Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Conselleria d'Educació, Cultura i Esport. RESOLUCIÓ de 29 de juliol de 2019, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es regula la visita de la Inspecció d'Educació de la Comunitat Valenciana. [2019/7881]

(DOGV núm. 8617 de 21.08.2019) Ref. Base de dades 007653/2019

RESOLUCIÓ de 29 de juliol de 2019, de la Secretaria Autonòmica d'Educació i Formació Professional, per la qual es regula la visita de la Inspecció d'Educació de la Comunitat Valenciana. [2019/7881]
La Constitució Espanyola estableix en l’article 27 que els poders públics inspeccionaran i homologaran el sistema educatiu per a garantir el compliment de les lleis. En relació amb el desenvolupament d’aquest precepte la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació, dedica el títol VII a la inspecció del sistema educatiu.
En aquest marc, concretament en l’article 148, s’estableix que correspon a les administracions públiques competents ordenar, regular i exercir la inspecció educativa dins del respectiu àmbit territorial, al mateix temps que assenyala que la inspecció educativa es realitzarà sobre tots els elements i aspectes del sistema educatiu, a fi d’assegurar el compliment de les lleis, la garantia dels drets i l’observança dels deures de tots els que participen en els processos d’ensenyament i aprenentatge, la millora del sistema i la qualitat i equitat de l’ensenyament. A fi d’aconseguir d’una manera real i efectiva el que s’estableix en aquest article, la mateixa Llei orgànica atorga a les inspectores i inspectors d’educació les funcions i atribucions establides en els articles 151 i 153, respectivament.

L’article 151, estableix entre altres funcions, les de supervisar i controlar, des del punt de vista pedagògic i organitzatiu, el funcionament dels centres educatius, la supervisió de la pràctica docent i la funció directiva, la participació en l’avaluació del sistema educatiu i dels elements que l’integren, així com la de vetlar pel compliment, en els centres educatius, de les lleis, reglaments i altres disposicions vigents que afecten el sistema educatiu.
L’article 153 de la Llei orgànica 2/2006 encomana a la Inspecció d’Educació les atribucions de conéixer directament totes les activitats que es realitzen en els centres educatius, als quals tindran lliure accés, així com examinar i comprovar la documentació acadèmica, pedagògica i administrativa d’aquests; rebre dels restants funcionaris i responsables dels centres i serveis educatius, públics i privats, la necessària col·laboració per al desenvolupament de les seues activitats, per a l’exercici de les quals els inspectors tindran la consideració d’autoritat pública; així com qualssevol altres que li siguen atribuïdes per les Administracions educatives, dins de l’àmbit de les seues competències.

D’altra banda, la Llei orgànica 1/2006, de 10 d’abril, de reforma de la Llei orgànica 5/1982, d’1 de juliol, d’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana, estableix que és de competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de l’ensenyament en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjudici del que es disposa en la Constitució Espanyola, les lleis orgàniques que la despleguen, les facultats exclusives de l’Estat i de l’alta inspecció.
A l’empara d’aquest Estatut d’Autonomia van ser aprovats el Decret 80/2017, del Consell, de 23 de juny pel qual es regula l’actuació, el funcionament i l’organització de la Inspecció d’Educació de la Comunitat Valenciana i l’Ordre 17/2019, de 16 d’abril, de la Conselleria d’Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es desenvolupen l’actuació, el funcionament i l’organització de la Inspecció d’Educació de la Comunitat Valenciana.
L’aprovació d’aquestes normes ha suposat no solament l’actualització i ampliació del marc regulador de la Inspecció d’Educació de la Comunitat Valenciana, sinó, a més, el vehicle a través del qual s’ha tractat d’incrementar l’actuació eficaç i professional de les inspectores i inspectors, així com inspirar la seua organització i funcionament d’acord amb els principis de jerarquia, coordinació i autonomia professional en l’emissió dels seus informes i propostes, participació, planificació, especialització, professionalitat, treball col·laboratiu i avaluació de resultats.

Per a això, l’Ordre 17/2019 ha destinat un important espai a la regulació de la visita d’inspecció tractant d’impulsar un dels caràcters que formen part de l’essència de la Inspecció d’Educació i que, encara hui dia, se situa com una destacada singularitat que defineix la seua identitat, mostrant-se absolutament necessària en la millora de la qualitat dels processos d’ensenyament-aprenentatge, l’avaluació de centres, la funció docent i directiva, l’impuls de la innovació i l’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres, així com en la resolució de conflictes, conciliant o arbitrant solucions amb la participació dels implicats.

Sens dubte, la visita forma part de la gènesi del cos d’inspectors d’educació; no obstant això, aquest fet no ha de ser obstacle perquè la Inspecció d’Educació del segle XXI ajuste la seua actuació a la realitat que s’imposa en el sistema educatiu com a conseqüència, entre altres elements, dels avanços en matèria d’autonomia dels centres educatius i el desenvolupament de l’Administració electrònica.
En relació amb l’increment de l’autonomia dels centres educatius convé assenyalar la importància de la visita d’inspecció en el seu necessari seguiment, amb processos estadístics vàlids per a l’anàlisi de rendició de comptes a través dels quals es puguen inferir conclusions i propostes que redunden en la seua millora contínua. D’altra banda, la Inspecció d’Educació no pot ser aliena al desenvolupament de l’Administració electrònica. Aquesta realitat ha de servir com a oportunitat per a incrementar l’eficàcia i eficiència de la Inspecció d’Educació, relegant les actuacions que s’enfoquen cap al seguiment de rutines burocràtiques, sense calat o mancades de transcendència, i assegurant la participació activa de la inspectora o inspector en les actuacions prioritàries, d’acord amb el pla d’actuació plurianual i el pla general d’actuació anual per la seua incidència significativa en la millora de la qualitat del sistema educatiu en la seua globalitat, així com els centres, serveis i programes. Tot això sense perjudici de la necessària participació activa de la inspectora o inspector en els centres educatius per a la resolució satisfactòria de situacions incidentals.
L’Administració educativa de la Comunitat Valenciana en el desenvolupament de les seues competències a l’empara de la Llei orgànica 1/2006 d’Estatut d’Autonomia de la Comunitat Valenciana i de conformitat amb el Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el número i la denominació de les conselleries i les seues atribucions (DOGV 8572, 17.06.2019), i el Decret 7/2019, de 20 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les secretaries autonòmiques de l’Administració del Consell (DOGV 8576, 21.06.2019), resolc:

Primer. Objecte i àmbit d’aplicació
L’objecte de la present resolució és la regulació de la visita d’inspecció per a l’increment de la implicació activa de les inspectores i inspectors d’educació en els centres, programes i serveis autoritzats per la conselleria competent en matèria d’educació en l’àmbit de la Comunitat Valenciana.

Segon. La visita d’inspecció
La visita d’inspecció comporta una actuació in situ de les inspectores i inspectors que permet un coneixement real dels elements objecte de supervisió a través d’una anàlisi directa i sistemàtica, la qual cosa atorga un destacat valor probatori a les actuacions inspectores.
D’acord amb el que s’estableix en l’article 23 de l’Ordre 17/2019, es defineix la visita d’inspecció com la presència personal, justificada i eficaç, de la inspectora o inspector d’educació en els centres docents públics i privats, així com els serveis i instal·lacions en els quals s’exercisquen les activitats educatives promogudes o autoritzades per la conselleria competent en matèria d’educació. En aquest sentit, es considera la visita com a instrument qualificat de l’acció inspectora per al compliment de les seues finalitats i funcions, que pretén la supervisió, avaluació, assessorament i millora contínua dels processos i resultats que desenvolupen els centres educatius.

També tindrà la consideració de visita d’inspecció l’assistència de les inspectores i inspectors a les reunions convocades pels òrgans centrals de la conselleria amb competències en matèria d’educació així com l’assistència de les inspectores i inspectors nomenats, en representació de l’Administració educativa, per a formar part d’òrgans col·legiats com el Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, comissions d’escolarització, consells socials de centres integrats públics de Formació Professional, consells escolars municipals i qualsevol altre òrgan o comissió legalment constituïts.


Tercer. Atribució per a accedir i visitar els centres, programes i serveis
De conformitat amb el que s’estableix en l’article 4 del Decret 80/2017, a les inspectores i inspectors d’educació se’ls atorguen, entre altres, les següents atribucions:
a) Conéixer, supervisar i assessorar l’organització i el funcionament dels centres, programes i serveis educatius, la pràctica docent i directiva, el procés d’aprenentatge de l’alumnat i el desenvolupament de totes les activitats que en ells es realitzen, i intervindre en la seua avaluació. Per aquest motiu, tindran lliure accés als centres, aules i espais on es desenvolupen aquestes activitats i a la documentació acadèmica, pedagògica i administrativa dels centres docents i serveis educatius, tant públics com privats.
b) Visitar els centres docents públics i privats, així com els serveis i instal·lacions en els quals es desenvolupen activitats educatives promogudes o autoritzades per la conselleria amb competències en matèria d’educació, als quals tindran accés.
Així mateix, les inspectores i inspectors d’educació tenen la consideració d’autoritat pública en l’exercici de les seues funcions. Com a tal, en l’acompliment de les activitats inherents a la visita d’inspecció, rebran de les direccions dels centres i dels membres de la comunitat educativa i serveis educatius, tant públics com privats, així com del personal funcionari, l’ajuda i col·laboració precises per al desenvolupament de la seua activitat.

Quart. Objectius de la visita
1. La visita d’inspecció, com a instrument bàsic de l’acció inspectora, tindrà per objecte la supervisió, l’avaluació i l’assessorament per a la millora contínua dels processos i els resultats que desenvolupen els centres educatius, així com la realització de quantes actuacions siguen necessàries per al compliment de les seues funcions. Per a això, la visita de la inspecció respondrà necessàriament a una concepció actualitzada de supervisió educativa, inspirada en la implicació activa de la inspecció d’educació en els centres i serveis que haurà de complir els objectius següents:
a) Impulsar models de supervisió compartida, multidisciplinària, tant quantitativa com qualitativa, que permeta una visió dinàmica i de futur que permeta preveure les necessitats i aportar claus per a trobar solucions i millores als centres i al sistema en el seu conjunt.
b) Desenvolupar actuacions proactives en tots els àmbits, amb especial èmfasi en el pedagògic i en el de gestió de centres, que garantisquen sempre la incorporació d’algun criteri o instrument de millora, evitant intervencions encaminades a la simple obtenció de dades o informació puntual que l’administració bé ja posseeix, o bé pot obtindre per mitjans electrònics.
2. Sense perjudici del que s’estableix en l’apartat anterior i d’acord amb el que s’estableix en l’article 24 de l’Ordre 17/2019, la visita d’inspecció s’orientarà cap a l’acompliment dels següents objectius específics:
a) Supervisar el funcionament dels centres, programes i serveis educatius en el compliment de les disposicions vigents.
b) Participar en l’avaluació externa dels centres educatius, programes i serveis així com en l’avaluació externa de la funció directiva i docent.
c) Proporcionar orientació i ajuda a l’equip directiu i docent dels centres educatius i fer, en primer lloc, les recomanacions oportunes i si fora necessari els requeriments necessaris per a corregir les deficiències que obstaculitzen el normal desenvolupament de les seues activitats.

d) Orientar i assessorar la comunitat educativa en l’exercici dels seus drets i obligacions.
e) Realitzar actuacions derivades del desenvolupament de la instrucció dels procediments disciplinaris incoats a personal docent i no docent.
f) Detectar les necessitats que es presenten per al correcte funcionament dels centres educatius amb la finalitat d’informar els òrgans corresponents de l’Administració educativa.
g) Identificar, fomentar i col·laborar en la difusió de les bones pràctiques docents i organitzatives.
h) Assessorar els diferents sectors de la comunitat educativa en situacions de desacords o conflictes.

Cinqué. Tipus de visita
1. D’acord amb el que s’estableix en l’article 20 del Decret 80/2017, les visites tindran caràcter ordinari quan el seu objectiu siga l’execució de les tasques derivades del pla general d’actuació anual i extraordinari quan es realitzen a petició de part o d’ofici.
2. En aquest sentit, es defineixen els següents tipus de visita ordinària:
a) Les visites que, fonamentades en el pla d’actuació plurianual, s’orienten a la realització de les actuacions definides com a prioritàries en el pla general d’actuació anual o pla territorial anual.
Les instruccions de la Inspecció General d’Educació per les quals es regulen les actuacions prioritàries preveuran la programació d’aquestes visites prioritàries a fi d’homogeneïtzar la intervenció de les inspectores i inspectors en centres, programes o serveis. Així mateix, amb caràcter general, les visites orientades a la realització de les actuacions prioritàries originaran l’elaboració d’informes d’inspecció normalitzats.

b) Les visites que s’orienten a la realització d’actuacions habituals, identificades amb la regular activitat de les inspectores i inspectors d’educació. La seua programació s’ajustarà al que s’estableix en els diferents plans d’actuació i es destinaran al seguiment ordinari de l’activitat dels centres, a la verificació i constatació de la situació dels mateixos així com a la realització de les funcions inspectores establides en l’article 3 del Decret 80/2017.
c) També tindrà la consideració de visita ordinària aquella el propòsit de la qual siga el desenvolupament de les actuacions establides en els plans específics d’actuació en zona a partir de la detecció de les necessitats i de la valoració del funcionament dels centres, serveis i programes que corresponguen a cada inspectora o inspector d’educació.

3. D’altra banda, tenen consideració de visites extraordinàries o incidentals aquelles que es realitzen per algun fet o situació sobrevinguda, urgent o especial que no s’ha pogut programar amb anterioritat, com accidents o conflictes greus imprevistos. Sense perjudici d’això, també tindrà la consideració de visita extraordinària aquella l’autorització de la qual supose la superació del nombre de visites setmanals fixat en l’article 25.3 de l’Ordre 17/2019.

Sisé. Planificació i organització de la visita
1. En compliment del que s’estableix en l’article 20 del Decret 80/2017 la visita d’inspecció es realitzarà d’acord amb els principis de planificació, coordinació de les actuacions i eficàcia i respondrà als objectius prèviament determinats en el pla d’actuació plurianual, en el pla general anual d’actuacions, en els plans territorials i els plans específics d’actuació en zona.
2. La instrucció de la Inspecció General d’Educació per la qual es desplega el pla general d’actuació anual podrà precisar la relació d’actuacions que requereixen visita i aquelles la visita de les quals es podrà realitzar únicament davant situacions incidentals.
3. D’acord amb el que s’estableix en l’article 25 de l’Ordre 17/2019 la planificació i organització de la visita es regirà pels següents criteris:

a) La planificació i el registre de les visites d’inspecció es realitzarà a través de la plataforma electrònica habilitada per la conselleria amb competències en matèria d’educació per a la gestió de la Inspecció d’Educació.

b) En aquesta plataforma s’hauran de precisar, almenys, els següents aspectes: centre o servei de destinació; tipus de visita; data de realització; hora d’inici i finalització; descripció de la justificació de la visita i òrgan convocant; objecte de la visita; assumptes tractats i assumptes pendents o repercussió per al treball d’inspecció. A més, es farà constar si del resultat de la visita es genera informe d’inspecció, acta, requeriment o recomanacions al centre visitat.
c) Amb caràcter general es podran realitzar fins a dues visites a la setmana sempre que no existisquen prioritats i assumptes urgents en la seu que ho impedisquen. En períodes del curs en els quals s’acumulen actuacions que precisen un increment de visites d’inspecció (avaluació de funcionaris en pràctiques, avaluació de la funció directiva, supervisió dels plans d’actuació per a la millora, entre altres) es podrà autoritzar aquest increment per la inspectora o inspector cap territorial.
d) Amb la finalitat de facilitar l’organització i funcionament del servei, només amb caràcter excepcional podran realitzar-se visites els dies de coordinació establits en cada inspecció territorial i el dia de guàrdia. les visites que excedisquen en número a les establides amb caràcter general es consideraran extraordinàries i estaran condicionades a les necessitats del servei tant de permanència en seu com d’atenció als centres i programes. Addicionalment, haurà d’estar autoritzada prèviament per la prefectura d’inspecció i notificada a la inspectora o inspector coordinador de circumscripció.
e) Davant situacions incidentals o urgents que requerisquen realitzar una visita no planificada, la inspectora o inspector ho posarà en coneixement de la inspectora o inspector cap territorial o de la inspectora o inspector coordinador de circumscripció. Si no fóra possible, es comunicarà una vegada realitzada aquesta visita.

Seté. Pràctica de la visita
Les visites d’inspecció es duran a terme d’ofici, en compliment dels plans de treball autoritzats, a petició de l’òrgan competent o a sol·licitud raonada de qualsevol dels membres de la comunitat educativa. De conformitat amb el que s’estableix en l’article 26 de l’Ordre 17/2019 la pràctica de la visita es regirà, amb caràcter general, pels següents criteris:
a) La visita d’inspecció haurà de programar-se amb l’antelació suficient que permeta a l’òrgan competent l’aprovació, si escau, de la corresponent ordre de comissió. Per a complir amb aquest requisit, la planificació d’activitats setmanals es comunicarà a través de la plataforma electrònica corresponent fins a l’últim dia hàbil previ a la setmana que correspon planificar.

b) Prèviament a l’inici de la visita, excepte situació excepcional, haurà de comunicar-se a la direcció, responsable o titular del centre educatiu tant la finalitat de la visita, com aquelles dades que siguen rellevants per a la seua correcta organització i desenvolupament.
c) Les visites hauran d’estar planificades i ben organitzades, mitjançant la documentació necessària obtinguda de les diferents plataformes i fonts d’informació de manera que la realització siga àgil, fructífera i no sobrecarregue els centres amb la sol·licitud de més dades quan aquestes puguen estar a l’abast de la Inspecció.
d) El temps dedicat a les visites haurà de ser proporcional a l’explicitat en la motivació d’aquestes i en cap cas s’efectuarà una visita per a qualsevol assumpte que es puga realitzar de forma adequada des de la seu de la inspecció territorial.
e) Durant la visita, la Inspecció d’Educació podrà practicar les diligències d’investigació, examen o prova que considere necessàries per a l’objecte de la mateixa i comprovar que les disposicions legals s’observen correctament.
f) En el desenvolupament de la visita, la Inspecció podrà sol·licitar informació a la direcció, responsable o, si escau, titular del centre educatiu així com al personal docent i no docent del centre. Igualment podrà demanar la identificació de les persones que es troben en el centre educatiu inspeccionat, així com el motiu de la seua presència allí.
g) La inspectora o inspector podrà fer-se acompanyar en la visita, previ coneixement i acceptació de la inspectora o inspector cap territorial, per un altre membre de la Inspecció d’Educació, per personal docent, per personal de suport de la Inspecció o qualsevol altre personal tècnic de l’Administració educativa que estime necessari per al millor desenvolupament de la funció inspectora.
h) Quan de la visita es deriven desviaments respecte a la normativa vigent, s’instarà i orientarà el centre cap a l’adequació corresponent i, en cas de persistir tal desviament, s’emetrà l’informe de requeriment establit oficialment que haurà de contindre el termini per a dur a terme l’esmena.
i) La realització de les visites i qualssevol altres actuacions programades en el pla setmanal no seran obstacle perquè els inspectors estiguen localitzables i es mantinguen diàriament al corrent de quants assumptes requerisquen la seua intervenció o la seua presència en la seu territorial.

Huité. Seguiment de la visita
1. La inspectora o inspector cap territorial o les inspectores i inspectors coordinadors de circumscripció autoritzaran les visites planificades a través de la plataforma electrònica habilitada per la conselleria amb competències en matèria d’educació per a la gestió de la Inspecció d’Educació. Així mateix, realitzaran la supervisió de les visites executades, l’adequació als horaris ressenyats en la plataforma informàtica i el correcte emplenament del registre de les visites d’inspecció.
2. Les inspectores i inspectors d’Educació deixaran constància de les actuacions realitzades en els centres educatius a través de la plataforma electrònica habilitada per a la gestió de la Inspecció d’Educació. Aquesta informació ha de facilitar el seguiment de les intervencions i actuacions realitzades per les inspectores i inspectors així com facilitar i orientar la seua actuació en el marc dels procediments de canvi de zona d’intervenció.

3. De conformitat amb el que s’estableix en l’article 26.2 de l’Ordre 17/2019, es podrà establir un sistema electrònic amb objecte que la informació relacionada amb la visita d’inspecció corresponent als assumptes tractats, assumptes pendents i recomanacions al centre educatiu s’inserisca en la plataforma electrònica per a la gestió dels centres educatius.


Disposició transitòria

Única. Adequació del sistema de gestió de la Inspecció d’Educació

El sistema de gestió de la Inspecció d’Educació s’adequarà gradualment a tot el que disposa la present resolució, en el termini de dotze mesos a partir de la data de l’entrada en vigor.


Disposició derogatòria

Única. Derogació de normativa anterior
Queda derogada la Resolució d’1 de juliol de 1988, de la Direcció General d’Ordenació i Innovació Educativa, per la qual es regula la visita d’inspecció, així com la resta de disposicions d’igual o inferior rang que s’oposen al que s’estableix en la present resolució.


Disposicions finals

Disposició final primera. Desplegament normatiu
S’autoritza l’inspector o inspectora general d’educació a dictar les instruccions necessàries per al desenvolupament dels models d’informe que es deriven de la realització de la visita d’inspecció.


Disposició final segona. Entrada en vigor
La present resolució entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 29 de juliol de 2019.– El secretari autonòmic d’Educació i Formació Professional: Miguel Soler Gracia.

linea
Mapa web