Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Decret 26/1989, de 27 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre adjudicació d'habitatges de promoció pública de la Generalitat Valenciana.

(DOGV núm. 1021 de 08.03.1989) Ref. Base de dades 0494/1989

Decret 26/1989, de 27 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre adjudicació d'habitatges de promoció pública de la Generalitat Valenciana.
Mitjançant el Decret 61/1987, d'11 de maig, del Consell de la Generalitat Valenciana, es va acordar la constitució de la societat mercantil «Institut Valencià de Vivenda, SA», que ostenta, entre d'altres competències, la de gestionar l'administració del patrimoni immobiliari de promocio publica de la Comunitat Valenciana.
Posteriorment, pel Decret 118/1988, de 29 de juliol, del Consell de la Generalitat Valenciana, es determinava l'abast concret de les facultats patrimonials atorgades a dit Institut per la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana per a 1988, mitjançant el seu apoderament per a disposar i administrar l’esmentat patrimoni, la titularitat del qual correspon a la Generalitat Valenciana.
Tot açò fa necessària l'adequació de la normativa reguladora de la promoció pública d'habitatges, i concretament el Decret 52/1987, de 24 d'abril, sobre adjudicació d'habitatges de promoció pública de la Generalitat Valenciana, per a coordinar dit sistema amb l'activitat encomanada a l’Institut Valencià de Vivenda, SA.
En atenció d'aquestos motius, a proposta del Conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports i amb la deliberació prèvia del Consell de la Generalitat Valenciana, en la sessió mantinguda el dia 27 de febrer de 1989,
DECRETE:
CAPITOL I
Promoció pública d’habitatges
i organismes d'adjudicació
Article primer. Promoció Pública d'habitatges de la Generalitat Valenciana.
Un. La promoció pública d'habitatges de protecció oficial en la Comunitat Valenciana és la que ha realitzat, sense fi lucratiu, la Generalitat Valenciana amb càrrec als seus pressupostos a través de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, bé directament o mitjançant Convenis a l’efecte, ja siga per nova construcció, rehabilitació o adquisició a terceres persones d'habitatges en execució o acabats.
Dos. Les promocions públiques d'habitatges s'atendran totalment o parcialment a la següent classificació:
A. Estructurals: seran aquelles que responguen a les necessitats ordinàries en matèria d'habitatge, i la seua adjudicació es regularà segons el barem annex.
B. Excepcionals: les conceptuades com a tals pel Conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, per respondre a circumstàncies o afectar a col·lectius especials i el procediment d'adjudicació d'aquestes seguirà els criteris establerts expressament per a cada promoció per la Direcció General d'Arquitectura i Habitatge, de la Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports.
Article segon. Informació de les promocions.
Els Serveis Territorials d’Arquitectura i Habitatge assabentaran l'Institut Valencià de Vivenda, SA, i la Comissió Territorial d’Arquitectura i Habitatge dels Programes d'Habitatges de promoció pública i també de cada promoció pública en concret, amb l'antelació suficient a la iniciació dels tràmits d'adjudicació, expressant-ne els requisits següents:
a) Número d'habitatges i ubicació d'aquestos.
b) Superfície aproximada dels habitatges.
c) Condicions generals de règim econòmic que regeixen la concessió dels habitatges que es tracte, i qualsevol altres circumstàncies que s'hagen de tenir en compte per a l'adjudicació.
Article tercer. Institut Valencià de Vivenda, SA, Publicitat de les promocions.
Un. Correspon a l'Institut Valencià de Vivenda, SA, la gestió de l'adjudicació dels habitatges de promoció pública ubicats en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.
Dos. Les Comissions Territorials determinaran, en cada promoció pública d'habitatges, els extrems següents:
a) La delimitació geogràfica a què s'estén cada promoció, a l’efecte d'establir els Ajuntaments interessats i els residents que puguen sol·licitar-hi l'adjudicació d'un habitatge.
b) El programa familiar a què van destinades.
c) Les condicions econòmiques i de finançament.
d) Els règims d'ús dels habitatges de cada promoció, podent, en una mateixa promoció, coexistir distints règims d’ús gaudi d'habitatges.
Tres. L’Institut Valencià de Vivenda, SA, amb antelació mínima d'un any a la data prevista de terminació de cada promoció pública, iniciarà el procediment d'adjudicació, cosa que comunicarà a l'Ajuntament o als Ajuntaments interessats, perquè se'n faça l’obertura del termini de sol·licituds d'adjudicació, mitjançant exposició en els taulers d'anuncis, en els mitjans de publicitat que les Corporacions Locals consideren oportunes dins el seu àmbit territorial, i publicació en un dels periòdics de major difusió a la província.
Quatre. El termini d'admissió de sol·licituds serà assenyalat per l'Institut Valencià de Vivenda, SA, i oscil·larà d'un a tres mesos des de la data de publicació de l'anunci d'obertura.
CAPITOL II
Beneficiaris i subjectes exclosos
Article quart. Beneficiaris.
Podran sol·licitar habitatges de promoció pública aquelles persones en les quals concórreguen els següents requisits:
1. Acreditar ingressos familiars anuals amb un límit màxim de dos coma cinc (2'5) vegades el salari mínim interprofessional (SMI), en còmput anual, o tres (3) vegades el salari mínim interprofessional, si el número de fills fadrins que conviuen amb el sol·licitant, i són al seu càrrec, és superior a quatre.
A la fi d'aplicar el contingut d'aquest Decret, s'entenen per ingressos familiars els procedents del grup format pel sol·licitant, el seu cònjuge i el conjunt de familiars en primer grau que convisquen amb ells, que no compten amb cap tipus d'allotjament independent i acrediten un temps mínim de convivència d'un any, abans de la data de presentació de la sol·licitud.
La composició dels membres de la família s'haurà d'acreditar mitjançant la presentació dels documents següents:
- Fotocòpia del Document Nacional d'Identitat (DNI) de cada membre.
- Llibre de Família o fotocòpia compulsada.
- Certificat municipal d'empadronament i temps de convivència.
Tret d'autorització expressa de la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge, sols podran accedir en règim de propietat a habitatges de promoció pública aquells sol·licitants que, segons la seua composició i renda familiars, es troben en qualsevol dels següents suposats:
Vegades el SMI Núm. màxim de membres unitat familiar
- D'1 a l'5 vegades el SMI fins 4
- D'1'5 a 2 vegades el SMI fins 5
- Més de 2 a 2'5 vegades el SMI fins 6
- Més de 2'5 a 3 vegades l'SMI fins 7
2. Mancar d'habitatge a títol de propietat o d'usdefruit, o bé ocupar un habitatge on concórrega alguna de les circumstàncies següents:
a) No posseir els requisits mínims d’habitabilitat.
Per requisits mínims d'habitabilitat s'entendran les condicions del nivell més baix entre les establertes per la normativa vigent, en la data de la presentació de la sol·licitud.
Es consideraran inclosos dins aquest apartat aquells immobles que presenten un greu deteriorament estructural o constructiu.
Quan s'al·legue aquest supòsit com a causa justificativa de la petició d'un habitatge públic, els Ajuntaments interessats hauran d’emetre un informe tècnico-sanitari sobre les condicions d'habitabilitat, o informe tècnic de ruïna, independentment dels documents o informes presentats pel sol·licitant. Es considerarà que un habitatge deteriorat no compleix els requisits mínims quan el cost de la rehabilitació supere el cinquanta per cent (50%) del preu d'adjudicació d'un habitatge de promoció pública, adequat a les circumstàncies familiars del sol·licitant, o quan l’edifici deteriorat no siga pròpiament residencial.
b) Trobar-se sotmès a expedient d'expropiació, desnonament judicial o administratiu, suportar denegació de prórroga legal d'arrendament per causes no imputables a l’interessat o, després del procediment de separació o divorci, no existir domicili conjugal o haver-se designat l’existent com a domicili de l'altre cònjuge, sempre que no es tinga un altre habitatge.
c) Ocupar allotjaments provisionals com a conseqüència d'una operació de conformació nova o d’emergència que haja de suposar la pèrdua o ruïna de l’habitatge primitiu.
d) Residir en un habitatge a títol d'inquilí, sempre que la renda d'aquest siga igual o superior al trenta per cent (30%) dels ingressos familiars anuals del sol·licitant i el cost mensual de l’habitatge sol·licitat no supere el cinquanta per cent (50%) de la renda de l’ocupat.
e) Ocupar un habitatge de superfície inadequada, segons l'apartat quatre de l'article deu, quan l’habitatge sol·licitat supose una millora de superfície de, almenys, el vint-i-cinc per cent (25%).
3. Igualment, el sol·licitant haurà d'estar inclós en qualsevol dels dos supòsits següents:
a) Residir i estar empadronat un mínim de dos anys en qualsevol dels termes municipals dels Ajuntaments interessats, llevat que es tracte d'emigrants o d'antics residents que es van traslladar del Municipi per raons feineres i que vulguen tornar-hi, sempre que, en aquest últim cas, acrediten una residència anterior no inferior a cinc anys en dit Municipi
En el supòsit que la inscripció en el padró siga inferior a dos anys, i amb caràcter excepcional, l'Institut Valencià de Vivenda, SA, podrà admetre d'altres documents que acrediten fefaentment el temps mínim de residència de dos anys, i fins i tot un període menor quan es tracte d'un trasllat a la localitat per motius de treball.
No obstant això, l'Institut Valencià de Vivenda, SA, podrà elevar el període mínim de residència de dos a cinc anys en la convocatòria d'adjudicació.
b) Acreditar l'existència de lloc de treball en la localitat que motive el canvi de residència.
Article cinqué. Subjectes exclosos.
No podrà accedir a un habitatge de promoció pública els qui es trobaren en qualsevol de les situacions següents:
a) Qui havent estat adjudicatari d'un habitatge de protecció oficial de promoció pública, l'haguera alienat o renunciat per qualsevol causa, a excepció dels canvis de residència per motius de treball, o d'altres motius degudament justificats, a judici de l'Institut Valencià de Vivenda, SA.
b) Qui no puga acreditar ingressos suficients per a la seua adquisició en propietat, d'acord amb el criteri i escala exposats en l'apartat 1 de l'article quart, sense perjudici del seu accés en règim d'arrendament.
c) Ser qualsevol dels membres de la unitat familiar del sol·licitant propietaris d'un habitatge, tret de justificació que l'Institut Valencià de Vivenda, SA, considerada suficient.
d) Excepcionalment, l'Institut Valencià de Vivenda, SA, podrà excloure aquells sol·licitants que hagen produït greus deterioraments en anteriors habitatges o allotjaments, o realitzat actes, tant per ells com per les persones que conviuen amb ells, que facen presumible un greu deteriorament de les normes de convivència, salubritat o higiene de la comunitat veïnal.
Aquests extrems hauran de quedar acreditats.
e) Aquells que hagen estat desnonats o expropiats per incompliment de la funció social de la propietat d'un habitatge de promoció pública, per qualsevol de les causes previstes en la legislació vigent.
f) Aquells que, a judici de l'Institut Valencià de Vivenda, SA, i pels seus signes externs (béns mobles, terres, etc.), no siguen creditors de ser beneficiaris d'un habitatge de promoció pública.
g) No podran sol·licitar un habitatge de promoció pública aquells que, en anteriors convocatòries, hagueren estat exclosos per motius de falsedat i durant un termini de tres anys des de dita exclusió.
CAPITOL III
Procediment de selecció i adjudicació
Article sisé. Presentació de sol·licituds.
Les sol·licituds es formalitzaran en un model oficial que facilitarà l'Institut Valencià de Vivenda, SA, i distribuiran els Ajuntaments i Representacions Diplomàtics i Consulars quan es tracte d'emigrants.
Les sol·licituds es presentaran en el termini establert davant l'Institut Valencià de Vivenda, SA, o l’Ajuntament interessat on residesca el sol·licitant. Els antics residents dirigiran les sol·licituds directament al Municipi on s'ubiquen, els habitatges sol·licitats, i els emigrants podran presentar-les directament a l’Ajuntament on s'ubiquen els habitatges o bé a través de les Representacions Diplomàtiques o Consulars corresponents.
Article seté. Documentació complementària.
Un. Les sol·licituds es presentaran en un exemplar duplicat, i necessàriament amb els següents documents:
a) Dades personals:
- Fotocòpia del Document Nacional d'Identitat (DNI).
- Llibre de Família o fotocòpia degudament compulsada.
- Certificació municipal d'empadronament o residència, amb expressió de les dades d'alta i baixa en el Municipi i de convivència.
- En el cas d'emigrants, certificat de residència en l'estranger.
- Justificació de la subnormalitat, incapacitat o malaltia en cas que haja estat al·legada.
b) Dades econòmiques:
- Contracte de treball del sol·licitant i dels familiars que treballen i estiguen al seu càrrec, o Llicència Fiscal en cas de treballadors autònoms.
- Els rebuts del salari dels últims sis mesos, o justificants de les cotitzacions efectuades a la Seguretat Social, en dit període i certificació o certificacions emeses per l'Institut Nacional de la Seguretat Social relatives als períodes d'alta en qualsevol dels règims de cotització a la Seguretat Social.
- Declaració de l’Impost sobre la Renda de les Persones
Físiques corresponents a l’últim any, si s'escau.
- Declaració que expedirà l’Organisme oficial corresponent en cas de jubilació, invalidesa provisional o permanent, desocupació, assistència social, viduïtat, orfandat o qualsevol altra situació per la qual es perceba, o no, prestació econòmica periòdica.
e) Dades de l’habitatge ocupat:
- Fotocòpia del contracte d'arrendament, de cessió d'ús o de compravenda, quan s'escaiga, o, si hi manquen, d'altre tipus de documentació que es considere suficient per l’Institut Valencià de Vivenda, SA, o bé justificant de mancar d'habitatge i estar acollit en un establiment de beneficència, rellogat, en sots- arrendament, hospedatge, convivència amb altres famílies, en precari, en allotjaments d’emergència o en situacions similars a les exposades.
- Declaració jurada del sol·licitant de no haver estat adjucatari d'habitatge de protecció oficial de promoció pública, ni disposar-ne d'altre en propietat; o, d'una altra part, les justificacions oportunes a què es refereix l'article cinqué, apartat a), que l’Institut Valencià de Vivenda, SA, haurà de valorar i considerar suficients.
- Documentació acreditativa de trobar-se, si s'escau, en qualsevol de les situacions previstes en l'apartat 2 de l'article quart.
Dos. També s'hi podran adjuntar els documents que el sol·licitant considere convenients com a prova del millor dret que tinga a l’habitatge que sol·licita.
Tres. L’Institut Valencià de Vivenda, SA, podrà sol·licitar els documents complementaris que considere oportuns.
Article vuité. Admissió de sol·licituds.
Un. L’Institut Valencià de Vivenda, SA, i els Ajuntaments interessats admetran les sol·licituds que s'hi presenten dins el termini establert i les que reunesquen tots els requisits exigits.
Dos. Ets Ajuntaments interessats, una vegada conclòs el termini de presentació, remetran totes les sol·licituds i la documentació complementària d'aquestes a l'Institut Valencià de Vivenda, SA, que les examinarà i puntualitzarà segons el barem que s'adjunta com a annex a aquest Decret, i podran sol·licitar dels Ajuntaments interessats els informes, les dades, els documents o les justificacions pertinents per a l'acreditació de les causes o fets que els peticionaris dels habitatges hagen al·legat.
Tres. Les sol·licituds d'habitatges que incórreguen en falsedat seran automàticament excloses, així com aquelles en què siga incorrecta o incompleta la documentació aportada.
Article nové. Llista provisional.
Un. L’Institut Valencià de Vivenda, SA, prèvia puntuació, segons el barem annex de les sol·licituds admeses, confeccionarà la llista provisional de sol·licitants per ordre de puntuació, i la remetrà a la Comissió Territorial d’Arquitectura i Habitatge competent. Per a açò, disposarà d'un termini de dos mesos a partir de la finalització del termini de presentació de sol·licituds.
Dos. La Comissió Territorial d’Arquitectura i Habitatge, en el termini de dos mesos comptats a partir de la recepció de la llista, aprovarà, quan s'escaiga, aquesta llista provisional, i la remetrà a l'Institut Valencià de Vivenda, SA, perquè l'envie als Ajuntaments interessats a fi que l'exposen en els taulers d'anuncis, durant un període d'informació pública de quinze dies hàbils. A més l'Institut Valencià de Vivenda, SA, la difondrà mitjançant publicació, almenys, en un dels periòdics de major difusió de la província corresponent.
Durant el període d'informació pública es podran interposar, davant dels Ajuntaments interessats, les reclamacions pertinents contra la selecció i puntuació efectuades.
Article deu. Llista definitiva i d'espera.
Un. L’Institut Valencià de Vivenda, SA, resoldrà, en un termini de quinze dies, les reclamacions presentades en el període d'informació pública i comunicarà als reclamants les decisions adoptades.
Dos. L’Institut Valencià de Vivenda, SA, confeccionarà la llista definitiva de seleccionats i la llista d'espera, per ordre de puntuació i segons el que disposa l'article onze, en el termini de quinze dies a partir del de resolució de reclamacions del període d'informació pública, i les remetrà, en unió dels corresponents expedients, a la Comissió Territorial d’Arquitectura i Habitatge, que procedirà, si fa el cas, a aprovar-la.
En la llista definitiva de seleccionats es farà constar:
- Nom, DNI i domicili actual del seleccionat.
- Composició familiar.
- Puntuació obtinguda.
La llista d'espera estarà integrada pels sol·licitants no seleccionats, i ordenada segons la puntuació obtinguda.
Aquesta llista d'espera es tindrà en compte per a l'adjudicació de qualsevol habitatge de promoció pública que quede vacant per qualsevol causa en el terme municipal corresponent.
Tres. La Comissió Territorial d’Arquitectura i Habitatge remetrà les llistes aprovades a l’Institut Valencià de Vivenda, SA, i als Ajuntaments interessats.
Els Ajuntaments interessats exposaran les llistes al públic en els taulers d'anuncis.
L’Institut Valencià de Vivenda, SA, publicarà aquesta exposició a través d'un dels periòdics de major difusió de la província corresponent.
Els sol·licitants i adjudicataris disposaran d'un termini de quinze dies, comptables des de la data de publicació en el periòdic o de la data d'exposició en els taulers d'anuncis, per a formular reclamacions davant l'Ajuntament corresponent, que, previs els informes necessaris, la Comissió Territorial d'Arquitectura i Habitatge resoldrà, i amb aquesta resolució esgotarà la via administrativa.
Quan es produesca igualtat de puntuació i calga dirimir l’empat, es preferiran els sol·licitants que tinguen major número de familiars al seu càrrec, sempre que s’adeqüen a les característiques dels habitatges, i si, així i tot perdurava l’empat, els que acrediten menors ingressos familiars, sempre que siguen suficients per a assumir el cost de l’habitatge adjudicat.
Quatre. Sense perjudici de les reserves establertes en l'article onze per a l'adjudicació dels habitatges, aquests necessàriament, s'hauran d'adequar a la composició familiar del sol·licitant i segons l’escala següent:
- Habitatges de 4 dormitoris: 7 o més membres de composició familiar.
- Habitatges de 3 dormitoris: 5 o 6 membres de composició familiar.
- Habitatges de 2 dormitoris: 3 o 4 membres de composició familiar.
- Habitatges d’1 dormitori: 1 o 2 membres de composició familiar.
No obstant això, en circumstàncies especials, a valorar per la Comissió, podrà no tenir-se en compte aquesta escala sempre que l’habitatge que s'adjudique se situe en l'escaló immediatament superior, preferentment, o inferior en número de dormitoris a l'adequada en funció dels components de la unitat familiar del sol·licitant.
Excepcionalment, la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge podrà autoritzar mitjançant Resolució motivada l'adjudicació d'habitatges a beneficiaris que no es trobaren en els supòsits anteriorment exposats.
Aquests criteris, així com les reserves de l'article següent, es tindran en compte per l’Institut Valencià de Vivenda, SA, en confeccionar la llista definitiva.
Cinc. A cada un dels sol·licitants seleccionats, inclosos aquells que ho foren per aplicació de les reserves establertes en l'article onze, se'ls assignarà un habitatge, per a la qual cosa es tindran en compte els següents criteris preferencials:
- En primer lloc, es procedirà a assignar els habitatges de major superfície i major número de dormitoris, entre els seleccionats de composició familiar més adequada, per ordre de puntuació.
- En segon lloc, es podran valorar circumstancies personals dels seleccionats.
- En tercer lloc, la resta d'habitatges adjudicats s'assignarà per sorteig.
Article onze. Reserves de la llista definitiva de sol·licitants. Per a confeccionar la llista definitiva de sol·licitants es tindran en compte, si s'escau, les següents reserves dels habitatges a adjudicar:
1. Fins un deu per cent (10%) per a aquells sol·licitants que al·leguen, i en els quals concórreguen, composicions familiars reduïdes:
a) Mares solteres, que aportaran a més el Llibre de Família acreditatiu de tal circumstància.
b) Quan es tracte de nous o futurs matrimonis acreditaran a més documentalment:
- Si es tracta d'un matrimoni recent, justificació documental de la celebració del matrimoni dins l'any anterior a la data de la presentació de la sol·licitud.
- Si es tracta d'un matrimoni futur, els contraents futurs hauran d'aportar, a més, un compromís de celebració del matrimoni en un termini de sis mesos des del lliurament de l'habitatge acabat. En aquestos casos serà condició resolutòria, o causa de desnonament, no haver contret matrimoni en el termini indicat, i els ingressos a tenir en compte seran els del sol·licitant i els del cònjuge futur.
c) Quan es tracte de jubilats, pensionistes, viudos o persones que visquen totes soles i que sol·liciten habitatge acollint-se a aquesta quota, hauran d'acreditar a més que no tenen familiars al seu càrrec, que opten a l'habitatge per a cobrir exclusivament les necessitats que tinguen i que posseeixen independència econòmica.
2. Una reserva d'habitatges destinats a minusvàlids en la proporció que s'estableix en l'article primer del Reial Decret 355/1980, de 25 de gener.
3. El cinc per cent (5%) per a atendre les necessitats a què es refereix la disposició addicional del Reial Decret 1631/1980, de 18 de juliol.
4. Les reserves que per motius justificats la Comissió pot establir en fixar les condicions de l'adjudicació.
Quan les reserves esmentades d'una promoció no foren cobertes, els habitatges passaran a ser assignats segons les necessitats de caràcter general.
5. Amb anterioritat a la finalització del termini d'admissió de sol·licituds el Director General d’Arquitectura i Habitatge, previ informe de l’Institut Valencià de Vivenda, SA, podrà establir reserves per causes d'interés social, que ell mateix avaluarà, a petició d'Entitats públiques o benèfiques.
CAPITOL IV
De l'adjudicació i la seua formalització
Article dotze. Adjudicació.
L’Institut Valencià de Vivenda, SA, en vista de la llista definitiva, procedirà a adjudicar cada un dels habitatges als seleccionats, cosa que es comunicarà als Ajuntaments, i procedirà tot seguit a la remissió als interessats de les cartes d'adjudicació, que equivaldran a promesa de venda o promesa d'arrendament i que contindran els extrems següents:
- Identificació de l'habitatge i la seua superfície útil.
- Preu de venda o renda provisional, quedant pendent la fixació del preu definitiu en el moment de la celebració del contracte.
- Règim d'adjudicació, indicant si és a títol de propietat o d'arrendament.
- Atorgament d'un termini de trenta dies per a efectuar l'ingrés de l'aportació inicial (tret del cas que l'Institut Valencià de Vivenda, SA, haja eximit de tal obligació), que corresponga i pagament dels tributs a què fóra obligat l'adjudicatari, en el compte bancari habilitat a l'efecte, o el dipòsit de la fiança, si fa el cas, així com d'obertura d'un compte bancari o llibreta d'estalvis per a domiciliació del pagament de les rendes o llibreta d'estalvi per a domiciliació del pagament de les rendes o quotes d'amortització de compravenda, donat cas que s'exigesca per l'Institut Valencià de Vivenda, SA, cosa que implicarà l'acceptació de l'habitatge adjudicat, amb l'advertència que de no efectuar els esmentats ingressos o obligació de domiciliació bancària, si s'escau, en el termini indicat, s'entendrà que l'adjudicatari renuncia a l'habitatge, i es procedirà a una nova adjudicació segons la llista d'espera.
Article tretze. Habitatges vacants de nova promoció.
Els suposats de renúncies, vacants o insuficiència de sol·licituds es posaran en coneixement de l'Institut Valencià de Vivenda, SA, a l'objecte de la tramitació i la gestió pertinent.
Article catorze. Formalització de l'adjudicació i l'atorgament dels contractes de compravenda o arrendament.
Un. Sempre que els habitatges foren susceptibles d'ocupació, i practicada la recepció provisional de les obres, s'efectuarà la formalització de l'adjudicació. L’Institut Valencià de Vivenda, SA, procedirà a l'atorgament dels corresponents contractes de compravenda o dels contractes d'arrendament.
Dos. L’eficàcia dels contractes quedarà expressament sotmesa a la condició suspensiva d'ocupar els habitatges adjudicats en el termini d'un mes a comptar des del lliurament de les claus, excepte en el cas dels emigrants, en què el termini serà de dotze mesos, i de matrimonis futurs, en què el termini serà de sis mesos.
Durant aquest termini, i en qualsevol cas fins que no es produesca l'ocupació efectiva dels habitatges, l’Administració retindrà la possessió civil d'aquestes i podrà fer ús, a més de les mesures previstes en la legislació patrimonial, de les atribuïdes per la legislació d'habitatges de protecció oficial.
La inscripció de l’habitatge en el Registre de la Propietat quedarà suspesa fins que no s'haja complit la condició suspensiva anteriorment referida. No obstant, l’interessat podrà practicar una anotació preventiva mitjançant la presentació del títol d'adjudicatari i el resguard de l'aportació inicial o de la fiança efectuada quan s'escaiga, anotació que es convertirà en inscripció quan s'acredite el compliment de la condició) suspensiva mitjançant certificació extesa a l'efecte pels Serveis Territorials d’Arquitectura i Habitatge, prèvia inspecció i informe de l'Institut Valencià de Vivenda, SA.
En cas d'incompliment de la condició suspensiva, amb caràcter previ a la nova adjudicació de l'habitatge, per l'ordre de la llista d'espera, es donarà audiència a l'interessat perquè formule les al·legacions que li convinguen segons dret.
Tres. El preu ajornat en la venda dels habitatges es garantirà per mitjà de la constitució d'hipoteca i condició resolutòria per no abonar alguna de les quantitats ajornades en el venciment convingut. No obstant, en substitució de l'anterior, l’Institut Valencià de Vivenda, SA, podrà acceptar el pagament del preu ajornat per una Entitat oficial de crèdit amb efectes llibertadors per al comprador.
Sense perjudici del que s'ha exposat, es podrà pactar expressament en el contracte de compravenda que la falta de pagament de les quotes d'amortització implique la novació forçosa del contracte i la seua transformació en arrendament Les quantitats ajornades seran abonades conforme a les taules d'amortització que es determinen, segons l’estudi econòmic de cada promoció.
Quatre. En cas de cessió en règim d'arrendament la duració dels contractes podrà ser per un temps determinat, prorrogable, potestativament, en el supòsit que els arrendataris mantinguen les condicions exigibles per a l'adjudicació dels habitatges de promoció pública.
La Generalitat Valenciana podrà concedir als inquilins subvencions personals per al pagament de la renda, que tindran una quantia i un procediment determinats reglamentàriament.
Seran de compte dels arrendataris les despeses necessàries per al manteniment de l’habitatge, així com el cost dels serveis de l’immoble on s'ubique, dels serveis individuals i de l’import de la contribució urbana que grave els habitatges, i les quotes per al sosteniment de les Juntes Administradores
El contracte d'arrendament tindrà efectes amb caràcter definitiu una vegada transcorregut el termini d'un mes, previst en el punt dos d'aquest article, i quan s'haja comprovat el compliment de l'obligació d'ocupació. En cas d'incompliment quedarà sense efecte automàticament l'adjudicació, i es requerirà a l'interessat perquè torne les claus en el termini de deu dies
L’Institut Valencià de Vivenda, SA, a petició dels inquilins, els podrà oferir els habitatges en venda, d'acord amb la valoració que es determine per l’òrgan competent.
Cinc. Tot l’exposat anteriorment es podrà aplicar a les promocions d'habitatges en règim d'arrendament la titularitat dels quals corresponga als Ens públics territorials o Organismes que depenguen d'aquests, i que hagen estat promoguts mitjançant Conveni.
Sis. No obstant la periodicitat mensual de les rendes dels lloguers i de les quotes d'amortització en els règims de compravenda, aquests pagaments es podran acumular en pagaments trimestrals, semestrals o anuals en funció de la quantia a abonar i segons la valoració de l’Institut Valencià de Vivenda, SA.
Conseqüentment, s'inclourà en els contractes respectius de compravenda o arrendament la possibilitat de modificació unilateral dels períodes de cobrament per decisió de l’Institut Valencià de Vivenda, SA.
Tots els pagaments mensuals finalitzaran els dies 28,29,30 o 31 del mes corresponent.
Tots els pagaments trimestrals finalitzaran els dies 31 de març, 30 de juny, 30 de setembre i 31 de desembre de cada any.
Tots els pagaments semestrals finalitzaran els dies 30 de juny i 31 de desembre de cada any.
Tots els pagaments anuals finalitzaran el 31 de desembre de cada any.
Set. El pagament de les quotes d'amortització o rendes es podrà satisfer fins l’últim dia del mes següent al de la finalització del període corresponent.
En el supòsit que no s'abonaren dits crèdits en aquest últim termini, començarà a partir del dia següent a meritar interessos de demora sense necessitat d'intimació prèvia. L’interès serà el legal.
Article quinze. Contractació de serveis.
Segons siga el règim d'adjudicació dels habitatges, propietat o arrendament, l'Institut Valencià de Vivenda, SA, una vegada formalitzada l'adjudicació, proporcionarà als interessats la documentació necessària per a la contractació dels serveis dels habitatges i requerirà als adjudicataris a l'objecte de constituir la Comunitat de Propietaris o la Junta d’Administració de l'immoble.
L’Institut Valencià de Vivenda, SA, establirà el sistema de domiciliació bancària per als pagaments dels serveis, quantitats aplaçades o renda, segons fóra el règim d'adjudicació dels habitatges, i podrà establir amb caràcter excepcional d'altres tipus de pagament.
Suposant que no s'exigira domiciliació bancària per al pagament de rendes o quotes a favor de la Generalitat Valenciana, el lloc del pagament serà el del domicili del l'Institut Valencià de Vivenda, SA, o compte bancari habilitat a l'efecte, cosa que caldrà expressar en els corresponents contractes.
CAPITOL V
Article setze. Segones i posteriors adjudicacions.
Les segones i posteriors adjudicacions dels habitatges de promoció pública es realitzaran tenint en compte les llistes d'espera resultants de les primeres adjudicacions, que tindran una vigència d'un any a partir de la data d'adjudicació, així com les sol·licituds de casos urgents presentades en els Serveis Territorials d’Arquitectura i Habitatge o en l'Institut Valencià de Vivenda, SA. Transcorregut el període de vigència o si no existira llista d'espera, l'Institut Valencià de Vivenda, SA, elevarà a la Comissió Territorial d’Arquitectura i Habitatge, per a la seua adjudicació, una proposta raonada, a més de la documentació corresponent, de la persona o persones que amb tots els requisits exigits puguen accedir a aquestes.
En aquells casos urgents que requeresquen un lliurament immediat, o que presenten circumstàncies especials, l'adjudicació s'efectuarà directament per l’Institut Valencià de Vivenda, SA, per resolució motivada, donant compte posteriorment a la Comissió justificant la necessitat o conveniència de les actuacions.
DISPOSICIO TRANSITORIA
Aquestes normes s'aplicaran a l'adjudicació d'habitatges de promoció pública en tramitació, sempre i quan no tinguen ja exposat al públic el llistat provisional de sol·licitants, i en aquest cas es faran els tràmits segons l’establert en el Decret 52/1987, de 24 d'abril, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre adjudicació d'Habitatges de promoció pública de la Generalitat Valenciana, sense perjudici que el lliurament i contractació es realitze per l'Institut Valencià de Vivenda, SA.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera
En les promocions públiques d'habitatges realitzades mitjançant conveni amb les Corporacions Locals, societats creades per a tal fi o d'altres Organismes de caràcter públic, en els que les esmentades Entitats assumesquen la titularitat de la promoció, l'adjudicació dels habitatges s'efectuarà a unitats familiars que no superen els sostres dels ingressos establerts en l'apartat 1 de l'article quart i que destinen els habitatges al seu domicili habitual permanent, tret que en el Conveni s'establesca una forma especial d'adjudicació per a respondre a operacions urbanes determinades o per anar destinades a cobrir necessitats específiques, en aquests casos el Conveni contemplarà també el règim d'ús dels habitatges i procediment d'adjudicació.
Segona
L’Institut Valencià de Vivenda, SA, podrà cedir en precari immobles de promoció pública a Associacions i Entitats que acrediten suficientment el seu ús per a fins socials, assistencials o d'interés públic.
Tercera
La Conselleria d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, directament o a través de la gestió de l'Institut Valencià d'Habitatge, SA, podrà subscriure Convenis amb les Corporacions Locals afectades, o amb els Patronats Municipals d'Habitatge, o Societats Anònimes Municipals per a administrar el Patrimoni Públic d'Habitatge.
DISPOSICIO DEROGATORIA
Resta derogat el Decret 52/1987, de 24 d'abril, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre adjudicació d'habitatges de promoció pública de la Generalitat Valenciana, així com totes aquelles disposicions d'igual o inferior rang que s'oposen al previst en aquest Decret.
La normativa estatal referent a l'adjudicació d'habitatges de promoció pública serà supletòria d'aquest Decret.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Ell Conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports queda autoritzat per dictar normes precises per al desplegament i aplicació d'aquest Decret.
Segona
Als efectes corresponents del disposat en els articles 27, 32, 33 i concordants de la Llei 3/1986, de 24 d'octubre, de Patrimoni de la Generalitat Valenciana, s'autoritza l'alienació directa i explotació en règim d'arrendament dels habitatges de promoció pública que s'adjudiquen seguint les prescripcions d'aquest Decret.
Tercera
Aquest Decret entrarà en vigor l’endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 27 de febrer de 1989.
El President de la Generalitat,
JOAN LERMA I BLASCO
El Conseller d'Obres Publiques,
Urbanisme i Transports,
RAFAEL BLASCO I CASTANY
ANNEX
BAREM D’APLICACIO A LA SOL·LICITUD D'HABITATGES DE PROMOCIO PUBLICA
Aquest barem es divideix en tres apartats, i per cada un s'obté una puntuació. La suma del conjunt dóna el valor total obtingut per cada sol·licitud.
1. Necessitat d'habitatge.
A. Mancar d'habitatge.
Hom estarà en situació de mancança d'habitatge si es troba en qualsevol dels següents supòsits:
1. Mancar d'habitatge a títol de propietari, inquilí o usufructuari, i no trobar-se en cap dels supòsits de l'apartat B.
2. Ocupar un habitatge amb deficients condicions d'habitabilitat (barraques, coves, casetes o construccions similars), així com habitatges en estat ruïnós no susceptibles de rehabilitació.
3. Habitar en establiments benèfics o en allotjaments provisionals.
4. Destrucció de l'anterior habitatge per causes naturals o accidentals.
5. Desnonament judicial o administratiu provocat per situació no imputable a l’interessat, o expropiació que no obeesca a incompliment de la funció social de la propietat, i l'apreuament de la qual no excedesca del vint-i-cinc per cent (25%) del preu de venda d'un habitatge de promoció pública.
6. Denegació de prórroga del contracte d'arrendament.
7. Inexistència de domicili conjugal després del procediment de separació o divorci, o que s'haja designat judicialment el domicili com de l'altre cònjuge, sempre que el sol·licitant estigués mancat d'un altre habitatge.
Puntuació per a qualsevol dels suposats: 100 punts.
B. Inadequació de l’habitatge.
S'entendrà que un habitatge és inadequat si es troba en qualsevol de les següents circumstàncies:
1. Convivència en un altre nucli familiar amb superfície o condicions inadequades '
Puntuació: 75.
2. Ocupar un habitatge que tinga una superfície útil inferior a vuit metres quadrats útils per persona.
Puntuació: 75.
3. Ocupar un habitatge cedit en precari.
Puntuació: 75.
4. Allotjament en cambres rellogades, subarrendades o en hostalatge.
Puntuació: 75.
5. Ocupar un habitatge amb possibilitats de rehabilitació i que el cost de condicionament dels nivells mínims d'habitabilitat excedesca del 50% del preu d'un habitatge de promoció pública.
Puntuació: 75.
6. Ocupar un habitatge llogat amb una renda que siga igual o superior al 40% de la renda familiar del mateix període.
Puntuació: 50.
Les diverses situacions descrites en aquest apartat I, pel que fa a les necessitats d’habitatge, en cap cas podran ser acumulables. El sol·licitant haurà d'assenyalar únicament la situació que més s'adeqüe a les seues circumstàncies.
II. Composició familiar i circumstàncies personals.
A. Composició familiar.
S’entendrà per composició familiar pel que fa a aquest apartat els pares i fills menors de 25 anys, els fills no emancipats i els ascendents que convisquen habitualment al domicili conjugal, aquesta circumstància s'acreditarà mitjançant certificat municipal de convivència.
Nombre de membres Puntuació
1 50
2 60
3 70
4 80
5 90
6 (o mes) 100
B. Circumstàncies familiars i personals.
- Per residir al terme on s'emplacen els habitatges un mínim de dos anys. Aquest mínim es podrà ampliar fins a cinc anys, prèvia aprovació de l’Institut Valencià de Vivenda, SA.
Puntuació: 150 punts.
- Per cada any, a partir del segon o cinqué, segons l'apartat anterior, fins un màxim de 10 anys.
Puntuació: 5 punts.
- Per haver tingut la condició d'emigrant dins els dos últims anys anteriors a l'adjudicació.
Puntuació: 50 punts.
- Per existir algun disminuït físic o psíquic en la família.
Puntuació: 40 punts.
- Per cada ascendent i fill major de 25 anys que convisca amb el sol·licitant.
Puntuació: 5 punts.
- Per cada fill menor de 18 anys que acredite haver obtingut certificat d'EGB, Graduat Escolar o curs de Formació Professional o equivalent.
Puntuació: 20 punts.
- Per cada pensionista o jubilat que convisca amb el sol·licitant. Puntuació: 10 punts.
- Per tractar-se de persones que visquen totes soles o amb familiars al seu càrrec.
Puntuació: 25 punts.
- Per cada any d'establiment de compte d'estalvi habitatge.
Puntuació: 40 punts.
- Per estar aturat i inserit com a demandant de treball.
Puntuació: 20 punts.
- Per realitzar cursos d'aprenentatge o perfeccionament professional.
Puntuació: 40 punts.
Les circumstàncies familiars i personals son acumulables entre sí.
III. Ingressos familiars anuals.
Nivell d'ingressos Nombre de membres d'unitat
segons salari mínim familiar
interprofessional. 1 2 3 4 5 6 7 8 o més
Fins 1'5 SMI 70 80 90 100 100 100 100 100
De més d’1’5 a 2 SMI 60 70 80 90 100 100 100 100
De més de 2 a 2'5 SMI 50 60 70 80 90 100 100 100
De més de 2'5 a 3 SMI __ __ __ __ 80 90 100 100

linea
Mapa web