Conselleria d'Educació, Cultura i Esport. RESOLUCIÓ de 29 de juliol de 2019, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es regula la visita de la Inspecció d'Educació de la Comunitat Valenciana. [2019/7881]
(DOGV núm. 8617 de 21.08.2019) Ref. Base de dades 007653/2019
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 22.08.2019 Aquesta disposició afecta: Deroga: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport Grup temàtic: 000
RESOLUCIÓ de 29 de juliol de 2019, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es regula la visita de la Inspecció d'Educació de la Comunitat Valenciana. [2019/7881]
La Constitució Espanyola estableix en larticle 27 que els poders públics inspeccionaran i homologaran el sistema educatiu per a garantir el compliment de les lleis. En relació amb el desenvolupament daquest precepte la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, deducació, dedica el títol VII a la inspecció del sistema educatiu.
En aquest marc, concretament en larticle 148, sestableix que correspon a les administracions públiques competents ordenar, regular i exercir la inspecció educativa dins del respectiu àmbit territorial, al mateix temps que assenyala que la inspecció educativa es realitzarà sobre tots els elements i aspectes del sistema educatiu, a fi dassegurar el compliment de les lleis, la garantia dels drets i lobservança dels deures de tots els que participen en els processos densenyament i aprenentatge, la millora del sistema i la qualitat i equitat de lensenyament. A fi daconseguir duna manera real i efectiva el que sestableix en aquest article, la mateixa Llei orgànica atorga a les inspectores i inspectors deducació les funcions i atribucions establides en els articles 151 i 153, respectivament.
Larticle 151, estableix entre altres funcions, les de supervisar i controlar, des del punt de vista pedagògic i organitzatiu, el funcionament dels centres educatius, la supervisió de la pràctica docent i la funció directiva, la participació en lavaluació del sistema educatiu i dels elements que lintegren, així com la de vetlar pel compliment, en els centres educatius, de les lleis, reglaments i altres disposicions vigents que afecten el sistema educatiu.
Larticle 153 de la Llei orgànica 2/2006 encomana a la Inspecció dEducació les atribucions de conéixer directament totes les activitats que es realitzen en els centres educatius, als quals tindran lliure accés, així com examinar i comprovar la documentació acadèmica, pedagògica i administrativa daquests; rebre dels restants funcionaris i responsables dels centres i serveis educatius, públics i privats, la necessària col·laboració per al desenvolupament de les seues activitats, per a lexercici de les quals els inspectors tindran la consideració dautoritat pública; així com qualssevol altres que li siguen atribuïdes per les Administracions educatives, dins de làmbit de les seues competències.
Daltra banda, la Llei orgànica 1/2006, de 10 dabril, de reforma de la Llei orgànica 5/1982, d1 de juliol, dEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana, estableix que és de competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de lensenyament en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjudici del que es disposa en la Constitució Espanyola, les lleis orgàniques que la despleguen, les facultats exclusives de lEstat i de lalta inspecció.
A lempara daquest Estatut dAutonomia van ser aprovats el Decret 80/2017, del Consell, de 23 de juny pel qual es regula lactuació, el funcionament i lorganització de la Inspecció dEducació de la Comunitat Valenciana i lOrdre 17/2019, de 16 dabril, de la Conselleria dEducació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es desenvolupen lactuació, el funcionament i lorganització de la Inspecció dEducació de la Comunitat Valenciana.
Laprovació daquestes normes ha suposat no solament lactualització i ampliació del marc regulador de la Inspecció dEducació de la Comunitat Valenciana, sinó, a més, el vehicle a través del qual sha tractat dincrementar lactuació eficaç i professional de les inspectores i inspectors, així com inspirar la seua organització i funcionament dacord amb els principis de jerarquia, coordinació i autonomia professional en lemissió dels seus informes i propostes, participació, planificació, especialització, professionalitat, treball col·laboratiu i avaluació de resultats.
Per a això, lOrdre 17/2019 ha destinat un important espai a la regulació de la visita dinspecció tractant dimpulsar un dels caràcters que formen part de lessència de la Inspecció dEducació i que, encara hui dia, se situa com una destacada singularitat que defineix la seua identitat, mostrant-se absolutament necessària en la millora de la qualitat dels processos densenyament-aprenentatge, lavaluació de centres, la funció docent i directiva, limpuls de la innovació i lautonomia pedagògica i organitzativa dels centres, així com en la resolució de conflictes, conciliant o arbitrant solucions amb la participació dels implicats.
Sens dubte, la visita forma part de la gènesi del cos dinspectors deducació; no obstant això, aquest fet no ha de ser obstacle perquè la Inspecció dEducació del segle XXI ajuste la seua actuació a la realitat que simposa en el sistema educatiu com a conseqüència, entre altres elements, dels avanços en matèria dautonomia dels centres educatius i el desenvolupament de lAdministració electrònica.
En relació amb lincrement de lautonomia dels centres educatius convé assenyalar la importància de la visita dinspecció en el seu necessari seguiment, amb processos estadístics vàlids per a lanàlisi de rendició de comptes a través dels quals es puguen inferir conclusions i propostes que redunden en la seua millora contínua. Daltra banda, la Inspecció dEducació no pot ser aliena al desenvolupament de lAdministració electrònica. Aquesta realitat ha de servir com a oportunitat per a incrementar leficàcia i eficiència de la Inspecció dEducació, relegant les actuacions que senfoquen cap al seguiment de rutines burocràtiques, sense calat o mancades de transcendència, i assegurant la participació activa de la inspectora o inspector en les actuacions prioritàries, dacord amb el pla dactuació plurianual i el pla general dactuació anual per la seua incidència significativa en la millora de la qualitat del sistema educatiu en la seua globalitat, així com els centres, serveis i programes. Tot això sense perjudici de la necessària participació activa de la inspectora o inspector en els centres educatius per a la resolució satisfactòria de situacions incidentals.
LAdministració educativa de la Comunitat Valenciana en el desenvolupament de les seues competències a lempara de la Llei orgànica 1/2006 dEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana i de conformitat amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el número i la denominació de les conselleries i les seues atribucions (DOGV 8572, 17.06.2019), i el Decret 7/2019, de 20 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les secretaries autonòmiques de lAdministració del Consell (DOGV 8576, 21.06.2019), resolc:
Primer. Objecte i àmbit daplicació
Lobjecte de la present resolució és la regulació de la visita dinspecció per a lincrement de la implicació activa de les inspectores i inspectors deducació en els centres, programes i serveis autoritzats per la conselleria competent en matèria deducació en làmbit de la Comunitat Valenciana.
Segon. La visita dinspecció
La visita dinspecció comporta una actuació in situ de les inspectores i inspectors que permet un coneixement real dels elements objecte de supervisió a través duna anàlisi directa i sistemàtica, la qual cosa atorga un destacat valor probatori a les actuacions inspectores.
Dacord amb el que sestableix en larticle 23 de lOrdre 17/2019, es defineix la visita dinspecció com la presència personal, justificada i eficaç, de la inspectora o inspector deducació en els centres docents públics i privats, així com els serveis i instal·lacions en els quals sexercisquen les activitats educatives promogudes o autoritzades per la conselleria competent en matèria deducació. En aquest sentit, es considera la visita com a instrument qualificat de lacció inspectora per al compliment de les seues finalitats i funcions, que pretén la supervisió, avaluació, assessorament i millora contínua dels processos i resultats que desenvolupen els centres educatius.
També tindrà la consideració de visita dinspecció lassistència de les inspectores i inspectors a les reunions convocades pels òrgans centrals de la conselleria amb competències en matèria deducació així com lassistència de les inspectores i inspectors nomenats, en representació de lAdministració educativa, per a formar part dòrgans col·legiats com el Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, comissions descolarització, consells socials de centres integrats públics de Formació Professional, consells escolars municipals i qualsevol altre òrgan o comissió legalment constituïts.
Tercer. Atribució per a accedir i visitar els centres, programes i serveis
De conformitat amb el que sestableix en larticle 4 del Decret 80/2017, a les inspectores i inspectors deducació sels atorguen, entre altres, les següents atribucions:
a) Conéixer, supervisar i assessorar lorganització i el funcionament dels centres, programes i serveis educatius, la pràctica docent i directiva, el procés daprenentatge de lalumnat i el desenvolupament de totes les activitats que en ells es realitzen, i intervindre en la seua avaluació. Per aquest motiu, tindran lliure accés als centres, aules i espais on es desenvolupen aquestes activitats i a la documentació acadèmica, pedagògica i administrativa dels centres docents i serveis educatius, tant públics com privats.
b) Visitar els centres docents públics i privats, així com els serveis i instal·lacions en els quals es desenvolupen activitats educatives promogudes o autoritzades per la conselleria amb competències en matèria deducació, als quals tindran accés.
Així mateix, les inspectores i inspectors deducació tenen la consideració dautoritat pública en lexercici de les seues funcions. Com a tal, en lacompliment de les activitats inherents a la visita dinspecció, rebran de les direccions dels centres i dels membres de la comunitat educativa i serveis educatius, tant públics com privats, així com del personal funcionari, lajuda i col·laboració precises per al desenvolupament de la seua activitat.
Quart. Objectius de la visita
1. La visita dinspecció, com a instrument bàsic de lacció inspectora, tindrà per objecte la supervisió, lavaluació i lassessorament per a la millora contínua dels processos i els resultats que desenvolupen els centres educatius, així com la realització de quantes actuacions siguen necessàries per al compliment de les seues funcions. Per a això, la visita de la inspecció respondrà necessàriament a una concepció actualitzada de supervisió educativa, inspirada en la implicació activa de la inspecció deducació en els centres i serveis que haurà de complir els objectius següents:
a) Impulsar models de supervisió compartida, multidisciplinària, tant quantitativa com qualitativa, que permeta una visió dinàmica i de futur que permeta preveure les necessitats i aportar claus per a trobar solucions i millores als centres i al sistema en el seu conjunt.
b) Desenvolupar actuacions proactives en tots els àmbits, amb especial èmfasi en el pedagògic i en el de gestió de centres, que garantisquen sempre la incorporació dalgun criteri o instrument de millora, evitant intervencions encaminades a la simple obtenció de dades o informació puntual que ladministració bé ja posseeix, o bé pot obtindre per mitjans electrònics.
2. Sense perjudici del que sestableix en lapartat anterior i dacord amb el que sestableix en larticle 24 de lOrdre 17/2019, la visita dinspecció sorientarà cap a lacompliment dels següents objectius específics:
a) Supervisar el funcionament dels centres, programes i serveis educatius en el compliment de les disposicions vigents.
b) Participar en lavaluació externa dels centres educatius, programes i serveis així com en lavaluació externa de la funció directiva i docent.
c) Proporcionar orientació i ajuda a lequip directiu i docent dels centres educatius i fer, en primer lloc, les recomanacions oportunes i si fora necessari els requeriments necessaris per a corregir les deficiències que obstaculitzen el normal desenvolupament de les seues activitats.
d) Orientar i assessorar la comunitat educativa en lexercici dels seus drets i obligacions.
e) Realitzar actuacions derivades del desenvolupament de la instrucció dels procediments disciplinaris incoats a personal docent i no docent.
f) Detectar les necessitats que es presenten per al correcte funcionament dels centres educatius amb la finalitat dinformar els òrgans corresponents de lAdministració educativa.
g) Identificar, fomentar i col·laborar en la difusió de les bones pràctiques docents i organitzatives.
h) Assessorar els diferents sectors de la comunitat educativa en situacions de desacords o conflictes.
Cinqué. Tipus de visita
1. Dacord amb el que sestableix en larticle 20 del Decret 80/2017, les visites tindran caràcter ordinari quan el seu objectiu siga lexecució de les tasques derivades del pla general dactuació anual i extraordinari quan es realitzen a petició de part o dofici.
2. En aquest sentit, es defineixen els següents tipus de visita ordinària:
a) Les visites que, fonamentades en el pla dactuació plurianual, sorienten a la realització de les actuacions definides com a prioritàries en el pla general dactuació anual o pla territorial anual.
Les instruccions de la Inspecció General dEducació per les quals es regulen les actuacions prioritàries preveuran la programació daquestes visites prioritàries a fi dhomogeneïtzar la intervenció de les inspectores i inspectors en centres, programes o serveis. Així mateix, amb caràcter general, les visites orientades a la realització de les actuacions prioritàries originaran lelaboració dinformes dinspecció normalitzats.
b) Les visites que sorienten a la realització dactuacions habituals, identificades amb la regular activitat de les inspectores i inspectors deducació. La seua programació sajustarà al que sestableix en els diferents plans dactuació i es destinaran al seguiment ordinari de lactivitat dels centres, a la verificació i constatació de la situació dels mateixos així com a la realització de les funcions inspectores establides en larticle 3 del Decret 80/2017.
c) També tindrà la consideració de visita ordinària aquella el propòsit de la qual siga el desenvolupament de les actuacions establides en els plans específics dactuació en zona a partir de la detecció de les necessitats i de la valoració del funcionament dels centres, serveis i programes que corresponguen a cada inspectora o inspector deducació.
3. Daltra banda, tenen consideració de visites extraordinàries o incidentals aquelles que es realitzen per algun fet o situació sobrevinguda, urgent o especial que no sha pogut programar amb anterioritat, com accidents o conflictes greus imprevistos. Sense perjudici daixò, també tindrà la consideració de visita extraordinària aquella lautorització de la qual supose la superació del nombre de visites setmanals fixat en larticle 25.3 de lOrdre 17/2019.
Sisé. Planificació i organització de la visita
1. En compliment del que sestableix en larticle 20 del Decret 80/2017 la visita dinspecció es realitzarà dacord amb els principis de planificació, coordinació de les actuacions i eficàcia i respondrà als objectius prèviament determinats en el pla dactuació plurianual, en el pla general anual dactuacions, en els plans territorials i els plans específics dactuació en zona.
2. La instrucció de la Inspecció General dEducació per la qual es desplega el pla general dactuació anual podrà precisar la relació dactuacions que requereixen visita i aquelles la visita de les quals es podrà realitzar únicament davant situacions incidentals.
3. Dacord amb el que sestableix en larticle 25 de lOrdre 17/2019 la planificació i organització de la visita es regirà pels següents criteris:
a) La planificació i el registre de les visites dinspecció es realitzarà a través de la plataforma electrònica habilitada per la conselleria amb competències en matèria deducació per a la gestió de la Inspecció dEducació.
b) En aquesta plataforma shauran de precisar, almenys, els següents aspectes: centre o servei de destinació; tipus de visita; data de realització; hora dinici i finalització; descripció de la justificació de la visita i òrgan convocant; objecte de la visita; assumptes tractats i assumptes pendents o repercussió per al treball dinspecció. A més, es farà constar si del resultat de la visita es genera informe dinspecció, acta, requeriment o recomanacions al centre visitat.
c) Amb caràcter general es podran realitzar fins a dues visites a la setmana sempre que no existisquen prioritats i assumptes urgents en la seu que ho impedisquen. En períodes del curs en els quals sacumulen actuacions que precisen un increment de visites dinspecció (avaluació de funcionaris en pràctiques, avaluació de la funció directiva, supervisió dels plans dactuació per a la millora, entre altres) es podrà autoritzar aquest increment per la inspectora o inspector cap territorial.
d) Amb la finalitat de facilitar lorganització i funcionament del servei, només amb caràcter excepcional podran realitzar-se visites els dies de coordinació establits en cada inspecció territorial i el dia de guàrdia. les visites que excedisquen en número a les establides amb caràcter general es consideraran extraordinàries i estaran condicionades a les necessitats del servei tant de permanència en seu com datenció als centres i programes. Addicionalment, haurà destar autoritzada prèviament per la prefectura dinspecció i notificada a la inspectora o inspector coordinador de circumscripció.
e) Davant situacions incidentals o urgents que requerisquen realitzar una visita no planificada, la inspectora o inspector ho posarà en coneixement de la inspectora o inspector cap territorial o de la inspectora o inspector coordinador de circumscripció. Si no fóra possible, es comunicarà una vegada realitzada aquesta visita.
Seté. Pràctica de la visita
Les visites dinspecció es duran a terme dofici, en compliment dels plans de treball autoritzats, a petició de lòrgan competent o a sol·licitud raonada de qualsevol dels membres de la comunitat educativa. De conformitat amb el que sestableix en larticle 26 de lOrdre 17/2019 la pràctica de la visita es regirà, amb caràcter general, pels següents criteris:
a) La visita dinspecció haurà de programar-se amb lantelació suficient que permeta a lòrgan competent laprovació, si escau, de la corresponent ordre de comissió. Per a complir amb aquest requisit, la planificació dactivitats setmanals es comunicarà a través de la plataforma electrònica corresponent fins a lúltim dia hàbil previ a la setmana que correspon planificar.
b) Prèviament a linici de la visita, excepte situació excepcional, haurà de comunicar-se a la direcció, responsable o titular del centre educatiu tant la finalitat de la visita, com aquelles dades que siguen rellevants per a la seua correcta organització i desenvolupament.
c) Les visites hauran destar planificades i ben organitzades, mitjançant la documentació necessària obtinguda de les diferents plataformes i fonts dinformació de manera que la realització siga àgil, fructífera i no sobrecarregue els centres amb la sol·licitud de més dades quan aquestes puguen estar a labast de la Inspecció.
d) El temps dedicat a les visites haurà de ser proporcional a lexplicitat en la motivació daquestes i en cap cas sefectuarà una visita per a qualsevol assumpte que es puga realitzar de forma adequada des de la seu de la inspecció territorial.
e) Durant la visita, la Inspecció dEducació podrà practicar les diligències dinvestigació, examen o prova que considere necessàries per a lobjecte de la mateixa i comprovar que les disposicions legals sobserven correctament.
f) En el desenvolupament de la visita, la Inspecció podrà sol·licitar informació a la direcció, responsable o, si escau, titular del centre educatiu així com al personal docent i no docent del centre. Igualment podrà demanar la identificació de les persones que es troben en el centre educatiu inspeccionat, així com el motiu de la seua presència allí.
g) La inspectora o inspector podrà fer-se acompanyar en la visita, previ coneixement i acceptació de la inspectora o inspector cap territorial, per un altre membre de la Inspecció dEducació, per personal docent, per personal de suport de la Inspecció o qualsevol altre personal tècnic de lAdministració educativa que estime necessari per al millor desenvolupament de la funció inspectora.
h) Quan de la visita es deriven desviaments respecte a la normativa vigent, sinstarà i orientarà el centre cap a ladequació corresponent i, en cas de persistir tal desviament, semetrà linforme de requeriment establit oficialment que haurà de contindre el termini per a dur a terme lesmena.
i) La realització de les visites i qualssevol altres actuacions programades en el pla setmanal no seran obstacle perquè els inspectors estiguen localitzables i es mantinguen diàriament al corrent de quants assumptes requerisquen la seua intervenció o la seua presència en la seu territorial.
Huité. Seguiment de la visita
1. La inspectora o inspector cap territorial o les inspectores i inspectors coordinadors de circumscripció autoritzaran les visites planificades a través de la plataforma electrònica habilitada per la conselleria amb competències en matèria deducació per a la gestió de la Inspecció dEducació. Així mateix, realitzaran la supervisió de les visites executades, ladequació als horaris ressenyats en la plataforma informàtica i el correcte emplenament del registre de les visites dinspecció.
2. Les inspectores i inspectors dEducació deixaran constància de les actuacions realitzades en els centres educatius a través de la plataforma electrònica habilitada per a la gestió de la Inspecció dEducació. Aquesta informació ha de facilitar el seguiment de les intervencions i actuacions realitzades per les inspectores i inspectors així com facilitar i orientar la seua actuació en el marc dels procediments de canvi de zona dintervenció.
3. De conformitat amb el que sestableix en larticle 26.2 de lOrdre 17/2019, es podrà establir un sistema electrònic amb objecte que la informació relacionada amb la visita dinspecció corresponent als assumptes tractats, assumptes pendents i recomanacions al centre educatiu sinserisca en la plataforma electrònica per a la gestió dels centres educatius.
Disposició transitòria
Única. Adequació del sistema de gestió de la Inspecció dEducació
El sistema de gestió de la Inspecció dEducació sadequarà gradualment a tot el que disposa la present resolució, en el termini de dotze mesos a partir de la data de lentrada en vigor.
Disposició derogatòria
Única. Derogació de normativa anterior
Queda derogada la Resolució d1 de juliol de 1988, de la Direcció General dOrdenació i Innovació Educativa, per la qual es regula la visita dinspecció, així com la resta de disposicions digual o inferior rang que soposen al que sestableix en la present resolució.
Disposicions finals
Disposició final primera. Desplegament normatiu
Sautoritza linspector o inspectora general deducació a dictar les instruccions necessàries per al desenvolupament dels models dinforme que es deriven de la realització de la visita dinspecció.
Disposició final segona. Entrada en vigor
La present resolució entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 29 de juliol de 2019. El secretari autonòmic dEducació i Formació Professional: Miguel Soler Gracia.