DECRET 135/2014, de 8 d'agost, del Consell, pel qual es regulen els cicles formatius de Formació Professional Bàsica en l'àmbit de la Comunitat Valenciana [2014/7635]
(DOGV núm. 7336 de 11.08.2014) Ref. Base de dades 007205/2014
-
Anàlisi jurídica
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport Grup temàtic: Legislació Matèries: Educació Descriptors: Temàtics: accés a l'educació, ensenyament públic, alumne, alumnat, ensenyament professional, qualificació professional, pràctiques de formació, avaluació de coneixements, examen, centre d'ensenyament, accés a l'ocupació, política educativa, educació artística , concert educatiu
DECRET 135/2014, de 8 d'agost, del Consell, pel qual es regulen els cicles formatius de Formació Professional Bàsica en l'àmbit de la Comunitat Valenciana [2014/7635]
Índex
Preàmbul
Capítol I. Aspectes generals
Article 1. Objecte i àmbit
Article 2. Objectius
Capítol II. Accés, admissió i matrícula en els cicles de Formació Professional Bàsica
Article 3. Destinataris i condicions daccés
Article 4. El procediment dadmissió
Article 5. Garanties respecte a lescolarització
Article 6. Prioritat en laccés per als cicles de Formació Professional Bàsica autoritzats en centres docents
Article 7. Reserva de places
Article 8. Procediment dadjudicació de places
Article 9. Constitució efectiva de grups dels cicles de Formació Professional Bàsica
Article 10. Vacants al final del procés dadmissió
Article 11. Publicació de llistats
Article 12. Reclamacions i recursos al procediment dadmissió
Article 13. Matrícula
Article 14. Documentació necessària per a la matrícula
Capítol III. Ordenació dels cicles de Formació Professional Bàsica
Article 15. Estructura dels cicles de Formació Professional Bàsica
Article 16. La formació en centres de treball
Article 17. Exempció del mòdul de Formació en Centres de Treball
Article 18. Organització i metodologia
Article 19. Atenció a la diversitat
Article 20. Professorat
Article 21. Tutoria
Article 22. Avaluació
Article 23. Qualificacions
Article 24. Convalidacions
Article 25. Promoció i permanència
Article 26. Títols professionals bàsics i els seus efectes
Article 27. Documents davaluació
Article 28. Oferta
Article 29. Cicles formatius de Formació Professional Bàsica dirigits a persones majors de 17 anys desescolaritzades
Article 30. Autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió dels centres
Disposició addicional primera. Assessorament i activitats formatives per al professorat
Disposició addicional segona. Llocs despecial dificultat
Disposició addicional tercera. Altres programes formatius de Formació Professional per als alumnes i les alumnes amb necessitats educatives específiques
Disposició addicional quarta. Centres privats
Disposició transitòria primera. Implantació destes ensenyances
Disposició transitòria segona. Alumnat que no haja superat el primer curs dun programa de qualificació professional inicial
Disposició transitòria tercera. Període extraordinari de matrícula
Disposició derogatòria única
Disposició final primera. Modificació de la disposició transitòria primera de lOrde 46/2012, de 12 de juliol, de la Conselleria dEducació, Formació i Ocupació, per la qual es regulen determinats aspectes de lordenació de la Formació Professional del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana
Disposició final segona. Modificació dels articles 14, 18 i 20 de lOrde 77/2010, de 27 dagost, de la Conselleria dEducació, per la qual es regula el mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT) dels cicles formatius de Formació Professional, de les ensenyances dArts Plàstiques i Disseny i dels programes de qualificació professional inicial en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana
Disposició final tercera. Modificació de larticle 8 de lOrde 33/2011, de 18 de maig, de la Conselleria dEducació, per la qual es regula laccés, ladmissió i la matrícula per a lalumnat que curse ensenyances de grau mitjà i de grau superior de Formació Professional en règim presencial en modalitat completa o parcial en centres docents públics i privats amb ensenyances concertades, i semipresencial o a distància en modalitat completa o parcial en centres docents públics de la Comunitat Valenciana
Disposició final quarta. Rang normatiu dorde
Disposició final quinta. Aplicació i desplegament
Disposició final sexta. Legislació supletòria
Disposició final sèptima. Compliment i difusió
Disposició final octava. Entrada en vigor
PREÀMBUL
La Llei Orgànica 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional (BOE 147, 20.06.2002), assenyala en larticle 10.1 que lAdministració General de lEstat, de conformitat amb el que establix larticle 149.1.30 i 7 de la Constitució, i prèvia consulta al Consell General de la Formació Professional, determinarà els títols de Formació Professional del sistema educatiu i els certificats de professionalitat del subsistema de Formació Professional per a locupació, que constituiran les ofertes de Formació Professional referides al catàleg nacional de qualificacions professionals.
El Reial Decret 1128/2003, de 5 de setembre (BOE 223, 17.09.2003), modificat pel Reial Decret 1416/2005, de 25 de novembre (BOE 289, 03.12.2005), regula el catàleg nacional de qualificacions professionals a fi de possibilitar la integració de les ofertes de formació professional i les demandes del sistema productiu, organitza en nivells, atenent la competència professional requerida per les activitats productives amb criteris de coneixements, iniciativa, autonomia, responsabilitat i complexitat, entre altres, de lactivitat a desenrotllar.
En lannex II del mencionat reial decret, es definix el nivell 1 com la competència en un conjunt dactivitats de treball relativament simples corresponents a processos normalitzats, en les quals els coneixements teòrics i les capacitats pràctiques a aplicar són limitats.
La Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa, en el seu apartat tres de larticle únic introduïx lapartat 10 en larticle 3 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, dEducació, i crea els cicles de Formació Professional Bàsica dins de la Formació Professional del sistema educatiu.
El Reial Decret 127/2014 de 28 de febrer, pel qual es regulen aspectes específics de la Formació Professional Bàsica de les ensenyances de Formació Professional del sistema educatiu, aprova catorze títols professionals bàsics on es fixen els seus currículums bàsics.
El Reial Decret 356/2014, de 16 de maig, pel qual sestablixen set títols de Formació Professional Bàsica del catàleg de títols de les ensenyances de Formació Professional amplia els títols de Formació Professional Bàsica establits en el Reial Decret 127/2014, de 28 de febrer.
Larticle 53 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana establix que és de competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de lensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, en làmbit de les seues competències, sense perjuí del que disposa larticle 27 de la Constitució i en les lleis orgàniques que, conforme a lapartat 1 del seu article 81, la despleguen.
El present decret té per objecte regular els cicles de Formació Professional Bàsica en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
Fent ús de les competències de larticle 53 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, oït el Consell Valencià de Formació Professional, consultats els agents socials, a proposta de la consellera dEducació, Cultura i Esport, oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 8 dagost de 2014,
DECRETE
CAPÍTOL I
Aspectes generals
Article 1. Objecte i àmbit
Este decret té per objecte desenrotllar la normativa bàsica estatal en matèria de cicles de Formació Professional Bàsica en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
Article 2. Objectius
Els cicles de Formació Professional Bàsica constituïxen una oferta obligatòria i de caràcter gratuït que, junt amb els objectius regulats amb caràcter general per a les ensenyances de Formació Professional en larticle 40.1 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, dEducació, contribuiran com disposa larticle 40.2 de la citada normativa estatal, que lalumnat adquirisca o complete les competències de laprenentatge permanent.
CAPÍTOL II
Accés, admissió i matrícula en els cicles
de Formació Professional Bàsica
Article 3. Destinataris i condicions daccés
1. Podrà accedir als cicles de Formació Professional Bàsica, lalumnat que complisca simultàniament els requisits assenyalats en larticle 15.1 del Reial Decret 127/2014 de 28 de febrer.
2. Els sol·licitants a qui es referix lapartat anterior hauran daportar el consell orientador per mitjà dun certificat que acredite haver sigut proposat per lequip docent als pares, mares o tutors legals per a la incorporació a un cicle de Formació Professional Bàsica. El dit consell orientador serà expedit pel director o directora i el tutor o tutora de lalumne o alumna, i sinclourà en lexpedient de lalumne o alumna junt amb el document de consentiment dels pares, mares o tutors legals, perquè curse estes ensenyances.
3. Podran accedir així mateix als cicles de Formació Professional Bàsica les persones que superen els 17 anys i que no estiguen en possessió dun títol de Formació Professional o de qualsevol altre títol que acredite la finalització destudis secundaris complets, sempre que hi haja disponibilitat de places.
4. El calendari dadmissió sadequarà al que establix cada curs per a la Formació Professional Específica.
5. A més de la documentació necessària per a la matrícula establida en larticle 14 deste decret, la direcció general competent en matèria de formació professional establirà, en cada cas, per resolució, la documentació complementària per a la incorporació o matrícula en estos cicles de Formació Professional Bàsica. Ladequada escolarització deste alumnat serà objecte de supervisió per la inspecció educativa i de seguiment en els estudis i estadístiques de la seua competència.
Article 4. El procediment dadmissió
1. El procediment dadmissió de lalumnat regulat en este article saplicarà en els cicles de Formació Professional Bàsica en centres educatius sostinguts amb fons públics.
2. Els interessats formularan la seua sol·licitud segons el procediment establit a este efecte per la conselleria competent en matèria deducació, fent entrega duna còpia firmada de la dita sol·licitud en el centre educatiu triat en primera opció junt amb la documentació assenyalada en lapartat quint del present article.
Cada sol·licitant presentarà una única sol·licitud dadmissió a cicles de Formació Professional Bàsica respecte dels quals shaja publicat vacant. En esta sespecificaran, per orde de prioritat, fins a un màxim de cinc opcions corresponents a un màxim de cinc cicles Formació Professional Bàsica en centres educatius que tinguen autoritzades les dites ensenyances.
En el cas de sol·licitants que complisquen els requisits establits en larticle 15.1 del Reial Decret 127/2014, de 28 de febrer, hauran daportar el consell orientador, dacord amb el que establix larticle 3.2 deste decret.
3. Quan linteressat presente més duna sol·licitud pel mateix annex, sadmetran totes les sol·licituds, i dexistir prioritat en la sol·licitud de places, caldrà ajustar-se a la data més antiga de cada una de les opcions sol·licitades.
4. Quan linteressat presente la sol·licitud fora del termini establit no serà tinguda en compte en el procediment dadmissió.
5. Rebudes les sol·licituds, els centres les incorporaran a laplicació informàtica establida a este efecte prèvia aportació pels interessats de la documentació acreditativa necessària per a laccés especificada en larticle 14 de la present norma, així com la necessària per a laplicació dels criteris de prioritat a què fa referència el present decret.
6. Si en el moment de presentar la sol·licitud no saporta el consell orientador, en el supòsit dalumnat escolaritzat, o el certificat del requisit daccés, esta dada sintroduirà posteriorment. En tot cas, el consell orientador sinclourà en lexpedient de lalumne o de lalumna junt amb el document de consentiment dels pares, mares o tutors legals, perquè curse estes ensenyances.
Una vegada entregada la documentació en el termini determinat en el calendari de la resolució dictada per les direccions territorials competents en matèria deducació, el centre publicarà la llista de lalumnat que no ha presentat el requisit daccés corresponent. La publicació de la dita llista tindrà efectes de requeriment a linteressat perquè en el termini de deu dies hàbils esmene les faltes o acompanye els documents preceptius.
En el supòsit dalumnat escolaritzat en el propi centre, el consell orientador sadjuntarà dofici a la sol·licitud presentada per lalumnat.
7. Si no aporta la documentació que constituïsca requisit daccés en el termini establit, la sol·licitud quedarà exclosa.
De no procedir a completar la documentació requerida en el termini establit es tindrà a linteressat per desistit de la sol·licitud formulada.
La documentació que obre en el centre en què lalumne o alumna haja estat escolaritzat sadjuntarà dofici a la sol·licitud presentada per lalumnat.
8. El titular de la secretaria en els centres públics i la titularitat dels centres privats amb ensenyances concertades són els responsables de la custòdia de les sol·licituds dadmissió de lalumnat, de la documentació complementària i de la documentació necessària per al procediment dadmissió.
9. La direcció del centre on lalumne o alumna cursa estudis vetlarà per a que els dits documents sòmpliguen correctament i que es lliure el dit certificat, així com per a que sincorporen als expedients de lalumnat que curse un cicle de Formació Professional Bàsica en el mateix centre, si és admés en un destos, o es remeten al centre on finalment lalumne o alumna formalitze la seua matrícula perquè sincorpore a lexpedient corresponent.
10. Per a ladmissió de lalumnat estranger, shaurà de tindre en compte el que establix la normativa bàsica en esta matèria.
11. El tractament de les dades personals obtingudes en el procediment dadmissió sajustarà al que establix la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal i al que preveu la disposició addicional 23a de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, dEducació.
Article 5. Garanties respecte a lescolarització
1. Si lalumnat, en edat descolarització obligatòria, sadmet en un cicle de Formació Professional Bàsica dun centre diferent daquell en què estiga escolaritzat, serà baixa en el centre dorigen com a conseqüència de formalitzar la matrícula en el centre dadmissió, i els seus documents davaluació seran objecte de trasllat, segons la normativa general aplicable.
Si no formalitza la matrícula en el cicle de Formació Professional Bàsica, dofici, se li proporcionarà una plaça en un centre educatiu en què existisquen vacants en Educació Secundària Obligatòria.
2. Si lalumnat, en edat descolarització obligatòria, no és admés en un cicle de Formació Professional Bàsica en el seu centre dorigen o no formalitza la seua matrícula dofici, se li proporcionarà una plaça en un centre educatiu en què existisquen vacants en Educació Secundària Obligatòria.
3. Lalumnat o, si és el cas, els seus representants legals firmaran un document dacceptació i compromís pel qual es compromet a mantindre la seua assistència, podent perdre la seua plaça en el cicle de Formació Professional Bàsica, per aplicació dallò que sha establit amb caràcter general per a les ensenyances de Formació Professional amb vista a lanul·lació de matrícula per inassistència. La vacant resultant soferirà a lalumnat en llista despera, si nhi ha, i sempre que esta es produïsca al llarg del primer trimestre del curs. Lalumnat al qual se li haja anul·lat la matrícula per inassistència i perda la seua plaça en un cicle de Formació Professional Bàsica, únicament en el supòsit de trobar-se en edat descolarització, dofici se li proporcionarà una plaça en un centre educatiu en què existisquen vacants en Educació Secundària Obligatòria.
4. La direcció del centre, la Comissió Municipal dEscolarització i la Inspecció Educativa vetlaran pel compliment de lescolarització i per a evitar, tant preventivament com correctivament, la desescolarització i labsentisme.
5. En el cas dalumnat entre 16 i 18 anys es duran a terme les actuacions necessàries per a garantir, en les millors condicions possibles, lescolarització fins a la majoria dedat.
6. La Conselleria dEducació, Cultura i Esport adoptarà mesures destinades a garantir laccessibilitat universal a estes ensenyances, a fi que lalumnat amb discapacitat puguen accedir als cicles de Formació Professional Bàsica i cursar-los en les condicions establides en la disposició addicional tercera del Reial Decret Legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual saprova el text refós de la Llei General de Drets de les Persones amb Discapacitat i de la seua inclusió social.
Article 6. Prioritat en laccés per als cicles de Formació Professional Bàsica autoritzats en centres docents
1. Ladmissió en els cicles de Formació Professional Bàsica autoritzats en centres docents públics i privats concertats, si hi ha més sol·licituds dincorporació que reunisquen els requisits exigits que places escolars disponibles, es regirà per lorde de prioritat següent:
1.1. En primer lloc es tindran en compte la primera i segona opció dels cicles de Formació Professional Bàsica que els sol·licitants incloguen en la seua petició, tenint en compte lorde següent:
a) Alumnat de 16 anys complits fins al 31 de desembre de lany dinici del cicle de Formació Professional Bàsica, proposat per lequip educatiu.
b) Alumnat de 15 anys complits fins al 31 de desembre de lany dinici del cicle de Formació Professional Bàsica, proposat per lequip educatiu.
c) Alumnat de 17 anys complits fins al 31 de desembre de lany dinici del cicle de Formació Professional Bàsica, proposat per lequip educatiu.
1.2. En segon lloc, es tindran en compte la tercera, quarta i quinta opció dels cicles de Formació Professional Bàsica que els sol·licitants incloguen en la seua petició tenint en compte lorde següent:
a) Alumnat de 16 anys complits fins al 31 de desembre de lany dinici del cicle de Formació Professional Bàsica, proposat per lequip educatiu.
b) Alumnat de 15 anys complits fins al 31 de desembre de lany dinici del cicle de Formació Professional Bàsica, proposat per lequip educatiu.
c) Alumnat de 17 anys complits fins al 31 de desembre de lany dinici del cicle de Formació Professional Bàsica, proposat per lequip educatiu.
1.3. En tercer lloc es tindran en compte les cinc opcions dels cicles de Formació Professional Bàsica que lalumnat desescolaritzat major de 17 anys incloguen en la seua petició.
Sentendrà com a alumnat desescolaritzat aquell que durant el curs immediatament anterior al de linici del cicle de Formació Professional Bàsica no haja estat matriculat en cap centre docent cursant Educació Secundària Obligatòria.
Els desempats dins dels distints grups de prioritat es resoldran per mitjà del que establix la resolució de la Conselleria dHisenda i Administració Pública, que determinarà la lletra per a fixar lorde dactuació dels aspirants a totes les proves selectives que se celebren durant lany en curs. En cas que a linici del procediment dadmissió no shaja publicat la dita resolució, serà aplicable la lletra V establida per Resolució de 27 de setembre de 2010 (DOCV 6376, 14.10.2010).
2. Pel que fa a ladmissió dun curs diferent de primer en els casos de canvi de centre educatiu, en cas dexistir vacants, la prioritat en ladmissió estarà determinada per la nota mitjana del primer curs del cicle de Formació Professional Bàsica corresponent.
Article 7. Reserva de places
1. En el procediment dadmissió es reservarà un 5 per cent del total de les places escolars oferides per a les persones amb discapacitat, i en cap cas la reserva serà inferior a una vacant. En el dit procediment, lalumnat podrà sol·licitar informe del departament dorientació del centre que figure en primer lloc per cada títol sol·licitat en què se certifique que la malaltia / discapacitat no li impedix aconseguir els resultats daprenentatge relacionats amb les competències professionals del títol que sol·licita.
2. Si en el procediment dadmissió ordinari es produïxen vacants de les reservades per a persones amb discapacitat, estes es reservaran i oferiran en el procediment dadmissió extraordinari.
3. En el procediment dadmissió extraordinari, les vacants que hagen quedat sense cobrir, després de baremades totes les sol·licituds, soferiran a tots els sol·licitants que reunisquen els requisits requerits en este decret.
Article 8. Procediment dadjudicació de places
1. La direcció general competent en matèria de planificació educativa determinarà les vacants en el cas dels centres públics i centres privats sostinguts amb fons públics, i comunicarà a tots els centres les vacants existents en els cicles de Formació Professional Bàsica que hi tinguen autoritzats.
2. En cada centre educatiu sostingut amb fons públics es publicaran les vacants pròpies dels cicles de Formació Professional Bàsica tant en el procediment dadmissió ordinari com en lextraordinari.
3. Lalumnat entregarà la sol·licitud dacord amb el que establix larticle 4 deste decret.
4. El procediment dadjudicació provisional de places, en concurrència competitiva, es realitzarà dacord amb els criteris de prioritat establits en larticle 6 i 7 de la present norma i restant normativa vigent, seguint lorde de preferència en què hagen demanat plaça els sol·licitants.
5. En les dates establides en el calendari dadmissió de la direcció territorial amb competències en matèria deducació, lalumnat podrà desistir de la seua sol·licitud.
6. En el primer curs dels cicles de Formació Professional Bàsica, els centres públics i privats concertats en estes ensenyances oferiran totes les places de primer, sense perjuí que per causes degudament justificades la direcció territorial corresponent resolga oferir un nombre inferior de vacants en els centres docents públics. Les places escolars de lalumnat que repetisca curs quan es mantinga el cicle i curs en el centre es detrauran abans de determinar les vacants de primer.
7. En el segon curs dels cicles de Formació Professional Bàsica en estes ensenyances, oferiran les places resultants després de detraure les de lalumnat que ha promocionat de primer curs o que repetisca curs, sense perjuí que per causes degudament justificades la direcció territorial corresponent resolga oferir un nombre inferior de vacants en els centres docents públics.
8. Si no sobté plaça escolar en el centre de primera opció, saplicarà el procediment dadjudicació de plaça assenyalat en larticle 6 desta norma.
9. El consell escolar o consell social dels centres integrats públics de Formació Professional i els titulars dels centres privats concertats publicaran les llistes provisionals dacord amb els resultats obtinguts a través del procediment establit a este efecte per la conselleria amb competències en matèria deducació.
10. Estes llistes tindran inicialment el caràcter de relació provisional dalumnat admés i no admés. Totes estes es publicaran en el tauler danuncis dels centres.
11. Els interessats podran presentar reclamació davant del consell social del centre integrat públic de Formació Professional o davant el consell escolar del Institut dEducació Secundària contra les dites llistes provisionals, dacord amb allò que sha assenyalat en larticle 12 deste decret, i en este cas emetran informe els esmentats òrgans.
12. Si no sobté plaça en cap dels centres triats es remetran les sol·licituds no ateses a la Comissió Sectorial dEscolarització de Formació Professional.
13. Una vegada resoltes les reclamacions, estes llistes tindran caràcter definitiu i es publicaran per mitjà dels mateixos procediments que els anteriors.
14. Els interessats podran presentar reclamació davant de la Comissió Sectorial dEscolarització de Formació Professional contra les dites llistes definitives, dacord amb el que establix larticle 12 deste decret.
15. Els/les sol·licitants no admesos/es en algun dels cicles de Formació Professional Bàsica sol·licitats quedaran en llista despera ordenats en funció dels criteris establits en larticle 6, i podran ser admesos en cas de quedar places vacants.
16. Els/les sol·licitants que no hagen obtingut plaça escolar en el procediment ordinari en cap de les opcions sol·licitades, tant en les llistes provisionals com en les definitives ni a través de les vacants produïdes per renúncia, podran sol·licitar novament ladmissió en el procediment extraordinari prèvia consulta de les vacants existents en les llistes publicades a través del procediment establit a este efecte per la conselleria amb competències en matèria deducació.
Article 9. Constitució efectiva de grups dels cicles de Formació Professional Bàsica
1. La direcció general competent en matèria de planificació educativa determinarà, i les direccions territorials amb competències en matèria deducació portaran a terme amb un informe previ del seu Servici dInspecció Educativa, lefectiva constitució destos grups quan hi haja prou nombre dalumnat, i es podrà autoritzar el funcionament de grups que no aconseguisquen el llindar mínim dalumnat exigit amb caràcter general quan les característiques de lalumnat atés i les necessitats derivades de lescolaritat així ho aconsellen.
2. Les vacants dels distints cursos dels cicles formatius de Formació Professional Bàsica seran determinades per la direcció general competent en matèria de planificació educativa, basant-se en els informes de les direccions territorials dEducació corresponents. Les direccions territorials demanaran informes del consell escolar en els centres públics, del consell social dels centres integrats públics de Formació Professional i del titular del centre en els centres privats concertats.
3. El nombre màxim dalumnes serà de díhuit per grup. Sense perjuí daixò, podrà establir-se un màxim de quinze alumnes per grup en funció del perfil professional del títol del cicle de Formació Professional Bàsica.
Quant al mínim necessari per a la constitució dun grup caldrà ajustar-se al que disposa la normativa de Formació Professional en la matèria.
En el grup es podrà integrar alumnat amb necessitats educatives especials permanents fins a un màxim de dos per grup, i es reduirà el nombre màxim dalumnat en dos per cada alumne o alumna amb necessitats educatives especials permanents, tenint en compte que en cas de grups amb alumnat amb necessitats educatives especials permanents, el nombre mínim dalumnat per grup serà de 10.
4. Quan el nombre de sol·licituds que complisquen els requisits assenyalats en larticle 3 de la present norma no arribe al mínim establit per a constituir unitat, esta no sautoritzarà, i a lalumnat que haja optat per eixe cicle, segons els casos, se li consideraran les altres opcions formulades segons lorde de preferència.
5. La direcció general competent en matèria de personal atendrà les necessitats de personal que es deriven de les unitats autoritzades.
Article 10. Vacants al final del procés dadmissió
1. Finalitzat el procés dadmissió, tant en convocatòria ordinària com en extraordinària, es publicarà en el respectiu centre educatiu una llista amb les vacants existents després del dit procés.
2. Lalumnat que, havent presentat sol·licitud, no haja obtingut lloc escolar segons els seues opcions podran dirigir-se, abans que concloga el termini de matrícula, al centre corresponent i sol·licitar qualsevol dels llocs vacants. Per a això haurà de presentar, junt amb la nova sol·licitud, el resguard i la còpia de la sol·licitud que van presentar al seu dia.
Article 11. Publicació de llistes
Les llistes, tant provisionals com definitives, dadmesos i exclosos sobtindran a través del suport informàtic que determine la direcció general competent en matèria de planificació educativa.
Article 12. Reclamacions i recursos al procediment dadmissió
1. De tractar-se del procediment dadmissió per els centres públics saplicarà allò que sha regulat en la normativa vigent en matèria de reclamacions i recursos de formació professional.
2. En cas que ladmissió shaja sol·licitat en un centre privat amb ensenyances concertades, els interessats podran formular una reclamació/denúncia davant de la direcció territorial corresponent, la qual iniciarà, si és el cas, el procediment previst en els articles 61 i següents de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a leducació, modificats per la disposició final primera punt 10 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, dEducació.
Article 13. Matrícula
1. Després del procediment dadmissió ordinari lalumnat admés haurà de formalitzar la matrícula en el termini establit en el calendari dadmissió a estes ensenyances.
2. Si lalumnat admés no formalitza matrícula en el termini expressat, sentendrà que renúncia a la plaça escolar i la seua plaça es considerarà vacant per renúncia.
3. Acabat el termini de matrícula, cada centre publicarà la llista de lalumnat que, estant en la llista dadmesos, no lhaja formalitzada.
4. Les vacants que es produïsquen per renúncia o altres circumstàncies soferiran a lalumnat de la llista despera segons lorde establit en esta.
5. Respecte a les places vacants per renúncia podrà formalitzar la matrícula lalumnat que no haja obtingut plaça en el procediment ordinari.
6. Després de finalitzar el procediment dadmissió extraordinari es procedirà a la matrícula en els termes establits en larticle 14 del present decret.
7. Lalumnat de la llista de no admesos que no haja obtingut plaça escolar en cap de les opcions sol·licitades després de finalitzar el procediment dadmissió extraordinari, o els seus pares o tutors en cas de menors dedat, podran sol·licitar informació a la Comissió Sectorial dEscolarització de les places escolars vacants en altres centres per a formalitzar matrícula en alguna destes si reunix els requisits necessaris per a això, amb independència de la via daccés per la qual haja concorregut.
Article 14. Documentació necessària per a la matrícula
Per a la formalització de matrícula lalumnat admés haurà de presentar en el centre educatiu en què haja obtingut plaça, en cas que estos no es troben en poder de lAdministració educativa, la documentació següent:
1. Documentació acreditativa de la identitat i edat del/de la sol·licitant.
2. Certificació acadèmica de lúltim centre en què estiga escolaritzat, en què consten les qualificacions obtingudes en el primer cicle dEducació Secundària Obligatòria o equivalent als efectes dadmissió.
3. Certificat acreditatiu del Consell orientador indicat en larticle 3.2 deste decret i segons el que disposa en larticle 15.3 del Reial Decret 127/2014, de 28 de febrer.
4. En el supòsit daccedir per la reserva de discapacitats. Acreditació de la discapacitat: lalumnat amb greus problemes daudició, visió, motricitat o altres necessitats educatives especials que participe en el procediment dadmissió per la reserva per a persones amb discapacitat haurà de presentar la documentació següent:
a) Certificació del dictamen emés per lòrgan competent.
b) Declaració responsable en què manifeste el seu coneixement dels resultats daprenentatge i criteris davaluació dels cicles o mòduls que sol·licita cursar.
5. Per a la matriculació de lalumnat estranger shaurà de tindre en compte el que sestablix en la normativa bàsica en esta matèria.
6. En el supòsit de completar-se el grup amb alumnat desescolaritzat major de 17 anys, el centre receptor requerirà tota la informació acadèmica i sociofamiliar possible de lúltim centre escolar de procedència.
CAPÍTOL III
Ordenació dels cicles de Formació Professional Bàsica
Article 15. Estructura dels cicles de Formació Professional Bàsica
1. Els cicles de Formació Professional Bàsica tindran una duració de 2.000 hores, equivalents a dos cursos acadèmics a temps complet. Cada cicle de Formació Professional Bàsica podrà incloure mòduls específics corresponents a una o més qualificacions professionals, però en tot cas haurà de permetre lobtenció duna qualificació completa de nivell 1, com a mínim.
Els cicles de Formació Professional Bàsica presentaran lestructura següent:
Primer curs: simpartirà en un horari setmanal de 30 hores lectives distribuïdes en jornades de sessió continuada o partida, dacord amb la distribució següent:
a) Els mòduls associats a les unitats de competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals.
b) Els mòduls associats als blocs comuns, que garantiran ladquisició de les competències de laprenentatge permanent i el seu enfocament estarà contextualitzat al camp professional del perfil del títol.
c) Tutoria. Lhorari de tutoria, atés el seu caràcter lectiu, formarà part de lhorari de lalumnat. Es dedicarà una hora setmanal a tutoria.
d) Mòduls no associats a les unitats de competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals. Es dedicarà una hora setmanal a la impartició del mòdul professional de Formació i Orientació Laboral, a fi de garantir la formació necessària en matèria de prevenció de riscos laborals.
Segon curs: Es realitzarà prèvia promoció de lalumne o alumna i simpartirà en un horari setmanal de 30 hores lectives distribuïdes en jornades de sessió continuada o partida, dacord amb la distribució següent:
a) Els mòduls associats a les unitats de competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals.
b) Els mòduls associats als blocs comuns que garantiran ladquisició de les competències de laprenentatge permanent i el seu enfocament estarà contextualitzat al camp professional del perfil del títol.
c) Tutoria. Lhorari de tutoria, atés el seu caràcter lectiu, formarà part de lhorari de lalumnat. Es dedicarà una hora setmanal a tutoria.
d) Mòduls no associats a les unitats de competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals. Es dedicarà una hora setmanal a la impartició del mòdul professional de Formació i Orientació Laboral en matèria de treball en equip, emprenedoria, activitat empresarial, així com en orientació laboral.
e) Mòdul de Formació en Centres de Treball, la duració del qual serà de 240 hores realitzades, preferentment, en lúltim trimestre del curs.
2. En funció de les característiques del títol professional, es podran establir dos unitats formatives per a la realització de la Formació en Centres de Treball, dacord amb allò establert a larticle 16.7 deste decret.
3. Els mòduls de Comunicació i Societat I i II podran dividir-se en unitats formatives de competència lingüística en llengua castellana, estrangera i llengua valenciana quan així es necessite en funció de lacreditació de la competència lingüística del professorat que impartisca el cicle. Els centres determinaran en la seua programació la duració de les dites unitats formatives, que, en tot cas, no podran superar la duració total establida en el currículum oficial per als dits mòduls professionals.
Article 16. La Formació en Centres de Treball
1. El mòdul professional de Formació en Centres de Treball, dara en avant FCT, tal i com sestablix al Real Decret 127/2014, de 28 de febrer, consistix en la realització dun programa formatiu en col·laboració amb les empreses, podent-se realitzar en centres educatius o en institucions públiques. Els seus objectius són els següents:
a) Complementar la formació i competència professional de lalumnat en contextos reals de treball.
b) Afavorir el seu coneixement de lorganització del procés productiu o dels servicis i les relacions sociolaborals relatives al perfil professional del cicle formatiu de Formació Professional Bàsica.
c) Afavorir la inserció laboral dels jóvens i la relació entre els centres educatius i les empreses dun determinat sector, localitat o comarca.
2. Per a possibilitar la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball sestablix el conveni de col·laboració com a acord formal entre un centre educatiu i una empresa o institució que oferix llocs formatius per a realitzar el dit mòdul.
3. Este conveni suposa dissenyar el programa formatiu o conjunt dactivitats formativoproductives, ordenades en el temps i en lespai, que lalumnat realitzarà durant les hores establides en este. Les dites activitats completaran la formació que lalumnat ha de posseir per a aconseguir la qualificació o qualificacions del cicle de Formació Professional Bàsica corresponent.
4. Tots els cicles de Formació Professional Bàsica incorporaran un mòdul de Formació en Centres de Treball. La seua duració serà de 240 hores, distribuïdes en sis setmanes. Es realitzaran, preferentment, dins del tercer trimestre del curs.
5. El professor tutor o professora tutora què impartisca mòduls associats a les unitats de competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals serà el responsable dorganitzar el programa formatiu del corresponent mòdul en centres de treball i realitzar el seu seguiment. En cas de ser diversos els professors i professores que impartisquen els dits mòduls, satribuirà la tutoria a qui impartisca mòduls amb major càrrega lectiva. En els centres públics a este professorat se li computaran, per a estes funcions, dos hores de la seua jornada lectiva setmanal i dos hores complementàries dentre les arreplegades en el seu horari individual, en ambdós casos durant tot el curs, procurant que este horari es concentre en el menor nombre de dies possible, a fi de facilitar el desplaçament als centres de treball en què lalumnat desenrotlle el dit mòdul.
6. Les direccions generals competents per raó de la matèria, amb un informe previ del Servici dInspecció Educativa de la corresponent direcció territorial dEducació, podran autoritzar que el dit mòdul de Formació en Centres de Treball es duga a terme en el mateix centre amb caràcter excepcional.
7. La Conselleria dEducació, Cultura i Esport, atenent les característiques del títol professional, establirà que el mòdul de Formació en Centres de Treball es realitze en dos unitats formatives: una al final del primer curs i una altra al final del segon, sempre que es garantisca que es referixen a les unitats de competència desenrotllades en els mòduls de cada curs acadèmic.
Article 17. Exempció del mòdul Formació en Centres de Treball
Podrà acordar-se lexempció total o parcial del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per la seua correspondència amb lexperiència laboral, sempre que sacredite una experiència corresponent al treball a temps complet dun any, relacionada amb els estudis professionals respectius.
1. Lexempció total és aquella que satorga a lalumnat que haja acreditat la capacitació suficient de, almenys, 85 per cent de les competències professionals establides en el programa formatiu. Lalumne no cursarà el mòdul professional dFCT i en el seu expedient acadèmic i actes davaluació constarà com exempt del mòdul professional dFCT.
2. Lexempció parcial és aquella que satorga a lalumnat que haja acreditat la capacitació suficient de part de les competències professionals establides en el programa formatiu que no arribe al llindar del 85 per cent de les mateixes. Lalumnat només realitzarà les activitats conduents a ladquisició dels resultats daprenentatge (LOE) no adquirits. Lalumnat, una vegada matriculat podrà sol·licitar la seua exempció en qualsevol moment, sempre amb una antelació mínima de 30 dies hàbils a linici previst de les pràctiques.
3. Lalumnat que sol·licite lexempció haurà de presentar en la secretaria del centre docent on estiga matriculat la següent documentació:
a) Sol·licitud degudament complimentada segons el model oficial aprovat i publicat mitjançant orde de la conselleria competent en matèria deducació, establit per a lavaluació de lalumnat de formació professional. Si la referida sol·licitud és presenta en un centre docent de titularitat privada, el titular del dit centre remetrà la sol·licitud, junt amb la documentació acreditativa i linforme de lequip docent a què és referix lapartat 4 deste article, al centre docent públic a què este adscrit per a la seua resolució.
b) Acreditació dexperiència laboral dun any, com a mínim, a temps complet o el seu equivalent a temps parcial, relacionada amb el cicle de Formació Professional Bàsica, per a la qual cosa haurà daportar-se la documentació següent:
b.1) En el cas de treballadors assalariats:
Certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social, de lInstitut Social de la Marina o de la mutualitat a què estiguen afiliats, on conste lempresa, la categoria laboral (grup de cotització) i el període de contractació.
Contracte de treball o certificació de lempresa on hagen adquirit lexperiència laboral en què sespecifique la duració dels períodes de prestació del contracte, lactivitat exercida i linterval de temps en què sha realitzat la dita activitat.
b.2) En el cas de treballadors autònoms o per compte propi:
Certificació de la Tresoreria General de la Seguretat Social o de lInstitut Social de la Marina dels períodes dalta en la Seguretat Social en el règim especial corresponent.
Certificació dalta en el cens dobligats tributaris.
Descripció de lactivitat exercida i interval de temps en què sha realitzat esta.
b.3) En el cas de treballadors voluntaris o becaris, es requerirà la certificació de lorganització on shaja prestat lassistència, en què sespecificaran les activitats i funcions realitzades, lany en què es van realitzar i el nombre total dhores dedicades a estes.
c) En cas que les empreses o entitats a què fa referència este apartat hagen cessat en la seua activitat i resulte impossible lobtenció de les certificacions mencionades anteriorment, lalumnat haurà daportar la documentació acreditativa del cessament de lactivitat, junt amb una declaració jurada on es descriguen les activitats exercides en lempresa o entitat.
4. La direcció del centre docent públic que corresponga resoldrà sobre la concessió o no de lexempció total o parcial amb un informe previ de lequip docent del grup dalumnat del cicle formatiu del centre públic o del centre privat adscrit al que pertany el sol·licitant, expedit després de lanàlisi de la documentació aportada i a la vista dels criteris establits a este efecte en la concreció curricular corresponent dacord amb els models oficials aprovats i publicats mitjançant orde de la conselleria competent en matèria deducació.
5. Lacord de concessió o no de lexempció total o parcial es notificarà a la persona sol·licitant, i en el seu cas, al centre educatiu privat, de conformitat amb allò establit en larticle 59 de la llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o de forma que estime convenient.
6. Una vegada concedida lexempció es procedirà al seu registre en lexpedient acadèmic de lalumne o alumna als efectes de certificació acadèmica, i una còpia de lacord de concessió de lexempció total o parcial sadjuntarà a lesmentat expedient acadèmic.
Article 18. Organització i metodologia
1. El procés densenyança i aprenentatge sorganitzarà entorn dun pla personalitzat de formació, adaptat a les necessitats i interessos de lalumnat, de manera flexible, i dissenyat a partir de les necessitats bàsiques destos.
2. Lorganització de les ensenyances en els centres procurarà que el nombre de professors i professores que impartisquen docència en un mateix grup de Formació Professional Bàsica siga tan reduït com siga possible.
3. En les programacions didàctiques de cada un dels mòduls professionals que formen part dels cicles de Formació Professional Bàsica, així com en la programació anual de lacció tutorial, sincorporaran de manera expressa les competències i continguts de caràcter transversal assenyalats en larticle 11 del Reial Decret 127/2014 de 28 de febrer.
4. En el cas de les competències i continguts de caràcter transversal relacionats amb la prevenció de riscos laborals, els centres educatius hauran de garantir la certificació de la formació necessària en matèria de prevenció de riscos quan així ho requerisca el sector productiu corresponent al perfil professional del títol.
5. La metodologia utilitzada en estes ensenyances tindrà un caràcter globalitzador i integrador de les competències de laprenentatge permanent amb les competències professionals pròpies dels mòduls associats a unitats de competència, a fi que lalumnat adquirisca una visió global dels processos productius propis de lactivitat professional corresponent.
6. Els servicis dInspecció Educativa de les direccions territorials dEducació supervisaran les programacions anuals dels cicles formatius de Formació Professional Bàsica, que simpartisquen en el seu àmbit territorial. La programació formarà part tant de la programació general anual del centre, com la seua avaluació de la memòria anual del centre.
Article 19. Atenció a la diversitat
1. De conformitat amb el que establix larticle 71 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, dEducació, sasseguren els recursos necessaris perquè lalumnat que requerisca una atenció educativa diferent de lordinària per presentar necessitats educatives especials puga aconseguir el màxim desenrotllament possible de les seues capacitats.
2. Per a donar resposta educativa adequada per a lalumnat amb necessitats educatives especials en Formació Professional, caldrà ajustar-se al que disposa lOrde de 14 de març de 2005, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula latenció a lalumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres que impartixen Educació Secundària (DOGV 14.04.2005).
3. Es podran fer adaptacions curriculars destinades a ladquisició de competències lingüístiques per a aquelles persones que presenten dificultats dexpressió, tant en la seua programació com en la seua avaluació. En cap cas, les dites adaptacions suposaran una reducció ni eliminació del nivell i quantitat dels resultats daprenentatge establits en el títol de Formació Professional Bàsica.
Article 20. Professorat
1. Per a respondre a les necessitats de lalumnat dels cicles de Formació Professional Bàsica i aconseguir els objectius dels diferents components formatius, cada grup dalumnat dels distints cicles de Formació Professional Bàsica haurà de comptar amb un equip educatiu format pel menor nombre possible de professors i professores, junt amb el departament dorientació o de qui exercisca les seues funcions.
2. En relació a la impartició de cada un dels mòduls professionals saplicarà el que establix larticle 20 i la disposició transitòria segona del Reial Decret 127/2014, de 28 de febrer.
3. Amb vista a garantir lacreditació de la competència lingüística del professorat que impartisca el cicle de Formació Professional Bàsica caldrà ajustar-se al que disposa lOrde 17/2013, de 15 dabril, de la Conselleria dEducació, Cultura i Esport, per la qual es regulen les titulacions administratives que faculten per a lensenyament en valencià, del valencià, i en llengües estrangeres en les ensenyances no universitàries a la Comunitat Valenciana.
Article 21. Tutoria
1. La tutoria en cada un dels cursos que formen els cicles de Formació Professional Bàsica que es realitzen en els centres docents serà competència del docent que impartisca docència en el cicle formatiu en mòduls associats a les unitats de competència del Catàleg Nacional de Qualificacions Professionals. En cas de ser diversos els professors i professores que impartisquen els dits mòduls, satribuirà la tutoria a qui impartisca mòduls amb major càrrega lectiva i, en cas digualtat, per qui decidisca la direcció del centre.
2. La tutoria serà assignada, preferentment, a la mateixa persona durant els dos cursos acadèmics de què consta el cicle de Formació Professional Bàsica.
3. El professor tutor o professora tutora serà el responsable del programa formatiu corresponent al mòdul de Formació en Centres de Treball i realitzar el seu seguiment. Per a lexercici de les dites funcions en centres públics, a este professorat se li computaran addicionalment dos hores de la seua jornada lectiva setmanal i dos hores complementàries dentre les arreplegades en el seu horari individual, en ambdós casos durant tot el curs, procurant que el dit horari es concentre en el menor nombre de dies possible, a fi de facilitar el desplaçament als centres de treball en què lalumnat desenrotlle el dit mòdul.
4. La formació que simpartisca en la tutoria del grup referida als temes transversals tindrà caràcter complementari en relació amb la impartida en la resta dels mòduls professionals i desenrotllarà aquells aspectes que no puguen ser arreplegats en la impartició destos.
5. La programació anual de lacció tutorial arreplegada en el projecte educatiu del centre inclourà de manera específica activitats vinculades a la prevenció de riscos laborals corresponents al perfil professional del títol, així mateix inclourà altres activitats relacionades amb els continguts de caràcter transversal.
Article 22. Avaluació
1. Lavaluació de lalumnat que participe en els cicles de Formació Professional Bàsica serà contínua, formativa i integradora, i es farà prenent com a referència els objectius establits per lequip educatiu en les concrecions curriculars de cada un dels mòduls.
2. Es farà una avaluació inicial en què sestudie el nivell daccés de lalumnat quant a actituds, capacitats i coneixements bàsics, de manera que el procés densenyança i aprenentatge puga adquirir el caràcter individualitzat que estos cicles de Formació Professional Bàsica requerixen.
3. Durant el desenrotllament del cicle de Formació Professional Bàsica, cada professor o professora farà el seguiment i avaluació dels components formatius que impartisca, i deixarà constància per escrit dels resultats en les reunions que lequip educatiu mantinga periòdicament amb este fi i que seran coordinades pel tutor o tutora. Hi haurà almenys tres sessions davaluació durant cada un dels cursos que dure el cicle de Formació Professional Bàsica.
4. El procés davaluació quedarà reflectit en lexpedient acadèmic de cada alumne o aluma.
5. Lavaluació final serà responsabilitat de tot lequip educatiu i la superació del cicle de Formació Professional Bàsica exigirà lavaluació positiva en tots i cada un dels mòduls obligatoris que componen el cicle de Formació Professional Bàsica.
6. Lalumnat matriculat en un centre tindrà dret a dos convocatòries anuals, durant el màxim de quatre cursos que podria estar matriculat en el cicle formatiu.
7. El mòdul de Formació en Centres de Treball podrà ser avaluat, com a màxim, en dos convocatòries.
Article 23. Qualificacions
1. La qualificació dels mòduls professionals de formació en el centre educatiu sexpressarà en valors numèrics d1 a 10, sense decimals. Es consideraran positives les iguals o superiors a 5, i negatives, les restants.
2. El mòdul professional de FCT es qualificarà en termes d«apte», «apta» o «no apte», «no apta».
3. Els mòduls professionals convalidats es qualificaran, respectivament, amb lexpressió de «convalidat 5». A lefecte del càlcul de la nota mitjana, els mòduls convalidats es qualificaran amb un 5.
4. Els mòduls professionals que per raons diferents de les de la renúncia a la convocatòria no hagen sigut qualificats constaran com a «no avaluat», «no avaluada», i la convocatòria corresponent es computarà com a consumida.
5. En cas que algun mòdul associat als blocs comuns sestablisca en diferents unitats formatives diferenciades en funció de lacreditació de la competència lingüística del professorat que impartisca el cicle, es considerarà com a nota final la mitjana numèrica ponderada de les unitats formatives que componen els mòduls professionals afectats.
6. En cas que el mòdul de Formació en Centres de Treball sorganitze en dos unitats formatives, lalumnat haurà dobtindre la qualificació dapte en ambdós unitats.
7. Una vegada superats tots els mòduls professionals que constituïxen el cicle formatiu, es determinarà la qualificació final del cicle formatiu. Per a això, es calcularà la mitjana aritmètica simple de les qualificacions dels mòduls professionals que tenen valoració numèrica i dels mòduls convalidats; del resultat es prendrà la part sencera i les dos primeres xifres decimals, arredonint per excés la xifra de les centèsimes si la de les mil·lèsimes resulta ser igual o superior a 5.
En el dit càlcul, per tant, no es tindran en compte les qualificacions d«apte», «apta», i «exempt», «exempta».
Si com a resultat de convalidacions tots els mòduls professionals han sigut qualificats amb expressió literal, la nota final del cicle formatiu serà de 5,00.
8. A lalumnat que obtinga en un determinat mòdul professional la qualificació de 10 podrà atorgar-se-li una «menció honorífica», sempre que el resultat obtingut siga conseqüència dun excel·lent aprofitament acadèmic unit a un esforç i interés pel mòdul especialment destacables. Les mencions honorífiques seran atorgades pel professorat que impartisca el mòdul professional corresponent.
El nombre de mencions honorífiques no podrà excedir el 10 per cent de lalumnat matriculat en el mòdul professional en cada grup. Latribució de menció honorífica es consignarà en els documents davaluació de lalumnat amb lexpressió «MH», a continuació de la qualificació de 10.
9. A més de la qualificació numèrica dels mòduls professionals, en els documents davaluació podrà consignar-se, segons corresponga en cada cas, alguna de les expressions o abreviatures següents:
a) Apte/a o no apte/a: (AP) o (NA) només saplicarà al mòdul professional de Formació en Centres de Treball.
b) Exempció: (EX)
c) Convalidació: (CV amb la qualificació numèrica obtinguda)
d) Renúncia a la convocatòria: (RC)
e) No avaluat o avaluada: (NAV)
f) Incompatible: (IC)
g) Aprovat amb anterioritat: (AA amb la qualificació numèrica obtinguda): en cas que lalumnat haja superat un mòdul en qualsevol altre cicle formatiu, se li mantindrà la qualificació obtinguda en este sempre que tinga idèntic codi i denominació, i sense que això en supose la convalidació.
Article 24. Convalidacions
Saplicarà la normativa vigent en matèria de convalidació de mòduls professionals inclosos en els títols professionals bàsics en les condicions i per mitjà dels procediments establits amb caràcter general per a les ensenyances de Formació Professional, i en especial el que establix larticle 19 del Reial Decret 127/2014, de 28 de febrer.
Article 25. Promoció i permanència
1. Lalumnat podrà promocionar a segon curs quan els mòduls professionals pendents associats a unitats de competència no superen el 20 per cent de lhorari setmanal. No obstant això, haurà de matricular-se dels mòduls professionals pendents de primer. Els centres hauran dorganitzar les consegüents activitats de recuperació i avaluació dels mòduls professionals pendents.
2. Lalumnat, per a poder promocionar a segon curs en règim ordinari, haurà de tindre superat el mòdul professional de Comunicació i Societat I o el de Ciències Aplicades I, i sempre que la junta davaluació determine que pot continuar estudis amb aprofitament i es garantisca un pla de recuperació que li permeta superar el mòdul que no està superat.
3. Lalumnat podrà romandre cursant un cicle de Formació Professional Bàsica en règim ordinari durant un màxim de quatre anys. Així mateix, podrà repetir el mateix curs una sola vegada. Excepcionalment, podrà autoritzar-se la repetició per segona vegada dun mateix curs, amb un informe previ del equip docent.
Article 26. Títols professionals bàsics i els seus efectes
1. Lalumne o lalumna que supere un cicle de Formació Professional Bàsica obtindrà el títol professional bàsic corresponent a les ensenyances cursades, amb valor acadèmic i professional i amb validesa en tot el territori nacional.
2. El títol professional bàsic permetrà laccés als cicles formatius de grau mitjà.
3. Lalumnat que finalitze els seus estudis sense haver obtingut el títol professional bàsic rebran la certificació acadèmica dels mòduls professionals o unitats formatives superades, que tindrà efectes acadèmics i dacreditació parcial acumulable de les competències professionals adquirides en relació amb el Sistema Nacional de Qualificacions i Formació Professional.
4. Les persones majors de 22 anys que tinguen acreditades totes les unitats de competència incloses en un títol professional bàsic, bé a través de certificats de professionalitat de nivell 1, o pel procediment establit davaluació i acreditació de competències professionals, rebran el títol professional bàsic dacord amb el que establix el Reial Decret 1850/2009, de 4 de desembre, sobre expedició de títols acadèmics i professionals corresponents a les ensenyances establides en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, dEducació.
5. La Conselleria dEducació, Cultura i Esport podrà convocar proves per a lobtenció directa dels títols professionals bàsics per a les persones que tinguen més de díhuit anys. Les condicions i característiques destes proves satindran a allò que sha establit en la normativa vigent en relació amb els títols de Formació Professional.
Article 27. Documents davaluació
1. Els documents del procés davaluació de les ensenyances de Formació Professional són lexpedient acadèmic de lalumne o alumna, les actes davaluació i els informes davaluació individualitzats. Els informes davaluació i els certificats acadèmics són els documents bàsics que garantixen la mobilitat de lalumnat.
2. En cas que els mòduls sorganitzen en unitats formatives, les dites unitats podran ser certificables, i la certificació serà vàlida en làmbit de la Comunitat Valenciana. La superació de totes les unitats formatives que constituïxen el mòdul professional donarà dret a la certificació deste, amb validesa en tot el territori nacional.
Article 28. Oferta
La Conselleria dEducació, Cultura i Esport, a través de les direccions generals competents per raó de la matèria, garantirà la coordinació de loferta de cicles de Formació Professional Bàsica en el territori de la Comunitat Valenciana, i es podrà decidir a este efecte la necessitat dimplantar determinats cicles en els centres públics que es determine, amb un informe previ del Servici dInspecció Educativa de la corresponent Direcció Territorial dEducació, Cultura i Esport.
Article 29. Cicles formatius de Formació Professional Bàsica dirigits a persones majors de 17 anys desescolaritzades
La Conselleria dEducació, Cultura i Esport podrà autoritzar determinats centres educatius a impartir cicles de Formació Professional Bàsica dirigits a grups de persones majors de 17 anys desescolaritzats, a fi de fomentar la seua ocupabilitat.
Els destinataris desta oferta no obligatòria hauran dacreditar que no posseïxen cap títol de Formació Professional o qualsevol altre títol que acredite la finalització destudis secundaris complets.
Els cicles de Formació Professional Bàsica autoritzats estaran relacionats amb les famílies professionals que simpartixen en els dits centres.
Article 30. Autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió dels centres
Els centres, en lexercici de la seua autonomia, adoptaran experimentacions, plans de treball i formes dorganització que impulsen el treball en equip del professorat, especialment en el desenrotllament i avaluació dels aspectes i continguts de caràcter transversal, normes de convivència i ampliació del calendari escolar o de lhorari lectiu dàrees o matèries. Estes actuacions tindran per objecte impulsar lèxit escolar de lalumnat, la disminució de labandó educatiu primerenc, la millora de la qualificació professional de lalumnat, així com la continuïtat deste en estudis no obligatoris.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Assessorament i activitats formatives per al professorat
Els Centres de Formació, Innovació i Recursos Educatius assessoraran els centres docents en lelaboració i el desenrotllament dels cicles de Formació Professional Bàsica.
Així mateix, organitzaran activitats formatives per al professorat i facilitaran lintercanvi dexperiències educatives relatives als dits cicles formatius de Formació Professional Bàsica.
Segona. Llocs despecial dificultat
La impartició de cicles de Formació Professional Bàsica tindrà la consideració de tasca despecial dificultat als efectes que es determinen en els diferents concursos de trasllats en què participe el professorat de centres docents públics.
Tercera. Altres programes formatius de Formació Professional per als alumnes i les alumnes amb necessitats educatives específiques
Seran objecte de regulació per mitjà de normativa específica els programes formatius de Formació Professional per als alumnes i les alumnes amb necessitats educatives específiques establits en la disposició addicional quarta del Reial Decret 127/2014, de 28 de febrer.
Quarta. Centres privats
El present decret serà aplicable als centres privats excepte en aquells apartats que contradiguen la seua normativa específica.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Implantació destes ensenyances
1 En el curs 2014-2015 simplantarà el primer curs dels cicles formatius de Formació Professional Bàsica i deixaran dimpartir-se les ensenyances dels mòduls obligatoris dels programes de qualificació professional inicial.
2. En el curs 2015-2016 simplantarà el segon curs dels cicles formatius de Formació Professional Bàsica i deixaran dimpartir-se les ensenyances dels mòduls voluntaris dels programes de qualificació professional inicial.
Segona. Alumnat que no haja superat el primer curs dun programa de qualificació professional inicial
Lalumnat que no haja superat el primer curs dun programa de qualificació professional inicial podrà ser proposat per lequip docent que impartisca docència en lesmentat programa a un cicle formatiu de Formació Professional Bàsica, sempre que reunisca les condicions de larticle 15.1 del Reial Decret 127/2014, de 28 de febrer.
Tercera. Període extraordinari de matrícula
Sense perjuí del que disposa larticle 3.4 de la present norma, el calendari dadmissió i matrícula corresponents al curs 2014-2015 podrà ser objecte de temporització específica.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o dun rang inferior que soposen al que establix la present norma.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Modificació de la disposició transitòria primera de lOrde 46/2012, de 12 de juliol, de la Conselleria dEducació, Formació i Ocupació, per la qual es regulen determinats aspectes de lordenació de la Formació Professional del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana
Es modifica la disposició transitòria Primera de lOrde 46/2012, de 12 de juliol, que queda redactada com seguix:
«Primera. Proves daccés i curs preparatori
Les disposicions previstes en els articles 4 i 5 seran aplicables a partir del curs 2015/2016, llevat que mitjançant una resolució del titular de la conselleria competent en matèria deducació santicipe la seua implantació».
Segona. Modificació dels articles 14, 18 i 20 de lOrde 77/2010, de 27 dagost, de la Conselleria dEducació, per la qual es regula el mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT) dels cicles formatius de Formació Professional, de les Ensenyances dArts Plàstiques i Disseny i dels programes de qualificació professional inicial en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana
Es modifiquen larticle 14, apartat 2, larticle 18, apartat 1 i larticle 20, apartat 2 de lOrde 77/2010, de 27 dagost, i queda vigent allò que no sha modificat expressament.
Larticle 14 punt 2, Períodes extraordinaris de realització del mòdul professional de FCT, queda redactat en els termes següents:
«2. Sentén per període extraordinari la realització de les pràctiques abans de la finalització i avaluació de la resta de mòduls formatius, excepte el mòdul professional de projecte en els cicles formatius de grau superior; així com la seua realització en període escolar no lectiu, amb lexcepció dels caps de setmana i festes laborals en el cas de les famílies professionals dHostaleria i Turisme, Activitats Físiques i Esportives, Indústries Alimentàries, Sanitat, Servicis Socioculturals i a la Comunitat, Imatge Personal, Comerç i Màrqueting, Instal·lació i Manteniment, Imatge i So, Transport i Manteniment de Vehicles, Activitats Maritimopesqueres (per a lalumnat embarcat), Agrària, Arts i Artesanies i Informàtica i Comunicacions»,
Larticle 18 punt 1, Horari extraordinari de realització del mòdul professional de FCT, quedarà expressat de la manera següent:
«1. Lhorari nocturn, excepte en el cas de les famílies professionals dHostaleria i Turisme, Indústries Alimentàries, Sanitat, Servicis Socioculturals i a la Comunitat, Activitats Físiques i Esportives, Transport i Manteniment de Vehicles i Activitats Maritimopesqueres, Imatge i So, Agrària, Arts i Artesanies i Informàtica i Comunicacions, tindrà caràcter extraordinari i requerirà el consentiment de lalumnat o del seu representant legal, si és menor dedat».
Larticle 20 punt 2, Llocs formatius en empreses ubicades a la Comunitat Valenciana i resta del territori espanyol, queda redactat en els termes següents:
«2. Excepte en el cas de les famílies professionals dHostaleria i Turisme, Indústries Alimentàries, Sanitat, Servicis Socioculturals i a la Comunitat, Activitats Físiques i Esportives, Transport i Manteniment de Vehicles i Activitats Maritimopesqueres, Imatge i So, Agrària, Arts i Artesanies i Informàtica i Comunicacions, la realització del mòdul professional de FCT en centres de treball situats en territori espanyol però fora de la Comunitat Valenciana requerirà lautorització expressa de la Inspecció Educativa».
Tercera. Modificació de larticle 8 de lOrde 33/2011, de 18 de maig, de la Conselleria dEducació, per la qual es regula laccés, ladmissió i matrícula per a lalumnat que curse ensenyances de grau mitjà i de grau superior de Formació Professional en règim presencial en modalitat completa o parcial en centres docents públics i privats amb ensenyances concertades i semipresencial o a distància en modalitat completa o parcial en centres docents públics de la Comunitat Valenciana
Es modifica larticle 8 de lOrde 33/2011, de 18 de maig, i queda vigent allò que no sha modificat expressament.
Larticle 8 punt 1, Comissions sectorials descolarització de Formació Professional, queda redactat en els termes següents:
«1. Cada direcció territorial dEducació establirà una única comissió sectorial descolarització que socuparà exclusivament del procediment dadmissió en els cicles formatius Formació Professional Bàsica, de grau mitjà i superior de Formació Professional en règim presencial, i semipresencial o a distància en oferta completa o oferta parcial, que simpartisquen en el seu àmbit competencial. Els seus membres seran designats per la direcció territorial corresponent i estaran integrades, almenys, per:
a) President, que representarà lAdministració educativa.
b) Secretari.
c) El director o directora dun centre públic.
d) El titular dun centre privat concertat, o el seu representant.
e) Un representant de les associacions de mares i pares dalumnes.
f) Un representant de les associacions de lalumnat.
g) Un representant de lAdministració local, proposat per la Federació Valenciana de Municipis i Províncies.»
Quarta. Rang normatiu dorde
Les modificacions introduïdes per la Disposició Final Primera, Disposició Final Segona i Disposició Final Tercera a pesar destar incloses en el present decret, tenen rang normatiu dorde, quedant el titular amb competències en matèria deducació autoritzat per a la seus modificació i derogació.
Quinta. Aplicació i desplegament
Sautoritza la persona titular de la conselleria competent en matèria educativa per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per a laplicació i desplegament del que disposa el present decret.
Sexta. Legislació supletòria
En el no previst en el present decret i en la normativa estatal en matèria de cicles formatius de Formació Professional Bàsica, caldrà ajustar-se a la normativa relativa als cicles formatius de Formació Professional del sistema educatiu en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
Sèptima. Compliment i difusió
La Inspecció Educativa i les direccions de cada centre docent compliran i faran complir el que establix este decret i adoptaran les mesures necessàries perquè el seu contingut siga conegut i complit per tots els membres de la comunitat educativa.
Octava. Entrada en vigor
Este decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 8 dagost de 2014
El president de la Generalitat,
ALBERTO FABRA PART
La consellera dEducació, Cultura i Esport,
MARÍA JOSÉ CATALÁ VERDET