Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 86/2022, d'1 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova la composició, organització i funcionament de la Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc. [2022/6290]

(DOGV núm. 9375 de 05.07.2022) Ref. Base de dades 006040/2022

DECRET 86/2022, d'1 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova la composició, organització i funcionament de la Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc. [2022/6290]
PREÀMBUL

I

La Llei 1/2020, d’11 de juny, de la Generalitat, reguladora del joc i de prevenció de la ludopatia en la Comunitat Valenciana, ha establit un marc normatiu autonòmic referit al sector del joc, sota una nova perspectiva multidisciplinària, introduint la prevenció del joc patològic o ludopatia com un dels seus principals eixos.


Entre les novetats de la recent llei cal destacar-se la creació de la Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc com a òrgan interdepartamental de l’Administració valenciana, de coordinació tècnica i administrativa, per a l’anàlisi i tractament, des d’una perspectiva multidisciplinària, del sector i les seues activitats, la qual cosa fa necessari l’aprovació d’una norma que regule l’organització i funcionament d’aquesta comissió, a més de determinades precisions respecte a la seua composició.

II

L’objecte d’aquest decret és regular l’organització i funcionament de la Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc. Aquesta té entre les seues funcions, potser la més destacable, la d’elaborar i dur a terme el seguiment de l’Estratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic, en l’àmbit de la Comunitat Valenciana, motiu pel qual, presumiblement, la llei ha inclòs en la seua composició la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, amb la finalitat d’afavorir la participació local, així com d’aprofundir en la coordinació i col·laboració entre les administracions més directament afectades.

III

El present decret s’estructura en deu articles, tres disposicions addicionals i dues disposicions finals.
L’article 1 recull la naturalesa de la Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc.
L’article 2 regula les seues funcions, entre les quals cal destacar les relatives a la lluita contra el joc patològic, l’elaboració i seguiment de l’Estratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic, i dels plans d’acció corresponents.
L’article 3, a partir de la composició recollida en la Llei 1/2020, d’11 de juny, precisa algunes qüestions, aclarint l’òrgan al qual competirà fer el nomenament dels seus membres i introduint una previsió per si algun dels òrgans directius que ara ostenten competències de diversa naturalesa, vinculades a les matèries pròpies d’aquesta comissió tècnica, en cedira o n’assumira alguna, i afectarà un altre òrgan directiu.

L’article 4 recull les funcions de la Presidència de la Comissió Tècnica.
L’article 5 estableix les funcions de la Secretaria de la Comissió Tècnica.
L’article 6 regula el nomenament dels vocals, el qual serà efectuat per la persona titular de l’òrgan directiu que ostente la competència en matèria de joc.
L’article 7, d’altra banda, estableix les regles formals per a les sessions de la Comissió Tècnica, i contempla, entre altres aspectes, el relatiu a la seua constitució, realització de reunions, convocatòries, actes i adopció d’acords, en plena concordança amb el que es disposa en la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de règim jurídic del sector públic.
L’article 8 recull la possibilitat que puga constituir-se, amb vocació de durabilitat i estabilitat, un comité assessor permanent, de caràcter no administratiu, sense subjectar-lo a dependència orgànica o funcional de les conselleries o de la Comissió Tècnica.
L’article 9 incideix en la previsió, ja recollida en la Llei 1/2020, d’11 de juny, de convocar persones expertes.
L’article 10 tracta sobre les despeses de funcionament generades a conseqüència de l’activitat de la Comissió Tècnica i, si fa el cas, del Comité Assessor Permanent, dins de l’eficàcia, eficiència i absència de despesa que ha de presidir aquest tipus d’òrgans, integrats fonamentalment per membres vinculats al sector públic o per professionals que desitgen col·laborar, voluntàriament i desinteressadament, en la consecució dels fins públics als quals respon la seua existència.
De les tres disposicions addicionals, la primera i la segona contemplen, respectivament, l’Estratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic i els plans d’acció, i estableixen la corresponent periodicitat i òrgan d’aprovació. Tots dos instruments troben el seu origen en l’article 6 de la Llei 1/2020, sense perjudici d’altres referències al llarg d’aquesta, i destaca la de l’article 15, apartat 4, lletra c); i la disposició addicional tercera es dicta com a regla de no despesa.

Finalment, el decret conté dues disposicions finals, la primera per a autoritzar a la persona titular de la conselleria competent en matèria de joc a adoptar les disposicions necessàries per a complir i desenvolupar el present decret, i la segona, per a fixar-ne l’entrada en vigor.

IV

En compliment del que s’estableix en l’article 129 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en l’elaboració del present decret s’ha actuat d’acord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
En primer lloc, perquè les raons adés exposades que posen de manifest la conveniència de crear un espai de coordinació tècnica i administrativa de l’administració valenciana en matèria de joc, de conformitat amb els principis de necessitat i eficàcia, fonamenten aquesta disposició, amb l’objectiu de representar els diferents departaments de l’Administració valenciana l’àmbit competencial i d’actuació dels quals tinga relació amb el sector del joc i la lluita contra el joc patològic.

S’ha tingut en compte també el principi de proporcionalitat, ja que es recullen les disposicions necessàries i imprescindibles per a dur a terme actuacions públiques coordinades a la Comunitat Valenciana, en relació al sector del joc i del seu impacte en la societat valenciana.

Així mateix, s’ha garantit el principi de seguretat jurídica, ja que es tracta d’una norma coherent amb la legislació autonòmica vigent i amb la resta de l’ordenament jurídic en matèria de joc.
S’ha observat el principi de transparència, definint clarament en aquest decret els objectius i la justificació de la norma i possibilitant l’accés als documents durant el procés de la seua elaboració, de conformitat amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei 2/2015, de 2 d’abril.

Finalment, s’ha tingut en consideració el principi d’eficiència, racionalitzant al màxim les càrregues administratives i la gestió dels recursos públics.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de l’administració de la Generalitat per a 2021.
Per tot això, d’acord amb el que estableixen els articles 18.f, 28.c9 i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com l’article 49.1.31a de l’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d’Hisenda i Model Econòmic i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió d’1 de juliol de 2022,


DECRETE

Article 1. Naturalesa
1. La Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc (en endavant, Comissió Tècnica) és un òrgan de coordinació tècnica i administrativa de l’Administració valenciana en matèria de joc.
2. La Comissió Tècnica estarà adscrita a la conselleria competent en matèria de joc, si bé no participarà en la seua estructura jeràrquica, i comptarà amb el suport administratiu de la Subdirecció General de Joc, sense perjudici que, amb vista a la naturalesa multidisciplinària de les seues funcions, puga obtindre el suport d’altres unitats administratives relacionades amb aquestes.
3. El funcionament de la Comissió Tècnica se sotmetrà, en tot cas, a la regulació bàsica de l’Estat sobre òrgans col·legiats, a més del que es preveu en el present decret i el seu desplegament.

Article 2. Funcions
Les funcions de la Comissió Tècnica seran les següents:
a) Analitzar la situació del sector del joc i la incidència de les activitats del joc en la societat valenciana, elaborant estudis que analitzen l’impacte social i sobre la salut pública dels establiments on es practique el joc.
b) Coordinar les actuacions relacionades amb l’aplicació de la Llei 1/2020, d’11 de juny, de la Generalitat, de regulació del joc i de prevenció de la ludopatia a la Comunitat Valenciana, i les normatives de desplegament per part de les administracions públiques valencianes, en particular pel que respecta al foment de les polítiques de joc responsable i la prevenció i lluita contra el joc patològic.
c) Elaborar i realitzar el seguiment de l’Estratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic i els plans d’acció corresponents, sota la coordinació de la conselleria competent en matèria de sanitat i salut pública i amb la col·laboració, almenys, de les parts membre de la Comissió de Joc.
d) Proposar itineraris o activitats formatives d’orientació i sensibilització sobre la pràctica o ús, presencial o en línia, dels jocs d’atzar.

e) Proposar l’adopció de mesures concretes en relació amb la publicitat del joc en els mitjans de comunicació de titularitat pública o, si fa el cas, privada.
f) Altres competències que se li atribuïsquen reglamentàriament.

Article 3. Composició de la Comissió Tècnica
1. La composició de la Comissió Tècnica serà la següent:
a) Presidència: la persona que ostente la titularitat de la direcció general amb competències en matèria de joc. Serà substituïda, en cas de vacant, absència o malaltia, de conformitat amb les normes reguladores sobre la matèria, aplicables en la conselleria competent en matèria de joc, o bé mitjançant resolució específica de la mateixa direcció general sobre tal qüestió.
b) Vocalies:
1. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions.
2. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General d’Assistència Sanitària.
3. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General d’Atenció Primària i Autonomia Personal.
4. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General d’Infància i Adolescència.
5. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General de l’Institut Valencià de la Joventut.
6. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General d’Inclusió Educativa.
7. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General Operativa.
8. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General de Coordinació del Diàleg Social.
9. La persona representant de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
c) Secretaria: exercirà la Secretaria la persona titular de la Subdirecció General de Joc o persona que delegue, que actuarà amb veu però sense vot. En cas de vacant, absència o malaltia serà substituïda per personal funcionarial de la Subdirecció General de Joc.
2. Les persones titulars dels òrgans directius membres de la Comissió Tècnica designaran una persona suplent, a la qual correspondrà la seua substitució en cas d’absència, vacant o malaltia i, en general, quan concórrega causa justificada. La persona substituta ostentarà, com a mínim, un lloc amb nivell de cap de Servei o equivalent, sense que puga exceptuar-se aquesta obligació llevat que en l’òrgan directiu resultara una exigència d’impossible compliment, la qual cosa haurà d’acreditar-se davant la Presidència de la Comissió. En la composició de la Comissió es garantirà la presència equilibrada de dones i homes.

3. Si algun dels òrgans directius, membres de la Comissió Tècnica, vera desdoblades les seues competències de manera que les assumides pel nou òrgan que les rebera també es correspongueren amb els fins d’aquesta comissió tècnica, aquest últim també adquirirà la condició de membre, sense que això supose el cessament de l’anterior, llevat que l’àmbit competencial resultant siga alié a tals fins, i correspondrà lliurement a la Presidència de la Comissió Tècnica l’apreciació d’aquestes circumstàncies. En el cas que concorregueren diverses de les matèries ressenyades en un sol òrgan directiu, el seu titular designarà una altra o altres persones que el representen en el segon i successius exercicis competencials, per a fer efectiva, així, el vot de la matèria corresponent.

4. Les persones membres de la Comissió Tècnica perdran la seua condició de tals per alguna de les causes següents:
a) Per cessament en el càrrec per raó del qual es va efectuar el nomenament.
b) Per revocació per qui va fer la designació, en el cas dels vocals suplents.
c) Per defunció o una altra causa sobrevinguda que impedisca el normal desenvolupament de la seua comesa.

Article 4. Funcions de la Presidència
Correspon a la Presidència:
a) Ostentar la representació de la Comissió Tècnica.
b) Acordar les convocatòries de les sessions ordinàries i extraordinàries.
c) Fixar l’ordre del dia de les sessions, tenint en compte, si fa el cas, les propostes i peticions formulades pels seus membres, en els termes previstos en aquest decret.
d) Presidir i alçar les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i dirimir els empats en les votacions amb el seu vot de qualitat.
e) Quantes altres funcions se li atribuïsquen per normes legals, reglamentàries o en desplegament d’aquestes.

Article 5. Funcions de la Secretaria
Correspon a la Secretaria:
a) Efectuar la convocatòria de les sessions.
b) Estendre les actes de les sessions del Ple, autoritzades amb la seua signatura i el vistiplau de la persona titular de la Presidència, i donar el curs corresponent als acords que s’adopten.
c) Custodiar la documentació de la Comissió Tècnica.
d) Expedir certificats d’actes i acords.
e) Impulsar o seguir l’execució de les funcions recollides en l’article 2.
f) Les altres que siguen inherents a la secretaria, amb la finalitat de prestar el suport administratiu necessari per al correcte funcionament de la Comissió Tècnica.

Article 6. Nomenament dels vocals
El nomenament de les persones vocals, tant titulars com suplents, de la Comissió Tècnica s’efectuarà pel titular de l’òrgan directiu amb competències en matèria de joc.

Article 7. Normes de funcionament
1. Les sessions de la Comissió Tècnica es podran celebrar en qualsevol lloc que decidisca la Presidència.
2. La Comissió Tècnica es reunirà en sessió ordinària, almenys, una vegada dins de cada període semestral i, extraordinàriament, quan la convoque la Presidència, per pròpia iniciativa o a petició, com a mínim, de la meitat dels seus membres que, en tot cas, hauran de proposar la inclusió de temes en l’ordre del dia.
3. Les convocatòries seran remeses als membres de la Comissió Tècnica a través de mitjans electrònics, amb una antelació mínima de set dies, fent-hi constar l’ordre del dia juntament amb la documentació necessària per a la seua deliberació quan siga possible, les condicions en les quals se celebrarà la sessió i el sistema de connexió per a participar en la reunió. El termini de convocatòria podrà reduir-se en cas d’urgència, apreciada lliurement per la Presidència. Així mateix, aquesta podrà ampliar l’ordre del dia o remetre documentació complementària fins a quaranta-huit hores abans de la celebració de la sessió.

4. Es considerarà aprovada en la mateixa sessió l’acta de la Comissió Tècnica que, amb posterioritat a la reunió, siga distribuïda entre els membres i no siga objecte d’objeccions, o bé en reba la conformitat per qualsevol mitjà, en el termini de deu dies hàbils, de la qual cosa la persona que ostente la Secretaria deixarà expressió i constància. Per a aprovació en la sessió següent, serà remesa a cada membre juntament amb la convocatòria.
5. Qui ostente la Secretaria podrà emetre certificats sobre els acords que s’hagen adoptat sense perjudici de la posterior aprovació de l’acta, si bé en els certificats d’acords adoptats emesos amb anterioritat a l’aprovació de l’acta es farà constar expressament tal circumstància.

6. Després de l’aprovació, l’acta serà signada per la persona titular de la Secretaria.
7. La Comissió Tècnica podrà celebrar sessions en segona convocatòria, amb una diferència mínima entre la primera i la segona de quinze minuts, quan es realitze mitjançant mitjans electrònics, o de mitja hora si és presencial, sent necessària l’assistència de les persones que ostenten la Presidència, la Secretaria i tres membres més perquè puga quedar constituïda vàlidament.

Article 8. Comité Assessor Permanent
Podrà constituir-se un comité assessor permanent, de caràcter no administratiu i tècnic, sense dependència orgànica o funcional de les conselleries o de la Comissió Tècnica, per a l’assessorament a aquesta en els assumptes que a la mateixa concernisquen, especialment referent a l’Estratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic i als plans d’acció.
Les persones que siguen proposades per a integrar-se en aquest comité hauran de pertànyer a àmbits d’actuació professional que es corresponguen amb els de la Comissió Tècnica, amb una experiència mínima de deu anys en aquests, condició l’apreciació de la qual concernirà aquesta amb caràcter previ a la designació.
La composició, organització i funcionament del Comité Assessor Permanent es determinaran mitjançant resolució de la conselleria competent en matèria de joc.

Article 9. Persones expertes
Quan la naturalesa dels assumptes ho requerisca, o aquests no puguen ser atesos pel Comité Assessor Permanent, la Comissió Tècnica podrà convocar quantes persones expertes en matèries específiques considere oportú, a fi que, voluntàriament, informen sobre els assumptes que els siguen consultats.

Article 10. Despeses de funcionament
Las persones designades per a integrar la Comissió Tècnica, el Comité Assessor Permanent o les expertes exerciran les seues comeses sense caràcter retribuït i sense que l’assistència a reunions done lloc a la percepció de cap remuneració per això.


DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Aprovació de l’Estratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic
L’aprovació de l’Estratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic, que tindrà una periodicitat quinquennal, correspondrà al Consell, a proposta de la conselleria competent en matèria de joc.

Segona. Contingut i aprovació dels plans d’acció
El contingut i l’aprovació dels plans d’acció, d’accions coordinades de prevenció i tractament de la ludopatia, vinculades amb el desenvolupament de l’Estratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic, la durada del qual no podrà ser inferior a dos anys, competirà a la persona titular de la conselleria competent en matèria de prevenció i tractament de les addiccions.

Tercera. Incidència pressupostària
L’aplicació i desenvolupament d’aquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a les conselleries amb competències en matèria de joc i de sanitat universal i salut pública. En tot cas, haurà de ser atés amb els seus mitjans personals i materials.


DISPOSICIONS FINALS.

Primera. Autorització per al desplegament
S’autoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria de joc per a dictar les disposicions necessàries per al compliment i desplegament del que es disposa en el present decret.

Segona. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 1 de juliol de 2022

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic,
ARCADI ESPAÑA GARCÍA

linea
Mapa web