DECRET 85/2018, de 22 de juny, del Consell, pel qual s'estableixen els criteris higienicosanitaris aplicables a les piscines d'ús públic. [2018/6541]
(DOGV núm. 8331 de 04.07.2018) Ref. Base de dades 006565/2018
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Medi ambient Seguretat pública Esport Descriptors: Temàtics: instal.lació esportiva, control sanitari, higiene pública, reglamentació de la construcció, mitjans per a discapacitats, institució pública, mitjans per a discapacitats , monografies
DECRET 85/2018, de 22 de juny, del Consell, pel qual s'estableixen els criteris higienicosanitaris aplicables a les piscines d'ús públic.
[2018/6541]
Índex
Preàmbul
Article 1. Objecte
Article 2. Àmbit daplicació
Article 3. Responsabilitat de les titulars
Article 4. Control de paràmetres en piscines cobertes
Article 5. Característiques de laigua dels vasos
Article 6. Ompliment del vas
Article 7. Tractament de laigua
Article 8. Productes químics
Article 9. Mesurament dels paràmetres indicadors de qualitat
Article 10. Sistema dautocontrol
Article 11. Personal de manteniment
Article 12. Formació del personal de manteniment
Article 13. Llicència dobertura de les piscines
Article 14. Vigilància sanitària
Article 15. Equipaments sanitaris
Article 16. Notificació dincidències
Article 17. Infraccions i sancions
Disposició addicional única. Incidència pressupostària.
Disposició transitòria primera: Formació del personal de manteniment.
Disposició transitòria segona: Termini per a ladequació dinstal·lacions.
Disposició derogatòria única. Derogació normativa.
Disposició final primera. Règim supletori.
Disposició final segona. Habilitació normativa.
Disposició final tercera. Entrada en vigor.
Annex I. Criteris de qualitat de laigua i de laire.
Annex II. Continguts mínims de la formació de manteniment de piscines.
Preàmbul
La Llei 14/1986, de 25 dabril, general de sanitat, quant als aspectes de medi ambient relacionats amb la salut, estableix en lapartat segon de larticle 19, que les autoritats sanitàries proposaran o participaran amb altres departaments, en lelaboració i execució de la legislació entre altres sobre aigües, substàncies tòxiques i perilloses, així com llocs, locals i instal·lacions desbargiment públic.
La Llei 33/2011, de 4 doctubre, general de salut pública en larticle 30, destaca com a funcions de la sanitat ambiental entre altres, la identificació, lavaluació, la gestió i la comunicació dels riscos per a la salut, que puguen derivar-se dels condicionants ambientals, així com la vigilància dels factors i de les situacions ambientals que poden afectar-la.
La Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana, que arreplega els criteris establits en la Llei 14/1986, de 25 dabril, defineixen el seu títol IV, les actuacions estratègiques en matèria de salut pública, per a garantir la protecció de la salut de les persones, entenent la salut ambiental com a part integrant daquesta.
Lús dinstal·lacions destinades al bany ja siga amb fins recreatius, esportius, de relaxació, terapèutics o de rehabilitació, pot comportar riscos sanitaris en funció del medi en què es moguen i dels recursos emprats en el seu manteniment. Lactuació sanitària en el control de la qualitat de laigua de bany en piscines, per mitjà de programes de vigilància, té com a objecte garantir a la població unes adequades condicions de salubritat, en lús daquestes instal·lacions.
El Reial decret 742/2013, de 27 de setembre, pel qual sestableixen els criteris tecnicosanitaris de les piscines, norma bàsica en la seua totalitat a lempara de larticle 149.1.16 de la Constitució, a més de contindre els criteris bàsics relatius al tractament i al control de qualitat de laigua i de laire de les piscines, introdueix com a novetat lobligació del titular de la instal·lació, de disposar dun procediment dautocontrol per a la gestió del risc.
La regulació autonòmica en matèria de piscines ve constituïda pel Decret 255/1994, de 7 de desembre, del Govern Valencià, pel qual es regulen les normes higienicosanitàries i de seguretat de les piscines dús col·lectiu i dels parcs aquàtics, així com pel Decret 143/2015, d11 de setembre, del Consell, pel qual aprova el Reglament de desplegament de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, despectacles públics, activitats recreatives i establiments públics, que deroga parcialment lanterior quant a les condicions tècniques per a aquest tipus dinstal·lacions.
Aquest fet, junt amb allò que sha indicat en el paràgraf anterior, fa necessària ladaptació de la normativa autonòmica en la matèria a les prescripcions de la normativa de lEstat, incloent-hi el procediment de formació exigible per a les persones vinculades al manteniment i tractament de laigua de piscines, que fins al moment requeia en lautoritat sanitària.
En la correcta aplicació de la normativa bàsica, cal destacar limportant paper dels ajuntaments, com a òrgans competents per a atorgar els llicències dobertura daquestes instal·lacions, dacord amb la Llei 4/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, en matèria despectacles públics, activitats recreatives i establiments públics, tot això sense perjudici de les competències daltres òrgans de la Generalitat.
Totes aquestes raons fonamenten la necessitat daquesta disposició amb lobjecte de establir els criteris higienicosanitaris que regulen el tractament i control de la qualitat sanitària de laigua de les piscines de la Comunitat Valenciana.
Aquesta disposició està inclosa en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat per a 2018.
Per tot això, a proposta de la consellera de Sanitat Universal i Salut Pública, conforme el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 22 de juny de 2018,
DECRETE
Article 1. Objecte
Aquest decret estableix els criteris higienicosanitaris que regulen en làmbit de la Comunitat Valenciana, el tractament i control de la qualitat sanitària de laigua de les piscines de la Comunitat, la vigilància i inspeccions sanitàries, la gestió de lautocontrol pels que són responsables de les instal·lacions, el règim sancionador aplicable, així com la formació i capacitació professional del personal dedicat al manteniment i tractament de laigua de piscines.
Article 2. Àmbit daplicació
1. Aquest decret serà aplicable a totes les piscines dús públic síties a la Comunitat Valenciana, independentment de la naturalesa física o jurídica de la seua titular o responsable, del seu caràcter públic o privat, o de labsència o no dànim de lucre en la seua explotació.
2. Queden excloses de làmbit daplicació:
a) Les piscines naturals.
b) Les piscines daigües termals o mineromedicinals.
Article 3. Responsabilitat de les titulars
1. Les persones titulars de les piscines són responsables del funcionament, manteniment, atenció, vigilància i salubritat daquestes, així com del compliment de la normativa aplicable.
Es garantirà per a això la disponibilitat de mitjans i del personal necessari tècnicament capacitat. Lexistència dun servei extern de manteniment no eximeix la titular de la piscina de la seua responsabilitat.
2. Així mateix seran responsables de la implementació, avaluació i revisió de sistemes eficaços de control, que permeten detectar i minimitzar qualsevol perill higienicosanitari, que puga afectar la salut dels que les utilitzen. Es posarà a disposició de lautoritat competent la documentació que acredite el seu funcionament correcte.
Article 4. Control de paràmetres en piscines cobertes
1. En lentorn del vas climatitzat i instal·lats de forma visible, es disposarà dun higròmetre i un termòmetre.
2. La temperatura de laigua dels vasos es mesurarà amb un termòmetre o amb una sonda termomètrica, a més de 50 centímetres de profunditat. En el cas que la piscina albergue vasos de diferents temperatures, la temperatura de referència serà la del vas de làmina daigua de major superfície, que també serà utilitzada per al càlcul de la temperatura ambiental.
3. En el cas de vasos amb aigua climatitzada amb agitació constant i recirculació, laugment de temperatura en el vas per damunt de 36 º C, implica un risc addicional que ha de ser arreplegat en el corresponent protocol dautocontrol, desenvolupant mesures de prevenció en les instal·lacions dacord amb aquest, i segons la normativa higienicosanitària establida per a la prevenció i control de la legionel·losi.
4. Hauran de comptar amb les instal·lacions i equips necessaris, per a assegurar la renovació constant de laire en el recinte.
Els elements components del sistema de ventilació estaran construïts de manera que es possibilite laccés per a la seua neteja i desinfecció, minimitzant la possibilitat de creixement i difusió de microorganismes. Les safates darreplega de laigua condensada estaran proveïdes de desaigüe.
Article 5. Característiques de laigua dels vasos
1. La qualitat de laigua dels vasos es refereix a unes condicions i qualitats analítiques, que la facen adequada per al seu ús.
2. Quan laigua de laportació del vas no procedisca de la xarxa de distribució pública, és obligació de qui és titular responsable de forma prèvia a la seua obertura al públic, comunicar lesmentada circumstància per mitjà dun escrit dirigit al centre de salut pública del departament de salut corresponent, ja siga en el cas de les de temporada per a cada campanya en curs o en el de les de funcionament continu, després dhaver procedit al seu total buidatge.
3. Junt amb la comunicació que es presente, saportarà una analítica del control inicial de laigua, realitzada durant la quinzena anterior a la seua obertura, arreplegant els paràmetres indicadors de la seua qualitat de lannex I, així com el compromís de dur a terme el control de la desinfecció de laigua del vas.
4. Laigua de les instal·lacions generals, la recirculant dels pediluvis i la de les dutxes no podrà pertànyer al circuit de regeneració propi del vas.
Article 6. Ompliment del vas
1. Lentrada de laigua als vasos es realitzarà de manera que simpedisca el retorn de laigua del vas a la xarxa dabastiment públic o al seu corresponent sistema de captació.
2. Per a assegurar una correcta recirculació, els sistemes dentrada i eixida de laigua en els vasos, hauran destar disposats de manera que saconseguisca una homogeneïtzació completa i un règim de circulació uniforme de laigua continguda en aquells, a fi devitar la creació de zones daigua estancada.
3. Laportació daigua nova als vasos serà el mínim suficient per a garantir el manteniment de la qualitat de laigua i perquè es mantinga el nivell daigua necessari per al funcionament correcte del sistema de recirculació.
Article 7. Tractament de laigua
1. Els vasos comptaran amb els seus propis dispositius dalimentació i evacuació, així com de dosificació de desinfectant dacció residual. Els vasos infantils o de xipolleig seran en tot cas independents dels de recreació o altres fins, disposant cada un del seu propi sistema de filtració i desinfecció.
2. Es disposarà de sistemes de registre del volum daigua, instal·lant com a mínim dos cabalímetres o comptadors daigua, un a lentrada de laigua dalimentació del vas i un altre després de la depuració abans de la desinfecció, de manera que es conega en tot moment el volum daigua renovada i depurada de cada vas.
3. Tot el volum de laigua del vas es recircularà passant per la instal·lació de tractament. El temps de recirculació del volum total daigua i la velocitat de filtració, hauran de respondre a les especificacions i necessitats de la piscina. Seran els necessaris per a garantir un eficaç procés i complir amb els paràmetres de qualitat de laigua establits.
4. La recirculació de laigua del vas serà constant durant el temps dobertura de la instal·lació. Laportació daigua nova al circuit, serà suficient per a garantir la qualitat exigida de laigua.
5. En el cas que el tractament de desinfecció siga realitzat per mitjà dun procés delectròlisi salina, la concentració de sal utilitzada en el procés no superarà els 6 g/l en laigua.
6. Quan lestat higienicosanitari o de neteja de les instal·lacions ho aconselle o lautoritat sanitària ho considere necessari, es procedirà al buidatge total dels vasos de la piscina, efectuant-se la neteja i desinfecció de tots els seus components, inclosos els depòsits de compensació.
Article 8. Productes químics
1. Els tractaments químics no es realitzaran directament en el vas. En les piscines noves o amb modificació constructiva del vas es disposarà dun sistema de dosificació automàtic dels productes de tractament, que permeta la mesura en continu del nivell de desinfectant i pH, com a mínim, en un punt representatiu del sistema. Aquestos dispositius han de ser calibrats periòdicament, dacord amb les especificacions tècniques dels mateixos, registrant les dates i dades de la calibratge en el protocol dautocontrol.
2. Per als productes sòlids, que requerisquen una dissolució in situ abans de transformar-se en reactius líquids, hauran dinstal·lar-se tancs de dissolució, amb una capacitat mínima daigua que assegure la correcta dissolució del producte.
3. Laigua del vas haurà de contindre desinfectant residual i tindre poder desinfectant, sense arribar a ser mai irritant per als ulls, pell i mucoses de les persones banyistes.
Article 9. Mesurament dels paràmetres indicadors de qualitat
1. Els controls a efectuar en laigua del vas, així com en laire de piscines cobertes o mixtes, es realitzaran per mitjà de la determinació dels paràmetres indicadors de lannex I, amb la freqüència mínima de mostratge indicada.
2. Quant al control de rutina, lestabliment disposarà com a mínim dels elements necessaris per a efectuar la determinació ràpida dels paràmetres de control diari, per al seu posterior registre.
3. Les persones que utilitzen la instal·lació tenen dret a ser informades de lautocontrol analític efectuat, per la qual cosa els últims controls de la qualitat de laigua del vas sexposaran en un lloc visible i de fàcil accés.
4. Els butlletins analítics que semeten pel laboratori, seran conservats pels qui siguen titulars de la piscina, almenys durant dos anys.
5. En els vasos amb aigua climatitzada, que tinguen incorporat algun sistema daerosolització daigua, es tindrà en compte el que estableix el Reial decret 742/2013, de 27 de setembre, pel qual sestableixen els criteris higienicosanitaris de les piscines, i en aquest sentit es realitzarà una determinació mensual de legionella spp. en laigua del vas.
6. La persona titular podrà sol·licitar a lautoritat competent una reducció de la freqüència de mostratge dels paràmetres de control periòdic o mensual, quan després de dos anys dautocontrol, tots els valors del control hagen complit sempre amb els valors paramètrics de lannex I.
Article 10. Sistema dautocontrol
1. Qui siga titular de la piscina haurà de disposar dun protocol o programa dautocontrol específic, amb els plans i procediments previstos en la normativa bàsica daplicació, que se citen en lapartat 5 de larticle 11 del Reial decret 742/2013, que ha de romandre sempre en lestabliment a disposició del personal de manteniment i de lautoritat sanitària. Sactualitzarà amb la freqüència necessària i, en tot cas, cada vegada que es realitze alguna modificació.
2. També es disposarà dun pla de les instal·lacions o esquema del procés, que incloga tots els seus elements, equips, característiques i components del sistema de depuració i renovació de laigua, serveis higiènics, vestidors, locals demmagatzematge de productes químics o altres annexos.
3. Quant a les característiques de cada vas, es comptarà amb les següents dades identificatives:
a) El volum daigua en metres cúbics.
b) El volum mínim daigua a recircular cada hora.
c) Especificacions relatives a filtres: material filtrant, superfície de filtració, grossària de la capa filtrant, grandària de porus, renovacions del seu contingut, manteniment i neteja, etc.
d) Capacitat (velocitat) mínima de filtració en m³/h (m³/h per cada m² de superfície filtrant).
e) Laforament màxim de persones usuàries i de banyistes.
4. Labsència o falsejament de les dades arreplegades en el sistema dautocontrol, serà responsabilitat directa del personal encarregat daquesta funció i, subsidiàriament, de lempresa, persona o entitat titular de la piscina, que està obligada a conéixer aquests resultats i a adoptar les actuacions procedents en funció daquests.
Article 11. Personal de manteniment
1. El personal de manteniment de piscines és lencarregat de les funcions de maneig i manteniment dels sistemes de depuració i tractament, lús dels productes químics, així com la neteja i desinfecció dels equips. També de la utilització dels aparells, reactius i patrons necessaris per a realitzar lautocontrol, i de dur a terme els programes de manteniment de les instal·lacions.
2. La persona titular de la piscina garantirà que tot el personal de manteniment, ja siga propi o pertanyent a una empresa de serveis, compte amb la qualificació o capacitació professional adequada per al desenvolupament de les seues funcions.
Article 12. Formació del personal de manteniment
1. Segons el que estableix larticle 8, del Reial decret 742/2013, el personal per a la posada a punt, el manteniment i la neteja dels equips i instal·lacions de les piscines, haurà de comptar amb un certificat o títol que li capacite per a lexercici daquesta activitat i que, si és el cas, disposen els ministeris habilitats per a determinar la formació necessària.
2. El personal de manteniment en piscines dhidromassatge o de vasos daigua climatitzada amb aerosolització, disposarà a més, de la formació que siga necessària per a realitzar les operacions de manteniment higiènic sanitari daquest tipus dinstal·lacions, dacord amb la normativa daplicació respecte daixò.
Article 13. Llicència dobertura de les piscines
1. Correspon a lajuntament del municipi on es pretenga construir, ampliar o reformar una piscina, atorgar o denegar loportuna llicència, dacord amb el que disposa larticle 8 i següents del títol II, de la Llei 14/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, despectacles públics, activitats recreatives i establiments públics.
2. Als efectes de la vigilància sanitària, seran els ajuntaments els encarregats de facilitar al centre de salut pública del departament de salut corresponent, les dades relatives a llicències dobertura o autoritzacions administratives concedides a aquest tipus dinstal·lacions.
Article 14. Vigilància sanitària
1. Sense perjudici de les competències dinspecció atribuïdes a les corporacions locals i a altres administracions, la conselleria amb competències en matèria de sanitat, serà competent per a realitzar la vigilància de les condicions higienicosanitàries i de la qualitat de laigua de les piscines, així com del compliment de la resta de les disposicions contingudes en aquesta norma.
2. En el transcurs de les visites dinspecció que sefectuen, es podran fer preses de mostres i controls analítics, així com la revisió del sistema dautocontrol de la piscina. Davant de la sospita dun risc per a la salut, o en funció de dades històriques dincompliments reiterats en eixa piscina, es podran adoptar de forma preventiva, les mesures cautelars administratives oportunes, dacord amb la legislació vigent.
Article 15. Equipaments sanitaris
1. Durant les actuacions de vigilància sanitària es comprovarà que en la instal·lació es disposa duna farmaciola portàtil, dotada com a mínim de desinfectants i antisèptics autoritzats, gases estèrils, cotó hidròfil, benes, esparadrap, apòsits adhesius, tisores, pinces i guants dusar i tirar.
El material de primers auxilis es revisarà periòdicament i es reposarà, tan prompte com caduque o siga utilitzat.
2. En el cas que laforament estiga comprés entre 200 i 1.000 persones, es disposarà també, dun lloc destinat als primers auxilis i altres possibles atencions sanitàries.
Si laforament és igual o superior a 1.000 persones, es disposarà a més dun servei dinfermeria, amb la dotació mínima exigida per la legislació vigent o, a falta daixò, duna farmaciola i duna unitat devacuació o ambulància.
Lambulància estarà degudament equipada, dacord amb les disposicions reguladores del transport sanitari terrestre.
3. En totes les instal·lacions sexposarà en lloc visible, un quadre o cartell informatiu, amb instruccions de primers auxilis i el número de telèfon dels serveis durgència, dels quals destacaran les adreces i telèfons dels centres de salut i dassistència hospitalària més pròxims i dels serveis dambulància.
Tant la farmaciola portàtil com el lloc destinat a primers auxilis, hauran destar clarament senyalitzats.
Article 16. Notificació dincidències
En el cas de produir-se situacions dincidència sanitària a causa de lús de productes químics, emprats en el tractament de laigua dels vasos de la piscina, serà posat en coneixement del centre de salut pública, del departament de salut que corresponga.
Article 17. Infraccions i sancions
Sense perjudici duna altra normativa que poguera resultar aplicable, lincompliment de les disposicions daquest decret podrà donar lloc a laplicació de les sancions establides en la Llei 14/1986, de 25 dabril, general de sanitat, en la Llei 33/2011, de 4 doctubre, general de salut pública, i en la Llei 10/2014, de 29 de desembre, de la Generalitat, de salut de la Comunitat Valenciana.
Disposició addicional
Única. Incidència pressupostària
La implantació i desplegament daquest decret no podrà tindre cap incidència en la dotació dels capítols de despesa assignada a la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, i als ens del sector públic instrumental dependents i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.
Disposicions transitòries
Primera. Formació del personal de manteniment
Als efectes previstos en els articles 11 i 12 daquest decret, sadmetran els títols o certificats dhaver realitzat els cursos de formació en matèria de manteniment de piscines obtinguts en la Comunitat Valenciana, amb anterioritat a lentrada en vigor daquest decret, o bé en altres comunitats autònomes dacord amb la seua normativa o regulació específica.
Els cursos de formació podran ser impartits per entitats formadores públiques o privades, associacions sectorials o organitzacions professionals, així com per les empreses de gestió de manteniment per a la seua pròpia plantilla.
Fins que no es despleguen els continguts formatius esmentats en la normativa bàsica, la formació que simpartisca reunirà com a mínim els continguts que sindiquen en lannex II daquest decret.
Segona. Termini per a ladequació dinstal·lacions
Sestableix un termini màxim dun any per a ladequació de les piscines dús públic que, dacord amb allò que sha indicat en lapartat 1 de larticle 8 daquest decret, hagen de procedir a la instal·lació dun sistema de dosificació automàtic o semiautomàtic dels productes de tractament; i un termini màxim de dos anys, per a les quals dacord amb lapartat 2 de larticle 7 daquest decret, hagen de procedir a la instal·lació de cabalímetres o comptadors daigua.
Ambdós terminis seran aplicables, comptant des de lentrada en vigor daquest decret.
Disposició derogatòria
Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 255/1994, de 7 de desembre, del Govern Valencià, pel qual es regulen les normes higienicosanitàries i de seguretat de les piscines dús col·lectiu i dels parcs aquàtics, el Decret 97/2000, de 13 de juny, del Govern Valencià, pel qual es modifica lanterior, així com totes les disposicions del mateix rang o dun rang inferior en allò que contradiguen o soposen al que disposa aquest decret.
Disposicions finals
Primera. Règim supletori
En tot allò que no preveu aquesta norma serà aplicable el que disposa la Llei 14/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, despectacles públics, activitats recreatives i establiments públics, així com el Decret 143/2015, d11 de setembre, del Consell, pel qual aprova el Reglament de desplegament de la Llei 14/2010, o qualsevol altra normativa vigent en el moment de la seua aplicació.
Segona. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de salut per a dictar les disposicions i prendre les mesures que siguen necessàries per al desplegament i execució daquest decret, i per a efectuar les modificacions que calguen per a lactualització dels annexos.
Tercera. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 22 de juny de 2018
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera de Sanitat Universal i Salut Pública,
ANA BARCELÓ CHICO
ANNEX II
Continguts mínims de la formació de manteniment de piscines
Condicions higienicosanitàries de les piscines. Riscos de contaminació. Factors que afavoreixen el creixement microbià. Problemes de salut i malalties relacionades.
Conceptes bàsics: tipus de piscines i vasos, esquema general de les instal·lacions i esquema de funcionament hidràulic. Elements accessoris, equips i components de la instal·lació.
Tractament de laigua: processos físics i químics. Sistema de recirculació i depuració. Sistemes de filtració i el seu manteniment. Productes químics emprats en el tractament: desinfectants, correctors de pH, alguicides, floculants i altres.
Mesures de precaució en el maneig de productes químics. Fitxes de dades de seguretat. Etiquetatge dels productes. Dosificació dels productes químics, tipus de dosificadors. Paràmetres a controlar. Emmagatzematge.
Mesures de manteniment de les instal·lacions i equips: equips de tractaments físics i químics de laigua dels vasos, sistemes de ventilació i calefacció de les instal·lacions cobertes, equips amb aerosolització de laigua. Instal·lacions dhidroteràpia i hidromassatge. Problemes més freqüents. Prevenció i control de la legionel·losi.
Hivernatge. Operacions de posada a punt.
Neteja i desinfecció de les instal·lacions i equips.
Normes dús de la piscina. Drets i deures de qui les utilitzen.
Legislació aplicable a les piscines. Responsabilitats i competències.
Control de la qualitat de laigua i de laire, paràmetres, freqüència mínima de mostratge. Registre de les dades. Actuacions davant dincompliments.
Sistema dautocontrol: plans i registres. Operacions de vigilància.
Pràctiques doperacions. Control de paràmetres. Presa de mostres i anàlisi diària de control. Maneig de productes químics i la seua dosificació. Manteniment del sistema de recirculació i depuració. Equips de mesurament i mesures in situ. Ompliment del registre de dades.