DECRET 86/2022, d'1 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova la composició, organització i funcionament de la Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc. [2022/6290]
(DOGV núm. 9375 de 05.07.2022) Ref. Base de dades 006040/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 06.07.2022 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: Aquesta disposició està afectada per: Corregida per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Joc Organització de l'administració Descriptors: Temàtics: joc, organització administrativa, administració regional , monografies
DECRET 86/2022, d'1 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova la composició, organització i funcionament de la Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc. [2022/6290]
PREÀMBUL
I
La Llei 1/2020, d11 de juny, de la Generalitat, reguladora del joc i de prevenció de la ludopatia en la Comunitat Valenciana, ha establit un marc normatiu autonòmic referit al sector del joc, sota una nova perspectiva multidisciplinària, introduint la prevenció del joc patològic o ludopatia com un dels seus principals eixos.
Entre les novetats de la recent llei cal destacar-se la creació de la Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc com a òrgan interdepartamental de lAdministració valenciana, de coordinació tècnica i administrativa, per a lanàlisi i tractament, des duna perspectiva multidisciplinària, del sector i les seues activitats, la qual cosa fa necessari laprovació duna norma que regule lorganització i funcionament daquesta comissió, a més de determinades precisions respecte a la seua composició.
II
Lobjecte daquest decret és regular lorganització i funcionament de la Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc. Aquesta té entre les seues funcions, potser la més destacable, la delaborar i dur a terme el seguiment de lEstratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic, en làmbit de la Comunitat Valenciana, motiu pel qual, presumiblement, la llei ha inclòs en la seua composició la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, amb la finalitat dafavorir la participació local, així com daprofundir en la coordinació i col·laboració entre les administracions més directament afectades.
III
El present decret sestructura en deu articles, tres disposicions addicionals i dues disposicions finals.
Larticle 1 recull la naturalesa de la Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc.
Larticle 2 regula les seues funcions, entre les quals cal destacar les relatives a la lluita contra el joc patològic, lelaboració i seguiment de lEstratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic, i dels plans dacció corresponents.
Larticle 3, a partir de la composició recollida en la Llei 1/2020, d11 de juny, precisa algunes qüestions, aclarint lòrgan al qual competirà fer el nomenament dels seus membres i introduint una previsió per si algun dels òrgans directius que ara ostenten competències de diversa naturalesa, vinculades a les matèries pròpies daquesta comissió tècnica, en cedira o nassumira alguna, i afectarà un altre òrgan directiu.
Larticle 4 recull les funcions de la Presidència de la Comissió Tècnica.
Larticle 5 estableix les funcions de la Secretaria de la Comissió Tècnica.
Larticle 6 regula el nomenament dels vocals, el qual serà efectuat per la persona titular de lòrgan directiu que ostente la competència en matèria de joc.
Larticle 7, daltra banda, estableix les regles formals per a les sessions de la Comissió Tècnica, i contempla, entre altres aspectes, el relatiu a la seua constitució, realització de reunions, convocatòries, actes i adopció dacords, en plena concordança amb el que es disposa en la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
Larticle 8 recull la possibilitat que puga constituir-se, amb vocació de durabilitat i estabilitat, un comité assessor permanent, de caràcter no administratiu, sense subjectar-lo a dependència orgànica o funcional de les conselleries o de la Comissió Tècnica.
Larticle 9 incideix en la previsió, ja recollida en la Llei 1/2020, d11 de juny, de convocar persones expertes.
Larticle 10 tracta sobre les despeses de funcionament generades a conseqüència de lactivitat de la Comissió Tècnica i, si fa el cas, del Comité Assessor Permanent, dins de leficàcia, eficiència i absència de despesa que ha de presidir aquest tipus dòrgans, integrats fonamentalment per membres vinculats al sector públic o per professionals que desitgen col·laborar, voluntàriament i desinteressadament, en la consecució dels fins públics als quals respon la seua existència.
De les tres disposicions addicionals, la primera i la segona contemplen, respectivament, lEstratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic i els plans dacció, i estableixen la corresponent periodicitat i òrgan daprovació. Tots dos instruments troben el seu origen en larticle 6 de la Llei 1/2020, sense perjudici daltres referències al llarg daquesta, i destaca la de larticle 15, apartat 4, lletra c); i la disposició addicional tercera es dicta com a regla de no despesa.
Finalment, el decret conté dues disposicions finals, la primera per a autoritzar a la persona titular de la conselleria competent en matèria de joc a adoptar les disposicions necessàries per a complir i desenvolupar el present decret, i la segona, per a fixar-ne lentrada en vigor.
IV
En compliment del que sestableix en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, en lelaboració del present decret sha actuat dacord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
En primer lloc, perquè les raons adés exposades que posen de manifest la conveniència de crear un espai de coordinació tècnica i administrativa de ladministració valenciana en matèria de joc, de conformitat amb els principis de necessitat i eficàcia, fonamenten aquesta disposició, amb lobjectiu de representar els diferents departaments de lAdministració valenciana làmbit competencial i dactuació dels quals tinga relació amb el sector del joc i la lluita contra el joc patològic.
Sha tingut en compte també el principi de proporcionalitat, ja que es recullen les disposicions necessàries i imprescindibles per a dur a terme actuacions públiques coordinades a la Comunitat Valenciana, en relació al sector del joc i del seu impacte en la societat valenciana.
Així mateix, sha garantit el principi de seguretat jurídica, ja que es tracta duna norma coherent amb la legislació autonòmica vigent i amb la resta de lordenament jurídic en matèria de joc.
Sha observat el principi de transparència, definint clarament en aquest decret els objectius i la justificació de la norma i possibilitant laccés als documents durant el procés de la seua elaboració, de conformitat amb la Llei 19/2013, de 9 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i la Llei 2/2015, de 2 dabril.
Finalment, sha tingut en consideració el principi deficiència, racionalitzant al màxim les càrregues administratives i la gestió dels recursos públics.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de ladministració de la Generalitat per a 2021.
Per tot això, dacord amb el que estableixen els articles 18.f, 28.c9 i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com larticle 49.1.31a de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller dHisenda i Model Econòmic i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió d1 de juliol de 2022,
DECRETE
Article 1. Naturalesa
1. La Comissió Tècnica de Coordinació Interadministrativa en Matèria de Joc (en endavant, Comissió Tècnica) és un òrgan de coordinació tècnica i administrativa de lAdministració valenciana en matèria de joc.
2. La Comissió Tècnica estarà adscrita a la conselleria competent en matèria de joc, si bé no participarà en la seua estructura jeràrquica, i comptarà amb el suport administratiu de la Subdirecció General de Joc, sense perjudici que, amb vista a la naturalesa multidisciplinària de les seues funcions, puga obtindre el suport daltres unitats administratives relacionades amb aquestes.
3. El funcionament de la Comissió Tècnica se sotmetrà, en tot cas, a la regulació bàsica de lEstat sobre òrgans col·legiats, a més del que es preveu en el present decret i el seu desplegament.
Article 2. Funcions
Les funcions de la Comissió Tècnica seran les següents:
a) Analitzar la situació del sector del joc i la incidència de les activitats del joc en la societat valenciana, elaborant estudis que analitzen limpacte social i sobre la salut pública dels establiments on es practique el joc.
b) Coordinar les actuacions relacionades amb laplicació de la Llei 1/2020, d11 de juny, de la Generalitat, de regulació del joc i de prevenció de la ludopatia a la Comunitat Valenciana, i les normatives de desplegament per part de les administracions públiques valencianes, en particular pel que respecta al foment de les polítiques de joc responsable i la prevenció i lluita contra el joc patològic.
c) Elaborar i realitzar el seguiment de lEstratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic i els plans dacció corresponents, sota la coordinació de la conselleria competent en matèria de sanitat i salut pública i amb la col·laboració, almenys, de les parts membre de la Comissió de Joc.
d) Proposar itineraris o activitats formatives dorientació i sensibilització sobre la pràctica o ús, presencial o en línia, dels jocs datzar.
e) Proposar ladopció de mesures concretes en relació amb la publicitat del joc en els mitjans de comunicació de titularitat pública o, si fa el cas, privada.
f) Altres competències que se li atribuïsquen reglamentàriament.
Article 3. Composició de la Comissió Tècnica
1. La composició de la Comissió Tècnica serà la següent:
a) Presidència: la persona que ostente la titularitat de la direcció general amb competències en matèria de joc. Serà substituïda, en cas de vacant, absència o malaltia, de conformitat amb les normes reguladores sobre la matèria, aplicables en la conselleria competent en matèria de joc, o bé mitjançant resolució específica de la mateixa direcció general sobre tal qüestió.
b) Vocalies:
1. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General de Salut Pública i Addiccions.
2. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General dAssistència Sanitària.
3. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General dAtenció Primària i Autonomia Personal.
4. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General dInfància i Adolescència.
5. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General de lInstitut Valencià de la Joventut.
6. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General dInclusió Educativa.
7. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General Operativa.
8. La persona que ostente la titularitat de la Direcció General de Coordinació del Diàleg Social.
9. La persona representant de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
c) Secretaria: exercirà la Secretaria la persona titular de la Subdirecció General de Joc o persona que delegue, que actuarà amb veu però sense vot. En cas de vacant, absència o malaltia serà substituïda per personal funcionarial de la Subdirecció General de Joc.
2. Les persones titulars dels òrgans directius membres de la Comissió Tècnica designaran una persona suplent, a la qual correspondrà la seua substitució en cas dabsència, vacant o malaltia i, en general, quan concórrega causa justificada. La persona substituta ostentarà, com a mínim, un lloc amb nivell de cap de Servei o equivalent, sense que puga exceptuar-se aquesta obligació llevat que en lòrgan directiu resultara una exigència dimpossible compliment, la qual cosa haurà dacreditar-se davant la Presidència de la Comissió. En la composició de la Comissió es garantirà la presència equilibrada de dones i homes.
3. Si algun dels òrgans directius, membres de la Comissió Tècnica, vera desdoblades les seues competències de manera que les assumides pel nou òrgan que les rebera també es correspongueren amb els fins daquesta comissió tècnica, aquest últim també adquirirà la condició de membre, sense que això supose el cessament de lanterior, llevat que làmbit competencial resultant siga alié a tals fins, i correspondrà lliurement a la Presidència de la Comissió Tècnica lapreciació daquestes circumstàncies. En el cas que concorregueren diverses de les matèries ressenyades en un sol òrgan directiu, el seu titular designarà una altra o altres persones que el representen en el segon i successius exercicis competencials, per a fer efectiva, així, el vot de la matèria corresponent.
4. Les persones membres de la Comissió Tècnica perdran la seua condició de tals per alguna de les causes següents:
a) Per cessament en el càrrec per raó del qual es va efectuar el nomenament.
b) Per revocació per qui va fer la designació, en el cas dels vocals suplents.
c) Per defunció o una altra causa sobrevinguda que impedisca el normal desenvolupament de la seua comesa.
Article 4. Funcions de la Presidència
Correspon a la Presidència:
a) Ostentar la representació de la Comissió Tècnica.
b) Acordar les convocatòries de les sessions ordinàries i extraordinàries.
c) Fixar lordre del dia de les sessions, tenint en compte, si fa el cas, les propostes i peticions formulades pels seus membres, en els termes previstos en aquest decret.
d) Presidir i alçar les sessions, moderar el desenvolupament dels debats i dirimir els empats en les votacions amb el seu vot de qualitat.
e) Quantes altres funcions se li atribuïsquen per normes legals, reglamentàries o en desplegament daquestes.
Article 5. Funcions de la Secretaria
Correspon a la Secretaria:
a) Efectuar la convocatòria de les sessions.
b) Estendre les actes de les sessions del Ple, autoritzades amb la seua signatura i el vistiplau de la persona titular de la Presidència, i donar el curs corresponent als acords que sadopten.
c) Custodiar la documentació de la Comissió Tècnica.
d) Expedir certificats dactes i acords.
e) Impulsar o seguir lexecució de les funcions recollides en larticle 2.
f) Les altres que siguen inherents a la secretaria, amb la finalitat de prestar el suport administratiu necessari per al correcte funcionament de la Comissió Tècnica.
Article 6. Nomenament dels vocals
El nomenament de les persones vocals, tant titulars com suplents, de la Comissió Tècnica sefectuarà pel titular de lòrgan directiu amb competències en matèria de joc.
Article 7. Normes de funcionament
1. Les sessions de la Comissió Tècnica es podran celebrar en qualsevol lloc que decidisca la Presidència.
2. La Comissió Tècnica es reunirà en sessió ordinària, almenys, una vegada dins de cada període semestral i, extraordinàriament, quan la convoque la Presidència, per pròpia iniciativa o a petició, com a mínim, de la meitat dels seus membres que, en tot cas, hauran de proposar la inclusió de temes en lordre del dia.
3. Les convocatòries seran remeses als membres de la Comissió Tècnica a través de mitjans electrònics, amb una antelació mínima de set dies, fent-hi constar lordre del dia juntament amb la documentació necessària per a la seua deliberació quan siga possible, les condicions en les quals se celebrarà la sessió i el sistema de connexió per a participar en la reunió. El termini de convocatòria podrà reduir-se en cas durgència, apreciada lliurement per la Presidència. Així mateix, aquesta podrà ampliar lordre del dia o remetre documentació complementària fins a quaranta-huit hores abans de la celebració de la sessió.
4. Es considerarà aprovada en la mateixa sessió lacta de la Comissió Tècnica que, amb posterioritat a la reunió, siga distribuïda entre els membres i no siga objecte dobjeccions, o bé en reba la conformitat per qualsevol mitjà, en el termini de deu dies hàbils, de la qual cosa la persona que ostente la Secretaria deixarà expressió i constància. Per a aprovació en la sessió següent, serà remesa a cada membre juntament amb la convocatòria.
5. Qui ostente la Secretaria podrà emetre certificats sobre els acords que shagen adoptat sense perjudici de la posterior aprovació de lacta, si bé en els certificats dacords adoptats emesos amb anterioritat a laprovació de lacta es farà constar expressament tal circumstància.
6. Després de laprovació, lacta serà signada per la persona titular de la Secretaria.
7. La Comissió Tècnica podrà celebrar sessions en segona convocatòria, amb una diferència mínima entre la primera i la segona de quinze minuts, quan es realitze mitjançant mitjans electrònics, o de mitja hora si és presencial, sent necessària lassistència de les persones que ostenten la Presidència, la Secretaria i tres membres més perquè puga quedar constituïda vàlidament.
Article 8. Comité Assessor Permanent
Podrà constituir-se un comité assessor permanent, de caràcter no administratiu i tècnic, sense dependència orgànica o funcional de les conselleries o de la Comissió Tècnica, per a lassessorament a aquesta en els assumptes que a la mateixa concernisquen, especialment referent a lEstratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic i als plans dacció.
Les persones que siguen proposades per a integrar-se en aquest comité hauran de pertànyer a àmbits dactuació professional que es corresponguen amb els de la Comissió Tècnica, amb una experiència mínima de deu anys en aquests, condició lapreciació de la qual concernirà aquesta amb caràcter previ a la designació.
La composició, organització i funcionament del Comité Assessor Permanent es determinaran mitjançant resolució de la conselleria competent en matèria de joc.
Article 9. Persones expertes
Quan la naturalesa dels assumptes ho requerisca, o aquests no puguen ser atesos pel Comité Assessor Permanent, la Comissió Tècnica podrà convocar quantes persones expertes en matèries específiques considere oportú, a fi que, voluntàriament, informen sobre els assumptes que els siguen consultats.
Article 10. Despeses de funcionament
Las persones designades per a integrar la Comissió Tècnica, el Comité Assessor Permanent o les expertes exerciran les seues comeses sense caràcter retribuït i sense que lassistència a reunions done lloc a la percepció de cap remuneració per això.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Aprovació de lEstratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic
Laprovació de lEstratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic, que tindrà una periodicitat quinquennal, correspondrà al Consell, a proposta de la conselleria competent en matèria de joc.
Segona. Contingut i aprovació dels plans dacció
El contingut i laprovació dels plans dacció, daccions coordinades de prevenció i tractament de la ludopatia, vinculades amb el desenvolupament de lEstratègia Valenciana Integral de Prevenció i Tractament del Joc Patològic, la durada del qual no podrà ser inferior a dos anys, competirà a la persona titular de la conselleria competent en matèria de prevenció i tractament de les addiccions.
Tercera. Incidència pressupostària
Laplicació i desenvolupament daquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a les conselleries amb competències en matèria de joc i de sanitat universal i salut pública. En tot cas, haurà de ser atés amb els seus mitjans personals i materials.
DISPOSICIONS FINALS.
Primera. Autorització per al desplegament
Sautoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria de joc per a dictar les disposicions necessàries per al compliment i desplegament del que es disposa en el present decret.
Segona. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 1 de juliol de 2022
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
ARCADI ESPAÑA GARCÍA