DECRET 51/2021, de 9 d'abril, del Consell, de modificació del Decret 9/2019, d'1 de febrer, del Consell, de creació de l'Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana de la Comunitat Valenciana. [2021/4056]
(DOGV núm. 9068 de 23.04.2021) Ref. Base de dades 003625/2021
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 24.04.2021 Aquesta disposició afecta: Modifica: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Vicepresidència Segona i Conselleria d'Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica Grup temàtic: Legislació Matèries: Arquitectura i habitatge Organització de l'administració Descriptors: Temàtics: política de l'habitatge, hàbitat, Dret de l'habitatge, assignació d'habitatge , monografies
DECRET 51/2021, de 9 d'abril, del Consell, de modificació del Decret 9/2019, d'1 de febrer, del Consell, de creació de l'Observatori de l'Hàbitat i Segregació Urbana de la Comunitat Valenciana. [2021/4056]
La Llei 2/2017, de 3 de febrer, de la Generalitat, per la funció social de lhabitatge en la Comunitat Valenciana, estableix en la disposició addicional tercera la creació de lObservatori de lHàbitat i la Segregació Urbana, amb la finalitat de conéixer, entre altres aspectes la situació en termes quantitatius i qualitatius de lhabitatge en general i de lhabitatge públic en particular, la distribució territorial de lhabitatge i els indicadors que es determinen en les polítiques públiques dhabitatge i regeneració urbana de la Generalitat, dependent de la conselleria competent en matèria dhabitatge.
Mitjançant el Decret 9/2019, d1 de febrer, del Consell es va complir el mandat legal amb la creació de lObservatori de lHàbitat i Segregació Urbana com a punt de trobada en el qual tots els sectors, tant públics com privats, vinculats a la problemàtica de lhabitatge, puguen exposar les seues propostes, demandes i suggeriments, a fi de reforçar el paper de participació de la societat civil organitzada i la intercomunicació amb ladministració autonòmica, per constituir-se en plataforma dintercanvi i col·laboració, sempre compartint el coneixement i la informació.
El canvi destructura del Consell operat en virtut del Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix lestructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, aconsellen escometre una modificació de lesmentat decret a fi dacomodar-lo a les noves circumstàncies organitzatives i necessitats derivades de les polítiques que en matèria dhabitatge es mamprenguen. Així, puix que la política dhabitatge no és exclusivament una política sectorial, sha danar un pas més enllà des del convenciment de la necessitat dun enfocament integral en les estratègies públiques en aquest àmbit que al mateix temps integre les polítiques dinnovació, renovació, revitalització i regeneració de la ciutat i del medi rural que aconseguisquen nuclis de convivència i integració social, en els barris i els espais públics amb major necessitat. En definitiva, lhabitatge també té la seua raó de ser a la ciutat i en el medi rural, per la qual cosa cal prestar latenció a les seues condicions i identificar els àmbits on especialment es detecten àmbits de segregació espacial.
Considerant aquests antecedents lObservatori ha de constituir-se com el fòrum de participació que permeta limpuls compartit entre les administracions públiques, els agents econòmics i socials i la societat civil organitzada, amb capacitat de cooperació i de contribució en la planificació estratègica de les polítiques públiques.
Finalment, lObservatori de lHabitatge i de la Segregació Urbana ha de configurar-se com una manera de participació, però també com a senda per a portar els interessos de la majoria de la societat als espais de presa de decisió, de manera bidireccional, per a en el seu cas, proposar les mesures necessàries a cada moment. A això sha dunir la necessitat de disposar, a manera de repositori digital, dun contenidor permanentment actualitzat dinformació en el qual es recopilen dades estadístiques, estudis i informes, que siguen reflex objectiu de la realitat de lhabitatge i la segregació espacial, sinó també com a espai de trobada i eina de participació, transparència i diagnòstic que, enfortint les accions i polítiques públiques, garantisquen lexercici del dret a lhabitatge i a la ciutat.
En compliment del que sestableix en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en lelaboració daquest decret sha actuat dacord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, havent emés informe per les conselleries les competències sectorials de les quals puguen veures afectades, així com per lAdvocacia de la Generalitat.
En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, la modificació de les funcions i estructura de lOSHU es justifica per raons dinterés general, ja que contribuirà a millorar la participació dels sectors de la ciutadania més afectats per les dificultats daccés a lhabitatge en el disseny de les polítiques públiques dhabitatge. Respecte del principi de proporcionalitat, el decret conté la regulació imprescindible per a determinar la forma, composició i funcionament de lorganisme a què es refereix. Quant al principi de seguretat jurídica, aquesta disposició es concep dacord amb la normativa bàsica i la de rang superior per a crear un instrument jurídic de caràcter estable i clarificador que responga, a més, al principi deficiència, defugint càrregues administratives innecessàries o accessòries, amb una tramitació electrònica integrada, i racionalitzant amb això la gestió dels recursos públics.
Finalment, respecte del compliment del principi de transparència, en nom de lagilitat, proporcionalitat i eficiència del mateix procés daprovació, a lempara de larticle 133 de lesmentada Llei 39/2015, sha justificat com a suficient la publicació del projecte normatiu i dels informes associats a la seua tramitació en el portal web corresponent.
En virtut daixò, de conformitat amb larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, de la Generalitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, a proposta del vicepresident segon i conseller dHabitatge i Arquitectura Bioclimàtica, prèvia deliberació del Consell en la reunió de 9 dabril de 2021,
DECRETE
Article 1. Modificació de larticle 3 del Decret 9/2019, d1 de febrer, del Consell, de creació de lObservatori de lHàbitat i Segregació Urbana de la Comunitat Valenciana
Es modifica larticle 3 de Decret 9/2019, que queda redactat de la manera següent:
«Article 3. Funcions
1. LObservatori de lHàbitat i Segregació Urbana tindrà les següents funcions:
a) Facilitar la participació, la coelaboració del coneixement com a procés de construcció col·lectiva de coneixements com a resultat de la discussió, la revisió o la síntesi didees, i la transferència dinformació a la resta de poders públics i a la ciutadania en general a través de les següents accions:
1r. Propiciar la trobada i la participació de tots els sectors afectats en làmbit de lhabitatge i la ciutat, especialment dels sectors vulnerables.
2n. Constituir un sòlid suport tècnic digital daccés lliure a la producció institucional, científica i investigadora en matèria dhabitatge i ciutat, en els termes que permeta la normativa que en cada cas siga aplicable, a fi de proveir dinformació de caràcter estadístic i urbà, a la mateixa Administració de la Generalitat, altres administracions públiques i sectors interessats i a la ciutadania en general.
3r. Elaborar publicacions de divulgació del coneixement i de la normativa en matèria dhabitatge, per a millorar laccés de la ciutadania no experta al coneixement i la regulació normativa en matèria dhabitatge, tot fomentant la seua participació.
4t. Promoure o participar en activitats de difusió específiques relacionades amb lhabitatge i la segregació espacial (publicacions, jornades
), i col·laborar en els treballs que sobre aquesta matèria puga realitzar qualsevol administració pública.
5é. Estimular la col·laboració científica i acadèmica en matèria dhabitatge i ciutat, i també lintercanvi de treballs i experiències entre especialistes de les universitats i daltres institucions acadèmiques i culturals.
6é. Realitzar un seguiment de les iniciatives estatals, europees i internacionals en matèria dhabitatge i ciutat.
7é. Constituir un fons bibliogràfic i un centre de documentació especialitzat en coordinació amb el servei de documentació de la conselleria amb competència en matèria dhabitatge.
b) Avaluar els efectes de les polítiques dhabitatge, ciutat i medi rural:
1r. Analitzar les mesures introduïdes en la Llei 2/2017, de 3 de febrer de la Generalitat, per la funció social de lhabitatge de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat de permetre un control de la seua aplicació a fi de proposar correccions o millores.
2n. Realitzar el seguiment dels plans dhabitatge i regeneració urbana autonòmics.
3r. Analitzar les mesures introduïdes per a combatre la segregació espacial en el medi rural.
c) Assessorar en la planificació de lacció normativa en làmbit de lhabitatge, la ciutat i el medi rural.
d) Analitzar i diagnosticar la situació residencial a la Comunitat Valenciana:
1r. Fer anàlisi i seguiment de la funció social de lhabitatge i de la realitat social i econòmica daquesta, amb especial atenció a lexercici dels drets residencials i a les condicions de vulnerabilitat urbana.
2n. Mesurar, dacord amb els indicadors que sestablisquen per reglament, la segregació urbana existent i ladaptació de la situació daccés a lhabitatge al model econòmic determinat per les polítiques públiques valencianes. Aquests indicadors es desagregaran, en la mesura que siga possible, per sexe i tindran en compte les particularitats del món rural.
3r. Explotació de les dades relacionades amb el mercat de lhabitatge i dades de conjuntura econòmica de les fonts documentals existents per a lelaboració dindicadors que permeten el diagnòstic de les polítiques públiques aplicades i la seua planificació, introduint la perspectiva de gènere.
4t. Elaboració destudis relacionats amb lanàlisi dels preus de lhabitatge i la seua evolució, de loferta i de la demanda, de la pèrdua de lhabitatge per desnonament o execució hipotecària i dels indicadors socials dexclusió a partir de les normes derivades de la llei en matèria de funció social de lhabitatge que puguen determinar lexercici de drets subjectius en aquest àmbit i en matèria de segregació espacial.
e) Vetlar per lestat i la suficiència del parc públic dhabitatges, tant autonòmic com municipal, de la Comunitat Valenciana, proposant les mesures que hagen dadoptar-se per a garantir la idoneïtat daquest i la inserció correcta, que evite la segregació social.
f) Fomentar la cooperació a escala autonòmica, estatal, europea i internacional a través de les següents accions:
1r. Propiciar la trobada i cooperació dels departaments de la Generalitat amb competències en matèries afins a lhabitatge, la ciutat i el medi rural, com puguen ser: urbanisme, serveis socials, inclusió, administració local.
2n. Fomentar la creació dobservatoris locals de lhàbitat i assistir-los en la seua capacitat de desenvolupar i aplicar polítiques dhabitatge i ciutat adequades en el seu àmbit dactuació.
3r. Coordinar la xarxa dobservatoris locals de lhàbitat de la Comunitat Valenciana.
4t. Cooperar amb els consells dens locals i òrgans equivalents amb competències en matèria dhabitatge, ciutat i medi rural, integrant representants daquests en els seus treballs i col·laborant en la tasca de seguiment i suport de les actuacions.
5é. Participar en les xarxes dobservatoris dhabitatge estatals, europeus i internacionals.
g) Fomentar la implantació en política dhabitatge, ciutat i medi rural de mesures dirigides cap a una transició verda en el sector.
h) Qualssevol altres funcions que, en làmbit dels seus objectius, li siguen encomanades per la conselleria competent en matèria dhabitatge.
2. Per a dur a terme aquestes funcions, com a mínim, lOHSU està obligat a:
a) Presentar una memòria anual amb els estudis i propostes desenvolupades.
b) Elaborar un informe anual de seguiment de la Llei 2/2017, estimant el grau de compliment i incompliments, afegint proposades de millora i suggeriments sobre el seu desenvolupament normatiu.»
Article 2. Modificació de larticle 4 del Decret 9/2019
Es modifica larticle 4 de Decret 9/2019, que queda redactat de la manera següent:
«Article 4. Estructura de lOHSU.
Constitueixen òrgans de lObservatori els següents:
1. El Ple serà el màxim òrgan de decisió, control, planificació, seguiment i supervisió de lactivitat de lOHSU i desenvoluparà les funcions establides en larticle 3.
2. La direcció tècnica serà designada pel Ple i sajustarà en la seua actuació a les instruccions i decisions adoptades pel Ple. La Direcció Tècnica adoptarà les mesures necessàries per a laplicació de les línies generals dactuació i donarà suport en els assumptes de caràcter tècnic que ho requerisquen. Aquesta direcció serà exercida per una persona funcionària del grup A de titulació, adscrita al centre directiu al qual es trobe adscrit lOHSU.»
Article 3. Modificació de larticle 5 del Decret 9/2019
Es modifica larticle 5 de Decret 9/2019, que queda redactat de la manera següent:
«Article 5. Composició del Ple de lOHSU.
1. El Ple de lObservatori estarà integrat pels següents membres:
a) La Presidència correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria dhabitatge o persona en qui delegue.
b) La Vicepresidència correspondrà a la persona titular de la direcció general a la qual es trobe adscrit lOHSU o persona en qui delegue.
c) La Secretaria serà exercida per una persona designada pel Ple entre les persones funcionàries del grup A de titulació, adscrites a la direcció general a la qual es trobe adscrit lOHSU, que actuarà amb veu i sense vot.
d) La Direcció Tècnica, que actuarà amb veu i sense vot.
e) Les vocalies, que estaran integrades per les següents persones:
1r. La persona titular de la direcció general competent en matèria durbanisme o persona en qui delegue.
2n. La persona titular de la direcció general competent en matèria de serveis socials o persona en qui delegue.
3r. La persona titular de la direcció general competent en matèria dinclusió social o persona en qui delegue.
4t. Una en representació del Consell de la Joventut de la Comunitat Valenciana.
5é. Dues en representació de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies que siguen representatives per grandària de població.
6é. Dues en representació de les direccions generals competents en matèria dhabitatge i arquitectura bioclimàtica, designades per la persona titular de la conselleria competent en matèria dhabitatge.
7é. Dues en representació dels observatoris locals dhabitatge o entitats anàlogues dàmbit local designades per la persona titular de la conselleria competent en matèria dhabitatge, a proposta de les entitats representades.
8é. Una en representació de cadascun dels següents organismes: Entitat Valenciana dHabitatge i Sòl (EVHA), Institut Valencià dEdificació (IVE) i Institut Cartogràfic Valencià (ICV).
9é. Una per cadascun dels col·lectius en representació de les organitzacions socials, col·lectius empresarials i organitzacions professionals amb personalitat jurídica, amb una reconeguda trajectòria social o professional en matèria de polítiques dhabitatge, en raó a la seua implantació territorial i nombre de membres, designades per la persona titular de la conselleria competent en matèria dhabitatge, a proposta de les entitats o col·lectius representats.
2. La composició shaurà dajustar als principis de presència equilibrada entre homes i dones, que estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, i la Llei 9/2003, de 2 dabril, de la Generalitat per a la igualtat efectiva de dones i homes.»
Article 4. Modificació de larticle 7 del Decret 9/2019
Es modifica larticle 7 de Decret 9/2019, que queda redactat de la manera següent:
Article 7. Comissions
1. El Ple de lOHSU podrà acordar la creació de comissions per a temes específics relacionats amb les seues funcions. Lacord del Ple establirà la seua composició, que podrà integrar persones no pertanyents al mateix ple o alienes a ladministració pública, les seues funcions i el seu règim de funcionament. El Ple de lOHSU podrà igualment acordar la supressió daquestes comissions.
2. La composició de les comissions sajustarà, igualment, als principis de composició i presència equilibrada entre homes i dones, que estableix la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, i la Llei 9/2003, de 2 dabril, de la Generalitat per a la igualtat efectiva de dones i homes.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència pressupostària
Laplicació i desenvolupament daquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la conselleria competent en matèria dhabitatge i, en tot cas, tot haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials existents en aquesta.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única
Es deroguen totes les disposicions digual o inferior rang que soposen al que es disposa en aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta a la persona titular de la conselleria competent en matèria dhabitatge i arquitectura bioclimàtica per a aprovar les disposicions necessàries per al desenvolupament daquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 9 dabril de 2021
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El vicepresident segon i conseller dHabitatge
i Arquitectura Bioclimàtica,
RUBEN MARTÍNEZ DALMAU