DECRET 95/2016, de 29 de juliol, del Consell, de regulació, limitació i transparència del règim del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat. [2016/6577]
(DOGV núm. 7849 de 11.08.2016) Ref. Base de dades 006125/2016
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 12.08.2016 Aquesta disposició afecta: Afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Corregida per: Desenvolupada o complementada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Transparència administrativa Organització de l'administració Descriptors: Temàtics: transparència administrativa, accés a la informació, difusió de la informació, relació administració-administrat , monografies
DECRET 95/2016, de 29 de juliol, del Consell, de regulació, limitació i transparència del règim del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat. [2016/6577]
PREÀMBUL
Larticle 19 del Decret Llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de mesures urgents de règim econòmic financer del sector públic empresarial i fundacional va establir les línies generals del règim del personal que ocupa llocs de caràcter directiu.
El Consell va prendre coneixement el 25 de novembre de 2011 de la resolució de la Conselleria dEconomia, Indústria i Comerç de 16 de novembre de 2011, mitjançant la qual es van aprovar unes pautes i instruccions relatives a lexecució dest Decret Llei.
Amb posterioritat, es va aprovar la Llei 3/2012, de 6 de juliol de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, en la qual sestableixen amb caràcter bàsic especialitats dels contractes mercantils i dalta direcció del sector públic, en matèria dindemnitzacions per extinció.
En làmbit de lAdministració General de lEstat el personal directiu ha sigut regulat, entre una altra normativa, pel Reial Decret 451/2012, de 5 de març, sobre règim retributiu dels màxims responsables i directius en el sector públic empresarial i altres entitats, i per larticle 106.2.a) de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
També han incidit en el règim del personal que ocupa llocs de caràcter directiu la Llei 2/2015 de la Generalitat, de 2 dabril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana el Títol II de la qual relatiu al bon govern resulta daplicació a «les persones que exercisquen càrrecs directius com a presidents, directors generals, directors gerents, consellers delegats i funcions executives assimilables en les organitzacions del sector públic instrumental de la Generalitat, així com qualsevol persona que haja subscrit un contracte laboral especial dalta direcció»; i el Decret 56/2016, del Consell, de 6 de maig, pel qual saprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat.
Tot açò fa necessari, per a una major seguretat jurídica, dictar una norma que amb caràcter general i horitzontal desenvolupe i regule el règim del personal que ocupa llocs de caràcter directiu en els ens del sector públic instrumental de la Generalitat, que sadapte a la normativa daplicació i als criteris que sutilitzen per la jurisprudència en matèria de definició del personal directiu en el sector públic.
En el marc exposat, la finalitat de la norma és regular i limitar el nombre de directius que exerceixen les seues funcions en determinat sector públic instrumental de la Generalitat, així com lestabliment de criteris clars, uniformes i objectius per a la determinació de les seues retribucions.
Aquest decret sarticula en nou articles, una disposició addicional, una disposició derogatòria, i tres disposicions finals.
Larticle 1 estableix lobjecte i làmbit daplicació, en aquest sentit cal assenyalar que el decret contempla una regulació de conjunt que saplicarà a tot el sector públic instrumental de la Generalitat, exceptuant per les seues particularitats de funcionament a organismes autònoms i als consorcis adscrits a la Generalitat atès que no estaven inclosos en larticle 19 del Decret Llei 1/2011.
En larticle 2 es defineix què sentén per personal que ocupa llocs de caràcter directiu. Aquesta definició es realitza en dos sentits, duna banda de forma positiva incloent en aquesta noció, igual que en lAdministració General dEstat, a les persones que ostenten la màxima responsabilitat directiva dels ens; i per una altra de forma negativa: no són personal que ocupa llocs de caràcter directiu les persones que exercisquen alts càrrecs de lAdministració de la Generalitat o si la seua vinculació és funcionarial o estatutària. Atès que, com en larticle 3 sespecifica, la vinculació del personal que ocupa llocs de caràcter directiu en el sector públic instrumental de la Generalitat és la duna relació laboral especial dalta direcció, sense que en cap cas tinguen per aquesta vinculació la condició de personal empleat públic. Aquesta delimitació comprèn, de forma transparent i inequívoca, al personal que ocupa llocs de caràcter directiu en el màxim graó de direcció i en llocs intermedis.
En larticle 3 es regula el règim delecció i contractació, establint què òrgans són els competents per al seu nomenament i cessament, i els criteris i procediments per a la seua designació. Com a mesura de publicitat activa, aquestes designacions i cessaments seran publicats en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
En larticle 4 sestableixen els criteris de classificació dels ens. I larticle 5 limita i estableix el nombre màxim de personal directiu dels ens en funció del seu grup de classificació.
Larticle 6 regula detalladament el règim de retribucions, els seus límits, excepcions i òrgans competents per a acordar aquestes. Sarreplega expressament que en els límits retributius no es troben inclosos els imports percebuts en concepte de triennis; que saplicaran les limitacions retributives que establisquen les lleis anuals de pressupostos; i que és incompatible la percepció de retribucions per assistència a òrgans col·legiats.
Larticle 7 estableix, de conformitat amb la legislació bàsica estatal, el règim dextinció per desistiment, i la prohibició de clàusules de blindatge, atès que la indemnització està taxada de forma imperativa a set dies per any de servei amb un màxim de sis mensualitats.
Larticle 8 preveu expressament laplicació de les obligacions derivades del Codi de Bon Govern, incloses les obligacions de presentar les declaracions dactivitats, i de béns i drets; així com del règim dincompatibilitats.
En larticle 9 es regula que la creació de llocs de personal directiu no podrà suposar increment del capítol de despeses de personal del pressupost de lens.
Finalment, la disposició addicional única preveu un règim excepcional para determinats ens; i en les disposicions finals sestableixen una sèrie de facultats de desenvolupament en la persona titular de la Conselleria competent en matèria de sector públic.
En conseqüència, dacord amb larticle 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller dHisenda i Model Econòmic, prèvia deliberació del Consell en la seua reunió del 29 de juliol de 2016,
DECRET
Article 1. Objecte i àmbit
Aquest decret té per objecte la regulació, limitació i transparència del règim del personal que ocupa llocs de caràcter directiu en el sector públic instrumental de la Generalitat integrat pels ens de larticle 2.3 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions, excepte els seus organismes autònoms i consorcis.
Article 2. Definicions
1. Té la consideració de personal que ocupa llocs de caràcter directiu, sempre que no exercisquen un alt càrrec de lAdministració de la Generalitat, les persones que exercisquen la màxima responsabilitat dels ens, i el seu personal directiu, que a aquests efectes no té la consideració de personal empleat públic.
2. Sentén per la màxima responsabilitat lexercici de la presidència executiva, conselleria delegada amb funcions executives, direcció general, gerència, intendència o persones que exercisquen la funció executiva de màxim nivell amb subjecció directa als òrgans superiors de govern o administració.
3. Sentén per personal directiu, el que actuant baix la dependència bé dels òrgans superiors de govern o administració dels ens, bé de les de persones que exercisquen la seua màxima responsabilitat, exercisca funcions separades amb autonomia i responsabilitat, només limitades pels criteris i instruccions emanades daquells.
4. No tindran la consideració de personal que ocupa llocs de caràcter directiu a lefecte daquest decret, el personal funcionarial públic de lAdministració de la Generalitat adscrit amb aquesta condició a una entitat de dret públic de la Generalitat en llocs de naturalesa funcionarial. Tampoc tindran la consideració de personal que ocupa llocs de caràcter directiu a lefecte daquest decret, el personal estatutari del Sistema Valencià de Salut adscrit amb aquesta condició a un ens del sector públic instrumental de la Generalitat en llocs de naturalesa estatutària.
Article 3. Règim delecció i contractació
1. La idoneïtat de lelecció de personal que ocupa llocs de caràcter directiu es basarà en criteris de solvència acadèmica, professional, tècnica, científica o artística; experiència en lacompliment de llocs de responsabilitat en la gestió pública o privada; capacitat de lideratge per a planificar, implementar i revisar estratègies, polítiques i programes que facen possible aconseguir per part de lorganització la seua missió i objectius a través duna gestió amb indicadors; capacitat de comunicació i negociació; la formació en igualtat de gènere; el coneixement didiomes, especialment dels cooficials de la Comunitat Valenciana; o altres criteris específics relacionats amb les funcions assignades.
2. La designació i cessament del personal que exercisca la màxima responsabilitat dels ens es realitzarà dacord amb els seus reglaments o estatuts i, a falta daquestes previsions, pel seu consell de direcció o òrgan col·legiat superior de govern o administració. Aquestes designacions i cessaments es realitzaran per la persona que exercisca la màxima responsabilitat, prèvia autorització del consell de direcció o òrgan col·legiat superior de govern o administració de lens, de conformitat amb la normativa de desenvolupament del Règim Jurídic del Sector Públic que resulte daplicació, i es publicaran en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana en el termini de 20 dies.
3. En el marc dels plans digualtat, shaurà datendre de forma específica lestratègia de lens per a la consecució real i efectiva del principi digualtat doportunitats entre dones i homes, corregint desigualtats de gènere i incorporant mesures per a fer realitat la igualtat de gènere en la seua organització en el nivell directiu.
4. Les persones que exercisquen la màxima responsabilitat o la direcció es vincularan amb els ens per un contracte dalta direcció, que es regirà a més de per el que es disposa en aquest decret per: larticle 19 del Decret Llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de Mesures Urgents de Règim Economicofinancer del Sector Públic Empresarial i Fundacional; la disposició addicional octava de la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de reforma laboral; els articles que li siguen aplicable de les lleis anuals de pressupostos de la Generalitat; la Llei 2/2015, de 2 dabril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana; el Decret 56/2016, del Consell, de 6 de maig, pel qual saprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat; el Reial Decret 1382/1985, d1 dagost, que regula la relació laboral de caràcter especial del personal dalta direcció, quan no sopose al règim específic del personal directiu del sector públic instrumental de la Generalitat establit en aquest decret, i en el Decret Llei 1/2011 i Llei 3/2012; i per la voluntat de les parts i altra normativa que resulte daplicació.
5. Els contractes dalta direcció que se subscriguen hauran de comptar amb els informes que siguen preceptius de conformitat amb les lleis anuals de pressupostos de la Generalitat.
6. La determinació de les condicions de treball del personal que ocupa llocs de caràcter directiu compresos en larticle 2.1 del present decret no tindrà la consideració de matèria objecte de negociació col·lectiva.
Article 4. Classificació dens
Els ens als quals es refereix larticle 1 daquest decret es classificaren per grups, en funció dels següents criteris:
a) Naturalesa jurídica.
b) Característiques del sector en el qual desplega la seua activitat.
c) Pressupost
d) Personal de plantilla.
Article 5. Nombre de personal directiu
1. El nombre màxim de personal directiu al que es refereix larticle 2.3 daquest decret en funció del grup de classificació de lens serà:
Grup I: 3 com a màxim;
Grup II: 2 com a màxim;
Grup III: 1 com a màxim.
2. Excepcionalment mitjançant acord del Consell, a proposta motivada de la conselleria dadscripció o dependència de lens per raó de la matèria, es podrà autoritzar que els ens dels grups I i II puguen disposar dun lloc de caràcter directiu més dels previstos en lapartat anterior.
Article 6. Retribucions
1. El límit de la quantia total de les retribucions que, per qualsevol concepte, han de percebre les persones que exercisquen la màxima responsabilitat no pot excedir de la retribució íntegra anual establida per a les persones titulars de direccions generals del Consell en les respectives lleis de pressupostos de la Generalitat, amb les següents excepcions:
a) Quan en virtut duna disposició aquest personal ostente el rang de sotssecretaria o secretaria autonòmica, el límit màxim de les seues retribucions serà lestablit en les lleis de pressupostos anuals de la Generalitat per a aquests llocs dalts càrrecs.
b) Quan per casusas degudament justificades, vinculades a la competitivitat externa o lespecial qualificació, el Consell autoritze prèviament una determinada quantia atenent a les circumstàncies concurrents en cada cas. Aquesta autorització exigirà una proposta motivada per part de lòrgan de govern de lens que justifique que les retribucions se situen en valors de mercat en comparació de funcions i organitzacions substancialment similars; la Conselleria dadscripció o de la qual depenga, abans delevar la proposta dacord al Consell, la comunicarà a la conselleria competent en matèria de sector públic, i a la competent en matèria dhisenda a lefecte del que es disposa en larticle 31.7 de la Llei 11/2015, de 29 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2016, o article equivalent de les posteriors lleis de pressupostos.
2. El límit de la quantia total de les retribucions que, per qualsevol concepte, ha de percebre el personal directiu al que es refereix larticle 2.3 daquest decret no pot excedir de les retribucions previstes en les corresponents lleis de pressupostos de la Generalitat per a cada exercici per a un lloc de lAdministració de la Generalitat de Sotsdirecció General.
Excepcionalment, per causes degudament justificades, vinculades a la competitivitat externa o lespecial qualificació, es podrà autoritzar una determinada quantia atenent a les circumstàncies concurrents en cada cas.
Se seguirà el procediment descrit en lapartat 1.b daquest article, si bé lautorització correspondrà al Consell quan les retribucions proposades igualen o superen les pròpies duna direcció general, i a la persona titular de la Conselleria dadscripció quan siguen inferiors.
3. El personal funcionarial de carrera de lAdministració de la Generalitat que siga contractat en règim dalta direcció com a personal directiu de larticle 2.1 daquest decret tindrà dret a la percepció referida a 14 mensualitats, duna quantia equivalent a lantiguitat que vinguera percebent com a personal funcionarial. Aquesta quantia sinclourà com a concepte retributiu diferenciat en el seu contracte dalta direcció, sense que aquest concepte compute a lefecte del límit establit en lapartat primer del present article. La seua situació administrativa serà la que li corresponga segons la normativa en matèria de funció pública.
El personal laboral per temps indefinit dens del sector públic instrumental de la Generalitat que siga contractat en règim dalta direcció com a personal directiu de larticle 2.1 daquest decret, tindrà dret a seguir percebent una quantia equivalent a lantiguitat que es vinguera percebent en lens de procedència. Aquesta quantia sinclourà com a concepte retributiu diferenciat en el seu contracte, sense que aquest concepte compute a lefecte del límit establit en lapartat primer del present article. La situació en la qual, si escau, podrà ser declarat aquest personal laboral i les seues conseqüències jurídiques es regiran pel que es disposa en la legislació laboral i les altres normes convencionalment aplicables.
4. Les retribucions del personal directiu comprès en aquest decret se subjectaran a les limitacions retributives previstes, si escau, en les lleis anuals de pressupostos de la Generalitat.
5. La percepció de les retribucions que sestableixen en aquest article és incompatible amb el cobrament dindemnitzacions per assistències a les reunions dels òrgans col·legiats superiors de govern o administració dels ens.
6. La compensació per despeses en concepte de dietes, desplaçaments i altres anàlegs ocasionats en actes derivats de lexercici de les funcions del personal directiu serà lestablit en larticle 29 del Decret 56/2016 pel qual saprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat.
Article 7. Extinció per desistiment
1. De conformitat amb la legislació bàsica, lextinció per desistiment de lempresa dels contractes dalta direcció de les persones que presten serveis en el sector públic instrumental de la Generalitat, qualsevol que fora la data de la seua celebració, únicament donarà lloc a una indemnització no superior a set dies per any de servei de la retribució anual en metàl·lic, amb un màxim de sis mensualitats, para el càlcul de les quals sestarà al que es disposa en la legislació bàsica.
2. Quan la persona, el contracte mercantil o dalta direcció de la qual sextingisca per desistiment de lempresa, siga personal funcionarial de carrera de lEstat, de les Comunitats Autònomes o de les Entitats Locals, o siga personal empleat dentitat integrant del sector públic estatal, autonòmic o local amb reserva de lloc de treball, no tindrà dret a indemnització alguna.
3. El desistiment haurà de ser comunicat per escrit, amb una antelació de, almenys, quinze dies naturals. En cas dincompliment del preavís esmentat, lentitat haurà dindemnitzar amb una quantia equivalent a la retribució corresponent al període de preavís incomplit.
4. Seran nul·les de ple dret les clàusules dels contractes dalta direcció que soposen a lestablit en present article.
Article 8. Bon govern
1. El personal directiu inclòs en larticle 2.1 daquest decret haurà de presentar les declaracions dactivitats, de béns i interessos i de rendes percebudes, de conformitat amb el títol III del Decret 56/2016, del Consell de 6 de maig, pel qual saprova el Codi de Bon Govern de la Generalitat.
2. Al personal directiu inclòs en larticle 2.1 daquest decret li seran aplicables els principis dactuació, codi de bon govern i obligacions arreplegades en la Llei 2/2015, de 2 dabril, de Transparència, Bon Govern i Participació Ciutadana de la Comunitat Valenciana, i en el Decret 56/2016. En el contracte laboral especial dalta direcció constarà expressament ladhesió individual a aquest Codi de Bon Govern.
Així mateix li serà aplicable el règim de responsabilitats establit en el Títol VIII de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dHisenda Pública, del Sector Públic Instrumental i de Subvencions.
3. Els ens inclosos en làmbit daplicació daquest decret hauran de fer pública la informació detallada en larticle 9.4 de la Llei 2/2015.
Article 9. Clàusula de no increment de despesa
La creació de llocs de personal directiu de larticle 2.1 del present decret no podrà suposar increment del capítol de despeses de personal del pressupost de lens.
Disposició addicional
Règim especial
Excepcionalment, els ens Societat de Projectes Temàtics de la Comunitat Valenciana, SA, Construccions i Infraestructures Educatives, SA, i Institut Portuari dEstudis i Cooperació de la Comunitat Valenciana-FEPORTS per als quals es va establir un mandat dextinció o exclusió del sector públic en la Llei 1/2013, de 21 de maig, de la Generalitat, de Mesures de Reestructuració i Racionalització del Sector Públic Empresarial i Fundacional, o en la Llei 5/2013, de 23 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i dOrganització de la Generalitat, així com la mercantil Ciutat de la Llum, SA, podran ser autoritzats per acord del Consell, a proposta motivada de la Conselleria de la qual depenguen o a la qual estiguen adscrits, a comptar amb un lloc de caràcter directiu dels quals es refereix larticle 2.3.
Disposició derogatòria
Queden derogades totes les disposicions digual o inferior rang en el que soposen al que es disposa en aquest decret.
Especialment, queden sense efecte les instruccions primera a sisena de la resolució de la Conselleria dEconomia, Indústria i Comerç de 16 de novembre de 2011, sobre lexecució de les disposicions transitòries segona a quarta del Decret Llei 1/2011, de 30 de setembre, del Consell, de mesures urgents de règim econòmic financer del sector públic empresarial i fundacional; així com la instrucció quarta de la resolució de 14 dabril de 2016, de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, sobre mesures de control i publicitat activa en el sector públic instrumental de la Generalitat.
DISPOSICIONS FINALS
Disposició final primera. Classificació dels ens
Es faculta a la persona titular de la Conselleria competent en matèria de sector públic perquè, mitjançant ordre, concrete els requisits de cadascun dels criteris continguts en larticle 4 daquest decret, que determinaran la classificació dels ens en cadascun dels grups assenyalats en larticle 5.
La classificació de cadascun dels ens en un grup es realitzarà mitjançant resolució individualitzada de la conselleria competent en matèria del sector públic, previ estudi del compliment dels requisits de cadascun dels criteris.
Disposició final segona. Desenvolupament
Es faculta a la persona titular de la conselleria competent en matèria de sector públic per a dictar totes les disposicions que requerisquen el desenvolupament i execució daquest decret.
Disposició final tercera. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà al de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 29 de juliol de 2016
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
VICENT SOLER I MARCO