Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 75/2019, de 7 de juny, del Consell, d'establiment del Sistema d'Informació en Seguretat Alimentària de la Comunitat Valenciana. [2019/5963]

(DOGV núm. 8567 de 11.06.2019) Ref. Base de dades 005487/2019

DECRET 75/2019, de 7 de juny, del Consell, d'establiment del Sistema d'Informació en Seguretat Alimentària de la Comunitat Valenciana. [2019/5963]
ÍNDEX

Preàmbul
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit d’aplicació
Article 3. Continguts i objectius
Article 4. Òrgan de gestió. Competències
Article 5. Elements essencials del Sistema d’Informació
Article 6. Vigilància d’establiments alimentaris i aliments
Article 7. Vigilància de l’exposició
Article 8. Vigilància de les resistències antimicrobianes
Article 9. Alertes alimentàries i denúncies
Article 10. Laboratoris de control oficial
Article 11. Transparència i seguretat de la informació
Article 12. Coordinació
Disposició addicional única. Incidència pressupostària
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposicions finals
Primera. Habilitació normativa
Segona. Entrada en vigor


PREÀMBUL

En desenvolupament de l’article 43 de la Constitució, que reconeix el dret a la protecció de la salut, la Llei 17/2011, de 5 de juliol, de seguretat alimentària i nutrició, estableix les bases per al reconeixement i la protecció efectiva del dret a la seguretat alimentària, entenent com a tal el dret a conèixer els riscos potencials que pogueren estar associats a un aliment o a algun dels seus components, el dret a conèixer la incidència dels riscos emergents en la seguretat alimentària i al fet que les administracions competents garantisquen la protecció més gran possible enfront d’aquests riscos. La citada llei crea un Sistema d’Informació sobre Seguretat Alimentària i Nutrició, organitzat sota els criteris de transparència i objectivitat, que ha de gestionar-se en col·laboració amb les comunitats autònomes.
D’altra banda la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de salut de la Comunitat Valenciana, estableix en el seu article 33 que el Sistema d’Informació en Seguretat Alimentària, integrat en el Sistema d’Informació de Salut Pública, permetrà identificar els principals riscos alimentaris i propiciarà una adequada gestió d’aquests. El sistema abastarà totes les etapes de la cadena alimentària, incloent-hi la producció primària, la transformació i la comercialització dels aliments.

El Decret 72/2011, de 10 de juny, del Consell, pel qual es crea el Sistema d’Informació en Seguretat Alimentària, ha sigut la norma a través de la qual s’ha anat gestionant la informació que ha permès la identificació dels principals riscos alimentaris, i que n’ha propiciat una gestió eficaç.
Aquesta norma pretén actualitzar els continguts del Sistema d’Informació en Seguretat Alimentària com a part essencial del Sistema d’Informació en Salut Pública. Diferents problemes emergents, com les resistències antimicrobianes en la cadena alimentària, així com els nous reglaments europeus, entre els quals destaca el Reglament 2017/625, relatiu als controls oficials i altres activitats oficials realitzats per a garantir l’aplicació de la legislació sobre aliments i pinsos, aconsellen una adaptació del Sistema d’Informació, de manera que el sistema en garantisca l’eficàcia per a la identificació dels principals riscos alimentaris i en permeta una gestió adequada.

Així mateix, el nou decret ha de permetre eliminar els innecessaris òrgans de gestió del sistema, que l’experiència ha demostrat innecessaris i ineficaços. En aqueix sentit ha d’adaptar-se al Decret 61/2016, 20 de maig, del Consell, pel qual es regula l’elaboració, l’aprovació i el seguiment del Pla de seguretat alimentària de la Comunitat Valenciana.

D’acord amb el Decret 61/2016, el control alimentari en la Comunitat Valenciana s’articula a través del Pla de seguretat alimentària i dels plans de control oficial de la cadena alimentària. La planificació de les actuacions es realitza prèvia avaluació del risc, tant pel que fa al risc derivat de l’exposició als perills químics o biològics potencialment presents en la dieta, com en la jerarquització d’aquests perills o en la classificació dels establiments sobre la base del risc. El Sistema d’Informació en Seguretat Alimentària ha de proporcionar el conjunt de dades i informació necessàries per a aquesta avaluació del risc, i poder realitzar el diagnòstic que permeta una planificació adequada i un establiment de les prioritats.

La derogació del Decret 72/2011 deriva de la necessitat de millorar el Sistema d’Informació i d’actualitzar els seus continguts, tenint en compte els nous perills emergents i les recents normes en l’àmbit de la seguretat alimentària i la salut pública.
Aquestes raons, de conformitat amb els principis de necessitat i eficàcia, fonamenten aquesta disposició, amb l’objectiu de protegir la salut de la població, eliminant o minimitzant els possibles riscos associats amb el consum d’aliments. S’ha tingut en compte el principi de proporcionalitat, ja que es contemplen les disposicions necessàries i imprescindibles per a la millora de la seguretat alimentària, i la protecció de la salut de les persones consumidores.
S’ha garantit el principi de seguretat jurídica, ja que aquesta norma és coherent amb el marc jurídic, tant amb la legislació estatal i autònoma vigent, com amb les directives i reglaments del Parlament Europeu i els criteris d’organitzacions internacionals en matèria de salut.

S’ha observat el principi de transparència, definint en aquest preàmbul els objectius i la justificació de la norma i possibilitant l’accés als documents durant el procés d’elaboració d’aquesta, de conformitat amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.
Finalment, justificant-se així tots els principis establits en l’article 129.1 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, s’ha tingut en consideració el principi d’eficiència, racionalitzant al màxim les càrregues administratives i la gestió dels recursos públics.
En el procés d’elaboració d’aquest decret, s’han emès els informes preceptius, s’han realitzat els tràmits d’audiència pertinents i s’ha acomplit l’article 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l’Administració de la Generalitat per a 2019.
Per tot això, a proposta conjunta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública i la consellera d’Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 7 de juny de 2019,


DECRETE

Article 1. Objecte
L’objecte d’aquest decret és la creació i organització d’un Sistema d’Informació en Seguretat Alimentària (d’ara endavant SISA), capaç d’identificar els principals riscos alimentaris que puguen ocasionar problemes de salut per a la població de la Comunitat Valenciana i propiciar-ne una eficaç gestió.

Article 2. Àmbit d’aplicació
1. Aquest decret és aplicable en totes les etapes de la cadena alimentària, incloent-hi la producció primària, la transformació i la comercialització dels aliments.
2. El SISA és part integrant del Sistema d’Informació en Salut Pública de la Comunitat Valenciana.

Article 3. Continguts i objectius
1. Constitueixen el SISA els sistemes d’informació en matèria alimentària, amb independència de la seua titularitat, la informació dels quals siga rellevant per a la presa de decisions per a la protecció de la salut en relació amb els riscos alimentaris.
2. El SISA estarà integrat per indicadors harmonitzats basats en criteris nacionals o internacionals, que permeten diagnosticar la situació de la seguretat alimentària de la Comunitat Valenciana en el context nacional i internacional.
3. El SISA proporcionarà la informació precisa que possibilite l’avaluació del risc, la presa de decisions en la gestió del risc alimentari, la planificació de les actuacions en l’àmbit del control alimentari i la comunicació amb la població i els operadors econòmics.

4. Com a element essencial per a la planificació del control alimentari, la informació proporcionada pel SISA es tindrà en compte per a l’elaboració del Pla de seguretat alimentària, els plans de control pluriennal i la planificació anual del control oficial de la cadena alimentària.

5. El SISA persegueix els següents objectius:
a) Identificar els perills associats directament o indirectament amb la cadena alimentària.
b) Avaluar els riscos derivats del consum d’aliments.
c) Propiciar mecanismes eficaços de detecció i resposta ràpida enfront dels riscos alimentaris, inclosos els riscos emergents.
d) Identificar prioritats en la gestió del risc alimentari.
e) Aportar la informació necessària per a millorar la planificació, gestió, avaluació i investigació en seguretat alimentària.
f) Avaluar l’efectivitat dels programes de vigilància i control alimentaris.
g) Servir de base per a l’elaboració d’estadístiques d’interès de la Generalitat i donar suport a altres estudis d’interès en l’àmbit de la Comunitat Valenciana.
h) Difondre la informació a la població general, als operadors econòmics i a l’àmbit científic.
i) Establir mecanismes per a l’adequada comunicació dels riscos a la població.

Article 4. Òrgan de gestió. Competències
1. El SISA es configura com a element fonamental del Pla de seguretat alimentària, destinat a l’ús de les distintes conselleries o organismes públics amb competència en la matèria. El Pla de seguretat alimentària de la Comunitat Valenciana és l’instrument en què es concreta el conjunt d’accions, de caràcter interdepartamental, conduents a garantir la salut i seguretat dels consumidors en matèria alimentària.

2. El mecanisme de coordinació del SISA s’exerceix a través del Comitè Tècnic, que s’estableix en l’article 10 del Decret 61/2016, i que al seu torn serveix de suport a la Comissió de Seguretat Alimentària. Estarà coordinat per la persona titular de la direcció general competent en matèria de salut pública, i els membres de la qual actuaran en representació d’aquelles conselleries que tinguen competències en matèria de sanitat, producció primària, medi ambient, aigua, consum o qualsevol altra matèria que s’estime convenient.
3. El Comitè Tècnic farà els treballs adequats per a la correcta implantació del sistema, el seu correcte funcionament i la valoració dels seus resultats.
4. La gestió del SISA, a l’efecte del seu manteniment, i d’acord amb les directrius emeses pel Comitè Tècnic, es realitzarà per la direcció general competent en matèria de salut pública.

Article 5. Elements essencials del Sistema d’Informació
1. El SISA integrarà com a mínim els elements següents:
a) L’estat sanitari derivat de la vigilància dels establiments alimentaris.
b) La informació derivada del control analític dels perills químics i microbiològics, tant del control oficial com de l’autocontrol de les indústries i establiments alimentaris.
c) La vigilància de l’exposició interna i externa als riscos alimentaris.
d) La vigilància de les resistències antimicrobianes en la cadena alimentària
e) La vigilància de les epizoòties.
f) La informació derivada dels sistemes d’alertes alimentàries.
g) Informació derivada d’estudis de percepció del risc pels consumidors.
h) Informació derivada d’altres xarxes de vigilància en salut pública d’interès en seguretat alimentària.
i) Informació externa a la cadena alimentària en els àmbits demogràfics, tecnològics, socioeconòmics o mediambientals, de rellevància per a la seguretat alimentària.
2. En funció de la informació tractada o del context en què s’actue, el SISA pot aplicar diferents sistemes de treball, tals com:
a) Sistemes reactius com l’anàlisi de tendències de la incidència dels perills a partir de dades de control i vigilància.
b) Sistemes predictius per a perills nous o emergents.
c) Sistemes holístics que utilitzen informació interna i externa de la cadena alimentària en àmbits com la demografia, el medi ambient, la tecnologia o l’estructura socioeconòmica, per a detectar canvis que puguen afectar els riscos alimentaris i la seua gestió, i per a predir l’emergència dels possibles riscos alimentaris.

Article 6. Vigilància d’establiments alimentaris i aliments
1. S’establiran els indicadors harmonitzats adequats que permeten una classificació dels establiments alimentaris i aliments sobre la base del risc.
2. Com a resultat de la vigilància i control sanitari dels establiments alimentaris, s’avaluarà l’adequació d’aquests a la normativa alimentària i la seua evolució temporal mitjançant els indicadors apropiats.

3. A través del control analític dels perills químics i biològics potencialment presents en els aliments, se n’establirà la prevalença i l’evolució temporal. El SISA realitzarà les adequades comparacions amb la prevalença d’aquests perills en l’àmbit nacional i internacional.


Article 7. Vigilància de l’exposició
1. El SISA incorporarà l’avaluació de l’exposició als diferents perills alimentaris com un element central per a l’avaluació del risc de la població. S’avaluarà tant l’exposició interna com externa.

2. L’exposició externa es realitzarà tant a través del tractament de les dades analítiques del control oficial, com mitjançant la implantació d’estudis de dieta total.
3. Per a l’avaluació de l’exposició interna es posaran en marxa els corresponents programes de biovigilància dels perills químics alimentaris en la població general, amb especial atenció als grups més vulnerables.

Article 8. Vigilància de les resistències antimicrobianes
1. La conselleria competent en matèria de salut pública implantarà un programa de seguiment i notificació de la resistència dels bacteris zoonòtics i comensals als antibiòtics en la cadena alimentària. El programa estarà harmonitzat amb la vigilància que es realitze en l’àmbit nacional i europeu.
2. Periòdicament s’avaluaran els resultats de la vigilància de les resistències bacterianes mitjançant el corresponent informe de tendències.
3. El programa assenyalat en el punt un es desenvoluparà amb independència de la participació de la Generalitat en els programes nacionals de vigilància de les resistències antimicrobianes.

Article 9. Alertes alimentàries i denúncies
1. El SISA integrarà l’anàlisi de les alertes alimentàries gestionades en la Comunitat Valenciana a través del Sistema Coordinat d’Intercanvi Ràpid d’Informació (SCIRI), regulat per la Llei 17/2011.

2. Així mateix, el SISA incorporarà la informació que es derive de l’estudi i gestió de les denúncies presentades pel la ciutadania en relació amb la seguretat alimentària.

Article 10. Laboratoris de control oficial
Els laboratoris de control oficial, que realitzen les anàlisis derivades de les activitats de control i vigilància alimentària i d’avaluació de l’exposició, incorporaran tots els seus resultats al SISA, a través dels mecanismes que s’establisquen. Tot això, sense perjudici de la remissió als diferents usuaris i clients dels resultats analítics, en els termes definits per als laboratoris oficials.

Article 11. Transparència i seguretat de la informació
1. Amb periodicitat anual s’elaborarà un informe amb els indicadors harmonitzats que integren el SISA, que serà públic i accessible al la ciutadania. La conselleria amb competències en salut pública vetlarà per tal que la informació que continga aquest informe siga veraç.
2. L’informe que assenyala l’apartat anterior estarà vinculat amb l’establit en l’article 9.3 del Decret 61/2016, 20 de maig, del Consell, pel qual es regula l’elaboració, l’aprovació i el seguiment del Pla de seguretat alimentària de la Comunitat Valenciana.
3. El personal de centres i serveis públics que per raó de la seua activitat tinguen accés a les dades del SISA estaran obligats de mantindre secret professional.

Article 12. Coordinació
S’establiran els mecanismes de coordinació del SISA amb la resta de sistemes d’informació en salut pública. Així mateix es mantindrà la coordinació amb els sistemes d’informació dels organismes nacionals responsables de la seguretat alimentària.


DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Incidència pressupostària
L’aplicació i desenvolupament d’aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de despesa assignats a les consellerias competents en matèria de sanitat, agricultura, ramaderia, pesca i medi ambient, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de les citades conselleries.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 72/2011, de 10 de juny, del Consell, pel qual es crea el Sistema d’Informació en Seguretat Alimentària de la Comunitat Valenciana, i quantes disposicions d’igual o inferior rang s’oposen al que es disposa en aquest decret.


DISPOSICIONS FINALS

Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat i salut pública per a adoptar les mesures necessàries per al desenvolupament i execució d’aquest decret.

Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 7 de juny de 2019

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,
ANA BARCELÓ CHICO

La consellera d’Agricultura, Medi Ambient,
Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,
ELENA CEBRIÁN CALVO

linea
Mapa web