Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE 86/2010, de 15 de novembre, de la Conselleria d'Educació, per la qual s'establix el procediment per a la implantació d'ensenyaments universitaris oficials de grau, màster i doctorat en les universitats de la Comunitat Valenciana. [2010/12698]

(DOGV núm. 6405 de 25.11.2010) Ref. Base de dades 012727/2010

ORDE 86/2010, de 15 de novembre, de la Conselleria d'Educació, per la qual s'establix el procediment per a la implantació d'ensenyaments universitaris oficials de grau, màster i doctorat en les universitats de la Comunitat Valenciana.
[2010/12698]
El desenrotllament de l'Espai Europeu d'Educació Superior, l'origen determinant del qual es troba en la denominada Declaració de Bolonya de 19 de juny de 1999, implica un procés de convergència en el dit àmbit educatiu i concita la necessitat de l'harmonització normativa també en esta sensible matèria, fonamentalment quant a aconseguir un sistema homogeni i comparable de titulacions, de cicles i de crèdits.
L'adaptació al dit Espai Europeu d'Educació Superior, tant en l'àmbit estatal com autonòmic, ha requerit l'adopció de diferents normacions al llarg de l'última dècada, tant de caràcter general, com ad hoc per a fer front a les singularitats i a la problemàtica plantejada en cada moment a l'hora d'implantar efectivament els continguts i objectius d'aquell espai.
Al si de la Generalitat i, en concret, de la Conselleria d'Educació, s'han anat disposant diferents mesures amb este fi i, en concret, des dels dos últims anys, s'han aplicat instruccions tendents a aclarir i establir, d'acord amb el Sistema Universitari Valencià, per a cada un dels exercicis d'aplicació, el procediment i els requisits per a la implantació a la Comunitat Valenciana de les noves titulacions derivades de l'Espai Europeu d'Educació Superior.
En el marc dels dits antecedents històrics, la present orde constituïx el desenrotllament puntual de la normativa estatal i autonòmica de caràcter general en la matèria.
En l'anterior sentit, el Reial Decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials, modificat pel Reial Decret 861/2010, de 2 de juliol, estructura les ensenyances i els títols universitaris oficials en tres cicles denominats grau, màster i doctorat, d'acord amb el que establix l'article 37 de la Llei Orgànica 6/2001, de 21 de desembre, d'Universitats, en la nova redacció donada per la Llei Orgànica 4/2007, de 12 d'abril.
L'article 8.2 de l'esmentada Llei Orgànica d'Universitats assenyala que la implantació i supressió de les ensenyances conduents a l'obtenció de títols universitaris de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional seran acordades per la comunitat autònoma, bé per iniciativa pròpia, amb l'acord del consell de govern de la universitat, bé per iniciativa de la universitat, per mitjà de proposta del consell de govern, en ambdós casos amb informe previ favorable del consell social.
Igualment, l'article 35 de l'esmentada disposició assenyala que per a impartir ensenyances oficials i expedir els títols corresponents, amb validesa en tot el territori nacional, les universitats han de tenir l'autorització pertinent de la comunitat autònoma, segons el que disposa la legislació d'esta i allò que s'ha previst en l'article 8.
Per la seua banda, la Llei 4/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de Coordinació del Sistema Universitari Valencià, en l'article 37, assenyala que correspon al Consell acordar la implantació i supressió d'ensenyances conduents a l'obtenció de títols de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional que s'impartisquen en les universitats valencianes.
En conseqüència, és necessari establir el procediment a què han d'ajustar-se les universitats públiques i privades de la Comunitat Valenciana, així com els centres integrats o adscrits radicats en esta, per a autoritzar la implantació d'estudis universitaris de caràcter oficial i validesa en tot el territori nacional.
Per això, de conformitat amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, oït el Consell Valencià d'Universitats i de Formació Superior, vista la proposta del director general d'Universitat i Estudis Superiors, de data 9 de novembre de 2010 i de conformitat amb esta, en exercici de les atribucions conferides per l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,
ORDENE
Article 1. Objecte
És objecte de la present orde determinar el procediment per a autoritzar la implantació d'ensenyaments universitaris oficials de grau, màster i doctorat, així com la comprovació dels requisits mínims exigibles per a la dita autorització.
Este procediment es regirà pel que preveu el Reial Decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials, el Reial Decret 557/1991, de 12 d'abril, sobre creació i reconeixement d'universitats i centres universitaris, o norma que el substituïsca, així com la present orde i la resta de disposicions de desplegament.
Article 2. Àmbit d'aplicació
Les disposicions contingudes en la present orde seran aplicables a les universitats públiques i privades i als centres integrats o adscrits a estes, components del Sistema Universitari Valencià, així com als centres adscrits a universitats que, no pertanyent al dit sistema, tinguen la seu a la Comunitat Valenciana.
Article 3. Principis
Les ensenyances sol·licitades hauran d'adequar-se als principis continguts en l'article 37.2 de la Llei 4/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, així com als següents:
1) Sostenibilitat econòmica, que garantisca la suficiència financera, tant de la seua implantació, com de la seua impartició i adaptació permanent en els futurs cursos i exercicis.
2) L'evolució de la demanda d'estudis superiors universitaris.
3) Les necessitats de la societat valenciana de titulacions especialitzades.
4) L'equilibri territorial, en un marc d'eficiència en la utilització dels mitjans i dels recursos humans del sistema universitari valencià i els costos econòmics i el seu finançament.
5) L'especialització i la diversificació universitària en un context de cooperació interuniversitària.
Article 4. Lloc i termini de presentació
Sense perjuí d'allò que s'ha assenyalat en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, les sol·licituds hauran de presentar-se preferentment en la Conselleria d'Educació, i anar dirigides a la Direcció General d'Universitat i Estudis Superiors.
El termini de presentació de sol·licituds d'autorització corresponents a ensenyances que pretenguen implantar-se a partir d'un curs determinat començarà l'u de setembre de l'any anterior al de començament del dit curs i finalitzarà el quinze de gener immediat següent.
Article 5. Documentació general per a totes les ensenyances
1. El procediment haurà d'iniciar-se per mitjà de proposta del rector de la universitat corresponent.
2. La sol·licitud d'implantació de les ensenyances de grau, màster o doctorat, estarà acompanyada o, si és el cas, haurà de completar-se amb els documents següents:
a) L'acord corresponent del consell de govern i l'informe favorable del consell social de la universitat o òrgans corresponents en les universitats privades.
b) Resolucions de verificació positiva del consell d'universitats de les ensenyances sol·licitades, junt amb l'informe emés per l'Agència Nacional d'Avaluació de la Qualitat i Acreditació (ANECA)
Article 6. Documentació addicional per a la sol·licitud d'ensenyances de grau
En els procediments administratius d'autorització d'ensenyances conduents a l'obtenció del títol de grau, s'haurà d'acompanyar una memòria en què figuraran necessàriament els punts següents:
a) Denominació del títol de grau.
b) Branca de coneixement a què s'adscriu el títol.
c) Centre, facultat o escola encarregada de l'organització acadèmica i gestió administrativa de l'ensenyança, amb indicació de les distintes localitats d'implantació, si és el cas.
d) Modalitat de l'ensenyança: presencial, semipresencial, a distància o virtual a través de l'ús de tècniques telemàtiques d'impartició.
e) Cronograma d'implantació del títol, determinant si la implantació d'este és progressiva o simultània, amb indicació del nombre de places de nou ingrés previst, que per a les universitats públiques ha de ser com a mínim de 50 places.
f) Justificació del professorat: ha de ser adequat per a la impartició de l'ensenyança, tenint en compte l'estructura del pla d'estudis i del nombre de crèdits a impartir. Del personal disponible en el moment d'iniciar l'ensenyança, s'indicarà la seua categoria, vinculació, experiència docent i investigadora i professional, adequació als àmbits de coneixement i la resta de requisits que es contenen en l'annex I de la present orde respecte a cada un dels graus concrets, des del començament de l'activitat fins a la total implantació. S'hi indicarà igualment l'ampliació de personal necessari, si és el cas.
g) Justificació del personal d'administració i servicis tant al començament de l'activitat com fins a la total implantació de les ensenyances.
h) Justificació de l'ensenyança: la universitat haurà de justificar l'interés de la proposta formulada per mitjà dels estudis interns o avals externs relacionats amb l'entorn econòmic i professional corresponent al sector, com ara informes dels servicis d'orientació laboral de les universitats, servicis d'ocupació, col·legis professionals d'àmbits semblants, etc.
En el cas que es tracte de reconversió de titulacions anteriorment implantades en la universitat, haurà d'aportar-se:
Dades de l'oferta, demanda i matrícula dels últims cinc anys.
Justificació de la inserció laboral de diplomats universitaris.
i) Condicions o proves d'accés especials.
j) Quan la implantació d'una ensenyança de grau implique un increment de la subvenció corrent a la universitat serà preceptiva la presentació d'una memòria econòmica amb estimació dels costos d'inversió, així com el preceptiu informe favorable de la conselleria competent en matèria d'economia i hisenda.
Article 7. Justificació de la disponibilitat de recursos materials i servicis de la universitat per a l'autorització de graus
1. S'haurà de justificar la disponibilitat dels espais i les superfícies adequades per a la impartició de les ensenyances de grau, amb descripció detallada d'aules, laboratoris, biblioteques, servicis comuns etc., i tot això relacionat amb els distints grups d'alumnes i la disponibilitat d'ús simultani d'estos per mitjà de la presentació de la documentació específica assenyalada en l'annex II.1 de la present orde.
La dita documentació serà valorada pel centre directiu de la Conselleria d'Educació que tinga les competències en matèria d'infraestructures educatives, que emetrà un informe preceptiu, sense perjuí del tràmit d'audiència de l'interessat quan este siga procedent, d'acord amb l'article 84 de la Llei 30/1992. En l'informe s'avaluarà l'adequació dels edificis i les instal·lacions, tant projectades com existents, als requisits mínims exigits pel Reial Decret 557/1991, de 12 d'abril, sobre creació i reconeixement d'universitats i centres universitaris, o norma que el substituïsca.
2. En els supòsits d'obres de nova planta o construcció, concloses les obres de construcció o condicionament de les instal·lacions existents, en el cas que siguen necessàries, i en tot cas abans de l'autorització de les ensenyances, els interessats hauran de presentar la documentació indicada en l'annex II.2 d'esta orde. El centre directiu competent en matèria d'infraestructures educatives, amb les verificacions oportunes prèvies, emetrà un informe sobre l'adequació de les obres als requisits mínims exigits pel Reial Decret 557/1991, de 12 d'abril, o norma que el substituïsca.
3. Per a les universitats públiques, quan les infraestructures materials o els equipaments requerisquen costos addicionals de finançament, que suposen un increment de la subvenció total que rep la universitat per la Generalitat, haurà d'aportar-se la corresponent memòria de contingut econòmic.
4. Les universitats privades hauran d'aportar la documentació que justifique la titularitat dels espais i superfícies, així com els estudis econòmics bàsics que asseguren la viabilitat del projecte d'implantació de la nova ensenyança.
Article 8. Documentació addicional quan se sol·liciten ensenyances de grau de la branca de Ciències de la Salut
1. En el supòsit d'ensenyances de la branca de Ciències de la Salut la universitat haurà d'acreditar la disponibilitat de centres i d'institucions sanitàries per a la formació pràctica dels alumnes, per mitjà de la presentació dels convenis de col·laboració o concerts pertinents, si és el cas, entre la universitat i les institucions o centres sanitaris que siguen procedents, d'acord amb el que preveu el Reial Decret 1588/1986, de 28 de juny, pel qual s'establixen les bases generals del règim de concerts entre les universitats i les institucions sanitàries, o normativa que el substituïsca.
2. La Conselleria d'Educació demanarà a l'òrgan amb competència en matèria de formació sanitària de la Conselleria de Sanitat un informe preceptiu sobre l'adequació dels recursos dels centres i institucions sanitàries que s'acompanyen per la universitat als requisits que s'establixen en la normativa d'aplicació, així com la disponibilitat de les dites institucions i centres sanitaris, si és el cas.
3. Per a les ensenyances d'odontologia es requerirà la disponibilitat, en el mateix centre, dels mitjans clínics necessaris.
Article 9. Documentació addicional per a la sol·licitud d'ensenyances de màster
En els procediments administratius d'autorització d'ensenyances conduents a l'obtenció del títol de màster, s'haurà d'acompanyar una memòria en què figuraran necessàriament els punts següents:
a) Calendari d'implantació, amb determinació del curs acadèmic d'inici i nombre de places.
b) Justificació del màster, amb argumentació del seu interés acadèmic, científic o professional.
c) Branca de coneixement a què s'adscriu el títol
d) Indicació del seu caràcter professional, acadèmic o investigador.
e) La planificació adequada de la connexió entre les ensenyances de grau i postgrau, si és el cas.
f) Justificació de l'enfortiment de l'especialització de cada universitat.
g) Justificació de l'adequació de la disponibilitat de recursos, tant acadèmics -amb indicació del perfil del professorat- com materials o d'infraestructures.
h) Pla de treball en relació amb la participació i implicació dels sectors i organitzacions professionals, si és el cas.
i) Caràcter interuniversitari, si és el cas, amb indicació de la universitat coordinadora.
Article 10. Documentació addicional per a la sol·licitud d'ensenyances de doctorat
En els procediments administratius d'autorització d'ensenyances conduents a l'obtenció del títol de doctorat, s'haurà d'acompanyar una memòria en què figuraran necessàriament els punts següents:
a) Denominació del Programa de Doctorat.
b) Objectius, estructura i organització del Programa de Doctorat.
c) Breu justificació del seu interés i rellevància acadèmica, científica o professional.
d) Planificació de l'ensenyança: activitats formatives i d'investigació i nombre de crèdits assignats a cada una d'estes, així com, si és el cas, els totals del programa.
Article 11. Esmena i incompliment de requisits i condicions
1. La Direcció General d'Universitat i Estudis Superiors examinarà la documentació presentada i, en cas d'existir deficiències, les notificarà a la universitat a fi que les esmene, en el termini de 10 dies, amb els efectes assenyalats en l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
2. Sense perjuí d'allò que s'ha assenyalat en l'apartat anterior, l'incompliment de qualsevol de les condicions o requisits previstos en els articles 5 a 10 d'esta orde, segons el cas, podrà donar lloc a la desestimació de la sol·licitud i a la no-autorització de la implantació de les ensenyances sol·licitades.
Article 12. Consell Valencià d'Universitats i de Formació Superior
Les sol·licituds d'implantació d'ensenyances conduents a l'obtenció de títols de grau, màster i doctorat de les diferents universitats, tant públiques com privades i centres integrats o adscrits, seran posades en coneixement del Consell Valencià d'Universitats i de Formació Superior, en la sessió corresponent.
Article 13. De l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva
1. De la sol·licitud i documentació de les universitats es traslladarà a l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva perquè elabore l'informe d'avaluació corresponent, amb caràcter preceptiu i no vinculant, sobre els punts següents:
a) Adequació del personal docent per a impartir el grau o màster a implantar.
b) Adequació de l'oferta de places realitzada per la universitat, en el títol que se sol·licita implantar, a la demanda del seu entorn socioeconòmic de manera que s'evite la sobreoferta de places i la duplicitat de costos.
c) Grau d'inserció laboral dels diplomats.
d) Zona d'influència del títol, de manera que es mantinga l'equilibri territorial, quant al mapa de les titulacions, tenint present les necessitats de la societat valenciana.
2. En els supòsits d'informe negatiu o d'informe positiu condicionat, estos seran notificats a la universitat sol·licitant, a l'efecte que formule, en el termini de 15 dies, les al·legacions que considere oportunes.
El projecte de decret a què es referix l'article 16 d'esta orde serà notificat per l'òrgan instructor igualment a la universitat, per a al·legacions, quan continga un pronunciament no autorizatori de la implantació de les ensenyances sol·licitades, i diferirà de l'informe positiu de l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva.
Article 14. Finançament
La implantació de noves ensenyances oficials no implicarà finançament addicional a la corresponent per aplicació del Pla Plurianual de Finançament del Sistema Universitari Públic Valencià, o, si és el cas, d'allò que s'ha consignat en els Pressupostos de la Generalitat o en les seues modificacions en el marc de la política general pressupostària.
Article 15. Termini de resolució
El termini màxim per a resoldre els procediments regulats en la present orde serà de sis mesos des de la data en què la sol·licitud haja tingut entrada en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació, i es podrà suspendre en els casos legalment previstos. Transcorregut el termini màxim per a resoldre sense haver-se publicat el decret a què fa referència l'article següent, es considerarà desestimada la sol·licitud per silenci administratiu.
Article 16. Autorització
Correspon al Consell, per decret, acordar la implantació d'ensenyances conduents a l'obtenció dels títols de grau, màster i doctorat que s'impartisquen en les universitats valencianes.
Article 17. Inscripció en el registre i els seus efectes
Amb independència de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana del decret a què es referix l'article anterior, la dita autorització serà també comunicada al Ministeri d'Educació als efectes assenyalats en l'article 26 del Reial Decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació de les ensenyances oficials.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Aplicació al curs 2010/2011
Les sol·licituds d'autorització de màsters i de doctorats per a la seua implantació a partir del curs 2010/2011 finalitzarà el quinze de febrer de 2011.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Normativa que es deroga
Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa la present orde.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
La present orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 15 de novembre de 2010
El conseller d'Educació,
ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN
ANNEX I
JUSTIFICACIÓ DE LA QUALIFICACIÓ DEL PROFESSORAT






Àrea de ------------
Àrea de ------------
ANEXO I
JUSTIFICACIÓN DE LA CUALIFICACIÓN DEL PROFESORADO






Área de ------------
Área de ------------
ANNEX II.1
DOCUMENTACIÓ TÈCNICA A PRESENTAR PER A L'EMISSIÓ DE l'INFORME PRECEPTIU A QUÈ ES REFERIX L'ARTICLE 7.1) D'ESTA ORDE
Es presentaran tres còpies de la relació de documents següent, firmats per un tècnic competent i pel titular del centre:
Memòria explicativa de les ensenyances a impartir, amb una relació dels espais de què consta el centre en justificació del compliment del que disposa l'annex del RD 557/1991, de 12 d'abril, indicant el nombre d'alumnes que cursaran els ensenyaments universitaris sol·licitats.
Memòria justificativa de l'Orde de 25 de maig de 2004, de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, per la qual es desplega el Decret 39/2004, de 5 de març, del Consell de la Generalitat, pel qual es desplega la Llei 1/1998, de 5 de maig de 1998, de la Generalitat Valenciana, en matèria d'accessibilitat en l'edificació de concurrència pública i en el medi urbà.
Plans:
a) De situació.
b) D'emplaçament, a escala 1/200-1/500, dels edificis que componen el centre amb definició dels espais exteriors (pistes poliesportives, aparcaments, zones enjardinades, etc.).
c) De distribució de les plantes, a escala 1/100-1/200, indicant superfície útil i l'ús a què es destinarà cada un dels espais.
d) Alçats de cada un dels edificis, a escala 1/100-1/200.
e) Seccions de cada un dels edificis a escala 1/100-1/200.
f) Plànols de planta, alçats i secció, justificatius de l'Orde de 25 de maig de 2004, de la Conselleria d'Infraestructures i Transport, per la qual es desplega el Decret 39/2004, de 5 de març, del Consell de la Generalitat, pel qual es desplega la Llei 1/1998, de 5 de maig de 1998, de la Generalitat Valenciana, en matèria d'accessibilitat en l'edificació de concurrència pública i en el medi urbà.
Si es tracta d'immobles ja existents, hauran de presentar-se els plans de les instal·lacions en el seu estat actual i, si és el cas, el projecte de les obres previstes per al seu condicionament.
Si les instal·lacions esportives foren concertades, a més de la documentació tècnica relacionada en els paràgrafs anteriors, s'haurà d'aportar el document acreditatiu de la possibilitat d'ús de les dites instal·lacions.
ANNEX II. 2
DOCUMENTACIÓ TÈCNICA A PRESENTAR PER A LA COMPROVACIÓ DE L'ADEQUACIÓ DE LES INSTAL·LACIONS AMB CARÀCTER PREVI A L'AUTORITZACIÓ DE LES ENSENYANCES
Certificat emés per un tècnic competent acreditatiu del compliment de la normativa vigent en matèria edificació, especialment quant a seguretat estructural, seguretat en cas d'incendi, seguretat d'utilització, salubritat, protecció enfront del soroll i estalvi d'energia de les edificacions i instal·lacions.
En el cas que s'hagen efectuat obres:
a) Llicència d'obres.
b) Certificat final d'obra, en el cas que les obres foren majors.

linea
Mapa web