DECRET 171/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic. [2020/9930]
(DOGV núm. 8959 de 24.11.2020) Ref. Base de dades 009484/2020
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 25.11.2020 Data de fi de vigència: 15.08.2023 Aquesta disposició afecta: Deroga: Aquesta disposició està afectada per: Derogada per: Modificada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Organització de l'administració Descriptors: Temàtics: administració regional, reglament intern, organització administrativa , Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic
DECRET 171/2020, de 30 d'octubre, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic. [2020/9930]
El Decret 5/2019, de 16 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen el nombre i la denominació de les conselleries, i les seues atribucions, estableix lestructura bàsica de lAdministració del Consell.
Un dels departaments que es configuren en aquesta estructura és la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, a la qual sassignen les competències en matèria dhisenda, model econòmic i finançament, sector públic instrumental de la Generalitat, excepte els organismes autònoms i els consorcis sanitaris, patrimoni, projectes i fons europeus, tecnologies de la informació i la comunicació de lAdministració.
El Decret 7/2019, de 20 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les secretaries autonòmiques de lAdministració del Consell, disposa com a òrgans superiors de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament, la Secretaria Autonòmica dHisenda i la Intervenció General.
I el Decret 105/2019, de 5 de juliol, del Consell, pel qual estableix lestructura orgànica bàsica de la presidència i de les conselleries de la Generalitat, ordena en el títol IV lestructura i competències dels òrgans superiors i directius de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic.
Com a conseqüència daquesta nova estructura departamental, de la delimitació i competències del nivell superior i nivell directiu de la Conselleria, es fa necessari aprovar el reglament orgànic i funcional de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, tal com assenyala larticle 56 del Decret 105/2019, i posteriorment desplegar, mitjançant una ordre de la persona titular de la Conselleria, el nivell administratiu.
Per tot això, de conformitat amb el que sestableix en els articles 28.f, 43 i 64 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, a proposta del conseller dHisenda i Model Econòmic, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió de 30 doctubre de 2020,
DECRETE
TÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Competències de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic
1. La Conselleria dHisenda i Model Econòmic, com a departament responsable del Consell de la Generalitat en matèries dhisenda, política financera, model econòmic i finançament, sector públic instrumental de la Generalitat, excepte els organismes autònoms i els consorcis sanitaris patrimoni, projectes i fons europeus, i tecnologies de la informació i la comunicació de lAdministració, exerceix les màximes competències que legalment té atribuïdes, sota la superior direcció de la persona titular de la Conselleria.
2. Territorialment, la conselleria sorganitza en serveis centrals, que estenen la seua competència a tot làmbit de la Comunitat Valenciana, i direccions territorials, amb competència dàmbit provincial.
3. Funcionalment sestructura en tres nivells: òrgans superiors, nivell directiu i nivell administratiu.
Article 2. Òrgans superiors, centres directius i nivell administratiu
1. Sota lautoritat de la persona titular del departament, la Conselleria dHisenda i Model Econòmic està integrada pels següents òrgans superiors i nivell directiu:
Òrgans superiors:
Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament
Secretaria Autonòmica dHisenda
Intervenció General
Nivell directiu:
Sotssecretaria
Direcció General del Sector Públic, i Patrimoni
Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera
Direcció General de Fons Europeus
Direcció General de Pressupostos
Direcció General de Tributs i Joc
Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions
Direcció General dIntervenció
2. El nivell administratiu de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic es desplegarà en la corresponent ordre de desplegament, amb linforme favorable previ de les conselleries competents en matèria dhisenda i funció pública, i estarà constituïda per totes les unitats que depenguen directament dels òrgans superiors i del nivell directiu de la conselleria.
La Secretaria General Administrativa, amb la màxima jerarquia del nivell administratiu, atendrà tots els serveis generals de la conselleria, sota la dependència de la Sotssecretaria.
Article 3. El Jurat Economicoadministratiu
Depenent directament de la persona titular de la conselleria sadscriu el Jurat Economicoadministratiu. És lòrgan administratiu col·legiat que resol les reclamacions economicoadministratives que sinterposen, en matèria de tributs propis, contra els actes administratius tributaris i determinades actuacions dels particulars en matèria tributària susceptibles de reclamació, així com contra les actuacions realitzades per lAgència Tributària Valenciana que determine la legislació vigent.
TÍTOL II
Estructura i competències dels òrgans superiors i del nivell directiu i dels serveis centrals de la Conselleria
CAPÍTOL I
Persona titular de la Conselleria
Article 4. Atribucions de la persona titular de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic
1. La persona titular de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic és lòrgan superior jeràrquic del departament i exerceix totes les atribucions conferides per la Llei 5/1983, així com qualsevol altra que li atorgue lordenament jurídic en làmbit competencial assignat a la Conselleria dHisenda i Model Econòmic. Correspondrà a la persona titular de la conselleria resoldre en última instància els recursos administratius que sinterposen contra resolucions de la Sotssecretaria i de les secretaries autonòmiques, quan no esgoten la via administrativa, excepte les excepcions establides en les lleis i reglaments.
2. La persona titular de la conselleria, sota la superior autoritat del Consell, assumeix la representació orgànica de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic davant tota classe dinstitucions públiques i privades.
Article 5. Gabinet de la persona titular de la Conselleria
El Gabinet de la persona titular de la Conselleria és la seua unitat de suport, assessorament i assistència immediata, de qui depén directament. Aquest gabinet té a càrrec seu el manteniment de les relacions de qui ostente la titularitat del departament amb els alts òrgans i institucions de la Generalitat, de lEstat i de les altres administracions públiques, així com les relacions informatives i amb els mitjans de comunicació i el desenvolupament de les funcions que se li encomane. Al capdavant del Gabinet estarà la persona titular de la direcció del Gabinet, que dirigirà i coordinarà les actuacions daquest.
Article 6. Consell de Direcció
1. El Consell de Direcció és lòrgan dassessorament i assistència a la persona titular del departament en lelaboració, coordinació i execució del programa dactuacions del departament. Sota la seua presidència, el Consell de Direcció està integrat per les persones titulars de les secretaries autonòmiques, de la Sotssecretaria, de les direccions generals i del Gabinet de la persona titular de la Conselleria. Aquesta última exercirà la Secretaria daquest consell.
2. A les sessions del Consell de Direcció podran assistir, a més, les persones responsables de les direccions territorials, subdireccions, serveis, centres, òrgans, unitats o ens adscrits al departament, quan la persona titular del departament ho considere convenient.
3. La persona titular del departament podrà acordar, sempre que ho considere convenient, la constitució daltres òrgans o comissions de caràcter consultiu i dassessorament per a matèries concretes o assumptes específics, amb la composició que en cada cas determine.
Article 7. Substitucions de les persones titulars de la Conselleria i dels òrgans superiors i centres directius
1. En els casos dabsència, vacant o malaltia de la persona titular de la Conselleria serà aplicable el que es disposa en larticle 12.1.i de la Llei 5/1983. Fins que es resolga la substitució, les competències de qui ostenta la titularitat del departament, a excepció de les que li corresponen com a membre del Consell, seran exercides temporalment per les persones titulars de les secretaries autonòmiques en lordre de prelació previst en larticle 2 del present reglament.
2. En els casos dabsència, vacant o malaltia dalguna de les persones titulars de les secretaries autonòmiques o de la Sotssecretaria de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, les seues competències seran exercides temporalment per qui ostente la titularitat de la secretaria autonòmica en lordre de prelació previst en larticle 2 del present reglament.
3. En els casos dabsència, vacant o malaltia de la persona titular de la Intervenció General, les seues competències seran exercides temporalment per la persona titular de la Direcció General de la Intervenció.
4. En els casos dabsència, vacant o malaltia de les persones titulars de les direccions generals, les seues competències seran exercides temporalment per la persona titular de la secretaria autonòmica a la qual estiguen adscrites.
5. En cas que lòrgan al qual, segons el que es disposa en els quatre apartats anteriors, li corresponga la substitució, estiga vacant, o quan estiga absent o malalta la persona titular, la substitució es portarà a efecte en el mateix ordre de prelació que sestableix en larticle 2.
6. El que sestableix en els paràgrafs anteriors sentén sense perjudici del que, si escau, dispose la persona titular de la Conselleria mitjançant una resolució.
CAPÍTOL II
Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament
Article 8. Competències de la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament
1. La Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament exerceix les competències de larticle 68 de la Llei 5/1983 en matèria de política financera, model econòmic i finançament, sector públic instrumental de la Generalitat, excepte els organismes autònoms i els consorcis sanitaris, patrimoni, projectes i fons europeus.
2. Així mateix, dirigeix i coordina els centres directius adscrits sota la seua dependència, així com les unitats administratives integrades en aquests, i respon davant la persona titular de la conselleria de la gestió daquelles matèries que té atribuïdes, amb les següents competències executives:
a) Exercir les facultats inherents al sector o activitat de la competència que té encomanada en matèria de limpuls de la reforma del sector públic de la Generalitat, impuls de la millora del finançament de la Comunitat Valenciana i negociació de la reforma del sistema de finançament autonòmic, projectes i fons europeus i patrimoni de la Generalitat.
b) Exercir les facultats que li són pròpies de la competència que té encomanada en matèria dimpuls i transformació del model econòmic de la Comunitat Valenciana, basat en el coneixement, la innovació, la sostenibilitat mediambiental, productiva i social en el marc dels instruments estratègics i operatius per a desenvolupar-la.
c) Exercir les facultats inherents al sector o activitat de la competència que té encomanada en matèria de política financera, gestió de lendeutament i avals de la Generalitat i el seu sector públic, la supervisió de caixes destalvi, cooperatives de crèdit, cooperatives amb secció de crèdit, fundacions sorgides per transformació de caixes destalvi i fundacions dobra social de les caixes destalvi junt, si escau, amb els seus monts de pietat, així com la supervisió de les entitats de qualsevol naturalesa que hagen sigut beneficiàries de qualsevol instrument financer establit per la Generalitat o alguna de les seues entitats dependents; sobre prestadors i intermediaris immobiliaris i la relativa al mercat de valors; així com proposar a la persona titular de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, perquè ho eleve al Consell, laprovació doperacions de crèdit que haja de concedir la Generalitat a favor del seu sector públic instrumental, així com de qualssevol altres entitats de caràcter públic.
En aquest sentit, en virtut del que es disposa en la Llei 21/2017, de 28 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i dorganització de la Generalitat, correspon a aquesta secretaria autonòmica lexercici de les competències atribuïdes a lInstitut Valencià de Finances en matèria dendeutament i avals de la Generalitat, en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. De la mateixa manera, li correspon ostentar la representació de la Generalitat en aquelles matèries díndole financera que lordenament jurídic o el Consell li encomane, i la designació de les persones que hagen de tindre la representació de la Generalitat en qüestions díndole financera, quan alguna disposició ho preveu o el Consell li ho encomane.
d) Tramitar i resoldre tots els assumptes que les disposicions vigents atribueixen a la Conselleria dHisenda i Model Econòmic en les matèries anteriorment esmentades. En particular, la tramitació i resolució de totes les autoritzacions administratives i informes preceptius, així com la imposició de sancions, que les disposicions vigents atribueixen a la Conselleria dHisenda i Model Econòmic en les matèries de supervisió dentitats financeres, excepte aquelles que estiguen atribuïdes expressament a la persona titular de la Conselleria.
e) Impulsar i coordinar la consecució dels programes i lexecució dels projectes que exercisquen els centres directius sota la seua dependència, controlant i supervisant el compliment dels objectius que fixe la persona titular de la conselleria.
f) Qualssevol altres que li atribuïsca la vigent legislació o se li assigne reglamentàriament.
3. De la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament depenen les següents direccions generals
a) Direcció General del Sector Públic, i Patrimoni
b) Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera
c) Direcció General de Fons Europeus.
Article 9. Direcció General del Sector Públic i Patrimoni
1. La Direcció General del Sector Públic i Patrimoni exerceix les competències establides en larticle 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, així com les altres previstes en lordenament jurídic en matèria de patrimoni de la Generalitat, la seua gestió immobiliària, econòmica, i el parc mòbil de la Generalitat, anàlisi, planificació, ordenació, seguiment i avaluació per a la reestructuració i racionalització del sector públic instrumental de la Generalitat, excepte els organismes autònoms i els consorcis sanitaris, així com les de seguiment i control daquestes actuacions.
2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que sadscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i lexecució dels projectes que tinguen assignats, i controlant i supervisant el compliment dels objectius.
3. Sota la coordinació, control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament, i adscrita a aquesta, la Direcció General del Sector Públic i Patrimoni exerceix, entre daltres, les següents competències:
a) Impulsar lelaboració destudis i propostes dactuació amb vista a la planificació i ordenació en matèria de reestructuració i racionalització del sector públic instrumental, així com el seguiment i avaluació daixò.
b) Resoldre els expedients i emetre els informes preceptius que, dacord amb la normativa vigent, corresponguen a la conselleria competent en matèria de sector públic.
c) Impulsar lelaboració de normativa, propostes dordenació i reglamentació del sector públic instrumental.
d) Fer el seguiment de levolució del sector públic en linventari dens de la comunitat autònoma, sense perjudici de les competències atribuïdes a la Intervenció General.
e) Analitzar, avaluar i fer el seguiment de la situació econòmica-financera, pressupostària i de gestió del sector públic instrumental i elaborar propostes en aquesta matèria.
f) Emetre linforme preceptiu sobre les propostes de relació de llocs de treball o instrument similar i les seues modificacions, elaborades pels ens del sector públic instrumental que estiguen dins del seu àmbit competencial o, excepcionalment, pels organismes autònoms que compten amb personal laboral propi. Definir els procediments i instruccions per a lelaboració daquestes relacions de llocs de treball.
g) Coordinar lactuació administrativa amb altres nivells de lAdministració de la Generalitat en matèria de regulació i supervisió del sector públic.
h) Cobrir les necessitats de lAdministració de la Generalitat amb la dotació dedificis administratius.
i) Supervisar i aprovar instruccions dorganització i funcionament, així com loptimització i assignació despais de la Ciutat Administrativa 9 doctubre (CA90).
j) Supervisar i aprovar instruccions dorganització i funcionament, així com loptimització i assignació despais en el Complex Logístic i dArxiu de la Generalitat a Riba-roja de Túria.
k) Impulsar els expedients dadquisició de béns immobles a títol onerós i gratuït; permuta, alienació, explotació i cessions de béns immobles i drets immobiliaris patrimonials.
l) Impulsar expedients dafectacions i desafectacions, mutacions demanials, adscripcions i desadscripcions, així com les reversions de béns immobles.
m) Impulsar els expedients de declaració dhereues i hereus abintestat i liquidació dherències procedents dabintestats.
n) Impulsar la defensa i investigació dels béns immobles de la Generalitat.
o) Optimitzar els vehicles de la Generalitat que conformen el parc mòbil.
Article 10. Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera
1. La Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera exerceix les competències establides en larticle 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en lordenament jurídic, en matèria danàlisi, coordinació, seguiment, gestió, supervisió i execució de la política financera, limpuls de la transformació del model econòmic i de la reforma del sistema de finançament autonòmic.
2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que sadscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i lexecució dels projectes que tinguen assignats, controlant i supervisant el compliment dels objectius.
3. Sota la coordinació, control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament, i adscrita a aquesta, la Direcció General de Model Econòmic, Finançament Autonòmic i Política Financera, exerceix, entre daltres, les següents competències:
a) Dirigir i gestionar les competències relatives al control, inspecció i disciplina de caixes destalvi, cooperatives de crèdit, i de les cooperatives amb secció de crèdit la supervisió prudencial del qual siga competència de la Generalitat en els termes que dispose la legislació bàsica estatal, així com la legislació autonòmica.
b) Dirigir i impulsar les competències de supervisió de prestadores i intermediaris immobiliaris dacord amb la normativa reguladora dels contractes de crèdit immobiliari, la supervisió prudencial del qual siga competència de la Generalitat en els termes que dispose la legislació bàsica estatal, així com la legislació autonòmica.
c) Dirigir i impulsar les competències relatives a la supervisió sobre les fundacions sorgides per transformació de caixes destalvis i les fundacions de lobra beneficosocial de les caixes destalvi junt, si escau, amb els seus monts de pietat.
d) Dirigir i impulsar la supervisió dels compromisos assumits per les entitats de qualsevol naturalesa que hagen sigut beneficiàries de qualsevol instrument financer establit per la Generalitat o alguna de les seues entitats dependents quan concórreguen especials circumstàncies que així ho aconsellen, a instàncies del Consell.
e) Dirigir i gestionar les competències assignades a la Generalitat en matèria de mercat de valors.
f) Dirigir, proposar, difondre i coordinar les anàlisis, estudis i informes en matèria deconomia pública i financera, així com de model econòmic de la Comunitat Valenciana i la seua transformació, que siguen dinterés per a la Generalitat, i en particular, sobre finançament autonòmic i els que generen una eficiència en lús dels recursos disponibles.
g) Dirigir la gestió del Fons de Compensació Interterritorial.
h) Establir les directrius, criteris i planificació de la gestió de lendeutament de la Generalitat i el seu sector públic, així com en matèria davals, garanties i altres riscos contingents.
i) Proposar les característiques i condicions generals dels crèdits i préstecs que la Generalitat atorgue a favor del seu sector públic instrumental, així com de qualssevol altres entitats de caràcter públic.
j) Impulsar la transformació del model econòmic de la Comunitat Valenciana, basat en el coneixement, la innovació, la sostenibilitat mediambiental, productiva i social en el marc dels instruments estratègics i operatius per al seu desenvolupament, mitjançant qualsevol instrument jurídic establit en dret.
k) Establir i gestionar línies dajuda i incentius que, pel seu alt impacte i el seu caràcter transversal i integral, siguen afavoridors de la transformació del model econòmic en les dimensions productiva, social i mediambiental, sense perjudici de les atribucions dels òrgans superiors i directius dels departaments del Consell implicats, en els seus respectius àmbits competencials.
l) Analitzar i valorar les actuacions relacionades amb la transformació del model econòmic en col·laboració amb les unitats dels departaments del Consell i del sector públic mitjançant les instruccions i directrius que efectue aquesta direcció general.
m) Assistir a la persona titular de la Conselleria en els fòrums i òrgans de participació social i institucional en matèria de model econòmic, finançament autonòmic i política financera.
n) Qualssevol altres que li atribuïsca la vigent legislació o se li assignen reglamentàriament.
Article 11. Direcció General de Fons Europeus
1. La Direcció General de Fons Europeus exerceix les competències establides en larticle 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en lordenament jurídic, en matèria de coordinació de finançament europeu, control i coordinació dajudes europees a la Generalitat, promoció del desenvolupament regional en el marc de polítiques regionals de la Unió Europea, fons europeus, així com la seua verificació i control, i el coneixement, seguiment i control de la participació de la Generalitat i el seu sector públic instrumental en projectes europeus.
2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que sadscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i lexecució dels projectes que tinguen assignats, controlant i supervisant el compliment dels objectius.
3. Sota la coordinació, control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica de Model Econòmic i Finançament, i adscrita a aquesta, la Direcció General de Fons Europeus, exerceix, entre daltres, les següents competències:
a) Planificar, aplicar i avaluar la política regional que acorde el Consell en el marc establit per la Unió Europea, lAdministració general de lEstat i el propi de la Generalitat, així com el que es derive dels acords i convenis que saconseguisquen amb altres administracions i entitats públiques o privades.
b) Preparar i presentar els projectes dinversió susceptibles de ser cofinançats amb fons europeus.
c) Conéixer, difondre, planificar i realitzar el seguiment dels fons estructurals de la Unió Europea gestionats pels centres directius de la Generalitat, incloent-hi els corresponents a la cooperació territorial europea.
d) Definir i gestionar els programes dincentius regionals i autonòmics a la inversió.
e) Definir i gestionar el Programa de desenvolupament local.
f) Dirigir el programa «Eurodissea», de lAssemblea de Regions dEuropa, com a membre del comité de direcció daquest, i la gestió daquell.
g) Planificar la participació de la Generalitat en el Fons Social Europeu i el Fons Europeu de Desenvolupament Regional, en qualitat dorganisme intermedi dels programes operatius, així com la gestió duna part daquesta.
h) Dirigir i controlar les ajudes públiques concedides per la Generalitat, en el marc de la política de competència de la Unió Europea.
i) Conéixer, estudiar i coordinar les diferents fonts de finançament comunitàries a través de la presència i participació en les corresponents comissions delegades o altres estructures, i la difusió daixò entre els diferents òrgans gestors de la Generalitat.
j) Autoritzar i realitzar el seguiment de la participació de la Generalitat Valenciana en iniciatives i projectes europeus de gestió directa, indirecta i compartida amb finançament europeu, a través de la notificació a aquesta direcció general.
CAPÍTOL III
Secretaria Autonòmica dHisenda
Article 12. Competències de la Secretaria Autonòmica dHisenda
1. Sota lautoritat del conseller o consellera, la persona titular de la Secretaria Autonòmica dHisenda exercirà les competències establides en larticle 68 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell en matèria de política pressupostària, tributària, despesa pública, gestió de tresoreria, joc, tecnologies de la informació i de la comunicació de lAdministració, i intervenció administrativa en matèria de ràdio i televisió de competència de la Comunitat Valenciana.
2. Així mateix, dirigeix i coordina els centres directius adscrits sota la seua dependència, així com les unitats administratives integrades en aquests, i respon davant el conseller o consellera de la gestió daquelles matèries que té atribuïdes, amb les següents competències executives:
a) Impulsar i coordinar la consecució dels programes i lexecució dels projectes que exercisquen els centres directius sota la seua dependència, controlant i supervisant el compliment dels objectius que fixe la persona titular de la conselleria.
b) Qualssevol altres que li atribuïsca la vigent legislació, o se li assigne reglamentàriament.
3. De la Secretaria Autonòmica dHisenda depenen els següents centres directius:
a) La Direcció General de Pressupostos
b) La Direcció General de Tributs i Joc
c) La Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions
Article 13. Direcció General de Pressupostos
1. La Direcció General de Pressupostos exerceix les competències establides en larticle 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en lordenament jurídic, en matèria delaboració i programació pressupostària, anàlisi, planificació, avaluació de la despesa pública de la Generalitat i, en concret, la tramitació i resolució de tots els assumptes que les disposicions vigents atribueixen a la Conselleria dHisenda i Model Econòmic en matèria de pressupostos de la Generalitat. Així mateix, correspon a la Direcció General de Pressupostos la direcció de les nòmines de la Generalitat.
2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que sadscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i lexecució dels projectes que tinguen assignats, controlant i supervisant el compliment dels objectius.
3. Sota la coordinació, control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica dHisenda, i adscrita a aquesta, la Direcció General de Pressupostos, exerceix, entre daltres, les següents competències:
a) Planificar el pressupost plurianual i coordinar el procés delaboració pressupostària anual.
b) Analitzar i tramitar les modificacions pressupostàries.
c) Coordinar i controlar els processos de nòmines del personal al servei de la Generalitat.
d) Elaborar les propostes dautorització de la massa salarial, dels convenis o acords col·lectius del personal laboral i altres informes preceptius en matèria de personal del sector públic de la Generalitat.
e) Impulsar i proposar la modernització dels processos de gestió pressupostària, així com diniciatives que contribuïsquen a una major racionalització dels programes dingressos i despeses públiques.
f) Analitzar i avaluar les polítiques de despesa que permeten la presa de decisions respecte a lestabliment dobjectius i prioritats en la planificació pressupostària.
g) Coordinar lelaboració i seguiment dels Plans destabilitat financeres elaborats per la Generalitat.
h) Elaborar els informes previstos en larticle 26 de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
Article 14. Direcció General de Tributs i Joc
1. Sota la direcció i coordinació de la persona titular de la Secretaria Autonòmica dHisenda, i adscrita a aquesta, la Direcció General de Tributs i Joc exerceix les competències establides en larticle 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en lordenament jurídic, en matèria dingressos tributaris, recaptació, gestió i inspecció de tributs i la resta de matèries díndole fiscal que no estiguen atribuïdes a lAgència Tributària Valenciana en la seua normativa reguladora o que es referisquen a les reclamacions economicoadministrativas, així com en matèria de joc.
2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que sadscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i lexecució dels projectes que tinguen assignats, controlant i supervisant el compliment dels objectius.
3. Sota la coordinació, control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica dHisenda, i adscrita a aquesta, la direcció general de Tributs i Joc, exerceix, entre daltres, les següents competències:
a) Estudiar i elaborar les normes autonòmiques relatives a ingressos de naturalesa tributària o de preus públics, lemissió dinstruccions i circulars per a complir-les, i la interpretació daquestes normes, a través de la resolució de consultes o emissió dinformes.
b) Analitzar, estudiar i informar les qüestions de caràcter fiscal que afecten directament o indirectament la Comunitat Valenciana i lelaboració de les propostes de política fiscal.
c) Elaborar les estimacions pressupostàries dingressos la gestió dels quals siga de competència de la Generalitat i de la memòria de beneficis fiscals del pressupost de la Generalitat, així com el control del nivell dexecució dels ingressos de dret públic i dels beneficis fiscals de la Generalitat.
d) Avaluar les propostes dels plans plurianuals de gestió i dels programes anuals dactuació de lAgència Tributària Valenciana per a lelevació a laprovació per la persona titular de la conselleria, i lavaluació de les propostes i iniciatives de millora que efectuen els òrgans competents daquesta agència en làmbit de la planificació i programació de la seua activitat.
e) Participar, en representació de la Generalitat, en els òrgans de coordinació normativa en matèria tributària, quan no corresponguen a la persona titular de la conselleria competent en matèria dhisenda.
f) Elaborar les propostes de resolució dels procediments de nul·litat de ple dret o declaració de lesivitat dels actes dictats en matèria tributària.
g) Elaborar les propostes de contestació a les queixes presentades en matèria de la seua competència davant el Defensor del Poble, el Síndic de Greuges o les altres institucions de defensa dels drets de la ciutadania o de les persones contribuents.
h) Elaborar informes per a determinar la postura del Consell en relació amb iniciatives parlamentàries amb incidència en làmbit fiscal.
i) Supervisar el sistema datenció de queixes, suggeriments i altres instruments de control de qualitat i avaluació, i la proposta de contestació de les queixes formulades en làmbit de les competències de la Direcció General.
j) Elaborar els models de declaració de tributs o preus públics de competència de la Generalitat.
k) Mantindre la informació dels portals tributaris i daltres instruments dassistència, divulgació i informació en matèria de la seua competència.
l) Exercir les competències que la Llei 4/1988, de 3 de juny, del joc de la Comunitat Valenciana, i altres normes específiques en matèria de joc assignen a la conselleria competent en matèria dhisenda, i que no estiguen atribuïdes expressament a altres òrgans per norma legal o reglamentària.
m) Qualssevol altres que li atribuïsca la vigent legislació o se li assignen reglamentàriament
Article 15. Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions
1. Sota la coordinació control i supervisió de la persona titular de la Secretaria Autonòmica dHisenda, la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (dara endavant DGTIC) exerceix les competències establides en larticle 70 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i les altres previstes en lordenament jurídic, respecte a lAdministració de la Generalitat i els seus organismes autònoms, en matèria de seguretat de la informació, planificació, coordinació, autorització i control de les tecnologies de la informació, les telecomunicacions i comunicacions corporatives i la teleadministració de la Generalitat, així com la contractació centralitzada dels serveis i subministraments en matèria de tecnologies de la informació i les telecomunicacions en làmbit de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental i la intervenció administrativa en matèria de ràdio i televisió de competència de la Comunitat Valenciana.
2. Així mateix, li correspon dirigir i coordinar les unitats administratives que sadscriuen sota la seua dependència, impulsant i coordinant la consecució dels programes i lexecució dels projectes que tinguen assignats, controlant i supervisant el compliment dels objectius.
3. En matèria dadministració electrònica, la DGTIC assumeix les competències definides en larticle 93 de competències horitzontals en tecnologies de la informació i les comunicacions de la Generalitat del Decret 220/2014, de 12 de desembre, del Consell pel qual saprova el Reglament dadministració electrònica de la Comunitat Valenciana.
4. En matèria de seguretat informàtica, la DGTIC assumeix les competències definides en els articles 8, 11,13 i 14 del Decret 130/2012, de 24 dagost, del Consell, pel qual sestableix lorganització de la seguretat de la informació de la Generalitat.
5. Així mateix, la DGTIC també assumirà les competències de servei especialitzat de la Central de Compres per a la contractació centralitzada dels serveis i subministraments en matèria de tecnologies de la informació i les telecomunicacions en làmbit de lAdministració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental, de conformitat amb lindicat en lOrdre 8/2014, de 5 de maig, de la Conselleria dHisenda i Administració Pública, per a la designació de servei especialitzat i la declaració de noves categories de subministraments i serveis centralitzats.
6. Igualment, la DGTIC assumeix les competències de reenginyeria de processos en el seu àmbit dactuació, en coordinació amb la conselleria que ostente les competències de simplificació administrativa establides en les disposicions legals i reglamentàries, així com la deguda col·laboració amb aquelles unitats administratives encarregades de lorganització i planificació que tinguen funcions danàlisis o reenginyeria de processos.
7. Així mateix, la DGTIC exercirà les competències administratives que li corresponguen en relació amb el règim de radiodifusió i televisió, així com lexercici de la potestat sancionadora en matèria de radiodifusió sonora i televisió en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
8. També exercirà les competències de planificació i innovació per a la implementació de noves tècniques dorganització i instruments de treball tendents a la millora de leficiència i eficàcia de ladministració pública.
9. Finalment, la DGTIC assumeix les competències de direcció, planificació i supervisió de les activitats de la societat mercantil Infraestructures i Serveis de Telecomunicacions, establida en larticle 104 de la Llei 27/2018, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat.
CAPÍTOL IV
Intervenció General
Article 16. Competències de la Intervenció General
1. Sota la directa dependència de la persona titular de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, la Intervenció General, a la persona titular de la qual li correspon el rang de secretària o secretari autonòmics, assumeix les competències establides en Llei 1/2015, de 6 de febrer, de la Generalitat, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, i qualssevol altres atribuïdes per les restants normes, i, en concret, assumeix també el control de tots els actes de lAdministració de la Generalitat, els seus organismes autònoms i empreses públiques que donen lloc al reconeixement de drets i obligacions de contingut econòmic, així com dels ingressos i pagaments que sen deriven, i de la recaptació, inversió o aplicació en general dels seus cabals, amb la finalitat dassegurar que ladministració de la seua hisenda sajuste a les disposicions aplicables en cada cas.
2. Lestructura orgànica i funcional de la Intervenció General sajustarà al que es disposa en el Reglament del cos superior dinterventors i auditors de la Generalitat, aprovat pel Decret 72/2005, de 8 dabril.
3. De la Intervenció General depén la Direcció General de la Intervenció, que assumeix les competències en matèria de coordinació de les viceintervencions generals en matèria dexpedients de despesa que se sotmeten al Consell, dexpedients sobre discrepàncies en matèria dordres de servei i instruccions, de normativa relacionada amb control de la despesa i en la designació de representants en actes de recepció dinversió, i altres matèries relacionades amb els assumptes interns de la Intervenció General.
CAPÍTOL V
Sotssecretaria
Article 17. Competències de la Sotssecretaria
1. La Sotssecretaria, sota la directa dependència de la persona titular del departament, exercirà les competències establides en larticle 69 de la Llei 5/1983, del Consell, en làmbit competencial de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic. Així mateix, li correspon la tramitació dels procediments de responsabilitat patrimonial i lexercici de la potestat disciplinària respecte al personal adscrit a la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, excepte en el supòsit que la sanció proposada siga la separació del servei.
2. La Sotssecretaria assumeix també les competències previstes en la normativa reguladora de la Junta Superior de Contractació Administrativa, i les funcions de la Central de Compres de la Generalitat dacord amb les competències i atribucions de les seues normes de creació i desplegament, especialment amb vista a:
a) Promoure la coordinació de la contractació pública, en el marc de la legislació bàsica, en lAdministració de la Generalitat i el seu sector públic.
b) Promoure la coordinació en matèria de contractació pública amb lAdministració general de lEstat, les comunitats autònomes i amb lAdministració local de la Comunitat Valenciana.
c) Impulsar la contractació electrònica en lAdministració de la Generalitat i el seu sector públic.
3. La Sotssecretaria exercirà com a oficina de supervisió de projectes de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic assumint les facultats que li assigna la normativa vigent en matèria de contractes dobres i emetrà els estudis relacionats amb les especificitats tècniques dunes altres modalitats de contractes.
4. Així mateix, la Sotssecretaria té les altres competències que siguen inherents respecte als serveis comuns de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, i les que li siguen atribuïdes per la normativa vigent, especialment amb vista a:
a) Gestionar la tramitació i coordinació dels convenis i acords de col·laboració del departament, així com els que hagen de proposar-se al Consell per a la subscripció amb entitats públiques o privades.
b) Tramitar i coordinar les consultes dels òrgans superiors i directius i unitats administratives de la conselleria davant lAdvocacia General de la Generalitat que assistisca al departament.
c) Supervisar i remetre els expedients dassumptes que shagen delevar a la Comissió de Secretàries Autonòmiques i Sotssecretaries, així com emetre informe sobre els assumptes que hagen de sotmetres al Consell, a la Presidència de la Generalitat o a altres òrgans, quan això siga preceptiu o així ho dispose la persona titular de la conselleria.
d) Coordinar la tramitació de projectes normatius del departament.
e) Realitzar la planificació i programació econòmica, elaborar la proposta davantprojecte del pressupost anual, tramitar les modificacions pressupostàries i realitzar el seguiment de lexecució del pressupost.
f) Tramitar, proposar i, en general, executar els actes de gestió econòmica i administrativa que corresponguen a làmbit funcional de la Sotssecretaria i dacord amb el que establisquen les disposicions i instruccions dictades pels òrgans competents.
g) Gestionar les despeses de personal del departament i tramitar les incidències de nòmina, sense perjudici de les facultats atribuïdes a altres òrgans, exercint la direcció, coordinació i control sobre les diferents unitats de la Conselleria que intervinguen en el procés delaboració.
h) Informar lòrgan superior o centre directiu competent en matèria de qualitat dels serveis públics i simplificació administrativa, de transparència i participació ciutadana i de responsabilitat social, de totes les actuacions de la conselleria en aquestes matèries, coordinar-shi i donar-nhi compte. Especialment, promoure i coordinar les accions i mesures de transparència que sestablisquen en làmbit de la Conselleria en compliment del que es disposa en la Llei 2/2015, de 2 dabril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana, i realitzar-ne el seguiment i la vigilància.
i) Realitzar totes les actuacions que siguen necessàries en relació amb el compliment de la normativa de protecció de dades de caràcter personal en els tractaments dels quals és responsable la Conselleria.
j) Exercir, com a unitat digualtat de la Conselleria, les funcions establides per lAcord de 28 dagost de 2015, del Consell.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Incidència pressupostària
La implantació i el desplegament daquest decret no té gens dincidència en la dotació dels capítols de despesa assignats a la conselleria amb competències en matèria dhisenda i model econòmic.
Segona. Ens del sector públic instrumental adscrits a la Conselleria dHisenda i Model Econòmic
Formen part del sector públic instrumental i estan adscrits a la Conselleria dHisenda i Model Econòmic els següents ens:
Institut Valencià de Finances
Agència Tributària Valenciana
Infraestructures i Serveis de Telecomunicacions i Certificació SAU (ISTEC)
Tercera. Condicions dactuació de la DGTIC en la condició dencarregada de tractament de dades personals
La DGTIC, de conformitat amb el que sestableix en el Decret 80/2020, de 24 de juliol, del Consell, datribució al centre directiu amb competències horitzontals en tecnologies de la informació i les comunicacions, té lencàrrec del tractament de dades personals dels departaments i els organismes autònoms de lAdministració de la Generalitat.
En lexercici de les seues atribucions, la Direcció General de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions actuarà com a encarregada dels tractaments de dades personals que efectuen les conselleries i els seus organismes autònoms com a responsables del tractament en làmbit de les seues competències.
Així mateix, la DGTIC podrà recórrer a un altre encarregat del tractament i haurà de complir amb el que sestipula en els apartats 2 i 4 de larticle 28 del Reglament (UE) 2016/679, del Parlament Europeu i del Consell, de 27 dabril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de dades personals i a la lliure circulació daquestes dades, i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE.
Així mateix, la DGTIC exercirà les competències administratives que li corresponguen en relació amb el règim de radiodifusió i televisió, així com lexercici de la potestat sancionadora en matèria de radiodifusió sonora i televisió en làmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
També exercirà les competències de planificació i innovació per a la implementació de noves tècniques dorganització i instruments de treball tendents a la millora de leficiència i eficàcia de lAdministració pública.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Unitats administratives
Les unitats i llocs de treball de nivell administratiu configurats dacord amb lanterior estructura del Consell romandran subsistents i continuaran donant suport administratiu en relació amb aquells assumptes i expedients que els corresponga per raó de la matèria, sense perjudici de la competència per a resoldre dels òrgans que la tenen atribuïda, i la retribució es realitzarà amb càrrec als mateixos crèdits pressupostaris. Tot això fins que es duguen a terme les modificacions o actuacions procedents per a adequar-los a la nova estructura orgànica, sense perjudici que, posteriorment, siguen aprovades les relacions de llocs de treball adaptades a aquesta.
Segona. Competències i funcions dAutoritat de Certificació de la Comunitat Valenciana
Les competències i funcions en matèria de certificació digital dautoritat de certificació de la Comunitat Valenciana es prestaran per la societat mercantil de la Generalitat, Infraestructures i Serveis de Telecomunicacions, establida en larticle 104, de la Llei 27/2018, de 27 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat.
Tercera. Competències, facultats i funcions en matèria de joc atribuïdes a la Secretaria Autonòmica dHisenda, a la Sotssecretaria, a lextinta Comissió Tècnica de Joc, a lextint Servei de Joc i a la Secretaria de lextinta Comissió Tècnica de Joc, a la Subdirecció General de Joc i a les direccions territorials
Fins que es modifiquen les competències previstes en la normativa vigent en matèria de joc, les competències i facultats resolutives atribuïdes en matèria de joc per les disposicions normatives reglamentàries, a la Secretaria Autonòmica dHisenda, a la Sotssecretaria, a lextinta Comissió Tècnica de Joc, al Servei de Joc, a la Subdirecció General de Joc i a les direccions territorials, sentendran atribuïdes a la Direcció General de Tributs i Joc.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 119/2018, de 3 dagost, del Consell, pel qual saprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic, sense perjudici del manteniment de les unitats administratives configurades dacord amb lanterior estructura de la conselleria, que romandran vigents fins que saprove la corresponent ordre de desplegament del reglament orgànic i funcional en virtut del que es preveu en la disposició transitòria primera.
Així mateix, queden derogades totes les disposicions digual o inferior rang que soposen al present decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta la persona titular de la Conselleria dHisenda i Model Econòmic per a dictar totes les disposicions que requerisquen el desplegament i laplicació daquest decret, en compliment del que es disposa en larticle 65 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 30 doctubre de 2020
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
VICENT SOLER I MARCO