RESOLUCIÓ de 24 de juliol de 2017, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 30/11-AIA Sinarcas. [2017/7408]
(DOGV núm. 8115 de 29.08.2017) Ref. Base de dades 007660/2017
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 24.07.2017 Aquesta disposició afecta: Afecta: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Agricultura, Medi Ambient, Canvi Climàtic i Desenvolupament Rural Grup temàtic: Impacte ambiental
RESOLUCIÓ de 24 de juliol de 2017, de la Direcció General de Medi Natural i d'Avaluació Ambiental, per la qual s'ordena la publicació de la declaració d'impacte ambiental corresponent a l'expedient 30/11-AIA Sinarcas. [2017/7408]
De conformitat amb larticle 28 del Decret 162/1990, de 15 doctubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual saprova el Reglament per a lExecució de la Llei 2/1989, de 3 de març, dimpacte ambiental, el qual estableix la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la declaració dimpacte ambiental, resolc:
Publicar en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana la declaració dimpacte ambiental corresponent a lexpedient 30/11-AIA Sinarcas.
«Declaració dimpacte ambiental
Expedient: 30/2011 AIA.
Promotor: Isidro Salón Clemente.
Autoritat substantiva: Ajuntament de Sinarcas.
Objecte del projecte: construcció dexplotació avícola de recria de polletes.
Localització: Polígon 511 parcel·les 8, 9 i 12, Sinarcas (València).
Descripció del projecte.
Es pretén la construcció duna explotació avícola de recria de polletes amb 218.880 places de capacitat. La superfície total de parcel·la, segons les dades del cadastre manejades, és de 37.854 m².
Sha previst la construcció de dues naus de dimensions idèntiques, 100,20 x 157,77 m, superfície construïda per nau 1.780,55 m². Cada una daquestes naus comptarà amb un local tècnic adossat de 16 m² i una caseta on es trobarà el sistema de refrigeració de les naus, superfície construïda 16,19 m². Es construirà a més un magatzem de 100 m². La superfície total construïda serà de 3.757,86 m².
El procés productiu consistirà en la cria de polletes. Els animals entren en la instal·lació amb un dia de vida i hi romanen fins a les 18 setmanes, moment en què seran traslladats a les naus de posta daltres explotacions. Sestima que podran dur-se a terme 2,5 cicles de cria a lany. Els animals es criaran en gàbies disposades en bateria, 6 files de gàbies de 5 altures cada una. Capacitat total prevista per a cada nau 109.440 gallines.
Labastiment daigua sobtindrà duna captació daigua subterrània que es pretén executar. El consum sha estimat tenint en compte laigua necessària per a lalimentació dels animals, la neteja dels locals i el consum del personal de la instal·lació. El volum anual resultant serà de 4.068,50 m³. Es disposarà duna connexió amb la xarxa de distribució elèctrica per a labastiment denergia.
La massa anual de dejeccions a gestionar sha estimat en 4.377,60 t. En linterior de la nau, davall de cada pis de gàbies, es disposarà de cintes transportadores per a larreplega de dejeccions. Aquestes cintes estaran connectades amb una cinta coberta transversal que condueix el producte a lexterior. El gestor contractat carregarà directament les dejeccions en el camió des de leixida daquestes cintes. Com a mesura protectora i per als casos en què shaja de realitzar un emmagatzematge temporal en la instal·lació, davall leixida de cada cinta sexecutarà una solera impermeabilitzada de formigó de 15 cm de grossària i 100 m² de superfície. Aquesta solera estarà connectada amb un pouet per a larreplega i emmagatzematge de lixiviats. Laigua de neteja dels locals sevaporarà amb ajuda del sistema de ventilació de les naus. Les aigües residuals sanitàries semmagatzemaran en un depòsit estanc fins a ser retirades per al seu tractament en la depuradora municipal.
La instal·lació disposarà de les mesures de control higiènic sanitàries exigibles a aquest tipus dinstal·lacions.
Tramitació administrativa
En data 23 de febrer de 2011, lAjuntament de Sinarcas remet una còpia del projecte, estudi dimpacte ambiental i de lexpedient municipal tramitat corresponent a una instal·lació avícola dengreixament de pollastres dengreix (broilers). Sobri lexpedient davaluació ambiental 30/11-AIA.
Una vegada analitzada la documentació presentada i amb lobjecte de dur a terme ladequada avaluació de les repercussions ambientals del projecte, en data 11 dabril de 2011, es requereix lampliació de lestudi dimpacte ambiental. La documentació sol·licitada es remet en data 24 de juny de 2011 i el 17 de febrer de 2012. Les consultes i tràmits realitzats en relació amb el risc dinundació detectat en làmbit del projecte sexplica en el següent apartat daquest document.
El tràmit dinformació pública del projecte es va dur a terme per mitjà de la publicació del corresponent edicte, anunci en el Butlletí Oficial de la Província de València número 9, de data 12 de gener de 2011, i amb la comunicació als veïns contigus. Durant el tràmit esmentat no es van presentar al·legacions.
Consultes realitzades
A través de la cartografia del pla dacció territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del risc dinundació a la Comunitat Valenciana (PATRICOVA), E:1:25.000, es determina lexistència dun risc de nivell 6 que afecta la parcel·la de lactuació, corresponent a la zona inundable denominada VI08 semi-endorreisme de Sinarcas.
En data 20 de febrer de 2012, es remet consulta al Servei dInfraestructura Verda i Paisatge de la Conselleria dInfraestructures, Territori i Medi ambient, com a òrgan competent en la matèria. En el seu informe de resposta, de data 9 de maig de 2012, lorganisme esmentat confirma lexistència dun risc, segons la informació cartogràfica disponible i, tenint en compte lescala manejada en la cartografia citada, sol·licita que es concrete el risc adés esmentat en la parcel·la dactuació, a través del corresponent estudi dinundabilitat.
En data 23 de maig de 2012, sinforma lajuntament sobre lexistència del dit risc. En data 24 juliol de 2012, el promotor remitent el corresponent estudi dinundabilitat que és remés a lòrgan competent.
En data 3 de desembre de 2012 es manté una reunió amb el tècnic del Servei dInfraestructura Verda i Paisatge i els tècnics redactors del projecte. En la reunió es comunica la intenció del promotor de modificar el projecte.
En data 14 de maig de 2013, es remet la nova versió del projecte. Els canvis plantejats impliquen la vinculació de dues noves parcel·les a lexplotació ramadera, parcel·les 8 i 9 del polígon 511, que són contigües amb la parcel·la 12. Es modifica lorientació productiva de lexplotació avícola, passant de lenceball de pollastres dengreix a la recria de polletes. Les construccions sexecutaran en la zona nord de les parcel·les 8 i 9. Les característiques de la nova instal·lació plantejada shan resumit en lapartat de descripció del projecte de la present declaració dimpacte ambiental.
El nou estudi dinundabilitat elaborat, considerant la nova localització, és remés al Servei dInfraestructura Verda i Paisatge per a la seua avaluació, data 24 de maig de 2013. En data 20 de gener de 2014 es rep linforme de resposta.
Lòrgan competent conclou que després de lanàlisi de lestudi dinundabilitat elaborat lactuació resulta compatible amb la normativa del PATRICOVA i considera que les mesures plantejades són adequades des del punt de vista de lafecció a tercers i de la millora del risc.
Les mesures plantejades suposaran:
Segons lesmentada cartografia, per a un període de retorn de 500 anys, els calats resultants en les parcel·les 8 i 9 són de fins a 0,5 m. En la zona nord dambdós parcel·les els calats van de 0,1 a 0,2 m, per la qual cosa sha proposat el trasllat de les naus a aquesta zona.
Sha proposat lexplanació de les parcel·les 8 i 9, la qual cosa suposarà lelevació del terreny 0,3 m en la zona junt amb el canal de drenatge, llinda sud dambdós parcel·les. També sha previst un desmunte en la zona junt amb el llit de la Cobañera, mesura que haurà dobtindre lautorització prèvia per part de lorganisme de conca corresponent.
Sha proposat abaixar la cota del terreny 0,2 m (com a màxim) en una franja de 60 m en la parcel·la 12 amb el fi corregir lelevació de laltura i extensió de la inundació en la secció daigües amunt, derivada de lactuació proposada en les parcel·les cadastrals 8 i 9.
Com a mesura addicional a les ja propostes en lestudi dinundabilitat, el Servei dOrdenació del Territori considera adequat lexecució dun mur de terres de 0,5 m en el límit sud de la parcel·la, amb la qual cosa quedaria confirmada la no-inundabilitat de la parcel·la. Aquest organisme recomana que el mur quede reculat dins de la parcel·la per a no forçar el flux de corrent en el canal.
Consideracions legals
1. Segons linforme de larquitecte tècnic municipal, de data 24 de març de 2010, lexplotació projectada es localitzarà sobre sòl no urbanitzable aptitud zona agrícola ramader, on lús proposat és compatible.
El projecte plantejat compta amb linforme favorable de la Conselleria dAgricultura, Pesca, Alimentació i Aigua dacord amb el que estableix la legislació sectorial vigent. Data de linforme 11 de juny de 2010. Considerant el canvi dubicació i dorientació productiva que sha plantejat durant la tramitació daquest expedient, es considera que hauria de sol·licitar-se nova consulta a lorganisme esmentat, a fi que aquest determine la idoneïtat dels canvis introduïts en aquelles matèries de la seua competència.
2. Lactivitat proposada no afecta cap espai natural protegit de la província de València ni cap espai natural actualment inclòs en làmbit de plans dordenació dels recursos naturals o plans rectors dús i gestió aprovats, en tramitació o en redacció, o alguna altra figura reglamentada en desplegament de la Llei 11/1994, despais naturals protegits de la Comunitat Valenciana, modificada per la Llei 16/2010, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i dorganització de la Generalitat.
3. Les parcel·les 8 i 9 es troben parcialment en zona de servitud i de policia del llit Rambla de la Cobañera. El desmunt previst junt amb el llit per a lexplanació de la parcel·la així com la construcció de les naus en la zona de policia, queda supeditat a lobtenció de la corresponent autorització per part de lorganisme de conca segons el que estableix el text refós de la llei daigües vigent.
4. Respecte al risc dinundació que afecta làmbit del projecte, analitzat lestudi dinundabilitat presentat, el Servei dOrdenació del Territori considera que les mesures plantejades resulten adequades des del punt de vista de lafecció a tercers i de la millora del risc, sent lactuació compatible amb la normativa urbanística del pla dacció territorial de caràcter sectorial sobre prevenció del risc dinundació a la Comunitat Valenciana (PATRICOVA).
Consideracions ambientals
1. La zona dactuació es localitza en una plana ocupada per terres de cultiu dedicades majoritàriament a labor de secà i al cultiu del raïm. En la zona es localitzen a més altres explotacions ramaderes.
El llit de la Rambla de la Cobañera estableix el límit nord de les parcel·les cadastrals 8 i 9. La línia que limita aquestes dues parcel·les i la parcel·la 12 és un canal artificial de drenatge de làrea semiendorreica del Campillo, situada a loest de lactuació. Ambdós llits discorren en aquesta zona entre terrenys agrícola i que no presenta valors ambientals significatius.
El risc dinundació present en làmbit ve determinat per la presència daquests dos llits. Segons lestudi geomorfològic relatiu a la cartografia de perillositat per inundació, pertanyent al sistema nacional de cartografia de zones inundables (SNCZI) els problemes dinundació en la zona soriginarien principalment per entollada, si bé podrien produir-se també pel desbordament de llits. La major afecció per risc dinundació la presenta lesmentat canal de drenatge.
Per a la millora del risc i minimitzar lafecció a tercers, en la fase dexecució del projecte, shauran daplicar les mesures protectores plantejades en lestudi dinundabilitat i la mesura addicional proposta per lòrgan competent.
2. Lerosió potencial en la parcel·la està valorada com a molt baixa, amb pèrdues de sòl estimades entre els 0 i 7 tones per hectàrea i any. A fi de minimitzar la pèrdua de sòl en la parcel·la:
Els talussos generats per a lexecució del projecte hauran destabilitzar-se per mitjà de revegetació o lús delements naturals.
La superfície lliure de parcel·la, aquella que no estiga ocupada per les construccions i camins de servei interior de la instal·lació, mantindrà el seu ús agrari o els dotarà duna coberta vegetal adequada.
Els punts devacuació de les pluvials hauran de comptar amb elements de protecció enfront de lerosió hídrica.
4. El municipi de Sinarcas no té la consideració de zona vulnerable segons el Decret 13/2000, de 25 de gener, del Govern Valencià, pel qual es designen, en làmbit de la Comunitat Valenciana, determinats municipis com a zones vulnerables a la contaminació de les aigües per nitrats provinents de fonts agràries. La vulnerabilitat a la contaminació daqüífers està valorada com a mitjana.
Les naus de cria danimals comptaran amb soleres de formigó impermeabilitzat. Les dejeccions animals seran gestionades a través duna empresa externa autoritzada que les carregarà directament en el camió en leixida de la cinta. En casos puntuals, les dejeccions shauran demmagatzemar en la instal·lació. Per a això, sha previst que les zones situades davall leixida de les cintes devacuació de gallinassa compten amb una solera de formigó impermeabilitzat de 100 m² de superfície. Sindica que els temps demmagatzematge en aquesta solera, en tot cas, seran inferiors a una setmana, per la qual cosa es considera que es disposa de superfície suficient.
Les soleres estaran connectades amb un pouet per a larreplega i emmagatzematge de lixiviats, que haurà destar igualment impermeabilitzat i comptar amb una capacitat adequada. Els lixiviats que shi emmagatzemen hauran de ser adequadament gestionats. A fi devitar la incorporació descolaments i facilitar lemmagatzematge de dejeccions, ambdós elements hauran de comptar amb proteccions laterals adequades.
5. Les zones destinades a lemmagatzematge de residus hauran de ser cobertes i es disposarà de contenidors adequats per a lemmagatzematge segregat dels diferents tipus de residus. La gestió final haurà de dur-se a terme dacord amb la seua naturalesa i perillositat de cada un dels residus emmagatzemats.
El programa de neteja i desinfecció inclourà els depòsits demmagatzematge de cadàvers. La seua localització dins de la parcel·la, a més de complir amb els condicionants de caràcter sanitari, haurà destar allunyada dels llits presents i de les zones inundables determinades en lestudi.
6. Labastiment daigua procedirà duna captació daigua subterrània situada dins de la parcel·la dactuació, per a la que sestà tramitant la corresponent concessió daigües subterrànies, segons va informar la Confederació Hidrogràfica del Xúquer en el seu informe de 4 de febrer de 2011. A fi de garantir la disponibilitat de recursos hídrics per a lexplotació, previ a linici de lactivitat, haurà de quedar justificat que la captació esmentada es troba ja regularitzada davant lorganisme de conca corresponent, dacord amb el que estableix la llei daigües.
7. Les aigües residuals sanitàries semmagatzemaran en un depòsit estanc fins al seu transport i gestió en la depuradora municipal. Sha estimat una producció daigües residuals sanitàries de 35 m³/any, cabal estimat a partir de valors mitjans de referència. Aquest valor es considera sobreestimat, per la qual cosa, per a justificar la producció real daigües residuals sanitàries de la instal·lació i que sen realitza una gestió adequada durant lexercici de lactivitat, shaurà de conservar la documentació acreditativa de cada una de les entregues daigua residual que es duga a terme.
En aquest mateix sentit i com a mesura per a millorar el control del procés productiu, durant la fase de funcionament, el responsable de la instal·lació haurà de portar al dia un llibre de registre on quede constància de la freqüència amb què sefectua la retirada de les dejeccions ramaderes així com de la quantitat retirada.
Consideracions jurídiques
El projecte examinat constitueix un dels supòsits fàctics en què resulta preceptiva la formulació duna declaració dimpacte ambiental, prèvia a la resolució administrativa que sadopte per a laprovació definitiva daquell, segons es desprèn de larticle 5è de la Llei dimpacte ambiental i concordants del seu reglament, annex I, apartat 1.h.
En lexpedient shan observat els tràmits previstos en el Decret 162/1990, de 15 doctubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual saprova el Reglament dImpacte Ambiental; en la Llei 2/1989, de 3 de març, de la Generalitat Valenciana i en les altres disposicions que se li apliquen.
Larticle 15 del Decret 85/2013, de 28 de juny, del Consell, pel qual saprova el reglament orgànic i funcional de la Conselleria dInfraestructures, Territori i Medi Ambient, atribueix a la Direcció General dAvaluació Ambiental i Territorial la competència en matèria davaluació ambiental estratègica i de projectes.
Per tot lanterior, fent ús de les facultats que tinc legalment atribuïdes, emet la següent:
Declaració dimpacte ambiental
Primer
Es proposa estimar acceptable, només als efectes ambientals i sense perjuí de lobtenció prèvia de les autoritzacions sectorials que se li apliquen, el projecte de construcció duna explotació avícola dengreixament, que subicarà en el polígon 511 parcel·les 8, 9 i 12, al terme municipal de Sinarcas, i que promou Isidro Salón Clemente, sempre que aquest es desenvolupe dacord amb les previsions de lestudi dimpacte ambiental i els condicionants i modificacions establits a continuació:
Segon
1. Previ a linici de lactivitat, haurà de quedar justificat que la captació es troba regularitzada davant lorganisme de conca corresponent, dacord amb el que estableix la llei daigües.
2. Shauran dexecutar les mesures protectores plantejades en lestudi dinundabilitat tramitat per a aquest projecte i la mesura addicional proposta pel Servei dOrdenació del Territori en el seu informe de gener de 2014.
3. A fi de minimitzar la pèrdua de sòl en la parcel·la:
Els talussos generats per a lexecució del projecte hauran destabilitzar-se per mitjà de revegetació o lús delements naturals.
La superfície lliure de parcel·la, aquella que no estiga ocupada per les construccions i camins de servei interior de la instal·lació, mantindrà el seu ús agrari o els dotarà duna coberta vegetal adequada.
Els punts devacuació de les pluvials hauran de comptar amb elements de protecció enfront de lerosió hídrica.
4. A fi devitar la incorporació descolaments i facilitar lemmagatzematge de dejeccions, tant la solera prevista com el pouet de lixiviats hauran de comptar amb proteccions laterals daltura adequada.
El pouet demmagatzematge haurà de ser impermeable. Els lixiviats que shi emmagatzemen hauran de ser adequadament gestionats.
5. Les zones demmagatzematge de residus hauran destar cobertes i es disposarà de contenidors adequats per al seu emmagatzematge segregat. La gestió final haurà de dur-se a terme dacord amb la seua naturalesa i perillositat de cada un dels residus emmagatzemats.
6. La zona demmagatzematge de cadàvers haurà de situar-se allunyada dels llits presents en làmbit del projecte i de les zones inundables determinades en lestudi dinundabilitat El programa de neteja i desinfecció previst per a la instal·lació inclourà aquest element.
7. El responsable de la instal·lació haurà de portar al dia un llibre de registre on quede constància de la freqüència amb què sefectua la retirada de gallinassa així com de la quantitat retirada.
8. Durant lexercici de lactivitat, shaurà de conservar la documentació que acredite la gestió daigües residuals sanitàries proposada.
9. Qualsevol modificació o ampliació del projecte presentat, així com si es detectara algun impacte ambiental no previst en lestudi dimpacte ambiental, haurà de ser comunicat a lòrgan ambiental competent que establirà, si escau, laplicació de noves mesures correctores.
Tercer
Notificar als interessats que contra la present resolució, atès que no és un acte definitiu en via administrativa, no es pot interposar cap recurs; la qual cosa no és inconvenient perquè puguen utilitzar-se els mitjans que en defensa del seu dret consideren pertinents.
Quart
Publicar la present declaració dimpacte ambiental en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de forma reglamentària, dacord amb el que disposa larticle 28 del Decret 162/1990, de 15 doctubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual saprova el Reglament per a lExecució de la Llei 2/1989, de 3 de març, dimpacte ambiental.
València, 17 de febrer de 2014. El director general dAvaluació Ambiental i Territorial: Juan Giner Corell».
València, 24 de juliol de 2017. El director general de Medi Natural i dAvaluació Ambiental: Antoni Marzo i Pastor.