Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 62/2020, de 15 de maig, del Consell, de regulació de les entitats col·laboradores de l'Administració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques i de creació del seu registre. [2020/3559]

(DOGV núm. 8816 de 20.05.2020) Ref. Base de dades 003731/2020

DECRET 62/2020, de 15 de maig, del Consell, de regulació de les entitats col·laboradores de l'Administració municipal en la verificació de les actuacions urbanístiques i de creació del seu registre. [2020/3559]
Índex
Capítol I. Disposicions generals de les entitats col·laboradores de verificació i control d’actuacions urbanístiques
Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
Article 2. Concepte d’entitats col·laboradores. Funcions
Article 3. Règim jurídic
Article 4. El certificat de les entitats col·laboradores
Article 5. El certificat d’entitat col·laboradora respecte a la declaració responsable
Article 6. El certificat d’entitat col·laboradora respecte d’actuacions urbanístiques subjectes a llicència
Article 7. Inspecció i vigilància
Capítol II. Condicions de les entitats col·laboradores de verificació i control d’actuacions urbanístiques
Article 8. Requisits
Article 9. Pòlissa d’assegurança
Article 10. Obligacions
Article 11. Auditories de qualitat
Article 12. Preus
Article 13. Incompatibilitats
Capítol III. Del Registre d’entitats col·laboradores de verificació i control d’actuacions urbanístiques
Secció primera. Disposicions generals
Article 14. Creació i òrgan d’adscripció
Secció segona. Accés al Registre d’entitats col·laboradores de verificació i control d’actuacions urbanístiques
Article 15. Procediment i efectes de la inscripció
Article 16. Esmena
Secció tercera. Règim jurídic del Registre
Article 17. Naturalesa
Article 18. Contingut
Article 19. Efectes de la inscripció
Article 20. Manteniment i actualització
Article 21. Suspensió temporal de la inscripció
Article 22. Cancel·lació de la inscripció
Article 23. Tramitació administrativa de la suspensió i de la cancel·lació de la inscripció
Article 24. Potestat sancionadora
Article 25. Dels col·legis professionals
Disposició addicional primera. Incidència pressupostària
Disposició addicional segona. Taxes d’inscripció en el Registre d’entitats col·laboradores de verificació i control d’actuacions urbanístiques
Disposició addicional tercera. Personal al servei de les entitats col·laboradores
Disposició addicional quarta. Ordenances municipals
Disposició addicional cinquena. Col·legis Professionals
Disposició transitòria única. Règim transitori
Disposició final primera. Desenvolupament
Disposició final segona. Entrada en vigor

La Llei 1/2019, de 5 de febrer, de la Generalitat, de modificació de la Llei 5/2014, incorpora la disposició addicional novena, establint per primera vegada en l’ordenament jurídic valencià la col·laboració del sector privat en la verificació i control de les actuacions urbanístiques. Aquesta disposició remet la regulació del sistema d’habilitació, funcionament i registre d’aquestes entitats, a un decret del Consell. En aqueix sentit, l’article 214.2 de la citada Llei 5/2014, preveu que determinades actuacions urbanístiques estaran subjectes a declaració responsable, sempre que vagen acompanyades de certificació emesa per un organisme de certificació administrativa.
La declaració responsable en l’àmbit urbanístic va ser introduïda per la Llei 12/2010, de la Generalitat, de 21 de juliol, de mesures urgents per a agilitar l’exercici d’activitats productives i la creació de l’ocupació; i pel Decret llei 2/2012, de 13 de gener, del Consell, de mesures urgents de suport a la iniciativa empresarial i als emprenedors, microempreses, i petites i mitjanes empreses de la Comunitat Valenciana. L’esmentada Llei 1/2019, de 5 de febrer, amplia l’abast de la declaració responsable amb la finalitat de simplificar els procediments urbanístics i de facilitar, així, la implantació d’activitats productives, si bé aquest abast ha estat matisat per la Llei 9/2019, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d’organització de la Generalitat, que modifica l’article 214.2 de l’adés esmentada Llei 5/2014.
Aquestes entitats es configuren com uns ens de caràcter voluntari. Així, les persones interessades podran lliurement fer ús dels seus serveis o no. Així mateix, els ajuntaments podran exercir les funcions en matèria urbanística a través d’aquestes entitats col·laboradores de l’Administració. La regulació d’aquestes entitats col·laboradores en l’àmbit urbanístic constitueix una novetat que permetrà, sense minvament de les potestats de comprovació i inspecció pròpies de l’Administració, simplificar la tramitació i facilitar el compliment dels terminis establerts en l’esmentada Llei 5/2014. No es requereix acord municipal específic, perquè el certificat de conformitat emés per l’entitat col·laboradora tinga els efectes que aquest decret li confereix, sense perjudici de la facultat municipal que mitjançant ordenança municipal, es regule l’aplicació d’aquest decret al seu terme municipal o fins i tot, en virtut del principi d’autonomia local, n’acorde la no aplicació o excepcions.

En concret, l’objecte d’aquest decret és regular el sistema d’habilitació, funcionament i registre de les entitats col·laboradores per a l’exercici de les funcions previstes en la disposició addicional novena de l’esmentada Llei 5/2014. Tot i això, les entitats col·laboradores de l’Administració no resulten alienes al nostre ordenament jurídic. Els antecedents els podem trobar en la normativa industrial i, més recentment, en la mediambiental i d’exercici d’activitats de pública concurrència, entre altres.
Així, aquest decret s’estructura en tres capítols, i el seu abast inclou tant les llicències d’obres de l’article 213 de l’esmentada Llei 5/2014, com les declaracions responsables de l’article 214 d’aquesta llei. El capítol I, disposicions generals, defineix el concepte i les funcions de l’entitat col·laboradora de l’Administració en la verificació i control de les actuacions urbanístiques (ECUV), funcions que no obsten les potestats de comprovació i inspecció pròpies de l’Administració. D’altra banda, les ECUV es regeixen pels principis d’imparcialitat, confidencialitat i independència.
En el capítol II, condicions de les entitats col·laboradores, se’n regulen els requisits, obligacions i incompatibilitats. En concret, es requereix l’acreditació de l’Entitat Nacional d’Acreditació, una assegurança de responsabilitat civil, i uns determinats perfils professionals del personal tècnic, així com, en el seu cas, disposar l’entitat d’un Pla d’Igualtat.
L’Entitat Nacional d’Acreditació és una entitat privada, sense ànim lucratiu, especialitzada a acreditar entitats col·laboradores de l’Administració. La finalitat d’aquesta acreditació privada és garantir que l’entitat col·laboradora disposa de capacitat per a la realització de les funcions regulades en aquest decret, com per a la qualificació del seu personal, la seua organització interna i la idoneïtat i suficiència de mitjans tècnics, i que realitzarà la seua activitat amb imparcialitat i objectivitat. Aquest sistema d’acreditació de les entitats col·laboradores, a través d’aquesta entitat, aporta seguretat i confiança en dos moments. Primer, en el seu reconeixement (acreditació). Després, en el manteniment de les condicions que li van servir per a obtindre l’acreditació.
Finalment, les entitats que complisquen els requisits regulats en el capítol II, hauran d’habilitar-se mitjançant la inscripció en el Registre d’entitats col·laboradores de verificació i control d’actuacions urbanístiques (RECUV), regulat en el capítol III, adscrit a la direcció competent en urbanisme de la Generalitat. La inscripció en el Registre és el títol jurídic que habilita l’entitat privada col·laboradora per a exercir les funcions previstes en aquest decret.
En el procediment d’elaboració d’aquest decret s’han observat els principis de bona regulació aplicables a les iniciatives normatives de les administracions públiques establits en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En compliment de l’article 52 de l’esmentat Decret 24/2009, de 13 de febrer, i de l’article 25.4 del Decret 105/2017, de juliol, del Consell, de desenvolupament de la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, en matèria de transparència i de regulació del Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, s’han realitzat els tràmits de consultes prèvies, informació pública i d’audiència a les entitats que agrupen interessos relacionats amb l’objecte del decret.

Aquesta disposició està inclosa en el Pla Normatiu de la Generalitat de 2020.
En conseqüència, d’acord amb l’article 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 15 de maig de 2020,


DECRETE

CAPÍTOL I
Disposicions generals

Article 1. Objecte i àmbit d’aplicació
1. És objecte d’aquest decret:
a) La regulació de les entitats col·laboradores de l’Administració (ECUV) que efectuen funcions de verificació i control relatives als procediments d’intervenció prèvia d’actuacions urbanístiques i de control de la seua execució.
b) La creació i regulació del Registre d’entitats col·laboradores de verificació i control d’actuacions urbanístiques (RECUV).
2. Aquest decret serà aplicable en tot l’àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
3. Les entitats col·laboradores podran intervindre en els procediments relatius a les actuacions urbanístiques previstes en els articles 213 i 214 de la Llei 5/2014.

Article 2. Concepte d’entitats col·laboradores. Funcions
1. Es consideren ECUV les persones privades que compleixen els requisits establerts en l’article 8 d’aquest decret, i que adquirisquen aquesta condició mitjançant la seua inscripció en el RECUV.
2. Les ECUV podran exercir les funcions següents:
a) Verificar el compliment dels requisits d’integritat documental, suficiència i idoneïtat dels projectes, i de la documentació tècnica corresponent a la llicència d’obres o declaració responsable, exigits per la normativa aplicable per a la realització de l’actuació urbanística.

b) Acreditar el compliment, en el projecte d’obres i la documentació tècnica, de les exigències bàsiques de qualitat dels edificis, incloses les seues instal·lacions, per a satisfer els requisits bàsics de funcionalitat, seguretat i habitabilitat, de conformitat amb el que s’estableix en la normativa estatal, autonòmica i local d’ordenació de l’edificació.

c) Acreditar el compliment, en el projecte presentat, de la legislació urbanística i del planejament aplicable, sempre que prèviament s’haja obtingut la Cèdula de Garantia Urbanística prevista en l’article 227 de la Llei 5/2014. En cas contrari, aquest compliment haurà de ser comprovat a través dels respectius procediments municipals de control.

d) Emetre certificat sobre l’adequació de l’execució de les obres a la declaració responsable o a la llicència atorgada durant el procés d’execució d’aquestes.
e) Emetre certificat sobre l’adequació de les obres executades a la declaració responsable, llicència o llicència de primera ocupació.
3. Les ECUV formalitzaran les seues actuacions en un certificat en què es farà constar el resultat de la seua actuació. La direcció general competent en matèria d’urbanisme elaborarà i publicarà un document tècnic que establirà el contingut mínim dels certificats de conformitat, segons la funció que s’exercisca per l’entitat col·laboradora, que servirà de suport a l’elaboració d’aquests certificats.
4. Si l’actuació requerira la incorporació d’informes preceptius o autoritzacions sectorials, l’entitat col·laboradora, els podrà sol·licitar, en representació de la persona interessada, directament i simultàniament als òrgans emissors.
5. Les persones interessades han de facilitar l’exercici de les seues funcions a les ECUV, tot permetent l’accés a les instal·lacions dels tècnics de les entitats col·laboradores, i facilitant la informació i documentació necessària per a l’exercici de les seues funcions.

Article 3. Règim jurídic
1. Les ECUV realitzaran per si mateixes les funcions a què es refereix aquesta norma.
2. Les ECUV actuaran a instàncies de la persona interessada, de manera que la seua col·laboració en els procediments d’intervenció prèvia d’actuacions urbanístiques i de control de la seua execució no és obligatòria.
3. Les ECUV es regiran pels principis d’imparcialitat, confidencialitat i independència.

Article 4. El certificat de les entitats col·laboradores
1. Les ECUV verificaran la documentació que presente la persona interessada i, si és el cas, requeriran l’esmena dels defectes advertits. Els certificats emesos per les ECUV poden ser de conformitat o de no conformitat. El certificat de no conformitat ha de fonamentar el motiu del seu sentit negatiu.
2. El contingut dels certificats de les entitats col·laboradores no té caràcter vinculant per als serveis tècnics municipals, ni per als òrgans municipals amb competència en la matèria, de manera que aquest certificat no limita ni exclou les actuacions municipals de verificació, comprovació o inspecció, ni respecte a les declaracions responsables ni respecte als procediments de llicència.
3. El certificat de conformitat, en cas que l’entitat col·laboradora haja recaptat els informes preceptius o autoritzacions sectorials, n’inclourà el pronunciament.
4. La signatura del certificat emés per l’ECUV correspondrà al personal tècnic que efectue la comprovació i a la persona que ostente el màxim càrrec de responsabilitat en l’àmbit tècnic de l’ECUV, d’acord amb el seu organigrama.
5. Una vegada contractada l’entitat i emés el certificat per l’ECUV, la persona interessada no podrà contractar una nova entitat col·laboradora per a la mateixa actuació, sense perjudici que presente la declaració responsable o la sol·licitud de llicència davant l’ajuntament, junt amb el certificat emés per l’entitat col·laboradora i la resta de documentació exigible. En els casos de certificats de no conformitat, serà necessària la ratificació o rectificació d’aquesta certificació pels serveis tècnics municipals, en els termes establerts en els articles 5.3 i 6.3 d’aquest decret, sense perjudici del que s’estableix en l’apartat segon d’aquest article.


Article 5. El certificat d’entitat col·laboradora respecte a la declaració responsable
1. El certificat emés per l’ECUV, respecte a les actuacions enumerades en l’article 214.2 de la Llei 5/2014, es presentarà junt amb la declaració responsable i la resta de documentació que s’exigisca per la normativa que resulte d’aplicació.
2. En cas que el certificat emés per l’ECUV siga de conformitat, la presentació de la declaració responsable en els termes establerts en l’apartat anterior i en l’esmentada Llei 5/2014, tindrà els efectes que la normativa aplicable atribueix a la concessió de la llicència municipal, i es podrà fer valdre tant davant l’Administració com davant qualsevol altra persona, natural o jurídica, pública o privada. Així mateix, habilitarà per a l’inici immediat de les obres, sense perjudici de les potestats municipals de comprovació o inspecció dels requisits habilitants per a l’exercici del dret, i de l’adequació de l’executat al contingut de la declaració.
3. En el cas que els certificats de les entitats col·laboradores siguen de no conformitat, es remetrà igualment la documentació a l’Ajuntament en l’àmbit del qual es trobe l’actuació urbanística, que en l’exercici de la seua facultat de comprovació haurà de dictar una resolució en la qual declare la no producció d’efectes de la declaració responsable, en el cas que es ratifique la disconformitat expressada en la certificació. En cas contrari, es dictarà resolució en la qual es declare la producció d’efectes de la declaració responsable.

Article 6. El certificat d’entitat col·laboradora respecte d’actuacions urbanístiques subjectes a llicència
1. El certificat de conformitat emés per l’ECUV, respecte de les actuacions subjectes a llicència d’obres, quan siga favorable, tindrà la mateixa validesa que els informes tècnics emesos pels serveis municipals establerts per la legislació urbanística, respecte al compliment del que s’estableix en l’article 2.2.b i, en el seu cas, 2.2.c.
2. En cas que el certificat no incorpore cèdula de garantia urbanística, en el termini de dos mesos, l’informe tècnic municipal ha de comprovar i pronunciar-se expressament sobre l’adequació de l’actuació a la legislació urbanística i al planejament. Transcorregut aquest termini sense que s’haja emés aquest informe, s’entendrà que el seu sentit és favorable.
3. En cas que el certificat emés per l’ECUV siga de no conformitat, es requerirà informe municipal exprés que ratifique o rectifique aquest certificat.
4. Les funcions de les entitats col·laboradores han de ser completades amb l’actuació municipal que ha de concedir o no la llicència, de manera que, prèviament a la resolució de la sol·licitud de llicència, s’emetrà informe jurídic que contindrà la proposta de resolució a la vista del projecte i del certificat emés per l’entitat col·laboradora i, en el seu cas, de l’informe tècnic municipal.

Article 7. Inspecció i vigilància
1. Les funcions de les ECUV no substituiran les potestats de comprovació i inspecció pròpies de l’Administració. En aquest sentit, tant l’Administració local com l’autonòmica podran, en qualsevol moment, verificar les funcions i actuacions desenvolupades per aquelles.

2. La direcció general competent en urbanisme i els ajuntaments, per si mateixos o amb l’auxili de qualsevol altra entitat independent que designen, podran inspeccionar a les ECUV en qualsevol aspecte relatiu a la seua inscripció en el Registre d’entitats col·laboradores urbanístiques o a les actuacions d’aquestes. A l’efecte, l’Administració local podrà aprovar plans anuals d’inspecció.
3. L’entitat col·laboradora ha de permetre l’accés de les persones representants de l’Administració autonòmica o local a les seues instal·lacions i oficines, i facilitar-los la documentació requerida.


CAPÍTOL II
Condicions de les entitats col·laboradores
de verificació i control d’actuacions urbanístiques

Article 8. Requisits
Per poder ser inscrites en el RECUV, les entitats hauran de complir els requisits següents:
1. Estar acreditada com a entitat d’inspecció tipus A conforme a la norma UNE-EN ISO/IEC 17020 per a les activitats d’avaluació. Els organismes que vagen a dur a terme l’activitat de control, hauran d’obtindre l’acreditació de l’Entitat Nacional d’Acreditació (ENAC), organisme nacional d’acreditació designat en virtut del Reial decret 1.715/2010, de 17 de desembre, pel qual es designa l’Entitat Nacional d’Acreditació (ENAC) com a organisme nacional d’acreditació, d’acord amb el que s’estableix en el Reglament (CE) núm. 765/2008, del Parlament Europeu i el Consell, de 9 de juliol, pel qual s’estableixen els requisits d’acreditació i vigilància del mercat relatius a la comercialització dels productes, i pel qual es deroga el Reglament (CEE) núm. 339/1993.
En el cas d’entitats acreditades en altres estats membres de la Unió Europea, serà necessari l’informe previ emés per l’ENAC en què es constate que l’entitat en qüestió disposa d’una acreditació en vigor.

2. Subscripció d’una pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil adequada, en els termes que s’estableixen en l’article 9 d’aquest decret.
3. El personal tècnic directament responsable de les actuacions de verificació, acreditació, control i comprovació de les ECUV ha de tindre la titulació acadèmica i professional habilitant, prevista en la Llei 38/1999, de 5 de novembre, d’Ordenació de l’Edificació, exigint-se una experiència professional de tres anys en activitats relacionades amb la normativa estatal, autonòmica i local en matèria d’edificació, i en les àrees d’actuació següents: urbanisme, prevenció de riscos, patrimoni històric-artístic i protecció arquitectònica.
4. Disposar d’un Pla d’Igualtat en els termes i amb l’abast previst en la legislació estatal i autonòmica.

Article 9. Pòlissa d’assegurança
1. Les ECUV seran responsables davant les administracions públiques i d’altres persones, dels danys i perjudicis derivats de l’exercici de les funcions previstes en aquest decret. A l’efecte, han de subscriure i mantindre en vigor, mentre romanguen inscrites, una pòlissa d’assegurança suficient a fi de cobrir les responsabilitats civils que puguen derivar-se de la seua actuació. L’assegurança mínima serà d’1.800.000 euros, sense que aquesta quantia limite la seua responsabilitat.
2. L’assegurança té per objecte l’activitat de l’entitat i del seu personal tècnic i inclourà, almenys, tots els factors de risc associats a les activitats objecte de les funcions de certificació, verificació, inspecció i control de les obres en relació amb la normativa aplicable.

Article 10. Obligacions
Són obligacions de les ECUV, sense perjudici de totes les establertes en la norma UNE-EN d’aplicació, les següents:
1. Desenvolupar les seues funcions amb objectivitat, integritat, imparcialitat i independència. Són responsables de la veracitat i l’exactitud de les dades contingudes en els seus informes i certificats.
2. Mantindre els expedients i la resta de documentació i dades de les actuacions realitzades en el desenvolupament de les seues funcions com a ECUV, durant un període mínim de cinc anys. Aquests hauran d’estar a la disposició de l’Administració. Hauran de permetre l’activitat inspectora de l’Administració prevista en l’article 7 d’aquest decret.

3. Garantir la confidencialitat i el secret professional, respecte de la informació que obtinguen en el desenvolupament i execució de les seues funcions, en compliment de la normativa sobre protecció de dades, sense perjudici de la informació que ha de ser facilitada a l’Administració, d’acord amb l’article 7 d’aquest decret. Les ECUV són responsables del tractament de les dades de caràcter personal que puguen obtindre en l’exercici de les seues funcions com a entitats col·laboradores.
4. Mantindre els requisits i condicions que van justificar la inscripció en el registre que crea aquest decret. Qualsevol circumstància que afecte l’acreditació haurà de ser comunicada a la direcció general competent en urbanisme, en els termes regulats en l’article 20 d’aquest decret.
5. Disposar d’un sistema d’auditoria interna de qualitat, degudament planificada i documentada.
6. Informar les persones interessades, de manera prèvia a la prestació dels seus serveis, sobre les condicions tècniques, jurídiques i procedimentals que puguen plantejar-se en relació amb l’actuació urbanística que pretenen executar. Així mateix, informaran sobre l’estat de tramitació de la sol·licitud i sobre les seues funcions de verificació i control.
7. Disposar de procediments documentats adequats per al tractament i resolució de les reclamacions rebudes per les persones promotores amb motiu de l’exercici de les funcions previstes en aquest decret, i mantindre un arxiu de totes les reclamacions i actuacions dutes a terme sobre aquest tema.
8. Identificar el personal tècnic al seu servei que realitza les funcions previstes en aquest decret, així com la titulació, formació, coneixements i experiència professional d’aquell. Aquesta informació haurà de quedar acreditada documentalment.
9. Comunicar a l’ajuntament corresponent les infraccions urbanístiques que pogueren detectar durant l’exercici de les funcions establertes en l’article 2.2.
10. Remetre anualment, en el primer trimestre de l’any següent, a la direcció general competent en matèria d’urbanisme, i a l’ajuntament de la localitat en el terme municipal de la qual se situe l’actuació urbanística certificada:
a) Un informe general de totes les actuacions realitzades que relacione per municipis, els certificats emesos i el seu sentit, així com les reclamacions rebudes.
b) Una memòria detallada que relacione les activitats realitzades en formació de personal tècnic, millores en la gestió de l’organització, així com suggeriments de canvi per a millorar l’eficàcia de les seues actuacions.
c) Certificació del pagament de la prima de l’assegurança de responsabilitat civil.
11. Comunicar immediatament a la direcció general competent en urbanisme, i a l’ajuntament de la localitat en el terme municipal de la qual se situe l’actuació urbanística certificada, les certificacions emeses de no conformitat, així com el desistiment dels promotors de les sol·licituds de certificació.
12. Comunicar anualment els preus a percebre per l’exercici de les seues funcions. Els preus seran comunicats a la direcció general competent en urbanisme, que els publicarà en el web, en els termes establerts en l’article 12 d’aquest decret.
13. Garantir que el seu personal tècnic habilitat assistisca als programes de formació i a les sessions informatives que es convoquen.

Article 11. Auditories de qualitat
1. Les entitats col·laboradores estan obligades a sotmetre’s a control d’auditoria de qualitat, que pot ser de seguiment i també de caràcter extraordinari. L’incompliment d’aquesta obligació pot comportar la pèrdua de la condició d’entitat col·laboradora.
2. Aquestes auditories de seguiment es realitzen per la conselleria competent en urbanisme, en col·laboració amb els ajuntaments, cada dos anys, excepte la primera, que tindrà lloc transcorregut un any des de la inscripció en el RECUV.
3. La conselleria competent en urbanisme, pot ordenar la realització d’auditories de qualitat extraordinàries.
4. Per a la realització d’aquestes auditories, les entitats col·laboradores han de permetre el lliure accés de les persones auditores a les seues oficines i a la documentació relativa a l’exercici de les seues funcions.
5. Les auditories de qualitat es poden dur a terme directament per l’Administració o per entitats independents, contractades per la conselleria competent en urbanisme, o per l’Ajuntament.
6. Els informes d’auditoria se sotmeten a la direcció general competent en urbanisme que els supervisa, avalua i proposa l’adopció de les resolucions oportunes.

Article 12. Preus
1. La direcció general competent en urbanisme fixarà i publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i en el web de la conselleria, els límits màxims i mínims dels preus a percebre per les entitats col·laboradores en l’exercici de les funcions per a les quals estan habilitades. Aquests preus s’actualitzaran anualment amb l’índex de preus de consum.
2. Les entitats col·laboradores comunicaran a la direcció general competent en urbanisme, entre l’1 d’octubre i el 30 de novembre de cada any, els preus que aplicaran durant l’any següent.
3. La direcció general competent en urbanisme pot revisar els preus fixats, i els comunicats d’ofici o a instàncies de les entitats col·laboradores per causes econòmiques sobrevingudes.

Article 13. Incompatibilitats
1. Sense perjudici de l’aplicació de totes les situacions d’incompatibilitat establertes en la norma UNE-EN d’aplicació, es determina que les ECUV han de ser totalment independents, orgànicament i funcionalment, de les parts involucrades en l’actuació de verificació i de control urbanístic de les obres.
2. En cap cas, l’ECUV podrà tindre relació de dependència tècnica, comercial, financera, societària o de cap tipus respecte de les persones, entitats o empreses que la contracten. Aquesta circumstància serà aplicable, així mateix, respecte de la persona redactora del projecte d’obra i de la que execute les obres. A l’efecte, es considerarà que existeix aquesta dependència quan es donen les causes d’abstenció i recusació previstes en la legislació de procediment administratiu.
3. El personal tècnic que forme part de les ECUV no podrà, en cap cas, elaborar projectes d’obres, visar-los, o efectuar qualsevol altra funció relacionada amb la seua activitat professional que no siguen les previstes en aquest decret.
4. La certificació efectuada per una ECUV no produirà efectes quan existisca una relació o vincle de dependència demostrats, entre l’organisme esmentat i la persona i entitats indicats en l’apartat segon d’aquest article.
CAPÍTOL III
Del Registre d’entitats col·laboradores de verificació
i control d’actuacions urbanístiques

Secció primera
Disposicions generals

Article 14. Creació i òrgan d’adscripció
1. Es crea el Registre d’entitats col·laboradores en matèria de verificació i control d’actuacions urbanístiques (RECUV).
2. El RECUV estarà adscrit a la direcció general competent en urbanisme.
3. La gestió del RECUV correspon a la direcció general competent en urbanisme (òrgan gestor).


Secció segona
Accés al Registre d’entitats col·laboradores
de verificació i control d’actuacions urbanístiques

Article 15. Procediment i efectes de la inscripció
1. Per a la inscripció en el RECUV haurà de presentar-se una declaració responsable subscrita per la persona que tinga la representació legal de l’entitat, en la qual manifeste el compliment dels requisits exigits en l’article 8 d’aquest decret, així com de les obligacions establertes en l’article 10, d’acord amb el model oficial que es posarà a disposició en la pàgina web de la conselleria competent en urbanisme.

2. La documentació a adjuntar a la declaració responsable serà la següent:
a) Escriptura de constitució i estatuts, o document de creació de l’entitat, degudament inscrit en el registre públic corresponent. Si es tracta d’una persona física, certificació de la seua inscripció en el Registre Mercantil.
b) Documents acreditatius de la representació de la persona signant de la declaració, quan es tracte de persones jurídiques.
c) Certificat expedit per l’ENAC en el qual conste l’acreditació de l’entitat per a l’exercici de les funcions regulades en aquest decret.

d) Pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil per la quantia mínima prevista en l’article 9 d’aquest decret, relativa a la cobertura de les activitats exercides per l’ECUV.
e) Abonament de la taxa que es determine en la Llei de taxes de la Generalitat.
f) Els preus a percebre per l’exercici de les seues funcions d’acord amb l’article 12 d’aquest decret.
3. La presentació de la declaració responsable i de la documentació indicada en l’apartat anterior, s’efectuarà obligatòriament per via telemàtica amb certificat electrònic reconegut en la seu electrònica de la Generalitat.
4. Realitzada la presentació telemàtica de la declaració responsable i de la documentació descrita en l’apartat segon d’aquest article, i transcorregut el termini de vint dies, durant el qual l’Administració podrà requerir la seua esmena d’acord amb el que es disposa en l’article següent, es produirà la inscripció de manera automàtica de l’ECUV en el RECUV i se li atorgarà un número d’inscripció.
5. Les modificacions, actualitzacions o informació que d’acord amb aquest decret hagen de comunicar-se a l’òrgan gestor del RECUV, s’efectuaran igualment de manera telemàtica.

Article 16. Esmena
1. Si rebuda la declaració responsable per via telemàtica es comprova que no reuneix els requisits necessaris, o no s’adjunta la documentació que, d’acord amb l’esmentat article siga exigible, es requerirà l’entitat sol·licitant perquè en el termini de 10 dies esmene la falta, o acompanye els documents preceptius de manera telemàtica, amb indicació que, si així no ho fera, es declararà el desistiment, prèvia resolució motivada.
2. Aportada la documentació requerida, transcorreguts deu dies sense que es formule nou requeriment d’esmena a la persona interessada, la inscripció de l’entitat en el RECUV serà automàtica.
Secció tercera
Règim jurídic del Registre

Article 17. Naturalesa
1. El RECUV té naturalesa administrativa i caràcter públic.
2. En el RECUV s’inscriuran les habilitacions concedides, la seua modificació, suspensió i cancel·lació, d’acord amb el règim disposat en aquest decret.
3. Les dades del RECUV estaran subjectes a la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal i a les següents previsions:
a) La conselleria competent en urbanisme és la responsable del tractament de les dades de caràcter personal que s’obtinguen a través dels tràmits d’inscripció en el RECUV.
b) La finalitat del tractament de les dades seran les regulades en aquest decret.
c) El tractament de dades està legitimat pel desenvolupament de competències pròpies de l’Administració responsable del tractament, atribuïdes per la Llei 5/2014.
d) La informació inscrita en el registre serà pública i accessible mitjançant la pàgina web de l’Administració responsable del tractament, possibilitant l’accés de terceres persones a l’esmentada informació.

e) Una vegada tramitada la baixa del registre, les dades seran conservades durant un període de 5 anys. Transcorregut aquest període, les dades seran bloquejades de manera que s’impedisca el seu tractament, incloent-hi la seua visualització, excepte per a la posada a la disposició de les dades als jutges i tribunals, el Ministeri Fiscal o les administracions públiques competents, en particular de les autoritats de protecció de dades, per a l’exigència de possibles responsabilitats derivades del tractament, i sols pel termini de prescripció d’aquestes. Transcorregut aqueix termini, haurà de procedir-se a la destrucció de les dades.
4. El Registre d’Activitats de Tractament està publicat en el web de la conselleria.

Article 18. Contingut
1. El RECUV contindrà totes les dades derivades de la declaració responsable i de la documentació que s’adjunta. En el web de la conselleria competent en urbanisme es publicarà el Registre, amb les dades següents:
a) Denominació, domicili social i codi d’identificació fiscal de l’entitat col·laboradora i número d’inscripció en el registre.
b) Número identificatiu de l’acreditació expedida per l’ENAC.
c) Persona que ostente el màxim càrrec de responsabilitat en l’àmbit tècnic de l’ECUV, d’acord amb el seu organigrama i persona de contacte.
d) Adreça de correu electrònic i telèfon de l’entitat inscrita.
2. Amb la presentació de la declaració responsable i la documentació per a la inscripció, es considerarà que la persona interessada atorga el consentiment perquè les dades indicades puguen ser comunicades a tercers, amb la finalitat prevista per al registre.

Article 19. Efectes de la inscripció
La inscripció en el Registre tindrà efectes de caràcter constitutiu i habilitarà l’entitat per a efectuar les funcions referides en l’article 2.2 d’aquest decret, a instàncies de les persones interessades.

Article 20. Manteniment i actualització
1. La inscripció en el RECUV tindrà la mateixa vigència que l’acreditació de l’ENAC que li va donar lloc, podent ser suspesa o cancel·lada en els casos previstos en aquest decret.
2. Les ECUV estan obligades a mantindre permanentment els requisits que van servir de base per a la seua inscripció. Qualsevol variació en les dades inscrites haurà de ser objecte de comunicació via telemàtica, a l’òrgan gestor del RECUV per a la seua actualització, acompanyada de certificació de l’ENAC, en el termini de deu dies des de la data de l’esmentada certificació.
3. Es consideren variacions o modificacions que han de ser comunicades per l’ECUV:
a) La suspensió temporal o retirada total o parcial de l’acreditació que va servir de base a la inscripció.
b) La variació del personal tècnic al seu servei.
c) El trasllat del domicili social.
d) Els canvis de titularitat, composició del capital social, les fusions i les absorcions, així com qualsevol canvi en els seus òrgans de direcció o en els seus representants legals.
e) L’extinció de la personalitat jurídica o pèrdua de la capacitat d’obrar.
f) Qualsevol altra variació de les dades que consten inscrites en el RECUV.

Article 21. Suspensió temporal de la inscripció
La suspensió de la inscripció podrà acordar-se per alguna de les causes següents:
a) Sanció ferma de suspensió de la inscripció imposada per l’ajuntament.
b) Suspensió temporal de l’acreditació per l’ENAC.
c) Quan concórrega alguna de les causes previstes en l’article 22.e, abans o durant la tramitació del procediment previst en l’article 23.3 d’aquest decret, fins que la resolució d’aquest siga ferma.

Article 22. Cancel·lació de la inscripció
La cancel·lació de la inscripció podrà acordar-se per alguna de les causes següents:
a) Per sol·licitud expressa de l’entitat.
b) Extinció de la personalitat jurídica o pèrdua de la capacitat d’obrar.
c) Retirada de l’acreditació per l’ENAC.
d) Sanció ferma de revocació de la inscripció imposada per l’ajuntament.
e) Resolució motivada de la direcció general amb competència en urbanisme, quan concórrega alguna de les causes següents:
1r. Incompliment reiterat de les obligacions derivades del desenvolupament de les funcions per a les quals està acreditada, i de les obligacions previstes en aquest decret.
2n. Falsedat o inexactitud constatades en les dades subministrades o en els certificats emesos.
3r. Divergència entre els certificats emesos per l’entitat col·laboradora i les característiques tècniques de l’actuació urbanística informada i certificada, quan aquesta divergència haja estat constatada per personal de l’Administració, i hi haja culpa o negligència d’aquella.
4t. Desaparició o modificació de la capacitació tècnica o dels mitjans personals tècnics de l’ECUV, que li impedisquen efectuar les seues funcions.
5é. Incompliment sobrevingut dels requisits necessaris per a poder ser inscrita.
6é. Exercici de les seues activitats estant l’acreditació suspesa temporalment.

Article 23. Tramitació administrativa de la suspensió i de la cancel·lació de la inscripció
1. Els ajuntaments comunicaran a l’òrgan gestor, en el termini de cinc dies des de la seua fermesa, les sancions de suspensió o de revocació de la inscripció imposades a les entitats col·laboradores. L’ENAC comunicarà a l’òrgan gestor, en el termini de cinc dies, la suspensió temporal de l’acreditació o la seua retirada.
2. L’òrgan gestor procedirà d’ofici a l’anotació de la suspensió o de la cancel·lació de la inscripció en el RECUV, quan tinga coneixement d’alguna de les causes de suspensió establertes en l’article 21, lletres a i b, o de cancel·lació establertes en l’article 22, lletres a, b, c i d.

3. L’anotació de la suspensió o de la cancel·lació de la inscripció per alguna de la causes descrites en l’article 21, lletra c, i en l’article 22, lletra e d’aquest decret, requereix resolució motivada de la direcció general amb competència en urbanisme, que s’adoptarà en la instrucció del procediment corresponent, el qual podrà iniciar-se d’ofici o a instàncies d’un ajuntament o d’una persona interessada, prèvia audiència de l’ECUV. La suspensió i la cancel·lació de la inscripció es practicarà, sense perjudici de les responsabilitats en què poguera haver incorregut l’entitat col·laboradora, i de les sancions que puguen imposar els ajuntaments.
4. La suspensió de la inscripció i la cancel·lació de la inscripció serà comunicada a l’ENAC i a l’ajuntament corresponent, perquè en prenguen coneixement.

Article 24. Potestat sancionadora
Correspon als ajuntaments regular en les seues ordenances les infraccions i sancions derivades de l’exercici de l’activitat de les ECUV, segons el que es disposa en la disposició addicional novena de la Llei 5/2014.

Article 25. Dels col·legis professionals
1. Els col·legis professionals, en relació amb les competències que exerceixen d’acord amb la Llei 38/1999, d’ordenació de l’edificació, podran inscriure’s en el RECUV, d’acord amb els requisits establerts en l’article 8 d’aquest decret, i hauran de sotmetre’s al règim d’obligacions, auditories i preus establert en els articles 10 a 12 d’aquest decret.

2. El col·legi professional que s’inscriga en el RECUV ha de crear formalment una secció o òrgan, segons els seus estatuts, que exercisca les funcions determinades en aquest decret, i identificar el personal col·legiat al seu servei, que realitzen les funcions de verificació i control de les actuacions urbanístiques.
3. Els col·legis professionals inscrits en el RECUV, que exercisquen les funcions previstes en aquest decret, i el personal col·legiat al seu servei, compliran amb el règim d’incompatibilitats previst en l’article 13 i en la resta de la legislació aplicable.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Incidència pressupostària
L’aplicació i el desenvolupament d’aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa, assignats a la conselleria competent en urbanisme i, en tot cas, haurà de ser atés amb els seus mitjans personals i materials.

Segona. Taxes d’inscripció en el Registre d’entitats col·laboradores de verificació i control d’actuacions urbanística.
La inscripció en el RECUV estarà subjecta a les taxes establertes per llei.

Tercera. Personal al servei de les entitats col·laboradores
El personal al servei de les entitats col·laboradores estarà sotmés al poder de direcció i organització d’aquestes. Aquestes entitats tindran tots els drets i deures inherents a la qualitat d’empresari i seran, per tant, les úniques responsables i estaran obligades al compliment de quantes disposicions legals resulten aplicables, ja que aquest personal, en cap cas, no tindrà vinculació jurídica laboral amb la Generalitat ni els ajuntaments o els seus organismes públics. En cap cas podrà al·legar-se cap dret per aquest personal en relació amb la Generalitat, ni amb els ajuntaments o els seus organismes públics, ni exigir-los responsabilitat de cap mena, com a conseqüència de les obligacions existents entre les ECUV i els seus empleats.

Quarta. Ordenances municipals
1. L’ajuntament podrà acordar l’exclusió de l’aplicació de les previsions incloses en aquest decret al seu terme municipal.
2. L’ajuntament, mitjançant ordenança municipal, podrà regular l’aplicació d’aquest decret al seu terme municipal.

Cinquena. Col·legis professionals
L’exercici de les funcions establertes en la disposició addicional novena de la Llei 5/2014, exigirà que els col·legis professionals complisquen amb els requisits establerts en l’article 8 d’aquest decret, i se sotmeten al règim d’obligacions, auditories, preus i incompatibilitats establerts en els articles 10 a 13 del decret. Aquest exercici es desenvoluparà mitjançant l’emissió d’un certificat, denominat Visat de Qualificació Urbanística, mitjançant el qual:
a) Es verificaran els requisits d’integritat documental, suficiència i idoneïtat dels projectes i la documentació corresponents a la llicència o declaració responsable, exigits per la normativa aplicable.
b) S’acreditarà que els projectes i la documentació tècnica compleixen les previsions i la normativa aplicable.
c) S’emetran informes sobre l’adequació de les obres a la llicència atorgada durant el procés d’execució d’aquestes.
d) S’emetrà l’informe tècnic de conformitat de les obres executades, a l’efecte de la declaració responsable, llicència o de primera ocupació.


DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Única. Règim transitori
1. El RECUV haurà d’estar en funcionament en el termini d’un mes des de la publicació d’aquest decret.
2. Les entitats inscrites en Registre General d’Entitats de Control de Qualitat de l’Edificació, l’àmbit d’actuació de les quals siga la verificació del compliment del Codi Tècnic de l’Edificació i altra normativa aplicable, i les entitats inscrites en qualsevol registre públic que habilite per a l’exercici de funcions de verificació i control d’actuacions urbanístiques, podran exercir les funcions previstes en l’article 2.2 d’aquest decret, durant un període de 6 mesos des de l’entrada en funcionament del RECUV.
A l’efecte, aquestes entitats hauran de presentar en el RECUV una declaració responsable, en el termini d’1 mes des de l’entrada en funcionament del registre, a la qual s’acompanyarà justificació de la sol·licitud d’acreditació a l’ENAC i pòlissa d’assegurança de responsabilitat civil. Transcorregut el termini de 6 mesos des de l’entrada en funcionament del RECUV, aquestes entitats hauran de sol·licitar la inscripció ordinària en la forma prevista en aquest decret.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Desenvolupament
1. Es faculta la persona titular de la conselleria amb competència en urbanisme, per a dictar les disposicions necessàries per a l’aplicació i el desenvolupament d’aquest decret.
2. Els ajuntaments en l’ordenança reguladora del procediment d’intervenció municipal d’obres podran desenvolupar les previsions d’aquest decret.

Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 15 de maig de 2020

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat,
ARCADI ESPAÑA GARCÍA

linea
Mapa web