Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 2/2002, de 8 de gener, del Govern Valencià, pel qual es creen els Serveis d'Atenció i Informació al Pacient (SAIP). [2002/X245]

(DOGV núm. 4167 de 14.01.2002) Ref. Base de dades 0143/2002

DECRET 2/2002, de 8 de gener, del Govern Valencià, pel qual es creen els Serveis d'Atenció i Informació al Pacient (SAIP). [2002/X245]
L'article 43 de la Constitució espanyola reconeix el dret a la salut i la competència dels poders públics en l'organització dels serveis.
Els articles 9, 10, 40.13, 40.15, 40.16 i la disposició addicional segona de la Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, estableixen la necessitat d'adoptar criteris i sistemes d'informació que faciliten la relació dels pacients amb l'administració.
L'article 32 del Reial Decret 521/1987, de 15 d'abril, regula el servei d'atenció al pacient, atorgant-li funcions d'informació i tramitació de reclamacions.
La Llei 8/1987, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, estableix el compromís de dotar les Administracions Públiques de les vies necessàries per a intervenir mitjançant processos continuats en l'avaluació, control i millora de la qualitat assistencial sanitària i la creació del Servei d'Atenció a l'Usuari (SAU), que assumirà les funcions de coordinació del procés d'atenció a l'usuari.
El Pla d'Humanització de l'Atenció Sanitària a la Comunitat Valenciana té com un dels seus objectius fonamentals millorar el nivell de la informació i atenció dels pacients i pretén per a això fer un canvi en la cultura assistencial que siga capaç de donar una resposta cada vegada més pròxima als ciutadans i les seues necessitats.
Per a això, entre altres mesures, crea els Serveis d'Atenció i Informació al Pacient (SAIP).
Aquest nou servei comporta un canvi en el plantejament dels actuals SAU, dins de la política actual de la Conselleria de Sanitat més integradora dels diferents nivells assistencials i més compromesa amb el dret dels pacients a rebre la millor i més completa informació sobre l'atenció sanitària que reben.
Per tot això, a proposta del conseller de Sanitat i després de la deliberació del Govern Valencià, en la reunió del dia 8 de gener de 2002,
Decrete
Article 1. Definició
El Servei d'Atenció i Informació al Pacient (d'ara endavant, SAIP) és la unitat funcional responsable d'atendre i informar als ciutadans que utilitzen el sistema sanitari públic i tramitar els suggeriments, les queixes o les reclamacions que facen els ciutadans.
El SAIP vetlarà pel compliment dels drets i les obligacions dels pacients, facilitarà informació, tramitarà els assumptes que siguen de la seua competència proporcionant la documentació que es requerisca i col·laborarà amb la direcció del centre en les tasques orientades a millorar tant l'atenció al pacient com la percepció de la qualitat assistencial que rep.
Article 2. Estructura
El SAIP es constitueix com un servei integrat en l'Àrea de Salut, interconnectant i homogeneïtzant les activitats i criteris d'actuació de l'assistència sanitària i sociosanitària.
El SAIP, per a aconseguir els objectius d'eficàcia i eficiència, s'estructura jeràrquicament. Es crea per a això la figura del coordinador del SAIP d'Àrea.
El SAIP s'organitza en tres nivells d'actuació:
1. Unitat de Coordinació del SAIP d'Àrea.
2. Unitat Bàsica d'Atenció i Informació al Pacient.
3. Punts SAIP dels centres sanitaris.
Article 3. Dependència
El SAIP dependrà orgànicament de la Direcció General per a la Prestació Assistencial i funcionalment de la Direcció General per a l'Atenció al Pacient.
Article 4. Funcions
1. Captar les inquietuds dels pacients en matèria d'assistència sanitària i canalitzar-les cap als òrgans de decisió, per tal que la resposta sanitària siga cada vegada més pròxima i conforme a aquestes inquietuds i es referme la confiança dels ciutadans i es millore el nivell de la qualitat assistencial percebuda per ells.
2. Atendre i tramitar tots els suggeriments, les queixes i les reclamacions dels pacients o les persones directament interessades.
3. Col·laborar en la realització d'enquestes de qualitat percebuda pels pacients, així com en les tasques d'anàlisi i avaluació del sistema d'informació.
4. Informar i assessorar els pacients sobre les qüestions que demanen i que siguen de la seua competència.
5. Tutelar el compliment dels drets que els pacients tenen reconeguts per les Lleis.
6. Vetlar pel compliment de les obligacions que, en nom d'una major eficàcia i eficiència, tenen els pacients en relació amb els serveis i recursos del sistema sanitari.
7. Col·laborar amb la direcció del centre en totes les tasques encaminades a millorar la satisfacció dels pacients dins de l'àmbit de la seua competència.
8. Col·laborar amb la Direcció General per a la Prestació Assistencial en la integració de Programes d'Atenció Primària i Atenció Especialitzada, així com gestionar les iniciatives que en matèria d'atenció i informació al pacient emanen de la Direcció General per a l'Atenció al Pacient.
9. Qualsevol altra funció dirigida a millorar la satisfacció dels pacients i els seus familiars que li siga assignada per la Conselleria de Sanitat.
Article 5. Personal
– Unitat de Coordinació del SAIP d'Àrea: el seu responsable serà el coordinador del SAIP d'Àrea i serà l'encarregat de coordinar totes les accions de les unitats bàsiques dins d'una política integradora dels Programes d'Atenció Primària i Atenció Especialitzada.
El coordinador del SAIP d'Àrea haurà de ser un/a llicenciat/da en medicina i cirurgia. La provisió de la plaça serà mitjançant el sistema de lliure designació, a proposta de la Direcció General per a l'Atenció al Pacient.
– Unitat bàsica SAIP: és la responsable de portar a terme totes les funcions que aquest decret li confereix. La dirigeix el coordinador de la seua Àrea. El responsable d'aquesta Unitat serà la infermera en cap SAIP que, en tots els casos, haurà de ser una persona titulada en infermeria.
– Punt SAIP: el responsable portarà a terme tasques bàsiques d'atenció i informació al pacient. Podrà ser personal sanitari o no sanitari que tinga una formació específica en aquesta matèria.
A proposta del director de l'Àrea, director de l'hospital o gerent de l'Àrea, s'integrarà en el SAIP el personal d'Atenció Primària i Atenció Especialitzada que en l'actualitat treballe en l'atenció i informació al pacient.
Disposició transitòria
Les places que en l'actualitat es denominen infermera en cap SAU, passaran a denominar-se infermera en cap SAIP.
Disposició derogatòria
Queden derogades totes les normes d'igual o inferior rang que s'oposen o contradiguen el que estableix aquest decret.
Disposicions finals
Primera
La Conselleria de Sanitat dictarà les normes necessàries per al desenvolupament del present decret.
Segona
El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 8 de gener de 2002
El president de la Generalitat Valenciana,
EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO
El conseller de Sanitat,

linea
Mapa web