persona titular del departament als quals estiguen adscrits, amb una taxació pericial prèvia, mitjançant subhasta pública. A aquest efecte podrà acordar-se lalienació directa quan el valor dels béns siga inferior a 30.000 euros i es tracte de béns obsolets o deteriorats per lús o quan la subhasta quede deserta. En tot cas, haurà dacreditar-se en lexpedient que sha consultat, sempre que això resulte possible, un mínim de tres ofertes.
Lacord dalienació implicarà la baixa en lInventari General de Béns i Drets de la Generalitat i incorporarà, si escau, la desafectació dels béns de què es tracte. Lacord esmentat, en el qual constarà la valoració, haurà de comunicar-se al centre directiu competent en matèria de patrimoni per a la seua anotació en linventari esmentat.
Article 11. Excepció de venda de béns del cabal hereditari
1. El Consell podrà exceptuar de la venda aquells béns i drets del cabal hereditari que siguen susceptibles de destinació a fins o serveis de la Generalitat, amb les consultes prèvies oportunes, a proposta de la persona titular de la conselleria competent en matèria de patrimoni, amb un informe previ de la direcció general de competent en matèria de patrimoni i de lAdvocacia General de la Generalitat.
En aquest cas, la proposta mencionarà expressament la necessitat de compensació en metàl·lic, per a la qual cosa shaurà de disposar del corresponent informe previ de la Intervenció Delegada.
2. Lacord pel qual sexceptue de la venda un determinat bé o dret del cabal requerirà, si és el cas, lautorització prèvia i aprovació de la despesa per limport a què es refereix lapartat anterior, que podrà abonar-se bé a càrrec dels crèdits de la conselleria competent en matèria de patrimoni, bé a càrrec dels crèdits del departament al qual es destinen els béns i drets.
3. La direcció general competent en matèria de patrimoni, vist lacord esmentat, anotarà lexclusió dels béns o drets corresponents del cabal hereditari, i incorporarà aquesta circumstància en lInventari General de Béns i Drets de la Generalitat.
Article 12. Compte general de liquidació de labintestat
1. Liquidat el cabal hereditari dacord amb el que disposen els articles anteriors, la direcció general competent en matèria de patrimoni, després de la tramitació prèvia a través de la unitat administrativa dependent de la direcció, encarregada de la gestió econòmica del patrimoni, aprovarà, amb un informe previ de la Intervenció Delegada, el compte general de liquidació de labintestat en el qual sintegraran la totalitat dels ingressos generats i les despeses abonades o per abonar, entre les quals figurarà el premi per denúncia, si és el cas.
Al compte general suniran els justificants dels ingressos i despeses existents.
2. Estimat conforme per la Intervenció Delegada el compte general de labintestat, el centre directiu de lAdministració de la Generalitat competent en matèria de patrimoni resoldrà lexpedient. Si és el cas, es resoldrà sobre la concessió o denegació de premi al denunciant, amb determinació de la seua quantia.
3. El compte general serà únic i no podran practicar-se liquidacions parcials de lherència.
Article 13. Premi per denúncia de labintestat
1. Les persones denunciants que hagen aportat a lexpedient administratiu la informació a què es fa referència en larticle 4 daquest decret tindran dret a percebre en concepte de premi el deu per cent de la part que proporcionalment corresponga del cabal líquid resultant després de la liquidació de lherència, respecte dels béns detallats en la seua denúncia, computant els béns que, si és el cas, sexceptuen de venda.
2. Correspondrà a la direcció general competent en matèria de patrimoni resoldre, en la liquidació de lherència, sobre el reconeixement de la condició de denunciant, la determinació de limport del premi i el pagament al denunciant de labintestat.
Article 14. Destinació del cabal hereditari
1. Realitzada la liquidació del cabal hereditari la Generalitat ingressarà la quantitat resultant en la Tresoreria, llevat que per la naturalesa dels béns heretats el Consell acorde donar-los totalment o parcialment una altra aplicació.
2. Dues terceres parts del valor del cabal relicte seran destinades a fins socials. A aquest efecte es consignarà anualment la quantitat que corresponga en els pressupostos de la Generalitat, o en el seu cas, generant-se crèdit en les seccions relatives als programes pressupostaris de fins socials.
3. Una tercera part del valor del cabal relicte serà destinat a actuacions del Pla de mecenatge cultural de la Generalitat, dacord amb el que estableix la Llei 20/2018, de 25 de juliol, de la Generalitat, del mecenatge cultural, científic i esportiu no professional a la Comunitat Valenciana, o en el seu cas, generant-se crèdit en la secció del programa pressupostari corresponent de la conselleria competent en matèria de cultura.
4. Totes aquestes actuacions de distribució les durà a terme la conselleria competent en matèria de patrimoni a través de la unitat administrativa encarregada de la gestió econòmica i pressupostària que corresponga, i amb compliment de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Publicació en butlletins oficials i sol·licitud dinformació sobre els béns i drets
En el procediment que es tramite per a obtindre la declaració dhereua abintestada a favor de la Generalitat, serà gratuïta la publicació en els butlletins oficials dedictes en què es cride a lherència possibles familiars del causant.
Segona. Taxacions de béns i drets
1. Les taxacions pericials i valoracions regulades en aquest decret sarreplegaran en un informe de la unitat funcional encarregada de la gestió tècnica corresponent, que expressarà els paràmetres en què es fonamenten. Linforme esmentat sincorporarà a lexpedient administratiu i servirà de base per a lalienació del bé de què es tracte.
2. Per a la taxació dun bé o dret es prendrà com a valor de referència el de mercat, amb deducció, si és el cas, de les càrregues o gravàmens que lafecten. Per al càlcul del dit valor es podrà atendre les definicions i els principis arreplegats en la normativa aplicable de sòl, llevat que pertoque acudir a criteris diferents dels assenyalats.
Quan les característiques del bé o dret objecte de taxació impedisquen la seua valoració amb criteris de mercat, caldrà ajustar-se a les seues condicions especials i es podran utilitzar criteris comptables, cadastrals o altres de caràcter tributari, o els propis de la legislació urbanística o dexpropiació. A aquest efecte, la taxació podrà tindre en compte la utilitat de limmoble per a la part compradora o venedora, el cost alternatiu dobtenció de prestacions equivalents, o les limitacions o costos que lús o disposició de limmoble impliquen per a les dites parts.
3. Les taxacions seran aprovades pel centre directiu de lAdministració de la Generalitat competent en matèria de patrimoni i tindran un termini de validesa dun any a comptar des de la seua aprovació.
Tercera. Abintestats fora del territori nacional
1. Quan pertoque la successió abintestat a favor de la Generalitat i la persona causant haja tingut la seua última residència habitual fora del territori nacional o conste lexistència de béns del cabal hereditari a lestranger, es remetrà al consolat que pertoque una còpia de la declaració administrativa de declaració dhereua en favor de la Generalitat, acompanyada, si sen disposa, de la relació dels béns sitis a lestranger corresponents a causants morts en territori nacional. En el supòsit que no es dispose daquesta relació, se sol·licitarà la col·laboració del consolat per a esbrinar-los, així com per a la posterior alienació, si és el cas.
2. Si la persona causant ha tingut la seua última residència habitual a lestranger, es considerarà com a domicili el que haja tingut en qualsevol municipi de la Comunitat Valenciana, entenent-se per tal aquell en què radiquen la major part dels béns immobles del cabal hereditari, o bé el de la seua última residència a la Comunitat Valenciana, per lordre expressat.
Quarta. Incidència pressupostària
Laplicació i desplegament daquest decret no tindrà incidència en la dotació de les despeses assignades a la conselleria amb competències en matèria de patrimoni i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de lesmentada conselleria.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Règim transitori dels procediments
Tots els expedients que estiguen en tramitació en la data dentrada en vigor daquest decret es regiran per les normes contingudes en aquest.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
1. Queda derogat expressament el Decret 47/2013, de 5 dabril, pel qual es regula el procediment per a la tramitació dherències intestades a favor de la Generalitat.
2. Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o dun rang inferior normatiu que soposen al que disposa aquest decret.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 15 de febrer de 2019
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
VICENT SOLER I MARCO