LLEI 16/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de modificació de la Llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, d'11 de maig, de Sindicatura de Comptes [2017/10257]
(DOGV núm. 8169 de 14.11.2017) Ref. Base de dades 009818/2017
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 15.11.2017 Aquesta disposició afecta: Modifica: Aquesta disposició està afectada per: Corregida per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Normes institucionals bàsiques Descriptors: Temàtics: Sindicatura de Comptes, monografies
LLEI 16/2017, de 10 de novembre, de la Generalitat, de modificació de la Llei de la Generalitat Valenciana 6/1985, d'11 de maig, de Sindicatura de Comptes [2017/10257]
Sia notori i manifest a tots els ciutadans i totes les ciutadanes que les Corts han aprovat i jo, dacord amb el que estableixen la Constitució i lEstatut dAutonomia, en nom del rei, promulgue la llei següent:
PREÀMBUL
La Sindicatura de Comptes ha de ser una ferramenta efectiva, actual i moderna que millore la gestió i lestructura de lòrgan de control i gestió financera pública i que ladapte a la realitat actual de la Comunitat Valenciana.
A hores dara les Corts han dut a terme un total de quatre reformes de la vigent Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes.
La primera a través de la Llei de la Generalitat Valenciana 10/1988, de 23 de desembre, de modificació de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, referent al termini que la llei concedeix al Consell de la sindicatura per a lemissió dels seus preceptius informes anuals sobre els comptes generals de la Generalitat Valenciana.
La segona reforma va ser a través de la Llei 3/1996, de 30 desembre, de mesures de gestió i organització de la Generalitat Valenciana, referent als mitjans utilitzats per a complir la seua funció fiscalitzadora.
A continuació la tercera reforma va ser amb la Llei 14/1997, de 26 desembre, de mesures de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat, que redacta la disposició addicional única i deroga les quatre disposicions transitòries.
Finalment, la Llei 11/2002, de 23 desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat Valenciana, que modifica diversos articles referents a àmbit daplicació i funcions, entre altres.
Amb la present reforma es pretén, en el marc de larticle 39 de lEstatut dautonomia, una modificació substancial de la llei de la Sindicatura de Comptes, tant amb vista a ampliar el seu àmbit dactuació al conjunt del sector públic valencià, així com la independència i autoritat del seu personal en lexercici de les funcions encomanades. I, al mateix temps, homologar les condicions delegibilitat, exercici i duració del mandat dels síndics a la regulació daltres comunitats autònomes, estretint la seua vinculació a les Corts.
Article 1
U. Es modifica larticle 1 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 1. Definició i integració orgànica
La Sindicatura de Comptes és lòrgan al qual correspon, amb la màxima iniciativa i responsabilitat, el control extern econòmic i pressupostari de lactivitat financera del sector públic valencià, i dels comptes que la justifiquen. Tot això sense perjudici del que estableix la legislació de lEstat.
La Sindicatura de Comptes depèn orgànicament de les Corts Valencianes, encara que gaudeix de total independència funcional per al millor compliment de les seues finalitats.»
Dos. Es modifica larticle 2 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 2. Lobjecte de la fiscalització
U. El sector públic valencià, a lefecte daquesta llei, està integrat per:
a) Ladministració de la Generalitat.
b) Ladministració local de la Comunitat Valenciana.
c) Les universitats públiques valencianes.
d) Els organismes, les entitats, les societats mercantils, les fundacions de sector públic, els consorcis i, en general, tota persona jurídica de qualsevol modalitat admesa en dret que, de forma directa o indirecta, es trobe en alguna daquestes situacions:
Que estiga participada o finançada majoritàriament per la Generalitat, per les entitats locals i/o per les universitats públiques valencianes, o si la seua participació minoritària sumada implica, en un mateix ens, participació majoritària.
Que la Generalitat, les entitats locals i/o les universitats públiques valencianes controlen la seua gestió o nomenen a més de la meitat dels membres del seu òrgan dadministració, direcció o vigilància.
Que la legislació pressupostària que li siga aplicable la integre en el sector públic.
e) Altres entitats que determinen les lleis que emanen de les Corts.
f) Les institucions de la Generalitat previstes en lEstatut dautonomia.
Dos. Correspon també a la Sindicatura de Comptes la fiscalització de les subvencions, aportacions al finançament dentitats, entregues dineràries sense contraprestació, crèdits, avals, convenis, patrocinis i altres ajudes de les entitats a què es refereix lapartat anterior percebudes per persones físiques o jurídiques. De forma particular, les caixes fixes de les entitats relacionades en lapartat u daquest article.
Tres. Correspon, així mateix, a la Sindicatura de Comptes el control extern de tota ajuda, qualsevol que siga la seua naturalesa, que amb càrrec als seus pressupostos atorguen els ens del sector públic valencià a persones físiques, institucions o entitats del sector privat.
Quatre. Correspon, així mateix, a la Sindicatura de Comptes el control dels partits polítics, les coalicions o agrupacions delectors exclusivament pel que fa a la gestió de subvencions i/o assignacions per a gastos electorals procedents dels pressupostos de la Generalitat.»
Tres. Es modifica larticle 3 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 3. La independència funcional de la Sindicatura de Comptes
Dacord amb la independència funcional, correspon a la Sindicatura de Comptes lexercici de les competències següents:
U. Lelaboració i laprovació del projecte del seu pressupost, el qual sintegrarà, una vegada tramitat i aprovat pels òrgans competents, en el pressupost de la Generalitat Valenciana com a secció independent.
Dos. La regulació de tot allò que efecte al seu govern i organització, dacord amb els crèdits pressupostaris autoritzats per les Corts Valencianes per a aquestes finalitats.
Tres. La regulació del règim intern del seu personal, sense perjudici de les normes generals que hi siguen aplicables.»
Article 2
Cal afegir un nou article:
«Article 4. Relacions de la sindicatura amb tercers
U. La Sindicatura de Comptes pot sol·licitar a qualsevol persona física o jurídica que haja rebut fons públics del sector públic recollits en aquesta llei la informació referida exclusivament a la destinació daquests cabals públics, a lefecte de comprovar i emetre opinió sobre el compliment dels criteris de concessió.
Dos. La Sindicatura de Comptes, per a complir les tasques que té encomanades i en làmbit que li és propi, pot sol·licitar col·laboració, assistència i intercanvi dinformació de lAgència de Prevenció i Lluita contra el Frau i la Corrupció de la Comunitat Valenciana. Els termes daquesta col·laboració han destablir-se mitjançant plans i programes conjunts, convenis i protocols de col·laboració funcional, en el marc de la normativa aplicable.
Tres. Lòrgan que rep una petició de col·laboració de la Sindicatura de Comptes està obligat a justificar-ne la recepció i a atendre-la en el termini assenyalat, llevat que hi haja impossibilitat de fer-ho. En darrer últim cas, ha de raonar-ho degudament quan justifica la recepció de la petició i ha dindicar el termini que necessita per a poder atendre-la.»
Article 3
Es modifica larticle 4 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, en el punt dos, que queda redactat com segueix:
«Article 5. Relacions amb el Tribunal de Comptes de lEstat
U. Sense perjudici de les seues competències, les actuacions que resulten de lexercici de les funcions fiscalitzadores de la Sindicatura de Comptes seran remeses per aquesta al Tribunal de Comptes.
Dos. Quan aquestes actuacions siguen referides a les entitats locals o a qualsevol de les institucions dependents daquestes, esmentades en lapartat u, lletra d, daquesta llei, la Sindicatura de Comptes els en remetrà còpia, i correspondrà als òrgans competents daquelles ladopció de les mesures escaients, dacord amb el contingut dels informes o de les memòries remesos.
Tres. Per delegació del Tribunal de Comptes podran ser instruïts, per la Sindicatura de Comptes, els procediments jurisdiccionals pertinents per a lenjudiciament de la responsabilitat comptable en què poden incórrer els qui tinguen a càrrec seu la recaptació, ladministració o el maneig o custòdia de cabals o efectes públics. En cas de delegació, actuarà com a delegat instructor un lletrat de la Sindicatura de Comptes, que serà designat pel Consell.»
Article 4
Es modifica larticle 5 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 6. Funcions de la Sindicatura de Comptes
Són funcions de la Sindicatura de Comptes:
U. Per delegació de les Corts:
a) La fiscalització o control extern de la gestió economicofinancera del sector públic valencià i dels seus comptes.
b) Conèixer les auditories realitzades a les entitats fiscalitzades.
En lexercici de les seues funcions de fiscalització, la Sindicatura de Comptes podrà accedir als papers de treball i als documents de suport que hagen servit de base a qualsevol informe dauditoria del sector públic valencià realitzat per auditors privats.
c) Totes les funcions que, dacord amb lordenament jurídic, siguen convenients per a assegurar adequadament el compliment dels principis financers, de legalitat, deficàcia, deconomia i de transparència, exigibles al sector públic, així com la sostenibilitat ambiental i la igualtat de gènere.
Dos. Lassessorament a les Corts en les matèries pròpies de la seua competència, que podrà fer-se extensiu als seus comptes anuals, dacord amb la normativa pròpia de la institució parlamentària.»
Article 5
Es modifica lantic article 7, de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 7. Funció fiscalitzadora
Lexercici de la funció fiscalitzadora la realitzarà la Sindicatura de Comptes pels mitjans següents:
a) Fiscalització dels comptes generals anuals de la Generalitat i de les entitats que integren el sector públic valencià, a lefecte daquesta llei.
En el cas que sincomplisquen els terminis establits en els apartats dos de larticle 9 i u de larticle 10 per a presentar els comptes en aquesta sindicatura, caldrà ajustar-se al que disposa lapartat dos de larticle 11 daquesta llei, en relació amb els qui estiguen obligats legalment o estatutàriament a retre comptes.
b) Lemissió dinformes, memòries, dictàmens i altres documents adients per al compliment daquesta funció.
c) Per al desenvolupament de les seues funcions, la Sindicatura de Comptes podrà utilitzar tots els mitjans adequats per a la consecució dels seus objectius, inclosos els de caràcter informàtic i la contractació dexperts. El Consell també podrà contractar amb empreses consultores o dauditoria per al compliment del seu programa anual dactuació.»
Article 6
Safegeix un nou article 8 que queda redactat com segueix:
«Article 8. Sotmetiment al principi de legalitat, valors i principis ètics i jurídics
U. Tant els membres del Consell com el personal de la sindicatura desenvoluparan les seues funcions dacord amb aquesta llei, la resta de la normativa aplicable i els valors i els principis ètics dintegritat, independència i objectivitat, competència i diligència professional i confidencialitat.
El Consell desenvoluparà aquests principis i aprovarà un codi ètic de la sindicatura basat en el codi dètica de lOrganització Internacional dEntitats Fiscalitzadores Superiors.
Dos. Els informes de fiscalització, des que comencen a elaborar-se fins que se nenvia la versió definitiva a les Corts o, si és el cas, a lens fiscalitzat, tenen caràcter reservat. Una vegada senvien, seran publicats per la Sindicatura de Comptes mateixa en la seua seu electrònica.
Tres. Els membres del Consell i el personal al servei de la Sindicatura de Comptes hauran de mantenir i garantir la confidencialitat de la informació utilitzada en el curs de les seues actuacions. Les dades relatives als ens fiscalitzats obtinguts en lexercici de les seues funcions no podran ser utilitzats per a fins aliens a la fiscalització.
Aquesta informació no haurà de ser facilitada a tercers ni utilitzada en profit propi ni de tercers, i estarà sotmesa a les lleis que regulen el dret a la informació i, llevat que una llei establisca expressament el contrari, no es facilitarà accés a tercers als papers de treball ni a la informació que tinga caràcter auxiliar o de suport, com ara la continguda en notes, esborranys, opinions, resums, comunicacions i informes interns entre òrgans de la Sindicatura de Comptes o amb altres entitats.
Quatre. Les normes de fiscalització que aprove el Consell per a la seua incorporació al manual de fiscalització de la Sindicatura de Comptes es basaran en els principis fonamentals de fiscalització del sector públic (ISSAI-ES) o en els principis i normes que puguen substituir-los.»
Article 7
Es modifica larticle 8 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat de la manera següent:
«Article 9. Contingut de linforme i regles per a tramitar la fiscalització de la Generalitat
U. Per a la fiscalització dels comptes generals de la Generalitat, aquests hauran de ser presentats, per la conselleria competent en matèria dhisenda, abans del 30 de juny de lany següent a lexercici econòmic a què corresponguen, davant la Sindicatura de Comptes, que els examinarà i els fiscalitzarà.
Prèviament a la remissió a què es refereix el paràgraf anterior, el Consell en ple els aprovarà.
Dos. La fiscalització, així com lemissió i lenviament a les Corts de linforme corresponent, shan de realitzar abans del 31 de desembre del mateix any, a fi que aquestes, a la vista de linforme, puguen pronunciar-se sobre el compte general de la Generalitat, que prèviament haurà aprovat el Consell en el termini referit en el punt u daquest article.
Tres. Els informes referents als comptes generals hauran de pronunciar-se, necessàriament, sobre els punts següents:
a) Determinar si la informació financera i pressupostària es presenta adequadament, dacord amb els principis comptables que shi apliquen.
b) Determinar si sha complit amb la legalitat vigent en la gestió dels fons públics.
c) Avaluar si la gestió dels recursos humans, materials i dels fons pressupostaris sha desenvolupat de forma econòmica i eficient.
d) Avaluar el grau deficàcia en lèxit dels objectius previstos.
Els informes hauran de contenir, si és el cas, un detall succint de les infraccions, els abusos o presumptes irregularitats que shi hagen observat. Es podran establir instruments de coordinació i col·laboració amb la Fiscalia del Tribunal de Comptes, a fi de facilitar la realització per aquesta de les actuacions que siguen procedents en exercici de les seues funcions.
Quatre. Les Corts podran demanar a la Sindicatura de Comptes ampliacions sobre aspectes concrets de la fiscalització realitzada, així com formular resolucions a fi de fer executiu linforme.
Cinc. Les resolucions que adopten les Corts hauran de ser públicades en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.»
Article 8
Es modifica larticle 9 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat de la manera següent:
«Article 10. La fiscalització dels comptes de les entitats locals
U. A lefecte del que preveuen els articles 1 i 2 daquesta llei, les entitats locals hauran de presentar els seus comptes generals a la Sindicatura de Comptes, dins del termini general establit en la legislació bàsica estatal reguladora de les hisendes locals.
Dos. Les entitats incloses en larticle 2 daquesta llei que no integren els seus comptes en els comptes generals de la Generalitat ni en els dalguna entitat local, hauran de presentar els comptes a la Sindicatura de Comptes, abans del 30 de juny de lany següent al de lexercici econòmic a què corresponguen, llevat que una norma legal establisca un altre termini.
Tres. Els informes de fiscalització que emeta la Sindicatura de Comptes seran tramesos a les entitats respectives. Els terminis per a la realització de les fiscalitzacions i lemissió dels informes seran fixats discrecionalment per la Sindicatura de Comptes, excepte disposició legal en contra.
Quatre. Els informes emesos hauran de pronunciar-se, necessàriament, sobre els mateixos punts que sexpressen en lapartat tres de larticle anterior.»
Article 9
Es modifica larticle 10 de la llei vigent, que queda redactat de la manera següent:
«Article 11. Mitjans dinformació per a lexercici de la funció fiscalitzadora i conseqüències derivades de lobstrucció a lexercici de lactivitat fiscalitzadora
U. En el desenvolupament de la seua funció fiscalitzadora, la Sindicatura de Comptes està facultada per a:
a) Accedir a tots els expedients i documents de qualsevol classe relatius a la gestió del sector públic valencià, incloent-hi les bases de dades electròniques en què sarxiven, així com per a demanar, als que estiguen sotmesos al seu control, tots els escrits, informes o aclariments orals que considere necessaris.
b) Decidir, en cada cas, la realització del control en la seu dels departaments controlats o en la seu de la mateixa Sindicatura de Comptes.
c) Efectuar les comprovacions que considere oportunes en relació amb els actius, passius, transaccions, processos, control intern, etcètera.
d) Verificar la seguretat i fiabilitat dels sistemes informàtics que suporten la informació economicofinancera, comptable i de gestió.
e) Requerir a tota persona natural o jurídica, pública o privada, que haja mantingut relacions de tipus econòmic amb les administracions públiques, les entitats pertanyents al sector públic, els perceptors de subvencions públiques o qualsevol persona o entitat prevista en larticle 2 daquesta llei, perquè complisca amb lobligació de proporcionar qualsevol classe de documents, dades, informes o antecedents, deduïts directament de les relacions esmentades, sempre que siguen de transcendència per a lexercici de la funció fiscalitzadora; en tot cas, els membres del Consell de la sindicatura i el personal daquesta que conega o accedisca a aquestes dades, quedaran subjectes al deure de secret.
f) Demanar tots els informes o objeccions de la intervenció general o intervenció delegada corresponents al període de fiscalització en curs.
Dos. La no-remissió de la informació sol·licitada, o lincompliment dels terminis fixats per la Sindicatura de Comptes, podrà donar lloc a ladopció, per part daquesta, de les mesures següents:
a) Comunicació al Consell o, si és el cas, a lentitat local interessada, de lincompliment, amb requeriment comminatori, per escrit, als obligats a col·laborar.
b) Concessió dun nou termini peremptori. En aquest requeriment sindicarà el termini per a complir i la quantia de la multa que, en cas dincompliment, sestime procedent.
c) Comunicació simultània de lincompliment.
Si no és satisfet el requeriment en el termini peremptori concedit, el Consell de la Sindicatura de Comptes podrà imposar una multa coercitiva al personal o autoritats responsables datendre aquella obligació en les entitats a què es refereix lapartat u de larticle 2, així com als particulars o representants legals de les persones jurídiques objecte del requeriment.
Les quanties de les multes seran dun mínim de 600 euros per la primera vegada i dun màxim de 6.000 euros en cas de reincidència. En tot cas, es tindran en compte la intencionalitat, els mitjans materials i personals disponibles i la resta de criteris de graduació que a aquest efecte puguen determinar-se en el reglament de funcionament intern de la Sindicatura de Comptes. Aquestes quanties seran actualitzades per a cada exercici en les corresponents lleis de pressupostos generals de la Generalitat Valenciana.
Tres. Sense perjudici de tot això, sempre que en lexercici de les seues funcions la Sindicatura de Comptes trobe qualsevol classe dobstrucció que dificulte o impedisca el seu desenvolupament, ninformarà les Corts; així mateix, informarà les Corts de tots els conflictes que puguen plantejar-se en relació amb el desenvolupament de les seues facultats i atribucions.»
Article 10
Es modifica larticle 11 de la Llei 11/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 12. Col·laboració de la sindicatura amb els òrgans i entitats controlades
U. En lexercici de la seua funció fiscalitzadora la Sindicatura de Comptes proposarà les mesures que considere que han dadoptar-se per a la millor gestió economicoadministrativa del sector públic valencià, així com aquelles més idònies per a aconseguir un control més eficaç daquest.
Dos. La Sindicatura de Comptes comunicarà, als organismes controlats i al representant legal de lòrgan, entitat o empresa requerida, el resultat daquest, i aquests estan obligats dins dels terminis concedits a respondre i informar la Sindicatura de Comptes de les mesures adoptades.
Tres. La Sindicatura de Comptes informarà les Corts del grau de compliment de les seues obligacions de control i de les recomanacions efectuades als organismes i els ens controlats, dacord amb el programa anual dactuació.»
Article 11
Es modifica larticle 12 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 13. Relació de la sindicatura amb les Corts
U. La Sindicatura de Comptes ha delaborar i trametre a les Corts una memòria anual de les seues actuacions, la qual, basant-se en lexercici de la seua funció fiscalitzadora, podrà incorporar suggeriments amb vista a millorar la gestió del sector públic valencià i també per a aconseguir-ne una major eficàcia, transparència i control, quan puguen servir a lacció legislativa de les Corts.
Dos. A lefecte de lexercici de les funcions parlamentàries, els diputats i diputades, tindran la facultat de demanar els informes previs que servisquen dantecedent i fonament dels informes, memòries i dictàmens emesos en exercici de les funcions de la sindicatura, en els termes del Reglament de les Corts.»
Article 12
U. Es modifica larticle 13 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat de la manera següent:
«Article 14. Funció dassessorament a les Corts
La funció dassessorament a les Corts Valencianes serà exercida a requeriment daquestes, i la Sindicatura de Comptes podrà sol·licitar, de qualsevol òrgan del sector públic, els antecedents necessaris per al compliment de la seua comesa.»
Dos. Es modifica larticle 14 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat de la manera següent:
«Article 15. La iniciativa dofici
U. La iniciativa fiscalitzadora, en làmbit de les seues competències, correspon a la Sindicatura de Comptes, que actua com a comissionada de les Corts.
Dos. Lemissió dinformes, memòries o dictàmens es podrà realitzar, així mateix, a requeriment de les Corts, del Consell, a instància de les entitats locals, o en compliment del programa anual dactuació aprovat per la sindicatura mateixa.
Tres. La sol·licitud dinformació per part de les Corts correspon al ple daquestes.
També estan facultades per a sol·licitar informes, memòries o dictàmens les comissions dinvestigació de les Corts, sempre que lacord de petició saprove per majoria simple dels membres que, al seu torn, representen, almenys, la tercera part dels membres de la comissió respectiva.
Quatre. Les peticions per part del Consell tindran caràcter excepcional i lemissió de la informació sol·licitada estarà supeditada a laprovació prèvia de la Mesa de les Corts, oïda la Junta de Síndics.
Cinc. Les peticions de les entitats locals tindran caràcter excepcional i estaran condicionades a laprovació prèvia de la sol·licitud dinformació pel ple de lentitat respectiva.
Sis. La Sindicatura de Comptes ha de realitzar lactivitat de control dacord amb un programa anual dactuació, confeccionat per ella mateixa i amb lexecució del qual puga formar-se un judici suficient sobre la qualitat i la regularitat de la gestió economicofinancera del sector públic valencià. Aquesta activitat no podrà veures afectada pel dret de petició que correspon a les Corts, al Consell i a les entitats locals.»
Tres. Safegeix un nou article 16 a la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 16. Tramitació de la fiscalització
Conclosa la fiscalització, amb labast i el contingut establits en aquesta llei, sactuarà de la manera següent:
U. Lauditor o auditora cap de lequip redactarà un projecte dinforme o memòria que presentarà al síndic o síndica responsable de la fiscalització.
Dos. El síndic o síndica responsable, basant-se en el projecte redactat per lauditor, elaborarà un esborrany dinforme o memòria.
Aquest esborrany, del qual tindrà coneixement el Consell de la Sindicatura, serà tramès pel síndic o síndica a lens fiscalitzat perquè hi presente, si escau, les al·legacions que considere pertinents en el termini que sassenyale a aquest efecte.
Tres. Rebudes les al·legacions o transcorregut el termini sense que sen formulen, el síndic o síndica elaborarà linforme o memòria, el qual, juntament amb el projecte, lesborrany i les al·legacions, elevarà al síndic o síndica major.
Quatre. La documentació esmentada estarà a disposició de tots els membres del Consell, que podran sol·licitar els aclariments que estimen necessaris.
Cinc. Correspon al Consell laprovació dels informes, de les memòries i de la resta de documents en què es materialitze el resultat de la funció fiscalitzadora.»
Article 13
Es modifica larticle 15 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 17. Òrgans de la sindicatura
Són òrgans de la Sindicatura de Comptes:
a) El síndic o síndica major.
b) El Consell.
c) Els síndics o síndiques.
d) La Secretaria General.
e) Els auditors o auditores.»
Article 14
Es modifica larticle 16 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 18. Funcions del síndic o síndica major
Corresponen al síndic o síndica major les funcions següents:
a) Representar la Sindicatura de Comptes davant de qualsevol instància.
b) Convocar i presidir el Consell de la sindicatura dacord amb lordenament jurídic i decidir, amb vot de qualitat, els empats que puguen produir-se en les resolucions.
c) Fixar lordre del dia de les sessions del Consell.
d) Assignar de manera equitativa als síndics o síndiques les tasques a desenvolupar en el seu àmbit de competència, així com a la resta dels òrgans, dacord amb els programes dactuació aprovats anualment.
e) Lassignació al síndic o síndica de les actuacions relatives a les peticions efectuades dacord amb larticle 15 daquesta llei.
f) Posseir la direcció superior de tot el personal al servei de la sindicatura i exigir el compliment exacte i diligent dels serveis.
g) Exercir la inspecció superior dels serveis propis de la Sindicatura de Comptes, assegurar-ne la coordinació, leficàcia i el bon funcionament, adoptar les mesures que, en cada cas, considere necessàries i designar els funcionaris necessaris dins de les previsions de la relació de llocs de treball.
h) La correcció dels funcionaris propis a què corresponga sancionar com a conseqüència de la incoació i tramitació dexpedients disciplinaris, llevat que comporten la separació o la destitució del servei.
i) Ordenar la despesa i reconèixer les obligacions dacord amb el pressupost aprovat i ordenar els pagaments corresponents, així com autoritzar els documents que formalitzen els ingressos.
j) Autoritzar la contractació de béns, serveis, subministraments i altres prestacions necessàries per al funcionament de la sindicatura, sempre que el valor estimat siga inferior a limport establit en la legislació de contractes, per als contractes menors.
k) Vetlar per la correcta execució dels acords del Consell.
l) Autoritzar amb la signatura els informes, les memòries, els dictàmens o qualssevol altres documents que siguen tramesos tant a les Corts, com al Consell, a les entitats locals o a qualsevol altra entitat fiscalitzada, així ho siguen en compliment de lordenament jurídic o per iniciativa pròpia.
m) Informar oralment les Corts, en aclariment o ampliació, sobre la documentació tramesa, bé per iniciativa pròpia o a requeriment daquelles.
n) Comunicar al president de les Corts la vacant dalgun síndic o síndica i, amb dos mesos dantelació, la finalització del període per al qual van ser anomenats els síndics o síndiques.
o) Les pròpies del Consell, en cas durgència que no admeta la seua convocatòria, al qual es donarà compte del que sha resolt per a, si escau, ratifica-ho.
p) Decidir els assumptes no atribuïts expressament a la competència daltres òrgans de la Sindicatura de Comptes.»
Article 15
Es modifica larticle 17 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 19. Funcions del Consell
Corresponen al Consell, com a òrgan suprem de la Sindicatura de Comptes, les funcions següents:
a) Aprovar totes les disposicions reglamentàries que calguen per a complir els fins que, a la Sindicatura de Comptes, encomane aquesta llei.
b) Aprovar el projecte de pressupost de la Sindicatura de Comptes, junt amb les bases dexecució adaptades a les seues característiques i la plantilla pressupostària, així com les modificacions de crèdits que calguen, en exercici de lautonomia pressupostària reconeguda en aquesta llei.
c) Loferta docupació pública, la relació de llocs de treball i la selecció del personal al servei de la Sindicatura de Comptes, mitjançant proves o sistemes de selecció o de provisió prèviament aprovats, en exercici de lautonomia de personal reconeguda en aquesta llei.
d) Determinar lestructura i la quantia de les retribucions, dacord amb el règim previst en el Reglament de la Sindicatura de Comptes i altres normes que shi apliquen.
e) Resoldre els expedients de compatibilitat del personal, amb un informe previ de la Secretaria General.
f) Exercir les competències en matèria de contractació de béns, obres, serveis i subministraments necessaris per al funcionament normal i el desenvolupament de les funcions pròpies de la sindicatura, que excedisquen les facultats concedides en aquesta matèria al síndic o síndica major.
g) Autoritzar convenis o acords de col·laboració amb el Tribunal de Comptes, amb altres òrgans de control extern o amb qualsevol altre tipus dentitat o institució.
h) Aprovar el programa anual dactuació, on es contindran les previsions de les actuacions fiscalitzadores i els criteris que han dobservar els síndics o síndiques i la resta de personal al seu servei en el desenvolupament de les seues funcions, que sintegraran en el manual de fiscalització publicat en la seu electrònica.
i) Emetre un informe anual sobre la gestió econòmica del sector públic valencià i els seus comptes i, si escau, de les mateixes Corts Valencianes.
j) Aprovar els informes, les memòries, els dictàmens i els altres documents elaborats per la resta dòrgans de la Sindicatura de Comptes.
k) Informar les Corts i, si escau, els tribunals de justícia o els òrgans del ministeri fiscal sobre la manca de col·laboració reiterada o sobre lobstrucció de laccés a dades que impedisquen o dificulten lexercici de les funcions pròpies.
l) Assessorar el síndic o síndica major en els afers que siguen de la seua competència exclusiva.
m) Nomenar i cessar el secretari general.
n) La destitució o la separació del servei del personal funcionari propi com a conseqüència de la incoació dexpedients disciplinaris.
o) Aprovar els comptes anuals i la memòria anual de les actuacions de la Sindicatura de Comptes.
p) Aprovar lacta de les sessions.
q) Les que li encomane aquesta llei.»
Article 16
Es modifica larticle 18 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 20. Composició del Consell i règim jurídic de funcionament
U. El Consell, com a òrgan col·legiat de la Sindicatura de Comptes, estarà integrat pel síndic o síndica major, els síndics o síndiques i el secretari general. El Consell, el presidirà, en tot cas, el síndic o síndica major o qui legalment els substituïsca.
Dos. La constitució vàlida del Consell requerirà lassistència dun mínim de dos síndics o síndiques, inclòs el síndic o síndica major, del secretari o la secretària general o dels que legalment substituïsquen aquests dos últims.
Tres. Els acords sadoptaran per majoria de vots dels membres assistents i els empats es decidiran amb el vot de qualitat del síndic o síndica major quan, repetida la votació, es produïsca empat. El secretari o secretària general actuarà amb veu deliberant, però sense vot.
Quatre. Les reunions sefectuaran amb la periodicitat que es preveja en el programa anual dactuació amb un mínim duna reunió trimestral i, en tot cas, quan ho considere necessari el síndic o síndica major o ho proposen dos dels membres.
Cinc. En els informes, les memòries, els dictàmens i qualssevol altres documents conseqüència de lexercici de la funció fiscalitzadora que haja daprovar el Consell, podran formular-se vots particulars i shi incorporaran.
La intenció de formular un vot particular shaurà dexpressar quan sadopte lacord i es farà constar en lacta de la sessió. Es formalitzarà en el termini de cinc dies hàbils i es presentarà per escrit en la Secretaria General.»
Article 17
Es modifica larticle 19 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 21. Funcions dels síndics o síndiques
U. Corresponen als síndics o síndiques, com a òrgans dinvestigació i control, les funcions següents:
a) Dirigir el control extern de la gestió econòmica del sector públic valencià i dels seus comptes.
b) Elevar al síndic o síndica major els resultats de lexecució de les funcions pròpies del càrrec, així com les propostes i els suggeriments que consideren idonis per desenvolupar millor les tasques encomanades.
c) Realitzar els requeriments comminatoris a què es refereix lapartat dos, lletra a, de larticle 11.
d) Les que els encomane el síndic o síndica major o els òrgans col·legiats de la sindicatura.
Dos. Com a caps immediats dels distints equips dauditoria, corresponen als síndics o síndiques les funcions següents:
a) Organitzar i dirigir les funcions pròpies de cada equip.
b) Vigilar el compliment del programa dactuació anual, quan faça referència als seus equips respectius.
c) Autoritzar amb la seua firma tots els informes, les memòries, els dictàmens o qualssevol altres documents corresponga despatxar al Consell.
d) Lexercici de les facultats que es determinen en lapartat u de larticle 11 daquest text legal conduents a la verificació de la gestió econòmica del sector públic valencià i dels seus comptes, sense perjudici de la delegació de funcions concretes en lauditor responsable, dacord amb principis despecialització i divisió del treball.
e) Exercir les altres atribucions que els assenyalen les disposicions de caràcter general i els acords dels òrgans de poder decisori de la sindicatura mateixa».
Article 18
Es modifica larticle 20 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda com segueix:
«Article 22. Els auditors
Sota lautoritat superior dels síndics o síndiques, dacord amb principis despecialització i divisió de treball, correspon als auditors la direcció i lexercici de les facultats que es determinen en lapartat u de larticle 11 daquest text legal, que condueixen a la fiscalització de la gestió econòmica del sector públic valencià i dels seus comptes.»
Article 19
Es deroga larticle 25 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que passa a ser larticle 22 i queda redactat com segueix:
«Article 23. La Secretaria General
U. La persona titular de la Secretaria General de la Sindicatura de Comptes haurà destar en possessió del títol de llicenciatura o grau en dret i ostentar la condició de funcionari de carrera de qualsevol administració pública per a laccés del qual es requerisca titulació superior amb una experiència mínima de cinc anys.
Dos. El secretari general de la Sindicatura de Comptes estarà subjecte a les mateixes causes dinelegibilitat i incompatibilitat que es regulen per als síndics o síndiques.
Tres. Serà nomenat i separat pel ple del Consell de la Sindicatura de Comptes, que donarà compte daixò a la Mesa de les Corts.»
Article 20
Es modifica larticle 21 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que passen a ser els punts quatre, cinc i sis de larticle 23, que queden redactats com segueix:
«Quatre. Són funcions pròpies de la Secretaria General lorganització i direcció dels serveis generals, així com lassessorament general en matèries de contingut jurídic o tècnic que es considere oportú per al millor compliment de les competències pròpies de la Sindicatura de Comptes.
Cinc. Són funcions específiques del secretari o secretària general les següents:
a) Prestar assessorament jurídic al Consell, així com la redacció dels seus acords i actes.
b) Exercir directament, per delegació del síndic o síndica major, la direcció superior de tot el personal de la Sindicatura de Comptes.
c) La direcció de larxiu de documents.
d) Expedir els certificats dactes, acords i documents custodiats per ell, amb el vistiplau del síndic o síndica major.
e) Actuar com a instructor en els expedients que se seguisquen amb relació al personal de la sindicatura i elevar al síndic o síndica major o al Consell la proposta corresponent.
f) La comptabilitat i la gestió econòmica i pressupostària de la sindicatura, lelaboració del projecte de pressupost i la formulació dels comptes anuals.
g) Totes les que li corresponguen en virtut daquesta llei i les que li puguen assignar el Consell i el síndic o síndica major.
Sis. En cas de vacant, llicència o malaltia del titular de la secretaria general, exercirà accidentalment les seues funcions el lletrat de major antiguitat.»
Article 21
Es modifica larticle 22 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 24. Elecció del síndic o síndica major
U. Entre els síndics o síndiques electes les Corts triaran un síndic o síndica major per a un període de sis anys no renovable. Lelecció sefectuarà, en votació secreta el mateix dia de la presa de possessió dels síndics i, si no és possible, el dia hàbil següent. Resultarà elegit, en primera votació, qui obtinga la majoria absoluta i, si no la té, en segona votació, qui obtinga el nombre més gran de vots. En cas dempat, sefectuarà una última votació i, si es repeteix lempat, recaurà lelecció en el síndic o síndica de sexe oposat al del síndic o síndica major ixent. Si açò últim no és possible, recaurà lelecció en el síndic o síndica de més edat.
Dos. Finalitzat el període de sis anys pel qual és triat o en el cas que es produïsca, dacord amb aquesta llei, la vacant del càrrec, les Corts procediran a lelecció del síndic o síndica major, dacord amb el que disposa lapartat anterior, per un altre període igual o pel que, si escau, falta per a completar el període de sis anys o per a la renovació total dels síndics o síndiques. El síndic o síndica major es mantindrà en lexercici de les seues funcions fins que es produïsca lelecció dels nous síndics o síndiques.
Tres. La presa de possessió del síndic o síndica major tindrà lloc davant del Consell de la sindicatura dins dels deu dies hàbils següents a la publicació de lelecció en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Quatre. En cas de vacant, absència temporal, llicència o malaltia del síndic o síndica major, exercirà temporalment les seues funcions el síndic o síndica de major antiguitat i, si no nhi ha, el de més edat.»
Article 22
Es modifica larticle 23 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 25. Elecció dels síndics o síndiques
U. Els síndics o síndiques, en nombre de tres, seran elegits per les Corts per a un període de sis anys, renovable una sola vegada, mitjançant votació majoritària de les tres cinquenes parts dels seus membres, tenint en compte el principi de paritat de gènere, de manera que els membres dun mateix sexe no podran superar el nombre de dos.
Per a lelecció dels síndics o síndiques els grups parlamentaris presentaran les candidatures de les persones que consideren idònies, amb la firma dun mínim de dos grups parlamentaris.
Els síndics o síndiques triats prendran possessió davant del president de les Corts una vegada publicada la seua elecció en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Dos. Només podran ser triats síndics o síndiques aquelles persones de reconeguda competència professional i integritat necessàries per al bon exercici de les funcions pròpies de la Sindicatura de Comptes que estiguen en possessió dalgun dels títols de llicenciat o de grau en dret, ciències polítiques, ciències econòmiques o administració dempreses o pertanguen a cossos o grups funcionarials al servei de qualsevol administració pública per a lingrés a la qual sexigisca una titulació acadèmica superior i compten amb més de deu anys dexercici professional.
Tres. No podran ser triats síndics o síndiques els qui en els quatre anys anteriors a la data de nomenament hagen estat compresos en algun dels supòsits següents:
a) Els membres del govern o càrrecs electes en institucions representatives.
b) Les persones que hagen exercit funcions de direcció o gestió dels ingressos o gastos en qualsevol de les entitats subjectes a la fiscalització de la sindicatura així com càrrecs electes.
c) Els presidents, directors i membres dels consells dadministració o òrgans col·legiats de direcció dentitats pertanyents al sector públic valencià.
d) Els particulars que, excepcionalment, administren, recapten o custodien fons o valors públics.
e) Els que hagen sigut beneficiaris de subvencions, avals o exempcions fiscals de caràcter directe i personal, amb càrrec al sector públic valencià, concedides basant-se en criteris discrecionals o no basades en procediments reglats i públics.
Quatre. Els síndics o síndiques gaudeixen dindependència i inamobilitat i han dexercir les seues funcions amb dedicació plena i absoluta. La seua activitat no és compatible amb lexercici de cap altre lloc, càrrec, representació, professió o activitat mercantil, professional o industrial de caràcter públic o privat, per compte propi o aliè, excepte en el cas de les excepcions establides per aquesta llei, sense que puga percebre, en cap cas, més duna retribució de caràcter fix i periòdic.
Cinc. La condició de síndic o síndica és incompatible amb qualsevol de les següents:
a) La de membre de qualsevol cambra legislativa, dàmbit autonòmic, estatal o europeu.
b) La de membre de qualsevol altre òrgan de control extern, dàmbit autonòmic, estatal o europeu.
c) La de síndic de greuges.
d) La de defensor del poble.
e) La de director de lOficina de Prevenció del Frau i la Corrupció.
f) La de qualsevol càrrec polític o funció administrativa de la Unió Europea, de lEstat, de les comunitats europees, de les entitats locals o dels corresponents organismes autònoms, empreses públiques, empreses vinculades i semblants, siga quin siga la seua forma jurídica.
g) El compliment de funcions directives o executives en els partits polítics, en les centrals sindicals o en les associacions empresarials i col·legis professionals.
h) La de membre de qualsevol dels organismes assessors del govern.
i) Lexercici de qualsevol altra activitat remunerada.»
Article 23
Safegeix un article nou amb el número 26 que queda redactat com segueix:
«Article 26. Causes determinants de les vacants
U. Els síndics o síndiques només perdran el càrrec per mort, incapacitat o expiració del mandat, renúncia acceptada per les Corts, incompatibilitat sobrevinguda o incompliment dels deures, quan així ho aprecien les Corts per la mateixa majoria exigida per a designar-los.
Dos. Quan els síndics o síndiques hagen de cessar per finalitzar el període per al qual es designaren, continuaran exercint les funcions mentre no prenguen possessió els nous síndics elegits per les Corts.
Tres. Quan, per qualsevol causa, quede vacant un càrrec de síndic o síndica, les Corts procediran a elegir-lo pel temps que falte per a complir el període de sis anys per al qual va ser triat lanterior que va produir la vacant i amb requisits idèntics.
Quatre. No obstant això, quan falte menys dun any per a finalitzar el període de sis abans esmentat, podrà no dur-se a terme la nova elecció, llevat que hi haja més duna vacant.
Cinc. Si queden vacants alhora els tres càrrecs de síndic o síndica, la nova elecció serà pel període de sis anys.»
Article 24
Safegeix un article nou amb el número 27 que queda redactat com segueix:
«Article 27. Responsabilitat dels síndics o síndiques
U. Els síndics o síndiques incorren en responsabilitat per incompliment de les obligacions que expressament els imposa la llei i, en particular, en els casos següents:
a) Quan de forma reiterada i sense justificació deixen dassistir a les reunions del Consell degudament convocades.
b) Quan infringisquen el deure de confidencialitat.
c) Quan vulneren les incompatibilitats establides en aquesta llei.
d) Quan no posen de manifest al síndic o síndica major les irregularitats comeses pel personal adscrit als treballs que dirigisquen, si en són sabedors.
e) Quan no sabstinguen en els casos que, legalment, així escaiga.
Dos. Els expedients disciplinaris sinstruiran per iniciativa del Consell, shi aplicaran les normes legals bàsiques en matèria de procediment sancionador i els instruirà el síndic o síndica major, quan es tracte dun síndic, i el síndic o síndica de major antiguitat o, si no nhi ha, el de més edat, quan es tracte del síndic o síndica major.
Una vegada acabat un expedient disciplinari, selevarà amb les conclusions i les propostes al Consell per a examinar-lo i aprovar-lo, si escau.
El Consell, examinat lexpedient, adoptarà lacord que considere oportú.
Tres. Si lacord del Consell suposa la separació del càrrec, elevarà la proposta a les Corts de forma immediata, perquè són aquestes les competents per a imposar aquesta sanció.
Quan el síndic o síndica major o els síndics o síndiques incórreguen en responsabilitat de conformitat amb lexpedient instruït a aquest efecte, el Consell de la sindicatura podrà imposar com a sanció una advertència escrita, per als casos que considere lleus, o bé sancions econòmiques, per als casos que considere greus, sempre mitjançant un acord motivat. La reincidència o la imposició de sancions econòmiques es comunicarà a la Mesa de les Corts. La definició de faltes lleus, greus o la reincidència en aquestes es determinarà per via reglamentària. La sanció econòmica podrà arribar, com a màxim, a limport de les retribucions complementàries dun mes de la persona sancionada.
La imposició de qualsevol sanció del Consell, la podrà recórrer el síndic o síndica sancionat davant de la Mesa de les Corts en el termini de quinze dies hàbils des de la notificació. La Mesa resoldrà, per acord motivat, el recurs en el termini dun mes comptador des que sinterpose.»
Article 25
Safegeix un article nou amb el número 28, que queda redactat com segueix:
«Article 28. Autonomia funcional i incompatibilitats dels síndics o síndiques
U. Els síndics o síndiques gaudiran dindependència i inamovibilitat. Són incompatibles amb lexercici de qualsevol altra activitat, tant pública com privada, que no siga ladministració del seu patrimoni, la creació de caràcter literari, artístic, científic i tècnic i les publicacions derivades daquella, així com la participació ocasional en seminaris, cursos o conferències.
Així mateix, el càrrec de síndic o síndica serà incompatible amb lexercici de funcions directives o executives en partits polítics, centrals sindicals, associacions empresarials i col·legis professionals.
Dos. Per als síndics o síndiques regiran les causes dabstenció i recusació següents:
a) Tenir interès personal en lafer o en lempresa o lens interessat o mantenir qüestió litigiosa pendent o relació de servei amb algun interessat.
b) Tenir un vincle matrimonial o situació de fet assimilable i el parentiu de consanguinitat dins del quart grau o dafinitat dins del segon, amb qualsevol dels interessats, amb els administradors dentitats o societats interessades i també amb els assessors, els representants legals o els mandataris que intervinguen en el procediment, així com compartir despatx professional o estar associat amb aquests per a lassessorament, la representació o el mandat.
c) Tenir amistat íntima o bé enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades en la lletra anterior.
Tres. El síndic o síndica que es trobe incurs en alguna de les causes dabstenció previstes en lapartat anterior ho farà saber al síndic o síndica major, el qual, després de les comprovacions pertinents, acordarà, si troba justificada la causa, la designació dun altre síndic per a fer-se càrrec del procediment en qüestió. Si no sabsté en els casos que cal, nés responsable.
Quatre. Quan algun membre del Consell, o persona interessada en el procediment, suscite la recusació dun síndic o síndica perquè hi concorre alguna de les causes previstes en lapartat dos i el síndic o la síndica recusada admet la causa davant del síndic o síndica major, es procedirà en la forma prevista en lapartat anterior. Si la recusació és negada pel síndic o síndica interessat, el síndic o síndica major, després de les comprovacions pertinents, informarà el Consell, el qual acordarà el que corresponga en el termini de deu dies.»
Article 26
U. Es modifica larticle 24 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 29. El càrrec dauditor o auditora
Els auditors són seleccionats i incorporats, dacord amb larticle 18, punt c, entre els qui estiguen en possessió de qualsevol dels títols de llicenciat en dret, ciències econòmiques o empresarials o professor mercantil.»
Dos. Es modifica larticle 26 de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, que queda redactat com segueix:
«Article 30. Els tècnics dauditoria
Sota la dependència directa de les persones designades com a auditors sintegraran els tècnics dauditoria, que seran incorporats als diferents serveis entre els qui, estant en possessió de qualsevol títol densenyament superior o bé dels de grau, denginyer, arquitecte tècnic o títol declarat oficialment equivalent a alguna de les anteriors, superen les proves selectives convocades dacord amb la normativa aplicable.»
Tres. Cal afegir el títol III, «Del règim econòmic i pressupostari i del personal», capítol I, «Del règim econòmic i pressupostari», que consta de dos articles i que queda redactat com segueix:
«Títol III
Del règim econòmic i pressupostari i del personal
Capítol I
Del règim econòmic i pressupostari
Article 31. La gestió econòmica
U. La Sindicatura de Comptes ajustarà la seua gestió econòmica a les bases dexecució pressupostàries que aprove el Consell per a cada exercici, que es publicaran en el Butlletí Oficial de les Corts, i a les normes que dicte aquest òrgan en desplegament daquelles. Així mateix, incorporarà els romanents de pressupostos anteriors als mateixos capítols pressupostaris de lexercici corrent.
Dos. Les dotacions pressupostàries de la Sindicatura de Comptes seran alliberades per la conselleria competent en matèria dhisenda per quartes parts trimestralment a nom de la sindicatura.
Tres. Lexamen dels comptes de la sindicatura correspon a les Corts, a qui es remetran abans del 30 de juny següent al tancament de lexercici amb la memòria anual.»
Quatre. Safegeix un article nou amb el número 32, que queda redactat com segueix:
«Article 32. Prerrogatives de la Sindicatura de Comptes
La Sindicatura de Comptes disposarà de les prerrogatives establides legalment per a la Generalitat en el cobrament de les quantitats que, com a ingressos de dret públic, haja de percebre, incloses les multes coercitives de larticle 11.2.c daquesta llei, i actuarà dacord amb el procediment administratiu corresponent. El síndic major expedirà la certificació de descobert del deute, que constituirà títol suficient per a iniciar, si escau, la via executiva.»
Cinc. Safegeix el capítol II del títol III, Del personal, que consta dun article i queda redactat com segueix:
«Capítol II
Del personal
Article 33. El personal de la Sindicatura de Comptes
U. El personal al servei de la Sindicatura de Comptes està constituït per totes les persones vinculades a aquesta per una relació de serveis professionals i retribuïts amb càrrec a les consignacions de personal que figuren en el seu propi pressupost.
Dos. El personal al servei de la Sindicatura es regirà per les disposicions contingudes en aquesta llei i per les que dicten les Corts amb relació al règim jurídic del seu personal, i sagruparà per grups de places, tenint en compte les funcions que hagen de complir i la titulació necessària per a ocupar-les.
El Reglament de règim interior de la Sindicatura de Comptes i les normes que aprove el Consell en virtut del que hi ha previst en lapartat tres de larticle 3, desenvoluparan i adaptaran a les característiques pròpies de la Sindicatura de Comptes el règim previst en el paràgraf anterior.
Tres. Els tècnics dauditoria actuaran sota la dependència directa dels auditors.
Tant els auditors com els tècnics dauditoria seran funcionaris del subgrup de titulació A1.
El personal dauditoria sintegrarà en els equips dauditoria que es formen anualment, per a portar a efecte el programa dactuació.
Quatre. El personal dauditoria, en lexercici de les funcions de fiscalització de la gestió economicofinancera del sector públic valencià, tindrà la condició dagent de lautoritat pública i tindrà la consideració i el respecte que li són deguts en lexercici daquestes funcions.»
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera
La disposició addicional de la Llei 6/1985, d11 de maig, de Sindicatura de Comptes, queda redactada com segueix:
«Disposició addicional única. Desenvolupament de la llei
En el termini de sis mesos des de lentrada en vigor daquesta llei, el Consell de la Sindicatura de Comptes aprovarà un reglament de règim interior adaptat al que disposa aquest text normatiu. Amb lentrada en vigor daquest reglament, quedarà derogat el que va ser aprovat per un acord de data 19 de setembre de 1986 de la Comissió de Coordinació, Organització i Règim de les Institucions de la Generalitat de les Corts.»
Segona
Sincorpora la disposició següent a la Llei 6/1985:
«Disposició derogatòria
A lentrada en vigor daquesta llei quedaran derogats els preceptes de la Llei 6/1985, de Sindicatura de Comptes, en la part que hagen sigut modificades o alterades.»
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única
U. En acabar el mandat com a síndic o síndica major de qui ostenta aquest càrrec en el moment dentrada en vigor daquesta llei, les Corts elegiran el càrrec a través del procediment que regula larticle 24 daquesta llei.
Dos. El mandat com a síndic o síndica major que sinicie per elecció regulada per lapartat anterior tindrà, excepcionalment, una durada de tres anys, per tal de fer coincidir la durada del mandat i les condicions de renovació del conjunt de membres de lòrgan.
DISPOSICIÓ FINAL
Única
Aquesta llei entrarà en vigor el mateix dia que es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Per tant, ordene que tots els ciutadans i totes les ciutadanes, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir aquesta llei.
València, 10 de novembre de 2017
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER