DECRET 125/2014, de 25 de juliol, del Consell, sobre fires comercials de la Comunitat Valenciana. [2014/7117]
(DOGV núm. 7326 de 28.07.2014) Ref. Base de dades 006811/2014
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 29.07.2014 Aquesta disposició afecta: Deroga: Desenvolupa o complementa: Aquesta disposició està afectada per: Modificada per: - DECRET 110/2017, de 28 de juliol, del Consell, pel qual es modifica l'article 4 del Decret 125/2014, de 25 de juliol, del Consell, sobre fires comercials de la Comunitat Valenciana. [2017/7218]
- DECRET LLEI 19/2021, de 23 de desembre, del Consell, d'autorització de creació de la «Societat Valenciana Fira Alacant, SA» i de la «Societat Valenciana Fira València, SA». [2021/13180]
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació Grup temàtic: Legislació Matèries: Comerç Descriptors: Temàtics: reglament intern, manifestació comercial, promoció comercial, distribuïdor comercial
DECRET 125/2014, de 25 de juliol, del Consell, sobre fires comercials de la Comunitat Valenciana. [2014/7117]
PREÀMBUL
La Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana, establix un marc normatiu que necessita desplegament reglamentari en diferents matèries. Esta labor sha dabordar des dels principis continguts en el Segon Pla de Simplificació i Reducció de Càrregues Administratives, Pla SIRCA-2 (2013-2015), aprovat pel Consell el 10 de maig de 2013, així com en el que disposa la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als servicis en el mercat interior, i en la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de servicis i el seu exercici.
En conseqüència, atenent a lobjectiu deliminació de càrregues administratives, el present decret conté un nou desplegament reglamentari de les fires comercials de la Comunitat Valenciana, dacord amb el que disposa el capítol V del títol VI de lesmentada Llei 3/2011, i simplifica els requisits i el procediment dirigit al reconeixement doficialitat dalgunes destes manifestacions comercials. Dacord amb esta simplificació, i atenent als principis arreplegats en la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de servicis i el seu exercici, desapareixen els règims dautorització administrativa per a lexercici de lactivitat que contemplava el Decret 40/1998, de 31 de març, del Consell, sobre Fires Comercials de la Comunitat Valenciana.
També establix el règim al qual hauran dajustar el seu funcionament les institucions firals, com a entitats que organitzen i gestionen fires oficials.
Igualment, es contemplen les fires-mostres comercials, generalment de caràcter local o comarcal, organitzades per ens locals, associacions o institucions, que suposen un important element de dinamització econòmica i social de la seua àrea dinfluència, alhora que generen atracció turística i servixen de promoció als productes locals.
Finalment, es dedica un article a les fires dartesania, atés que es tracta duna activitat vinculada a una qualificació específica la denominació de la qual ha daplicar-se davall uns mínims criteris que asseguren lorigen i qualitat dels productes oferits.
La present disposició ha sigut consultada amb les entitats que representen interessos del sector que esta norma regularà.
En virtut dallò que sha exposat mes amunt, dacord amb les competències de la Generalitat en matèria de comerç interior, artesania i fires internacionals i sobre les normes de procediment administratiu derivades de les particularitats del dret substantiu valencià o de les especialitats de lorganització de la Generalitat, recollides en els articles 49.1, apartats 3t, 18é i 35é, i 51.1, apartat 4t, de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, i de conformitat amb la competència prevista en larticle 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller dEconomia, Indústria, Turisme i Ocupació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 25 de juliol de 2014,
DECRETE
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
1. Lobjecte deste decret és la regulació administrativa de les fires comercials que se celebren en el territori de la Comunitat Valenciana, atenent als principis de simplificació i reducció de càrregues administratives, i dacord amb el que establix la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana.
2. El que disposa este decret no serà aplicable als mercats lactivitat exclusiva o fonamental dels quals siga la venda directa, amb retirada de mercaderia, amb independència de la denominació que adopten, ni als altres supòsits previstos en larticle 99 de la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana.
Article 2. Classificació de les fires comercials
Les fires comercials a les quals es referix larticle 98 de la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana, amb independència de les característiques de loferta a exposar, es classifiquen en:
1. Fires comercials oficials: aquelles fires comercials organitzades per institucions firals directament, o indirectament davall la seua supervisió, que complisquen els requisits establits en el present decret.
2. Fires-mostres comercials: aquelles fires comercials que no tenen la consideració de fires comercials oficials.
Article 3. Fires comercials oficials
1. Les fires comercials oficials són aquelles fires comercials organitzades per les institucions firals directa o indirectament, que reunisquen les característiques següents:
a) Que se celebren en instal·lacions permanents dotades dels servicis convenients per a este tipus dactivitats adscrites a les institucions firals.
b) Que estiguen dotades dun reglament de participació dels expositors.
2. Cada fira comercial oficial comptarà amb un comité organitzador, on estaran representades la institució firal corresponent, si és el cas, lentitat organitzadora, la Cambra Oficial de Comerç, Indústria, Servicis i Navegació que per la demarcació corresponga, i les organitzacions sectorials més representatives de lobjecte de la fira.
3. Les fires comercials oficials organitzades per les institucions firals de forma indirecta seran aquelles que organitze una entitat, pública o privada, sota la supervisió de la institució firal.
4. La conselleria competent en matèria de comerç publicarà anualment un calendari on figuraran les fires que complixen les condicions de fira comercial oficial.
Article 4. Institucions firals
1. Es consideren institucions firals aquelles entitats que, gaudint de personalitat jurídica pròpia i sense ànim de lucre, tinguen per objecte la creació, organització i gestió de fires comercials.
2. Les institucions firals es regixen pels seus Estatuts, que tindran caràcter públic i hauran de regular tot el que fa referència a la seua constitució, dissolució, administració i composició, així com les facultats dels seus òrgans de govern.
En lòrgan superior de govern de la institució firal hauran destar representats, a més de la mateixa institució firal, lAdministració municipal i la provincial corresponents, el Consell de Cambres Oficials de Comerç, Indústria, Servicis i Navegació de la Comunitat Valenciana, així com la conselleria competent en matèria de comerç.
3. Les institucions firals podran disposar de patrimoni propi, els rendiments del qual hauran de destinar-se únicament i exclusivament als fins previstos en els seus Estatuts.
4. Els Estatuts de les institucions firals i les seues modificacions hauran de ser aprovats pel conseller competent en matèria de comerç. A este efecte, les institucions firals dirigiran la corresponent sol·licitud daprovació, acompanyada dun exemplar dels Estatuts, a la direcció general competent en matèria de comerç, la qual elevarà loportuna proposta al conseller competent en matèria de comerç.
El termini màxim per a emetre una resolució serà de tres mesos a comptar de la data de la presentació de la sol·licitud, transcorregut el qual sentendrà estimada, dacord amb el que establix larticle 43 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
5. A fi delaborar i publicar el calendari de fires comercials oficials, cada institució firal haurà de comunicar a la direcció general competent en matèria de comerç, abans de l1 de novembre de cada any, la relació de fires comercials oficials que tinguen previst organitzar, tant directament, com indirectament davall la seua supervisió, lany següent, fent-hi constar la seua denominació, àmbit territorial, duració, dates dinici i finalització, nombre dexpositors i superfície que ocupen, així com loferta de servicis als expositors i la gamma de productes a exposar.
6. Amb caràcter excepcional, lorganització de fires comercials que no hagen sigut objecte de comunicació a la direcció general competent en matèria de comerç abans de l1 de novembre de cada any no obstarà per a la seua consideració com a fires comercials oficials, sempre que reunisquen els requisits previstos en larticle 3 deste decret i la seua celebració es comunique a lesmentada direcció general almenys amb un mes dantelació a linici de la seua activitat, i justifiquen que no van poder ser previstes amb antelació suficient per a la seua incorporació al calendari de fires comercials oficials.
7. La institució firal organitzadora duna fira comercial oficial haurà de garantir el compliment de la normativa aplicable a este tipus de manifestacions, i, en especial, la relativa a la seguretat de les persones, els productes, les instal·lacions industrials i el medi ambient.
8. Les institucions firals hauran de portar la comptabilitat i lAdministració pressupostària de la institució i de cada fira comercial que organitzen directament de forma independent.
9. Les institucions firals hauran de presentar en la direcció general competent en matèria de comerç, amb caràcter anual, la liquidació del pressupost de lesmentada institució i la memòria i resultat de cada un dels certàmens organitzats en les seues instal·lacions, distingint entre els organitzats directament, i indirectament davall la seua supervisió.
En tot cas, les liquidacions hauran de presentar-se acompanyades dun informe dauditoria de comptes.
Els comptes, junt amb linforme dauditoria, es depositaran en el registre mercantil corresponent a la localitat en què la institució firal tinga la seua seu, dacord amb la normativa aplicable en la matèria.
Article 5. Entitats organitzadores
1. Les entitats organitzadores de les fires comercials tindran personalitat jurídica pròpia, podran ser de caràcter públic o privat i hauran destar vàlidament constituïdes dacord amb les normes que els siguen daplicació.
2. Les entitats organitzadores només podran organitzar fires comercials oficials sota la supervisió de una institució firal.
A estos efectes, presentaran a la institució firal una memòria i el resultat de cada fira comercial oficial organitzada, en el termini màxim dun mes des de la seua finalització.
3. Sense perjuí dallò que sha previst per a cada modalitat de fira en el present decret, seran obligacions de les entitats organitzadores que organitzen fires en instal·lacions permanents adscrites a les institucions firals:
a) Comunicar a la institució firal corresponent la relació de fires comercials que pretenga organitzar, fent-hi constar la seua classificació, segons larticle 2 del present decret, denominació, àmbit territorial, duració, dates dinici i finalització, nombre dexpositors, superfície que ocupen, oferta de servicis als expositors, gamma de productes a exposar i una memòria que arreplegue les característiques i el pla de distribució dels punts dexposició, així com, per a les fires comercials oficials, el reglament de participació dels expositors.
Esta comunicació shaurà de cursar, en el cas de les fires comercials oficials, abans del 15 doctubre de cada any, i per a la resta, almenys, amb un mes dantelació al dia de la seua celebració.
b) Presentar a la institució firal corresponent una declaració responsable de que els expositors que assistixen a la fira corresponen a entitats que exercixen legalment lactivitat i que el seu objecte sadequa a la qualificació de lactivitat firal.
c) Garantir lorde públic dins del recinte firal i el compliment de la normativa aplicable, especialment en matèria de seguretat de les persones, instal·lacions, productes i medi ambient.
4. Les entitats organitzadores hauran de disposar duna assegurança de responsabilitat civil per a garantir, de forma suficient, les eventuals contingències que es deriven de la celebració de les fires comercials que organitzen.
Article 6. Fires-mostres comercials
Són aquelles manifestacions firals de caràcter no oficial, amb caràcter periòdic i duració determinada, organitzades per entitats locals, associacions empresarials, institucions o altres entitats organitzadores amb la finalitat de promocionar un producte o sector en un àmbit geogràfic concret. Estes fires-mostres comercials podran realitzar-se en instal·lacions fixes o no, sempre que complisquen amb els requisits de seguretat exigibles a este tipus desdeveniments.
Mitjançant una orde de la conselleria competent en matèria de comerç podrà regular-se la possibilitat dobtindre un reconeixement de la Generalitat en funció de les característiques de cada una destes fires, així com del nivell de servicis oferits als expositors i visitants.
Article 7. Fires dartesania
1. En el marc de la Llei 1/1984, de 18 dabril, de la Generalitat, dOrdenació de lArtesania, i el Decret 172/2013, de 15 de novembre, del Consell, pel qual es regula la Comissió dArtesania de la Generalitat, sense perjuí de la classificació prevista en larticle 2 deste decret, es consideraran fires dartesania aquelles manifestacions firals que tinguen com a finalitat la promoció, difusió i venda de productes artesans i del sector artesà en general.
2. Les fires dartesania podran obtindre el reconeixement com a tals de la Generalitat, sense que això obste al seu desenrotllament. Per a la seua obtenció, estes fires hauran de comptar amb un reglament de participació que garantisca que els productes que en elles es venen són de caràcter artesà, així com que, almenys, el 70 per cent dels expositors, en el cas que siguen productors, disposen del Document de Qualificació Artesana de la Generalitat o document equivalent en el cas dartesans de fora de la Comunitat Valenciana.
3. Per a lobtenció del reconeixement previst en lapartat anterior, les entitats organitzadores duna fira dartesania presentaran, almenys amb un mes dantelació al seu inici, una sol·licitud acompanyada duna declaració responsable del compliment dels requisits establits en este article, i una memòria de la fira que comprenga les dades de lentitat que lorganitza, el nombre dexpositors, indicant-hi quants dells disposen del Document de Qualificació Artesana de la Generalitat o document equivalent, gammes de productes a exposar, lloc i dates dinici i finalització.
4. La direcció general competent en matèria dartesania resoldrà el reconeixement duna fira dartesania o la seua desestimació, en el termini de dos mesos a comptar de la presentació de la sol·licitud per lentitat organitzadora. Transcorregut el termini esmentat sense haver-se notificat una resolució expressa, les entitats organitzadores podran entendre estimada la seua sol·licitud per silenci administratiu, en els termes que preveu larticle 43.1 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
5. Els expositors que disposen del Document de Qualificació Artesana de la Generalitat, o document equivalent en el cas dartesans de fora de la Comunitat Valenciana, lexhibiran de forma visible.
Article 8. Infraccions i sancions
Les infraccions a les disposicions del present decret seran sancionades dacord amb el que disposa el títol VII de la Llei 3/2011, de 23 de març, de la Generalitat, de Comerç de la Comunitat Valenciana, i en la resta de la normativa aplicable, segons el procediment previst en el Decret 114/2012, de 13 de juliol, del Consell, pel qual es va aprovar el Reglament del Procediment Sancionador, la Competència i la Inspecció en Matèria de Comerç i Consum.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència en la dotació de gasto
Laplicació i posterior desplegament deste decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent per raó de la matèria, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
1. Queda derogat el Decret 40/1998, de 31 de març, del Consell, sobre fires comercials de la Comunitat Valenciana.
2. Així mateix, queden derogades totes les disposicions del mateix rang o dun rang inferior que siguen contràries al que disposa el present decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desplegament i execució
Es faculta el titular de la conselleria competent en matèria de comerç i artesania per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i execució del que establix este decret.
Segona. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Valencia, 25 de juliol de 2014
El president de la Generalitat,
ALBERTO FABRA PART
El conseller dEconomia, Indústria, Turisme i Ocupació,
MÁXIMO BUCH TORRALVA