Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

RESOLUCIÓ de 19 d'abril de 2016, de la Direcció General de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència, per la qual es procedeix al compliment de les disposicions contingudes en la part dispositiva de la Sentència número 237/2016, de 15 de març, de Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, per la qual es resol el recurs indirecte enfront de l'Ordre 21/2012, de 25 d'octubre, de la Conselleria de Justícia i Benestar Social, per la qual es regulen els requisits i condicions d'accés al programa d'atenció a les persones i les seues famílies en el marc del Sistema per a l'Autonomia i Atenció de la Dependència a la Comunitat Valenciana. [2016/2932]

(DOGV núm. 7772 de 02.05.2016) Ref. Base de dades 002945/2016

RESOLUCIÓ de 19 d'abril de 2016, de la Direcció General de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència, per la qual es procedeix al compliment de les disposicions contingudes en la part dispositiva de la Sentència número 237/2016, de 15 de març, de Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, per la qual es resol el recurs indirecte enfront de l'Ordre 21/2012, de 25 d'octubre, de la Conselleria de Justícia i Benestar Social, per la qual es regulen els requisits i condicions d'accés al programa d'atenció a les persones i les seues famílies en el marc del Sistema per a l'Autonomia i Atenció de la Dependència a la Comunitat Valenciana. [2016/2932]


La Sentència 237/2016, de 15 de març, del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, Sala Contenciosa Administrativa, Secció Cinquena, referida al procediment 5/420/2012, ha resolt el recurs indirecte de nul·litat, interposat per la part demandant en el procediment esmentat, enfront dels criteris de participació econòmica del les persones usuàries en el sistema d’atenció a la dependència, introduïts per l’Ordre 21/2012, de 25 d’octubre, de la Conselleria de Justícia i Benestar Social.
Aquest Tribunal, en la part dispositiva de la mencionada sentència, resol l’anul·lació dels articles 17.7, 19, 20, capítol VIII i la disposició addicional primera de l’Ordre 21/2012, i imposa que, una vegada la sentència haja adquirit fermesa, es publiquen els preceptes anul·lats de l’Ordre 21/2012, en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

Per tot això, i en compliment amb el que estableixen els articles 103, 104 i 107 de la Llei 28/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, es procedeix a portar a efecte la precitada sentència, per la qual cosa, de conformitat amb el Decret 152/2015, de 18 de setembre, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament orgànic i funcional de la Vicepresidència i Conselleria d’Igualtat i Polítiques Inclusives, resolc:

Apartat únic. Publicació dels preceptes anul·lats
La Sentència 237/2016, de 15 de març, del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana, Sala Contenciosa Administrativa, Secció Cinquena, referida al procediment 5/420/2012, ha resolt declarar nuls diversos preceptes de l’Ordre 21/2012, de 25 d’octubre, de la Conselleria de Justícia i Benestar Social, per la qual es regulen els requisits i condicions d’accés al programa d’atenció a les persones i les seues famílies en el marc del Sistema per a l’Autonomia i Atenció de la Dependència a la Comunitat Valenciana. Els preceptes anul·lats són els següents:

Article 17. Quantia màxima i intensitat de les ajudes
7. L’actualització de les quanties de les prestacions que es fixe per normativa, serà aplicable directament, sense necessitat de revisar o modificar la resolució d’aprovació del programa individual d’atenció.

Article 19. Quantia de la prestació econòmica vinculada al servei i d’assistència persona
1. La quantia mensual de la prestació econòmica vinculada al servei i la prestació econòmica d’assistència personal, s’estableix en funció del cost del servei i la capacitat econòmica, de conformitat amb el següent:


CPE = IR + CM – CEB

On:
CPE: Quantia de la prestació econòmica.
IR: Cost del servei.
CM: Quantitat mínima garantida a la persona beneficiària per a cada tipus de servei.
CEB: Capacitat econòmica de la persona beneficiària.
2. La quantia establida en el contracte subscrit per la persona beneficiària, en concepte de contraprestació de l’assistent personal o per a l’adquisició del servei, al pagament de la qual anirà destinat el 100 % de la prestació econòmica vinculada al servei, no podrà ser inferior a la quantia màxima establida per a la respectiva prestació.

Article 20. Quantia de la prestació econòmica de cures en l’entorn familiar i suport a cuidadors no professionals
1. La quantia mensual de la prestació econòmica de cures en l’entorn familiar i suport a cuidadors no professionals, s’estableix en funció de la capacitat econòmica de la persona beneficiària i proporcionalment al major grau de dependència, de conformitat amb la següent formula matemàtica:

CPE = (1.33 x Cmax) – (0,44 x CEB x Cmax) /IPREM

On:
CPE: Quantia de la prestació econòmica.
Cmax: Quantia màxima de la prestació econòmica.
CEB: Capacitat econòmica del beneficiari.

2. Davant la mateixa capacitat econòmica de la persona dependent, la quantia resultant d’aquesta prestació no podrà ser superior a la que corresponguera per prestació vinculada al servei.


CAPÍTOL VIII
Participació econòmica del beneficiari en el cost del servei

Article 26. Criteris mínims de participació econòmica del beneficiari en el cost dels serveis
1. Cap beneficiari no quedarà fora de la cobertura del Sistema per no disposar de recursos econòmics.
2. La participació de la persona beneficiària en el cost del servei es farà de forma progressiva, per mitjà de l’aplicació d’un percentatge en funció de la seua capacitat econòmica fins a aconseguir el 90 % del cost de referència del servei.
3. Si la persona beneficiària d’algun dels serveis fóra titular d’alguna prestació d’anàloga naturalesa i finalitat de les citades en l’article 31 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, la prestació esmentada se sumarà a la quantia calculada d’acord amb els criteris de participació del servei, fins al 100 % del seu cost de referència.

Article 27. Servei d’Atenció Residencial
1. Els beneficiaris participaran en el cost dels Serveis d’Atenció Residencial en funció de la seua capacitat econòmica i del cost del servei. Només als efectes de determinar la participació econòmica de les persones en situació de dependència, es fixarà anualment mitjançant una resolució de la direcció general competent el cost de referència del servei residencial.
2. La determinació de la participació econòmica de la persona beneficiària es realitzarà per mitjà de l’aplicació de la següent fórmula matemàtica, que garanteix la progressivitat en la participació:

PB = CEB – CM

On:
PB: participació econòmica de la persona beneficiària en el cost del servei d’atenció residencial.
CEB: Capacitat econòmica de la persona beneficiària.
CM: Quantitat mínima per a despeses personals, 19 % de l’IPREM mensual.

Si la quantia resultant de l’aplicació de la fórmula és negativa, la persona beneficiària no participarà en el cost del servei d’atenció residencial.
3. La quantitat mínima per a despeses personals s’incrementarà en un 25 % per a les persones en situació de dependència per raó de la seua discapacitat, en atenció a la seua edat i majors suports per a la promoció de la seua autonomia persona
4. Una vegada determinada la participació en el cost dels serveis, s’estableix una quantitat mínima per a despeses personals que serà del 19 % de l’IPREM mensual.
5. En els casos en què l’aportació de la persona beneficiària no siga prou per a abonar en la seua totalitat la seua participació en el cost del servei, es podran establir sistemes de reconeixement de deute.

Article 28. Servei de Centre de Dia i de Nit
1. El cost de referència del Servei de Centre de Dia i de Nit es fixarà anualment mitjançant una resolució de la direcció general competent.

2. La determinació exacta de la participació econòmica de la persona beneficiària en el Servei de Centre de Dia i de Nit es realitzarà per mitjà de l’aplicació de la següent fórmula matemàtica, que garanteix l’equitat en la progressivitat de la participació segons la seua capacitat econòmica:

PB = (0,4 x CEB – (IPREM/3,33)

On:
PB: Participació econòmica de la persona beneficiària en el cost del servei.
CEB: Capacitat econòmica de la persona beneficiària.

3. Si la capacitat econòmica de la persona beneficiària és igual o inferior a l’IPREM mensual, aquesta no participarà en el cost del servei.

Article 29. Servei de Teleassistència
La persona beneficiària participarà en el cost del servei de teleassistència segons la seua capacitat econòmica, d’acord amb els intervals següents:
a) Menys de l’IPREM mensual: sense participació.
b) Entre l’IPREM mensual i l’1,5 de l’IPREM mensual: participació del 50 %.
c) Més de l’1,5 de l’IPREM mensual: participació del 90 %.

Article 30. Servei d’Ajuda a Domicili
1. El cost de referència del servei es fixarà anualment mitjançant una resolució de la direcció general competent, diferenciant els serveis relacionats amb l’atenció personal i els Serveis relacionats amb l’atenció de les necessitats domèstiques o de la llar.
2. La participació del beneficiari en el cost del Servei d’Ajuda a Domicili es determinarà per mitjà de l’aplicació de les següents fórmules, que garanteixen la disminució proporcional del cost en funció del nombre d’hores d’atenció:

1r. De 21 a 45 hores mensuals:
PB = ((0,4 x IR x CEB /IPREM) – (0,3 x IR)

2n. De 46 a 70 hores mensuals:
PB: ((0,3333 x IR x CEB) /IPREM) – (0,25 x IR)

On:
PB: Participació de la persona beneficiària.
IR: Cost hora servei d’ajuda a domicili.
CEB: Capacitat econòmica de la persona beneficiària.

3. La persona beneficiària participarà en el cost del servei, en tot cas, amb 20 euros si la quantia obtinguda amb l’aplicació de la fórmula resulta negativa o inferior a aqueixa quantitat.

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Capacitat econòmica de la persona beneficiària
1. D’acord amb l’article 14.7 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, als efectes d’aquesta ordre, la capacitat econòmica personal dels beneficiaris de les prestacions del Sistema per a l’Autonomia i Atenció a la Dependència, es calcularà valorant el nivell de renda i patrimoni de la persona interessada.
2. Fins que no es determinen reglamentàriament per l’Administració General de l’Estat, s’aplicaran les següents regles per a valorar la capacitat econòmica de la persona beneficiària d’aquestes ajudes.
3. S’entén per Renda la totalitat dels ingressos derivats:
a) Dels rendiments del treball, incloses pensions i prestacions
de previsió social, siga quin siga el seu règim.
b) Dels rendiments del capital mobiliari i immobiliari.
c) Dels rendiments de les activitats econòmiques.
d) Dels guanys i pèrdues patrimonials.
S’entendrà com a renda personal del beneficiari la suma dels seus ingressos dividit pel nombre de membres de la seua unitat familiar. A aquests efectes, es considera unitat familiar la que establisca la Llei reguladora de l’Impost sobre la Renda de les Persones Físiques.
4. S’entén per Patrimoni la totalitat del capital mobiliari i immobiliari de la persona beneficiària.
Per a l’estimació del seu valor se seguiran les normes establides per a l’Impost sobre el Patrimoni amb deducció de les càrregues i gravàmens que disminuïsquen el seu valor, així com dels deutes i obligacions personals de què haja de respondre.
Es consideren exempts de còmput, l’habitatge habitual i els béns i drets qualificats com exempts en la Llei 19/1991, de 6 de juny, de l’Impost sobre el Patrimoni, fins al límit que determine la legislació de l’Impost sobre el Patrimoni aplicable quan el beneficiari reba serveis o prestacions i haja de continuar residint en el seu domicili, o bé, quan, residint en un centre residencial tinguera a càrrec seu el seu cònjuge o a persones d’edat inferior a 25 anys que hi continuen vivint.

5. La capacitat econòmica final del sol·licitant serà la corresponent a la seua renda, modificada a l’alça per la suma d’un 5 per cent del valor del patrimoni net que supere el mínim exempt per a la realització de la declaració de l’Impost sobre el Patrimoni, a partir dels 65 anys d’edat, un 3 per cent dels 35 als 65 anys, i un 1 per cent els menors de 35 anys.

6. La falsificació o ocultació de dades sobre la capacitat econòmica donarà lloc a la suspensió temporal o extinció de la prestació del servei segons la gravetat, així com, en el cas de les prestacions econòmiques, a la devolució de les quantitats percebudes indegudament.

València, 19 d’abril de 2016.– La directora general de Serveis Socials i Persones en Situació de Dependència: Mercè Martínez i Llopis.

linea
Mapa web