DECRET 86/2016, de 8 de juliol, del Consell, pel qual es crea la Comissió d'Avaluació de l'Impacte en Salut i es regula el procediment per a la implantació de l'Avaluació de l'Impacte en Salut a la Comunitat Valenciana. [2016/5539]
(DOGV núm. 7828 de 14.07.2016) Ref. Base de dades 005226/2016
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 15.07.2016 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Salut pública Organització de l'administració Descriptors: Temàtics: òrgan col.legiat, monografies
DECRET 86/2016, de 8 de juliol, del Consell, pel qual es crea la Comissió d'Avaluació de l'Impacte en Salut i es regula el procediment per a la implantació de l'Avaluació de l'Impacte en Salut a la Comunitat Valenciana. [2016/5539]
ÍNDEX
Preàmbul
Capítol I. Objecte, definició i objectius
Article 1. Objecte
Article 2. Definició i objectius
Capítol II. La Comissió dAvaluació de lImpacte en Salut a la Comunitat Valenciana
Article 3. Creació
Article 4. Funcions
Article 5. Composició
Article 6. Funcionament de la Comissió
Article 7. Funcions de la Presidència
Article 8. Funcions de la Secretaria
Article 9. Comité Tècnic de la Comissió dAvaluació de lImpacte en Salut a la Comunitat Valenciana
Article 10. Participació i transparència
Disposició addicional única. Incidència econòmica
Disposició derogatòria única. Derogació
Disposició final primera. Habilitació normativa
Disposició final segona. Entrada en vigor
PREÀMBUL
La Llei 33/2011, de 4 doctubre, General de Salut Pública, en el capítol VII, determina laplicació a Espanya de lavaluació dimpacte en salut de programes o normes que puguen tindre efectes sobre la salut de la població. Aquesta Llei 33/2011 parteix del reconeixement de la influència en la salut de determinants del medi físic, social i econòmic i la necessitat denfocar la protecció de la salut des de diversos àmbits, no sols del sanitari, amb la implementació de noves estratègies que establisquen la millora de la salut com a objectiu compartit de tots els sectors i nivells de les distintes administracions públiques. En particular, en el capítol VII daquesta norma sestableix que les administracions públiques hauran de sotmetre a avaluació de limpacte en salut les normes, plans, programes i projectes que seleccionen per tindre un impacte significatiu en la salut. Lavaluació dimpacte en salut es defineix com la combinació de procediments, mètodes i eines amb què pot ser analitzada una norma, pla, programa o projecte pel que fa als efectes potencials en la salut de la població i a la distribució daquests. Lavaluació dimpacte en salut haurà de preveure els efectes directes i indirectes de les polítiques sanitàries i no sanitàries sobre la salut de la població i les desigualtats socials en salut amb lobjectiu de millorar les actuacions, de manera que mantenint els objectius primaris de qualsevol política es maximitze al mateix temps el seu impacte positiu sobre la salut de la població. Sestableix també la integració dels resultats de les avaluacions esmentades en el Sistema dInformació de Salut Pública i en la Xarxa de Vigilància de Salut Pública.
Per la seua banda, la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, arreplega aquestes mateixes previsions i regula addicionalment lavaluació de limpacte en salut, dara endavant AIS, a la Comunitat Valenciana. Així, en la llei esmentada es defineix lAIS com la combinació de mètodes, procediments i eines amb què pot ser analitzada una política, un programa, un projecte o una activitat quant als seus efectes potencials sobre la salut de la població i dels seus subgrups. En larticle 38, la referida llei disposa que la Generalitat ha de sotmetre a lAIS les normes, els plans, els programes i els projectes que afecten significativament la salut, en els termes establits en la normativa bàsica estatal. Així mateix, dicta que sestabliran reglamentàriament les normes, els plans, els programes o els projectes que hauran de sotmetres a lavaluació prèvia de limpacte en salut, així com la metodologia i procediment per a la valoració daquest impacte. Finalment, sarreplega també en lesmentada llei que els resultats de les AIS sintegraran en la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública i en el Sistema dInformació en Salut Pública de la Comunitat Valenciana, en la forma que es determine reglamentàriament.
LEIS és actualment un procediment reconegut internacionalment, amb vigència en països europeus. El desenvolupament de lAIS encaixa amb lobjectiu general de millorar lacció intersectorial en salut i marca el camí cap a la salut i lequitat en totes les polítiques. La salut i lequitat en totes les polítiques preveu la consideració sistemàtica de les repercussions que les decisions adoptades des de les distintes administracions i altres òrgans de decisió tenen sobre la salut de la població i els seus subgrups, un enfocament imprescindible per a lacció sobre els determinants socials i estructurals que afecten la salut. El IV Pla de Salut de la Comunitat Valenciana inclou entre els seus objectius el desenvolupament duna estratègia de salut en totes les polítiques que preveja, entre altres aspectes, el desenvolupament de la normativa i les eines necessàries per a establir i implementar el procediment per a lavaluació de limpacte en salut de les polítiques, plans, programes i projectes de la Generalitat.
Tots aquests antecedents i el mandat de lapartat 2 de larticle 38 de la Llei 10/2014 determinen la necessitat que a la Comunitat Valenciana es regule el desenvolupament de lAIS la qual cosa requereix un procés de treball dirigit a establir els procediments, els recursos i les metodologies necessaris. En aquest sentit, és necessària la identificació de les activitats en què lAIS puga proporcionar major valor afegit per a la protecció i promoció de la salut de la població i evitar esforços innecessaris o duplicats. Això requereix una anàlisi detallada de labast daltres normatives i regulacions ja existents i amb implicacions en lavaluació de limpacte en salut. En aquest sentit aquesta norma preveu la creació duna Comissió dAvaluació dImpacte en Salut a la Comunitat Valenciana, lobjectiu general de la qual és garantir la coordinació i la cooperació dels distints nivells i òrgans de ladministració afectats per aquesta matèria.
Per tot això, de conformitat amb el que establixen larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell; larticle 35 de la Llei 33/2011, de 4 doctubre, General de Salut Pública, i en els articles 37 i 38 de la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, atesos els informes preceptius i la realització del preceptiu tràmit daudiència, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del 8 de juliol de 2016,
DECRETE
CAPÍTOL I
Objecte, àmbit daplicació, definició i objectius
Article 1. Objecte
És objecte daquest decret la creació de la Comissió dAvaluació dImpacte en Salut a la Comunitat Valenciana i la regulació del procediment i la metodologia per a la implantació de lAvaluació de lImpacte en Salut (dara endavant AIS) mitjançant la proposta al Consell daquelles matèries, polítiques, normes, programes, projectes i activitats que hagen de ser objecte daquesta avaluació per tindre un impacte significatiu en la salut de les persones o en els determinants socials de les desigualtats en salut de la població de la Comunitat Valenciana.
Article 2. Definició i objectius
1. Es defineix lAIS com la combinació de mètodes, procediments i eines amb què pot ser analitzada una política, norma, programa, projecte o activitat pel que fa als seus efectes potencials sobre la salut i sobre els determinants socials i estructurals de les desigualtats socials en salut de la població.
2. Les polítiques, normes, programes, projectes o activitats susceptibles de ser incloses en un procediment dAIS són aquells la implementació dels quals puga tindre un impacte significatiu en la salut de la població o de col·lectius específics, segons determine el Consell a proposta de la Comissió dAvaluació dImpacte en Salut.
3. LAIS té com a objectius:
a) Valorar els possibles efectes directes o indirectes sobre la salut i les desigualtats en salut de la població de les polítiques, normes, programes, projectes o activitats rellevants que es determinen pel Consell
b) Indicar les mesures necessàries per a eliminar o reduir fins a límits raonables els efectes negatius sobre la salut i les desigualtats en salut.
c) Assenyalar les mesures necessàries per a reforçar els efectes positius sobre la salut i les desigualtats en salut.
CAPÍTOL II
La comissió davaluació de limpacte en salut
a la Comunitat Valenciana
Article 3. Creació
Es crea la Comissió dAvaluació de lImpacte en Salut de la Comunitat Valenciana, dependent de la conselleria amb competències en matèria de sanitat per mitjà de la direcció general amb competències en matèria de salut pública, com a màxim òrgan encarregat de la proposta, elaboració i seguiment del procediment per a lAIS a la Comunitat Valenciana, i de garantir la coordinació i cooperació interdepartamental necessària per al desenvolupament de les AIS.
Article 4. Funcions
Són funcions de la Comissió dAvaluació de lImpacte en Salut:
1) Proposar al Consell les polítiques, normes, programes, projectes o activitats que puguen ser susceptibles de ser incloses en un procediment dAIS.
2) Proposar les eines i mecanismes previstos per a implantar el procediment de lAIS a la Comunitat Valenciana. El procediment esmentat contindrà com a mínim:
a) Els requisits dinici de lAIS duna política, norma, programa, projecte o activitat.
b) Leina de cribratge (per a la selecció de les polítiques, programes, projectes o activitats que complisquen una sèrie de criteris) que permeta valorar la idoneïtat de dur a terme lAIS.
c) Les eines necessàries per a desenvolupar lAIS duna proposta que resulte rellevant a partir dels resultats del cribratge descrit en lapartat anterior.
d) Les característiques i continguts de linforme resultant de lAIS, incloent-hi les recomanacions que resulten de lavaluació realitzada.
e) Els mecanismes previstos per al seguiment del compliment de les recomanacions presentades en linforme dAIS.
f) Els terminis requerits en tot el procés.
g) Els agents responsables del desenvolupament de cada pas del procés.
3) Realitzar el seguiment del desenvolupament i aprovar els distints informes i memòries que sen deriven.
4) Aprovar amb periodicitat anual un informe amb els resultats del desenvolupament de lAIS. Es donarà trasllat daquest informe a les Corts Valencianes, als efectes dinformació i control i es posarà a disposició de la ciutadania a través del web corporatiu o del portal de transparència.
5) La coordinació i la cooperació interdepartamental quant a lAIS i, especialment, de tots els òrgans de ladministració valenciana relacionats amb les polítiques, programes, projectes o activitats susceptibles de ser sotmesos a AIS.
Article 5. Composició
1. La Comissió dAvaluació de lImpacte en Salut a la Comunitat Valenciana està composta per:
Presidència: la persona titular de la conselleria amb competències en sanitat.
Secretaria: la persona titular de la sotssecretaria de la conselleria amb competències en sanitat, que exerceix les funcions de la secretaria amb veu però sense vot.
Vocalies: les persones titulars de les conselleries amb competències en les matèries següents:
a) Igualtat i polítiques Inclusives
b) Economia sostenible, sectors productius, comerç i treball
c) Agricultura, medi ambient, canvi climàtic i desenvolupament rural
d) Habitatge, obres públiques i vertebració del territori
e) Educació, investigació, cultura i esport
f) Transparència, responsabilitat social, participació i cooperació
Les persones titulars de les secretaries autonòmiques amb competència en les matèries enumerades anteriorment, a més de la persona titular de la secretaria autonòmica de la conselleria amb competències en sanitat i la persona titular de la secretaria autonòmica de lAgència Valenciana de Turisme. Si no hi ha alguna de les secretaries autonòmiques, serà la persona titular de la sotssecretaria de la dita conselleria la que passarà a ocupar el seu lloc en aquesta comissió.
2. La Presidència podrà acordar, quan la qüestió ho requerisca, lassistència a la comissió, amb veu però sense vot, de les persones titulars de la resta de conselleries o daltres centres superiors o directius i organitzacions de lAdministració de la Generalitat o del seu sector públic.
3. En cas de vacant, absència o malaltia de la persona titular de la Presidència aquesta serà substituïda per la persona titular de la secretaria autonòmica de la conselleria amb competències en sanitat i, si no nhi ha, per la persona que tinga la titularitat de la direcció general amb competències en matèria de salut pública.
4. En cas de vacant, absència o malaltia, la Secretaria serà exercida per la persona que designe la Presidència de la Comissió entre els seus membres. En aquest cas, disposarà de veu i vot.
Article 6. Funcionament de la Comissió
1. La Comissió es reunirà per convocatòria de la Presidència, amb una antelació mínima de quaranta-huit hores, que indicarà dia, hora i lloc de la reunió, així com lordre del dia juntament amb la documentació necessària per al debat i la presa de decisions. No obstant això, la Comissió podrà constituir-se vàlidament sense convocatòria quan així ho decidisquen totes les persones que la integren.
2. Per a la vàlida constitució de la Comissió i ladopció dacords, es requerirà la presència de les persones titulars de la Presidència i de la Secretaria, o dels que les substituïsquen i almenys la meitat dels vocals.
3. Els acords sadoptaran per majoria dels vots de les persones assistents. Només es podran adoptar acords sobre punts que figuren inclosos en lordre del dia, excepte que totes les persones que integren la Comissió acorden per unanimitat la seua inclusió.
4. Les deliberacions tenen caràcter reservat. Així mateix, la documentació sobre els assumptes tractats tindrà el mateix caràcter reservat fins que sadopte acord o, si no nhi ha, així es decidisca.
5. Sestendrà acta de les sessions, en què figuraran les circumstàncies relatives al lloc i temps de la seua realització, la relació de les persones assistents, els punts de lordre del dia, els acords adoptats i els informes presentats.
6. En el que no preveu aquest decret, el funcionament de la Comissió dAvaluació de lImpacte en Salut es regularà pel que preveu la legislació vigent de procediment administratiu comú i de règim jurídic de les administracions públiques.
Article 7. Funcions de la Presidència
Correspon a la Presidència de la Comissió:
1. Acordar la convocatòria de les sessions, així com la fixació de lordre del dia, tenint en compte els assumptes proposats per les persones que la integren amb la suficient antelació.
2. Presidir les sessions i moderar el desenvolupament daquestes.
3. Dirimir la votació en cas dempat.
4. Visar les actes de la Comissió.
5. Exercir totes les altres funcions que siguen inherents a la seua condició de titular de la Presidència de lòrgan col·legiat.
Article 8. Funcions de la Secretaria
1. Correspon a la Secretaria de la Comissió:
a) Preparar la documentació dels assumptes que hagen dincloures en lordre del dia.
b) Actuar com a vehicle de comunicació entre la Comissió, les conselleries, els òrgans superiors o directius o les organitzacions del sector públic de la Generalitat.
c) Remetre les convocatòries als membres de la Comissió.
d) Redactar i firmar, amb el vistiplau de la Presidència, les actes de les reunions que es realitzen.
e) Expedir els certificats dels acords adoptats.
f) Custodiar la documentació, actes i acords de la Comissió.
2. Es remetrà una còpia de les actes, acords i certificats a lOficina del Secretariat del Consell en format electrònic.
Article 9. Comité Tècnic de la Comissió dAvaluació de lImpacte en Salut a la Comunitat Valenciana
1. Es constituirà, com a grup de treball, un Comité Tècnic a fi de prestar suport a lactivitat de la Comissió dAvaluació de lImpacte en Salut de la Comunitat Valenciana i per a totes les qüestions que delegue la dita Comissió, amb les funcions específiques destudiar, analitzar i presentar les propostes que seran tractades en lordre del dia, així com altres qüestions despecial complexitat o singularitat.
Aquest Comité Tècnic podrà requerir lassistència tècnica dòrgans directius de lAdministració de la Generalitat o del seu sector públic.
2. La presidència daquest Comité Tècnic serà exercida per la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut pública. En cas de vacant, absència o malaltia la presidència serà exercida per la persona que ocupe una subdirecció general amb competències en matèria depidemiologia o vigilància en salut.
3. Podrà ser nomenat membre daquest grup de treball el personal que presta els seus serveis en la direcció general amb competències en matèria de salut pública amb funcions en relació amb el pla de salut, la promoció de la salut, la prevenció de la malaltia, lepidemiologia, la vigilància de la salut, la sanitat ambiental, la seguretat alimentària o amb els laboratoris de salut pública. Així mateix, depenent de la matèria a tractar, podran ser membres daquest Comité Tècnic els professionals de la resta de conselleries que formen la Comissió dAvaluació de lImpacte en Salut, o si és el cas, de les entitats locals.
4. La designació com a membre daquest Comité la realitzarà la persona titular de la direcció general amb competències en matèria de salut pública.
5. A més, es podrà sol·licitar la col·laboració tècnica que es necessite daltres administracions, organitzacions representatives de la societat civil i de persones de reconegut prestigi en els àmbits acadèmics i científics en matèria dAIS.
Article 10. Participació i transparència
Prèviament a laprovació, el procediment per a lAIS a la Comunitat Valenciana se sotmetrà a audiència i informació pública, com a dret de participació i transparència de lacció pública.
Els informes de resultats i seguiment de les AIS executades seran també accessibles públicament.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència econòmica
Laplicació i el desenvolupament daquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria competent en matèria de sanitat i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de lesmentada conselleria.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació
Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que soposen al que disposa aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat per a adoptar les mesures necessàries per al desplegament i execució aquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Torrevieja, 8 de juliol de 2016
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera de Sanitat universal i Salut Pública,
CARMEN MONTÓN GIMÉNEZ