Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 135/2010, de 10 de setembre, del Consell, pel qual s'aproven les bases per a la concessió d'ajudes en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament. [2010/9883]

(DOGV núm. 6356 de 16.09.2010) Ref. Base de dades 010031/2010

DECRET 135/2010, de 10 de setembre, del Consell, pel qual s'aproven les bases per a la concessió d'ajudes en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament. [2010/9883]
Índex
Preàmbul
Títol I. Disposicions generals
Article 1. Objecte del decret
Article 2. Compatibilitat
Article 3. Principis i objectius de la cooperació internacional per al desenrotllament
Article 4. Accions de cooperació internacional per al desenrotllament
Article 5. Modalitats de la cooperació per al desenrotllament
Article 6. Mitjans de l'acció de cooperació internacional per al desenrotllament de la Generalitat
Article 7. Marc normatiu.
Article 8. Definicions
Títol II. Projectes de cooperació per al desenrotllament
Capítol I. Subjectes intervinents
Article 9. Òrgans competents
Article 10. Entitat beneficiària
Article 11. Requisits de les entitats beneficiàries
Article 12. Soci local
Capítol II. Finançament del projecte i destí dels béns
Article 13. Participació financera de la Generalitat
Article 14. Contribució financera externa
Article 15. Gastos subvencionables
Article 16. Gastos no subvencionables
Article 17. Criteris de valoració econòmica
Article 18. Aplicació dels rendiments financers
Article 19. Romanents no invertits
Article 20. Propietat i destí dels béns adquirits
Article 21. Propietat intel·lectual
Capítol III. Procediment
Article 22. Convocatòria
Article 23. Presentació de sol·licituds
Article 24. Documentació que ha d'acompanyar-se a les sol·licituds
Article 25. Documentació administrativa
Article 26. Documentació tècnica
Article 27. Procés d'instrucció
Article 28. Resolució
Article 29. Reformulació
Article 30. Recurs
Títol III. Ajudes directes
Article 31. Projectes específics
Article 32. Finançament del projecte i destí dels béns
Article 33. Procediment de concessió
Article 34. Resolució de concessió i acceptació del beneficiari
Títol IV. Disposicions comunes als dos títols anteriors
Capítol I. Pagament de la subvenció
Article 35. Forma de pagament
Article 36. Garantia
Article 37. Reintegrament de la subvenció
Capítol II. Execució del projecte
Article 38. Termini d'execució
Article 39. Informes del projecte
Article 40. Seguiment de l'execució del projecte
Article 41. Modificació del projecte
Article 42. Subcontractació
Capítol III. Obligacions de les entitats beneficiàries. Justificació de gastos
Article 43. Obligacions dels subjectes beneficiaris
Article 44. Modalitats de justificació
Article 45. Documentació justificativa del gasto
Article 46. Compte justificatiu amb aportació de justificants de gasto
Article 47 Compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditoria
Article 48. Compte justificatiu simplificat
Article 49. Compte per mòduls
Article 50. Termini de justificació
Article 51. Canvis de moneda
Capítol IV. Infraccions i sancions administratives
Article 52. Règim jurídic
Article 53. Òrgans competents
Article 54. Procediment sancionador
Disposició addicional única. Ampliació de terminis
Disposició transitòria única. Justificació de projectes amb termini d'execució posterior a l'entrada en vigor
Disposició derogatòria única. Derogació normativa
Disposició final primera. Habilitació
Disposició final segona. Entrada en vigor
PREÀMBUL
La lluita contra la pobresa i la solidaritat amb els països més desfavorits són premisses que tant la població valenciana com els agents socials implicats en la cooperació per al desenrotllament consideren bàsiques per a poder assentar unes relacions estables entre tots els pobles de la Terra i aconseguir, d'esta manera, mitigar les diferències socials i desigualtats de gènere que encara hui existixen entre uns països i altres.
Les institucions públiques de la Comunitat Valenciana, conscients d'això, sempre han manifestat la seua més absoluta voluntat de treballar per aconseguir unes bases justes sobre les quals puguen consolidar-se, de manera integral i sòlida, les llibertats i els drets continguts en la Declaració Universal dels Drets Humans. La seua acció en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament seguix els criteris establits pel Comité d'Ajuda al Desenrotllament (CAD).
Els verdaders fonaments de la política valenciana en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament van vindre marcats pel Decret 90/1996, de 7 de maig, del Consell. La referida norma va constituir, sense cap dubte, un important precedent en la matèria.
Esta norma va ser substituïda pel Decret 201/1997 d'1 de juliol, del Consell, pel qual es regulen les bases i el règim específic de transferències de fons destinats a la cooperació amb països en via de desenrotllament.
Posteriorment, l'aprovació de la Llei 6/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de la Cooperació al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana, ha suposat la consolidació de les actuacions que en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament, s'han potenciat des de la Comunitat Valenciana. Segons la seua exposició de motius, l'esmentada llei es troba en concordança tant amb les disposicions nacionals com internacionals.
Així, en el primer cas, la llei arreplega els principis, objectius, prioritats i directrius bàsiques recollides tant en la Llei 23/1998, de 7 de juliol, de Cooperació Internacional al Desenrotllament, com en la Constitució Espanyola de 1978, que proclama la voluntat de col·laborar en l'enfortiment d'unes relacions pacífiques i d'eficaç cooperació entre tots els pobles de la Terra.
Des del punt de vista internacional, la mencionada llei és respectuosa amb els propòsits de la Carta de Nacions Unides de fomentar entre els països relacions d'amistat basades en el respecte al principi d'igualtat de drets i al de lliure determinació dels pobles, i prendre les mesures adequades per a enfortir la pau universal, així com orientar la cooperació internacional cap a la solució de problemes internacionals.
Segons l'article 22.3 de la Llei 6/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, reglamentàriament es regularan les bases per al finançament d'accions en l'àmbit de la cooperació internacional per al desenrotllament, especificant, entre altres aspectes, el règim de participació financera de la Generalitat, els procediments que s'ha de seguir i el règim específic de transferències de fons i justificació dels gastos de les accions subvencionades, que inclourà auditories o altres tècniques de control dels projectes, en atenció a la naturalesa de l'ajuda o de les característiques especials concurrents en les entitats sotmeses a control.
Per això, i amb la finalitat d'adequar el règim jurídic de les ajudes i les bases reguladores de les subvencions destinades a projectes de cooperació als principis i criteris de la mencionada llei, i respectar, a més, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, i la corresponent normativa de desplegament, en aquells preceptes que tenen el qualificatiu de bàsics, s'aprova este decret, que substituïx el que fins ara era referència en la matèria, el Decret 201/1997, d'1 de juliol, del Consell.
Entre les novetats que introduïx este decret és d'interés destacar les modalitats de justificació de gastos depenent de la quantia de la subvenció. Així, en el cas que l'import de l'ajuda siga inferior a 60.000 euros es podrà acudir a un compte justificatiu simplificat. Es preveu com a tercera modalitat la justificació per mòduls quan es complisquen els requisits per a això. A més, en el cas que les subvencions es concedisquen en atenció a la concurrència d'una determinada situació en el perceptor, i sempre que els projectes siguen subvencionats a agències que pertanguen al sistema de Nacions Unides i entitats que tinguen un acord subscrit amb estes que els reconega com el seu comité a Espanya, es podrà acudir al sistema d'auditoria interna o qualsevol altre previst en els seus reglaments financers d'aplicació. Finalment, el decret també dóna per vàlida qualsevol altra forma de justificació que preveja l'orde de convocatòria.
D'altra banda, el nou decret introduïx alguns preceptes no previstos en la norma anterior, que tenen com a finalitat aportar claredat i facilitar la labor de lectura, anàlisi i, per tant, aplicació del text. Així, s'introduïx un article en què es recullen les definicions de tots aquells conceptes clau que es manegen al llarg de l'articulat i s'especifiquen òrgans que intervenen en el procés de concessió de les subvencions.
Finalment, i com a novetat, també ha de destacar-se la regulació de la concessió de subvencions de manera directa sempre que concórreguen els supòsits taxats en la norma.
El decret s'estructura en quatre títols.
En el primer d'ells es contenen les disposicions generals, on es recullen els principis i objectius que inspiren la política del Consell en matèria de cooperació per al desenrotllament.
El títol II està dedicat a regular aquells aspectes bàsics relatius als projectes de cooperació per al desenrotllament. Per a una millor sistemàtica, el títol es dividix en els capítols següents: capítol I, encarregat de sistematitzar allò relatiu als subjectes intervinents; capítol II, sobre el finançament del projecte i destí dels béns; i capítol III, dedicat a regular les diferents fases del procediment de concessió de subvencions.
El títol III recull les especialitats per a la concessió d'ajudes directes en casos excepcionals.
Finalment, el títol IV conté les disposicions comunes als dos títols anteriors. En este sentit regula aquells aspectes que s'apliquen tant als projectes de cooperació per al desenrotllament com a les subvencions atorgades de manera directa. El referit títol s'estructura en quatre capítols dedicats al pagament de la subvenció, a l'execució d'esta, a les obligacions de les entitats beneficiàries, amb especial referència a la justificació de gastos, i a les infraccions i sancions administratives.
Tanquen el decret una disposició addicional única, una disposició transitòria única, una disposició derogatòria única i així com dos disposicions finals. En estes últimes s'establix l'entrada en vigor del decret a partir de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, i s'autoritza la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament perquè dicte les instruccions i realitze les actuacions que resulten necessàries per al desenrotllament, execució i aplicació d'esta norma.
En la tramitació d'este decret s'ha seguit allò que s'ha estipulat en la Llei del Consell.
Per tot això, a proposta del conseller de Solidaritat i Ciutadania, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió el dia 10 de setembre de 2010,
DECRETE
TÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte del decret
El present decret té com a objecte establir el règim jurídic de les ajudes i les bases reguladores per a la concessió de subvencions en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament i fixar els criteris i requisits exigibles amb vista a la realització o finançament, per part de l'administració de la Generalitat, d'accions la finalitat de la qual siga contribuir al progrés humà, econòmic i social dels pobles més desfavorits.
Article 2. Compatibilitat
1. Les subvencions que s'atorguen d'acord amb el que disposa este decret són compatibles amb les que puguen atorgar altres administracions o entitats públiques o privades.
2. En tot cas, l'import de la subvenció no pot ser de tal quantia que aïlladament o en concurrència amb altres ajudes, supere el cost del projecte, programa o activitat.
3. En el cas que l'import total de les ajudes obtingudes per a un mateix projecte o programa siga superior al seu cost global, es reduirà l'ajuda concedida en la quantitat corresponent a l'excés.
Article 3. Principis i objectius de la cooperació internacional per al desenrotllament
La cooperació per al desenrotllament impulsada des de la Generalitat es fonamenta en els principis que enumera l'article 3 de la Llei de la Cooperació al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana, i servix als objectius recollits en l'article 4 de la mencionada norma.
Article 4. Accions de cooperació internacional per al desenrotllament
L'acció de la Generalitat de cooperació per al desenrotllament podrà manifestar-se a través d'actuacions en els països estructuralment empobrits o en el territori de la Comunitat Valenciana, i es podrà desenrotllar a través dels instruments següents:
1. La cooperació tècnica
2. La cooperació econòmica
3. La cooperació financera
4. La investigació sobre el desenrotllament
5. La formació especialitzada en matèria de cooperació internacional
6. L'acció humanitària
7. El codesenrotllament
8. L'educació per al desenrotllament
9. La sensibilització social
10. La comunicació per al desenrotllament
11. Comerç just
12. Qualsevol altra acció de cooperació internacional per al desenrotllament que es considere oportuna.
Article 5. Modalitats de la cooperació per al desenrotllament
Els programes, projectes i accions de cooperació per al desenrotllament poden dur-se a terme a través de les modalitats següents:
1. Cooperació bilateral, bé directament per la Generalitat amb les entitats i institucions dels països beneficiaris, o a través d'organitzacions no governamentals o qualsevol altre agent de cooperació que tinga com a finalitat la consecució dels objectius i prioritats establits en la Llei de la Cooperació al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana.
2. Cooperació multilateral a través de l'aportació de fons a organismes internacionals o agències que pertanguen al sistema de Nacions Unides i entitats que tinguen un acord subscrit amb estes que els reconega com el seu comité a Espanya, i que tinguen com a finalitat la consecució dels objectius i prioritats establits en la Llei de la Cooperació al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana.
3. Qualsevol altra modalitat de cooperació per al desenrotllament que contribuïsca al compliment dels objectius previstos en la Llei de la Cooperació al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana.
Article 6. Mitjans de l'acció de cooperació internacional per al desenrotllament de la Generalitat
L'acció de cooperació per al desenrotllament de la Generalitat es durà a terme, principalment, per mitjà del finançament o cofinançament dels projectes i actuacions a què es referix l'article 4 del present decret, a través de convocatòries públiques, formalització de convenis o resolucions de concessió directa.
Article 7. Marc normatiu
La concessió, per part de la Generalitat, d'ajudes i subvencions per a la cooperació internacional amb els països estructuralment empobrits es regirà pel que disposa este decret i en les corresponents ordes de convocatòria, que s'ajustaran al que disposa la Llei General de Subvencions i les seues disposicions de desplegament en totes aquelles matèries que siguen bàsiques, el Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat, i les restants normes de dret administratiu.
De manera especial, es prendran en consideració la Llei 23/1998, de 7 de juliol, de Cooperació Internacional per al Desenrotllament, en aquells preceptes de caràcter bàsic, i la Llei 6/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de la Cooperació al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana, així com les previsions contingudes en el corresponent Pla Director de la Cooperació Valenciana i els plans anuals.
Article 8. Definicions
Als efectes del present decret, s'entendrà per:
1. Cooperació tècnica: és la dirigida a potenciar la formació dels recursos humans del país receptor, que millore els seus nivells de qualificació i producció en els àmbits social, sanitari, agrícola, industrial, cultural, institucional, sindical, empresarial, educatiu, econòmic, científic o tecnològic. Es durà a terme per mitjà d'accions, convenis, programes i projectes d'educació i formació, d'investigació i transferència de tecnologies, de prestació d'experts, de concessió de beques, d'informació, documentació, intercanvi, assessorament, consultoria i estudis. Sempre que siga possible, s'utilitzaran per a això els recursos humans, materials i tècnics existents en el propi país.
2. Cooperació econòmica: comprén les aportacions destinades a projectes d'estructuració dels sectors bàsics (educació, salut, abastiment i tractament de l'aigua, infraestructures, transports, sectors productius i altres) dels països receptors o d'inversió per a l'augment del seu capital físic.
3. Cooperació financera: es realitza a través de contribucions oficials a organismes internacionals que es regisquen per criteris ètics d'inversió i funcionament de caràcter econòmic i financer, donacions, préstecs i qualsevol mesura que millore l'accés dels països receptors al capital financer i oriente els seus objectius a la reducció de la pobresa i el compliment dels objectius marcats per l'Assemblea General de les Nacions Unides.
4. Investigació sobre el desenrotllament: tracta d'aprofundir en les causes i en les conseqüències del model de desenrotllament actual i en els problemes que provoca, així com la investigació per al desenrotllament, que tracta d'enfortir les capacitats i estratègies de reducció de la pobresa pròpies de les poblacions empobrides, a fi de produir ciència i tecnologia adaptada a les seues necessitats.
5. Formació especialitzada en matèria de cooperació internacional: tracta de millorar les capacitats, habilitats i valors dels agents de la cooperació en la planificació, gestió i avaluació de projectes per mitjà de cursos de postgrau, concessió de beques i altres accions formatives.
6. Acció humanitària: inclou les actuacions de prevenció i reducció de desastres que es duen a terme per a disminuir la vulnerabilitat de les poblacions, en situacions originades per desastres naturals o provocats pel ser humà, així com la resposta immediata a les necessitats d'assistència i protecció més urgents de les poblacions afectades per les susdites situacions i la protecció dels seus drets, atenent en especial a les persones refugiades i desplaçades. Igualment, comprén les actuacions de postemergència encaminades a la rehabilitació, reconstrucció d'infraestructures, reinserció de la població afectada i assentament de les bases per al desenrotllament de les comunitats afectades.
7. Codesenrotllament: es tracta del conjunt d'actuacions de caràcter transnacional i interinstitucional orientades a fomentar la implicació i participació activa dels col·lectius de persones procedents de països i poblacions estructuralment empobrides i la representativitat dels quals a nivell organitzatiu en la Comunitat Valenciana siga significatiu, amb la finalitat d'afavorir el seu potencial com a agents de desenrotllament en els seus països d'origen, en coordinació amb altres organitzacions socials i la resta d'administracions públiques.
8. Educació per al desenrotllament: té com a objecte incidir tant en els valors i actituds personals i col·lectius, com en la construcció d'un coneixement crític de la realitat, a través del treball en els àmbits educatius, formals i no formals.
9. Sensibilització social: és la difusió en la societat de temes de desenrotllament i cooperació, tractant de generar consciència crítica i afavorint la mobilització i participació social.
10. Comunicació per al desenrotllament: suposa la integració de la comunicació en polítiques i programes de desenrotllament per a propiciar un canvi social que promoga el desenrotllament, per mitjà de la utilització dels mitjans de comunicació i les noves tecnologies, així com de procediments i recursos comunicatius basats en la participació ciutadana.
11. Comerç just: és una modalitat de comerç que es basa en el diàleg, la transparència i el respecte, que busca una major equitat en el comerç internacional. Contribuïx a un desenrotllament sostenible oferint millors condicions comercials i assegurant els drets dels productors i treballadors marginats, especialment al Sud.
12. Població beneficiària: la població que es beneficiarà directament o indirectament amb l'execució del projecte.
13. Entitat sol·licitant: aquella entitat que ha formulat sol·licitud de subvenció en una convocatòria pública d'ajudes.
14. Entitat beneficiària: és l'entitat a la qual se li concedix la subvenció i rep els fons públics per a realitzar l'activitat que va fonamentar el seu atorgament.
15. Organitzacions No Governamentals de Desenrotllament, ONGD: són les entitats de dret privat, legalment constituïdes i sense finalitat lucrativa, que tinguen com a fins expressament determinats en els seus estatuts la realització d'activitats relacionades amb els principis i objectius establits en este decret.
16. Agrupació d'entitats: dos o més entitats que treballen conjuntament en el desenrotllament d'un projecte o programa de cooperació per al desenrotllament. L'entitat que realitza la sol·licitud serà la representant i responsable davant de l'administració, i en el moment de realitzar la sol·licitud haurà de presentar un document que acredite la voluntat de treballar conjuntament en l'execució del projecte i la responsabilitat que cada membre de l'agrupació assumix.
17. Soci local o contrapart estrangera: la persona jurídica creada i reconeguda d'acord amb la legislació del país en què es desenrotllarà l'acció, que manté relacions de col·laboració amb l'entitat beneficiària, i que assumix en tot o en part l'execució directa de les actuacions objecte de la subvenció.
18. Personal en seu: personal contractat per l'entitat beneficiària o voluntari, sotmés a la legislació espanyola, i que presta els seus servicis a Espanya.
19. Personal expatriat: personal contractat per l'entitat beneficiària o personal voluntari, sotmés a la legislació espanyola, que presta els seus servicis en el país d'execució i les funcions del qual es vinculen directament a la intervenció.
20. Personal local: personal contractat per l'entitat beneficiària o el seu soci local en el país on es realitze el projecte, sotmés a la legislació laboral del país d'execució del projecte, les funcions i tasques del qual estan directament relacionades amb la intervenció.
21. Voluntariat: tota persona física que, reunint les característiques determinades en la Llei Valenciana 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat, del Voluntariat, participe de manera altruista en les activitats dels programes o projectes de cooperació al desenrotllament a través de l'entitat pública o privada en què preste els seus servicis, havent de ser informat per esta dels objectius de la seua actuació, del marc en què es produïx, dels seus drets i deures contractuals i legals i de la seua obligació de respectar les lleis del país de destí, en el cas del personal expatriat.
TÍTOL II
Projectes de cooperació per al desenrotllament
CAPÍTOL I
Subjectes intervinents
Article 9. Òrgans competents
1. La instrucció del procediment d'atorgament de subvencions correspon a l'òrgan directiu que tinga atribuïdes les competències en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
2. La valoració de les propostes i la proposta d'adjudicació es realitzarà per una comissió tècnica, de conformitat amb la composició prevista en l'article 27.
3. El titular de la conselleria que tinga assignada la matèria de cooperació internacional per al desenrotllament és el competent per a atorgar les subvencions, prèvia consignació pressupostària per a este fi.
Article 10. Entitat beneficiària
1. Podran tindre la condició d'entitat beneficiària els agents de la cooperació internacional per al desenrotllament previstos en l'article 24 de la Llei de la Cooperació al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana.
2. No podran obtindre la condició de beneficiari de les subvencions les persones o entitats en les quals concórrega alguna de les circumstàncies següents, llevat que per la naturalesa de la subvenció s'exceptue per la seua normativa reguladora:
a) Haver sigut condemnades per mitjà de sentència ferma a la pena de pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions o ajudes públiques.
b) Haver sol·licitat la declaració de concurs, haver sigut declarats insolvents en qualsevol procediment, trobar-se declarats en concurs, estar subjectes a intervenció judicial o haver sigut inhabilitats d'acord amb la Llei 22/2003, de 9 de juliol, Llei Concursal, sense que haja conclòs el període d'inhabilitació fixat en la sentència de qualificació del concurs.
c) Haver donat lloc, per causa de la qual hagueren sigut declarats culpables, a la resolució ferma de qualsevol contracte acordat amb l'administració.
d) Estar incursa la persona física, els administradors de les societats mercantils o aquells que exercixen la representació legal d'altres persones jurídiques, en algun dels supòsits de la Llei 12/1995, d'11 de maig, d'Incompatibilitats dels Membres del Govern de la Nació i dels Alts Càrrecs de l'Administració General de l'Estat, de la Llei 53/1984, de 26 de desembre, d'Incompatibilitats del Personal al Servici de les Administracions Públiques, o tractar-se de qualsevol dels càrrecs electius regulats en la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del Règim Electoral General, en els termes que s'hi establixen o en la normativa autonòmica que regule estes matèries.
e) No trobar-se al corrent en el compliment de les obligacions tributàries o davant de la Seguretat Social imposades per les disposicions vigents.
f) Tindre la residència fiscal en un país o territori qualificat reglamentàriament com a paradís fiscal.
g) No estar al corrent del pagament d'obligacions per reintegrament de subvencions.
h) Haver sigut sancionat mitjançant una resolució ferma amb la pèrdua de la possibilitat d'obtindre subvencions.
3. En cap cas podran obtindre la condició de beneficiari de les subvencions regulades en este decret les associacions incurses en les causes de prohibició previstes en els apartats 5 i 6 de l'article 4 de la Llei Orgànica 1/2002, de 22 de març, reguladora del Dret d'Associació, ni aquelles altres respecte de les quals s'haguera suspés el procediment administratiu d'inscripció per trobar-se indicis racionals d'il·licitud penal, en aplicació del que disposa l'article 30.4 de l'esmentada llei orgànica, fins que no recaiga una resolució judicial ferma en virtut de la qual puga practicar-se la inscripció en el corresponent registre.
Article 11. Requisits de les entitats beneficiàries
Per a tindre accés a la subvenció, les entitats sol·licitants hauran de complir els requisits de capacitat financera i de gestió i estar inscrits en el Registre d'Agents de la Cooperació Internacional al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana.
Article 12. Soci local
1. Qualsevol modificació del soci o socis locals haurà de disposar de l'autorització prèvia de l'òrgan directiu competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
2. L'execució total o parcial de la subvenció per part del soci o socis locals no serà considerada com subcontractació. A tots els efectes, esta execució es considera com a execució per si mateixa per part de l'entitat beneficiària.
3. L'entitat sol·licitant de la subvenció serà la responsable davant de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament de l'execució i correcta justificació, independentment que la seua execució haja sigut realitzada totalment o parcialment pel soci o socis locals.
4. Serà obligatori disposar de soci local en les convocatòries de subvencions de cooperació internacional al desenrotllament i acció humanitària, si és el cas, de conformitat amb l'article 24.4 de la Llei de la Cooperació al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana.
CAPÍTOL II
Finançament del projecte i destí dels béns
Article 13. Participació financera de la Generalitat
Els projectes podran rebre de la Generalitat ajudes i subvencions fins a un màxim del 80% del cost total del projecte, sempre que les disponibilitats pressupostàries ho permeten. En el cas dels projectes de formació i investigació subvencionats, el màxim finançable per la Generalitat serà del 50% del cost total del projecte.
2. L'entitat sol·licitant que obtinga una subvenció de la Generalitat està obligada a comunicar a l'òrgan directiu en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament tot aquell finançament del projecte procedent de qualsevol ens públic o privat, local, nacional, internacional o supranacional, especificant la quantia exacta de l'aportació, a fi que conste explícitament quina part del projecte o programes se subvencionarà amb l'aportació de la Generalitat i quina part amb cada una de les altres aportacions.
3. No seran susceptibles de finançament els projectes que continguen accions discriminatòries contra individus o grups quant al seu sexe, religió, ètnia, origen social o opcions polítiques.
Article 14. Contribució financera externa
1. L'entitat sol·licitant haurà d'aportar, almenys, el 20% del cost total del projecte, directament o a través de finançament extern.
2. La dita contribució financera podrà estar constituïda per:
a) Contribucions de l'entitat sol·licitant.
b) Altres contribucions públiques i/o privades.
c) Contribucions de socis locals i/o beneficiaris finals.
3. Podran considerar-se contribucions dels socis locals i dels beneficiaris finals les realitzades en espècie, degudament valorades, que siguen imprescindibles per a la realització del projecte presentat, com a terrenys, locals, equips, materials, servicis i mà d'obra directament vinculades a l'execució de les activitats pressupostades i que, en cas de terrenys, locals i equips, vagen a ser transferides definitivament al terme de l'execució, junt amb la resta de béns adquirits a càrrec del projecte.
També poden valorar-se com a contribucions els béns i locals llocs temporalment a disposició de l'execució directa del projecte, per un import equivalent al seu lloguer durant el temps en què siguen utilitzats per a eixe propòsit i sempre dins del termini d'execució de la intervenció.
4. Les aportacions en espècie previstes en el número anterior s'acreditaran en el moment de la sol·licitud, per mitjà de la presentació de contractes de treball, nòmines o referències salarials equivalents, valoracions cadastrals, contractes de compravenda, o qualssevol altres documents que corroboren la quantia de l'aportació valorada.
Article 15. Gastos subvencionables
1. S'entén per gasto subvencionable aquell que responga a la naturalesa de l'activitat subvencionada, i es realitze exclusivament en el període assenyalat per les diferents ordes de convocatòria. En cap cas el cost d'adquisició dels gastos subvencionables podrà ser superior al valor de mercat.
2. A l'efecte de determinar la participació de la Generalitat en el cofinançament del projecte, es tindran en compte, dins dels límits que, si és el cas, s'assenyalen en les diferents ordes de convocatòria, i sempre que siguen necessaris i estiguen directament vinculats a l'execució del projecte presentat, els següents gastos directes:
a) Lloguer de locals i terrenys directament vinculats a l'execució. En este concepte no es comprenen el del domicili social de l'entitat ni del soci local.
b) Béns immobles: gastos d'adquisició, construcció o reforma d'immobles i infraestructures, incloent materials de construcció, mà d'obra, llicència d'obres i taxes.
c) Equips: s'inclouen en esta categoria l'adquisició i amortització, si és el cas, de la maquinària, mobiliari, equips informàtics, elements de transport i un altre equipament de naturalesa inventariable.
d) Subministraments de béns o servicis. En este apartat es comprenen els gastos d'adquisició, arrendament financer o arrendament, amb opció o sense de compra, de productes o béns mobles no inclosos en l'apartat anterior, així com els gastos de funcionament necessaris per a l'exercici de l'activitat, en concret, els de subministrament de material d'oficina, prestacions d'impremta, telefonia, lloguers, electricitat, aigua, manteniment, suports audiovisuals i altres de similars.
e) Personal local: gastos de personal contractat per l'entitat beneficiària o el seu soci local en el país on es realitze el projecte, sotmés a la legislació laboral del país d'execució del projecte, les funcions i tasques del qual estan directament relacionades amb la intervenció.
f) Personal expatriat: gastos del personal contractat per l'entitat beneficiària, sotmés a la legislació espanyola, que presta els seus servicis en el país d'execució i les funcions del qual es vinculen directament a la intervenció.
g) Personal en seu: els gastos dels professionals de la Comunitat Valenciana vinculats al projecte i d'aquells tècnics que, si és el cas, es necessite desplaçar per a la posada en marxa i funcionament del projecte.
h) Formació: els gastos de formació dels recursos humans locals, sempre que el projecte incloga components de formació o d'assistència tècniques.
i) Gastos de desplaçament i dietes: els gastos derivats de transport, allotjament i manutenció, meritats per raó del servici pel personal vinculat a l'activitat concertada, quan l'execució del projecte així ho requerisca.
j) Tributs: sempre que el beneficiari de la subvenció els abone efectivament. En cap cas seran subvencionables els impostos indirectes quan siguen susceptibles de recuperació o compensació, ni els impostos personals sobre la renda.
k) Gastos derivats d'identificació en el terreny i formulació del projecte o acció, així com els d'avaluacions externes fins al límit que fixe, si és el cas, la respectiva convocatòria.
l) Aquells altres que es determinen en la respectiva orde de la convocatòria, atenent a l'objecte o naturalesa de la subvenció.
3. No necessitaran justificació les quantitats imputades a la subvenció en concepte de costos indirectes, sempre que estiguen dins del període d'execució i dels percentatges autoritzats per la corresponent convocatòria, que no serà inferior al 8% de la subvenció sol·licitada.
Article 16. Gastos no subvencionables
No són gastos subvencionables:
1. Els interessos deutors de comptes bancaris.
2. Els recàrrecs i les sancions administratives i penals o els interessos d'aplicació a la demora dels pagaments.
3. Els gastos de procediments judicials derivats i/o relacionats amb l'activitat o el projecte subvencionat.
4. Els gastos de representació o atencions protocol·làries.
5. Les quotes satisfetes per la pertinença a qualsevol agrupació, plataforma o federació d'entitats o ONGD.
Article 17. Criteris de valoració econòmica
1. Per a la correcta valoració dels gastos subvencionables, l'entitat sol·licitant facilitarà, en la memòria econòmica que presente junt amb la sol·licitud, la informació adequada sobre les previsions justificatives dels costos que l'execució del projecte suposa.
2. Quan l'import del gasto subvencionable siga igual o superior a 30.000 euros en el supòsit d'execució d'obra, o a 12.000 euros en el supòsit de subministrament de béns d'equip o prestació de servicis per empreses de consultoria o assistència tècnica, el beneficiari haurà de sol·licitar com a mínim tres ofertes de diferents proveïdors, amb caràcter previ a la contracció del compromís per a la prestació del servici o l'entrega del bé, llevat que per les especials característiques dels gastos subvencionables no existisca en el mercat suficient nombre d'entitats que ho subministren o presten, o llevat que el gasto s'haguera realitzat amb anterioritat a la sol·licitud de la subvenció.
L'elecció entre les ofertes presentades, que hauran d'aportar-se en la justificació, es realitzarà d'acord amb criteris d'eficiència, economia i potenciació de recursos locals, havent de justificar-se expressament en una memòria l'elecció quan no recaiga en la proposta econòmica més avantatjosa.
En el cas d'igualtat de condicions, es donarà preferència als equips d'origen local i, si és el cas, als fabricats en la Comunitat Valenciana.
3. Els gastos de personal no podran superar el percentatge que a l'efecte s'indique en l'orde de convocatòria.
4. Per a la fixació dels salaris que s'han de cobrar per la mà d'obra local, s'atindrà a l'índex de preus establit en el país on es desenrotlle l'acció, per a la qual cosa es consultaran totes les fonts oficials que acrediten que les quantitats previstes per l'organització com a costos salarials de mà d'obra local s'ajusten als salaris establits en el corresponent país.
5. La quantia màxima subvencionable del salari o preu per hora corresponent als professionals de la Comunitat Valenciana i del personal tècnic haurà d'estar especificada en l'orde de convocatòria.
6. Tractant-se de projectes de formació de ciutadans dels països estructuralment empobrits en institucions educatives o productives de la Comunitat Valenciana, la subvenció dels seus gastos no podrà excedir la quantia que a l'efecte s'establisca en l'orde de convocatòria.
7. Les ordes de convocatòria no sols podran modular la quantia o el percentatge màxim que se subvencionarà de determinades partides de gastos subvencionables, sinó que, si la naturalesa de la subvenció així ho requerix, podran fins i tot excloure-les.
Article 18. Aplicació dels rendiments financers
1. Prèvia comunicació a l'òrgan directiu en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament, els rendiments financers que es generen pels fons transferits a les entitats beneficiàries incrementaran l'import de la subvenció concedida i s'aplicaran exclusivament al finançament de gastos directes de l'activitat subvencionada, amb les mateixes condicions que aquella, sense perjuí del que preveu l'article següent, llevat que, per raons degudament motivades, es dispose el contrari en l'orde de convocatòria de la subvenció.
2. També és possible aplicar els referits rendiments financers a una activitat diferent de l'activitat subvencionada si concorren causes que així ho aconsellen. En estos casos serà necessària l'autorització de l'òrgan directiu en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
Article 19. Romanents no invertits
1. Quan s'hagen complit plenament els objectius per als quals va ser concedida la subvenció o ajuda, i per una utilització eficient dels recursos existisquen romanents no invertits, es podrà sol·licitar autorització per a la seua utilització en la mateixa activitat o una altra d'anàloga naturalesa, finançada per la Generalitat, i que estiga executant-se per l'entitat beneficiària.
En la sol·licitud es detallarà l'ampliació dels objectius del projecte finalitzat o en curs, segons els casos, i el corresponent pressupost.
2. L'òrgan directiu en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament serà el competent per a resoldre sobre la dita autorització, procedint el reintegrament dels romanents en el cas que la sol·licitud siga denegada.
Article 20. Propietat i destí dels béns adquirits
1. Tots els béns inventariables, de qualsevol classe, adquirits a càrrec d'estes subvencions seran propietat dels beneficiaris del projecte o del soci local que participe, almenys durant el termini d'amortització.
2. Tots els béns immobles que s'adquirisquen, construïsquen, rehabiliten o milloren amb el finançament de la Generalitat hauran de quedar vinculats als fins concrets per als quals es va concedir la subvenció per un període mínim de quinze anys.
A estos efectes, en el cas de béns inscriptibles en un registre públic, haurà de fer-se constar en l'escriptura i en la inscripció en el registre públic corresponent esta circumstància, així com l'import de la subvenció concedida.
Article 21. Propietat intel·lectual
Els drets patrimonials de les creacions originals, literàries, artístiques o científiques expressades per qualsevol mitjà o suport, tangible o intangible, actualment conegut o que s'invente en el futur, i que siguen resultat dels estudis i investigacions que es duguen a terme per a l'execució de la subvenció, corresponen a l'autor d'estes, si bé la Generalitat podrà explotar les obres d'acord amb la normativa de propietat intel·lectual.
CAPÍTOL III
Procediment
Article 22. Convocatòria
1. La iniciació del procediment per a la concessió de subvencions es realitzarà per mitjà de convocatòria aprovada pel titular de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
2. Les convocatòries han de publicar-se en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
3. Les ordes de convocatòria han de contindre, com a mínim, els extrems que s'indiquen en l'article 47.11 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat.
Article 23. Presentació de sol·licituds
1. Les sol·licituds s'ajustaran al model que necessàriament figurarà en les respectives convocatòries. En tot cas, el model de sol·licitud i de la documentació annexa estarà a disposició de les entitats interessades en la seu de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament i en la pàgina web de la Generalitat.
2. Les entitats presentaran les sol·licituds en el termini i lloc que s'assenyale en la corresponent convocatòria.
També podrà procedir-se a la presentació telemàtica una vegada s'aprove el procediment per a això.
3. La presentació de la sol·licitud de subvenció significa la plena acceptació de les bases i del que disposa l'orde de convocatòria.
Article 24. Documentació que ha d'acompanyar-se a les sol·licituds
1. Les sol·licituds aniran acompanyades de la documentació administrativa i tècnica que es detalla en els dos articles següents.
2. En el supòsit d'impossibilitat material d'obtindre els documents referits, l'òrgan directiu en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament podrà requerir al sol·licitant l'acreditació per altres mitjans dels requisits als quals es referix el document, amb anterioritat a la formulació de la proposta de resolució.
3. De conformitat amb l'article 35.f) de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, les entitats sol·licitants podran no presentar aquells documents que ja es troben en poder de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
En el cas que l'entitat sol·licitant no estiga obligada a presentar documentació, basant-se en allò que s'ha preceptuat en el paràgraf anterior, serà necessari aportar una declaració de la persona responsable de l'entitat en què conste la data i l'òrgan o dependència en què van ser presentats o, si és el cas, emesos i que el contingut d'estos es correspon amb la realitat en la data de la presentació de la sol·licitud.
En tot cas, no han d'haver transcorregut més de cinc anys des de la finalització del procediment a què els referits documents corresponguen.
4. Si els documents que les entitats sol·licitants han de presentar amb les seues sol·licituds ja s'hagueren presentat en el Registre d'Agents de la Cooperació Internacional al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana, no serà necessari tornar a presentar-los.
Article 25. Documentació administrativa
1. Les sol·licituds aniran acompanyades de la següent documentació administrativa, que es presentarà en original o en còpia autenticada o compulsada:
a) Declaració de la persona responsable de l'entitat sol·licitant en què conste que reunix els requisits especificats en l'article 11 del present decret; el compromís d'aportar la diferència entre el cost total del programa, projecte o activitat subvencionada i l'ajuda de la Generalitat; el compromís de complir l'obligació prevista en l'article 14 el compromís de no dur a terme, en l'àmbit d'execució del projecte presentat, cap acció que poguera resultar contradictòria amb la política exterior d'Espanya o amb els objectius de la Generalitat, així com de donar difusió de l'origen de la subvenció i d'incorporar, en tot cas i de forma visible, el logotip de la Generalitat.
b) Certificat de l'Agència Tributària, de la conselleria competent en matèria d'economia i de l'organisme corresponent de la Seguretat Social per mitjà del qual s'acredite que l'entitat està al corrent en el compliment de les obligacions tributàries amb l'Estat i amb la Comunitat Valenciana i amb la Seguretat Social. En cas de no tindre treballadors a càrrec seu, declaració jurada de tal extrem expedida pel responsable de l'entitat.
Els referits certificats hauran de presentar-se per l'entitat, llevat que s'autoritze a l'òrgan gestor a sol·licitar-los. A estos efectes, les bases reguladores poden preveure que la presentació de sol·licitud per part del beneficiari comportarà l'autorització a l'òrgan gestor per a demanar els certificats de referència, excepte denegació expressa del sol·licitant.
c) Organigrama, delegacions en la Comunitat Valenciana i relació de personal laboral. En el cas que l'entitat sol·licitant no tinga treballadors per compte d'altri, declaració jurada pel representant de l'entitat de la dita circumstància, junt amb la documentació que acredite la seua capacitat per a la realització de les activitats necessàries per a aconseguir els fins de les subvencions o ajudes convocades.
d) Qualsevol altra documentació que s'especifique en la convocatòria.
2. En el moment en què es produïsca una modificació de les dades o documents que figuren en el Registre d'Agents de la Cooperació Internacional al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana, i que per tant no han d'acompanyar a les sol·licituds, haurà de presentar-se davant de l'esmentat Registre la documentació que avale la dita modificació, per mitjà de còpia autentificada o fotocòpia compulsada.
Article 26. Documentació tècnica
Les sol·licituds aniran acompanyades de la següent documentació tècnica, que es presentarà en original o en còpia autenticada:
1. Projecte detallat, firmat pel representant legal, en el qual es concretarà l'activitat objecte de subvenció, amb inclusió del lloc i termini de realització, nombre de persones o entitats participants o intervinents i nombre d'assistents previstos.
2. Memòria de la institució en què conste que l'entitat sol·licitant reunix les condicions de solvència i capacitat de gestió per a realitzar l'activitat objecte de l'ajuda. Per a això, s'assenyalaran les activitats realitzades durant l'últim any natural anterior a la convocatòria, estat comptable i ingressos corresponents a l'exercici anterior a la convocatòria, incloent-hi balanç de situació, compte de pèrdues i guanys i memòria econòmica de l'any anterior, subscrit per persona autoritzada segons els estatuts i les fonts de finançament.
3. Memòria econòmica del projecte d'acord amb el que establixen els articles 14, 15, 16, 17 i 18, que comprendrà un pla de finançament en què es justifique la contribució financera externa en els termes que preveu els articles anteriors, així com de la subvenció sol·licitada a la Generalitat.
4. En el cas de presentació del projecte per una agrupació d'entitats, s'haurà d'aportar una memòria en què s'indiquen les activitats anteriors en les quals, si és el cas, han participat conjuntament i el grau d'intervenció de cada una en l'execució del projecte per al qual se sol·licita subvenció, fent constar la seua participació en el cofinançament, activitats que s'hi han de desenrotllar i distribució, si n'hi ha, de la subvenció sol·licitada. També s'indicarà l'entitat que, com a representant de l'agrupació, haurà de presentar els informes i justificacions d'execució del projecte de cooperació i responsabilitzar-se d'este.
5. Document en què conste la conformitat del soci local en l'execució del projecte i que detalle els termes de col·laboració entre l'entitat sol·licitant i el soci local.
6. Qualsevol altra documentació que s'especifique en la convocatòria.
Article 27. Procés d'instrucció
1. El procediment de concessió de subvencions es tramitarà en règim de concurrència competitiva, entenent com a tal aquell procediment per mitjà del qual la concessió de subvencions es realitza per mitjà de la valoració comparativa de les sol·licituds presentades.
2. L'òrgan instructor realitzarà d'ofici totes les actuacions que estime necessàries per a la determinació, coneixement i comprovació de les dades en virtut dels quals ha de formular-se la proposta de resolució. En este sentit, podrà:
a) En el cas que la sol·licitud no reunira els requisits exigits o no s'acompanyaren els documents preceptius assenyalats en l'article anterior, requerir a l'entitat sol·licitant perquè esmene la falta o acompanye els referits documents en el termini màxim de deu dies hàbils, amb la indicació que si així no ho fera se li tindrà per desistida de la seua petició, prèvia resolució de la persona titular de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
b) Requerir en qualsevol moment a les entitats sol·licitants tota la informació o documentació addicional que siga necessària per a aclarir la informació continguda en la sol·licitud o altres aspectes del projecte presentat.
c) Demanar tots els informes que estime necessaris per a resoldre o que siguen exigits per les ordes que regulen la subvenció. En la petició es farà constar, si és el cas, el caràcter d'aquells informes que siguen preceptius. El termini per a la seua emissió serà de deu dies, llevat que l'òrgan instructor, atenent a les característiques de l'informe sol·licitat o del propi procediment, sol·licite la seua emissió en un termini menor o major, sense que en este últim cas puga excedir dos mesos. Quan en el termini assenyalat no s'haja emés l'informe qualificat per disposició legal expressa com preceptiu i determinant o, si és el cas, vinculant, podrà interrompre's el termini dels tràmits successius.
3. La valoració de les sol·licituds s'efectuarà seguint els criteris establits en l'orde de convocatòria per una comissió tècnica composta pels següents membres titulars, o persones que designen com a suplents:
a) La persona titular de la direcció general competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament, que actuarà com a president.
b) La persona titular de la direcció de l'àrea competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
c) Les persones titulars de les direccions dels servicis de la direcció general competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
d) La persona titular de la secretaria general administrativa de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
e) Un tècnic designat pel titular de la direcció general competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
Article 28. Resolució
1. L'òrgan col·legiat que realitza la valoració de les sol·licituds elevarà la proposta de resolució al titular de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament, qui resoldrà la concessió o denegació de l'ajuda sol·licitada.
2. La resolució de concessió ha de ser motivada i en ella es farà constar, almenys, la partida pressupostària a la qual s'imputa el gasto, la relació de sol·licitants a qui es concedix la subvenció, la seua quantia, i el títol del projecte. Haurà de contindre també una relació dels sol·licitants que han vist les seues sol·licituds desestimades, i aquells que han desistit d'estes.
3. El termini màxim per a dictar i notificar la resolució de concessió de subvencions serà de sis mesos comptadors des de la data de publicació de l'orde de convocatòria en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana. Transcorregut el susdit termini sense que s'haja dictat i notificat la resolució, les peticions s'entendran desestimades per silenci administratiu.
La notificació podrà ser substituïda per la publicació en els termes de l'article 59.6 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Article 29. Reformulació
1. En el cas que l'import de la subvenció concedida en la resolució siga inferior al que figura en la sol·licitud presentada, l'entitat adjudicatària haurà de reformular el projecte per a ajustar els compromisos i condicions en ell establits a la subvenció atorgada.
En tot cas, la reformulació haurà de respectar l'objecte, les condicions i la finalitat de la subvenció, així com els requisits establits en el present decret i en l'orde de convocatòria.
2. En el cas que l'entitat adjudicatària no reformule el seu projecte o la reformulació presentada no complisca amb el que preveu el paràgraf anterior, es reunirà novament la comissió tècnica prevista en l'article 27.3, qui elevarà proposta de resolució al titular de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament
Article 30. Recurs
La resolució de concessió o denegació de la subvenció posa fi a la via administrativa.
Contra ella, les persones interessades podran interposar, amb caràcter potestatiu, recurs de reposició davant del mateix òrgan que l'ha dictat en el termini d'un mes a partir de l'endemà al de la recepció de la seua notificació, d'acord amb el que disposen els articles 116 i 117 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
També podrà interposar-se directament recurs contenciós administratiu davant de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa, en el termini de dos mesos a partir de la data de recepció de la notificació, de conformitat amb el que establix l'article 8.3 de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la Jurisdicció Contenciosa Administrativa.
TÍTOL III
Ajudes directes
Article 31. Projectes específics
1. En virtut del que disposa l'article 22 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, podran concedir-se de forma directa les subvencions següents:
a) Les previstes nominativament en els pressupostos de la Generalitat.
b) Aquelles l'atorgament o la quantia de les quals vinga impost a l'administració per una norma amb rang legal, que seguiran el procediment de concessió que els siga aplicable d'acord amb la seua pròpia normativa.
c) Amb caràcter excepcional, aquelles altres subvencions en què s'acrediten raons d'interés públic, social, econòmic o humanitari, o altres degudament justificades que dificulten la seua convocatòria pública. En concret, es concediran de forma directa aquelles subvencions que en supòsits d'emergència s'atorguen en el marc de l'acció humanitària.
d) Les previstes en la legislació d'hisenda pública estatal o autonòmica en cada cas, en particular, en els supòsits de l'art. 45 del Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat.
2. Les subvencions regulades en el present Títol estan exceptuades dels principis de publicitat i concurrència.
Article 32. Finançament del projecte i destí dels béns
A les ajudes que en matèria de cooperació per al desenrotllament es concedisquen directament els serà aplicable el que disposa el capítol II del títol II d'este decret, amb l'especialitat que també seran finançables les existències prèviament adquirides i emmagatzemades per l'entitat beneficiària, posades a disposició de l'activitat, sempre que estes complisquen amb els criteris exigits per l'òrgan competent en l'acte de concessió de la subvenció o ajuda.
Article 33. Procediment de concessió
La direcció general competent en matèria de cooperació al desenrotllament, prèviament a la concessió de les subvencions regulades en el present títol, un expedient en què s'incorporaran, en tot cas, els documents següents:
1. Memòria justificativa en la qual descriurà la finalitat, causa, compromís, acord o conveni i raó de l'activitat o projecte a què es destina la subvenció o ajuda, la seua aplicació pressupostària, el seu beneficiari i les condicions a què, si és el cas, quede subjecta l'entrega.
2. Quan es tracte de concessió d'ajudes per emergències en acció humanitària, en l'acte de concessió es farà constar el caràcter singular de la subvenció o ajuda, l'apreciació de les circumstàncies concurrents, l'instrument en què es manifeste el caràcter urgent i immediat de l'actuació, els criteris utilitzats per a la selecció del beneficiari de la subvenció o ajuda i les raons de caràcter humanitari que inspiren la seua concessió a l'empara d'un dels supòsits previstos en l'article 31 del present decret.
3. Acreditació de l'existència de crèdit adequat i suficient per al finançament de les subvencions o ajudes.
Article 34. Resolució de concessió i acceptació del beneficiari
1. L'òrgan competent dictarà la resolució de concessió de la subvenció o ajuda, en la qual es faran constar, almenys, els extrems que s'especifiquen en el 28.2 del present decret.
2. L'atorgament i acceptació d'estes subvencions o ajudes suposarà el sotmetiment per part del beneficiari als requisits i condicions fixats per a la utilització i destí de la subvenció o ajuda, que per a cada cas, en virtut de la naturalesa de la subvenció o ajuda, o de l'entitat beneficiària, resulten aplicables.
3. En el cas que la subvenció es concedisca per mitjà de conveni, no serà necessari dictar cap resolució i es procedirà a formalitzar el document oportú entre les parts.
TÍTOL IV
Disposicions comunes als dos títols anteriors
CAPÍTOL I
Pagament de la subvenció
Article 35. Forma de pagament
1. Les subvencions es podran abonar amb caràcter previ a la justificació de la finalitat per a la qual van ser concedides.
2. La quantia de la subvenció s'ingressarà en un compte bancari, obert exclusivament per a les subvencions de la Generalitat en matèria de cooperació internacional amb els països estructuralment empobrits, el qual quedarà a disposició de qualsevol inspecció per part dels òrgans competents de la Generalitat per al seguiment del destí adequat d'estos fons. Una vegada transferits els fons, l'entitat beneficiària haurà de comunicar un compte bancari obert exclusivament per al projecte objecte de la subvenció i ingressar l'import en l'esmentat compte.
3. No es podrà proposar el pagament de subvencions a entitats que no hagen justificat dins del termini i la forma escaient les subvencions concedides amb anterioritat a càrrec del mateix programa pressupostari per la Generalitat.
4. Igualment, no s'abonarà la quantia de la subvenció als que tinguen deutes en període executiu de pagament amb la Generalitat, llevat que estos estigueren degudament garantits i s'acredite dit extrem.
Article 36. Garantia
1. De conformitat amb el que preveu l'article 22.4 de la Llei de la Cooperació al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana, l'òrgan directiu competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament podrà requerir en qualsevol moment garantia de la capacitat per a portar a efecte un determinat projecte.
2. De la mateixa manera, si existiren motius fundats per a suposar que el projecte de cooperació està sent incorrectament desenrotllat, l'òrgan directiu competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament podrà:
a) Suspendre provisionalment el desenrotllament de l'acció fins que se supervise l'execució del projecte, a menys que l'entitat fiance la devolució dels fons percebuts.
b) Iniciar, si és procedent, el procediment de reintegrament.
Article 37. Reintegrament de la subvenció
1. Els beneficiaris i les entitats col·laboradores, en els casos previstos en el paràgraf següent, hauran de reintegrar la totalitat o part de les quantitats percebudes, més el corresponent interés legal de demora. Esta obligació serà independent de les sancions que, si és el cas, resulten exigibles.
2. Procedirà el reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència de l'interés legal de demora corresponent des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament, en els casos següents:
a) Obtenció de la subvenció falsejant les condicions requerides per a això o ocultant aquelles que ho hagueren impedit.
b) Incompliment total o parcial de l'objectiu, de l'activitat, del projecte o la no adopció del comportament que fonamenten la concessió de la subvenció.
c) Incompliment de l'obligació de justificació o la justificació insuficient, en els termes establits en l'article 30 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, en l'article 44 del present decret i, si és el cas, en la convocatòria de la subvenció.
d) Incompliment de l'obligació d'adoptar les mesures de difusió contingudes en l'apartat 4 de l'article 18 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
e) Resistència, excusa, obstrucció o negativa a les actuacions de comprovació i control financer previstes en els articles 14 i 15 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, així com l'incompliment de les obligacions comptables, registrals o de conservació de documents quan d'això se'n derive la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.
f) Incompliment de les obligacions imposades per l'administració a les entitats col·laboradores i beneficiàries, així com dels compromisos assumits per estes, amb motiu de la concessió de la subvenció, sempre que afecten o es referisquen al mode en què s'han d'aconseguir els objectius, realitzar l'activitat, executar el projecte o adoptar el comportament que fonamenta la concessió de la subvenció.
g) Incompliment de les obligacions imposades per l'administració a les entitats col·laboradores i beneficiàries, així com dels compromisos assumits per estes, amb motiu de la concessió de la subvenció, diferents dels anteriors, quan d'això se'n derive la impossibilitat de verificar l'ocupació donada als fons percebuts, el compliment de l'objectiu, la realitat i regularitat de les activitats subvencionades, o la concurrència de subvencions, ajudes, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents de qualssevol administracions o ens públics o privats, nacionals, de la Unió Europea o d'organismes internacionals.
3. Quan el supòsit previst en la lletra b) de l'apartat anterior siga degut a la impossibilitat material d'execució o força major, procedirà el reintegrament de l'import no executat.
4. Igualment, quan l'import de la subvenció siga de tal quantia que, aïlladament o en concurrència amb altres subvencions, ajudes, ingressos o recursos, supere el cost de l'activitat subvencionada, procedirà el reintegrament de l'excés obtingut sobre tal cost, així com l'exigència de l'interés legal de demora corresponent, des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament.
5. Quan l'incompliment per l'entitat beneficiària o, si és el cas, entitat col·laboradora, siga insignificant i estes acrediten una actuació inequívocament tendent a la satisfacció dels seus compromisos, la quantitat que s'haurà de reintegrar serà proporcional a la part incomplida, així com l'exigència de l'interés legal de demora corresponent, des del moment del pagament de la subvenció fins a la data en què s'acorde la procedència del reintegrament.
6. El procediment de reintegrament de subvencions es regirà pel que disposa la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
7. Les quantitats que s'hauran de reintegrar tindran la consideració d'ingressos de dret públic, resultant d'aplicació per a la seua cobrança el que preveu l'article 13 del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana.
CAPÍTOL II
Execució del projecte
Article 38. Termini d'execució
1. Les ordes de convocatòria, els convenis o els actes de concessió de la subvenció determinaran els terminis màxims i/o mínims d'execució dels projectes de cooperació.
2. Davant de la falta de determinació expressa respecte d'això, es considerarà que els projectes de cooperació en països estructuralment empobrits, que es cofinancen amb subvencions de la Generalitat, no podran tindre una duració superior a tres anys naturals, comptats a partir de l'inici de l'execució; i els que es desenrotllen íntegrament en la Comunitat Valenciana hauran d'executar-se com a màxim en els díhuit mesos següents a la data d'inici.
3. Les entitats beneficiàries hauran d'iniciar l'execució del projecte en el termini màxim de tres mesos comptadors des de la recepció total o parcial dels fons, excepte en supòsits excepcionals previstos en la convocatòria o autoritzats per l'òrgan directiu competent.
4. Els possibles retards en l'execució dels projectes que no requerisquen autorització d'ampliació de termini, hauran de ser justificats en els informes de seguiment a què es referix l'article següent.
Article 39. Informes del projecte
1. Atenent a la naturalesa de l'objecte de les distintes subvencions i a la duració màxima de l'execució dels projectes, les ordes reguladores de les convocatòries poden exigir la presentació per l'entitat beneficiària de dos tipus d'informes:
a) Informes de seguiment
S'hauran de presentar davant de l'òrgan directiu en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament amb la periodicitat que s'establisca en l'orde de la convocatòria i que com a mínim serà de sis mesos. Els informes hauran de presentar-se en el termini de trenta dies, comptadors des de l'últim dia marcat en el període que s'establisca.
En el primer informe de seguiment s'haurà de comunicar el número de compte bancari on es transferisquen els fons en el país d'execució, així com el titular d'este.
Estos informes consistiran en:
1º. Un resum en què s'expressen les activitats realitzades.
2º. Una valoració dels objectius i resultats aconseguits.
3º. L'estat de l'execució pressupostària.
4º. Les incidències sorgides en el desenrotllament del projecte.
5º. Les modificacions succeïdes fins a la data de l'elaboració de l'informe.
6º. Relació de factures de gastos ordenades per partides.
b) Informe final
S'emetrà una vegada finalitzada l'execució del projecte, dins del termini que s'especifique en la convocatòria. L'informe haurà de contindre, de conformitat amb el que establix la respectiva orde de convocatòria, un resum en què s'expressen les activitats realitzades d'acord amb el projecte detallat presentat, així com una memòria tècnica sobre l'execució del projecte i el compliment dels seus fins, que contindrà, almenys, els objectius, les activitats i resultats aconseguits. Contindrà, així mateix, les fonts de verificació que avalen la consecució de resultats i objectius, tal com es van presentar en la matriu de planificació inicial o, si és el cas, en les successives modificacions del projecte.
Així mateix haurà d'acompanyar-se a l'informe final, un document del soci local que indique la repercussió del projecte i, si és el cas, l'acreditació de la propietat dels béns adquirits amb la contribució de la Generalitat, així com la justificació de gastos de conformitat amb els articles 45 i següents del present decret.
2. Els informes podran presentar-se en format digital, no sent necessària la seua presentació en suport paper.
Article 40. Seguiment de l'execució del projecte
1. La realització i gestió d'un projecte podrà ser examinada en qualsevol moment, tant durant la seua execució com després de la finalització d'este, per l'òrgan directiu en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament, qui, en tot cas, també podrà encomanar el seguiment dels projectes a l'entitat o entitats més idònies per a realitzar-ho, sempre que així es considere necessari per a l'avaluació de la correcta gestió dels recursos públics a ells destinats, en garantia de qualsevol risc o crebant al Tresor de la Generalitat o d'un tercer.
2. Les entitats beneficiàries, les entitats col·laboradores, els socis locals i els tercers relacionats amb l'objecte de la subvenció o la seua justificació estaran obligats a prestar col·laboració i facilitar tota la documentació que siga requerida en l'exercici de les funcions de control que corresponen a la Intervenció de la Generalitat, en els termes que preveu l'article 46.1 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions. Quan es procedisca a una verificació del desenrotllament del projecte en el lloc d'execució, l'entitat beneficiària garantirà i facilitarà l'accés al lloc de l'acció i als seus immobles, així com als llibres, comptes i documents justificatius corresponents.
3. La negativa al compliment de l'obligació prevista en l'apartat anterior es considerarà resistència, excusa, obstrucció o negativa als efectes previstos en l'article 37.2.e) del present decret, sense perjuí de les sancions que, si és el cas, pogueren correspondre.
4. Per a cada projecte s'establirà un sistema de gestió financera separat que reflectisca l'import dels ingressos i gastos, així com la seua descripció i dates respectives. Els comprovants d'estos ingressos i gastos estaran en tot moment a disposició de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
5. Quan en l'exercici de les funcions d'inspecció i control es deduïsquen indicis de la incorrecta obtenció, gaudi o destí de la subvenció rebuda, es podrà acordar la retenció de factures, documents equivalents o substitutius o de qualsevol altre document relatiu a les operacions en què tals indicis es manifesten.
Article 41. Modificació del projecte
1. Quan durant l'execució del projecte succeïsquen circumstàncies que alteren o dificulten greument el desenrotllament d'esta, l'entitat beneficiària estarà obligada a sol·licitar per escrit firmat pel representant legal de l'entitat, de forma motivada i amb caràcter immediat a l'aparició de les circumstàncies que la justifiquen i, en tot cas, amb antelació a la finalització del termini d'execució del projecte, autorització de modificació substancial del projecte a l'òrgan directiu en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament. S'entén per modificació substancial aquelles que afecten objectius, resultats, població beneficiària, zona d'execució, soci local o variació de les partides pressupostàries en més del 15% del pressupost inicialment aprovat o reformulat.
En estos casos, el termini màxim per a la resolució i notificació serà de dos mesos comptadors de la presentació de la sol·licitud. Transcorregut dit termini sense que haja recaigut i notificat resolució expressa, s'entendrà estimada la sol·licitud de modificació.
No obstant això, en cap cas dita modificació de partides pressupostàries podrà comportar un increment de la subvenció total concedida per la Generalitat, sent en l'esmentat supòsit, el silenci negatiu de conformitat amb l'article 43.1 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i Llei 9/2001, de 27 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat.
2. La resta de modificacions del projecte es consideraran modificacions no substancials, i hauran de ser comunicades per escrit firmat pel representant legal de l'entitat a l'òrgan directiu en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament de forma immediata a l'aparició de les circumstàncies que les motiven i, en tot cas, amb antelació a la finalització del termini d'execució del projecte.
3. El canvi de compte corrent de gestió dels fons, ja siga a Espanya o en el país d'execució, haurà de comunicar-se a l'òrgan directiu en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament, adjuntant la documentació acreditativa de tal extrem.
4. En cap cas podran modificar-se els percentatges d'aquelles partides que, en el moment de l'aprovació del projecte o, si és el cas, reformulació d'este, van quedar estipulats en funció dels límits que van marcar les bases de la corresponent convocatòria.
Article 42. Subcontractació
1. D'acord amb l'article 29 de la Llei General de Subvencions, l'entitat beneficiària podrà subcontractar amb tercers l'execució total o parcial de l'activitat que constituïx l'objecte de la subvenció. Queda fora d'este concepte la contractació d'aquells gastos en què haja d'incórrer el beneficiari per a la realització per si mateix de l'activitat subvencionada.
2. L'entitat beneficiària no podrà subcontractar amb tercers activitats pròpies com la formulació, el seguiment i les avaluacions internes dels projectes, siguen o no imputades a la subvenció, excepte autorització expressa de l'òrgan titular competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
3. L'execució total o parcial de la subvenció per part del soci local no serà considerada com subcontractació, sinó que es considera com a execució per l'entitat beneficiària, als efectes previstos en el present article.
4. L'activitat subvencionada que el beneficiari subcontracte amb tercers no excedirà del percentatge que es fixe en les bases reguladores de la subvenció. En el cas que tal previsió no figure, el beneficiari podrà subcontractar fins a un percentatge que no excedisca del 50% de l'import de l'activitat subvencionada.
5. Quan l'activitat concertada amb tercers excedisca d'un 20% de l'import de la subvenció i el susdit import siga superior a 60.000 euros, la subcontractació estarà sotmesa al compliment dels requisits següents:
a) Que el contracte s'acorde per escrit.
b) Que l'acord d'este s'autoritze prèviament per la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
c) Que s'haurà d'emetre informe en el moment de la formulació, amb anterioritat a l'aprovació del projecte.
6. No podrà fraccionar-se un contracte amb l'objecte de disminuir la quantia d'este i eludir el compliment dels requisits exigits en l'apartat anterior.
7. Els contractistes quedaran obligats només davant de l'entitat beneficiària, que assumirà la total responsabilitat de l'execució de l'activitat subvencionada enfront de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament.
8. Als efectes del que preveu l'apartat anterior, les entitats beneficiàries seran responsables que en l'execució de l'activitat subvencionada concertada amb tercers es respecten els límits que s'establisquen en el present decret i en la resolució de concessió de la subvenció, quant a la naturalesa i quantia de gastos subvencionables, i els contractistes estaran subjectes al deure de col·laboració per a permetre l'adequada verificació del compliment de dits límits.
9. En cap cas podrà concertar-se per l'entitat beneficiària l'execució total o parcial de les activitats subvencionades amb:
a) Persones o entitats incurses en alguna de les prohibicions de l'article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
b) Persones o entitats que hagen percebut altres subvencions per a la realització de l'activitat objecte de contractació.
c) Intermediaris o assessors en què els pagaments es definisquen com un percentatge de cost total de l'operació, a menys que el susdit pagament estiga justificat amb referència al valor de mercat del treball realitzat o els servicis prestats.
d) Persones o entitats vinculades amb l'entitat beneficiària, llevat que concórreguen les circumstàncies següents:
1º. Que la contractació es realitze d'acord amb les condicions normals de mercat.
2º. Que s'obtinga la amb l'autorització prèvia de la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament en els termes que es fixen en este article.
e) Entitats sol·licitants de subvenció en la mateixa convocatòria que no hagen obtingut subvenció per no reunir els requisits i/o no aconseguir la puntuació mínima.
CAPÍTOL III
Obligacions de les entitats
beneficiàries. Justificació de gastos
Article 43. Obligacions dels subjectes beneficiaris
1. Les obligacions de les entitats beneficiàries són les recollides en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.
2. L'entitat beneficiària haurà de gestionar i realitzar de forma directa, amb la participació del soci local, les activitats que constituïxen el contingut principal del projecte, a excepció d'aquelles activitats que per la seua mateixa naturalesa hagen de ser realitzades per terceres persones.
3. L'entitat beneficiària haurà de fer constar en totes les publicacions o accions de difusió que faça del projecte que este està finançat per la Generalitat. Quan l'entitat beneficiària exhibisca el seu propi logotip, haurà d'incloure l'establit per la Generalitat en la mateixa grandària i les mateixes condicions de visibilitat.
Esta obligació s'estén al soci local, que haurà d'identificar adequadament la participació de la Generalitat per mitjà de l'ús del logotip i anagrama de la institució en el cartell o suport d'identificació visual semblant.
4. L'entitat beneficiària haurà de presentar els informes de seguiment i finals en els terminis previstos en l'article 39. Quan l'incompliment d'esta obligació siga degut a causes alienes a l'entitat beneficiària, estes hauran de ser acreditades fefaentment per mitjà de proves documentals que permeten la seua verificació.
5. La responsabilitat final en l'execució del projecte correspondrà a l'entitat beneficiària directament enfront de la Generalitat, sense que puga exigir-se al soci local o a qualsevol altra entitat participant en l'esmentada execució.
Article 44. Modalitats de justificació
1. Entre les obligacions de les entitats beneficiàries recollides en l'article 14 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, figura la de justificar davant de l'òrgan concedent o l'entitat col·laboradora, si és el cas, el compliment dels requisits i condicions, així com la realització de l'activitat i el compliment de la finalitat que determinen la concessió o gaudi de la subvenció.
2. A l'efecte, les entitats beneficiàries hauran de presentar un compte justificatiu que adoptarà alguna de les formes següents:
a) Compte justificatiu amb aportació dels justificants del gasto o amb aportació d'informe d'auditoria, o per mitjà de la combinació d'estes modalitats, segons s'establisca en la convocatòria en atenció a la naturalesa de l'ajuda o de les característiques especials concurrents en les entitats.
b) Compte justificatiu simplificat, quan la subvenció siga inferior a 60.000 euros.
c) Compte per mòduls, sempre que es complisquen els requisits següents:
1º. Que l'activitat subvencionable o els recursos necessaris per a la seua realització siguen mesurables en unitats físiques.
2º. Que existisca una evidència o referència del valor de mercat de l'activitat subvencionable o, si és el cas, del dels recursos que s'han d'emprar.
3º. Que l'import unitari dels mòduls, que podrà contindre una part fixa i una altra variable en funció del nivell d'activitat, es determine sobre la base d'un informe tècnic motivat, en el qual es contemplaran les variables tècniques, econòmiques i financeres que s'han tingut en compte per a la determinació del mòdul, sobre la base de valors mitjans de mercat estimats per a la realització de l'activitat o del servici objecte de la subvenció.
3. La justificació de les subvencions que es concedisquen en atenció a la concurrència d'una determinada situació en el perceptor, i sempre que siguen executades en tercers països per les agències que pertanguen al sistema de Nacions Unides i entitats que tinguen un acord subscrit amb estes que els reconega com el seu comité a Espanya, podrà realitzar-se a través del sistema d'auditoria interna, previst en els reglaments financers de Nacions Unides d'acord amb el Conveni sobre Privilegis i Immunitats de les Nacions Unides.
4. Addicionalment, seran vàlides altres modalitats de justificació si així s'especifica en la corresponent orde de convocatòria.
Article 45. Documentació justificativa del gasto
1. Les entitats beneficiàries hauran de presentar justificació econòmica de conformitat amb el que disposen els articles següents.
2. Haurà de presentar-se certificat on es declare el lloc de depòsit de les factures, justificants de gasto i la resta de documentació original, si és el cas.
3. La data de totes les factures o documents justificatius del gasto imputats a la subvenció haurà d'estar compresa dins del termini d'execució real del projecte. No obstant això, s'acceptaran justificants de gastos anteriors a l'inici del projecte només per als d'identificació i formulació del projecte, en els termes que assenyalen les convocatòries de subvencions. També s'acceptaran justificants de gastos posteriors a la finalització del projecte tractant-se d'avaluacions compreses dins dels sis mesos següents.
4. Les factures o documents justificatius del gasto hauran de presentar-se en relació ordenada i numerada, d'acord amb les partides del pressupost aprovat, i els conceptes compresos en elles, per subpartides, tal com es van presentar en la memòria econòmica detallada en el moment de la formulació o reformulació o, si és el cas, en les successives modificacions del projecte.
5. La documentació original justificativa del gasto haurà d'estar degudament estampillada i acreditar, almenys, l'origen del finançament, el percentatge de finançament i el número de projecte.
6. La convocatòria indicarà, si és el cas, els justificants de gasto que poden ser acreditats per via electrònica, informàtica o telemàtica, en el marc establit per l'ordenament jurídic.
Article 46. Compte justificatiu amb aportació de justificants de gastos
1. Els documents que acompanyaran al compte justificatiu, en el cas que hagen d'aportar-se justificants de gastos, són els següents:
a) L'informe final al què es referix l'article 39 del present decret.
b) Memòria econòmica justificativa del cost de les activitats realitzades, que contindrà:
1º. Certificat de l'entitat beneficiària acreditatiu de l'assentament en la comptabilitat d'esta de l'import de la subvenció concedida, firmada pel tresorer amb el vistiplau del president.
2º. Compte d'ingressos per partides inclosos, si és el cas, els interessos generats acreditats per mitjà de certificat bancari, firmat pel responsable del projecte de l'entitat sol·licitant, en el qual es detallaran en euros tots els ingressos per cofinançadors i anirà acompanyat per una certificació dels cofinançadors, o qualsevol altre document públic, si és el cas, que indicarà les quantitats aportades, la procedència i la referència a l'actuació de la qual es tracte.
3º. Compte de gastos per cofinançadors i partides del projecte, inclosos, si és el cas, els interessos generats acreditats per mitjà de certificat bancari.
4º. Relació detallada dels gastos i inversions de l'activitat executada a càrrec de fons propis de l'entitat i a altres subvencions percebudes per a la realització del projecte, amb identificació del creditor i del document, el seu import, data d'emissió i, si és el cas, data de pagament.
5º. Relació detallada dels gastos i inversions de l'activitat executada a càrrec de l'ajuda concedida per la Generalitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import, data d'emissió i, si és el cas, data de pagament. La referida relació ha d'estar ordenada per partides pressupostàries, i dins d'estes, per subpartides, tal com es van presentar en la memòria econòmica detallada en el moment de la formulació o, si és el cas, en les successives modificacions del projecte.
6º. En el supòsit d'adquisició de béns immobles, certificat de taxador independent degudament acreditat i inscrit en el corresponent registre oficial.
2. La justificació dels gastos del projecte es farà de la manera següent:
a) Mitjançant presentació de les factures i la resta de documents de valor probatori equivalent amb validesa en el tràfic jurídic mercantil o amb eficàcia administrativa, originals o fotocòpies compulsades.
b) Tractant-se de gastos de subministrament de béns o prestació de servicis per empreses de consultoria o assistència tècnica, hauran de presentar-se els tres pressupostos que, segons l'article 17.2 del present decret, en aplicació del que establix l'article 31.3 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, ha d'haver sol·licitat el beneficiari, o la justificació que este requisit no era necessari.
3. El pagament dels gastos a què fa referència l'apartat anterior es justificarà de la manera següent:
a) Quan es realitze per xec o transferència, per mitjà del justificant de recepció en la factura o moviment en el compte corrent.
b) Quan es realitze en metàl·lic, per mitjà del justificant de recepció de la factura.
c) Si és el cas, carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats, així com els interessos derivats d'estos.
Article 47. Compte justificatiu amb aportació d'informe d'auditoria
Quan així ho prevegen les ordes de convocatòria de les subvencions, el compte justificatiu podrà anar acompanyat d'un informe d'un auditor de comptes inscrit com a exercent en el Registre Oficial d'Auditors de Comptes dependents de l'Institut de Comptabilitat i Auditoria de Comptes, en els termes que preveu l'article 74 del Reglament de la Llei General de Subvencions.
En este cas, a més de la memòria tècnica prevista en l'article anterior, haurà de presentar-se una memòria econòmica abreujada que contindrà, com a mínim, un estat representatiu dels gastos incorreguts en la realització de les activitats subvencionades, degudament agrupats i les quantitats inicialment pressupostades, així com els desviacions succeïdes.
Article 48. Compte justificatiu simplificat
Els documents que acompanyaran al compte justificatiu simplificat són els següents:
1. L'informe final a què es referix l'article 39 del present decret.
2. Memòria econòmica, que contindrà:
a) Relació classificada dels gastos i inversions de l'activitat, amb identificació del creditor i del document, el seu import, data d'emissió i, si és el cas, data de pagament.
b) Compte d'ingressos per cofinançadors i partides, inclosos, si és el cas, els interessos generats acreditats per mitjà de certificació bancària, firmada pel responsable del projecte de l'entitat sol·licitant, en la qual es detallaran en euros tots els ingressos per cofinançadors i anirà acompanyada per una certificació de la contrapart i altres cofinançadores, si és el cas, o qualsevol altre document públic que indicarà les quantitats aportades, procedència i la referència a l'actuació que es tracte.
c) Compte de gastos per cofinançadores i partides del projecte, firmada pel responsable del projecte de l'entitat sol·licitant.
d) Si és el cas, carta de pagament de reintegrament en el supòsit de romanents no aplicats, així com els interessos derivats d'estos.
Article 49. Compte per mòduls
La justificació de la subvenció es durà a terme per mitjà de la presentació de la documentació següent:
1. Una memòria d'actuació justificativa del compliment de les condicions imposades en la concessió de la subvenció, amb indicació de les activitats realitzades i dels resultats obtinguts.
2. Una memòria econòmica justificativa, que contindrà, com a mínim, els punts següents:
a) Acreditació o, si no n'hi ha, declaració de l'entitat beneficiària sobre el nombre d'unitats físiques considerades com a mòdul.
b) Quantia de la subvenció calculada sobre la base de les activitats quantificades en la memòria d'actuació i els mòduls previstos en les ordes de convocatòria.
c) Un detall d'altres ingressos o subvencions que hagen finançat l'activitat subvencionada, amb indicació de l'import i la seua procedència.
Article 50. Termini de justificació
1. Les entitats beneficiàries, en el termini de tres mesos comptadors des de la data d'execució del projecte, hauran de justificar el compliment d'esta per mitjà de la presentació del compte justificatiu a què s'ha fet referència en l'article 44 del present decret.
2. En el cas que el compte justificatiu incorpore informes externs d'auditoria comptable i/o d'avaluació tècnica, el termini es podrà ampliar a un màxim de sis mesos, per a permetre la seua presentació conjunta.
Article 51. Canvis de moneda
1. Per a la formulació del projecte s'aplicaran els tipus de canvi de moneda vigents en el moment de la formulació del projecte.
2. Les operacions de canvi de moneda es realitzaran, en tots els casos, en mercats oficials, havent d'acreditar-se amb els justificants emesos per les entitats que operen en els susdits mercats, llevat que no existisquen els susdits mercats, extrem que haurà de ser acreditat per algun dels òrgans de representació espanyols en el país d'execució, oficines tècniques de cooperació, ambaixades o consolats o, si no n'hi ha, per l'ambaixada del país de la Unió Europea que exercisca la representació d'Espanya. En cas d'operacions humanitàries dirigides per Nacions Unides, l'acreditació d'esta circumstància podrà ser emesa per l'organisme de Nacions Unides que coordine els treballs sobre el terreny.
3. Per a l'aplicació dels tipus de canvi documentats a l'elaboració del compte justificatiu, l'entitat beneficiària podrà optar per qualsevol sistema admés comptablement, explicant el sistema utilitzat en els informes de justificació.
4. Excepte previsió distinta en la normativa reguladora de la subvenció, en la gestió i justificació d'una mateixa subvenció no podran utilitzar-se diferents sistemes d'aplicació dels tipus de canvi.
5. Els canvis de moneda seran d'euro a moneda local i viceversa, excepte en aquells països en què no hi ha mercat oficial, i en este cas els canvis de moneda seran d'euro a moneda intermèdia, i de moneda intermèdia a moneda local, i viceversa.
CAPÍTOL IV
Infraccions i sancions administratives
Article 52. Règim jurídic
Tal com disposa l'article 30 de la Llei de la Cooperació al Desenrotllament de la Comunitat Valenciana, l'aplicació del règim d'infraccions i sancions s'ajustarà al que disposen els preceptes de caràcter bàsic recollits en la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, així com a aquells altres preceptes del mateix text legal que, no sent de caràcter bàsic, resulten compatibles amb la normativa pròpia.
Article 53. Òrgans competents
Les sancions en matèria d'ajudes o subvencions de cooperació internacional per al desenrotllament seran imposades, fins que no existisca normativa pròpia respecte d'això, pels òrgans a què es referix l'article 66 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, equiparant-se estos als òrgans autonòmics per analogia de funcions. Les esmentades atribucions podran ser objecte de delegació.
Article 54. Procediment sancionador
Fins que no existisca un procediment sancionador específic, resultarà d'aplicació el previst en el Reglament de Procediment per a l'Exercici de la Potestat Sancionadora, aprovat pel Reial Decret 1398/1993, de 4 d'agost.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Ampliació de terminis
La conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament podrà concedir, d'ofici o a petició dels interessats, una ampliació dels terminis establits, que no excedisca de la mitat d'estos, si les circumstàncies ho aconsellen i amb això no es perjudiquen drets de tercer. L'acord d'ampliació haurà de ser notificat als interessats.
Tant la petició dels interessats com la decisió sobre l'ampliació haurà de produir-se, en tot cas, abans del venciment del termini de què es tracte. En cap cas podrà ser objecte d'ampliació un termini ja vençut. Els acords sobre ampliació de terminis o sobre la seua denegació no seran susceptibles de recursos.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Justificació de projectes amb termini d'execució posterior a l'entrada en vigor
A aquells projectes l'execució dels quals finalitze després de la seua entrada en vigor no els serà aplicable el present decret, excepte quant a les previsions d'este relatives a les modalitats de justificació.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queda derogada qualsevol altra norma del mateix rang o d'un rang inferior que s'opose al que disposa el present decret. En concret, queda derogat el Decret 201/1997, d'1 de juliol, pel qual es regulen les bases i el règim específic de transferències de fons destinats a la cooperació amb països estructuralment empobrits.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació
S'autoritza a la conselleria competent en matèria de cooperació internacional per al desenrotllament per a dictar instruccions i realitzar totes les actuacions que siguen necessàries per al desenrotllament, execució i aplicació del present decret.
Segona. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 10 de setembre de 2010
El president de la Generalitat,
FRANCISCO CAMPS ORTIZ
El conseller de Solidaritat i Ciutadania,
RAFAEL BLASCO CASTANY

linea
Mapa web