DECRET 52/2021, de 9 d'abril, del Consell, d'aprovació dels estatuts de l'Agència Valenciana de Protecció del Territori. [2021/4212]
(DOGV núm. 9070 de 27.04.2021) Ref. Base de dades 003735/2021
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 28.04.2021 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Organització de l'administració Urbanisme i ordenació del territori Descriptors: Temàtics: planificació regional, planificació regional, ordenació del territori, política regional , monografies
DECRET 52/2021, de 9 d'abril, del Consell, d'aprovació dels estatuts de l'Agència Valenciana de Protecció del Territori. [2021/4212]
Índex
Capítol I. Naturalesa i funcions de lAgència Valenciana de Protecció del Territori
Article 1. Naturalesa jurídica i àmbit competencial
Article 2. Seu
Article 3. Denominació
Article 4. Funcions
Capítol II. Adhesió dels municipis a lAgència Valenciana de Protecció del Territori
Article 5. Objecte de lacord dadhesió
Article 6. Obligacions dels municipis adherits
Article 7. Efectes de ladhesió
Article 8. Procediment dadhesió i vigència dels acords
Article 9. Extinció de lacord dadhesió
Capítol III. Organització de lAgència Valenciana de Protecció del Territori
Secció primera. Òrgans directius
Article 10. Òrgans directius
Article 11. El Consell de Direcció
Article 12. Funcions del Consell de Direcció
Article 13. Funcions de la Presidència del Consell de Direcció
Article 14. La Secretaria del Consell de Direcció
Article 15. Règim de funcionament del Consell de Direcció
Article 16. La Direcció Gerència
Article 17. Funcions de la Direcció Gerència
Secció segona. Estructura administrativa
Article 18. Estructura administrativa
Article 19. El Servei de Suport Tècnic, Contractació i Coordinació Administrativa
Article 20. El Servei de Personal, Gestió econòmica i pressupostària i de Recaptació
Article 21. El Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística
Capítol IV. Planificació i programació de les activitats
Article 22. Pla plurianual de gestió
Article 23. Programa anual dactuació
Capítol V. Règim jurídic i econòmic financer
Article 24. Règim jurídic
Article 25. Resolucions i actes administratius i règim dimpugnació
Article 26. Contractació
Article 27. Personal i mitjans materials
Article 28. Finançament
Article 29. Règim economicofinancer
Article 30. Règim patrimonial
Article 31. Competència sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Posada en funcionament de lAgència
Segona. Igualtat de gènere
Tercera. Exclusió de làmbit daplicació del Decret 176/2014, del Consell, pel qual es regulen els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Assumpció temporal de competències
Segona. Expedients incoats pels ajuntaments abans de lacord dadhesió
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desplegament normatiu
Segona. Entrada en vigor
ANNEX. Model dacord dadhesió a lAgència Valenciana de Protecció del Territori
La disposició addicional tercera de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, dordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana, va preveure la creació duna agència de protecció del territori. Un decret havia de crear lAgència i determinar-ne lorganització i el funcionament. Finalment, és la Llei 1/2019, de 5 de febrer, de la Generalitat, de modificació de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, mitjançant la incorporació de la disposició addicional tretzena (modificada per la Llei 9/2019, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat) la que crea lAgència Valenciana de Protecció del Territori. Aquesta disposició regula el règim jurídic daquest organisme i remet a un reglament el seu desplegament.
LAgència és un organisme autònom de la Generalitat que exercirà, en el cas dels municipis que shi adherisquen, les potestats administratives de protecció de la legalitat urbanística en el cas de la comissió dinfraccions greus i molt greus en tot el sòl no urbanitzable, incloent-hi les potestats dinspecció, de restauració de la legalitat urbanística i la sancionadora.
Amb caràcter general, larticle 268 de la Llei 5/2014 regula lexercici de les potestats administratives de protecció de la legalitat urbanística, en el cas de la comissió dinfraccions greus i molt greus en sòl no urbanitzable. En aquests casos, les competències corresponents són compartides entre ambdues administracions, però només les exercirà respecte a una infracció urbanística concreta ladministració que actue en primer lloc, de forma que laltra sabstindrà dintervindre en aquest supòsit concret dacord amb larticle 268 de la Llei 5/2014.
Amb la creació de lAgència, els municipis podran adherir-shi mitjançant lacord plenari que shaurà dajustar al model tipus de lannex daquest decret. Ladhesió dun ajuntament a lAgència implica que les seues competències en matèria de protecció de la legalitat urbanística quedaran atribuïdes a partir daquell moment a aquesta. En cas de no adherir-se un ajuntament a lAgència, aquesta exercirà en aquest municipi les competències ordinàries en lesmentada matèria, respecte dil·lícits comesos en sòl no urbanitzable, i shi aplicarà lesmentat article 268 de la Llei 5/2014, de forma que es mantindrà la previsió de què ladministració que actue en primer lloc respecte a un cas concret, hi serà la competent.
Així doncs, lAgència Valenciana de Protecció del Territori podrà assumir totes les competències relatives a la protecció de la legalitat urbanística, de forma que serà lúnica responsable dexercir-les en els municipis que hi estiguen adherits, la qual cosa trenca amb lanterior dilucidació de la responsabilitat entre Generalitat i ajuntament i identifica una única autoritat.
La disposició addicional tretzena de la Llei 5/2014, en la redacció donada per la Llei 9/2019, estableix que correspondrà al Consell, a través de la conselleria competent en matèria durbanisme, laprovació i publicació, en el termini màxim de dotze mesos, dels estatuts de lAgència i de lacord model per a ladhesió dels municipis que sincorporen voluntàriament a lAgència Valenciana de Protecció del Territori. Així doncs, amb aquest decret es compleix el mandat legal de posar en funcionament lAgència Valenciana de Protecció del Territori, articulant la seua organització i el seu funcionament. Laprovació dels presents estatuts i de lacord model dadhesió permetrà iniciar el procés dadhesió a lorganisme dels ajuntaments que així ho decidisquen.
Lobjectiu de lAgència és, en última instància, la protecció del sòl rural, entés com a recurs natural escàs, limitat i no renovable, des de la perspectiva que la mesura de protecció més efectiva i eficaç és la prevenció, mitjançant la inspecció territorial, la qual cosa evitarà la irreversibilitat o la consolidació del que es puga construir il·legalment, així com la creació en la ciutadania duna falsa confiança. Efectivament, fins ara, la intervenció administrativa quan lobra ja està finalitzada sha evidenciat complicada i costosa, sense que la situació puga revertir-se en la gran majoria dels casos.
Aquest decret sestructura en cinc capítols, tres disposicions addicionals, dues de transitòries i dues de finals, i inclou un annex on es recull el model dacord plenari dadhesió dels ajuntaments a lAgència Valenciana de Protecció del Territori.
En el capítol I es regula la naturalesa, seu i funcions de lAgència Valenciana de Protecció del Territori, destacant la seua naturalesa jurídica dorganisme autònom de la Generalitat adscrit a la conselleria competent en matèria durbanisme, la funció essencial de la qual és vetlar per la utilització racional i legal del sòl dacord amb el que disposen la Llei 5/2014 i la resta de legislació urbanística.
El procediment dadhesió dels municipis a lAgència es regula detalladament en el capítol II, on sestableixen tant les obligacions dels municipis adherits com els efectes jurídics de ladhesió sobre les competències municipals i autonòmiques. Així mateix, shi regula linstrument jurídic a través el qual es materialitza aquesta adhesió lacord plenari, la seua formalització, vigència i extinció.
El capítol III estableix lorganització de lAgència, i regula, duna banda, els seus òrgans directius, estructurats en un consell de direcció, com a òrgan col·legiat de planificació, direcció i control, els vocals del qual representen els tres nivells dadministració territorial (autonòmica, provincial i local), i una direcció gerència nomenada per un decret del Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria dadscripció. En el nivell administratiu superior es crea la Secretaria General, amb el màxim rang administratiu, i els serveis que li donen suport.
A lactivitat de planificació i programació es dedica el capítol IV del decret, destacant el Pla dinspecció urbanística. El capítol V regula el règim jurídic i econòmic financer, relatiu a les matèries de contractació, règim de personal i patrimonial i als recursos econòmics de què disposarà lorganisme, el qual se subjectarà al règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, dintervenció i de control financer previst en la legislació sobre hisenda pública de la Generalitat. Destaca la distribució, dins de lAgència, de les competències sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística.
La posada en funcionament de lAgència es produirà en el moment que així ho acorde la Presidència del Consell de Direcció, tal com es contempla en la disposició addicional primera.
La disposició addicional tercera es refereix a lexclusió dels acords dadhesió dels municipis a lAgència de làmbit daplicació del Decret 176/2014, de 10 doctubre, del Consell, pel qual es regulen els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre, atés que aquests acords constitueixen un supòsit de «convenis i acords sobre transferència de funcions i serveis que subscriga la Generalitat amb altres administracions públiques», en virtut del que disposa larticle 5.2.n, lletra g de lesmentat decret.
Per últim, es preveu un règim transitori en relació amb les competències de restabliment de la legalitat urbanística i lexercici de la potestat sancionadora de les administracions implicades.
La present regulació normativa sarticula sobre els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència, previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, es compleix el mandat que sestableix en la Llei 1/2019, de 5 de febrer, de modificació de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, per la qual es crea lAgència Valenciana de Protecció del Territori, i es regula de manera detallada el seu règim dorganització i funcionament.
Respecte al principi de proporcionalitat, aquest decret conté el desplegament de les previsions contingudes en la Llei 1/2019, el qual és necessari i és linstrument previst per a regular el correcte funcionament de lentitat que es va crear, i es compleix, al seu torn, el principi de seguretat jurídica pel fet de desplegar els preceptes continguts en la Llei 1/2019, de manera que es garanteix la posada en marxa de lorganisme que crea.
En aplicació del principi de transparència, i en compliment del que es disposa en els articles 52 del Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, lestructura i el procediment delaboració dels projectes normatius de la Generalitat, i en larticle 25.4 del Decret 105/2017, de 28 de juliol, del Consell, de desplegament de la Llei 2/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, en matèria de transparència i de regulació del Consell de Transparència, Accés a la Informació Pública i Bon Govern, sha realitzat el tràmit dinformació pública i shan consultat les entitats que agrupen interessos relacionats amb lobjecte del decret, com ara la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, les diputacions provincials, el Col·legi Oficial de Secretaris, Interventors i Tresorers dAdministració Local amb Habilitació de Caràcter Nacional, i alguns municipis. A més, es garanteix la transparència en totes les activitats administratives de lAgència, ateses les previsions establides en la Llei 2/2015, de 2 dabril. Lesmentat organisme disposarà dun portal de transparència en el qual es publicarà informació actualitzada sobre les seues activitats; serà un portal públic, la informació del qual estarà disponible per a la ciutadania.
Finalment, en aplicació del principi deficiència, aquest decret no comporta cap mena de càrregues administratives innecessàries, en la mesura que suposa la possibilitat que la Generalitat puga assumir les competències que actualment ja tenen assignades els ajuntaments i una racionalització de la gestió dels recursos públics destinats a lexercici de les potestats administratives de protecció de la legalitat urbanística en el sòl rural.
La present disposició es dicta a lempara de larticle 49.1.3 i 9 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana i, pel que fa a les competències dels ens locals de la Comunitat Valenciana, en virtut dels articles 25.2.a de la Llei 7/1985, de 2 dabril, reguladora de les bases de règim local, i 33.3.d de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de règim local de la Comunitat Valenciana.
Shan obtingut els informes preceptius previstos per a la tramitació daquesta regulació.
En conseqüència, dacord amb larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 9 dabril de 2021,
DECRETE
CAPÍTOL I
Naturalesa i funcions de lAgència Valenciana de Protecció del Territori
Article 1. Naturalesa jurídica i àmbit competencial
1. LAgència Valenciana de Protecció del Territori és un organisme autònom de la Generalitat, adscrit a la conselleria competent en urbanisme, amb personalitat jurídica pública, patrimoni i tresoreria propis i autonomia de gestió, dels que es preveuen en larticle 154 de la Llei 1/2015, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
2. LAgència té com a finalitat essencial vetlar per la utilització racional i legal del sòl, dacord amb el que disposen la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, dordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana, i la resta de legislació urbanística.
3. La Generalitat, a través de lAgència Valenciana de Protecció del Territori, exerceix les potestats autonòmiques de protecció de la legalitat urbanística respecte dinfraccions greus o molt greus comeses en sòl no urbanitzable, comú o protegit, amb el caràcter de competència pròpia en concurrència amb la municipal. Iniciat per la Generalitat en aquests supòsits lexercici de la seua competència, el municipi haurà dabstindres de tota actuació respecte daquest assumpte des del moment en què reba loportuna comunicació, i remetre a lAdministració autonòmica les actuacions que fins a aquest moment , si és el cas, haguera realitzat.
4. En els municipis que sadherisquen a lAgència mitjançant el procediment i lacord dadhesió regulats en aquest decret, la potestat autonòmica de protecció de la legalitat urbanística sexercirà:
a) De forma concorrent amb el municipi, respecte a les infraccions greus o molt greus en sòl no urbanitzable, comú o protegit, comeses abans de la data de publicació de lacord dadhesió, en els termes de larticle 268 de la Llei 5/2014. En relació amb aquestes infraccions, si no sha iniciat cap procediment municipal de protecció de la legalitat urbanística, lAgència podrà assumir la competència exclusiva per a iniciar i tramitar el corresponent procediment per delegació del municipi, sempre que així conste expressament en lacord dadhesió.
b) De forma exclusiva respecte a les infraccions greus o molt greus comeses en sòl no urbanitzable, comú o protegit, que corresponguen a edificacions que es comencen a construir després de la data de publicació de lacord dadhesió.
Article 2. Seu
LAgència Valenciana de Protecció del Territori podrà tindre la seu principal en qualsevol localitat de la Comunitat Valenciana que establisca el Consell de Direcció a proposta del conseller competent en matèria durbanisme, sense perjudici que puga haver-hi dependències de lAgència en uns altres llocs de la Comunitat Valenciana.
Article 3. Denominació
La denominació oficial de lorganisme que haurà de ser emprada amb caràcter general, serà sempre en valencià.
Article 4. Funcions
Són funcions de lAgència Valenciana de Protecció del Territori:
a) La inspecció i vigilància urbanística sobre els actes dedificació i ús en sòl no urbanitzable. Podran acordar-se, entre daltres, convenis amb les administracions o departaments responsables de la unitat de la policia nacional adscrita a la Comunitat Valenciana, el Servei de Protecció de la Naturalesa de la Guàrdia Civil i agents mediambientals dependents de la conselleria competent en medi ambient, perquè duguen a terme actuacions dinspecció, comprovació o labors de manteniment de la seguretat.
b) Ladopció de les mesures cautelars previstes en la legislació urbanística, en especial les de suspensió dels actes dedificació i ús del sòl que es realitzen en sòl no urbanitzable sense les preceptives autoritzacions municipals i autonòmiques o incomplint les condicions de les autoritzacions atorgades.
c) Linici, la instrucció i la resolució dels procediments de restabliment de la legalitat urbanística i dels sancionadors, per infraccions urbanístiques, en ambdós casos per il·lícits comesos en sòl no urbanitzable.
d) Lexecució forçosa dels actes administratius dictats pels seus òrgans.
e) La recaptació de les sancions administratives i de les multes coercitives imposades pels seus òrgans.
f) La formulació a les distintes administracions de qualsevol classe de sol·licituds i peticions dels informes que es consideren pertinents per assegurar el millor compliment de la legalitat urbanística.
g) La denúncia davant del Ministeri Fiscal i els òrgans de lordre jurisdiccional penal dels fets que, de resultes de les actuacions practicades, es consideren constitutius de delicte.
h) El requeriment per a lanul·lació de llicències urbanístiques contràries a la normativa vigent, així com la impugnació davant de la jurisdicció contenciosa administrativa.
i) Lassessorament i assistència als municipis adherits a lAgència en les matèries de la seua competència, així com la proposta a la conselleria competent en matèria durbanisme de modificar o adoptar normes legals o reglamentàries necessàries per al millor compliment de la legalitat urbanística.
j) Lexercici de qualsevol altra competència que en matèria de disciplina urbanística corresponga a la Generalitat, segons la legislació urbanística.
k) Qualsevol altra funció que li siga expressament atribuïda pel Consell, o li siga delegada o encomanada, així com les que li corresponga exercir en aplicació de la normativa de protecció de la legalitat urbanística.
CAPÍTOL II
Adhesió dels municipis a lAgència Valenciana de Protecció del Territori
Article 5. Objecte de lacord dadhesió
1. Ladhesió implica la delegació a lAgència de les competències de sanció i restabliment de la legalitat urbanística que corresponguen al municipi que shi ha integrat voluntàriament, en els supòsits dinfraccions urbanístiques greus o molt greus en sòl no urbanitzable, comú o protegit, amb labast establit en larticle 1, apartats 3 i 4.
2. La potestat dinspecció i supervisió sexercirà de forma concurrent entre lajuntament adherit i lAgència Valenciana de Protecció del Territori, en els termes establits en larticle 6, apartats c i e.
Article 6. Obligacions dels municipis adherits
Dacord amb la disposició addicional tretzena, apartat seté, de la Llei 5/2014, els municipis adherits a lAgència assumeixen les obligacions següents:
a) Abstindres dincoar, tramitar i resoldre expedients sancionadors i de restauració de la legalitat urbanística en el sòl no urbanitzable del seu municipi, respecte dedificacions que es comencen a construir després de ladhesió a lAgència, sense perjudici del que disposa a larticle 1.4.a.
b) Lajuntament ha de designar una persona representant electa, que és la responsable davant de lAgència de la correcta remissió dels documents requerits per aquesta, així com de lassistència adequada sobre el terreny per a una execució eficaç dels expedients tramitats.
c) Lajuntament adherit ha de comunicar a lAgència tots els actes dús o edificació de què tinga coneixement i que es duguen a terme en sòl no urbanitzable dins del seu terme municipal, sempre que sen puga derivar la comissió dalgun tipus dinfracció urbanística que puga qualificar-se com a greu o molt greu.
En aquest sentit, lajuntament ha de remetre a lAgència una acta de denúncia i inspecció signada per un inspector/a urbanístic/a, policia municipal o equivalent, dacord amb el model que establisca lAgència. Igualment, sha de trametre un informe tècnic subscrit pels serveis tècnics municipals, segons el model establit.
d) En la tramitació dels procediments sancionadors i de restauració de la legalitat urbanística que se seguisquen en lAgència, el personal tècnic de lajuntament ha demetre qualsevol altre informe que lAgència els sol·licite.
e) La policia local ha de col·laborar en les actuacions que se li requerisquen per part de lAgència, fonamentalment respecte de lalçament dactes i denúncies, les comprovacions de lestat dobres, lexercici dactivitats i lexecució de labors de restauració, així com lauxili en lexecució de les mesures cautelars que adopte lAgència, entre les quals es troben la paralització i el precintament dactivitats en curs.
f) LAgència ha de proveir lajuntament corresponent dun precinte oficial amb el logotip de la Generalitat per tal que aquesta corporació lutilitze en lexecució de les mesures cautelars a què es refereix lapartat anterior.
g) Lalcalde o alcaldessa dictarà un ban municipal en el qual sinformarà el veïnat de ladhesió a lAgència i de lobjecte i les conseqüències daquesta adhesió.
Article 7. Efectes de ladhesió
1. Ladhesió a lAgència comportarà per als municipis:
a) La delegació a lAgència de la competència en matèria de protecció de la legalitat urbanística, sanció i restauració de la legalitat urbanística respecte a infraccions urbanístiques greus o molt greus en sòl no urbanitzable, comú o protegit.
b) La participació en les decisions de lAgència a través de les vocalies de representació municipal del Consell de Direcció, dacord amb el que estableix aquest decret.
c) La col·laboració amb lAgència en lexercici efectiu de les seues funcions, en els termes establits en larticle 6.
2. Per part de la Generalitat, suposarà:
a) Assumir inicialment el cost de funcionament de lestructura interna de lAgència, sense perjuí dels acords que el seu Consell de Direcció puga adoptar en el futur respecte al finançament de lorganisme.
b) Mantindre informades les administracions locals adherides de lactivitat de lAgència a través del Consell de Direcció, sense perjudici de qualsevol altre canal o mitjà de comunicació col·lectiu o individual que es puga acordar.
3. Lexercici de les facultats i obligacions derivades de ladhesió dels municipis a lAgència es regirà pel que disposen la normativa bàsica de règim jurídic del sector públic i, si és el cas, la normativa reguladora de règim local.
Article 8. Procediment dadhesió i vigència dels acords
1. La incorporació dun municipi a lAgència requereix un acord dadhesió del ple municipal adoptat per majoria absoluta, el qual ha de ser confirmat per la Direcció Gerència de lAgència. Aquesta adhesió, una vegada confirmada per la Direcció Gerència, serà publicada en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
2. Lacord sajustarà, en la forma i contingut, al model dacord dadhesió que figura en lannex.
3. Lexercici efectiu de les competències per part de lAgència Valenciana de Protecció del Territori estarà condicionat a la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de lacord dadhesió. Aquesta publicació determinarà lassumpció efectiva de la competència municipal per lAgència.
4. Lacord dadhesió tindrà una vigència de quinze anys, comptats des de la data de laprovació, i es podrà prorrogar, per mitjà dun acord de la corporació local i la persona titular de la Presidència de lAgència, en qualsevol moment abans de la finalització, per un màxim de quatre anys addicionals, dacord amb el que disposa larticle 49.h de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
5. Lacord de pròrroga de lacord dadhesió es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Article 9. Extinció de lacord dadhesió
1. Lacord dadhesió sextingirà anticipadament per les següents causes:
a) Mutu acord de les parts.
b) Dissolució o extinció de lAgència.
c) Incompliment de les obligacions establides en larticle 6 daquest decret. Lacord lhaurà dadoptar el Consell de Direcció de lAgència, amb audiència prèvia del municipi.
d) Ineficàcia sobrevinguda de lacord o altres causes dinvalidesa que establisca la legislació vigent.
e) Voluntat dun municipi de separar-se de ladhesió a lAgència.
2. En els supòsits dextinció de lacord dadhesió previstos en les lletres a i e de lapartat anterior, es requereix un acord del ple municipal adoptat per majoria absoluta de les persones que integren lòrgan col·legiat.
3. La separació voluntària del municipi a què es refereix lapartat 1, lletra e, daquest article tindrà efectes des de la data de lacord plenari de separació.
4. El Consell de Direcció declararà la pèrdua defectes de lacord dadhesió i determinarà el règim transitori, així com la liquidació de les obligacions contretes entre les dues administracions.
5. En els supòsits dextinció de lacord dadhesió contemplats en les lletres a, c, d i e de lapartat 1, els procediments sancionadors i de restabliment de la legalitat urbanística la tramitació dels quals haja iniciat lAgència continuaran tramitant-se, fins a la resolució i, si escau, execució, per aquest organisme.
6. Una vegada esgotada la vigència inicial i les seues pròrrogues, les entitats locals podran aprovar un nou acord dadhesió per a mantindre la seua integració en lAgència, dacord amb el que estableix larticle 8.
CAPÍTOL III
Organització de lAgència Valenciana de Protecció del Territori
Secció primera
Òrgans directius
Article 10. Òrgans directius
1. Els òrgans directius de lAgència són:
a) El Consell de Direcció.
b) La Direcció Gerència.
2. La composició daquests òrgans sajustarà al principi de composició i presència equilibrada entre homes i dones, en els termes establits en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes.
Article 11. El Consell de Direcció
1. El Consell de Direcció és lòrgan col·legiat de planificació, direcció i control de lactivitat de lorganisme.
2. El Consell de Direcció està format per:
a) La Presidència, que exercirà la secretària o secretari autonòmic competent en matèria de territori i urbanisme de la Generalitat. En el cas dinexistència daquest òrgan en lestructura de la conselleria competent en matèria dordenació del territori, el lloc locuparà la persona titular de la sotssecretaria daquesta conselleria.
b) La Vicepresidència, que serà el director o directora general competent en matèria durbanisme.
c) Les vocalies, que seran:
Quatre en representació dels ajuntaments adherits a lAgència.
Quatre en representació de la Generalitat
Una representant per cadascuna de les tres diputacions provincials.
d) La Secretaria, que lexercirà un funcionari o funcionària del subgrup A1 de la Generalitat.
3. Les quatre vocalies de representació municipal i les suplents seran designades entre els alcaldes o alcaldesses dels ajuntaments adherits a lAgència, per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, cada quatre anys, després de la celebració de les eleccions municipals.
4. En el cas que un dels ajuntaments deixe destar adherit a lAgència, dacord amb el procediment establit en larticle 9, la persona que el represente perdrà automàticament la condició de vocal de lAgència i serà substituïda per una altra persona designada per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, entre alcaldes o alcaldesses dels ajuntaments adherits a lAgència.
5. Les vocalies de representació autonòmica seran designades de la següent manera: tres per la persona titular de la conselleria competent en urbanisme, i una per la de medi ambient, una persona titular amb rang de direcció general i una persona suplent, amb rang de sotsdirecció general.
6. La sol·licitud de designació de les vocalies titulars i suplents de les diputacions provincials es dirigirà a la seua presidència, que els designarà.
7. En casos dabsència o de malaltia, i, en general, quan hi concórrega una altra causa justificada, les persones titulars de lòrgan col·legiat seran substituïdes per les respectives persones suplents.
8. Quan ni la persona vocal titular ni la suplent puguen assistir a les sessions del Consell de Direcció, lautoritat representada podrà designar una altra persona per a la reunió específica a la qual siga convocada, i es mantindrà la representació de la persona titular i de la suplent en les següents reunions. Les vocalies titulars i les corresponents suplents no podran delegar lexercici de la seua funció.
9. Les persones integrants del Consell de Direcció tindran aquesta condició mentre les entitats que representen no deixen sense efecte les designacions. No obstant això, cessaran automàticament després de la constitució del Consell, de les diputacions provincials o de les entitats locals, moments en els quals el Consell de Direcció serà renovat de forma parcial. Les persones integrants del Consell de Direcció cessants continuaran en funcions fins a la designació de les noves persones representants membres de lòrgan.
Article 12. Funcions del Consell de Direcció
1. El Consell de Direcció és lòrgan col·legiat de direcció i control de lAgència, amb les funcions següents:
a) Proposar la modificació de la regulació, de lestructura orgànica i de la relació de llocs de treball de lAgència, i elevar-la a la conselleria competent en matèria durbanisme.
b) Establir el règim de funcionament del Consell de Direcció, que haurà de reunir-se amb la periodicitat que acorde, i almenys dues vegades a lany.
c) Establir les directrius dactuació de lAgència i fiscalitzar-ne lactivitat i la gestió de la direcció.
d) Proposar el pla anual dinspecció urbanística, que serà publicat mitjançant una ordre de la conselleria competent en urbanisme.
e) Aprovar i avaluar el Pla plurianual de gestió i el Programa anual de lorganisme, dacord amb els articles 22 i 23.
f) Resoldre que un municipi deixe destar adherit a lAgència, per la causa prevista en larticle 9.1.c.
g) Declarar lextinció de lacord dadhesió en els supòsits de larticle 9 i determinar el règim transitori, així com la liquidació de les obligacions contretes entre les dues administracions.
h) Aprovar la proposta de pressupostos de despeses i ingressos anual, dacord amb larticle 29.3.
i) Autoritzar les despeses per import igual o superior a 600.000,00 euros.
j) Aprovar la memòria anual de la gestió de lAgència, que haurà de ser remesa a tots els ajuntaments adherits perquè en prenguen coneixement.
k) Aprovar els comptes anuals.
l) Revisar anualment linventari de béns i drets que integren el patrimoni de lAgència, dacord amb larticle 30.3.
m) Tots els assumptes relacionats amb les competències de lAgència que li sotmeta el seu president o presidenta.
2. Les funcions del Consell de Direcció no són susceptibles de delegació.
Article 13. Funcions de la Presidència del Consell de Direcció
1. A la Presidència del Consell de Direcció li corresponen les funcions següents:
a) Lexercici de la representació institucional de lAgència i la signatura dels actes i acords que siguen competència del Consell de Direcció.
b) Acordar la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries i fixar-ne lordre del dia, tenint en compte, si és el cas, les peticions dels i de les vocals, sempre que hagen sigut formulades amb una antelació mínima de 24 hores a la data de celebració de la sessió.
c) Presidir les sessions, moderar el desenvolupament dels debats tot establint els temps dintervenció i els torns de rèplica, i suspendre-les per causes justificades.
d) Dirimir amb el seu vot de qualitat els empats, a lefecte dadoptar acords.
e) Visar les actes i els certificats dels acords de lòrgan.
f) La resta de funcions inherents a la seua condició de president o presidenta dòrgan col·legiat que establisquen les normes generals que regulen el règim jurídic dels òrgans col·legiats en làmbit del sector públic.
2. En cas de vacant, absència, malaltia o causa dabstenció, aquestes funcions de la Presidència sexerciran per la persona que ostente la Vicepresidència del Consell de Direcció, i, en defecte daixò, per la persona integrant de lòrgan col·legiat de major edat.
Article 14. La Secretaria del Consell de Direcció
1. La Secretaria del Consell de Direcció tindrà les funcions següents:
a) Assistir a les reunions, amb veu però sense vot.
b) Efectuar la convocatòria de les sessions de lòrgan per ordre de la Presidència, així com les citacions a les persones integrants de lòrgan col·legiat.
c) Rebre els actes de comunicació de les persones integrants del Consell de Direcció, ja siguen notificacions, peticions de dades, rectificacions o qualsevol altra classe descrits dels quals haja de tindre coneixement.
d) Preparar el despatx dels assumptes i redactar i autoritzar les actes de les sessions.
e) Expedir certificats de les consultes, dictàmens o acords adoptats pel Consell de Direcció.
f) Qualsevol altra funció inherent a la seua condició que estiga establida per la normativa que estableix el règim jurídic dels òrgans col·legiats en làmbit de les administracions públiques.
2. El secretari, que serà funcionari o funcionària del subgrup A1 de la Generalitat, serà designat i cessat pel Consell de Direcció entre el personal adscrit a lAgència. La substitució temporal de la persona responsable de la Secretaria en els supòsits de vacant, absència o malaltia, es realitzarà entre el personal adscrit a lAgència del subgrup A1 que nomene el president.
Article 15. Règim de funcionament del Consell de Direcció
El funcionament i el règim aplicable al Consell de Direcció sajustaran a les normes generals que regulen el règim jurídic dels òrgans col·legiats en la Llei 40/2015, i a les següents normes:
1. El Consell de Direcció shaurà de reunir:
a) De forma ordinària, almenys dues vegades a lany.
b) De forma extraordinària, quan ho considere necessari la Presidència, a instància de la persona titular de la Direcció Gerència o a petició de la majoria de les persones membres. La petició es realitzarà per escrit amb la signatura de les persones membres que la subscriguen.
2. La convocatòria de les sessions, amb expressió de lordre del dia, serà acordada i notificada almenys amb 48 hores dantelació a la data de realització de la sessió. En casos durgència justificada, podrà convocar-se la sessió amb una antelació no inferior a 24 hores. La convocatòria es cursarà per correu electrònic a ladreça que sindique en la proposta de nomenament.
3. Les actes de les sessions anteriors i la documentació o antecedents necessaris per als debats o ladopció dacords es posaran, excepte en el cas de reunió urgent, a disposició de les persones membres del Consell de Direcció juntament amb la convocatòria, en un sistema de gestió de documents i treball col·laboratiu que serà proveït per la Generalitat, la qual cosa sindicarà en la convocatòria de la sessió.
4. Per a la constitució vàlida del Consell de Direcció és necessària la presència de la Presidència, de la Secretaria o de qui els substituïsca, així com de la meitat de les vocalies. En tot cas, el Consell de Direcció queda constituït, amb caràcter automàtic en segona convocatòria, trenta minuts després de lhora assenyalada per a la celebració de la primera, i és suficient la presència, com a mínim, de tres vocalies, més la Presidència o Vicepresidència i la Secretaria.
5. Els acords del Consell de Direcció seran adoptats per majoria simple de vots favorables emesos per les persones assistents. En cas dempat, el vot de la Presidència és diriment.
6. El director o directora gerent de lAgència participa en totes les reunions del Consell de Direcció, amb veu però sense vot.
7. A la reunió del Consell de Direcció podrà assistir, convidat per la Presidència a iniciativa pròpia o dalguna de les persones membres de lòrgan, persones tècniques o expertes que, per la seua qualificació o pels temes a tractar, es considere oportú. A més, hi podrà assistir el personal tècnic de lAgència que siga requerit a aquest efecte.
8. Les actes de les sessions del ple saprovaran, amb caràcter general, en la següent reunió del Consell de Direcció i contindran els punts que establisca la llei, el contingut succint de les deliberacions, els acords adoptats i també el resultat de les votacions. Quan una persona integrant de lòrgan vulga fer constar de forma expressa el contingut duna intervenció, haurà de lliurar-la a la Secretaria en les 48 hores següents a la sessió, perquè sincorpore, si escau, a lacta. No obstant això, després de la celebració deleccions autonòmiques o locals, i en tot cas abans de la constitució del Consell de la Generalitat i dels plens dels ajuntaments i les diputacions, els vocals es reuniran en una sessió convocada només a lefecte daprovar lacta de lúltima sessió realitzada.
Article 16. La Direcció Gerència
1. La Direcció Gerència, amb rang de direcció general, és lòrgan executiu de gestió ordinària de lorganisme.
2. La persona titular de la Direcció Gerència serà nomenada i cessada per mitjà dun decret del Consell, a proposta de la persona titular de la conselleria competent en urbanisme.
3. El director o directora gerent de lAgència ha de tindre titulació universitària i experiència professional en matèria durbanisme.
Article 17. Funcions de la Direcció Gerència
1. Qui ostente la Direcció Gerència tindrà les funcions següents:
a) La representació i les relacions ordinàries de lAgència amb altres administracions o entitats públiques o privades.
b) Exercir, amb caràcter general, les competències atribuïdes a lAgència en larticle 4.
c) Dirigir i impulsar lactivitat de lAgència, en el marc de les directrius del Pla plurianual de gestió i del Programa anual dactuació.
d) Exercir la direcció, inspecció i règim intern dels serveis de lorganisme, així com dictar instruccions sobre organització i funcionament efectiu, en desplegament del que preveuen aquests estatuts.
e) Exercir la direcció superior del seu personal i elaborar les propostes en matèria de personal, de provisió de llocs de treball, de relacions de llocs de treball i doferta docupació pública.
f) Executar els acords adoptats pel Consell de Direcció.
g) Prestar assistència tècnica al Consell de Direcció, per a la qual cosa assistirà a les seues sessions, amb veu però sense vot.
h) Elaborar els acords que hagen de sotmetres a laprovació del Consell de Direcció.
i) Proposar al Consell de Direcció lestructura organitzativa de lorganisme.
j) Confirmar lacord dadhesió dels ajuntaments a lAgència.
k) Subscriure convenis de col·laboració amb altres entitats, públiques o privades.
l) Impugnar davant de lordre jurisdiccional contenciós administratiu les llicències municipals presumptament il·legals.
m) Actuar com a òrgan de contractació, amb totes les funcions que hi siguen inherents, i ladquisició de béns i drets.
n) La gestió econòmica i pressupostaria de lAgència.
o) Autoritzar les despeses per un import menor a 600.000,00 euros.
p) Disposar, reconéixer les obligacions econòmiques i ordenar els pagaments de despeses.
q) Elaborar la proposta de pressupost de lorganisme.
r) Remetre al Consell de Direcció els comptes anuals de lorganisme.
s) Proposar al Consell de Direcció el Pla plurianual de gestió i el Programa anual dactuació, que inclouran la planificació de la inspecció urbanística a la Comunitat Valenciana.
t) Formular propostes de millora de la planificació i programació de les activitats de lAgència per a elevar-les al Consell de Direcció
u) Elevar a lòrgan competent en matèria de tecnologies de la informació, propostes relatives a la planificació de la gestió de recursos informàtics i dadministració electrònica necessaris per al desenvolupament de les funcions de lorganisme.
v) Contestar a les queixes pel funcionament dels serveis de lorganisme i resoldre les peticions dinformació i accés a la documentació que es puguen presentar a lempara de la normativa en matèria de transparència.
w) Lelaboració de propostes en els assumptes la resolució dels quals corresponga a lòrgan col·legiat superior.
y) Totes les competències de lAgència no atribuïdes expressament al Consell de Direcció.
2. En cas de vacant, absència, o malaltia, les funcions de la Direcció Gerència les exercirà la persona que nomene la Presidència entre les persones que integren el Consell de Direcció.
Secció segona
Estructura administrativa
Article 18. Estructura administrativa
1. Depenent directament de la Direcció Gerència, i amb el màxim rang administratiu, la Secretaria General de lAgència Valenciana de Protecció del Territori integra tots els serveis i unitats administratives i centres de lorganisme.
En particular, correspon a la Secretaria General prestar suport a la Direcció Gerència i dirigir, controlar, coordinar i supervisar lexecució dels projectes, objectius o activitats que se li assignen.
2. La Secretaria General sestructura en els serveis següents:
a) El Servei de Suport Tècnic, Contractació i Coordinació Administrativa.
b) El Servei de Personal, Gestió Econòmica i Pressupostària i de Recaptació.
c) El Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística.
Article 19. El Servei de Suport Tècnic, Contractació i Coordinació Administrativa
Correspon al Servei de Suport Tècnic, Contractació i Coordinació Administrativa lexercici de les següents funcions:
a) Donar suport a la Secretaria del Consell de Direcció.
b) Donar suport jurídic a altres unitats administratives i òrgans directius de lAgència.
c) Tramitar els recursos administratius que haja de resoldre lorganisme, en matèries que tinga encomanades en lexercici de les seues funcions.
d) Gestionar i coordinar els diferents sistemes dinformació pública.
e) Controlar la qualitat dels serveis.
f) Tramitar les queixes i suggeriments que reba lorganisme.
g) Vetlar pel compliment de la normativa de transparència en làmbit competencial de lorganisme.
h) Tramitar els expedients de contractació, especialment pel que fa a les demolicions dobres il·legals.
i) Qualsevol altra funció que li siga assignada per la Secretaria General.
Article 20. El Servei de Personal, Gestió Econòmica i Pressupostària i de Recaptació
Correspon al Servei de Personal, Gestió Econòmica i Pressupostària i de Recaptació lexercici de les següents funcions:
a) La gestió i tramitació en matèria de personal, econòmica, pressupostaria i patrimonial que escaiga.
b) La recaptació i control dels ingressos de multes coercitives, sancions o altres, la resolució de les sol·licituds de suspensió de lexecució de lacte impugnat, així com el dictat dels actes de liquidació dinteressos de la seua competència, dacord amb els instruments jurídics previstos en la normativa que regula lAgència Tributària Valenciana.
c) Tramitar els recursos administratius que haja de resoldre lorganisme en matèries que tinga encomanades en lexercici de les seues funcions.
d) Qualsevol altra funció que li siga assignada per la Secretaria General.
Article 21. El Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística
Corresponen al Servei de Protecció de la Legalitat Urbanística lexercici de les següents funcions:
a) La inspecció, vigilància i control de la protecció de la legalitat urbanística.
b) Lelaboració de la proposta del Pla plurianual i del Programa anual dinspecció en matèria urbanística.
c) La instrucció i tramitació dexpedients sancionadors i de restabliment de la legalitat urbanística.
d) La tramitació dels recursos contra els actes dictats en lexercici de les funcions pròpies.
e) La col·laboració i proposta als òrgans i organismes competents, en matèria de formació del personal en matèria sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística.
f) Elaborar la resposta a les sol·licituds dinformació formulades per entitats locals, institucions parlamentàries o de control institucional.
g) Qualsevol altra funció que li siga assignada per la Secretaria General.
CAPÍTOL IV
Planificació i programació de les activitats
Article 22. Pla plurianual de gestió
1. La Direcció Gerència de lAgència proposarà un pla plurianual de gestió que serà aprovat pel Consell de Direcció, que inclourà el Pla dinspecció urbanística.
2. El Pla plurianual de gestió haurà de determinar, com a mínim, amb una referència a un termini de cinc anys, el següent:
a) La definició de lorientació estratègica, objectius i criteris dactuació de lAgència.
b) Els mitjans materials, informàtics, dadministració electrònica i de recursos humans necessaris per a la consecució daquells objectius, incloses, si escau, les percepcions retributives relacionades amb tals objectius, de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent en matèria de funció pública i de tecnologies de la informació.
c) La previsió de resultats, incloent-hi la definició dels indicadors de mesura dels resultats.
d) Un balanç o avaluació del Pla plurianual de gestió anterior.
e) El finançament del Pla.
3. El termini inicial de vigència dun determinat pla podrà prorrogar-se per períodes anuals fins al màxim que es preveu en lapartat 2 daquest article, sempre que així es preveja en cada pla, amb els mateixos requisits establits per a laprovació inicial del pla.
Article 23. Programa anual dactuació
1. La Direcció Gerència de lAgència proposarà un programa anual dactuació que serà aprovat pel Consell de Direcció, que inclourà el Programa dinspecció urbanística.
2. El Programa anual dactuació haurà dincloure, com a mínim, amb referència a un exercici complet:
a) La definició dels objectius i prioritats de lexercici corresponent per departaments i serveis, en el marc dels objectius del Pla plurianual de gestió en què sinserisca.
b) La previsió de resultats.
c) Els mitjans materials, informàtics i dadministració electrònica i els recursos humans necessaris per a la consecució dels objectius, de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent en matèria de funció pública i de tecnologies de la informació.
d) Un balanç o avaluació del Programa anual dactuació anterior.
e) El finançament del Programa.
3. El programa corresponent al primer any de vigència dun pla plurianual de gestió selaborarà i aprovarà de forma conjunta amb aquest darrer.
CAPÍTOL V
Règim jurídic i economicofinancer
Article 24. Règim jurídic
1. LAgència Valenciana de Protecció del Territori es regeix pel que disposa la legislació urbanística i dhisenda valenciana, per aquest reglament i per les altres normes que la despleguen; també hi són aplicables les disposicions generals reguladores dels organismes autònoms de la Generalitat.
2. LAgència estarà subjecta al dret administratiu i exercirà de les potestats públiques necessàries per al compliment dels seus fins.
3. Lassistència jurídica daquest organisme es realitzarà de conformitat amb el que disposa la normativa sobre assistència jurídica de la Generalitat.
Article 25. Resolucions i actes administratius i règim dimpugnació
1. Els actes dictats pels òrgans de lAgència en lexercici de potestats administratives que li corresponga tenen la consideració dactes administratius.
2. Els actes i resolucions dictats pels òrgans de lAgència posaran fi a la via administrativa i, contra aquests podrà interposar-se un recurs potestatiu de reposició o impugnar-se directament davant de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjuí del règim de reclamacions que la normativa reguladora dels diferents procediments puga establir.
3. Correspon a la persona titular de la Direcció Gerència la resolució dels procediments de responsabilitat patrimonial seguits per actuacions de lorganisme.
4. LAgència dictarà les normes internes necessàries per al compliment del seu objecte i per al seu funcionament, a través dinstruccions i circulars de la persona titular de la Direcció Gerència.
Article 26. Contractació
El règim jurídic aplicable a la contractació és el que sestableix en la legislació sobre contractació pública de les administracions públiques. Actua com a òrgan de contractació el director o directora gerent de lAgència, que necessitarà lautorització del Consell de Direcció o del Consell quan, per raó de la quantia, corresponga a aquests autoritzar la despesa.
Article 27. Personal i mitjans materials
1. LAgència Valenciana de Protecció del Territori ha de disposar de personal, equips i aplicacions informàtiques i dadministració electrònica i de la resta de mitjans materials necessaris per al compliment de les seues funcions i dels objectius marcats en el Pla plurianual de gestió i en el Programa anual dactuació, de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent en matèria de funció pública i de tecnologies de la informació.
2. LAgència Valenciana de Protecció del Territori podrà comptar amb personal funcionari i laboral de lAdministració de la Generalitat, i, així mateix, podrà contractar personal laboral propi per al compliment de funcions que no impliquen la participació directa o indirecta en lexercici de les potestats públiques o en la salvaguarda dels interessos generals.
3. El personal laboral propi serà seleccionat per lAgència dacord amb els principis digualtat, publicitat, mèrit i capacitat. LAgència publicarà anualment en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana una relació de llocs de treball del seu personal laboral propi, amb un informe previ favorable de la conselleria competent en matèria de sector públic, sense perjudici del que siga aplicable respecte del personal funcionari i laboral de lAdministració de la Generalitat.
Article 28. Finançament
1. Els recursos econòmics de lAgència Valenciana de Protecció del Territori són els següents:
a) Les transferències consignades en els pressupostos de la Generalitat per a garantir el funcionament de lAgència.
b) Els rendiments del seu patrimoni.
c) Les multes coercitives que simposen en els procediments de restauració de la legalitat urbanística.
d) Les quanties provinents de les sancions que simposen en els procediments sancionadors urbanístics.
e) La resta dingressos que puga percebre dacord amb la legislació vigent.
2. El tractament dels ingressos de lAgència ha de ser el següent:
a) Tots els ingressos han de ser considerats en el règim pressupostari i han de quedar vinculats a la satisfacció de la corresponent anualitat.
b) Els excedents dels ingressos respecte de les necessitats de manteniment seran distribuïts de la manera següent: un 50 % es mantindrà en la tresoreria de lAgència per a fer front en els exercicis següents a futures demolicions i un 50 % es repartirà entre els municipis adherits a lAgència, en funció del nombre dexpedients tramitats en cadascun daquests. Aquest crèdit té la consideració de patrimoni municipal del sòl i ha de destinar-se a qualsevol de les finalitats establides en la legislació urbanística.
Article 29. Règim economicofinancer
1. El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, dintervenció i de control financer és el que sestableix, per a aquest tipus dentitats, en la legislació sobre hisenda pública de la Generalitat.
2. LAgència Valenciana de Protecció del Territori elaborarà anualment una proposta de pressupost per a la integració en lavantprojecte de Llei de pressupostos de la Generalitat, dacord amb les regles generals delaboració pressupostària de la Generalitat, i que reflectirà les despeses de personal i dadministració electrònica, de serveis i les altres despeses necessàries per al funcionament de lorganisme i la consecució dels seus fins.
En els pressupostos esmentats es tindrà en compte lestimació per a lexercici pressupostari de les despeses derivades dels requeriments de mitjans materials i personals per a la consecució dels objectius del pla plurianual de gestió que corresponga.
3. La Direcció Gerència elevarà al Consell de Direcció una proposta de pressupost amb almenys deu dies dantelació a la data límit que sestablisca per la conselleria competent en matèria dhisenda. La proposta de pressupostos serà aprovada pel Consell de Direcció de lAgència, que es remetrà a la conselleria amb competència en matèria dhisenda per la conselleria que tinga adscrit lens.
Article 30. Règim patrimonial
1. LAgència tindrà, per al compliment de les seues finalitats, patrimoni propi, diferent del de lAdministració general de la Generalitat, integrat pel conjunt de béns i drets que adquirisca per qualsevol títol, i, a més, aquells que li siguen adscrits o cedits per la Generalitat o qualsevol altra administració pública.
2. LAgència gaudeix dautonomia per a la gestió del seu patrimoni. La gestió i administració dels béns i drets propis sha de realitzar amb subjecció al que estableix la Llei de patrimoni de la Generalitat.
3. El director o directora gerent ha de formar un inventari de tots els béns i drets que integren el patrimoni de lAgència, que sha de sotmetre al Consell de Direcció i sha de revisar anualment.
Article 31. Competència sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística
1. La competència sancionadora prevista en aquest decret lexercirà lAgència Valenciana de Protecció del Territori, dacord amb les regles següents:
a) La incoació dels expedients sancionadors correspondrà a la Direcció Gerència.
b) La resolució dels expedients sancionadors correspondrà a la Presidència del Consell de Direcció.
2. La competència per a linici i resolució dels expedients de restabliment de la legalitat urbanística correspon a la Direcció Gerència.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Posada en funcionament de lAgència
1. Lexercici de la potestat de protecció de la legalitat urbanística, sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística per lAgència es produirà en el moment que acorde la Presidència del Consell de Direcció, que determinarà la data concreta dassumpció progressiva de les funcions de lorganisme.
2. El Consell de Direcció haurà de celebrar la primera sessió en el termini màxim de sis mesos següents a lentrada en vigor daquest decret. A lefecte de la primera constitució del Consell de Direcció, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, abans de la celebració de les següents eleccions municipals, designarà les persones vocals de representació municipal entre els alcaldes o alcaldesses dels ajuntaments que hagen remés a la conselleria competent en urbanisme, dins del termini que es determine per la Presidència de lAgència, lacord del Ple de sol·licitud dadhesió a aquesta.
Segona. Igualtat de gènere
En els nomenaments i designacions de càrrecs sobservarà el que disposa larticle 16 de la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat efectiva de dones i homes, en relació a laplicació del principi de presència equilibrada dhomes i dones.
Tercera. Exclusió de làmbit daplicació del Decret 176/2014, del Consell, de 10 doctubre, pel qual regula els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre
Els acords dadhesió a lAgència Valenciana de Protecció del Territori que subscriguen els ajuntaments estan exclosos de làmbit daplicació del Decret 176/2014, de 10 doctubre, del Consell, pel qual regula els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre, i es regiran pel que sestableix en aquest decret.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Assumpció temporal de competències
1. La direcció general competent en urbanisme continuarà exercint les seues competències de protecció de la legalitat urbanística fins que la Presidència del Consell de Direcció acorde lassumpció efectiva de la potestat sancionadora i de restabliment de la legalitat urbanística. A partir daquest moment, lAgència serà la competent per a tramitar, resoldre i executar els expedients sancionadors i de protecció de la legalitat urbanística incoats anteriorment per la direcció general competent en urbanisme.
2. Fins que no estiga nomenada la Direcció Gerència, la competència per a la confirmació dels acords dadhesió a què es refereix larticle 17.1.j serà assumida per la Presidència del Consell de Direcció.
3. Els ajuntaments que hagen adoptat lacord dadhesió continuaran exercint la seua competència, en els termes de larticle 268 de la Llei 5/2014, fins a la data de publicació de lacord dadhesió.
4. Correspondrà a la direcció general competent en urbanisme impulsar les actuacions que siguen necessàries per a lefectiva posada en marxa de lorganisme.
Segona. Expedients incoats pels ajuntaments abans de lacord dadhesió
Els ajuntaments que, abans de la data de publicació de lacord dadhesió, hagen iniciat procediments sancionadors o de restabliment de la legalitat urbanística, seran els competents per a tramitar-los, resoldrels i executar-los.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desplegament normatiu
Sautoritza la persona titular de la conselleria competent en urbanisme, per a desplegar i executar aquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 9 dabril de 2021
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat,
ARCADI ESPAÑA GARCÍA
ANNEX
Model dacord dadhesió a
lAgència Valenciana de Protecció del Territori
«La disposició addicional tercera de la Llei 5/2014, de 25 de juliol, de la Generalitat, dordenació del territori, urbanisme i paisatge de la Comunitat Valenciana, en la redacció primitiva, va preveure la creació duna agència de protecció del territori com a organisme públic de naturalesa consorcial. Un decret havia de crear lAgència i determinar-ne lorganització i el funcionament.
Finalment, és la Llei 1/2019, de 5 de febrer, de la Generalitat, de modificació de la Llei 5/2014, mitjançant la incorporació de la disposició addicional tretzena a aquesta llei, la que crea lAgència Valenciana de Protecció del Territori, com a entitat de dret públic de naturalesa consorcial, de les que preveu larticle 155.1 de la Llei 1/2015, de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. Així mateix, en aquesta disposició es regulen el règim jurídic daquest organisme i el mecanisme dadhesió dels municipis a lAgència, sobre la base de ladhesió voluntària del municipi a un conveni marc, voluntat manifestada a través de lacord del ple municipal adoptat per majoria absoluta.
No obstant això, la Llei 9/2019, de 23 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat, deixa sense contingut la disposició addicional tercera de la Llei 5/2014, i en dona una nova redacció en la disposició addicional tretzena, en el sentit de modificar la naturalesa jurídica de lAgència Valenciana de Protecció del Territori, que passa a ser la dun organisme autònom, més adequada a la naturalesa de les funcions públiques que té atribuïdes. Daltra banda, la Llei 9/2019 estableix un nou esquema dadhesió dels municipis a lAgència, els quals li podran delegar les seues competències en matèria de protecció de la legalitat urbanística sobre sòl no urbanitzable mitjançant laprovació, pel ple de lajuntament, de lacord dadhesió a lorganisme. Així, la Llei 5/2014, després de la modificació introduïda per la Llei 9/2019, preveu que, reglamentàriament, sestablisquen la forma i el contingut de lacord tipus dadhesió al que hauran dajustar-se els municipis.
Aquesta decisió semmarca en les previsions de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, que, en larticle 63.4, assenyala que la legislació de les Corts fomentarà la creació de figures associatives entre les administracions públiques per a millorar la gestió dels interessos comuns i per a garantir leficàcia en la prestació de serveis. Aquesta previsió encaixa també en la legislació bàsica de lEstat, ja que larticle 144 de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, possibilita complir el principi de cooperació entre les diferents administracions públiques dacord amb les tècniques que aquestes estimen més adequades, com ara la participació duna administració pública en organismes públics o entitats dependents duna altra administració diferent o vinculats a aquesta.
Per tot això, en aplicació de larticle 57 de la Llei 7/1985, de 2 dabril, reguladora de les bases de règim local, i en atenció a lobjectiu daglutinar en un ens instrumental de la Generalitat les potestats en matèria de protecció de la legalitat urbanística respecte dinfraccions comeses en sòl no urbanitzable al territori dels municipis de la Comunitat Valenciana, i de permetre la integració daquests en aquest organisme mitjançant la delegació de les seues competències pròpies en aquesta matèria, interessa a aquesta corporació local adherir-se a lAgència Valenciana de Protecció del Territori, en virtut de laprovació daquest acord dadhesió, de conformitat amb el que sestableix en els estatuts daquest organisme, aprovat per un decret del Consell.
Per tot allò que sha exposat, sacorda:
Primer. Ladhesió de lAjuntament d/de ... a lAgència Valenciana de Protecció del Territori, de conformitat amb el que estableixen els Estatuts de lesmentat organisme, la qual cosa comporta:
a) Delegar la competència exclusiva en lAgència en matèria de protecció de la legalitat urbanística, sanció i restauració de la legalitat urbanística, respecte dinfraccions urbanístiques greus o molt greus en sòl no urbanitzable, comú o protegit, daquest municipi, que corresponguen a edificacions que es comencen a construir a partir de la data de publicació daquest acord dadhesió.
b) Participar en les decisions de lesmentat organisme a través de les vocalies de representació municipal del Consell de Direcció.
c) Respectar aquest acord dadhesió mentre estiga vigent.
d) Col·laborar amb lAgència en lexercici efectiu de les seues funcions.
Segon. Respecte de les infraccions greus o molt greus comeses en sòl no urbanitzable abans de la data de publicació daquest acord dadhesió respecte de les quals no shaja iniciat cap procediment municipal, es delega en lAgència la competència exclusiva per a iniciar, tramitar i resoldre el corresponent procediment de restauració de la legalitat urbanística i sancionador:
SÍ
NO
Tercer. Aquesta adhesió, una vegada confirmada per la Direcció Gerència, serà publicada per lAgència en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana. LAgència exercirà de manera efectiva les competències que es deleguen mitjançant aquest acord, des de la data de publicació de lacord dadhesió.
Quart. Remetre un certificat daquest acord a lAgència Valenciana de Protecció del Territori.»