Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDRE de 7de febrer de 1997, de la Conselleria de Treball i Afers Socials, que desenvolupa el Decret 331/1995, de 3 de novembre, pel qual s'estableix l'ajuda econòmica per a l'assistència de persones ancianes des de l'àmbit familiar, i es convoquen les esmentades ajudes per a l'exercici de 1997.

(DOGV núm. 2937 de 24.02.1997) Ref. Base de dades 0441/1997

ORDRE de 7de febrer de 1997, de la Conselleria de Treball i Afers Socials, que desenvolupa el Decret 331/1995, de 3 de novembre, pel qual s'estableix l'ajuda econòmica per a l'assistència de persones ancianes des de l'àmbit familiar, i es convoquen les esmentades ajudes per a l'exercici de 1997.
Article 1. Objecte
L'objecte d'aquesta disposició és desenvolupar el Decret 331/95, de 3 de novembre, i convocar les ajudes econòmiques per a l'assistència de persones ancianes des de l'àmbit familiar en l'exercici de 1997, amb la finalitat d'evitar-ne la institucionalització i aconseguir que romanguen en el nucli familiar convivencial d'origen.
Article 2. Beneficiaris
Els requisits exigits per a la concessió d'aquestes ajudes, i que han de concórrer en el moment de la presentació de la sol·licitud i al llarg de tot el període de percepció de l' ajuda, són els següents:
1. Sol·licitant. Els requisits que han de concórrer en la persona que sol·licita aquesta ajuda són els següents:
1.1 Residir a la Comunitat Valenciana i estar empadronada en algun municipi d'aquesta.
1.2 Tenir 45 anys o més.
1.3 No rebre rendiments del treball personal en l'any 1997 i dedicar-se a les tasques pròpies de la casa i a l'atenció d'una persona anciana per tal de remeiar una situació de necessitat que afecta la seua autonomia, donant suport al seu normal desenvolupament humà i afavorint la seua integració social, bé al si del nucli familiar bé en un domicili pròxim, d'acord amb el que indica l'article 4.
1.4 Estar inclòs dins dels límits econòmics indicats en l'article 3.
2. Persona anciana:
2.1 Tenir nacionalitat espanyola, residir a la Comunitat Valenciana i estar empadronat en algun municipi d'aquesta.
2.2 Tenir 75 anys o més.
2.3 Residir al domicili familiar del sol·licitant, integrat en la unitat familiar, o bé residir en un domicili pròxim a aquest, segons el que indica l'article 4.
2.4 Estar inclòs en els límits econòmics indicats en l'article 3.
Article 3. Límits econòmics
Per tal de calcular els límits econòmics es valoraran dos casos:
3.1 Persona anciana integrada en la unitat familiar del sol·licitant.
La renda per càpita de la unitat familiar a què pertany la persona sol·licitant no podrà superar la quantia anual de 750.000 pessetes.
En el càlcul de la renda familiar anual s'inclouran els ingressos percebuts per la persona anciana i també els obtinguts pel beneficiari de l'ajuda o per qualsevol membre que integre la unitat familiar.
3.2 Quan la persona anciana no residisca al domicili del sol·licitant, tinga amb ell vincles de parentiu o no.
1. Els ingressos ordinaris rebuts per la persona anciana no podran ser superiors a la pensió mínima de jubilació de la Seguretat Social (843.080 pessetes en 1995). Podrà afegir-se a l'import anual derivat de la percepció abans esmentada fins a un màxim de 550.000 pessetes anuals per altres conceptes.
2. En aquest cas, la persona anciana podrà conviure amb altres persones que hagen arribat a l'edat de jubilació i no reben ingressos superiors a les 550.000 pessetes anuals.
3. La renda per càpita anual de la unitat familiar del sol·licitant no podrà superar les 600.000 pessetes. En el càlcul d'aquesta renda no s'hi inclouran els ingressos de la persona anciana.
3.3 En tots dos casos:
1. S'entén per unitat familiar tots els casos de convivència del beneficiari de l'ajuda amb altres persones, unides amb aquell per matrimoni o per relació anàloga a la conjugal, i per vincles de parentiu de consanguinitat o afinitat fins al tercer grau.
2. S'entén per renda per càpita anual la quantitat que resulta de dividir els ingressos anuals bruts de la unitat familiar entre el nombre de persones que componen aquesta.
3. S'entén per ingressos els que provenen de sous, rendes, propietats, interessos bancaris, incloent-hi les pensions o les ajudes de qualsevol dels seus membres.
4. La persona que sol·licita l'ajuda, per a poder ser beneficiària d'aquesta, només podrà rebre els ingressos següents:
1. La pensió mínima de viduïtat de la Seguretat Social establida per a 1995 (716.520 pessetes).
2. Altres ingressos, derivats de propietats, interessos bancaris, o similars, i que no superen la quantitat de 600.000 pessetes a l'any.
3. En cap cas podrà rebre, en el moment de la sol·licitud, altres rendiments del treball personal.
Article 4. Proximitat de domicili
Es considerarà proximitat de domicili:
4.1 Persones que resideixen a poblacions amb un nombre d'habitants inferior a 2.500.
4.2 A les poblacions amb un nombre superior d'habitants es tindran en compte les possibilitats següents:
a) Que visquen al mateix carrer.
b) Que visquen en un carrer diferent, però que les cases d'aquests disten un màxim de 700 metres.
Article 5. Quantia de l'ajuda econòmica
L'import de les ajudes econòmiques serà de 10.000, 15.000, 20.000 i 25.000 pessetes al mes, segons el nivell de renda familiar, d'acord amb el quadre següent:
Renda per càpita
Persona anciana Persona anciana
Import integrada en no integrada en
de l'ajuda la unitat familiar en la unitat familiar
25.000 Fis a 400.000 Fins a 400.000
20.000 De 400.001 a 500.000 De 400.001 a 450.000
15.000 De 500.001 a 600.000 De 450.001 a 500.000
10.000 De 600.001 a 750.000 De 500.001 a 600.000
Article 6. Procediment
El procediment s'iniciarà per la persona interesada i s'ajustarà al que estableix aquesta ordre i, amb caràcter general, en la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
La sol·licitud es presentarà, d'acord amb el model oficial, juntament amb la documentació requerida, en la Direcció Territorial de Treball i Afers Socials de la província on residisca el sol·licitant, sense perjudici del que estableix l'article 38.4, de la Llei 30/1992, de 26 novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
En aquells supòsits en què la sol·licitud siga presentada en els registres dels ajuntaments o de les mancomunitats de municipis que actuen com a col·laboradors en la tramitació d'aquestes ajudes es reconeixerà com a vàlida, a tots els efectes, l'esmentada presentació.
El termini de presentació de sol·licituds s'iniciarà l'endemà de la publicació d'aquesta ordre en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i finalitzarà el 31 d'octubre de 1997.
Article 7. Documentació
A) La documentació ha de referir-se a tots els requisits assenyalats en l'article 2 i els supòsits recollits en els articles 3 i 4.
7.1 Sol·licitant.
1. Fotocòpia compulsada del document nacional d'identitat.
2. Certificat d'empadronament.
3. Certificat de convivència que especifique tots els membres que componen la unitat familiar.
4. Justificació dels ingressos econòmics del sol·licitant i dels membres de la unitat familiar majors de 16 anys, referits a l'any 1995, amb la presentació de l'informe de vida laboral, lliurat per la Tresoreria General de la Seguretat Social i del certificat de pensió de l'Institut Nacional de la Seguretat Social.
7.2 Persona anciana.
1. Fotocòpia compulsada del document nacional d'identitat
2. Certificat d'empadronament.
3. Justificació dels ingressos.
4. Acceptació per la persona anciana o pel seu tutor o curador en cas d'incapacitat declarada per sentència on s'especifique que desitja ser atés pel sol·licitant.
5. En el cas que la persona anciana no residisca al domicili familiar del sol·licitant: certificat de l'ajuntament de la distància entre els domicilis del sol·licitant i la persona que serà atesa en el cas comprés en l'apartat b, del punt 4.2, de l'article 4.
6. A banda del que s'ha assenyalat en el punt anterior, quan la persona anciana convisca amb altres persones:
a) Fotocòpia del document nacional d'identitat de totes elles.
b) Justificació de les pensions i d'altres ingressos de cadascuna d'aquestes persones.
c) Certificat de convivència amb especificació de tots els membres, lliurat per l'ajuntament.
B) La justificació dels ingressos es realitzarà de la forma següent:
La renda anual de l'exercici 1995 es justificarà amb la totalitat dels fulls, incloent-hi el full d'ingrés o de devolució correctament segellat, de la declaració o de les declaracions de l'impost sobre la renda de les persones físiques.
En el cas que s'haja presentat declaració complementària caldrà aportar-la en les mateixes condicions establides en el paràgraf anterior.
Si s'està exempt de l'obligació de presentar la declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques, justificarà els ingressos mitjançant els certificats de l'exercici 1995 de les empreses o organismes oficials (INEM, Seguretat Social, Conselleria de Treball i Afers Socials, etc.) dels quals els reba.
Només en casos excepcionals en què no puguen ser acreditats els ingressos per certificats, s'acceptaran les declaracions jurades d'ingressos referides a l'exercici de 1995.
En els casos en què no hi haja declaració de l'impost sobre la renda de les persones físiques es presentarà el certificat de la Delegació o de l'Administració d'Hisenda acreditatiu de no haver presentat la declaració de l'esmentat impost corresponent a l'any 1995.
Podrà autoritzar-se a la Direcció General de Serveis Socials per a sol·licitar els justificants a les administracions corresponents.
Article 8. Tramitació
1. Rebudes les sol·licituds, seran verificades per la Direcció General de Serveis Socials i podran realitzar-se d'ofici les actuacions que s'hi consideren necessàries per a la determinació, la coneixença i la comprovació de les dades en virtut de les quals s'ha de pronunciar la resolució.
Quan la sol·licitud no reunisca els requisits exigits, o no s'hi adjunte la documentació que siga exigible d'acord amb aquesta ordre, es requerirà la persona interessada perquè, en el termini de 10 dies, esmene la falta o hi incorpore els documents preceptius, indicant-li que, si no ho fera així, se'n considerarà desistida la petició, i s'arxivarà l'expedient sense més tràmit, amb els efectes prevists en l'article 71.1 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, tal com regula l'article 71.1, de la mateixa llei, per a la subsanació i millora de la sol.licitud.
2. En qualsevol fase de la tramitació de l'expedient, a la vista de la documentació existent en cadascun d'ells i de les obligacions que s'adquireixen per la concessió de l'ajuda, es podran demanar informes dels organismes i de les entitats que s'estime oportú i efectuar les comprovacions necessàries sobre l'exactitud de tot això.
Article 9. Resolució i pagament
1. Es delega en la directora general de Serveis Socials la resolució de les sol·licituds que es formulen i és autoritzada perquè dicte les instruccions necessàries per al desenrotllament i l'execució d'aquesta ordre.
2. El termini de resolució de les ajudes serà de 6 mesos com a màxim, comptadors des de la data de la sol·licitud. En els casos en què no hi haja resolució expressa en el termini assenyalat, s'entendrà que les sol·licituds han estat desestimades, als efectes prevists per l'article 43 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú. Per a l'eficàcia de l'acte presumpte, s'haurà de procedir d'acord amb el que disposa l'article 44 de l'esmentada llei.
3. En el cas de concessió de l'ajuda, la seua meritació tindrà caràcter mensual mentre es mantinguen els requisits exigits i es procedirà al pagament per mitjà d'un compte bancari assenyalat pel sol·licitant amb efecte del dia 1 del mes següent a la seua sol·licitud.
4. Les sol·licituds no resoltes, amb motiu de la falta de consignació pressupostària, s'incorporaran a la convocatòria de l'any següent, i podran ser ateses quan en l'esmentat exercici hom continue complint les condicions previstes per la normativa vigent per a l'accés a aquestes, i els interessats s'hauran de ratificar en la sol·licitud presentada i hauran d' aportar els documents exigits per aquesta ordre que no estiguen en poder d'aquesta administració, tot això a petició de la Direcció General de Serveis Socials, aquells documents exigits per la present ordre i que no consten en poder d'aquesta administració.
Les esmentades sol·licituds seran resoltes amb efectes de l'1 de gener de l'any següent al de la seua primera presentació.
Les sol·licituds que no obtinguen una resolució expressa abans de 6 mesos des de l'endemà a la presentació de la seua ratificació s'entendran desestimades.
Article 10. Causes de denegació
Seran causes de denegació de les ajudes:
1. No complir algun dels requisits fixats com a bàsics per a poder concedir les ajudes.
2. La reiteració de sol·licituds en una mateixa convocatòria d'ajudes, si no s'hi ha produït una variació en les circumstàncies.
3. Ser beneficiari ja d'una ajuda econòmica per a l'atenció d'una persona anciana a l'empara del Decret 331/1995, de 3 de novembre, pel qual s'estableixen les esmentades ajudes.
4. Ser perceptor d'aquestes ajudes algun membre de la mateixa unitat familiar.
5. Estar en la situació de persona anciana atesa per altra persona perceptora d'aquestes ajudes.
6. Presentar sol·licitud per a atendre a una persona anciana que ja rep l'atenció d'una altra persona perceptora de les ajudes regulades en aquesta ordre.
Article 11. Extinció
La percepció de l'ajuda econòmica quedarà condicionada al manteniment de les causes que donaren lloc al seu reconeixement, i es per això que es deixaran de percebre en els següents casos:
1. Defunció de la persona anciana o del titular de l'ajuda.
2. Superació dels límits econòmics exigits.
3. Variació de les circumstàncies relacionades amb l'atenció a la persona anciana i, en especial, la disconformitat manifesta d'aquesta pel que fa a l'atenció rebuda.
4. Incompliment de les obligacions per part dels beneficiaris.
Article 12. Obligacions dels beneficiaris
1. Els perceptors d'aquestes ajudes estaran obligats a comunicar, en el termini màxim de 30 dies, des de la data en què es produïsca, qualsevol variació de la seua situació de convivència, estat civil, residència, recursos econòmics propis o d'altres computables per raó de convivència, i totes les que puguen tenir incidència en la conservació d'aquella.
Quan de l'incompliment d'aquesta obligació es derive una percepció no conforme amb la normativa reguladora d'aquestes ajudes, l'interessat haurà de reintegrar les quantitats rebudes indegudament, des del primer dia del mes següent a aquell en què haguera variat la situació, sense importar el moment en què es detecte la variació.
Article 13. Cessament d'efectes o minoració de les ajudes econòmiques i revisió d'aquestes.
1. Es podrà dictar una resolució de cessament d'efectes o minoració i, en tot cas, de reintegrament de les quantitats rebudes en els supòsits de l'article 47.9 del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el Text Refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana.
El procediment s'iniciarà d'ofici com a conseqüència de la iniciativa mateixa de l'òrgan competent, d'una ordre superior, de la petició raonada d'altres òrgans que tinguen atribuïdes o no facultats d'inspecció en la matèria, o de la formulació d'una denúncia.
En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret de l'interessat a l'audiència.
El termini màxim per a resoldre serà de 6 mesos des del moment en què va ser incoat l'expedient de revocació o de minoració.
Les quantitats que caldrà reintegrar tindran la consideració d'ingrés de dret públic a l'efecte del procediment aplicable a la cobrança.
Al procediment establit en aquest article serà també d'aplicació la delegació prevista en l'article 9.
2. Quant al procediment de revisió de les ajudes, els casos de nul·litat, anul·labilitat, i rectificació d'errades dels actes administratius que van servir de base a la concessió d'aquestes ajudes, caldrà ajustar-se al que disposa el capítol 1, del títol VII de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Article 14. Recursos
1. Contra les resolucions expresses o presumptes dictades per la directora general de Serveis Socials, per delegació del conseller de Treball i Afers Socials, es podrà interposar recurs contenciós administratiu en la forma, termini i condicions que determina la llei reguladora d'aquesta jurisdicció, després de la comunicació a la conselleria de la intenció d'interposar l'esmentat recurs.
2. En tot cas, per a la interposició del recurs contenciós administratiu contra les resolucions presumptes, caldrà que, amb caràcter previ, la persona interesada acredite l'eficàcia de l'acte presumpte d'acord amb el que disposa l'article 44 de la Llei 30/92, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú.
Article 15
Les ajudes convocades per aquesta ordre per a l'exercici 1997 s'atendran dins de la secció 13, a càrrec del Programa Pressupostari 313.10 de Serveis Socials. La línia de subvenció és 407/97, amb un import de 1.000.000.000 de pessetes.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera
Els aspectes regulats en aquesta ordre s'aplicaran sense perjudici de les altres normes que regeixen el règim jurídic de l'administració de la Generalitat, especialment en matèria pressupostària.
Segona
S'entendrà aplicable aquesta ordre a exercicis posteriors en tot allò que implica de desenvolupament del Decret 331/1995, de 3 de novembre, i quedaran condicionades les ajudes i la fixació de quantitats als crèdits que s'aproven en les successives lleis de pressupostos i a les respectives convocatòries anuals d'aquestes ajudes.
Tercera
Sense perjudici de la delegació prevista en l'article 9.1 d'aquesta ordre, es faculta la directora general de Serveis Socials, per a la signatura de tots aquells documents escaients per a la gestió dels pagaments previstos per aquesta, i en particular la revisió de justificants, en reconeixement de l'obligació de pagament i la signatura de tots els documents comptables que siguen necessaris.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Primera
Esgotats els fons de la subvenció a càrrec dels pressupostos de 1996, les sol·licituds presentades en l'exercici anterior i que no han sigut resoltes a causa de la falta de consignació pressupostària, s'atendran a càrrec del pressupost de 1997 i es regiran per les condicions establides en aquesta ordre pel que fa als requisits exigibles per a la concessió.
Aquestes sol·licitud es tramitaran d'acord amb el que estableix l'apartat 4, de l'article 9, d'aquesta ordre.
Les esmentades sol·licituds es resoldran amb efectes de l'1 de gener de 1997.
Segona
Les sol·licituds de l'exercici de 1996 que es resolgueren positivament es tramitaran a càrrec del pressupost de 1997 i es regiran per les condicions establides per aquesta ordre, pel que fa als requisits exigibles per a la concessió.
Els beneficiaris de l'exercici 1996 hauran d'aportar, a petició de la Direcció General de Serveis Socials, la ratificació de sol·licitud de continuïtat en la percepció de l'ajuda de 1996, condicionada en la quantificació definitiva a la presentació de la documentació que li siga requerida per tal de procedir-ne a la actualització, amb efectes des de l'1 de gener de 1997 i per a l'esmentat exercici.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogada l'Ordre de 5 de febrer de 1996, de la Conselleria de Treball i Afers Socials, per la qual es desplega el Decret 331/1995, de 3 de novembre, pel qual s'estableix l'ajuda econòmica per a tenir cura d'ancians i ancianes des de l'àmbit familiar.
DISPOSICIÓ FINAL
Aquesta ordre entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 7 de febrer de 1997
El conseller de Treball i Afers Socials,
JOSÉ SANMARTÍN ESPLUGUES

linea
Mapa web