DECRET 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. [2016/2552]
(DOGV núm. 7762 de 18.04.2016) Ref. Base de dades 002499/2016
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport Grup temàtic: Legislació Matèries: Educació
DECRET 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que imparteixen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. [2016/2552]
ÍNDEX
Preàmbul
Títol I. Programació de loferta educativa
Capítol I. Disposicions preliminars
Article 1. Objecte
Article 2. Dret a lescolarització adequada
Article 3. Principis bàsics
Article 4. Calendari del procés dadmissió
Capítol II. Programació de loferta educativa
Article 5. Programació
Article 6. Àrees dinfluència i àrees limítrofes
Article 7. Criteris generals
Article 8. Procediment
Capítol III. Adscripció dels centres
Article 9. Concepte
Article 10. Procediment
Article 11. Adscripcions dofici
Article 12. Efectes de ladscripció
Títol II. Admissió de lalumnat
Capítol I. Règim dadmissió
Article 13. Oferta de places escolars
Article 14. Requisits
Article 15. Consideracions prèvies
Article 16. Informació pública prèvia
Article 17. Prioritats
Capítol II. Òrgans descolarització
Article 18. Concepte
Article 19. Competències dels directors i directores dels centres públics i de les persones titulars dels centres privats concertats
Article 20. Competències dels consells escolars
Article 21. Comissió municipal descolarització
Article 22. Comissions de districte
Article 23. Comissions sectorials
Article 24. Composició de les comissions descolarització
Article 25. Funcions de les comissions
Capítol III. Procediment i criteris dadmissió
Article 26. Sol·licitud de plaça
Article 27. Criteris per a la valoració de les sol·licituds
Article 28. Documentació a aportar
Article 29. Germans i germanes
Article 30. Pares o mares treballadors en el centre
Article 31. Proximitat del domicili
Article 32. Renda familiar
Article 33. Família nombrosa
Article 34. Discapacitat
Article 35. Família monoparental
Article 36. Consideració de fills o filles i germans o germanes
Article 37. Accés al Batxillerat
Article 38. Desempats
Article 39. Assignació de plaça
Article 40. Matrícula
Article 41. Oferta de vacants posteriors
Article 42. Escolarització fora del procediment dadmissió per raons urgents o especials
Capítol IV. Recursos i infraccions
Article 43. Reclamacions i recursos
Article 44. Infraccions
Article 45. Falsedat en la documentació aportada
Article 46. Documentació
Article 47. Confidencialitat
Disposició addicional primera. Admissió dalumnat en els centres privats no concertats
Disposició addicional segona. Criteris addicionals alumnat de primer cicle dEducació Infantil
Disposició addicional tercera. Primer cicle dEducació Infantil en col·legis públics
Disposició addicional quarta. Escolarització de lalumnat amb necessitats educatives especials
Disposició addicional cinquena. Escolarització de lalumnat transportat
Disposició addicional sisena. Escolarització de lalumnat de residència escolar
Disposició addicional setena. Centres acollits a convenis singulars
Disposició addicional huitena. Incidència en les dotacions de despesa
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposició final primera. Desplegament daquest decret
Disposició final segona. Entrada en vigor
PREÀMBUL
La Constitució Espanyola reconeix al mateix temps, en larticle 27.1, la llibertat densenyança i el dret a leducació. Aquests drets shan dharmonitzar amb la intervenció dels membres de la comunitat educativa de tots els centres sostinguts amb fons públics.
LEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, aprovat per la Llei Orgànica 5/1982, d1 de juliol, en larticle 53.1. 53.1 reconeix la competència exclusiva de la Generalitat en la regulació i administració de lensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjuí del que disposa larticle 27 de la Constitució Espanyola.
La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, dEducació, en el títol II estableix el marc en el qual les administracions educatives han de regular ladmissió de lalumnat en els centres docents públics i privats concertats, de manera que es garantisca el dret a leducació, laccés en condicions digualtat i la llibertat delecció de centre, atenent una escolarització equilibrada entre tots els centres sostinguts amb fons públics de lalumnat amb necessitats específiques de suport educatiu. En larticle 8 de lesmentada disposició sestableix la necessària col·laboració entre administracions, especialment amb ladministració local.
La Llei 12/2008, de 3 de juliol de 2008, de la Generalitat, de protecció integral de la infància i ladolescència de la Comunitat Valenciana, en larticle 23 estableix que el sistema educatiu vetlarà per latenció dels menors amb necessitats de compensació educativa i per aquells que presenten dificultats dinserció escolar per trobar-se en situació desfavorable, derivada de circumstàncies socials, econòmiques, culturals, ètniques, personals o familiars. En larticle 27 estableix el dret preferent a lescolarització dels menors acollits en residències i famílies dacollida.
La Llei 6/2009, de 30 de juny, de la Generalitat, de protecció a la maternitat, en larticle 22 estableix que en els processos dadmissió dalumnes de centres docents no universitaris mantinguts amb fons públics, els alumnes la mare dels quals es trobe en estat de gestació es beneficiaran duna puntuació idèntica a la que obtindrien si ja ha nascut el seu nou germà o germana (o germans o germanes, en el cas de gestació múltiple).
Daltra banda, a larticle 20 de la Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, Integral contra la Violència sobre la Dona en lÀmbit de la Comunitat Valenciana reconeix el dret dels fills i les filles de les víctimes de la violència recollida en eixa llei, a lescolarització immediata, en cas de canvi de domicili de la mare per causa daquesta violència, i a tractament psicològic rehabilitador, si és procedent.
Les Corts, en la sessió plenària del dia 26 de març de 2015, van aprovar per unanimitat el dictamen de la Comissió no Permanent Especial dEstudi de les tècniques i de les actuacions per a millorar el rendiment escolar i les possibilitats docupació dels jóvens que, entre altres mesures, acorda lescolarització equilibrada de lalumnat amb dificultats de manera equilibrada entre els centres duna àrea, de manera que seviten guetos.
La Llei 2/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, estableix, com a principis generals, el lliure accés a la informació pública per la ciutadania, duna manera accessible, comprensible i de la manera més simple i intel·ligible; que lactivitat pública sarticule entorn de la ciutadania, com a eix i referència de la seua estratègia; es promou que la ciutadania, tant individualment com col·lectivament, col·labore proactivament en els assumptes públics; i que limpuls de locupació de les noves tecnologies amb lobjecte de dissenyar processos més eficients i pròxims a la ciutadania sarticularà per mitjà de ladopció destàndards tecnològics oberts i neutrals.
LAcord de 7 de març de 2014, del Consell, pel qual saprova el Pla Estratègic dInnovació i Millora de lAdministració de la Generalitat 2014-2016, estableix com a objectius estratègics adaptar la nostra administració a les demandes i necessitats de la societat i als reptes dausteritat i eficiència, i promoure una administració pública més racional, àgil i pròxima a la ciutadania, que destaque per la seua ètica, transparència i eficàcia: una administració transparent i pròxima.
La utilització del sistema de tramitació telemàtica de les sol·licituds i la gestió del procediment dadmissió en els centres sostinguts amb fons públics sestableix en el Decret 51/2011, de 13 de maig, del Consell, sobre el sistema de comunicació de dades a la conselleria competent en matèria deducació, a través del sistema dinformació ITACA, dels centres docents que imparteixen ensenyances reglades no universitàries.
En aquest context normatiu, lassignació de lloc escolar a lalumnat dEducació Infantil, Educació Primària, Educació Especial, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat dels centres docents públics i dels nivells concertats dels centres privats concertats, es constitueix en un dels procediments anuals més rellevants desenvolupats per ladministració educativa, no sols pel volum, sinó també per la importància que les famílies atorguen a laccés a una plaça escolar en lexercici del dret fonamental a leducació.
Consolidada a la Comunitat Valenciana la plena escolarització de lalumnat en el segon cicle de lEducació Infantil en centres públics i privats concertats, i universalitzat així el dret a leducació per a tots els valencians i valencianes des dels tres fins als setze anys, és responsabilitat de la conselleria competent en matèria deducació assegurar que el procediment daccés al sistema educatiu gaudisca de la major transparència, eficàcia i eficiència possible, per la qual cosa es reforça el control social del procediment per a fer possible conjugar la llibertat delecció de centre de les famílies, laccés de tot lalumnat en condicions digualtat, ladequada i equilibrada escolarització entre els centres docents de lalumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, així com el principi deficiència en lús dels recursos públics.
És obligació de ladministració salvaguardar i garantir lexercici real de la llibertat delecció de centre. Per a això aquest decret estructura un procediment objectiu que permet que saccedisca als centres sol·licitats per ordre de prioritat en funció dels punts obtinguts en aplicació dels criteris que sestableixen.
Es tracta, doncs, dordenar el procés dadmissió a fi destablir un ordre de prioritats, que aplique els criteris establits en larticle 84 de la Llei Orgànica 2/2006, de manera que lescolarització tinga en compte lexistència de germans i germanes matriculats en el centre; pares, mares o tutors legals que treballen en el centre; proximitat del domicili o del lloc de treball dalgun dels seus pares, mares o tutors legals; renda per capita de la unitat familiar; condició legal de família nombrosa; i concurrència de discapacitat funcional en lalumne o alumna o en algun dels seus pares, mares o germans. A més, es valora la condició de família monoparental i, daquesta manera, es dóna un benefici real al títol que estableix el Decret 179/2013, de 22 de novembre, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental a la Comunitat Valenciana.
Aquest decret també té en compte la prioritat daccés de lalumnat que es troba en situació dacollida familiar; lafectat per canvi de centre derivat dactes de violència de gènere; per ser víctima del terrorisme; i aquell la família del qual haja sigut objecte de desnonament.
Per tot això, en virtut del que disposa larticle 49.1.3 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, que estableix, entre altres, la competència exclusiva de la Generalitat en matèria deducació, sense perjuí del que disposa larticle 27 de la Constitució, dacord amb el que disposa la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, amb un informe previ del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, dacord amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller dEducació, Investigació, Cultura i Esport i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 15 dabril de 2016,
DECRETE
TÍTOL I
Programació de loferta educativa
CAPÍTOL I
Disposicions preliminars
Article 1. Objecte
1. El present decret té per objecte regular el procés i establir els criteris dadmissió de lalumnat en els centres docents de la Comunitat Valenciana, públics i privats concertats, que impartisquen ensenyances dEducació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.
2. No saplicarà el procediment establit en aquest decret quan aquestes ensenyances simpartisquen en la modalitat deducació a distància o en centres de formació de persones adultes.
Article 2. Dret a lescolarització adequada
1. Totes les persones tenen dret a un lloc escolar gratuït que els garantisca, en condicions digualtat i qualitat, lensenyança bàsica i el segon cicle dEducació Infantil.
Aquest dret es correspon amb lobligatorietat de la seua escolarització en un centre docent durant lensenyança bàsica.
2. Ladministració educativa i ladministració local garantiran, en el seu àmbit respectiu, lefectivitat del dret i el compliment del deure establits en lapartat anterior, respectant la llibertat delecció de centre.
3. Ladministració educativa garantirà una escolarització adequada i equilibrada de lalumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, en condicions que faciliten la seua adequada atenció educativa i la seua inclusió social.
Ladministració dotarà els centres amb els recursos que es necessiten.
4. El pare, la mare o tutors i, si és el cas, els alumnes i les alumnes que hagen aconseguit la majoria dedat, tenen dret a triar centre docent.
5. En el procés dadmissió de lalumnat, en cap cas hi haurà discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social. En conseqüència, llevat que hi haja previsió legal, no es podran exigir declaracions que poden afectar la intimitat, les creences o les conviccions dels qui sol·liciten prendre part en el procés.
Article 3. Principis bàsics
1. Els centres docents públics i privats concertats, en cap cas, podran percebre quantitats de les famílies per rebre les ensenyances de caràcter gratuït, ni exigir aportacions en concepte de matrícula o per reserva de plaça.
Tampoc podran imposar a les famílies lobligació de fer aportacions a fundacions o associacions.
No es podrà exigir ladquisició de material o equipament escolar en establiments determinats, ni la utilització de serveis obligatoris, associats a les ensenyances, que requerisquen aportacions econòmiques per part de les famílies de lalumnat.
Queden exclosos daquesta gratuïtat les activitats extraescolars, les complementàries, i els serveis escolars, que en tot cas tindran caràcter voluntari.
Sexceptuen les ensenyances de nivell no obligatori amb concert singular, les quals satindran al que disposa el concert subscrit amb ladministració educativa.
2. No podran realitzar-se proves o exàmens amb caràcter previ a ladmissió i matriculació de lalumnat, llevat que això estiga previst en la normativa reguladora de les corresponents ensenyances.
3. En cap cas podrà tindres en compte lexpedient acadèmic en el procés dadmissió per a lensenyança bàsica i infantil.
Article 4. Calendari del procés dadmissió
Les direccions territorials fixaran, cada any, el calendari del procés dadmissió de lalumnat i adoptaran les mesures i actuacions que siguen necessàries per al seu compliment.
CAPÍTOL II
Programació de loferta educativa
Article 5. Programació
La conselleria competent en matèria educativa planificarà loferta de llocs escolars sostinguts amb fons públics, garantint que hi ha suficients llocs escolars per a atendre les necessitats previstes; distribuirà loferta per àrees dinfluència i resoldrà ladscripció dels centres docents.
Aquestes actuacions sefectuaran tenint en compte les consignacions pressupostàries existents i atenent els principis deficiència i economia en lús dels recursos públics.
Article 6. Àrees dinfluència i àrees limítrofes
1. Sentendrà com a àrea dinfluència el conjunt dadreces cadastrals que satribuïxen a un centre docent als efectes previstos en aquest decret.
2. Les àrees dinfluència podran comprendre tot el terme dun municipi o part del terme. Així mateix, podran comprendre alguns municipis, fins i tot de distinta província. En aquest supòsit, la direcció territorial competent serà aquella en làmbit del qual estiga ubicat el centre.
3. Es consideren àrees limítrofes les zones geogràfiques contigües amb làrea dinfluència.
Article 7. Criteris generals
1. Tot domicili haurà destar inclòs en làrea dinfluència, almenys, dun centre que oferisca ensenyances dEducació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i de cada una de les modalitats de Batxillerat.
2. Les pedanies i entitats locals menors en les quals hi haja centre docent constituiran àrea dinfluència quan així ho aconselle la distància o les dificultats de comunicació.
3. En les poblacions on hi haja un sol centre sostingut amb fons públics, la seua àrea dinfluència serà, necessàriament, tot el municipi.
4. Amb la finalitat dampliar la pluralitat en loferta, sempre que siga factible, qualsevol domicili estarà comprés en làrea dinfluència de diferents centres docents.
5. La delimitació de les àrees dinfluència tindrà en compte la població escolar de lentorn dacord amb les dades censals, la demanda social i la capacitat dels centres.
6. Làrea dinfluència dun centre comprendrà tot el municipi quan siga lúnic públic de la població i la resta siguen concertats.
El mateix criteri saplicarà quan en un municipi hi haja un sol centre concertat i la resta siguen públics.
7. En els municipis relacionats en larticle 35 de la Llei 4/1983, de 23 de novembre, de la Generalitat, dÚs i Ensenyament del Valencià, qualsevol domicili quedarà comprés en làrea dinfluència, almenys, dun dels centres que oferisquen Programa Plurilingüe dEnsenyament en Valencià o Programa Plurilingüe dEnsenyament en Castellà.
Article 8. Procediment
1. La direcció territorial competent en matèria educativa, oït el Consell Escolar Municipal afectat, delimitarà i farà públiques les àrees dinfluència dels centres docents.
2. Les delimitacions, o la seua modificació, sefectuaran amb caràcter previ a linici del procés dadmissió de lalumnat i, entre altres aspectes, tindran en compte la reducció de temps dedicat al desplaçament de lalumnat al centre docent.
CAPÍTOL III
Adscripció dels centres
Article 9. Concepte
Sentén per adscripció lacte administratiu pel qual dos o més centres passen a ser considerats com a centre únic als efectes de facilitar litinerari educatiu de lalumnat i donar continuïtat a la seua escolarització.
Article 10. Procediment
1. Les adscripcions sefectuaran dofici en el cas dels centres públics, i a instància de la titularitat en els centres privats concertats, en aquells nivells educatius que estiguen concertats.
2. Ladscripció dels centres privats concertats es podrà efectuar a un altre centre privat concertat o a un altre centre públic, en els mateixos supòsits previstos per als centres públics que sindiquen en larticle següent.
3. Les adscripcions sefectuaran dacord amb els criteris que reglamentàriament es determinen.
4. Amb caràcter previ a dictar la corresponent resolució, soiran els consells escolars afectats, i sestudiaran les necessitats descolarització i la planificació educativa.
Article 11. Adscripcions dofici
La conselleria competent en matèria educativa, dacord amb els criteris que reglamentàriament sestablisquen, podrà realitzar les adscripcions següents:
1. Els centres deducació infantil que impartisquen el segon cicle daquestes ensenyances, a centres deducació primària.
2. Els centres deducació infantil incomplets que impartisquen el segon cicle es podran adscriure a un altre centre que impartisca educació infantil.
3. Els centres deducació primària incomplets, a un altre centre deducació primària.
4. Cada un dels centres deducació primària, a un altre deducació secundària.
5. En cas que el centre de secundària receptor no puga absorbir tot lalumnat procedent dun centre de primària, aquest es podrà adscriure a dos centres de secundària. Lalumnat sassignarà per línies als dos centres de secundària de tal manera que es garantisca a tot lalumnat la continuïtat en la llengua base densenyança.
6. Així mateix, un centre deducació infantil de segon cicle podrà adscriures a dos centres deducació primària. En aquests casos, quan sautoritze ladscripció, sespecificarà a quin centre queda adscrita cada línia.
Article 12. Efectes de ladscripció
1. Lalumnat dun centre adscrit passarà al centre dadscripció sense sotmetres a procés dadmissió.
2. En el centre dadscripció sels reservarà un lloc escolar que farà efectiu en el moment de la matrícula. En cas que no formalitze la matrícula en el termini establit, perdrà la plaça reservada.
3. Si no hi ha places suficients per a acollir lalumnat procedent de nivells anteriors dun mateix centre i/o dels corresponents centres adscrits, sestablirà una prelació entre el mencionat alumnat per mitjà de laplicació del procés dadmissió regulat en el present decret.
No obstant això, en els centres públics es garantirà a tot lalumnat procedent del centre adscrit un lloc escolar en el centre al qual sexerceix el dret dadscripció.
TÍTOL II
Admissió de lalumnat
CAPÍTOL I
Règim dadmissió
Article 13. Oferta de places escolars
Loferta de totes les places vacants disponibles serà pública.
Per a determinar les vacants que soferiran, en la forma que reglamentàriament sestablisca, prèviament shauran detret els llocs escolars destinats a lalumnat que reunisca les característiques següents:
1. Lalumnat del mateix centre, tant si promociona a un altre curs com si no, i que, per tant, ha de romandre un any més en el mateix curs, dacord amb el que determina larticle 15.2 daquest decret.
2. Lalumnat procedent de centres adscrits.
3. Lalumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
4. Lalumnat que, no disposant de servei educatiu en el seu lloc de residència, sescolaritze en una altra localitat utilitzant el servei complementari de transport escolar.
5. Lalumnat que, no disposant de servei educatiu en el seu lloc de residència, sescolaritze en una altra localitat utilitzant el servei complementari de residència escolar.
Article 14. Requisits
Per a ladmissió de lalumnat en els centres docents a què es refereix el present decret, serà necessari reunir els requisits dedat i acadèmics exigits per la normativa vigent.
Article 15. Consideracions prèvies
1. El procés dadmissió en els centres docents a què es refereix larticle 1 daquest decret saplicarà a lalumnat que desitge accedir per primera vegada als mencionats centres i nivells.
Quan en aquests centres simpartisquen diversos nivells educatius, el procés inicial dadmissió de lalumnat es realitzarà, en els centres concertats, al començament de loferta del nivell concertat corresponent a la menor edat, i en els centres públics, en el nivell deducació infantil corresponent a la menor edat.
2. El canvi de curs dins dun mateix nivell; laccés als successius cicles, etapes o nivells, que simpartisquen en el mateix centre escolar al qual va accedir lalumnat per mitjà del procés dadmissió establit; i el supòsit previst en larticle 12.1, no requeriran un nou procés dadmissió fins a finalitzar leducació bàsica.
Article 16. Informació pública prèvia
1. Els centres docents exposaran públicament el seu projecte educatiu perquè el coneguen tots els sectors de la comunitat educativa i els demandants de llocs escolars.
2. Els centres privats concertats informaran el pare o la mare, tutors i si és el cas, lalumne o lalumna, del seu caràcter propi, quan lhagen incorporat al dit projecte educatiu.
3. El caràcter propi del centre privat concertat lhaurà de comunicar la titularitat del centre als distints sectors de la comunitat educativa, així com a totes les persones qui puguen estar interessades a accedir-hi.
4. La conselleria competent en matèria deducació, a través de les direccions territorials i en col·laboració amb els ajuntaments i els òrgans descolarització que es determinen, proporcionarà una informació objectiva sobre els centres docents públics i privats concertats, a fi dajudar les famílies en els processos delecció.
Aquesta informació inclourà, almenys, loferta de places escolars, les zones dinfluència i les adscripcions dels centres.
En qualsevol cas, el centre informarà a través de la pàgina web, si en té, com a mínim: del projecte educatiu del centre, del reglament de règim interior i del nombre de vacants de què disposa.
5. Es facilitarà la informació necessària perquè el pare o la mare, tutors i lalumnat, si és el cas, puguen obtindre, directament i per mitjans electrònics, la normativa aplicable, els procediments vigents i el model oficial dinstància per a sol·licitar plaça escolar.
Article 17. Prioritats
La preferència daccés als centres sefectuarà dacord amb lordre de prelació següent:
1. Lalumnat procedent del mateix centre escolar.
2. Lalumnat procedent dels centres adscrits.
3. Lalumnat que es trobe en situació dacolliment familiar.
Aquest alumnat tindrà preferència per a accedir, a elecció de la família, al centre on estiguen escolaritzats els fills o filles de les famílies acollidores o altres menors a càrrec seu, o a un centre situat en làrea dinfluència del seu domicili familiar o laboral.
4. Lalumnat dacolliment residencial.
5. Lalumnat que haja de canviar de residència per causa de violència de gènere o de terrorisme.
6. Lalumnat que haja de canviar de residència per desnonament familiar.
7. Lalumnat esportista delit, dalt nivell i el dalt rendiment tindrà preferència per a accedir al centre situat en la zona dinfluència del lloc on realitze lentrenament.
8. La conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria educativa podrà determinar els centres deducació secundària en els quals tindran prioritat en ladmissió els alumnes i les alumnes que cursen simultàniament ensenyaments deducació secundària, ensenyaments reglats de música i dansa i lalumnat esportista delit, dalt nivell i el dalt rendiment.
9. Lalumnat del centre tindrà preferència per a accedir a les places vacants oferides en el seu propi centre quan es tracte de les places de primer curs de Batxillerat de les modalitats dHumanitats i Ciències Socials i de Ciències.
En cas que el nombre dalumnes que opte per accedir al primer curs de Batxillerat de les dites modalitats excedisca les seues vacants, es garanteix un lloc escolar en un altre institut deducació secundària o centre de la seua localitat, el més pròxim possible al seu centre dorigen.
CAPÍTOL II
Òrgans descolarització
Article 18. Concepte
Als efectes previstos en aquest decret, es consideren òrgans descolarització: els directors i directores dels centres públics, les persones titulars dels centres privats concertats, el consell escolar dels centres, les comissions descolarització i els directors o les directores territorials.
Article 19. Competències dels directors i directores dels centres públics i de les persones titulars dels centres privats concertats
1. Les direccions dels centres públics i les persones titulars dels centres privats concertats introduiran les dades de la sol·licitud, les verificaran, assignaran la puntuació que corresponga i publicaran les llistes provisionals dalumnat admès i admès en un altre centre o pendent dassignació de plaça.
2. Així mateix, resoldran les reclamacions que sinterposen contra aquestes llistes i publicaran les llistes definitives.
Article 20. Competències dels consells escolars
1. El consell escolar del centre, amb caràcter previ a la resolució de les reclamacions que es presenten contra les llistes provisionals, emetrà un informe en què es pronunciarà sobre les qüestions que shagen plantejat.
2. En el cas dels centres públics, aquest informe sefectuarà en aplicació del que estableix larticle 127.e de la Llei Orgànica 2/2006.
3. En el cas de centres privats concertats, lesmentat informe sefectuarà per a fer efectives les funcions previstes en larticle 57.c de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a leducació.
Article 21. Comissió municipal descolarització
1. La comissió municipal descolarització es constituirà sempre que a la localitat existisca més dun centre públic i/o concertat dun mateix nivell educatiu.
2. La seua funció és garantir lexercici dels drets reconeguts en aquest decret i ladequada escolarització de lalumnat.
Article 22. Comissions de districte
1. Les direccions territorials, oït el consell escolar municipal afectat, quan estiga constituït, podran establir les comissions de districte que siguen necessàries quan lelevat nombre de centres escolars duna localitat així ho aconselle.
2. La comissió municipal descolarització coordinarà lactuació daquestes comissions.
Article 23. Comissions sectorials
Les direccions territorials podran constituir comissions sectorials descolarització quan làmbit dinfluència dun centre comprenga més dun municipi.
Article 24. Composició de les comissions descolarització
En totes les comissions descolarització estaran representats ladministració educativa; ladministració local; els directors o directores dels centres públics; la titularitat dels centres privats concertats; la representació dels pares, mares o tutors legals de lalumnat; la representació del professorat; i la de lalumnat, aquestes últimes en els nivells densenyança en què disposen de participació en el consell escolar.
Article 25. Funcions de les comissions
Les comissions descolarització realitzaran, en el seu àmbit respectiu, les funcions següents:
1. Rebre dels centres tota la informació i documentació que necessiten per a lexercici de les seues funcions.
2. Supervisar el procés dadmissió de lalumnat i el compliment de les normes que ho regulen.
3. Assessorar i informar les persones interessades i els propis centres docents.
4. Quantificar les places que, en els centres del seu àmbit competencial, es reserven per a lalumnat al qual es refereix larticle 13.3 daquest decret.
5. Resoldre els problemes descolarització que es plantegen.
6. Demanar la informació i la documentació que consideren necessària per a lexercici de les seues funcions als centres docents, als ajuntaments o a les direccions territorials.
7. Solucionar els problemes que es plantegen contra les llistes definitives als centres públics.
CAPÍTOL III
Procediment i criteris dadmissió
Article 26. Sol·licitud de plaça
1. Les sol·licituds de plaça es formularan utilitzant el model oficial que, a aquest efecte, saprove per la conselleria competent en matèria educativa.
2. Les disposicions normatives de desenvolupament posteriors concretaran el procediment i el nombre màxim de centres que podran sol·licitar-se.
3. Cada sol·licitant presentarà una única sol·licitud junt amb la documentació acreditativa de les circumstàncies establides en larticle 27 daquest decret.
4. Les sol·licituds es presentaran en el centre docent en què se sol·licita plaça en primera opció, o en el centre receptor.
5. Ladministració educativa detectarà les sol·licituds duplicades utilitzant la corresponent aplicació informàtica.
Article 27. Criteris per a la valoració de les sol·licituds
Ladmissió de lalumnat en els centres a què es refereix aquest decret, quan no hi haja en els centres places suficients per a atendre totes les sol·licituds dingrés, es regirà pels criteris de:
1. Existència de germans o germanes matriculats en el centre.
2. Pare, mare o tutors legals treballadors al centre docent.
3. Proximitat del domicili o del lloc de treball dalgun dels seus pares, mares o tutors legals.
4. Renda per capita de la unitat familiar.
5. Condició legal de família nombrosa.
6. Concurrència de discapacitat en lalumnat, en els seus pares, mares, tutors, germans o germanes.
7. Família monoparental.
8. Expedient acadèmic, només en ensenyances postobligatòries.
Article 28. Documentació a aportar
1. La conselleria competent en matèria educativa determinarà la documentació que shaurà daportar per a lacreditació de les circumstàncies objecte de baremació.
2. Els i les sol·licitants de lloc escolar hauran daportar els documents acreditatius de les circumstàncies al·legades corresponents a cada un dels centres en què sol·licita lloc escolar i, si és el cas, les referides als centres als quals aquests estiguen adscrits, en aplicació del que estableixen els apartats 5 i 6 de larticle 84 de la Llei Orgànica 2/2006, que considera els centres adscrits a altres centres públics, que impartisquen etapes diferents, com a centres únics als efectes daplicació dels criteris dadmissió de lalumnat.
Article 29. Germans i germanes
1. Sadjudicaran 15 punts per cada un dels germans o germanes matriculats en el centre sol·licitat.
2. Serà requisit indispensable que el germà o la germana haja de continuar assistint al mateix centre en el curs escolar per al qual se sol·licita plaça.
Article 30. Pares o mares treballadors en el centre
La circumstància que un o ambdós pares, mares o tutors siguen treballadors, en actiu, en el centre docent es valorarà amb 5 punts.
Article 31. Proximitat del domicili
1. La proximitat del domicili familiar o professional al centre educatiu es valorarà de la manera següent:
a) Alumnat el domicili del qual es trobe en làrea dinfluència del centre: 10 punts.
b) Alumnat el domicili del qual es trobe en les àrees limítrofes a la zona dinfluència del centre: 5 punts.
2. Quan per causa degudament acreditada, els progenitors o tutors visquen en domicilis distints, es considerarà com a domicili familiar de lalumne o de lalumna el de la persona que tinga atribuïda la seua custòdia legal.
En els casos en què shaja acordat la custòdia compartida de lalumne o de lalumna, es valorarà el domicili en què estiga empadronat o empadronada.
3. La residència escolar es valorarà com a domicili familiar per a accedir als centres que disposen dinternat.
Article 32. Renda familiar
1. Les rendes anuals de la unitat familiar es valoraran assignant 2 punts a les rendes familiars iguals o inferiors a 2 vegades lIndicador Públic de Renda a Efectes Múltiples (IPREM).
2. Les rendes anuals es calcularan tenint en compte el nombre de membres de la unitat familiar.
3. La informació de caràcter tributari que fa falta per a obtindre les condicions econòmiques de la unitat familiar serà subministrada directament a ladministració educativa per lAgència Estatal dAdministració Tributària, dacord amb el que estableix larticle 84.10 de la Llei Orgànica 2/2006, dEducació.
Article 33. Família nombrosa
La condició de família nombrosa general es valorarà amb 3 punts, i la de categoria especial amb 5 punts.
Article 34. Discapacitat
1. Sassignaran 4 punts quan existisca una discapacitat dentre el 33 % i el 64 % en lalumne o alumna. Quan siga igual o superior al 65 %, sassignaran 7 punts.
2. Quan aquesta circumstància concórrega en els seus pares, mares, tutors, germans o germanes, sassignaran 3 punts quan existisca discapacitat entre el 33 % i el 64 %. I 5 punts quan siga igual o superior al 65 %, per cada un dells en què es done aquesta situació.
3. Aquesta situació ha destar reconeguda per lòrgan competent en matèria de valoració de discapacitats.
4. Es considera que presenten una discapacitat en grau igual o superior al 33 % les persones pensionistes de la Seguretat Social que tinguen reconeguda una pensió dincapacitat permanent en el grau de total, absoluta o gran invalidesa, i les persones pensionistes de classes passives que tinguen reconeguda una pensió de jubilació o de retir per incapacitat permanent per al servei o inutilitat, de conformitat amb el que estableix larticle 4.2 del Text Refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, aprovat pel Reial Decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre.
Article 35. Família monoparental
1. La condició de família monoparental general es valorarà amb 3 punts. La de categoria especial, amb 5 punts.
2. La puntuació per la condició de família monoparental no és acumulable a la que sobtinga per la condició de família nombrosa, de conformitat amb el que estableix larticle 21 del Decret 179/2013, de 22 de novembre, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental a la Comunitat Valenciana.
Article 36. Consideració de fills o filles i germans o germanes
1. Als efectes previstos en els articles 29, 30, 31, 32 i 34 daquest decret, tindran, a més, la consideració de fills o filles i germans o germanes:
a) Els xiquets i xiquetes en règim dacolliment familiar.
b) Els qui, no compartint progenitors, residisquen en el mateix domicili i existisca vincle matrimonial, parella de fet o vincle assimilat a efectes legals, entre els progenitors dambdós.
2. Quan la mare de lalumne o la alumna es trobe en estat de gestació, els no nascuts es computaran com a membres de la unitat familiar als efectes previstos en els articles 27.5, 32, 33 i 35 daquest decret.
Article 37. Accés al Batxillerat
Per a accedir a les ensenyances de Batxillerat es valorarà lexpedient acadèmic.
A aquest efecte, sagregarà la nota obtinguda en lEducació Secundària Obligatòria o en un cicle formatiu de grau mitjà.
Article 38. Desempats
Els empats que, si és el cas, es produïsquen es dirimiran aplicant successivament la major puntuació obtinguda en els criteris següents:
1. Existència de germans o germanes matriculats en el centre.
2. Pare, mare o tutors legals treballadors en el centre docent.
3. Proximitat del domicili o del lloc de treball dalgun dels seus pares, mares o tutors legals.
4. Renda per capita de la unitat familiar.
5. Condició legal de família nombrosa.
6. Concurrència de discapacitat en lalumnat, en els seus pares, mares, tutors, germans o germanes.
7. Família monoparental.
8. Expedient acadèmic, només en ensenyances postobligatòries.
9. Sorteig efectuat per la conselleria competent en matèria deducació en el qual es trie la lletra a partir de la qual sassignaran les places.
Article 39. Assignació de plaça
1. La puntuació de lalumnat, obtinguda en aplicació dels criteris establits en aquest capítol, decidirà lordre dadmissió, en concurrència amb la resta de sol·licitants.
2. La direcció o la titularitat del centre valorarà les sol·licituds i elaborarà les llistes provisionals, que es publicaran en el tauler danuncis de cada centre de primera opció, indicant la puntuació de cada un dels criteris valorats i la puntuació total obtinguda.
En la llista dalumnat admès no es farà constar la puntuació obtinguda quan el lloc escolar sassigne al sol·licitant en el qual concórrega alguna de les circumstàncies previstes en larticle 17 daquest decret. En aquest cas sindicarà «prioritat».
Tampoc es farà constar la puntuació obtinguda quan el lloc escolar que sassigne corresponga a la reserva de places per a lalumnat amb necessitats educatives especials o de compensació educativa. En aquest cas sindicarà «reserva».
3. Si no sobté plaça en el centre sol·licitat en primera opció, la llista provisional indicarà, a més, el centre en què lalumne o alumna ha obtingut plaça escolar.
4. Als qui no obtinguen plaça en cap dels centres sol·licitats sels indicarà que han de dirigir-se a la comissió descolarització perquè sels oferisca un lloc escolar en els centres on hi haja places vacants.
Article 40. Matrícula
1. Lalumnat admès i el procedent dels centres adscrits haurà de formalitzar la matrícula en el termini establit. Lomissió del tràmit de matrícula implicarà la renúncia a la plaça escolar adjudicada.
2. La matriculació de lalumnat en un centre públic o en un centre privat concertat suposarà respectar el projecte educatiu del centre i el caràcter propi, si és el cas, que haurà de respectar al seu torn els drets reconeguts a lalumnat i a les seues famílies en les lleis i el que sestableix en lapartat 5 de larticle 2 daquest decret.
3. Lalumnat, una vegada formalitzada la matrícula, té dret a romandre escolaritzat fins al final de lensenyança obligatòria, excepte el canvi de centre produït per voluntat familiar, per aplicació de la normativa sobre convivència dels centres docents o en els supòsits dalumnat amb necessitats educatives especials, prèvia emissió del preceptiu dictamen.
Article 41. Oferta de vacants posteriors
1. Les vacants que resten, una vegada finalitzat el termini de matrícula, soferiran a lalumnat que figure en la llista dalumnat admès en un altre centre o pendent dassignació de plaça, segons lordre de puntuació obtinguda.
2. A les vacants que es produïsquen per renúncia, abandó o altres circumstàncies, se sumaran, si és el cas, les reservades a lalumnat adscrit que no haja formalitzat la matrícula.
3. En tot cas, ladministració educativa, per resolució expressa i motivada, podrà incrementar fins a un 10 % el nombre màxim dalumnat per aula en els centres públics i privats concertats duna mateixa àrea descolarització per a atendre les necessitats immediates descolarització de lalumnat dincorporació tardana.
Per a respondre a aquestes necessitats descolarització satendrà el principi descolarització adequada i equilibrada a què es refereix larticle 2.3 daquest decret.
Article 42. Escolarització fora del procediment dadmissió per raons urgents o especials
1. La direcció territorial competent, una vegada finalitzat el procés dadmissió, adoptarà les mesures necessàries per a atendre les necessitats immediates descolarització de lalumnat que, per raons urgents o especials, necessite un lloc escolar.
2. La direcció territorial competent dictarà una resolució expressa i motivada en què sassignarà el centre.
CAPÍTOL IV
Recursos i infraccions
Article 43. Reclamacions i recursos
1. Les persones interessades podran presentar una reclamació contra les llistes provisionals davant la direcció dels centres públics o la titularitat, en el cas dels centres privats concertats, els quals resoldran, amb un informe previ del consell escolar del centre, i publicaran les llistes definitives.
2. Les persones interessades podran presentar al·legacions a les llistes definitives davant de la comissió descolarització, quan es tracte de centres públics.
Contra les decisions daquests òrgans descolarització, en els centres públics, es podrà interposar recurs dalçada davant de la direcció territorial competent.
3. En els centres privats concertats les decisions i acords que sobre ladmissió dalumnat adopten les persones titulars podran ser objecte de reclamació davant de la direcció territorial competent en el termini dun mes.
4. La resolució de la direcció territorial posarà fi a la via administrativa.
Article 44. Infraccions
1. La infracció de les normes sobre admissió dalumnat donarà lloc a lobertura del corresponent expedient administratiu a fi de determinar lexistència de possibles responsabilitats.
2. Quan la infracció de les normes sobre admissió de lalumnat es realitze per un centre concertat, caldrà ajustar-se al que estableix larticle 62 de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del Dret a lEducació.
Article 45. Falsedat en la documentació aportada
La falsedat en les dades declarades o en la documentació aportada per a lacreditació de les circumstàncies determinants dels criteris dadmissió, així com la duplicitat de sol·licituds, comportarà lexclusió de la sol·licitud, i es procedirà a lescolarització de lalumne o alumna en el centre en què queden places vacants. Tot això sense perjuí de lexigència de les responsabilitats que puguen derivar-se dun altre ordre.
En els casos de falsedat en les dades declarades, ladministració educativa haurà dactuar dofici contra les persones que incórreguen en falsedat documental.
Article 46. Documentació
1. La persona que ocupe la secretaria dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats és la responsable de la custòdia de les sol·licituds dadmissió de lalumnat, de la documentació complementària i de la documentació que arreplega la informació necessària per al procés dadmissió.
2. El tractament de les dades personals obtingudes en el procés dadmissió sajustarà al que estableix la normativa de protecció de dades de caràcter personal.
Article 47. Confidencialitat
Els membres dels consells escolars i de les comissions descolarització només podran utilitzar la informació obtinguda en el procés dadmissió de lalumnat per a la finalitat prevista, i tindran, respecte daixò, el mateix deure de sigil que els empleats públics.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Admissió dalumnat en els centres privats no concertats
Dacord amb el que disposa larticle 25 de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a leducació, els centres docents privats no concertats disposaran dautonomia per a establir els criteris i determinar el procés dadmissió de lalumnat dels seus centres.
Segona. Criteris addicionals per lalumnat de primer cicle dEducació Infantil
Lentitat pública titular dun centre dEducació Infantil de primer cicle podrà establir altres criteris complementaris dadmissió, a més dels criteris establits per aquest decret, a fi de donar preferència a les sol·licituds formulades per les famílies més necessitades datenció social.
Per a la seua determinació soirà el Consell Escolar Municipal quan estiga constituït.
Aquests criteris hauran de fer-se públics amb anterioritat a linici del procés dadmissió dalumnat.
Tercera. Primer cicle dEducació Infantil en col·legis públics
Lalumnat de primer cicle dEducació Infantil escolaritzat en un col·legi públic dEducació Infantil i Primària, continuarà en el mateix centre en les condicions establides en larticle 15.1 daquest decret, sempre que la manera daccés shaja efectuat dacord amb el procediment establit, amb caràcter general, en la normativa que regula laccés als centres públics i privats concertats.
Quarta. Escolarització de lalumnat amb necessitats educatives especials
Lalumnat amb necessitats educatives especials es regirà pel procediment específic establit a aquest efecte, amb un informe previ elaborat pels serveis psicopedagògics escolars.
Cinquena. Escolarització de lalumnat transportat
La direcció territorial escolaritzarà en un o més centres a tot lalumnat densenyança bàsica que, per no disposar de servei educatiu en el seu lloc de residència, haja de desplaçar-se a una altra localitat utilitzant el servei complementari de transport escolar.
La renúncia al centre designat comportarà la pèrdua del dret de transport.
Sisena. Escolarització de lalumnat de residència escolar
1. La direcció territorial escolaritzarà en un centre que dispose del servei complementari de residència escolar lalumnat densenyança obligatòria que, en el seu lloc de residència, no dispose de servei educatiu, no tinga servei regular de transport públic i no siga factible la prestació de transport escolar.
La renúncia al centre designat comportarà la pèrdua del dret de residència.
2. La conselleria que tinga la competència en matèria educativa regularà el procediment, les condicions i els criteris per a laccés a les residències de lalumnat que no reunisca les condicions que sindiquen en lapartat anterior.
Així mateix, es podrà vincular una residència a un o més centres educatius i establir la fórmula per a prioritzar laccés dels residents als dits centres.
Setena. Centres acollits a convenis singulars
El que disposa aquest decret sentén sense perjuí de les peculiaritats establides respecte al règim dadmissió en els centres docents de caràcter singular acollits a convenis subscrits amb la conselleria competent en matèria educativa.
Huitena. Incidència en les dotacions de despesa
Laplicació i desplegament daquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria deducació i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o dun rang inferior soposen al que estableix el present decret i, expressament, les disposicions següents:
1. Decret 33/2007, de 30 de març, del Consell, pel qual es regula laccés als centres docents públics i concertats que imparteixen ensenyances de règim general.
2. Decret 42/2013, de 22 de març, de modificació del Decret 33/2007, de 30 de març, del Consell, pel qual es regula laccés als centres docents públics i concertats que imparteixen ensenyances de règim general.
3. Article 7.1 del Decret 13/2006, de 20 de març, del Consell, sobre Esportistes dElit de la Comunitat Valenciana.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desplegament daquest decret
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria deducació per al desplegament del que disposa el present decret.
Segona. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Elx, 15 dabril de 2016
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dEducació, Investigació, Cultura i Esport,
VICENT MARZÀ IBÁÑEZ