DECRET 56/2016, del Consell, de 6 de maig, pel qual aprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat. [2016/3365]
(DOGV núm. 7781 de 13.05.2016) Ref. Base de dades 003289/2016
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 14.05.2016 Aquesta disposició afecta: Deroga: Desenvolupa o complementa: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: - RESOLUCIÓ de 21 de febrer de 2019, del conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, per la qual es declara la inaplicació dels articles del títol III del Decret 56/2016, de 6 de maig, del Consell i models vinculats, per la posada en marxa del Registre de Control de Conflictes d'Interessos (RECCI). [2019/1805]
- LLEI 1/2022, de 13 d'abril, de la Generalitat, de Transparència i Bon Govern de la Comunitat Valenciana [2022/3407]
Modificada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació Grup temàtic: Legislació Matèries: Transparència administrativa Normes institucionals bàsiques Descriptors: Temàtics: transparència administrativa, transparència del procés decisori, Govern , monografies
DECRET 56/2016, del Consell, de 6 de maig, pel qual aprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat. [2016/3365]
ÍNDEX
Preàmbul
Títol I. Disposicions preliminars
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit daplicació
Títol II. Codi de Bon Govern de la Generalitat
Capítol I. Principis generals
Article 3. Naturalesa
Article 4. Principis generals
Capítol II. Normes de conducta
Secció primera. Compromís amb els valors democràtics i socials
Article 5. Subjecció als principis constitucionals
Article 6. Respecte als drets humans
Article 7. Compromís contra la violència
Article 8. No discriminació i respecte a la diversitat
Article 9. Igualtat de dones i homes
Article 10. Respecte a la intimitat, a lhonor i a la imatge pròpia
Article 11. Aconfessionalitat
Article 12. Compromís amb la llengua pròpia
Article 13. Sostenibilitat integral i responsabilitat social
Article 14. Motivació i capacitat cientificotècnica
Secció segona. Integritat i exemplaritat
Article 15. Exemplaritat i dignitat institucional
Article 16. Dedicació i incompatibilitats
Article 17. Interés general i imparcialitat
Article 18. Respecte a la confidencialitat
Article 19. Prohibició de comptes en paradisos fiscals
Article 20. Interessos partidistes
Article 21. Publicitat institucional
Article 22. Reconeixements honorífics
Article 23. Responsabilitat i col·laboració
Article 24. Rendició de comptes
Article 25. Relació amb els mitjans de comunicació
Article 26. Presència a internet
Secció tercera. Sobrietat
Article 27. Ús adequat dels recursos públics
Article 28. Desplaçaments
Article 29. Despeses en actes derivats de lexercici del càrrec
Article 30. Productes utilitzats en actes en lexercici del càrrec
Article 31. Relacions comercials i financeres
Article 32. Obsequis i regals
Article 33. Targetes de crèdit o dèbit
Article 34. Acreditació i tractament
Secció quarta. Impuls del govern obert i la bona administració
Article 35. Dret de bona administració
Article 36. Transparència en lactivitat pública
Article 37. Enfocament centrat en la ciutadania
Article 38. Administració relacional
Article 39. Relació amb el personal de la institució
Article 40. Facilitació dinformació a les Corts
Capítol III. Compliment del Codi
Article 41. Adhesió individual
Article 42. Règim sancionador en matèria de bon govern
Article 43. Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern
Article 44. Responsabilitat política davant de les Corts
Títol III. Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental
Article 45. Declaracions dactivitats, de béns i interessos i de rendes percebudes
Article 46. Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental
Article 47. Col·laboració amb el Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental
Article 48. Publicitat del Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental
Article 49. Cancel·lació de les inscripcions
Article 50. Informació a les Corts sobre la informació registral
Disposició addicional primera. Substitució dels registres regulats en el Decret 247/1995, de 24 de juliol, del Govern Valencià
Disposició addicional segona. Incidència econòmica en la dotació de la despesa
Disposició transitòria primera. Adhesió al Codi de Bon Govern dels càrrecs ja nomenats en la data dentrada en vigor
Disposició transitòria segona. Presentació de declaracions obligatòries per als càrrecs ja nomenats a lentrada en vigor
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposició final primera. Habilitació normativa
Disposició final segona. Entrada en vigor
Annex I. Declaració dadhesió obligatòria al Codi de Bon Govern de la Generalitat
Annex II. Declaració dadhesió voluntària al Codi de Bon Govern de la Generalitat
Annex III. Declaracions dactivitats, de béns i interessos i de rendes percebudes
I. Dades de la persona interessada
II. Declaracions dactivitats
III. Declaració de béns i interessos
IV. Declaració anual de rendes percebudes
PREÀMBUL
La Llei 2/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, estableix en el seu títol II una sèrie de principis dactuació que han de regir la labor de les persones que ocupen els alts càrrecs de la Generalitat i del personal assimilat. Larticle 27 daquesta llei estableix laprovació pel Consell dun Codi de Bon Govern basat en aquests principis, i el present decret dóna compliment a aquest mandat.
Les nocions dètica pública i bon govern estan presents de diferents maneres des del pensament polític clàssic i es relacionen amb la qualitat institucional i la rendició de comptes. Així, lestabliment de mecanismes eficaços de control del poder i dètica pública sevidencien com a elements clau per a la prevenció de la corrupció i la generació de vincles de confiança entre la ciutadania i les institucions. Tot i que les normes ètiques i de bon govern tenen una llarga tradició en el món anglosaxó, en els últims anys la conveniència daquest tipus de codi ha sigut assumida en diferents països amb alta qualitat democràtica i per organitzacions internacionals com les Nacions Unides, lOrganització per a la Cooperació i el Desenvolupament Econòmic, el Consell dEuropa o la Unió Europea. Aquests codis es conceben com a instruments més orientats a la prevenció i persuasió que a la dissuasió dels seus destinataris i destinatàries i, seguint aquesta tendència, en el nostre entorn ha sigut en els últims anys quan ha proliferat lelaboració daquest tipus de normes, tendència que sha expressat també en altres lleis en matèria de transparència, de bon govern i de lexercici de lalt càrrec.
El Codi de Bon Govern parteix del dret a una bona administració reconegut en larticle 41 de la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea i en larticle 9 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, i es basa en els principis inclosos tant en la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, com, principalment, en la Llei 2/2015, de 2 dabril. No obstant això, en el text es perceben també influències derivades de la normativa en matèria de transparència, de bon govern, dincompatibilitats i del règim jurídic aplicable a les persones que ocupen els alts càrrecs. També, entre aquestes referències, cal assenyalar la normativa en matèria de funció pública, tenint en compte que la inclusió de principis ètics i de conducta adreçats als empleats i empleades públics és un fet consolidat tant en la normativa estatal com en lautonòmica i ha de servir de referència, també, per a tot el sector públic.
El Codi pretén ser un instrument que guie les actuacions dels membres del Consell i de les persones que ocupen alts càrrecs per afavorir el desenvolupament dunes administracions públiques més íntegres. Amb això, a més de complir el que disposa la Llei 2/2015, de 2 dabril, es pretén promoure la millora de la qualitat democràtica i la generació de vincles de confiança entre les institucions i la ciutadania. Amb aquest fi, partint de lobligació de respectar la Constitució Espanyola, lEstatut dAutonomia i la resta de lordenament jurídic, per mitjà del present Codi es busca que els subjectes a què afecta es regisquen per lexemplaritat de comportament. Gran part dels principis de bon govern i normes dactuació contingudes en el Codi que saprova sindueixen de principis generals del dret i de normes vigents en lordenament jurídic, que al seu torn estableixen la conseqüència jurídica de lincompliment o del compliment defectuós. En altres casos, les normes incloses en el Codi incideixen en lètica i lexemplaritat necessàries que ha de guiar lactuació de les persones subjectes a aquest. Així mateix, entre les normes de conducta contingudes en el Codi de Bon Govern sinclouen al mateix temps valors generals, principis ètics i normes emmarcades en la gestió eficient i responsable, tenint en compte que gran part de les persones incloses en làmbit daplicació exerceixen càrrecs públics de naturalesa executiva.
El decret sestructura en tres títols. El títol I inclou lobjecte del decret i làmbit daplicació. Seguint el que disposa la Llei 2/2015, de 2 dabril, làmbit subjectiu daplicació del Codi de Bon Govern inclòs en el títol II daquest decret és lestablert en larticle 25 de lesmentada llei. No obstant això, dacord amb larticle 27 de la Llei 2/2015, de 2 dabril, el Codi de Bon Govern també saplicarà als membres de les corporacions locals que voluntàriament ladopten per mitjà de ladhesió individual en els termes establerts en el model inclòs com a annex II. Així mateix, també serà aplicable de manera voluntària per mitjà de ladhesió corresponent als membres de les institucions de rellevància estatutària i als membres dels consells de direcció de les universitats públiques. Per la seua banda, el títol III, relatiu a les declaracions que han de presentar davant del Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental, saplicarà únicament a les persones que exerceixen els alts càrrecs i el personal assimilat de la Generalitat.
El títol II conté el Codi de Bon Govern, que es divideix en tres capítols. El capítol I inclou la naturalesa i els principis generals del Codi. El capítol II, normes de conducta, sestructura en quatre seccions, dedicades a diferents principis i normes que es destaquen en larticle 4. Aquests principis són el compromís amb els valors democràtics i socials, la integritat i exemplaritat, la sobrietat, i el compromís amb limpuls del govern obert i la bona administració. El capítol III es refereix als mecanismes de compliment del Codi. En primer lloc, cal destacar el mecanisme dadhesió individual que han de formular totes les persones subjectes al Codi en el moment daccedir al càrrec, i que suposa un compromís individual dobservar les disposicions que conté. Daltra banda, es fa referència al règim sancionador en matèria de bon govern establert en la normativa bàsica i en la Llei 2/2015, de 2 dabril. Així mateix, com a mecanismes per al compliment del Codi, es fa esment també al seguiment que podrà realitzar el Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern i de les mesures de responsabilitat política que, si ho consideren convenient, poden adoptar les Corts en relació amb les persones que exerceixen els alts càrrecs en lAdministració de la Generalitat.
Daltra banda, el títol III del present decret regula el Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental i de les declaracions que davant daquest registre han de presentar les persones que exerceixen els alts càrrecs de la Generalitat i el personal assimilat que, com a novetat introduïda, haurà de presentar-se exclusivament per mitjans electrònics. El Decret 247/1995, de 24 de juliol, del Govern Valencià, pel qual es van crear els registres dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de la Generalitat, sha mostrat, més de 20 anys després de la seua aprovació, insuficient i poc adaptat a les exigències de transparència i rendició de comptes actuals. És per això que es deroga per mitjà daquest decret a fi destablir una regulació més simple, moderna i exigent, que al mateix temps siga coherent amb la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, amb la Llei 2/2015, de 2 dabril, i amb el mateix Codi de Bon Govern que saprova per mitjà daquest decret. Es pretén, així, agrupar en un mateix text normatiu obligacions que van referides a un mateix col·lectiu, el que formen els alts càrrecs de lAdministració de la Generalitat i els càrrecs directius del sector públic instrumental.
El Codi conté dues disposicions addicionals, dues transitòries, una derogatòria i dos finals. Es destaca que, tal com expressa la disposició addicional primera, el nou registre regulat en el títol III substitueix els registres creats en el Decret 247/1995, de 24 de juliol, del Govern Valencià, que queda derogat per aquesta norma.
És important destacar que, davant la complexitat de migrar les dades que figuren en els registres actuals i per a adequar-se al nou contingut obligacional regulat en el títol III daquest decret, sestableix per als càrrecs ja nomenats a lentrada en vigor del Codi lobligació de realitzar una nova declaració.
Quant a la disposició final segona daquesta norma, el títol III, regulador del Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental, entrarà en vigor als dos mesos de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana. Aquesta demora és necessària per a adequar el nou registre regulat en el títol III. La resta de larticulat entrarà en vigor lendemà de la seua publicació.
Finalment, shi inclouen tres annexos. Com a annex I sinclou el model dadhesió individual, que és obligatòria per a les persones que exerceixen els alts càrrecs i el personal assimilat de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental. Com a annex II sinclou el model dadhesió que podran formular les persones que voluntàriament poden adherir-se al Codi, que són els membres de les corporacions locals i el personal directiu del seu sector públic vinculat i/o depenent, i determinades persones en làmbit de les universitats públiques i les institucions estatutàries. Com a annex III sincorporen els models perquè els alts càrrecs de lAdministració de la Generalitat i el personal directiu del sector públic instrumental complisca amb les obligacions de presentar les declaracions dactivitats, de béns i interessos i de rendes percebudes establides en el títol III.
El Codi que saprova amb aquest decret és un complement de la legislació sobre la matèria, que és part duna acció més àmplia dirigida a desplegar la normativa sobre transparència, règim dincompatibilitats, conflictes dinteressos i bon govern per a una major integritat en les nostres institucions.
Per tot això, dacord amb el que estableixen els articles 18.f i 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller de Transparència, Responsabilitat Social, Participació i Cooperació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió del dia 6 de maig de 2016,
DECRETE
TÍTOL I
Disposicions preliminars
Article 1. Objecte
El present decret té com a objecte:
1. Establir per mitjà dun Codi de Bon Govern els criteris i les normes de conducta que hauran dobservar en les seues actuacions públiques les persones incloses en el seu àmbit daplicació, a fi dafavorir el desenvolupament dunes institucions i administracions públiques íntegres, transparents, eficaces i eficients.
2. Promoure la millora de la qualitat democràtica i generar confiança en les institucions per mitjà de lexemplaritat, la integritat i la transparència en les actuacions de les persones que ocupen càrrecs directius.
3. Reforçar, en lactuació de les persones incloses en làmbit subjectiu del Codi de Bon Govern, el respecte als principis i els valors de la Constitució Espanyola i de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, de manera que el compliment de la normativa vigent sefectue atenent als principis i els objectius que inspiren el Codi.
4. Regular el Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental, així com les declaracions dactivitats, de béns i interessos i de rendes percebudes que han de presentar els alts càrrecs de lAdministració de la Generalitat i el personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat.
Article 2. Àmbit daplicació
1. El compliment del present decret és exigible en la seua totalitat per a:
a) Les persones integrants del Consell.
b) Les persones titulars de les secretaries autonòmiques, subsecretaries, direccions generals i òrgans o centres directius el nomenament de les quals competisca al Consell.
c) Les persones que ocupen càrrecs directius com la presidència, la direcció general, la gerència, el càrrec de conseller o consellera delegada i altres càrrecs directius i funcions executives assimilables en les organitzacions del sector públic instrumental de la Generalitat establertes en larticle 2.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.
Tindran aquesta consideració les persones que ocupen la presidència, les direccions generals o la gerència i els consellers delegats i conselleres delegades, així com les persones titulars daltres llocs de treball o càrrecs assimilats que exercisquen la funció executiva de màxim nivell amb subjecció directa a lòrgan de govern de les entitats que integren el sector públic instrumental de la Generalitat.
d) Qualsevol persona que haja subscrit un contracte laboral especial dalta direcció, en el qual constarà expressament ladhesió individual al Codi sense perjudici del règim jurídic que li siga aplicable en virtut del seu contracte laboral.
2. El Codi de Bon Govern, contingut en el títol II daquest decret, també serà aplicable, de manera voluntària i per mitjà de ladhesió individual formulada en els termes fixats en lannex II, a les persones següents:
a) Els membres de les Corts, el Síndic de Greuges, la Sindicatura de Comptes, el Consell Valencià de Cultura, lAcadèmia Valenciana de la Llengua, el Comité Econòmic i Social, el Consell Jurídic Consultiu i qualsevol altra institució estatutària anàloga que es puga crear en el futur.
b) Els membres de les corporacions locals i el personal directiu del seu sector públic vinculat o dependent.
c) Els membres dels consells de direcció de les universitats públiques valencianes i les persones que exercisquen càrrecs directius com la presidència, les direccions generals, les gerències, els consellers delegats i conselleres delegades i funcions executives assimilables en les entitats del seu sector públic vinculades o dependents.
TÍTOL II
Codi de Bon Govern de la Generalitat
CAPÍTOL I
Principis generals
Article 3. Naturalesa
1. El Codi de Bon Govern contingut en aquest títol estableix unes normes de conducta que les persones incloses en el seu àmbit daplicació hauran de respectar. Aquestes normes tenen la consideració destàndards mínims i poden ser completades en els seus nivells dexigència pels codis específics o sectorials que es puguen aprovar, si és el cas, en els diferents àmbits o entitats.
2. Els valors, principis i comportaments establerts en aquest títol informaran la interpretació i aplicació dels tipus dinfraccions administratives i del règim sancionador que, per a les accions o omissions en què puguen incórrer les persones incloses en el seu àmbit daplicació, establisca la legislació.
Article 4. Principis generals
Les persones subjectes a aquest Codi exerciran les seues funcions dacord amb els principis fixats en la Constitució espanyola, lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana i la resta de lordenament jurídic. Així mateix, en les seues actuacions es guiaran pels valors democràtics i socials, els principis dintegritat i exemplaritat, la sobrietat en les seues actuacions i el compromís amb limpuls del govern obert i la bona administració.
CAPÍTOL II
Normes de conducta
Secció primera
Compromís amb els valors democràtics i socials
Article 5. Subjecció als principis constitucionals
Les persones subjectes a aquest Codi, a més de complir el que disposa el marc constitucional i estatutari, aplicaran en la seua activitat els valors democràtics que contenen i els principis de lestat social i democràtic de dret. En les seues actuacions es regiran pels principis digualtat, llibertat, justícia i pluralisme polític, així com pel respecte a la dignitat humana.
Article 6. Respecte als drets humans
La conducta de les persones subjectes a aquest Codi es basarà en el ple respecte dels drets, deures i llibertats reconeguts en la Constitució Espanyola, la Carta dels Drets Fonamentals de la Unió Europea i la resta de lordenament de la Unió Europea, en els instruments internacionals de protecció dels drets humans, individuals i col·lectius, en particular, la Declaració Universal de Drets Humans; els pactes internacionals de drets civils i polítics i de drets econòmics, socials i culturals; la Convenció Europea de Drets de lHome i Llibertats Fonamentals, la Carta Social Europea, així com els drets dels valencians i valencianes reconeguts en lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana i en la Carta de Drets Socials de la Comunitat Valenciana.
Article 7. Compromís contra la violència
Les persones subjectes a aquest Codi no legitimaran, en les seues actuacions i declaracions públiques, el terrorisme o qualsevol classe de violència, ni atemptaran o ofendran la memòria de les víctimes de qualsevol violència política o social i, en particular, les de violència masclista o de gènere i la que hagen pogut patir històricament els defensors i les defensores de la democràcia.
Article 8. No discriminació i respecte a la diversitat
1. Les persones incloses en làmbit daplicació daquest Codi impediran qualsevol actuació que puga produir discriminació per raó de naixement, raça, ètnia, sexe, religió, llengua, opinió, orientació sexual o identitat de gènere o per qualsevol altra circumstància personal, política o social.
2. Les actuacions de les persones subjectes a aquest Codi es caracteritzaran pel respecte i la protecció de la diversitat. Això implicarà el respecte a la diversitat sexual, de gènere, funcional, familiar, ètnica i religiosa, així com tota manifestació cultural, política i social sempre que siga respectuosa amb els drets humans i no sutilitzen mitjans violents.
Article 9. Igualtat de dones i homes
Les persones subjectes a aquest Codi promouran la igualtat efectiva de dones i homes, i remouran en làmbit de les seues competències qualsevol obstacle que puga dificultar la consecució daquest objectiu. En les seues actuacions i declaracions públiques fomentaran aquesta igualtat i, en aquest sentit, propiciaran en la seua gestió lexercici de pràctiques de democràcia paritària i lús del llenguatge inclusiu.
Article 10. Respecte a la intimitat, a lhonor i a la imatge pròpia
1. Les persones subjectes a aquest Codi respectaran en tot cas els drets a la intimitat personal i familiar, a lhonor, a la imatge pròpia, i el dret a la protecció de dades personals.
2. En lexercici del càrrec, les persones incloses en làmbit daplicació del Codi evitaran la intromissió en els assumptes que afecten la intimitat dels adversaris i adversàries polítics quan es tracte dinformació que no tinga rellevància pública o quan shi haja accedit de manera il·legítima.
Article 11. Aconfessionalitat
1. Les persones subjectes al present Codi no estaran obligades en cap cas a participar en actes religiosos en la condició del seu càrrec. La seua assistència a aquests serà a títol individual, en exercici del dret de llibertat religiosa.
2. Les persones subjectes al Codi procuraran que les institucions o corporacions a què pertanyen sabstinguen, corporativament, de participar en les presidències dactes religiosos. Només podran participar en aquests actes en el cas que, per raons històricament consolidades, tinguen un valor cultural assumit comunitàriament que transcendisca al seu origen religiós.
Article 12. Compromís amb la llengua pròpia
1. Les persones incloses en làmbit daplicació del Codi assumeixen el seu compromís social amb el procés de normalització del valencià, amb lobjectiu destendre el seu ús i el seu coneixement, i la finalitat més àmplia de contribuir a la presa de consciència col·lectiva sobre la promoció del valencià en tots els àmbits socials i nivells dintervenció ciutadana.
2. En les seues comunicacions, les persones subjectes a aquest Codi fomentaran el valencià i respectaran la normativa lingüística de lAcadèmia Valenciana de la Llengua.
Article 13. Sostenibilitat integral i responsabilitat social
Les persones a les quals afecta aquest Codi promouran, en el seu àmbit dactuació i en la presa de decisions, polítiques que contribuïsquen a la lluita contra el canvi climàtic, a la protecció del medi ambient i a lordenació racional i sostenible del territori, del paisatge i del patrimoni natural, històric i cultural, així com al foment de la responsabilitat social.
Article 14. Motivació i capacitat cientificotècnica
Les persones subjectes al present Codi adoptaran les decisions de manera raonada, conscient i informada, evitant sempre larbitrarietat. Sempre que siga necessari recolzaran les seues decisions i declaracions en el coneixement expert proporcionat des de làmbit científic i tècnic competent. En lexercici de responsabilitats públiques sabstindran de defensar opinions subjectives contràries al coneixement científic.
Secció segona
Integritat i exemplaritat
Article 15. Exemplaritat i dignitat institucional
Les persones subjectes al Codi guardaran lleialtat a la institució a què serveixen, vigilant sempre el compliment dels objectius daquesta. En lexercici de les seues funcions i competències hauran de contribuir, en tot cas, al prestigi, la dignitat i la imatge de la institució que representen o de lentitat a què pertanguen, procurant per mitjà de la seua conducta ser una referència per al personal de lorganització que representen. Per a això, hauran dactuar de forma exemplar i en cap cas adoptaran conductes o actituds que puguen perjudicar aquesta imatge.
Article 16. Dedicació i incompatibilitats
1. Les persones incloses en làmbit daplicació daquest Codi exerciran el seu mandat amb plena dedicació, en règim dexclusivitat o de compatibilitat legal i complint estrictament i en tot moment el règim dincompatibilitats vigent. Formularan, el dia de la presa de possessió, una declaració responsable de no incórrer en causa dincompatibilitat. La mateixa declaració es farà en el termini dun mes si es produeixen circumstàncies personals o laborals que, després de la presa de possessió, puguen afectar la situació de compatibilitat.
2. El compliment del règim dincompatibilitats serà exigible, per a les persones incloses en làmbit daplicació daquest Codi, tant durant lexercici del càrrec públic com després del cessament en el càrrec, en els termes que la normativa reguladora de les incompatibilitats establisca. En cap moment realitzaran conductes o prendran decisions que puguen comportar incórrer en conflicte dinteressos.
Article 17. Interés general i imparcialitat
1. Les persones subjectes al Codi evitaran lús o abús del càrrec per a obtenir cap avantatge o benefici, en especial els privilegis informatius, reguladors i/o aquells que puguen generar-se com a conseqüència de lexercici del seu mandat o que estiguen associats a aquest.
2. Les decisions preses per les persones subjectes a aquest Codi sadoptaran atenent a linterés general, amb objectivitat cap a les persones i imparcialitat i neutralitat respecte als interessos privats afectats, motivant les seues decisions en el cas dactuacions discrecionals. No podran afectar aquest principi consideracions personals, familiars, partidistes, corporatives, clientelars, damistat o qualssevol altres de naturalesa privada, personal o aliena al recte exercici de les seues funcions.
3. No influiran en lagilització o resolució de tràmits administratius que impliquen tracte de favor a qualsevol persona i, en particular, a ells mateixos o al seu entorn familiar, social o partidari.
4. Sabstindran, quan estiguen obligades a fer-ho, en els termes que estableix la normativa estatal o autonòmica aplicable. Labstenció es manifestarà per escrit i es notificarà a lòrgan superior immediat o al que el va efectuar el seu nomenament.
Article 18. Respecte a la confidencialitat
1. Es guardarà escrupolosament el deure de confidencialitat respecte a tots aquells assumptes que així ho requerisquen. Mantindran la confidencialitat, fins i tot després del cessament en el càrrec, respecte a les dades i informacions a què tinguen accés en virtut de les seues competències, i no podran utilitzar o transmetre, en profit propi o en el de tercers, aquestes dades o informacions.
2. En el maneig de qualsevol informació confidencial, en qualsevol suport, es compliran escrupolosament les especificacions de la normativa de seguretat adoptada per la Generalitat a lempara de les previsions de lEsquema Nacional de Seguretat previst en la normativa vigent.
Article 19. Prohibició de comptes en paradisos fiscals
Les persones incloses en làmbit daplicació daquest Codi no podran ser titulars, cotitulars, usufructuàries o beneficiàries de comptes en països o territoris que, segons la normativa estatal o les organitzacions internacionals, tinguen la qualificació de paradisos fiscals.
Article 20. Interessos partidistes
Lexercici de càrrecs en òrgans executius i de direcció dels partits polítics o daltres càrrecs electius de caràcter representatiu no menyscabarà o comprometrà les responsabilitats que tinguen com a càrrecs afectats per aquest Codi.
Article 21. Publicitat institucional
1. Les persones subjectes a aquest Codi sabstindran dutilitzar la comunicació publicitària institucional per a fins partidistes o com a element de propaganda personal. La publicitat institucional que realitzen les organitzacions i institucions públiques sajustarà sempre als principis dinterés ciutadà, veracitat i lleialtat institucional.
2. Les persones subjectes a aquest Codi procuraran que la publicitat institucional en làmbit de la institució o entitat a què pertanguen estiga lliure de qualsevol identificació partidista o de qualsevol similitud amb la publicitat que duga a terme qualsevol partit polític per a la imatge pròpia o captació dafiliació.
3. Les persones subjectes al present Codi no promouran en cap cas la instal·lació de plaques commemoratives o semblants que facen referència a les persones que, exercint càrrecs públics, hagen participat en la decisió de la construcció o de la posada en marxa del servei o semblant.
4. Les persones subjectes al Codi sabstindran de participar en actes dinauguració dobres no finalitzades, dinauguració de serveis que no estiguen en funcionament o de col·locació de primeres pedres o semblants. Només podran estar presents en la posada en funcionament de serveis finançats amb fons públics ja actius amb lúnica finalitat de comprovar el funcionament del servei i dinformar en millors condicions la ciutadania sobre el servei corresponent.
5. Sabstindran de promoure que lassistència de ciutadans o ciutadanes a actes públics siga un requisit per a ser beneficiaris i beneficiàries de qualsevol lliurament de béns finançats amb fons públics o qualsevol tipus de contracte, nomenament, subvenció o beca. No sentendrà com a tals el lliurament de diplomes, certificats o semblants. Sabstindran també dorganitzar actes públics de lliurament de claus de béns immobles o semblants per part delles mateixes, sinó que aquests lliuraments seran realitzats pels empleats públics i per les empleades públiques competents i sense escenificacions públiques.
Article 22. Reconeixements honorífics
Les persones subjectes a aquest Codi garantiran que els reconeixements honorífics o commemoratius que depenguen de les seues organitzacions o administracions recaiguen en persones dun compromís públic rellevant. Igualment procediran a la retirada dels reconeixements atorgats a persones que siguen condemnades penalment per sentència ferma.
Article 23. Responsabilitat i col·laboració
1. Les persones subjectes a aquest Codi assumiran la responsabilitat de les seues actuacions, sense derivar-ne cap al seu personal subordinat sense causa objectiva, ni tampoc cap a les administracions públiques. Hauran de sotmetres als controls que resulten pertinents en virtut del seu càrrec, i assumir les conseqüències que pogueren derivar-se del que sha realitzat, o dallò no realitzat, en lexercici daquell.
2. Les persones incloses en làmbit daplicació daquest Codi informaran les autoritats i institucions competents, especialment la Sindicatura de Comptes i els serveis i organismes fiscalitzadors existents, de qualsevol actuació irregular de què tingueren coneixement, i col·laboraran amb aquestes en tot el que siga necessari.
3. Així mateix, en làmbit de les seues funcions col·laboraran activament amb les institucions de rellevància estatutària i, en general, amb tots aquells òrgans que depenguen o que siguen designats per les Corts.
Article 24. Rendició de comptes
Les persones subjectes al Codi adoptaran la rendició de comptes com un principi bàsic dactuació. Per a això, en làmbit de les seues funcions actuaran amb transparència en la publicació dels seus compromisos dactuació i en el disseny de les polítiques públiques que duga a terme la institució o entitat a què pertanguen. En làmbit de les seues funcions retran comptes de les seues actuacions davant de la ciutadania.
Article 25. Relació amb els mitjans de comunicació
1. Les persones subjectes a aquest Codi facilitaran el treball dels professionals de la informació en lexercici de les seues funcions constitucionals. La col·laboració amb els mitjans de comunicació es basarà en els principis de transparència, veracitat i respecte professional.
2. Les persones incloses en làmbit daplicació daquest Codi informaran regularment de les seues activitats i atendran i ponderaran les invitacions que reben per a participar en debats, entrevistes o un altre tipus dactes. En cap cas pressionaran per a obtenir millores personals, familiars o partidàries dels mitjans de comunicació.
Article 26. Presència a internet
1. Les persones subjectes a aquest Codi hauran daplicar els principis de bon govern en la seua presència pública a internet i, en particular, en les xarxes socials i en altres mitjans dinteracció en les xarxes.
2. En la presència personal i privada a internet no podran utilitzar-se en cap cas símbols o elements propis de la imatge corporativa de la Generalitat que puguen induir a error, excepte la menció al lloc que socupa en les funcions de biografia de la xarxa social, si nhi ha.
3. En tot cas, en lús de mitjans informàtics i dels serveis que proporcionen com, per exemple, el correu electrònic, es compliran escrupolosament les previsions de la normativa de seguretat adoptada per la Generalitat a lempara de les normes de lEsquema Nacional de Seguretat i la legislació sobre protecció de dades.
Secció tercera
Sobrietat
Article 27. Ús adequat dels recursos públics
Les persones incloses en làmbit daplicació daquest Codi usaran i aplicaran adequadament els recursos públics i els administraran amb sobrietat. Amb aquesta finalitat, sabstindran de realitzar un ús impropi dels béns i serveis que lAdministració posa a la seua disposició per raó del seu càrrec, faran una utilització responsable en el seu ús i limitaran les despeses.
Article 28. Desplaçaments
1. Les persones incloses en làmbit daplicació del Codi extremaran lausteritat en els seus desplaçaments en lexercici del seu càrrec, especialment quan es faça ús de cotxes oficials. Així mateix, només podran fer ús de cotxes oficials per a desplaçaments vinculats a les responsabilitats del càrrec, i en cap cas per a ús privat.
2. En els desplaçaments realitzats en lexercici de les funcions derivades del càrrec que es produïsquen dins del terme municipal en què radique el seu lloc de treball, lús del cotxe oficial es farà sense perjudici de lús del transport públic quan siga necessari. En el cas que es faça ús dun taxi shaurà dinformar sobre el trajecte i lobjecte del desplaçament.
3. La realització de viatges institucionals fora de la Comunitat Valenciana es regirà per criteris de necessitat i proporcionalitat, tant en el desplaçament com en lestada i en matèria de protocol. Es delimitaran clarament les activitats institucionals que es realitzen en exercici de les funcions derivades del càrrec de les que es realitzen per raó de la pertinença a formacions polítiques, per raons personals o per qualsevol altre motiu alié a les funcions i responsabilitats del càrrec.
En els desplaçaments on hi haja diferents tarifes es prioritzaran les línies regulars en classe turista o les que siguen més econòmiques, excepte quan motius durgència o disponibilitat ho impedisquen. El nombre dacompanyants haurà destar motivat prèviament i es limitarà als que siguen estrictament necessaris i proporcionals per a lacte de servei.
4. Només sacceptarà el pagament per part de tercers de les despeses de desplaçament, estada i manutenció per actes derivats de lexercici del càrrec quan les persones subjectes a aquest Codi hagen dassistir invitades oficialment per part dinstitucions privades, públiques o entitats dependents daquestes a una activitat, reunió, jornada o congrés convocat en matèries directament relacionades amb les seues responsabilitats.
5. De tots els desplaçaments fora de la Comunitat Valenciana realitzats en lexercici del seu càrrec o funció es donarà la deguda publicitat amb indicació de lobjecte, la data, el nombre dacompanyants i el seu cost total. Aquesta informació es publicarà, com a mínim i en tot cas, en el Portal de Transparència de la Generalitat o en la pàgina web de lentitat o institució a què pertanga, dacord amb larticle 9 de lesmentada Llei 2/2015, de 2 dabril.
Article 29. Despeses en actes derivats de lexercici del càrrec
Les persones subjectes a aquest Codi tindran dret al reemborsament de les despeses acreditades en què incórreguen en actes derivats de lexercici de les seues funcions. Aquestes despeses hauran destar justificades, i el reemborsament sefectuarà dacord amb els criteris dindemnització per raó de servei aplicables als empleats públics i a les empleades públiques i a la normativa general aplicable a aquestos. També sabonaran les despeses, amb la justificació prèvia expressa, si per algun motiu fundat se sobrepassaren les quanties màximes fixades en aquests criteris.
Article 30. Productes utilitzats en els actes en lexercici del càrrec
En els actes que depenguen de les persones subjectes a aquest Codi es promocionarà, en la mesura que siga possible, el consum de productes autòctons valencians i de comerç just o ètic. Els òrgans competents podran promoure convenis de col·laboració amb empreses o entitats a fi de prioritzar aquests productes i ajustar els preus daquest tipus dactes, tot això amb ple respecte a la normativa aplicable en matèria de contractació pública.
Article 31. Relacions comercials i financeres
En les relacions comercials i financeres les persones subjectes al Codi se sotmetran a les mateixes exigències i condicions que la resta de la ciutadania, de manera que sels prohibeix acceptar béns o serveis en condicions avantatjoses i tractes de favor o avantatges injustificats. En particular, sels prohibeix acceptar la condonació de deutes bancaris, préstecs a interés zero o privilegiat o lús habitual gratuït de serveis o instal·lacions en què existisca un règim habitual de pagament quan es tracte de condicions oferides per raó del càrrec.
Article 32. Obsequis i regals
1. Les persones subjectes al present Codi tenen prohibit acceptar qualsevol regal, favor o servei en condicions avantatjoses que vaja més enllà dels usos habituals, socials i de cortesia, per raó de la seua quantia o causa, o que puga condicionar la neutralitat o objectivitat de la seua comesa. El lliurament dels regals o obsequis que es reben per raó del càrrec emmarcats en els usos habituals, socials i de cortesia, serà públic.
2. En cas de rebre per raó del seu càrrec regals o obsequis que vagen més enllà dels usos habituals, socials i de cortesia o en puguen condicionar la neutralitat o objectivitat, les persones subjectes a aquest Codi hauran de procedir a la devolució daquests regals a les entitats o persones que els hagen oferit. Quan, per qualsevol circumstància, no es poguera fer efectiva la devolució, o bé quan els obsequis o regals siguen de significació institucional o dalt valor, seran incorporats al patrimoni públic.
3. Tots els obsequis que es reben es registraran i es faran públics, com a mínim i en tot cas, en el Portal de Transparència de la Generalitat o en la pàgina web de lentitat o la institució a què pertanguen, amb detall de la seua descripció, la persona o entitat que els va realitzar, la data i la destinació que sels ha donat.
4. Les persones subjectes a aquest Codi només podran lliurar obsequis en lexercici del seu càrrec quan raons de cortesia, commemoració, respecte institucional o usos socials ho aconsellen. En aquests casos, el lliurament daquests obsequis haurà de ser públic i seran representatius de la institució o entitat en què presten els seus serveis. Consistiran, en la mesura que siga possible, en productes autòctons valencians o de contingut preferentment cultural, i es prioritzaran, així mateix, aquells en la producció dels quals shagen seguit criteris de responsabilitat social.
Article 33. Targetes de crèdit o dèbit
Les persones subjectes al present Codi no utilitzaran targetes de crèdit o dèbit amb càrrec a comptes de la institució, corporació o entitat de la qual formen part.
Article 34. Acreditació i tractament
1. Les persones incloses en làmbit daplicació daquest Codi acreditaran quan siga necessari el seu càrrec, sense que puguen fer-ne ús amb la finalitat daconseguir avantatges o privilegis. A tals efectes, disposaran duna credencial en què es farà constar la identificació de la persona, el càrrec que ocupa, la institució o entitat i la data de nomenament.
2. Dacord amb la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, el tractament oficial protocol·lari del president de la Generalitat és el de Molt Honorable, i el de la resta de membres del Consell el dHonorable Senyor o Honorable Senyora. Per a la resta de persones subjectes al Codi el tractament serà el tradicional en cada cas i, si no nhi ha, el de senyor o senyora seguit de la denominació del càrrec, ocupació o rang.
Secció quarta
Impuls del govern obert i la bona administració
Article 35. Dret a la bona administració
1. Les persones subjectes a aquest Codi actuaran en la seua gestió dacord amb els principis deficàcia, economia i eficiència, i respectaran el dret a la bona administració en làmbit de les seues funcions.
2. Les persones subjectes a aquest Codi promouran i garantiran una gestió financera justa i equitativa dels recursos que manegen, sempre donant prioritat a aquelles accions que puguen suposar una millora del benestar de la ciutadania. Actuaran dacord amb criteris dausteritat en la gestió pressupostària, i vetlaran perquè els recursos i béns públics sutilitzen de forma prudent, eficient i productiva.
3. Les persones subjectes a aquest Codi avaluaran leficàcia i eficiència com a eina de millora de la gestió i de rendició de comptes a la ciutadania. Es realitzaran, periòdicament, informes davaluació sobre el grau de compliment i resultats dels plans i programes de la institució o entitat de què es tracte, informes que es publicaran juntament amb la resta dinformació objecte de publicitat activa. Aquesta avaluació periòdica sadaptarà a les metodologies i condicions que establisca la normativa en matèria davaluació i qualitat dels serveis públics.
Article 36. Transparència en lactivitat pública
1. En lexercici de les seues funcions, les persones incloses en làmbit daplicació del Codi regiran la seua activitat pel principi de transparència. En aquest sentit, garantiran la seua implantació efectiva en les seues respectives entitats, i promouran la millora i laprofundiment en les condicions de transparència daquests.
2. Les persones subjectes a aquest Codi, en làmbit de les seues competències, garantiran el dret daccés a la informació pública per part de la ciutadania i promouran el seu exercici. Qualsevol ciutadà o ciutadana podrà exercir-lo dacord amb el que disposa la Llei 2/2015, de 2 dabril, i la seua normativa de desplegament.
3. Les persones subjectes al Codi garantiran que, com a mínim, es publique en el Portal de Transparència de la Generalitat o en les pàgines web de les institucions i organitzacions a què pertanguen la informació inclosa en les obligacions de publicitat activa establertes en la normativa en matèria de transparència. En particular, les persones subjectes al Codi hauran de facilitar i garantir la publicació de la informació següent:
a) La informació de contacte institucional. Aquesta informació, que serà pública i visible, inclourà, com a mínim, un número de telèfon i un correu electrònic i, si es té, podrà incloure la pàgina web i el perfil en xarxes socials de la persona subjecta al Codi de la qual es tracte, quan aquesta ho considere convenient, i si són de caràcter públic.
b) El curriculum vitae. Es concretaran de forma individualitzada la trajectòria i els mèrits acadèmics, professionals i tècnics de la persona nomenada. No podran, en cap concepte, falsejar o mentir sobre cap de les dades pròpies del seu currículum professional, de les seues titulacions o de la seua experiència.
c) Lagenda institucional de les persones subjectes a aquest Codi. Aquesta, que serà pública, haurà dincloure tots aquells actes o reunions que siguen de rellevància pública. Dins daquests es consideraran inclosos, per regla general i sense ànim dexhaustivitat, els esdeveniments i reunions de caràcter polític o institucional, les reunions amb agents externs a la institució o entitat i les reunions internes despecial rellevància per a la presa de decisions, i encara també les intervencions en mitjans de comunicació o en actes públics prèviament programades, tot això sense perjudici de la normativa aplicable i de la salvaguarda de la privacitat i dels drets fonamentals dels participants.
Podrà suspendres aquesta regla general quan hi haja algun risc per a la seguretat dalguna de les persones o entitats participants de la reunió, quan afecte el secret professional, linterés superior dun o una menor dedat, a la privacitat de les persones en els termes definits per la legislació aplicable, o quan concórreguen circumstàncies de força major que desaconsellen la publicitat de lacte o reunió. En cap cas es publicaran detalls personals de reunions que es tinguen amb ciutadans i ciutadanes particulars sense el seu consentiment, llevat que aquestes, pel seu càrrec o condició, tinguen projecció pública.
d) Les declaracions dactivitats, de béns i interessos i de rendes percebudes. Les persones incloses en larticle 2.1 presentaran aquestes declaracions en el Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental, dacord amb el que estableix el títol III, i aquestes declaracions seran objecte de publicitat activa en virtut del que disposa larticle 9.4.c de la Llei 2/2015, de 2 dabril, amb la dissociació o, si és el cas, anonimització prèvia de les dades corresponents per a garantir la seguretat i la privacitat de la persona declarant i de les persones dependents della.
Article 37. Enfocament centrat en la ciutadania
1. Les persones subjectes a aquest Codi garantiran que la seua gestió tinga un enfocament centrat en la ciutadania, amb un compromís de millora contínua en la qualitat de la informació, latenció i els serveis prestats. Per a això, satisfaran el dret de la ciutadania a una informació de qualitat sobre el funcionament dels serveis públics que sels haja encomanat i garantiran mecanismes de resposta àgils, eficaços i eficients a les seues sol·licituds, queixes o reclamacions.
2. Les persones subjectes a aquest Codi impulsaran en làmbit de les seues funcions una Administració receptiva, accessible i pròxima, per mitjà de la utilització dun llenguatge administratiu clar i comprensible per a totes les persones, la simplificació i agilització dels procediments, laccés electrònic als serveis i la millora de la qualitat de les normes i regulacions. En particular, satendrà decididament el compliment de les normes daccessibilitat, especialment per a les persones amb diversitat funcional.
3. Les persones subjectes a aquest Codi promouran la creació, la millora de la qualitat i lús compartit destadístiques, bases de dades, portals de govern en línia i, en general, tot el que facilite la labor interna del personal empleat i el millor accés de la ciutadania a la informació i als serveis públics.
Article 38. Administració relacional
1. Les persones subjectes a aquest Codi impulsaran en làmbit de les seues funcions una Administració relacional i dialogant que implique i consulte la ciutadania, i primaran el principi de cooperació reforçant la interacció amb la resta dadministracions públiques, els agents econòmics, socials i culturals i la resta de la societat civil.
En aquest sentit, potenciaran els instruments necessaris per a garantir la participació ciutadana en el disseny i lavaluació de les polítiques públiques, i per a això sutilitzaran tots els mitjans accessibles, inclosos els telemàtics, per a aprofundir en el desenvolupament de la democràcia participativa.
2. Fomentaran el diàleg obert i transparent amb els grups dinterés de la societat valenciana, buscant la seua implicació en el disseny de les polítiques públiques, a fi dafavorir el coneixement, la innovació i la difusió de la cultura de la responsabilitat social. Amb aquest fi promouran lassociacionisme, el voluntariat cívic i la cooperació i solidaritat, i participaran sempre que siga possible en trobades amb associacions i líders cívics relacionats amb les activitats del seu càrrec.
Article 39. Relació amb el personal de la institució
1. Les persones subjectes a aquest Codi fomentaran el reconeixement del treball ben fet en la institució o entitat a què pertanguen i donaran un tracte adequat, digne i respectuós al seu personal, a fi dinvolucrar-lo en la definició i lèxit dels objectius i resultats. Així mateix, promouran un clima laboral satisfactori i respectuós amb la igualtat i la salut.
2. Les persones subjectes a aquest Codi impulsaran, en les organitzacions a què pertanguen, una cultura de la innovació basada en la creativitat, la implicació i la millora contínua dels resultats dels processos, els productes i els serveis, tot des duna visió estratègica centrada en les demandes i necessitats de la ciutadania.
Article 40. Facilitació dinformació a les Corts
1. Les persones subjectes a aquest Codi col·laboraran lleialment amb les funcions de les Corts i compliran els mandats que procedisquen de la Cambra. Facilitaran laccés a la informació i documentació que els siga requerida per aquesta o per qualsevol dels seus membres en lexercici de les seues funcions dacord amb el Reglament de les Corts, tot això amb respecte ple als límits que puguen derivar-se de la Constitució i les lleis.
2. Les persones subjectes a aquest Codi procuraran, en làmbit de la institució o entitat a què pertanguen, que laccés a la documentació per part de la Cambra o de qualsevol dels seus membres es realitze en tot cas garantint els drets de les persones a qui concerneix i, en particular, els drets a la intimitat i a la protecció de dades. Per a això sutilitzaran mecanismes que salvaguarden lanonimat i sestabliran deures de secret i seguretat quan siga necessari.
CAPÍTOL III
Compliment del codi
Article 41. Adhesió individual
1. Qualsevol nomenament de les persones que obligatòriament shagen dadherir al Codi requerirà, per a la presa de possessió, ladhesió prèvia i individualitzada al contingut íntegre daquest. Cap persona que exercisca alts càrrecs o càrrecs directius de lAdministració de la Generalitat o del sector públic instrumental podrà prendre possessió del seu càrrec sense haver subscrit prèviament ladhesió individual al Codi de Bon Govern. Quan es tracte de càrrecs per als quals no existisca un tràmit de presa de possessió, ladhesió individual haurà defectuar-se en el termini màxim de 10 dies des del nomenament.
2. Ladhesió individual al Codi de les persones subjectes a aquest implica lassumpció del deure de mantenir una conducta i un comportament en la seua vida pública dacord amb el contingut exprés, la intenció i lesperit dels principis i de les normes de conducta establertes en aquest.
Article 42. Règim sancionador en matèria de bon govern
En matèria de bon govern és aplicable el règim sancionador contingut en el títol II de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, dedicat al bon govern, així com el que disposa el títol III de la Llei 2/2015, de 2 dabril.
Article 43. Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern
1. El Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern podrà rebre queixes sobre possibles incompliments dels principis o de les conductes regulades en aquest Codi. També podrà rebre observacions, consultes i suggeriments en relació amb la seua aplicació o adaptació. La tramitació i resposta a una queixa podrà donar lloc a instar procediments o altres accions que siguen oportunes segons la normativa vigent.
2. El Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern podrà incloure, en la memòria anual a la qual es refereix larticle 42.1.m de la Llei 2/2015, de 2 dabril, un informe sobre el grau de compliment del present Codi en el seu àmbit, de les incidències detectades en la seua aplicació i de les mesures que es consideren oportunes per a afavorir la seua implantació efectiva. Aquest informe serà públic.
Article 44. Responsabilitat política davant de les Corts
Les Corts, si ho consideren, podran adoptar mesures de responsabilitat política davant de les vulneracions del que disposa aquest Codi per part de les persones que ocupen els alts càrrecs de lAdministració de la Generalitat.
TÍTOL III
Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental
Article 45. Declaracions dactivitats, de béns i interessos i de rendes percebudes
1. Les persones incloses en larticle 2.1 hauran defectuar davant del Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental les declaracions dactivitats, de béns i interessos i de rendes percebudes a les quals es refereix larticle 36.3.d en el termini dun mes des de la data del nomenament o cessament. Les declaracions semplenaran dacord amb el model de lannex III, i es presentaran exclusivament per mitjans electrònics, dacord amb els articles 12 i 14 del Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell, pel qual saprova el Reglament dadministració electrònica de la Comunitat Valenciana, amb les eines tecnològiques que habilitarà el centre directiu competent en matèria dadministració electrònica. Les persones declarants seran les responsables de la veracitat i de lactualització de les dades que sincloguen en les seues declaracions.
a) La declaració dactivitats haurà dincloure totes les activitats, de caràcter públic o privat, que realitzen durant lexercici del càrrec. També hauran de declarar les activitats de naturalesa laboral, econòmica i professional, privades o públiques, retribuïdes o no, que hagen realitzat, per ells mateixos o per mitjà de substitució o apoderament, durant els dos anys anteriors a la presa de possessió, i les que hagen diniciar una vegada shaja produït el seu cessament, així com cada nova activitat econòmica que sinicie durant el període de dos anys des del cessament.
En el cas de lexercici ininterromput de successius llocs que tinguen el caràcter dalts càrrecs o càrrecs directius assimilats, només caldrà la presentació duna declaració de modificació dactivitats, que es verificarà en el termini dun mes computat des de la data del nou nomenament. També shaurà de presentar una declaració modificativa quan durant lexercici del càrrec públic es produïra alguna variació de les circumstàncies recollides en les declaracions dactivitats efectuades. En aquest cas el termini es computaria a partir de la data en què hagen tingut lloc els fets que motiven la nova declaració.
b) La declaració de béns i interessos haurà dincloure el detall de tots els béns, drets i obligacions patrimonials, valors i actius financers, participacions o obligacions societàries i qualsevol altra classe de béns de valor superior a 3.000 euros que posseïsca la persona declarant, així com la denominació i lobjecte social de les societats en què tinga interessos. També es podrà incorporar la informació corresponent al seu cònjuge, parella de fet o persona amb qui mantinga una relació equivalent quan així ho sol·licite la persona declarant. En el cas que es produïsca un increment, disminució o modificació de la informació continguda en la declaració presentada shaurà de comunicar al registre perquè shi consigne. No serà necessària la presentació duna nova declaració en el cas de lexercici ininterromput de successius llocs que tinguen el caràcter dalts càrrecs o càrrecs directius assimilats.
c) Hauran de presentar una declaració que expresse les rendes percebudes, amb indicació del concepte i la seua procedència, informació que haurà de ser actualitzada anualment. Juntament amb aquesta declaració sincorporarà una declaració responsable que les rendes indicades són un fidel reflex de les que apareixen en lúltima declaració de la renda presentada davant de lAdministració tributària.
2. Les declaracions hauran dajuntar-se a la còpia simple de lúltima declaració presentada davant de lAdministració tributària corresponent a lImpost sobre la Renda de les Persones Físiques i, si tenen lobligació legal de presentar-la, a lImpost sobre el Patrimoni. A més, durant lexercici de les seues funcions estaran obligades a entregar anualment una còpia de les declaracions que efectuen en cada exercici econòmic corresponents a lImpost sobre la Renda de les Persones Físiques i, si és el cas, a lImpost sobre el Patrimoni. La còpia daquestes declaracions shaurà de presentar en el registre en el termini màxim dun mes des de la finalització del termini per a la seua presentació davant de lAdministració tributària.
Article 46. Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental
1. El registre té per objecte el dipòsit i la custòdia de les declaracions presentades, i es gestionarà per mitjà dun sistema informàtic que incorporarà les corresponents mesures de seguretat en laccés i lús de les dades que contenen. El Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental queda adscrit al centre directiu competent en matèria de transparència, i el personal que preste serveis en el registre tindrà el deure permanent i exprés de guardar secret sobre les dades i informacions de què tinga coneixement per raó de les seues funcions.
2. Totes les declaracions presentades sinscriuran en el registre, que expedirà i remetrà a la persona declarant una certificació justificativa de la inscripció efectuada. En el cas que el registre aprecie deficiències formals en les declaracions formulades, requerirà la persona declarant perquè en el termini de quinze dies procedisca a la seua esmena. En el cas que els empleats i empleades públics encarregats de la gestió del registre detectaren alguna anomalia en les dades facilitades per les persones declarants hauran dinformar daquesta a la persona titular del centre directiu responsable del Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental
Article 47. Col·laboració amb el Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental
1. Quan el registre tinga coneixement, per la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, dels nomenaments i cessaments de les persones obligades a efectuar les declaracions, informarà aquestes de les seues obligacions i facilitarà els models de declaracions que hagen de presentar.
2. Les persones titulars de les sotssecretaries de cada conselleria hauran de comunicar al Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental el nomenament i el cessament del personal inclòs en làmbit daplicació de les entitats del sector públic instrumental de la Generalitat que estiguen adscrites a la respectiva conselleria. També hauran dinformar les persones interessades de la seua obligació de presentar les declaracions i facilitar a aquestes els models corresponents.
Article 48. Publicitat del Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental
1. El Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental tindrà caràcter públic, i es regirà pel que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de protecció de dades de caràcter personal, i larticle 37 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú o normativa que la substituïsca, i també les disposicions reglamentàries dictades en desplegament de les lleis esmentades.
2. Dacord amb el que disposa larticle 9.4.c de la Llei 2/2015, de 2 dabril, les declaracions presentades es publicaran en el Portal de Transparència o en la pàgina web corresponent. Així mateix, anualment es publicarà en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana dins dels dos primers mesos de lany natural el contingut de les declaracions presentades pels alts càrrecs el nomenament o cessament del qual shaja produït lany precedent.
3. Sense perjudici dels límits establerts en els articles 14 i 15 de la Llei 19/2013, de 9 de desembre, en el contingut de les declaracions que es publiquen en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana i en el Portal de Transparència o la pàgina web corresponent sometran les dades referides a la localització dels béns o comptes bancaris i aquells la publicitat dels quals puga posar en risc la privacitat i la seguretat de les persones titulars i de les que siguen dependents daquestes.
Article 49. Cancel·lació de les inscripcions
Les inscripcions en el Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental sextingeixen per la seua cancel·lació. Aquesta es produirà quan transcórrega el termini de dos anys des del cessament del càrrec públic inclòs en làmbit daplicació del Codi.
Article 50. Informació a les Corts sobre la informació registral
El Consell informarà les Corts, quan sinicie cada exercici, sobre el compliment de les obligacions establertes en el present decret per part de les persones obligades. Aquesta informació inclourà, com a mínim, dades sobre les persones obligades a presentar les declaracions, el nombre de declaracions formulades i les persones a qui corresponen, les comunicacions efectuades i les persones que hagen complit i incomplit les obligacions arreplegades en aquest títol, així com qualsevol altra incidència observada.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Primera. Substitució dels registres regulats en el Decret 247/1995, de 24 de juliol, del Govern Valencià
El Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental regulat en el títol III daquest decret substitueix els registres regulats en el Decret 247/1995, de 24 de juliol, del Govern Valencià, pel qual es creen els registres dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat Valenciana.
Segona. Incidència econòmica en la dotació de la despesa
Laplicació i el desenvolupament daquest reglament no tindran cap incidència en la dotació de despeses de les conselleries.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Adhesió al Codi de Bon Govern dels càrrecs ja nomenats en la data dentrada en vigor
Totes les persones incloses en làmbit daplicació que shagen dadherir obligatòriament al Codi de Bon Govern i que hagen sigut nomenades amb anterioritat a lentrada en vigor daquest decret hauran dadherir-se individualment al contingut íntegre del Codi inclòs en el títol II daquest decret en el termini màxim dun mes des de la publicació del decret en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Segona. Presentació de declaracions obligatòries per als càrrecs ja nomenats a lentrada en vigor
Les persones obligades a presentar les declaracions dactivitats, de béns i interessos i de rendes percebudes que hagen estat nomenades a lentrada en vigor daquesta norma estaran obligades a realitzar una nova declaració per a adequar-se al contingut regulat en el títol III daquest decret.
El termini per a la presentació de les noves declaracions serà dun mes comptador des de lentrada en vigor del títol III, regulador del Registre dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de lAdministració de la Generalitat i del seu Sector Públic Instrumental.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 247/1995, de 24 de juliol, del Govern Valencià, pel qual es creen els registres dActivitats i de Béns i Drets Patrimonials dAlts Càrrecs de la Generalitat Valenciana.
Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix o inferior rang que soposen al que disposa el present decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria de transparència i bon govern a dictar les normes de desplegament i execució del que disposa el present decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, excepte el títol III, que ho farà dos mesos després de lesmentada publicació.
València, 6 de maig de 2016
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller de Transparència,
Responsabilitat Social, Participació i Cooperació,
MANUEL ALCARAZ RAMOS
ANNEX I
Declaració dAdhesió Obligatòria al Codi de Bon Govern de la Generalitat
La persona sotasignada, en virtut del contingut del Codi de Bon Govern aprovat pel Consell en data ..., declara:
1. Que disposa dun exemplar tant del Codi citat a lencapçalament daquest document com del decret pel qual aquest és aprovat.
2. Que ha llegit i comprés el Codi de Bon Govern de la Generalitat, aprovat pel Consell en la data esmentada i publicat al Diari Oficial de la Comunitat Valenciana en data ...
3. Que sadhereix al contingut del Codi en tots els els seus termes i es compromet a complir els principis i les obligacions que shi contenen.
4. Que accepta el compromís daplicar i de facilitar la divulgació del Codi, i procurar per a això la dotació dels mitjans necessaris.
5. Que, en cas dincompliment constatat del que disposa el Codi, i sense perjudici daltres responsabilitats, es compromet a donar les oportunes explicacions a qui corresponga i a sotmetres a les mesures de responsabilitat política que puguen adoptar les Corts.
I perquè així conste i tinga els efectes oportuns, la signa.
..., ... d ... de 20...
Signat: ...
Càrrec: ...
ANNEX II
Declaració dAdhesió Voluntària al Codi de Bon Govern de la Generalitat
La persona sotasignada, en virtut del contingut del Codi de Bon Govern aprovat pel Consell en data ... , declara:
1. Que disposa dun exemplar tant del Codi citat a lencapçalament daquest document com del decret pel qual aquest és aprovat.
2. Que ha llegit i comprés el Codi de Bon Govern de la Generalitat, aprovat pel Consell en la data esmentada i publicat al en data ...
3. Que sadhereix al contingut del Codi en tots els els seus termes i és compromet a complir els principis i les obligacions que shi contenen.
4. Que accepta el compromís daplicar i de facilitar la divulgació del codi, i procurar per a això la dotació dels mitjans necessaris.
I perquè així conste i tinga els efectes oportuns, la signa.
..., ... d ... de 20...
Signat: ...
Càrrec: ...