Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDRE de 5 de decembre de 2007, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el procediment d'aprovació del Programa Individual d'Atenció. [2007/14892]

(DOGV núm. 5656 de 10.12.2007) Ref. Base de dades 015145/2007

ORDRE de 5 de decembre de 2007, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el procediment d'aprovació del Programa Individual d'Atenció. [2007/14892]
La Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència, configura en l'article 29 el pla legislatiu del programa individual d'atenció a persones en situació de dependència de la manera següent: "1. En el marc del procediment del reconeixement de la situació de dependència i les prestacions corresponents, els servicis socials corresponents del sistema públic establiran un programa individual d'atenció en què es determinaran les modalitats d'intervenció més adequades a les seues necessitats entre els servicis i prestacions econòmiques previstos en la resolució per al seu grau i nivell, amb la participació prèvia consulta i, si és el cas, elecció entre les alternatives proposades de la persona beneficiària i, si és el cas, de la seua família o entitats tutelars que la represente."
Mitjançant Decret 171/2007, de 28 de setembre, del Consell, es va establir el procediment per a reconéixer el dret a les prestacions del sistema valencià per a les persones dependents.
L'article 15 de l'esmentat decret disposa que "en el marc del procediment del reconeixement de la situació de dependència, els servicis socials especialitzats, amb el concurs dels servicis municipals d'atenció a la dependència, establiran un programa individual d'atenció en què es determinaran les modalitats d'intervenció més adequades a les necessitats del sol•licitant d'entre els servicis i prestacions previstos en la resolució per al seu grau i nivell". Així mateix, el mencionat article deixa a desenvolupament, mitjançant una ordre de la Conselleria de Benestar Social, la regulació de les peculiaritats del procediment per a l'establiment del programa individual d'atenció a través del qual la Conselleria de Benestar Social establix de forma concreta i individualitzada per a cada persona dependent el servici o prestació específica que millor respon a les seues necessitats.
La present ordre regula el dit procediment, que finalitza amb l'aprovació del denominat Programa Individual d'Atenció (PIA), definint el seu àmbit d'aplicació, i també el conjunt de tràmits que cal desplegar amb caràcter previ a la seua aprovació.
Importa destacar del procediment la regulació del paper que han de jugar els servicis socials municipals d'atenció a la dependència, atés que correspon a estos la fase més rellevant del procediment, com és la negociació amb el beneficiari de les prestacions que s'acomoden millor, d'entre les considerades idònies per part dels servicis socials especialitzats, a les seues pròpies necessitats.
D'altra banda, l'ordre regula també els supòsits de revisió del programa individual d'atenció, d'ofici o a instància del particular.
En virtut d'això, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu, i fent ús de les facultats que em conferix el Decret 116/2007, de 27 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Benestar Social,
ORDENE
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
La present ordre té com a objecte la regulació del procediment per a l'establiment del Programa Individual d'Atenció, de conformitat amb el que preveu l'article 29 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència, i en l'article 15.4 del Decret 171/2007, de 28 de setembre, del Consell, pel qual s'establix el procediment per a reconéixer el dret a les prestacions del sistema valencià per a les persones dependents.
Article 2. Àmbit d'aplicació
1. El procediment de reconeixement de la situació de dependència establit en l'article 29 de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència, i en el Decret 171/2007, de 28 de setembre, serà aplicable en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana a totes les persones que hi tinguen la seua residència.
2. El reconeixement de la situació de dependència i el dret a les prestacions o servicis s'entendrà produït a partir de l'endemà de la data de presentació de la sol•licitud en el registre de l'òrgan competent per a la seua tramitació; no obstant això, si la persona beneficiària no esta rebent cap servici dels previstos en el catàleg en el moment de la sol•licitud, la data d'efectes serà aquella en què comence a prestar-se el servici.
3. El Programa Individual d'Atenció regulat per esta ordre tindrà validesa en tota la Comunitat Valenciana, sense perjudici de la revisió que corresponga efectuar amb motiu del canvi de residència del beneficiari a una altra comunitat autònoma.
Article 3. Calendari
De conformitat amb el que establix la disposició transitòria única del Decret 171/2007, de 28 de setembre, del Consell, pel qual s'establix el procediment per a reconéixer el dret a les prestacions del sistema valencià per a les persones dependents, els programes individuals d'atenció es tramitaran progressivament, de manera gradual i conforme al calendari establit en la disposició final primera de la Llei 39/2006, de 14 de desembre.
Quan el dret d'accés als servicis i prestacions corresponents haja de produir-se en un any posterior al de la sol•licitud de reconeixement de la situació de dependència, s'elaborarà el Programa Individual d'Atenció en els tres mesos anteriors a la data d'efectivitat prevista en la llei.
CAPÍTOL II
Procediment per a l'establiment
del Programa Individual d'Atenció
Article 4. Establiment del Programa Individual. Iniciació
1. Dictada la resolució sobre el reconeixement de la situació de dependència pel titular de la secretaria competent per raó de la matèria o aquell que en el futur exercisca les competències en la matèria, es notificarà esta a la persona sol•licitant i als servicis socials municipals d'atenció a la dependència del domicili en què estiga empadronat el beneficiari o, si és el cas, del centre residencial.
2. En el supòsit que la resolució reconega un grau i nivell que implique l'efectivitat del dret a les prestacions de dependència l'any en curs, es notificarà i requerirà a la persona en situació de dependència o, si és el cas, al seu representant, perquè en el termini màxim de 15 dies aporte o actualitze, si és el cas, la documentació que acredite la seua capacitat econòmica, de renda i patrimoni, prevista en l'article 15.2 del Decret 171/2007, de 28 de setembre, llevat que ja haguera sigut aportada al mateix temps que la sol•licitud de reconeixement de la situació de dependència.
3. En eixe mateix termini l'interessat o el seu representant hauran d'aportar tots els documents i justificacions que se'ls puga requerir per a justificar la procedència del servici, prestació o ajuda de què es tracte.
Article 5. Instrucció
1. L'àrea competent per raó de la matèria, o l'òrgan que en el futur exercisca les competències en la matèria, serà l'òrgan competent per a la instrucció del procediment i realitzarà d'ofici totes les actuacions que resulten necessàries per a la determinació i comprovació de les dades en virtut de les quals haja de dictar-se la resolució per la qual s'aprova l'establiment del Programa Individual d'Atenció.
2. La instrucció del procediment per a l'establiment del Programa Individual d'Atenció requerirà els actes i informes preceptius següents:
a) Esmena de la documentació.
Si la documentació presentada no reunix els requisits que s'exigixen, l'Àrea de Coordinació de la Secretària Autonòmica de Benestar Social requerirà a la persona sol•licitant perquè en el termini de 10 dies esmene la falta o acompanye els documents preceptius, amb indicació que, si així no ho fa se li tindrà per desistit en el seu dret de petició, de conformitat amb el que preveu l'article 71 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, prèvia resolució que haurà de ser dictada en els termes que preveu l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment administratiu Comú.
b) Elaboració de proposta de Programa Individual d'Atenció.
Recopilada la documentació sobre la situació econòmica i social del beneficiari, s'elaborarà una proposta de Programa Individual d'Atenció en què s'establisquen les distintes alternatives de servicis i prestacions que es consideren modalitats d'intervenció més adequades a les necessitats del beneficiari, d'entre els servicis i prestacions econòmiques previstos en la resolució.
Esta proposta de Programa Individual d'Atenció informarà la quantia de les prestacions i l'import de participació del beneficiari en el cost del servici, que es determinarà segons la normativa vigent en la Comunitat Valenciana per a cada tipus de servici.
c) Participació municipal.
La proposta de Programa Individual d'Atenció es notificarà als servicis municipals d'atenció a la dependència corresponent amb el lloc d'empadronament del beneficiari, que seran els encarregats de realitzar el tràmit d'audiència a l'interessat.
A este efecte en el termini màxim d'un mes a comptar des de la recepció de la proposta de Programa Individual d'Atenció, els servicis socials municipals d'atenció a la dependència hauran de negociar amb el beneficiari o el seu representant, i si és el cas amb la seua família o entitats que el representen, l'elecció d'entre les alternatives proposades per la Conselleria de Benestar Social que millor s'ajusta a les seues necessitats.
Quan el beneficiari es trobe percebent un servici residencial en un municipi diferent del que figura com a municipi d'empadronament, seran competents els servicis municipals d'atenció a la dependència corresponents del municipi del centre residencial.
Haurà de deixar-se en l'expedient constància documental del tràmit d'audiència i de la negociació haguda entre les parts, per mitjà de la firma per ambdós parts d'una acta.
El tècnic municipal firmarà la proposta consensuada amb el beneficiari, i la remetrà a la Conselleria de Benestar Social per a continuar la tramitació.
En el cas de disconformitat o desacord del beneficiari amb la proposta formulada per l'administració es farà constar eixa circumstància, manifestant el tècnic els servicis i/o prestacions que, al seu parer, són els que millor responen a les necessitats del beneficiari, tot això a l'efecte que la Secretaria Autonòmica decidisca el que considere oportú.
d) Proposta de resolució
Rebuda la documentació del servici social municipal corresponent s'elaborarà la proposta de Programa Individual d'Atenció, que junt amb l'expedient administratiu complet serà elevada per l'Àrea de Coordinació de la Conselleria de Benestar Social a la Secretaria Autonòmica de Benestar Social per a la seua resolució.
Article 6. Resolució
1. La secretaria autonòmica competent per raó de la matèria, o aquella que en el futur exercisca les competència en la matèria, dictarà una resolució, sense perjudici de la seua possible delegació, per la qual s'aprova el Programa Individual d'Atenció.
2. El Programa Individual d'Atenció tindrà el contingut següent:
a) Dades i circumstàncies personals i familiars de la persona en situació de dependència.
b) Servici o servicis prescrits, amb indicació de les condicions específiques de la prestació d'este, i també de la participació que en el seu cost poguera correspondre a la persona en situació de dependència segons la seua capacitat econòmica.
c) Si és el cas, i no és possible l'accés a un servici públic o concertat d'atenció i cura, es reconeixerà al beneficiari el dret a obtindre una prestació econòmica, bé siga la prestació econòmica vinculada al servici, la prestació econòmica per a cures en l'entorn familiar de persones dependents o la prestació per a assistent personal, tot això d'acord amb la regulació específica d'estes prestacions econòmiques.
En tots els casos que es reconega el dret a una prestació econòmica s'indicarà la quantia efectiva d'esta, expressant el percentatge de reducció sobre la quantia màxima establida aplicable en funció de la capacitat econòmica de la persona beneficiària i la resta de factors de càlcul en funció de la intensitat del servici que s'ha de percebre. També s'especificarà l'import de les quantitats que, en concepte de retards, calga abonar a l'interessat en funció de l'efectivitat econòmica fixada.
3. La resolució per la qual s'aprova l'establiment del Programa Individual d'Atenció es notificarà a la persona beneficiària o als seus representants i es comunicarà als servicis socials municipals d'atenció a la dependència.
4. L'aprovació i notificació a la persona interessada o als seus representants legals del Programa Individual d'Atenció haurà de produir-se en el termini màxim de tres mesos des de la data de recepció de la notificació de la resolució de reconeixement de la situació de dependència, tot això en funció del calendari establit en l'article 3 d'esta ordre.
Excepcionalment, podrà acordar-se l'ampliació del termini indicat en el número anterior en els supòsits establits en l'article 42 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
CAPÍTOL III
Revisió del Programa Individual d'Atenció
Article 7. Revisió del Programa Individual d'Atenció
1. El Programa Individual d'Atenció podrà ser objecte de revisió a instàncies de l'interessat o dels seus representants quan es produïsca una variació en les condicions de salut, avalat per un informe mèdic o en les condicions de l'entorn avalades per un informe social. També podrà sol•licitar-se a instàncies de l'interessat la revisió del Programa Individual d'Atenció quan la persona dependent canvie de domicili a un municipi diferent del que constava en la resolució de reconeixement de la situació de dependència i això tinga rellevància sobre els servicis o prestacions que percep.
2. El Programa Individual d'Atenció podrà ser objecte de revisió d'ofici des de la seua aprovació quan:
a) La Conselleria de Benestar Social tinga coneixement que s'han produït variacions substancials en els factors considerats per a l'aprovació del Programa Individual d'Atenció que suposen una incidència rellevant sobre les condicions de reconeixement i gaudi dels servicis i prestacions.
b) Amb motiu del trasllat d'expedients de persones dependents, reconegudes per altres comunitats autònomes, a la Comunitat Valenciana.
3. En les persones menors de 3 anys, la revisió d'ofici es realitzarà als 6, 18 i 30 mesos. Als 36 mesos totes les persones hauran de ser de nou avaluades amb el barem de valoració dels graus i nivells de dependència (BVD) per a persones majors de 3 anys, aprovat per Reial Decret 504/2007, de 20 d'abril.
4. Per a la revisió del Programa Individual d'Atenció resultarà d'aplicació, en allò que siga procedent, el procediment previst en esta ordre per a l'establiment i aprovació del Programa Individual d'Atenció.
Article 8. Revisió de la prestació reconeguda
1. Les prestacions reconegudes en el Programa Individual d'Atenció podran ser modificades o extingides per qualsevol de les causes assenyalades en l'article anterior i per les següents:
a) A sol•licitud de persona interessada quan es produïsca una variació en la composició de la unitat de convivència, avalada per un certificat de convivència de l'ajuntament, o en la situació econòmica de la persona interessada acreditant la nova situació amb els certificats corresponents.
b) D'ofici per l'administració quan tinga coneixement que s'han produït variacions en qualsevol dels aspectes assenyalats en l'apartat a) anterior, quan les disponibilitats de recursos així ho requerisquen o per incompliment de les obligacions regulades en la Llei 39/2006, de 14 de desembre, després de l'oportú procediment sancionador en els termes establits en la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de Promoció de l'Autonomia Personal i Atenció a les Persones en Situació de Dependència.
2. La modificació o extinció requerirà en tot cas audiència de la persona interessada o dels seus representants i s'aprovarà per resolució de la Secretaria Autonòmica competent per raó de la matèria o aquell que en el futur exercisca les competència en la matèria.
Article 9. Seguiment de prestacions, ajudes i beneficis i acció administrativa
1. La Conselleria de Benestar Social, a través dels seus òrgans competents en cada cas, i els servicis socials municipals d'atenció a la dependència corresponents vetlaran per la correcta aplicació o utilització dels servicis, fons públics i tots els beneficis que es deriven del sistema per a l'autonomia i atenció a la dependència a la Comunitat Valenciana.
2. Els servicis socials especialitzats competents o, si és el cas, els servicis socials municipals d'atenció a la dependència seran responsables del seguiment de la correcta aplicació del Programa Individual d'Atenció en el seu àmbit territorial i de la seua adequació, si és el cas, a la situació del beneficiari, de conformitat amb la Llei 39/2006, de 14 de desembre, i la resta de normativa superior concordant sobre la matèria.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Documentació complementària
Si la documentació acreditativa de la capacitat econòmica del beneficiari presentada segons el que disposa l'article 4.2 d'esta ordre resulta insuficient, l'àrea competent per raó de la matèria o l'òrgan que en el futur exercisca les competències en la matèria podrà requerir-li, en el tràmit d'esmena de la documentació, perquè aporte documentació i informació complementària, entre l'assenyalada a continuació:
a) Certificat expedit pels servicis competents en matèria de recaptació de l'administració de la Comunitat Valenciana relatiu a les transmissions patrimonials a títol onerós o lucratiu realitzades en els cinc anys anteriors a la data del reconeixement de la situació de dependència i que constituïsquen fets imposables dels impostos sobre successions i donacions i transmissions patrimonials.
b) Certificat expedit per la Gerència Territorial de la Direcció General del Cadastre relativa als béns inscrits de la persona en situació de dependència en el cadastre immobiliari amb expressió de la seua valoració.
c) Certificat de l'Institut Nacional de la Seguretat Social relatiu a les prestacions o pensions públiques de què és perceptora la persona en situació de dependència, els seus imports anuals i revaloracions.
d) Certificat expedit pel Registre de la Propietat acreditatiu dels béns immobles inscrits a nom de la persona en situació de dependència en els distints registre de la propietat d'Espanya.
e) Si és el cas, documentació acreditativa de les circumstàncies personals i familiars al•legades per la persona interessada.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
La present ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 5 de decembre de 2007
El conseller de Benestar Social i
vicepresident tercer del Consell
JUAN G. COTINO FERRER.

linea
Mapa web