DECRET LLEI 4/2022, de 10 de juny, del Consell, pel qual es modifica el text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell. [2022/5516]
(DOGV núm. 9360 de 13.06.2022) Ref. Base de dades 005206/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 13.06.2022 Notes: La correcció d'errades publicada en el DOGV núm. 9362 de 15.06.2021, rectifica el títol en castellà del Decret llei 4/2022: on diu «DECRETO LEY 4/2022, de 3 de junio, del Consell...» ha de dir «DECRETO LEY 4/2022, de 10 de junio, del Consell...» Aquesta disposició afecta: Modifica: - DECRET LEGISLATIU 1/2021, de 18 de juny, del Consell d'aprovació del text refòs de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge. [2021/7508]
- DECRET LLEI 14/2020, de 7 d'agost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació d'instal·lacions per a l'aprofitament de les energies renovables per l'emergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica. [2020/6812]
Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: Corregida per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Urbanisme i ordenació del territori Descriptors: Temàtics: pla d'urbanisme, propietat immobiliària, reglamentació urbanística, terreny edificable, protecció del paisatge, gestió de l'espai, desenvolupament sostenible, urbanització, impacte ambiental, permís de construcció, política de construcció, sanció administrativa, competència administrativa, administració local, professió de l'urbanisme, funció pública, política de l'habitatge, habitatge social, urbanisme , registre, òrgan col.legiat, Programa d'Actuació Integrada, monografies
DECRET LLEI 4/2022, de 10 de juny, del Consell, pel qual es modifica el text refós de la Llei d'ordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret Legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell. [2022/5516]
Preàmbul
Les modificacions normatives que introdueix el present decret llei responen a una extraordinària i urgent necessitat derivada de lactual situació econòmica, climàtica i geopolítica, que està afectant en gran manera la reorientació de les polítiques econòmiques, energètiques i mediambientals dels diferents territoris de la Unió Europea, amb afectacions importants i sobrevingudes en la qualitat de vida de la ciutadania i la resiliència dels territoris. En aquest context, la Comunitat Valenciana, per la seua fragilitat climàtica, la seua dependència energètica i la seua vocació econòmica exportadora i oberta al mercat, la fan un territori altament vulnerable a aquestes dinàmiques globals.
Des daquest punt de vista de canvi conjuntural, però també estructural, sestan produint processos econòmics importants i disruptius, especialment relacionats amb la indústria i les seues cadenes de proveïdors i logístiques, que estan reconfigurant antics espais econòmics en favor de models de clústers més integrats, i més pròxims espacialment quant a la concentració de les diferents cadenes productives. Aquestes noves pautes de localització produiran canvis en les cadenes de valor, i la seua distribució a escala mundial.
També sestan produint processos de relocalització industrial arran de la pandèmia i les seues seqüeles com la crisi de subministrament de components o lincrement dels costos de transport. Aquestes circumstàncies estan alentint lactivitat industrial en sectors capdavanters, i això obliga a un nou disseny més local de les cadenes logístiques.
En aquest escenari econòmic tan volàtil, i en el qual la Comunitat Valenciana està emergint com un dels territoris més atractius per a la inversió internacional, és necessari activar instruments territorials i urbanístics, ja contemplats en lEstratègia Territorial de la Comunitat Valenciana (ETCV), als quals aquest decret llei eleva el seu rang legal, implementant un procediment senzill en la tramitació i posterior declaració del Consell. Aquests instruments estratègics permetran un model dimplantació en el territori dactivitats, especialment industrials dalt component tecnològic i innovador, amb una major flexibilitat, però no exempts del compliment més estricte de la legalitat ambiental i la seua integració en la infraestructura verda del territori i el paisatge. Són instruments excepcionals i per a situacions excepcionals com les derivades de la conjuntura actual.
Els nodes dactivitat econòmica, els parcs comarcals dinnovació, els polígons industrials en el medi rural i els projectes territorials estratègics, tots definits en lETCV, podran situar-se en el territori amb una sèrie davantatges urbanístics, fiscals, o de criteris territorials que estiguen contemplats en la legislació vigent, i fins i tot, en el cas dels projectes territorials estratègics, podran permetre excepcionalment la venda directa del patrimoni públic de sòl a un projecte industrial que complisca els adequats requisits econòmics, ambientals i socials. És evident que aquests sòls hauran de ser compatibles amb aquest ús i tindre els pronunciaments adequats des del punt de vista ambiental, territorial i funcional.
Es tracta en aquest cas dactivar aquelles palanques instrumentals, en matèria dordenació del territori, que permeten mantindre la competitivitat del teixit productiu de la Comunitat Valenciana, i evitar que inversions transformadores i de millora de la qualitat del nostre sistema econòmic puguen desviar-se a altres territoris per la falta de flexibilitat del nostre sistema normatiu en matèria dordenació del territori i urbanisme.
Una altra de les aportacions importants daquest decret llei és el referent a la reconstrucció i rehabilitació del nostre patrimoni edificat del món rural, especialment el que està relacionat amb les mostres darquitectura vernacla. Amb laprovació del model dintervenció sobre els habitatges implantats al marge de la legalitat en sòl no urbanitzable, però que generen impactes sobre el territori, mitjançant la denominada minimització dimpactes, totes aquelles edificacions del món rural que, per la seua data de construcció, tenen atorgat atribut de legalitat, queden fora daquest mecanisme, i això produeix una situació no desitjable que genera una certa discriminació negativa, quant a possibilitats dintervenció sobre les edificacions rurals legals dinterés patrimonial, que aquest decret llei tracta de corregir per a fomentar la recuperació i posada en valor daquest patrimoni. Es tracta dedificacions aïllades, o de nuclis rurals històrics dinterés patrimonial que han destar identificats i catalogats prèviament en instruments dordenació o de planificació territorial o urbanística.
Precisament, el període daïllament a causa de la Covid-19 ha sigut un moment de revaloració del món rural, dels espais lliures i el contacte amb la naturalesa. Les dades recents de pernoctacions turístiques, ja de final del període pandèmic, confirmen aquesta realitat que es convertirà en estructural, tal com apunten recents informes sobre el món rural elaborats pel Comité Econòmic i Social dEspanya i de la Comunitat Valenciana. Dací la urgència de la revitalització daquestes construccions rurals amb finalitats residencials, però també per a usos turístics, culturals o artístics, entre altres. És una demanda sentida i urgent per part dels actors econòmics i socials del món rural, i és clau en la fixació de la població en aquest medi i en la lluita contra la despoblació.
Per això, el decret llei estableix les pautes dintervenció a través de llicència municipal ajustada al manteniment i rehabilitació daquest patrimoni cultural, eximeix dalguns paràmetres propis del sòl no urbanitzable que farien molt dificultós dur a terme aquest procés, i permet amb caràcter excepcional la divisió horitzontal dels habitatges sempre que la seua intervenció siga coherent amb les pautes arquitectòniques i compositives que han didentificar els instruments dordenació pertinents.
Així mateix, aquest decret llei aprofita els recents pronunciaments del Tribunal Suprem respecte de labast dels documents econòmics que ha de contindre un pla dacció territorial, alguns dels quals es troben en tramitació i és necessari fixar de manera precisa i proporcional el contingut daquests documents.
Finalment, es procedeix a donar nova redacció a lapartat 1 de larticle 10 del Decret llei 14/2020, de 7 dagost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació dinstal·lacions per a laprofitament de les energies renovables per lemergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica, perquè a causa dun error de redacció en lapartat 3 de larticle 10 del Decret llei 1/2022, de 22 dabril, del Consell, de mesures urgents en resposta a lemergència energètica i econòmica originada en la Comunitat Valenciana per la guerra a Ucraïna (publicat en el DOGV 9323, 22.04.2022), que va modificar les lletres a i b del dit apartat, han desaparegut de la redacció daquest les lletres c, d, e, f, g, h i i, que cal recuperar. En nom de la seguretat jurídica, saprova de nou la redacció completa del mencionat apartat 1 de larticle 10 del Decret llei 14/2020.
Larticle 44 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana preceptua que el Consell, en casos dextraordinària i urgent necessitat, podrà dictar disposicions legislatives provisionals per mitjà de decrets llei sotmesos a debat i votació en les Corts, atenent el que sestableix en larticle 86 de la Constitució Espanyola per als decrets llei que puga dictar el Govern dEspanya. En el present cas, a causa de la urgència amb la qual han descometres aquestes modificacions, hi concorren les notes dextraordinària i urgent necessitat que justifiquen ladopció de la modificació operada en aquest decret llei del Consell, i es configura aquest com lúnic instrument jurídic possible per a realitzar-les.
Aquest decret llei respon als principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, eficiència i transparència, exigits per la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Es compleixen els principis de necessitat i eficàcia donat linterés general en el qual es fonamenta la implementació dun procediment senzill en la tramitació i posterior declaració del Consell dels àmbits estratègics o projectes territorials estratègics, així com els altres objectius que es proposa aconseguir aquesta norma, i per ser el decret llei linstrument jurídic més adequat i immediat per a garantir-ne la consecució. La norma compleix també el principi de proporcionalitat, per contindre la regulació imprescindible per a atendre la necessitat destablir les mesures extraordinàries que shi regulen. De la mateixa manera, sajusta al principi de seguretat jurídica, ja que és coherent amb la resta de lordenament jurídic. Quant al principi deficiència, no sestableixen més càrregues que les estrictament necessàries; i respecte del principi de transparència, la urgència en laprovació justifica que shaja exceptuat en la tramitació la consulta prèvia i informació pública.
Per tot això, i en virtut de les atribucions conferides pels articles 44.4 i 49.1.15a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, i larticle 58 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta de la consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, amb linforme favorable de lAdvocacia General de la Generalitat, i després de la deliberació del Consell, en la reunió del 10 de juny de 2022,
DECRETE
Article 1. Modificació del text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell
1. Es modifica lapartat 7 de larticle 6 del text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, que queda redactat de la següent manera:
«7. En lelaboració de la secció cultural dels catàlegs de proteccions, quan aquesta es tramite de manera independent, així com dels plans especials la funció dels quals siga la didentificació, conservació i preservació dels elements i els àmbits corresponents i les determinacions dels quals no comporten increment de volumetria ni modificació en la configuració dels béns existents ni del seu entorn, no és necessari un instrument de paisatge. En aquests casos, es tindran en compte criteris paisatgístics i sintroduiran condicionants que preserven el paisatge dacord amb la legislació sectorial específica en la matèria.»
2. Safig un nou apartat 6 en larticle 15 del text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell amb la següent redacció:
«6. LEstratègia Territorial de Comunitat Valenciana permet declarar àmbits estratègics i projectes territorials estratègics amb la finalitat de complir els objectius, principis i criteris contemplats en aquesta. La declaració es realitzarà per un acord del Consell.»
3. Es modifica lapartat 6 de larticle 16 del text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, que queda redactat de la següent manera:
«6. Els plans dacció territorial es formalitzaran amb la documentació gràfica i escrita que siga més adequada per a la definició del seu contingut i per a la seua avaluació ambiental. Solament seran exigibles la memòria de viabilitat econòmica i linforme de sostenibilitat econòmica en el cas que es proposen actuacions de transformació urbanística, i shauran dadequar els seus continguts a lescala daquests plans. Tot això sense perjudici de la pertinència de la memòria econòmica relacionada amb el programa dactuacions del pla.»
4. Es modifica la lletra a de lapartat 7 de larticle 105 del text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, que queda redactada de la següent manera:
«a) Les activitats industrials objecte dimplantació estaran incloses dins dun projecte dinversió estratègica sostenible o un projecte territorial estratègic per a activitats industrials dalt component tecnològic i innovador declarat pel Consell.»
5. Safig un nou capítol IV en el títol IV del llibre II del text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, que inclou un nou article 231 bis, amb la següent redacció:
«Capítol IV, Rehabilitació i recuperació de nuclis rurals tradicionals o darquitectura vernacla.»
«Article 231 bis. Rehabilitació i recuperació de nuclis rurals tradicionals o darquitectura vernacla.
1. Qualsevol instrument dordenació o de planificació territorial o urbanística podrà identificar i regular aquells nuclis rurals tradicionals en sòl no urbanitzable o edificacions aïllades darquitectura vernacla que es van construir abans de lentrada en vigor de la Llei 19/1975, de 2 de maig, de reforma de la Llei sobre el règim del sòl i ordenació urbana i susceptibles de recuperació, atenent raons arquitectòniques, històriques, ambientals, paisatgístiques o socials. La delimitació dels seus àmbits inclourà el perímetre, el parcel·lari i tots els elements estructurants que el contextualitzen, així com els elements durbanització originals que pogueren existir, i se nexigirà el manteniment sempre que siga possible.
2. Els usos autoritzables en les edificacions existents hauran de concretar-se expressament en els instruments assenyalats en lapartat anterior, entre els previstos en els epígrafs a, b, e, apartat 2n; i f, apartats 1r, 2n, 3r i 4t, de larticle 211 daquest text refós. La regulació daquests usos haurà de fonamentar-se en la millor conservació dels elements i configuració originals de les construccions, per a evitar la pèrdua del caràcter i autenticitat del lloc. Amb la finalitat daconseguir la recuperació daquestes edificacions, es podrà exceptuar el compliment dels paràmetres urbanístics i dels requisits per a evitar la formació de nuclis de població, exigits amb caràcter general en aquest text refós.
3. La recuperació i rehabilitació de nuclis rurals tradicionals o arquitectura vernacla es realitzarà mitjançant llicència municipal complint les condicions que es detallen en els instruments corresponents, especialment referent a tècniques constructives, autenticitat de materials, i obres o serveis imprescindibles per a aconseguir les condicions ambientals i dhabitabilitat necessàries per a la utilització. Se nha de prioritzar, en tot cas, lautosuficiència.
4. Sadmet la divisió horitzontal sobre les construccions anteriors sempre que, respectant la parcel·lació original, es destinen a usos admesos i sajusten a ledificació i la composició volumètrica originals.»
6. Safig una nova disposició addicional huitena del text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, amb la següent redacció:
«Disposició addicional huitena. Àmbits estratègics i projectes territorials estratègics per a les activitats econòmiques en el territori i procediment per a la seua declaració
1. LEstratègia Territorial de la Comunitat Valenciana permet declarar àmbits estratègics per a les activitats econòmiques en el territori i projectes territorials estratègics per a indústries dalt component tecnològic i innovador.
2. Els àmbits estratègics per a les activitats econòmiques en el territori poden adoptar la forma de nodes dactivitat econòmica, parcs comarcals dinnovació o polígons industrials o terciaris en el sistema rural, dacord amb el que es disposa en la mencionada estratègia territorial.
3. Per a la declaració de projecte territorial estratègic per a activitats industrials dalt component tecnològic i innovador sutilitzarà com a referència la classificació de sectors dalta i mitjana-alta tecnologia de lInstitut Nacional dEstadística o daltres organitzacions internacionals.
4. El procediment per a la declaració dun àmbit estratègic per a les activitats econòmiques en el territori o dun projecte territorial estratègic per a indústries dalt component tecnològic i innovador siniciarà a instàncies de la conselleria amb competència per raó de la matèria, que haurà de presentar davant la conselleria competent en matèria dordenació de territori una descripció succinta amb indicació de les dades més rellevants i, especialment, limpacte sobre la renda, locupació de qualitat i lestructura productiva. Una vegada shaja rebut la documentació, se sotmetrà a consulta pública en els termes establits en larticle 51 del present text refós i es donarà audiència als municipis afectats. Finalitzat el termini de consultes, la conselleria competent en matèria dordenació del territori emetrà informe dadequació i compatibilitat amb els objectius, principis i criteris de lEstratègia Territorial de la Comunitat Valenciana. En cas de ser favorable, la conselleria competent en matèria dordenació del territori elevarà la proposta per a la seua declaració pel Consell, que, si és el cas, podrà declarar el seu interés públic i lacolliment als règims preferents quant a la tramitació, avantatges fiscals, exempcions de càrregues urbanístiques i altres, previstes en la legislació vigent. Així mateix, lacord del Consell podrà designar, en cada cas, els òrgans responsables de lelaboració, tramitació, aprovació, gestió i seguiment dels àmbits estratègics per a les activitats econòmiques en el territori o dels projectes territorials estratègics per a indústries dalt component tecnològic i innovador, i dels restants instruments de gestió i edificació.
5. En el cas de projectes territorials estratègics per a indústries dalt component tecnològic i innovador, la declaració habilitarà la possibilitat de transmissió directa del patrimoni públic de sòl, a lefecte de lapartat 7 de larticle 105 daquest text refós, i la possibilitat deximir llicències municipals regulades per la Generalitat, amb audiència prèvia als municipis afectats.
6. La declaració favorable del Consell és una mera determinació del caràcter estratègic de lactuació i no prejutja la seua viabilitat. Els efectes daquesta declaració tindran una vigència temporal de tres anys, i cessaran aquests efectes de manera automàtica, sense necessitat de declaració expressa de caducitat, si prèviament no sha procedit a laprovació definitiva del pla o projecte.
7. Safig una nova disposició transitòria trenta-unena del text refós de la Llei dordenació del territori, urbanisme i paisatge, aprovat pel Decret legislatiu 1/2021, de 18 de juny, del Consell, amb la següent redacció:
«Disposició transitòria trenta-unena
Els procediments urbanístics o territorials que, podent-se acollir al procediment previst en larticle 15.6 daquest text refós, hagueren iniciat ja la seua tramitació, podran sol·licitar el canvi de procediment i conservar els tràmits que coincidisquen amb aquest.»
Article 2. Modificació del Decret llei 14/2020, de 7 dagost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació dinstal·lacions per a laprofitament de les energies renovables per lemergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica
Es modifica lapartat 1 de larticle 10 del Decret llei 14/2020, de 7 dagost, del Consell, de mesures per a accelerar la implantació dinstal·lacions per a laprofitament de les energies renovables per lemergència climàtica i la necessitat de la urgent reactivació econòmica, que queda redactat així:
1. Els emplaçaments de les centrals fotovoltaiques, a més dels criteris generals indicats, tindran en compte els criteris específics territorials i paisatgístics següents:
a) Respectar els valors, processos i serveis de la infraestructura verda del territori, així com dels seus elements de connexió territorial, sense que puguen reduir en més dun 10 % lamplària dels corredors territorials que es troben afectats per la instal·lació de la central fotovoltaica, llevat que un determinat àmbit territorial o projecte concret haja sigut declarat energètic prioritari i sacredite amb informe de medi natural la irrellevància ambiental duna reducció major.
b) Distar almenys 500 metres de recursos paisatgístics de primer ordre com són els béns dinterés cultural, béns de rellevància local, monuments naturals i paisatges protegits, llevat que linstrument de paisatge demostre que ni la contextualització ni la percepció daquests recursos es veu afectada negativament per la central fotovoltaica, o que un determinat àmbit territorial o projecte concret haja sigut declarat energètic prioritari i, en aquest cas, es procedirà en la resolució a establir la distància, que serà com a mínim lestablida en la legislació vigent en matèria de patrimoni cultural.
c) Evitar ocupar sòls amb pendents superiors al 25 %.
d) Evitar locupació de zones de perillositat dinundació 1, 2, 3 i 4 de les categories del Pla dacció territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del risc dinundació a la Comunitat Valenciana (PATRICOVA) o categories equivalents establides a partir de cartografies de perillositat aprovades per organismes oficials, com el Sistema Nacional de Cartografia de Zones Inundables.
e) Utilitzar el menor sòl possible dalt valor agrològic, sense que puguen implantar-se en els sòls de molt alta capacitat agrològica, excepte millor coneixement científic.
f) Minimitzar el sòl segellat i els moviments de terres de manera que els mòduls fotovoltaics se situen de manera prioritària sense fonamentació contínua i sobre el terreny natural.
g) Allunyar el perímetre o envolupant de lemplaçament de la central fotovoltaica almenys 100 metres del llit dels corredors territorials fluvials regionals i fins a 50 metres de la resta de llits, sense perjudici de linforme de lorganisme de conca competent.
h) Prioritzar ladaptació de la central fotovoltaica a la morfologia del territori i del paisatge i als elements naturals dinterés encara que la planta fotovoltaica haja de ser discontínua.
i) Minimitzar locupació de sòls dinterés per a la recàrrega daqüífers, i no es podran implantar en els dalta permeabilitat i bona qualitat de laqüífer subjacent, excepte millor coneixement científic disponible o ús de tecnologia apropiada que garantisca la infiltració de laigua al subsol.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desplegament reglamentari
El Consell podrà dictar totes les disposicions que calga per al desplegament, lexecució i el compliment del que es disposa en el present decret llei. Així mateix, la persona titular competent en matèria dordenació del territori i paisatge podrà dictar les actes i disposicions reglamentàries que siguen necessàries en aquells supòsits en els quals aquest decret llei atribueix expressament la competència a la Conselleria, conforme amb la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.
Segona. Entrada en vigor
El present decret llei entra en vigor el dia daparéixer publicat en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 10 de juny de 2022
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera de Política Territorial,
Obres Públiques i Mobilitat,
REBECA TORRÓ SOLER