DECRET 75/2019, de 7 de juny, del Consell, d'establiment del Sistema d'Informació en Seguretat Alimentària de la Comunitat Valenciana. [2019/5963]
(DOGV núm. 8567 de 11.06.2019) Ref. Base de dades 005487/2019
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 12.06.2019 Aquesta disposició afecta: Deroga: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural;Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Sanitat Agricultura i alimentació Descriptors: Temàtics: control sanitari, higiene alimentària, sistema d'informació, salut pública, control d'aliments, inspecció d'aliments , monografies
DECRET 75/2019, de 7 de juny, del Consell, d'establiment del Sistema d'Informació en Seguretat Alimentària de la Comunitat Valenciana. [2019/5963]
ÍNDEX
Preàmbul
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit daplicació
Article 3. Continguts i objectius
Article 4. Òrgan de gestió. Competències
Article 5. Elements essencials del Sistema dInformació
Article 6. Vigilància destabliments alimentaris i aliments
Article 7. Vigilància de lexposició
Article 8. Vigilància de les resistències antimicrobianes
Article 9. Alertes alimentàries i denúncies
Article 10. Laboratoris de control oficial
Article 11. Transparència i seguretat de la informació
Article 12. Coordinació
Disposició addicional única. Incidència pressupostària
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposicions finals
Primera. Habilitació normativa
Segona. Entrada en vigor
PREÀMBUL
En desenvolupament de larticle 43 de la Constitució, que reconeix el dret a la protecció de la salut, la Llei 17/2011, de 5 de juliol, de seguretat alimentària i nutrició, estableix les bases per al reconeixement i la protecció efectiva del dret a la seguretat alimentària, entenent com a tal el dret a conèixer els riscos potencials que pogueren estar associats a un aliment o a algun dels seus components, el dret a conèixer la incidència dels riscos emergents en la seguretat alimentària i al fet que les administracions competents garantisquen la protecció més gran possible enfront daquests riscos. La citada llei crea un Sistema dInformació sobre Seguretat Alimentària i Nutrició, organitzat sota els criteris de transparència i objectivitat, que ha de gestionar-se en col·laboració amb les comunitats autònomes.
Daltra banda la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de salut de la Comunitat Valenciana, estableix en el seu article 33 que el Sistema dInformació en Seguretat Alimentària, integrat en el Sistema dInformació de Salut Pública, permetrà identificar els principals riscos alimentaris i propiciarà una adequada gestió daquests. El sistema abastarà totes les etapes de la cadena alimentària, incloent-hi la producció primària, la transformació i la comercialització dels aliments.
El Decret 72/2011, de 10 de juny, del Consell, pel qual es crea el Sistema dInformació en Seguretat Alimentària, ha sigut la norma a través de la qual sha anat gestionant la informació que ha permès la identificació dels principals riscos alimentaris, i que nha propiciat una gestió eficaç.
Aquesta norma pretén actualitzar els continguts del Sistema dInformació en Seguretat Alimentària com a part essencial del Sistema dInformació en Salut Pública. Diferents problemes emergents, com les resistències antimicrobianes en la cadena alimentària, així com els nous reglaments europeus, entre els quals destaca el Reglament 2017/625, relatiu als controls oficials i altres activitats oficials realitzats per a garantir laplicació de la legislació sobre aliments i pinsos, aconsellen una adaptació del Sistema dInformació, de manera que el sistema en garantisca leficàcia per a la identificació dels principals riscos alimentaris i en permeta una gestió adequada.
Així mateix, el nou decret ha de permetre eliminar els innecessaris òrgans de gestió del sistema, que lexperiència ha demostrat innecessaris i ineficaços. En aqueix sentit ha dadaptar-se al Decret 61/2016, 20 de maig, del Consell, pel qual es regula lelaboració, laprovació i el seguiment del Pla de seguretat alimentària de la Comunitat Valenciana.
Dacord amb el Decret 61/2016, el control alimentari en la Comunitat Valenciana sarticula a través del Pla de seguretat alimentària i dels plans de control oficial de la cadena alimentària. La planificació de les actuacions es realitza prèvia avaluació del risc, tant pel que fa al risc derivat de lexposició als perills químics o biològics potencialment presents en la dieta, com en la jerarquització daquests perills o en la classificació dels establiments sobre la base del risc. El Sistema dInformació en Seguretat Alimentària ha de proporcionar el conjunt de dades i informació necessàries per a aquesta avaluació del risc, i poder realitzar el diagnòstic que permeta una planificació adequada i un establiment de les prioritats.
La derogació del Decret 72/2011 deriva de la necessitat de millorar el Sistema dInformació i dactualitzar els seus continguts, tenint en compte els nous perills emergents i les recents normes en làmbit de la seguretat alimentària i la salut pública.
Aquestes raons, de conformitat amb els principis de necessitat i eficàcia, fonamenten aquesta disposició, amb lobjectiu de protegir la salut de la població, eliminant o minimitzant els possibles riscos associats amb el consum daliments. Sha tingut en compte el principi de proporcionalitat, ja que es contemplen les disposicions necessàries i imprescindibles per a la millora de la seguretat alimentària, i la protecció de la salut de les persones consumidores.
Sha garantit el principi de seguretat jurídica, ja que aquesta norma és coherent amb el marc jurídic, tant amb la legislació estatal i autònoma vigent, com amb les directives i reglaments del Parlament Europeu i els criteris dorganitzacions internacionals en matèria de salut.
Sha observat el principi de transparència, definint en aquest preàmbul els objectius i la justificació de la norma i possibilitant laccés als documents durant el procés delaboració daquesta, de conformitat amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei 2/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.
Finalment, justificant-se així tots els principis establits en larticle 129.1 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, sha tingut en consideració el principi deficiència, racionalitzant al màxim les càrregues administratives i la gestió dels recursos públics.
En el procés delaboració daquest decret, shan emès els informes preceptius, shan realitzat els tràmits daudiència pertinents i sha acomplit larticle 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat per a 2019.
Per tot això, a proposta conjunta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública i la consellera dAgricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 7 de juny de 2019,
DECRETE
Article 1. Objecte
Lobjecte daquest decret és la creació i organització dun Sistema dInformació en Seguretat Alimentària (dara endavant SISA), capaç didentificar els principals riscos alimentaris que puguen ocasionar problemes de salut per a la població de la Comunitat Valenciana i propiciar-ne una eficaç gestió.
Article 2. Àmbit daplicació
1. Aquest decret és aplicable en totes les etapes de la cadena alimentària, incloent-hi la producció primària, la transformació i la comercialització dels aliments.
2. El SISA és part integrant del Sistema dInformació en Salut Pública de la Comunitat Valenciana.
Article 3. Continguts i objectius
1. Constitueixen el SISA els sistemes dinformació en matèria alimentària, amb independència de la seua titularitat, la informació dels quals siga rellevant per a la presa de decisions per a la protecció de la salut en relació amb els riscos alimentaris.
2. El SISA estarà integrat per indicadors harmonitzats basats en criteris nacionals o internacionals, que permeten diagnosticar la situació de la seguretat alimentària de la Comunitat Valenciana en el context nacional i internacional.
3. El SISA proporcionarà la informació precisa que possibilite lavaluació del risc, la presa de decisions en la gestió del risc alimentari, la planificació de les actuacions en làmbit del control alimentari i la comunicació amb la població i els operadors econòmics.
4. Com a element essencial per a la planificació del control alimentari, la informació proporcionada pel SISA es tindrà en compte per a lelaboració del Pla de seguretat alimentària, els plans de control pluriennal i la planificació anual del control oficial de la cadena alimentària.
5. El SISA persegueix els següents objectius:
a) Identificar els perills associats directament o indirectament amb la cadena alimentària.
b) Avaluar els riscos derivats del consum daliments.
c) Propiciar mecanismes eficaços de detecció i resposta ràpida enfront dels riscos alimentaris, inclosos els riscos emergents.
d) Identificar prioritats en la gestió del risc alimentari.
e) Aportar la informació necessària per a millorar la planificació, gestió, avaluació i investigació en seguretat alimentària.
f) Avaluar lefectivitat dels programes de vigilància i control alimentaris.
g) Servir de base per a lelaboració destadístiques dinterès de la Generalitat i donar suport a altres estudis dinterès en làmbit de la Comunitat Valenciana.
h) Difondre la informació a la població general, als operadors econòmics i a làmbit científic.
i) Establir mecanismes per a ladequada comunicació dels riscos a la població.
Article 4. Òrgan de gestió. Competències
1. El SISA es configura com a element fonamental del Pla de seguretat alimentària, destinat a lús de les distintes conselleries o organismes públics amb competència en la matèria. El Pla de seguretat alimentària de la Comunitat Valenciana és linstrument en què es concreta el conjunt daccions, de caràcter interdepartamental, conduents a garantir la salut i seguretat dels consumidors en matèria alimentària.
2. El mecanisme de coordinació del SISA sexerceix a través del Comitè Tècnic, que sestableix en larticle 10 del Decret 61/2016, i que al seu torn serveix de suport a la Comissió de Seguretat Alimentària. Estarà coordinat per la persona titular de la direcció general competent en matèria de salut pública, i els membres de la qual actuaran en representació daquelles conselleries que tinguen competències en matèria de sanitat, producció primària, medi ambient, aigua, consum o qualsevol altra matèria que sestime convenient.
3. El Comitè Tècnic farà els treballs adequats per a la correcta implantació del sistema, el seu correcte funcionament i la valoració dels seus resultats.
4. La gestió del SISA, a lefecte del seu manteniment, i dacord amb les directrius emeses pel Comitè Tècnic, es realitzarà per la direcció general competent en matèria de salut pública.
Article 5. Elements essencials del Sistema dInformació
1. El SISA integrarà com a mínim els elements següents:
a) Lestat sanitari derivat de la vigilància dels establiments alimentaris.
b) La informació derivada del control analític dels perills químics i microbiològics, tant del control oficial com de lautocontrol de les indústries i establiments alimentaris.
c) La vigilància de lexposició interna i externa als riscos alimentaris.
d) La vigilància de les resistències antimicrobianes en la cadena alimentària
e) La vigilància de les epizoòties.
f) La informació derivada dels sistemes dalertes alimentàries.
g) Informació derivada destudis de percepció del risc pels consumidors.
h) Informació derivada daltres xarxes de vigilància en salut pública dinterès en seguretat alimentària.
i) Informació externa a la cadena alimentària en els àmbits demogràfics, tecnològics, socioeconòmics o mediambientals, de rellevància per a la seguretat alimentària.
2. En funció de la informació tractada o del context en què sactue, el SISA pot aplicar diferents sistemes de treball, tals com:
a) Sistemes reactius com lanàlisi de tendències de la incidència dels perills a partir de dades de control i vigilància.
b) Sistemes predictius per a perills nous o emergents.
c) Sistemes holístics que utilitzen informació interna i externa de la cadena alimentària en àmbits com la demografia, el medi ambient, la tecnologia o lestructura socioeconòmica, per a detectar canvis que puguen afectar els riscos alimentaris i la seua gestió, i per a predir lemergència dels possibles riscos alimentaris.
Article 6. Vigilància destabliments alimentaris i aliments
1. Sestabliran els indicadors harmonitzats adequats que permeten una classificació dels establiments alimentaris i aliments sobre la base del risc.
2. Com a resultat de la vigilància i control sanitari dels establiments alimentaris, savaluarà ladequació daquests a la normativa alimentària i la seua evolució temporal mitjançant els indicadors apropiats.
3. A través del control analític dels perills químics i biològics potencialment presents en els aliments, se nestablirà la prevalença i levolució temporal. El SISA realitzarà les adequades comparacions amb la prevalença daquests perills en làmbit nacional i internacional.
Article 7. Vigilància de lexposició
1. El SISA incorporarà lavaluació de lexposició als diferents perills alimentaris com un element central per a lavaluació del risc de la població. Savaluarà tant lexposició interna com externa.
2. Lexposició externa es realitzarà tant a través del tractament de les dades analítiques del control oficial, com mitjançant la implantació destudis de dieta total.
3. Per a lavaluació de lexposició interna es posaran en marxa els corresponents programes de biovigilància dels perills químics alimentaris en la població general, amb especial atenció als grups més vulnerables.
Article 8. Vigilància de les resistències antimicrobianes
1. La conselleria competent en matèria de salut pública implantarà un programa de seguiment i notificació de la resistència dels bacteris zoonòtics i comensals als antibiòtics en la cadena alimentària. El programa estarà harmonitzat amb la vigilància que es realitze en làmbit nacional i europeu.
2. Periòdicament savaluaran els resultats de la vigilància de les resistències bacterianes mitjançant el corresponent informe de tendències.
3. El programa assenyalat en el punt un es desenvoluparà amb independència de la participació de la Generalitat en els programes nacionals de vigilància de les resistències antimicrobianes.
Article 9. Alertes alimentàries i denúncies
1. El SISA integrarà lanàlisi de les alertes alimentàries gestionades en la Comunitat Valenciana a través del Sistema Coordinat dIntercanvi Ràpid dInformació (SCIRI), regulat per la Llei 17/2011.
2. Així mateix, el SISA incorporarà la informació que es derive de lestudi i gestió de les denúncies presentades pel la ciutadania en relació amb la seguretat alimentària.
Article 10. Laboratoris de control oficial
Els laboratoris de control oficial, que realitzen les anàlisis derivades de les activitats de control i vigilància alimentària i davaluació de lexposició, incorporaran tots els seus resultats al SISA, a través dels mecanismes que sestablisquen. Tot això, sense perjudici de la remissió als diferents usuaris i clients dels resultats analítics, en els termes definits per als laboratoris oficials.
Article 11. Transparència i seguretat de la informació
1. Amb periodicitat anual selaborarà un informe amb els indicadors harmonitzats que integren el SISA, que serà públic i accessible al la ciutadania. La conselleria amb competències en salut pública vetlarà per tal que la informació que continga aquest informe siga veraç.
2. Linforme que assenyala lapartat anterior estarà vinculat amb lestablit en larticle 9.3 del Decret 61/2016, 20 de maig, del Consell, pel qual es regula lelaboració, laprovació i el seguiment del Pla de seguretat alimentària de la Comunitat Valenciana.
3. El personal de centres i serveis públics que per raó de la seua activitat tinguen accés a les dades del SISA estaran obligats de mantindre secret professional.
Article 12. Coordinació
Sestabliran els mecanismes de coordinació del SISA amb la resta de sistemes dinformació en salut pública. Així mateix es mantindrà la coordinació amb els sistemes dinformació dels organismes nacionals responsables de la seguretat alimentària.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència pressupostària
Laplicació i desenvolupament daquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de despesa assignats a les consellerias competents en matèria de sanitat, agricultura, ramaderia, pesca i medi ambient, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de les citades conselleries.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 72/2011, de 10 de juny, del Consell, pel qual es crea el Sistema dInformació en Seguretat Alimentària de la Comunitat Valenciana, i quantes disposicions digual o inferior rang soposen al que es disposa en aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de sanitat i salut pública per a adoptar les mesures necessàries per al desenvolupament i execució daquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 7 de juny de 2019
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,
ANA BARCELÓ CHICO
La consellera dAgricultura, Medi Ambient,
Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural,
ELENA CEBRIÁN CALVO