Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE 60/2010 de 5 de juny, de la Conselleria d'Educació, per la qual es modifica l'Orde de 19 de maig de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els Programes de Qualificació Professional Inicial a la Comunitat Valenciana i l'Orde de 19 de novembre de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la convocatòria anual i el procediment per a la realització de la prova extraordinària per a aconseguir el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria pels alumnes que no l'hagen obtingut al finalitzar l'etapa. [2010/6638]

(DOGV núm. 6287 de 11.06.2010) Ref. Base de dades 006698/2010

ORDE 60/2010 de 5 de juny, de la Conselleria d'Educació, per la qual es modifica l'Orde de 19 de maig de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els Programes de Qualificació Professional Inicial a la Comunitat Valenciana i l'Orde de 19 de novembre de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la convocatòria anual i el procediment per a la realització de la prova extraordinària per a aconseguir el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria pels alumnes que no l'hagen obtingut al finalitzar l'etapa. [2010/6638]
La posada en marxa dels Programes de Qualificació Professional Inicial, la seua important implantació i l'acollida dispensada per la comunitat educativa, el dictat sobrevingut de nova normativa que indirectament afecta els dits programes i l'experiència acumulada fan necessari adequar els preceptes de l'Orde de 19 de maig de 2008 de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els Programes de Qualificació Professional Inicial a la Comunitat Valenciana al nou context.
D'altra banda, tenint en compte que la superació del segon nivell dels Programes de Qualificació Professional Inicial, d'ara en avant PCPI, dóna dret a obtindre el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria, és necessari incloure l'alumnat provinent del segon nivell PCPI que no ha obtingut este títol dins dels supòsits d'obtenció del títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria per mitjà de la prova extraordinària que preveu l'Orde de 19 de novembre de 2009, de Conselleria d'Educació, per la qual es regula la convocatòria anual i el procediment per a la realització de la prova extraordinària per a aconseguir el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria pels alumnes que no l'hagen obtingut al finalitzar l'etapa.
Per això, fent ús de les atribucions conferides per l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, vista la proposta de la directora general d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional de data 5 de juny de 2010, amb un informe previ del Consell Valencià de la Formació Professional, i de conformitat amb esta,
ORDENE
Article 1. Modificació de la normativa reguladora dels Programes de Qualificació Professional Inicial (PCPI)
S'aprova la modificació de l'Orde de 19 de maig de 2008 de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els Programes de Qualificació Professional Inicial a la Comunitat Valenciana per mitjà de la modificació dels articles 13, 14, 17, 18 i 19, així com l'addició d'un nou article 17 bis, que queden redactats d'acord amb el que disposa l'annex I de la present orde, titulat modificació de l'Orde de 19 de maig de 2008.
Article 2. Modificació de la normativa reguladora de la prova extraordinària d'obtenció del títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria
S'aprova la modificació per addició de l'article 6.3 de l'Orde de 19 de novembre de 2009, de Conselleria d'Educació, per la qual es regula la convocatòria anual i el procediment per a la realització de la prova extraordinària per a aconseguir el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria pels alumnes que no l'hagen obtingut al finalitzar l'etapa, que queda redactat d'acord amb el que disposa l'annex II de la present orde, titulat modificació de l'Orde de 19 de novembre de 2009.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única
Queden derogats els articles 13, 14, 17, 18 i 19 de l'Orde de 19 de maig de 2008 de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els Programes de Qualificació Professional Inicial a la Comunitat Valenciana, i queda vigent en el restant.
Així mateix, queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa la present orde.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
La present orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 5 de juny de 2010
El conseller d'Educació,
ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN
Annex I
Modificació de l'Orde de 19 de maig de 2008
Article 13. La Formació en Centres de Treball
1. El mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT) consistix en la realització d'un programa formatiu en col·laboració amb les empreses. Els seus objectius són els següents:
a) Complementar la formació i competència professional de l'alumnat en contextos reals de treball.
b) Afavorir el seu coneixement de l'organització del procés productiu o dels servicis i les relacions sociolaborals relatives al perfil professional del programa.
c) Afavorir la inserció laboral dels jóvens i la relació entre els centres educatius i les empreses d'un determinat sector, localitat o comarca.
2. Per a possibilitar la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball s'establix el conveni de col·laboració com a acord formal entre un centre educatiu o entitat promotora de Programes de Qualificació Professional Inicial i una empresa o institució que oferix llocs formatius per a realitzar el mòdul.
3. Este conveni suposa dissenyar el programa formatiu o conjunt d'activitats formativoproductives, ordenades en el temps i en l'espai, que l'alumnat realitzarà durant les hores establides. Les activitats completaran la formació que l'alumnat ha de posseir per a aconseguir la qualificació o qualificacions del programa corresponent.
4. Amb caràcter general, totes les modalitats dels Programes de Qualificació Professional Inicial incorporaran un mòdul professional de Formació en Centres de Treball. La seua duració serà, com a màxim, de 150 hores, distribuïdes en quatre setmanes i es realitzaran, preferentment, dins del tercer trimestre del curs.
5. Per a optimitzar el nombre de llocs formatius en les empreses, finalitzada la formació dels mòduls específics associats a unitats de competència, l'alumnat quedarà distribuït en dos grups:
- El primer s'incorporarà al centre de treball i, conclòs el període de formació, retornarà al centre educatiu o entitat per a completar la seua formació durant les quatre últimes setmanes del curs.
- El segon grup romandrà en el centre educatiu o entitat rebent la formació, i s'incorporarà durant les quatre últimes setmanes del curs escolar al centre de treball.
El professor que impartisca els mòduls específics prestarà una atenció especial en este període als alumnes del grup que no hagen aconseguit, fins a eixe moment, totes les capacitats associades als mòduls, i programarà per a ells activitats de recuperació que possibiliten la seua consecució.
6. El professor que impartisca els mòduls específics serà el responsable d'organitzar el programa formatiu del corresponent mòdul professional de Formació en Centres de Treball i fer-ne el seguiment. En els centres públics a este professor se li computaran, per a estes funcions, dos hores de la seua jornada lectiva setmanal i dos hores complementàries d'entre les arreplegades en el seu horari individual, en ambdós casos durant tot el curs, procurant que este horari es concentre en el menor nombre de dies possible, a fi de facilitar el desplaçament als centres de treball en què els alumnes desenrotllen el mòdul.
7 De manera extraordinària i com a conseqüència de les circumstàncies personals de l'alumnat, la falta de llocs formatius, el perfil del programa o les necessitats del centre o entitat, l'alumnat podrà realitzar el mòdul professional de Formació en Centres de Treball totalment o parcialment en el propi centre o entitat, amb l'autorització prèvia de la corresponent Inspecció Educativa.
8. En la modalitat d'aules de qualificació professional inicial el mòdul professional de Formació en Centres de Treball es desenrotllarà durant el primer curs. En els programes polivalents, el mòdul professional de Formació en Centres de Treball es desenrotllarà en cada un dels dos cursos que conformen esta modalitat sense superar un total de 300 hores.
9. La direcció del centre públic on l'alumne o alumna curse el programa, o d'adscripció, en el cas que l'alumne o alumna curse el programa en un centre privat o entitat, resoldrà sobre la concessió o no de l'exempció total o parcial del mòdul professional de Formació en Centres de Treball, amb un informe previ del corresponent equip educatiu del centre públic, privat o entitat col·laboradora, per a aquell alumne o alumna que acredite experiència professional amb jornada completa relacionada amb el programa d'una duració no inferior a tres mesos o proporcionalment amb contractació a temps parcial, ajustant-se en la resta al que disposen els articles 49 i 50 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu.
Article 14. Professorat i tutoria
1. Per a respondre a les necessitats de l'alumnat d'estos programes i aconseguir els objectius dels diferents components formatius, cada programa haurà de comptar amb un equip educatiu format pel menor nombre possible de professors i professores amb l'objecte que presten atenció prioritària als programes, més el departament d'orientació o de qui exercisca les seues funcions. En general i salvaguardant els requisits i titulació requerits en cada cas, tindran preferència els docents que acrediten experiència i formació en l'atenció educativa de l'alumnat a qui es dirigixen estos programes.
2. Els mòduls formatius de caràcter general seran impartits per docents, preferentment amb el títol de mestre d'Educació Primària o el títol de grau equivalent. També podrà impartir-los el professorat que estiga en possessió de la titulació establida en l'article 94 de la Llei Orgànica 2/2006, d'Educació (LOE).
3. Per a impartir docència en els mòduls específics referits a les unitats de competència professional, s'exigiran els mateixos requisits de titulació i formació previstos en l'article 95 de la LOE per a impartir ensenyances de Formació Professional.
Excepcionalment determinats mòduls específics podran ser impartits per professors especialistes no necessàriament titulats que desenrotllen la seua activitat en el món laboral quan per la seua especificitat no existisquen professors del sistema capacitats per a impartir-los. En la seua selecció i règim jurídic aplicable caldrà ajustar-se a allò que s'ha disposat amb caràcter general per als especialistes en cicles formatius.
Els mòduls específics que podran ser impartits per professors especialistes són els vinculats a les qualificacions professionals de nivell 1 següents: activitats auxiliars en vivers, jardins i centres de jardineria; operacions auxiliars de revestiments continus en construcció; operacions de llanterneria i calefacció-climatització domèstica; així com neteja de superfícies i mobiliari en edificis i locals.
Els professors especialistes rebran assessorament i orientació per part de l'equip educatiu en matèria pedagògica.
4. En els programes promoguts per entitats col·laboradores els mòduls específics podran ser impartits, també, per experts d'acreditada competència en la família professional corresponent i amb experiència en la formació de jóvens.
5. El mòdul de Formació i Orientació Laboral serà impartit prioritàriament pel professor de la dita especialitat. Si no n'hi hi ha, l'impartirà preferentment el professor a càrrec de la docència en els mòduls formatius de caràcter general.
6. El mòdul de Prevenció de Riscos Laborals i Qualitat Mediambiental serà impartit, preferentment, pel professor tècnic i especialista en la qualificació professional corresponent.
7. La tutoria en el primer nivell dels Programes de Qualificació Professional Inicial que es realitzen en els centres docents serà competència del docent que impartisca la major part del nombre d'hores corresponents als mòduls específics i, en cas d'igualtat, per qui decidisca la direcció del centre o entitat. No serà compatible l'exercici de la tutoria en més d'un nivell o curs per al supòsit dels programes polivalents.
8. El docent responsable d'impartir els mòduls de caràcter general associats a competències bàsiques en els Programes de Qualificació Professional Inicial especial serà preferentment un mestre o mestra de l'especialitat de Pedagogia Terapèutica. També podran ser impartits per titulats universitaris en Pedagogia, Psicologia o Psicopedagogia.
9. Per a impartir els mòduls del segon nivell conduents a l'obtenció del títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria, serà necessari estar en possessió de la titulació establida en l'article 94 de la LOE.
10. En el segon nivell, el tutor serà un dels professors o professores de l'equip educatiu que impartisquen el programa.
11. En els centres docents, l'alumnat que ho requerisca tindrà atenció d'especialistes en Psicopedagogia a través dels departaments d'orientació. Les entitats públiques locals podran comptar per a això amb els especialistes dels gabinets municipals.
Article 17. Avaluació
1. L'avaluació dels aprenentatges de l'alumnat de PCPI serà contínua i diferenciada segons els distints mòduls i àmbits del currículum constitutius d'estos programes en cada un dels seus nivells.
2. L'avaluació contínua forma part del procés d'ensenyança-aprenentatge de l'alumnat i té com a finalitat el seu control sistemàtic per a detectar les seues dificultats en el moment en què es produïsquen, esbrinar les seues causes i, en conseqüència, adequar les activitats d'ensenyança-aprenentatge programades i les estratègies didàctiques adoptades per a facilitar a l'alumnat la consecució de les competències, tant dels mòduls específics corresponents a una o més qualificacions professionals com dels mòduls de caràcter general, i si és el cas, dels àmbits conduents a l'obtenció del graduat en Educació Secundària Obligatòria en el segon nivell dels Programes de Qualificació Professional Inicial.
3. L'avaluació serà també diferenciada; a este efecte el professorat prendrà com a referència fonamental les competències, els objectius, continguts i criteris de realització corresponents a cada qualificació professional de nivell 1, segons el Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals en el cas dels mòduls específics, i les competències, objectius, continguts i criteris d'avaluació dels mòduls de caràcter general corresponents al primer nivell de PCPI publicats en l'annex I de l'Orde de la Conselleria d'Educació de 19 de maig de 2008 (DOCV 5790, de 23 de juny de 2008) i els del II nivell del 2n cicle per a l'Educació de Persones Adultes, en el cas de l'avaluació dels àmbits de caràcter voluntari del 2n nivell.
Els processos d'avaluació s'adequaran a les adaptacions metodològiques i/o curriculars de les quals haja pogut ser objecte l'alumnat amb necessitats educatives especials i es garantirà la seua accessibilitat a les proves d'avaluació.
4. Les programacions didàctiques d'aula concretaran els referents de l'avaluació, citats en el punt anterior, d'acord amb els procediments generals per a avaluar i les mesures d'atenció a la diversitat establides en el projecte educatiu de cada centre. En les programacions s'especificaran les estratègies i els instruments d'avaluació, amb referència explícita als mínims exigibles, als sistemes d'avaluació i de recuperació, així com la seua temporalització, i als procediments de qualificació i la resta d'aspectes propis de les programacions d'aula, siguen transversals, extraescolars com pel que respecta a materials, entre altres. D'acord amb el projecte educatiu del centre es definiran els mecanismes per a la participació de l'alumnat en el procés d'avaluació, els sistemes de comunicació dels resultats a les famílies i els sistemes d'avaluació de les programacions, dels recursos i de la pràctica docent en relació als resultats de l'alumnat.
5. L'avaluació de l'alumnat de la modalitat de PCPI Especial estarà d'acord amb les adaptacions curriculars dels diferents mòduls que s'hagen cursat, que hauran de concretar-se en els documents d'avaluació corresponents. L'avaluació s'adequarà a les adaptacions metodològiques de què haja pogut ser objecte l'alumnat amb discapacitat i es garantirà la seua accessibilitat a les proves d'avaluació.
Sense perjuí d'això, l'avaluació positiva dels mòduls específics de Formació Professional requerirà la superació de totes les competències i realitzacions professionals associades a cada un d'estos.
6. A fi de garantir el dret que assistix l'alumnat que el seu rendiment escolar siga valorat amb criteris de plena objectivitat, el professorat del programa farà públics i donarà a conéixer a l'alumnat en els primers 15 dies de cada curs acadèmic els criteris d'avaluació i qualificació, així com els continguts mínims que es consideren imprescindibles per a obtindre una valoració positiva en els diferents mòduls o àmbits del programa.
7. Per a garantir el procés d'avaluació de l'alumnat dels PCPI, l'equip docent celebrarà almenys quatre sessions d'avaluació -la inicial i una al finalitzar cada trimestre del curs escolar- per a valorar de manera contínua, diferenciada, objectiva i contrastada, tant els aprenentatges de l'alumnat com la seua pròpia pràctica docent en relació amb la consecució dels objectius educatius. L'avaluació de l'últim trimestre es farà coincidir amb l'avaluació final ordinària i prèviament a esta es realitzarà l'avaluació dels mòduls pendents del nivell anterior.
8. Durant la primera setmana d'ingrés al programa, l'equip docent realitzarà una avaluació inicial de l'alumnat amb la finalitat de comprovar el nivell curricular en cada un dels mòduls o àmbits que componen els PCPI. Es tindran també en compte els informes i dades procedents del curs i/o centre anterior. Els resultats d'esta avaluació inicial no s'arreplegaran en actes per tindre caràcter previ al seu desenrotllament, no obstant això quedaran registrats en els documents d'avaluació individual i els resultats d'esta es traslladaran a l'alumnat i als pares o representants legals.
9. L'equip docent estarà integrat per tot el professorat del respectiu grup d'alumnes, coordinats per la professora tutora o professor tutor. L'equip docent serà assessorat pel departament d'orientació o per qui tinga atribuïdes les seues funcions; a este efecte haurà de participar en les reunions de l'equip docent.
10. L'equip docent, al llarg del procés d'avaluació i en la presa de decisions derivades del procés, actuarà de manera col·legiada. Les decisions s'adoptaran per consens i, quan este no siga possible, per majoria simple de l'equip docent, amb vot de qualitat de la tutora o tutor en cas d'empat.
11. La professora tutora o professor tutor de cada grup alçarà acta del desenrotllament de les sessions d'avaluació, on es farà constar els acords aconseguits i les decisions adoptades, així com les qualificacions individuals de cada alumne o alumna, que constaran en l'acta d'avaluació corresponent.
12. De cada una de les sessions d'avaluació trimestrals, de la final i de l'extraordinària de setembre, s'expedirà un butlletí individual de les qualificacions obtingudes per a entregar a les famílies, de valor merament informatiu.
Este butlletí serà elaborat per cada centre i s'hi hauran d'incloure, per al primer nivell, els mòduls formatius de caràcter general i aquell o aquells mòduls específics de formació professional i, si és el cas, optatius cursats en el trimestre o període d'avaluació corresponent. Serà firmat per la tutora o tutor corresponent. Per al segon nivell s'hi faran constar els àmbits conduents a l'obtenció del graduat i aquells mòduls complementaris específics i optatius que corresponga.
13. L'avaluació final serà responsabilitat de tot l'equip docent i la superació del programa de qualificació professional inicial exigirà l'avaluació positiva en tots i cada un dels mòduls i si és el cas àmbits que componguen el programa. Aquells alumnes que no superen algun dels mòduls o àmbits en l'avaluació final de juny tindran una convocatòria extraordinària al setembre.
14. Aquells alumnes que no superen algun dels mòduls formatius denominats Lingüisticosocial i Cientificomatemàtic, corresponents al primer nivell en les modalitats d'aula i aula polivalent en l'avaluació de setembre, i desitgen cursar el segon nivell, tindran la possibilitat, si és el cas, de cursar estos mòduls simultàniament amb els àmbits del segon nivell corresponent, d'acord amb el que establix respecte d'això l'article 18.5 d'esta mateixa orde, atesa la correlació curricular existent entre els continguts del primer i el segon nivell.
L'equip docent orientarà l'alumnat i les seues famílies sobre la conveniència de simultaniejar els mòduls pendents amb el segon nivell o de repetir el primer nivell íntegre.
15. Junt amb l'avaluació final de juny i, si és el cas, en l'avaluació extraordinària de setembre corresponent al primer nivell de PCPI en totes les seues modalitats, s'expedirà un consell orientador escrit per mitjà del qual s'oriente cada alumne i alumna sobre l'itinerari acadèmic i professional a seguir a partir de la seua superació que més s'adeqüe als seus interessos i capacitats.
A més d'això, en els PCPI de les modalitats d'aula i aula polivalent, el consell orientador també s'expedirà junt amb l'avaluació final de juny i, si és el cas, junt amb l'avaluació extraordinària de setembre corresponent al terme del segon nivell.
El consell orientador s'expedirà igualment per a aquells alumnes que no concloguen un programa en qualsevol de les seues modalitats.
El consell orientador serà elaborat pel departament d'orientació o per qui exercisca les seues funcions i pel tutor o tutora en coordinació amb la resta de professors i professores de l'equip docent del grup i el vistiplau del cap d'estudis.
16. Els equips educatius preveuran activitats de recuperació per a l'alumnat amb mòduls o àmbits no superats al juny, inclòs el de FCT.
17. En tot cas, per a l'avaluació dels mòduls dirigits a l'obtenció del graduat en Educació Secundària Obligatòria caldrà ajustar-se al que disposa respecte d'això l'article 9 de l'Orde de 14 de desembre de 2007 de la Conselleria d'Educació sobre Avaluació en Educació Secundària Obligatòria.
18. El procés d'avaluació quedarà reflectit en l'expedient acadèmic de cada alumne o alumna. Quan un alumne o alumna es trasllade de centre a conseqüència de la seua incorporació a un PCPI, el centre emissor traslladarà l'expedient acadèmic al centre o entitat receptora per a la seua custòdia i arxivament.
19. Quan l'absentisme sense causa degudament justificada d'un alumne o alumna de més de 16 anys d'edat supere el termini o duració que el reglament de règim interior de cada centre establisca, l'equip docent proposarà a la direcció del centre la seua baixa. La direcció comunicarà, per escrit, a l'interessat si és major d'edat i/o als pares o representants legals la dita proposta, en què es farà constar que la baixa es farà efectiva passats els deu dies a partir de la recepció de la comunicació, sense perjuí de l'aplicació de la regulació continguda en la Llei 12/2008, de 3 de juliol, de Protecció Integral de la Infància i l'Adolescència de la Comunitat Valenciana.
La vacant resultant s'oferirà a l'alumnat en llista d'espera si n'hi ha i sempre que esta es produïsca al llarg del primer trimestre del curs.
Article 17 bis. L'avaluació del mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT)
1. Amb caràcter previ a la realització del mòdul professional de FCT, l'equip docent, amb la participació del departament d'orientació o de qui exercisca les seues funcions, celebrarà una sessió d'avaluació en què valorarà el procés d'aprenentatge de l'alumnat i decidirà qui poden cursar-lo i, si és el cas, qui, excepcionalment, han de cursar-lo en el propi centre o entitat col·laboradora segons el que disposa l'article 13.7 de la present orde. El tutor o tutora farà un informe individual de cada alumne o alumna en què propose o no el seu accés al període de FCT.
2. En la sessió d'avaluació prèvia a la realització del mòdul professional de FCT abans citada, es tindrà especialment en compte, a banda d'altres criteris de caràcter acadèmic i actitudinal relacionats amb la resta de mòduls o àmbits constitutius del programa, l'assistència, almenys, del 85% de l'horari del període lectiu previ a la realització del mòdul professional de FCT.
En el cas de realitzar este mòdul de manera fragmentada, fins a un màxim de tres períodes durant el curs, s'aplicarà este mateix percentatge d'assistència en els períodes lectius immediatament anteriors a cada període de pràctiques.
3. L'alumnat de 15 anys podrà realitzar el mòdul professional de FCT en les mateixes condicions que l'alumnat de 16 anys, ja que l'article 30.1 de la LOE preveu que este alumnat s'incorpore a un PCPI sense distinció, sense perjuí de les adaptacions o limitacions que puguen establir-se en casos concrets i per raons justificades en la programació i realització del mòdul professional de FCT per este alumnat.
4. En tot cas la realització del mòdul no implica cap vincle laboral amb l'empresa receptora sinó una relació de caràcter formatiu.
5. En els supòsits previstos en l'article 13.7 de la present orde l'equip docent programarà aquelles activitats pràctiques substitutives i equivalents en hores al mòdul, a realitzar en el mateix centre o entitat totalment o parcialment, circumstància que caldrà reflectir tant en l'acta final com en el certificat acadèmic.
Per a això, almenys 30 dies hàbils abans de l'inici de les pràctiques o del període de pràctiques que corresponga, els centres afectats hauran de sol·licitar autorització a la Inspecció Educativa corresponent, que resoldrà i notificarà allò que corresponga al centre o entitat i a la direcció general competent en matèria de formació professional, sense que puga començar-se la realització del mòdul professional de FCT sense autorització expressa.
En la sol·licitud caldrà justificar-ne les causes i indicar els alumnes afectats, i adjuntar, necessàriament, el programa i horari per al desenrotllament de les citades pràctiques en el mateix centre. El programa inclourà un entrenament en aquelles habilitats socials la carència de les quals hauria pogut impedir que l'alumnat cursara el mòdul de FCT de la manera ordinària.
6. Aquell alumne o alumna que no supere el mòdul de FCT del primer nivell de PCPI en la convocatòria ordinària podrà cursar el dit mòdul corresponent a la convocatòria extraordinària fins a la finalització del mes de juliol del mateix curs si l'equip docent ho acorda i, en tot cas, a partir del mes de setembre, i es podran adequar els períodes i horaris per a compatibilitzar la realització del mòdul de FCT amb la realització del segon nivell, si és el cas.
En qualsevol cas els resultats de l'avaluació del mòdul FCT es reflectiran en l'acta corresponent a la convocatòria extraordinària en el mes de setembre.
7. El mòdul de Formació en Centres de Treball s'avaluarà separadament en termes d'apte o no apte, i serà necessari superar-lo per a l'obtenció del certificat corresponent.
8. Per a aquells alumnes que acrediten experiència professional amb jornada completa relacionada amb el programa d'una duració no inferior a tres mesos o proporcionalment amb contractació a temps parcial, ajustant-se en la resta al que disposen els articles 49 i 50 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre, pel qual s'establix l'ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu, es podrà sol·licitar l'exempció total o parcial del mòdul de FCT al centre docent públic on cursa el programa o d'adscripció, que resoldrà allò que corresponga.
Article 18. Promoció, certificació i qualificacions
1. L'alumnat que supere tots els mòduls integrants del primer nivell obtindrà un certificat acadèmic expedit per la Conselleria d'Educació a través del centre públic on va cursar el programa o del que s'haguera adscrit el centre privat o entitat autoritzada a impartir-lo. En este es farà constar els mòduls específics que es corresponen amb cada unitat de competència que conformen el PCPI, els mòduls formatius de caràcter general així com els optatius si és procedent.
2. El certificat acadèmic així obtingut donarà dret:
a) A l'expedició, a través del mateix centre públic, del certificat o acreditació de les competències professionals adquirides.
b) A la convalidació de la prova d'accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà d'acord amb el procediment disposat en l'Orde de 31 de març de 2009 (DOCV 5995 de 17.04.02) per la qual es regulen les proves d'accés als cicles formatius a la Comunitat Valenciana.
c) A l'accés al segon nivell de PCPI de la modalitat d'aula.
3. El segon nivell podrà cursar-se de les maneres següents:
a) Com a continuïtat d'un programa de les modalitats d'aula i aula polivalent ja iniciat per l'alumnat d'estes modalitats.
b) Com a incorporació al segon nivell de programes de la modalitat d'aula per part d'alumnat que haja cursat i superat el primer nivell en qualssevol de les altres modalitats de PCPI.
En este cas, la no coincidència de la família professional del PCPI de segon nivell a cursar amb la del PCPI de primer nivell ja superat, no constituirà impediment per a la seua realització.
4. L'alumnat que no aconseguisca tots els objectius previstos al final del primer nivell haurà de repetir-lo en la seua totalitat, sense excedir una duració total de dos cursos acadèmics, o de tres cursos en el cas de les modalitats de PCPI especial, aula polivalent i taller polivalent sense perjuí del que establix l'article 17.14 i 18.5 d'esta mateixa orde.
5. Excepcionalment i només en el cas de la modalitat d'aula i aula polivalent, l'equip docent del primer nivell de PCPI valorarà la possibilitat que l'alumnat que tinga pendents els mòduls formatius denominats Lingüisticosocial i/o Cientificomatemàtic del primer nivell, puga cursar els dits mòduls simultàniament amb el segon nivell en funció de la càrrega horària que tinga pendent i la seua pròpia maduresa.
A estos efectes l'equip docent del segon nivell de PCPI realitzarà una programació per a este alumnat que permeta la dita simultaneïtat, sense perjuí de tot això l'alumnat haurà d'haver superat els mòduls pendents del primer nivell amb anterioritat a l'avaluació dels àmbits corresponents al segon nivell.
6. L'alumnat que no aconseguisca tots els objectius previstos al final del primer nivell i no desitge continuar cursant un programa de qualificació professional inicial obtindrà un certificat acadèmic en què es faça constar:
a) Els mòduls de caràcter general superats, en relació amb els quals obtindrà la convalidació de l'apartat corresponent als seus continguts en la prova d'accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà, en els termes que preveja la normativa sobre les proves d'accés.
b) Els mòduls professionals superats, de manera que en el supòsit d'haver-los superat tots obtindrà la convalidació de l'apartat corresponent als seus continguts en la prova d'accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà, en els termes en què la normativa ho preveja.
7. La superació de tots els àmbits conduents a l'obtenció del graduat en Educació Secundària Obligatòria del segon nivell donarà dret a l'obtenció del títol corresponent, inclús en el supòsit de la no-superació dels mòduls específics complementaris.
La superació dels mòduls específics complementaris del segon nivell determinarà l'obtenció del certificat acadèmic d'estos que si és el cas permeta l'expedició del certificat o acreditació de competències professionals.
La superació tant dels àmbits conduents a l'obtenció del graduat en Educació Secundària Obligatòria com dels mòduls específics complementaris comporta la superació del segon nivell de PCPI.
La no-superació de tots els àmbits que determinen l'obtenció del títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria no és impediment perquè els àmbits superats donen lloc a la convalidació de l'apartat corresponent de la prova d'accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà, d'acord amb el que establix la normativa reguladora de la prova.
8. L'alumnat que no supere els mòduls específics complementaris i els àmbits conduents a l'obtenció del graduat d'Educació Secundària Obligatòria en el segon nivell, després de la convocatòria de setembre, repetirà tot el curs, una vegada més com a màxim.
L'alumnat que, havent cursat per segona vegada el segon nivell d'un PCPI de les modalitats d'aula o aula polivalent i no havent obtingut el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria, dispose d'un màxim de dos àmbits conduents a l'obtenció del dit títol pendents, i reunisca la resta de requisits previstos per l'Orde de 19 de novembre de 2009, de Conselleria d'Educació, per la qual es regula la convocatòria anual i el procediment per a la realització de la prova extraordinària per a aconseguir el títol de graduat en Educació Secundària Obligatòria pels alumnes que no l'hagen obtingut al finalitzar l'etapa, podrà presentar-se a esta prova en els termes previstos per la dita orde amb la particularitat que cada un dels tres àmbits en què s'estructuren els mòduls voluntaris dirigits a l'obtenció del graduat d'Educació Secundària Obligatòria: àmbit de comunicació, àmbit social i àmbit cientificomatemàtic, comprenen respectivament 3, 2 i 2 matèries, de manera que la tinença de dos àmbits pendents en cap cas suposa la superació del límit de 5 matèries pendents exigit per l'article 15.4 del Reial Decret 1631/2006, de 29 de desembre, pel qual s'establixen les ensenyances mínimes corresponents a l'Ensenyança Secundària Obligatòria, per a tindre dret a concórrer a les proves regulades per l'Orde de 19 de novembre de 2009 citada.
9. Les qualificacions dels mòduls o àmbits que constituïxen un programa tant en el primer com en el segon nivell, s'expressaran en els termes següents: insuficient (IN) suficient (SU) bé (BE) notable (NT) o excel·lent (EX), excepte el mòdul de FCT, que s'expressarà en els termes d'apte/no apte o exempt. Estos termes aniran acompanyats d'una qualificació numèrica d'u a deu, sense decimals, es consideraran positives les qualificacions iguals o superiors a cinc i s'aplicaran les correspondències següents:
insuficient = 1, 2, 3, 4
suficient = 5
bé = 6
notable = 7 u 8
excel·lent = 9 o 10
10. La nota mitjana de l'alumnat que haja obtingut el títol de graduat d'Educació Secundària Obligatòria, una vegada finalitzat el segon nivell de PCPI, als efectes del seu accés als Cicles Formatius de Grau Mitjà de Formació Professional, s'obtindrà calculant la mitjana entre la nota mitjana obtinguda en el primer nivell de PCPI i l'obtinguda en el segon nivell, excloent-ne el mòdul de FCT i els mòduls específics complementaris.
Article 19. Els documents d'avaluació
1. Són documents oficials d'avaluació, l'expedient acadèmic, les actes d'avaluació final, així com els certificats acadèmics i acreditació de les unitats de competència corresponents.
2. Els equips docents dels PCPI impartits tant per centres docents com per entitats col·laboradores autoritzades ompliran, segons siga procedent, les actes i certificats, estos últims només en el cas de centres docents, corresponents a la finalització del curs utilitzant l'aplicació informàtica disposada a este efecte.
3. La custòdia i arxivament dels documents correspon al centre o entitat que impartisca el PCPI davall la coordinació de l'administració educativa i, si és el cas, la centralització electrònica d'estos no suposarà la subrogació de les facultats i responsabilitat corresponent als centres. En el cas d'entitats, estes traslladaran la documentació original al centre públic d'adscripció.
4. Pel que fa a les dades de l'alumnat, a la cessió d'estes i a la seua seguretat i confidencialitat, caldrà ajustar-se al que disposa la legislació vigent en matèria de protecció de dades de caràcter personal i al que establix la disposició addicional vint-i-tres de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.
5. Després de l'avaluació extraordinària de setembre el centre o entitat traslladarà a la direcció territorial un formulari estadístic amb els resultats d'avaluació i la valoració de la pràctica docent, segons el model que s'aprove, que junt amb la memòria emesa en el mes de juliol servirà per a la millora contínua del programa.
Annex II
Modificació de l'Orde de 19 de novembre de 2009
Article 6. Elaboració i desenrotllament de la prova
3. En el cas que l'alumnat haja cursat el programa de diversificació curricular en educació secundària obligatòria existiran proves independents i diferenciades per a avaluar els àmbits de tercer i quart curs del dit programa.
Al seu torn, en el cas que l'alumnat haja cursat el segon nivell d'un programa de qualificació professional inicial també existiran proves independents i diferenciades per a avaluar els àmbits del segon nivell.

linea
Mapa web