Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Ordre de 17 de febrer de 1994, de la Conselleria de Sanitat i Consum, per la qual regula la confidencialitat i la custòdia de les dades mèdiques dels serveis mèdics d'empresa.

(DOGV núm. 2227 de 15.03.1994) Ref. Base de dades 0595/1994

ORDRE de 17 de febrer de 1994, de la Conselleria de Sanitat i Consum, per la qual regula la confidencialitat i la custòdia de les dades mèdiques dels serveis mèdics d'empresa. [94/1577]
La Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, estableix entre els drets dels usuaris, tant del sistema sanitari públic (article 10.3) com dels serveis sanitaris privats (article 10.15), el dret a la confidencialitat de tota la informació relacionada amb el seu procés.
La Llei Orgànica 5/1992, de 29 d'octubre, regula l'ús de la informàtica i d'altres tècniques i mitjans de tractament automàtic de dades de caràcter personal per garantir l'honor i la intimitat personal i familiar.
En el Decret 1036/1959, de 10 de juny, pel qual es reorganitzen els serveis mèdics d'empresa (article 7 i concordants) i el seu posterior desplegament mitjançant l'Ordre de 21 de novembre de 1959, per la qual s'aprova el Reglament dels Serveis Mèdics d'Empresa, en la seua secció tercera, s'atribueixen a l'Organització dels Serveis Mèdics d'Empresa la direcció i l'orientació d'aquests serveis mèdics laborals.
En el Reial Decret 2001/1980, de 3 d'octubre, en la seua disposició final primera, s'integra l'Organització dels Serveis Mèdics d'Empresa en l'Institut Nacional de la Salut.
Pel Reial Decret 1612/1987, de 27 de novembre, es traspassen a la Comunitat Valenciana les funcions i els serveis de l'Institut Nacional de la Salut.
El Decret 56/1988, de 25 d'abril, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regula l'obligatorietat de la història clínica, estableix que aquests són documents confidencials, on haurà de quedar garantit el dret del pacient a la seua intimitat personal i familiar.
Els serveis mèdics d'empresa, per la seua ubicació i les seues funcions, presenten unes característiques especials en la preservació d'aquests drets, cosa que obliga a l'adopció de mesures concretes que garantesquen el dret bàsic en els seus aspectes de salut.
Per tot això,
ORDENE
Article primer
La història clínica o fitxa oficial que estableix l'article 44 del Reglament dels Serveis Mèdics d'Empresa, com a suport de les dades obtingudes en els reconeixements sistemàtics preceptius, i en qualsevol altra feta als treballadors d'una empresa, és un document confidencial custodiat pel personal sanitari del servei mèdic d'empresa. Només hi podrà tenir accés directe el personal sanitari del servei mèdic d'empresa.
Article segon
L'accés d'un treballador a la seua història clínica caldrà que siga a través de l'esmentat personal sanitari, garantint el dret del treballador a rebre informació sobre el seu procés, tal com estableix l'article 10 de la Llei General de Sanitat.
L'accés d'altre personal sanitari, aliè al servei mèdic d'empresa, responsable del diagnòstic i tractament del treballador, es farà en presència del metge de l'empresa i amb finalitats exclusivament sanitàries.
L'accés a la història clínica amb finalitats d'investigació científica requereix que se n'assabente el metge d'empresa i garanties de la preservació del secret professional i de la confidencialitat de les dades.
L'ús en processos judicials requerirà manament de l'autoritat competent.
L'accés a aquests documents per part de la inspecció mèdica de l'Organització dels Serveis Mèdics d'Empresa en l'exercici de les seues competències es realitzarà prèvia la seua identificació garantint el dret a la intimitat personal i familiar i estant obligat a guardar el sigil professional.
Qualsevol altra consulta de la història clínica requerirà el consentiment escrit del treballador o del seu representant legal.
En tots els casos l'accés a la història clínica garantirà la confidencialitat de les dades personals del treballador i el deure de secret i sigil professional; el tractament de les dades es realitzarà despersonalitzadament o de manera estadística i amb finalitats exclusivament sanitàries o científiques.
Article tercer
Els informes sobre capacitat o aptitud per al treball que el metge d'empresa ha d'emetre al director o al cap de personal de l'empresa, segons les funcions encomanades a aquests en el vigent Reglament dels Serveis Mèdics d'Empresa, especialment en els seus articles 45, 48, 51, 61 i 64, reflectiran exclusivament la capacitat per al treball en general, o feina en particular, així com les recomanacions oportunes; no figurant-hi, en cap cas, el diagnòstic o altres dades clíniques del treballador.
Article quart
La cartilla sanitària, establerta en l'article 46 del Reglament dels Serveis Mèdics d'Empresa, és un document que queda en custòdia del treballador, accedint-hi el personal sanitari per al seu emplenament i la seua consulta.
Article cinquè
Els protocols o les notes de remissió dels treballadors al metge de família o a l'entitat responsable de l'assistència en les contingències d'accident de treball i malaltia professional, referits en l'article 48 del Reglament dels Serveis Mèdics d'Empresa, seran lliurats pel personal sanitari del servei mèdic d'empresa al treballador, o en sobre tancat a la persona que hi delegue.
Article sisè
Els fitxers que, segons l'article 84 del Reglament dels Serveis Mèdics d'Empresa, hauran de disposar els serveis mèdics d'empresa, estiguen o no autoritzats, comptaran amb les mesures necessàries que garantesquen la seguretat de les dades i hi eviten l'accés no autoritzat. Si es tractava de fitxers automatitzats, s'adaptarà al que estableix l'a Llei Orgànica 5/1992.
Article setè
L'obligada confidencialitat de les dades no serà obstacle perquè el servei mèdic d'empresa proporcione estadístiques sobre accidents de treball, malalties professionals o malaltia comuna, a la direcció de l'empresa, comitè de seguretat i higiene, comitè d'empresa, o qualsevol altre òrgan de representació o participació dels treballadors, si no contenen dades personals, o que sense contenir-los explícitament permeten esbrinar o revelar dades personals.
Els mateixos criteris són d'aplicació per a les estadístiques i informació que el servei mèdic d'empresa proporcione a les administracions públiques, d'acord amb les competències d'aquestes.
Article vuitè
Els processos de notificació d'accidents de treball i malalties professionals, els informes establerts en l'article 57 del Reglament dels Serveis Mèdics d'Empresa, així com els processos de notificació de malalties de declaració individualitzada, s'adaptaran al que s'estableix en les normes que els regulen, garantint en tots els casos el dret del treballador al respecte de la seua intimitat personal, i establint les mesures oportunes que garantesquen la seguretat en la transmissió de la informació.
Article novè
El cap del servei mèdic d'empresa vetllarà pel compliment de l'establert en aquesta ordre en el seu àmbit d'actuació.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Faculte la Direcció General de Salut Pública per a, en el marc de les seues competències, dictar les mesures necessàries per al millor desplegament i aplicació del que es disposa en aquesta ordre.
Segona
Aquesta ordre vigirà des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 17 de febrer de 1994
El conseller de Sanitat i Consum,
JOAQUÍN COLOMER SALA

linea
Mapa web