LLEI 13/2018, d'1 de juny, de la Generalitat, de modificació de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, forestal de la Comunitat Valenciana [2018/5428]
(DOGV núm. 8309 de 04.06.2018) Ref. Base de dades 005504/2018
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 05.06.2018 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Corregida per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Recursos forestals Medi ambient Descriptors: Temàtics: legislació forestal, política forestal, forest, forest de l'Estat, forest de l'Estat, sanció administrativa, reforestació, malaltia vegetal, pesticida, lluita contra incendis, vehicle de motor, cadastre , òrgan col.legiat, zona d'actuació urgent, monografies
LLEI 13/2018, d'1 de juny, de la Generalitat, de modificació de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, forestal de la Comunitat Valenciana [2018/5428]
Llei 13/2018, de 1 de Juny, de la Generalitat, de modificació de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, forestal de la Comunitat Valenciana
Sia notori i manifest a tots els ciutadans i totes les ciutadanes que les Corts han aprovat i jo, dacord amb el que estableixen la Constitució i lEstatut dAutonomia, en nom del rei, promulgue la llei següent:
Índex
Preàmbul
Títol primer. Disposicions generals
Article 1. Objecte
Article 2. Principis dactuació
Títol segon. Modificació de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat, forestal de la Comunitat Valenciana
Article 3. Modificació en tota la Llei 3/1993 del terme «matriculació»
Article 4. Modificació en tota la Llei 3/1993 dels termes «Pla general dordenació forestal» o «Pla general»
Article 5. Modificació en tota la Llei 3/1993 del terme «Consell Forestal»
Article 6. Modificació en tota la Llei 3/1993 dels termes «programes de gestió i millora forestal» o «programes tècnics de gestió i millora forestal» i «programa de gestió i millora forestal»
Article 7. Modificació del preàmbul de la Llei 3/1993
Article 8. Modificació dels articles 2 i 3 de la Llei 3/1993
Article 9. Modificació de larticle 6 de la Llei 3/1993
Article 10. Modificació de larticle 7 de la Llei 3/1993
Article 11. Modificació de lapartat 3 de larticle 8 de la Llei 3/1993
Article 12. Addició dun apartat 4 nou a larticle 11 de la Llei 3/1993
Article 13. Modificació de larticle 19.2 de la Llei 3/1993
Article 14. Modificació de larticle 20 de la Llei 3/1993
Article 15. Modificació de larticle 21 de la Llei 3/1993
Article 16. Modificació del nom del capítol II del títol II de la Llei 3/1993
Article 17. Modificació de larticle 23 de la Llei 3/1993
Article 18. Modificació de larticle 24 de la Llei 3/1993
Article 19. Modificació de lapartat 3 de larticle 25 de la Llei 3/1993
Article 20. Modificació de lapartat 1 de larticle 27 de la Llei 3/1993
Article 21. Modificació dels apartats 1 i 3 de larticle 29 de la Llei 3/1993
Article 22. Modificació de larticle 30 de la Llei 3/1993
Article 23. Modificació de larticle 32 de la Llei 3/1993
Article 24. Addició dun apartat nou 4 a larticle 35 de la Llei 3/1993
Article 25. Modificació dels apartats 2 i 3 de larticle 40 de la Llei 3/1993
Article 26. Modificació de lapartat 2 de larticle 41 de la Llei 3/1993
Article 27. Modificació de larticle 43 de la Llei 3/1993
Article 28. Modificació de larticle 44 de la Llei 3/1993
Article 29. Modificació dels apartats 1 i 2 de larticle 45 de la Llei 3/1993
Article 30. Modificació dels apartats 1 i 2 de larticle 46 de la Llei 3/1993
Article 31. Modificació de larticle 47 de la Llei 3/1993
Article 32. Modificació de lapartat 1 i les lletres a i c i lapartat 2, lletres b i c, de larticle 49 de la Llei 3/1993
Article 33. Modificació dels apartats 1 i 3 de larticle 50 de la Llei 3/1993
Article 34. Modificació de lapartat 2 de larticle 52 de la Llei 3/1993
Article 35. Modificació dels apartats 1 i 2 de larticle 53 de la Llei 3/1993
Article 36. Modificació dels apartats 2, 3 i 5 de larticle 55 de la Llei 3/1993 i addició de lapartat 6
Article 37. Modificació de 2 de larticle 61 de la Llei 3/1993
Article 38. Addició dels apartats 3, 4, 5 i 6 a larticle 65 de la Llei 3/1993
Article 39. Modificació de lapartat 3 de larticle 66 de la Llei 3/1993
Article 40. Modificació dels apartats 1, 3 i 5 de larticle 68 de la Llei 3/1993
Article 41. Modificació de larticle 72 de la Llei 3/1993
Article 42. Modificació de larticle 73 de la Llei 3/1993
Article 43. Supressió de la disposició addicional tercera de la Llei 3/1993
Article 44. Addició duna disposició addicional cinquena nova a la Llei 3/1993
Article 45. Addició duna disposició transitòria tercera nova a la Llei 3/1993
Disposicions finals
Primera
Segona
Tercera
PREÀMBUL
La Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la Generalitat és la base normativa destinada a canalitzar la gestió i laprofitament forestal del territori valencià.
Aquesta llei estableix les bases de regulació precises per a latenció i la protecció de la gran varietat de riquesa natural en els sistemes muntanyosos de la Comunitat Valenciana, considerant-los en el seu conjunt i tenint en compte les diferents peculiaritats i els desequilibris territorials.
La necessitat de salvaguarda reclamada pel conjunt de la societat per a la protecció de la riquesa forestal valenciana va fer ineludible una normativa que regulara la gestió tant de la propietat pública com de la privada.
No obstant això, 24 anys després és necessari reconsiderar el context en què es desenvolupa aquesta llei, tenint en compte nou escenaris socials i climatològics. La situació de canvi climàtic, amb variacions de temperatura i episodis de sequera i pluges cada vegada més extrems, com també la greu situació dabandó de terreny agrari i despoblació rural, fan necessària la seua actualització i reforma. Igualment, laparició de fenòmens nous en el desenvolupament dincendis forestals com poden ser el fenomen dels GIF (grans incendis forestals) afavorits per la falta de discontinuïtat tradicional agrària y forestal, units la proximitat cada vegada més freqüent de les poblacions a les interfícies urbanoforestals, urgeixen a prendre noves mesures de regulació encaminades a la protecció de les zones urbanes ubicades als voltants dels sistemes forestals, com també dels espais protegits i la població rural, davant dincendis forestals cada vegada més freqüents i de complicada resolució per les dimensions i la ferocitat que poden arribar a aconseguir. La descurança de les infraestructures que comporta labandó agrari fa que els camins, les senderes, les vies pecuàries, les fonts, els abeuradors i les basses es queden sense manteniment i en pocs anys acaben per desaparèixer.
Entre les mesures que ja es postulaven com a bàsiques en la Llei 3/1993 estava lincrement de la propietat forestal de la Generalitat Valenciana i el foment de les activitats privades de gestió forestal, per a la preservació del territori.
El 2016, la Comunitat Valenciana posseïa prop de 1,3 milions dhectàrees de sòl forestal. Delles, un 55,2 % pertany a propietaris privats, un 28,95 % als ajuntaments, un 9,65 % a la Generalitat i finalment hi ha un important 6,2 % els propietaris del qual es desconeixen.
Laugment de superfície forestal total de la Comunitat Valenciana, des de lany 1993, ha sigut producte de labandó del sòl agrícola al llarg de tot el territori i posterior colonització despècies forestals, en especial pel gènere Pinus, espècie especialment piròfila.
No obstant això, el sòl forestal propietat de la Generalitat segueix paralitzat en el 9,65 % i no shan aconseguit en 23 anys els objectius daugment de la propietat i la gestió pública plantejats en la llei.
Per a poder millorar aquesta situació es fa necessària la reforma de diversos articles de la llei, considerant com a vàlids i irrefutables els objectius previstos en la norma, però sent necessari actualitzar els procediments plantejats per a aconseguir-los.
Saprofita aquesta modificació per a actualitzar distints títols i capítols de la llei. Així el títol I pretenia pal·liar els seriosos inconvenients que, per a la gestió, suposava una propietat privada no rendible i minifundista, formada per explotacions dús agrícola de superfície inferior a 1 ha, sense beneficis per a la propietat, i que en lactualitat estan abandonades i manquen per tant dús i gestió agrària o forestal.
No obstant això, és necessària la modificació dels capítols I, II i III daquest títol per a redefinir la situació actual de terrenys agrícoles abandonats, com també les actuacions i els agents implicats en els processos de gestió forestal.
És necessari també modificar part del capítol IV, on sespecifiquen les competències de les administracions públiques. Especialment en allò que afecta ladministració local.
Per a fer possible la participació de ladministració local i la població de linterior en la planificació i la gestió, cal replantejar els articles 14 al 18, relatius a les demarcacions forestals i als plans dordenació dels recursos forestals (PORF), per a afavorir la comunicació entre les administracions i empoderar els territoris en la gestió de la seua pròpia demarcació, considerant la majoria de propietat privada minifundista abandonada dels termes municipals i la falta de possibilitat de delegació de competències dels ens municipals cap a ladministració superior sobre aquests terrenys privats abandonats.
Respecte al títol II la modificació es dirigeix a replantejar els articles 18 i 21, relatius a lordenació i la planificació territorial, per a poder dotar ladministració local duna defensa efectiva enfront de qualsevol retard de la planificació de ladministració autonòmica, davant de la urgència i la gravetat dels escenaris de canvi climàtic, falta de discontinuïtat agrària forestal, proximitat de la interfície urbana i laparició dels GIF.
Respecte al títol III de la llei, és necessari considerar que el sòl forestal propietat de la Generalitat segueix paralitzat en el 9,65 % i no sha augmentat la propietat pública valenciana, com preveien els articles 39, 40, 41, 42 i 43.
Aquests articles promovien la incorporació de finques al patrimoni valencià, dacord amb el dret de lexercici del dret de tanteig o retracte per ladministració dacord amb la legislació forestal de lEstat, prioritzant finques de més de 250 ha i finques situades en zones protegides. I establint el mecanisme dexpropiació forçosa. Però la legislació no escomet el problema generalitzat de finques privades abandonades i finques sense gestió forestal de menys de 250 ha, sobre les quals incideix aquesta reforma.
Respecte al títol IV. Els articles 44 i 45 estableixen la necessitat de foment dactivitats privades i participació activa dels propietaris en el compliment de la llei. Com també la participació dels ens locals en els instruments dordenació, programació i zones dactuació urgent.
En larticle 46 especifica les accions concertades per mitjà de convenis amb els municipis, els propietaris i els particulars. Però les limita a la gestió, la conservació i la millora dels terrenys forestals catalogats, que són els públics, de la Generalitat o municipals, sense arreplegar cap actuació sobre els sòls privats, que és on actualment es troba el greu problema de labandó.
Lapartat 2 de larticle 46 defineix les accions concertades, per part dacords, convenis amb les administracions i consorcis administratius per a reforestació i regeneració de terres forestals o agrícoles abandonades.
En la creació daquests consorcis podria estar la solució a la falta de gestió forestal de terrenys privats. Per a la constitució de consorcis, segons la Llei 8/2010, de 23 de juliol, de règim local de la Comunitat Valenciana, en larticle 108, 109 i 110, és necessària una iniciativa de ladministració, que en aquest cas el govern autonòmic, sobretot perquè la tramitació administrativa daquesta figura requereix laprovació de la Generalitat, en la seua competència sobre administració local.
Respecte al títol V. Cal incidir que és en laplicació daquest títol on més sobserva la necessitat de modificar la Llei forestal. Fent necessària lactuació enfront de les conseqüències produïdes per laugment de finques abandonades i la falta de control sobre els propietaris privats, sobretot amb relació a larticle 49. La realitat del territori forestal valencià, minifundista, amb accessos abandonats, pendents variables, terrasses artificials i sòls descàs valor agrícola, necessita una actualització dels plantejaments de gestió i la destinació daquests terrenys, part es deixarien com a forestals i part es recuperarien com a tallafocs cultivats.
És particularment difícil dur a terme lapartat 3 de larticle 49, laplicació del qual derivaria en lexpropiació duna estimació de 717.600 ha. difícilment assumibles per part de ladministració. Per tant, larticle 49 ha de patir alguns canvis notoris que faciliten la gestió i al mateix temps no obliguen ladministració forestal a aplicar aquestes mesures previstes en lapartat 3 de lesmentat article 49.
Finalment, respecte al títol VI, la modificació proposa que el capítol II que incideix en les plagues i les malalties forestals sadeqüe a la realitat, sobretot els articles 52 i 53 amb relació a lincrement dabandó forestal de terreny privat i la seua conseqüència en forma de falta de detecció de la presència de plagues i malalties.
En conseqüència, els articles 52.2 i 53.2 perden efectivitat real a causa de la quantitat de hectàrees i de propietaris afectats per alguna plaga o malaltia.
Respecte al capítol III, referent als incendis forestals. Els articles 55, 56 i 57 necessiten una adaptació a la realitat, sobretot els apartats 3 i 5 on es fa una referència concreta a les entitats locals.
Aquesta modificació de la llei és necessària per a assegurar la conservació del territori natural valencià i per a preservar la seguretat dels seus habitants enfront de lincrement dels incendis forestals, vinculant latenció i la conservació amb laprofitament forestal.
La política de preservar, mantenir, i augmentar la quantitat i la qualitat de la nostra biodiversitat, Xarxa Natura 2000, parcs naturals, zones humides, fa necessària una racional planificació i gestió dels nostres sòls forestals. La lluita davant del canvi climàtic i la producció sostenible a més ha de ser compatible amb laugment de la qualitat de vida i leliminació de desigualtats en el territori rural, municipis i poblacions de linterior de la nostra Comunitat.
En virtut de tot lanteriorment exposat
TÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
Lobjecte daquesta llei és introduir en lordenament jurídic valencià les reformes normatives necessàries a fi dadequar la regulació en matèria despais forestals als canvis ambientals i socioeconòmics.
Article 2. Principis dactuació
Lactuació pública en matèria espais forestals ha dinspirar-se en els principis de simplificació normativa i administrativa, de racionalització de les administracions públiques i de no-imposició de càrregues que comporten un cost innecessari per als ciutadans i per a lactivitat econòmica. Tot això sense perjudici de les mesures necessàries per a tractar dobtenir la major seguretat de persones i béns i per a tractar daconseguir un patrimoni forestal, tant públic com privat, que protegisca i conserve la diversitat vegetal, animal i, en general, un medi ambient natural que contribuïsca a pal·liar i revertir els efectes del canvi climàtic.
TÍTOL II
Modificació de la Llei 3/1993, de 9 de desembre, de la
Generalitat, forestal de la Comunitat Valenciana
Article 3. Modificació en tota la Llei 3/1993 del terme «matriculació»
On diu: «matriculació» i «matriculacions»,
Ha de dir: «immatriculació» i «immatriculacions».
Article 4. Modificació en tota la Llei 3/1993 dels termes «Pla general dordenació forestal» o «Pla general»
En tota la llei
On diu:
«Pla general dordenació forestal» o «Pla general»,
Ha de dir:
«Pla dacció territorial forestal».
Article 5. Modificació en tota la Llei 3/1993 del terme «Consell Forestal»
On diu: Consell Forestal,
Ha de dir: Mesa Forestal de la Comunitat Valenciana.
Article 6. Modificació en tota la Llei 3/1993 dels termes «programes de gestió i millora forestal» o «programes tècnics de gestió i millora forestal» i «programa de gestió i millora forestal»
On diu:
«programes de gestió i millora forestal» o «programes tècnics de gestió i millora forestal» i «programa de gestió i millora forestal»,
Ha de dir:
«plans dordenació forestal i plans tècnics de gestió forestal» i «pla dordenació forestal i pla tècnic de gestió forestal»
Article 7. Modificació del preàmbul de la Llei 3/1993
On diu: la Llei de la Generalitat Valenciana 4/1992, de 5 de juny, del sòl no urbanitzable,
Ha de dir: les lleis vigents que regulen els sòls no urbanitzables.
Article 8. Modificació dels articles 2 i 3 de la Llei 3/1993
U. Es modifica el primer paràgraf de larticle 2, amb la redacció següent:
On diu:
Són forests o terrenys forestals totes les superfícies cobertes despècies forestals arbòries, arbustives, de matoll o herbàcies, dorigen natural o procedents de sembra o plantació, que complisquen o puguen complir funcions ecològiques, de protecció, de producció, paisatgístiques o recreatives,
Ha de dir:
Són forests o terrenys forestals totes les superfícies cobertes despècies forestals arbòries, arbustives, de matoll o herbàcies, dorigen natural o procedent de sembra o plantació, que complisquen o puguen complir funcions ecològiques, culturals, de protecció, de producció, paisatgístiques o recreatives.
Dos. Se substitueix lapartat c de larticle 2 pel següent text:
c) Les construccions i les infraestructures que hauran destar contemplades en els plans dordenació dels recursos forestals de les demarcacions i que es destinen als serveis públics dels terrenys forestals següents:
1. Prevenció, vigilància i extinció de incendis forestals.
2. Gestió forestal.
3. Ecoturisme.
4. Aprofitaments de recursos i productes naturals.
5. Les pistes i els camins forestals.
Tres. Es crea lapartat e en larticle 3, punt 1.
e) Els terrenys agrícoles abandonats que hagen adquirit signes inequívocs del seu estat forestal, quan les espècies arbòries de cultiu original es troben encara en perfectes condicions de producció i posterior posada en valor agrícola. Aquests terrenys agrícoles tindran, com a mínim, una cobertura del 50 % despècies arbòries originals.
Article 9. Modificació de larticle 6 de la Llei 3/1993
Es modifica larticle 6.1.c, amb la redacció següent:
U. On diu:
c) Mantenir, protegir i ampliar cobertes vegetals del major nombre possible destrats per a contrarestar el procés derosió, regular els fluxos hidrològics i pal·liar la modificació de les condicions climàtiques,
Ha de dir:
c) Mantenir, protegir i ampliar cobertes vegetals del nombre més gran possible destrats per a contrarestar el procés derosió, regular els fluxos hidrològics i pal·liar els efectes del canvi climàtic.
Dos. Es modifica larticle 6.1.d, amb la redacció següent:
On diu:
d) Planificar i coordinar lacció dadministracions públiques,
Ha de dir:
d) Planificar, potenciar i millorar la coordinació tècnica entre les diferents administracions públiques, els actors públics i privats involucrats, amb relació a les mesures necessàries per a la prevenció i la lluita contra els incendis forestals.
Tres. Es modifica larticle 6.1.i, amb la redacció següent:
On diu:
i) Promoure la investigació i lexperimentació mediambientals i la realització de cursos i ensenyaments de formació professional i despecialitats vinculades amb làmbit forestal,
Ha de dir:
i) Promoure la investigació científica i la innovació tecnològica en làmbit forestal així com la realització de cursos i ensenyaments de formació professional i despecialitats vinculades a aquest àmbit.
Article 10. Modificació de larticle 7 de la Llei 3/1993
El nou redactat és el següent:
Article 7
1. Forests públiques i forests privades.
1.1. Per raó de la seua titularitat les forests poden ser públiques o privades.
1.2. Són forests públiques les pertanyents a lEstat, a la Generalitat, a les diputacions, a les entitats locals i a altres entitats de dret públic.
1.3. Són forests privades les pertanyents a persones físiques o jurídiques de dret privat, ja siga individualment o en règim de copropietat.
1.4. Les forests veïnals en mà comuna són forests privades que tenen naturalesa especial derivada de la seua propietat en comú sense assignació de quotes, sent la titularitat daquestes dels veïns que a cada moment integren el grup comunitari que es tracte i subjectes a les limitacions de indivisibilitat, inalienabilitat, imprescriptibilitat i inembargabilitat. Sense perjudici del previst en la Llei 55/1980, d11 de novembre, de forests veïnals en mà comuna, sels aplicarà el que es disposa per a les forests privades.
2. Forests de domini públic i forests patrimonials.
2.1. Són de domini públic o demanials i integren el domini públic forestal:
a) Per raons de servei públic, les forests incloses en el Catàleg de Forests dUtilitat Pública a lentrada en vigor daquesta llei, així com les que shi incloguen dacord amb larticle 16.
b) Les forests comunals, pertanyents a les entitats locals, en tant el seu aprofitament corresponga al comú dels veïns.
c) Aquelles altres forests que, sense reunir les característiques anteriors, hagen sigut afectades a un ús o servei públic.
2.2. Són forests patrimonials les de propietat pública que no siguen demanials.
3. Forests catalogades dutilitat pública.
A partir de lentrada en vigor daquesta llei, el govern valencià podrà declarar dutilitat pública i incloure en el Catàleg de Forests dUtilitat Pública les forests públiques incloses en els supòsits següents:
a) Les que siguen essencials per a la protecció del sòl front als processos derosió.
b) Les situades a les capçaleres de les conques hidrogràfiques i aquelles altres que contribuïsquen decisivament a la regulació del règim hidrològic, incloses les que es troben en els perímetres de protecció de les captacions superficials i subterrànies daigua, evitant o reduint allaus, riuades i inundacions i defensant poblacions, cultius i infraestructures, o millorant el proveïment daigua en quantitat o qualitat.
c) Les que eviten o reduïsquen els despreniments de terres o roques i laterrament dembassaments i aquelles que protegisquen cultius i infraestructures front el vent.
d) Les que sense reunir plenament en el seu estat actual les característiques descrites en els paràgrafs a, b o c siguen destinades a la repoblació o la millora forestal amb les finalitats de protecció en ells indicats.
e) Les que contribuïsquen a la conservació de la diversitat biològica a través del manteniment dels sistemes ecològics, la protecció de la flora i la fauna o la preservació de la diversitat genètica i, en particular, les que constituïsquen o formen part despais naturals protegits, zones despecial protecció per a les aus, zones despecial conservació, llocs dinterès geològic o altres figures legals de protecció, així com les que constituïsquen elements rellevants del paisatge.
f) Aquelles altres que establisca la Generalitat en la seua legislació.
Article 11. Modificació de lapartat 3 de larticle 8 de la Llei 3/1993
On diu:
3. Si desaparegueren les causes que [
] exprés del govern valencià,
Ha de dir:
3. Si desapareixen les causes que van motivar lafectació dun terreny forestal al domini públic, haurà de produir-se la desafectació al mateix temps per acord exprés del govern valencià, amb un informe previ favorable de ladministració forestal.
Si, de conformitat amb el que estableix el capítol V daquest títol, el terreny forestal afectat al domini públic està inscrit en el Catàleg de Forests de Domini Públic i dUtilitat Pública de la Comunitat Valenciana, la desafectació requerirà lexclusió prèvia del catàleg, la decisió sadoptarà per acord exprés del govern valencià i es requerirà informe favorable de ladministració forestal i la instrucció prèvia del procediment corresponent, en què es donarà audiència a ladministració pública titular i, si escau, als titulars de drets sobre aquest terreny.
Article 12. Addició dun apartat 4 nou a larticle 11 de la Llei 3/1993
4. La inclusió de les forests o els terrenys forestals en els catàlegs que sassenyalen en aquest article es regularà pel procediment descrit en el paràgraf segon de lapartat 3 de larticle 8 daquesta llei.
Article 13. Modificació de larticle 19.2 de la Llei 3/1993
On diu:
2. Com a tràmit previ de la formulació del Pla general dordenació forestal de la Comunitat Valenciana i de la determinació de les potencialitats dels terrenys forestals, ladministració elaborarà un inventari forestal, que contindrà, com a mínim, les determinacions següents,
Ha de dir:
2. Com a tràmit previ de la revisió del Pla dacció territorial forestal de la Comunitat Valenciana (Patfor) i de la determinació de les potencialitats dels terrenys forestals, ladministració actualitzarà linventari forestal, que contindrà, com a mínim, les determinacions següents.
Article 14. Modificació de larticle 20 de la Llei 3/1993
U. Es modifica larticle 20.1 que tindrà el contingut següent:
1. El Pla dacció territorial forestal de la Comunitat Valenciana tindrà vigència indefinida si bé es revisarà almenys cada quinze anys prèvia actualització de linventari forestal.
Dos. Es modifica larticle 20.2:
On diu:
2. Els criteris que inspiraran el Pla general dordenació forestal seran els següents,
Ha de dir:
2. Els criteris que regiran la revisió del Pla dacció territorial forestal de la Comunitat Valenciana seran els següents:
Tres. Es modifica larticle 20.3 que tindrà el següent contingut:
3. El Pla dacció territorial forestal de la Comunitat Valenciana serà revisat per la conselleria competent en medi ambient i aprovat pel govern valencià, amb informe de la Mesa Forestal i previ un procediment que garantisca la informació pública i laudiència a les entitats locals i a la resta dadministracions públiques afectades.
Una vegada revisat el Pla dacció territorial forestal de la Comunitat Valenciana, es presentarà a les Corts Valencianes.
El mateix procediment se seguirà per a modificar-lo o revisar-lo posteriorment
Article 15. Modificació de larticle 21 de la Llei 3/1993
U. Es modifiquen els apartats 1, 2 i 3 de lArticle 21
On diu:
1. Dacord amb el que disposa el Pla general dordenació forestal, la superfície de la Comunitat Valenciana es distribuirà en demarcacions forestals,
Ha de dir:
1. Dacord amb el que hi ha disposat en el pla dacció territorial forestal (Patfor), les demarcacions forestals delimitades es revisaran i gestionaran de la manera adequada seguint criteris geogràfics i dasocràtics apropiats per a la gestió, la protecció i el foment forestal, i es preveuran els futurs escenaris forestals provocats pel canvi climàtic a la nostra Comunitat Valenciana.
On diu:
2. En el desenvolupament del Pla general, ladministració,
Ha de dir:
2. En desenvolupament del Pla dacció territorial forestal ladministració elaborarà, aprovarà i executarà plans dordenació de recursos forestals (PORF) de demarcació, en substitució dels anteriors plans forestals de demarcació (PFD), que concreten i desenvolupen les directrius del Pla dacció territorial forestal.
On diu:
3. Laprovació dels plans forestals de demarcació,
Ha de dir:
3. Laprovació dels plans dordenació de recursos forestals (PORF) de demarcació correspondrà al conseller o la consellera competent en matèria forestal.
En lelaboració dels PORF de demarcació es garantirà la informació pública i el diàleg amb les entitats locals públiques i privades, els propietaris de predis forestals i altres usuaris amb drets reconeguts, com també amb la resta dagents socials i institucions afectats.
En els PORF de demarcació sestablirà el marc en el qual podran subscriures acords, convenis i contractes entre ladministració i els propietaris per a la gestió de les forests.
Dos. Safegeix un apartat 4 nou a larticle 21 com segueix:
4. La part forestal dels plans dordenació de recursos naturals (PORN) o plans equivalents, làmbit territorial daplicació dels quals comprenga part o la totalitat duna demarcació forestal, tindrà el caràcter de PORF, amb un informe previ favorable de lòrgan forestal competent.
Així mateix, respecte als àmbits dins duna demarcació forestal que estiguen regulats per un PORN, els PORF shi integraran amb el que disposen aquests, i els PORN prevaldran en cas dincompatibilitats, de conformitat amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, del patrimoni natural i la biodiversitat, i la Llei 11/1994, de 27 de desembre, despais naturals protegits de la Comunitat Valenciana.
Article 16. Modificació del nom del capítol II del títol II de la Llei 3/1993
On diu: De la gestió forestal,
Ha de dir: De la gestió forestal sostenible.
Article 17. Modificació de larticle 23 de la Llei 3/1993
On diu:
Ladministració fomentarà lagrupació,
Ha de dir:
1. Les forests han de ser gestionades de manera sostenible, integrant els aspectes ambientals amb les activitats econòmiques, socials i culturals, a fi de conservar el medi natural, alhora que shi genera ocupació i col·laborar a incrementar la qualitat de vida de la població rural.
2. La conselleria competent en matèria forestal elaborarà i aprovarà les instruccions dordenació i aprofitament sostenible de les forests valencianes. Així mateix, reglamentàriament desenvoluparà els models de gestió forestal tipus que shi determinen com a convenients i també un procediment per tal dadherir-sen, que comportarà en tot cas el compromís de seguiment per part dels titulars.
3. A fi de facilitar-ne lordenació i la gestió, les administracions fomentaran lagrupació de forests públiques o privades.
4. Forests de socis.
4.1. Són forests de socis aquells la titularitat dels quals correspon, en proindivís, a diverses persones i alguna delles són desconegudes, amb independència de la seua denominació i de la seua forma de constitució.
4.2. Qualsevol dels copropietaris duna forest de socis, amb independència de quina siga la seua quota de participació, podrà promoure la constitució duna junta gestora davant lòrgan competent en gestió forestal, que convocarà, a instàncies de part, tots els copropietaris coneguts. La junta gestora, una vegada constituïda, serà lòrgan de govern i representació de la comunitat en tant existeixen quotes de participació vacants i sense propietari conegut, mitjançant comunicació a aquest efecte a tots els altres copropietaris coneguts.
La junta gestora comunicarà lexistència duna o diverses quotes de participació que manquen de propietari conegut a la Direcció General del Patrimoni de lEstat, a fi que procedisca en compliment del que hi ha previst en la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques i en el seu reglament de desenvolupament, aprovat pel Reial decret 1373/2009, de 28 dagost.
4.3. Per a la vàlida constitució de la junta gestora, serà necessari lacord de, almenys, les quatre cinquenes parts dels propietaris coneguts, i la seua formalització per escrit. Salçarà acta de la constitució de la junta gestora en la qual figure la identificació de la forest o les forests afectades, la designació almenys dun president i un secretari i les normes de funcionament intern, que hauran dincloure el criteri dincorporació de nous membres.
4.4. Correspon a la junta gestora:
a) La representació i la gestió de la comunitat. Per a això podrà adoptar els actes de gestió i dadministració que millor convinguen als interessos comuns, la qual cosa inclou la gestió i el gaudi de la forest de socis i de tots els seus productes i lalienació de tota classe daprofitaments forestals, agrícoles, ramaders, energètics i miners, així com qualsevol altre acte pel qual estiguen facultats els propietaris per aquesta llei. La junta gestora podrà acordar el repartiment de beneficis generats entre els socis, en proporció a la seua participació, amb lexclusió dels corresponents a les parts no aclarides, que hauran dinvertir-se en la millora de la forest.
b) La promoció dels expedients dinvestigació de la titularitat de les quotes vacants, dacord amb el que es disposa en els articles 45 i següents de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques i altra normativa aplicable. La junta gestora tractarà didentificar els titulars de les quotes vacants, mitjançant qualssevol proves documentals o duna altra classe admeses en dret; en particular, mitjançant les dades que consten en el Registre de la Propietat, en el cadastre, en escriptures públiques, en testimonis i actes notarials o en partides de naixement o de baptisme dels últims titulars coneguts i dels seus descendents, sense perjudici de les competències de la Direcció General del Patrimoni de lEstat.
4.5. Per a la vàlida adopció dacords es requerirà el vot favorable de la majoria de les quotes de participació dels propietaris coneguts, presents o representats.
4.6. La junta gestora es dissoldrà una vegada tots els comuners estiguen identificats conforme a dret, moment a partir del qual se sotmet a les regles de comunitat de béns en règim de proindivís, no procedint lacció de divisió fins que no shaja procedit a la identificació de la totalitat de les quotes vacants.
4.7. La Direcció General del Patrimoni de lEstat incoarà el corresponent procediment dinvestigació respecte a les quotes vacants sempre que de la comunicació de la junta gestora es desprenga que existeixen indicis fundats que aquestes quotes manquen efectivament de propietari.
Al procediment dinvestigació sincorporaran les diligències realitzades per la junta gestora tendents a lesclariment de la titularitat de les quotes, que no necessitaran ser reiterades per ladministració general de lEstat.
En el cas que sacreditara lexistència de quotes vacants, tals quotes sentendran afectades per ministeri de la llei al Ministeri dAgricultura, Alimentació i Medi Ambient quan sacorde la seua incorporació al patrimoni de ladministració general de lEstat, declarant-se així en la resolució que pose fi al procediment de recerca.
El resultat daquesta identificació serà objecte de declaració davant el cadastre immobiliari, a fi dincorporar-hi les alteracions cadastrals que, si escau, procedeixen.
En tot cas, sobre aquestes quotes podrà iniciar-se un procediment dalienació a lempara de lestablert en larticle 112.6 de la Llei 33/2003, de 3 de novembre, del patrimoni de les administracions públiques.
4.8. Els propietaris de les forests de socis es regiran en el que no sopose a aquesta regulació, pel que es disposa en els articles 392 i següents del Codi civil i, en particular, tindran dret de retracte. En qualsevol cas, el dret de retracte legal entre copropietaris no serà aplicable en la transmissió intervius atorgada a favor del cònjuge o parents per consanguinitat dins del segon grau del condomini o societats unipersonals del mateix.
4.9. A les juntes gestores constituïdes sels assignarà identificació fiscal per a la realització de negocis jurídics de la seua competència.
Article 18. Modificació de larticle 24 de la Llei 3/1993
U. On diu:
1. Ladministració, amb laudiència prèvia als propietaris, podrà declarar determinades àrees com a zones dactuació urgent (ZAU), amb la finalitat de conservar-les,
Ha de dir:
1. Ladministració forestal, prèvia informació pública, podrà declarar determinades àrees forestals com a zones dactuació urgent (ZAU) a fi de conservar-les, restaurar-les, rehabilitar-les o defensar-les davant de riscos i vulnerabilitats, sempre que hi concórrega alguna de les circumstàncies següents:
Dos. Saddiciona la lletra h a lapartat 1.
h) Terrenys situats en zones dalt risc dincendi forestal definides en larticle 55.6.
Tres. On diu:
3. Sense perjudici de les ajudes que puguen establir-se, les mesures sexecutaran pels propietaris dels terrenys,
Ha de dir:
3. Sense perjudici de les ajudes que puguen establir-se, les mesures seran executades pels propietaris dels terrenys. No obstant això, aquests podran acordar amb ladministració la seua execució, aportant mitjans personals, materials o per mitjà dempreses de gestió forestal acreditades davant lesmentada administració o, a falta daixò, de terrenys.
La conselleria amb competències en matèria forestal podrà declarar dinterès general els treballs inclosos en les zones dactuació urgent (ZAU), com també determinar en cada cas el caràcter onerós o gratuït de lexecució subsidiària per ladministració.
Article 19. Modificació de lapartat 3 de larticle 25 de la Llei 3/1993
On diu:
3. Lelaboració dels programes a què fa referència lapartat anterior serà efectuada per ladministració amb audiència dels propietaris dels terrenys,
Ha de dir:
3. Lelaboració dels plans a què es refereix lapartat anterior serà efectuada per ladministració, amb audiència als propietaris dels terrenys i els ens locals corresponents a làmbit que comprèn el projecte.
Article 20. Modificació de lapartat 1 de larticle 27 de la Llei 3/1993
On diu:
1. La Conselleria de Medi Ambient fomentarà i desenvoluparà la regeneració de la coberta vegetal de tots els terrenys forestals idonis,
Ha de dir:
1. La Conselleria de Medi Ambient fomentarà i desenvoluparà la regeneració de la coberta vegetal de tots els terrenys forestals amb viabilitat ambiental, econòmica i social.
Article 21. Modificació dels apartats 1 i 3 de larticle 29 de la Llei 3/1993
U. On diu:
1. Ladministració forestal establirà dins del Pla general dordenació forestal un programa especial per a assegurar la persistència i/o la recuperació despècies singulars i de formacions o ecosistemes específics,
Ha de dir:
1. Ladministració forestal establirà dins del Pla dacció territorial forestal un programa especial per a assegurar el manteniment i la recuperació despècies singulars i de formacions o ecosistemes específics.
Dos. On diu:
3. Ladministració forestal potenciarà vivers forestals per a la producció, sobretot, despècies autòctones, i també la creació de bancs de llavors despècies vegetals pròpies de la Comunitat Valenciana,
Ha de dir:
3. Ladministració forestal potenciarà la xarxa de vivers propis per a la producció, sobretot, despècies autòctones. Així mateix, donarà suport a la creació de vivers dens locals, agrupacions de municipis o entitats de custòdia del territori.
Aquesta xarxa de vivers serà coordinada pel Banc de Llavors Forestals, adscrit al Centre per a la Investigació i lExperimentació Forestal (CIEF).
Article 22. Modificació de larticle 30 de la Llei 3/1993
U. On diu:
1. La Conselleria de Medi Ambient,
Ha de dir:
1. La conselleria competent en medi ambient
Dos. Cal afegir els punts 4, 5 i 6 a larticle 30, amb el redactat següent:
4. Les forests declarades dutilitat pública i les protectores hauran de comptar amb un pla dordenació, un pla dasocràtic o amb un instrument de gestió equivalent, elaborat a instàncies del titular o de lòrgan competent, al qual, en qualsevol cas, en correspondrà laprovació.
5. De manera reglamentària, lòrgan competent en matèria forestal regularà en quins casos serà obligatori disposar dun instrument de gestió per a les forests privades no protectores i públiques no catalogades, per a les quals es podran habilitar models simplificats.
6. Així mateix, es fomentaran a les àrees forestals els projectes que milloren labsorció de CO2, per a compensar lempremta de carboni, en el marc del Reial decret 163/2014 pel qual es crea el registre dempremta de carboni, compensació i projectes dabsorció de CO2.
Article 23. Modificació de larticle 32 de la Llei 3/1993
On diu:
Ladministració forestal podrà requerir als transformadors i als magatzemistes de productes forestals que justifiquen lorigen de les partides, per tal de comprovar les tales i la resta daprofitaments forestals, en especial els extrets de forests incendiades,
Ha de dir:
1. Ladministració forestal requerirà a transformadors i emmagatzemadors de productes forestals que justifiquen lorigen de les partides, a fi de poder comprovar els tallaments de fusta i altres aprofitaments forestals, especialment els que sextreuen de forests que han patit un incendi.
2. Les administracions públiques promouran lús de sistemes de certificació forestal voluntaris, transparents i no discriminatoris
3. Als efectes del que disposa la normativa de contractes del sector públic, els òrgans de contractació podran incloure entre els requeriments de tipus ambiental del procediment de contractació, els que facen referència a les condicions de legalitat i sostenibilitat de laprofitament en origen de la fusta i els seus productes derivats, com a factor excloent, cas de no poder acreditar-shi.
Article 24. Addició dun apartat nou 4 a larticle 35 de la Llei 3/1993
4. En cap cas sautoritzaran ni es realitzaran les extraccions en vertical a pendents superiors al quinze per cent, o de manera que puguen originar lerosió o deixar terrenys desprotegits davant de larrossegament per pluges fortes o torrencials.
Article 25. Modificació dels apartats 2 i 3 de larticle 40 de la Llei 3/1993
U. On diu:
2. A la Comunitat Valenciana, ladministració, a més, podrà exercir en els mateixos terminis i amb el procediment a què fa referència lapartat anterior, les fadigues o els drets de retracte sobre les alienacions oneroses de parts segregades de finques forestals duna extensió igual o superior a 250 hectàrees, i sobre les finques enclavades o confrontants amb terrenys de la seua propietat qualsevol que en siga lextensió. Amb aquest efecte, els camins forestals, les sèquies i els accidents naturals no exclouen la condició de confrontants,
Ha de dir:
2. A la Comunitat Valenciana ladministració, a més, podrà exercir, en els mateixos terminis i amb el procediment a què fa referència lapartat anterior, les fadigues o els drets de retracte sobre les alienacions oneroses de parts segregades de finques forestals duna extensió igual o superior a 100 hectàrees, i sobre les finques enclavades o confrontants amb terrenys de la seua propietat qualsevol que en siga lextensió. A aquest efecte, els camins forestals, les sèquies i els accidents naturals no exclouen la condició de confrontants.
Dos. On diu:
3. Els registradors de la propietat [
], duna extensió de 250 hectàrees o més.
Preferentment, [
] protecció de la naturalesa i confrontants amb ells,
Ha de dir:
3. Els registradors de la propietat comunicaran a la Conselleria de Medi Ambient totes les alienacions de terrenys rústics situats en termes municipals amb terrenys forestals, duna extensió de 100 hectàrees o més.
Preferentment, la Generalitat Valenciana adquirirà els terrenys forestals confrontants amb els propis, com també aquells que subiquen en zones protegides mitjançant un instrument de protecció de la naturalesa i confrontants amb ells. En tot cas, es justificarà ladquisició duta a terme. Així mateix, en el cas que ladministració haja doptar entre diverses alternatives dadquisició, sindicaran raonadament els motius que shan tingut en compte en lelecció definitiva.
Article 26. Modificació de lapartat 2 de larticle 41 de la Llei 3/1993
On diu:
2. Són declarats genèricament dutilitat pública, a lefecte de lexpropiació forçosa dels terrenys forestals, els fins establits per aquesta llei. Lacord del govern valencià, pel qual es declare que concorren els requisits que, segons aquesta llei, faculten per a lexpropiació forçosa, durà annexa la utilitat pública de tots els béns i drets afectats,
Ha de dir:
2. Són declarats genèricament dutilitat pública o interès social, a lefecte de lexpropiació forçosa dels terrenys forestals, els fins establits per aquesta llei. Lacord del govern valencià pel qual es declare que concorren els requisits que, segons aquesta llei, faculten per a lexpropiació forçosa durà annexa la utilitat pública o linterès social de tots els béns i drets afectats.
Article 27. Modificació de larticle 43 de la Llei 3/1993
On diu:
La Generalitat Valenciana incorporarà al seu patrimoni els terrenys rústics vacants i erms no inscrits en el Registre de la Propietat, les característiques dels quals els facen aptes per a fins forestals, conformement amb el que sestableix en la legislació bàsica estatal,
Ha de dir:
La Generalitat Valenciana incorporarà a la gestió del seu patrimoni forestal els terrenys rústics vacants i erms no inscrits en el Registre de la Propietat, les característiques dels quals els facen aptes per a fins forestals, conformement amb el que sestableix en la legislació bàsica estatal. La Generalitat podrà sol·licitar ladscripció dels terrenys esmentats al seu patrimoni, de conformitat amb la normativa que regula el patrimoni de les administracions públiques.
Article 28. Modificació de larticle 44 de la Llei 3/1993
On diu:
Ladministració forestal fomentarà i estimularà les activitats i la participació activa dels propietaris i particulars en el compliment dels objectius previstos per aquesta llei,
Ha de dir:
Ladministració forestal fomentarà i estimularà les activitats i la participació activa dels propietaris, particulars i ens locals en el compliment dels objectius previstos per aquesta llei.
Article 29. Modificació dels apartats 1 i 2 de larticle 45 de la Llei 3/1993
U. On diu:
1. Ladministració sotmetrà a informe dels ens locals, a làmbit territorial del qual afecten, els instruments dordenació i programació dels terrenys forestals i les declaracions de zones dactuació urgent i dàrees dalt risc dincendi,
Ha de dir:
1. Ladministració sotmetrà a informe dels ens locals, a làmbit territorial del qual afecten, els instruments dordenació i programació dels terrenys forestals i les declaracions de zones dactuació urgent i dàrees de risc dincendi.
Dos. On diu:
2. Els municipis podran elaborar els programes de gestió i millora de les forests que tinguen en propietat o, si no en tenen, executaran els aprovats per ladministració de la Generalitat,
Ha de dir:
2. Els municipis podran elaborar els programes de gestió i millora de les forests de la seua propietat, laprovació dels quals requerirà linforme favorable de ladministració forestal. Si no nhi ha, executaran els que aprove ladministració de la Generalitat.
Així mateix, podran incentivar lelaboració de programes de gestió i millora dels terrenys agrícoles abandonats, de titularitat privada, que hagen adquirit signes inequívocs de lestat forestal.
Article 30. Modificació dels apartats 1 i 2 de larticle 46 de la Llei 3/1993
U. Text nou de lapartat 1:
1. Per a lèxit dels objectius daquesta llei podran establir-se accions concertades per mitjà de convenis amb els municipis, els propietaris i els particulars. El seu objecte serà la gestió, la conservació, la rehabilitació, la restauració, lampliació i la millora dels terrenys forestals de totes les demarcacions forestals.
Dos. Noves lletres h, i, j i k de lapartat 2:
h) Els acords de ladministració forestal amb els ajuntaments per a realitzar les actuacions i els treballs dinfraestructures previstes en la planificació de prevenció dincendis forestals.
i) Els acords de ladministració forestal amb els ajuntaments, les mancomunitats o els consorcis per a realitzar el servei de recollida dels residus que es generen als espais forestals.
j) Els acords de ladministració forestal amb els ajuntaments de cada demarcació forestal per a realitzar serveis de vigilància i control daccessos a la forest en èpoques dalt risc dincendi i dús públic massiu.
k) Els acords de ladministració amb els ajuntaments i les mancomunitats per a cedir lús de refugis, zones dacampada i àrees recreatives.
Article 31. Modificació de larticle 47 de la Llei 3/1993
El nou contingut de larticle 47 és el següent:
1. Podran establir-se convenis entre els titulars de forests públiques i els particulars perquè aquests darrers repoblen i gestionen terrenys forestals per preu i temps convinguts.
2. La conselleria amb competències en medi ambient promourà fórmules de custòdia del territori mitjançant acords entre les entitats de custòdia i els propietaris de terrenys forestals públics o privats, amb els objectius de defensa, conservació, restauració i gestió del patrimoni natural, i podrà concedir-los ajudes, dacord amb la Llei 42/2007, de 13 de desembre, de patrimoni natural i biodiversitat, i la resta de normatives daplicació.
3. Així mateix, promourà activament les fundacions, les associacions i les empreses socials, existents o de nova creació, que tinguen com a objectiu les matèries tractades en aquesta llei i que puguen col·laborar amb ladministració en lexercici de les seues competències.
Article 32. Modificació de lapartat 1 i les lletres a i c i lapartat 2, lletres b i c, de larticle 49 de la Llei 3/1993
U. A lapartat 1
On diu:
1. Sense perjudici del que sestableix en la Llei de la Generalitat Valenciana 4/1992, de 5 de juny, del sòl no urbanitzable,
Ha de dir:
Sense perjudici del que estableixen les lleis vigents que regulen els sòls no urbanitzables.
Dos. A lapartat 1
On diu:
a) La conservació i la utilització de les forests o els terrenys forestals,
Ha de dir:
a) La conservació, la gestió i la utilització de les forests o els terrenys forestals dacord amb la seua destinació, i dacord amb les seues característiques edafològiques, morfològiques i geològiques.
Tres. A lapartat 1
On diu:
c) La introducció de les millores necessàries i la realització de les actuacions,
Ha de dir:
c) La introducció de les millores necessàries tant tècniques com econòmiques, i realització de les actuacions precises per a la gestió, l conservació, la producció i la utilització de les forests i els terrenys forestals.
Quatre. A lapartat 2
On diu:
b) La realització dels aprofitaments conformement amb els principis i les condicions establides,
Ha de dir:
b) La realització de gestió forestal sostenible de les seues finques i dels seus aprofitaments, dacord amb els principis i les condicions establits en aquesta llei i dacord amb els respectius programes i projectes..
Cinc. A lapartat 2
On diu:
c) La lluita contra les plagues que puguen afectar-lo i leliminació de les restes de tales, quan hi haja un risc manifest de plagues o incendis, o qualsevol altre que puga afectar negativament lestabilitat de lecosistema,
Ha de dir:
c) La lluita contra les plagues i les malalties que puguen afectar-los i leliminació de les restes de tallades quan hi haja un risc manifest de plagues o incendis o qualsevol altre risc que puga afectar negativament lestabilitat de lecosistema.
Article 33. Modificació dels apartats 1 i 3 de larticle 50 de la Llei 3/1993
La nova redacció és la següent:
1. Correspon a ladministració establir, dofici o a instància de part, les mesures adequades per a vigilar, prevenir i controlar lerosió, les plagues, les malalties, els incendis forestals i els efectes de la contaminació atmosfèrica sobre els boscos, com també contrarestar-ne els efectes. Així mateix, podran declarar-ne el tractament obligatori en una zona i establir-ne les mesures cautelars necessàries, mitjançant resolució motivada.
3. Els titulars dels terrenys forestals afectats per plagues o malalties hauran de comunicar-ho per mitjans fefaents a ladministració, que fixarà les mesures que aquests hauran de dur a terme obligatòriament. En cas dincompliment per part dels titulars, ladministració podrà implementar-les subsidiàriament, per a la qual cosa disposarà de lliure accés als terrenys afectats.
Article 34. Modificació de lapartat 2 de larticle 52 de la Llei 3/1993
On diu:
2. Els titulars dels terrenys afectats estan obligats a notificar per escrit,
Ha de dir:
2. Els titulars de terrenys forestals que estiguen afectats per plagues o malalties estan obligats a notificar-ho a ladministració forestal fent servir mitjans fefaents.
Així mateix, els ens locals amb incidència de plagues i malalties forestals al seu terme municipal estaran obligats a notificar-ho a ladministració forestal fent servir mitjans fefaents.
Article 35. Modificació dels apartats 1 i 2 de larticle 53 de la Llei 3/1993
U. On diu:
1. La Conselleria de Medi Ambient podrà declarar dutilitat pública i de tractament obligatori,
Ha de dir:
1. Ladministració forestal podrà declarar dutilitat pública i tractament obligatori la lluita contra una plaga o malaltia forestal, amb delimitació de la zona afectada.
Una vegada declarada la utilitat pública i delimitada la zona dactuació, ladministració forestal tindrà la facultat de realitzar accions concertades amb els ens locals de cada demarcació forestal que es troben afectats.
Dos. On diu:
2. Els titulars dels terrenys afectats,
Ha de dir:
2. Els titulars dels terrenys afectats per lesmentada declaració dutilitat pública acceptaran obligatòriament els treballs i les mesures de prevenció i extinció corresponents. Es determinaran reglamentàriament les ajudes de què podran beneficiar-se els propietaris.
Article 36. Modificació dels apartats 2, 3 i 5 de larticle 55 de la Llei 3/1993 i addició de lapartat 6
La nova redacció és la següent:
2. A aquest efecte i sense perjudici del que sobre això contemplen el Pla dacció territorial forestal de la Comunitat Valenciana (Patfor) i els plans dordenació dels recursos forestals (PORF), ladministració forestal aprovarà, dins dels continguts daquests darrers, els plans de prevenció dincendis forestals de demarcació, que contindran les previsions necessàries relatives a actuacions i mitjans per a la prevenció dels focs i les infraestructures de suport a lextinció.
3. Les entitats locals amb terrenys forestals en els seus termes municipals redactaran obligatòriament plans locals de prevenció dincendis forestals (PLPIF) i hauran de trametrels a ladministració forestal de la seua demarcació. Aquests plans locals tindran caràcter subordinat respecte als plans de prevenció dincendis forestals de cada demarcació.
5. Els propietaris de terrenys forestals i les entitats locals de cada demarcació forestal tindran lobligació dadoptar i executar les mesures de prevenció de focs forestals incloses en les directrius dels plans locals de prevenció dincendis forestals de cadascun dels ens locals que hi ha a cada demarcació i hauran dexecutar els treballs que sespecifiquen en la programació dels plans locals de prevenció dincendis forestals pel seu compte o mitjançant accions concertades amb ladministració forestal.
A fi de facilitar lexecució daquests treballs, ladministració forestal establirà ajudes tècniques, logístiques i econòmiques en estar en vigor els plans esmentats.
Aquests plans locals tindran un període de vigència de quinze anys, a la fi del qual es revisaran. A fi de garantir la vigència i la utilitat del pla, els ens locals hauran de trametre un informe anual sobre lestat de desenvolupament del pla.
En cas que, de manera fefaent, es constate que els propietaris afectats no realitzen els treballs indicats en la programació en el temps i la forma establerts, ladministració forestal podrà, després duna advertència prèvia, fer ús de lexecució subsidiària a cost obligat.
Ladministració forestal podrà, com a últim recurs, dur a terme accions concertades amb els ens locals de cada demarcació per tal de fer efectiva lexecució administrativa de les execucions subsidiàries esmentades.
Amb motiu dhaver de realitzar tasques dextinció dincendis forestals, malgrat que no es compte amb lautorització dels propietaris, es podrà entrar en els terrenys forestals, fer ús dels camins i les aigües, obrir tallafocs i establir contrafocs. Amb posterioritat, sinformarà lautoritat judicial als efectes oportuns en el termini més breu possible.
6. Es declararan zones dalt risc dincendi aquelles àrees on la freqüència o la virulència dels incendis forestals i la importància dels valors amenaçats facen necessàries mesures especials de protecció. Totes aquestes zones disposaran dun pla de defensa, el contingut del qual es determinarà reglamentàriament.
Article 37. Modificació de 2 de larticle 61 de la Llei 3/1993
On diu:
2. Se suspendrà temporalment lús social o recreatiu a més dels aprofitaments consuetudinaris de les forests, quan aquestes activitats comporten risc greu per a la conservació i la protecció del medi natural,
Ha de dir:
2. Se suspendrà temporalment lús social, recreatiu o esportiu així com els aprofitaments consuetudinaris de les forests, quan aquestes activitats comporten risc greu per a la conservació i la protecció del medi natural.
Article 38. Addició dels apartats 3, 4, 5 i 6 a larticle 65 de la Llei 3/1993
Cal afegir els apartats 3, 4, 5 i 6 amb la redacció següent:
3. Es crea el Fons Forestal Valencià, que regularà els mecanismes i les condicions per a incentivar les externalitats positives i els beneficis ecosocials que proporcionen les forests ordenades, que gestionarà la conselleria amb competències en matèria forestal.
4. Es podran establir règims específics de tributs mediambientals com a sistema de pagament pels serveis ambientals o ecosistèmics que generen les forests. De manera reglamentària, es determinaran les vies de recaptació de fons i els mecanismes dincentivació dels propietaris i els gestors de les forests.
5. Es crea el Centre Valencià de la Propietat Forestal a fi de promoure lordenació i la gestió adequada de les forests de titularitat privada i la corresponsabilitat dels propietaris.
6. Reglamentàriament, sen determinaran les característiques i les funcions.
Article 39. Modificació de lapartat 3 de larticle 66 de la Llei 3/1993
On diu:
Consell Forestal,
Ha de dir:
Mesa Forestal de la Comunitat Valenciana.
Article 40. Modificació dels apartats 1, 3 i 5 de larticle 68 de la Llei 3/1993
El nou redactat és el següent:
1. La conselleria amb competències en matèria forestal exercirà les funcions de gestió, policia i protecció del medi natural:
a) De policia, custòdia i vigilància del medi forestal per a garantir el compliment de les prescripcions daquesta llei i la normativa que la desenvolupa, especialment les relatives a la prevenció, la detecció i la investigació de causes dincendis forestals, i emetre els informes tècnics que pertoquen.
b) Dassessorament facultatiu en tasques de gestió forestal i de conservació de la natura. Facilitarà als ciutadans el compliment de les seues obligacions mediambientals.
Els funcionaris que exercisquen aquestes funcions comptaran amb la formació específica que els capacite per desenvolupar-les correctament.
3. Els funcionaris del Cos dAgents Mediambientals de la Generalitat Valenciana ostenten la condició dagents de lautoritat en lexercici de les seues funcions i tenen encomanades, entre daltres, les de vigilància, policia i custòdia dels béns jurídics de naturalesa forestal i la de policia judicial en sentit genèric, tal com estableix lapartat 6 de larticle 283 de la Llei denjudiciament criminal, i actuaran de forma auxiliar dels jutges, dels tribunals i del Ministeri Fiscal, i de manera coordinada amb les forces i els cossos de seguretat, respecte a les facultats de la seua legislació orgànica reguladora.
Els funcionaris que exercisquen funcions de policia administrativa forestal, per atribució legal o per delegació, tenen la condició dagents de lautoritat. Els fets constatats i formalitzats per ells en les corresponents actes dinspecció i denúncia tindran presumpció de certesa, sense perjudici de les proves que en defensa dels drets i els interessos respectius puguen aportar els interessats.
Així mateix, en lexercici de les seues funcions, estan facultats per a:
a) Entrar lliurement en qualsevol moment i sense avís previ als llocs subjectes a inspecció i a romandre-hi, amb respecte, en tot cas, a la inviolabilitat del domicili. Quan efectuen una visita dinspecció, hauran de comunicar la seua presència a la persona inspeccionada o al seu representant, llevat que consideren que aquesta comunicació puga perjudicar lèxit de les seues funcions.
b) Procedir a practicar qualsevol acte dinvestigació, examen o prova que consideren necessària per a comprovar que les disposicions legals sobserven correctament.
En particular, podran prendre o traure mostres de substàncies i materials, realitzar mesuraments, obtenir fotografies, vídeos, gravació dimatges i alçar croquis i plànols, sempre que es notifique al titular o al seu representant, excepte casos durgència, en els quals la notificació podrà efectuar-se amb posterioritat.
En lexercici de les seues funcions com a policia judicial genèrica, es limitaran a efectuar les primeres diligències de prevenció, dacord amb el que preveu la normativa reguladora de la policia judicial i de conformitat amb el que disposa larticle 284 de la Llei denjudiciament criminal.
Quan siguen sabedors de fets que puguen constituir delicte, hauran dinformar-ne lautoritat judicial o el Ministeri Fiscal, a través del procediment que determinen els òrgans en lestructura dels quals sintegren i de conformitat amb el que disposa la Llei denjudiciament criminal.
En lexercici de les funcions a què es refereix aquest apartat, els agents mediambientals prestaran en tot moment auxili i col·laboració a les forces i els cossos de seguretat, dacord amb el que disposa larticle 4 de la Llei orgànica 2/1986, de 13 de març, de forces i cossos de seguretat.
5. Ladministració forestal promourà accions de voluntariat amb les corporacions locals, com també amb associacions i entitats sense ànim de lucre, en tasques de vigilància i sensibilització dirigides a latenció i la millora del bosc.
Article 41. Modificació de larticle 72 de la Llei 3/1993
Cal afegir lletres noves m, n, o, p i q a lapartat 2 de larticle 72, amb el redactat següent:
m) La utilització de terrenys forestals de manera que puga provocar o accelerar la degradació del sòl o de la capa vegetal.
n) Lomissió de la diligència pertinent o la manca de col·laboració dels titulars dels terrenys forestals, per a prevenir o remeiar els efectes dels riscos per erosió.
o) Lincompliment de les mesures de cautela establertes en aquesta llei amb caràcter obligatori per a la preservació de les masses forestals.
p) Lobstrucció de lactivitat inspectora de ladministració i la resistència a la seua autoritat.
q) Qualsevol altra contravenció dels preceptes daquesta llei de què derive la pèrdua de la capa vegetal o danys greus per a la forest.
Article 42. Modificació de larticle 73 de la Llei 3/1993
U. Cal afegir lletres noves d i e a lapartat 1 de larticle 73, amb el redactat següent:
d) Les infraccions previstes en larticle anterior de la comissió de les quals resulte o puga resultar la pèrdua de la capa vegetal i de la capa edàfica i potencialment puguen ser causa derosió o desertització que afecten superfícies ubicades en espais protegits o sotmesos al règim especial de protecció previst en larticle 29 daquesta llei o superfícies de més de 20 ha.
e) La tala o la destrucció sense autorització despècies incloses en el règim especial de protecció a què es refereix larticle 29 daquesta llei.
Dos. Cal afegir lletres noves f i g a lapartat 2 de larticle 73, amb el redactat següent:
f) Les infraccions previstes en larticle anterior de la comissió de les quals resulte o puga resultar la pèrdua de la capa vegetal i de la capa edàfica i potencialment puguen ser causa derosió o desertització que, sense afectar els espais protegits o sotmesos al règim de protecció previst a larticle 29 daquesta llei, afecten superfícies de 20 ha o menys.
g) Les previstes als apartats m, n, o, p i q de larticle 72.2 daquesta llei.
Article 43. Supressió de la disposició addicional tercera de la Llei 3/1993
Se suprimeix la disposició addicional tercera de la Llei 3/1993.
Article 44. Addició duna disposició addicional cinquena nova a la Llei 3/1993
Disposició addicional cinquena
Es planificaran i coordinaran des de la conselleria competent en medi ambient les accions adequades amb les administracions públiques per a la lluita contra el canvi climàtic en el marc de lEstratègia Valenciana de Canvi Climàtic i Energia.
A fi daconseguir la coordinació adequada, la necessària optimització dels recursos econòmics i humans i una millor eficàcia en lobtenció dels objectius, el Consell crearà lAgència Valenciana del Canvi Climàtic.
Article 45. Addició duna disposició transitòria tercera nova a la Llei 3/1993
Disposició transitòria tercera
Per tal dacomplir els objectius bàsics daquesta llei, els plans dordenació de recursos forestals de les demarcacions forestals es tramitaran i hauran de quedar aprovats abans de la fi de 2020.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Shabilita el Consell per a dictar les disposicions necessàries per al desenvolupament i laplicació daquesta llei.
Segona
Els plans locals de prevenció dincendis forestals es tramitaran com a màxim lany 2020.
Tercera
Aquesta llei entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Per tant, ordene que tots els ciutadans i totes les ciutadanes, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir aquesta llei.
València, 1 de juny de 2018
El president de la Generalitat,
Ximo Puig i Ferrer