Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 95/2016, de 29 de juliol, del Consell, de regulació, limitació i transparència del règim del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat. [2016/6577]

(DOGV núm. 7849 de 11.08.2016) Ref. Base de dades 006125/2016

DECRET 95/2016, de 29 de juliol, del Consell, de regulació, limitació i transparència del règim del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat. [2016/6577]
PREÀMBUL

L’article 19 del Decret Llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de mesures urgents de règim econòmic financer del sector públic empresarial i fundacional va establir les línies generals del règim del personal que ocupa llocs de caràcter directiu.
El Consell va prendre coneixement el 25 de novembre de 2011 de la resolució de la Conselleria d’Economia, Indústria i Comerç de 16 de novembre de 2011, mitjançant la qual es van aprovar unes pautes i instruccions relatives a l’execució d’est Decret Llei.
Amb posterioritat, es va aprovar la Llei 3/2012, de 6 de juliol de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, en la qual s’estableixen amb caràcter bàsic especialitats dels contractes mercantils i d’alta direcció del sector públic, en matèria d’indemnitzacions per extinció.

En l’àmbit de l’Administració General de l’Estat el personal directiu ha sigut regulat, entre una altra normativa, pel Reial Decret 451/2012, de 5 de març, sobre règim retributiu dels màxims responsables i directius en el sector públic empresarial i altres entitats, i per l’article 106.2.a) de la Llei 40/2015, d’1 d’octubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
També han incidit en el règim del personal que ocupa llocs de caràcter directiu la Llei 2/2015 de la Generalitat, de 2 d’abril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana el Títol II de la qual relatiu al bon govern resulta d’aplicació a «les persones que exercisquen càrrecs directius com a presidents, directors generals, directors gerents, consellers delegats i funcions executives assimilables en les organitzacions del sector públic instrumental de la Generalitat, així com qualsevol persona que haja subscrit un contracte laboral especial d’alta direcció»; i el Decret 56/2016, del Consell, de 6 de maig, pel qual s’aprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat.

Tot açò fa necessari, per a una major seguretat jurídica, dictar una norma que amb caràcter general i horitzontal desenvolupe i regule el règim del personal que ocupa llocs de caràcter directiu en els ens del sector públic instrumental de la Generalitat, que s’adapte a la normativa d’aplicació i als criteris que s’utilitzen per la jurisprudència en matèria de definició del personal directiu en el sector públic.

En el marc exposat, la finalitat de la norma és regular i limitar el nombre de directius que exerceixen les seues funcions en determinat sector públic instrumental de la Generalitat, així com l’establiment de criteris clars, uniformes i objectius per a la determinació de les seues retribucions.
Aquest decret s’articula en nou articles, una disposició addicional, una disposició derogatòria, i tres disposicions finals.
L’article 1 estableix l’objecte i l’àmbit d’aplicació, en aquest sentit cal assenyalar que el decret contempla una regulació de conjunt que s’aplicarà a tot el sector públic instrumental de la Generalitat, exceptuant per les seues particularitats de funcionament a organismes autònoms i als consorcis adscrits a la Generalitat atès que no estaven inclosos en l’article 19 del Decret Llei 1/2011.
En l’article 2 es defineix què s’entén per personal que ocupa llocs de caràcter directiu. Aquesta definició es realitza en dos sentits, d’una banda de forma positiva incloent en aquesta noció, igual que en l’Administració General d’Estat, a les persones que ostenten la màxima responsabilitat directiva dels ens; i per una altra de forma negativa: no són personal que ocupa llocs de caràcter directiu les persones que exercisquen alts càrrecs de l’Administració de la Generalitat o si la seua vinculació és funcionarial o estatutària. Atès que, com en l’article 3 s’especifica, la vinculació del personal que ocupa llocs de caràcter directiu en el sector públic instrumental de la Generalitat és la d’una relació laboral especial d’alta direcció, sense que en cap cas tinguen per aquesta vinculació la condició de personal empleat públic. Aquesta delimitació comprèn, de forma transparent i inequívoca, al personal que ocupa llocs de caràcter directiu en el màxim graó de direcció i en llocs intermedis.

En l’article 3 es regula el règim d’elecció i contractació, establint què òrgans són els competents per al seu nomenament i cessament, i els criteris i procediments per a la seua designació. Com a mesura de publicitat activa, aquestes designacions i cessaments seran publicats en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
En l’article 4 s’estableixen els criteris de classificació dels ens. I l’article 5 limita i estableix el nombre màxim de personal directiu dels ens en funció del seu grup de classificació.
L’article 6 regula detalladament el règim de retribucions, els seus límits, excepcions i òrgans competents per a acordar aquestes. S’arreplega expressament que en els límits retributius no es troben inclosos els imports percebuts en concepte de triennis; que s’aplicaran les limitacions retributives que establisquen les lleis anuals de pressupostos; i que és incompatible la percepció de retribucions per assistència a òrgans col·legiats.
L’article 7 estableix, de conformitat amb la legislació bàsica estatal, el règim d’extinció per desistiment, i la prohibició de clàusules de blindatge, atès que la indemnització està taxada de forma imperativa a set dies per any de servei amb un màxim de sis mensualitats.

L’article 8 preveu expressament l’aplicació de les obligacions derivades del Codi de Bon Govern, incloses les obligacions de presentar les declaracions d’activitats, i de béns i drets; així com del règim d’incompatibilitats.
En l’article 9 es regula que la creació de llocs de personal directiu no podrà suposar increment del capítol de despeses de personal del pressupost de l’ens.
Finalment, la disposició addicional única preveu un règim excepcional para determinats ens; i en les disposicions finals s’estableixen una sèrie de facultats de desenvolupament en la persona titular de la Conselleria competent en matèria de sector públic.
En conseqüència, d’acord amb l’article 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d’Hisenda i Model Econòmic, prèvia deliberació del Consell en la seua reunió del 29 de juliol de 2016,


DECRET

Article 1. Objecte i àmbit
Aquest decret té per objecte la regulació, limitació i transparència del règim del personal que ocupa llocs de caràcter directiu en el sector públic instrumental de la Generalitat integrat pels ens de l’article 2.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, excepte els seus organismes autònoms i consorcis.

Article 2. Definicions
1. Té la consideració de personal que ocupa llocs de caràcter directiu, sempre que no exercisquen un alt càrrec de l’Administració de la Generalitat, les persones que exercisquen la màxima responsabilitat dels ens, i el seu personal directiu, que a aquests efectes no té la consideració de personal empleat públic.
2. S’entén per la màxima responsabilitat l’exercici de la presidència executiva, conselleria delegada amb funcions executives, direcció general, gerència, intendència o persones que exercisquen la funció executiva de màxim nivell amb subjecció directa als òrgans superiors de govern o administració.
3. S’entén per personal directiu, el que actuant baix la dependència bé dels òrgans superiors de govern o administració dels ens, bé de les de persones que exercisquen la seua màxima responsabilitat, exercisca funcions separades amb autonomia i responsabilitat, només limitades pels criteris i instruccions emanades d’aquells.
4. No tindran la consideració de personal que ocupa llocs de caràcter directiu a l’efecte d’aquest decret, el personal funcionarial públic de l’Administració de la Generalitat adscrit amb aquesta condició a una entitat de dret públic de la Generalitat en llocs de naturalesa funcionarial. Tampoc tindran la consideració de personal que ocupa llocs de caràcter directiu a l’efecte d’aquest decret, el personal estatutari del Sistema Valencià de Salut adscrit amb aquesta condició a un ens del sector públic instrumental de la Generalitat en llocs de naturalesa estatutària.


Article 3. Règim d’elecció i contractació
1. La idoneïtat de l’elecció de personal que ocupa llocs de caràcter directiu es basarà en criteris de solvència acadèmica, professional, tècnica, científica o artística; experiència en l’acompliment de llocs de responsabilitat en la gestió pública o privada; capacitat de lideratge per a planificar, implementar i revisar estratègies, polítiques i programes que facen possible aconseguir per part de l’organització la seua missió i objectius a través d’una gestió amb indicadors; capacitat de comunicació i negociació; la formació en igualtat de gènere; el coneixement d’idiomes, especialment dels cooficials de la Comunitat Valenciana; o altres criteris específics relacionats amb les funcions assignades.
2. La designació i cessament del personal que exercisca la màxima responsabilitat dels ens es realitzarà d’acord amb els seus reglaments o estatuts i, a falta d’aquestes previsions, pel seu consell de direcció o òrgan col·legiat superior de govern o administració. Aquestes designacions i cessaments es realitzaran per la persona que exercisca la màxima responsabilitat, prèvia autorització del consell de direcció o òrgan col·legiat superior de govern o administració de l’ens, de conformitat amb la normativa de desenvolupament del Règim Jurídic del Sector Públic que resulte d’aplicació, i es publicaran en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana en el termini de 20 dies.
3. En el marc dels plans d’igualtat, s’haurà d’atendre de forma específica l’estratègia de l’ens per a la consecució real i efectiva del principi d’igualtat d’oportunitats entre dones i homes, corregint desigualtats de gènere i incorporant mesures per a fer realitat la igualtat de gènere en la seua organització en el nivell directiu.
4. Les persones que exercisquen la màxima responsabilitat o la direcció es vincularan amb els ens per un contracte d’alta direcció, que es regirà a més de per el que es disposa en aquest decret per: l’article 19 del Decret Llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de Mesures Urgents de Règim Economicofinancer del Sector Públic Empresarial i Fundacional; la disposició addicional octava de la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de reforma laboral; els articles que li siguen aplicable de les lleis anuals de pressupostos de la Generalitat; la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana; el Decret 56/2016, del Consell, de 6 de maig, pel qual s’aprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat; el Reial Decret 1382/1985, d’1 d’agost, que regula la relació laboral de caràcter especial del personal d’alta direcció, quan no s’opose al règim específic del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat establit en aquest decret, i en el Decret Llei 1/2011 i Llei 3/2012; i per la voluntat de les parts i altra normativa que resulte d’aplicació.

5. Els contractes d’alta direcció que se subscriguen hauran de comptar amb els informes que siguen preceptius de conformitat amb les lleis anuals de pressupostos de la Generalitat.
6. La determinació de les condicions de treball del personal que ocupa llocs de caràcter directiu compresos en l’article 2.1 del present decret no tindrà la consideració de matèria objecte de negociació col·lectiva.

Article 4. Classificació d’ens
Els ens als quals es refereix l’article 1 d’aquest decret es classificaren per grups, en funció dels següents criteris:
a) Naturalesa jurídica.
b) Característiques del sector en el qual desplega la seua activitat.
c) Pressupost
d) Personal de plantilla.

Article 5. Nombre de personal directiu
1. El nombre màxim de personal directiu al que es refereix l’article 2.3 d’aquest decret en funció del grup de classificació de l’ens serà:

Grup I: 3 com a màxim;
Grup II: 2 com a màxim;
Grup III: 1 com a màxim.
2. Excepcionalment mitjançant acord del Consell, a proposta motivada de la conselleria d’adscripció o dependència de l’ens per raó de la matèria, es podrà autoritzar que els ens dels grups I i II puguen disposar d’un lloc de caràcter directiu més dels previstos en l’apartat anterior.


Article 6. Retribucions
1. El límit de la quantia total de les retribucions que, per qualsevol concepte, han de percebre les persones que exercisquen la màxima responsabilitat no pot excedir de la retribució íntegra anual establida per a les persones titulars de direccions generals del Consell en les respectives lleis de pressupostos de la Generalitat, amb les següents excepcions:

a) Quan en virtut d’una disposició aquest personal ostente el rang de sotssecretaria o secretaria autonòmica, el límit màxim de les seues retribucions serà l’establit en les lleis de pressupostos anuals de la Generalitat per a aquests llocs d’alts càrrecs.
b) Quan per casusas degudament justificades, vinculades a la competitivitat externa o l’especial qualificació, el Consell autoritze prèviament una determinada quantia atenent a les circumstàncies concurrents en cada cas. Aquesta autorització exigirà una proposta motivada per part de l’òrgan de govern de l’ens que justifique que les retribucions se situen en valors de mercat en comparació de funcions i organitzacions substancialment similars; la Conselleria d’adscripció o de la qual depenga, abans d’elevar la proposta d’acord al Consell, la comunicarà a la conselleria competent en matèria de sector públic, i a la competent en matèria d’hisenda a l’efecte del que es disposa en l’article 31.7 de la Llei 11/2015, de 29 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a l’exercici 2016, o article equivalent de les posteriors lleis de pressupostos.
2. El límit de la quantia total de les retribucions que, per qualsevol concepte, ha de percebre el personal directiu al que es refereix l’article 2.3 d’aquest decret no pot excedir de les retribucions previstes en les corresponents lleis de pressupostos de la Generalitat per a cada exercici per a un lloc de l’Administració de la Generalitat de Sotsdirecció General.
Excepcionalment, per causes degudament justificades, vinculades a la competitivitat externa o l’especial qualificació, es podrà autoritzar una determinada quantia atenent a les circumstàncies concurrents en cada cas.
Se seguirà el procediment descrit en l’apartat 1.b d’aquest article, si bé l’autorització correspondrà al Consell quan les retribucions proposades igualen o superen les pròpies d’una direcció general, i a la persona titular de la Conselleria d’adscripció quan siguen inferiors.

3. El personal funcionarial de carrera de l’Administració de la Generalitat que siga contractat en règim d’alta direcció com a personal directiu de l’article 2.1 d’aquest decret tindrà dret a la percepció referida a 14 mensualitats, d’una quantia equivalent a l’antiguitat que vinguera percebent com a personal funcionarial. Aquesta quantia s’inclourà com a concepte retributiu diferenciat en el seu contracte d’alta direcció, sense que aquest concepte compute a l’efecte del límit establit en l’apartat primer del present article. La seua situació administrativa serà la que li corresponga segons la normativa en matèria de funció pública.

El personal laboral per temps indefinit d’ens del sector públic instrumental de la Generalitat que siga contractat en règim d’alta direcció com a personal directiu de l’article 2.1 d’aquest decret, tindrà dret a seguir percebent una quantia equivalent a l’antiguitat que es vinguera percebent en l’ens de procedència. Aquesta quantia s’inclourà com a concepte retributiu diferenciat en el seu contracte, sense que aquest concepte compute a l’efecte del límit establit en l’apartat primer del present article. La situació en la qual, si escau, podrà ser declarat aquest personal laboral i les seues conseqüències jurídiques es regiran pel que es disposa en la legislació laboral i les altres normes convencionalment aplicables.
4. Les retribucions del personal directiu comprès en aquest decret se subjectaran a les limitacions retributives previstes, si escau, en les lleis anuals de pressupostos de la Generalitat.
5. La percepció de les retribucions que s’estableixen en aquest article és incompatible amb el cobrament d’indemnitzacions per assistències a les reunions dels òrgans col·legiats superiors de govern o administració dels ens.
6. La compensació per despeses en concepte de dietes, desplaçaments i altres anàlegs ocasionats en actes derivats de l’exercici de les funcions del personal directiu serà l’establit en l’article 29 del Decret 56/2016 pel qual s’aprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat.


Article 7. Extinció per desistiment
1. De conformitat amb la legislació bàsica, l’extinció per desistiment de l’empresa dels contractes d’alta direcció de les persones que presten serveis en el sector públic instrumental de la Generalitat, qualsevol que fora la data de la seua celebració, únicament donarà lloc a una indemnització no superior a set dies per any de servei de la retribució anual en metàl·lic, amb un màxim de sis mensualitats, para el càlcul de les quals s’estarà al que es disposa en la legislació bàsica.
2. Quan la persona, el contracte mercantil o d’alta direcció de la qual s’extingisca per desistiment de l’empresa, siga personal funcionarial de carrera de l’Estat, de les Comunitats Autònomes o de les Entitats Locals, o siga personal empleat d’entitat integrant del sector públic estatal, autonòmic o local amb reserva de lloc de treball, no tindrà dret a indemnització alguna.
3. El desistiment haurà de ser comunicat per escrit, amb una antelació de, almenys, quinze dies naturals. En cas d’incompliment del preavís esmentat, l’entitat haurà d’indemnitzar amb una quantia equivalent a la retribució corresponent al període de preavís incomplit.

4. Seran nul·les de ple dret les clàusules dels contractes d’alta direcció que s’oposen a l’establit en present article.

Article 8. Bon govern
1. El personal directiu inclòs en l’article 2.1 d’aquest decret haurà de presentar les declaracions d’activitats, de béns i interessos i de rendes percebudes, de conformitat amb el títol III del Decret 56/2016, del Consell de 6 de maig, pel qual s’aprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat.
2. Al personal directiu inclòs en l’article 2.1 d’aquest decret li seran aplicables els principis d’actuació, codi de bon govern i obligacions arreplegades en la Llei 2/2015, de 2 d’abril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, i en el Decret 56/2016. En el contracte laboral especial d’alta direcció constarà expressament l’adhesió individual a aquest Codi de Bon Govern.

Així mateix li serà aplicable el règim de responsabilitats establit en el Títol VIII de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, d’Hisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.

3. Els ens inclosos en l’àmbit d’aplicació d’aquest decret hauran de fer pública la informació detallada en l’article 9.4 de la Llei 2/2015.


Article 9. Clàusula de no increment de despesa
La creació de llocs de personal directiu de l’article 2.1 del present decret no podrà suposar increment del capítol de despeses de personal del pressupost de l’ens.


Disposició addicional

Règim especial
Excepcionalment, els ens Societat de Projectes Temàtics de la Comunitat Valenciana, SA, Construccions i Infraestructures Educatives, SA, i Institut Portuari d’Estudis i Cooperació de la Comunitat Valenciana-FEPORTS per als quals es va establir un mandat d’extinció o exclusió del sector públic en la Llei 1/2013, de 21 de maig, de la Generalitat, de Mesures de Reestructuració i Racionalització del Sector Públic Empresarial i Fundacional, o en la Llei 5/2013, de 23 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d’Organització de la Generalitat, així com la mercantil Ciutat de la Llum, SA, podran ser autoritzats per acord del Consell, a proposta motivada de la Conselleria de la qual depenguen o a la qual estiguen adscrits, a comptar amb un lloc de caràcter directiu dels quals es refereix l’article 2.3.


Disposició derogatòria

Queden derogades totes les disposicions d’igual o inferior rang en el que s’oposen al que es disposa en aquest decret.
Especialment, queden sense efecte les instruccions primera a sisena de la resolució de la Conselleria d’Economia, Indústria i Comerç de 16 de novembre de 2011, sobre l’execució de les disposicions transitòries segona a quarta del Decret Llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de mesures urgents de règim econòmic financer del sector públic empresarial i fundacional; així com la instrucció quarta de la resolució de 14 d’abril de 2016, de la Conselleria d’Hisenda i Model Econòmic, sobre mesures de control i publicitat activa en el sector públic instrumental de la Generalitat.


DISPOSICIONS FINALS

Disposició final primera. Classificació dels ens
Es faculta a la persona titular de la Conselleria competent en matèria de sector públic perquè, mitjançant ordre, concrete els requisits de cadascun dels criteris continguts en l’article 4 d’aquest decret, que determinaran la classificació dels ens en cadascun dels grups assenyalats en l’article 5.
La classificació de cadascun dels ens en un grup es realitzarà mitjançant resolució individualitzada de la conselleria competent en matèria del sector públic, previ estudi del compliment dels requisits de cadascun dels criteris.

Disposició final segona. Desenvolupament
Es faculta a la persona titular de la conselleria competent en matèria de sector públic per a dictar totes les disposicions que requerisquen el desenvolupament i execució d’aquest decret.

Disposició final tercera. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor l’endemà al de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 29 de juliol de 2016

El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER

El conseller d’Hisenda i Model Econòmic,
VICENT SOLER I MARCO

linea
Mapa web