DECRET 112/2015, de 17 de juliol, del Consell, pel qual crea l'Alt Consell Consultiu de Radiodifusió, Televisió i Altres Mitjans de Comunicació, per al desplegament de l'article 56 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana. [2015/6659]
(DOGV núm. 7575 de 21.07.2015) Ref. Base de dades 006456/2015
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 22.07.2015 Data de fi de vigència: 24.05.2018 Aquesta disposició està afectada per: Derogada per: Modificada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Mitjans de comunicació social Descriptors: Temàtics: reglament intern, televisió, radiodifusió, mitjà de comunicació local , ACC-RTV, òrgan col.legiat, Presidència de la Generalitat
DECRET 112/2015, de 17 de juliol, del Consell, pel qual crea l'Alt Consell Consultiu de Radiodifusió, Televisió i Altres Mitjans de Comunicació, per al desplegament de l'article 56 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana. [2015/6659]
PREÀMBUL
El mandat de larticle 56 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, enquadrat en el títol IV, relatiu a les competències, establix que: «1. Correspon a la Generalitat, en el marc de les normes bàsiques de lEstat, el desplegament legislatiu i lexecució del règim de radiodifusió i televisió i de la resta de mitjans de comunicació a la Comunitat Valenciana. 2. En els termes establits en lapartat anterior deste article, la Generalitat podrà regular, crear i mantindre televisió, ràdio i la resta de mitjans de comunicació social, de caràcter públic, per al compliment dels seus fins. 3. Per llei de les Corts, aprovada per majoria de tres quintes parts, es crearà el Consell de lAudiovisual de la Comunitat Valenciana, que vetlarà pel respecte dels drets, llibertats i valors constitucionals i estatutaris en làmbit de la comunicació i els mitjans audiovisuals a la Comunitat Valenciana. Quant a la seua composició, nomenament, funcions i estatut dels seus membres, igualment caldrà ajustar-se al que dispose la llei».
No obstant això, en lactualitat i per diverses circumstàncies, el règim jurídic dels mitjans de comunicació audiovisuals a la Comunitat Valenciana no respon a les necessitats i a la realitat del sector audiovisual, i també, en bona part, està desfasat i ha dajustar-se a la normativa bàsica estatal, per tant, sestà generant un perjuí evident a la possibilitat de desplegament i consolidació dun dels sectors que són claus en la projecció social i econòmica de la Comunitat Valenciana, com és el sector de la producció i els mitjans de comunicació audiovisuals.
Així, la necessitat dactualitzar i reformar la Llei 1/2006, de 19 dabril, de la Generalitat, del Sector Audiovisual, ja es reconeixia en lannex de lAcord de 22 de novembre de 2013, del Consell, pel qual es van aprovar noves accions de simplificació, reducció de càrregues administratives i impuls de ladministració electrònica, en el marc del Pla SIRCA-2, que preveia la necessitat d«aprovar un avantprojecte de Llei de la Comunicació Audiovisual, en la qual sestablirà un nou règim jurídic de la ràdio i la televisió, adaptat a la regulació bàsica estatal sobre la matèria, i es derogarà la Llei 1/2006, de 19 dabril, de la Generalitat, del Sector Audiovisual».
De la mateixa manera, pronunciaments judicials com ara la Sentència de la Sala Sèptima Contenciosa Administrativa del Tribunal Suprem, de 18 de juliol de 2012, que anul·la les adjudicacions de TDT locals adoptades per la Generalitat en 2006, obliguen a abordar amb la màxima urgència, dacord amb la competència reconeguda, entre altres, en larticle 56.1 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, una nova regulació del règim jurídic de laudiovisual a la Comunitat Valenciana.
Molts altres fets i circumstàncies han provocat un panorama jurídic difús que fa necessària la busca de nous acords consensuats i solucions normatives que resolguen este caos jurídic i judicial, alhora que permeten assentar les bases per a poder fer efectiva el mandat de larticle 56.2 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana; fets i circumstàncies com ara el procés produït arran de la Llei 3/2012, de 20 de juliol, de la Generalitat, dEstatut de Radiotelevisió Valenciana, amb la substitució de lEns Públic de Radiotelevisió Valenciana per la societat Radiotelevisió Valenciana; el primer ERO i la Sentència 2338/2013, de 4 de novembre, de la Sala del Social del Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana; el tancament de RTVV amb la Llei 4/2013, de 27 de novembre, de la Generalitat, de Supressió de la Prestació dels Servicis de Radiodifusió i Televisió dÀmbit Autonòmic, de Titularitat de la Generalitat, i també de Dissolució i Liquidació de Radiotelevisió Valenciana, SAU una llei sobre la qual es va presentar un recurs dinconstitucionalitat, que es va admetre a tràmit i que està pendent de sentència; el consegüent ERO dextinció que també està pendent de la resolució de lAudiència Nacional, i, fins i tot, la iniciativa legislativa popular que finalment va acabar sent aprovada amb altres continguts diferents dels inicialment proposats per mitjà de la Llei 5/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, del Servici Públic de Radiotelevisió Valenciana.
Finalment, el mandat de larticle 56.3 del nostre estatut dautonomia, que establix la creació, per una llei de les Corts, del Consell de lAudiovisual de la Comunitat Valenciana, per a vetlar pel respecte dels drets, llibertats i valors constitucionals i estatutaris en làmbit de la comunicació i els mitjans audiovisuals a la Comunitat Valenciana, seguix sense complir-se. És per això que també cal avançar en una proposta normativa que regule el Consell esmentat i larticule amb el conjunt de la regulació del sector audiovisual de la Comunitat Valenciana per a complir este mandat estatutari i que, al seu torn, este organisme servisca per a vetlar pels drets encomanats i donar suport al desenvolupament del sector audiovisual.
Ara bé, per a aconseguir la coherència, lestalvi de recursos públics i leficàcia de la regulació, estes qüestions han de tractar-se de manera conjunta, encara que siga amb propostes, lleis, normes o actuacions distintes, però sempre des duna visió de conjunt i amb una interrelació que permeta unir les necessitats reguladores, la realitat i els interessos dels treballadors i dels empresaris del sector, i, sobretot, els interessos de la ciutadania, en unes propostes normatives i dactuació de les administracions públiques que, desta manera, propiciaran unes sinergies importants que puguen aconseguir, amb els escassos recursos de què es disposa, uns majors èxits econòmics i socials.
A més, tot això ha de fer-se des de la transparència, el diàleg i el consens de tots els actors socials i polítics, procurant desterrar, en làmbit polític de la Comunitat Valenciana, que qualsevol norma i qualsevol actuació pública en làmbit dels mitjans de comunicació, i, especialment, en els mitjans de comunicació públics, tornen a adoptar-se de manera unilateral o partidista. Per això, també és necessari que este procés, i les propostes que puguen sorgir, siguen fruit del consens i de la participació dels diversos sectors implicats.
Precisament, per a aconseguir estos objectius, es considera necessari crear un òrgan col·legiat, amb vocació efímera, per al desplegament de larticle 56 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, que, sense el caràcter dòrgan superior o directiu, i creat exclusivament per a dur a terme funcions consultives i dassessorament, sadscriurà a la Presidència de la Generalitat, i assumirà la comesa destudiar i proposar larticulació dels mecanismes dimpuls, coordinació i cooperació, dacord i amb la participació que corresponga a la comissió pertinent de les Corts, per a consultar els representants dels usuaris dels mitjans audiovisuals, els representants dels treballadors i dels empresaris del sector, les universitats, els representants dels diversos col·lectius de periodistes, productors, guionistes, etc., per a proposar totes les mesures legislatives i materials, i també totes les actuacions de les administracions públiques que sestimen oportunes per a desplegar larticle 56 del nostre Estatut dAutonomia.
En virtut daixò, de conformitat amb el que preveu larticle 12 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del president de la Generalitat i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 17 de juliol de 2015,
DECRETE
Article 1. Creació de lAlt Consell Consultiu de Radiodifusió, Televisió i Altres Mitjans de Comunicació
Es crea lAlt Consell Consultiu de la Generalitat, per al desplegament de larticle 56 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, que es denominarà Alt Consell Consultiu de Radiodifusió, Televisió i Altres Mitjans de Comunicació, lacrònim del qual serà ACC-RTV, com a òrgan col·legiat consultiu i de participació institucional de la Generalitat, adscrit a la Presidència.
Article 2. Objecte de lACC-RTV
LACC-RTV tindrà com a objecte lassessorament directe al president de la Generalitat i lelaboració de propostes dirigides a ell, en totes les qüestions relacionades amb el que regula larticle 56 esmentat de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana.
Article 3. Comeses de lACC-RTV
LACC-RTV tindrà les comeses següents:
1. Analitzar els diversos processos i conflictes judicials o extrajudicials que afecten la Generalitat en làmbit del sector audiovisual, especialment els derivats del procés de tancament de Radiotelevisió Valenciana, i també els derivats de les reclamacions plantejades pels titulars de llicències de televisió digital terrestre i la freqüència modulada a làmbit de la Comunitat Valenciana, indagar les diverses opcions o solucions possibles de caràcter judicial o extrajudicial, i explorar els possibles acords que es puguen adoptar amb la participació dels representants polítics i socials, i també dels interessats.
2. Analitzar les perspectives jurídiques i econòmiques, i també les diverses opcions, per a poder reiniciar, de manera provisional, les emissions de la Televisió Valenciana el pròxim 9 doctubre.
3. Analitzar, amb la participació dels representants polítics i socials, i de la societat civil, les perspectives jurídiques i econòmiques, i també les diverses opcions, per a la prestació per part de la Generalitat del servici públic de ràdio i televisió dàmbit autonòmic, per qualsevol mitjà o canal de difusió, i els continguts generals que ha dincloure una nova regulació de la prestació del servici públic mencionat, i el règim jurídic de lorganisme públic o societari al qual se nencomane la prestació, dacord amb el que establix larticle 56.2 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana.
4. Analitzar, amb la participació dels representants polítics i socials, i també de la societat civil, els continguts generals que hauria dincloure una nova regulació del sector audiovisual a la Comunitat Valenciana, dacord amb làmbit competencial de la Generalitat i el que establix larticle 56 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana.
5. Analitzar, amb la participació dels representants polítics i socials, i també de la societat civil, els continguts generals que hauria dincloure la regulació del Consell de lAudiovisual de la Comunitat Valenciana, dacord amb el que establix larticle 56.3 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana.
6. Buscar les fórmules per a facilitar la participació dels representants dels usuaris dels mitjans audiovisuals de la Comunitat Valenciana, dels representants dels treballadors del sector audiovisual, dels empresaris del sector audiovisual, de les universitats i investigadors sobre estes matèries, i dels representants dels diversos col·lectius de periodistes, productors, guionistes, etc., del sector audiovisual, en els processos de consulta, dinforme o delaboració dels avantprojectes normatius que sestimen oportuns per a desplegar larticle 56 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana.
7. Proposar totes les iniciatives legislatives i materials, i també totes les actuacions de les administracions públiques que sestimen oportunes per a desplegar larticle 56 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, especialment pel que fa a lordenació del sector audiovisual i de la radiotelevisió valenciana.
Article 4. Funcions de lACC-RTV
Correspon a lACC-RTV, en el marc de les directrius i estratègies fixades per Les Corts i el Consell:
1. Demanar lopinió de la comissió corresponent de Les Corts sobre les actuacions de lAdministració de la Generalitat i de les entitats del seu sector públic instrumental respecte del contingut de larticle 56 esmentat.
2. Informar la comissió corresponent de Les Corts sobre les activitats exercides per lACC-RTV i els resultats obtinguts.
3. Canalitzar les iniciatives que en esta matèria formulen entitats, organitzacions sectorials i associacions o fundacions, per a traslladar-les posteriorment al president de la Generalitat.
4. Elaborar propostes perquè, si així ho considera oportú, siguen sotmeses pel president de la Generalitat al Consell i, si pertoca, al Consell constituït com a Junta General Universal dAccionistes de la societat Radiotelevisió Valenciana, SAU, sobre totes les mesures que considere necessàries per al compliment de les comeses detallades en larticle anterior.
5. Elaborar informes periòdics per al president de la Generalitat sobre les activitats exercides i els resultats obtinguts.
6. Totes les altres funcions relacionades directament o indirectament amb les anteriors que siguen necessàries per al compliment de les seues comeses, i totes les altres que li encomane el president de la Generalitat.
Article 5. Composició de lACC-RTV
1. LACC-RTV es constituirà com a òrgan col·legiat i tindrà els membres següents:
a) La Presidència, que correspondrà a la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Comunicació.
b) La Vicepresidència Executiva serà assumida per José María Vidal Beltrán, director del Departament de Dret Constitucional, Ciència Política i de lAdministració de la Universitat de València Estudi General.
c) Un màxim de set vocals, i els seus respectius suplents, designats i cessats lliurement per la persona que ocupe la Presidència, a proposta del vicepresident executiu, en què hauran de figurar representants de lAdministració amb competències en la matèria, i també representants dels treballadors del sector audiovisual, dels empresaris del sector audiovisual, de les universitats i investigadors sobre estes matèries, i dels representants dels diversos col·lectius de periodistes, productors, guionistes, i qualsevol altre relacionat amb el sector audiovisual.
d) La Secretaria, que serà assumida pel funcionari o la funcionària de la Secretaria Autonòmica de Comunicació que designe el seu titular.
2. La condició de membre de lACC-RTV és compatible amb lexercici simultani daltres dedicacions professionals.
3. Les funcions que realitzen els membres de lACC-RTV no seran retribuïdes, això sense perjuí de les indemnitzacions a què tinguen dret com a conseqüència de la seua assistència a les reunions del Consell o per la realització de les comeses especials que els corresponguen o els siguen encarregades.
Article 6. De la Vicepresidència Executiva
1. Correspon a la Vicepresidència Executiva:
a) Convocar i presidir les reunions o els grups de treball que puguen constituir-se per a dur a terme totes les actuacions que siguen necessàries per a aconseguir lobjectiu previst.
b) Proposar els mecanismes de coordinació i dimpuls de les actuacions de lAdministració de la Generalitat, i també de les entitats del seu sector públic instrumental, per al desplegament de larticle 56 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana i, en especial, per al compliment de les comeses detallades en larticle 3.
c) Totes les funcions que li encomane o delegue la persona titular de la Presidència de lACC-RTV.
2. La persona titular de la Vicepresidència Executiva de lACC-RTV tindrà el tractament protocol·lari i la consideració equivalents als que es dispensen a les persones titulars de les secretaries autonòmiques de lAdministració del Consell, sense formar part de lestructura organitzativa superior o directiva de la Presidència de la Generalitat.
Article 7. Vigència
LACC-RTV es constituïx per a portar a terme les comeses detallades en larticle 3, el compliment de les quals shaurà de produir en un període màxim de dos anys, comptat des de lendemà de la publicació deste decret en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Article 8. Funcionament de lACC-RTV
LACC-RTV establirà les seues pròpies normes de funcionament, i, en tot allò que no shi dispose, serà aplicable el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Article 9. Oficina de lACC-RTV
LACC-RTV i, en particular, la seua Vicepresidència Executiva, estarà assistit, per a lexercici de les seues funcions, per una oficina que disposarà del suport administratiu i material necessaris. Loficina esmentada estarà integrada, per mitjà de ladscripció dels recursos humans i materials que siguen necessaris, pels programes pressupostaris corresponents a la Secretaria Autonòmica de Comunicació.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència econòmica en la dotació de gasto
Laplicació i el desplegament deste decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la Presidència de la Generalitat i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Aplicació de les disposicions deste decret
La Presidència de la Generalitat adoptarà les mesures necessàries per a laplicació i execució del que disposa este decret.
Segona. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor lendemà del dia que es publique en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 17 de juliol de 2015
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER