Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE 34/2014,de 4 de novembre, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual es fixen les bases reguladores per a la convocatòria i la concessió d'ajudes per l'Agència Valenciana del Turisme. [2014/10123]

(DOGV núm. 7397 de 06.11.2014) Ref. Base de dades 009861/2014

ORDE 34/2014,de 4 de novembre, de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, per la qual es fixen les bases reguladores per a la convocatòria i la concessió d'ajudes per l'Agència Valenciana del Turisme. [2014/10123]
PREÀMBUL

El turisme és una activitat econòmica d’interés estratègic per a la Comunitat Valenciana, tant per la seua destacada aportació a la generació i distribució de riquesa i creació d’ocupació, com per la seua importància social i territorial, ja que és integradora i vertebradora de la societat i del territori.
El sector turístic valencià, que ha realitzat un gran esforç d’ampliació, modernització i diversificació de la seua oferta en els últims anys, es troba en un permanent procés d’adaptació als nous reptes de l’escenari turístic mundial, caracteritzats, entre d’altres, per la creixent competència internacional derivada de l’aparició de nous productes i destinacions; per canvis radicals en els processos de promoció, distribució i comercialització motivats per la progressiva introducció de nous avanços tecnològics en camps com la informació i la comunicació, o la modificació dels patrons habituals de comportament de la demanda turística, la qual cosa ha suposat l’exigència de nous servicis i d’una major qualitat a l’hora de prestar-los.
Per a facilitar la permanent adequació a estes noves necessitats, la Generalitat, en coordinació amb el conjunt dels agents del sector turístic, va elaborar i aprovar el 2010 el Pla Estratègic Global del Turisme de la Comunitat Valenciana 2010-2020, instrument adreçat a aconseguir, entre altres aspectes, els objectius següents: assegurar la competitivitat de les empreses turístiques i incrementar el seu valor afegit per mitjà de l’orientació al client dels seus servicis, la gestió integral de la qualitat i la diversificació dels productes i mercats; garantir el desenrotllament sostenible de l’activitat, equilibrat en les dimensions ambiental, econòmica i sociocultural, així com consolidar un fort posicionament nacional i internacional com a destinació amb una identitat pròpia, amb una completa i variada oferta d’oci, tot això en consonància amb els objectius establits en l’Estratègia Europa 2020: una estratègia per a un creixement intel·ligent, sostenible i integrador. [Comunicació de la Comissió, Brussel·les, 3.3.2010 COM (2010)2020.]
Així doncs, esta orde de bases s’emmarca dins del mencionat pla i constituïx el fonament sobre el qual s’assentaran les diverses convocatòries anuals d’ajuda que publica l’Agència Valenciana del Turisme, com a ens públic responsable de l’impuls i l’execució de la política en matèria de turisme de la Generalitat.
Per tot això, en virtut de les atribucions que em conferix l’article 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell; l’article 4 del Decret 193/2013, de 20 de desembre, del Consell, pel qual s’aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d’Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, i l’article 47 del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, pel qual s’aprova del text refós de la Llei d’Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana; amb un informe previ de l’Advocacia General de la Generalitat;


ORDENE

Article 1. Objecte i àmbit
1. L’objecte d’esta orde és l’aprovació de les bases reguladores de la concessió de les subvencions en matèria de turisme i l’establiment del marc general i del procediment per a la convocatòria i la concessió d’ajudes que haja de convocar l’Agència Valenciana del Turisme.

2. Les convocatòries d’ajudes tindran com a objecte el suport a projectes i actuacions en recursos, destinacions i oferta turística de la Comunitat Valenciana. Els projectes i les actuacions objecte d’ajuda hauran de trobar-se localitzats en el territori de la Comunitat Valenciana, si bé les actuacions per a la promoció i la comercialització dels recursos i l’oferta turística de la Comunitat Valenciana que reben suport, podran realitzar-se dins i fora del seu àmbit territorial.
Es podran subvencionar gastos corresponents a projectes o actuacions que es desenrotllen durant l’exercici pressupostari de la convocatòria, amb les excepcions que la normativa comunitària d’aplicació preveja respecte d’això, en els termes que s’establisca en la corresponent resolució de convocatòria.
3. Les ajudes seran convocades i concedides per la presidència de l’Agència Valenciana del Turisme, mitjançant una resolució, d’acord amb les consignacions previstes en les lleis de pressupostos de la Generalitat per a l’exercici econòmic corresponent. Les resolucions de convocatòria i concessió es publicaran en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

Article 2. Marc normatiu
1. Per a tot allò no previst en esta orde s’aplicarà el que disposen el Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, pel qual s’aprova el text refós de la Llei d’Hisenda Pública de la Generalitat (DOCV 1509, 22.03.1991); la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions (BOE 276, 18.11.2003); el Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el reglament de la Llei General de Subvencions (BOE 176, 25.07.2006), i la resta de la normativa vigent aplicable.

2. En el cas d’ajudes que siguen cofinançades pel Fons Europeu de Desenrotllament Regional, dins del Programa Operatiu FEDER de la Comunitat Valenciana 2014-2020, serà aplicable el que disposen el Reglament (UE) núm. 1303/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, pel qual s’establixen disposicions comunes relatives als Fons Estructurals i d’Inversió Europeus (DOUE L 347, 20.12.2013); el Reglament (UE) núm. 1301/2013, del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, sobre el Fons Europeu de Desenrotllament Regional (DOUE L 347, 20.12.2013), i la resta de normativa d’aplicació.
3. Les ajudes regulades per esta orde que convoque l’Agència Valenciana del Turisme són compatibles amb el mercat interior.

No serà necessari notificar o comunicar a la Comissió Europea, ja que no reunixen els requisits establits en l’article 107.1 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea, els projectes d’ajudes en què el beneficiari no siga una empresa o entitat que exercisca una activitat econòmica, o aquells que se subjecten als requisits establits en les disposicions del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013 (DOUE L 352, 24.12.2003), relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis.
No caldrà notificar a la Comissió Europea els projectes d’ajudes que s’acullen a alguna de les categories d’ajuda establides en el Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat (DOUE L 187, 26.6.2014). No obstant això, en estos supòsits serà necessària la comunicació a la Comissió, d’acord amb el procediment establit en el Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell.

En la convocatòria d’ajudes corresponent s’establirà quin és el caràcter de les ajudes i el règim d’exempció a què s’acullen, així com les obligacions que es deriven d’aplicar-lo, i estaran obligades a complir-les.
4. En tot cas, abans de la publicació de les convocatòries corresponents, es compliran les obligacions establides en el Decret 147/2007, de 7 de setembre, del Consell, regulador del procediment de notificació i comunicació a la Comissió Europea dels projectes de la Generalitat adreçats a establir, concedir o modificar ajudes públiques (DOCV 5596, 11.09.2007).

Article 3. Contingut de les convocatòries
1. Cada convocatòria d’ajudes haurà de contindre, entre altres possibles aspectes, els següents:
a) Indicació d’esta disposició, que establix les bases reguladores, i del diari oficial en què està publicada.
b) Definició de l’objecte de la subvenció i condicions de la concessió.
c) Marc normatiu europeu, estatal i autonòmic sobre règim de concessió d’ajudes públiques aplicable a l’esmentada convocatòria.
d) Línia o línies a què s’imputa la subvenció, així com l’import global màxim que s’hi destina. En els supòsits de tramitació anticipada, es farà constar la línia o línies que figuren en el projecte de llei de pressupostos de la Generalitat, així com l’import màxim estimat.

e) Determinació dels beneficiaris i dels seus requisits.
f) Terminis, forma i mitjans de presentació de sol·licituds i documentació, i informació que ha d’acompanyar-se.
g) Indicació dels òrgans competents per a la instrucció, valoració i resolució.
h) Criteris d’avaluació i de ponderació.
i) Costos subvencionables, quanties i intensitats màximes d’ajuda.
j) Terminis, forma i mitjans de justificació i documentació que ha d’acompanyar-se.
k) Termini de resolució i notificació
l) Indicació que la resolució posa fi a la via administrativa, amb indicació de l’òrgan i del termini per a interposar el recurs que procedisca.
m) Mitjà de notificació o de publicació dels distints tràmits que cal realitzar en el procediment.
2. En cada convocatòria s’especificarà l’import global màxim destinat al finançament de les ajudes convocades d’acord amb el que establix la corresponent llei de pressupostos de la Generalitat, així com, si és el cas, les línies prioritàries o preferents de suport.
3. Podran convocar-se ajudes per tramitació anticipada, i en este cas, en l’any de la publicació tan sols es podrà arribar al moment procedimental anterior al de la resolució de concessió. El reconeixement de l’ajuda quedarà condicionat a l’existència de crèdit adequat i suficient per a això en els pressupostos de l’exercici econòmic següent.
En els casos en què el crèdit pressupostari que s’aprove en la llei de pressupostos de la Generalitat siga superior a la quantia inicialment estimada, l’òrgan gestor podrà decidir si s’aplica o no a la convocatòria, després de la tramitació del corresponent expedient de gasto abans de la resolució, sense necessitat d’una nova convocatòria.

4. A la quantia total màxima fixada per a cada convocatòria s’hi podran addicionar crèdits que, encara que no figuren inicialment com a disponibles en el pressupost en el moment de la convocatòria, es prevegen obtindre en qualsevol moment anterior a la resolució de concessió, per dependre d’un augment de crèdit derivat d’una generació, una ampliació o una incorporació de crèdit. L’aplicació de l’esmentada quantia addicional no requerirà una nova convocatòria. L’òrgan concedent haurà de publicar la declaració de crèdits disponibles i la distribució definitiva, respectivament, amb caràcter previ a la resolució de concessió en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, sense que la publicitat implique l’obertura de termini per a presentar noves sol·licituds ni l’inici d’un nou còmput de termini per a resoldre.

Article 4. Beneficiaris
1. Cada convocatòria d’ajudes determinarà qui en són els beneficiaris, si bé estos hauran de ser sempre algun dels següents:

a) Empreses turístiques; persones físiques o jurídiques propietàries o explotadores d’establiments hotelers; campaments de turisme; apartaments turístics; allotjaments rurals, de restauració, de turisme actiu; agències de viatge i d’oferta turística complementària, així com qualsevol altra relacionada de forma directa amb el turisme o que, de conformitat amb el que disposa la Llei 3/1998, de 21 de maig, de Turisme, de la Comunitat Valenciana, puga ser reconeguda.
Quan les ajudes que es convoquen estiguen subjectes a les disposicions del Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, o del Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, els beneficiaris hauran de complir els requisits que s’hi establixen, i que s’arreplegaran en la corresponent convocatòria d’ajudes.

b) Associacions d’empreses turístiques, siga quina siga la seua naturalesa jurídica, d’àmbit local, comarcal, provincial o autonòmic, així com corporacions de dret públic amb àmbit d’actuació a la Comunitat Valenciana.
c) Centres oficials d’investigació i universitats la seu social dels quals estiga a la Comunitat Valenciana i que exercisquen activitats vinculades a la investigació, el desenrotllament i la innovació (I+D+i) en el sector turístic, així com delegacions de l’Institut per a la Qualitat Turística Espanyola (ICTE) amb seu a la Comunitat Valenciana.
d) Entitats locals de la Comunitat Valenciana, en els termes establits en l’article 1 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de Règim Local de la Comunitat Valenciana (DOCV 6296, 24.06.2010), organismes autònoms i la resta de ens públics que en depenguen, segons les especificacions establides en les convocatòries.

2. No podran accedir a la condició de beneficiari de les subvencions regulades en esta orde aquells en els quals concórrega alguna de les circumstàncies previstes en els apartats 2 i 3 de l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
3. Les convocatòries podran establir els requisits concrets que ha de complir cada un dels possibles beneficiaris esmentats anteriorment.

Article 5. Sol·licituds, lloc de presentació i documentació
1. Les sol·licituds d’ajuda hauran de presentar-se en un imprés normalitzat, acompanyades de la memòria i de la documentació que es detalle en cada convocatòria.
2. Al presentar la sol·licitud, s’autoritzarà expressament la conselleria amb competències en matèria de turisme i l’Agència Valenciana del Turisme per a poder obtindre directament informació relativa al compliment de les obligacions fiscals i amb la Seguretat Social. No obstant això, el sol·licitant podrà denegar de forma expressa el consentiment, i haurà d’aportar llavors els corresponents certificats.
3. Les sol·licituds podran presentar-se en el registre de la conselleria amb competències en matèria de turisme, el de l’Agència Valenciana del Turisme, per qualsevol dels mitjans previstos en l’article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o bé de forma telemàtica sempre que així s’haja previst en la convocatòria corresponent.

4. De conformitat amb el que establix l’article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, una vegada examinada la documentació aportada, si esta no reunix els requisits exigits, es requerirà l’interessat perquè, en un termini de deu dies, esmene la falta o acompanye la documentació necessària, amb indicació que si no ho fa així, es considerarà que desistix de la seua sol·licitud, després de la resolució que haurà de ser dictada en els termes que preveu l’article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
5. Així mateix, es podrà requerir del sol·licitant qualssevol altres dades, documents i informes complementaris que siguen necessaris per a la resolució de l’expedient.

Article 6. Criteris d’avaluació i ponderació
Els criteris objectius d’avaluació per a l’atorgament de les subvencions i la ponderació corresponent s’establiran en cada convocatòria d’ajudes en atenció a les característiques i objectius establits en cada programa d’ajudes. Els esmentats criteris hauran d’inspirar-se en els eixos estratègics establits en el Pla Estratègic Global del Turisme de la Comunitat Valenciana 2010-2020, disponible en el lloc web ‹www.turisme.gva.es›, o en el document equivalent que el substituïsca.

Article 7. Procediment de concessió de les ajudes
1. El procediment de concessió d’ajudes s’iniciarà d’ofici per mitjà de la convocatòria aprovada per una resolució de la presidència de l’Agència Valenciana del Turisme, en règim de concurrència competitiva, amb respecte als principis de publicitat i lliure concurrència.
2. Els òrgans competents per a la instrucció del procediment d’ajudes emmarcades en esta orde seran els indicats en cada convocatòria, en funció del tipus d’actuació que reba suport. Estos duran a terme d’ofici totes les actuacions que estimen oportunes per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades necessàries per a avaluar i ponderar les sol·licituds d’acord amb els criteris establits en cada convocatòria.
3. Vistos els expedients per l’òrgan instructor, este els traslladarà a la Comissió d’Avaluació d’ajudes, la composició de la qual es determinarà, en funció del tipus d’actuació que reba suport, en la convocatòria corresponent. La Comissió d’Avaluació valorarà els expedients i adoptarà una acord de conformitat amb els criteris de valoració i ponderació establits en cada convocatòria.
4. L’esmentada Comissió traslladarà els seus acords a l’òrgan competent, determinat en cada convocatòria, que, al seu torn, i segons siga procedent, elevarà una proposta de resolució d’ajudes a la presidència de l’Agència, que resoldrà sobre l’adjudicació.
5. Les resolucions de concessió fixaran expressament la quantia i incorporaran, si és el cas, les condicions i obligacions que afecten el desenrotllament del projecte o activitat. Així mateix, podran establir-se terminis parcials perquè el beneficiari execute, com a mínim, un determinat percentatge del projecte o activitat, i altres condicions per a justificar-ho.
6. La proposta de resolució es notificarà als interessats en els termes que preveuen els articles 58 i 59 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Quan l’elevat nombre d’interessats ho aconselle, la notificació podrà ser substituïda per la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, de conformitat amb el que establix el punt 6.b de l’article 59 i el punt 2 de l’article 60 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.

7. El termini màxim per a emetre i notificar la resolució serà de sis mesos des de la finalització del termini de presentació de sol·licituds. Si la documentació exigida en cada programa no està completa, el termini es computarà a partir del dia de la correcta presentació d’aquella.

Una vegada transcorregut l’esmentat termini sense que s’haja resolt i notificat, s’entendrà desestimada la sol·licitud d’ajuda en els termes que preveu l’article 44 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
8. Les resolucions a què es referixen els paràgrafs anteriors esgoten la via administrativa, i contra estes podrà interposar-se un recurs contenciós administratiu davant dels jutjats contenciosos administratius, en el termini de dos mesos a comptar de l’endemà de la notificació de la resolució corresponent. No obstant això, i amb caràcter potestatiu, podrà interposar-se un recurs de reposició davant de l’òrgan que va dictar l’acte en el termini d’un mes a comptar de l’endemà de la notificació de la resolució corresponent.

Article 8. Obligacions del beneficiari
Són obligacions del beneficiari:
a) Realitzar el projecte o activitat que fonamenta la concessió de la subvenció.
b) Respondre de la veracitat dels documents aportats.
c) Acreditar davant de l’entitat concedent la realització del projecte o activitat, així com el compliment de requisits i condicions que determinen la concessió o el gaudi de l’ajuda, amb els requisits de justificació que s’establisquen en la respectiva convocatòria, i en especial quan es tracte de la justificació material dels gastos subvencionables.

d) Sotmetre’s a les actuacions de control financer que corresponguen.
e) Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social en els termes que preveuen els articles 18 i 19 del Reial Decret 887/2006, de 21 de juliol, que aprova el reglament de la Llei General de Subvencions. Este compliment haurà d’acreditar-se en el supòsit d’haver denegat expressament el consentiment, perquè l’Administració demane els corresponents certificats.
L’Agència Valenciana del Turisme podrà establir els convenis que crega oportuns amb la Hisenda Pública i la Seguretat Social per a verificar el compliment de les obligacions mencionades.
Quant a la forma d’acreditar eixa obligació, serà aplicable el que establix l’Orde de 30 de maig de 1996, de la Conselleria d’Economia, Hisenda i Ocupació (DOCV 2775, 21.06.1996), o una altra que puga dictar-se en virtut del que establix l’article 47.7 del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s’aprova el text refós de la Llei d’Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana.
f) Comunicar a l’Agència Valenciana del Turisme tant la sol·licitud com l’obtenció d’altres ajudes procedents d’altres administracions o ens públics o privats per als mateixos costos subvencionables, així com de totes les ajudes de minimis rebudes en l’exercici fiscal en curs i en els dos exercicis anteriors subjectes al Reglament 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre, o a altres reglaments de minimis, i d’altres ajudes públiques concedides en virtut d’un reglament d’exempció o d’una decisió adoptada per la Comissió Europea.

g) Disposar dels permisos, autoritzacions i llicències que corresponguen a la naturalesa del projecte per al qual se sol·licita l’ajuda.
h) Presentar una declaració responsable de no estar incurs en les prohibicions per a obtindre la condició de beneficiari, d’acord amb el que establixen els articles 13 i 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, així com aportar, en tot moment i fins a la completa justificació de l’ajuda, la documentació que haja patit alguna modificació.
i) Conservar els documents originals justificatius relacionats amb els projectes subvencionats o les còpies certificades conformes amb els originals mentres puguen ser objecte de les actuacions de comprovació i control, en algun dels suports següents:
1r. Fotocòpies de documents originals.
2n. Microfitxes de documents originals.
3r. Versions electròniques de documents originals.
4t. Documents que només estiguen en versió electrònica.
j) Complir les obligacions d’informació i publicitat establides en cada convocatòria en atenció a l’origen dels fons que financen o cofinancen les ajudes convocades. En tot cas, en tota actuació que siga beneficiària de les ajudes que es convoquen sobre la base d’esta orde, haurà de figurar de forma visible el logotip facilitat per l’Agència Valenciana del Turisme.
k) Destinar la inversió al fi concret per al qual es va concedir la subvenció, durant el període i en els termes assenyalats en l’article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
l) Els beneficiaris seran responsables de la difusió de les accions relacionades amb l’objectiu de cada programa, i haurà de comunicar a l’Agència Valenciana del Turisme els corresponents actes promocionals de presentació o d’inauguració que realitzen, i fer-la’n partícip.

m) Qualssevol altres obligacions previstes en les respectives convocatòries i en la normativa europea, estatal i autonòmica d’aplicació. En el cas que es convoquen ajudes amb el cofinançament de fons procedents de la Unió Europea, hauran d’atendre’s totes les obligacions que establisca la regulació comunitària respecte d’això.

Article 9. Contractació i subcontractació
1. En virtut del que disposa l’apartat 2 de l’article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, els beneficiaris podran subcontractar amb tercers fins al 100 % dels projectes i activitats subvencionats en el marc del que establix esta orde.

2. No s’acceptaran com a justificants de realització del projecte o activitat les factures derivades de la contractació amb empreses o entitats vinculades al beneficiari de l’ajuda en els termes que preveu l’article 29 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

3. Quan l’import del gasto subvencionable supere les quanties assenyalades en l’apartat 3 de l’article 31 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servici o l’entrega del bé, llevat que, per les especials característiques dels gastos subvencionables, no hi haja en el mercat suficient nombre d’entitats que el subministren o presten.
L’elecció entre les ofertes presentades, que hauran d’aportar-se junt amb la sol·licitud o la justificació, en els termes que preveu la convocatòria corresponent, es realitzarà d’acord amb criteris d’eficiència i economia, i caldrà justificar expressament en una memòria l’elecció quan no recaiga en la proposta econòmica més avantatjosa.
Quan el beneficiari de la subvenció siga una entitat local de la Comunitat Valenciana, podrà acreditar l’observança dels procediments de contractació pública aplicables mitjançant un certificat expedit pel secretari o per l’interventor.

Article 10. Control i inspecció
1. La conselleria amb competències en matèria de turisme i l’Agència Valenciana del Turisme, per si mateixes o per mitjà de qualssevol persones o entitats que designen, podran realitzar en tot moment totes les actuacions de comprovació i verificació de la inversió o realització de l’actuació objecte d’ajuda que estimen necessàries, sense perjuí que puguen dur a terme, en el cas d’ajudes cofinançades per fons europeus, les autoritats europees o nacionals competents.

2. El beneficiari i els tercers relacionats amb l’objecte o la justificació de la subvenció estaran obligats també a sotmetre’s a les actuacions de control financer dels òrgans de fiscalització de la Generalitat valenciana en relació amb les subvencions o ajudes concedides.


Article 11. Justificació i pagament de les ajudes
1. Sense perjuí del que establix l’article 12 d’esta orde, el pagament de les ajudes s’efectuarà una vegada executat el projecte totalment o en les fases previstes, d’acord amb la sol·licitud presentada i en la forma, termini i termes fixats en la convocatòria i en la resolució de concessió de l’ajuda.
2. Als efectes del que establix el punt anterior, els beneficiaris hauran de presentar un compte justificatiu que inclourà:
a) Una memòria o informe final d’actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en estes bases, la convocatòria i la resolució de concessió, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
b) Una memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que contindrà:
1r. El cost de les activitats amb el desglossament de cada un dels gastos en què s’haja incorregut. Els gastos s’acreditaran per mitjà de factures originals o còpies compulsades. Les factures hauran de complir el que disposen el Reial Decret 1619/2012, de 30 de novembre, pel qual s’aprova el reglament que regula les obligacions de facturació (BOE 289, 01.12.2012), i la resta de normativa vigent, o qualsevol altra que la substituïsca.
2n. Documentació acreditativa del pagament. Amb caràcter general, es considerarà gasto realitzat el que ha sigut efectivament pagat abans de la finalització del període de justificació corresponent.

Quan el beneficiari siga una entitat local, en els termes establits en l’article 1 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, també es considerarà gasto realitzat aquell el deute del qual haja sigut formalment reconegut a la finalització del període de justificació, en els termes que s’establisquen en la corresponent convocatòria.
c) Acreditació, si és el cas, del compliment d’altres obligacions i condicions de caràcter comptable que s’haguen establit en la resolució de convocatòria o en la de concessió.
d) En el supòsit d’haver denegat expressament el consentiment perquè l’Administració demane els corresponents certificats, acreditació de trobar-se al corrent en les obligacions tributàries i davant de la Seguretat Social en els termes fixats en l’article huit.
e) Declaració responsable relativa al fet que el sol·licitant no és deutor de la Generalitat per reintegrament de subvencions.

Article 12. Pagament anticipat
1. En relació amb la gestió dels pagaments anticipats que, amb caràcter excepcional i després de la consideració de les singularitats de cada cas puga tramitar l’Agència Valenciana del Turisme en l’execució dels programes d’actuació que comporten ajudes, subvencions i altres formes de finançament, caldrà ajustar-se al que establix l’article 47.bis del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s’aprova el text refós de Llei d’Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana. Els percentatges de les quantitats que es podran lliurar anticipadament es concretaran en la convocatòria corresponent.
2. En este sentit, la bestreta del pagament estarà condicionada a la prestació de garantia que haurà de constituir-se per mitjà d’un aval bancari, i que cobrirà l’import no justificat i els interessos de demora, fins que l’Agència Valenciana del Turisme n’autoritze la cancel·lació, una vegada executades i justificades de conformitat les actuacions de l’anualitat corresponent.

Article 13. Pèrdua del dret al cobrament i reintegrament de l’ajuda concedida
1. L’alteració d’alguna de les característiques del projecte o activitat aprovats, l’incompliment de condicions i terminis establits en la resolució, la nul·la execució o l’execució parcial de la inversió, la falta o la incompleta justificació dels gastos efectivament realitzats i la concessió després de la presentació de la sol·licitud d’altres ajudes públiques o privades que, en conjunt, excedisquen els límits establits, podran donar lloc a la pèrdua del dret al cobrament total o parcial de la subvenció concedida. En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret d’audiència de l’interessat.

2. L’incompliment, per part del beneficiari, de qualsevol dels requisits, les condicions i la resta de circumstàncies que van donar lloc a l’atorgament de la subvenció; la variació de la finalitat de la inversió; l’actuació o la falta de justificació de la realització del projecte, així com qualsevol altra causa de les previstes en l’article 37 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, donaran lloc a la incoació del corresponent expedient, que podrà finalitzar, si és el cas, amb la revocació de la subvenció concedida i l’obligació de reintegrar les ajudes percebudes i els corresponents interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció. En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret d’audiència de l’interessat.


Article 14. Quantia i intensitats màximes de les ajudes
1. Quan les ajudes que es convoquen estiguen subjectes al Reglament (UE) núm. 1407/2013, de la Comissió, de 18 de desembre de 2013, relatiu a l’aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat de Funcionament de la Unió Europea a les ajudes de minimis, l’import total de les ajudes de minimis concedides per un estat membre a una única empresa no excedirà els 200.000 euros durant qualsevol període de tres exercicis fiscals.
Abans de la concessió de l’ajuda, s’obtindrà de l’empresa beneficiària una declaració responsable relativa a les altres ajudes rebudes en l’exercici fiscal corrent i en els dos exercicis fiscals anteriors d’esta o d’una altra administració sotmeses a la regla comunitària de minimis, així com a les altres ajudes estatals rebudes d’esta o d’una altra administració pels mateixos gastos subvencionables. Les ajudes de minimis es consideraran concedides en el moment en què es reconega a l’empresa el dret legal a rebre l’ajuda, amb independència de la data de pagament de l’ajuda de minimis.
Les ajudes de minimis no s’acumularan a cap ajuda estatal en relació amb els mateixos gastos subvencionables, si esta acumulació excedix la intensitat d’ajuda o l’import d’ajudes superior corresponent fixat en les circumstàncies concretes de cada cas per un reglament d’exempció per categories o una decisió adoptats per la Comissió. Les ajudes de minimis que no es concedisquen per a costos subvencionables específics ni puguen atribuir-se a costos subvencionables específics, podran acumular-se a altres ajudes estatals concedides en virtut d’un reglament d’exempció per categories o d’una decisió adoptats per la Comissió.

2. Quan les ajudes que es convoquen estiguen subjectes al Reglament (UE) núm. 651/2014, de la Comissió, de 17 de juny de 2014, pel qual es declaren determinades categories d’ajudes compatibles amb el mercat interior en aplicació dels articles 107 i 108 del Tractat, o a uns altres reglaments o decisions de la Comissió Europea pels quals es declaren compatibles amb el mercat interior en aplicació dels esmentats articles, s’hauran de respectar les quanties i les intensitats que s’hi establisquen, que s’arreplegaran en la corresponent resolució de convocatòria de les ajudes.
3. En el cas d’ajudes cofinançades per fons procedents de la Unió Europea, d’acord en els reglaments d’aplicació, s’haurà de garantir la coordinació entre els esmentats fons i entre estos i altres instruments, estratègies i polítiques de la Unió Europea.
4. La forma de les ajudes que es convoquen a l’empara d’esta orde es concretarà en cada resolució de convocatòria. En el cas de subvencions a fons perdut, l’import no podrà superar la quantia i intensitat màximes sobre el cost total subvencionable arreplegats en la convocatòria.

L’esmentat cost total estarà format per la suma de les partides de gasto/inversió subvencionables que constituïxen el projecte per al qual se sol·licita l’ajuda, ajustats a preus de mercat.
5. En cada convocatòria es podrà establir un màxim i un mínim d’ajuda per beneficiari en funció de la disponibilitat pressupostària global o per programes.
6. No serà subvencionable l’IVA satisfet per l’adquisició de béns i servicis, excepte en aquells supòsits de beneficiaris que estiguen exempts de tributació en eixe impost o quan es tracte d’entitats locals i organismes autònoms i la resta de ens públics que en depenguen.

7. Amb la finalitat de facilitar la consecució dels objectius de la convocatòria, la Comissió d’Avaluació, d’acord amb els criteris objectius establits en cada convocatòria, podrà acordar que s’instruïsquen les sol·licituds d’ajuda en el programa de la convocatòria a què s’ajuste millor, d’entre els inclosos en la corresponent convocatòria. Quan el projecte comprenga dos o mes programes d’ajudes, s’imputarà a cada un d’ells les partides elegibles corresponents, i es repartirà, si n’hi ha, els costos generals del projecte de manera proporcional.

8. En el marc de les disposicions vigents, es podran subvencionar projectes d’abast plurianual.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA ÚNICA

Queden derogades l’Orde 4/2012, d’1 de febrer, de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esport, per la qual es fixen les bases reguladores per a la convocatòria i concessió d’ajudes per l’Agència Valenciana del Turisme (DOCV 6716, 17.02.2012), i l’Orde 2/2013, de 27 de febrer, de la Conselleria d’Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, que modifica l’Orde 4/2012, d’1 de febrer (DOCV 6985, 14.03.2013).



DISPOSICIONS FINALS

Primera. Facultat per a dictar instruccions
Es faculta la persona titular de la direcció de l’Agència Valenciana del Turisme per a dictar els actes, resolucions i instruccions que siguen necessaris per a l’aplicació d’esta orde.

Segona. Entrada en vigor
Esta orde entrarà en vigor l’endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 4 de novembre de 2014

El conseller d’Economia, Indústria, Turisme i Ocupació,
MÁXIMO BUCH TORRALVA

linea
Mapa web