DECRET 172/2021, de 15 d'octubre, del Consell, de desplegament de la Llei 25/2018, de 10 de desembre, reguladora de l'activitat dels grups d'interés de la Comunitat Valenciana. [2021/10795]
(DOGV núm. 9202 de 26.10.2021) Ref. Base de dades 009743/2021
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 27.10.2021 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: Aquesta disposició està afectada per: Desenvolupada o complementada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica Grup temàtic: Legislació Matèries: Transparència administrativa Organització de l'administració Associacions Descriptors: Temàtics: transparència administrativa, accés a la informació, difusió de la informació, associació , monografies
DECRET 172/2021, de 15 d'octubre, del Consell, de desplegament de la Llei 25/2018, de 10 de desembre, reguladora de l'activitat dels grups d'interés de la Comunitat Valenciana. [2021/10795]
Índex
Capítol I. Disposicions comunes
Article 1. Objecte
Article 2. Definicions
Capítol II. Registre de Grups dInterés de la Generalitat
Secció primera. Organització i funcionament
Article 3. Finalitat i òrgan responsable
Article 4. Àmbit subjectiu daplicació
Article 5. Caràcter del Registre de Grups dInterés de la Generalitat
Article 6. Procediment dinscripció
Article 7. Estructura
Article 8. Sol·licitud dinscripció dorganitzacions
Article 9. Sol·licitud dinscripció de representants
Article 10. Actualització, cancel·lació i modificació de la informació
Article 11. Codi comú de conducta
Article 12. Categories i àrees dinterés
Article 13. Obligacions i efectes de la inscripció
Article 14. Registre dactivitats
Article 15. Tractament de dades
Secció segona. Sistemes de control i fiscalització
Article 16. Actuacions de verificació de les dades registrals
Article 17. Mesures per a garantir la confidencialitat de les persones o entitats comunicadores
Article 18. Procediment dinvestigació i tramitació dalertes
Article 19. Procediment dinvestigació i tramitació de denúncies
Article 20. Suspensió temporal de les inscripcions registrals
Capítol III. Petjada dels grups dinterés
Article 21. Informe de petjada dels grups dinterés
Article 22. Publicació i incorporació de linforme a lexpedient del projecte normatiu
Capítol IV. Procés especial de participació prèvia en lelaboració de normes
Article 23. Activació del procés de participació
Article 24. Inici del procés de participació
Article 25. Desenvolupament del procés de participació
Article 26. Conclusió del procés de participació
Capítol V. Procediment sancionador
Secció primera. Disposicions generals i òrgans competents
Article 27. Objecte
Article 28. Òrgans competents del procediment sancionador
Secció segona. Iniciació del procediment sancionador
Article 29. Iniciació del procediment
Article 30. Iniciació per petició de lòrgan responsable del Registre de Grups dInterés o dels òrgans de control de les institucions o daltres administracions
Article 31. Comunicació dalertes i denúncies
Secció tercera. Tramitació del procediment sancionador
Article 32. Proposta de resolució
Article 33. Actuacions complementàries
Article 34. Resolució
Article 35. Caducitat
Article 36. Efectes de la resolució
Disposicions addicionals
Primera. Convenis i altres mecanismes de col·laboració amb institucions, administracions públiques i altres entitats
Segona. Canals telemàtics dalertes i denúncies
Disposició transitòria
Única. Efectivitat dobligacions
Disposicions finals
Primera. Habilitació per al desplegament normatiu
Segona. Entrada en vigor
Annex. Descripció de les categories i subcategories de grups dinterés
La Llei 25/2018, de 10 de desembre, de la Generalitat, reguladora de lactivitat dels grups dinterés de la Comunitat Valenciana estableix el règim que ha dassegurar la transparència de lactivitat dinfluència dels grups dinterés en els processos delaboració i aplicació de polítiques públiques, projectes normatius i iniciatives parlamentàries en làmbit de la Generalitat, dacord amb els principis de legalitat, publicitat, transparència, rendiment de comptes i responsabilitat en la gestió pública i la representació política.
En aplicació daquests principis, la llei 25/2018 crea el Registre de Grups dInterés de la Generalitat, amb la finalitat de donar a conéixer a la ciutadania la identitat de les persones i organitzacions que hauran destar inscrites. Així mateix, es regula la publicitat dels contactes mantinguts amb els grups dinterés durant lelaboració de normes, així com el procés de participació entre diferents grups prèvia a aquesta elaboració. Socupa, també, de recollir sistemes de control i fiscalització de les dades registrals i de conéixer i verificar unes altres que haurien dhaver sigut registrats. Finalment, estableix el règim sancionador, regulant les infraccions, les sancions, així com prescripcions i principis reguladors propis del dret sancionador, inclosa la tramitació de lexpedient sancionador.
Aquest decret sestructura en cinc capítols que reprodueixen, en el seu mateix ordre, els títols de la llei.
El capítol I recull disposicions comunes, com són lobjecte i determinades definicions que pretenen reforçar la seua comprensió.
El capítol II socupa de leix central de la llei, el Registre de Grups dInteressos de la Generalitat, i en desenvolupa en la secció primera lorganització, i en la segona els sistemes de control i fiscalització previstos per la llei.
El capítol III acull el que la doctrina denomina habitualment com a «petjada o empremta normativa», que persegueix la publicitat i el coneixement dels contactes que ladministració pública, els càrrecs públics i personal empleat públic de la Generalitat mantinguen amb els grups dinterés durant lelaboració i adopció dels avantprojectes de llei i els projectes de decret del Consell. La seua regulació legal sinclou en el títol III de la Llei 25/2018, que porta per títol «Publicitat dels contactes mantinguts amb grups dinterés durant lelaboració normativa».
El capítol IV té per objecte altre dels elements més significatius de la llei, com és el relatiu a la participació prèvia en lelaboració de les normes per part dels grups dinterés, on es descriu i regula el procés que ha de seguir, dotant-lo de seguretat jurídica per a totes les parts intervinents.
El capítol V detalla el procediment sancionador que haurà de seguir-se en el cas que la persona, entitat o organització presumptament responsable dalguna infracció siga membre del Consell, titular duna secretaria autonòmica, càrrec públic de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental o alguna de les persones físiques i jurídiques i les entitats, xarxes o plataformes sense personalitat jurídica que tinguen la consideració de grup dinterés a lefecte de la Llei de la Generalitat 25/2018.
Les disposicions addicionals inclouen la possibilitat dimpulsar convenis o altres mecanismes de col·laboració amb altres administracions, institucions o entitats i destablir canals telemàtics per a la comunicació dincompliments relatius a la normativa reguladora de lactivitat dels grups dinterés.
La disposició transitòria única dota de seguretat jurídica des de linici de laplicabilitat del sistema, ja que la disponibilitat del mateix ha de declarar-se expressament mitjançant resolució i publicar-se en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, preveient un termini de tres mesos a comptar des daquesta publicació perquè les entitats poden inscriures en el Registre de Grups dInterés de la Generalitat.
Les disposicions finals habiliten la persona titular del departament del Consell al qual estiga adscrit el Registre de Grups dInterés de la Generalitat perquè dicte les disposicions necessàries per al desplegament daquest decret i determinen tot el que afecte lactivitat dels grups dinterés; i per a fixar la seua entrada en vigor.
Aquest decret compleix amb els principis de bona regulació als quals es refereix larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. La regulació és necessària perquè ladministració puga aplicar previsions que la Llei de la Generalitat 25/2018 únicament esbossa. I atén aquesta necessitat amb eficàcia, eficiència i proporcionalitat, ja que en la seua redacció sha vetlat per reduir al mínim indispensable les càrregues imposades als subjectes obligats i per complir amb les obligacions de transparència per part de ladministració, proporcionant el màxim nivell dinformació per a garantir a la ciutadania lexercici del seu dret daccés. De la mateixa manera, aquest reglament aporta seguretat jurídica a totes les parts implicades, ja que descriu lactivitat dinfluència, detalla el contingut del registre i regula i ordena la participació dels grups dinterés en làmbit de la Generalitat. Així mateix, en lelaboració shan tingut en compte les necessitats dels departaments, organismes o entitats i sha fomentat la participació de totes les persones o entitats que puguen resultar interessades en aquesta regulació.
Aquest decret es troba inclòs en el Pla Normatiu de la Generalitat per a lany 2021.
En conseqüència, dacord amb larticle 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell, a proposta de la consellera de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, prèvia deliberació del Consell, en la reunió de 15 doctubre de 2021,
DECRETE
CAPÍTOL I
Disposicions comunes
Article 1. Objecte
Aquest decret té per objecte el desplegament de la Llei 25/2018, de 10 de desembre, de la Generalitat, reguladora de lactivitat dels grups dinterés de la Comunitat Valenciana, la regulació del Registre de Grups dInterés de la Generalitat, el seguiment de la petjada dels grups dinterés durant lelaboració normativa davantprojectes de llei i projectes de decret del Consell i el procediment especial de participació entre grups dinterés, prèvia a lelaboració de normes en làmbit al qual es refereix la Llei de la Generalitat 25/2018, en els seus articles 1, 2, 3, 4, i 5, i en la seua disposició addicional primera.
Article 2. Definicions
Als efectes daquest decret, sentén per:
a) Activitat dinfluència: tota comunicació amb càrrecs públics o personal empleat públic, en nom duna organització privada o de caràcter no governamental en benefici dels seus propis interessos o de terceres parts, amb la finalitat dinfluir en la presa de decisions públiques, o en els processos delaboració i aplicació de polítiques públiques, projectes normatius o iniciatives parlamentàries, en els termes previstos en larticle 4 de la Llei 25/2018.
b) Petjada dels grups dinterés: informació de limpacte produït per lactivitat dels grups dinterés durant el procés delaboració davantprojectes de llei i projectes de decret del Consell.
c) Participació prèvia: procediment especial previ a lelaboració de projectes de llei o decrets del Consell que ladministració té la potestat dactivar perquè els grups dinterés afectats participen col·laborativament en defensa dels seus interessos legítims i puguen arribar a acords, compromisos i decisions. En qualsevol cas, el resultat no tindrà caràcter vinculant ni per al Consell ni per a lAdministració de la Generalitat.
CAPÍTOL II
Registre de Grups dInterés de la Generalitat
Secció primera
Organització i funcionament
Article 3. Finalitat i òrgan responsable
1. La finalitat del Registre de grups dinterés és aplicar els principis de transparència i publicitat a les relacions dels càrrecs públics no electes a què es refereix larticle 2 de la Llei 8/2016, de 28 doctubre, de la Generalitat, dincompatibilitats i conflictes dinteressos de persones amb càrrecs públics no electes, o del personal empleat públic de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental que mantinga reunions o entrevistes de treball el contingut de les quals revista les característiques descrites en larticle 4 de la Llei 25/2018, de 10 de desembre, de la Generalitat, amb aquelles persones, entitats i organitzacions que tinguen la consideració de grup dinterés, facilitant la seua identificació pública i el control de lactivitat dinfluència que realitzen davant de la Generalitat i el seu sector públic instrumental.
2. Lòrgan responsable del Registre de grups dinterés serà lòrgan directiu o, en defecte daquest, lòrgan superior que tinga atribuït lexercici de les funcions en matèria de control de conflictes dinteressos.
3. Quant a lactuació del Registre de Grups dinterés de la Generalitat respecte del control de lactivitat dinfluència en làmbit de les Corts caldrà ajustar-se al que disposa la Llei 25/2018.
Article 4. Àmbit subjectiu daplicació
Tenen lobligació dinscriures en el registre, i complir amb les obligacions que determina aquest decret, els grups dinterés que exercisquen lactivitat dinfluència en làmbit de la Generalitat de qualsevol forma, en nom propi o en representació de terceres parts, tal com estan definits en larticle 3 de la Llei 25/2018 siguen persones, entitats o organitzacions.
Article 5. Caràcter del Registre de Grups dInterés de la Generalitat
El Registre de Grups dInterés de la Generalitat és un Registre administratiu, de caràcter públic, obert, gratuït i que funciona de manera electrònica exclusivament. La tramitació, la gestió, la consulta de la informació continguda en el Registre, i les comunicacions entre lòrgan responsable i les persones, entitats o organitzacions interessades, sefectuen a través de mitjans electrònics, dacord amb la normativa reguladora en matèria dadministració electrònica i procediment administratiu.
Article 6. Procediment dinscripció
1. La inscripció es farà a instàncies dels grups dinterés, a través del formulari que es trobarà disponible en la seu electrònica del registre.
2. La persona, entitat o organització que sol·licite la inscripció sidentificarà mitjançant certificat de signatura electrònica. Shaurà dacreditar la condició de representant del grup dinterés a lefecte del registre, assumint la responsabilitat davant la Generalitat de les actuacions dutes a terme, i de la veracitat de la informació facilitada.
3. La inscripció serà efectiva des del moment que quede registrada la sol·licitud però tindrà caràcter provisional fins que lòrgan responsable del Registre dicte resolució dinscripció definitiva. Si transcorregut el termini màxim de dos mesos no sha produït una resolució expressa, la inscripció adquirirà caràcter definitiu.
Abans de resoldre, lòrgan responsable podrà requerir la persona, entitat o organització sol·licitant perquè complete o esmene la informació facilitada, en els termes establits en la legislació del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
La resolució es notificarà als interessats. En cas que siga desestimatòria la resolució indicarà el motiu i sacordarà el seu pas a la situació dinactivitat si la persona, entitat o organització ha desenvolupat alguna activitat dinfluència des que va sol·licitar la inscripció, o sacordarà la cancel·lació de la inscripció si en el moment de dictar-se resolució desestimatòria no ha desenvolupat activitat de cap influència.
Si lOficina de Control de Conflictes dInteressos estiguera adscrita a un òrgan les resolucions del qual no esgoten la via administrativa, les persones, entitats o organitzacions interessades podran interposar recurs dalçada contra la resolució dictada, en el termini dun mes, davant lòrgan superior jeràrquic del qual la va dictar. En cas que esgote la via administrativa, podrà recórrer-se potestativament en reposició, en el mateix termini, davant lòrgan que lhaguera dictada o impugnar-la davant lordre jurisdiccional contenciós administratiu.
4. La inscripció en el registre contindrà un número identificador únic.
Article 7. Estructura
La inscripció constarà de dos apartats:
a) Sol·licitud dinscripció dorganitzacions.
b) Sol·licitud dinscripció de representants.
Article 8. Sol·licitud dinscripció dorganitzacions
Durant el procés dinscripció es recollirà almenys la informació que es descriu a continuació.
1. Dades del representant de lorganització:
Nom i cognoms
Càrrec que ocupa a lorganització
Telèfon de contacte
Adreça electrònica
Adreça professional
2. Dades de lorganització:
a) Informació bàsica
Nom del grup dinterés
Mena dorganització
Pàgina web
Correu electrònic
Categoria
Adreça del grup dinterés
Descripció de la finalitat i objectius de lorganització
Àmbits dinterés
b) Informació específica
1er. Activitats incloses dins de làmbit daplicació del Registre
2n. Informació financera:
Per a totes les categories a les quals es refereix larticle 12: el pressupost anual del grup dinterés, i el volum de negoci imputable a les activitats registrals.
Per a la categoria I: la relació dels clients en nom dels quals es realitzen les activitats registrals i ingressos globals per aquestes activitats
Per a les categories II, III, IV i V: desglossament de les quanties cobrades que constituïsquen les seues principals fonts de finançament i la seua procedència, distingint el finançament privat del públic, i dins daquest el procedent de lAdministració de la Generalitat i el seu sector públic instrumental de la procedent altres fonts de finançament públic durant lany natural anterior.
3. Acreditació de la representació de persones, entitats i organitzacions amb personalitat jurídica o sense.
La representació de les persones, entitats o organitzacions amb personalitat jurídica haurà dacreditar-se per qualsevol mitjà que deixe constància fidedigna que aquesta sha atorgat per òrgan, unipersonal o col·legiat, amb capacitat o poder vàlid per a això.
A aquest efecte, sentendrà acreditada la representació realitzada exclusivament mitjançant apoderament efectuat per compareixença electrònica en la seu electrònica, o a través de lacreditació de la seua inscripció en un registre electrònic dapoderaments, en els termes establits en la legislació sobre procediment administratiu comú de les administracions públiques.
Les organitzacions sense personalitat jurídica podran designar una o diverses persones físiques o jurídiques per a relacionar-se amb ladministració pública unicament a lefecte del Registre de Grups dInterés de la Generalitat. Aquesta representació haurà dacreditar-se documentalment.
Una vegada inscrita la persona, entitat o organització es presumirà la vigència de la seua representació, sense perjudici de lobligació del grup dinterés i del seu representant de posar en coneixement del Registre la seua extinció.
Lactuació en nom de terceres parts sense que els hagen conferit expressament la representació, o una vegada extingida, tindrà les conseqüències que es deriven de la normativa aplicable.
Article 9. Sol·licitud dinscripció de representants
1. A més de la persona representant que sol·licite la inscripció del grup dinterés, altres persones podran inscriures com a representants, les quals podran actuar en nom i representació duna o diverses organitzacions registrades prèviament.
2. La inscripció de representants requerirà que lorganització a la qual sol·licita representar estiga inscrita en el registre. Si no ho estiguera, juntament amb la sol·licitud dinscripció de representants haurà de sol·licitar-se la inscripció de lorganització representada.
Article 10. Actualització, cancel·lació i modificació de la informació
1. Les persones inscrites en el registre com a representants tindran accés al registre per a actualitzar o modificar les seues dades i els de lorganització a la qual representen.
2. Lactualització o modificació sobrevinguda de les dades o compromisos inscrits en el registre haurà de comunicar-se al Registre en el termini màxim de dos mesos, comptat des que shaja produït la modificació. Cada modificació o actualització de dades haurà dacompanyar-se de document acreditatiu daquesta.
3. La situació dactivitat duna organització permet el ple exercici de lactivitat dinfluència, en els termes previstos en la Llei 25/2018, i en aquest decret.
Lorganització es considerarà activa des de la sol·licitud dinscripció o de reactivació, fins que sacorde la baixa registral daquesta per donar-se alguna de les circumstàncies que la motiven, com la seua sol·licitud de baixa, mort o incapacitat de la persona física, extinció de la persona jurídica o organització, pèrdua o incompliment dels requisits per a considerar-se grup dinterés, o la sanció o pena que comporte la baixa registral. Potestativament podrà acordar-se la baixa registral si el grup dinterés no ha desenvolupat cap activitat com a tal durant un període de 5 anys, comptats des de la data de lanotació en el Registre de lúltima activitat dinfluència desenvolupada.
4. La situació dinactivitat saplica a les persones, entitats o organitzacions que han realitzat alguna activitat dinfluència. Suposa que lorganització no pot actuar com a grup dinterés, però que les dades de les organitzacions inactives contingudes en el registre es conserven disponibles per a la seua consulta. Lorganització podrà sol·licitar la seua reactivació amb la finalitat de tornar a tindre la consideració dactiva, complint els requisits i seguint el procediment previst per a la inscripció registral.
La persona, entitat o organització figurarà com a inactiva des que sacorde la baixa registral i el pas a la situació dinactivitat, fins que transcórreguen 12 anys, comptats des de la data defectes de la baixa registral acordada. Per tant, les inscripcions definitives dels grups dinterés no es podran cancel·lar registralment fins que transcórreguen els citats 12 anys.
5. Passat aquest termini, les inscripcions es cancel·laran registralment sense necessitat de dictar-se resolució sobre aquest tema, i les dades relacionades amb lorganització es bloquejaran, i amb això la seua consulta només estarà disponible per a verificar que la inscripció registral de lorganització està cancel·lada, per a la posada a la disposició de les dades als jutges i tribunals, el Ministeri Fiscal o les administracions públiques competents per a lexigència de possibles responsabilitats derivades del tractament de la informació o de les dades i unicament pel termini de prescripció daquestes, així com amb finalitats darxiu en interés públic, finalitats dinvestigació científica o històrica o finalitats estadístiques.
Si lorganització inscrita provisional o definitivament encara no ha realitzat cap activitat dinfluència, les inscripcions també es cancel·laran registralment mitjançant resolució en la qual sacorde la baixa i la cancel·lació registral, i amb això les dades relacionades amb lorganització es bloquejaran.
6. Tot això sense perjudici de la suspensió temporal dinscripcions registrals acordada en els casos previstos en el present Decret.
7. El representant duna organització figurarà com a inactiu per a aquesta organització des que sacorde la baixa registral de la seua representació i el seu pas a la situació dinactivitat, fins que transcórreguen 3 anys, comptats des de la data defectes de la baixa registral de la representació acordada. Passat aquest termini, la inscripció del representant duna organització es cancel·larà registralment sense necessitat de dictar-se resolució sobre aquest tema, i les dades del representant relacionades amb lorganització que va deixar de representar es bloquejaran. Per tant, podran consultar-se dades dun representant de diverses organitzacions fins que transcórreguen tres anys des de la data en què no tinga atribuïda la representació en el registre de cap grup dinterés actiu.
Article 11. Codi comú de conducta
Durant el procés dinscripció en el registre, la persona, entitat o organització que efectue la sol·licitud declararà, per si o a través del seu representant, que accepta el codi comú de conducta previst en la Llei 25/2018. Sense aquesta declaració no podrà continuar la tramitació.
A més del que determina lesmentat codi comú de conducta, el grup dinterés podrà afegir compromisos particulars o codis específics de conducta més exigents.
Article 12. Categories i àrees dinterés
1. La llista de categories i subcategories és la següent:
I . Serveis de consultoria i assessorament. Subcategories:
Consultories professionals
Despatxos dadvocats
Persones consultores o advocades que treballen per compte propi
II. Empreses i associacions comercials, empresarials o professionals. Subcategories:
Empreses i grups dempreses
Associacions comercials i empresarials
Sindicats i associacions i col·legis professionals
Altres organitzacions
III Organitzacions no governamentals. Subcategories:
Fundacions i associacions
Plataformes, xarxes, coalicions ad hoc, estructures temporals i altres organitzacions dactivitat col·lectiva
IV Grups de reflexió, institucions acadèmiques i dinvestigació. Subcategories:
Grups de reflexió i institucions científiques, acadèmiques o dinvestigació
Grups de reflexió i institucions dinvestigació vinculades a interessos polítics, empresarials o sindicals
V Organitzacions que representen les esglésies i les comunitats religioses. Subcategoria
Organitzacions que representen les esglésies i les comunitats religioses
2. La seua descripció figura en lannex. Lòrgan responsable del Registre disposarà la classificació definitiva, mentre que les àrees dinterés seran les indicades pels grups dinterés durant la inscripció en el registre, dacord amb els camps recollits en el formulari electrònic.
Article 13. Obligacions i efectes de la inscripció
1. Les persones, entitats i organitzacions que tenen la condició de grup dinterés o actuen en representació daquests tenen lobligació dinscriures en el registre i informar prèviament de la seua condició. Sense aquesta inscripció no poden reunir-se, entrevistar-se o participar de les agendes de treball dels càrrecs públics, ni del personal empleat públic.
2. La responsabilitat dels contactes amb els grups dinterés no inscrits en els quals sexercisca activitat dinfluència recau sobre els càrrecs públics i personal empleat públic que haja mantingut el contacte, sense perjudici de la qual puga correspondre als subjectes que recull larticle 2.2 de la Llei 25/2018, quan la seua actuació obeïsca a la seua condició de grup dinterés.
3. Les persones, entitats i organitzacions inscrites en el registre gaudiran dels drets i se sotmetran a les obligacions establides en la Llei 25/2018, i a les previstes en aquest decret.
Article 14. Registre dactivitats
1. El Registre de Grups dInterés de la Generalitat contindrà la informació relativa a les reunions, de les quals es farà constar en el registre referència dels assumptes tractats, les comunicacions, els informes i tots els altres documents que es produïsquen a conseqüència de lactivitat dinfluència, incloent les seues contribucions i participació voluntàries en consultes oficials sobre propostes normatives, actes jurídics i altres processos participatius.
2. Correspon a les persones que ocupen càrrecs públics lobligació de fer constar aquesta informació en el registre en el termini màxim dun mes. En el cas que el contacte es produïsca amb personal empleat públic, aquest donarà compte immediatament al càrrec públic del qual depenga, que serà la persona responsable de fer-ho constar en el registre, indicant, juntament amb les altres circumstàncies, el lloc que ocupa lempleat públic que ha mantingut el contacte i lòrgan administratiu al qual es troba adscrit.
Article 15. Tractament de dades
1. Les dades personals incloses en la sol·licitud i inscripció, així com tota informació personal relativa a lactivitat dinfluència, denúncies i processos de participació, seran objecte de tractament en el marc del que preveu el Reglament (UE) 2016/679 del Parlament Europeu i del Consell, de 27 dabril de 2016, relatiu a la protecció de les persones físiques pel que fa al tractament de les seues dades personals i a la lliure circulació daquestes dades i pel qual es deroga la Directiva 95/46/CE (Reglament general de protecció de dades), la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia dels drets digitals, i sutilitzaran exclusivament amb les finalitats previstes per la Llei 25/2018, i per aquest decret.
2. Tindrà la consideració de responsable del tractament la conselleria o el centre directiu o superior al qual estiga adscrit orgànicament el Registre de Grups dinterés de la Generalitat. Els detalls concrets daquests estaran documentats en el Registre dActivitats de Tractament de la conselleria i es publicaran conforme a la normativa vigent.
3. El tractament de dades es realitza per al compliment dobligacions legals establides per la Llei 25/2018.
Secció segona
Sistemes de control i fiscalització
Article 16. Actuacions de verificació de les dades registrals
1. Lòrgan responsable del registre efectuarà dofici controls periòdics, aleatoris o específics, sobre ladequació i la veracitat de les dades consignades en el Registre i sobre el compliment del codi de conducta per part dels grups dinterés.
2. En el cas que es detecte una inexactitud o un possible error o omissió, lòrgan responsable del Registre requerirà la persona, entitat o organització declarant perquè, dins dun termini de 10 dies, procedisca a esmenar-lo, indicant-li que en cas que no atenga el requeriment es podrà recordar linici del procediment sancionador corresponent.
3. En el mateix termini de 10 dies, la persona, entitat o organització declarant podrà també fer les al·legacions o aportar els documents que crega oportuns, si considera que no és procedent esmenar les dades.
4. Quan el requeriment no siga atés o ho siga de manera insuficient, lòrgan responsable del Registre podrà resoldre linici dun procediment dinvestigació, o proposar la incoació del procediment sancionador corresponent. El procediment dinvestigació conseqüència dactuacions de verificació se substanciarà a través dels tràmits del procediment dinvestigació i tramitació de denúncies. En tots dos casos, aquest òrgan podrà adoptar la suspensió temporal de la inscripció, prèvia audiència del grup dinterés.
Article 17. Mesures per a garantir la confidencialitat de les persones o entitats comunicadores
Les mesures per a garantir la confidencialitat de les persones o entitats comunicadores dalertes o denúncies inclouran, en tot cas:
a) La disponibilitat dinformació clara i concisa sobre com formular alertes i denúncies de manera adequada per a garantir la confidencialitat de les persones o entitats comunicadores.
b) El xifratge de les comunicacions que tinguen lloc a través del canal confidencial.
c) El control daccessos, de manera que únicament les persones autoritzades per raó de les funcions que exerceixen disposen de permisos de consulta de la informació que conste en els expedients derivats dalertes o denúncies.
Article 18. Procediment dinvestigació i tramitació dalertes
1. Lalerta sobre informació registral que siga errònia o que continga una omissió rellevant, a què es refereix larticle 16 de la Llei 25/2018 sefectuarà a través dun canal confidencial.
Les alertes o denúncies podran presentar-se a través dels canals telemàtics habilitats per la Generalitat per a la formulació dalertes o denúncies. Aquests canals seran accessibles des del registre.
2. Una vegada rebuda lalerta, lòrgan responsable del registre contrastarà la informació aportada amb la que consta en el registre. En cas que no saprecien divergències entre una i laltra, sarxivaran les actuacions sense més tràmits, si bé haurà de deixar-se constància expressa de tal circumstància i donar-ne coneixement a qui haguera formulat lalerta.
3. Quan la informació registral no coincidisca amb la que sha posat de manifest en lalerta, lòrgan responsable del registre iniciarà actuacions de verificació.
Article 19. Procediment dinvestigació i tramitació de denúncies
1. Qualsevol persona, entitat o organització pot formular una denúncia davant lòrgan responsable del Registre en el cas que aprecie incompliments del que disposa la Llei 25/2018 i aquest decret. La denúncia serà confidencial, però no podrà ser anònima, i haurà destar fonamentada en fets materials.
2. En la denúncia shaurà de fer constar:
a) La identificació i les dades de contacte de la persona, entitat o organització denunciant.
b) El grup dinterés que és objecte de denúncia.
c) Els fets denunciats.
d) Els incompliments o infraccions presumptes en què incorre i els motius en què es fonamenta la denúncia.
e) La informació en què es basa la denúncia.
f) Els danys que presumptament ha pogut patir la persona, entitat o organització denunciant.
3. Juntament amb la denúncia es pot aportar la documentació que puga servir de base a aquella o que puga acreditar els danys patits per la persona, entitat o organització denunciant.
4. Si lòrgan responsable del Registre la considera fonamentada, la denúncia donarà lloc a actuacions de verificació o bé a iniciar dofici un procediment dinvestigació a aquest efecte. Aquest òrgan podrà adoptar com a mesura provisional la suspensió temporal de la inscripció, prèvia audiència del grup dinterés.
5. En el cas que, com a resultat del procediment dinvestigació, es detecten situacions de divergència entre la informació continguda en el registre i la realitat jurídica extraregistral, la resolució del procediment dinvestigació acordarà les inscripcions, modificacions, baixes registrals, o cancel·lacions pertinents per a aconseguir la concordança entre ambdues.
Si a més saprecien indicis de la comissió dinfraccions recollides en la Llei 25/2018, lòrgan responsable del Registre en donarà trasllat a lòrgan competent, mitjançant petició raonada, per a iniciar el procediment sancionador corresponent. Si lòrgan al qual shaguera donat trasllat dels indicis referits no aprecia la procedència diniciar el procediment sancionador, haurà de posar-ho en coneixement, raonadament, de lòrgan responsable del Registre de Grups dInterés de la Generalitat.
Article 20. Suspensió temporal de les inscripcions registrals
1. Si abans de la iniciació o iniciades les actuacions de verificació, els procediments dalertes, els procediments dinvestigació i tramitació de denúncies o els procediments sancionadors sestima que hi ha elements de judici suficients que ho aconsellen, i prèvia audiència al grup dinterés, podrà acordar-se la suspensió temporal de les inscripcions registrals, dacord amb els principis de proporcionalitat, efectivitat i menor onerositat. La competència per a acordar la suspensió temporal de les inscripcions correspon a lòrgan responsable del registre, excepte en els procediments sancionadors, on lostenta lòrgan competent per a la incoació del procediment sancionador.
2. Lacord de suspensió temporal de les inscripcions registrals serà motivat i comportarà el cessament de les activitats i drets indicats en els articles 4 i 10 de la Llei 25/2018.
3. La suspensió temporal de les inscripcions registrals sextingirà quan faça efecte la resolució administrativa que pose fi al procediment dinvestigació, o al procediment sancionador. Aquesta previsió serà aplicable tant quan el procediment dinvestigació siga conseqüència dactuacions de verificació, com quan tinga el seu origen en la tramitació de denúncies.
Si lòrgan responsable del registre proposara la incoació dun procediment sancionador i el manteniment de la suspensió temporal de les inscripcions registrals, lacord diniciació del procediment sancionador haurà de pronunciar-se expressament sobre la suspensió temporal de la inscripció registral, ratificant-la, modificant-la o deixant-la sense efecte. Mancant aquest pronunciament exprés, la suspensió temporal de les inscripcions temporals quedarà sense efecte.
Si linteressat manifesta a lAdministració la seua intenció dinterposar recurs contenciós administratiu contra una resolució sancionadora ferma en via administrativa, la suspensió cautelar de la sanció finalitzarà en els supòsits previstos per la legislació sobre procediment administratiu comú de les administracions públiques. Com a disposició cautelar que garantisca leficàcia de la sanció podrà adoptar-se la suspensió temporal de la inscripció registral.
CAPÍTOL III
Petjada dels grups dinterés
Article 21. Informe de petjada dels grups dinterés
1. Quan prèviament o al llarg del procés delaboració dun avantprojecte de llei o dun projecte de decret del Consell shagen produït activitats dinfluència relacionades amb aquest, lòrgan competent per a la seua tramitació emetrà un informe de petjada dels grups dinterés on sassenyalen ordenadament aquestes activitats, indicant de manera individualitzada per a cadascuna delles, els aspectes següents:
a) Identitat dels càrrecs públics, i en el cas de personal empleat públic de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental lloc i òrgan administratiu al qual està adscrit, independentment del seu règim jurídic, que han mantingut el contacte.
b) Identitat del grup dinterés per al qual la persona o persones indicades en el punt anterior han mantingut el contacte.
c) Data i mitjà pel qual sha produït el contacte.
d) Objecte del contacte, amb especificació de la temàtica tractada.
e) Indicació de la documentació aportada, remesa o entregada.
f) Referència a linforme de conclusió a què es refereix larticle 26 daquest decret, si ha tingut lloc un procés de participació especial prèvia en lelaboració de normes.
2. Si prèviament o al llarg del procediment delaboració dun avantprojecte de llei o dun projecte de decret del Consell no shan produït activitats dinfluència relacionades amb lavantprojecte o projecte, la sotssecretaria de la conselleria competent per a la seua tramitació emetrà informe de petjada dels grups dinterés negatiu.
Article 22. Incorporació a lexpedient del projecte normatiu
1. Linforme de petjada dels grups dinterés es publicarà en el Portal de Transparència de la Generalitat, accessible en ladreça www.gvaoberta.es o, en cas de substitució daquesta adreça, en una altra de finalitat similar que la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de transparència establisca, dacord amb el que determina la llei reguladora en matèria de transparència de la Comunitat Valenciana. La seua publicació es farà dins de lapartat corresponent a lexpedient delaboració de la norma, de manera que puga accedir-se a aquest de manera clara i senzilla quan es consulte la informació i documentació publicada sobre el procés delaboració dun avantprojecte de llei o dun projecte de decret del Consell.
2. Així mateix, linforme de petjada dels grups dinterés formarà part de lexpedient quan es remeta per a lemissió dinformes o per a laprovació dels avantprojectes de llei o de projectes de decret del Consell, adjuntant-se a tots els esborranys i versions del text de lavantprojecte o projecte que selaboren.
CAPÍTOL IV
Procés especial de participació prèvia en lelaboració de normes
Article 23. Activació del procés de participació
1. Quan la persona titular duna conselleria considere que per a lelaboració dun projecte de llei o dun decret sobre una matèria objecte de la seua competència hi ha interessos que poden resultar afectats, podrà activar el procés especial de participació prèvia amb els grups dinterés que actuen en defensa daquests, segons que preveu la Llei 25/2018.
2. Per a activar el procés especial de participació prèvia, la persona titular de la conselleria competent per raó de la matèria elevarà una proposta al Ple del Consell en la qual sindicarà:
a) Descripció de lobjecte de la participació i la tipologia de projecte normatiu que es pretén elaborar.
b) Llistat dels interessos que poden resultar afectats per la norma.
c) Relació dels grups dinterés que, a criteri de la conselleria, puguen resultar afectats per la norma. Aquests grups hauran destar inscrits o shauran dinscriure en el Registre de Grups dInterés de la Generalitat i compliran amb les previsions legals i reglamentàries que el regeixen.
d) Designació dalts càrrecs o empleats o empleades públics que seran responsables de lordenació del procés especial de participació prèvia. Aquestes podran formar part de lòrgan o òrgans superiors o directius als quals corresponga posteriorment la tramitació de la norma.
e) El calendari estimat de la duració del procés especial de participació prèvia i lagenda provisional de treball.
Article 24. Inici del procés de participació
1. Una vegada adoptat pel Consell lacord de conformitat, la conselleria competent podrà iniciar el procés especial de participació prèvia mitjançant una resolució en la qual es farà constar:
a) La informació continguda en lacord del Consell relativa a la participació i la tipologia del projecte normatiu que es pretén elaborar, els grups dinterés afectats, alts càrrecs o personal empleat públic responsables de lordenació del procés, el calendari estimat i lagenda provisional de treball.
b) Aquesta resolució fixarà un termini de 15 dies amb la finalitat que tots aquells grups dinterés amb possibles interessos afectats per la naturalesa de la norma que no hagen sigut identificats per lAdministració puguen sol·licitar la seua incorporació al procés especial de participació prèvia. La conselleria disposarà dun termini de 10 dies per a resoldre motivadament i notificar lestimació o desestimació daquestes sol·licituds.
2. Transcorreguts aquests terminis, lAdministració remetrà una invitació formal als grups identificats per a participar en el procés. Aquesta invitació contindrà, com a mínim, la informació referida en la lletra a de lapartat anterior i fixarà un termini perquè aquests manifesten la seua acceptació expressament.
3. LAdministració es reserva la facultat de limitar el nombre de grups dinterés intervinents en el procés especial de participació prèvia, mitjançant resolució motivada.
Article 25. Desenvolupament del procés de participació
1. Les persones designades com a responsables de lordenació del procés especial de participació prèvia convocaran les persones que actuaran en representació dels grups dinterés que hagen expressat la seua voluntat de participar, dacord amb el que preveu larticle anterior.
2. La funció de les persones designades com a responsables per lAdministració consistirà a ordenar amb imparcialitat el procés especial de participació prèvia entre els grups dinterés, a fi de garantir la igualtat entre les parts en el desenvolupament del procés i en ladopció dacords, compromisos i decisions. En concret, els correspondrà:
a) Convocar les reunions, presidir-les, controlar el temps i estendre acta.
b) Assistir les persones participants en el desenvolupament dels debats.
c) Proposar, en cas que hi haja diversos grups dinterés pertanyents a un mateix àmbit, que es designe una única persona en representació daquests amb la finalitat de simplificar el procés especial de participació prèvia.
d) Portar a efecte lexclusió del procés especial de participació prèvia de qui incórrega en comportaments obstruccionistes que impedisquen el desenvolupament regular de les sessions de manera reiterada. Les persones afectades per aquesta decisió tindran dret a formular al·legacions i a audiència. Lexclusió dun o diversos grups dinterés participants exigirà resolució motivada.
e) Vetlar pel compliment del calendari i lagenda proposats inicialment.
3. Els acords en les sessions del procés especial de participació prèvia, siguen totals o parcials, hauran dadoptar-se per majoria. Els acords de les sessions en els quals es propose la limitació del nombre de grups dinterés participants, la designació una sola persona com a representant quan hi haja diversos grups dinterés en un mateix àmbit, i els dexclusió del procés especial de participació prèvia dels qui incórreguen en comportaments obstruccionistes hauran de ser motivats. La resolució sobre aquestes qüestions, que també haurà de ser motivada, correspondrà a lòrgan superior o directiu encarregat de lelaboració del projecte normatiu, i no impedirà que el representant o el grup dinterés exclòs puga participar en els tràmits de consulta pública prèvia o dinformació pública i audiència que es desenvolupen dins dels procediments delaboració de projectes normatius. Tampoc determina que perda la condició dinteressat en el procediment.
4. El procés no podrà estendres més enllà dun període de tres mesos. Excepcionalment aquest termini podrà ampliar-se quan lautoritze expressament la persona titular de la conselleria que estiga desenvolupant el procés especial de participació prèvia. Aquesta decisió, que requerirà resolució motivada, podrà adoptar-se a iniciativa de la pròpia conselleria, o a proposta aprovada en el procés especial de participació prèvia pels integrants daquest.
Article 26. Conclusió del procés de participació
1. El resultat del procés especial de participació prèvia es farà constar en linforme de conclusió, on es relacionen les activitats dinfluència a què es refereix larticle 21 daquest decret, i es publicarà en el Portal de Transparència de la Generalitat Valenciana, amb independència que les parts hagen aconseguit o no acords o compromisos. La persona titular de lòrgan superior o directiu encarregat de lelaboració del projecte normatiu serà la competent per a lemissió de linforme de conclusió.
2. El resultat no vincularà ni el Consell ni lAdministració de la Generalitat, en cap cas. No obstant això, si el Consell se separa dels termes del resultat del procés especial de participació prèvia, haurà de motivar les raons per les quals el resultat aquest procés no resulta convenient per a linterés general o versa sobre matèries no susceptibles de transacció dacord amb lordenament jurídic.
3. El procés especial de participació prèvia dun decret del Consell, amb independència del resultat en la seua elaboració posterior, sentén sense perjudici del tràmit daudiència regulat en la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, i dels mecanismes de participació ciutadana en lelaboració de normes, plans, procediments i altres instruments de planificació que es prevegen en la legislació de la Generalitat sobre transparència, bon govern i participació ciutadana, o sobre govern obert, en particular en la Llei de la Generalitat 2/2015, de 2 dabril, de transparència, bon govern i participació ciutadana de la Comunitat Valenciana.
CAPÍTOL V
Procediment sancionador
Secció primera
Disposicions generals i òrgans competents
Article 27. Objecte
Aquest capítol té per objecte regular el procediment sancionador aplicable a la persona, entitat o organització presumptament responsable dinfraccions de la Llei 25/2018, quan siga càrrec públic al qual fa referència larticle 2 de la Llei 8/2016, de 28 doctubre, de personal al servei de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental, o alguna de les persones físiques, jurídiques, entitats, xarxes o plataformes sense personalitat jurídica a les quals fa referència larticle 2 de la Llei 25/2018. El procediment sancionador respectarà els principis per a lexercici de la potestat sancionadora que es reconeixen en els articles 25 i següents de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, i es tramitarà seguint els tràmits pertinents, amb les especificacions i peculiaritats establides per a aquesta classe de procediments en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu de les administracions públiques, sense perjudici de les previsions que es contemplen en aquest decret.
Article 28. Òrgans competents del procediment sancionador
1. Els òrgans competents per a acordar la iniciació dels procediments sancionadors seran els indicats en lapartat 1 de larticle 33 de la Llei 25/2018. Els òrgans competents per a resoldre els procediments sancionadors seran els que sespecifiquen en els apartats 3r i 4t del mateix article 33 de la referida Llei.
2. LOficina de Control de Conflictes dInteressos durà a terme la instrucció dels expedients corresponents en el cas que la persona responsable de la infracció siga càrrec públic de lAdministració de la Generalitat i del seu sector públic instrumental, alguna de les persones físiques, jurídiques, entitats, xarxes o plataformes sense personalitat jurídica a les quals fa referència larticle 2 de la Llei 25/2018 amb lexcepció dels alts càrrecs adscrits al departament competent en matèria de transparència, i en aquest cas lexercirà el titular del departament competent en matèria dadministracions públiques.
3. En el cas que la persona responsable de la infracció siga empleada pública o personal eventual, la competència per a instruir el procediment sancionador la determinaran els òrgans que corresponguen, conforme a la normativa sectorial.
Secció segona
Iniciació del procediment sancionador
Article 29. Iniciació del procediment
1. El procediment sancionador siniciarà sempre dofici per acord de lòrgan que resulte competent conforme a larticle 33 de la llei, bé per pròpia iniciativa, per ordre o comunicació dun òrgan superior, per petició raonada daltres òrgans o per denúncia.
2. La iniciació requerirà acord motivat en el qual es faran constar les circumstàncies següents:
a) Identificació de les persones, entitats o organitzacions presumptament responsables.
b) Els fets que motiven la incoació del procediment, la seua possible qualificació i les sancions que pogueren correspondre, sense perjudici del que resulte de la instrucció. Excepcionalment, quan en el moment de dictar lacord diniciació no hi haja elements suficients per a la qualificació inicial dels fets que motiven la incoació del procediment, lesmentada qualificació podrà realitzar-se en una fase posterior mitjançant lelaboració dun plec de càrrecs, que haurà de ser notificat a les persones, entitats o organitzacions interessades.
c) Designació de la persona funcionària que sencarregarà de la instrucció del procediment sancionador. Per a això es tindrà en compte el règim general dabstenció i recusació.
d) Òrgan competent per a la resolució del procediment i precepte que li atribuïsca aquesta competència, amb indicació de la possibilitat que la persona, entitat o organització presumptament responsable puga reconéixer voluntàriament la seua responsabilitat; en aquest cas es resoldrà el procediment amb la imposició de la sanció que siga procedent.
e) Mesures de caràcter provisional que shagen acordat per lòrgan competent per a iniciar el procediment sancionador, sense perjudici de les que es puguen adoptar durant aquest.
f) Indicació del dret a formular al·legacions i a laudiència en el procediment i dels terminis per al seu exercici, així com indicació que, si no sefectuen al·legacions en el termini previst sobre el contingut de lacord diniciació, aquest podrà ser considerat, proposta de resolució quan continga un pronunciament precís sobre la responsabilitat atribuïda.
g) Termini màxim per a resoldre, que serà de 6 mesos, amb indicació que transcorregut aquest sense que es dicte resolució expressa, es produirà la caducitat.
3. Lacord diniciació es comunicarà a la persona instructora, amb trasllat de totes les actuacions que existisquen sobre aquest tema. Es notificarà a la part interessada, entenent per aquesta la persona, entitat, organització, xarxa, o plataforma sense personalitat jurídica presumptament responsable. A la persona denunciant se li comunicarà que sha incoat el procediment sancionador pertinent.
4. Quan la persona presumptament responsable siga càrrec públic de lAdministració de la Generalitat o del seu sector públic instrumental, la incoació del procediment sancionador es comunicarà a la persona titular de la conselleria a la qual estiga adscrita orgànicament. Si la persona presumptament responsable pertany a alguna entitat pública instrumental de la Generalitat també es comunicarà al màxim òrgan de govern de la respectiva entitat. Si és membre del Consell, es posarà en coneixement de la persona titular de la Presidència de la Generalitat.
Si la persona presumptament responsable és empleat públic, personal funcionari o personal laboral de la Generalitat o del seu sector públic instrumental, la incoació del procediment sancionador es comunicarà no sols a la persona titular de la conselleria a la qual estiga adscrita orgànicament i al representant de lentitat pública instrumental a la qual pertanga, sinó també al màxim òrgan competent, en matèria de personal, de la respectiva conselleria o entitat instrumental que depenga daquesta.
Article 30. Iniciació per petició de lòrgan responsable del Registre de Grups dInterés o dels òrgans de control de les institucions o altres administracions
Lòrgan responsable del Registre de Grups dInterés de la Generalitat, les institucions o òrgans de control o que tinguen atribuïdes funcions dinspecció, esbrinament o investigació, tant interns com externs, tinguen o no per objecte exclusiu la prevenció i lluita contra la corrupció, quan constaten conductes o fets susceptibles de ser qualificats com alguna de les infraccions previstes en la Llei 25/2018, podran instar la incoació del procediment sancionador per part de lòrgan competent que, si no linicia, haurà de comunicar a lòrgan que lhaguera instada els motius pels quals no és procedent la iniciació.
Article 31. Comunicació dalertes i denúncies
1. Quan lOficina de Control de Conflictes dInteressos tinga coneixement a través duna denúncia, alerta o altres mitjans duna presumpta infracció de la Llei 25/2018, haurà diniciar les actuacions de verificació o el procediment dinvestigació.
2. La denúncia, que, en tot cas, serà coneguda pel Registre de Grups dInterés de la Generalitat, haurà dexpressar el relat dels fets que pogueren constituir alguna infracció de les tipificades en la Llei 25/2018, la data en què es va produir i, quan siga possible, la identificació de les persones, entitats o organitzacions presumptament responsables.
3. En qualsevol cas, es garantirà la confidencialitat sobre la identitat de la persona que haja formulat la comunicació.
Secció tercera
Tramitació del procediment sancionador
Article 32. Proposta de resolució
1. En la proposta es fixaran de forma motivada els fets que es consideren provats i la seua exacta qualificació jurídica, es determinarà la infracció que corresponga, si escau, les persones, entitats o organitzacions presumptament responsables, la sanció que es propose, així com la valoració de les proves practicades, especialment aquelles que constituïsquen els fonaments bàsics de la decisió, i les mesures provisionals que, si escau, shagueren adoptat, i es concedirà un termini de 10 dies per a formular al·legacions i presentar els documents i informacions que es consideren pertinents.
2. Si com a conseqüència de la instrucció del procediment resultara modificada la determinació inicial dels fets, de la seua possible qualificació, de les sancions imposables o de les responsabilitats susceptibles de sanció, haurà dindicar-se aquesta circumstància a la persona, entitat o organització presumptament responsable de la infracció en la proposta de resolució.
3. Oïda la persona, entitat o organització presumptament responsable de la infracció, o transcorregut el termini sense cap al·legació, la persona instructora elevarà lexpedient, inclosa la proposta de resolució i les al·legacions que shagueren presentat, al òrgan competent per a resoldre el procediment, a fi que aquest, amb lexamen previ de lexpedient i la realització, si escau, de les actuacions complementàries que considere oportunes, dicte la resolució que corresponga.
4. Lòrgan instructor podrà resoldre la finalització de procediment amb arxivament de les actuacions, sense formular la proposta de resolució, quan es pose de manifest alguna de les circumstàncies a les quals fa referència la legislació de procediment administratiu comú que habiliten lesmentat arxivament.
Quan la instrucció concloga que no existeix infracció o responsabilitat, i no es faça ús de la facultat de resoldre larxiu sense formular proposta de resolució, la proposta de resolució haurà dincloure la declaració de la inexistència dinfracció o responsabilitat.
Article 33. Actuacions complementàries
1. Abans de dictar resolució, lòrgan competent per a resoldre podrà decidir, mitjançant un acord motivat, retornar lexpedient a la persona instructora per a la realització de les actuacions complementàries que al seu judici resulten indispensables per a resoldre el procediment. No tindran la consideració dactuacions complementàries els informes que precedisquen immediatament a la resolució final del procediment.
2. Lacord de realització dactuacions complementàries es notificarà a les persones, entitats i organitzacions interessades, i sels concedirà un termini de set dies per a formular les al·legacions que tinguen per pertinents després de la finalització daquestes.
3. Les actuacions complementàries hauran de practicar-se en un termini no superior a 15 dies. El termini per a resoldre el procediment quedarà suspés fins a la terminació de les actuacions complementàries.
Article 34. Resolució
1. Lòrgan competent dictarà resolució, que serà motivada i decidirà totes les qüestions plantejades per a les persones interessades i aquelles altres derivades del procediment.
2. La resolució sadoptarà en el termini de 30 dies des de la notificació de la proposta de resolució a la persona presumptament responsable de la infracció.
3. En la resolució no es podran acceptar fets diferents dels determinats en la fase dinstrucció del procediment, excepte els que resulten, si escau, de la realització de les actuacions complementàries disposades per lòrgan competent per a resoldre. No obstant això, quan lòrgan competent per a resoldre considere que la infracció o la sanció és més greu que la determinada en la proposta de resolució, es notificarà a la persona presumptament responsable perquè aporte totes les al·legacions que considere convenients, i se li concedeix un termini de 15 dies.
4. Les resolucions dels procediments sancionadors inclouran la valoració de les proves practicades i especialment daquelles que constituïsquen els fonaments bàsics de la decisió, fixaran els fets i, si escau, la persona o persones responsables, la infracció o infraccions comeses i la sanció o sancions que simposen o bé la declaració de no-existència dinfracció o responsabilitat.
5. Les resolucions es notificaran a les persones responsables, amb indicació dels recursos que es puguen interposar contra aquesta, lòrgan davant el qual han de presentar-se i els terminis per a interposar-los.
6. La resolució dels procediments sancionadors serà comunicada, per lòrgan que lhaguera adoptada, en el termini de 10 dies des que fora ferma, per a la inscripció en el Registre de Grups dInterés.
Article 35. Caducitat
Si no shaguera dictat resolució transcorreguts 6 mesos des de la iniciació, es produirà la caducitat, de conformitat amb el que es disposa respecte al procediment sancionador en la legislació de procediment administratiu comú.
Article 36. Efectes de la resolució
1. Contra les resolucions que posen fi al procediment sancionador es podran interposar els recursos previstos en lordenament jurídic. Tant lexecutivitat de la resolució com la seua suspensió cautelar si linteressat manifesta a lAdministració la seua intenció dinterposar recurs contenciós administratiu es regiran pel que es disposa en la legislació sobre procediment administratiu comú de les administracions públiques, i en particular per lassenyalat en lapartat tercer de larticle 90 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.
2. Les resolucions que posen fi al procediment sancionador podran adoptar les disposicions cautelars necessàries per a garantir leficàcia mentre no siguen executives, les quals podran consistir en el manteniment de les mesures provisionals que, si escau, shagueren adoptat de conformitat amb larticle 29.2 del present decret.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. Convenis i altres mecanismes de col·laboració amb institucions, administracions públiques i altres entitats
Amb la finalitat de facilitar les seues funcions o la incorporació o laccés al Registre de Grups dInterés de la Generalitat, lòrgan responsable daquest impulsarà la subscripció de convenis i altres mecanismes de col·laboració amb altres administracions públiques, institucions o qualssevol un altre tipus dentitats.
Segona. Canals telemàtics dalertes i denúncies
Dacord amb el que es disposa larticle 14.3 de la Llei 25/2018, es podran habilitar canals telemàtics accessibles des del Registre de grups dinterés de la Generalitat, perquè terceres persones puguen comunicar possibles casos dinformació continguda en el Registre de grups dinterés de la Generalitat que siga errònia o que continga una omissió rellevant, o dincompliment de la llei esmentada. Es garantirà la confidencialitat de les persones comunicadores, sense que les persones encarregades de la seua gestió puguen identificar-les.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Efectivitat dobligacions
Les obligacions previstes en aquest decret seran efectives des de la seua entrada en vigor, sense altres excepcions que les de lexigència del funcionament electrònic o les que pogueren resultar estrictament inherents a la disponibilitat de laplicació o sistema informàtic que suporte el nou Registre de Grups dInterés de la Generalitat. Mitjançant resolució de la persona titular de la conselleria amb competències en matèria de grups dinterés es declararà expressament la disponibilitat i sestablirà un termini de tres mesos, comptats des de la data de la publicació daquesta resolució en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana, a partir del qual seran exigibles totes les obligacions per al compliment de les quals siga necessari lús del citat sistema informàtic.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació per al desplegament normatiu
Es faculta la persona titular del departament al qual estiga adscrit el Registre de Grups dInterés de la Generalitat perquè, en làmbit de les seues competències, dicte les disposicions necessàries per al desplegament daquest decret, i especialment a modificar i actualitzar mitjançant una ordre, quan siga procedent, lannex de descripció de les categories i les subcategories del registre. No obstant això, aquesta habilitació no inclou la creació de noves categories i subcategories de grups dinterés de la Comunitat Valenciana, la qual cosa exigirà la modificació el present decret, dins del marc de la Llei 25/2018.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 15 doctubre de 2021
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
La consellera de Participació, Transparència,
Cooperació i Qualitat Democràtica,
ROSA PÉREZ GARIJO