DECRET 204/2018, de 16 de novembre, del Consell, de modificació del Decret 55/2015, de 30 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de salons recreatius i salons de joc. [2018/11704]
(DOGV núm. 8445 de 17.12.2018) Ref. Base de dades 011334/2018
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 18.12.2018 Aquesta disposició afecta: Modifica: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Model Econòmic Grup temàtic: Legislació Matèries: Joc Descriptors: Temàtics: joc d'atzar, establiment de jocs , monografies
DECRET 204/2018, de 16 de novembre, del Consell, de modificació del Decret 55/2015, de 30 d'abril, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de salons recreatius i salons de joc. [2018/11704]
PREÀMBUL
Els articles 4.1, 9.2.b) i 9.3 del Decret 55/2015, de 30 dabril, del Consell, pel qual saprova el Reglament de salons recreatius i salons de joc, prohibeixen la instal·lació de nous salons de joc quan existisca un altre o altres salons de joc autoritzats dins dun radi de 800 metres.
La sentència de 8 de març de 2018, sala contenciosa administrativa, secció sisena, de lAudiència Nacional, anul·la els articles esmentats, quant a la prohibició indicada, per no estar la distància de 800 metres prou motivada, en raons imperioses dinterès general.
La Llei 20/2013, de 9 de desembre, de garantia de la unitat de mercat, en larticle 5, preceptua que, les autoritats competents que, en lexercici de les seues competències respectives, establisquen límits a laccés a una activitat econòmica o al seu exercici, de conformitat amb el que preveu larticle 17 deixa llei o exigisquen el compliment de requisits per al desenvolupament duna activitat, han de motivar la seua necessitat en la salvaguarda dalguna raó imperiosa dinterès general de les que comprèn larticle 3.11 de la Llei 17/2009, de 23 de novembre, sobre el lliure accés a les activitats de serveis i el seu exercici, i els límits o requisits que simposen han de ser proporcionats a la raó imperiosa dinterès general invocada.
Entre els conceptes definits com a raons dinterès general en larticle 3.11 esmentat, estan compresos lordre públic, la salut pública, la seguretat pública, així com la lluita contra el frau, alguns dels quals també estan recollits en larticle 17 de la Llei 20/2013, per a considerar que es justificaria lexigència duna intervenció administrativa perquè hi concorren els principis de necessitat i proporcionalitat.
Lactivitat de joc té unes característiques intrínseques que fan necessària una regulació, per part de lAdministració, que establisca mecanismes que donen seguretat a les persones participants en els jocs, garantisquen la protecció a les persones menors dedat i a aquelles que ho necessiten per motius de salut i que permeten vetlar per lordre públic en el desenvolupament dels jocs evitant el frau. Però, a més, lAdministració té lobligació de trobar lequilibri necessari entre permetre una activitat econòmica i previndre els efectes que aquesta activitat pot produir en lordre públic, en la salut i en la seguretat pública.
En aquest sentit, lexposició de motius de la Llei 4/1988, de 3 de juny, del joc de la Comunitat Valenciana, estableix que «[
] aquesta llei introdueix en làmbit del territori valencià la necessària racionalitat en un sector, cada vegada més consolidat des del punt de vista empresarial i de col·locació directa, on no sembla justificable que lAdministració deixe en mans dels particulars les normes dexplotació del joc», i afirma a continuació que la racionalitat que persegueix introduir la llei pretén aconseguir, entre altres objectius, «Crear les vies jurídiques mínimes per a adequar el joc a la situació social i econòmica i que alhora servisca delement regulador entre loferta empresarial i la demanda social.»
En aquest mateix sentit, la Generalitat ha adquirit el compromís daconseguir unes polítiques de joc responsable que suposen que lexercici de les activitats del joc sabordaran des duna política integral de responsabilitat social, amb atenció particularment als col·lectius de risc i a les persones menors dedat, mitjançant la tramitació pel Consell dun projecte de llei.
En aquesta línia, lAdministració valenciana sempre ha considerat necessari establir una distància entre els establiments de joc, com un instrument de planificació igual que ha estat objecte de regulació en altres comunitats autònomes, preocupades per aquest mateix problema.
Així, a la Comunitat Valenciana, els locals de bingo han destar separats una distància de 1.200 metres entre si. Respecte als casinos, les sales apèndix han destar situades a una distància no inferior a 4.000 metres del seu casino principal i a 1.200 de les sales de bingo. En els establiments dhostaleria sestableix la limitació del nombre de màquines a instal·lar.
És legítim que lAdministració establisca limitacions, en concret una distància mínima entre salons, amb la finalitat de dimensionar loferta existent de salons, en funció de la població de la Comunitat Valenciana i evitar situacions de saturació de zones que podrien originar lexclusió a altres activitats comercials o bé generar problemes de convivència veïnal.
A més, la massiva concentració de locals de joc en espais reduïts pot originar un efecte crida als menors i a aquelles persones amb problemes amb la pràctica del joc, ja que no han de recórrer a linconvenient del desplaçament i són de més fàcil accés.
Lestabliment de distàncies per part de les comunitats autònomes, està corroborada per lesmentada sentència de lAudiència Nacional, en el fonament de dret quart, que diu: «[
] és de la mateixa manera indubtable que aquest pronunciament no implica que no puguen fixar-se distàncies mínimes per a la ubicació dels locals destinats a salons recreatius o de joc [
]».
Bona prova daixò és que la major part de les comunitats han establert distàncies que arriben fins al límit de 1.000 metres i són minoria les que no estableixen cap mena de limitació.
Alhora, el Consell en la tramitació del decret ha tingut en compte que per linterès general de la població, per qüestions de salut pública i per linterès superior dels menors i adolescents, shauria destablir la distància mínima entre els nous salons de joc en 700 metres, respectant el que estableix la sentència de 8 de març de 2018, sala contenciosa administrativa, secció sisena, de lAudiència Nacional.
Per tot això, tenint en compte els arguments utilitzats justificatius de la intervenció administrativa per raons dordre públic i seguint les manifestacions exposades per lòrgan directiu competent en matèria de prevenció i polítiques integrals sobre la joventut, es considera convenient establir una distància mínima entre els salons de la Comunitat Valenciana de 700 metres, ja que aquesta es considera una distància prudencial.
Aquesta norma no està inclosa en el Pla normatiu de lAdministració de la Generalitat per a 2018, ja que saprova per a executar la sentència de 8 de març de 2018, sala contenciosa administrativa, secció sisena, de lAudiència Nacional.
Dacord amb el que sha exposat i tenint en compte la sentència esmentada, de conformitat amb la Llei 4/1988, de 3 de juny, de la Generalitat, del joc de la Comunitat Valenciana, amb linforme previ de la Comissió del joc de la Comunitat Valenciana, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller dHisenda i Model Econòmic, el Consell, amb la deliberació prèvia, en la reunió del 16 de novembre de 2018,
DECRETE
Article únic. Modificació del Reglament de salons recreatius i salons de joc, aprovat pel Decret 55/2015, de 30 dabril, del Consell.
Es modifiquen els articles 4.1, 9.2.b) i 9.3 paràgraf primer del Reglament de salons recreatius i salons de joc, aprovat pel Decret 55/2015, de 30 dabril, del Consell, que queden redactats en els termes establerts en lannex daquest decret.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Expedients en tramitació
Els expedients que es troben en tramitació davant de la conselleria competent en matèria de joc, en la data dentrada en vigor daquest reglament, es regiran pel que disposa la normativa vigent en el moment de la presentació de la sol·licitud dautorització dinstal·lació.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes aquelles disposicions digual o inferior rang que soposen al que disposa aquest decret.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Aquest decret entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 16 de novembre de 2018
El president de la Generalitat,
XIMO PUIG I FERRER
El conseller dHisenda i Model Econòmic,
VICENT SOLER I MARCO
ANNEX
Nova redacció dels articles 4.1, 9.2.b) i 9.3 paràgraf primer, del Decret 55/2015, de 30 dabril, del Consell, pel qual saprova el Reglament de salons recreatius i de joc.
«Article 4.1. Es prohibeix la instal·lació de nous salons de joc, així com el canvi de classificació de saló recreatiu a saló de joc, quan existisca un altre o altres salons de joc autoritzats dins dun radi de 700 metres, mesurats des de cada una de les portes daccés del qual es pretén instal·lar o canviar la classificació.»
«Article 9.2.b). Plànol de situació del local on es pretenga instal·lar el saló de joc, a escala 1/1000 com a mínim, comprensiu del radi de 700 metres mesurats des de cada una de les portes daccés al local, i certificat emès per la persona tècnica competent, en el qual es relacionen els números de policia, carrers i població o poblacions compreses en el radi de 700 metres esmentat.»
«Article 9.3. Paràgraf primer. Els serveis territorials, amb la comprovació prèvia que no existeixen autoritzats o en tramitació un altre o altres salons de joc en el radi de 700 metres a què es refereix larticle 4.1 daquest Reglament, en el termini de trenta dies hàbils han de requerir a la persona interessada perquè aporte la documentació següent.»