DECRET 81/2020, de 24 de juliol, del Consell, de regulació del sistema de carrera professional del personal estatutari gestionat per la conselleria competent en sanitat [2020/6296]
(DOGV núm. 8871 de 31.07.2020) Ref. Base de dades 006065/2020
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 15.09.2020 Aquesta disposició afecta: Deroga: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Funció pública Sanitat Descriptors: Temàtics: qualificació del personal, remuneració del treball, professió sanitària, carrera professional , personal estatutari d'institucions sanitàries, monografies
DECRET 81/2020, de 24 de juliol, del Consell, de regulació del sistema de carrera professional del personal estatutari gestionat per la conselleria competent en sanitat [2020/6296]
Índex
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
Article 2. Definició de la carrera professional
Article 3. Voluntarietat
Article 4. Graus de la carrera professional
Article 5. Accés a la carrera professional
Article 6. Reconeixement de serveis previs i enquadrament inicial en el grau corresponent
Article 7. Àrees davaluació
Article 8. Avaluació de lactivitat assistencial
Article 9. Avaluació dactivitat professional en situacions particulars
Article 10. Sol·licitud davaluació
Article 11. Informació al professional
Article 12. El grau 0 inicial
Article 13. El grau 1
Article 14. El grau 2
Article 15. El grau 3
Article 16. El grau 4
Article 17. Accés abreujat als graus 3 i 4
Article 18. Retribució dels graus de carrera
Article 19. Altres beneficis associats a la carrera professional
Article 20. Comissió de Seguiment de la Carrera Professional
Article 21. Comissions departamentals de supervisió i unitats davaluació
Article 22. Homologació de la carrera amb altres organismes vinculats a la conselleria competent en sanitat
Disposició addicional primera. Període exempt davaluació
Disposició addicional segona. Promoció professional
Disposició addicional tercera. Còmput de serveis prestats en diferents categories
Disposició addicional quarta. Reconeixement i pagament de graus de carrera professional a personal procedent daltres sistemes de carrera del personal gestionat per la conselleria competent en sanitat, daltres sectors de lAdministració de la Generalitat o daltres administracions públiques
Disposició addicional cinquena. Termini de resolució i sentit del silenci administratiu en sol·licituds relatives al reconeixement i pagament de carrera professional
Disposició derogatòria única. Normes que es deroguen
Disposició final primera. Personal de Salut Pública.
Disposició final segona. Habilitació de desplegament
Disposició final tercera. Entrada en vigor
El Decret 66/2006, de 12 de maig, del Consell, pel qual saprova el sistema de carrera professional en làmbit de les Institucions Sanitàries de la Conselleria de Sanitat, va vindre a desenvolupar la normativa estatal bàsica continguda en els articles 40 i 43.2.e) de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de lEstatut Marc del Personal Estatutari dels Serveis de Salut, en relació amb la carrera professional del personal gestionat per la conselleria competent en sanitat inclòs en els articles 6 i 7 de la Llei 44/2003, de 21 de novembre, dOrdenació de les Professions Sanitàries, és a dir, el personal de les professions sanitàries de titulació universitària tal com es defineixen en aquesta llei. Lesmentada disposició va constituir la primera norma en làmbit del personal de la Generalitat que va recollir aqueix dret, a lempara daqueixes normes daplicació al personal sanitari, i estableix la definició i organització del sistema de carrera professional, determinant els diferents graus, la manera daccés i la forma de progressió en funció dels mèrits obtinguts en quatre àrees davaluació. De manera semblant i gradual, donat el volum del personal, vindrien lany següent, 2007, normes del mateix rang i propòsit per a la resta del personal de gestió sanitària: el desenvolupament professional (Decret 85/2007, de 22 de juliol, del Consell) i la carrera del personal de salut pública (Decret 173/2007, de 5 doctubre, del Consell), que també són objecte de modificació en el moment actual, per les mateixes raons, cap a una regulació convergent.
Les modificacions introduïdes per aquest decret sobre lesmentat 66/2006 no són substancials pel que fa al text de larticulat precedent ni afecten el nucli del sistema de la carrera professional, excepte lassumpció del personal temporal a lefecte daconseguir la igualtat retributiva quant al cobrament del complement. Afecten sobretot els òrgans davaluació i de manera molt rellevant es concentren en les disposicions addicionals. No obstant això, atenent el que es disposa en el punt 4 de larticle 3 del Decret 24/2009, de 13 de febrer, del Consell, sobre la forma, lestructura i el procediment delaboració dels projectes normatius de la Generalitat, sha optat per aprovar un nou text que íntegrament reculla ordenadament tant allò que no es reforma com les modificacions introduïdes en la norma, per raons de seguretat jurídica i de correcció en la tècnica normativa, pel que es considera necessari aprovar un nou decret que substituïsca a lanterior.
La necessitat dintroduir modificacions en la regulació de la carrera professional té un doble origen. El primer ha sigut assumir la jurisprudència que determina no excloure al personal amb vinculació temporal, pel mer fet de ser-ho, de les retribucions inherents als diferents graus. El segon, simplificar els òrgans que intervenen en lavaluació i reconeixement daquests graus, la regulació dels quals en el decret precedent determinava una proliferació excessiva, innecessària per a la tasca assignada i moltes vegades impossible de complir davant la mera manca de personal suficient de la corresponent professió sanitària en làmbit en el qual havia de constituir-se. Una vegada assumida la necessitat de reforma, el nou text íntegre actualitza on correspon la denominació dels òrgans i institucions amb llenguatge de permanència; realitza algunes correccions de redacció puntuals on la precedent era clarament millorable; adapta les referències a la legislació vigent; elimina disposicions transitòries que ja no tenen sentit i incorpora altres addicionals que amplien el dret al reconeixement de la carrera professional en tres aspectes: en les situacions de promoció professional, tant temporal com definitiva, en la carrera que té origen en altres administracions públiques o en altres sectors de ladministració de la Generalitat i mitjançant la valoració ponderada de serveis avaluables prestats en altres grups de titulació.
Làmbit subjectiu daplicació daquest decret és coincident amb lanterior 66/2006, referit al personal gestionat per la conselleria competent en sanitat a qui sexigeix una titulació sanitària per a lexercici dels llocs que ocupa. Majoritàriament es tracta de personal estatutari del servei de salut de la Comunitat Valenciana, però també, en menor quantitat, personal funcionari de la Inspecció de Serveis Sanitaris (Decret 56/2006, de 28 dabril, del Consell) i personal funcionari de serveis centrals o direccions territorials que precisament és gestionat per la conselleria competent en sanitat per aquella exigència de titulació sanitària (Decret 235/2007, de 14 de desembre, del Consell). Per a mantindre aquell àmbit subjectiu de la norma i evitar al·lusions ambigües o parcials sha modificat el títol del decret respecte de lanterior, canviant la referència a «Institucions Sanitàries», que en tot cas és una denominació convencional que requeria una explicació addicional per a ajustar-la a làmbit declarat, per la més precisa de «gestionat per la conselleria competent en sanitat», i en el mateix sentit sha simplificat i adaptat la redacció de larticle 1.
Els següents articles, 2, 3 i 4, conserven el seu text o han sigut mínimament adaptats.
En larticle 5, que regula laccés a la carrera professional, es matisa amb major propietat que, estant configurada la carrera professional del personal de gestió sanitària com un sistema daccés pregat, a instàncies del personal amb dret a això, aqueix dret a sol·licitar naix amb la primera incorporació definitiva a un lloc de treball. La mera condició de personal fix, amb independència del temps de serveis prestats que reunisca, no és suficient per a sol·licitar lingrés i lavaluació, sinó que es requereix que la provisió del lloc ho haja sigut amb caràcter definitiu, la que sobté pels procediments ordinaris de selecció o provisió, la qual cosa atorga una presumpció de permanència dins de lorganització, això, és, de carrera professional. El servei de salut, fins i tot formant part de ladministració de la Generalitat, és una organització oberta al personal estatutari de la resta de serveis de salut, amb una legislació bàsica pròpia, lEstatut Marc del Personal Estatutari dels Serveis de Salut, Llei 55/2003, que garanteix aqueix dret. Aqueixa unitat a efecte de mobilitat ha exigit també uns criteris compartits dhomologació en el mutu reconeixement dels graus de carrera, en aplicació de larticle 40.3. de lEstatut Marc del Personal Estatutari dels Serveis de Salut, que es recullen en la Resolució de 29 de gener de 2007, de la Direcció General de Recursos Humans i Serveis Econòmic-Pressupostaris. Quan el primer ingrés en un lloc del nostre àmbit ho és mitjançant formes de provisió no definitives, com la comissió de serveis o el nomenament provisional, es reconeix a efectes retributius el grau que es porta de ladministració dorigen, si és que li ho va atorgar, a la qual encara sestà lligat, però mentre aqueixa situació persistisca no es pot instar lingrés en el nostre sistema de carrera ni té lloc el dret a la progressió.
Daltra banda, també es reconeix el dret del personal temporal a sol·licitar lavaluació dels seus serveis per a determinar si correspon la retribució dun determinat grau de carrera, per al que no es disposen regles específiques, participant així de les mateixes condicions daquest decret i normes de desplegament, amb la diferència que el personal temporal només aconsegueix el dret a la mateixa retribució, i no la resta de drets de la carrera professional que tenen a veure, essencialment, amb la mobilitat voluntària i els mèrits per a això.
En els articles 6 i 7, on ja es comença a parlar de lenquadrament i lavaluació, la modificació consisteix a adaptar la referència a la disposició que recull el període exempt davaluació, que abans figurava en la denominada transitòria primera i ara en laddicional primera, perquè en propietat no és alguna cosa que saplique transitòriament, sinó alguna cosa que saplica amb caràcter indefinit encara que es referisca als serveis prestats fins a una data determinada. També sapunta que tant per a lenquadrament inicial com per a la progressió haurà de tindres en compte la ponderació de serveis prestats en diferents grups que sincorpora en la disposició addicional tercera.
La regulació de lavaluació de lactivitat assistencial, anteriorment en larticle 8, sha desdoblegat, afegint en lactual article 9 supòsits especials caracteritzats per labsència dexercici professional efectiu en determinats períodes però que mereixen que sels assigne una determinada puntuació de referència, per gaudir duna especial protecció, o per la dificultat de determinar-la quan sha prestat servei en àmbits amb sistemes davaluació no homologables.
Larticle 10, que regula la sol·licitud davaluació per a progressar de grau, presenta com a novetat un període de tres mesos com a marge per a instar que permet retrotraure els efectes a la data de compliment dels requisits. Anteriorment, els efectes sacomodaven de manera estricta a la data de sol·licitud, la qual cosa imposava al personal una diligència extrema sobre aquest tema i venia provocant, com a reacció, moltes sol·licituds anticipades.
Fins a larticle 18, és a dir, al llarg de la part central del decret que regula els diferents graus, no hi ha modificacions ressenyables respecte a la norma anterior. En aquest article safig com a fonament de la retribució de la carrera professional, a més de la cita de larticle 43 de lEstatut Marc, daplicació al majoritari personal estatutari, lequivalent de larticle 117 de la Llei 10/2010, de 9 de juliol, dOrdenació i Gestió de la Funció Pública Valenciana, daplicació al personal funcionari gestionat per la conselleria competent en sanitat, part del qual pertanyia a làmbit daplicació de lanterior decret, i també del present, però sapreciava labsència dal·lusió a aqueix encaix legal que ara se salva.
En els articles 20 i 21 saborden les comissions de seguiment i avaluació del sistema de carrera, tant a nivell central com departamental. A part dadequar lesment als seus diferents components, sha simplificat el seu desplegament: en comptes dun òrgan de seguiment i la seua corresponent unitat davaluació per cada professió sanitària, centre i departament, ara es disposa un per cada àmbit departamental, la qual cosa resulta suficient per a la naturalesa de la seua activitat i pot ser assumit per la quantitat de personal implicat.
Ja en les disposicions addicionals, en la primera sactualitza la data del període exempt davaluació a la vigent en aquest moment, 30 de juny de 2014. Originalment el període exempt davaluació arribava fins a la data dentrada en vigor del Decret 66/2006 (1 de juliol de 2006), però després de la paralització del sistema de carrera durant els exercicis 2011, 2012 i 2013, en virtut del que es disposa en les corresponents lleis de pressupostos, i la reducció de les seues retribucions en els exercicis 2012 i 2013, per aplicació de larticle 11 del Decret llei 1/2012, del Consell, lAcord de la Mesa General de Negociació I de la Generalitat, sobre condicions de treball i retribucions del personal dels sectors de lAdministració de la Generalitat, docent, sanitari i de justícia, en el marc del diàleg social per al període 2014-2015, publicat per Resolució de 3 de desembre de 2013, del conseller dHisenda i Administració Pública (DOCV del 10 de desembre), que emmarca la superació daquelles mesures, va disposar que «A lefecte del reconeixement dels graus per nova incorporació o progressió en el sistema, tots els serveis prestats fins al 30 de juny de 2014 es consideraran avaluats satisfactòriament», acord assumit al mateix efecte per la Disposició Addicional Vint-i-novena de la llei 6/2013, de 26 de desembre (DOCV de 30 de desembre) i que també es plasma en lOrdre de la Conselleria de Sanitat 9/2014 d1 dagost, que regula el procediment davaluació.
La disposició addicional segona regula els efectes de la promoció professional en la carrera, tant quan es tracta de la promoció interna temporal, la del personal fix que ordenadament accedeix a un lloc duna altra categoria o cos i escala mitjançant un nomenament temporal, com a definitiva, això és, quan sadquireix la fixesa en una altra categoria mitjançant la superació del procés selectiu oportú, en tots dos casos reconeixent el dret a la carrera en termes que siga compatible amb la promoció professional i evitar que la seua pèrdua es convertira en un element desincentivador.
En la disposició addicional tercera, donat el temps transcorregut des de la implantació del sistema de carrera professional, sha considerat necessari fer una previsió sobre els supòsits de canvi de grup professional o de professió sanitària al llarg de la carrera professional del personal, des del punt de vista del còmput de serveis prestats. Perquè no suposen un perjudici en el sistema de carrera professional, la disposició permet valorar tots els serveis prestats evidentment, sempre que ho siguen dins de làmbit davaluació-, encara que ho hagen sigut en diferents grups de classificació, preveient per a això laplicació duns coeficients que ponderen aquesta valoració segons el grup de classificació del qual es tracte.
Per la seua part, la disposició addicional quarta dóna resposta a situacions que es venien produint quant a laccés a llocs de làmbit daquest decret per part de personal procedent daltres sistemes de carrera del personal gestionat per la conselleria competent en sanitat, daltres sectors de lAdministració de la Generalitat o daltres administracions públiques i no trobaven regulació expressa en la norma, regulant en quines condicions es produeix el reconeixement i pagament de graus de carrera professional a aquest personal.
Aquest decret sadequa als principis de bona regulació previstos en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les Administracions Públiques. Sha tingut en compte el principi de proporcionalitat i seguretat jurídica ja que és coherent amb el marc jurídic vigent i es dicta en el marc de les competències que té la Generalitat en matèria de sanitat. I finalment respecte als principis doportunitat, eficàcia, transparència i eficiència, la seua justificació està clarament definida en aquest preàmbul.
Aquest decret no es troba recollit en les previsions reglamentàries de lAdministració de la Generalitat per a lexercici 2020, però és necessària la seua adopció per a donar resposta als pronunciaments judicials respecte al personal temporal, que en algun cas sol·liciten de manera expressa a ladministració que en breu termini regule els aspectes que siguen necessaris sobre aquest tema.
Per tot això, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, prèvia negociació en la Mesa Sectorial de Sanitat, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i prèvia deliberació del Consell en la reunió de 24 de juliol de 2020,
DECRETE
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
És objecte daquest decret la regulació del sistema de carrera professional que resulta daplicació al personal amb titulació universitària de grau o, en el seu cas, amb llicenciatura o diplomatura inclòs en els articles 6 i 7 de la Llei dOrdenació de les Professions Sanitàries, la gestió de les quals es trobe conferida a la conselleria competent en sanitat.
Article 2. Definició de la carrera professional
1. Sentén per carrera professional del personal de làmbit daquest decret el dret del conjunt de professionals a progressar, de manera individualitzada, com a reconeixement al seu desplegament professional quant a coneixements, experiència i compliment dels objectius de la conselleria competent en sanitat.
2. La progressió a un grau superior de la carrera professional requerirà un període mínim de permanència en el grau anterior, així com lavaluació favorable dels mèrits que establisca la conselleria competent en sanitat. Tals graus es defineixen, una vegada adquirits, com consolidats i irreversibles.
Article 3. Voluntarietat
Laccés a la carrera té caràcter voluntari i el seu reconeixement individualitzat, sobre la base duna avaluació objectiva i reglada, comporta la percepció del corresponent complement retributiu de carrera, conforme a les previsions daquest decret.
Article 4. Graus de la carrera professional
1. Nombre de graus.
Sestableix una carrera professional sanitària amb 4 graus per a les persones amb titulació universitària de grau, o llicenciades o diplomades, incloses en els articles 6 i 7 de la Llei dOrdenació de les Professions Sanitàries, més un grau inicial o daccés.
2. Denominació dels graus de la carrera.
Els graus que componen la carrera professional són:
Grau G-0. Sense denominació específica.
Grau G-1. Adjunt/a.
Grau G-2. Expert/a.
Grau G-3. Referent.
Grau G-4. Consultor/a.
Article 5. Accés a la carrera professional
1. El personal de professió sanitària podrà sol·licitar laccés al sistema de carrera professional des que es produïsca la seua primera incorporació definitiva a un lloc de plantilla de personal sanitari adscrit a la conselleria competent en sanitat. A aquest efecte sentén per incorporació definitiva la reglamentàriament disposada per a la provisió del lloc, en oposició a altres formes de cobertura de caràcter temporal o provisional.
Per a fer efectiu aquest dret, la persona interessada haurà de realitzar la sol·licitud formal dinclusió en la carrera professional, en els termes que recullen les disposicions de desplegament daquest decret.
2. Així mateix, el personal temporal que reunisca més de cinc anys de serveis prestats avaluables podrà sol·licitar la pertinent avaluació a lexclusiu efecte de percebre les retribucions inherents al grau que li corresponga, per a la determinació del qual se seguiran les regles generals i específiques definides en el present decret i normes de desplegament.
Article 6. Reconeixement de serveis previs i enquadrament inicial en el grau corresponent
1. El temps de treball prèviament prestat en qualsevol institució sanitària pública serà tingut en compte per a la valoració dels anys de permanència necessaris per a accedir als diferents graus de carrera en els termes recollits en les disposicions de desplegament.
2. Lavaluació del temps de serveis prestats determinarà lenquadrament inicial en el grau de carrera que li corresponga, dacord amb els criteris definits en els articles 12 a 17 i tenint en compte les disposicions addicionals primera i tercera.
Article 7. Àrees davaluació
Per a la promoció a graus superiors es requerirà haver romàs en el grau anterior el mínim danys que sestableix en cada grau i complir els requisits determinats en relació amb lavaluació de les següents àrees, sense perjudici del que es disposa en les disposicions addicionals primera i tercera daquest decret:
a) Activitat assistencial: es valorarà lexperiència, lesforç personal i la qualitat assistencial. Per a la seua avaluació es tindrà en compte, en cada grau, el temps de permanència en el grau corresponent i el compliment dobjectius prèviament fixats mesurats mitjançant indicadors objectivables i referits a lactivitat i qualitat assistencials.
b) Adquisició de coneixements: es valorarà lassistència a activitats de formació contínua i continuada relacionades amb lexercici professional, sempre que estiguen acreditades oficialment. Per a la seua valoració es tindrà en compte, lassistència a cursos, doctorat, aprenentatge de noves tècniques, etc. sempre que incidisca positivament en una formació acreditada. Lavaluació es realitzarà conforme a loportú barem que shaurà daprovar en les disposicions de desplegament daquest decret i es tindran en compte les diferències en laccés a aquesta activitat, dependents de la naturalesa de cada institució.
c) Activitat docent i investigadora: es considerarà la participació en programes de formació continuada acreditada, participació com a personal col·laborador en treballs de recerca i publicacions científiques, singularment en les línies prioritzades per la conselleria competenet en sanitat i la contribució als programes dactualització i formació professional en làmbit de la seua àrea de coneixement. Lavaluació es realitzarà conforme a loportú barem que shaurà daprovar en les disposicions de desplegament daquest decret i es tindran en compte les diferències en laccés a aquesta activitat, dependents de la naturalesa de cada institució.
d) Compromís amb lorganització: es valorarà la participació voluntària en programes de millora de la qualitat assistencial, participació en comissions clíniques, grups de persones expertes, equips dinvestigació, grups de qualitat i acreditació, exercici de llocs directius o de coordinació i supervisió i, en general, el desplegament dactivitats que contribuïsquen de manera efectiva a la millora de lassistència sanitària.
Article 8. Avaluació de lactivitat assistencial
1. Dacord amb el principi deficiència, lavaluació de lactivitat assistencial a la qual fa referència larticle 7.a) daquest decret, es basarà en els mesuraments que es realitzen per a la determinació de la productivitat variable.
A lefecte del que es disposa en els punts 2.a) dels articles 13, 14, 15 i 16 daquest decret, es considerarà que qualsevol professional ha complit els objectius assistencials en un determinat any si, durant aquest, ha meritat alguna quantitat en concepte de productivitat variable, sense perjudici del que es preveu per a determinades situacions particulars en larticle següent
Si durant un exercici no existira partida pressupostària destinada al pagament de productivitat variable, lavaluació del compliment dobjectius es realitzarà aplicant, als objectius corresponents a eixe exercici, els mateixos criteris davaluació utilitzats lany anterior.
2. Quan lany avaluat no coincidisca amb lany natural, es prendrà, com a mesura del compliment dels objectius assistencials, la mitjana dels resultats de cadascun dels anys, ponderada pel temps efectiu computat de cada any.
Article 9. Avaluació dactivitat assistencial en situacions particulars
1. Es considerarà que la valoració del compliment dobjectius ha sigut igual a lobtinguda a lefecte de productivitat per la unitat o centre de menor rang a la qual estiga adscrit el lloc, en la proporció corresponent, durant el temps en què el personal es trobe en alguna de les següents situacions:
a) Permís per acció sindical.
b) Permís per raons de maternitat, paternitat, adopció o acolliment.
c) Permís o excedència per raó de violència de gènere.
d) Serveis especials.
e) Excedència per cura de familiars.
2. Quan saporten serveis prestats fora de làmbit daplicació daquest decret amb un sistema davaluació dobjectius al qual no siga possible assignar una determinada puntuació, es considerarà que aquesta es correspon amb lobtinguda a lefecte de productivitat per la mitjana del personal de tots els centres gestionats per la conselleria competent en sanitat, en la proporció corresponent.
3. Durant els permisos per a lassistència a cursos o seminaris de formació o per a participar en programes acreditats de cooperació nacional o internacional o en activitats i tasques docents o dinvestigació sobre matèries relacionades amb lactivitat dels serveis de salut, es considerarà que els objectius assistencials shan complit plenament, sempre que sacredite laprofitament.
Article 10. Sol·licitud davaluació
1. Quan qualsevol professional estiga o crega estar en condicions de progressar al grau següent de carrera professional, haurà de sol·licitar voluntàriament lavaluació en els termes regulats en aquest decret, mitjançant el formulari específic que es publicarà amb la normativa de desplegament.
2. En tant que la sol·licitud es presente dins dels tres mesos posteriors al compliment dels requisits de progressió, els efectes econòmics i administratius del reconeixement del grau de carrera professional es referiran al dia en què es van complir. No obstant això, si la sol·licitud sefectua una vegada transcorreguts els esmentats tres mesos, els efectes econòmics i administratius es reconeixeran des de la data de sol·licitud.
Article 11. Informació al professional
La conselleria competent en sanitat establirà els mitjans oportuns per a garantir que qualsevol professional puga conéixer periòdicament quina és la situació del seu expedient de carrera professional i, en particular, quina és la seua puntuació en cadascuna de les àrees davaluació.
Article 12. El grau 0 o inicial
Al grau 0 o inicial es pot accedir des del mateix moment en què socupa de manera definitiva una plaça de plantilla de personal sanitari amb adscripció a la conselleria competent en sanitat, sempre que es complisquen els requisits de larticle 1 daquest decret. Aquest grau no porta aparellat un complement retributiu de carrera.
Article 13. El grau 1
1. Requisits daccés:
Per a accedir al grau 1, sense perjudici del que es disposa en larticle 6, es requereix:
a) Haver prestat servei al Sistema de Salut durant almenys 5 anys en el grau de base 0.
b) Haver obtingut un mínim de 50 crèdits en la suma de la valoració de les àrees davaluació contingudes en larticle 7.
2. Valoració de les àrees davaluació:
a) Activitat assistencial: fins a 70 crèdits, obtinguts de la següent forma:
Permanència en el grau 0: fins a un màxim de 50 crèdits, assignant-se 10 crèdits per cada any en què es complisquen els objectius i 5 per cada any en què no es complisquen.
Assoliment dobjectius: fins a 20 crèdits obtinguts en multiplicar per 20 el valor mitjà dels tres millors resultats de compliment dobjectius.
b) Adquisició de coneixements: fins a 10 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
c) Activitat docent i investigadora: fins a 10 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
d) Compromís amb lorganització: fins a 10 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
Article 14. El grau 2
1. Requisits daccés:
Per a accedir al grau 2, sense perjudici del que es disposa en larticle 6, es requereix:
a) Haver prestat servei al Sistema de Salut durant almenys 5 anys en el grau 1.
b) Haver obtingut un mínim de 55 crèdits en la suma de la valoració de les àrees davaluació contingudes en larticle 7.
2. Valoració de les àrees davaluació:
a) Activitat assistencial: fins a 65 crèdits, obtinguts de la següent forma
Permanència en el grau 1: fins a un màxim de 45 crèdits, assignant-se 9 crèdits per cada any en què es complisquen els objectius i 5 per cada any en què no es complisquen.
Assoliment dobjectius: fins a 20 crèdits obtinguts en multiplicar per 20 el valor mitjà dels tres millors resultats de compliment dobjectius, durant el temps de permanència en el grau 1.
b) Adquisició de coneixements: fins a 10 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
c) Activitat docent i investigadora: fins a 10 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
d) Compromís amb lorganització: fins a 15 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
Article 15. El grau 3
1. Requisits daccés:
Per a accedir al grau 3, sense perjudici del que es disposa en larticle 6, es requereix:
a) Haver prestat servei al Sistema de Salut durant almenys 6 anys en el grau 2.
b) Haver obtingut un mínim de 60 crèdits en la suma de la valoració de les àrees davaluació contingudes en larticle 7.
2. Valoració de les àrees davaluació:
a) Activitat assistencial: fins a 60 crèdits, obtinguts de la següent forma
Permanència en el grau 2: fins a un màxim de 48 crèdits, assignant-se 8 crèdits per cada any en què es complisquen els objectius i 4 per cada any en què no es complisquen.
Assoliment dobjectius: fins a 12 crèdits obtinguts en multiplicar per 12 el valor mitjà dels tres millors resultats de compliment dobjectius, durant el temps de permanència en el grau 2.
b) Adquisició de coneixements: fins a 5 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
c) Activitat docent i investigadora: fins a 15 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
d) Compromís amb lorganització: fins a 20 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
Article 16. El grau 4
1. Requisits daccés:
Per a accedir al grau 4, sense perjudici del que es disposa en larticle 6, es requereix:
a) Haver prestat servei al Sistema de Salut durant almenys 6 anys en el grau 3.
b) Haver obtingut un mínim de 65 crèdits en la suma de la valoració de les àrees davaluació contingudes en larticle 7.
2. Valoració de les àrees davaluació:
a) Activitat assistencial: fins a 55 crèdits, obtinguts de la següent forma
Permanència en el grau 3: fins a un màxim de 42 crèdits, assignant-se 7 crèdits per cada any en què es complisquen els objectius i 4 per cada any en què no es complisquen.
Assoliment dobjectius: fins a 13 crèdits obtinguts en multiplicar per 13 el valor mitjà dels tres millors resultats de compliment dobjectius.
b) Adquisició de coneixements: fins a 5 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
c) Activitat docent i investigadora: fins a 20 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
d) Compromís amb lorganització: fins a 20 crèdits, dacord amb el barem corresponent.
Article 17. Accés abreujat als graus 3 i 4
Lobtenció dentre 75 i 90 crèdits en lavaluació per a accedir al grau 1 o al grau 2 podrà utilitzar-se per a reduir en 6 mesos el temps de permanència necessari per a passar al grau 3. Si aquest requisit es compleix simultàniament en els graus 1 i 2, la reducció serà d1 any.
En el cas que la puntuació se situe per damunt dels 90 crèdits, la reducció serà el doble de les indicades en el paràgraf anterior.
Si, com a conseqüència del que es disposa en el paràgraf anterior, el temps de reducció supera els 12 mesos, es reduirà en un any el temps de permanència necessari per a passar al grau 3 i saplicarà la reducció restant al temps de permanència necessari per a passar al grau 4. En cap cas, el temps de permanència en cadascun dels graus necessari per a accedir al grau següent podrà ser inferior a 5 anys.
Article 18. Retribució dels graus de carrera
Les retribucions derivades de laplicació de la carrera professional queden enquadrades en el complement de carrera professional regulat en larticle 43.2.e) de la Llei 55/2003, de 16 de desembre, de lEstatut Marc del Personal Estatutari dels Serveis de Salut, i articles 76.a) i 117.2 de la Llei dOrdenació i Gestió de la Funció Pública Valenciana, en el cas del personal funcionari. Aquestes retribucions sadequaran i actualitzaran periòdicament dacord amb el que disposen les lleis anuals de pressupostos o altres disposicions legals a aquest efecte. La quantia del complement de carrera professional vigent al temps de la publicació del present decret es conté en lAnnex.
La retribució de la carrera professional tindrà caràcter mensual i anirà associada a lobtenció dun determinat grau de carrera.
Article 19. Altres beneficis associats a la carrera professional
El grau aconseguit en la carrera professional serà un mèrit a valorar en els processos per a trasllats, concursos, accés a places de responsabilitat en gestió clínica, direccions de servei o de secció, personal coordinador datenció primària, direccions dInstitucions i responsables dunitats de gestió assistencial. També serà mèrit a valorar per a la participació com a personal docent en programes dactualització i formació professional en làmbit de la seua àrea de coneixement, així com en programes de cooperació nacional o internacional o en activitats i tasques docents o dinvestigació sobre matèries relacionades amb la seua àrea de coneixement.
Article 20. Comissió de Seguiment de la Carrera Professional
1. Es crea la Comissió de Seguiment de la Carrera Professional, amb la finalitat de supervisar i avaluar el funcionament del sistema de carrera professional i realitzar les recomanacions pertinents.
2. La Comissió de Seguiment de la Carrera Professional estarà presidida per la persona titular de la Sotssecretaria de la conselleria competent en sanitat, i comptarà com a vocals amb les persones titulars de les direccions generals dependents daquesta Sotssecretaria, amb les persones representants de ladministració que siguen designades per la persona titular de la Sotssecretaria i amb una persona representant de cadascun dels sindicats presents en la Mesa Sectorial de Sanitat. Les funcions de secretaria de la Comissió seran exercides per la persona titular de la direcció de gestió sanitària a la qual satribuïsca la implementació dels acords de gestió i la determinació de la productivitat general per compliment dobjectius.
La Comissió tindrà caràcter paritari, de manera que, amb independència del nombre concret de persones vocals designades per ladministració i pels sindicats, el pes dels vots duna i una altra part serà equivalent.
3. En la designació de les persones components daquesta comissió, es procurarà la presència equilibrada de dones i homes, en aplicació del previngut en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat de dones i homes i en la Llei 9/2003, de 2 dabril, de la Generalitat, per a la igualtat entre Dones i Homes, havent de justificar-se expressament quan això no siga possible.
4. Quant al seu règim de funcionament, la comissió es regirà per les normes relatives als òrgans col·legiats, contingudes en la Llei 40/2015, d1 doctubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
Article 21. Comissions departamentals de supervisió i unitats davaluació
1. Comissions departamentals de supervisió. En cada departament de salut, així com en els centres o estructures dàmbit supradepartamental, es constituirà una Comissió Departamental de Supervisió de la carrera professional a la qual es donarà compte dels procediments davaluació que hagen tingut lloc. Estarà presidida per la persona que exercisca la gerència del Departament de Salut o Direcció de centre o la persona, pertanyent a lequip directiu, que es designe com a suplent, i ostentarà la secretaria la persona que exercisca direcció econòmica o càrrec equivalent o persona a qui es designe com a suplent. Comptarà com a vocals, almenys, amb una persona de cada professió sanitària i una persona representant per cadascun dels sindicats presents en la Mesa Sectorial de Sanitat. La periodicitat ordinària de la seua convocatòria serà trimestral.
En la designació de les persones components daquesta comissió, es procurarà la presència equilibrada de dones i homes, en aplicació del previngut en la Llei orgànica 3/2007, de 22 de març, per a la igualtat de dones i homes i en la Llei 9/2003, de 2 dabril, de la Generalitat, per a la igualtat entre Dones i Homes, havent de motivar-se expressament quan això no siga possible.
2. Unitats davaluació. El procediment davaluació serà portat a efecte pel personal de la unitat de gestió del departament o centre, dacord amb les regles establides en aquest decret i amb les normes a aquest efecte dictades en el seu desplegament, per al que podrà comptar amb la col·laboració de personal de la professió sanitària de què es tracte que tinga reconeguts els graus 3 o 4.
Article 22. Homologació de la carrera amb altres organismes vinculats a la conselleria competenet en sanitat
Es podran establir els oportuns acords amb els consorcis, concessions administratives o altres organismes emmarcats en les diferents fórmules de gestió recollides per la Llei 15/1997, de 25 dabril, sobre habilitació de noves formes de gestió del Sistema Nacional de Salut i per la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de Salut de la Comunitat Valenciana, amb la finalitat de garantir lhomologació del grau de carrera obtingut pel seu personal i el dels esmentat centres.
Disposicions addicionals
Primera. Període exempt davaluació
Els serveis prestats en qualsevol institució sanitària pública fins al 30 de juny de 2014 queden exempts davaluació, per la qual cosa es considerarà que durant els mateixos shan complit plenament els requisits assistencials i, en la part proporcional, la resta de requisits.
Segona. Promoció professional
1. El personal que es trobe en situació de promoció interna temporal únicament podrà accedir a la carrera professional en la categoria o cos i escala en la qual té el nomenament fix, i tindrà dret a percebre el complement corresponent. No obstant això, en tant com a personal temporal poguera correspondre-li la retribució dun complement associat a un grau de carrera respecte a la categoria que exerceix, i a aquest exclusiu efecte, podrà optar per sol·licitar lavaluació pertinent.
2. El personal que obtinga nomenament fix en una categoria diferent a aquella on té reconegut un determinat grau de carrera o desenvolupament professional, continuarà percebent el complement retributiu corresponent a aquest grau de carrera o desenvolupament professional fins que sel reconega un grau de carrera o desenvolupament professional en la nova categoria la quantia de la qual supere la daquell.
3. En cap cas es podrà percebre de manera simultània el complement de carrera o desenvolupament professional per més duna categoria professional.
Tercera. Còmput de serveis prestats en diferents categories
1. En el cas que saporten períodes de serveis prestats en categories pertanyents a diferents grups o subgrups de classificació a lefecte de determinar el temps de permanència necessari per a accedir als diferents graus de carrera, es computaran de manera proporcional, segons el quadre següent
Grupos/Subgrupos anteriores
A1 A2 B C1 C2 AP
Grupo/Subgrupo actual A1 1 0,65 0,50 0,42 0,33 0,25
A2 1 1 0,77 0,64 0,51 0,38
B 1 1 1 0,83 0,67 0,50
C1 1 1 1 1 0,80 0,60
C2 1 1 1 1 1 0,75
AP 1 1 1 1 1 1
2. El temps de serveis prestats mitjançant el sistema de millora docupació en llocs de treball adscrits a categories o cossos i escales daltres professions sanitàries diferents a la de pertinença computarà a lefecte de carrera professional en el grup o subgrup del lloc en el qual estiga adscrit en millora docupació.
3. Els serveis prestats en llocs de treball dun col·lectiu professional que haguera sigut objecte duna reclassificació mitjançant un pla dordenació de personal que suposara el pas a un grup o subgrup superior, sentendran prestats en aquest últim sense laplicació dels factors de ponderació previstos en lapartat 1 daquesta disposició.
Quarta. Reconeixement i pagament de graus de carrera professional a personal procedent daltres sistemes de carrera del personal gestionat per la conselleria competent en sanitat, daltres sectors de lAdministració de la Generalitat o daltres administracions públiques
El personal que, procedent daltres sistemes de carrera del personal gestionat per la conselleria competent en sanitat, daltres sectors de lAdministració de la Generalitat o daltres administracions públiques passe a exercir un lloc de làmbit daplicació daquest decret, tindrà dret al reconeixement i pagament de graus de carrera professional dacord amb el que sestableix en aquesta disposició addicional.
Quan el lloc sobtinga pel procediment de provisió reglamentari que corresponga, podrà sol·licitar en qualsevol moment la seua inclusió ordinària en el sistema de carrera professional descrit en aquest decret i sestarà a lenquadrament inicial resultant. No obstant això, quan ja tinguera reconegut un grau de carrera professional en origen podrà optar per conservar aquest, que es retribuirà dacord amb la quantia aplicable per al lloc obtingut. Sobre aquest reconeixement del pagament del grau dorigen no és possible aplicar la progressió establida per al sistema de carrera daquest decret.
Quan el lloc sobtinga per comissió de serveis o nomenament provisional, i mentre perduren, se li aplicarà el grau que tinguera reconegut en origen, en la quantia establida per al lloc exercit.
El que sestableix en aquesta disposició addicional només és aplicable als supòsits daccés a un lloc pels procediments de provisió descrits. No és aplicable quan el lloc shaja obtingut a través de procediments de selecció de personal de nou ingrés, per al que sestarà a laplicació del que es disposa en larticulat daquest decret i normes de desplegament.
Cinquena. Termini de resolució i sentit del silenci administratiu en sol·licituds relatives al reconeixement i pagament de carrera professional
De conformitat amb el que sestableix en larticle 78 de la Llei 16/2008, de 22 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera i dOrganització de la Generalitat, ladministració haurà de resoldre i notificar les sol·licituds relatives al reconeixement i pagament de carrera professional en un termini no superior a tres mesos. Una vegada transcorregut sense que haja recaigut resolució expressa, les persones interessades podran entendre desestimada la seua sol·licitud a aquest efecte dinterposar el recurs procedent.
Disposició derogatòria
Única. Normes que es deroguen
Queda derogat el Decret 66/2006, de 12 de maig, del Consell, pel qual saprova el sistema de carrera professional en làmbit de les Institucions Sanitàries de la Conselleria de Sanitat, així com quantes disposicions digual o inferior rang soposen al que es disposa en el present decret.
Disposicions finals
Primera. Personal de Salut Pública
Les persones funcionàries amb titulació universitària de grau o, en el seu cas, llicenciades o diplomades de titulació sanitària de làmbit de salut pública tindran accés a la carrera professional en els termes de la seua pròpia regulació a lempara de larticle 117.2 de la Llei 10/2010, de 9 de juliol, de la Generalitat, dOrdenació i Gestió de la Funció Pública Valenciana.
Segona. Habilitació de desplegament
Es faculta a la persona titular de la conselleria competent en sanitat per a dictar quantes disposicions requerisca lexecució i el desenvolupament daquest decret.
Tercera. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor el 15 de setembre de 2020.
València, 24 de juliol de 2020
El president de la Generalitat
Ximo Puig i Ferrer
La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública
Ana Barceló Chico
ANNEX
* Complement de carrera professional
* Quanties vigents en el moment de la tramitació, que poden ser actualitzades en el moment de la publicació
Subgrup A1 Euros/Any Subgrup A2 Euros/Any
Grau/ Grado 1 3.288,88 Grau/ Grado 1 2.137,94
Grau/ Grado 2 6.577,34 Grau/ Grado 2 4.275,46
Grau/ Grado 3 9.865,66 Grau/ Grado 3 6.412,84
Grau/ Grado 4 13.154,40 Grau/ Grado 4 8.550,36