ACORD de 21 de maig de 2015, del Consell de la Sindicatura de Comptes, relatiu a l'aprovació d'uns criteris interpretatius de l'article 199.4 i 5 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, tal com ha sigut redactat per la Llei 7/2014, de 22 de desembre. [2015/5546]
(DOGV núm. 7548 de 15.06.2015) Ref. Base de dades 005443/2015
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 16.06.2015 Aquesta disposició afecta: Afecta: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Sindicatura de Comptes Grup temàtic: 000
ACORD de 21 de maig de 2015, del Consell de la Sindicatura de Comptes, relatiu a l'aprovació d'uns criteris interpretatius de l'article 199.4 i 5 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, tal com ha sigut redactat per la Llei 7/2014, de 22 de desembre. [2015/5546]
Larticle 68 de la Llei 7/2014, de 22 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i dOrganització de la Generalitat, ha modificat larticle 199 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, i en els apartats 4 i 5 del dit precepte ha introduït la redacció següent:
«4. Les bases reguladores i les convocatòries dajudes o subvencions a les entitats locals que saproven i convoquen per la Generalitat contemplaran com a requisit per al seu pagament lacreditació destar al corrent en el compliment de lobligació de rendició dels seus comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb la normativa aplicable. Així mateix, podran contemplar com a requisit per al seu pagament que els peticionaris hagen remés a la conselleria competent els documents als quals es referix lapartat 2 deste article. A fi devitar duplicitats en la petició de documentació, se subscriuran els convenis que corresponga, en els quals es preveuran les fórmules de coordinació i colaboració en la documentació solicitada a les entitats locals.
5. Als efectes dacreditar el compliment de les esmentades obligacions legals, la conselleria competent, o si és el cas, la Sindicatura de Comptes, expedirà, a petició de lentitat local interessada, la certificació dhaver-hi remés la documentació prevista en lapartat 4 deste article, o si és el cas, que ha presentat el compte general a la Sindicatura de Comptes».
A la vista daquesta nova regulació, que ha entrat en vigor el dia 1 de gener de 2015, per a totes les convocatòries que saproven i convoquen per la Generalitat després daquesta data, el Consell de la Sindicatura de Comptes
ACORDA
Aprovar els criteris interpretatius següents:
1r. En lapartat 4 es parla de «rendició dels seus comptes anuals davant de la Sindicatura de Comptes, de conformitat amb la normativa aplicable». No obstant això, en lapartat 5, la nova norma legal prescindeix del verb retre i utilitza els verbs remetre i presentar. Aquestes diferents maneres danomenar una mateixa acció originen dubtes interpretatius, perquè es pot donar el cas que algunes entitats locals presenten els seus comptes a la Sindicatura sense passar-los pel Ple o sense laprovació daquest. Davant daquesta situació, hem de pronunciar-nos sobre quan la Sindicatura ha dentendre que sha complit, als efectes de larticle 199.4 i 5 de la Llei 8/2010, amb lobligació destar al corrent en els comptes.
Per respondre a la qüestió anterior, cal adoptar com a punt de partida lheterogeneïtat dels pronunciaments legals sobre la matèria. Així, larticle 212.5 del text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals estableix que «les entitats locals retran al Tribunal de Comptes el compte general degudament aprovat». No obstant això, larticle 223.2 daquest text normatiu es limita a assenyalar que «les entitats locals retran a lesmentat Tribunal, abans del dia 15 doctubre de cada any, el compte general a què es refereix larticle 209 daquesta llei corresponent a lexercici econòmic anterior». Per la seua banda, la Llei de la Sindicatura de Comptes, en larticle 9.1, ordena que «les entitats locals hauran de presentar els seus comptes generals a la Sindicatura de Comptes, abans del 31 doctubre de lany següent al de lexercici econòmic a què corresponguen», sense pronunciar-se expressament sobre lexigència daprovació o coneixement plenaris. De la mateixa manera, larticle 124.3 de la Llei dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, estableix la rendició de comptes a la Sindicatura de Comptes per conducte de la Intervenció General de la Generalitat, sense imposar la seua aprovació prèvia, com tampoc ho fa larticle 136 daquest últim text legal, en relació amb el Compte General de la Generalitat, perquè tan sols preveu que es remeta a la Sindicatura, prèvia la seua elevació al Consell als dits efectes i no als de la seua aprovació.
Dacord amb això, i centrant-nos en làmbit local, es considera que a la vista de lheterogeneïtat normativa posada de manifest, quant a la dicció legal ha de dur-se a terme una interpretació teleològica de larticle 199.4 i 5 de la Llei 8/2010, perquè el que importa és que satenga bé la finalitat perseguida per la norma. En aquest sentit, la solució que sembla més encertada és la que ha adoptat recentment la Comissió de la Plataforma de Rendició de Comptes de les Entitats Locals, en la reunió celebrada a Pamplona el dia 12 de maig de 2015. Segons aquesta Comissió, sexigirà que els comptes es porten al Ple perquè puguen ser admesos en la Plataforma.
A la vista daixò, i tenint en compte que lexigència apuntada encara no sha implantat, lopció més coherent és respectar el criteri mantingut per la Plataforma en el moment en què van ser presentats els distints comptes. Així, es tindran per retuts aquells comptes que la Plataforma haja acceptat.
2n. Laltra qüestió que es planteja és quin període es pren com a referència per determinar que sestà al corrent en la rendició de comptes. Normalment, en Dret, per raons de seguretat jurídica, sestableixen terminis de prescripció i de caducitat, que limiten temporalment lexercici de drets o de potestats. Per analogia amb aquesta manera de procedir, sembla lògic admetre que hi haja un termini a partir del qual la falta de rendició dun determinat compte deixarà de ser impeditiva de lexpedició duna certificació favorable. El dit termini es concreta en 5 anys, tal com fa la disposició addicional tercera, apartat 1, de la Llei de Funcionament del Tribunal de Comptes, en relació amb el termini general de prescripció de les responsabilitats comptables.
3r. Finalment, per a facilitar a les entitats locals lacreditació destar al corrent en la rendició de comptes, aquesta Sindicatura publicarà en la seua pàgina dinternet, pantalla dentitats locals, un document electrònic amb codi segur de verificació en què se certificaran totes les entitats que es troben en la dita situació, agrupades per províncies. La dita certificació es renovarà mensualment, a fi dactualitzar els canvis que es produïsquen, i shi farà constar la seua caducitat lúltim dia del mes en què haja sigut expedida. En el cas que la situació dalguna entitat haja variat abans que es produïsca lactualització mensual, podrà dirigir-se a la Sindicatura de Comptes perquè se li expedisca una certificació individualitzada. En totes les certificacions previstes en aquest apartat es farà constar que sexpedeixen exclusivament als efectes del que disposa lart. 199.5 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de la Generalitat, de Règim Local de la Comunitat Valenciana.
València, 21 de maig de 2015. El síndic major: Rafael Vicente Queralt.