LLEI 2/2022, de 22 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació de l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física a la Comunitat Valenciana. [2022/7138]
(DOGV núm. 9391 de 26.07.2022) Ref. Base de dades 006829/2022
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 26.01.2023 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: Modificada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Esport Educació Descriptors: Temàtics: esport, organització esportiva, educació física , monografies
LLEI 2/2022, de 22 de juliol, de la Generalitat, d'ordenació de l'exercici de les professions de l'esport i l'activitat física a la Comunitat Valenciana. [2022/7138]
Sia notori i manifest a tots els ciutadans i totes les ciutadanes que Les Corts han aprovat i jo, dacord amb el que establixen la Constitució i lEstatut dAutonomia, en nom del rei, promulgue la Llei següent:
Índex
Preàmbul
CAPÍTOL I. Disposicions generals.
Article 1. Objecte i finalitat
Article 2. Àmbit daplicació
Article 3. Drets de les persones usuàries de serveis desport
Article 4. Obligacions de les persones professionals en lexercici de les professions regulades de lesport i lactivitat física
Capítol II. professions regulades de lesport i lactivitat física i àmbit funcional general
Article 5. professions regulades de lesport i lactivitat física
Article 6. Reserva de denominacions
Article 7. Monitor esportiu o monitora esportiva
Article 8. Entrenador esportiu o entrenadora esportiva
Article 9. Preparador físic o preparadora física
Article 10. director esportiu o directora esportiva
Article 11. Professor o professora dEducació Física
Capítol III. Requisits per a lexercici de professions regulades de lesport i lactivitat física
Article 12. Requisits generals per a la prestació de serveis esportius
Secció primera. Formació necessària per a lexercici de les professions regulades de lesport i lactivitat física
Article 13. Formació necessària per a lexercici de la professió de monitor esportiu o monitora esportiva
Article 14. Formació necessària per a lexercici de la professió dentrenador esportiu o entrenadora esportiva
Article 15. Formació necessària per a lexercici de la professió de preparador físic o preparadora física
Article 16. Formació necessària per a lexercici de la professió de director esportiu o directora esportiva
Article 17. Formació necessària per a lexercici de la professió de professor o professora dEducació Física
Secció Segona. Reconeixement de competències professionals vinculades a una altra formació i a lexperiència professional
Article 18. Reconeixement de les competències professionals vinculades a una altra formació i a lexperiència professional
Capítol IV. Prestació de serveis o activitats reservades a professions regulades de lesport i lactivitat física
Article 19. Declaració responsable
Article 20. Cens de Professionals de lEsport i lactivitat física
Article 21. Reconeixement de les qualificacions professionals adquirides en altres estats de la Unió Europea
Article 22. Adaptació dels requisits de titulació als canvis de loferta formativa
Article 23. Assegurament de la responsabilitat civil
Article 24. Publicitat dels serveis esportius
Article 25. De la inspecció i control
Article 26. Exercici a través de societats professionals
Disposicions addicionals
Primera. Títols homologats i equivalents.
Segona. El cicle inicial de Grau Mitjà.
Tercera. Els esports autòctons.
Quarta. Habilitació per a lacompliment de les funcions de la professió de monitor o monitora i entrenador o entrenadora al personal funcionari o laboral al servei de les administracions públiques.
Cinquena. Equivalència dels certificats federatius.
Sisena. Activitats de temps lliure infantil i juvenil.
Setena
Disposicions transitòries
Primera. Període transitori per als qui en el moment dentrada en vigor de la llei es troben exercint funcions de monitor o monitora esportiva sense els requisits de formació que estableix aquesta llei.
Segona. Obligació de presentar la declaració responsable.
Disposicions derogatòries
Única.
Disposicions finals
Primera. Modificació de la Llei 2/2011, de 22 de març, de lesport i lactivitat física de la Comunitat Valenciana.
Segona. Habilitació per al desenvolupament reglamentari.
Tercera. Entrada en vigor.
Annex. Certificats de professionalitat.
PREÀMBUL
I
La Constitució Espanyola reconeix, en larticle 43, el dret a la protecció de la salut i encomana els poders públics la tutela de la salut pública a través de mesures preventives i el foment de leducació física i lesport i de la utilització adequada de loci com a principis rectors de la política social i econòmica. Així mateix, larticle 51 confereix als poders públics la responsabilitat de garantir la defensa de les persones consumidores i usuàries i protegir mitjançant procediments eficaços, la seguretat, la salut i els legítims interessos econòmics daquestes. El mateix text constitucional, en larticle 36, sotmet al principi de reserva de llei el règim jurídic de lexercici de les professions titulades.
Larticle 49.1.28.è de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana estableix que la Generalitat té competència exclusiva en matèria desport i oci i en exercici daquestes competències, la Llei 2/2011, de 22 de març, de la Generalitat, de lesport i lactivitat física de la Comunitat Valenciana, disposa com a línia general dactuació de la Generalitat «promoure la qualificació i regulació professional en lesport i lactivitat física i establir les condicions adequades que nafavorisquen lactualització i la formació permanent». Larticle 14 de la mateixa llei estableix, com a mesura de protecció per als esportistes que participen en activitats que organitzen entitats públiques o privades, el dret daquests que «lactivitat tinga personal tècnic que acredite una titulació oficial en activitat física i esport, i que desenvolupe la seua labor tenint en compte les característiques particulars dels individus». Duna altra banda, larticle 19 defineix el personal tècnic i entrenador de lesport i disposa: «Tenen la consideració de tècnics i entrenadors de lesport les persones amb la deguda formació acadèmica o esportiva, establerta per la normativa vigent i acreditada per la titulació oficial corresponent en activitat física i esport». Així mateix, la disposició addicional segona de la llei esmentada determina que «el Consell de la Generalitat presentarà a les Corts un projecte de llei de regulació de les professions de lesport i lactivitat física a la Comunitat Valenciana». En conseqüència, resulta necessari desplegar un marc normatiu que ordene lexercici de les professions de lesport i lactivitat física a la Comunitat Valenciana. La norma determina quines són les professions de lesport i lactivitat física, quines funcions són pròpies de cada una i quina qualificació és necessària per a lexercici daquestes.
Aquesta llei, per la qual sordena lexercici de les professions de lesport i lactivitat física a la Comunitat Valenciana, està basada en el Marc Europeu de Qualificacions i en el Marc Espanyol de Qualificacions, com a instruments de referència per a comparar els nivells establits segons els diferents criteris des de la perspectiva de laprenentatge continu en el marc europeu. El fonament essencial daquesta regulació semmarca en els articles 35 i 36 de la Constitució Espanyola que, si bé no són drets fonamentals, sí que gaudeixen duna protecció específica. En aquest sentit, larticle 35 de la Constitució que estableix: «Tots els espanyols tenen [...] el dret a la lliure elecció de professió o ofici...» té com a conseqüència, entre altres, que qualsevol limitació daquest haja de respectar, essencialment, el principi de proporcionalitat, a més dels altres principis que el Tribunal Constitucional exigeix per a qualsevol limitació dels drets i els deures de la ciutadania. Això implica que la regulació de lexercici duna professió titulada suposa la necessària reserva de llei, ha dinspirar-se en el criteri de linterés públic i tindre com a límit el respecte del contingut essencial de la llibertat professional, segons ha reiterat la jurisprudència del Tribunal Constitucional.
Aquesta llei respecta acuradament els paràmetres que ha establit el Tribunal Constitucional, ja que manifesta expressament que lobjectiu principal és protegir la seguretat, la salut i la integritat física de les persones usuàries en una prestació de serveis esportius i imposa obligacions especials quan la seguretat de les persones destinatàries dels serveis pot veures especialment compromesa.
Els títols al·ludits en aquesta llei expressen la preparació en competències adequades per a lexercici de les diferents professions de lesport i lactivitat física, però aquests mateixos graus de formació en competències i capacitats poden acreditar-se, tant mitjançant els títols que en cada cas estableix la llei com mitjançant altres titulacions, acreditacions o certificats de professionalitat que resulten de les lleis estatals i de la resta de lordenament jurídic vigent en cada moment.
II
Aquesta llei defineix les professions de lesport i lactivitat física, determina les funcions i les activitats professionals de cada una daquestes, explicita els títols acadèmics i les qualificacions professionals necessaris per a poder exercir aquests professions i amplia els requisits i les obligacions específiques en els supòsits especials que requereixen condicions especials de seguretat.
La Llei estableix lobligació de posseir lassegurança oportuna de responsabilitat civil que cobrisca la indemnització pels danys que es causen a tercers per la prestació dels serveis professionals i, seguint el model daltres disposicions legals, incorpora un catàleg de principis i deures dactuació per a lexercici de les professions de lesport i lactivitat física.
A més, com a mesura preventiva de la salut i de protecció de les persones consumidores, usuàries i esportistes, la Llei regula la publicitat relativa a les persones i les entitats que presten serveis en làmbit de les activitats físiques i esportives, i exigeix a les persones professionals la presentació duna declaració responsable que passarà a formar part dun cens en lòrgan competent en matèria desport.
La llei, de conformitat amb la legislació vigent, també preveu el reconeixement de competències professionals vinculades a vies daprenentatge no formal o a lexperiència professional, tal com estableix el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de competències professionals adquirides per experiència laboral.
Tot canvi legislatiu, i màximament les lleis que regulen per primera vegada lexercici duna professió, plantegen problemes de transició seriosos. Aquesta és una dificultat que sha tractat de resoldre a través del dret transitori. Daquesta manera, la llei preveu mecanismes per a una implantació progressiva.
III
Aquesta llei conté 26 articles estructurats en quatre capítols. El primer recull disposicions generals relacionades amb la finalitat que té; làmbit daplicació; els drets de les persones esportistes, consumidores i usuàries dels serveis esportius; les obligacions de les persones professionals, i els mecanismes per a garantir el compliment de la llei. El segon capítol recull quines són les professions regulades de lesport i lactivitat física, i aquests són monitor esportiu o monitora esportiva, entrenador esportiu o entrenadora esportiva, preparador físic o preparadora física, director esportiu o directora esportiva i professor o professora dEducació Física, amb indicació de les funcions que corresponen a cada una daquestes. El tercer capítol ordena els requisits per a lexercici de cada una de les professions regulades. El quart capítol preveu la prestació de serveis o activitats reservades a professions regulades de lesport i lactivitat física i estableix, entre altres qüestions, la necessitat de fer una declaració responsable a lAdministració, de posseir una assegurança de responsabilitat civil i així mateix, regula la publicitat dels serveis esportius. El text també té sis disposicions addicionals, dues disposicions transitòries, una disposició derogatòria i tres disposicions finals. Finalment conté un annex en què es recullen els certificats de professionalitat que hi ha fins a la publicació de la llei als quals es fa esment al llarg de larticulat, si bé es permet a través de la disposició final segona, lactualització de lannex a mesura que saproven més certificats de professionalitat per qui en té la competència.
IV
Lelaboració daquesta norma respon a un procés participatiu en què han intervingut molts dels sectors implicats en la regulació de les professions de lesport i lactivitat física. Des dun principi han tingut accés al primer text de lesborrany i han pogut fer aportacions que lòrgan proponent de la norma ha valorat convenientment. Així mateix, es va publicar anunci sobre lelaboració de la llei en la web de la Conselleria dEducació, Cultura i Esport de manera que pot participar qualsevol persona o entitat en aquesta.
El procés delaboració de la norma ha estat presidit pels principis de bona regulació de larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
En aquest sentit, els principis de necessitat i deficàcia venen acreditats en els informes previs a ladopció de la norma i en la present exposició de motius, que inclou les raons dinterés general que justifiquen la seua aprovació; fonamentalment, i com sha exposat, definir les professions de lesport i lactivitat física, determinar les funcions i activitats professionals de cadascuna daquelles i indicar els títols acadèmics, formacions, certificats o qualificacions necessaris per a poder exercir-les. La llei pretén per tant fer efectiu el dret dels qui participen en activitats esportives al fet que aquests compten amb personal tècnic amb titulació, formació o experiència que permeta el seu desenvolupament amb unes garanties de seguretat i professionalitat, i que la labor daquest personal es realitze tenint en compte les característiques particulars dels individus.
La present llei ofereix per tant una garantia als qui practiquen activitat fisicoesportiva al fet que aquesta es desenvolupe amb professionals adequadament qualificats. Lefectiva aplicació daquesta llei depén de la implicació i compromís del sector en el seu compliment, però sense dubte necessita també la posada en marxa dun sistema de verificació per part de ladministració. Aquesta verificació es realitzarà fonamentalment a través de lanotació de les declaracions responsables de les persones professionals de lesport i lactivitat física en el cens que regula larticle 20, on quedaran censades, i a través també de personal que en el desenvolupament duna labor inspectora, comprovarà que es compleixen els requisits de titulació.
Així mateix, dacord amb el principi de proporcionalitat, la llei contempla les disposicions necessàries i la regulació precisa per a configurar el règim de les professions de lesport i lactivitat física, incloent-hi els preceptes necessaris que enumeren les funciones, titulacions i els altres aspectes imprescindibles de cada professió i que permetran lefectiva aplicació daquesta.
Dacord amb el principi de seguretat jurídica, sha vetlat per la coherència de la present norma amb la resta de lordenament jurídic i, en virtut del principi de transparència, shan dut a terme els tràmits de consulta prèvia i daudiència pública realitzats de conformitat amb lexigit en larticle 133 de la Llei 39/2015, i larticle 25 del Decret 105/2017, de 28 de juliol, del Consell, de desplegament de la Llei 2/2015, de 2 dabril, de la Generalitat, en matèria de transparència i de regulació del Consell de Transparència, accés a la Informació Pública i Bon Govern.
Les al·legacions realitzades durant el procés delaboració de la norma han sigut analitzades i, en part, incorporades al text legal. De la mateixa manera, shan recollit els informes pertinents de les diferents conselleries i el dictamen del Comité Econòmic i Social de la Comunitat Valenciana. La present llei està inclosa en el Pla Normatiu de 2021, i és conforme amb el Consell Jurídic Consultiu.
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte i finalitat
1. Lobjecte daquesta llei és la regulació dels aspectes essencials de les professions de lesport i lactivitat física i lactivitat física a la Comunitat Valenciana, i determina les qualificacions i les titulacions necessàries per a exercir-les i atribuir a cada professió làmbit funcional específic que li correspon.
2. Aquesta llei té com a finalitat garantir el dret de les persones usuàries de serveis desport i lactivitat física que aquests shi presten emprant coneixements específics i tècniques pròpies de les ciències de lactivitat física i lesport que fomenten una pràctica físico-esportiva saludable i evitar situacions que en perjudiquen la seguretat o que poden menyscabar la salut, la integritat física de les persones consumidores, usuàries o esportistes, destinatàries daquests serveis.
Article 2. Àmbit daplicació
1. Aquesta llei saplica a les activitats que es fan en el marc duna prestació de serveis desport i activitat física professionals per compte propi o alié, a canvi duna retribució o en règim de voluntarietat, en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana, tant si la professió sexerceix en el sector públic com en el privat, amb independència de la naturalesa de les entitats on es presten els serveis professionals i sense perjudici de les especificitats previstes en aquesta o altres lleis que resulten aplicables.
2. A lefecte daquesta llei, el terme esport engloba totes les manifestacions físiques i esportives en què per a executar-les se sol·liciten els serveis professionals que preveu aquesta llei, i inclou totes les activitats físiques i esportives dacord amb la Carta europea de lesport.
3. Es regiran per la seua normativa específica, sense perjudici dels preceptes daquesta llei que els resulten aplicables, les activitats professionals relacionades amb les activitats nauticoesportives, el busseig professional, les activitats aeronàutiques, les activitats de salvament i socorrisme professional, les activitats de dansa i ball no esportiu, tècnics de senderes, el paracaigudisme i les activitats esportives que es basen en la conducció daparells o vehicles de motor, en què la pràctica es troba sotmesa a la legislació sobre seguretat viària o navegació aèria, guies de pesca, així com les activitats professionals de risc especial que tenen normativa específica i les activitats professionals de preparació física en els centres de les Forces Armades radicats a la Comunitat Valenciana.
Així mateix, queda fora de làmbit daquesta Llei el personal arbitral i jutge esportiu, que es regularà per la normativa pròpia daquest i per larticle 20 de la Llei 2/2011, de 22 de març, de lesport i lactivitat física de la Comunitat Valenciana.
Article 3. Drets de les persones usuàries de serveis desport
1. Les persones destinatàries de serveis esportius tindran els drets següents:
a) A rebre uns serveis adequats a les condicions i les necessitats personals dacord amb lestat dels coneixements científics de cada moment i amb nivells de qualitat i seguretat.
b) Al respecte de la seua personalitat, dignitat i intimitat.
c) A disposar dinformació veraç, clara, accessible, suficient i comprensible sense necessitat duna qualificació o competència específica de les activitats fisicoesportives que es desenvoluparan.
d) A rebre una prestació de serveis esportius que no fomente pràctiques esportives que puguen resultar perjudicials per a la salut o el desenvolupament personal.
e) Al fet que les persones professionals dels serveis esportius sidentifiquen i que sels informe sobre la professió i la qualificació professional daquestes.
f) A no ser discriminades per raó de sexe, identitat de gènere, orientació sexual, desenvolupament sexual, edat, capacitat funcional, cultura, ètnia o religió.
g) Al fet que en els contractes que subscriguen es mostren els drets de les persones esportistes, consumidores i usuàries de serveis esportius, així com els deures del personal que presta els serveis esportius a què fa referència aquesta llei.
h) Al fet que la publicitat dels serveis esportius siga accessible, objectiva, veraç i no encoratge pràctiques esportives perjudicials per a la salut o la seguretat, de manera que no resulte enganyosa i respecte la base científica de les activitats i les prescripcions. Així mateix la publicitat tindrà un tractament igualitari per a homes i dones i en cap cas tindrà contingut o caràcter sexista.
2. Els drets que regula aquest article sentendran sense perjudici dels drets i els deures que reconeix la normativa vigent en matèria de consum i activitat física i esport.
3. Sense perjudici del que disposa larticle 87 de la Llei 2/2011, de 22 de març, de lesport i lactivitat física de la Comunitat Valenciana, en totes les instal·lacions en què es presten serveis esportius serà de compliment obligat lexposició al públic, en un lloc visible, dels drets que indica el punt 1 daquest article.
Així mateix, en col·laboració amb els diferents agents i entitats relacionades amb aquesta matèria, les administracions públiques promouran la realització de polítiques per a la igualtat de tracte i doportunitats en laccés i exercici de les professions regulades en aquesta llei.
Article 4. Obligacions de les persones professionals en lexercici de les professions regulades de lesport i lactivitat física
Les persones professionals de lesport i lactivitat física que fan les funcions que regula aquesta llei hauran de complir les obligacions següents:
1. Estar en possessió dels requisits habilitants per a lexercici de cada una de les professions que regula aquesta llei.
2. Prestar uns serveis adequats a les condicions i les necessitats personals de les persones destinatàries, dacord amb lestat dels coneixements científics de cada moment i amb els nivells de qualitat i seguretat que sestablisquen en disposicions específiques.
3. Vetlar per la seguretat i la salut de les persones destinatàries dels seus serveis i col·laborar en lerradicació de pràctiques que siguen nocives per a la salut de les persones consumidores, usuàries i esportistes.
4. Col·laborar de manera activa en la prevenció i la detecció de lús de substàncies i fàrmacs o mètodes prohibits en la pràctica de lactivitat física i lesport. En particular sha de col·laborar en la realització de qualsevol control de dopatge i en el compliment de totes les obligacions previstes en la legislació antidopatge.
5. Respectar la personalitat, la dignitat i la intimitat de les persones destinatàries del servei prestat.
6. Garantir la no-discriminació en la pràctica esportiva independentment del sexe, identitat de gènere, orientació sexual, desenvolupament sexual, edat, cultura o diversitat funcional i promoure les condicions que eviten aquests discriminacions.
7. Oferir a les persones destinatàries una informació suficient i comprensible de les activitats fisicoesportives que desenvoluparan sota la seua direcció o supervisió. Identificar-se davant de les persones destinatàries dels serveis i informar aquests de la professió i la titulació que tenen.
8. Col·laborar activament amb qualsevol professional que pot ajudar a millorar el rendiment o la salut de les persones usuàries dels seus serveis, en condicions de seguretat, especialment amb les especialitats esportives de professions sanitàries.
9. Procurar un ús respectuós del material esportiu i desenvolupament de lactivitat que reduïsca al mínim limpacte mediambiental i no cause mal al medi natural.
10. Difondre i fomentar els valors de joc net que formen part essencial de lesport.
11. Respectar i fer respectar la labor de personal jutge i arbitral en les competicions en què es participe.
12. Exercir la praxi professional sota la condició que lesport i lactivitat física contribueixen al desenvolupament complet i harmònic de les persones, en possibilita la formació integral i afavoreix més i millor qualitat de vida i benestar social.
13. Protegir el dret educatiu de menors quan sactue en làmbit de lesport i lactivitat física.
14. Promoure lús del medi natural per a exercir les activitats esportives de manera sostenible i respectuosa.
15. Comprometres a la formació permanent per a lactualització i el perfeccionament dels coneixements que tenen en els nous avanços científics i tecnològics de la disciplina de la seua professió.
16. Projectar lactivitat fisicoesportiva com a opció del temps lliure i com a hàbit de salut.
17. Exercir lactivitat professional protegint les persones usuàries, especialment menors dedat, de tota explotació abusiva i de qualsevol tipus dabús o assetjament sexual.
18. Garantir el bon tracte i la cura dels animals que intervenen en la realització de les activitats esportives.
19. Publicitar els serveis esportius de manera objectiva, precisa i veraç, de manera que no sinduïsca a la confusió o lengany respecte dels serveis oferits, la titulació o lhabilitació exercida per a això, soferisquen falses esperances o es fomenten pràctiques esportives perjudicials per a la salut i la seguretat dels qui fan ús dels seus serveis.
CAPÍTOL II
Professions regulades de lesport
i lactivitat física i làmbit funcional general
Article 5. Professions regulades de lesport i lactivitat física
1. Tenen el caràcter de professions regulades de lesport i lactivitat física les activitats que mitjançant laplicació de coneixements específics i tècniques pròpies de les ciències de lactivitat física i de lesport, permeten que lactivitat física i esportiva es realitze de manera segura, adequada, saludable i sense menyscapte de la salut, el desenvolupament personal i integritat física de les persones esportistes, consumidores i usuàries de serveis esportius.
2. Es reconeixen com a professions de lesport i lactivitat física i sordenen en aquesta llei les següents: monitor esportiu o monitora esportiva, entrenador esportiu o entrenadora esportiva, preparador físic o preparadora física, director esportiu o directora esportiva i professor o professora dEducació Física.
En laplicació de les professions regulades en la present llei, es podrà col·laborar amb les professions i especialitats de làmbit sanitari que es regulen a la Llei 44/2003, de 21 de novembre, dordenació de les professions sanitàries.
Article 6. Reserva de denominacions
1. Les denominacions de les professions que regula aquesta llei queden reservades als exercicis professionals que defineix aquesta.
2. No podran utilitzar-se altres denominacions que, pel significat o per la similitud que tenen, poden induir a error respecte de les activitats oferides o la qualificació i la titulació que es posseïsca per lexercici de les professions reservades.
3. Les atribucions vinculades a les professions que regula aquesta llei tenen per objecte establir un àmbit funcional general de cada professió regulada i no constitueixen una limitació de làmbit professional dels títols acadèmics.
Article 7. Monitor esportiu o monitora esportiva
1. El monitor esportiu o monitora esportiva exerceix les activitats i les funcions diniciació i instrucció esportiva, guia, formació, animació esportiva, condicionament físic bàsic, i millora de la condició física general, no enfocades a la competició esportiva.
2. La professió de monitor esportiu o monitora esportiva pot orientar-se a les àrees següents:
a) Condicionament Físic Bàsic.
b) Activitat Física Recreativa o Animació Esportiva.
c) Activitat Física Esportiva de Caràcter Formatiu.
3. Correspon al monitor esportiu o monitora esportiva en Condicionament Físic Bàsic fer les funcions de:
a) Elaboració i execució dactivitats de condicionament/manteniment físic bàsic, millora de la condició física i de desenvolupament i aprenentatge motor.
b) Vigilància i orientació bàsica per a la utilització elemental de lequipament i la maquinària esportiva per a la realització segura i adequada en lexecució dactivitats de condicionament físic bàsic.
c) Assignació elemental i bàsica de rutines grupals generals dexercicis estandarditzats i predissenyats prèviament per a la població en general en activitats de condicionament físic bàsic.
4. Correspon al monitor esportiu o monitora esportiva en activitat física recreativa o animació esportiva exercir les funcions delaboració i execució dactivitats de guia i animació esportiva. En lesport en edat descolarització obligatòria podran desenvolupar lactivitat en esdeveniments de caràcter ludicorecreatiu.
5. Correspon al monitor esportiu o monitora esportiva en activitat física esportiva de caràcter formatiu fer les funcions dinstrucció i iniciació esportiva no enfocada a la competició, si bé en el cas de les competicions dins de lesport en edat descolarització obligatòria o esdeveniments de caràcter recreatiu també podrà desenvolupar la seua activitat professional per a aquests competicions o esdeveniments.
6. La prestació dels serveis propis del monitor esportiu o monitora esportiva requereix la seua presència física en el desenvolupament de les seues funcions.
Article 8. Entrenador esportiu o entrenadora esportiva
Lentrenador esportiu o entrenadora esportiva exerceix activitats i funcions dentrenament, selecció, planificació, programació, conducció, assessorament, iniciació, instrucció, control, seguiment i avaluació a esportistes o equips per a la competició en la modalitat esportiva o especialitat corresponent.
Article 9. Preparador físic o preparadora física
1. El preparador físic o preparadora física orienta la seua activitat professional a lassessorament, planificació, disseny, avaluació tecnicocientífica, supervisió, vigilància, desenvolupament i execució dactivitats fisicoesportives i exercici físic.
La seua activitat professional consisteix en el manteniment, desenvolupament, millora, optimització i recuperació de la condició física i les capacitats coordinatives de les persones amb lobjectiu de millorar-ne la qualitat de vida i la salut, així com previndre, reeducar, readaptar i reentrenar les que tenen lesions, cronicitats i/o patologies que ha diagnosticat un professional mèdic.
Per al seu exercici professional utilitza sistemes, mètodes i mitjans dentrenament junt amb pautes de dosificació de les càrregues de les activitats fisicoesportives i exercicis físics adequats a les característiques i les necessitats de cada persona, inclosos la utilització dinstruments, maquinària i equipament esportiu.
2. La professió de preparador físic o preparadora física pot orientar-se a les àrees següents:
a) Especialista en rendiment fisicoesportiu.
b) Educació física extracurricular, readaptació esportiva i promoció de la salut.
3. Correspon al preparador físic o preparadora física com a especialista en rendiment fisicoesportiu fer les funcions següents:
a) Assessorament, prevenció, planificació, disseny, avaluació tecnicocientífica, desenvolupament i execució dactivitats fisicoesportives i exercici físic orientat al manteniment, millora, desenvolupament, optimització i recuperació de la condició física i les capacitats coordinatives de persones, grups o equips, enfocada o no a la competició o proves oficials.
b) Preparació i entrenament personal, tant grupal com individual. A lefecte daquesta llei es considera la denominació dentrenador o entrenadora personal inclòs dins de la professió de preparador físic o preparadora física i lafecta la reserva de denominació de larticle 6 daquesta llei.
4. Sense perjudici de les atribucions que desenvolupen altres professions dacord amb el que disposa la Llei 44/2003, de 21 de novembre, dordenació de les professions sanitàries, i sense perjudici de les prescripcions realitzades pel personal mèdic corresponent, correspon al preparador físic o preparadora física en les àrees deducació física, readaptació esportiva i promoció de la salut fer les funcions següents:
a) Prevenció, assessorament, planificació, disseny, individualització, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica del treball mitjançant activitats fisicoesportives i exercici físic orientat a la millora de la qualitat de vida i salut de les persones.
b) Readaptació, reentrenament o reeducació de persones, grups o equips amb lesions i patologies competisquen o no, mitjançant activitats fisicoesportives i exercicis físics adequats a les característiques i les necessitats daquestes.
c) Preparació, assessorament, planificació, desenvolupament i avaluació tecnicocientífica dactivitats fisicoesportives i exercicis físics orientats a la millora de la qualitat de vida i salut fet amb poblacions que requereixen una atenció especial com ara persones amb diversitat funcional, dones embarassades o en puerperi, persones majors i menors dedat, persones amb patologies i problemes de salut que ha diagnosticat personal mèdic.
Article 10. director esportiu o directora esportiva
El director esportiu o la directora esportiva dedica la seua activitat professional a la direcció, organització, coordinació, programació, planificació, supervisió i avaluació dactivitats físiques i esportives i dels recursos humans de lesport en un centre, servei, instal·lació, entitat o esdeveniment esportiu, tant de titularitat pública com privada, i sempre aplicant els coneixements i les tècniques pròpies de les ciències de lactivitat física i de lesport, així com coneixements instrumentals necessaris per al desenvolupament de les seues funcions.
Correspon al director esportiu o directora esportiva realitzar les funcions següents:
a) La direcció, coordinació, planificació, programació, control, supervisió i avaluació de les activitats físiques i esportives.
b) La direcció, coordinació, supervisió i avaluació de lactivitat realitzada i de la prestació de serveis pels qui exerceixen funcions i activitats reservades a les professions de lesport i lactivitat física regulades en els articles anteriors sense menyscapte de la competència, responsabilitat i autonomia de cada un daquests en el seu exercici professional.
Lactivitat professional del director esportiu o la directora esportiva pot comportar funcions instrumentals de gestió.
Article 11. Professor o professora dEducació Física
El professor o la professora dEducació Física dedica la seua activitat professional a lensenyament de lEducació Física en qualsevol dels nivells educatius previstos en la normativa reguladora del sistema educatiu. Lactivitat professional es desenvoluparà de conformitat amb el que disposa la seua normativa específica i la Llei 2/2011, de 22 de març, de lesport i lactivitat física de la Comunitat Valenciana.
CAPÍTOL III
Requisits per a lexercici
de professions regulades de lesport
Article 12. Requisits generals per a la prestació de serveis esportius
1. Els qui pretenguen exercir alguna de les professions de lesport i lactivitat física que regula aquesta llei hauran dacreditar-ne la qualificació professional mitjançant la possessió de les titulacions acadèmiques oficials requerides en aquest capítol o dels diplomes, certificats o titulacions no acadèmiques que acrediten la formació necessària corresponent en cada una de les professions establides en aquesta llei.
També podran exercir les professions que regula aquesta llei les persones que disposen de diplomes, certificats o títols homologats, reconeguts professionalment o declarats equivalents en els termes que resulten de les lleis estatals i de la resta de lordenament jurídic vigent en cada moment.
2. Els requisits de titulacions per a lexercici de les professions de lesport i lactivitat física que regula aquesta llei sentenen sense perjudici de qualsevol altra llicència, autorització o títol exigible de conformitat amb la legislació vigent.
Secció primera
Formació necessària per a lexercici de les professions
regulades de lesport i lactivitat física
Article 13. Formació necessària per a lexercici de la professió de monitor esportiu o monitora esportiva
1. Per a exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiva en Condicionament Físic Bàsic es requereix alguna de les titulacions següents:
a) Tècnic o Tècnica Superior en Animació dActivitats Físiques i Esportives.
b) Tècnic o Tècnica Superior en Ensenyament i Animació Socioesportiva.
c) Tècnic o Tècnica Superior en Condicionament Físic.
d) Grau en Ciències de lActivitat Física i de lEsport o llicenciatura corresponent
2. Per a exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiva en Activitat Física Recreativa o dAnimació Esportiva es requereix alguna de les titulacions següents:
a) Certificat acadèmic oficial de superació del cicle inicial del Grau Mitjà o títol de Tècnic esportiu o tècnica esportiva de la modalitat i lespecialitat esportiva corresponent.
b) Tècnic esportiu o Tècnica esportiva Superior de la modalitat i lespecialitat esportiva corresponent.
c) Tècnic o Tècnica en Conducció dActivitats Fisicoesportives en el Medi Natural.
d) Tècnic o Tècnica en Guia en el Medi Natural i de Temps Lliure.
e) Tècnic o Tècnica Superior en Animació dActivitats Físiques i Esportives.
f) Tècnic o Tècnica Superior en Ensenyament i Animació Socioesportiva.
g) Tècnic o Tècnica Superior en Condicionament Físic.
h) Grau en Ciències de lActivitat Física i de lEsport o llicenciatura corresponent.
i) Quan lactivitat es desenvolupe amb cavalls, siga en instal·lacions específiques o en condicions de seguretat i protecció mediambiental per senderes o zones de muntanya, també podran exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiu dActivitat Física Recreativa o Animació Esportiva els qui nacrediten la qualificació mitjançant la possessió de la titulació de tècnic en Activitats Eqüestres.
3. Per a exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiva en Activitat Física Esportiva de Caràcter Formatiu es requereix alguna de les titulacions següents:
a) Certificat acadèmic oficial de superació del cicle inicial del grau mitjà o títol de Tècnic esportiu o Tècnica esportiva de la modalitat i lespecialitat esportiva corresponent.
b) Tècnic esportiu o Tècnica esportiva Superior de la modalitat i lespecialitat esportiva corresponent.
c) Tècnic o Tècnica Superior en Animació dActivitats Físiques i Esportives.
d) Tècnic o Tècnica Superior en Ensenyament i Animació Socioesportiva.
e) Grau en Ciències de lActivitat Física i de lEsport o Llicenciatura corresponent.
f) Quan lactivitat sexerceix amb xiquets en el marc dactivitats de lesport escolar en Educació Primària també podran exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiva dActivitat Física Esportiva de caràcter formatiu els qui nacrediten la qualificació mitjançant la possessió de la titulació de Diplomatura en Magisteri amb especialitat en Educació Física, grau en Magisteri dEducació Primària amb esment en Educació Física o títol de grau corresponent que la substituïsca.
g) Quan lactivitat es desenvolupe amb cavalls, siga en instal·lacions específiques o en condicions de seguretat i protecció mediambiental per senderes o zones de muntanya, també podran exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiva de caràcter formatiu els qui nacrediten la qualificació mitjançant la possessió de la titulació de tècnic en Activitats Eqüestres.
4. En cas que lactivitat professional de monitor esportiu o monitora esportiva sexercisca amb diverses modalitats esportives, es requerira el certificat acadèmic oficial de superació del cicle inicial del grau mitjà o títol de tècnic esportiu o tècnica esportiva o de tècnic esportiu o tècnica esportiva superior o formació de període transitori equivalent de la modalitat esportiva corresponent, conforme al que disposa el Reial decret 1363/2007, de 24 doctubre, pel qual sestableix lordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial, de totes i cada una daquestes modalitats, o bé alguna de les titulacions següents:
a) Tècnic o Tècnica Superior en Animació dActivitats Físiques i Esportives.
b) Tècnic o Tècnica Superior en Ensenyament i Animació Socioesportiva.
c) Tècnic o Tècnica Superior en Condicionament Físic.
d) Grau en Ciències de lActivitat Física i de lEsport o llicenciatura corresponent.
5. No obstant allò que disposa lapartat anterior, quan lactivitat incloga modalitats esportives que comporten riscos específics o revisten condicions especials de seguretat per a les persones destinatàries dels serveis o necessiten mesures especials de protecció mediambiental i animal per al desenvolupament daquestes, les hauran de realitzar les persones que estiguen en possessió del certificat acadèmic oficial de superació del cicle inicial del grau mitjà o títol de tècnic esportiu o tècnica esportiva o, si escau, de tècnic esportiu o tècnica esportiva superior o formació de període transitori equivalent de la modalitat esportiva corresponent, conforme al que disposa el Reial decret 1363/2007, de 24 doctubre, pel qual sestableix lordenació general dels ensenyaments esportius de règim especial.
6. També podran exercir la professió de monitor esportiu o monitora esportiu daquesta llei les persones que acrediten la possessió dels certificats de professionalitat de la família dactivitats físiques i esportives segons el que estableix el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, de conformitat amb el que preveu lannex daquesta llei.
7. Les persones que desenvolupen professionalment activitats reservades als monitors esportius o monitores esportives, no limitades a la realització de labors auxiliars o a la mera execució dindicacions de monitor o monitora principal, quedaran equiparades als monitors esportius o monitores esportives i hauran de tindre la titulació o la qualificació professional exigible a aquests.
Article 14. Formació necessària per a lexercici de la professió dentrenador esportiu o entrenadora esportiva
1. Per a exercir la professió dentrenador esportiu o entrenadora esportiva en competicions amb esportistes i equips es necessita alguna de les titulacions següents:
a) Tècnic esportiu o Tècnica esportiva Superior de la modalitat i lespecialitat esportiva corresponent.
b) Tècnic esportiu o Tècnica esportiva de la modalitat i lespecialitat esportiva corresponent.
c) Grau en Ciències de lActivitat Física i de lEsport o llicenciatura corresponent.
2. Les persones que desenvolupen professionalment activitats reservades als entrenadors esportius i entrenadores esportives, no limitades a la realització de labors auxiliars o a la mera execució dindicacions de lentrenador o entrenadora principal, quedaran equiparades als entrenadors esportius o entrenadores esportives i hauran de tindre la titulació o la qualificació professional exigible a aquests.
Article 15. Formació necessària per a lexercici de la professió de preparador físic o preparadora física
Per a exercir la professió de preparador físic o preparadora física es requereix estar en possessió de la titulació de Grau en Ciències de lActivitat Física i de lEsport o llicenciatura corresponent.
Article 16. Formació necessària per a lexercici de la professió de director esportiu o directora esportiva
1. Per a exercir la professió de director esportiu o directora esportiva es requereix estar en possessió de la titulació de Grau en Ciències de lActivitat Física i de lEsport o llicenciatura corresponent.
2. Quan lactivitat professional es desenvolupe en el marc duna única modalitat esportiva, també poden exercir la professió les persones que posseïsquen el títol de tècnic esportiu o tècnica esportiva superior o formació de període transitori equivalent de la modalitat i lespecialitat esportiva corresponent.
Article 17. Formació necessària per a lexercici de la professió de professor o professora dEducació Física
Per a exercir la professió de professor o professora dEducació Física en qualsevol dels nivells educatius que preveu la normativa vigent en matèria deducació shaurà destar en possessió de la titulació que exigisca la normativa aplicable.
Secció segona
Reconeixement de les competències professionals
vinculades a una altra formació i a lexperiència professional
Article 18. Reconeixement de les competències professionals vinculades a una altra formació i a lexperiència professional
1. A través del procediment establit en el Reial decret 1224/2009, de 17 de juliol, de reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral podrà reconéixer-se la competència professional adquirida per experiència laboral i formació no formal. Una vegada reconeguda i acreditada lexperiència i la formació, si es compleixen els requisits establits en la normativa vigent, es podrà obtindre el certificat de professionalitat corresponent o convalidar els mòduls dels títols de cicles formatius determinats, la qual cosa permetrà obtindre el requisit de formació necessari per a les activitats professionals regulades en aquesta norma, sempre que siguen, almenys, del mateix nivell formatiu o dacreditació dexperiència que els previstos per a cada professió en aquesta llei.
2. També es podran reconéixer les competències professionals que formen part del perfil professional dels títols densenyaments esportius i que shan adquirit mitjançant lexperiència professional o per vies daprenentatge no formals. El reconeixement sefectuarà mitjançant lacreditació obtinguda a través dels procediments legalment previstos.
CAPÍTOL IV
Prestació de serveis o activitats reservades
a professions regulades de lesport i lactivitat física
Article 19. Declaració responsable
1. Les persones que desitgen desenvolupar la seua activitat professional i es troben en possessió de la qualificació exigida per a exercir qualsevol de les professions regulades en aquesta llei hauran de fer, en els termes de larticle 69 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, una declaració responsable davant de la direcció general competent en matèria desport.
2. En la declaració es farà constar per la persona interessada les següents circumstàncies:
a) Les dades identificatives.
b) La titulació o les titulacions, homologacions, convalidacions o acreditacions per lexperiència, i la resta de circumstàncies que permeten el seu exercici professional conforme a aquesta llei.
c) Que disposa també del certificat negatiu del Registre Central de Delinqüents Sexuals o el consentiment exprés per a la consulta de dades per la direcció general competent.
d) Que disposa de lassegurança obligatòria que preveu larticle 23.
e) Que es compromet a mantindre tots els requisits anteriors actualitzats i durant la vigència de la seua activitat professional.
3. Aquesta declaració responsable permetrà, sense perjudici de les facultats de comprovació de lAdministració, lexercici de la professió respectiva des del dia de la presentació daquesta a la direcció general competent en matèria desport.
4. La inexactitud, la falsedat o lomissió, de caràcter essencial, en qualsevol dada, manifestació o document que sacompanye o sincorpore a una declaració responsable, o la no-presentació a la direcció general competent en matèria desport, determinarà la impossibilitat de continuar lexercici de lactivitat professional respectiva des del moment en què es té constància daquests fets, sense perjudici de les responsabilitats penals, civils o administratives que hi pertoquen.
5. La declaració responsable no es podrà exigir per a exercir la professió de professor o professora dEducació Física.
Article 20. Cens de Professionals de lEsport i lactivitat física
Les declaracions responsables presentades passaran a formar part dun cens amb seu en lòrgan competent en matèria desport, lobjecte del qual és censar les persones que exerceixen en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana alguna de les professions de lesport i lactivitat física que regula aquesta llei.
El cens serà públic i estarà accessible a qualsevol persona, respectant en tot cas la normativa aplicable en matèria de protecció de dades.
Article 21. Reconeixement de les qualificacions professionals adquirides en altres estats de la Unió Europea
1. De conformitat amb el que estableix larticle 1 de la Directiva 2005/36/CE, del Parlament Europeu i del Consell, de 7 de setembre, relativa al reconeixement de qualificacions professionals, es reconeixeran les qualificacions professionals que han adquirit els nacionals daltres estats membres de la Unió Europea i de lespai econòmic europeu a través de títols o dexperiència laboral que faculte per a lexercici de les professions regulades de lesport i lactivitat física en lEstat dorigen del prestador de serveis.
2. Les persones que tenen un títol per a lexercici de les professions de lesport i lactivitat física expedit en un país extracomunitari hauran dhomologar la titulació conforme al que disposa la legislació vigent sobre homologació de titulacions oficials extracomunitàries. Així mateix, hauran de fer la declaració responsable a què es refereix larticle 19 per a lexercici de les professions de lesport i lactivitat física en làmbit de la Comunitat Valenciana tant de manera ocasional com estable.
Article 22. Adaptació dels requisits de titulació als canvis de loferta formativa
A fi dadaptar lexigència de titulacions que preveu aquesta llei per a lexercici de les professions de lesport i lactivitat física als processos previsibles de canvi en loferta de formació associades a aquests, sadmetran els títols enquadrats en les ciències de lactivitat física i de lesport de formació professional, així com els títols densenyaments esportius de règim especial que sestablisquen, conforme al que preveu la legislació vigent, sempre que siguen almenys del mateix nivell acadèmic i formatiu que els previstos per a cada professió en aquesta llei i sexpedisquen oficialment conforme a lordenament jurídic.
Així mateix sadmetran els nous certificats de professionalitat vinculats a la família professional dActivitats Físiques i Esportives segons el Reial decret 34/2008, de 18 de gener, pel qual es regulen els certificats de professionalitat, sempre que siguen almenys del mateix nivell formatiu o dacreditació dexperiència, que els previstos per a cada professió en aquesta llei i sexpedisquen oficialment conforme a lordenament jurídic.
Article 23. Assegurament de la responsabilitat civil
1. Lexercici de les professions regulades en aquesta Llei precisa lassegurança oportuna de responsabilitat civil que cobrisca la indemnització adequada pels danys que es poden causar a usuaris i a tercers en ocasió de la seua activitat professional.
2. Les cobertures mínimes, així com les característiques específiques que haurà de tindre aquesta assegurança, sestabliran reglamentàriament.
3. No obstant això, de conformitat amb el que disposa larticle 23.2 de la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, relativa als serveis en el mercat interior, no sexigirà necessàriament una assegurança de responsabilitat civil en cas que la persona que exerceix lactivitat professional esportiva ja estiga coberta per una garantia equivalent o comparable en lessencial quant a la seua finalitat i a la cobertura que ofereix en termes de risc assegurat, suma assegurada o límit de la garantia i possibles exclusions de la cobertura en un altre Estat membre en el qual ja estiga establit. Si lequivalència només és parcial, es podrà demanar una garantia complementària per a cobrir els elements que encara no estiguen coberts.
Tampoc serà obligatòria lassegurança per a les persones titulades de Grau en Ciències de lActivitat Física i de lEsport o títol equivalent que estiguen donades dalta com a exercents en el seu col·legi professional, sempre que aquest últim compte amb una assegurança de col·lectiu de responsabilitat professional, i sempre que complisquen amb les cobertures mínimes que sestablisquen reglamentàriament.
Aquesta obligació no es podrà exigir a qui desenvolupe lactivitat professional per compte daltri quan lentitat que els tinga contractats té subscrita una assegurança de responsabilitat civil que cobreix tals contingències.
Tampoc serà exigible a les persones vinculades amb lAdministració pública mitjançant una relació de serveis regulada pel dret administratiu o laboral.
4. Lincompliment de lobligació de disposar daquesta assegurança podrà ser sancionat dacord amb el que disposa la Llei 2/2011, de 22 de març, de lesport i lactivitat física de la Comunitat Valenciana, sense perjudici de les altres responsabilitats que siguen exigibles de conformitat amb la legislació vigent.
Article 24. Publicitat dels serveis esportius
1. La publicitat realitzada per les persones i les entitats que ofereixen serveis inclosos en làmbit funcional de les professions regulades de lesport i lactivitat física haurà de ser objectiva, prudent i veraç, no podrà fomentar pràctiques esportives perjudicials o que puguen posar en perill la salut, el desenvolupament personal i la seguretat de les persones. Així mateix haurà de respectar la base científica de les actuacions i les prescripcions que regeixen lactivitat física i la pràctica esportiva. Tot això sense perjudici que les normes vigents establisquen requeriments addicionals a modalitats esportives determinades.
2. Queda prohibida la publicitat dels serveis o els productes que soferisquen com a posseïdors de propietats per al tractament, la prevenció o la curació de malalties, per a modificar lestat físic o psicològic, o per a restaurar, corregir o modificar funcions fisiològiques que no estiguen recolzats per proves tècniques o científiques acreditades.
3. Les pàgines web, aplicacions i altres tecnologies de la informació i la comunicació que inclouen plans dentrenament, i informació de contingut tècnic esportiu hauran didentificar adequadament les persones professionals que elaboren tals plans i informar sobre la qualificació professional daquests.
4. La utilització daquestes plataformes o tecnologies pels centres o les entitats radicats a la Comunitat Valenciana per a lelaboració de plans dentrenament o la realització de plans o sessions col·lectives amb les persones usuàries haurà de tindre la supervisió dun o una professional de lesport i lactivitat física que tinga la formació necessària exigida en aquesta llei.
5. Les persones titulars dels centres esportius, gimnasos i qualssevol altres instal·lacions esportives en què es presten serveis esportius seran responsables, a més de complir els requisits de qualificació daquesta llei en les seues contractacions de personal, doferir informació clara i visible de conformitat amb larticle 87 de la Llei 2/2011, de 22 de març, de lesport i lactivitat física de la Comunitat Valenciana, de la titulació que posseeixen els seus professionals de lesport i lactivitat física. Així mateix, informaran de la data de presentació de la declaració responsable per a lexercici de les professions que regula aquesta llei, i sense que es puga efectuar publicitat enganyosa o que induïsca a confusió o engany sobre els serveis oferits i la titulació ostentada per cadascun daquests.
Article 25. De la inspecció i control
Les funcions dinspecció i control del compliment de les disposicions daquesta llei correspondran, de conformitat al que disposa larticle 98 de la Llei 2/2011, de 22 de març, de la Generalitat, de lesport i de lactivitat física de la Comunitat Valenciana, a la Inspecció Esportiva.
Així mateix, el règim sancionador de les infraccions tipificades en virtut daquesta llei, es regularà també, per les disposicions de la Llei 2/2011, de 22 de març, que resulten aplicables i la normativa reguladora de procediment administratiu comú.
Article 26. Exercici a través de societats professionals
1. Lexercici de les professions regulades per la present llei podrà realitzar-se a través de societats professionals, dacord amb el que sestableix per la normativa vigent, excepte en els casos daccés a locupació pública o en els quals no siguen admesos per la legislació en matèria educativa o per la legislació de societats professionals. Aquesta prestació podrà realitzar-se conformement a qualsevol de les formes societàries previstes en les lleis i complint amb els requisits establits en la Llei 2/2007, de 15 de març, de societats professionals i les seues normes de desenvolupament.
2. Les societats professionals estaran sotmeses a les mateixes obligacions que aquesta llei estableix per a les persones que realitzen les funcions o activitats assignades a les professions regulades en làmbit de lesport i lactivitat física.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Títols homologats i equivalents
Les referències daquesta llei a les titulacions obtingudes després de cursar els ensenyaments esportius de règim especial seran extensibles a les formacions esportives del període transitori previstes en la normativa estatal i, si es el cas, a les formacions esportives federatives que tinguen el reconeixement de lòrgan competent en matèria desport dacord amb els requisits que sestablisquen reglamentàriament.
Segona. El cicle inicial de grau mitjà
Les professions esportives regulades en aquesta llei que contemplen per al seu exercici el certificat acadèmic oficial de superació del cicle inicial de grau mitjà del títol de Tècnic Esportiu, podran ser exercides pels qui acrediten la formació equivalent del període transitori en la modalitat i especialitat corresponent.
Tercera. Els esports autòctons
En les modalitats esportives autòctones reconegudes en què no shan desenvolupat els ensenyaments esportius de règim especial es podrà exercir la professió dentrenador esportiu o entrenadora esportiva sempre que es tinga la formació que regula la Generalitat.
Quarta. Habilitació per a lacompliment de les funcions de la professió de monitor o monitora i entrenador o entrenadora al personal funcionari o laboral al servei de les administracions públiques
Es trobaran habilitades indefinidament, en làmbit de la funció pública, sense necessitat de cap tràmit, per a lexercici de les funcions pròpies de les professions de lesport i lactivitat física de monitor esportiu o monitora esportiva i dentrenador esportiu i entrenadora esportiva, les persones que en la data de lentrada en vigor daquesta llei hagen ingressat com a personal funcionari de carrera o personal laboral fix o indefinit i que desenvolupen les funcions específiques establides en les professions de lesport i lactivitat física regulades, encara que no reunisquen els requisits de titulació, diploma o certificats professionals ara exigits.
Els efectes de lhabilitació que regula el paràgraf anterior sestendran als supòsits següents:
a) El personal funcionari de carrera i personal laboral fix o indefinit que han accedit a la condició dempleat o empleada públic mitjançant convocatòria o processos selectius iniciats amb anterioritat a lentrada en vigor de la llei.
b) El personal funcionari de carrera i personal laboral fix o indefinit la condició del qual es derive dun procediment administratiu o judicial iniciat amb anterioritat a lentrada en vigor de la llei.
Queden habilitades temporalment mentre es mantinga la seua situació temporal, la resta dempleats i empleades públics la contractació dels quals siga de caràcter temporal, el personal funcionari de caràcter interí, el personal laboral temporal o eventual, que amb anterioritat a lentrada en vigor daquesta llei exercisquen les funcions específiques establides en les professions de lesport i lactivitat física de monitor esportiu o monitora esportiva i dentrenador esportiu o entrenadora esportiva que regula aquesta llei.
No obstant això, lhabilitació que preveu aquesta disposició no desenvoluparà efectes addicionals, ni serà objecte de valoració o mèrit en qualsevol altre procés posterior.
Cinquena. Equivalència dels certificats federatius
1. Tenen equivalència professional per a lacompliment de les funcions de la professió de monitor esportiu o monitora esportiva i dentrenador esportiu o entrenadora esportiva amb les certificacions federatives corresponents de la seua modalitat esportiva, els qui treballen en les professions de lesport establides en aquesta llei de monitor esportiu o monitora esportiva i dentrenador esportiu o entrenadora esportiva, no reuneixen amb anterioritat a lentrada en vigor de la llei els requisits necessaris de titulació, diplomes o certificats de professionalitat corresponents, i tenen una formació federativa i un mínim dexperiència duna temporada entre els tres anys anteriors i els dos anys posteriors a la data de publicació daquesta llei, amb llicència dentrenador o entrenadora o monitor o monitora en la federació de la Comunitat Valenciana corresponent a aquesta modalitat esportiva.
2. Tenen equivalència professional per a lacompliment de les funcions de la professió de director esportiu o directora esportiva de la seua modalitat esportiva amb les certificacions federatives corresponents, els qui treballen en les professions de lesport establides en aquesta llei de director esportiu o directora esportiva, no reuneixen amb anterioritat a lentrada en vigor de la llei els requisits necessaris de titulació corresponents i tenen una formació federativa de nivell III i un mínim dexperiència de tres anys de director esportiu o directora esportiva daquesta modalitat esportiva entre els cinc anys anteriors i els dos anys posteriors a la data de publicació de la llei.
3. Tenen equivalència professional per a lacompliment de les funcions de la professió de monitor esportiu o monitora esportiva establides en larticle 13, apartats 2 i 3, exclusivament en competicions per a esportistes en edat escolar organitzades o desenvolupades per federacions esportives, els qui acrediten un certificat federatiu de nivell I expedit a partir de la data de publicació daquesta llei, referit a modalitats o especialitats en què shagen desenvolupat els corresponents ensenyaments de règim especial, sempre que mantinguen els requisits de titulació del professorat, lestructura i la càrrega lectiva mínima establits en el currículum que regula el cicle inicial del títol de tècnic esportiu corresponent a la modalitat. El compliment daquests últims requisits ha de disposar del reconeixement de lEscola de lEsport de la Generalitat.
4. Tenen equivalència professional per a lacompliment de les funcions de la professió dentrenador esportiu o entrenadora esportiva establides en larticle 14 exclusivament en competicions federades els qui acrediten un certificat federatiu de nivell II expedit a partir de la data de publicació daquesta llei, referit a modalitats o especialitats en què shagen desenvolupat els corresponents ensenyaments de règim especial, sempre que mantinguen els requisits de titulació del professorat, lestructura i la càrrega lectiva mínima establits en el currículum que regula el títol de tècnic esportiu corresponent a la modalitat. El compliment daquests requisits ha de disposar del reconeixement de lEscola de lEsport de la Generalitat.
5. Les equivalències regulades en aquesta disposició shan de fer constar en la declaració responsable, que es regularà reglamentàriament.
Sisena. Activitats de temps lliure infantil i juvenil
1. Sense perjudici del que establisca la normativa específica, quan lactivitat professional es duga a terme en el si dactivitats de temps lliure infantil o juvenil, les persones que posseïsquen el certificat de professionalitat de Dinamització dActivitats de Temps Lliure Infantil i Juvenil o el diploma de Monitor o Monitora de Temps Lliure Infantil i Juvenil o titulacions, certificats o diplomes equivalents, podran exercir la funció de guia i animació esportiva, sempre que lactivitat física i esportiva no supere el 10 % del total de la programació general de lactivitat, no incloga modalitats esportives que comporten riscos específics, i el seu objectiu principal siga la promoció de loci educatiu i recreatiu i locupació del temps lliure.
2. A lefecte dallò que estableix aquesta llei i sense perjudici de la regulació que daquestes persones professionals realitze la seua normativa específica, no tindran la consideració de directora esportiva o director esportiu les persones que realitzen funcions de direcció dactivitats de temps lliure infantil i juvenil, sempre que les funcions que realitzen no siguen les de programació, planificació, supervisió i avaluació dactivitats físiques i esportives.
Setena
La Generalitat Valenciana ha de crear en el termini dun any, a partir de lentrada en vigor daquesta llei, les places recollides en la memòria econòmica de la Llei del cos dinspecció de lesport i lactivitat física, que han de dependre de la Conselleria dEducació, Cultura i Esport, tal com marca larticle 98 de la Llei 2/2011 de lesport i lactivitat física de la Comunitat Valenciana.
Les funcions del cos dinspecció esmentat han de ser les recollides en larticle 98 de la Llei 2/2011, a més de vetlar per la qualitat de les activitats, recursos i instal·lacions esportives en les quals exercisquen la seua activitat els i les professionals que regula aquesta llei.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Període transitori per als qui en el moment dentrada en vigor de la llei es troben exercint funcions de monitor esportiu o monitora esportiva sense els requisits de formació que estableix aquesta llei
Sestableix un període transitori de cinc anys a comptar de lentrada en vigor daquesta llei per als professionals que exerceixen la professió de monitor esportiu o monitora esportiva sense complir els requisits de formació que estableix aquesta, perquè en aquest període puguen acreditar el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i altres vies de formació.
Les persones interessades presentaran la seua declaració en la forma que es determine reglamentàriament, i es comprometran a acreditar en el període transitori el reconeixement de les competències professionals adquirides per experiència laboral i altres vies de formació establides en la normativa estatal daplicació.
Aquesta situació es farà constar en la declaració responsable que es regularà reglamentàriament.
Segona. Obligació de presentar la declaració responsable
Lobligació de presentar la declaració responsable que preveu larticle 19 no entrarà en vigor fins que es desplegue reglamentàriament el procediment per a la inscripció en el cens que preveu larticle 20.
El personal funcionari o laboral al servei de les administracions públiques que exercisca funcions pròpies de les professions de monitor esportiu o monitora esportiva i dentrenador esportiu i entrenadora esportiva al qual es refereix la disposició addicional quarta, tindrà lobligació de presentar la declaració responsable en els termes i condicions que es regulen reglamentàriament.
Així mateix, tindran lobligació de presentar la declaració responsable en els termes i condicions que es regulen reglamentàriament les persones professionals que, reunint els requisits establits en la disposició addicional cinquena, exercisquen funcions pròpies de les professions de monitor esportiu o monitora esportiva, dentrenador esportiu o entrenadora esportiva o de director esportiu o directora esportiva de la seua modalitat esportiva amb les certificacions federatives corresponents.
També estaran obligats a presentar la declaració responsable en els termes i condicions que es regulen reglamentàriament els i les professionals que exercisquen funcions pròpies de les professions de monitor esportiu o monitora esportiva als quals es refereix la disposició transitòria primera.
DISPOSICIONS DEROGATÒRIES
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions que soposen al que disposa aquesta llei, sense perjudici de les disposicions finals que preveu aquesta llei.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació de la Llei 2/2011, de 22 de març, de lesport i lactivitat física de la Comunitat Valenciana
1. Es modifica lapartat 3 de larticle 109 de la Llei 2/2011, de 22 de març, de lesport i lactivitat física de la Comunitat Valenciana, que queda redactat en els termes següents:
«3. La no-subscripció de les assegurances previstes en aquesta llei i en la llei per la qual sordena lexercici de les professions de lesport i lactivitat física a la Comunitat Valenciana».
2. Safigen quatre nous apartats a larticle 109 de la
Llei 2/2011, de 22 de març, de lesport i lactivitat física de la Comunitat Valenciana, amb la redacció següent:
«17. La contractació o la subcontractació per empresaris de persones per a lexercici dalguna de les professions de lesport i lactivitat física que no acrediten la qualificació o la titulació que exigeix la normativa vigent.
18. La falta de presentació de la declaració responsable que requereix larticle 19 de la llei per la qual sordena lexercici de les professions de lesport i lactivitat física a la Comunitat Valenciana, o la inexactitud, la falsedat o lomissió, de caràcter essencial, en qualsevol dada, manifestació o document que shi acompanye.
19. Lincompliment, per part de les persones i les entitats que ofereixen serveis esportius, de lobligació doferir informació sobre la titulació que posseeixen els seus professionals de lesport i lactivitat física prevista en larticle 24 de la llei per la qual sordena lexercici de les professions de lesport i lactivitat física a la Comunitat Valenciana.
20. Lús indegut o la manca dutilització de les denominacions reservades a les professions regulades de lesport i lactivitat física».
Segona. Habilitació per al desenvolupament reglamentari
Shabilita el Consell perquè dicte les disposicions necessàries per al desplegament i laplicació dquesta llei en el termini dun any des de lentrada en vigor.
Així mateix, shabilita a la persona titular de la conselleria competent en matèria desport perquè actualitze lannex a aquesta llei quan saproven nous certificats de professionalitat.
Tercera. Entrada en vigor
Aquesta llei entrarà en vigor sis mesos després de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Per tant, ordene que tots els ciutadans i totes les ciutadanes, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir esta llei.
València, 22 de juliol de 2022
El president de la Generalitat
Ximo Puig i Ferrer
ANNEX
Certificats de professionalitat
En la professió de monitor esportiu o monitora esportiva en làrea dActivitat Física Recreativa els següents certificats de professionalitat de la família dactivitats físiques i esportives habiliten només per a lexercici de funcions concordes amb la competència general de la qualificació professional que acrediten:
Animació fisicoesportiva i recreativa, AFDA0211.
Animació fisicoesportiva i recreativa per a persones amb discapacitat, AFDA0411.
Guia per itineraris amb bicicleta, AFDA0109.
Guia per itineraris eqüestres en el medi natural, AFDA0209.
Guia despeleologia, AFDA0212.
Guia per itineraris de baixa i mitjana muntanya, AFDA0611.
Guia per barrancs secs o aquàtics, AFDA0112.
En la professió de monitor esportiu o monitora esportiva en lÀrea de Condicionament Físic Bàsic els següents certificats de professionalitat de la família dactivitats físiques i esportives habiliten només per a lexercici de funcions concordes amb la competència general de la qualificació professional que acrediten:
Condicionament físic en grup amb suport musical, AFDA0110.
Fitnes aquàtic i hidrocinèsia, AFDA0111.
Condicionament físic en sala dentrenament polivalent, AFDA0210.
En la professió de monitor esportiu
o monitora esportiva en lÀrea dActivitat Física Esportiva de Caràcter Formatiu els següents certificats de professionalitat de la família dactivitats físiques i esportives habiliten només per a lexercici de funcions concordes amb la competència general de la qualificació professional que acrediten:
Activitats de natació, AFDA0310.
Instrucció de ioga, AFDA0311.
Els certificats de professionalitat de la família dactivitats físiques i esportives que sincorporen al sistema amb posterioritat a lentrada en vigor daquesta llei habilitaran exclusivament per a lexercici de funcions en làrea dActivitat Física Recreativa, en lÀrea de Condicionament Físic Bàsic o en làrea dActivitat Física Esportiva de Caràcter Formatiu, segons hi corresponga dacord amb la competència general de la qualificació professional que acrediten.