Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 4/2002, de 8 de gener, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana. [2002/X221]

(DOGV núm. 4167 de 14.01.2002) Ref. Base de dades 0145/2002

DECRET 4/2001, de 8 de gener, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament de desplegament de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana. [2002/X221]
La pèrdua parcial de vigència dels decrets 123/1986, de 20 d'octubre, del Consell, de Col·legis Valencians i Col·legis Professionals, i 17/1987, de 13 d'abril, del president de la Generalitat Valenciana, pel qual es regula el registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals, ocasionada per la Llei de la Generalitat Valenciana 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, alhora que el temps prudencial transcorregut des de l'aprovació i entrada en vigor d'aquella, han evidenciat la necessitat, conveniència i oportunitat de dictar-ne el reglament, amb la finalitat de desplegar alguns dels aspectes que la Llei regula, i també recollir i harmonitzar en un únic text els preceptes encara vigents d'aquells decrets i d'altres instruccions sobre els procediments relacionats amb la matèria.
No pot obviar-se, tampoc, la reordenació de competències operada al si del Govern Valencià des de l'entrada en vigor de l'esmentada Llei, per no recordar les produïdes des de la publicació dels susdits decrets 123/1986 i 17/1987, de les quals resulta que l'exercici de la competència corresponent als Col·legis Professionals està actualment atribuïda a la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques, en virtut del que disposa el Decret 7/2000, de 22 de maig, del president de la Generalitat Valenciana, pel qual s'assignen determinades competències.
Per tant, han quedat desfasades les remissions que aquestes normes legals i reglamentàries atribuïen a la Conselleria de Presidència, la qual cosa motiva la necessitat d'una adequació a l'actual distribució competencial.
Aquest decret, plasma els criteris que el Tribunal Constitucional i el Tribunal Suprem han manifestat, principalment, i concreta què s'ha d'entendre per professions col·legiades, acollint tant les que requereixen de titulació universitària per a l'exercici com, singularment, les que no, encara que ambdues categories coincideixen a gaudir d'una reserva d'activitat i, si és procedent, de creació per llei. Amb l'objectiu que qualsevol de les parts afectades – col·lectius professionals interessats, col·legis, consells i la pròpia Administració – puguen afrontar, amb una reforçada seguretat jurídica, el procés de la creació, modificació i dissolució dels col·legis i dels Consells Valencians de Col·legis Professionals, i articular els tràmits i els procediments necessaris.
Respecte als Consells Valencians, la Llei enuncia les majories necessàries per a la vàlida constitució dels Consells i l'adopció d'acords. Per això, aquest reglament plasma el sistema general de la llei, i dins del respecte a la proporcionalitat i majoria exigides, atorga autonomia als Consells per a determinar els òrgans, el nombre de membres i la representació dels col·legis en els òrgans del Consell.
Apuntats els seus aspectes bàsics en la Llei autonòmica, s'ha considerat oportú incidir en l'aspecte referent al règim jurídic de Col·legis i Consells, per establir els recursos d'alçada i de reposició, regulats en la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, i el referent al règim disciplinari, que haurà de subjectar-se als principis de la potestat sancionadora i del procediment sancionador de la legislació comuna per a les administracions públiques. També s'ha incorporat una minsa referència al règim de responsabilitat patrimonial, exigible en tant que corporacions de dret públic productores d'actes i resolucions subjectes a aquest dret.
Finalment, adapta a la llei i actualitza el règim i funcionament del registre de Col·legis Professionals i Consells Valencians.
En conseqüència, fent ús de l'autorització establerta en la disposició final primera de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, a proposta del conseller de Justícia i Administracions Públiques, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i després de la deliberació del Govern Valencià en la seua reunió del dia 8 de gener de 2001,
DECRETE
Article únic. Aprovació
S'aprova el Reglament de desenvolupament de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, el qual s'insereix com a annex a la present disposició.
DISPOSICIONS DEROGATÒRIES
Primera. Decret 17/1987, de 13 d'abril, del president de la Generalitat Valenciana
Queda derogat el Decret 17/1987, de 13 d'abril, del president de la Generalitat Valenciana, pel qual es regula el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals, i totes les normes de rang igual o inferior que s'hi oposen.
Segona. Decret 123/1986 de 20 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana
Queda derogat el Decret 123/1986, de 20 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, de Consells Valencians de Col·legis Professionals.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Normes de desplegament
La conselleria que tinga atribuïda la competència en matèria de Col·legis Professionals queda facultada per a dictar les normes de desplegament d'aquest reglament.
Segona. Entrada en vigor
Aquest Decret vigirà l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 8 de gener de 2002
El president de la Generalitat Valenciana,
EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO
El conseller de Justícia i Administracions Públiques,
CARLOS GONZÁLEZ CEPEDA
ANNEX
Capítol I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
Aquesta disposició té per objecte el desplegament reglamentari de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de Consells i Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana.
Article 2. Àmbit d'aplicació.
1. Els col·legis professionals l'àmbit territorial d'actuació dels quals se circumscriga exclusivament a tot o a part del territori de la Comunitat Autònoma Valenciana, sense perjudici de la legislació bàsica de l'Estat i de les lleis que regulen la referida professió, qualsevol que siga la seua naturalesa, es regiran per la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, per aquest reglament, pels seus estatuts i pels reglaments de règim interior.
2. Els Consells Valencians de Col·legis Professionals es regeixen també, sense perjudici de la legislació bàsica de l'Estat i de les lleis que regulen la professió referida, per les normes contingudes en la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, per aquest reglament, i també pels seus estatuts i reglaments de règim interior.
Article 3. Professions col·legiades
Són professions col·legiades, aquelles en què per concórrer raons d'interés públic, justifiquen la creació d'un col·legi professional que limite l'exercici lliure de la professió i, en particular, les que requereixen per al seu exercici estar en possessió d'estudis universitaris que habiliten per a l'exercici d'una professió concreta, ratificats pel títol oportú, certificat, diploma o llicència. També podran ser professions col·legiades aquelles l'activitat professional de les quals haja sigut sotmesa pel legislador a la intervenció administrativa i gaudeixen de reserva respecte de l'exercici de determinades activitats, i requereixen d'una capacitació oficial o titulació administrativa expressa per a ser exercides.
Article 4. Exercici de les professions col·legiades
1. Les professions col·legiades s'exerciran de conformitat amb el que estableix la legislació bàsica de l'Estat.
2. La lliure prestació de serveis professionals dels nacionals dels estats membres de la Unió Europea o d'altres països per als quals així s'haja establit, es regirà per la normativa comunitària i la legislació bàsica estatal.
3. Respecte als requisits per al seu exercici, respecte a la col·legiació o simple comunicació, s'atendrà, igualment, a allò establert per la legislació, sense perjudici de l'obligatorietat d'aportar els documents que acrediten la inscripció en el corresponent registre.
4. L'exercici de les professions col·legiades requerirà la incorporació al col·legi professional que corresponga en els termes que disposa l'article 3, apartat 2 de la Llei 2/1974, de 13 de febrer.
Capítol II
Col·legis professionals
Article 5. Finalitats
1. Són finalitats essencials dels col·legis professionals de la Comunitat Valenciana:
a) L'ordenació de la professió, dins del marc legal respectiu, en l'àmbit de la seua competència en benefici de la societat a la qual serveixen i dels interessos generals que els són propis.
b) Vigilar l'exercici de la professió, facilitar el coneixement i el compliment de les disposicions legals que afecten a cadascuna i fer complir l'ètica professional i les normes deontològiques que li siguen específicament pròpies, a més de vetlar per un nivell de qualitat adequat de les prestacions professionals dels col·legiats; per la qual cosa es promourà la formació i perfeccionament d'aquests.
c) La defensa dels interessos professionals dels col·legiats i la representació exclusiva de l'exercici de la professió.
2. A més dels anteriors, els estatuts dels col·legis professionals podran recollir altres diferents, congruents amb la protecció dels drets i interessos professionals dels col·legiats i del desenvolupament de la professió, sempre que no siguen contraris a la llei.
Article 6. Funcions
1. Per al compliment de les finalitats essencials, són funcions pròpies dels col·legis professionals:
a) Ordenar, en l'àmbit de la seua competència, l'activitat professional dels col·legiats; vetlar per l'ètica, la deontologia i la dignitat professional, i també pel respecte a la causa dels drets dels particulars que contracten els seus serveis, i exercir la potestat disciplinària en l'ordre professional i col·legial.
b) Procurar l'harmonia i col·laboració entre els col·legiats i les col·legiades, i impedir la competència deslleial entre aquests.
c) Exercir les accions que les lleis establisquen per a evitar l'intrusisme, sense perjudici de les actuacions d'inspecció i/o sanció a les quals són obligades les administracions públiques.
d) Intervenir en els procediments d'arbitratge, en aquells conflictes que per motius professionals se susciten entre col·legiats o en aquelles en què el col·legi siga designat per a administrar l'arbitratge, conforme l'article 10.a) de la Llei 36/1988, de 5 de desembre.
e) Sempre que no es vulnere la competència, encarregar-se del cobrament de les percepcions, remuneracions o honoraris professionals, quan el/la col·legiat/da ho sol·licite lliurement i expressament, en els casos en què el col·legi tinga creats els serveis adequats i en les condicions que es determinen en els estatuts de cada col·legi, els quals no hauran de referir-se a l'oferta de serveis i fixació de la remuneració.
f) Visar els treballs professionals dels col·legiats, quan així s'establisca expressament en els estatuts generals. El visat no comprendrà els honoraris ni les altres condicions contractuals, la determinació de les quals es deixa al lliure acord de les parts.
g) Organitzar cursos de formació i perfeccionament per als seus col·legiats, l'assistència del qual serà facultativa, i organitzar activitats i serveis comuns de caràcter professional, cultural, assistencial, de previsió i anàlegs que siguen d'interés per als col·legiats, sense perjudici de les competències que puguen derivar-se de la normativa estatal.
h) Exercir en el seu àmbit la representació i defensa de la professió davant de l'administració, institucions, tribunals, entitats i particulars, amb legitimació per a ser part en tots els litigis que afecten els interessos professionals.
i) Participar en els òrgans consultius de l'administració en la matèria de competència de cadascuna de les professions, quan aquella ho requerisca o resulte de les disposicions aplicables.
j) Exercir totes les funcions que els siguen encomanades per les administracions valencianes i col·laborar amb aquestes mitjançant la realització d'estudis, l'emissió d'informes, l'elaboració d'estadístiques i altres activitats relacionades amb les seues finalitats, tant si els són sol·licitades o quan ho acorden formular per iniciativa pròpia.
k) Col·laborar amb les universitats en l'elaboració dels plans d'estudi, sense menyscapte del principi d'autonomia universitària, i preparar la informació necessària per a facilitar l'accés a la vida professional dels nous col·legiats.
l) Aprovar els seus pressuposts, regular i fixar les quotes dels seus col·legiats.
m) Facilitar als tribunals, conforme a les lleis, la relació de col·legiats que per la seua preparació i experiència professional puguen ser requerits per a intervenir com a perits en els assumptes judicials o proposar-los a instància de l'autoritat judicial, i també emetre informes i dictàmens quan siguen requerits per qualsevol jutjat o tribunal.
n) Establir barems d'honoraris, els quals tindran un caràcter merament orientatiu.
o) Emetre informes i dictàmens, de caràcter no vinculant, en procediments judicials o administratius en què se susciten qüestions relatives als honoraris professionals.
p) Aprovar els seus estatuts i reglaments de règim interior.
q) Evacuar l'informe preceptiu sobre tots els projectes de normes del Govern Valencià que afecten la seua professió.
r) Totes les altres funcions que siguen beneficioses per als interessos professionals i que s'encaminen al compliment dels objectius col·legials, dins del marc de la legislació vigent.
2. Els estatuts dels col·legis, a mésa més de les funcions expressades, podran recollir-ne altres diferents tendents al compliment dels objectius col·legials.
3. Els col·legis professionals podran exercir, si és procedent, les funcions corresponents a competències que els hagen sigut legalment atribuïdes i l'exercici d'aquelles que assumiren per delegació de les administracions públiques. Les resolucions que impliquen l'exercici de potestats públiques dictades en virtut de delegació, quan siguen procedents, indicaran expressament aquesta circumstància i es consideraran dictades per l'òrgan que l'haguera realitzat.
Article 7. Relacions amb la Generalitat Valenciana
1. Els col·legis professionals, en tot el que es refereix als aspectes institucionals i corporatius considerats en aquesta llei, es relacionaran amb la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques del Govern Valencià.
2. Els col·legis professionals, en tot el que afecta als continguts de la professió, es relacionaran amb les conselleries de la Generalitat la competència de les quals tinga relació amb la professió respectiva.
Article 8. Creació
1. La creació de col·legis professionals amb àmbit d'actuació a la Comunitat Valenciana, sense perjudici de l'àmbit territorial dels ja existents, es farà mitjançant llei de la Generalitat, prèvia audiència dels col·legis professionals existents que puguen estar afectats.
2. No es pot constituir més d'un col·legi professional d'idèntica professió dins d'un mateix àmbit territorial.
3. Mitjançant llei de la Generalitat i amb respecte a les competències de l'Estat, podran crear-se en l'àmbit de la Comunitat Valenciana col·legis professionals per segregació d'altres d'àmbit superior al de la comunitat autònoma.
4. Els col·legis professionals tindran personalitat jurídica des de l'entrada en vigor de la norma que els haja creat, i capacitat d'obrar des de la constitució dels seus òrgans de govern.
Article 9. Petició de creació
1. El procediment de creació d'un nou Col·legi Professional s'iniciarà a petició dels professionals interessats.
2. – La petició, subscrita pels sol·licitants, haurà de contenir l' expressió del seu nom, cognoms, adreça i número de document nacional d'identitat; també una estimació objectiva del nombre de professionals que desenvolupen l'activitat en l'àmbit territorial del Col·legi que es pretén constituir.
3. La petició procedent d'una associació, agrupació o comissió gestora, haurà de presentar-se acompanyada de l'acord majoritari de la Junta General o de l'òrgan que tinga representació i competència suficient, certificat pel seu secretari i amb el vistiplau del president.
4. En qualsevol cas, els professionals interessats hauran d'ostentar, segons el cas, la titulació exigible, fins i tot per homologació o habilitació, o bé la mateixa capacitació oficial o llicència administrativa, per a l'exercici de la seua activitat professional.
5. Qualsevol que siga la forma amb què es formule la petició, aquesta haurà d'incorporar la denominació que es pretén donar al col·legi, el seu àmbit territorial, la titulació acadèmica o professional o, si és procedent, els requisits que exigeixen les lleis per als qui vulguen exercir la professió com a col·legiats, i una memòria en la qual s'haurà de motivar i justificar l'interés públic existent per a crear el col·legi professional que limite l'exercici lliure de la professió, i també la necessitat o conveniència de la creació del susdit Col·legi, o qualsevol altre punt d'interés.
6. Haurà de fer esment del Consell Valencià de la professió, en el cas que estiguera constituït. En el supòsit de creació per segregació d'altres d'àmbit superior de la Comunitat Valenciana, haurà de fer-se constar també el Consell General corresponent.
7. Totes les altres informacions que sigues importants per a la finalitat perseguida.
8. Haurà d'anar dirigida a la conselleria que tinga atribuïda la competència en matèria de col·legis professionals.
Article 10. Tramitació del procediment de creació
1. Una vegada que l'òrgan que tinga atribuït l'exercici de les funcions en matèria de col·legis professionals haja rebut la petició, la unitat administrativa competent revisarà la documentació presentada, i concedirà als peticionaris un termini d'un mes per a completar-la o esmenar les deficiències dels requisits exigibles.
L'òrgan competent podrà ampliar aquest termini a instància motivada dels proponents, pel mínim temps imprescindible perquè puguen realitzar-se els tràmits necessaris. En la instància hauran de raonar els motius i la duració de l'ampliació del termini sol·licitada.
2. A continuació la petició de creació serà sotmesa a informació pública, mitjançant la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana de la resolució dictada per l'òrgan competent en matèria de col·legis professionals, la qual haurà de recollir els punts més significatius dels previstos en l'apartat 5 de l'article anterior, en particular l'existència d'un interés públic en la creació del col·legi professional que limite l'exercici lliure de la professió, i concedirà un termini d'un mes per a la formulació d'al·legacions.
Igualment, aquesta petició serà traslladada a la conselleria o conselleries amb les quals tinga relació l'activitat professional del col·legi i al Consell Valencià, si n'hi ha, perquè informen en el mateix termini.
3. Rebuts els informes o transcorregut el termini per a la seua emissió, i valorades les al·legacions per la unitat administrativa gestora en matèria de col·legis professionals, sense perjudici de l'informe per part de l'Àrea Jurídica de la conselleria competent en la matèria, quan se sol·licite, s'iniciarà, si és procedent, el procediment d'elaboració de la disposició general corresponent.
Article 11. Creació per segregació d'altres d'àmbit superior a la Comunitat Valenciana.
Mitjançant llei de la Generalitat i respecte a les competències de l'Estat, podran crear-se en l'àmbit de la Comunitat Valenciana col·legis professionals per segregació d'altres d'àmbit superior al de la comunitat autònoma.
Article 12. Tramitació de la creació per segregació d'altres d'àmbit superior
Per a la tramitació de la creació en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, d'un col·legi professional per segregació d'altres d'àmbit superior al de la Comunitat Valenciana, tot respectant les competències de l'Estat, hom s'atendrà al que disposa l'article 10.
Sense perjudici d'això, simultàniament al període d'informació pública, la petició haurà de posar-se en coneixement del col·legi o col·legis respecte del qual es pretén la segregació, perquè formulen les al·legacions que estimen adequades en un termini no superior a un mes.
Article 13. Modificació de l'àmbit territorial o dissolució
1. La modificació de l'àmbit territorial dels col·legis per la unió o fusió de dos o més col·legis de la mateixa professió, o per l'absorció d'altres preexistents, sempre que ningú no ultrapasse l'àmbit de la Comunitat Valenciana, serà acordada pels col·legis afectats, de conformitat amb el que disposen els estatuts respectius i haurà d'obtenir l'aprovació, mitjançant decret, del Govern Valencià, amb l'informe previ del Consell Valencià de Col·legis Professionals respectiu.
2. La modificació de l'àmbit territorial de col·legis per segregació, a més de requerir l'acord corresponent del col·legi afectat, de conformitat amb el que estableixen els respectius estatuts, haurà de ser aprovada per decret del Govern Valencià, amb l'informe previ del Consell Valencià de Col·legis Professionals de la professió respectiva.
3. La dissolució d'un col·legi professional, excepte en els casos en què ho impose directament la llei, es durà a terme per acord d'aquest, en la forma establerta en els seus estatuts, i haurà de ser aprovada per llei de la Generalitat, amb l'informe previ del Consell Valencià de Col·legis Professionals competent.
Article 14. Tramitació de la modificació de l'àmbit territorial o dissolució
1. El procediment per a la modificació de l'àmbit territorial dels col·legis de la mateixa professió o la seua dissolució voluntària, regulades en l'article 8 de l'esmentada Llei 6/1997, s'iniciarà a sol·licitud d'aquests, segons el que estableix l'article 9 d'aquest reglament.
Una vegada rebuda la corresponent sol·licitud en l'òrgan competent que tinga atribuït l'exercici de les funcions en matèria de col·legis professionals, la unitat administrativa competent revisarà la documentació presentada i, en cas de no ajustar-se a allò exigit, concedirà als proponents el termini d'un mes per a completar-la o esmenar les deficiències constatades. Aquest òrgan podrà ampliar dit termini a instància motivada dels proponents, pel mínimm temps imprescindible perquè puguen realitzar els tràmits necessaris. En qualsevol cas, en la instància hauran de raonar-se els motius i la duració de l'ampliació del termini sol·licitat.
2. La sol·licitud de modificació de l'àmbit territorial o dissolució serà comunicada als col·legis existents. Aquesta comunicació haurà de contenir els punts més significatius dels assenyalats en l'apartat 5 de l'article 9, i es concedirà un termini d'un mes per a la formulació d'al·legacions.
Igualment, aquesta comunicació serà traslladada a la conselleria o conselleries amb les quals tinga relació l'activitat professional del col·legi, i al Consell Valencià o Consells respectius, si els hi ha, perquè informen en el mateix termini.
Rebuts els informes o transcorregut el termini per a la seua emissió i valorades les al·legacions per la unitat administrativa gestora en matèria de col·legis professionals, sense perjudici de l'informe de l'Àrea Jurídica de la Conselleria competent en la matèria, en cas de sol·licitar-se, s'iniciarà el procediment d'elaboració de la disposició general corresponent.
3. Serà d'aplicació el procediment dels apartats 1 i 2 anteriors per a la dissolució d'un col·legi professional per acord d'aquest.
4. La dissolució forçosa, com a conseqüència de Llei o sentència ferma, s'efectuarà en els termes previstos en aquestes i, si és procedent, en les previsions reglamentàries, en aquest cas no caldrà l'informe del Consell Valencià.
Article 15. Modificació de l'àmbit territorial de col·legis de distinta professió
La modificació de l'àmbit territorial dels col·legis, per la unió o fusió de dos o més de distinta professió, es realitzarà mitjançant llei de la Generalitat, amb l'informe previ dels Consells Valencians de Col·legis Professionals de les professions respectives.
Article 16. Tramitació de la modificació de l'àmbit territorial de col·legis de distinta professió
El procediment per a la modificació de l'àmbit de col·legis professionals de distinta professió s'adequarà al contingut dels apartats 1 i 2 de l'article 14.
Article 17. Denominació
Un col·legi professional no podrà tenir una denominació coincident, semblant o que induïsca a confusió respecte d'un altre anteriorment existent, o que siga susceptible de dur a error respecte als professionals integrats en el col·legi.
Article 18. Canvi de denominació
El canvi de denominació d'un col·legi requerirà l'acord previ d'aquest, l'informe del Consell Valencià de Col·legis corresponent i haurà de ser aprovat mitjançant decret del Govern Valencià.
Article 19.Tramitació del canvi de denominació
1. El procediment per al canvi de denominació d'un col·legi, s'iniciarà a sol·licitud del col·legi davant de la Conselleria que tinga les competències en matèria de col·legis, a la qual s'acompanyarà l'acord previ adoptat amb els requisits que pogueren exigir els seus estatuts.
Rebuda la corresponent sol·licitud en l'òrgan directiu que tinga atribuït l'exercici de les funcions en matèria de col·legis professionals, la unitat administrativa corresponent revisarà la documentació presentada, i concedirà als proponents el termini d'un mes per a completar-la o esmenar les deficiències dels requisits exigibles, si és procedent.
2. Es comunicarà el contingut de la petició a la conselleria o conselleries amb què guarde relació l'activitat professional del col·legi, i al Consell o Consells Valencià respectius, si existiren. Aquesta comunicació haurà de contenir els punts establerts entre els assenyalats en l'apartat 5 de l'article 9, i es concedirà un termini d'un mes per a l'emissió de l'informe.
3. Rebuts els informes o transcorregut el termini per a la seua emissió, i valorades les al·legacions per la unitat administrativa gestora en matèria de col·legis professionals, sense perjudici de l'informe de l'Àrea Jurídica de la conselleria competent en aquesta matèria, si es sol·licitara, s'iniciarà, si és procedent, el procediment d'elaboració de la disposició general que corresponga.
Article 20. Estatuts
1. Els col·legis professionals aprovaran els seus estatuts de forma autònoma, sense més limitacions que les imposades per la Constitució, l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i la resta de l'ordenament jurídic.
2. L'estructura interna i el funcionament dels col·legis professionals hauran de ser democràtics, principi que haurà de respectar-se i expressar-se en els respectius estatuts.
Article 21. Control de legalitat dels estatuts
Sense perjudici de la competència dels col·legis per a l'aprovació dels seus estatuts, la conselleria competent en aquesta matèria practicarà el control de legalitat dels estatuts.
Article 22. Contingut dels estatuts
1. Els estatuts dels col·legis contindran necessàriament les determinacions següents:
a) Denominació, domicili i àmbit territorial, seu i delegacions, si cal, del col·legi.
b) Requisits per a l'adquisició, denegació i pèrdua de la condició de col·legiats i les seues classes.
c) Drets i deures dels col·legiats.
d) Denominació, composició i forma d'elecció dels òrgans de govern, les seues funcions, i també els requisits per a formar part d'aquests, les causes i procediments per a la remoció dels seus titulars, i les garanties per a l'admissió del vot per correu.
e) La convocatòria, la constitució i el funcionament de les juntes o assemblees generals i la resta d'òrgans de govern, tenint en compte els supòsits en què es puguen produir vacants de més de la meitat dels seus membres, i la forma d'adoptar, en qualsevol cas, els seus acords, i també les competències de cada òrgan de govern.
f) El règim econòmic i la forma de control de les despeses.
g) Tipificació de les infraccions i sancions en què puguen incórrer els col·legiats, i també el procediment disciplinari i els òrgans competents per a la seua aplicació.
h) El règim dels recursos dels col·legiats contra les resolucions dels col·legis.
i) Procediment a seguir en els processos de fusió, absorció i dissolució.
2. Els estatuts dels col·legis professionals podran recollir tots els altres aspectes que es consideren convenients per a la regulació de l'organització i funcionament.
Article 23. Òrgans de govern
Sense perjudici dels altres òrgans que els estatuts contemplen, els col·legis professionals hauran de comptar amb una assemblea general, una junta directiva o de govern o un òrgan equivalent i un degà, síndic, president o càrrec equivalent.
Article 24. L'assemblea general
1. Els col·legis tindran una assemblea general on es forma i expressa la màxima voluntat de la corporació. Com a òrgan suprem integrat per tots els col·legiats, és l'encarregat de decidir sobre els assumptes de major transcendència en la vida col·legial, segons els estatuts, amb caràcter deliberant i decisori.
2. Podrà reunir-se en sessió ordinària o en sessió extraordinària. Es reunirà en sessió ordinària com a mínim una vegada a l'any.
Les sessions extraordinàries seran convocades a iniciativa de la junta directiva, del degà o a sol·licitud dels col·legiats. En aquest últim cas la sol·licitud haurà de ser subscrita per un terç dels col·legiats, tret que els estatuts col·legials determinen altres majories.
3. En l'assemblea general s'aprovaran els pressuposts anuals i la dació de comptes, es podran tractar assumptes propis de la seua competència com la moció de censura, la modificació dels seus règims de govern i allò que li siga sotmés per la junta directiva o de govern.
Article 25. La junta directiva, de govern o semblant
Com a òrgan col·legiat hi haurà una junta directiva, junta de govern o òrgan equivalent, elegida pels col·legiats amb dret a vot, en elecció lliure directa i secreta, subjecte a la periodicitat i condicions que determinen els estatuts.
Les seues funcions seran la representació general amb respecte a la voluntat expressada per l'assemblea general, la direcció, l'administració i la gestió ordinària del col·legi.
Article 26. El degà, president, síndic o equivalent
La representació institucional del col·legi correspon al degà, president, síndic o càrrec equivalent, amb atribució de les facultats que resulten dels respectius estatuts.
Article 27. Règim i funcionament dels òrgans col·legiats
Respecte al règim i funcionament dels òrgans col·legiats dels col·legis, hom s'atendrà a allò expressament previst en els seus estatuts, i quan aquests no continguen cap previsió, seran d'aplicació les normes de funcionament dels òrgans col·legiats, previstes en el capítol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Article 28. Comunicacions a l'administració del Govern Valencià
1. La comunicació dels estatuts, reglaments de règim interior i les seues modificacions, per al control de legalitat i inscripció en el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals, haurà d'efectuar-se a la conselleria que tinga les competències sobre la matèria, dins del termini d'un mes.
Posteriorment, seran inscrits en el Registre de Col·legis i publicats en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
2. Després de la primera o successives eleccions, també hauran de posar en coneixement d'aquesta conselleria i de les que es relacionen per raó de la professió, els noms dels membres electes dels òrgans de govern de dites corporacions, i també qualsevol modificació que es produïsca de la situació anteriorment comunicada, en el termini màxim d'un mes des de l'elecció, reelecció o substitució dels membres.
Article 29. Comunicacions al respectiu Consell
Llevat que l'estatut del respectiu Consell Valencià determine un altre termini menor, els Col·legis Professionals hauran de comunicar al Consell Valencià respectiu les modificacions dels seus estatuts i reglamentàries, i aquelles referents a la composició dels seus òrgans de govern, en el termini màxim d'un mes des que van ser adoptades o resultaren elegits o substituïts els membres, respectivament.
Article 30. Drets dels col·legiats
1. Els drets dels col·legiats hauran d'arreplegar-se en els estatuts corresponents.
2. Qui posseïsca la titulació acadèmica o professional, o reunisca els requisits que exigisquen les lleis, tindrà dret a ser admés en el col·legi professional corresponent, en els termes que establisquen els respectius estatuts.
3. La pertinença a un col·legi no afecta els drets de sindicació i associació.
4. La participació dels col·legiats en l'organització i funcionament dels col·legis es desenvoluparà, com a mínim, a través de les vies següents:
a) El dret de sufragi actiu i passiu per a l'elecció dels membres als òrgans de govern, d'acord amb els estatuts.
b) El dret a promoure actuacions dels òrgans de govern mitjançant iniciatives formulades en els termes estatutaris.
c) El dret a crear agrupacions representatives d'interessos específics al si dels col·legis, amb sotmetiment en tot cas als òrgans de govern d'aquests.
d) El dret a remoure als titulars dels òrgans de govern mitjançant una votació de censura, la qual serà regulada pels estatuts.
Article 31. Deures dels col·legiats
1. A més dels que aprove cada col·legi professional, els estatuts dels col·legis professionals hauran d'arreplegar els deures següents:
a) Incorporar-se al col·legi en les condicions que estiguen establides per la legislació.
b) Respectar en l'exercici de les seues activitats professionals l'ètica i dignitat professional i les normes deontològiques.
c) Abstenir-se de la realització d'actes que comporten competència deslleial o que intenten restringir la lliure competència.
d) Contribuir al manteniment de les despeses o serveis del col·legi professional, mitjançant el pagament de les quotes que, si és procedent, s'aproven.
e) Comunicar als col·legis distints al de la seua inscripció les actuacions que hagen de realitzar en l'àmbit d'aquells, quan així ho establisquen els estatuts generals o, si és procedent, els autonòmics.
f) Prestar els seus serveis professionals amb l'adequat nivell de qualitat.
2. Respecte al deure de col·legiació, els col·legis professionals estan facultats per a verificar i, si és procedent, exigir el compliment d'aquest.
Capítol III
Consells Valencians de Col·legis Professionals
Article 32. Concepte
Els consells valencians de col·legis professionals són corporacions de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia i plena capacitat d'actuar per a l'èxit dels seus fins, dins del marc de la legislació vigent.
Article 33. Condició
1. Quan en el territori de la Comunitat Valenciana es constituïsquen o existisquen dos o més col·legis professionals de la mateixa professió, aquests constituiran un consell valencià de col·legis professionals, en el qual s'hauran d'integrar tots els col·legis professionals del territori de la Comunitat Valenciana de la mateixa professió.
2. Gaudiran de la condició de Consell Valencià de Col·legis Professionals aquelles corporacions l'àmbit territorial de les quals s'estenga a la totalitat de la Comunitat Valenciana i que, mitjançant l'acord de dos o més col·legis professionals de la mateixa professió o l'acció subsidiària de l'administració, prevista en l'article 14.4 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, siguen constituïts per Decret del Govern Valencià.
3. Els col·legis professionals únics amb àmbit d'actuació territorial a la Comunitat Valenciana, i mentre mantinguen aquesta condició, assumiran les funcions atribuïdes per aquesta llei als consells valencians de col·legis professionals, en allò que els siga d'aplicació.
Article 34. Finalitats dels Consells Valencians de Col·legis Professionals
Les finalitats dels Consells Valencians de Col·legis Professionals són:
a) La coordinació dels col·legis professionals que els integren i la representació de la professió en qüestions d'àmbit autonòmic i en aquelles que els seus estatuts o els propis col·legis els atorguen, tot això sense perjudici de la necessària autonomia de cada col·legi.
b) Relacionar-se, en nom dels col·legis que els integren, amb les institucions de la Generalitat, en particular amb el Govern Valencià, a fi de facilitar la mútua col·laboració i enteniment per a la millor satisfacció dels interessos socials i professionals la defensa de la qual tenen respectivament encomanada.
c) Els que, en desenvolupament dels seus estatuts generals i reglaments, i d'acord amb la llei, s'establisquen.
Article 35. Funcions dels Consells Valencians de Col·legis Professionals.
Els consells valencians de col·legis professionals tenen les funcions següents:
a) Elaborar, aprovar i modificar els seus estatuts i reglaments de règim interior, tot això sense perjudici del que disposa la legislació bàsica de l'Estat en matèria de col·legis professionals.
b) Resoldre en via administrativa els recursos que s'interposen contra els actes i acords dels col·legis.
c) Aprovar els pressuposts, regular i fixar, equitativament, la participació dels col·legis en les despeses del consell.
d) Informar amb caràcter preceptiu i no vinculant sobre tots els projectes de normes del Govern Valencià que afecten els col·legis professionals o a la professió.
e) Fomentar, crear i organitzar institucions, serveis i activitats que, sempre en relació amb la professió respectiva, tinguen per objecte la promoció cultural, l'assistència social i sanitària, la cooperació i el mutualisme, el foment de l'ocupació i altres actuacions pertinents, i també establir els concerts o acords més apropiats en aquest sentit amb l'administració i les institucions o entitats que corresponga.
f) Subscriure convenis amb l'administració de la Generalitat.
g) Dirimir els conflictes que puguen suscitar-se entre els col·legis, sense perjudici de l'ulterior recurs contenciós administratiu.
h) Elaborar les normes deontològiques comunes a la professió respectiva.
i) Les altres atribuïdes per la llei o pels seus estatuts.
Article 36. Constitució de Consell Valencià
1. Haurà de constituir-se el corresponent Consell Valencià de Col·legis Professionals a iniciativa de les juntes de govern o directives dels col·legis professionals reconeguts per la Generalitat Valenciana que complisquen els requisits establerts.
2. Si la falta d'acord dels col·legis professionals afectats donara lloc a l'acció subsidiària de l'administració del Govern Valencià recollida en l'article 14.4 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, la iniciativa d'ofici per a la constitució dels Consells Valencians s'adoptarà per l'òrgan competent en matèria de col·legis.
3. Els Consells Valencians de Col·legis Professionals integraran tots els col·legis professionals del territori de la Comunitat Valenciana de la mateixa professió.
Article 37. Proposta de constitució
1. Per a formular la sol·licitud de constitució d'un Consell serà suficient amb l'acord exprés de dos col·legis professionals en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, i s'acreditarà l'adopció de l'acord mitjançant el certificat del secretari de cadascun dels col·legis, amb el vistiplau dels presidents respectius.
2. Si algun col·legi professional de la mateixa professió mostrara la seua disconformitat amb la sol·licitud presentada en els termes previstos en el paràgraf anterior, de conformitat amb el que disposa l'article 14.1 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, estarà obligat a integrar-se en el Consell Valencià de la professió que es constituïsca.
Article 38. Tràmit a proposta de col·legis
1. Rebuda la sol·licitud de constitució de Consell Valencià en l'òrgan que tinga atribuït l'exercici de les funcions en matèria de col·legis professionals, la unitat administrativa corresponent revisarà la documentació corresponent als acords col·legials referits en l'article anterior, a la personalitat dels col·legis i dels seus representants, i de tots els documents que li presentaren, i es concedirà als proponents el termini d'un mes per a completar-la o esmenar les deficiències dels requisits exigibles.
2. Es podrà ampliar el dit termini a instància motivada de qualsevol dels col·legis proponents, per un termini mínim imprescindible perquè puguen realitzar els tràmits necessaris. En qualsevol cas, en la instància hauran de justificar-se les raons i duració de l'ampliació del termini.
3. El contingut de la petició es comunicarà a la conselleria o conselleries amb què tinguen relació l'activitat professional dels col·legis i a altres Consells Valencians o col·legis professionals que puguen resultar interessats, perquè informen o presenten al·legacions en el termini d'un mes.
4. Rebuts els informes o transcorregut el termini per a la seua emissió, i valorades les al·legacions per la unitat administrativa gestora en matèria de col·legis professionals, sense perjudici de l'informe de l'Àrea Jurídica de la conselleria competent en la matèria, si es sol·licitara, s'iniciarà, quan siga procedent, el procediment d'elaboració de la disposició general que corresponga.
Article 39. Tràmit per a la constitució d'ofici
1. Exercida la iniciativa subsidiària de l'article 14.4 de la Llei 6/1997, de 4 de desembre, correspondrà al mateix òrgan i unitat administrativa assenyalats en l'article precedent efectuar el preceptiu requeriment als col·legis professionals corresponents, per a l'atenció del qual atorgarà un termini màxim de tres mesos.
2. Transcorregut aquest termini sense que haja obtingut resposta o l'efectuada no és prou per a permetre la correcta continuació del procediment, formularà un nou requeriment el qual haurà de ser atés en el termini màxim d'un mes. Aquest podrà ser ampliat, prèvia petició expressa i raonada d'algun dels col·legis interessats, per l'òrgan si estima la pertinència de circumstàncies concurrents, sense que l'ampliació puga ser superior a un mes. Contra l'acord que resolga l'ampliació de terminis, el qual haurà de ser notificat als col·legis interessats, no cabrà interposar cap recurs.
3. Si aquests dos requeriments foren desatesos o insuficientment atesos per al fi perseguit, es presumirà deliberada, sistemàtica i obstruccionista la falta d'acord dels col·legis professionals afectats, i l'òrgan procedirà a la redacció provisional dels estatuts per a la seua aprovació i constitució del Consell pel Govern Valencià.
Article 40. Dissolució d'un Consell Valencià de Col·legis Professionals
La dissolució d'un Consell Valencià de Col·legis Professionals únicament podrà produir-se quan es cree un Col·legi Professional únic de la respectiva professió, per a tot l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, el qual succeirà aquell en tots els seus drets i obligacions. Aquesta dissolució requerirà l' aprovació mitjançant Decret del Govern Valencià.
Article 41. Tràmit de la dissolució d'un Consell Valencià de Col·legis Professionals
1. Quan concórrega la circumstància prevista en l'article anterior per a la dissolució d'un Consell Valencià, la unitat administrativa gestora en matèria de col·legis professionals, sol·licitarà informe de la conselleria o les conselleries amb què tinga relació per l'activitat professional del col·legi, el qual haurà d'evacuar-se en el termini d'un mes.
2. Rebuts els informes o transcorregut el termini per a la seua emissió, i valorats per la unitat administrativa gestora en matèria de col·legis professionals, sense perjudici de l'informe de l'Àrea Jurídica de la conselleria competent en la matèria, si així se sol·licitara, s'iniciarà, el procediment d'elaboració de la disposició general que corresponga.
Article 42.Estatuts
1. Els estatuts dels Consells Valencians hauran de contenir com a mínim les determinacions següents:
a) La determinació dels òrgans de govern de forma que els diferents col·lectius d'activitat professional puguen adaptar-los a la seua realitat sociològica.
b) La composició dels òrgans de govern, els quals hauran de respectar, en qualsevol cas, el criteri de proporcionalitat, en funció del nombre de col·legiats de cada col·legi integrant.
c) El nombre i la forma d'elegir els seus components que, en tot cas, seran representants dels col·legis davant del Consell, elegits democràticament.
d) Els requisits per a ser elegit membre dels òrgans de govern del Consell Valencià i si és procedent, les causes que ho impedisquen.
e) Les causes i procediment per a la seua remoció.
f) El règim de competències i funcionament, el qual s'haurà d'ajustar, en tot cas, a les normes següents:
– La màxima direcció del Consell correspondrà a la junta directiva o de govern o ple, qualsevol que siga la denominació, la qual es reunirà, com a mínim, una vegada a l'any.
– El president ostentarà la representació del Consell, acordarà la convocatòria de les sessions ordinàries i extraordinàries que es convoquen segons els requisits establerts en els estatuts i visarà les actes i certificats dels acords de la junta.
– Al secretari del Consell li correspondrà redactar i autoritzar les actes de les sessions i expedir els certificats dels acords aprovats.
g) La periodicitat que haja d'observar el règim de reunions ordinàries de cada òrgan col·legiat, adequada a la seua naturalesa i a les funcions que tinga atribuïdes.
h) El règim econòmic del Consell.
i) Tipificació de les infraccions, el procediment disciplinari, les sancions que puguen correspondre i els òrgans competents per a la seua aplicació.
2. L'aprovació dels estatuts del Consell s'efectuarà conforme a les previsions establertes en aquests, i s'hauran d'observar, com a mínim, les majories que s'estableixen en aquest reglament.
3. Sense perjudici de la seua aprovació pels respectius Consells, l'òrgan competent practicarà el control de legalitat sobre els estatuts d'aquests.
Article 43. Comissió redactora dels estatuts
1. Per a la redacció dels estatuts del Consell Valencià, podrà crear-se una comissió redactora, en la qual, si no hi ha acord dels col·legis respecte al nombre dels seus representants que han d'integrar-la, les juntes de govern o directives de cada col·legi designaran un nombre de representants proporcional al nombre de col·legiats, elegits entre els membres d'aquestes. Un dels representants serà necessàriament el respectiu president o degà.
2. Els acords d'aquesta Comissió redactora, s'adoptaran per majoria dels seus membres, i s'exigirà, a més, per a la seua validesa el vot favorable com a mínim de la quarta part dels col·legis presents, qualsevol que siga el nombre de col·legiats que puguen representar.
Article 44. Òrgans de govern
Entre els òrgans de govern, unipersonals i col·legiats, fixats en els estatuts de cada Consell Valencià de Col·legis Professionals, hauran d'existir, preceptivament, un màxim òrgan de govern, un president i un secretari, amb aquestes denominacions o semblants. No caldrà el nomenament de president i secretari diferenciats si ja existiren, amb les funcions pròpies i habituals d'aquests òrgans unipersonals, en l'òrgan col·legiat al qual corresponga la màxima direcció del Consell.
Article 45. L'òrgan de màxima direcció dels Consells
1. Els representants de cada col·legi en l'òrgan de màxima direcció del respectiu Consell Valencià seran elegits per la junta de govern o directiva col·legial entre els seus membres.
2. El nombre de representants de cada col·legi en aquest òrgan màxim del Consell, haurà de respectar el criteri de proporcionalitat respecte del nombre de col·legiats.
3. En qualsevol cas, la composició de l'òrgan de màxima direcció del Consell Valencià haurà d'integrar, com a mínim, al president o degà i un altre membre més de cadascun dels col·legis que el composen.
4. Per al còmput dels col·legiats, l'òrgan o òrgans competents de cada col·legi professional expediran els certificats oportuns sobre el nombre de col·legiats de dret, excloent-hi les baixes i qualssevol altres casos que hagen de ser-ho, de conformitat amb el que preveuen els estatuts o la legislació.
Article 46. Constitució de l'òrgan de màxima direcció dels Consells
Per a la constitució vàlida del Consell hauran d'estar presents com a mínim la majoria dels col·legis representats, i a cada col·legi li correspondrà un nombre de vots proporcional al nombre dels seus col·legiats.
Article 47. Adopció d'acords
1. Per a adoptar acords els òrgans col·legiats dels Consells Valencians hauran d'estar vàlidament constituïts, en els termes previstos en l'article anterior.
2. Els acords que hagen de ser adoptats per l'òrgan de màxima direcció del Consell hauran de ser aprovats per a la seua validesa, pel vot favorable de com a mínim la quarta part dels col·legis presents, qualsevol que siga el nombre de col·legiats que puguen representar.
3. Respectant les anteriors majories, els estatuts podran preveure altres majories superiors per a aprovar els acords que així es considere, en particular els relatius als acords que suposen l'aprovació o modificació dels estatuts, la remoció de membres no apreciable directament per l'òrgan de govern que tinga atribuïda aquesta facultat, la dissolució anticipada de l'òrgan de màxima direcció del Consell, o una altra causa automàtica preestablerta en els estatuts.
Article 48. Condició de membre dels òrgans de govern
Podrà ser elegit membre dels òrgans de govern del Consell Valencià corresponent qualsevol dels col·legiats dels col·legis professionals que el composen, sempre que no estiguera inhabilitat o sotmés a alguna de les causes que ho impedisca entre les que expressament estiguen recollides en els estatuts del col·legi o del Consell respectiu.
Article 49. Elecció dels membres dels òrgans de govern
L'elecció dels membres dels òrgans de govern es produirà conforme al que estableixen els estatuts del Consell o del col·legi professional.
Article 50. Pèrdua de la condició de membre dels òrgans de govern
Sense perjudici d'altres causes que puguen establir-se en els estatuts, la pèrdua de la condició de membre del Consell, es produirà en tot cas, per les causes següents:
a) La dimissió o renuncia voluntària.
b) L'expiració del període del mandat o representació.
c) La inhabilitació per a l'exercici de la professió o del càrrec.
d) La pèrdua de la condició de membre del col·legi.
e) Altres motius de remoció que puguen establir-se en els estatuts.
Excepte en el cas de renúncia voluntària manifestada per escrit, la qual podrà ser apreciada directament per l'òrgan al qual els estatuts atribuïsquen aquesta comesa, per a la remoció de qualsevol dels membres dels òrgans dels Consells serà necessària l'audiència i participació de la persona interessada en el procediment escrit i contradictori que haurà de seguir-se a l'efecte.
Article 51. Denegació de la constitució o dissolució
La resolució per la qual es denegue la sol·licitud de constitució o dissolució d'un Consell Valencià, esgota la via administrativa, i podrà ser recorreguda potestativament en reposició o ser directament impugnada davant la jurisdicció contenciosa administrativa.
Article 52. Règim econòmic
Els recursos econòmics dels Consells seran els establerts en els seus estatuts.
Els Consells aprovaran anualment el pressupost de l'exercici següent, en l'últim trimestre de l'exercici anterior, i la liquidació del pressupost de l'exercici anterior en el primer trimestre de l'any següent.
Article 53. Relacions entre els Consells Valencians i els Consells Generals
Sense perjudici de l'exclusiva competència que correspon als Consells Valencians de Col·legis Professionals en les matèries regulades en la Llei 6/1997, de 4 de desembre, la seua representació en els Consells Generals dels Col·legis s'articularà conforme a les normes i estatuts d'aquests últims.
Capítol IV
Règim de responsabilitat jurídica, disciplinària i patrimonial
dels Col·legis Professionals i Consells Valencians
de Col·legis Professionals.
Article 54. Règim jurídic
L'activitat dels col·legis professionals i els Consells Valencians es regeix pel dret privat. Com a corporacions de dret públic, els seus actes quedaran subjectes al dret administratiu en tant que exercisquen potestats públiques que tinguen encomanades.
Article 55. Règim general de recursos
1. Tots els actes i resolucions dels col·legis professionals i dels consells valencians de col·legis professionals que estiguen subjectes al dret administratiu són susceptibles dels recursos establerts legalment en la via administrativa.
2. Contra les resolucions d'aquests recursos que esgoten la via administrativa, i també contra els actes i resolucions dels consells valencians de col·legis professionals, si és procedent, es podrà recórrer davant la jurisdicció contenciosa administrativa.
Article 56. Recursos contra actes i resolucions dels col·legis professionals
Els actes i resolucions dels col·legis professionals subjectes al dret administratiu, que no esgoten la via administrativa, podran ser objecte del recurs d'alçada davant del corresponent Consell Valencià.
No procedirà la interposició de recursos contra les resolucions dictades en virtut de les facultats exercides per delegació, quan impliquen l'exercici de potestats públiques a què fa referència l'apartat 3 de l'article 6.
Article 57. Recursos contra actes i resolucions dels col·legis professionals únics
Els actes i les resolucions, subjectes al dret administratiu, de col·legis professionals únics amb àmbit d'actuació territorial a la Comunitat Valenciana, mentre mantinguen la aquesta condició, esgoten la via administrativa, i poden ser impugnats directament davant de la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que siguen susceptibles del potestatiu recurs de reposició.
Article 58. Recursos contra actes i resolucions dels Consells Valencians
Els actes i resolucions dels Consells Valencians de Col·legis Professionals, subjectes al dret administratiu, esgoten la via administrativa, i poden ser impugnats directament davant la jurisdicció contenciosa administrativa, sense perjudici que siguen susceptibles del potestatiu recurs de reposició.
Article 59. Recurs contenciós administratiu
Contra la resolució, expressa o presumpta, dels recursos interposats contra els actes i resolucions dels Col·legis Professionals i dels Consells Valencià de Col·legis Professionals de la Comunitat Valenciana, subjectes al dret administratiu, podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, en els termes, terminis i condicions establerts en la legislació reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa.
Article 60. Infraccions i sancions
1. Es considera infracció la vulneració de les normes deontològiques de la professió i la de les normes col·legials. Els estatuts de cada professió o Consell Valencià especificaran les infraccions, de conformitat amb el que disposa la Llei, i seran classificades com de molt greus, greus o lleus.
2. Els estatuts recolliran les sancions aplicables a les infraccions tipificades de conformitat amb la Llei.
3. La suspensió de la condició de col·legiat per un termini superior a un any sense excedir de tres anys, o l'expulsió, només podrà ser acordada per la comissió d'una falta molt greu.
4. Les sancions que s'imposen hauran de guardar proporció amb les infraccions comeses.
5. Els terminis de prescripció de les infraccions i de les sancions hauran d'establir-se en els estatuts. Si aquests no els fixaren, les infraccions molt greus prescriuran als tres anys, les greus als dos anys i les lleus als sis mesos. Les sancions imposades per faltes molt greus prescriuran als tres anys, les imposades per faltes greus als dos anys i les imposades per faltes lleus a l'any.
Article 61. Procediment disciplinari
No es podrà imposar cap sanció sense la instrucció prèvia d'un procediment disciplinari de naturalesa contradictòria, la tramitació de la qual es regirà pel procediment disciplinari establert en els estatuts del respectiu col·legi professional o Consell Valencià. En allò no previst en aquests resultaran d'aplicació supletòria els principis de la potestat sancionadora i del procediment sancionador de la legislació comuna per a les administracions.
Article 62. Responsabilitat patrimonial
Per a l'exigència de la responsabilitat patrimonial dels col·legis professionals i Consells Valencians, per lesions en els béns i drets que causen als particulars, quan exercisquen potestats públiques, hom s'atendrà al que preveuen les disposicions sobre responsabilitat patrimonial de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Comú, i les seues normes de desenvolupament.
Capítol V
Registre de Col·legis Professionals i Consells Valencians
de Col·legis Professionals.
Article 63. Funcions
El Registre de Col·legis Professionals i Consells Valencians de Col·legis Professionals desenvoluparà, a efectes de publicitat, les funcions d'inscripció i certificat dels actes inscrits en aquest, i s'atendrà als preceptes de les lleis 6/1997, de 4 desembre, de la Generalitat Valenciana i 2/1974, de 13 de febrer, sobre Col·legis Professionals i del present reglament.
Estarà adscrit a l'òrgan competent de la conselleria que tinga atribuïda la competència sobre col·legis professionals.
Article 64. Inscripcions obligatòries
En el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals es faran constar necessàriament les inscripcions següents:
a) La constitució dels col·legis professionals i consells valencians de col·legis professionals que tinguen el seu àmbit territorial d'actuació a la Comunitat Valenciana.
b) Els estatuts i denominació dels col·legis i consells i les seues modificacions.
c) Els reglaments de règim interior i les seues modificacions.
d) La denominació, seu i delegacions del col·legi o consell valencià i les seues modificacions.
e) La composició dels òrgans de govern i les seues modificacions.
f) Les fusions, absorcions, segregacions i dissolucions.
g) Les delegacions de Col·legis Professionals d'àmbit nacional, que estiguen constituïdes o es constituïsquen en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, quan estiga prevista la seua constitució en els estatuts del Col·legi d'àmbit nacional de conformitat amb el que establisca la legislació bàsica estatal.
h) Les altres inscripcions i anotacions que legalment o reglamentàriament s'establisquen.
Article 65. Promoció de la inscripció
Estaran obligats a promoure la inscripció els òrgans de govern de cada col·legi o Consell al qual corresponga efectuar-la, segons el que preveu els estatuts o en els reglaments de règim interior. Si no hi ha previsió expressa correspondrà al president del màxim òrgan de direcció vetlar per la pràctica de la inscripció.
Article 66. Inscripció d'ofici
La inscripció haurà d'efectuar-se d'ofici, quan la constitució del Consell Valencià s'haja produït de la mateixa manera. La unitat administrativa a la qual corresponga l'exercici de les funcions relacionades amb la matèria de col·legis professionals haurà de promoure dita inscripció.
Article 67. Seccions i protocol
1. Cadascuna de les dues seccions en què es divideix el Registre de Col·legis Professionals i de Consells Valencians de Col·legis Professionals efectuaran les inscripcions que li corresponguen amb aplicació dels criteris següents:
a) Secció Primera: “ dels Col·legis Professionals” en la qual s'inscriuran, amb única numeració correlativa, els col·legis professionals amb àmbit d'actuació a la Comunitat Valenciana, i també les delegacions dels col·legis professionals d'àmbit nacional existents a la Comunitat Valenciana, o que es constituïsquen de conformitat amb els estatuts del col·legi àmbit nacional i la legislació bàsica estatal.
b) Secció Segona: “ dels Consells Valencians de Col·legis Professionals” que practicarà la inscripció dels Consells Valencians ja existents i dels que es creen d'ara endavant.
2. També formarà part del Registre el protocol amb els expedients en els quals s'inclourà la documentació necessària per a practicar la corresponent inscripció i la resta de documents que guarden relació amb l'organització, funcionament i activitats del col·legi o Consell que es tracte.
Article 68. Ordenació
1. El Registre es durà per un sistema de fulls normalitzats utilitzats horitzontalment i correlativament enumerats els seus assentaments, segons un ordre cronològic. Quan un mateix col·legi o Consell necessitara per als seus assentaments més d'un full, es consignarà en fulls successius la clau respectiva i s'enumerarà correlativament.
2. Els assentaments seran de tres classes:
a) D'ingrés, en els quals es farà constar: la denominació, seu i àmbit del Col·legi o Consell Valencià; els fins estatutaris i les persones que integren els òrgans de govern.
b) Complementaris: de modificació estatutària; d'assentament en la Secció de Col·legis Professionals d'integració en un Consell; respecte dels Consells, les d'incorporació de nous Col·legis; de renovacions en els òrgans rectors, amb expressió de noms i càrrecs; de canvis de domicili social.
c) De baixa: de dissolució de Col·legis o Consells.
3. Els assentaments es practicaran uns a continuació dels altres, sense interrupció de full, s'usarà l'espai que calga i seran enumerats correlativament.
Article 69. Assentaments d'ingrés o primera inscripció
1. Per a l'accés a la inscripció registral haurà de presentar-se la següent documentació:
a) Per a la Secció Primera:
– Sol·licitud d'inscripció en la qual s'haurà de fer constar la denominació exacta del Col·legi Professional o delegació, si és procedent, el domicili del col·legi i l'àmbit territorial i la referència a la Llei de Creació del Col·legi; els estatuts.
– Certificat expedit pel secretari, amb el vistiplau del president, de l'acta d'aprovació dels estatuts, i una còpia legalitzada d'aquesta.
– Certificat expedit pel secretari, amb el vistiplau del president, de la composició de la Junta de Govern.
b) Per a la Secció Segona:
– Sol·licitud d'inscripció en la qual s'haurà de fer constar la denominació del Consell Valencià del Col·legi Professional, el domicili del Consell, l'àmbit territorial i la referència del Decret del Govern Valencià que va aprovar la constitució; els estatuts.
– Certificat expedit pels respectiu secretaris, amb el vistiplau dels seus presidents, amb la relació dels representants elegits per cada Col·legi integrant.
– Certificat expedit pel secretari, amb el vistiplau del president, de la composició de la Junta de Govern.
Article 70. Assentaments complementaris
La inscripció de qualsevol modificació estatutària, o referent a la composició dels seus òrgans de govern, i qualsevol altra inscripció que haja d'efectuar-se en el Registre, haurà de sol·licitar-se en el termini màxim de 3 mesos des que es va produir l'aprovació de l'acord o van resultar elegits o substituïts els membres, respectivament.
Per això, haurà d'adjuntar-se el certificat del secretari o secretaris, visat pel president, sobre l'acord corresponent, i qualsevol altra documentació que poguera resultar procedent.
Article 71. Assentaments de baixa
1. La baixa dels col·legis o dels Consells es realitzarà d'ofici o a instància de part.
2. Per a la inscripció de la baixa a instància de part, produïda per dissolució del col·legi, per acord adoptat pels seus membres, haurà d'acompanyar-se el certificat d'aquest acord, expedit pel secretari i visat pel president i la referència a la Llei que va aprovar la seua dissolució.
En qualsevol cas, podrà realitzar-se d'ofici la inscripció de baixa quan aquesta siga conseqüència de dissolució forçosa derivada de la Llei, de sentència ferma o d'una altra causa justa, prèvia resolució de l'òrgan competent en matèria de col·legis professionals.
Article 72. Requeriment de documentació
L'òrgan amb competència en matèria de col·legis professionals podrà exigir del col·legi professional o Consell que sol·licite la inscripció o baixa, qualsevol altra documentació necessària per a procedir a la pràctica d'aquestes i sol·licitar a l'efecte tots els informes que considere oportuns.
Article 73. Funcionament
El règim de funcionament, expedició de certificats i recursos del Registre de Col·legis Professionals i Col·legis Valencians, i de tots els altres aspectes administratius que afecten les seues activitats, s'ajustarà al que estableix la legislació que regula el procediment administratiu comú.
Article 74. Denegació de la inscripció
L'òrgan competent podrà denegar mitjançant resolució, la inscripció en el Registre de Col·legis Professionals i Consells Valencians quan el seu contingut no s'ajuste al que preveu la llei, el present reglament o les disposicions que siguen d'aplicació.
Article 75. Recursos contra els actes del Registre
Els actes d'inscripció i també els de denegació, els quals s'han de fer per escrit, posaran fi a la via administrativa. Contra aquests podrà interposar-se el recurs contenciós administratiu, sense perjudici del potestatiu de reposició davant de l'òrgan directiu que l'haguera dictat.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera. Adaptació d'estatuts
Els col·legis professionals i consells valencians ja inscrits en el Registre de Col·legis Professionals i Consells Valencians de Col·legis Professionals, adaptaran els seus estatuts i reglaments de règim interior, si s'escau, al que disposa el present Reglament, en el termini d'un any des de la seua entrada en vigor.
Segona. Règim transitori
Els recursos interposats contra els actes i resolucions dels col·legis professionals amb anterioritat a l'entrada en vigor d'aquest reglament, se substanciaran conforme a la normativa vigent quan van ser interposats.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Conselleria competent
Les mencions que la Llei 6/1997, de 4 de desembre, de la Generalitat Valenciana, fa a la Conselleria de Presidència del Govern Valencià han d'entendre's referides a aquella conselleria que tinga atribuïda la competència en matèria de col·legis professionals, actualment la de Justícia i Administracions Públiques.

linea
Mapa web