ORDE 34/2014,de 4 de novembre, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual es fixen les bases reguladores per a la convocatòria i la concessió d'ajudes per l'Agència Valenciana del Turisme. [2014/10123]
(DOGV núm. 7397 de 06.11.2014) Ref. Base de dades 009861/2014
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 07.11.2014 Data de fi de vigència: 05.04.2017 Aquesta disposició afecta: Deroga: - ORDE 2/2013, de 27 de febrer, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, que modifica l'Orde 4/2012, d'1 de febrer, de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esport, per la qual es fixen les bases reguladores per a la convocatòria i concessió d'ajudes per l'Agència Valenciana del Turisme. [2013/2503]
- ORDE 4/2012, d'1 de febrer, de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esport, per la qual es fixen les bases reguladores per a la convocatòria i concessió d'ajudes per l'Agència Valenciana del Turisme. [2012/1622]
Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: Derogada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació Grup temàtic: Legislació, Ajudes Matèries: Turisme Descriptors: Temàtics: suport econòmic, política de turisme
ORDE 34/2014,de 4 de novembre, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual es fixen les bases reguladores per a la convocatòria i la concessió d'ajudes per l'Agència Valenciana del Turisme. [2014/10123]
PREÀMBUL
El turisme és una activitat econòmica dinterés estratègic per a la Comunitat Valenciana, tant per la seua destacada aportació a la generació i distribució de riquesa i creació docupació, com per la seua importància social i territorial, ja que és integradora i vertebradora de la societat i del territori.
El sector turístic valencià, que ha realitzat un gran esforç dampliació, modernització i diversificació de la seua oferta en els últims anys, es troba en un permanent procés dadaptació als nous reptes de lescenari turístic mundial, caracteritzats, entre daltres, per la creixent competència internacional derivada de laparició de nous productes i destinacions; per canvis radicals en els processos de promoció, distribució i comercialització motivats per la progressiva introducció de nous avanços tecnològics en camps com la informació i la comunicació, o la modificació dels patrons habituals de comportament de la demanda turística, la qual cosa ha suposat lexigència de nous servicis i duna major qualitat a lhora de prestar-los.
Per a facilitar la permanent adequació a estes noves necessitats, la Generalitat, en coordinació amb el conjunt dels agents del sector turístic, va elaborar i aprovar el 2010 el Pla Estratègic Global del Turisme de la Comunitat Valenciana 2010-2020, instrument adreçat a aconseguir, entre altres aspectes, els objectius següents: assegurar la competitivitat de les empreses turístiques i incrementar el seu valor afegit per mitjà de lorientació al client dels seus servicis, la gestió integral de la qualitat i la diversificació dels productes i mercats; garantir el desenrotllament sostenible de lactivitat, equilibrat en les dimensions ambiental, econòmica i sociocultural, així com consolidar un fort posicionament nacional i internacional com a destinació amb una identitat pròpia, amb una completa i variada oferta doci, tot això en consonància amb els objectius establits en lEstratègia Europa 2020: una estratègia per a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador. [Comunicació de la Comissió, Brussel·les, 3.3.2010 COM (2010)2020.]
Així doncs, esta orde de bases semmarca dins del mencionat pla i constituïx el fonament sobre el qual sassentaran les diverses convocatòries anuals dajuda que publica lAgència Valenciana del Turisme, com a ens públic responsable de limpuls i lexecució de la política en matèria de turisme de la Generalitat.
Per tot això, en virtut de les atribucions que em conferix larticle 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; larticle 4 del Decret 193/2013, de 20 de desembre, del Consell, pel qual saprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria dEconomia, Indústria, Turisme i Ocupació, i larticle 47 del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, pel qual saprova del text refós de la Llei dHisenda Pública de la Generalitat Valenciana; amb un informe previ de lAdvocacia General de la Generalitat;
ORDENE
Article 1. Objecte i àmbit
1. Lobjecte desta orde és laprovació de les bases reguladores de la concessió de les subvencions en matèria de turisme i lestabliment del marc general i del procediment per a la convocatòria i la concessió dajudes que haja de convocar lAgència Valenciana del Turisme.
2. Les convocatòries dajudes tindran com a objecte el suport a projectes i actuacions en recursos, destinacions i oferta turística de la Comunitat Valenciana. Els projectes i les actuacions objecte dajuda hauran de trobar-se localitzats en el territori de la Comunitat Valenciana, si bé les actuacions per a la promoció i la comercialització dels recursos i loferta turística de la Comunitat Valenciana que reben suport, podran realitzar-se dins i fora del seu àmbit territorial.
Es podran subvencionar gastos corresponents a projectes o actuacions que es desenrotllen durant lexercici pressupostari de la convocatòria, amb les excepcions que la normativa comunitària daplicació preveja respecte daixò, en els termes que sestablisca en la corresponent resolució de convocatòria.
3. Les ajudes seran convocades i concedides per la presidència de lAgència Valenciana del Turisme, mitjançant una resolució, dacord amb les consignacions previstes en les lleis de pressupostos de la Generalitat per a lexercici econòmic corresponent. Les resolucions de convocatòria i concessió es publicaran en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Article 2. Marc normatiu
1. Per a tot allò no previst en esta orde saplicarà el que disposen el Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, pel qual saprova el text refós de la Llei dHisenda Pública de la Generalitat (DOCV 1509, 22.03.1991); la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE 276, 18.11.2003); el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual saprova el reglament de la Llei General de Subvencions (BOE 176, 25.07.2006), i la resta de la normativa vigent aplicable.
2. En el cas dajudes que siguen cofinançades pel Fons Europeu de Desenrotllament Regional, dins del Programa Operatiu FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020, serà aplicable el que disposen el Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, pel qual sestablixen disposicions comunes relatives als Fons Estructurals i dInversió Europeus (DOUE L 347, 20.12.2013); el Reglament (UE) núm. 1301/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, sobre el Fons Europeu de Desenrotllament Regional (DOUE L 347, 20.12.2013), i la resta de normativa daplicació.
3. Les ajudes regulades per esta orde que convoque lAgència Valenciana del Turisme són compatibles amb el mercat interior.
No serà necessari notificar o comunicar a la Comissió Europea, ja que no reunixen els requisits establits en larticle 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, els projectes dajudes en què el beneficiari no siga una empresa o entitat que exercisca una activitat econòmica, o aquells que se subjecten als requisits establits en les disposicions del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 (DOUE L 352, 24.12.2003), relatiu a laplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
No caldrà notificar a la Comissió Europea els projectes dajudes que sacullen a alguna de les categories dajuda establides en el Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories dajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE L 187, 26.6.2014). No obstant això, en estos supòsits serà necessària la comunicació a la Comissió, dacord amb el procediment establit en el Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell.
En la convocatòria dajudes corresponent sestablirà quin és el caràcter de les ajudes i el règim dexempció a què sacullen, així com les obligacions que es deriven daplicar-lo, i estaran obligades a complir-les.
4. En tot cas, abans de la publicació de les convocatòries corresponents, es compliran les obligacions establides en el Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell, regulador del procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat adreçats a establir, concedir o modificar ajudes públiques (DOCV 5596, 11.09.2007).
Article 3. Contingut de les convocatòries
1. Cada convocatòria dajudes haurà de contindre, entre altres possibles aspectes, els següents:
a) Indicació desta disposició, que establix les bases reguladores, i del diari oficial en què està publicada.
b) Definició de lobjecte de la subvenció i condicions de la concessió.
c) Marc normatiu europeu, estatal i autonòmic sobre règim de concessió dajudes públiques aplicable a lesmentada convocatòria.
d) Línia o línies a què simputa la subvenció, així com limport global màxim que shi destina. En els supòsits de tramitació anticipada, es farà constar la línia o línies que figuren en el projecte de llei de pressupostos de la Generalitat, així com limport màxim estimat.
e) Determinació dels beneficiaris i dels seus requisits.
f) Terminis, forma i mitjans de presentació de sol·licituds i documentació, i informació que ha dacompanyar-se.
g) Indicació dels òrgans competents per a la instrucció, valoració i resolució.
h) Criteris davaluació i de ponderació.
i) Costos subvencionables, quanties i intensitats màximes dajuda.
j) Terminis, forma i mitjans de justificació i documentació que ha dacompanyar-se.
k) Termini de resolució i notificació
l) Indicació que la resolució posa fi a la via administrativa, amb indicació de lòrgan i del termini per a interposar el recurs que procedisca.
m) Mitjà de notificació o de publicació dels distints tràmits que cal realitzar en el procediment.
2. En cada convocatòria sespecificarà limport global màxim destinat al finançament de les ajudes convocades dacord amb el que establix la corresponent llei de pressupostos de la Generalitat, així com, si és el cas, les línies prioritàries o preferents de suport.
3. Podran convocar-se ajudes per tramitació anticipada, i en este cas, en lany de la publicació tan sols es podrà arribar al moment procedimental anterior al de la resolució de concessió. El reconeixement de lajuda quedarà condicionat a lexistència de crèdit adequat i suficient per a això en els pressupostos de lexercici econòmic següent.
En els casos en què el crèdit pressupostari que saprove en la llei de pressupostos de la Generalitat siga superior a la quantia inicialment estimada, lòrgan gestor podrà decidir si saplica o no a la convocatòria, després de la tramitació del corresponent expedient de gasto abans de la resolució, sense necessitat duna nova convocatòria.
4. A la quantia total màxima fixada per a cada convocatòria shi podran addicionar crèdits que, encara que no figuren inicialment com a disponibles en el pressupost en el moment de la convocatòria, es prevegen obtindre en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió, per dependre dun augment de crèdit derivat duna generació, una ampliació o una incorporació de crèdit. Laplicació de lesmentada quantia addicional no requerirà una nova convocatòria. Lòrgan concedent haurà de publicar la declaració de crèdits disponibles i la distribució definitiva, respectivament, amb caràcter previ a la resolució de concessió en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, sense que la publicitat implique lobertura de termini per a presentar noves sol·licituds ni linici dun nou còmput de termini per a resoldre.
Article 4. Beneficiaris
1. Cada convocatòria dajudes determinarà qui en són els beneficiaris, si bé estos hauran de ser sempre algun dels següents:
a) Empreses turístiques; persones físiques o jurídiques propietàries o explotadores destabliments hotelers; campaments de turisme; apartaments turístics; allotjaments rurals, de restauració, de turisme actiu; agències de viatge i doferta turística complementària, així com qualsevol altra relacionada de forma directa amb el turisme o que, de conformitat amb el que disposa la Llei 3/1998, de 21 de maig, de Turisme, de la Comunitat Valenciana, puga ser reconeguda.
Quan les ajudes que es convoquen estiguen subjectes a les disposicions del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a laplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, o del Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories dajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, els beneficiaris hauran de complir els requisits que shi establixen, i que sarreplegaran en la corresponent convocatòria dajudes.
b) Associacions dempreses turístiques, siga quina siga la seua naturalesa jurídica, dàmbit local, comarcal, provincial o autonòmic, així com corporacions de dret públic amb àmbit dactuació a la Comunitat Valenciana.
c) Centres oficials dinvestigació i universitats la seu social dels quals estiga a la Comunitat Valenciana i que exercisquen activitats vinculades a la investigació, el desenrotllament i la innovació (I+D+i) en el sector turístic, així com delegacions de lInstitut per a la Qualitat Turística Espanyola (ICTE) amb seu a la Comunitat Valenciana.
d) Entitats locals de la Comunitat Valenciana, en els termes establits en larticle 1 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de Règim Local de la Comunitat Valenciana (DOCV 6296, 24.06.2010), organismes autònoms i la resta de ens públics que en depenguen, segons les especificacions establides en les convocatòries.
2. No podran accedir a la condició de beneficiari de les subvencions regulades en esta orde aquells en els quals concórrega alguna de les circumstàncies previstes en els apartats 2 i 3 de larticle 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
3. Les convocatòries podran establir els requisits concrets que ha de complir cada un dels possibles beneficiaris esmentats anteriorment.
Article 5. Sol·licituds, lloc de presentació i documentació
1. Les sol·licituds dajuda hauran de presentar-se en un imprés normalitzat, acompanyades de la memòria i de la documentació que es detalle en cada convocatòria.
2. Al presentar la sol·licitud, sautoritzarà expressament la conselleria amb competències en matèria de turisme i lAgència Valenciana del Turisme per a poder obtindre directament informació relativa al compliment de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social. No obstant això, el sol·licitant podrà denegar de forma expressa el consentiment, i haurà daportar llavors els corresponents certificats.
3. Les sol·licituds podran presentar-se en el registre de la conselleria amb competències en matèria de turisme, el de lAgència Valenciana del Turisme, per qualsevol dels mitjans previstos en larticle 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o bé de forma telemàtica sempre que així shaja previst en la convocatòria corresponent.
4. De conformitat amb el que establix larticle 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, una vegada examinada la documentació aportada, si esta no reunix els requisits exigits, es requerirà linteressat perquè, en un termini de deu dies, esmene la falta o acompanye la documentació necessària, amb indicació que si no ho fa així, es considerarà que desistix de la seua sol·licitud, després de la resolució que haurà de ser dictada en els termes que preveu larticle 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
5. Així mateix, es podrà requerir del sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que siguen necessaris per a la resolució de lexpedient.
Article 6. Criteris davaluació i ponderació
Els criteris objectius davaluació per a latorgament de les subvencions i la ponderació corresponent sestabliran en cada convocatòria dajudes en atenció a les característiques i objectius establits en cada programa dajudes. Els esmentats criteris hauran dinspirar-se en els eixos estratègics establits en el Pla Estratègic Global del Turisme de la Comunitat Valenciana 2010-2020, disponible en el lloc web www.turisme.gva.es, o en el document equivalent que el substituïsca.
Article 7. Procediment de concessió de les ajudes
1. El procediment de concessió dajudes siniciarà dofici per mitjà de la convocatòria aprovada per una resolució de la presidència de lAgència Valenciana del Turisme, en règim de concurrència competitiva, amb respecte als principis de publicitat i lliure concurrència.
2. Els òrgans competents per a la instrucció del procediment dajudes emmarcades en esta orde seran els indicats en cada convocatòria, en funció del tipus dactuació que reba suport. Estos duran a terme dofici totes les actuacions que estimen oportunes per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades necessàries per a avaluar i ponderar les sol·licituds dacord amb els criteris establits en cada convocatòria.
3. Vistos els expedients per lòrgan instructor, este els traslladarà a la Comissió dAvaluació dajudes, la composició de la qual es determinarà, en funció del tipus dactuació que reba suport, en la convocatòria corresponent. La Comissió dAvaluació valorarà els expedients i adoptarà una acord de conformitat amb els criteris de valoració i ponderació establits en cada convocatòria.
4. Lesmentada Comissió traslladarà els seus acords a lòrgan competent, determinat en cada convocatòria, que, al seu torn, i segons siga procedent, elevarà una proposta de resolució dajudes a la presidència de lAgència, que resoldrà sobre ladjudicació.
5. Les resolucions de concessió fixaran expressament la quantia i incorporaran, si és el cas, les condicions i obligacions que afecten el desenrotllament del projecte o activitat. Així mateix, podran establir-se terminis parcials perquè el beneficiari execute, com a mínim, un determinat percentatge del projecte o activitat, i altres condicions per a justificar-ho.
6. La proposta de resolució es notificarà als interessats en els termes que preveuen els articles 58 i 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Quan lelevat nombre dinteressats ho aconselle, la notificació podrà ser substituïda per la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que establix el punt 6.b de larticle 59 i el punt 2 de larticle 60 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
7. El termini màxim per a emetre i notificar la resolució serà de sis mesos des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Si la documentació exigida en cada programa no està completa, el termini es computarà a partir del dia de la correcta presentació daquella.
Una vegada transcorregut lesmentat termini sense que shaja resolt i notificat, sentendrà desestimada la sol·licitud dajuda en els termes que preveu larticle 44 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
8. Les resolucions a què es referixen els paràgrafs anteriors esgoten la via administrativa, i contra estes podrà interposar-se un recurs contenciós administratiu davant dels jutjats contenciosos administratius, en el termini de dos mesos a comptar de lendemà de la notificació de la resolució corresponent. No obstant això, i amb caràcter potestatiu, podrà interposar-se un recurs de reposició davant de lòrgan que va dictar lacte en el termini dun mes a comptar de lendemà de la notificació de la resolució corresponent.
Article 8. Obligacions del beneficiari
Són obligacions del beneficiari:
a) Realitzar el projecte o activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.
b) Respondre de la veracitat dels documents aportats.
c) Acreditar davant de lentitat concedent la realització del projecte o activitat, així com el compliment de requisits i condicions que determinen la concessió o el gaudi de lajuda, amb els requisits de justificació que sestablisquen en la respectiva convocatòria, i en especial quan es tracte de la justificació material dels gastos subvencionables.
d) Sotmetres a les actuacions de control financer que corresponguen.
e) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social en els termes que preveuen els articles 18 i 19 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el reglament de la Llei General de Subvencions. Este compliment haurà dacreditar-se en el supòsit dhaver denegat expressament el consentiment, perquè lAdministració demane els corresponents certificats.
LAgència Valenciana del Turisme podrà establir els convenis que crega oportuns amb la Hisenda Pública i la Seguretat Social per a verificar el compliment de les obligacions mencionades.
Quant a la forma dacreditar eixa obligació, serà aplicable el que establix lOrde de 30 de maig de 1996, de la Conselleria dEconomia, Hisenda i Ocupació (DOCV 2775, 21.06.1996), o una altra que puga dictar-se en virtut del que establix larticle 47.7 del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual saprova el text refós de la Llei dHisenda Pública de la Generalitat Valenciana.
f) Comunicar a lAgència Valenciana del Turisme tant la sol·licitud com lobtenció daltres ajudes procedents daltres administracions o ens públics o privats per als mateixos costos subvencionables, així com de totes les ajudes de minimis rebudes en lexercici fiscal en curs i en els dos exercicis anteriors subjectes al Reglament 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre, o a altres reglaments de minimis, i daltres ajudes públiques concedides en virtut dun reglament dexempció o duna decisió adoptada per la Comissió Europea.
g) Disposar dels permisos, autoritzacions i llicències que corresponguen a la naturalesa del projecte per al qual se sol·licita lajuda.
h) Presentar una declaració responsable de no estar incurs en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari, dacord amb el que establixen els articles 13 i 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, així com aportar, en tot moment i fins a la completa justificació de lajuda, la documentació que haja patit alguna modificació.
i) Conservar els documents originals justificatius relacionats amb els projectes subvencionats o les còpies certificades conformes amb els originals mentres puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control, en algun dels suports següents:
1r. Fotocòpies de documents originals.
2n. Microfitxes de documents originals.
3r. Versions electròniques de documents originals.
4t. Documents que només estiguen en versió electrònica.
j) Complir les obligacions dinformació i publicitat establides en cada convocatòria en atenció a lorigen dels fons que financen o cofinancen les ajudes convocades. En tot cas, en tota actuació que siga beneficiària de les ajudes que es convoquen sobre la base desta orde, haurà de figurar de forma visible el logotip facilitat per lAgència Valenciana del Turisme.
k) Destinar la inversió al fi concret per al qual es va concedir la subvenció, durant el període i en els termes assenyalats en larticle 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
l) Els beneficiaris seran responsables de la difusió de les accions relacionades amb lobjectiu de cada programa, i haurà de comunicar a lAgència Valenciana del Turisme els corresponents actes promocionals de presentació o dinauguració que realitzen, i fer-lan partícip.
m) Qualssevol altres obligacions previstes en les respectives convocatòries i en la normativa europea, estatal i autonòmica daplicació. En el cas que es convoquen ajudes amb el cofinançament de fons procedents de la Unió Europea, hauran datendres totes les obligacions que establisca la regulació comunitària respecte daixò.
Article 9. Contractació i subcontractació
1. En virtut del que disposa lapartat 2 de larticle 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, els beneficiaris podran subcontractar amb tercers fins al 100 % dels projectes i activitats subvencionats en el marc del que establix esta orde.
2. No sacceptaran com a justificants de realització del projecte o activitat les factures derivades de la contractació amb empreses o entitats vinculades al beneficiari de lajuda en els termes que preveu larticle 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
3. Quan limport del gasto subvencionable supere les quanties assenyalades en lapartat 3 de larticle 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servici o lentrega del bé, llevat que, per les especials característiques dels gastos subvencionables, no hi haja en el mercat suficient nombre dentitats que el subministren o presten.
Lelecció entre les ofertes presentades, que hauran daportar-se junt amb la sol·licitud o la justificació, en els termes que preveu la convocatòria corresponent, es realitzarà dacord amb criteris deficiència i economia, i caldrà justificar expressament en una memòria lelecció quan no recaiga en la proposta econòmica més avantatjosa.
Quan el beneficiari de la subvenció siga una entitat local de la Comunitat Valenciana, podrà acreditar lobservança dels procediments de contractació pública aplicables mitjançant un certificat expedit pel secretari o per linterventor.
Article 10. Control i inspecció
1. La conselleria amb competències en matèria de turisme i lAgència Valenciana del Turisme, per si mateixes o per mitjà de qualssevol persones o entitats que designen, podran realitzar en tot moment totes les actuacions de comprovació i verificació de la inversió o realització de lactuació objecte dajuda que estimen necessàries, sense perjuí que puguen dur a terme, en el cas dajudes cofinançades per fons europeus, les autoritats europees o nacionals competents.
2. El beneficiari i els tercers relacionats amb lobjecte o la justificació de la subvenció estaran obligats també a sotmetres a les actuacions de control financer dels òrgans de fiscalització de la Generalitat valenciana en relació amb les subvencions o ajudes concedides.
Article 11. Justificació i pagament de les ajudes
1. Sense perjuí del que establix larticle 12 desta orde, el pagament de les ajudes sefectuarà una vegada executat el projecte totalment o en les fases previstes, dacord amb la sol·licitud presentada i en la forma, termini i termes fixats en la convocatòria i en la resolució de concessió de lajuda.
2. Als efectes del que establix el punt anterior, els beneficiaris hauran de presentar un compte justificatiu que inclourà:
a) Una memòria o informe final dactuació justificativa del compliment de les condicions imposades en estes bases, la convocatòria i la resolució de concessió, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que contindrà:
1r. El cost de les activitats amb el desglossament de cada un dels gastos en què shaja incorregut. Els gastos sacreditaran per mitjà de factures originals o còpies compulsades. Les factures hauran de complir el que disposen el Reial Decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual saprova el reglament que regula les obligacions de facturació (BOE 289, 01.12.2012), i la resta de normativa vigent, o qualsevol altra que la substituïsca.
2n. Documentació acreditativa del pagament. Amb caràcter general, es considerarà gasto realitzat el que ha sigut efectivament pagat abans de la finalització del període de justificació corresponent.
Quan el beneficiari siga una entitat local, en els termes establits en larticle 1 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, també es considerarà gasto realitzat aquell el deute del qual haja sigut formalment reconegut a la finalització del període de justificació, en els termes que sestablisquen en la corresponent convocatòria.
c) Acreditació, si és el cas, del compliment daltres obligacions i condicions de caràcter comptable que shaguen establit en la resolució de convocatòria o en la de concessió.
d) En el supòsit dhaver denegat expressament el consentiment perquè lAdministració demane els corresponents certificats, acreditació de trobar-se al corrent en les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social en els termes fixats en larticle huit.
e) Declaració responsable relativa al fet que el sol·licitant no és deutor de la Generalitat per reintegrament de subvencions.
Article 12. Pagament anticipat
1. En relació amb la gestió dels pagaments anticipats que, amb caràcter excepcional i després de la consideració de les singularitats de cada cas puga tramitar lAgència Valenciana del Turisme en lexecució dels programes dactuació que comporten ajudes, subvencions i altres formes de finançament, caldrà ajustar-se al que establix larticle 47.bis del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual saprova el text refós de Llei dHisenda Pública de la Generalitat Valenciana. Els percentatges de les quantitats que es podran lliurar anticipadament es concretaran en la convocatòria corresponent.
2. En este sentit, la bestreta del pagament estarà condicionada a la prestació de garantia que haurà de constituir-se per mitjà dun aval bancari, i que cobrirà limport no justificat i els interessos de demora, fins que lAgència Valenciana del Turisme nautoritze la cancel·lació, una vegada executades i justificades de conformitat les actuacions de lanualitat corresponent.
Article 13. Pèrdua del dret al cobrament i reintegrament de lajuda concedida
1. Lalteració dalguna de les característiques del projecte o activitat aprovats, lincompliment de condicions i terminis establits en la resolució, la nul·la execució o lexecució parcial de la inversió, la falta o la incompleta justificació dels gastos efectivament realitzats i la concessió després de la presentació de la sol·licitud daltres ajudes públiques o privades que, en conjunt, excedisquen els límits establits, podran donar lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció concedida. En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret daudiència de linteressat.
2. Lincompliment, per part del beneficiari, de qualsevol dels requisits, les condicions i la resta de circumstàncies que van donar lloc a latorgament de la subvenció; la variació de la finalitat de la inversió; lactuació o la falta de justificació de la realització del projecte, així com qualsevol altra causa de les previstes en larticle 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, donaran lloc a la incoació del corresponent expedient, que podrà finalitzar, si és el cas, amb la revocació de la subvenció concedida i lobligació de reintegrar les ajudes percebudes i els corresponents interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció. En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret daudiència de linteressat.
Article 14. Quantia i intensitats màximes de les ajudes
1. Quan les ajudes que es convoquen estiguen subjectes al Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a laplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, limport total de les ajudes de minimis concedides per un estat membre a una única empresa no excedirà els 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Abans de la concessió de lajuda, sobtindrà de lempresa beneficiària una declaració responsable relativa a les altres ajudes rebudes en lexercici fiscal corrent i en els dos exercicis fiscals anteriors desta o duna altra administració sotmeses a la regla comunitària de minimis, així com a les altres ajudes estatals rebudes desta o duna altra administració pels mateixos gastos subvencionables. Les ajudes de minimis es consideraran concedides en el moment en què es reconega a lempresa el dret legal a rebre lajuda, amb independència de la data de pagament de lajuda de minimis.
Les ajudes de minimis no sacumularan a cap ajuda estatal en relació amb els mateixos gastos subvencionables, si esta acumulació excedix la intensitat dajuda o limport dajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament dexempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics, podran acumular-se a altres ajudes estatals concedides en virtut dun reglament dexempció per categories o duna decisió adoptats per la Comissió.
2. Quan les ajudes que es convoquen estiguen subjectes al Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories dajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, o a uns altres reglaments o decisions de la Comissió Europea pels quals es declaren compatibles amb el mercat interior en aplicació dels esmentats articles, shauran de respectar les quanties i les intensitats que shi establisquen, que sarreplegaran en la corresponent resolució de convocatòria de les ajudes.
3. En el cas dajudes cofinançades per fons procedents de la Unió Europea, dacord en els reglaments daplicació, shaurà de garantir la coordinació entre els esmentats fons i entre estos i altres instruments, estratègies i polítiques de la Unió Europea.
4. La forma de les ajudes que es convoquen a lempara desta orde es concretarà en cada resolució de convocatòria. En el cas de subvencions a fons perdut, limport no podrà superar la quantia i intensitat màximes sobre el cost total subvencionable arreplegats en la convocatòria.
Lesmentat cost total estarà format per la suma de les partides de gasto/inversió subvencionables que constituïxen el projecte per al qual se sol·licita lajuda, ajustats a preus de mercat.
5. En cada convocatòria es podrà establir un màxim i un mínim dajuda per beneficiari en funció de la disponibilitat pressupostària global o per programes.
6. No serà subvencionable lIVA satisfet per ladquisició de béns i servicis, excepte en aquells supòsits de beneficiaris que estiguen exempts de tributació en eixe impost o quan es tracte dentitats locals i organismes autònoms i la resta de ens públics que en depenguen.
7. Amb la finalitat de facilitar la consecució dels objectius de la convocatòria, la Comissió dAvaluació, dacord amb els criteris objectius establits en cada convocatòria, podrà acordar que sinstruïsquen les sol·licituds dajuda en el programa de la convocatòria a què sajuste millor, dentre els inclosos en la corresponent convocatòria. Quan el projecte comprenga dos o mes programes dajudes, simputarà a cada un dells les partides elegibles corresponents, i es repartirà, si nhi ha, els costos generals del projecte de manera proporcional.
8. En el marc de les disposicions vigents, es podran subvencionar projectes dabast plurianual.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA
Queden derogades lOrde 4/2012, d1 de febrer, de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esport, per la qual es fixen les bases reguladores per a la convocatòria i concessió dajudes per lAgència Valenciana del Turisme (DOCV 6716, 17.02.2012), i lOrde 2/2013, de 27 de febrer, de la Conselleria dEconomia, Indústria, Turisme i Ocupació, que modifica lOrde 4/2012, d1 de febrer (DOCV 6985, 14.03.2013).
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Facultat per a dictar instruccions
Es faculta la persona titular de la direcció de lAgència Valenciana del Turisme per a dictar els actes, resolucions i instruccions que siguen necessaris per a laplicació desta orde.
Segona. Entrada en vigor
Esta orde entrarà en vigor lendemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 4 de novembre de 2014
El conseller dEconomia, Indústria, Turisme i Ocupació,
MÁXIMO BUCH TORRALVA