Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

LLEI 11/2009, de 20 de novembre, de la Generalitat, de Ciutadania Corporativa. [2009/13460]

(DOGV núm. 6152 de 25.11.2009) Ref. Base de dades 013263/2009

LLEI 11/2009, de 20 de noviembre, de la Generalitat, de Ciutadania Corporativa. [2009/13460]
Sia notori i manifest a tots els ciutadans que Les Corts han aprovat, i jo, d'acord amb el que establixen la Constitució i l'Estatut d'Autonomia, en nom del Rei, promulgue la llei següent:
Preàmbul
I
La ciutadania corporativa és un element essencial en la vertebració actual de l'entramat social i una via prioritària per a la consecució dels principis de solidaritat i responsabilitat social.
És un fet que les empreses, com a actors principals d'una dimensió fonamental de la comunitat -la generació de treball, l'oferta de béns i servicis i el dinamisme del progrés tecnològic-, són un component essencial de la societat civil i constituïxen un tipus particular de ciutadans i ciutadanes que, a més, reben de la societat en el seu conjunt uns recursos totalment necessaris per al desenrotllament de la seua activitat. L'estabilitat econòmica, la tutela judicial, un marc legal definit de relacions mercantils i laborals, una força de treball formada i socialment estructurada o un talent emergent, són algunes de les premisses que fan pròsper l'àmbit empresarial que presta la societat a les empreses.
Les empreses responen i retribuïxen estes prestacions de la comunitat per mitjà del compliment dels deures legals de finançar els servicis públics a través dels tributs i el sistema de seguretat social; a més complixen deures laborals, mediambientals i de protecció dels consumidors en ajustar la seua activitat als estàndards legals establits en estes matèries. No obstant això, ser ciutadà o ciutadana -o aconseguir una certa excel·lència en esta qualitat de ciutadà o ciutadana- és més que este compliment dels deures fiscals o dels estàndards legals.
Ser ciutadà o ciutadana, en un pla d'excel·lència, és assumir voluntàriament compromisos socials, econòmics i ambientals que excedixen allò legalment exigible. Un ciutadà o ciutadana responsable és el que procura amb la seua conducta l'interés general en el seu àmbit d'influència i respon en les relacions amb el seu entorn a un compromís de cooperació i millora. Este compromís voluntari, i per tant ètic, ha de vincular-se necessàriament amb l'aposta estratègica de l'empresa.
En el pla corporatiu, empresarial en una altra terminologia, esta qualitat de ciutadà o ciutadana s'ha de traduir en eixe mateix compromís amb la societat -entesa com l'àrea a la qual atenyen les activitats de l'empresa- per la qual cosa pot transcendir la dimensió municipal en què té la seua seu l'empresa i aconseguir àmbits geogràfics superiors i, al seu torn, aconseguir un nombre més gran d'agents.
Podria pensar-se que la complexitat de l'establiment d'uns plans i accions de ciutadania corporativa en el seu vessant d'acció social comporta -per la dificultat en la seua implantació, valoració i control- un grandària empresarial que exclou normalment les xicotetes i mitjanes empreses, les quals conformen majoritàriament el teixit empresarial de la Comunitat Valenciana.
No obstant això no és així. La ciutadania corporativa en el seu vessant d'acció social pot ser assumida per les empreses siga quina siga la seua grandària: no hi ha grandària mínima per a implicar-se responsablement amb la comunitat i l'entorn en què es desplega l'empresa. L'acció ciutadana més xicoteta pot tindre un impacte enorme si és assumida per les empreses.
La grandària és irrellevant, per tant, poden concórrer sense cap problema i amb gran eficàcia les empreses de la més reduïda grandària, fins i tot les microempreses. Per això, explícitament la llei es dirigix no sols a les empreses, sinó també a les persones professionals autònomes, perquè estos formen part important del teixit econòmic de la Comunitat Valenciana i per mitjà de l'exercici de la ciutadania a través de les seues empreses de servicis professionals o societats professionals puguen desplegar la seua dimensió ciutadana i realitzar accions de gran valor solidari.
En este sentit, a nivell internacional, iniciatives com el Llibre Verd «Fomentar un Marc Europeu per a la Responsabilitat Social de les Empreses», presentat per la Comissió Europea en 2001; el Pacte Mundial per la Ciutadania Corporativa, promogut per les Nacions Unides en 2000; les Directrius de l'OCDE per a empreses multinacionals de 2000; la Declaració Tripartida de l'OIT sobre empreses internacionals i política social (1977-2000); la norma AA-1000 realitzada al novembre de 1999 per l'Institute of Social Ethical Accountability, o la SA 8000 promoguda per l'agència acreditadora del Council on Economic Priorities, estan donant mostra de la rellevància que està adquirint esta preocupació per proporcionar a empreses, professionals, consumidors, inversors i, en general, a tots els grups d'interés, informació sobre l'aplicació i implementació de polítiques de la responsabilitat social. En este context s'emmarca la present llei que pretén fomentar la ciutadania corporativa en el seu vessant d'acció social.
II
La llei té com a objecte definir el marc normatiu en què s'exercisca l'activitat de foment dels poders públics de la Comunitat Valenciana en matèria de ciutadania corporativa i té particular rellevància allò que per mitjà de les mesures de foment que es preveuen aflore i es faça patent la important labor anònima de ciutadania corporativa que, de manera asistemàtica i amb una clara vocació solidària, es du a terme en esta Comunitat per empresaris i empresàries i professionals autònoms anònims.
La ciutadania corporativa és una conducta eminentment voluntària, de les empreses i persones professionals autònomes, que no poden ser compel·lits a esta, ni han de ser dirigits en el seu desplegament. La llei, per això, té com a objecte crear una estructura i preveure una actuació administrativa de pur foment de l'activitat i iniciatives en eixe sentit de les empreses i persones professionals autònomes.
Es pretén tan sols posar els mitjans perquè les empreses i persones professionals autònomes interessades puguen amb les majors facilitats desplegar els sistemes, programes i accions que consideren oportuns.
La certificació de l'excel·lència en la ciutadania corporativa és una mesura de foment característica en l'activitat administrativa. S'ha articulat per mitjà de la Certificació de Ciutadania Corporativa, la qual -junt amb un signe extern que pot incorporar la persona empresària o professional autònoma als seus productes, servicis i publicitat- és, per així dir-ho, la recompensa a la seua excel·lència en la seua ciutadania corporativa. A partir d'estes certificacions, anualment, s'elaborarà l'Índex de Ciutadania Corporativa com a mesura de foment complementària.
En la valoració dels mèrits per a l'atorgament de la certificació s'atorgarà especial rellevància a l'exercici de voluntariat corporatiu per les empreses i persones professionals autònomes, com a grau màxim de compromís de col·laboració amb les necessitats socials de l'entorn en què exercisquen la seua activitat. El voluntariat corporatiu es realitzarà d'acord amb la Llei de 4/2001, de 19 de juny, de la Generalitat, del Voluntariat.
Es crea el Consell de Ciutadania Corporativa de la Comunitat Valenciana com a punt de trobada dels agents socials, econòmics i administratius interessats en el desenrotllament de la cultura i la pràctica de la ciutadania corporativa, que tindrà caràcter consultiu i de suport al Consell en les distintes iniciatives que adopte en matèria de ciutadania corporativa.
La llei preveu el Pla Valencià de Ciutadania Corporativa, d'abast plurianual i de caràcter transversal, en el qual podran col·laborar, entre altres, les cambres oficials de Comerç, Indústria i Navegació de la Comunitat Valenciana, col·legis professionals, organitzacions empresarials i sindicals més representatives i entitats de la Comunitat Valenciana que actuen en l'àmbit de la ciutadania corporativa.
Acaba l'articulat de la llei amb unes previsions sobre la informació i el reconeixement públic de la ciutadania corporativa. Es tracta d'una qüestió fonamental per al foment de la ciutadania corporativa, perquè és legítim que les empreses i persones professionals autònomes obtinguen un reconeixement per eixa conducta.
Per això, esta norma establix mecanismes de promoció i informació sobre la ciutadania corporativa i incentiva el seu reconeixement públic. Així mateix, es garantix que les campanyes institucionals no es referisquen a empreses o persones professionals autònomes concretes -sense perjudici de la publicitat de l'atorgament de la certificació en el seu moment i de la publicitat a través de l'índex- sinó a la ciutadania corporativa com a pràctica social rellevant.
La present llei es dicta en exercici de les competències atribuïdes per l'article 1.3, l'article 8, l'article 9.4, l'article 10.1 i 3, i l'article 49.1.4.ª, 9.ª, 23.ª, 24.ª, 27.ª i 28.ª de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.
TÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte i definicions
1. La present llei té com a objecte l'activitat de reconeixement i promoció pels poders públics de la Comunitat Valenciana de la ciutadania corporativa.
2. A l'efecte d'esta llei, s'entén per:
a) «Ciutadania corporativa» el compliment estricte per part de les empreses i persones professionals autònomes de les obligacions legals vigents i la integració voluntària en el seu govern i gestió, en la seua estratègia, polítiques i procediments, de les preocupacions socials, laborals, mediambientals i de respecte als drets humans, que sorgixen de la relació i el diàleg transparents amb els seus grups d'interés.
b) «Acció social» la dedicació voluntària de l'empresa o persona professional autònoma dels seus recursos humans, tècnics o financers a projectes dirigits a millorar el benestar de la societat de què formen part.
c) «Excel·lència en ciutadania corporativa» les millors pràctiques de ciutadania corporativa que han de ser considerades un referent per a les empreses.
Article 2. Principis rectors
1. Serà principi inspirador de l'actuació dels poders públics el foment del compromís voluntari de la ciutadania corporativa.
2. L'assenyalada activitat de foment es desplegarà des de l'absolut respecte a la iniciativa privada dels agents socials i econòmics implicats en el desenrotllament d'una cultura i unes pràctiques de ciutadania corporativa.
3. Els organismes que es preveuen en esta llei tenen com a objecte facilitar als agents privats la relació entre ells, formar i assessorar en ciutadania corporativa, sense intervenció en cap cas en l'activitat dels agents socials i econòmics, ni limitació de les funcions que altres mediadors o mediadores puguen realitzar en este mateix àmbit.
Article 3. Fins
Els fins perseguits per esta llei són:
1. Difondre la cultura i la pràctica de la ciutadania corporativa en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.
2. Facilitar la formació en ciutadania corporativa dels agents socials i econòmics interessats.
3. Relacionar els agents interessats en les activitats pròpies de la ciutadania corporativa per mitjà de trobades, subministrament permanent d'informació i intercanvi de bones pràctiques.
4. Establir un sistema públic de certificació de l'excel·lència en ciutadania corporativa que servisca d'incentiu a les empreses i persones professionals autònomes per al desenrotllament de bones pràctiques de ciutadania corporativa.
5. Planificar de forma indicativa les accions que s'han de dur a terme en formació i pràctiques de ciutadania corporativa.
Article 4. Àmbits d'actuació
L'empresa o persona professional autònoma durà a terme la ciutadania corporativa a través d'aquelles accions socials que redunden en benefici directe de la societat i dels seus ciutadans i ciutadanes, en especial, en l'àmbit assistencial, de participació ciutadana, de cooperació al desenrotllament, d'integració social, cultural, esportiu i mediambiental.
Article 5. Col·lectius preferents
L'acció social ha d'estar dirigida preferentment a afavorir la integració de les persones majors, dependents, amb discapacitat, immigrants o en risc d'exclusió social.
Article 6. Consulta
L'empresa que exercisca ciutadania corporativa consultarà amb els i les treballadores i la comunitat a què es dirigisca l'acció social que realitzarà, establint a l'efecte les vies adequades de participació. Així mateix podrà consultar amb les i els proveïdors, clients i altres grups d'interés.
Article 7. Vies de col·laboració
La Generalitat fomentarà vies de col·laboració entre les associacions i fundacions que exercisquen projectes d'acció social i les empreses i persones professionals autònomes que estiguen interessats a recolzar este tipus d'accions.
TÍTOL II
Certificació de l'excel·lència en la ciutadania corporativa
Article 8. Certificació de Ciutadania Corporativa
1. La certificació de l'excel·lència en la ciutadania corporativa es realitza per mitjà de l'expedició de la Certificació de Ciutadania Corporativa, la qual serà entregada públicament a l'empresa o persona professional autònoma que la sol·licite i l'obtinga. Si l'empresa o persona professional autònoma certificada està conforme, es donarà publicitat al seu atorgament en els mitjans de comunicació.
2. La seua primordial finalitat és la de donar reconeixement públic a l'empresa o persona professional autònoma que ha obtingut la certificació, del seu excel·lent compliment voluntari i altruista de les activitats pròpies en la qualitat de ciutadà corporatiu o ciutadana corporativa.
3. La certificació no atorga per si mateixa cap avantatge fiscal, subvenció o un altre benefici econòmic o administratiu.
Article 9. Atorgament de la certificació
La resolució d'atorgament de la certificació correspondrà a la conselleria corresponent segons l'àmbit competencial afectat, prèvia la corresponent proposta del Consell de Ciutadania Corporativa de la Comunitat Valenciana.
Article 10. Condicions prèvies per a accedir a la certificació
1. L'empresa o persona professional autònoma que pretenga accedir a la Certificació de Ciutadania Corporativa ha de complir la legislació nacional i internacional en l'àmbit social, fiscal, laboral, mediambiental i de drets humans.
2. L'empresa o persona professional autònoma que pretenga obtindre-la realitzarà un projecte d'acció social continuada i estable, almenys de 2 anys de duració, d'acord amb els requisits que es determinaran reglamentariament..
3. Així mateix, en el cas de les grans empreses, estes hauran de disposar de documents que establisquen el compromís ètic de l'empresa i que responga als criteris següents:
a) Claredat: redactat en termes senzills i comprensibles.
b) Publicitat: ha de comunicar-se dins i fora de l'organització.
c) Concreció: detallant conceptes i evitant abstraccions.
d) Actualització: preveient revisions periòdiques.
e) Obligatorietat: establint mecanismes de resolució de conflictes.
Article 11. Mèrits valorables per a l'atorgament de la certificació
1. Reglamentàriament s'establiran els mèrits que s'han de valorar per a l'atorgament de la Certificació de Ciutadania Corporativa, tenint especialment en compte el benefici directe reportat a la societat i als seus ciutadans i ciutadanes.
2. En la valoració dels mèrits per a l'atorgament de la certificació s'atorgarà especial rellevància a l'exercici de voluntariat corporatiu per les empreses i persones professionals autònomes, com a grau màxim de compromís de col·laboració amb les necessitats socials de l'entorn en què exercisquen la seua activitat, per mitjà de l'afectació dels seus propis treballadors i treballadores a programes i projectes relacionats, directament o indirectament, amb l'acció voluntària.
3. Si les accions de les empreses i persones professionals autònomes que ho sol·liciten es trobaren incardinades dins d'un pla, programa o conveni determinat, la valoració es limitarà a la verificació de l'execució de les accions previstes en l'instrument de què es tracte, així com de la qualitat exigida.
Article 12. Memòria
Les empreses i persones professionals autònomes que opten a la Certificació de Ciutadania Corporativa han de presentar una memòria en els termes que s'establisca reglamentàriament.
Article 13. Procediment de verificació
Per a la verificació del compliment dels requisits necessaris per a accedir a la Certificació de Ciutadania Corporativa se seguirà el protocol d'avaluació que s'establisca reglamentàriament.
Article 14. Signes externs de la certificació
1. Reglamentàriament s'establirà un signe extern acreditatiu d'haver obtingut la certificació perquè puga ser exhibit en la seua publicitat i en els seus productes, locals, vehicles, comunicacions i documents per l'empresa o persona professional autònoma que haja rebut la certificació.
2. Per a mantindre la integritat i prestigi d'este signe extern, es protegirà legalment per mitjà del seu registre.
Article 15. Duració i revocació de la certificació
1. La certificació tindrà un període de vigència de dos anys, i podrà sol·licitar-se la renovació sotmetent-se de nou a avaluació.
2. La certificació podrà ser revocada per la conselleria que l'atorgue, quan l'empresa o persona professional autònoma beneficiària incomplisca els requisits pels quals se li va concedir la certificació, prèvia instrucció de l'oportú procediment, amb audiència de les persones interessades.
Article 16. Grandària de l'empresa
El procés de Certificació de Ciutadania Corporativa s'adaptarà a la grandària de les empreses que s'avaluen, distingint-se entre grans, mitjanes i xicotetes empreses. Igualment, s'adaptarà a la realitat de les persones professionals autònomes.
Article 17. Índex de Ciutadania Corporativa
A l'efecte d'informació i difusió de l'excel·lència en ciutadania corporativa, el Consell de Ciutadania Corporativa de la Comunitat Valenciana elaborarà anualment un índex de reconeixement d'aquelles empreses i persones professionals autònomes amb Certificació de Ciutadania Corporativa. L'elaboració de l'índex serà objecte de desplegament reglamentari.
TÍTOL III
Consell de Ciutadania Corporativa de la Comunitat Valenciana
Article 18. Creació i naturalesa
1. Es crea el Consell de Ciutadania Corporativa de la Comunitat Valenciana com a òrgan administratiu, sense personalitat jurídica, de naturalesa consultiva, adscrit a la conselleria competent en matèria de participació ciutadana.
2. El Consell de Ciutadania Corporativa de la Comunitat Valenciana és el punt de trobada dels agents socials, econòmics i administratius de la Comunitat Valenciana interessats en el desenrotllament de la cultura i la pràctica de la ciutadania corporativa i en el qual s'intercanvien idees, experiències i accions en ciutadania corporativa.
Article 19. Composició del Consell de Ciutadania Corporativa de la Comunitat Valenciana
1. El Consell de Ciutadania Corporativa de la Comunitat Valenciana estarà constituït per les persones que ostenten la presidència, la vicepresidència, la secretaria i les vocalies.
2. La presidència l'ostentarà el conseller o la consellera competent en matèria de participació ciutadana.
3. La vicepresidència es designarà per la presidència entre els i les vocals.
4. La secretaria serà designada per la presidència entre els i les vocals representants de les conselleries.
5. Els i les vocals es nomenaran per la presidència, en el nombre que es determine reglamentàriament, en representació de:
a) Les conselleries, amb rang mínim de director o directora general.
b) Les organitzacions empresarials més representatives.
c) Les organitzacions sindicals més representatives.
d) Les organitzacions del sector de l'economia social més representatives.
e) Les associacions de consumidors i usuaris.
f) El Consell de Cambres Oficials de Comerç, Indústria i Navegació de la Comunitat Valenciana.
g) Les entitats financeres valencianes.
h) Les fundacions i associacions que actuen en l'àmbit de la ciutadania corporativa.
i) La Federació Valenciana de Municipis i Províncies.
j) Les universitats públiques i privades de la Comunitat Valenciana.
k) El Consell Valencià del Voluntariat.
l) Les associacions veïnals.
6. Així mateix, podran ser vocals persones expertes en matèria de ciutadania corporativa.
7. La organització i el funcionament es regularà reglamentàriament.
Article 20. Funcions i competències del Consell de Ciutadania Corporativa de la Comunitat Valenciana
Les funcions i competències del Consell de Ciutadania Corporativa de la Comunitat Valenciana són les següents:
1. Elaborar estudis i informes sobre la implantació, reconeixement i difusió de la ciutadania corporativa.
2. Conéixer i informar sobre les polítiques públiques en matèria de ciutadania corporativa i -en particular- sobre plans, accions, formació, acords i convenis.
3. Elevar les propostes d'atorgament de les certificacions de Ciutadania Corporativa a les conselleries corresponents, segons l'àmbit competencial afectat.
4. Informar amb caràcter previ la revocació de la certificació.
5. Elaborar anualment un índex de reconeixement d'aquelles empreses i persones professionals autònomes amb Certificació de Ciutadania Corporativa
6. Servir de punt de trobada i relació entre els agents i interessats en la ciutadania corporativa.
7. Assessorar el Consell en matèria de ciutadania corporativa.
8. Aquelles altres funcions que se li assignen o encomanen reglamentàriament.
TÍTOL IV
Planificació
Article 21. Pla Valencià de Ciutadania Corportiva
El Consell, amb un informe previ del Consell de Ciutadania Corporativa de la Comunitat Valenciana, aprovarà el Pla Valencià de Ciutadania Corporativa, d'abast plurianual i de caràcter transversal.
Article 22. Contingut
1. El contingut del pla es referirà a la formació en ciutadania corporativa, a les accions en esta matèria i al foment de la seua implantació en els col·lectius, sectors i territoris afectats.
2. El Pla Valencià de Ciutadania Corporativa inclourà el diagnòstic de la situació, els objectius estratègics, les mesures generals que s'han de dur a terme i una memòria econòmica.
3. El Consell adoptarà les mesures necessàries per al compliment del Pla Valencià de Ciutadania Corporativa.
Article 23. Col·laboració en l'elaboració i implementació
Per a l'elaboració i la implementació del Pla Valencià de Ciutadania Corporativa es disposarà de la col·laboració, entre altres, de les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de la Comunitat Valenciana, col·legis professionals, organitzacions empresarials i sindicals més representatives i entitats de la Comunitat Valenciana que actuen en l'àmbit de la ciutadania corporativa.
TÍTOL V
Informació i reconeixement públic
de la ciutadania corporativa
Article 24. Reconeixement públic de la ciutadania corporativa
1. La Generalitat impulsarà, com a mesura de foment, el reconeixement públic de l'excel·lència en la ciutadania corporativa.
2. Només als efectes d'informació i anàlisi, la conselleria competent en matèria de participació ciutadana elaborarà anualment un informe del reconeixement i efectes de l'acreditació i difusió de l'excel·lència en ciutadania corporativa, amb la col·laboració d'aquelles empreses i persones professionals autònomes que hagen obtingut la certificació i que voluntàriament faciliten dades i se sotmeten a procediments d'avaluació reglamentàriament previstos a l'efecte. L'informe anual serà remés al Consell i a les entitats i organismes interessats.
Article 25. Distinció
Anualment s'atorgarà una distinció en reconeixement a l'acció social puntual de les empreses o persones professionals autònomes, que es regularà reglamentàriament.
Article 26. Informació sobre ciutadania corporativa
1. La Generalitat realitzarà campanyes informatives periòdiques dirigides al públic en general sobre la ciutadania corporativa, de la seua certificació i índex, així com d'altres aspectes rellevants. Estes campanyes es desplegaran sense perjudici de les iniciatives privades coincidents.
2. A més de les campanyes de difusió i informació i de les accions formatives, la Generalitat mantindrà constantment actualitzat en el seu portal electrònic un sistema complet d'informació i formació sobre ciutadania corporativa, d'accés i descàrrega gratuïtes.
3. Les empreses i persones professionals autònomes podran, utilitzant les certificacions i la informació proporcionada per la Generalitat, dur a terme la seua pròpia labor informativa quant a les seues activitats en matèria de ciutadania corporativa.
Article 27. Publicitat de l'excel·lència en ciutadania corporativa
1. Amb independència dels mitjans de difusió que les empreses i persones professionals autònomes utilitzen per a difondre el reconeixement de la seua excel·lència en ciutadania corporativa, la Generalitat durà a terme accions per a facilitar este reconeixement per mitjà de publicitat institucional.
2. Esta publicitat institucional no podrà referir-se a empreses o persones professionals autònomes concretes i nominalment identificades, sinó tan sols a la importància de la ciutadania corporativa per a l'interés general i el bé comú de la col·lectivitat.
3. S'exceptua de l'anterior, la publicitat institucional de l'atorgament anual de les certificacions de Ciutadania Corporativa, així com dels premis i distincions públics que es pogueren establir en este sentit.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queden derogades totes les disposicions que s'oposen a la present llei.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desplegament reglamentari
1. S'autoritza el Consell per a dictar les disposicions necessàries per al desplegament i aplicació de la present llei.
2. El desplegament reglamentari de la llei es durà a terme en el termini d'un any des de la seua entrada en vigor.
Segona. Entrada en vigor
La present llei entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Per tant, ordene que tots els ciutadans, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir esta llei.
València, 20 de novembre de 2009
El president de la Generalitat,
FRANCISCO CAMPS ORTIZ

linea
Mapa web