DECRET 18/2023, de 3 de març, del Consell, pel qual es regula la qualitat en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials. [2023/2357]
(DOGV núm. 9549 de 08.03.2023) Ref. Base de dades 002381/2023
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 09.03.2023 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: Modifica: - DECRET 62/2017, de 19 de maig, del Consell, pel qual s'estableix el procediment per a reconèixer el grau de dependència a les persones i l'accés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques. [2017/5227]
- DECRET 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de l'atenció primària de serveis socials. [2020/3210]
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Vicepresidència i Conselleria d'Igualtat i Polítiques Inclusives Grup temàtic: Legislació Matèries: Benestar social Descriptors: Temàtics: benestar social, condició social , monografies
DECRET 18/2023, de 3 de març, del Consell, pel qual es regula la qualitat en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials. [2023/2357]
Índex
Preàmbul
Capítol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit daplicació
Article 3. Definicions
Article 4. Principis
Article 5. Característiques que emmarquen el sistema de qualitat de serveis socials valencians
Article 6. Mapificació
Capítol II. Implantació de la qualitat en serveis socials
Secció primera. Avaluació de la qualitat
Article 7. Sistema dIndicadors de qualitat en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
Article 8. Estructura del sistema dindicadors
Article 9. Dimensions i indicadors
Article 10. Sistematització, transferència i publicitat de les dades
Secció segona. La qualitat en els models de gestió
Article 11. Centres i serveis propis
Article 12. Contractes
Article 13. Contracte programa. Qualitat dels serveis: actuacions de control i seguiment
Article 14. Acció concertada. Qualitat dels serveis: actuacions de control i seguiment
Article 15. Col·laboració financera en altres actuacions
Article 16. Centres i serveis autoritzats
Capítol III. Estructura organitzativa
Article 17. Unitat Tècnica Administrativa
Article 18. Personal auditor
Article 19. Participació de les persones professionals de serveis socials
Capítol IV. Certificació de la qualitat en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials
Article 20. Reconeixement de certificacions
Article 21. Procediment per a la certificació administrativa de la qualitat
Capítol V. Registre de certificació i informació pública
Article 22. Assentament registral de la certificació de qualitat
Article 23. Empreses i persones professionals expertes en avaluació en qualitat
Article 24. Implantació de sistemes davaluació de la qualitat
Disposicions addicionals
Primera. Adequació de centres i serveis
Segona. Incorporació del personal auditor
Tercera. Implantació del sistema dinformació de serveis socials
Quarta. Reconeixement de certificacions
Disposició transitòria única. Centres autoritzats sense certificació de qualitat
Disposicions finals
Primera. Modificació del Decret 62/2017, de 19 de maig, del Consell, pel qual sestableix el procediment per a reconéixer el grau de dependència a les persones i laccés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques
Segona. Modificació del Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials
Tercera. Desenvolupament normatiu
Quarta. Entrada en vigor.
Annex I. Llistat de dimensions i indicadors sobre aspectes organitzatius i sistèmics.
Annex II. Llistat de dimensions i indicadors sobre percepció de la qualitat i bones pràctiques.
PREÀMBUL
I
Larticle 129 de la Constitució espanyola disposa que la llei establirà les formes de participació en lactivitat dels organismes públics la funció dels quals afecte directament la qualitat de la vida o el benestar general. Així mateix, en larticle 9 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, es proclama que tota la ciutadania valenciana té dret que les administracions públiques de la Generalitat tracten els seus assumptes de manera equitativa i imparcial, i en un termini raonable, i a gaudir de serveis públics de qualitat.
Aquest fonament està en línia amb els principis establits en la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, i en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
El Decret 41/2016, de 15 dabril, del Consell, pel qual sestableix el sistema per a la millora de la qualitat dels serveis públics i lavaluació dels plans i els programes en ladministració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, assenyala que el Consell ha de determinar els estàndards mínims de qualitat dels serveis públics a fi dobtindre uns nivells homogenis de prestació dels serveis mínims, així com la promoció de la innovació i lintercanvi de les bones pràctiques, específicament en la intervenció i la prestació des de les diverses instàncies que conformen el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
Per la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de la Generalitat, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, es crea un sistema públic universal, i reconeix en el seu article 6.3.d, que: «sestabliran criteris i estàndards mínims de qualitat per als serveis, centres i programes orientats a la seua millora contínua i es disposarà de criteris per a la seua avaluació».
Aquesta llei ha suposat un canvi en el model dorganització i gestió del sistema de serveis socials que ha fet necessari desenvolupar la normativa, perquè, de forma planificada, es propicie i garantisca una distribució equitativa dels recursos, i sassegure el principi digualtat i proximitat de provisió i accés a aquests per a tota la població.
Lactual organització parteix del reconeixement com a dret subjectiu, dunes prestacions de qualitat al servei de la ciutadania.
II
La qualitat és una qualitat exigible a conseqüència dunes premisses que han destar fixades i garantides. En aquest sentit, el Decret 59/2019, de 12 dabril, del Consell, dordenació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, exigeix determinats requisits per a garantir les condicions dignes i adequades en què han de realitzar-se les prestacions.
En definitiva, lexigència de qualitat parteix duna normalització de requeriments que sexpressa en la normativa de regulació.
Mitjançant lacte administratiu de lautorització, regulat en el citat Decret 59/2019, del Consell, es reconeix que un centre o servei reuneix els requisits i condicions adequades per al seu funcionament, dacord amb el marc general i amb les condicions específiques de tipus sectorial. Lacreditació en lestructura organitzativa del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials implica unes millores respecte a les exigències bàsiques per a lautorització. Òbviament, aquests requisits i aquestes condicions són requeriments que afecten la qualitat dels recursos, potenciant el seu nivell dadequació a les exigències de la ciutadania, en ser serveis que participen del sistema públic i que milloren les prestacions i la satisfacció de qui les viu.
En el títol VII sobre la qualitat, investigació, innovació, formació i avaluació de la Llei 3/2019, sindica que la qualitat dels serveis socials constitueix un principi i un objectiu prioritari dels serveis socials valencians i que a través de les administracions públiques es promourà la millora de la qualitat del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials i, especialment, la qualificació i la formació del personal empleat públic, la investigació i els avanços socials.
Lobligació de les administracions públiques doferir serveis de qualitat a la ciutadania ha sigut un objectiu pretés permanent. En el sentit que acabem denunciar, el canvi normatiu regulador dels serveis socials ha anat perfeccionant i ampliant exigències objectives quant a instal·lacions, recursos humans i condicions doferta de prestacions.
Cal ressaltar que les normes evolucionen en sintonia amb el desenvolupament de la societat que les necessita adoptar, de manera que equilibra les possibilitats amb les exigències socials.
En aquest sentit, lobjectiu de millorar la qualitat, a través destudis, actuacions i enquestes, ha tingut fites en el treball continu de ladministració i de les entitats privades col·laboradores, amb ànim lucratiu i sense. Entre les actuacions més destacades cal assenyalar lara derogat Decret 90/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre control de la qualitat dels centres i serveis dacció social i entitats avaluadores daquesta, a la Comunitat Valenciana, que va vindre a regular el control i informació puntual sobre la qualitat i el règim dacreditació administrativa i el registre de les entitats avaluadores de qualitat dels centres i serveis dacció social; el Pla de Millora Assistencial en centres residencials de persones majors, desenvolupat per a lavaluació de 33 indicadors agrupats en quatre dimensions (atenció a la persona, relacions i drets de les persones residents, entorn i serveis hotelers, i organització); i lelaboració del Sistema Bàsic de Qualitat i la seua implantació en centres residencials de persones majors, persones amb diversitat, menors i dones. Finalment, ressaltar el treball que de manera continuada sha realitzat des de lInstitut Valencià de Serveis Socials (IVASS) en matera davaluació i control de qualitat de la seua xarxa de centres.
III
Els recursos socials han anat evolucionant necessàriament per a donar compliment a les condicions administratives, cada vegada més exigents, per a autoritzar i acreditar els seus centres i desenvolupar millores contínues lligades a les primeres certificacions de qualitat que van sent renovades en el sistema de lOrganització dEstandardització Internacional (ISO), en el Model Europeu dExcel·lència (Model EFQM), o mantenint instruments i pràctiques desenvolupades a lempara de propostes dimplantació de sistemes de qualitat.
Aquesta evolució també ha afectat lexercici de les competències de la Generalitat en matèria de serveis socials, més concretament quant a les funcions de registre, autorització, acreditació, supervisió i inspecció.
El nombre de personal efectiu destinat a les funcions dinspecció sha vist ampliat disposant en lactualitat de 40 llocs de treball, la qual cosa suposa una ràtio d1 persona inspectora per cada 125.000 habitants.
Aquesta ampliació del personal inspector permet que les actuacions sajusten amb més precisió als plans anuals bàsics, aconseguint una major presència inspectora i garantint més sovint la vigilància dels drets de les persones usuàries, millorant de manera contínua el nivell de qualitat en latenció i en la prestació dels serveis socials.
IV
La Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, en el seu article 26, assenyala que el Mapa dels Serveis Socials establirà lorganització territorial del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials i serà el marc de referència per a la planificació del sistema.
Per a garantir el correcte desenvolupament i implantació del conjunt de prestacions del Catàleg de prestacions del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials pròpies de latenció secundària, shan creat les figures professionals per a la supervisió dels departaments, encarregades de dur a terme les tasques de coordinació, supervisió i seguiment.
Aconseguit aquest objectiu i per a desenvolupar adequadament lexercici de la competència de la Generalitat referida al control de la qualitat, cal també desenvolupar una estructura organitzativa capacitada per a la vigilància dels requisits exigits en matèria de certificacions de qualitat de la xarxa de centres i serveis.
La creació de lInstitut Valencià de Formació, Investigació i Qualitat en Serveis Socials, a través de la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana, permet residenciar la competència de qualitat en lactual Direcció General de lInstitut Valencià de Formació, Investigació i Qualitat en Serveis Socials.
Entre les funcions a desenvolupar amb lobjectiu daconseguir la millora contínua de la qualitat en els serveis socials de la Comunitat Valenciana, cal destacar el foment de la cultura de qualitat en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, el disseny de processos integrals datenció fonamentats en les normes, valors i certificacions de qualitat existents, així com lobtenció de millors resultats en les avaluacions realitzades.
La supervisió i lavaluació de la qualitat en la provisió dels serveis socials fa necessari establir els mecanismes necessaris per al seguiment continu dels requisits i aspectes exigits en matèria de qualitat, i de les pròpies certificacions que avalen la gestió dels recursos incorporats al Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
Per al desenvolupament daquestes funcions caldrà disposar de personal auditor, estructurat en una unitat administrativa que realitze les programacions anuals pertinents en la revisió de les certificacions de qualitat del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
Cal assenyalar que qualsevol procés de qualitat que es desitge establir, part de la necessària utilització de les tecnologies de la informació i comunicació. Dacord amb larticle 79 de la Llei 3/2019, de 18 de febrer, es considera el Sistema dInformació Valencià en Serveis Socials com un conjunt daplicacions informàtiques integrades i interoperables amb altres sistemes, i sen garanteix el manteniment i lactualització permanent per a ladequada gestió del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials.
Aquest Sistema no sols haurà dincloure la informació de la història social única de la ciutadania atesa, sinó que haurà de contemplar els subsistemes de places, centres, professionals, finançament, autorització, gestió de prestacions entre altres, garantint lactualització permanent del Sistema dInformació Valencià de Serveis socials. És ací on cal introduir la necessitat de construir un sistema dindicadors de qualitat integrat en aquest sistema dinformació de serveis socials i la rendició de dades dels quals serigirà obligatòria.
El títol VII de la Llei 3/2019, regula les exigències de qualitat, investigació, innovació, formació i avaluació del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials. En concret, larticle 116 recull lestabliment dindicadors per al seguiment, avaluació, garantia de compliment dels objectius de qualitat i anàlisi comparativa entre prestacions i serveis del Sistema.
En el citat precepte, així com en els articles 124, 125 i altres del mateix títol, es recull que aquests instruments dinformació seran aplicables a la totalitat dagents involucrats, entre ells, persones usuàries i familiars i persones professionals, a través destudis dopinió, i exigits a totes les prestacions del Sistema Públic Valencià de Serveis Socials respecte als recursos materials i equipaments, recursos humans i processos de gestió. En tot cas, els objectius daquesta avaluació radicaran en lanàlisi comparativa dels serveis socials com ara estructures, processos i resultats; el coneixement de les expectatives i necessitats de la ciutadania i el compliment duns estàndards mínims de qualitat per a cada tipus de centre, servei o programa.
La fi última és disposar de les dades precises perquè la certificació i la millora de la qualitat i les bones pràctiques en el sistema sestenguen en ladministració pública competent en matèria de serveis socials, al llarg de tot el procés dinvestigació, planificació, organització, assignació de recursos, gestió, avaluació, inspecció, supervisió i control de qualitat, donat el caràcter subjectiu i dinterés general dels serveis socials.
V
El decret consta de cinc capítols.
En el capítol I es desenvolupen les disposicions generals respecte a lobjecte, definicions, àmbit daplicació, principis i criteris.
En el capítol II es recullen els aspectes més rellevants sobre la implantació de la qualitat en els serveis socials, des dels aspectes metodològics quant a les dimensions davaluació, els indicadors i els sistemes de transferència de dades, així com sobre lexigència de qualitat en els diferents instruments de gestió administrativa.
En el capítol III es desenvolupa lestructura organitzativa que es precisa per a aconseguir els fins previstos en el decret.
I finalment els capítols IV i V se centren en els aspectes de la certificació de la qualitat, el seu reconeixement i el sistema de control de les empreses i professionals col·laboradors en la certificació de centres i serveis socials.
El decret conté quatre disposicions addicionals, dedicades a ladequació de centres i serveis, la incorporació del personal auditor, la implantació del sistema dinformació de serveis socials i reconeixement de certificacions de qualitat respectivament, i una disposició transitòria, referida als centres autoritzats sense certificació de qualitat.
Alhora, conté quatre disposicions finals. La primera modifica el Decret 62/2017, de 19 de maig, del Consell, pel qual sestableix el procediment per a reconéixer el grau de dependència a les persones i laccés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques, amb lobjectiu destablir per part de la Generalitat un nivell addicional de protecció que garantisca laccés a totes les persones en situació de dependència per raó de diversitat funcional, a determinats programes de promoció de lautonomia personal desenvolupats en habitatges tutelats. La segona modifica el Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials, amb la finalitat de realitzar uns ajustos que, després de la seua posada en pràctica, resulten necessaris per a dotar de major funcionalitat al Sistema. La tercera va dirigida al desenvolupament normatiu, i la disposició final quarta determina lentrada en vigor del decret.
Finalment, els annexos van destinats a recollir un llistat de dimensions i indicadors sobre aspectes organitzatius i sistèmics així com sobre percepció de la qualitat i bones pràctiques.
VI
Aquest decret sadequa als principis de bona regulació establits en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i a la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
En el procediment delaboració daquesta norma sha garantit la seguretat jurídica, ja que és coherent amb el marc jurídic vigent, sent una iniciativa normativa que compleix amb el principi de proporcionalitat contenint la regulació imprescindible per a desenvolupar la citada Llei 3/2019, de 18 de febrer, de manera que es complete i concrete el seu contingut, dotant-lo daplicabilitat en la pràctica.
Així mateix, sha donat compliment al principi de transparència, tant en la fase de consulta pública com en el tràmit dinformació pública i audiència a les persones interessades, ja que shan observat tots els tràmits que regulen, tant la normativa en matèria de procediment administratiu comú, com el Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell sobre la forma, estructura i procediment delaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i en particular, la normativa en matèria de transparència, accés a la informació pública i bon govern; Llei 2/2015, de 2 dabril, de participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, respectant en igual mesurada la normativa pròpia sobre protecció de dades de caràcter personal; Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals.
Per tot això, dacord amb els articles 18.f, 28.c) i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, havent-se realitzat els tràmits daudiència preceptius, lelaboració dels tràmits pertinents, a proposta de la vicepresidenta i consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives, conforme el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 3 de març de 2023,
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
1. Lobjecte daquest decret és regular els instruments generals, les certificacions i el seu sistema de registre, que permeten la millora de la qualitat en el Sistema Públic Valencià de Serveis Socials, dara endavant SPVSS, amb la finalitat de garantir la millora en les prestacions dirigides a les persones usuàries, amb el millor suport professional i tecnològic.
2. Sarticularan les prestacions i sestabliran les directrius per a lavaluació del compliment dels objectius i els resultats aconseguits en laplicació dels plans de qualitat i en les seues estratègies.
Article 2. Àmbit daplicació
Aquest decret saplicarà als serveis socials valencians i al SPVSS, constituït com una estructura composta per aquells serveis de titularitat pública prestats directament per les administracions públiques i el sector públic instrumental, així com a través de les formes de provisió establides en larticle 34 de la Llei 3/2019.
Article 3. Definicions
Als efectes daquest decret, sestableixen les definicions següents:
1. Qualitat: la qualitat en els serveis socials inclou diferents aspectes entre els quals es troba la valoració que fan les persones destinatàries, els seus familiars i representants legals i lequip de professionals, de la satisfacció sobre les prestacions que gestionen o reben; leficiència en latenció de les necessitats i expectatives; laplicació de lús de metodologies, enfocaments i tècniques actualitzades, per a aconseguir les millors pràctiques en la gestió, la consecució de bons resultats de manera continuada; la concordança i aplicació dels avanços científics i tecnològics, i experiències incorporades a la intervenció per les diferents disciplines concurrents.
2. Avaluació de qualitat: Fa referència a lexamen global, sistemàtic i periòdic de les activitats i resultats duna organització, contrastades amb un model de gestió, per a conéixer el seu nivell de qualitat.
3. Xarxa de qualitat: Sidentifica com el conjunt dòrgans, llocs de treball o grups de persones que, dins de la Generalitat, són responsables dimpulsar, secundar i coordinar la implantació i desenvolupament de sistemes de gestió de qualitat i pràctiques de millora contínua, segons larticle 40 del Decret 41/2016, de 15 dabril, del Consell, pel qual sestableix el sistema per a la millora de la qualitat dels serveis públics i lavaluació dels plans i els programes en ladministració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.
4. Certificació en qualitat: Procés davaluació externa del compliment dels criteris de qualitat establits per una entitat competent, que culmina amb lobtenció dun certificat en qualitat.
5. Certificat en qualitat: Document expedit per una entitat competent que satorga a un centre, servei o establiment, després de sotmetres a un procés davaluació externa en el qual demostra el compliment de criteris de qualitat conforme a uns requisits, a un model o a una norma.
6. Entitats avaluadores de qualitat en làmbit dels serveis socials: Són aquelles persones físiques o jurídiques especialitzades que, reunint els requisits adequats, proporcionen informació concreta sobre la qualitat dels centres i serveis dacció social, a lefecte de garantir el compliment per part daquests dels estàndards de qualitat contemplats en les normes de desenvolupament que sestablisquen.
7. Sistema dindicadors de qualitat del SPVSS: conjunt de dades quantitatives i qualitatives orientat al seguiment, avaluació i compliment de la qualitat en lacompliment efectiu del SPVSS respecte a uns principis i objectius fixats prèviament, i que es consideren desitjables amb la finalitat de permetre lanàlisi comparativa i la millora contínua de la prestació.
8. Dimensió: àmbit temàtic en el qual es concreta un aspecte que es desitja analitzar dins del sistema dindicadors de qualitat del SPVSS, i que conté un conjunt dacabat dindicadors relatius a la matèria concreta que es pretén avaluar.
9. Indicador: dada o informació quantitativa o qualitativa que serveix per a conéixer o valorar les característiques i la intensitat dun fet o per a determinar la seua evolució futura. Pot provindre de fonts primàries o secundàries, així com requerir un cert tractament aritmètic/algebraic i estadístic per a la seua obtenció.
Article 4. Principis
La promoció de la millora de la qualitat en el SPVSS es fonamentarà en els principis següents:
1. Latenció centrada en la persona. Sha de garantir la qualitat en latenció social personalitzada, integral i contínua, sota un enfocament ètic i amb participació de les persones usuàries en la presa de decisions, a fi daconseguir el desenvolupament ple de les persones, grups i comunitats, tot potenciant les vies de participació, provisió i avaluació dels serveis socials.
2. Perspectiva de gènere. Es garantirà la incorporació de la perspectiva de gènere en la configuració dels sistemes dinformació i en el disseny de dades estadístiques, incloent-hi indicadors que possibiliten un millor coneixement de situacions, condicions i necessitats de les persones usuàries. Igualment, sincorporarà aquesta perspectiva en la gestió, organització i prestació de serveis de manera transversal, fonamentant-se latenció que es preste al tipus de necessitats que plantege la persona, així com a les seues pròpies característiques i perfils.
3. Innovació tecnològica. Per a poder obtindre un sistema òptim de qualitat i millorar lactuació en els diversos àmbits del SPVSS, és necessari que es promoga la investigació, els avanços científics i lús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació. Serà necessari afavorir laccessibilitat i neutralitat tecnològica, en virtut de les quals els mitjans i instruments habilitats per a la participació han de ser comprensibles i utilitzables per totes les persones, mitjançant estàndards tecnològics oberts i neutrals. Daquesta manera sevitaran les bretxes digitals conseqüència de factors socioeconòmics. Així mateix, es fomentarà laplicació didees i pràctiques noves en làmbit de la gestió, amb lobjectiu de millorar de manera contínua les respostes a les necessitats socials.
4. Responsabilitat institucional en latenció. Les administracions públiques valencianes vetlaran per la qualitat de latenció de les persones usuàries durant tot el període en què la precisen.
5. Qualitat i professionalitat en la provisió dels serveis. Per a garantir una òptima qualitat en les prestacions, les persones professionals comptaran amb la necessària formació, experiència, qualificació i especialització. A més, sestabliran criteris i estàndards mínims de qualitat per als serveis, centres i programes orientats a la seua millora contínua i es disposarà de criteris per a la seua avaluació. A lefecte, les administracions públiques valencianes promouran la millora de la qualitat del SPVSS i, especialment, la qualificació i la formació del personal ocupat en recursos finançats, així com la investigació i els avanços socials, segons el que es disposa en la Llei 3/2019, de 18 de febrer, de serveis socials inclusius de la Comunitat Valenciana.
6. Eficiència. Els poders públics garantiran la consecució dels objectius del SPVSS fent el millor ús dels mitjans disponibles per a satisfer les necessitats socials.
7. Planificació i avaluació de les prestacions. Per a poder configurar un SPVSS de qualitat contrastada, és imprescindible que totes les actuacions siguen gestionades dacord amb els principis de planificació, organització, avaluació i millora contínua. La determinació de la mapificació i assignació de recursos, la màxima qualificació dels recursos humans, i la clara definició dobjectius i de protocols de millors pràctiques per a permetre la seua eficient consecució, seran els pilars fonamentals en els treballs a desenvolupar. Tot això serà secundat pels estudis i investigacions que amplien el coneixement social, amb els instruments tècnics de major ajuda per a valorar i orientar propostes de millora i les noves línies dactuació concordes amb les necessitats que vagen sorgint.
8. Universalitat. Es garantirà el dret als serveis socials en condicions digualtat, accessibilitat universal i equitat a totes les persones amb residència efectiva en tot el territori de la Comunitat Valenciana.
9. Descentralització, desconcentració, enfocament municipalista i de proximitat. Prevaldrà latenció a la persona en el seu entorn comunitari, reforçant el paper protagonista de les entitats locals atesa la planificació efectuada, i dotant dels recursos i finançament necessari.
10. Equitat territorial. Els poders públics compensaran els desequilibris territorials i garantiran laccés al SPVSS per mitjà duna oferta equitativa i equilibrada de prestacions en tot el territori de la Comunitat Valenciana. Es tindran en compte especialment les zones i àrees amb altes taxes denvelliment i despoblació.
11. Participació democràtica. Els poders públics promouran, en la planificació i desenvolupament del sistema, la participació de les persones usuàries, els seus familiars, de la societat civil organitzada i de tots els sectors relacionats amb el sistema, incloent-hi el voluntariat social. La participació es realitzarà a través de les vies i mecanismes que establisquen el present decret.
12. Col·laboració, coordinació i cooperació amb altres sistemes i serveis públics. Les administracions públiques promouran la col·laboració, coordinació i cooperació amb altres sistemes i serveis públics, especialment en làmbit sociosanitari, així com en les matèries docupació, formació ocupacional, sanitat, educació, justícia, habitatge i urbanisme, entre altres, amb la finalitat de crear espais compartits i efectius de responsabilitat pública.
13. Protecció de dades. Amb fonament en el principi de responsabilitat proactiva, saplicaran els principis de protecció de dades des del disseny i per defecte en la configuració dels sistemes dinformació i en els mecanismes davaluació de la qualitat dels serveis socials. A lefecte sadoptaran les mesures tècniques i organitzatives que garantisquen els drets de les persones afectades, atés el major risc que suposa el tractament de dades de categories especials i de col·lectius en situació despecial vulnerabilitat.
Article 5. Característiques que emmarquen el sistema de qualitat dels serveis socials valencians
El sistema de qualitat dels serveis socials valencians semmarca en les característiques següents:
1. Sistema dinformació. És necessari disposar dun sistema dinformació integrat i estructurat que facilite la gestió de la informació i el coneixement actualitzat de les necessitats socials i de les respostes necessàries, seguint els principis de gestió assenyalats en larticle 6 de la Llei 3/2019, amb lobjectiu devitar duplicitats i millorar la qualitat en latenció de la població. Es prestarà especial atenció a les necessitats dinteroperabilitat interna en el SPVSS, entre els organismes implicats i les persones beneficiàries del sistema. Així doncs, resulta imprescindible, per a garantir la continuïtat assistencial, permetre lintercanvi dinformació entre els diferents nivells de ladministració i amb altres entitats del tercer sector. La digitalització inclourà, entre altres, els instruments tècnics del sistema com la targeta dinformació personalitzada, la història social única i la certificació de la qualitat de les prestacions i els serveis. La interoperabilitat es durà a terme complint amb els principis i les bases de licitud establides en la normativa reguladora de la protecció de dades de caràcter personal.
2. Sostenibilitat. Saconseguirà augmentant leficiència i eficàcia de recursos a partir de la formulació, concertació i gestió duna mena de polítiques públiques i escenaris innovadors, tenint en compte els mitjans disponibles per a satisfer les necessitats socials.
3. Formació complementària. Shaurà de garantir la qualitat en les prestacions i en els recursos humans del SPVSS, sent necessària la millora contínua de la formació de les persones professionals dels serveis socials, així com de lavaluació de les prestacions i serveis, donant continuïtat a latenció de les persones usuàries durant el temps que la precisen.
4. Satisfacció de les persones usuàries i de les persones professionals. Conéixer si el resultat de latenció rebuda sajusta a les expectatives de les persones usuàries, fomentant la seua participació i la de les persones professionals, establint mecanismes de comunicació, i considerant lavaluació de la satisfacció de les persones usuàries com una obligació de les administracions per a promoure la gestió de la qualitat. Així mateix, també haurà davaluar-se quant a les condicions laborals i de formació de les persones professionals dels serveis socials, respecte a lacompliment del seu lloc de treball amb lobjectiu dobtindren resultats de la satisfacció.
5. Compromís en els centres, serveis i programes. Les persones directores daquesta hauran dimpulsar la qualitat en cadascun dels recursos, procurant la implicació de totes les persones professionals que hi treballen.
6. Orientació a la persona usuària. Les organitzacions han de comprendre les necessitats actuals i futures de les persones usuàries, satisfer els seus requisits i esforçar-se a superar les seues expectatives.
7. Enfocament basat en les dades per a la presa de decisions. Les decisions eficaces es basen en lanàlisi de les dades i la informació.
8. Gestió per processos. Els processos claus han de definir-se, controlar-se i millorar-se. Identificar-los i gestionar-los contribueix a leficàcia del sistema en lassoliment dels seus objectius.
9. Orientació sistèmica. Ha de realitzar-se una actuació transversal i coordinada, tot promovent la col·laboració, coordinació i cooperació en cadascun dels centres, serveis i programes del SPVSS.
10. Auditoria. Lauditoria, interna i externa, per a les certificacions de qualitat són de caràcter obligatori per a tots els centres, serveis i programes del SPVSS.
Article 6. Mapificació
Per a oferir informació a la ciutadania sobre la qualitat dels centres, serveis i programes socials, públics i privats, situats en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana i per a facilitar dades per a la planificació i realització destadístiques, la conselleria amb competència en matèria de serveis socials facilitarà informació desagregada territorialment, per departaments, àrees i zones, sobre els centres amb certificació de qualitat a través de plataformes com lInstitut Cartogràfic Valencià, lObservatori del SPVSS o el Portal de Transparència de la Generalitat.
CAPÍTOL II
Implantació de la qualitat en Serveis Socials
Secció primera
Avaluació de la qualitat
Article 7. Sistema dIndicadors de qualitat en el SPVSS
1 En virtut del que es disposa en larticle 116.5 de la Llei 3/2019, sestableix la creació dun sistema dindicadors de qualitat en el SPVSS, seguint els principis rectors recollits en larticle 6 de la citada norma i com a mecanisme per al seguiment, lavaluació i la garantia de compliment de la qualitat, així com per a permetre lanàlisi comparativa i la millora contínua.
2. La qualitat sanalitzarà utilitzant un model mixt dindicadors, organitzats en dimensions, que en permeta lavaluació, tenint en compte tant aspectes organitzatius i sistèmics, com laccés, lequitat, leficiència, les taxes de cobertura, o ràtios, entre altres, com a relatius a la qualitat i bones pràctiques en latenció, així com la satisfacció o percepció de persones usuàries, familiars i professionals, que incorporen en la mesura que siga possible indicadors dimpacte.
Article 8. Estructura del sistema dindicadors
1. El sistema dindicadors sadaptarà al SPVSS dacord amb les consideracions establides en el Pla Estratègic de Serveis Socials de la Comunitat Valenciana i en qualsevol cas atesa lorganització territorial i funcional.
2. El disseny de les dimensions i lelecció dels indicadors i quadres de comandament estarà condicionat a les necessitats, prioritats i objectius que sestablisquen per a cada sector i especificitat dels diferents nivells datenció; ladministració de programes, serveis i centres; el model de gestió; així com els diferents nivells territorials segons la regulació del mapa dels serveis socials. Tot això amb independència que el seu desenvolupament normatiu posterior determine la necessitat de modificar o incorporar noves dimensions i indicadors, en funció de lespecificitat i sector.
3. Els indicadors inclouran variacions anuals, així com les desagregacions sociodemogràfiques més pertinents.
Article. 9. Dimensions i indicadors
Lorganització de les dimensions respondrà al que estableix larticle 7.2 del present decret, tal com es desenvolupa en els apartats 1 i 2 següents. Així mateix, en lannex I i II es relaciona el llistat dindicadors bàsics per a cadascuna de les dimensions.
1. Les dimensions sobre aspectes organitzatius i sistèmics seran:
a) Context i diagnòstic.
b) Cobertura i necessitats.
c) Eficàcia i eficiència.
2. Les dimensions relatives a la percepció de la qualitat i les bones pràctiques, les quals es puntuaran dins duna escala de 0 a 10, recopilaran la valoració per part de:
a) Les persones usuàries, familiars o les persones que els presten els oportuns suports.
b) Les persones professionals.
3. Sempre que siga possible es fixaran valors que servisquen de base per a aconseguir els llindars mínims de compliment o màxims de referència, que sestabliran en lescala de mesurament de la qualitat per a cada recurs.
Article 10. Sistematització, transferència i publicitat de les dades
1. El sistema dindicadors que permeta avaluar la qualitat sinserirà en el sistema dinformació valencià de serveis socials, tal com estableix larticle 79 de la Llei 3/2019, i inclourà, entre una altra informació, la relativa a aplicacions informàtiques per a la gestió dels centres, serveis, programes, informació de persones professionals, persones usuàries i tots els indicadors que es dissenyen per a cada sector, de manera que permeta un tractament i rendició de la informació homogènia, sistemàtica i en diferents nivells.
2. La recollida dinformació del sistema dindicadors de qualitat de serveis socials es realitzarà partint de la major desagregació possible en els seus diferents àmbits organitzatius, funcionals i territorials, sempre que siga operatiu en funció de lespecificitat i sector.
3. La difusió del resultat de lavaluació de qualitat dels indicadors de serveis socials haurà de quedar plasmada en informes que es publicaran com a mínim una vegada a lany, sense perjudici duna periodicitat major. La informació que es publique haurà de ser editable i tabulada, permetent la seua extracció i anàlisi. La publicitat i difusió dels indicadors de qualitat dels serveis socials podrà realitzar-se amb majors nivells dagregació (dins de làmbit organitzatiu, funcional i territorial).
4. Per al disseny dindicadors de qualitat de serveis socials, es consideraran les fonts de dades ja existents en els diferents nivells territorials, datenció i de gestió, així com altres fonts estadístiques disponibles, sense perjudici de la necessitat de crear nous indicadors. Tots aquests indicadors quedaran integrats en el sistema dinformació dels serveis socials.
Secció segona
La qualitat en els models de gestió
Article 11. Centres i serveis propis
1. La conselleria amb competències en matèria de serveis socials garantirà que els centres i serveis que es gestionen de manera directa disposen de models davaluació i assegurament de la qualitat.
2. El seguiment, lavaluació i la implantació de sistemes dassegurament de la qualitat es realitzarà, en primera instància, i de manera interna, per personal adscrit a les pròpies unitats administratives. Les auditories externes es realitzaran per personal auditor adscrit a la direcció general competent en matèria de qualitat en serveis socials.
Article 12. Contractes de gestió
1. En els contractes per a la gestió integral externalitzada de centres, serveis i programes la titularitat dels quals siga la Generalitat, shaurà despecificar en els plecs de contractes, el sistema pel qual les entitats concurrents asseguraran la qualitat en les actuacions per a la gestió de les prestacions.
2. En la regulació de lacció concertada, amb la finalitat dincorporar places datenció al SPVSS, les convocatòries que es realitzen inclouran com a requisit, la certificació de qualitat específica i individualitzada dels recursos concertats.
3. Els centres i serveis contractats seran els que informaran ladministració de lentitat certificadora, la norma o procediment per la qual sacredita i el termini de vigència de lassegurament de la certificació que presenten.
4. En totes les convocatòries que sestablisquen per a finançar actuacions en làrea dintervenció social, les entitats concurrents hauran destar en condicions dacreditar la implantació de mesures tendents a lassegurament de la qualitat en les seues organitzacions i en les prestacions per a les quals sol·liciten el suport de la Generalitat.
Article 13. Contracte programa. Qualitat dels serveis: actuacions de control i seguiment
1. La Generalitat sencarregarà de la supervisió, control i avaluació de la qualitat en la provisió dels serveis socials i establir els mecanismes necessaris per al seu seguiment continu.
2. Alhora, podrà prestar assistència tècnica i financera a les entitats locals que ho sol·liciten per a ladequada implantació dels sistemes de qualitat.
3. Correspon a la conselleria competent en matèria de serveis socials, en col·laboració amb les entitats locals, la inspecció i la millora contínua de la qualitat dels serveis que les gestionen, dins del marc establit en el contracte programa per a la gestió de serveis socials, i en col·laboració amb les persones supervisores de departament.
4. Simplantaran, amb caràcter general, sistemes de mesurament de lactivitat en les zones i en les àrees, mitjançant lestabliment dun sistema dindicadors, segons larticle 7 del present decret, amb la finalitat dobtindre la informació necessària per a poder conéixer en tot moment el grau de compliment dels objectius fixats en plans i programes, inclosos els corresponents al nivell de qualitat en la prestació dels serveis.
5. Per a la implantació en els seus serveis dels sistemes de qualitat descrits en el present decret, les entitats locals podran sol·licitar la col·laboració i assistència tècnica i financera dels òrgans de la Direcció General amb competència en matèria de qualitat en serveis socials.
Article 14. Acció concertada. Qualitat dels serveis: actuacions de control i seguiment
1. Lacord dacció concertada, aprovat mitjançant la resolució de convocatòria, fixarà les condicions materials, tècniques i, si fa el cas, ràtios de personal, en el marc que estableix la normativa sectorial, que shauran de mantindre durant el període de vigència del concert, i podrà preveure i imposar actuacions de millora daplicació a les actuacions concertades, que no suposen modificació del concert i de les condicions estipulades en lacord dacció concertada, amb la finalitat de garantir en tot moment la qualitat del servei. Entre aquestes actuacions, almenys caldrà:
a) Que selabore un programa individualitzat datenció a cada persona usuària, amb la seua valoració i seguiment per lequip professional del centre.
b) Que els centres disposen de sistemes dobtenció periòdica dinformació sobre el grau de satisfacció de les persones usuàries respecte de latenció rebuda.
c) Que existisca una avaluació dels resultats i serveis prestats.
2. Podran sol·licitar i accedir al règim dacció concertada les entitats diniciativa social prestadores de serveis socials que complisquen, entre altres, el requisit dacreditar o estar en condicions de disposar dun certificat de qualitat del centre o servei, en els termes previstos en el present decret.
3. Les entitats privades diniciativa social que no puguen acreditar aquest requisit amb anterioritat al termini de resolució del procediment de concertació, estaran obligades a presentar una declaració responsable comprometent-se a sotmetres a lavaluació de la qualitat del seu centre o servei i presentar un certificat de qualitat homologat, per alguna entitat acreditada en matèria davaluació de qualitat dels centres i serveis de serveis socials, en el termini màxim de dos anys des de la formalització del concert.
4. La resolució de concessió de concert a les entitats diniciativa social que no acrediten el requisit de disposar dun certificat de qualitat del centre o servei amb anterioritat al termini de resolució del procediment de concertació, deixarà constància daquesta circumstància, de manera que aquesta resolució estarà condicionada al compliment daquest requisit en el termini indicat, des de la formalització del concert social, i en tot cas abans de la corresponent pròrroga del concert, podent procedir ladministració a lextinció del concert si no es compleix amb aquesta obligació en el termini establit.
Article 15. Col·laboració financera en altres actuacions
En les convocatòries per a la concessió de subvencions per a entitats socials sense ànim lucratiu, sinclourà com a criteri objectiu a tindre en compte en la selecció dels projectes subvencionables, la valoració de lacreditació de lefectiva implantació de sistemes de qualitat i dautoavaluació, segons el que es disposa en aquest decret, de les activitats, projectes i programes executats per les entitats sol·licitants.
Article 16. Centres i serveis autoritzats
Els centres i serveis de nova autorització i que de conformitat amb la Llei 3/2019 no formen part del SPVSS, hauran de disposar duna certificació de qualitat expedida mitjançant una entitat reconeguda en el termini màxim de dos anys des de la data dautorització.
CAPÍTOL III
Estructura organitzativa
Article 17. Unitat Tècnica Administrativa
1. La Conselleria amb competències en serveis socials crearà la Unitat Tècnica Administrativa, que estarà adscrita orgànicament a la direcció general amb competències en matèria de qualitat de serveis socials, i que disposarà de la dotació de personal necessària per a lexercici de les seues funcions.
2. Tindrà les funcions que es determinen reglamentàriament mitjançant el reglament orgànic i funcional de la Conselleria competent i la seua ordre de desenvolupament.
3. Es desenvoluparan plans anuals que establiran els objectius i actuacions en les activitats referides.
Article 18. Personal auditor
1. La Generalitat, per a desenvolupar els processos de certificació de la qualitat en el SPVSS disposarà de personal empleat públic per a realitzar i secundar les auditories de qualitat, amb la finalitat daconseguir els objectius següents:
a) Revisió de les auditories internes de qualitat i realització de les auditories externes de qualitat dels centres, serveis i programes:
a.1) de titularitat pròpia
a.2) daquells que la inspecció sol·licite
a.3) de les administracions locals o entitats que ho sol·liciten i siga estimat favorablement per la direcció general competent en matèria de qualitat en serveis socials.
b) Col·laboració en el disseny de les normes de qualitat dins del marc de les tipologies aprovades en matèria de serveis socials.
c) Coordinació de les seues actuacions amb el personal inspector i amb el personal supervisor de departament.
2. Per al desenvolupament de les funcions assignades en la millora de la qualitat del SPVSS, la ràtio adequada de personal auditor per habitants shaurà de situar en 1/150.000-175.000.
Article 19. Participació de les persones professionals de serveis socials
1. Per a assegurar el desenvolupament i laplicació dels processos de qualitat serà necessària la participació i coordinació de totes les figures professionals incloses en làmbit dels serveis socials. Shauran destablir fórmules de participació i formació en matèria de qualitat dels serveis socials.
2. Es promourà un model de gestió de les competències professionals necessàries per a un exercici àgil, eficaç i flexible de la pràctica professional, afavorint ladaptació permanent de les noves exigències socials i professionals en làmbit dels serveis socials.
CAPÍTOL IV
Certificació de la qualitat en el SPVSS
Article 20. Reconeixement de certificacions
1. Per a verificar si les activitats dels centres, serveis i programes i les mesures planificades es porten a la pràctica de manera eficaç i són les adequades per a aconseguir els objectius que marca la normativa vigent, tant des del punt de vista de ladequat compliment, com de latenció a les persones usuàries daquests, simplantaran mesures per a lassegurament de la qualitat, tal com està previst en la regulació del SPVSS.
2 Podrà continuar realitzant certificacions de qualitat qualsevol entitat acreditada com a organisme certificador independent acreditat per lEntitat Nacional dAcreditació (ENAC), o per qualsevol altra entitat de certificació dàmbit internacional.
3. La Generalitat, a través de lòrgan que corresponga, i amb el suport de la unitat administrativa encarregada del control de la qualitat en el SPVSS, podrà realitzar procediments per a la certificació administrativa de la qualitat en làmbit dels serveis socials.
4. El control davaluació de qualitat tindrà caràcter triennal sense perjudici del seguiment i control que puga realitzar-se a intervals menors.
Article 21. Procediment per a la certificació administrativa de la qualitat
1. La Direcció General amb competències en matèria de qualitat en els serveis socials resoldrà els procediments per a la certificació de centres propis i del sector públic de la Generalitat, centres sense ànim lucratiu, entitats locals i altres que de manera extraordinària ho sol·liciten.
2. El procediment, dofici o a petició de part, constarà dun informe del centre respecte al procés dimplantació de les mesures adoptades per a lacreditació de la qualitat. En aquest informe constaran les persones responsables en matèria de qualitat, les mesures adoptades i la realització duna auditoria interna.
3. La unitat administrativa encarregada de la vigilància de la qualitat en el Sistema obrirà el corresponent expedient, classificarà la informació i realitzarà lauditoria externa del centre o servei, una vegada contrastada i estudiada la petició. Dels resultats de la comprovació de la qualitat, elevarà proposta per a la certificació de la qualitat per lòrgan al qual se li haja assignat aquesta funció.
4. Mitjançant resolució de la conselleria amb competència en matèria de serveis socials, es determinaran els requisits i condicions al fet que haja de sotmetres lavaluació de qualitat dels centres i serveis dels serveis socials dependents dens públics.
5. La tramitació, metodologia per a lacreditació i termini per a resoldre el procediment per a lobtenció de la certificació administrativa de qualitat sestabliran reglamentàriament per la Conselleria competent en matèria de serveis socials.
CAPÍTOL V
Registre de certificació i informació pública
Article 22. Assentament registral de la certificació de qualitat
Les entitats titulars de centres hauran dinformar de les certificacions obtingudes i de la seua caducitat, a lefecte del seu assentament registral, tal com sindica en el Decret 59/2019, de 12 dabril, del Consell, dordenació del SPVSS.
Article 23. Empreses i persones professionals expertes en avaluació en qualitat i el seu registre autonòmic
1. Pel present decret, es crea lestructura i regula el contingut i funcionament del Registre Autonòmic dEntitats i Professionals que realitzen certificacions en qualitat de centres i serveis socials a la Comunitat Valenciana.
2. El registre serà interoperable amb altres sistemes dinformació com els registres anàlegs daltres comunitats autònomes o de qualsevol estat membre de la UE.
3. El registre té caràcter públic i informatiu, podent accedir als seus assentaments qualsevol persona física o jurídica o entitat pública o privada, de conformitat amb la normativa aplicable.
4. El registre dependrà de la direcció general amb competències en matèria de qualitat en serveis socials, a la qual correspondrà la seua gestió.
5. El registre contindrà la informació de les persones jurídiques o físiques especialitzades que proporcionen informació concreta sobre la qualitat dels centres, serveis i programes de serveis socials, mitjançant la realització duna avaluació externa basada en proves dauditoria generalment acceptades.
6. Perquè les empreses i les persones professionals avaluadores de la qualitat siguen inscrites com a tals en el registre hauran de sol·licitar-nhi la inscripció, tot aportant un informe-memòria on es farà constar:
a) Lobjecte social específic per a la realització dactivitats davaluació i control de qualitat, amb aquesta o una altra denominació equivalent.
b) Experiència en gestió de serveis socials i en sistemes i auditoria de qualitat.
c) Reconeixement de lENAC, si fa el cas.
d) Personal especialitzat en avaluació de qualitat en centres i serveis dacció social, de què dispose lentitat.
e) Certificacions de qualitat realitzades en serveis i centres socials en els dos últims anys.
7. Les entitats i professionals avaluadors de la qualitat dels centres de serveis socials hauran de poder acreditar la seua imparcialitat, financeres o de qualsevol altre tipus, amb les entitats auditades.
8. Les persones o entitats especialitzades sol·licitaran la corresponent inscripció administrativa. Correspondrà a la Sotssecretaria de la conselleria amb competència en la matèria dictar la resolució dinscripció, prèvia proposta de la direcció general amb competències en matèria de qualitat en els serveis socials. Es resoldrà en el termini màxim de tres mesos a comptar des de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut aquest termini sense que es produïsca la notificació a la persona o entitat interessada de la resolució expressa, sentendrà estimada la sol·licitud dinscripció.
9. La inscripció en el registre determinarà els àmbits en què lentitat o persona professional pot exercir la funció de certificació i tindrà una durada màxima de tres anys prorrogables, revisable una vegada passat aquest període. Satorgarà condicionada, en tots els casos, al compliment dels requisits dinscripció.
Article 24. Implantació de sistemes davaluació de la qualitat
1. A mesura que es desenvolupen i actualitzen els marcs reguladors dels centres i serveis socials es determinaran normativament les àrees crítiques, els indicadors i els estàndards per a lavaluació de la qualitat, a lefecte del seu control i verificació per part de les entitats avaluadores de qualitat.
2. Segons es determine, lavaluació periòdica de qualitat sanirà convertint en obligatòria en tot el Sistema per a aquelles entitats que col·laboren en la gestió de les prestacions socials dacord amb el desenvolupament de la disposició transitòria única del present decret.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Adequació de centres i serveis
Les actuacions que es realitzen en matèria de control i certificació de la qualitat en el SPVSS sadequaran a les disposicions, requisits i protocols, establits en la regulació de tipus de centres i serveis que determine la normativa.
Segona. Incorporació del personal auditor
La incorporació del personal auditor es realitzarà progressivament, havent de complir la ràtio establida en larticle 18, en el termini màxim de 4 anys des de lentrada en vigor del present decret. Això comportarà la dotació a meitat de període de 14 persones professionals auditores, arribant a un total de 28 després dels citats 4 anys.
Aquesta incorporació shaurà de distribuir en les tres províncies en funció de la quantitat de població de cadascuna.
Tercera. Implantació del sistema dinformació de serveis socials
El sistema dinformació de serveis socials simplementarà en correspondència amb el desenvolupament de la història social única i la seua aplicació o aplicacions tècniques.
Quarta. Reconeixement de certificacions
Les certificacions de qualitat obtingudes de manera prèvia a aquest decret quedaran convalidades a lefecte dels requisits establits per aquest.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Centres autoritzats sense certificació de qualitat
Els centres ja autoritzats que no disposen de certificació de qualitat hauran dobtindre-la en el termini màxim de dos anys des de lentrada en vigor daquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació del Decret 62/2017, de 19 de maig, del Consell, pel qual sestableix el procediment per a reconéixer el grau de dependència a les persones i laccés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques
Safig un nou punt f a lapartat 1 de larticle 42, Nivell addicional de protecció, del Decret 62/2017, de 19 de maig, del Consell, pel qual sestableix el procediment per a reconéixer el grau de dependència a les persones i laccés al sistema públic de serveis i prestacions econòmiques, que queda redactat com segueix:
f) Per a les persones en situació de dependència per raó de diversitat funcional que hagen sol·licitat un servei de promoció consistent en «Suports personals, atenció i cures en habitatges tutelats supervisats o assimilats», la quantia a concedir serà, independentment del grau reconegut, lestablida per la normativa estatal per al grau III.
Segona. Modificació del Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials
Es modifica el Decret 38/2020, de 20 de març, del Consell, de coordinació i finançament de latenció primària de serveis socials, en els termes següents:
Primer. En tot el text del decret on diga «Comissió dintervenció social», haurà de dir «Comissió tècnica dintervenció social».
Segon. Es modifica el punt 3 de larticle 39 en la seua redacció donada pel Decret 188/2021, de 26 de novembre, del Consell, en els termes següents:
Article 39. Comissió tècnica de valoració i seguiment de prestacions econòmiques
1. (
)
2. (
)
3. Les funcions de la Comissió tècnica de valoració i seguiment de prestacions econòmiques seran les següents:
a) Garantir el manteniment de criteris homogenis en la resolució de les ajudes.
b) Tindre coneixement daquelles prestacions econòmiques prescrites i concedides per tràmit durgència.
c) Proposar laprovació o denegació, en aquest últim cas de manera motivada, de lajuda sol·licitada en funció de la proposta tècnica de la persona professional.
d) Elevar a lòrgan competent la proposta tècnica perquè dicte la resolució corresponent.
e) Requerir al tècnic instructor de lexpedient ampliació de linforme proposta, si és el cas.
f) Assessorar lequip de professionals de la zona bàsica i resoldre els dubtes i les incidències que seleven a la Comissió.
g) Altres funcions que expressament li atribuïsquen per normativa
4. (
)
Tercer. Es modifiquen els apartats 2 i 3 de larticle 40, en els termes següents:
Article 40. Comissió dintervenció social
1. (
)
2. La Comissió tècnica dintervenció social de caràcter zonal estarà determinada per lentitat o les entitats locals integrants de la zona bàsica de serveis socials, si bé, com a mínim, haurà de seguir la distribució següent:
a) (
)
b) (
)
c) Vocalies: exercides, com a mínim, per dues persones professionals de lequip de professionals de la zona bàsica que facen prescripcions tècniques. A més, hauran de ser convocades les persones professionals de referència assignades al cas o casos que shi vagen a tractar. Així mateix, també podran ser convocats les persones professionals de làrea específica i, si és el cas, del departament.
3. Les funcions de la Comissió tècnica dintervenció social seran:
a) (
)
b) (
)
c) (
)
d) (
)
e) Estudiar i dirimir la derivació a lAtenció Primària Específica o a lAtenció Secundària, en aquells casos sol·licitats per la persona professional de referència o que estiguen regulats per la normativa.
f) (
)
g) (
)
h) (
)
4. (
)
Quart. Es modifica lapartat 3 de larticle 41, en els termes següents:
Article 41. Comissió tècnica organitzativa
1. (
)
2.(
)
3. Són funcions de la Comissió tècnica organitzativa:
a) (
)
b) (
)
c) (
)
d) (
)
e) (
)
f) (
)
g) Unificar criteris dintervenció social i de prestacions econòmiques.
4. (
)
Tercera. Desenvolupament normatiu
Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials per a dictar quantes disposicions siguen necessàries per al desenvolupament daquest decret.
Quarta. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Castelló de la Plana, 3 de març de 2023
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La vicepresidenta del Consell
i consellera dIgualtat i Polítiques Inclusives,
AITANA MAS I MAS
ANNEX I
Llistat de dimensions i indicadors
sobre aspectes organitzatius i sistèmics
Les dimensions i els indicadors següents, referits a la qualitat i al sistema dinformació, seran presos com a referència per al desenvolupament dinstruments davaluació de la qualitat en el SPVSS. Aquesta relació no sesgota amb aquestes indicacions ni necessàriament serà dús preceptiu íntegrament , ja que els instruments que es desenvolupen hauran destar dacord amb la normativa que es desenvolupe en matèria de tipologia de centres, serveis i programes. Així mateix, per al seu ús shaurà dequilibrar el volum amb loportunitat de cadascun en funció de lobjecte a avaluar. Aquests instruments es desenvoluparan amb la participació de meses tècniques, i es recolliran en resolucions de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials, o instruccions per part de la direcció general amb competències en matèria de qualitat en serveis socials.
DIMENSIÓ INDICADORS
Context i diagnòstic Estructura sociodemogràfica del conjunt de la població.
Estructura sociodemogràfica de la població diana o objecte del centre, servei, programa o prestació
Índex d'envelliment
Taxa de dependència
Taxa de risc de pobresa o exclusió social (AROPE)
Taxa ocupació
Taxa atur
Taxa pare llarga duració
Taxa de joves que no treballen ni estudien
Nombre de dones víctimes de violència
Població en situació de risc o exclusió
Qualsevol altre que es considere pertinent
DIMENSIÓ INDICADORS
Cobertura i necessitats Nombre de sol·licituds i resolucions
Taxa de sol·licituds i resolucions sobre la població total
Taxa de sol·licituds i resolucions sobre la població diana
Nombre de persones usuàries
Nombre de professionals
Nombre d'atencions
Nombre de places
Taxa de cobertura dels centres, serveis, programes o prestacions sobre la població objecte
Taxa de cobertura de l'oferta de places o atencions sobre la població diana o objecte
Mitjana de temps que dura la prestació
Utilització de les prestacions en temps de permanència
Intensitat en l'ús del centre, servei o programa
Variació anual dels serveis i prestacions
Distribució de l'oferta segons titularitat dels serveis
Classificació de les causes de finalització de prestacions /serveis
Qualsevol altre que es considere pertinent
DIMENSIÓ INDICADORS
Eficàcia i eficiència Nombre de sol·licituds en llista d'espera
Nombre de resolucions estimatòries sobre el total de sol·licituds
Temps mitjà de tramitació
Temps transcorregut entre la sol·licitud i la resolució
Import mitjà mensual de prestacions econòmiques
Cost mitjà de la plaça o atenció en centres, serveis o programes
Despesa corrent del centre, servei o programa per habitant
Despesa corrent del centre, servei o programa per persona usuària
Despesa de capital per habitant
Despesa de capital per persona usuària
Despesa total per Producte Interior Brut (PIB)
Despesa total per habitant
Percentatge d'autofinançament del centre, servei, programa o prestació per taxes
Percentatge d'aportació econòmica de les persones usuàries al cost del centre, servei, programa o prestació
Índex d'ocupació de les places disponibles
Ràtio de nombre de places sol·licitades en relació al nombre de places oferides
Ràtio de persones ateses per persona professional
Ràtio de persones professionals per població total o població objecte
Salari mitjà brut per categoria de les persones professionals
Període mitjà de pagament a les entitats
Període mitjà de pagament de prestacions a les persones físiques
Qualsevol altre que es considere pertinent
ANNEX II
Llistat de dimensions i indicadors
sobre percepció de la qualitat i bones pràctiques
Les següents dimensions i indicadors referits a la qualitat i al sistema dinformació seran presos com a referència per al desenvolupament dinstruments davaluació de la qualitat en el SPVSS. Aquesta relació no sesgota amb aquestes indicacions ni necessàriament serà dús preceptiu íntegrament, ja que els instruments que es desenvolupen hauran destar dacord amb la normativa que es desenvolupe en matèria de tipologia de centres, serveis i programes. Així mateix, per al seu ús shaurà dequilibrar el volum amb loportunitat de cadascun dells en funció de lobjecte a avaluar. Aquests instruments es desenvoluparan amb la participació de meses tècniques i es recolliran en resolucions de la conselleria amb competències en matèria de serveis socials, o instruccions per part de la direcció general amb competències en matèria de qualitat en serveis socials.
DIMENSIÓ TEMÀTICA INDICADORS
(escala de valors entre 0 i 10)
Valoració per part de les persones usuàries i familiars
Accés als tràmits i la informació Senzillesa en la trobada i accés a la informació
Senzillesa en els mitjans telemàtics i/o presencials
Senzillesa en els tràmits i documentació a emplenar
Senzillesa en conéixer els requisits i condicions per a rebre i mantindre el servei
Comprensió de la redacció i l'idioma
Processos de sol·licitud i resolució i prestació per part del centre, servei o programa Valoració del temps d'espera durant la tramitació, en general
Valoració del temps d'espera per a obtindre una cita o ser atesa
Valoració del temps d'atenció suficient a les cites, reunions o atencions
Valoració sobre els canvis patits durant el procés
Centre o espai on es presta el servei o es gestiona el programa Proximitat i accessibilitat de l'espai respecte al domicili habitual
Integració del centre o espai en la comunitat local
Sensació d'amabilitat dels espais
Valoració de l'estat de les instal·lacions i neteja
Satisfacció amb la convivència
Valoració de la grandària del centre i el volum d'atencions i/o persones usuàries
Valoració del volum d'atencions i/o persones usuàries i el volum de persones professionals
Atenció a les queixes i suggeriments i participació en les decisions Senzillesa en l'hora d'interposar una queixa, reclamació o suggeriment
Atenció final a les queixes, les reclamacions o els suggeriments
Consulta i participació en la definició de necessitats i presa de decisions
Relació amb les persones professionals de la gestió o prestació Tractament amb dignitat, respecte i no discriminacions pel personal professional
Existència de situacions de qualsevol tipus de violència exercida pel personal professional
Coneixement de les persones usuàries i les seues situacions concretes per part del personal professional
Comunicació, atenció i acompanyament emocional per part del personal professional
Confiança de la persona usuària en el personal professional
Competència i formació adequada del personal professional
Satisfacció de les necessitats amb el servei, programa o centre. Satisfacció global de les necessitats i expectatives amb el centre, servei o programa
Comparació entre el model ideal de centre, servei o programa, amb el que es rep realment
Millora de la qualitat de vida
Nivell de consecució dels objectius del Pla d'actuació individualitzat
Qualsevol altre que es considere pertinent
DIMENSIÓ TEMÀTICA INDICADORS
(escala de valors entre 0 i 10)
Treball i funcions realitzades per les persones professionals Adequació de la jornada laboral normal
Valoració del salari rebut pel treball desenvolupat
Precarietat i/o temporalitat del lloc de treball
Adequació dels cursos i jornades de formació
Sobrequalificació o infraqualificació respecte a les funcions del lloc de treball
Existència d'incidents en el centre, servei o programa
Constància escrita i claredat de la descripció de les funcions i tasques vinculades al lloc de treball
Constància escrita i claredat de les pautes i protocols
Exercici corresponsable dels drets de la vida familiar, laboral i personal
Implementació de les mesures i plans d'igualtat
Valoració per part de les persones professionals Relació amb les persones usuàries i familiars Tractament amb dignitat, respecte i no discriminacions per persones usuàries i/o familiars
Existència de situacions de qualsevol tipus de violència exercides per persones usuàries i/o familiars
Confiança que creu que tenen les persones usuàries i/o familiars en el personal professional
Comunicació, atenció i acompanyament emocional per part del personal professional
Relació amb la resta de persones professionals i gerents Relació i confiança amb la resta de companys professionals
Valoració de l'ambient de treball entre el personal professional un dia normal
Valoració del grau de coordinació
Relació i confiança amb les persones directores i gerents del centre, servei o programa on es desenvolupa el treball
Valoració i mateix reconeixement de les funcions i llocs de treball de les diferents persones professionals
Relació amb les diferents administracions Relació i confiança amb l'administració de referència
Valoració del grau de coordinació
Valoració del grau de coordinació tecnològica i informàtica
Centre o espai on es presta el servei o es gestiona el programa Proximitat i accessibilitat de l'espai respecte al domicili habitual
Integració del centre o espai en la comunitat local
Sensació d'amabilitat dels espais
Valoració de l'estat de les instal·lacions i neteja
Satisfacció amb la convivència
Valoració de la grandària del centre i el volum d'atencions i/o persones usuàries
Valoració del volum d'atencions i/o persones usuàries i el volum de persones professionals
Atenció a les queixes i suggeriments i participació en les decisions Senzillesa en l'hora d'interposar una queixa, reclamació o suggeriment
Atenció final a les queixes, les reclamacions o els suggeriments
Consulta i participació en la definició de necessitats i presa de decisions
Valoració professional sobre solucions o acords aportats arrel de queixes i suggeriments
Satisfacció de les necessitats amb el servei, programa o centre. Satisfacció de les necessitats i expectatives de les persones usuàries i/o familiars mitjançant el centre, servei o programa prestat
Comparació entre el model ideal de centre, servei o programa, amb el que s'ofereix realment
Satisfacció amb el treball personal que es desenvolupa
Millora de la qualitat de vida
Qualsevol altre que es considere pertinent