DECRET LLEI 12/2021, de 23 de juliol, del Consell, de modificació del Decret llei 7/2021, de 7 de maig, del Consell, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19. [2021/8124]
(DOGV núm. 9135 de 26.07.2021) Ref. Base de dades 007345/2021
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 27.07.2021 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat;Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Indústria i energia Malaltia infecciosa Descriptors: Temàtics: ajuda pública, política d'ajudes, economia de l'empresa, política de l'empresa, malaltia infecciosa , monografies
DECRET LLEI 12/2021, de 23 de juliol, del Consell, de modificació del Decret llei 7/2021, de 7 de maig, del Consell, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19. [2021/8124]
PREÀMBUL
I
El Govern dEspanya va crear una línia Covid dajudes directes a autònoms i empreses, a través del Reial Decret llei 5/2021, de 12 de març, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19, amb la finalitat de protegir el teixit productiu, evitar un impacte negatiu estructural que llastre la recuperació de leconomia, protegir locupació i actuar de manera preventiva per a evitar un impacte negatiu sobre les finances públiques i els balanços del sistema financer.
Posteriorment, el Reial Decret llei 6/2021, de 20 dabril, pel qual sadopten mesures complementàries de suport a empreses i persones treballadores autònomes afectades per la pandèmia de Covid-19, habilita les comunitats autònomes a atorgar ajudes amb càrrec a la línia Covid dajudes directes a empresaris o professionals i entitats adscrites a activitats que es classifiquen en codis de la Classificació Nacional dActivitats Econòmiques -CNAE 09 no inclosos en lannex I del Reial decret llei 5/2021 que shagen vist afectats en làmbit del seu territori, degudament justificades en les seues convocatòries.
Les convocatòries daquestes ajudes, així com la tramitació i gestió de sol·licituds, incloent-hi la seua resolució, labonament de les subvencions, els controls al pagament i totes les actuacions necessàries per a garantir ladequada utilització daquests recursos, corresponen a les comunitats autònomes.
Amb aquesta finalitat, a la Comunitat Valenciana, el Decret 61/2021, de 14 de maig, del Consell, va aprovar les bases reguladores per a la concessió directa de subvencions extraordinàries de suport a la solvència empresarial per la Covid-19, i el previ Decret llei 7/2021, de 7 de maig, del Consell, les mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19 que tenia per objecte laprovació de mesures de gestió administrativa i pressupostària en làmbit de la Generalitat. Fent ús de lhabilitació a les comunitats autònomes per a ampliar el llistat de sectors elegibles per a rebre les ajudes amb càrrec a la línia Covid, que recollia el Reial decret llei 6/2021, de 20 dabril, establia, en el seu annex, el llistat de sectors que podien ser finalment beneficiaris daquestes ajudes.
En el llistat de CNAE inclòs en lannex del Decret llei 7/2021, es va seguir el criteri dincorporar sectors manufacturers i de serveis, addicionals als recollits en el Reial decret llei 5/2021, amb un impacte significatiu derivat de la pandèmia de la Covid-19, sobre la base de la informació disponible en lInstitut Nacional dEstadística, així com les dades i informes proporcionats per la Conselleria dEconomia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Treball, relatius a la caiguda de negoci, el volum de treballadors en ERTO i líndex despecialització de lactivitat en la Comunitat Valenciana.
No obstant això, la situació duna determinada empresa no sempre es correspon amb la situació del sector al qual pertany, encara més quan la disponibilitat estadística de les dades a escala regional és limitada i sutilitza informació agregada de cadascun dels sectors. Existeixen factors territorials que poden afectar levolució de lactivitat de les empreses al marge de levolució del sector a escala estatal. A més, sadverteix una forta interrelació entre lactivitat dempreses classificades en diferents codis CNAE, fins i tot pertanyents a sectors completament diferenciats el grau de dependència dels quals en lactualitat és molt elevat. A això suneix el fet que una caiguda dràstica en lactivitat duna determinada empresa afecta inexorablement les empreses que formen part de la seua cadena de valor.
Així mateix, la situació actual de pandèmia continua exigint ladopció de mesures de tipus sanitari que, juntament amb les diverses recomanacions en matèria de mobilitat preses per diferents països, en lactualitat, estan tenint un impacte econòmic que afecta, de manera directa o indirecta, tota leconomia valenciana, per la qual cosa es preveu necessari donar suport a la solvència de les empreses com a mesura per a la reactivació econòmica.
Per tot això, és necessari ampliar a tots els sectors econòmics la possibilitat daccedir a aquestes ajudes que permetran a aquelles empreses que resulten viables superar les dificultats financeres que puguen estar travessant i afavorir la recuperació econòmica i el creixement de les mateixes per a aconseguir els objectius. Aquesta ampliació es concreta mitjançant la modificació del Decret llei 7/2021, al donar-li una nova redacció a larticle 1, de manera que es deixa sense efecte lannex amb la relació tancada dactivitats, el qual se suprimeix.
II
La jurisprudència del Tribunal Constitucional ha donat suport a laprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant linstrument normatiu del reial decret llei en aquells casos en els quals saprecie una motivació explícita i raonada de la necessitat i urgència de la mesura.
La necessitat de la norma sha afirmat en els casos de conjuntures econòmiques problemàtiques que exigeixen una ràpida resposta. Així mateix, la urgència sha acceptat quan la dilació en el temps de ladopció de la mesura de què es tracte podria generar algun perjudici.
La justificació de la utilització de linstrument del decret llei té suport igualment en una dilatada jurisprudència del Tribunal Constitucional que ha vinculat la utilització daquesta norma a la solució duna situació concreta que, dins dels objectius de lòrgan emissor, i per raons difícils de preveure, requereix una acció normativa immediata en un termini més breu que el que es requereix per la via normal o pel procediment durgència per a la tramitació parlamentària de les lleis.
Lactual situació, derivada de la pandèmia Covid-19, està generant una greu situació de crisi econòmica i social que requereix laprovació de mesures urgents per a pal·liar els efectes daquesta.
Així mateix, cal contemplar que correspon al Consell, en aquesta mena de normes, la realització dun judici polític o doportunitat sobre la conjuntura i la motivació de la norma. En aquest sentit, es consideren degudament acreditats els motius doportunitat per a ladopció daquesta norma, la finalitat de la qual és complir el que sestableix en el Reial decret llei 5/2021 i contribuir a abordar de manera immediata lenorme impacte econòmic i social provocat per la Covid-19.
Com és preceptiu, ha dassenyalar-se que aquest decret llei no afecta lordenament de les institucions bàsiques de lEstat, els drets i llibertats dels ciutadans regulats en el títol I de la Constitució, el règim de les comunitats autònomes ni al dret electoral general, i que a la vista del que sha exposat concorren les circumstàncies dextraordinària i urgent necessitat establides en larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana com a pressupost habilitant per a recórrer a linstrument jurídic del decret llei.
Aquesta norma sarticula sobre els principis de necessitat, eficàcia, eficiència, proporcionalitat, seguretat jurídica i transparència prevista en larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. En virtut dels principis de necessitat i eficàcia, aquest decret llei es justifica per raons dinterés general, ja que pretén protegir el teixit productiu i evitar un impacte estructural sobre leconomia. Quant al principi de transparència, i atés que es tracta dun decret llei promogut per raons dextraordinària urgència de caràcter econòmic i social, sha prescindit en lelaboració del tràmit de consulta, audiència i informació pública, dacord amb el que es disposa en larticle 133.4 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Amb la finalitat de garantir el principi de seguretat jurídica, aquest decret llei és coherent amb lordenament jurídic nacional i de la Unió Europea.
En la tramitació del decret llei sha seguit el procediment establit i shan emés els informes preceptius.
Per tot això, dacord amb els articles 18.d i 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta del conseller dHisenda i Model Econòmic, amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 23 de juliol de 2021,
DECRETE
Article 1. Modificació de larticle 1 del Decret llei 7/2021, de 7 de maig, del Consell, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19
Es modifica larticle 1 del Decret llei 7/2021, de 7 de maig, que queda redactat com segueix:
«Article 1. Objecte i finalitat
Aquest decret llei té per objecte laprovació de les mesures de gestió administrativa i pressupostària en làmbit de la Generalitat, que han dincloures en les bases reguladores i en la convocatòria de les ajudes directes destinades a persones treballadores autònomes (empresàries i professionals) i empreses no financeres de tots els sectors dactivitat, per al suport a la solvència i reducció de lendeutament del sector privat, creades en el títol I del Reial Decret llei 5/2021, de 12 de març, de resposta a la pandèmia derivada de la Covid-19, amb càrrec al pressupost de lexercici 2021.
Les ajudes directes rebudes per les persones treballadores autònomes i empreses considerades elegibles tindran caràcter finalista i hauran daplicar-se a la satisfacció del deute i pagaments a proveïdors i altres creditors, financers i no financers, així com els costos fixos incorreguts, sempre que aquests shagen reportat entre l1 de març de 2020 i el 31 de maig de 2021 i procedisquen de contractes anteriors al 13 de març de 2021, amb els límits establits en larticle 3.2 del Reial decret llei 5/2021.»
Article 2. Supressió de lannex del Decret llei 7/2021, de 7 de maig, del Consell, de mesures extraordinàries de suport a la solvència empresarial en resposta a la pandèmia de la Covid-19
Se suprimeix lannex del Decret llei 7/2021, de 7 de maig.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Albocàsser, 23 de juliol de 2021
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
VICENT SOLER I MARCO