Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

RESOLUCIÓ de 14 de juny de 2011, de la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional, del director general d'Ordenació i Centres Docents i del director general de Personal, per la qual es dicten instruccions per a l'organització i funcionament dels Programes de Qualificació Professional Inicial en totes les seues modalitats i tipus d'entitat o centre docent promotor, per al curs 2011-2012. [2011/7158]

(DOGV núm. 6551 de 24.06.2011) Ref. Base de dades 007500/2011

RESOLUCIÓ de 14 de juny de 2011, de la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional, del director general d'Ordenació i Centres Docents i del director general de Personal, per la qual es dicten instruccions per a l'organització i funcionament dels Programes de Qualificació Professional Inicial en totes les seues modalitats i tipus d'entitat o centre docent promotor, per al curs 2011-2012.
[2011/7158]

La Conselleria d'Educació va regular mitjançant una Orde de 19 de maig de 2008 (DOCV núm. 5790, de 23.06.2008) els programes de Qualificació Professional Inicial a la Comunitat Valenciana, modificada per Orde 60/2010, de 5 de juny, de la Conselleria d'Educació, per la qual es modifica l'Orde de 19 de maig de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els programes de Qualificació Professional Inicial a la Comunitat Valenciana, i l'Orde de 19 de novembre de 2009, de Conselleria de l'Educació, per la qual es regula la convocatòria anual i el procediment per a la realització de la prova extraordinària per a aconseguir el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria pels alumnes que no l'hagen obtingut al finalitzar l'etapa.

Així mateix, mitjançant una Orde de 7 de juliol de 2008, es van establir les bases reguladores i el procediment general per a la concessió d'ajudes per al desenrotllament de programes de Qualificació Professional Inicial (DOCV núm. 5806, de 15 de juliol de 2008) modificada per Orde 1/2010, d'11 de gener, de la Conselleria d'Educació.
A més, mitjançant una Orde de 19 de maig de 2009, (DOCV núm. 6024, de 29.05.2009) es va establir el procediment d'admissió de l'alumnat en els programes de qualificació professional finançats amb fons públics. Finalment, a través de l'Orde de 2 de juny de 2009 es va regular l'autorització dels programes de Qualificació Professional Inicial que no estiguen finançats amb fons públics.
Una vegada establits els aspectes fonamentals dels programes de Qualificació Professional Inicial sobre les seues finalitats, objectius, destinataris, condicions d'accés, modalitats, constitució dels grups, estructura, professorat, metodologia i avaluació, entre altres, en la normativa abans citada, cal dictar instruccions de caràcter organitzatiu i de funcionament que faciliten el desenrotllament i l'organització d'estos programes, en totes les seues modalitats i tipus d'entitat o centre docent promotor, per al curs acadèmic 2011-2012.
Per raó del que s'ha exposat i d'acord amb les competències conferides per l'article 70 de la Llei del Consell i l'article 13 del Decret 118/2007, de 27 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Educació, resolc:

Primer. Aprovació
Aprovar les instruccions que figuren en l'annex A d'esta resolució.


Segon. Aplicació
Estes instruccions s'aplicaran durant el curs 2011-2012 als programes de Qualificació Professional Inicial degudament autoritzats, tant si són finançats amb fons públics com amb fons propis, en totes les seues modalitats, excepte el que disposa el punt 1 de l'apartat segon Matrícula, que s'aplica exclusivament als programes de Qualificació Professional Inicial sostinguts amb fons públics.


València, 14 de juny de 2011.- El director general d'Ordenació i Centres Docents: Rafael Carbonell Peris; el director general de Personal: David Barelles Adsuara; la directora general d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional: Auxiliadora Hernández Miñana.





ANNEX A

Primer. El procés d'orientació i accés als PQPI
1. Els equips docents d'Educació Secundària Obligatòria, en col·laboració amb el departament d'orientació dels centres, després de la segona avaluació del curs i, en tot cas, amb anterioritat a l'inici del calendari de matriculació en l'Ensenyança Secundària, posaran en marxa el procés d'orientació d'aquells alumnes del centre que per la seua situació acadèmica i personal puguen cursar algun Programa de Qualificació Professional Inicial en qualsevol de les seues modalitats en el curs següent.
2. Este procés ha de dur-se a terme de manera individualitzada per mitjà d'entrevistes amb cada alumne o alumna interessat així com amb els seus pares, mares o representants legals a fi d'oferir-los l'ajuda, informació i orientació oportuna sobre els PQPI, les seues modalitats i l'oferta existent.
En este procés seran atesos tant els alumnes i les alumnes als que l'equip docent proposa cursar estos programes com aquells que, reunint les condicions acadèmiques i d'edat establides en l'Orde de 19 de maig de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els programes de Qualificació Professional Inicial en la Comunitat Valenciana, voluntàriament sol·liciten ser orientats respecte d'això.

3. En l'orientació es tindran molt en compte els interessos de cada alumne i alumna cap aquelles qualificacions professionals oferides en el seu propi centre o en altres centres docents o entitats de la seua localitat, zona o comarca, amb l'objecte d'afavorir la seua formació, la possible inserció sociolaboral i l'aprofitament del programa en què puga matricular-se. Així mateix, l'elecció per part de l'alumnat de les modalitats d'aules o aules polivalents, o la proposta dels equips docents cap a estes, haurà de disposar d'uns nivells mínims tant d'acceptació cap al medi escolar per part d'este alumnat com del seu rendiment acadèmic, grau d'assistència i comportament per a aprofitar la possibilitat d'obtenció del Graduat Escolar en Secundària Obligatòria que estes modalitats oferixen.

4. Al llarg d'este període, s'ompliran aquells documents, d'entre els següents, que calga i, d'acord amb el que ha indicat l'article 4 de l'Orde de 19 de maig de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual s'establix el procediment d'admissió de l'alumnat en els programes de Qualificació Professional Inicial finançats amb fons públics, hauran d'adjuntar-se a l'annex II d'esta orde els documents següents que corresponga:
a) Sol·licitud d'incorporació voluntària a un PQPI i d'obertura del procés d'orientació que l'alumnat sol·licita a la direcció del centre. Annex I a esta resolució.
b) Avaluació acadèmica efectuada per l'equip docent del centre d'origen de l'alumne o alumna tant per a l'alumnat proposat pel mateix equip docent com per al que haja sol·licitat cursar un PQPI voluntàriament. Annex II a esta resolució.
c) Informe psicopedagògic, segons model oficial actualitzat per als PQPI, establit en l'Orde de 15 de maig de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport (DOGV núm. 5270, de 31.05.2006) per a l'alumnat de 15 anys que complisca els requisits establits en l'article 30.1 de la LOE. Els protocols per a la seua sol·licitud i tramitació estan disponibles en la pàgina web de la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional: Servici d'Innovació i Qualitat Educativa.
d) Acceptació i compromís de l'alumne o alumna acollit a l'excepcionalitat dels 15 anys i els seus pares o representants legals. Annex III a esta resolució.
e) Comunicació als pares o representants legals en cas que la decisió d'incorporació a un PQPI l'haja pres l'equip docent. Annex IV a esta resolució.
f) Informe del departament d'orientació. Per a l'accés a les modalitats d'Aula, Aula Polivalent, Taller i Taller Polivalent de l'alumnat de 16 o més anys d'edat que vullga continuar la seua escolarització, el centre expedirà l'informe del departament d'orientació a què fan referència els articles 6.6 i 7.6 de l'Orde de 19 de maig de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els programes de Qualificació Professional Inicial a la Comunitat Valenciana, el model del qual figura com a annex V a esta resolució.
g) Sol·licitud d'informe d'inspecció de l'alumnat de 15 anys. Per a l'accés als programes de Qualificació Professional Inicial de les modalitats d'Aula i Aula Polivalent, de l'alumnat de 15 anys que reunisca els requisits establits respecte d'això, la direcció dels centres tramitarà la sol·licitud de l'informe corresponent a la Inspecció Educativa per mitjà del document el model del qual figura com a annex VI a esta resolució.
h) Informe d'inspecció de l'alumnat de 15 anys. L'informe de la Inspecció Educativa a què es referix l'apartat anterior i que se cita en l'article 4.2 de l'Orde de 19 de maig de 2008, figura com a annex VII a esta resolució.
i) Consell orientador. D'acord amb l'apartat 8.3 d'esta resolució i el model que figura en l'annex VIII.
j) Acceptació i compromís d'assistència. Per a alumnat de 16 anys o més, d'acord amb el que establix l'apartat 6.3 d'esta resolució i segons model de l'annex IX.
5. Els centres i entitats que impartisquen PQPI duran a terme al llarg del curs activitats d'orientació i informació per a l'alumnat i les seues famílies, sobre les possibilitats i opcions que existixen a partir de la superació del programa.
Així mateix, els centres i entitats i en particular l'equip directiu, departament de pràctiques si és el cas, així com el tutor del mòdul de FCT, mantindran relacions amb altres centres docents, EPA, entitats o empreses de la seua localitat, zona o comarca que afavorisquen tant l'orientació com la prossecució d'estudis i inserció laboral del seu alumnat, després de la finalització o abandó del programa.

Segon. Matrícula
1. El procés i el calendari de matriculació per a PQPI sostinguts amb fons públics serà el mateix que es determine cada curs per a Educació Secundària Obligatòria, tant en l'última etapa del curs com al setembre, una vegada finalitzats els corresponents exàmens.

2. Per a formalitzar la matrícula en un centre o entitat diferent d'aquell en què s'haja cursat l'Educació Secundària Obligatòria el curs immediatament anterior, serà necessari aportar els documents que corresponga, d'entre els citats en l'article anterior com a, b, c, d, e, f, h i j.

3. Els equips docents, departament d'orientació i direcció del centre emissor vetlaran pel correcte ompliment d'estos documents i la remissió d'estos i de l'expedient acadèmic a l'entitat o centre receptor, sense perjuí de les competències de supervisió de la Inspecció Educativa.


Tercer. El disseny del programa
1. El disseny curricular de tot PQPI s'adequarà al que establixen respecte d'això els articles 11, 12 i 13 de l'Orde de 19 de maig de 2008.

2. La qualificació o qualificacions professionals integrants d'un programa així com els mòduls complementaris que s'incloguen en el disseny s'obtindran a partir del Catàleg Nacional de les Qualificacions (INCUAL) per al qual es pot utilitzar l'enllaç que, respecte d'això, figura en la pàgina web d'esta direcció general d'aquelles qualificacions de nivell 1 els reials decrets d'aprovació de la qual hagen sigut publicats en el Butlletí Oficial de l'Estat en una data anterior a la data límit de presentació dels projectes socioeducatius i sol·licitud per a PQPI en qualsevol de les convocatòries.
3. Segons la modalitat i possibilitats organitzatives de cada centre o entitat promotora, el disseny d'estos programes, en relació a la formació professional, pot revestir les formes següents:
a) Programa amb una sola qualificació completa. La denominació del programa es correspon amb la de la qualificació completa per la qual s'ha optat.
b) Programa amb una sola qualificació completa més alguns mòduls complementaris de la mateixa família professional o diferent.
La denominació del programa es correspon amb la de la qualificació completa per la qual s'ha optat.
c) Programa que integra dos o més qualificacions completes, normalment de la mateixa família professional o en alguns casos diferents.
En este disseny, la denominació del programa la realitza l'administració per mitjà de la resolució d'aprovació. D'esta manera, s'obtenen perfils professionals d'acord amb la demanda i experiència dels centres, entitats i dels seus corresponents equips docents.
Alguns d'estos perfils queden arreplegats en l'annex X a fi que en convocatòries successives puguen ser sol·licitats amb la denominació del perfil corresponent. El seu nombre és susceptible d'augmentar d'acord amb la demanda i la creació d'altres combinacions.

Quart. La programació
1. La programació de cada un dels mòduls o àmbits formatius del programa es farà d'acord amb el que establix respecte d'això l'apartat 2 de l'article 16 de l'Orde de 19 de maig de 2008.
2. Correspon a l'equip educatiu del programa, tant d'entitats com de centres docents:
a) L'elaboració de la programació general de cada programa, així com l'organització dels horaris i espais per a la seua impartició.
b) L'elaboració del pla d'acció tutorial.
c) L'elaboració del programa de formació en els centres de treball.

d) L'elaboració de la programació didàctica de cada un dels mòduls o àmbits integrants del programa.
e) Promoure la participació activa de les famílies.
3. En el cas de centres docents, esta tasca la realitzarà l'equip educatiu del programa o programes, en col·laboració amb el departament d'orientació, si és procedent, i amb el departament de la família professional corresponent, sota la supervisió de la direcció d'estudis.

4. Les programacions didàctiques dels mòduls específics s'elaboraran a partir del Catàleg Nacional de les Qualificacions de nivell 1 i dels corresponents reials decrets d'aprovació de cada una d'estes qualificacions.
Els mòduls de caràcter general es programaran, necessàriament, a partir de l'annex I de l'Orde de 19 de maig de 2008. Els àmbits o mòduls voluntaris del segon nivell de les modalitats d'Aula i Aula Polivalent, que conduïxen a l'obtenció de Graduat Escolar en Educació Secundària Obligatòria es programaran a partir del currículum del II nivell de persones adultes.
5. Les programacions didàctiques han d'estar, no obstant això, adaptades a les condicions i característiques de l'alumnat de cada programa, per al qual s'establiran els nivells necessaris d'adaptació curricular en cada grup. Tant els mòduls de caràcter general corresponents al primer nivell com els voluntaris del segon nivell són susceptibles de tindre adaptacions curriculars significatives, i han de fer constar en els certificats este punt.
6. Per als centres docents, la programació general de cada PQPI formarà part de la PGA del centre i del projecte educatiu del centre com a mesura específica d'atenció a la diversitat i l'avaluació del programa s'integrarà en la memòria final d'este.
7. Per a les entitats col·laboradores, tant la programació general com les programacions didàctiques de cada un dels mòduls integrants del programa, es remetran abans del 15 d'octubre a la Direcció Territorial d'Educació corresponent, per a la seua supervisió per part de la Inspecció Educativa, amb l'objecte d'assegurar la seua adequació al que establix l'Orde de 19 de maig de 2008 i a estes instruccions.


Quint. Els horaris
1. Els equips docents i directius de cada centre o entitat vetlaran perquè la distribució horària dels programes s'ajuste, en la mesura que es puga, al model horari de primer nivell proposat en l'annex II de l'Orde de 19 de maig de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els programes de Qualificació Professional Inicial a la Comunitat Valenciana i d'acord amb la modalitat d'este i tenint en compte l'apartat 1 (1.1 i 1.2 inclusivament) de l'article 12 de l'esmentada Orde de 19 de maig de 2008.
2. Per a la confecció dels horaris del segon nivell de la modalitat d'aules es tindran en compte els apartats 2.1 i 2.2 de l'article 12 de l'esmentada Orde de 19 de maig de 2008. Els equips docents i directius de cada centre o entitat vetlaran perquè els àmbits o mòduls voluntaris que conduïxen a l'obtenció de Graduat Escolar en Educació Secundària Obligatòria disposen com a mínim de les 18 hores setmanals previstes en esta orde. En funció de la situació acadèmica de l'alumnat i les seues necessitats d'aprenentatge, este mínim podrà incrementar-se entre una i cinc hores per mitjà de la reducció dels mòduls específics complementaris per als quals, en tot cas, es disposarà d'un mínim de 5 hores setmanals i un màxim de 10.
3. A la vista del que disposa l'article 12.1e.2c) de la mencionada Orde de 19 de maig de 2008, junt amb els mòduls optatius d'Activitat Física i Esport, Noves Tecnologies, Espanyol per a Estrangers o Anglés Aplicat a la Qualificació Professional, els centres i entitats podran oferir, entre altres, la possibilitat de cursar la matèria de Religió o Atenció Educativa, tenint en compte que els PQPI formen part de l'Educació Secundària Obligatòria i que en esta etapa l'assignatura de Religió o Atenció Educativa formen part del currículum ordinari.
4. De les 30 hores lectives de l'horari setmanal, dos es dedicaran a tutoria, tant en el primer com en el segon nivell.
La tutoria en el primer nivell serà competència del docent que impartisca la major part del nombre d'hores corresponents als mòduls específics i, en cas d'igualtat, per qui decidisca la direcció del centre o entitat. No serà compatible l'exercici de la tutoria en més d'un nivell o curs per al supòsit dels programes polivalents.

La tutoria en el segon nivell correspon a un dels professors de l'equip educatiu que impartisca el programa.
5. El professor que impartisca els mòduls específics, segons establix l'article 13 de l'Orde de 19 de maig de 2008 ja citada, serà el responsable del programa formatiu corresponent al mòdul de Formació en Centres de Treball i realitzar el seu seguiment. Per a l'exercici d'estes funcions en centres públics a este professor se li computaran addicionalment dos hores de la seua jornada lectiva setmanal i dos hores complementàries d'entre les arreplegades en el seu horari individual, en ambdós casos durant tot el curs, procurant que este horari es concentre en el menor nombre de dies possible, a fi de facilitar el desplaçament als centres de treball en què els alumnes duguen a terme este mòdul.


Sext. L'assistència i el seu control
1. Atés el caràcter d'ensenyança professional que tenen els programes de Qualificació Professional Inicial, l'assistència de l'alumnat i el control de l'absentisme és fonamental per a la consecució dels objectius d'estos programes. Per a això, s'aplicarà el reglament de règim interior o de convivència i les normes del centre o entitat respecte d'això, i en particular el que disposa l'article 17.19 de l'Orde de 19 de maig de 2008, reguladora dels programes de Qualificació Professional Inicial.

2. Cada centre o entitat arbitrarà les mesures que considere més oportunes perquè l'alumnat puga seguir el desenrotllament del programa de manera continuada i estable, com ara registres d'assistència o comunicats a les famílies, tutories individualitzades i entrevistes periòdiques amb pares, tutors o representants legals.
3. L'alumnat de més de 16 anys o que complisca esta edat abans del 31 de desembre de l'any d'inici del curs, firmarà el document d'acceptació i compromís (annex IX) pel qual es compromet a mantindre una assistència no inferior al termini o duració previst pel reglament de règim interior del centre o entitat, i pot perdre la seua plaça en cas que les faltes d'assistència no justificades superaren este termini o duració. La vacant resultant s'oferirà a l'alumnat en llista d'espera si la hi ha i sempre que esta es produïsca al llarg del primer trimestre del curs.

4. Les entitats i centres promotors dels programes acollits a l'Orde de Bases de 7 de juliol de 2008, donaran compte mensualment de les altes i baixes de l'alumnat a la Direcció General d'Avaluació i Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional, i a la Inspecció Educativa utilitzant per a això el model que figura en l'annex XI.


Sèptim. El mòdul professional de FCT
1. La realització del mòdul professional de FCT, així com la confecció del corresponent programa de formació, s'efectuarà d'acord amb el que establix l'article 13 de l'Orde de 19 de maig de 2008, modificat per l'Orde 60/2010, i la restant normativa aplicable en matèria de FCT.

2. Este mòdul serà obligatori per a l'obtenció de la qualificació professional i la seua duració serà d'un mínim de 80 hores i un màxim de 150 hores, a més dels mòduls corresponents de la formació associada a la qualificació professional, els mínims de la qual figuren en el Catàleg Nacional de les Qualificacions.
3. Per a això, els programes impartits per centres docents i entitats, finançats o no amb fons públics, utilitzaran els annexos que figuren en la pàgina web de Formació Professional. L'annex II es remetrà tant a la direcció general competent en matèria de Formació Professional com a la corresponent Inspecció Educativa; i l'annex III únicament a Inspecció Educativa. L'enviament dels esmentats annexos es realitzarà amb una antelació mínima de 10 dies hàbils a l'inici previst per a la realització de les pràctiques, sense perjuí d'altres terminis específics que la normativa aplicable establisca per a casos concrets
4. Transcorregut este termini, si no hi ha resolució expressa en contra, s'entendrà que l'alumne o alumna pot començar les pràctiques.
Al terme d'estes es remetrà l'annex VIII (Certificat de centres de treball col·laboradors en la realització del mòdul professional de FCT) a la direcció general competent en matèria de Formació Professional.

5. Les entitats subvencionades amb fons públics utilitzaran el format d'annex amb l'anagrama del Fons Social Europeu que figura en la pàgina web de Programes de Qualificació Professional Inicial.
6. El mòdul professional de FCT consistix en la realització d'un programa formatiu en un context real de treball i els continguts del qual es desenrotllen a través de les realitzacions professionals pròpies de la o de les qualificacions professionals del programa.
L'adequada realització d'este mòdul complementarà la competència professional de l'alumnat obtinguda en el centre educatiu i li permetrà desenrotllar en un context real de treball les funcions pròpies de la qualificació i conéixer l'organització del procés productiu o dels servicis i les relacions sociolaborals corresponents.
Els seus objectius són els següents:
- Complementar la formació i competència professional de l'alumnat en contextos reals de treball.
- Afavorir el coneixement de l'organització productiva corresponent al perfil professional per part de l'alumnat del programa.
- Afavorir la inserció laboral dels jóvens i la relació entre els centres educatius i les empreses d'un determinat sector, localitat o comarca.

7. Per a possibilitar la realització del mòdul professional de FCT s'establix el conveni de col·laboració (annex I), que és l'acord formal entre un centre educatiu o entitat promotora de programes de Qualificació Professional Inicial, i una empresa o institució que oferix llocs formatius per a realitzar el mòdul professional de FCT. Les seues característiques principals són les següents:
- El conveni de col·laboració pot emparar un o més alumnes del mateix programa, i es pot firmar, per tant, un sol conveni amb cada empresa col·laboradora.
- Pot ser rescindit a petició de qualsevol de les parts.
- No implica relació laboral entre l'alumnat i l'empresa.

L'alumnat no tindrà, en cap cas, vinculació o relació laboral amb l'empresa i si es formalitza contracte laboral entre un alumne o alumna i l'empresa, li ho comunicarà al centre educatiu o entitat promotora del programa quedant suspeses les pràctiques formatives. Es procedirà llavors a reordenar el procés de la FCT en esta o una altra empresa, sempre que siga factible compaginar els períodes i horaris de relació laboral amb els de formació, que hauran de quedar perfectament delimitats.

- L'alumnat dels programes de Qualificació Professional Inicial promoguts per entitats segons l'Orde de Bases de 7 de juliol de 2008, de la Conselleria d'Educació (DOCV núm. 5806, de 16.07.2008) està cobert del risc d'accidents i responsabilitat civil enfront de danys a tercers per mitjà d'una pòlissa d'assegurança que estes subscriuen de conformitat amb l'article 7 de la dita orde.
- Respecte a l'alumnat dels centres públics participant en els programes de Qualificació Professional Inicial, caldrà ajustar-se al que disposa el contracte d'assegurança de responsabilitat civil de la Conselleria d'Educació acordat pel Consell de la Generalitat Valenciana l'1 d'agost de 1988 i la pròrroga per a este corresponent a cada curs.

- Respecte a l'alumnat de programes impartits per centres i entitats sense finançament públic, el risc d'accidents i responsabilitat civil enfront de danys a tercers estarà cobert per mitjà d'una pòlissa d'assegurança que estos centres i entitats hauran de subscriure en els mateixos termes que la pòlissa d'assegurança exigible als programes sostinguts amb fons públics.
- Suposa un programa formatiu per a l'alumnat en pràctiques acordat entre el centre promotor del programa (professor/a tutor/a) i l'empresa.
8. El programa formatiu del mòdul professional de FCT és el conjunt d'activitats formatives i productives, ordenades en el temps i en l'espai, que ha de realitzar un alumne durant les hores establides en el conveni de col·laboració.
El programa formatiu es materialitzarà en un document que firmaran el tutor/a, l'instructor/a designat pel centre de treball i l'alumne/a o representant legal en cas que este siga menor d'edat.
Estes activitats han de constituir el complement final per a aconseguir la realització de les unitats de competència que conformen la qualificació o les qualificacions d'este programa.
La programació i el desenrotllament del programa formatiu d'este mòdul atendrà el que disposen les ordes i resolucions en vigor respecte d'això, sense perjuí de tot això haurà de tindre's en compte el següent:
- Ha d'inspirar-se en les situacions de treball corresponents a la qualificació o qualificacions professionals del programa, prenent com a referència directa els objectius, continguts, realitzacions professionals i criteris d'avaluació inclosos en els mòduls formatius associats a cada unitat de competència integrant de les qualificacions de nivell u del Catàleg Nacional de les Qualificacions.
- Ha de ser real, prefixat i possible de portar a terme per la qual cosa haurà de tindre en compte els recursos, organització i naturalesa dels processos productius o de servicis del centre de treball concret.
- Ha de suposar un nivell d'exigència tal per a l'alumnat que li permeta situar-se amb normalitat entre els altres treballadors i respectar les normes de seguretat i higiene establides.
- Ha d'evitar tasques repetitives no rellevants per a l'adquisició de destreses i, si és el cas, possibilitar la rotació pels distints llocs de treball o seccions de l'empresa, propis de la qualificació o qualificacions professionals del programa.
- Ha de concretar la temporalització: duració de les activitats i període de realització.
9. Per a poder realitzar el mòdul de la FCT, a banda d'altres criteris de caràcter acadèmic i actitudinal relacionats amb els altres mòduls o àmbits constitutius del programa, establits per l'equip docent i donats a conéixer tant a l'alumnat com als seus pares, tutors o representants legals, es requerix a l'alumnat haver assistit almenys al 85% de l'horari del període lectiu previ a la realització del mòdul professional de FCT. En el cas de realitzar este mòdul de mode fragmentat en dos o tres períodes com a màxim durant el curs, amb l'autorització prèvia de la Inspecció Educativa, en casos excepcionals o per exigències de la pròpia família professional com és el cas de la família Agrària, s'aplicarà este mateix percentatge d'assistència en els períodes lectius immediatament anteriors a cada període de pràctiques.
Els alumnes que en la sessió d'avaluació, i tenint en compte l'informe individual elaborat pel tutor, l'equip educatiu decidisca que no poden cursar el mòdul de FCT, estarà en el centre educatiu o entitat completant la seua formació, i es programaran per a ells activitats de recuperació que possibiliten la consecució de les capacitats associades als distints mòduls.
10. L'obtenció de la qualificació d'apte en este mòdul suposarà, a banda d'altres criteris de caràcter acadèmic i actitudinal previstos en el seu programa formatiu i igualment donats a conéixer, una assistència mínima del 85% de les hores d'este.
11. L'alumnat de 15 anys que no haja complit els 16 anys en el període de pràctiques podrà realitzar el mòdul professional de FCT en les mateixes condicions que l'alumnat de 16 anys, perquè l'article 30.1 de la LOE preveu que este alumnat s'incorpore a un Programa de Qualificació Professional Inicial. Per a això es tindrà en compte que la realització d'este mòdul no implica cap vincle laboral amb l'empresa receptora sinó una relació de caràcter formatiu. Tot això sense perjuí de les adaptacions o limitacions que puguen establir-se en casos concrets i per raons justificades en la programació i realització del mòdul professional de FCT per este alumnat.
12. Quan determinades circumstàncies desaconsellen que part de l'alumnat integrant del programa realitze les pràctiques en centres de treball, l'equip docent programarà aquelles activitats pràctiques substitutives d'este i equivalents en hores a este mòdul, que ha de realitzar el mateix centre. El conjunt d'estes pràctiques substitutives constituiran igualment el mòdul professional de FCT, i ha de reflectir esta circumstància tant en l'acta final com en la certificació. Per a això, almenys 30 dies hàbils abans de l'inici de les pràctiques, els centres o entitats afectats hauran de sol·licitar autorització a la Inspecció Educativa per mitjà d'un escrit en el qual es justifiquen les causes i aparega l'alumnat afectat adjuntant, necessàriament, el programa i horari per al desenrotllament de les esmentades pràctiques en el mateix centre o entitat, sense que puga començar-se la realització del mòdul professional de FCT sense autorització expressa.

Octau. L'avaluació
1. L'avaluació dels aprenentatges de l'alumnat dels PQPI serà contínua i diferenciada segons els distints mòduls i àmbits constitutius d'estos programes en cada un dels seus nivells.
2. Per a l'avaluació del procés d'ensenyança-aprenentatge dels PQPI caldrà ajustar-se al que disposen els articles 17, 18, 19 i 17 bis de la mencionada Orde de 19 de maig de 2008, en la seua redacció donada per l'Orde 60/2010 de 5 de juny, de la Conselleria d'Educació, per la qual es modifica l'Orde de 19 de maig de 2008, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen els programes de Qualificació Professional Inicial a la Comunitat Valenciana, i l'Orde de 19 de novembre de 2009, de Conselleria de l'Educació, per la qual es regula la convocatòria anual i el procediment per a la realització de la prova extraordinària per a aconseguir el títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria pels alumnes que no l'hagen obtingut al finalitzar l'etapa..

3. D'acord amb el que disposa l'article 17.15 de l'Orde de 19 de maig de 2008, s'expedirà un consell orientador a l'alumnat que finalitze tant el primer com el segon nivell de PQPI, així com al que abandone el programa sense haver-lo superat, d'acord amb el model que figura en l'annex VIII a esta resolució.
En el supòsit d'alumnes que al finalitzar el primer nivell tinguen la intenció de cursar cicles formatius de grau mitjà, el consell orientador farà especial insistència en la conveniència de participar en la corresponent prova d'accés per a millorar la qualificació d'accés, sense perjuí que la tinguen convalidada.

Nové. Les actes finals
1. Les actes d'avaluació s'estendran para cada un dels nivells de PQPI. Comprendran la relació nominal de l'alumnat que compon cada programa junt amb els resultats de l'avaluació dels seus mòduls o àmbits expressats en els termes que establix l'Orde de 19 de maig de 2008 de la Conselleria d'Educació, i l'article 8 de l'Orde de 14 de desembre de 2007, de la Conselleria d'Educació, sobre avaluació en Educació Secundària Obligatòria.
2. L'acta d'avaluació final ordinària s'omplirà en l'última sessió d'avaluació que es realitze en el mes de juny. L'acta d'avaluació final extraordinària s'omplirà en la sessió d'avaluació corresponent a la prova extraordinària de setembre.
Ambdós actes s'arxivaran unides i s'ajustaran al model que d'estes es dispose en la web i a través del programa GESCEN.
3. Tant en les actes de primer nivell com en les de segon es farà constar la mitjana obtinguda per mitjà d'expressió numèrica fins a les centèsimes. Per a l'obtenció de la mitjana del primer nivell s'inclourà la nota obtinguda de tots els mòduls del programa a excepció del de FCT. En l'obtenció de la mitjana del segon nivell, només es tindran en compte les notes corresponents als àmbits que conduïxen a l'obtenció del Graduat Escolar, i s'exclouran les corresponents als mòduls específics complementaris.
4. En les actes corresponents al segon nivell de PQPI, figurarà la proposta d'expedició del títol de Graduat en Educació Secundària Obligatòria per a l'alumnat que complisca els requisits per a la seua obtenció.
La nota mitjana de l'alumnat que haja obtingut el títol de Graduat d'Educació Secundària Obligatòria, una vegada finalitzat el segon nivell de PQPI, als efectes del seu accés als cicles formatius de grau mitjà de Formació Professional, s'obtindrà calculant la mitjana entre la nota mitjana obtinguda en el primer nivell de PQPI i l'obtinguda en el segon nivell, i s'exclourà el mòdul de FCT i els mòduls específics complementaris.
5. Les actes d'avaluació seran firmades per l'equip docent del programa. En totes les actes es farà constar el vistiplau del director o directora del centre o responsable de l'entitat i el de l'inspector o inspectora d'Educació corresponent.
6. En els PQPI de les modalitats de Taller Polivalent i d'Especial es realitzaran actes ordinàries de juny i extraordinàries de setembre tant en el primer com en el segon curs del primer nivell del programa, i han d'arxivar-se totes unides.

Deu. Promoció, certificació i qualificacions
En relació a la promoció del primer al segon nivell, certificació i qualificacions dels distints mòduls i àmbits d'un PQPI, caldrà ajustar-se al que disposa l'article 18 de l'Orde de 19 de maig de 2008.


Onze. Els documents: actes i certificats. La seua tramitació

La tramitació de la documentació acadèmica de final de curs estarà subjecta a les següents fases procedimentals: ompliment, presentació i expedició.
1. L'ompliment de les actes i certificats dels PQPI impartits tant en centres educatius com en entitats, serà realitzada pels equips docents o, si és el cas, pel personal d'administració que corresponga. Esta documentació serà omplida utilitzant l'aplicació informàtica disposada a este efecte.
2. S'ompliran els documents següents, segons siga procedent:
- Certificat acadèmic provisional de primer nivell, segons model arreplegat com a annex XII.
- Acta. Annex XIII.
- Certificat acadèmic de primer nivell. Annex XIV.
- Certificat acadèmic de segon nivell per a alumnat provinent de la modalitat d'Aula i Aula Polivalent. Annex XV.
- Certificat acadèmic de segon nivell per a alumnat provinent de les modalitats de Taller, Taller Polivalent o PQPI Especial. Annex XVI.

- Proposta de títol de Graduat en ESO per a segon nivell
- Acreditació d'unitats de competència. Annex XVII (A i B)
- Informe alumnat desescolaritzat. Annex XVIII.
- Autorització de cessió de dades per al seguiment. Annex XIX
3. Per a l'ompliment d'estos documents se seguiran les instruccions següents:
A) Certificat acadèmic de primer nivell. Annex XIV
El certificat de primer nivell de PQPI s'omplirà, d'acord amb les actes corresponents, en les circumstàncies següents:
a) Una vegada conclòs i superat el primer nivell en el mes de juny.

b) Una vegada conclòs i superats els mòduls pendents. En el cas d'alumnat que curse els mòduls Lingüisticosocial i Cientificomatemàtic, o un d'estos simultàniament amb els àmbits del 2n nivell, s'expedirà este certificat una vegada els supere.
c) Una vegada conclosa i superada la repetició del primer nivell, atenent igualment les distintes convocatòries.
d) Per a la modalitat de Taller Polivalent, el certificat acadèmic de primer nivell s'omplirà a la conclusió i superació d'este, és a dir, finalitzat el segon curs d'esta modalitat. No obstant això, els alumnes que, finalitzat el primer curs, decidiren no cursar el segon d'esta modalitat, podran sol·licitar-ho.
e) Per a la modalitat de PQPI Especial, el certificat acadèmic de primer nivell s'omplirà a la conclusió i superació d'este, és a dir, finalitzat el segon curs d'esta modalitat.
Aquells alumnes que no hagen superat tots els mòduls integrants del primer nivell podran, no obstant això, obtindre el certificat en què es farà constar l'expressió «No superat» en els mòduls que corresponga. En este cas, el certificat s'omplirà a la conclusió del curs, inclús en el supòsit d'haver causat baixa abans de la conclusió d'este.

La nota mitjana del primer nivell (aritmètica, fins a les centèsimes), i obtinguda entre tots els mòduls integrants del programa excepte el de FCT, no podrà efectuar-se en el cas de no haver superat algun d'ells. El «No apte» en el mòdul de la FCT impedix, igualment, tant la superació del programa com l'obtenció de la mitjana.
El Certificat provisional el model del qual figura en l'annex XII a la present resolució, s'expedirà a efectes exclusius de la sol·licitud d'exempció de la prova d'accés als cicles formatius de grau mitjà.

B) Certificat acadèmic de segon nivell de PQPI per a les modalitats d'Aula i Aula Polivalent, annex XV. El certificat acadèmic de segon nivell de PQPI s'omplirà, d'acord amb les actes corresponents, en els següents moments i situacions:
a) Una vegada conclòs i superat el segon nivell en el mes de juny.

b) Una vegada conclòs i superats els mòduls pendents.
c) Si és el cas, una vegada conclosa i superada la repetició del segon nivell.
Aquells alumnes que no hagen superat tots els mòduls integrants del segon nivell podran, no obstant això, obtindre el certificat en què es farà constar l'expressió «No superat» en els mòduls que corresponga. En este cas, el certificat s'omplirà a la conclusió del curs, inclús en el cas d'haver causat baixa abans de la conclusió d'este.

Per a aquells alumnes que hagen iniciat el PQPI amb 15 anys la nota mitjana del primer nivell no tindrà validesa als efectes de la prova d'accés als cicles formatius de grau mitjà fins a l'any natural en què estos alumnes complisquen els 17 anys d'edat.
C) Certificat acadèmic de segon nivell de PQPI per a alumnat provinent de les modalitats de Taller, Taller Polivalent o PQPI Especial. Annex XVI.
També es farà ús d'este certificat acadèmic de segon nivell (annex XVI) per a aquells alumnes que hagen cursat el primer nivell de la modalitat d'Aula en una comunitat autònoma distinta.
Este model de certificat s'omplirà per a aquells alumnes que accedisquen al segon nivell provinents de les modalitats de Taller, Taller Polivalent o PQPI Especial, i després d'haver superat el primer nivell d'estes.
Les condicions per al seu ompliment seran les mateixes que les indicades anteriorment per al certificat de segon nivell en les modalitats d'Aula i Aula Polivalent.
D) Acreditació d'unitats de competència. Annex XVII-A i annex XVII-B
El centre docent o entitat on s'haja cursat el PQPI omplirà igualment les certificacions per a l'acreditació d'unitats de competència que es corresponguen amb els mòduls superats.
La versió de l'annex XVII-A o reduïda, és per a programes que només hagen inclòs una qualificació i, en tot cas, algun mòdul complementari més.
La versió annex XVII-B o extensa és per a programes que hagen inclòs més d'una qualificació i algun mòdul complementari més.

Esta documentació serà omplida pels centres docents i entitats que impartisquen programes de Qualificació Professional Inicial a la finalització del curs utilitzant l'aplicació informàtica disposada a este efecte.

4. Els centres educatius i entitats col·laboradores adscrits a centres públics als efectes de l'expedició oficial de la documentació abans citada, la presentaran en suport magnètic per a facilitar la seua tramitació, en la secretaria del centre públic corresponent.
No obstant això, s'adjuntarà una còpia de l'acta del programa firmada i segellada per la Inspecció Educativa que quedarà arxivada en el centre receptor de la documentació. Una segona còpia de l'acta serà arxivada pel centre o entitat que haja impartit el programa.
5. Correspon als centres públics, als quals els siguen adscrits tant entitats com centres educatius que impartixen PQPI, expedir, en nom de la Conselleria d'Educació, els certificats, acreditacions i títols anteriorment esmentats.

Dotze. La memòria
L'equip docent de cada PQPI, al finalitzar el curs, elaborarà una memòria en els termes que establix l'article 22 de l'esmentada Orde de 19 de maig de 2008.

Tretze. La documentació
Els centres docents i entitats promotors de programes de Qualificació Professional Inicial disposaran de tots aquells documents acadèmics, organitzatius i comptables degudament custodiats i arxivats. En aquells de caràcter oficial i/o divulgatiu figurarà l'anagrama i llegenda del Fons Social Europeu. Tots ells estaran a disposició de la Inspecció Educativa o de qualsevol altra instància degudament acreditada que a través de la Conselleria d'Educació demane revisar-los. Estos documents es poden classificar de la manera següent:

1. D'accés i matriculació:
a) Avaluació acadèmica emesa pel centre del qual provinga l'alumne o alumna. (si cal)
b) Informe psicopedagògic oficial (si és procedent)
c) Conformitat de l'alumne o alumna i dels seus pares o tutors legals (si és procedent)
d) Certificats de discapacitat (si és procedent)
e) Informe per a alumnat desescolaritzat segons model annex XVIII.
f) Llista de l'alumnat de cada programa.
g) Còpia de les assegurances (excepte en el cas de centres públics)
h) Còpia del compromís/acceptació d'anul·lació de la matrícula per no assistència per a alumnat de més de 16 anys. Annex IX.
2. De programació i coordinació docent:
a) Còpia d'aquelles parts de la PGA en les quals figure el programa. (Només per a centres docents)
b) Còpia de cada una de les programacions dels mòduls components del programa.
c) Còpia d'aquelles parts del pla de convivència o d'acció tutorial que facen referència al programa.
d) Registre o actes de les reunions de coordinació, avaluació i amb les famílies o tutors legals de l'alumnat.
e) Registre d'entrevistes individuals amb alumnes, els seus pares o tutors legals mantingudes al llarg del curs.
3. D'avaluació:
a) Còpia o registre de cada una de les avaluacions dutes a terme al llarg del curs amb expressió numèrica i literal en cada una de les qualificacions.
b) Còpia d'actes ordinàries de final de curs.
c) Còpia d'actes extraordinàries de setembre.
d) Còpia de les certificacions finals.
e) Còpia del consell orientador de cada alumne o alumna.
4. De control i seguiment:
Inventaris de maquinària, mobiliari i material inventariable.
Registre acumulatiu del control d'assistència.
Comptabilitat: arxiu de factures, rebuts i/o justificants bancaris de pagament relatius al programa.
Conjunt de documents i protocols sobre organització i funcionament del programa: impresos de comunicació de faltes a les famílies, informes sobre les avaluacions trimestrals, existència d'una pàgina web sobre el programa. (optatius)
Registre d'empreses o institucions en què es pot realitzar el mòdul professional de FCT corresponent al programa.

Catorze. Coordinació i tramitació de documents d'entitats i centres docents adscrits
Els centres públics als quals els siguen adscrits tant entitats com centres docents que impartisquen programes de Qualificació Professional Inicial tindran a càrrec seu les tasques següents:
1. La coordinació de la custòdia i arxiu dels documents que correspon al centre o entitat adscrit que impartisca programes de Qualificació Professional Inicial.
2. L'expedició de les certificacions acadèmiques i d'acreditació d'unitats de competència i, si és el cas dels títols de Graduat i les seues certificacions provisionals, en nom de la Conselleria d'Educació.

3. El registre i arxiu d'una còpia de les actes, ordinàries i extraordinàries, de cada programa.

linea
Mapa web