DECRET 77/2019, de 7 de juny, del Consell, de regulació del procediment de gestió del pressupost de la Generalitat. [2019/7179]
(DOGV núm. 8592 de 16.07.2019) Ref. Base de dades 006648/2019
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 17.07.2019 Aquesta disposició afecta: Deroga: Desenvolupa o complementa: Aquesta disposició està afectada per: Desenvolupada o complementada per: Modificada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Pressupostos i política pressupostària Descriptors: Temàtics: dèficit, crèdit pressupostari, exercici pressupostari, pressupost, endeutament, llei pressupostària, modificació pressupostària, remuneració del treball, empresa pública, fundació , monografies
DECRET 77/2019, de 7 de juny, del Consell, de regulació del procediment de gestió del pressupost de la Generalitat.
[2019/7179]
ÍNDEX
CAPÍTOL I. Disposicions generals
Article 1. Àmbit objectiu i subjectiu
CAPÍTOL II. De les actuacions inicials del pressupost
Article 2. De la contracció de les estimacions anuals de despesa
CAPÍTOL III. De la gestió del capítol I
Article 3. De la gestió de les consignacions pressupostàries del capítol I i dels articles i conceptes de la classificació econòmica del pressupost de despeses sobre els quals sarticula aquesta
Article 4. Dels canvis dadscripció dels llocs de treball als programes pressupostaris
Article 5. De la creació de nous llocs de treball o modificació dels ja existents
Article 6. De lautorització per a la cobertura dels llocs de treball mitjançant la contractació laboral temporal, el nomenament de personal funcionari interí o de personal estatutari temporal
Article 7. De lautorització dels plans dactuació en matèria de despeses de personal
Article 8. De les despeses de caràcter preceptiu a càrrec del capítol I i de la gestió dendarreriments retributius
CAPÍTOL IV. De la gestió dels capítols IV i VII
Article 9. Gestió de les línies dels annexos de transferències i subvencions, corrents i de capital
Article 10. Gestió de les línies de subvenció
Article 11. De les convocatòries en règim de concurrència competitiva
Article 12. Gestió de línies de transferència
CAPÍTOL V. De la gestió del capítol VI
Article 13. Inversions reals
CAPÍTOL VI. Del seguiment dels estats de despeses i ingressos
Article 14. Del seguiment i ajust dels crèdits de lestat de despeses
Article 15. Del seguiment de lexecució de lestat dingressos finalistes i de les despeses afectes
CAPÍTOL VII. De la gestió de determinats tipus de despeses
Article 16. De les despeses de caràcter pluriennal
Article 17. Dels reajustaments interns dels subprogrames pressupostaris
Article 18. De les despeses de tramitació anticipada
Article 19. Prescripció dobligacions
Article 20. Obligacions degudament adquirides
CAPÍTOL VIII. De les modificacions del pressupost
Secció 1a. Règim general
Article 21. De les modificacions del pressupost
Secció 2a. De les modificacions del pressupost de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms
Article 22. Dels crèdits extraordinaris i suplements de crèdit
Article 23. De les incorporacions de crèdit
Article 24. De les ampliacions de crèdit
Article 25. De les modificacions per generació o anul·lació de crèdits
Article 26. De les modificacions que afecten despeses finançades amb fons finalistes
Article 27. De les modificacions en els annexos de línies de subvenció i de transferència, i de projectes dinversió i financers
Article 28. De la tramitació de les modificacions de crèdit davant la conselleria competent en matèria dhisenda
Article 29. De les modificacions pressupostàries dels organismes autònoms que afecten el pressupost de lAdministració de la Generalitat
Secció 3a. De les modificacions del pressupost de la resta dentitats adscrites al sector públic instrumental
Article 30. De les modificacions del pressupost de les entitats de dret públic i consorcis adscrits al sector públic administratiu
Article 31. De les modificacions pressupostàries de les entitats del sector públic empresarial i fundacional
Article 32. De la comunicació i publicació de les modificacions
CAPÍTOL IX Del reintegrament de pagaments indeguts
Article 33. Procediment de reintegrament de pagaments indeguts en làmbit de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms
CAPÍTOL X. De la liquidació del pressupost
Article 34. Liquidació del pressupost
CAPÍTOL XI. De les memòries econòmiques
Article 35. Memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació administrativa de disposicions legals i reglamentàries
Article 36. Memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació dels procediments de constitució o refosa de persones jurídiques integrants del sector públic instrumental de la Generalitat
Article 37. Memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació dels projectes de convenis la vigència dels quals sestenga a un termini superior a un exercici
Article 38. Memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació de les propostes dacords del Consell, plans o programes quan la seua vigència sestenga a un termini superior a un exercici
Article 39. Memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació dels acords, convenis, pactes o instruments similars que suposen modificació de les condicions retributives del personal o dels quals es deriven, directament o indirectament, increments de despesa pública en matèria de costos de personal, tant en làmbit de lAdministració de la Generalitat com del seu sector públic instrumental
Article 40. Del procediment general per a la tramitació de les memòries econòmiques
Article 41. De les memòries econòmiques a què es refereix larticle 26.3 de la Llei 1/2015
Disposició addicional primera. Seguiment de despeses de personal de les universitats públiques de la Comunitat Valenciana
Disposició addicional segona. Devolució dingressos indeguts relatius a drets de naturalesa pública no tributaris gestionats per la Generalitat
Disposició addicional tercera. De les operacions meritades i pendents daplicar al pressupost en làmbit de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms
Disposició addicional quarta. Implantació dun sistema dinformació econòmico-financera de la Generalitat
Disposició addicional cinquena. De reintegrament del romanent de tresoreria no afectat dels organismes autònoms de la Generalitat, no subjectes a auditoria
Disposició addicional sisena. Incidència pressupostària
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposició final primera. Habilitació
Disposició final segona. Entrada en vigor
Tres són les circumstàncies que determinen la necessitat de revisar i actualitzar la normativa que, en matèria de gestió economicopressupostària, regeix lactivitat econòmica de la hisenda de la Generalitat.
En primer lloc, la publicació de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
En segon, lantiguitat de la norma principal que, fins ara, regulava la gestió pressupostària de la Generalitat, en concret lOrdre de 22 de març de 2005, de la Conselleria dEconomia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula el procediment de gestió del pressupost de la Generalitat Valenciana.
I, finalment, el mateix rang normatiu, la rellevància que té la gestió econòmica i pressupostària per al funcionament ordinari dels serveis públics, aconsella dotar dun major rang la norma en qüestió.
En aquest context, la nova norma es compon de quaranta-un articles, i sestructura fonamentalment entorn de les àrees següents: gestió de les despeses de personal, gestió de la resta de capítols de despesa, de les modificacions del pressupost i de la liquidació, i memòries econòmiques.
Respecte de la gestió de les despeses de personal, el decret inclou els preceptes necessaris per a la gestió del capítol I dels pressupostos de les diferents seccions i organismes, així com per a la creació i modificació de llocs de treball i la seua cobertura temporal o definitiva, des del vessant economicopressupostari. Una completa comprensió dels procediments i criteris que regeixen la gestió daquest tipus de despeses, obliga a tindre en compte lOrdre 1/2018, de 23 de març, de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, i de la Conselleria de Justícia, Administració Pública, Llibertats Públiques i Reformes Democràtiques, per la qual sestableixen els procediments dautorització en matèria de despeses de personal de la Generalitat.
Quant a la gestió de la resta de capítols de despesa i de les modificacions del pressupost, el decret a més de recollir normes de caràcter general per a la gestió i seguiment dels pressupostos de despeses i ingressos, actualitza la regulació relativa als capítols IV i VII, dacord amb les novetats que incorpora la Llei 1/2015, de 6 de febrer. En matèria de modificacions del pressupost, es desenvolupen tant les que afecten lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, com les referides a la resta dentitats del sector públic instrumental.
Respecte de les memòries econòmiques, la norma aprofundeix en la sistematització i desenvolupament del seu contingut, dacord amb la redacció donada a larticle 26 de Llei 1/2015.
En tot cas, la regulació del contingut i abast de les memòries tracta dassegurar un aspecte fonamental en el desenvolupament de les polítiques públiques com és poder disposar, ex-ante, duna avaluació de limpacte economicofinancer de les propostes normatives, que permeta determinar la seua incidència tant sobre el pressupost en vigor com sobre pressupostos futurs.
Les novetats en aquesta matèria estarien fonamentalment vinculades a una clarificació de labast de la memòria quan aquesta afecta les despeses de personal, a la necessitat que expressament sidentifiquen tots aquells aspectes de la proposta que incidisquen o repercutisquen en matèries pròpies de la hisenda, i a una regulació detallada del procediment per a la seua tramitació.
Completen la norma, les disposicions addicionals, relatives, respectivament, al control i seguiment de les despeses de personal vinculat a les universitats, el procediment de devolució dels ingressos indeguts relatius a drets de naturalesa pública no tributària, règim de les operacions pendents daplicar al pressupost, limpuls de la implantació dun sistema dinformació economicofinancera, règim de reintegrament de les transferències als organismes autònoms no subjectes a auditoria.
Finalment, sinclouen les corresponents previsions de derogació normativa, desenvolupament i entrada en vigor.
El decret és coherent amb els principis de bona regulació establerts en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. Compleix els principis de necessitat i eficàcia, ja que la norma esdevé necessària com a desenvolupament dels principis i criteris que en matèria de gestió pressupostària preveu la llei 1/2015, així mateix, dotar-lo dun major rang normatiu contribueix a la seguretat jurídica. Quant als principis de proporcionalitat i eficiència es tracta duna norma defectes bàsicament dirigits a la mateixa organització, i en aquest sentit sha procurat ladaptació tant a les noves exigències que en la matèria recull la legislació bàsica, com a lactual estructura organitzativa tant de lAdministració del Consell, com del seu sector públic instrumental. Quant al principi de transparència, el decret assegura i facilita el compliment les obligacions que en la matèria estableix la normativa, tant bàsica com autonòmica.
En conseqüència, dacord amb els articles 18.f i 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller dHisenda i Model Econòmic, conforme el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell en la reunió de 7 de juny 2019.
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Àmbit objectiu i subjectiu
1. Aquest decret té per objecte fixar les regles i procediments bàsics per a la gestió dels diferents capítols de despeses del pressupost de la Generalitat, desenvolupar el règim i procediment per a la tramitació dels expedients de modificació dels pressupostos, així com desenvolupar el contingut i abast de la memòria econòmica a què es refereix larticle 26 de la Llei 1/2015.
2. Aquest decret saplica a lAdministració de la Generalitat i als seus organismes autònoms.
3. La resta de subjectes i entitats que conformen el sector públic instrumental de la Generalitat, tal com queda definit en larticle 2.3 de la Llei 1/2015, se subjecten a les previsions daquesta norma sempre que així sespecifique expressament.
4. Les institucions de la Generalitat, esmentades en larticle 20.3 de lEstatut dAutonomia, la resta dentitats incloses en el sector públic de la Generalitat, les universitats públiques dependents de la Generalitat, així com aquells ens adscrits que sense formar part del sector públic de la Generalitat, estiguen inclosos en el sector Administració pública, subsector comunitats autònomes o en el subsector societats no financeres, dacord amb la definició i delimitació del Sistema Europeu de Comptes Nacionals i Regionals, aplicaran subsidiàriament les normes contingudes en aquest decret, dacord amb la seua naturalesa jurídica i amb el marc normatiu al qual estiguen subjectes.
CAPÍTOL II
De les actuacions inicials del pressupost
Article 2. De la contracció de les estimacions anuals de despesa
1. Efectuada lobertura del pressupost de despeses de lexercici corresponent, es registraran, en la fase comptable que corresponga i amb caràcter previ al registre de qualsevol altre expedient, les despeses següents amb lordre que es determina a continuació:
1r. Les anualitats que, corresponent a lexercici corrent, deriven de compromisos de caràcter pluriennal contrets en exercicis anteriors.
2n. Els compromisos de despesa dexercicis anteriors, sempre que hagen estat degudament adquirits, que hagen quedat pendents daconseguir la fase comptable de reconeixement de lobligació, dacord amb el que sestableix en larticle 39.5.c de la Llei 1/2015
3r. Les anualitats que deriven de la tramitació anticipada dexpedients.
4t. La previsió anual dels inherents al normal funcionament de cada programa.
2. Atès lordre establert, i en el cas que en el pressupost de lexercici corrent no hi haja crèdit, o aquest siga insuficient per a imputar alguna de les operacions a les quals es refereix lapartat 1 daquest article, la sotssecretaria, o lòrgan que tinga atribuïdes les competències en matèria de gestió econòmica, comunicarà a la direcció general amb competències en matèria de pressupostos, abans de l1 de març de lexercici corresponent, les actuacions a realitzar respecte de les operacions pendents de registre, a fi de poder atendre totes les despeses a què es fa referència en lapartat anterior.
A aquest efecte, i per a cadascuna de les despeses pendents de registre, la sotssecretaria, o lòrgan que tinga atribuïdes les competències en matèria de gestió econòmica, haurà dadoptar les mesures necessàries per a la seua cobertura, ja siga mitjançant una modificació de crèdits, la reprogramació de les obligacions assumides per cada part en lacte o negoci jurídic que done cobertura a la despesa, o, si escau, la seua resolució, seguint el procediment establert en les normes corresponents.
CAPÍTOL III
De la gestió del capítol I
Article 3. De la gestió de les consignacions pressupostàries del capítol I i dels articles i conceptes de la classificació econòmica del pressupost de despeses sobre els quals sarticula
1. A lobertura de lexercici pressupostari, i a càrrec de les consignacions de crèdits per a despeses de personal de cada programa pressupostari, es formalitzarà la projecció anual de la nòmina, mitjançant la comptabilització dels documents dautorització i disposició de la despesa corresponents a les retribucions del personal en els llocs ocupats, dacord amb el que sestableix en la llei de pressupostos de lexercici. La projecció inclourà el cost social corresponent, i sestendrà des de l1 de gener fins al 31 de desembre, o fins la data de finalització del contracte o nomenament.
Comptabilitzada la projecció, el crèdit disponible en cada programa pressupostari es consignarà en larticle 19, i finançarà la cobertura anual de vacants incloses en la relació de llocs de treball, les previsions per a la cobertura del reconeixement de triennis, la carrera professional, el nivell competencial consolidat i la resta de despeses de personal que així pertoque, dacord amb el contingut daquest decret i el que es preveu en la llei de pressupostos.
A càrrec de la dotació financera de larticle 19, sefectuaran els documents «MC» necessaris amb destinació als articles i conceptes operatius relatius a despeses de personal, per a la correcta imputació comptable de les incidències que hagen de tramitar-se durant lexercici, així com les dotacions dels articles 15 «Incentius al rendiment» i 14 «Un altre personal».
2. Per a la cobertura pressupostària dels plans dactuació regulats en larticle 7 daquest decret, la direcció general amb competències en matèria de pressupostos dotarà larticle 15 «Incentius al rendiment» i els conceptes de larticle 14 «Un altre personal», en els termes que es detallen a continuació:
a) El concepte 142 «Personal en substitucions dIT», al qual simputaran exclusivament les despeses corresponents a les retribucions del personal objecte de contractació temporal o nomenament interí per a substituir els processos dincapacitat temporal. Les retribucions daquest personal es faran efectives a mes vençut, per a això sinclouran en la nòmina les substitucions realitzades en el mes anterior, mitjançant comunicat dalta baixa, i pels dies del mes en què es va realitzar la substitució.
En aquells casos en què no hi haja consignació en el concepte 142, aquest es dotarà a càrrec dels ingressos produïts com a conseqüència de la despesa derivada del pagament delegat de la prestació per IT. Per a això, es formalitzarà una ordre dingrés en el concepte «Reintegraments IT» a càrrec de la rúbrica corresponent de fons extrapressupostaris.
b) El concepte 146 «Personal en altres substitucions», al qual simputaran les despeses corresponents a les retribucions del personal objecte de contractació temporal o nomenament interí per a substituir els processos de maternitat, paternitat, risc durant lembaràs, risc durant la lactància, períodes de pagament directe de lINSS i anàlegs.
c) El concepte 143 «Un altre personal», al qual simputaran les retribucions del personal objecte de contractació temporal o nomenament de personal funcionari interí per a substitucions diferents de les anteriors, i altres contractacions o nomenaments de caràcter temporal, excepte quan es realitzen per a la cobertura de llocs de treball vacants o per a la realització de programes de duració determinada, sempre que hagen estat prèviament autoritzades en els corresponents plans dactuació i en els termes recollits en la normativa en vigor.
3. En els diferents programes pressupostaris podran crear-se centres de despesa específics per a imputar les despeses corresponents a les retribucions del personal contractat per als supòsits dacumulació de tasques i programes de duració determinada.
Article 4. Dels canvis dadscripció dels llocs de treball als programes pressupostaris
1. Amb caràcter general, les modificacions de ladscripció orgànica i funcional dels llocs de treball inclosos en les relacions de llocs de treball (RLT) de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms es faran efectives mitjançant la inclusió en el corresponent projecte de llei de pressupostos, a sol·licitud de la sotssecretaria o òrgan competent de cada conselleria o organisme, i amb linforme previ favorable de la direcció general amb competències en matèria de funció pública o òrgan equivalent en el cas de personal de gestió sanitària, personal docent no universitari i personal al servei de lAdministració de justícia.
2. No obstant això que es disposa en el paràgraf anterior, les modificacions dadscripció orgànica o funcional dels llocs de treball que, amb caràcter excepcional, hagen de realitzar-se durant lexercici en curs, requeriran per a la seua aprovació la tramitació del corresponent expedient de modificació de crèdit, que haurà dincorporar, en tot cas, linforme previ favorable de la direcció general competent dacord amb el que es preveu en lapartat anterior.
Article 5. De la creació de nous llocs de treball o modificació dels ja existents
1. La classificació de nous llocs de treball en làmbit del personal al servei de lAdministració de la Generalitat i dels seus organismes autònoms, o la modificació de la classificació dels ja existents sadequarà al procediment previst en la normativa daplicació.
2. La classificació de llocs de treball del personal laboral, sempre que tinga el caràcter de propi, al servei de les entitats del sector públic instrumental de la Generalitat, requeriran linforme preceptiu i vinculant de les direccions generals competents en matèria de pressupostos i sector públic. Aquest últim informe, en el cas del personal al servei dels consorcis hospitalaris, lemetrà la direcció general competent en matèria de recursos humans en làmbit sanitari.
3. La creació de llocs de treball de caràcter temporal es produirà només en casos degudament justificats i en els supòsits que es preveuen a continuació:
a) Quan responguen a lexecució de programes de caràcter temporal, amb les limitacions previstes en larticle 10.1.c del text refós de la Llei de lEstatut bàsic de lempleat públic, aprovat pel Reial decret legislatiu 5/2015, de 30 doctubre, i en larticle 15.1.a del text refós de la Llei de lEstatut dels Treballadors, aprovat pel Reial decret legislatiu 2/2015, de 23 doctubre.
b) En casos dexcés o acumulació de tasques amb les limitacions previstes en larticle 10.1.d del text refós de la Llei de lEstatut bàsic de lempleat públic, i en larticle 15.1.b del text refós de la Llei de lEstatut dels treballadors.
4. Les creacions regulades en lapartat anterior que es produïsquen en làmbit de les entitats integrants del sector públic instrumental de la Generalitat, a excepció dels organismes autònoms, a més dajustar-se a les previsions que a aquest efecte sestablisquen en la llei de pressupostos corresponent, requeriran necessàriament que la massa salarial de lentitat haja estat expressament autoritzada per la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria dhisenda, i que el projecte de caràcter temporal o lexcés o acumulació de tasques estiguen recollits en aquesta, excepte en casos excepcionals i per a cobrir necessitats urgents i inajornables sempre que estiguen vinculades a la prestació i manteniment dels serveis públics que tenen la consideració de fonamentals dacord amb larticle 6.3 daquest decret.
5. Els llocs de treball de caràcter temporal previstos en els apartats anteriors, només podran formar part de les respectives relacions de llocs de treball, si escau, a títol informatiu i, conseqüentment, no es podran cobrir amb caràcter definitiu.
6. En tot cas, quan resulte preceptiva lemissió dinforme de la direcció general competent en matèria de pressupostos, la proposta sacompanyarà duna memòria econòmica el contingut de la qual sadequarà al que es preveu en larticle 39 daquest decret.
7. En el marc del que es preveu en larticle 26 de la Llei 1/2015, per a la creació i modificació dels llocs regulats en aquest article, la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria de funció pública remetrà a la competent en matèria de pressupostos la proposta corresponent. En el cas que els llocs afectats corresponguen als sectors de personal de gestió sanitària, personal docent no universitari, personal al servei de lAdministració de justícia, o a personal pertanyent a les entitats del sector públic instrumental, a excepció dels organismes autònoms, aquesta remissió correspondrà al centre directiu que tinga atribuïdes les competències en matèria de recursos humans en cadascun dels sectors i entitats esmentats.
Article 6. De lautorització per a la cobertura dels llocs de treball mitjançant la contractació laboral temporal, el nomenament de personal funcionari interí o de personal estatutari temporal
1. La contractació laboral temporal, el nomenament de personal estatutari temporal o de personal funcionari interí, en làmbit de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental es realitzarà amb la finalitat datendre les necessitats següents:
a) La cobertura de llocs de treball de caràcter temporal, creats per a lexecució de programes de caràcter temporal i duració determinada, o per a pal·liar lexcés o acumulació de tasques.
b) La substitució transitòria de la persona ocupant dun lloc de treball que es trobe en procés dincapacitat temporal, llicència per maternitat o paternitat, risc durant lembaràs, risc durant la lactància, períodes de pagament directe de lINSS, vacances i altres anàlegs.
Sinclou també en aquest apartat la substitució dels representants del personal empleat públic que, per acumulació dhores de representació sindical, estiguen dispensats dacudir al seu lloc de treball, així com el contracte de relleu per a la substitució del personal empleat públic acollit a jubilació parcial anticipada.
c) La cobertura amb caràcter temporal de llocs vacants de la relació de llocs de treball que no hagen pogut ser coberts per personal fix.
2. En els supòsits descrits en lapartat anterior, la contractació temporal, el nomenament de personal funcionari interí, i el nomenament de personal estatutari temporal només podrà realitzar-se si es compleixen simultàniament les condicions següents:
a) Que es tracte de casos excepcionals i per a cobrir necessitats urgents i inajornables.
b) Que la contractació o el nomenament siguen estrictament necessaris per a la prestació del servei.
c) Que no siga possible la seua cobertura per personal funcionari de carrera, circumstància que haurà de quedar prou acreditada.
d) Que hi haja autorització prèvia de la direcció general competent en matèria de pressupostos i de la direcció general competent en matèria de funció pública o de lòrgan competent en matèria de personal en el cas que es tracte de llocs no gestionats per aquesta direcció general.
3. Les contractacions de personal laboral temporal i el nomenament de personal funcionari interí o estatutari temporal hauran de respectar les previsions que sobre aquesta matèria sestablisquen, amb caràcter de bàsiques, per la normativa de lEstat, garantint, en tot cas, el manteniment del nivell mínim dels serveis públics fonamentals, en particular, leducació, la sanitat i els serveis socials essencials.
4. Dacord amb la naturalesa i circumstàncies de les autoritzacions a què es refereix aquest article, mantindran la seua vigència des de la data de la seua emissió fins a la finalització del corresponent exercici pressupostari, i no serà necessària una nova autorització en el cas que el lloc quede novament vacant durant aquest període, sempre que es mantinguen les circumstàncies excepcionals que van motivar-ne lautorització inicial.
Article 7. De lautorització dels plans dactuació en matèria de despeses de personal
1. El règim dautoritzacions per al nomenament o contractació temporal sinstrumentarà preferentment a través de plans dactuació, que hauran de ser aprovats, de forma conjunta, per les direccions generals amb competències en matèria de pressupostos i funció pública. A aquest efecte, mitjançant ordre conjunta de les conselleries competents en matèria dhisenda i funció pública, es determinarà labast i els termes en els quals hauran de tramitar-se els esmentats plans i, si escau, la resta de procediments habilitats per a lautorització dels nomenaments o contractacions temporals.
2. En el cas de les entitats integrants del sector públic instrumental de la Generalitat, a excepció dels organismes autònoms, la competència per a lautorització dels plans correspondrà a la direcció general competent en matèria de pressupostos. La sol·licitud dautorització dels plans dactuació serà tramitada simultàniament a la sol·licitud dautorització de la massa salarial, i haurà de ser remesa pel màxim responsable de cada entitat.
3. Les conselleries que tinguen atribuïdes les competències en matèria de personal de gestió sanitària, personal docent no universitari i personal pertanyent a ladministració de justícia presentaran un pla dactuació en el qual hauran de diferenciar-se dos apartats: un per al sector específic esmentat i un altre per al personal de lAdministració de la Generalitat que preste serveis en aquesta i la gestió del qual corresponga a la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria de funció pública.
Article 8. De les despeses de caràcter preceptiu a càrrec del capítol I i de la gestió dendarreriments retributius
1. La dotació dels diferents articles i conceptes del capítol I per a la cobertura pressupostària de les despeses derivades del compliment de sentències judicials, actes dinspecció de lInstitut Nacional de la Seguretat Social, endarreriments retributius i altres despeses de personal de caràcter preceptiu, que no puguen finançar-se a càrrec de les disponibilitats del capítol I, requerirà la modificació pressupostària prèvia, segons el que es disposa en els articles 21 i següents daquest decret.
Trimestralment, els centres gestors hauran de remetre a la direcció general amb competències en matèria de pressupostos detall per programa pressupostari dels pagaments realitzats pels conceptes previstos en el paràgraf anterior.
2. Els endarreriments retributius del personal que presta serveis en lAdministració de la Generalitat seran gestionats pels òrgans competents en el moment de ser meritats. No obstant això, si en cursar la seua incorporació a la nòmina de la Generalitat el perceptor afectat està dalta en aquesta amb un perfil orgànic diferent, sentendran adequats els crèdits daquest últim perfil. A aquest efecte, lòrgan o la conselleria competent en la gestió dels endarreriments efectuarà una proposta de liquidació i traslladarà lexpedient a lòrgan o la conselleria on la persona perceptora es trobe prestant serveis, per a la seua efectiva incorporació a la nòmina de la Generalitat una vegada fiscalitzada i adoptada la resolució que corresponga.
Lexpedient haurà didentificar degudament lòrgan i perfil orgànic on la persona es trobe prestant serveis en aqueix moment.
CAPÍTOL IV
De la gestió dels capítols IV i VII
Article 9. Gestió de les línies dels annexos de transferències i subvencions, corrents i de capital
1. En la gestió de les línies incloses en lannex de transferències i subvencions dels pressupostos de la Generalitat haurà de distingir-se entre:
a) Línies de subvenció que donen cobertura a tota disposició dinerària enquadrable en lapartat primer de larticle 2 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.
b) Línies de transferència que donen cobertura a les aportacions dineràries o prestacions realitzades dacord amb els apartats 2 i 3 darticle 2 de la Llei 38/2003, i els apartats 2 i 4 de larticle 2 del Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el seu reglament.
2. La distinció a què es refereix lapartat anterior saplicarà amb independència de linstrument jurídic utilitzat per a regular i ordenar-ne el lliurament.
3. Dacord amb la distinció establerta en lapartat 1 daquest article, en els casos en què lòrgan gestor detecte que una línia està erròniament classificada, es tramitarà un expedient dajust o correcció a proposta de la sotssecretaria corresponent. Aquest expedient inclourà un informe de lòrgan gestor responsable per raó de la matèria que justifique la necessitat de modificar la classificació de la línia, així com un informe específic de lAdvocacia de la Generalitat relatiu a ladequació de la nova classificació a les exigències de la normativa bàsica en matèria de subvencions.
Aquesta documentació es remetrà a la direcció general amb competències en matèria de pressupostos, a fi que lautoritze, si escau, la persona titular de la conselleria competent en matèria dhisenda.
Article 10. Gestió de les línies de subvenció
1. El règim de gestió shaurà dajustar als criteris següents:
a) En el cas de línies de subvenció subjectes al règim de concurrència competitiva no podrà imputar-se a aquestes cap despesa que no shaja sotmés a criteris de publicitat, concurrència i objectivitat.
b) Els beneficiaris previstos en les diferents línies subjectes al règim de concurrència competitiva, ho seran de manera orientativa i no exhaustiva, i seran les normes específiques o les bases reguladores les que, en compliment dels principis de publicitat, concurrència i objectivitat, han de determinar-los i concretar-los. En les línies que es gestionen amb la participació duna entitat col·laboradora tal com estableix larticle 161 de la Llei 1/2015, aquesta no tindrà la consideració de beneficiària.
c) Les subvencions subjectes al règim de concessió directa constituiran una línia independent en el programa pressupostari corresponent, i en el cas que hi haja més dun beneficiari, hauran de diferenciar-se sublínies específiques per a cadascun dells.
d) Les subvencions subjectes al règim de concessió directa per raons dinterés públic, social, econòmic o humanitari, o unes altres degudament justificades que dificulten la seua convocatòria pública, constituiran una línia independent en el programa pressupostari corresponent. En aquells supòsits en què la seua concessió sinstrumente mitjançant decret, lobertura de la línia en el pressupost es realitzarà, si escau, mitjançant la tramitació del corresponent expedient de modificació de crèdits, dacord amb larticle 168.1.c de la Llei 1/2015.
e) Les subvencions corrents o de capital que sinstrumenten a través de convenis constituiran, amb caràcter general, una línia independent.
2. La comptabilització de lexecució de cadascuna de les línies de subvenció comportarà lobertura prèvia de sublínies, que contindran necessàriament una descripció diferenciada de la que ja figura en la línia de subvenció corresponent, i ajustada, si escau, a criteris de territorialització.
En el cas que una línia de subvenció done cobertura a diverses convocatòries, hauran dobrir-se tantes sublínies com normatives específiques diferents es continguen en aquestes.
3. Sense perjudici de lanterior, per a les subvencions cofinançades per projectes i fons europeus, així com per altres fons de caràcter finalista, sobriran tantes sublínies com diferents actuacions de cofinançament prevegen.
Aquestes sublínies hauran de contindre una descripció diferenciada; i es definiran sempre com íntegrament elegibles, és a dir, cofinançables segons els criteris establerts per les autoritats corresponents.
Article 11. De les convocatòries en règim de concurrència competitiva
1. En les convocatòries en règim de concurrència competitiva, no podran concedir-se subvencions per import superior a la quantia total màxima fixada en aquestes sense que prèviament es realitze una nova convocatòria, excepte en els supòsits previstos en els apartats següents.
2. Excepcionalment, la convocatòria podrà fixar, a més de la quantia total màxima dins dels límits disponibles, una quantia addicional laplicació de la qual a la concessió de subvencions no requerirà una nova convocatòria.
La fixació i utilització daquesta quantia addicional estarà sotmesa a les regles següents:
a) Resultarà admissible la fixació de la quantia addicional a què es refereix aquest apartat quan els crèdits a què resulta imputable no estiguen disponibles en el moment de la convocatòria, però la disponibilitat dels quals es preveja obtindre en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió per dependre dun augment dels crèdits derivat dalgun dels supòsits següents:
1r. Haver-se presentat en convocatòries anteriors sol·licituds dajudes per un import inferior a la despesa inicialment prevista per a aquestes, o per haver-se resolt convocatòries anteriors per import inferior a la despesa inicialment prevista en aquestes, o per haver-se reconegut o liquidat obligacions derivades de convocatòries anteriors per import inferior a la subvenció concedida.
En tot cas, per a poder aplicar la quantia addicional, en qualsevol daquests supòsits, sexigirà que es tracte de convocatòries a càrrec de crèdits de la mateixa secció pressupostària, i que la circumstància que determina lincrement quede degudament certificada per lòrgan responsable de la instrucció del procediment.
2n. Haver-se incrementat limport del crèdit pressupostari disponible com a conseqüència duna generació, una ampliació o una incorporació de crèdit.
b) La convocatòria haurà de fer constar expressament que lefectivitat de la quantia addicional màxima queda condicionada a la declaració de disponibilitat del crèdit com a conseqüència de les circumstàncies abans assenyalades i, si escau, prèvia aprovació de la modificació pressupostària procedent en un moment anterior a la resolució de la concessió de la subvenció.
3. Amb caràcter previ a la convocatòria de la subvenció haurà de tramitar-se loportú expedient de despesa per la quantia total màxima fixada en aquesta. Una vegada es declare la disponibilitat del crèdit corresponent a la quantia que, si escau, shaja previst amb caràcter addicional conforme a lapartat anterior, es tramitarà el corresponent expedient de despesa per limport declarat disponible.
4. Quan la quantia total màxima de les subvencions convocades es distribuïsca entre diferents crèdits pressupostaris i satorgue expressament a aquesta distribució caràcter estimatiu, lalteració daquesta distribució no necessitarà una nova convocatòria, però sí les modificacions que pertoquen en lexpedient de despesa abans de la resolució de la concessió.
5. En aquelles convocatòries en què, dins dels límits assenyalats en els apartats anteriors, shaja fixat en la convocatòria una quantia addicional o shaja atribuït caràcter estimatiu a la distribució de la quantia màxima entre diferents crèdits pressupostaris, lòrgan concedent haurà de publicar limport dels crèdits disponibles addicionals o la distribució definitiva, respectivament, amb caràcter previ a la resolució de concessió, en els mateixos mitjans que la convocatòria, sense que aquesta publicitat implique lobertura de termini per a presentar noves sol·licituds ni linici dun nou còmput de termini per a resoldre.
6. La convocatòria podrà preveure que augments eventuals sobrevinguts en el crèdit disponible possibiliten una resolució complementària de la concessió de la subvenció que incloga sol·licituds que, fins i tot complint tots els requisits, no hagen sigut beneficiàries per esgotament del crèdit.
Article 12. Gestió de línies de transferència
1. El règim de gestió shaurà dajustar als criteris següents:
a) Les transferències constituiran una línia independent en el programa pressupostari corresponent i, en el cas que hi haja més dun beneficiari, hauran de diferenciar-se sublínies específiques per a cadascun dells.
b) Les transferències corrents o de capital que sinstrumenten a través de convenis constituiran, amb caràcter general, una línia independent.
c) La comptabilització de les diferents fases dexecució de cadascuna de les línies haurà de realitzar-se a través de lobertura de sublínies, que contindran necessàriament una descripció diferenciada de la que ja figura en la línia corresponent ajustada, si escau, a criteris de territorialització.
2. Sense perjudici de lanterior, en cas que les línies de transferència siguen susceptibles de ser cofinançades per projectes i fons europeus així com altres fons finalistes, sobriran tantes sublínies com actuacions de cofinançament prevegen. Aquestes sublínies hauran de contindre una descripció diferenciada i es definiran, sempre que així pertoque, com íntegrament elegibles, és a dir, cofinançables segons els criteris establerts per les autoritats corresponents.
3. El règim de lliurament, bestretes i, si escau, de les garanties, de les línies de transferència es fixarà en el mateix acte administratiu, norma o conveni que les articule, llevat que en una norma de rang legal sincloga previsió sobre aquest tema.
CAPÍTOL V
De la gestió del capítol VI
Article 13. Inversions reals
1. El crèdit del capítol VI es gestionarà a través dels projectes inclosos en lannex dinversions reals, ajustats a les tipologies que figuren en la norma corresponent i es desenvoluparà, amb caràcter general, a través de subprojectes identificables territorialment.
Amb la finalitat de facilitar una adequada gestió dels projectes i dels fons europeus i uns altres de caràcter finalista, en el cas dactuacions cofinançades pels fons esmentats, aquests hauran de diferenciar-se com a subprojectes independents de manera que siguen íntegrament elegibles.
2. Les dades relatives al cost anual estimat per projecte de lexercici en vigor podran ser actualitzades, mitjançant resolució, per la sotssecretaria o òrgan competent de cada conselleria o organisme autònom sempre que es mantinga, en tot cas, lequilibri entre la dotació del capítol VI i el sumatori de les estimacions de lanualitat corrent, mitjançant les compensacions necessàries.
Per a la seua identificació, aquestes actualitzacions es codificaran com VEP (variació estimació de projectes), shauran dajustar a la següent expressió VEP/any/n--., on els dos primers dígits correspondran a la secció afectada i els tres dígits següents ordenaran el nombre de variacions tramitades per aqueixa secció, i shauran de remetre a la direcció general competent en matèria de pressupostos per a la seua instrumentalització.
Quan lactualització destimacions afecte projectes finançats, totalment o parcialment, amb fons finalistes, es farà constar en la resolució esmentada tant el tipus de fons a modificar, com que aquesta no afecta el compliment de les actuacions cofinançades. En aquests casos, el centre directiu amb competències en matèria de pressupostos podrà sol·licitar linforme a què es refereix larticle 26.1 daquest decret.
CAPÍTOL VI
Del seguiment dels estats de despeses i ingressos
Article 14. Del seguiment i ajust dels crèdits de lestat de despeses
1. Lexecució de lestat de despeses, tant de lAdministració de la Generalitat com dels seus organismes autònoms, serà objecte de seguiment, tant en relació amb el compliment dels objectius de cada programa pressupostari com per a assegurar el compliment dels objectius destabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.
2. Les diferents seccions pressupostàries i els organismes autònoms, a través de les sotssecretaries o òrgan equivalent, remetran a la direcció general competent en matèria de pressupostos un informe que justifique, en relació amb les dades de tancament comptable corresponents al mes de maig, els aspectes següents:
a) Les línies de subvenció subjectes al règim de concurrència competitiva, les convocatòries de les quals no shagen dut a terme, assenyalant aquelles que pel seu caràcter estrictament estacional no hagen pogut ser objecte de convocatòria.
b) Les línies de subvenció en què, sent la seua manera de concessió directa conforme amb larticle 168 de la Llei 1/2015 no shaja iniciat la seua tramitació.
c) Lestat dexecució de les línies de transferència.
d) Les inversions no adjudicades.
e) Els saldos disponibles del capítol II.
f) Les previsions de despesa fins a final de lexercici en cadascun dels capítols i programes, amb indicació de les actuacions previstes i el seu calendari dexecució.
3. Com a conseqüència de lanterior, la conselleria amb competències en matèria dhisenda podrà, en el marc del que es preveu en la Llei 1/2015, de 6 de febrer de la Generalitat, i en la llei de pressupostos vigent en cada exercici, adoptar les mesures provisionals en lestat de despeses que estime necessàries. Aquestes mesures podran tindre per objecte:
a) Proposar al Consell les transferències de crèdit a la secció i programa «Despeses diverses», conseqüència de laplicació del que es preveu en els articles 56 i 57 de la Llei 1/2015 i les transferències que pertoquen amb vista a la seua reassignació a altres crèdits del pressupost.
b) Proposar al Consell que acorde la no disponibilitat de crèdits pressupostaris, en els termes de larticle 57.
Article 15. Del seguiment de lexecució de lestat dingressos finalistes i de les despeses afectes
1. Les diferents seccions pressupostàries i els organismes autònoms que gestionen despeses finançades totalment o parcialment amb fons de caràcter finalista, hauran de remetre trimestralment a la direcció general competent en matèria de pressupostos, a través de les sotssecretaries o òrgans equivalents, un informe del grau de la seua execució, tant en el vessant dingressos com de despeses. El nivell de desglossament daquesta informació serà el mateix que figure en el pressupost aprovat per a cada exercici.
Addicionalment, haurà de remetres a aquesta direcció general còpia de qualsevol certificació de despesa amb finançament afectat remesa a lòrgan concedent dels fons.
2. Quan els fons procedisquen, totalment o parcialment, de la distribució territorial realitzada en les diferents conferències sectorials, acords del Consell de ministres, concessió de subvencions o subscripció de convenis, haurà de remetres la informació sobre els ingressos que es preveu rebre en el moment en què es tinga coneixement de les decisions esmentades.
La informació haurà de contindre, si escau, la tresoreria en origen aplicada pels òrgans concedents dels fons.
3. La direcció general competent en matèria de pressupostos podrà sol·licitar als departaments responsables de la coordinació i gestió dels fons i projectes europeus la informació sobre el grau dexecució dels programes cofinançats, tant en el vessant dingressos com de despeses, amb el desglossament que figure en el pressupost aprovat en cada exercici.
4. Finalitzat lexercici pressupostari i la comptabilització de les despeses amb finançament afectat, es remetrà una estimació de les tresoreries en origen i les possibles devolucions dingressos que hagen de realitzar-se, amb la finalitat de poder obtindre la informació necessària a lefecte de la liquidació del pressupost. La data límit per a aportar la informació relativa a ingressos serà de deu dies després del tancament de la comptabilitat de les despeses amb finançament afectat.
En la informació a remetre figurarà laplicació pressupostària o la rúbrica extrapressupostària on es troben comptabilitzats els ingressos considerats tresoreria en origen o que han de tornar-se, per a procedir a la seua regularització comptable.
5. Sense perjudici del que es preveu en els apartats anteriors, les seccions pressupostàries i organismes autònoms justificaran anualment, abans de l1 de desembre, els saldos que mantenen en les diferents rúbriques extrapressupostàries que recullen els cobraments realitzats i pendents daplicar a pressupost, documentant el detall de la seua composició. Labsència daquesta justificació implicarà que aquests podran ser imputats en el tancament de lexercici al pressupost dingressos de la Generalitat.
CAPÍTOL VII
De la gestió de determinats tipus de despeses
Article 16. De les despeses de caràcter pluriennal
1. La tramitació dexpedients de despeses de caràcter pluriennal en làmbit del sector públic definit en larticle 3.1.a de la Llei 1/2015 se subjectarà als criteris següents:
a) A linici de la tramitació dun expedient de despeses de caràcter pluriennal, el centre gestor emetrà proposta de document comptable que reflectisca la despesa imputable a lanualitat en curs, així com detall dels imports de la despesa que corresponen a cadascun dels exercicis posteriors.
b) Dacord amb el que sestableix larticle 40.5 de la Llei 1/2015 quan la despesa estiga totalment o parcialment finançada amb fons de lEstat o amb fons procedents de la Unió Europea, sincorporarà a lexpedient documentació que acredite lexistència duna norma que habilita laplicació duns límits diferents dels previstos en larticle 40.3 daquesta llei
c) Les operacions complementàries o anul·lacions que calga realitzar en relació amb lexpedient de despesa comportaran els documents comptables corresponents.
d) En el cas que, per circumstàncies excepcionals, no shaja iniciat lexecució de la despesa o aquesta siga inferior a la prevista en lexercici en què shaja compromés, haurà de tramitar-se, si escau, el corresponent expedient de reajustament danualitats.
2. Les modificacions del nombre danualitats i percentatges, dacord amb larticle 40.4 de la Llei 1/2015 es remetran per a la seua tramitació a la conselleria competent en matèria dhisenda, mitjançant proposta de la persona titular de la conselleria competent o que exercisca la direcció de lentitat corresponent, i hauran dincloure la documentació següent:
Informe de lòrgan competent en matèria pressupostària, en el qual entre altres circumstàncies constaran les dades i circumstàncies que motiven la necessitat de la variació dels límits.
Informe de la Intervenció Delegada en la conselleria o organisme proponent.
Les propostes es codificaran amb els mateixos criteris que els expedients de modificació de crèdits, si bé, amb numeració independent i precedits amb les sigles VL (variació de límits).
Quan es tracte dincrementar el nombre danualitats haurà despecificar-se lexpedient concret per al qual es tramita i, en cap cas, aquest increment afectarà el total del vinculant en qüestió.
3. La retenció addicional del deu per cent a què es fa referència en larticle 40.3 de la Llei 1/2015, saplicarà a lexercici en què finalitze el termini fixat en el contracte per a lacabament de lobra o a lexercici immediat següent, segons el moment en què es preveja realitzar el pagament de la certificació final.
Article 17. Dels reajustaments interns dels subprogrames pressupostaris
Els reajustaments interns, en cada capítol de despesa, entre les estimacions dels diferents centres de gestió i subprogrames, reconeguts en la llei de pressupostos, els autoritzarà la persona titular de la conselleria competent o la persona que tinga atribuïda la direcció de lentitat corresponent i els tramitarà, en làmbit de lAdministració de la Generalitat, la conselleria competent en matèria dhisenda a través dexpedients codificats RTP.
Article 18. De les despeses de tramitació anticipada
1. La tramitació anticipada de despeses shaurà dajustar en tot cas al que es preveu en larticle 41 de la Llei 1/2015.
2. Sense perjudici del que es disposa en larticle 41, si es tracta dexpedients de contractació, la documentació integrant de lexpedient tindrà les particularitats següents:
a) En el plec de clàusules administratives particulars, o document equivalent, es farà constar que ladjudicació i formalització del contracte queda sotmesa a la condició suspensiva dexistència de crèdit adequat i suficient per a finançar les obligacions derivades del contracte en lexercici corresponent.
b) Sadjuntarà a lexpedient el document comptable de retenció de crèdit que reflectisca les anualitats afectades o certificat relatiu a lexistència de crèdit adequat i suficient en el projecte de llei de pressupostos del següent exercici.
A linici de lexercici, en cas que aquesta despesa tinga caràcter pluriennal, caldrà ajustar-se al que es disposa en larticle 16 daquest decret.
3. Sense perjudici del que es disposa en lapartat primer, la tramitació anticipada dexpedients en el cas de subvencions i altres despeses no incloses en lapartat 2, haurà dadequar-se al que establisca la normativa específica reguladora per a cada tipus de despesa quant al tràmit en lexecució fins on es puga arribar i al nombre danualitats que poden abastar.
Article 19. Prescripció dobligacions
Quan haja transcorregut el termini de prescripció establert en larticle 23 de la Llei 1/2015 per a una obligació reconeguda de la que no shaja realitzat el pagament, la sotssecretaria o òrgan equivalent o lòrgan directiu que haja autoritzat el reconeixement de lobligació, iniciarà la tramitació de loportú procediment de prescripció que resoldrà la persona titular de la conselleria a la qual estiga adscrit el servei gestor que ha aprovat aquest reconeixement. Així mateix es procedirà a lanul·lació dels saldos que, si escau, estiguen referits a lobligació que sanul·la.
Una vegada aprovada la resolució del procediment de prescripció, el servei gestor expedirà els oportuns documents comptables danul·lació, que seran remesos a la Intervenció Delegada corresponent, juntament amb la resolució aprovatòria.
Article 20. Obligacions degudament adquirides
1. Les obligacions simputaran a lexercici en què, de conformitat amb el que es preveu en larticle 19 de la Llei 1/2015 resulten exigibles. En el supòsit dobligacions recíproques, quan el creditor haja complit o garantit lobligació a càrrec seu, i en el de les obligacions unilaterals quan shaja dictat lacte administratiu o llei que reconega el dret del creditor.
2. Dacord amb el que sestableix en larticle 39.5.c de la Llei 1/2015 es consideraran obligacions degudament adquirides aquelles que, resultant exigibles en lexercici de procedència, no han estat reconegudes a 31 de desembre del corresponent any i deriven de compromisos de despeses en què concórreguen els requisits següents:
a) Que shagen adquirit de conformitat amb lordenament.
b) Que hagen comptat amb crèdit disponible en lexercici de procedència.
3. Les despeses que es facen efectives a través del sistema de bestretes de caixa fixa, que tinguen la condició dobligacions degudament adquirides, en els termes exposats, podran aplicar-se al pressupost vigent, i quedarà sota la responsabilitat de la conselleria o organisme corresponent la verificació del compliment dels requisits que possibiliten aquesta imputació.
CAPÍTOL VIII
De les modificacions del pressupost
Secció 1a. Règim general
Article 21. De les modificacions del pressupost
1. El pressupost de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental es modificarà dacord amb el que sestableix en els articles 44 i següents de la Llei 1/2015 i en les lleis anuals de pressupostos.
2. Per a laprovació de les modificacions es distingirà entre:
a) Modificacions que afecten els crèdits per a despeses de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, el pressupost dels quals té caràcter limitador i vinculant, amb les especificitats previstes en la llei anual de pressupostos.
b) Modificacions que afecten el pressupost de la resta de les entitats que conformen el sector públic administratiu, definit en els apartats b) i c) de larticle 3.1 de la Llei 1/2015, el pressupost de les quals és limitador per limport global i estimatiu per a la distribució dels crèdits dacord amb la seua naturalesa econòmica, a excepció dels corresponents a despeses de personal i de subvencions nominatives que, en tot cas, tindran caràcter limitador i vinculant.
c) Modificacions que afecten les entitats del sector públic empresarial i fundacional, definit en larticle 3.2 de la Llei 1/2015, el pressupost de les quals tindrà caràcter estimatiu i no vinculant, excepte les dotacions consignades en el capítol destinat a despeses de personal que tindran caràcter limitador i vinculant per la seua quantia total.
Secció 2a. De les modificacions del pressupost de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms
Article 22. Dels crèdits extraordinaris i suplements de crèdit
1. Quan haja de realitzar-se alguna despesa que no puga demorar-se a lexercici següent i no hi haja crèdit en el pressupost de la Generalitat o el consignat siga insuficient, i no siga possible dotar-ho a través del que es preveu en els articles següents, la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria dhisenda incoarà un expedient de concessió de crèdit extraordinari o de suplement de crèdit, respectivament. El seu finançament es realitzarà de la forma que sindica a continuació:
a) Si la necessitat sorgeix en operacions no financeres del pressupost, el crèdit extraordinari o suplement es finançarà mitjançant baixa en crèdits no financers que es consideren adequats.
b) Si la necessitat sorgeix en operacions financeres del pressupost, es finançarà amb endeutament o amb baixa en altres crèdits de la mateixa naturalesa.
2. Els expedients esmentats contindran, almenys, la documentació a què es refereix larticle 28.2 daquest decret; es tramitaran mitjançant proposta dacord del Consell de remissió a les Corts del projecte de llei.
3. Quan la necessitat sobrevinguda es produïsca en el pressupost dun organisme autònom, i sempre que el seu import no aconseguisca el 15 % dels crèdits consignats en el seu pressupost, de forma acumulada dins del mateix exercici pressupostari, lexpedient lincoarà la conselleria dadscripció de lentitat i es remetrà a la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria dhisenda, juntament amb un informe en què es justifique la urgència i necessitat de la despesa que cal escometre, sexpresse que lentitat no compta amb consignació pressupostària, i què es propose la seua forma de finançament.
En aplicació del que es disposa en larticle 47.1 de la Llei 1/2015, si limport del crèdit extraordinari o del suplement de crèdit no excedeix del 5 % del pressupost de lorganisme, la modificació lautoritzarà la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria dhisenda. Si excedeix daquest percentatge, però no aconsegueix el 15 %, lautorització correspondrà al Consell.
4. Quan la necessitat sorgida en el pressupost dun organisme autònom supose, de forma acumulada dins del mateix exercici pressupostari, aconseguir o superar el 15 % dels crèdits consignats en el seu pressupost, la conselleria dadscripció seguirà el mateix procediment descrit en lapartat anterior, i haurà daportar, a més, el text del projecte de llei corresponent per a la seua tramitació per part de la conselleria amb competències en matèria dhisenda davant el Consell.
Article 23. De les incorporacions de crèdit
1. Correspondrà a la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria dhisenda ladopció de les mesures necessàries per a procedir a la incorporació dels crèdits no vinculats al compliment dobligacions reconegudes, en els termes previstos en larticle 45 de la Llei 1/2015.
A aquest efecte les conselleries afectades remetran abans del 31 de gener de lexercici corresponent, la informació relativa a la incorporació.
2. Els organismes autònoms remetran a la seua conselleria dadscripció la proposta dincorporació de crèdits no vinculats al compliment dobligacions reconegudes, sempre que aquells estiguen afectats a finançament finalista i amb el límit màxim del romanent de tresoreria afectat de lorganisme, una vegada aprovada la liquidació de lexercici anterior. Per a això, acompanyaran a la proposta una memòria econòmica en la qual es reculla el romanent de tresoreria resultant de la liquidació i el detall dels crèdits afectats a aquest que hagen de ser objecte dincorporació.
Article 24. De les ampliacions de crèdit
1. En els termes previstos en larticle 48 de la Llei 1/2015, per als supòsits de despesa recollits en les lleis anuals de pressupostos, la insuficiència de consignació pressupostària per a atendre les despeses esmentades podrà ser objecte de cobertura mitjançant la incoació dun expedient de modificació pressupostària dampliació de crèdits, per transferència de disponibilitats de la secció pressupostària corresponent, que es tramitarà a instàncies de la conselleria interessada, fins a aconseguir, en tot o en part, la suma de les obligacions el reconeixement de les quals siga preceptiu.
2. En el cas que la modificació esmentada no puga realitzar-se a càrrec de baixes en altres crèdits de la secció afectada, la conselleria competent en matèria dhisenda procedirà segons el que es preveu en larticle 48. Per a això, actuarà dofici o a proposta de la conselleria interessada, la qual aportarà una memòria econòmica en la qual es recullen, degudament justificades, les necessitats de despesa posades de manifest i els saldos disponibles de les consignacions afectades.
3. La conselleria competent en matèria dhisenda resoldrà lexpedient o lelevarà davant lòrgan que establisca la llei de pressupostos.
Article 25. De les modificacions per generació o anul·lació de crèdits
1. Sense perjudici del que es disposa amb caràcter general en aquest decret i amb les limitacions de larticle 50 de la Llei 1/2015, en les propostes de generació de crèdit shaurà de documentar que sha realitzat lingrès o ingressos que la justifiquen o, en els supòsits dels apartats a) b) i c) de larticle 50.1 de la llei 1/2015, que sha comptabilitzat el reconeixement del dret, tret que hi haja un compromís ferm daportació, la còpia del qual haurà dincorporar-se a lexpedient de modificació pressupostària com a documentació justificativa de la generació.
En aquells supòsits en què la gestió dels ingressos corresponga a la conselleria amb competència en matèria dhisenda, sinclourà en lexpedient la sol·licitud de la realització i comptabilització de lingrés corresponent i la documentació que el justifique.
El que es preveu en els paràgrafs anteriors no serà aplicable a aquelles generacions de crèdits que tinguen el seu origen en excessos de recaptació respecte de lestimació inicial prevista, sempre que afecten tributs cedits.
2. Les propostes de generació o anul·lació de crèdits que a continuació es detallen, inclouran complementàriament la documentació següent:
a) Per transferències de caràcter finalista:
Documentació justificativa de lexistència del dret a lingrés i origen daquest. Haurà dinformar-se si en relació amb aquests ingressos hi ha fons sense justificar resultants dexercicis anteriors, considerats com a situació de tresoreria en lorigen, dacord amb larticle 86 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, General Pressupostària.
Certificació de la despesa amb finançament afectat remesa, si escau, a lòrgan concedent dels fons, corresponent a lexercici anterior.
Justificació que els crèdits de despesa la generació dels quals es proposa garanteixen la consecució de les finalitats objecte de lingrés, o que les despeses per a aqueixa actuació prèviament shan realitzat a càrrec de fons propis.
Quan els fons finalistes requerisquen cofinançament amb fons propis, haurà de detallar-se limport de laportació requerida, lexistència de crèdit suficient per a garantir-la, identificant la partida pressupostària a la qual simputen.
Quan lassignació definitiva per fons finalistes diferisca de limport pressupostat, les seccions pressupostàries o organismes responsables de la seua gestió hauran de proposar els ajustos corresponents en lestat de despeses i ingressos.
b) Les propostes de generació i anul·lació de crèdits derivades de majors o menors ingressos sobre les previsions inicials de fons procedents de la Unió Europea, contindran, sense perjudici de les seues particularitats, documentació assimilable a lestablerta amb caràcter general en aquest apartat, així com linforme a què es refereix larticle 26 daquest decret.
c) Les propostes de generació de crèdit, quan es tracte dingressos no finalistes als quals es refereixen els apartats d), e) f) g) h) i i) de larticle 50 de Llei 1/2015, hauran dincloure una memòria que justifique lestat dexecució daquests ingressos.
Article 26. De les modificacions que afecten despeses finançades amb fons finalistes
1. Tota proposta de modificació pressupostària que afecte despeses finançades, en tot o en part, amb fons finalistes haurà dincloure addicionalment amb caràcter preceptiu, un informe de lòrgan responsable de la coordinació o, si escau, gestió i justificació de cadascun dels fons, emés abans de linforme preceptiu de la Intervenció Delegada corresponent, el qual farà menció a aquest.
2. Així mateix, aquestes propostes hauran despecificar la seua repercussió en les dotacions dels diferents tipus de fons afectats per aquesta, així com la dotació final de laportació condicionada de fons propis per part de la Generalitat.
Article 27. De les modificacions en els annexos de línies de subvenció i de transferència, i de projectes dinversió i financers
1. A lefecte daquest article, tindrà la consideració dinclusió de línia o projecte dinversió o financer la dotació de crèdits en una línia o projecte que no figure en els annexos corresponents del pressupost aprovat per a lexercici vigent, i aquesta haurà de definir-se amb els mateixos continguts que figura en els annexos esmentats dacord amb el que es preveu en larticle 164 de la Llei 1/2015.
2. Així mateix, tindran la consideració de reobertura de línia els casos en què siga necessari dotar una línia o projecte no per a una despesa nova en lexercici sinó per a atendre el pagament dobligacions derivades de sentències, recursos administratius, de compromisos degudament adquirits i no incorporats, o, en el cas de no donar-se aquesta última circumstància, que hagen sigut prèviament convalidats.
3. Les modificacions que tinguen per objecte la inclusió de línies en aplicació de les excepcions a la concurrència competitiva previstes en larticle 22.2.c de la Llei 38/2003, i en larticle 168.1.c de la Llei 1/2015, podran tramitar-se de forma simultània o posterior a les bases reguladores, sempre que ambdues shagen daprovar pel Consell, i hauran de formar part de la documentació de la modificació els projectes i informes preceptius corresponents.
4. Tot expedient de modificació que implique la desafectació de les línies haurà dincloure documentació justificativa que no hi ha o sha perdut el dret a la seua percepció. Quan sinstrumenten a través dun conveni, si el beneficiari lha subscrit per un import inferior al previst, sentendrà que això implica la desafectació.
5. Les propostes dinclusió de projectes addicionals en els annexos dinversió, que haurà dajustar-se a la tipologia dinversions vigent a cada moment, es remetran al centre directiu amb competències en matèria de pressupostos.
6. Tota proposta dinclusió o variació de projectes financers haurà dincloure, segons pertoque, un projecte destatut o acte jurídic en què es fonamente la necessitat de la modificació.
Article 28. De la tramitació de les modificacions de crèdit davant la conselleria competent en matèria dhisenda
1. Les sotssecretaries o òrgans assimilables remetran a la direcció general competent en matèria de pressupostos les propostes de modificació de crèdits, aportant la documentació original pertinent. A lefecte de garantir la disponibilitat dels crèdits a minorar durant la tramitació de les propostes, aquestes inclouran documents comptables RC o relació daquests que continga les referències comptables necessàries per a la seua identificació.
No obstant això, la conselleria amb competències en matèria de pressupostos podrà iniciar dofici les modificacions de crèdit que considere necessàries, que seran informades per la Intervenció General de la Generalitat.
2. Els expedients de modificació de crèdits esmentats en el primer paràgraf de lapartat anterior, sense perjudici de la documentació que es considere oportuna, hauran de contindre necessàriament:
a) Proposta de la persona titular de la conselleria o autoritat en qui haja delegat reglamentàriament, en la qual hauran de quedar identificats, almenys, el tipus de modificació i els imports globals per capítol i programa afectats. En el cas dorganismes autònoms la proposta serà de la persona que ocupe la Presidència o, si escau, la persona que exercisca la Direcció General de lentitat.
b) Informe de lòrgan administratiu competent en matèria pressupostària en la conselleria o organisme proponent, subscrit per la persona responsable daquesta, que haurà de contindre els punts següents:
Origen i necessitat de la modificació.
En el supòsit que els crèdits que es proposa modificar hagen sigut prèviament afectats per altres modificacions de crèdits pressupostaris ja tramitades, sinclourà un apartat específic on quede justificada la circumstància esmentada.
Incidència en els objectius del programa.
Justificació de la proposta de finançament:
1r. Quan es tracte de propostes de generació o anul·lació de crèdits sexposarà detalladament la font de finançament, i ineludiblement es farà referència a la documentació que com a justificant sadjunte com a annex a lexpedient.
2n. Quan es tracte de minoració de despeses, es justificarà la seua disponibilitat per la inexistència de compromisos pendents o la no vinculació a finançament condicionat.
c) Informe de la Intervenció Delegada en la conselleria o organisme autònom proponent.
3. Sense perjudici del que es disposa en lapartat anterior, en les propostes de modificació pressupostària que tinguen per objecte donar cobertura a obligacions dexercicis anteriors haurà de constar expressament documentada la seua adequació a algun dels supòsits recollits en les lletres a), b) o c) de larticle 39.5 de la Llei 1/2015; en el cas que es tracte dobligacions no compreses en aquests supòsits, aquest aspecte haurà de constar expressament en els informes emesos tant per loficina pressupostària com per la Intervenció Delegada.
4. Tota proposta de modificació que supose una minoració de crèdits, qualificats dampliables o afectats per esmenes aprovades per les Corts, haurà dincloure linforme justificatiu de la sotssecretaria o òrgan assimilable.
5. Tot expedient es numerarà, per a cada exercici, en la secció pressupostària que lexpedisca, ajustant-se a la següent expressió numèrica: --./any n/---, de manera que els dos primers dígits expressaran la secció afectada, els tres dígits següents ordenaran el nombre dexpedients tramitats per aqueixa secció i els tres últims dígits els completarà la direcció general competent en matèria de pressupostos, els quals indicaran el número que ocupa en el total dexpedients tramitats per a totes les seccions durant un exercici.
Els organismes autònoms codificaran els seus expedients de modificació de forma anàloga, substituint els dos primers dígits pels corresponents al codi de lentitat.
6. En el cas dexpedients de modificació del pressupost de lAdministració de la Generalitat, competència de les persones titulars de les diferents seccions pressupostàries, juntament amb la resolució motivada que autoritze la modificació i linforme de la Intervenció Delegada, sense perjudici de la documentació que es considere oportuna, es remetran a la direcció general competent en matèria de pressupostos els documents comptables RC necessaris, o bé relació daquests que continga les referències comptables necessàries per a la seua identificació.
7. Lobligació de publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana les modificacions pressupostàries laprovació de les quals no corresponga al Consell o a la conselleria competent en matèria dhisenda, serà responsabilitat de lòrgan competent per a la seua aprovació.
Article 29. De les modificacions pressupostàries dels organismes autònoms que afecten el pressupost de lAdministració de la Generalitat
Quan les modificacions pressupostàries requerisquen per al seu finançament la modificació del pressupost de despeses de lAdministració de la Generalitat, aquestes es tramitaran conjuntament dacord amb el procediment que li siga aplicable a la de lAdministració de la Generalitat i pel mateix òrgan, excepte per a la tramitació dels crèdits extraordinaris i suplements de crèdit previstos en larticle 22 daquest decret.
A aquest efecte, les diferents propostes es tramitaran de forma conjunta, en un únic expedient, a proposta de la conselleria a la qual estiguen adscrites lentitat o entitats afectades.
La tramitació daquestes modificacions exigirà que sincorpore a lexpedient un informe específic relatiu a la incidència de la modificació en el pressupost de lentitat o entitats afectades, que incloga detall del pressupost anterior i posterior a laprovació de la modificació.
Secció 3a. De les modificacions del pressupost de la resta dentitats adscrites al sector públic instrumental de la Generalitat
Article 30. De les modificacions del pressupost de les entitats de dret públic i consorcis adscrits al sector públic instrumental de la Generalitat
En el marc del que es preveu en la Llei 1/2015, la tramitació de les modificacions pressupostàries dels consorcis adscrits a la Generalitat i de les entitats de dret públic integrades en el seu sector públic instrumental, shaurà dajustar als criteris següents:
a) Quan afecte les despeses de personal de lentitat, lexpedient haurà dincorporar un informe favorable de la conselleria competent en matèria dhisenda, que se sol·licitarà a través de la conselleria dadscripció, i haurà dacompanyar-se de la documentació a què es refereixen els apartats a) i b) de larticle 28.2 daquest decret.
b) En el cas de les modificacions que afecten la quantia de les línies de subvenció nominatives del pressupost de les entitats del sector públic instrumental de la Generalitat, o suposen la inclusió o desafectació daquestes, caldrà ajustar-se al que es disposa en larticle 27.
c) Quan les modificacions pressupostàries consistisquen en variacions en la quantia global del pressupost de lentitat, que tinguen el seu origen en ingressos finalistes o ingressos de dret públic o privat que legalment estiguen autoritzats a percebre, en la resolució dautorització es farà constar que aquesta modificació no afecta negativament lequilibri pressupostari de lentitat. En tot cas, en el cas que tinguen el seu origen en ingressos finalistes, caldrà ajustar-se al que es disposa en els articles 25 i 26.
d) Quan les modificacions pressupostàries requerisquen per al seu finançament la modificació del pressupost de despeses de lAdministració de la Generalitat, caldrà ajustar-se al que es disposa en larticle 29.
e) En la tramitació de crèdits extraordinaris i suplements de crèdit, caldrà ajustar-se al que es disposa en els apartats 2 i 4 de larticle 22.
f) En la tramitació dincorporacions de crèdit, caldrà ajustar-se al que es disposa en larticle 23.2.
Article 31. De les modificacions pressupostàries de les entitats del sector públic empresarial i fundacional
En el marc del que es preveu en larticle 54 de la Llei 1/2015, la tramitació de les modificacions pressupostàries de les entitats del sector públic empresarial i fundacional shaurà dajustar als criteris següents:
a) Quan afecte les despeses de personal de lentitat, lexpedient haurà dincorporar un informe favorable de la conselleria competent en matèria dhisenda.
Aquest informe se sol·licitarà a través de la conselleria dadscripció, i haurà dincloure la proposta de resolució de modificació.
b) En tot cas, aquesta proposta no podrà afectar lequilibri pressupostari de lentitat i haurà danar acompanyada de la memòria econòmica corresponent.
c) Quan les modificacions pressupostàries requerisquen per al seu finançament la modificació del pressupost de despeses de lAdministració de la Generalitat, caldrà ajustar-se al que es disposa en larticle 29.
Article 32. De la comunicació i publicació de les modificacions
Totes les resolucions daprovació de modificacions pressupostàries de les entitats del sector públic instrumental descrites en aquesta secció hauran de ser comunicades a la conselleria competent en matèria dhisenda dins dels 15 dies següents a la seua aprovació.
La seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana sajustarà a lo previst en larticle 28.7.
CAPÍTOL IX
Del reintegrament de pagaments indeguts
Article 33. Procediment de reintegrament de pagaments indeguts en làmbit de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms
1. A lefecte del que sestableix en aquest capítol sentén per pagament indegut, dacord amb el que es preveu en larticle 62.1 de la Llei 1/2015, aquell que es realitza per error material, aritmètic o de fet, en favor de persona en qui no concórrega cap dret de cobrament enfront de ladministració respecte a aquest pagament o en quantia que excedisca de la consignada en lacte o document que va reconéixer el dret del creditor.
2. Quedaran exclosos de làmbit daplicació daquest capítol els següents reintegraments de pagaments indeguts:
a) Els reintegraments diferents dels corresponents a pagaments indeguts a què es refereix lapartat anterior, en aquest cas resultarà aplicable el que es disposa en larticle 62.3 de la Llei 1/2015.
b) Els reintegraments de quantitats indegudament abonades en les nòmines del personal al servei de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms.
c) Els de naturalesa tributària.
d) Qualssevol altres reintegraments de pagaments indeguts que tinguen establert un procediment específic.
3. Serà competent per a la declaració del pagament indegut i de la consegüent restitució, tant de la quantitat indegudament percebuda com dels interessos reportats, lòrgan administratiu que va dictar lacte que continga lerror material, aritmètic o de fet que va originar el pagament indegut.
Quan aquest òrgan conega lexistència dun pagament percebut en excés o indegudament, bé per si mateix o bé perquè lhaja posat de manifest qualsevol òrgan que en lexercici de les seues competències tinga coneixement de la seua existència, i no shaja produït el seu reintegrament voluntari, procedirà dofici a iniciar els tràmits per a resoldre i adoptar les mesures oportunes per a la recaptació en període voluntari del reintegrament del pagament indegut.
4. Lòrgan competent a què es refereix lapartat anterior notificarà al perceptor del pagament indegut la resolució administrativa de declaració daquest, de la consegüent obligació de restitució, i gestionarà el seu cobrament en període voluntari.
Aquesta resolució contindrà, almenys, la informació següent:
a) Identificació de qui perceba el pagament indegut, mitjançant el nom i cognoms si es tracta duna persona física o raó social si és jurídica, codi didentificació fiscal i domicili o seu social a lefecte de notificacions i requeriments.
b) Origen del pagament indegut, aplicació pressupostària a la qual simputa i data del pagament.
c) Import del pagament.
d) Determinació de la causa que motiva el reintegrament.
Aquesta resolució es notificarà a la persona interessada, dacord amb el que es preveu en la Llei 39/2015, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, acompanyada de la carta de pagament corresponent per al seu ingrés en període voluntari.
5. Finalitzat el termini de recaptació en període voluntari sense que shaja produït lingrès, els òrgans responsables daquest acreditaran aquesta circumstància als òrgans competents en la recaptació executiva perquè inicien el corresponent procediment de recaptació en via de constrenyiment.
6. Les quantitats degudes reportaran interessos des de lendemà del venciment del deute en període voluntari fins a la data del seu ingrés, conforme al que sestableix en la legislació bàsica en la matèria.
7. La resolució de les sol·licituds dajornament i fraccionament de pagament dels deutes que resulten de la tramitació del procediment de reintegrament shaurà dajustar al que es disposa en larticle 13 de la Llei 1/2015.
Les quantitats ajornades o fraccionades, a més de reportar interessos de demora, hauran de garantir-se, excepte en els casos assenyalats en larticle 13.
8. El deute derivat del reintegrament podrà ser compensat dofici una vegada transcorregut el termini dingrés en període voluntari o a instàncies de la persona obligada al pagament, dacord amb el que sestableix en larticle 14 de la Llei 1/2015.
9. Dacord amb el que sestableix en larticle 62.2 de la Llei 1/2015, els reintegraments de pagaments realitzats de manera indeguda a càrrec de crèdits pressupostaris de lexercici corrent, hauran doriginar la reposició daquests últims.
Tindran la consideració de reintegraments de pagaments indeguts del pressupost corrent aquells en què el reconeixement de lobligació, el pagament i el reintegrament es produïsquen en el mateix exercici pressupostari.
Els reintegraments de pagaments indeguts del pressupost corrent simputaran al pressupost de despeses a càrrec del qual shagen reconegut les respectives obligacions, minorant limport daquestes, així com el dels pagaments corresponents.
Quan calga reposar crèdit o saldos en les fases de gestió pressupostària anteriors al reconeixement de lobligació, shauran defectuar les operacions danul·lació que corresponguen en funció de labast daquesta reposició.
10. Tindran la consideració de reintegraments de pressupostos tancats aquells el cobrament o el dret de cobrament dels quals es produïsca o nasca en un exercici posterior a aquell en què es va reconéixer lobligació.
Els reintegraments de pressupostos tancats es consideraran com un recurs més, simputaran al pressupost dingressos de lexercici en què sefectue lingrès corresponent i podran ser objecte de generació dacord amb larticle 50.i de la Llei 1/2015.
11. Els reintegraments que tinguen origen en pagaments extrapressupostaris saplicaran a operacions extrapressupostàries.
CAPÍTOL X
De la liquidació del pressupost
Article 34. Liquidació del pressupost
1. Lexercici pressupostari coincidirà amb lany natural i shi imputaran:
a) Els drets econòmics reconeguts durant lexercici, siga quin siga el període del qual es deriven.
b) Les obligacions econòmiques reconegudes fins a la fi del mes de desembre, sempre que es corresponguen amb adquisicions, obres, serveis, prestacions o, en general, despeses realitzades dins de lexercici i a càrrec de les respectives dotacions o crèdits.
2. La liquidació del pressupost de lAdministració de la Generalitat la realitzarà la Intervenció General de la Generalitat abans del 15 de febrer de lexercici següent.
3. La liquidació del pressupost, una vegada comunicada al Consell, es publicarà en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
CAPÍTOL XI
De les memòries econòmiques
Article 35. Memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació administrativa de disposicions legals i reglamentàries
A lefecte de lemissió de linforme previst en larticle 26.1 de la Llei 1/2015, i sense perjudici del que es preveu en larticle 39 daquest decret, la memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació administrativa de disposicions legals i reglamentàries haurà de contindre, com a mínim, els apartats següents:
1. El primer apartat contindrà detall de les despeses pressupostàries que previsiblement comportarà lentrada en vigor i, si escau, lefectiva posada en marxa i implantació de la disposició en tràmit.
Aquest apartat de la memòria sordenarà distingint entre aquelles despeses que, si escau, tenen cobertura adequada i suficient en els corresponents pressupostos en vigor i les que no. La informació en tots dos casos inclourà detall, per programa pressupostari, de les aplicacions, imports i exercicis als quals sestenga, i una referència expressa als preceptes del text dels quals deriva cadascuna de les despeses.
2. En el segon apartat de la memòria sidentificarà:
a) La font de finançament daquelles despeses vinculades a laprovació de la disposició que no tinguen cobertura en els corresponents pressupostos en vigor, distingint segons derive de:
la implantació de nous recursos, afectats o no,
baixa en crèdits pressupostaris,
sol·licitud de dotacions pressupostàries addicionals,
altres fonts de finançament al marge dels pressupostos de la Generalitat.
b) En el cas que laprovació de la disposició puga determinar una minoració en lestat dingressos del pressupost de la Generalitat, haurà dincloures una referència expressa i quantificada daquesta circumstància.
En coherència amb les dades de despeses i ingressos, haurà dincloures en la memòria una referència expressa i motivada, a limpacte economicofinancer de la disposició respecte del contingut i dotacions del programa pluriennal corresponent.
3. Identificació de tots aquells aspectes de la disposició que incidisquen o repercutisquen en matèries pròpies de la hisenda de la Generalitat.
4. En el cas que la disposició projectada cree o reestructure unitats o òrgans administratius de qualsevol classe, addicionalment haurà de detallar-se per programa pressupostari, en primer lloc els llocs de treball afectats, tant si es tracta de llocs de nova creació com de modificació dels ja existents i la seua valoració, incloent-hi els costos socials, conformement a les classificacions proposades i, en segon lloc, la incidència de la creació o reestructuració en la dotació de despeses de funcionament. Així mateix, sense perjudici del que es disposa en larticle 36, si la disposició afecta directament o indirectament lestructura de qualsevol entitat inclosa en el sector públic instrumental de la Generalitat, haurà de contindre informació suficient sobre els llocs afectats i la seua valoració.
Article 36. Memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació dels procediments de constitució o refosa de persones jurídiques integrants del sector públic instrumental de la Generalitat
1. En el cas que la disposició en tramitació tinga per objecte la constitució o refosa dalguna de les persones jurídiques integrants del sector públic instrumental de la Generalitat a què es refereix larticle 2 de la Llei 1/2015, la memòria econòmica a què es refereix larticle 35 se substituirà per una memòria econòmica dinici dactivitat (dara en avant MEIA).
2. La MEIA haurà de contindre almenys:
a) Les raons que justifiquen la creació duna nova persona jurídica, per no poder assumir aqueixes funcions una altra preexistent, així com la constatació que la creació no suposa duplicitat amb lactivitat que desenvolupe qualsevol altre òrgan o entitat preexistent.
b) La forma jurídica proposada, incloent-hi una anàlisi que justifique que la triada resulta més eficient enfront daltres alternatives dorganització que shagen descartat.
c) Valoració i fonamentació de lestructura organitzativa, distingint a aquest efecte els òrgans directius dels recursos humans necessaris per al seu funcionament. Per a això sinclourà detall del nombre defectius i el tipus de relació de serveis, siga personal funcionari, personal laboral o tots dos.
Aquesta previsió estarà relacionada amb lestructuració de lorganisme i ordenarà el personal funcionari per grups de titulació, i el personal laboral per nivells, grups professionals o categories, i es determinaran les retribucions corresponents a cada grup o nivell.
d) Lavantprojecte de pressupostos corresponents al primer exercici, acompanyat dun estudi econòmico-financer que acredite:
la suficiència de la dotació econòmica prevista inicialment per al començament de la seua activitat i la sostenibilitat futura de lorganisme,
la font de finançament daquelles despeses vinculades a laprovació de la disposició que no tinguen cobertura en els corresponents pressupostos en vigor, distingint segons derive de la implantació de nous recursos afectats, de baixa en crèdits pressupostaris, en la sol·licitud de dotacions pressupostàries addicionals o en fonts de finançament al marge dels pressupostos de la Generalitat.
e) Els objectius de lentitat, els indicadors per a mesurar-los i la programació pluriennal de caràcter estratègic per a aconseguir-los
f) Una proposta destatuts.
Article 37. Memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació dels projectes de convenis la vigència dels quals sestenga a un termini superior a un exercici
A lefecte de lemissió de linforme previst en els articles 26.1.a de la Llei 1/2015, i 12.2.d del Decret 176/2014, de 10 doctubre, del Consell, pel qual es regulen els convenis que subscriga la Generalitat i el seu registre, la memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació dels projectes de convenis haurà de contindre, com a mínim, els apartats següents:
a) Detall de la suma total de les obligacions econòmiques que sassumeixen, diferenciades per programes, aplicacions, imports i exercicis.
b) Manera de realitzar els pagaments i la seua adequació a la normativa en vigor. A aquest efecte, sempre que el conveni incloga una previsió de pagament anticipat en els termes previstos en larticle 171 de la Llei 1/2015, aquesta haurà de quedar degudament justificada.
c) Justificació expressa que els compromisos de despesa que es deriven de la subscripció del conveni sadeqüen als requisits i límits previstos en larticle 40 de la Llei 1/2015.
d) En els supòsits en què resulte obligatori constituir lòrgan mixt i de control previst en larticle 9 del Decret 176/2014 haurà de constar expressament que la seua creació i latribució de les seues funcions sadequa al que es disposa en el precepte esmentat.
e) Adequació de limpacte economicofinancer del conveni al contingut i dotacions del corresponent programa pluriennal.
Article 38. Memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació de les propostes dacords del Consell, plans o programes quan la seua vigència sestenga a un termini superior a un exercici
A lefecte de lemissió de linforme previst en larticle 26.1.a de la Llei 1/2015, la memòria econòmica haurà de contindre, com a mínim, els apartats següents:
1. Detall de les despeses pressupostàries que previsiblement comportarà laprovació del pla o programa en tràmit.
Aquest apartat de la memòria sordenarà distingint entre aquelles despeses que, si escau, tenen cobertura adequada i suficient en els corresponents pressupostos en vigor i les que no. La informació en tots dos casos inclourà detall per programa pressupostari, de les aplicacions i imports, i una referència expressa als apartats del text dels quals deriven cadascuna de les despeses.
2. Font de finançament de les despeses vinculades a laprovació i execució de lacte que no tinguen cobertura en els corresponents pressupostos en vigor, distingint segons derive de baixa en crèdits pressupostaris, en la sol·licitud de dotacions pressupostàries addicionals o en fonts de finançament al marge dels pressupostos de la Generalitat.
Article 39. Memòria econòmica que ha dacompanyar la tramitació dels acords, convenis, pactes o instruments similars que suposen modificació de les condicions retributives del personal o dels quals es deriven, directament o indirectament, increments de despesa pública en matèria de costos de personal, tant en làmbit de lAdministració de la Generalitat com del seu sector públic instrumental
1. En làmbit de lAdministració del Consell i els seus organismes autònoms, a lefecte de lemissió de linforme previst en larticle 26.1.b de la Llei 1/2015, la memòria econòmica haurà de contindre, com a mínim, els apartats següents:
a) Detall, si escau per programa pressupostari, de les despeses que previsiblement comportarà la seua aprovació i execució, tant per a lany en curs com per a exercicis futurs.
b) Descripció detallada de làmbit subjectiu daplicació de lacord, conveni, pacte o instrument similar, i relació de llocs afectats.
c) Detall del cost actual dels llocs afectats i estimació anual de les modificacions previstes per la seua aplicació durant el període dimplantació.
d) Fonts de finançament de les despeses vinculades a laprovació i execució de lacte.
Quan les actuacions impliquen únicament la creació de llocs de treball o la modificació de les condicions retributives de llocs ja existents, la memòria econòmica estarà referida exclusivament als llocs afectats, i haurà de contindre informe justificatiu sobre la necessitat de les modificacions proposades i detall de les fonts de finançament.
2. En làmbit de la resta de persones jurídiques integrants del sector públic instrumental de la Generalitat, la memòria econòmica haurà de contindre com a mínim els aspectes referits en lapartat anterior, així com els seus efectes sobre la previsió dels seus ingressos, i serà preceptiva per a les actuacions següents:
a) Determinació de les retribucions per a llocs de nova creació.
b) Signatura de convenis col·lectius, així com les seues revisions, adhesions o extensions.
c) Aplicació del conveni col·lectiu del personal laboral al servei de lAdministració autonòmica i dels convenis dàmbit sectorial, així com les seues revisions, adhesions o extensions.
d) Fixació de retribucions mitjançant contracte individual.
e) Atorgament de qualsevol millora de tipus unilateral.
f) Qualsevol altra que puga ser determinada per les respectives lleis de pressupostos anuals.
Article 40. Del procediment general per a la tramitació de les memòries econòmiques
1. La sotssecretaria de la conselleria competent per raó de la matèria o, en el cas dels subjectes que integren el sector públic instrumental, de la conselleria a la qual estiga adscrit, remetrà lexpedient administratiu a la direcció general competent en matèria de pressupostos.
Lexpedient no podrà remetres a la conselleria dhisenda abans de la realització prèvia dels tràmits preceptius dinforme de les conselleries i de les diferents fases de consulta pública, audiència i informació.
2. La memòria haurà de ser subscrita per la persona titular del centre directiu proponent per raó de la matèria i responsable de lexecució i seguiment del programa pressupostari corresponent; en el cas que es tracte de subjectes del sector públic instrumental de la Generalitat, se subscriuran per les persones que exercisquen la presidència o direcció.
3. Una vegada rebuda la documentació corresponent, la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria dhisenda, a través de la direcció general competent en matèria de pressupostos, emetrà informe en el termini màxim de 20 dies hàbils, a comptar des de la recepció de la documentació esmentada. Aquest informe té caràcter preceptiu i vinculant, i el seu abast queda subjecte a les previsions que per a aquest tipus dactuacions administratives preveu la legislació vigent.
4. La memòria shaurà daportar acompanyada de la documentació següent:
a) Informe justificatiu de la necessitat i oportunitat de la disposició legal o reglamentària, conveni, proposta dacord, pla o programa, quan aquest haja de constar en lexpedient conforme a la normativa aplicable.
b) Documents comptables que resulten oportuns de conformitat amb la normativa aplicable.
c) Fitxa dimpacte pressupostari, dacord amb el model que facilite la direcció general competent en matèria de pressupostos.
d) Totes aquelles dades, estudis, informes i documentació que permeten i faciliten un millor coneixement de limpacte economicofinancer de lactuació.
5. Quan es tracte dun conveni, a més de la documentació assenyalada en lapartat anterior, haurà de remetres linforme previst en larticle 12.1.b del Decret 176/2014. Si es tracta duna addenda a un conveni prèviament subscrit, es remetrà, a més del text del projecte daquesta, una còpia compulsada del conveni subscrit i objecte de modificació.
6. Quan les disposicions legals o reglamentàries impliquen la creació o reestructuració dunitats administratives, centres o serveis de qualsevol classe, shaurà daportar informe favorable del corresponent òrgan competent en matèria de funció pública, respecte a ladequació de les càrregues de treball i graus de responsabilitat, en termes deficàcia organitzativa.
7. Per a la tramitació dels acords, convenis, pactes o instruments similars que suposen modificació de les condicions retributives del personal o dels quals es deriven, directament o indirectament, increments de despesa pública en matèria de despeses de personal, haurà daportar-se informe favorable del corresponent òrgan competent en matèria de recursos humans, respecte al contingut daquesta actuació.
8. En el cas que lexpedient estiga referit a persones jurídiques integrants del sector públic instrumental de la Generalitat, a excepció dels organismes autònoms, i a lefecte del que es preveu en els apartats 6 i 7 anteriors, els informes estaran subscrits per la persona titular de la gerència o direcció general de la corresponent persona jurídica.
9. Quan es tramiten plans o programes dels previstos en larticle 38, que tinguen un abast transversal, i conseqüentment els seus efectes econòmics sestenguen a més duna conselleria o persona jurídica integrada en el sector públic instrumental, haurà daportar-se certificat de cadascuna de les sotssecretaries o òrgan equivalent, en el qual es concreten els imports de què disposa en el pressupost corrent per a atendre les actuacions previstes.
Article 41. De les memòries econòmiques a què es refereix larticle 26.3 de la Llei 1/2015
1. Tots aquells projectes de disposicions reglamentàries, de convenis, propostes dacord del Consell o de plans o programes que, malgrat tindre una vigència que sestenga a un termini superior a lexercici pressupostari, la seua aprovació i posada en marxa no determine o comporte obligacions econòmiques per a la Generalitat, la seua tramitació no quedarà subjecta a lemissió prèvia de linforme a què es refereix larticle 26.1 de la Llei 1/2015, sempre que:
a) Incorporen a lexpedient una memòria econòmica subscrita per òrgan competent en què es justifique que laprovació i aplicació de la concreta actuació no determina o comporta obligacions econòmiques per a la Generalitat.
b) El text que se sotmeta a aprovació o autorització incloga, a través del corresponent apartat, article, disposició o clàusula específica, una referència expressa a la no-incidència pressupostària de lactuació en qüestió.
2. El que es disposa en lapartat anterior no serà aplicable quan lacte, disposició o proposta tinga incidència o afecte el capítol I de lestat de despeses o es tracte duna norma que afecte lestructura orgànica i funcional de qualsevol dels subjectes que conforma el sector públic de la Generalitat, en aquest cas lexpedient haurà de sotmetres a informe, dacord amb el que es preveu en el capítol III daquest decret.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Seguiment de despeses de personal de les universitats públiques de la Comunitat Valenciana
1. Per a laprovació pel Consell del cost autoritzat per tots els conceptes retributius del personal docent, funcionari i contractat, i del personal no docent, prevista en larticle 81.4 de la Llei orgànica 6/2001, de 21 de desembre, duniversitats, dacord amb el que es disposa en la corresponent llei de pressupostos de la Generalitat, es requerirà la documentació següent:
Informe de la direcció general amb competències en matèria duniversitats, sobre ladequació dels esmentats costos de personal amb la dotació prevista en la corresponent llei de pressupostos per al finançament de cada universitat. Aquest informe haurà de comunicar-se a la direcció general amb competències en matèria de pressupostos.
Relació detallada de les plantilles de la universitat i del seu cost, per concepte retributiu, inclosos els costos socials, de lexercici immediatament anterior.
2. Tots aquells acords, convenis, pactes o instruments similars, dels quals es deriven, directament o indirectament, increments de despesa pública en matèria de despeses de personal i que, dacord amb el que es disposa en les lleis anuals de pressupostos de la Generalitat, requerisquen informe favorable de la conselleria amb competències en matèria dhisenda, hauran dacompanyar per a la seua tramitació la memòria econòmica corresponent en els termes previstos en larticle 39 daquest decret.
Segona. Devolució dingressos indeguts relatius a drets de naturalesa pública no tributaris gestionats per la Generalitat
1. Les devolucions dingressos indeguts relatius a drets de naturalesa pública no tributaris de la Generalitat se subjectaran al que es disposa en larticle 66 de la Llei 1/2015 i al Decret 182/2014, de 24 doctubre, del Consell, pel qual es regula lingrès dels drets de naturalesa pública gestionats per la Generalitat, i la devolució dingressos indeguts relatius a aquests drets.
El procediment que resultarà aplicable per a la gestió de la devolució daquests ingressos serà el previst en larticle 7 del Decret 182/2014.
2. Els òrgans competents per a la gestió de la devolució dels ingressos esmentats en lapartat anterior, pel que fa al reconeixement del dret a la devolució, seran:
a) Quan es tracte de fons finalistes:
Si són fons europeus, la competència correspondrà a lòrgan responsable en cada cas de la coordinació i gestió daquests fons.
En la resta de casos la competència serà de lòrgan que resulte competent per a lautorització de les despeses afectes a lingrés indegut.
b) Quan els fons no tinguen caràcter finalista la competència correspondrà al titular de la conselleria o organisme autònom als quals corresponga lingrés.
3. En el cas en què, per les circumstàncies o característiques de lingrès indegut, es puguen veure afectades diverses seccions pressupostàries o organismes autònoms les actuacions necessàries per al pagament de la devolució correspondran a la conselleria amb competències en matèria dhisenda.
Tercera. De les operacions meritades i pendents daplicar al pressupost en làmbit de lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms
1. Quan no shaja efectuat dins dun exercici la imputació al pressupost corrent dobligacions corresponents a despeses realitzades o béns i serveis rebuts en aquest exercici, els serveis gestors de despesa seguiran el procediment previst en els apartats següents.
2. Abans del 31 de gener, els centres gestors hauran dintroduir en el registre unificat de factures laplicació pressupostària a la qual sha dimputar la despesa corresponent a aquelles factures que es referisquen a despeses realitzades o béns i serveis rebuts en lexercici anterior, és a dir, aquelles amb data demissió o data doperació de lexercici que es tanca.
3. Per a aquelles despeses realitzades en lexercici que no requerisquen la presentació de factura, els centres gestors comunicaran mensualment a la Intervenció Delegada, durant la primera setmana del mes següent, la relació de les obligacions meritades que a fi de mes hagen quedat pendents daplicar al pressupost, amb la finalitat que es puga efectuar el seu registre en la comptabilitat econòmica patrimonial del mes a què corresponguen, com a creditors per operacions meritades. Per al mes de desembre la comunicació a la Intervenció Delegada sefectuarà abans del 23 de gener de lany següent.
Així mateix, respecte a les obligacions meritades i ja comunicades en mesos anteriors, shaurà dinformar, si escau, sobre laplicació al pressupost de despeses daquestes.
Els serveis gestors hauran didentificar en aquesta comunicació la naturalesa de la transacció realitzada, indicant la corresponent aplicació pressupostària. En cas que els serveis gestors no tinguen operacions a comunicar a la Intervenció Delegada, hauran dinformar-la per escrit sobre aquesta circumstància.
Les comunicacions a què es refereix aquest apartat es presentaran mitjançant certificat subscrit per la sotssecretaria corresponent o òrgan equivalent.
Quarta. Implantació dun sistema dinformació economicofinancera de la Generalitat
1. La Generalitat disposarà dun sistema dinformació economicofinancera, per al tractament i intercanvi homogeni dinformació en aquesta matèria, que permeta el compliment de les obligacions dinformació a les Corts i al ministeri amb competències en matèria dhisenda, lobtenció dels comptes econòmics del sector administracions públiques de la Comunitat Valenciana i la consolidació pressupostària i financera.
2. El sistema dinformació abastarà el sector públic de la Generalitat definit en larticle 2.1 de la Llei 1/2015. També inclourà la informació economicofinancera de les Corts i les universitats públiques dependents de la Generalitat i la resta dens adscrits a aquestes, així com totes les entitats que conformen el sector administracions públiques de la Comunitat Valenciana, segons criteris del Sistema Europeu de Comptes (SEC), que permeten el càlcul de la capacitat/necessitat de finançament en termes SEC.
La informació de les entitats i organismes del sector públic no integrats en el sistema transaccional, haurà de remetres mitjançant enllaços sindicats o a través de models normalitzats o sistemes de càrrega massiva de dades habilitades a aquest efecte, per a la seua incorporació externa a la central dinformació.
3. La implantació i gestió daquest sistema, que haurà de realitzar-se en un termini de tres anys, correspondrà a les conselleries que tinguen atribuïdes les competències en matèria dhisenda i de planificació, coordinació, autorització i control de les tecnologies de la informació.
Cinquena. De reintegrament del romanent de tresoreria no afectat dels organismes autònoms de la Generalitat, no subjectes a auditoria
Els organismes autònoms de la Generalitat no subjectes a auditoria, hauran de reintegrar anualment a lAdministració de la Generalitat el romanent de tresoreria no afectat de signe positiu que es determine en la liquidació dels seus respectius pressupostos.
A aquest efecte, abans del 30 de març les intervencions delegades en els respectius organismes autònoms hauran de remetre a la Intervenció General de la Generalitat la liquidació del pressupost de lexercici anterior.
Correspon al Consell acordar els imports a reintegrar o compensar, a proposta de la Intervenció General a través de la persona titular de la consellera competent en matèria dhisenda.
Sisena. Incidència pressupostària
Laplicació i el desenvolupament daquest decret no tindrà cap incidència en la dotació dels diferents capítols de despesa dels pressupostos de la Generalitat i, en tot cas, la seua concreta aplicació i desplegament haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Es deroga lOrdre de 22 de març de 2005, de la Conselleria dEconomia, Hisenda i Ocupació, per la qual es regula el procediment de gestió del pressupost de la Generalitat.
Així mateix, queden derogades totes les disposicions digual o inferior rang que soposen al que sestableix en aquest decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació
Sautoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria dhisenda a desenvolupar aquest decret.
Sautoritza les persones titulars de la Intervenció General i de la direcció general competent en matèria de pressupostos per a adoptar, en làmbit de les seues competències, instruccions per a laplicació daquest decret.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 7 de juny de 2019
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
VICENT SOLER I MARCO