LLEI 5/2016, de 6 de maig, de Comptes Oberts per a la Generalitat Valenciana [2016/3260]
(DOGV núm. 7779 de 11.05.2016) Ref. Base de dades 003221/2016
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 31.05.2016 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Corregida per: Modificada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Normes institucionals bàsiques Transparència administrativa Descriptors: Temàtics: transparència administrativa , monografies
LLEI 5/2016, de 6 de maig, de Comptes Oberts per a la Generalitat Valenciana [2016/3260]
Sia notori i manifest a tots els ciutadans que Les Corts han aprovat i jo, dacord amb el que estableixen la Constitució i lEstatut dAutonomia, en nom del rei, promulgue la Llei següent:
PREÀMBUL
Els episodis de corrupció política i mal ús dels recursos públics a què hem assistit els últims anys fan imprescindible la implementació de noves mesures de regeneració democràtica. Entre elles, la transparència juga un paper fonamental, com a element inherent al mateix concepte de democràcia, tal com assenyala la Llei 2/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.
Precisament, la Llei de comptes oberts ve a constituir-se en un complement indispensable de la Llei 2/2015. Utilitzant la mateixa terminologia, podem classificar els comptes bancaris daquells subjectes enumerats en els articles 2 i 3 daquesta llei com a «informació pública» en els termes de larticle 4.1, que consisteixen en informacions de rellevància pública que obren en poder de les persones i les entitats incloses en lesmentat article i que deriven o són conseqüència directa de lexercici de les seues funcions.
Dacord amb la definició que es fa de la informació pública en la Llei 2/2015, és imprescindible, per la seua rellevància, incloure els comptes bancaris de les administracions i les entitats públiques incloses en làmbit subjectiu daplicació daquesta llei dins de la
informació recollida en les obligacions de publicitat activa, és a dir, la que aquestes entitats han de proporcionar i difondre sense necessitat que la ciutadania ho sol·licite. En la mateixa línia hem de considerar que, tant en el dret daccés com en la publicitat activa, tota informació pública és en principi accessible i solament es pot retenir quan resulte imprescindible per a protegir altres drets, valors o interessos legítims que hagen de prevaldre dacord amb la llei. En definitiva, lobjecte daquesta llei es correspon amb els principis definits per larticle 4 de la Llei 2/2015, de 2 dabril, valenciana de transparència que li seran daplicació.
Més enllà de la Llei 2/2015, aquesta norma troba el seu fonament en lEstatut dautonomia de la Comunitat Valenciana aprovat mitjançant la Llei orgànica 5/1982, d1 de juliol que garanteix en larticle 9.1 laccés a la informació pública com un dret dels valencians i les valencianes, un requisit per a assegurar la bona administració, el tractament de manera equitativa i imparcial dels assumptes de la ciutadania per part de les administracions públiques valencianes, el gaudi de serveis públics de qualitat i la participació dels agents socials i de la societat civil en el seu conjunt i fer-ho usant noves tecnologies per a participar en la societat del coneixement, la informació i la comunicació, com expressa larticle 19.2. Finalment, laccés a la informació dels comptes corrents de ladministració i daltres subjectes directament vinculats a aquesta suposa una garantia fonamental per al compliment de la funció davaluació de polítiques públiques, element fonamental en el dret a una bona administració.
Hi ha a més altres fonaments en disposicions legals autonòmiques que estableixen formes de participació de la ciutadania i també el principi dinformació de les administracions públiques en làmbit local. Així pot contemplar-se en els articles 138 i 140 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana.
En làmbit estatal, la importància de la transparència en ladministració i gestió del que és públic sarreplega en el preàmbul de la Llei 19/2013, que pretén establir les bases materials que complesquen les disposicions constitucionals sobre participació política arreplegades en els articles 9.2 i 23.2, i sobre el dret fonamental a la informació arreplegat en larticle 20.1 de la Constitució espanyola.
Aquest dret genèric a la informació també té el seu reconeixement en làmbit internacional. Es troba arreplegat en larticle 19 de la Declaració Universal dels Drets Humans. Es concreta en la Recomanació del Consell dEuropa de 1981 sobre accés a la informació en mans dautoritats públiques, com també en el Conveni del Consell dEuropa sobre accés a documents públics de 2009. Un dret i una cultura de transparència i daccessibilitat que ha de començar a incloure la informació relativa a lestat de la tresoreria de les administracions públiques. Això obeeix a criteris marcats per lètica, la lògica i la coherència. Més encara quan els avanços en les tecnologies de la informació i la comunicació ja permeten fer efectiu aquest dret, que ha de garantir-se que es faça en condicions de fàcil comprensió.
Laccés als comptes bancaris on es depositen els diners públics, que són dels valencians i les valencianes, és la major garantia de transparència en ladministració i el mecanisme més eficaç per a lluitar contra la corrupció i per a la promoció duna eficaç rendició de comptes dels poders públics i de la seua gestió.
Aquesta llei és, per tant, un pas més que garanteix la transparència des del grau màxim, com és la «publicitat activa». És ladministració qui posa a disposició dels ciutadans tota la informació en el portal de transparència GVA Oberta, en format de dades obertes, i no és un mer dret daccés.
TÍTOL ÚNIC
Article 1. Àmbit subjectiu daplicació
1. Per aquesta llei es declaren com a oberts i accessibles tots els comptes bancaris oberts en entitats financeres de les administracions públiques, organismes i entitats següents:
a) Ladministració de la Generalitat.
b) El sector públic instrumental de la Generalitat, en els termes definits en larticle 2.3 de la Llei 1/2015, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
c) Les Corts, el Síndic de Greuges, la Sindicatura de Comptes, el Consell Valencià de Cultura, lAcadèmia Valenciana de la Llengua, el Comitè Econòmic i Social, el Consell Jurídic Consultiu i qualsevol altra institució estatutària anàloga que es puga crear en el futur.
d) Les universitats públiques valencianes i les entitats del seu sector públic vinculades o dependents.
e) Les associacions constituïdes per les administracions públiques, organismes i entitats mencionades en aquest article.
2. El dret daccés a aquesta informació pública no inclou la possibilitat doperar amb el compte.
3. Els límits a aquest dret daccés vindran determinats pel que disposa la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i per altres lleis que declaren expressament el caràcter secret dalguna dada.
Article 2. Comptes públics
1. Un compte obert i accessible és aquell al qual qualsevol ciutadà o ciutadana puga tindre accés en la forma i en les condicions previstes en aquesta llei i en la Llei 2/2015, de 2 dabril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.
2. La publicació dels comptes bancaris oberts en entitats financeres és una obligació de publicitat activa que ha de complir larticle 8 de la Llei 2/2015, de 2 dabril, així com els principis generals arreplegats en larticle 4 de la llei esmentada.
3. Les entitats i organismes inclosos en làmbit daplicació daquesta llei hauran de fer públics els comptes bancaris dels quals siguen titulars i el saldo corresponent, que haurà de ser actualitzat en la forma prevista en aquesta llei.
4. El dret daccés a aquesta informació pública abasta només la mera consulta i no inclourà en cap cas la possibilitat doperar amb el compte.
5. Els límits a aquest dret daccés estaran determinats pel que disposen els articles 11 i 12 de la Llei 2/2015, de 2 dabril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i, en particular, en el que preveuen la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i aquelles lleis que atribuïsquen expressament el caràcter secret a alguna dada o categoria de dades.
6. Per a fer realitzable el que disposa aquest article, les administracions públiques, organismes i entitats arreplegats en làmbit subjectiu daquesta norma hauran de fer públics els comptes bancaris dels quals siguen titulars i el saldo corresponent en la forma prevista en aquesta llei.
7. En tot cas, hauran daparèixer publicades les dades següents de cada compte:
a) Dades de lemissor.
b) Dades del compte.
Entitat bancària, financera o de crèdit.
Tipus de compte.
Denominació.
Titularitat.
Número del compte, que per motius de seguretat es mostrarà degudament codificat, de manera que únicament es publicaran els quatre primers i els quatre últims dígits que lidentifiquen.
Sucursal, inclòs, si és el cas, el domicili daquesta.
Codi didentificació fiscal associat al compte.
c) El saldo actualitzat a les zero hores del dia.
d) Qualsevol altra que establisca la Direcció General de Tresoreria.
e) Qualsevol altra que sestablisca reglamentàriament en el desplegament daquesta llei.
f) La informació es publicarà trimestralment, lúltim dia del trimestre corresponent, i sespecificaran amb detall els saldos mensuals dels mesos objecte.
8. Hauran de publicar-se les dades següents sobre cada moviment, entenent el moviment com sidentifica en la comptabilitat.
a) Destinatari. No sinclourà aquesta informació quan, dacord amb el que disposa larticle 4 daquesta llei, calga anonimitzar-la.
b) Concepte que motiva el moviment.
c) Data del moviment.
d) Import del moviment.
e) Qualsevol altra que establisquen reglamentàriament, en làmbit de la seua autonomia, les institucions competents.
Article 3. Lloc de publicació
1. En làmbit de ladministració de la Generalitat i dels seus organismes públics vinculats o dependents, la informació arreplegada en aquesta llei serà publicada en el portal de transparència a què es refereix larticle 10 de la Llei 2/2015, de 2 dabril.
2. La resta dorganitzacions del sector públic instrumental de la Generalitat valenciana podran articular mecanismes de col·laboració o sindicació de continguts per a complir amb les previsions daquesta llei.
3. La resta dentitats compreses en làmbit subjectiu daplicació daquesta llei garantiran la publicació de la informació per mitjà de les seues pàgines web, sense perjudici de les mesures de col·laboració interadministrativa que puguen acordar-se.
4. Dins del portal de transparència GVA Oberta sobrirà un apartat específic de comptes oberts on sinclouran detalladament totes les entitats làmbit de les quals afecta aquesta llei amb els comptes i saldos corresponents.
Article 4. Presentació
1. La informació, actualitzada i estructurada, serà presentada dacord amb els estàndards ordinaris de lactivitat bancària a lhora de subministrar informació a la clientela i safavorirà en tot moment la fàcil comprensió de les dades mostrades o amb els detalls tal com sidentifiquen en comptabilitat.
2. En el cas que la publicació de la informació puga afectar significativament el dret fonamental a la protecció de dades o els drets de les persones i que prevalguen aquests drets o, en particular, quan saprecie lexistència de riscs que puguen afectar els tractaments de les dades, especialment aquelles a què es refereix larticle 7 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, aquelles que afecten els menors, persones víctimes de violència de gènere i les que impliquen riscs per a la seguretat personal de lafectat i per a persones en situació dexclusió social o vulnerabilitat i supòsits equiparables, la informació es publicarà anonimitzada de manera irreversible.
3. Laccés a les dades dels extractes bancaris dels comptes sadaptarà en matèria de seguretat i interoperabilitat al que preveu el Reial decret 3/2010, de 8 de gener, pel qual es regula lesquema nacional de seguretat en làmbit de ladministració electrònica, i en el Reial decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula lesquema nacional dinteroperabilitat en làmbit de ladministració electrònica.
4. Totes les dades publicades ho seran en format de dades obertes en les condicions establertes en els articles 20 i 21 de la Llei 2/2015, de 2 dabril, de manera que siguen descarregables, manipulables, reutilitzables i redistribuïbles per terceres persones alienes a ladministració, dacord amb la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic.
Article 5. Format
1. Totes les dades publicades ho seran en format de dades obertes, de manera que siguen descarregables, manipulables, reutilitzables i redistribuïbles per part de terceres persones alienes a ladministració.
2. El format indicat en lapartat anterior shaurà dajustar al que estableix lesquema nacional dinteroperabilitat previst en el Reial decret 4/2010, de 8 de gener, pel qual es regula lesquema nacional dinteroperabilitat en làmbit de ladministració electrònica i en el Reial decret 1.495/2011, de 24 doctubre, pel qual es desplega la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic per a làmbit del sector públic estatal.
Article 6. Impuls i seguiment
Les conselleries competents en matèria dhisenda i de transparència desenvoluparan les mesures necessàries per a la posada en marxa i el compliment daquesta llei.
Article 7. Règim sancionador
El règim sancionador serà el previst en el títol III de la Llei 2/2015, de 2 dabril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.
Article 8. Garanties
El Consell de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana vetlarà pel compliment de les obligacions daquesta llei mitjançant el desenvolupament de les funcions establertes en larticle 42 de la Llei 2/2015, de 2 dabril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Estudi dimpacte
1. Dins del termini previst per a lentrada en vigor daquesta llei establert en la disposició final quarta, selaborarà un estudi dimpacte en el dret a la protecció de dades personals que establesca aquells supòsits en els quals la publicació de la informació poguera afectar significativament el dret fonamental a la protecció de dades i els drets de les persones. Per a això, entre altres accions, es desenvoluparà una anàlisi dels conceptes normalment utilitzats i selaboraran circulars o instruccions que establesquen lús dun llenguatge tècnic, asèptic i no invasiu tant per a aconseguir una descripció adequada dels moviments com per a prevenir la revelació indeguda dinformació personal. En particular, es consideraran els riscs que pogueren afectar els tractaments de les dades especialment protegides a les quals es refereix larticle 7 de la Llei orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, aquelles que afecten els menors, les persones víctimes de violència de gènere i les que impliquen riscs per a la seguretat personal de lafectat, les persones en situació dexclusió social, vulnerabilitat i supòsits equiparables.
2. En el termini màxim dun mes des de lendemà a la publicació daquesta llei, ladministració de la Generalitat i el seu sector instrumental iniciaran aquest estudi dimpacte que haurà de desenvolupar-se en el termini màxim de tres mesos. El responsable dhisenda haurà de comparèixer davant de les Corts Valencianes per a donar-ne compte dels resultats. En lelaboració daquest estudi dimpacte caldrà integrar representants de les administracions, dels organismes i les entitats inclosos en làmbit subjectiu daplicació.
3. Lexecució de les mesures tècniques que permeten el compliment del que preveu aquesta llei haurà de realitzar-se en un termini màxim de sis mesos comptadors des de lendemà de la publicació daquesta llei. Els desenvolupaments resultants hauran de complir amb el que disposen els articles 3 i 4 daquesta llei i dissenyar-se de manera que puguen ser utilitzats per totes les administracions, els organismes i les entitats inclosos en làmbit subjectiu daplicació.
4. A lefecte del que disposen els apartats 2 i 3 daquesta disposició, el mes dagost es considera inhàbil.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions digual o inferior rang que soposen al que disposa aquesta llei.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació de la Llei 2/2015, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana
Safegeix la lletra p a lapartat 1 de larticle 9 de la Llei 2/2015, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, en els següents termes:
p) Els comptes bancaris oberts en entitats financeres dels quals siguen titulars, en els termes i les condicions establerts en la Llei __/2016, de comptes oberts per a la Generalitat Valenciana.
Segona. Supletorietat
En allò no previst per aquesta llei, saplicarà la Llei 2/2015, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.
Tercera. Habilitació normativa
Es faculta el Consell per a dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament i laplicació daquesta llei en làmbit de ladministració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.
Quarta. Entrada en vigor
1. En el termini de nou mesos comptadors des de lendemà de la publicació daquesta llei es faran públics la totalitat dels comptes la titularitat dels quals corresponga a ladministració de la Generalitat i al seu sector instrumental en els termes prevists en larticle 2 daquesta llei.
2. La resta dens definits en làmbit subjectiu daplicació disposarà dun termini de dotze mesos per al compliment íntegre del que es disposa en aquesta llei.
Per tant, ordene que tots els ciutadans, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir esta llei.
València, 6 de maig de 2016
El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER