Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

RESOLUCIÓ de 24 de juliol de 2017, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 30/11-AIA Sinarcas. [2017/7408]

(DOGV núm. 8115 de 29.08.2017) Ref. Base de dades 007660/2017

RESOLUCIÓ de 24 de juliol de 2017, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 30/11-AIA Sinarcas. [2017/7408]
De conformitat amb l’article 28 del Decret 162/1990, de 15 d’octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s’aprova el Reglament per a l’Execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d’impacte ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració d’impacte ambiental, resolc:


Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració d’impacte ambiental corresponent a l’expedient 30/11-AIA Sinarcas.


«Declaració d’impacte ambiental
Expedient: 30/2011 AIA.
Promotor: Isidro Salón Clemente.
Autoritat substantiva: Ajuntament de Sinarcas.
Objecte del projecte: construcció d’explotació avícola de recria de polletes.
Localització: Polígon 511 parcel·les 8, 9 i 12, Sinarcas (València).

Descripció del projecte.
Es pretén la construcció d’una explotació avícola de recria de polletes amb 218.880 places de capacitat. La superfície total de parcel·la, segons les dades del cadastre manejades, és de 37.854 m².
S’ha previst la construcció de dues naus de dimensions idèntiques, 100,20 x 157,77 m, superfície construïda per nau 1.780,55 m². Cada una d’aquestes naus comptarà amb un local tècnic adossat de 16 m² i una caseta on es trobarà el sistema de refrigeració de les naus, superfície construïda 16,19 m². Es construirà a més un magatzem de 100 m². La superfície total construïda serà de 3.757,86 m².
El procés productiu consistirà en la cria de polletes. Els animals entren en la instal·lació amb un dia de vida i hi romanen fins a les 18 setmanes, moment en què seran traslladats a les naus de posta d’altres explotacions. S’estima que podran dur-se a terme 2,5 cicles de cria a l’any. Els animals es criaran en gàbies disposades en bateria, 6 files de gàbies de 5 altures cada una. Capacitat total prevista per a cada nau 109.440 gallines.
L’abastiment d’aigua s’obtindrà d’una captació d’aigua subterrània que es pretén executar. El consum s’ha estimat tenint en compte l’aigua necessària per a l’alimentació dels animals, la neteja dels locals i el consum del personal de la instal·lació. El volum anual resultant serà de 4.068,50 m³. Es disposarà d’una connexió amb la xarxa de distribució elèctrica per a l’abastiment d’energia.

La massa anual de dejeccions a gestionar s’ha estimat en 4.377,60 t. En l’interior de la nau, davall de cada pis de gàbies, es disposarà de cintes transportadores per a l’arreplega de dejeccions. Aquestes cintes estaran connectades amb una cinta coberta transversal que condueix el producte a l’exterior. El gestor contractat carregarà directament les dejeccions en el camió des de l’eixida d’aquestes cintes. Com a mesura protectora i per als casos en què s’haja de realitzar un emmagatzematge temporal en la instal·lació, davall l’eixida de cada cinta s’executarà una solera impermeabilitzada de formigó de 15 cm de grossària i 100 m² de superfície. Aquesta solera estarà connectada amb un pouet per a l’arreplega i emmagatzematge de lixiviats. L’aigua de neteja dels locals s’evaporarà amb ajuda del sistema de ventilació de les naus. Les aigües residuals sanitàries s’emmagatzemaran en un depòsit estanc fins a ser retirades per al seu tractament en la depuradora municipal.

La instal·lació disposarà de les mesures de control higiènic sanitàries exigibles a aquest tipus d’instal·lacions.


Tramitació administrativa
En data 23 de febrer de 2011, l’Ajuntament de Sinarcas remet una còpia del projecte, estudi d’impacte ambiental i de l’expedient municipal tramitat corresponent a una instal·lació avícola d’engreixament de pollastres d’engreix (broilers). S’obri l’expedient d’avaluació ambiental 30/11-AIA.
Una vegada analitzada la documentació presentada i amb l’objecte de dur a terme l’adequada avaluació de les repercussions ambientals del projecte, en data 11 d’abril de 2011, es requereix l’ampliació de l’estudi d’impacte ambiental. La documentació sol·licitada es remet en data 24 de juny de 2011 i el 17 de febrer de 2012. Les consultes i tràmits realitzats en relació amb el risc d’inundació detectat en l’àmbit del projecte s’explica en el següent apartat d’aquest document.

El tràmit d’informació pública del projecte es va dur a terme per mitjà de la publicació del corresponent edicte, anunci en el Butlletí Oficial de la Província de València número 9, de data 12 de gener de 2011, i amb la comunicació als veïns contigus. Durant el tràmit esmentat no es van presentar al·legacions.

Consultes realitzades
A través de la cartografia del pla d’acció territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del risc d’inundació a la Comunitat Valenciana (PATRICOVA), E:1:25.000, es determina l’existència d’un risc de nivell 6 que afecta la parcel·la de l’actuació, corresponent a la zona inundable denominada VI08 semi-endorreisme de Sinarcas.
En data 20 de febrer de 2012, es remet consulta al Servei d’Infraestructura Verda i Paisatge de la Conselleria d’Infraestructures, Territori i Medi ambient, com a òrgan competent en la matèria. En el seu informe de resposta, de data 9 de maig de 2012, l’organisme esmentat confirma l’existència d’un risc, segons la informació cartogràfica disponible i, tenint en compte l’escala manejada en la cartografia citada, sol·licita que es concrete el risc adés esmentat en la parcel·la d’actuació, a través del corresponent estudi d’inundabilitat.
En data 23 de maig de 2012, s’informa l’ajuntament sobre l’existència del dit risc. En data 24 juliol de 2012, el promotor remitent el corresponent estudi d’inundabilitat que és remés a l’òrgan competent.

En data 3 de desembre de 2012 es manté una reunió amb el tècnic del Servei d’Infraestructura Verda i Paisatge i els tècnics redactors del projecte. En la reunió es comunica la intenció del promotor de modificar el projecte.
En data 14 de maig de 2013, es remet la nova versió del projecte. Els canvis plantejats impliquen la vinculació de dues noves parcel·les a l’explotació ramadera, parcel·les 8 i 9 del polígon 511, que són contigües amb la parcel·la 12. Es modifica l’orientació productiva de l’explotació avícola, passant de l’enceball de pollastres d’engreix a la recria de polletes. Les construccions s’executaran en la zona nord de les parcel·les 8 i 9. Les característiques de la nova instal·lació plantejada s’han resumit en l’apartat de descripció del projecte de la present declaració d’impacte ambiental.
El nou estudi d’inundabilitat elaborat, considerant la nova localització, és remés al Servei d’Infraestructura Verda i Paisatge per a la seua avaluació, data 24 de maig de 2013. En data 20 de gener de 2014 es rep l’informe de resposta.
L’òrgan competent conclou que després de l’anàlisi de l’estudi d’inundabilitat elaborat l’actuació resulta compatible amb la normativa del PATRICOVA i considera que les mesures plantejades són adequades des del punt de vista de l’afecció a tercers i de la millora del risc.

Les mesures plantejades suposaran:
– Segons l’esmentada cartografia, per a un període de retorn de 500 anys, els calats resultants en les parcel·les 8 i 9 són de fins a 0,5 m. En la zona nord d’ambdós parcel·les els calats van de 0,1 a 0,2 m, per la qual cosa s’ha proposat el trasllat de les naus a aquesta zona.
– S’ha proposat l’explanació de les parcel·les 8 i 9, la qual cosa suposarà l’elevació del terreny 0,3 m en la zona junt amb el canal de drenatge, llinda sud d’ambdós parcel·les. També s’ha previst un desmunte en la zona junt amb el llit de la Cobañera, mesura que haurà d’obtindre l’autorització prèvia per part de l’organisme de conca corresponent.
– S’ha proposat abaixar la cota del terreny 0,2 m (com a màxim) en una franja de 60 m en la parcel·la 12 amb el fi corregir l’elevació de l’altura i extensió de la inundació en la secció d’aigües amunt, derivada de l’actuació proposada en les parcel·les cadastrals 8 i 9.
– Com a mesura addicional a les ja propostes en l’estudi d’inundabilitat, el Servei d’Ordenació del Territori considera adequat l’execució d’un mur de terres de 0,5 m en el límit sud de la parcel·la, amb la qual cosa quedaria confirmada la no-inundabilitat de la parcel·la. Aquest organisme recomana que el mur quede reculat dins de la parcel·la per a no forçar el flux de corrent en el canal.

Consideracions legals
1. Segons l’informe de l’arquitecte tècnic municipal, de data 24 de març de 2010, l’explotació projectada es localitzarà sobre sòl no urbanitzable aptitud zona agrícola ramader, on l’ús proposat és compatible.

El projecte plantejat compta amb l’informe favorable de la Conselleria d’Agricultura, Pesca, Alimentació i Aigua d’acord amb el que estableix la legislació sectorial vigent. Data de l’informe 11 de juny de 2010. Considerant el canvi d’ubicació i d’orientació productiva que s’ha plantejat durant la tramitació d’aquest expedient, es considera que hauria de sol·licitar-se nova consulta a l’organisme esmentat, a fi que aquest determine la idoneïtat dels canvis introduïts en aquelles matèries de la seua competència.
2. L’activitat proposada no afecta cap espai natural protegit de la província de València ni cap espai natural actualment inclòs en l’àmbit de plans d’ordenació dels recursos naturals o plans rectors d’ús i gestió aprovats, en tramitació o en redacció, o alguna altra figura reglamentada en desplegament de la Llei 11/1994, d’espais naturals protegits de la Comunitat Valenciana, modificada per la Llei 16/2010, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d’organització de la Generalitat.
3. Les parcel·les 8 i 9 es troben parcialment en zona de servitud i de policia del llit Rambla de la Cobañera. El desmunt previst junt amb el llit per a l’explanació de la parcel·la així com la construcció de les naus en la zona de policia, queda supeditat a l’obtenció de la corresponent autorització per part de l’organisme de conca segons el que estableix el text refós de la llei d’aigües vigent.

4. Respecte al risc d’inundació que afecta l’àmbit del projecte, analitzat l’estudi d’inundabilitat presentat, el Servei d’Ordenació del Territori considera que les mesures plantejades resulten adequades des del punt de vista de l’afecció a tercers i de la millora del risc, sent l’actuació compatible amb la normativa urbanística del pla d’acció territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del risc d’inundació a la Comunitat Valenciana (PATRICOVA).

Consideracions ambientals
1. La zona d’actuació es localitza en una plana ocupada per terres de cultiu dedicades majoritàriament a labor de secà i al cultiu del raïm. En la zona es localitzen a més altres explotacions ramaderes.
El llit de la Rambla de la Cobañera estableix el límit nord de les parcel·les cadastrals 8 i 9. La línia que limita aquestes dues parcel·les i la parcel·la 12 és un canal artificial de drenatge de l’àrea semiendorreica del Campillo, situada a l’oest de l’actuació. Ambdós llits discorren en aquesta zona entre terrenys agrícola i que no presenta valors ambientals significatius.
El risc d’inundació present en l’àmbit ve determinat per la presència d’aquests dos llits. Segons l’estudi geomorfològic relatiu a la cartografia de perillositat per inundació, pertanyent al sistema nacional de cartografia de zones inundables (SNCZI) els problemes d’inundació en la zona s’originarien principalment per entollada, si bé podrien produir-se també pel desbordament de llits. La major afecció per risc d’inundació la presenta l’esmentat canal de drenatge.

Per a la millora del risc i minimitzar l’afecció a tercers, en la fase d’execució del projecte, s’hauran d’aplicar les mesures protectores plantejades en l’estudi d’inundabilitat i la mesura addicional proposta per l’òrgan competent.
2. L’erosió potencial en la parcel·la està valorada com a molt baixa, amb pèrdues de sòl estimades entre els 0 i 7 tones per hectàrea i any. A fi de minimitzar la pèrdua de sòl en la parcel·la:
– Els talussos generats per a l’execució del projecte hauran d’estabilitzar-se per mitjà de revegetació o l’ús d’elements naturals.
– La superfície lliure de parcel·la, aquella que no estiga ocupada per les construccions i camins de servei interior de la instal·lació, mantindrà el seu ús agrari o els dotarà d’una coberta vegetal adequada.
– Els punts d’evacuació de les pluvials hauran de comptar amb elements de protecció enfront de l’erosió hídrica.
4. El municipi de Sinarcas no té la consideració de zona vulnerable segons el Decret 13/2000, de 25 de gener, del Govern Valencià, pel qual es designen, en l’àmbit de la Comunitat Valenciana, determinats municipis com a zones vulnerables a la contaminació de les aigües per nitrats provinents de fonts agràries. La vulnerabilitat a la contaminació d’aqüífers està valorada com a mitjana.
Les naus de cria d’animals comptaran amb soleres de formigó impermeabilitzat. Les dejeccions animals seran gestionades a través d’una empresa externa autoritzada que les carregarà directament en el camió en l’eixida de la cinta. En casos puntuals, les dejeccions s’hauran d’emmagatzemar en la instal·lació. Per a això, s’ha previst que les zones situades davall l’eixida de les cintes d’evacuació de gallinassa compten amb una solera de formigó impermeabilitzat de 100 m² de superfície. S’indica que els temps d’emmagatzematge en aquesta solera, en tot cas, seran inferiors a una setmana, per la qual cosa es considera que es disposa de superfície suficient.
Les soleres estaran connectades amb un pouet per a l’arreplega i emmagatzematge de lixiviats, que haurà d’estar igualment impermeabilitzat i comptar amb una capacitat adequada. Els lixiviats que s’hi emmagatzemen hauran de ser adequadament gestionats. A fi d’evitar la incorporació d’escolaments i facilitar l’emmagatzematge de dejeccions, ambdós elements hauran de comptar amb proteccions laterals adequades.
5. Les zones destinades a l’emmagatzematge de residus hauran de ser cobertes i es disposarà de contenidors adequats per a l’emmagatzematge segregat dels diferents tipus de residus. La gestió final haurà de dur-se a terme d’acord amb la seua naturalesa i perillositat de cada un dels residus emmagatzemats.
El programa de neteja i desinfecció inclourà els depòsits d’emmagatzematge de cadàvers. La seua localització dins de la parcel·la, a més de complir amb els condicionants de caràcter sanitari, haurà d’estar allunyada dels llits presents i de les zones inundables determinades en l’estudi.
6. L’abastiment d’aigua procedirà d’una captació d’aigua subterrània situada dins de la parcel·la d’actuació, per a la que s’està tramitant la corresponent concessió d’aigües subterrànies, segons va informar la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en el seu informe de 4 de febrer de 2011. A fi de garantir la disponibilitat de recursos hídrics per a l’explotació, previ a l’inici de l’activitat, haurà de quedar justificat que la captació esmentada es troba ja regularitzada davant l’organisme de conca corresponent, d’acord amb el que estableix la llei d’aigües.

7. Les aigües residuals sanitàries s’emmagatzemaran en un depòsit estanc fins al seu transport i gestió en la depuradora municipal. S’ha estimat una producció d’aigües residuals sanitàries de 35 m³/any, cabal estimat a partir de valors mitjans de referència. Aquest valor es considera sobreestimat, per la qual cosa, per a justificar la producció real d’aigües residuals sanitàries de la instal·lació i que se’n realitza una gestió adequada durant l’exercici de l’activitat, s’haurà de conservar la documentació acreditativa de cada una de les entregues d’aigua residual que es duga a terme.
En aquest mateix sentit i com a mesura per a millorar el control del procés productiu, durant la fase de funcionament, el responsable de la instal·lació haurà de portar al dia un llibre de registre on quede constància de la freqüència amb què s’efectua la retirada de les dejeccions ramaderes així com de la quantitat retirada.

Consideracions jurídiques
El projecte examinat constitueix un dels supòsits fàctics en què resulta preceptiva la formulació d’una declaració d’impacte ambiental, prèvia a la resolució administrativa que s’adopte per a l’aprovació definitiva d’aquell, segons es desprèn de l’article 5è de la Llei d’impacte ambiental i concordants del seu reglament, annex I, apartat 1.h.

En l’expedient s’han observat els tràmits previstos en el Decret 162/1990, de 15 d’octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s’aprova el Reglament d’Impacte Ambiental; en la Llei 2/1989, de 3 de març, de la Generalitat Valenciana i en les altres disposicions que se li apliquen.
L’article 15 del Decret 85/2013, de 28 de juny, del Consell, pel qual s’aprova el reglament orgànic i funcional de la Conselleria d’Infraestructures, Territori i Medi Ambient, atribueix a la Direcció General d’Avaluació Ambiental i Territorial la competència en matèria d’avaluació ambiental estratègica i de projectes.
Per tot l’anterior, fent ús de les facultats que tinc legalment atribuïdes, emet la següent:

Declaració d’impacte ambiental

Primer
Es proposa estimar acceptable, només als efectes ambientals i sense perjuí de l’obtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que se li apliquen, el projecte de construcció d’una explotació avícola d’engreixament, que s’ubicarà en el polígon 511 parcel·les 8, 9 i 12, al terme municipal de Sinarcas, i que promou Isidro Salón Clemente, sempre que aquest es desenvolupe d’acord amb les previsions de l’estudi d’impacte ambiental i els condicionants i modificacions establits a continuació:


Segon
1. Previ a l’inici de l’activitat, haurà de quedar justificat que la captació es troba regularitzada davant l’organisme de conca corresponent, d’acord amb el que estableix la llei d’aigües.
2. S’hauran d’executar les mesures protectores plantejades en l’estudi d’inundabilitat tramitat per a aquest projecte i la mesura addicional proposta pel Servei d’Ordenació del Territori en el seu informe de gener de 2014.
3. A fi de minimitzar la pèrdua de sòl en la parcel·la:
– Els talussos generats per a l’execució del projecte hauran d’estabilitzar-se per mitjà de revegetació o l’ús d’elements naturals.
– La superfície lliure de parcel·la, aquella que no estiga ocupada per les construccions i camins de servei interior de la instal·lació, mantindrà el seu ús agrari o els dotarà d’una coberta vegetal adequada.
– Els punts d’evacuació de les pluvials hauran de comptar amb elements de protecció enfront de l’erosió hídrica.
4. A fi d’evitar la incorporació d’escolaments i facilitar l’emmagatzematge de dejeccions, tant la solera prevista com el pouet de lixiviats hauran de comptar amb proteccions laterals d’altura adequada.
El pouet d’emmagatzematge haurà de ser impermeable. Els lixiviats que s’hi emmagatzemen hauran de ser adequadament gestionats.
5. Les zones d’emmagatzematge de residus hauran d’estar cobertes i es disposarà de contenidors adequats per al seu emmagatzematge segregat. La gestió final haurà de dur-se a terme d’acord amb la seua naturalesa i perillositat de cada un dels residus emmagatzemats.
6. La zona d’emmagatzematge de cadàvers haurà de situar-se allunyada dels llits presents en l’àmbit del projecte i de les zones inundables determinades en l’estudi d’inundabilitat El programa de neteja i desinfecció previst per a la instal·lació inclourà aquest element.
7. El responsable de la instal·lació haurà de portar al dia un llibre de registre on quede constància de la freqüència amb què s’efectua la retirada de gallinassa així com de la quantitat retirada.
8. Durant l’exercici de l’activitat, s’haurà de conservar la documentació que acredite la gestió d’aigües residuals sanitàries proposada.

9. Qualsevol modificació o ampliació del projecte presentat, així com si es detectara algun impacte ambiental no previst en l’estudi d’impacte ambiental, haurà de ser comunicat a l’òrgan ambiental competent que establirà, si escau, l’aplicació de noves mesures correctores.


Tercer
Notificar als interessats que contra la present resolució, atès que no és un acte definitiu en via administrativa, no es pot interposar cap recurs; la qual cosa no és inconvenient perquè puguen utilitzar-se els mitjans que en defensa del seu dret consideren pertinents.

Quart
Publicar la present declaració d’impacte ambiental en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de forma reglamentària, d’acord amb el que disposa l’article 28 del Decret 162/1990, de 15 d’octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s’aprova el Reglament per a l’Execució de la Llei 2/1989, de 3 de març, d’impacte ambiental.


València, 17 de febrer de 2014.– El director general d’Avaluació Ambiental i Territorial: Juan Giner Corell».

València, 24 de juliol de 2017.– El director general de Medi Natural i d’Avaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.

linea
Mapa web