Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDRE de 21 de gener de 1997, de la Conselleria de Sanitat i Consum, per la qual estableix el procediment per a l'acreditació de les oficines municipals d'informació al consumidor.

(DOGV núm. 2945 de 05.03.1997) Ref. Base de dades 0600/1997

ORDRE de 21 de gener de 1997, de la Conselleria de Sanitat i Consum, per la qual estableix el procediment per a l'acreditació de les oficines municipals d'informació al consumidor.
Les corporacions locals, mitjançant la creació de les oficines municipals d'informació al consumidor (OMIC), presten el servei d'assessorament i informació al consumidor, serveixen de curs per a les seues reclamacions i participen en la inspecció i el control del mercat comprovant que els productes i els serveis que s'ofereixen compleixen la normativa que els és aplicable.
Per la importància d'aquestes funcions per al ciutadà i a fi de dur a terme una política integrada en matèria de consum, la Generalitat Valenciana, en compliment dels articles 15 i 16 de la Llei 2/1987, de 9 d'abril, de la Generalitat Valenciana, de l'Estatut dels Consumidors i usuaris de la Comunitat Valenciana, va regular mitjançant el Decret 181/1992, de 10 de novembre, la creació i l'acreditació de les oficines municipals d'informació al consumidor.
Atès que un dels objectius d'aquest decret era de garantir unes prestacions mínimes i de caràcter homogeni en la major part del territori de la Comunitat Valenciana, convé desplegar-ne el contingut tot determinant el procediment que hauran de seguir les corporacions locals per tal que, amb un respecte absolut del principi d'autonomia municipal establert en la Constitució, obtinguen l'acreditació de la Generalitat Valenciana per a les seues oficines d'informació al consumidor.
D'igual manera, s'estableixen els efectes d'aquesta acreditació, tant per a la corporació, pel que fa als drets i les obligacions que se'n dedueixen, com per als consumidors i usuaris que puguen reconèixer d'aquesta manera amb facilitat les OMIC que fan determinades prestacions.
Segons el que disposa l'article 5 del Decret 37/1994, de 21 de febrer, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Sanitat i Consum, el conseller té atribuïda la funció d'exercir la potestat reglamentària.
Per tot això, a proposta de la Direcció General de Consum, amb l'informe favorable del Consell Valencià de Consum, i fent ús de les facultats que m'atorga la disposició final única del Decret 181/1992, de 10 de novembre,
ORDENE
Article 1. Requisits d'acreditació
Les oficines municipals d'informació al consumidor de la Comunitat Valenciana, per ser acreditades per la Generalitat Valenciana, hauran de tenir els següents requisits:
a) Estar en una situació adequada i ben senyalitzades. S'entendrà que ho estan si estan en un lloc de fàcil accés per a tots els veïns de localitat, s'identifiquen de manera que se n'advertisca fàcilment l'existència i la localització i apareixen ben diferenciades de la resta de les dependències municipals.
b) Estar obertes al públic en la jornada laboral ordinària durant, almenys, 25 hores setmanals.
c) Disposar del personal tècnic adequat i dels recursos materials necessaris a fi de fer almenys les funcions que els encomana l'article segon del Decret 181/1992, de 10 de novembre, del Govern Valencià, pel qual regula la creació i l'acreditació de les oficines municipals d'informació al consumidor (DOGV núm. 1.905, de 17.11.92).
d) Que aquest personal es dedique exclusivament a funcions relacionades amb el consum.
e) Tindre aprovada l'ordenança municipal reguladora dels serveis locals de consum.
Article 2. Funcions mínimes
Respecte al que disposa l'apartat c) de l'article anterior, s'entendrà que les funcions mínimes que caldrà fer per obtenir i mantenir l'acreditació són les següents:
a) Facilitar informació i assessorament als consumidors i usuaris respecte als seus drets i la manera d'exercir-los. Per a això caldrà que compte amb el personal necessari per mantenir aquest servei de manera permanent. Per tant, no es podrà exercir aquesta funció simultàniament amb d'altres que impedisquen l'atenció al públic durant el temps en què, segons estableix l'article anterior, es trobe oberta.
b) Desplegar activitats d'inspecció amb personal propi o contractat a l'efecte, diferent del que faça les activitats d'informació, i d'acord amb els següents punts:
1. A més de les pròpies, es col·laborarà en les campanyes d'inspecció proposades per la Direcció General de Consum.
2. Caldrà formalitzar un nombre determinat d'actes que s'establirà per a cada campanya segons la incidència del sector comercial de què es tracte.
3. Les actes, i tota la documentació que siga requerida per la Direcció General de Consum, caldrà enviar-les en el termini de 10 dies des de l'acabament de cada campanya.
c) Atendre les consultes, reclamacions i denúncies dels consumidors i usuaris, i anotar-les en un registre.
d) Fer de mitjancer en els conflictes que puguen sorgir entre les parts per causa de les relacions de consum. Aquesta funció la durà a terme l'OMIC abans de la remissió al servei territorial de consum sempre que ambdues parts siguen de la mateixa població o de dues poblacions amb OMIC.
Article 3. Procediment d'acreditació
Per obtenir l'acreditació se seguirà el següent procediment:
3.1. Les corporacions locals les oficines de les quals complisquen el que disposen els articles anteriors presentaran una sol·licitud d'acreditació d'acord amb el model establert en l'annex I d'aquesta ordre en el Registre de la Conselleria de Sanitat i Consum o per qualsevol de les altres formes previstes en l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú (BOE núm. 285, de 27.11.92).
Aquesta sol·licitud haurà d'anar acompanyada de la següent documentació:
- Un certificat expedit per la Secretaria de la corporació en què s'acredite el compliment del que disposen els articles 1 i 2 de aquesta ordre i, en particular, el nombre de persones que fan funcions previstes (model en l'annex II).
- Certificat de la Secretaria de la corporació que acredite l'aprovació de l'ordenança municipal reguladora dels serveis de consum per l'òrgan competent.
3.2. Comprovada la documentació presentada i en el cas que estiga incompleta, es notificarà a l'entitat sol·licitant a fi que, d'acord amb el que disposa l'article 71.1 de l'esmentada Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, s'esmene la falta o s'aporten els documents preceptius en el termini màxim de 10 dies. Si transcorre aquest termini sense que s'haja produït l'esmena, s'entendrà que desisteix de la seua petició i s'arxivarà sense cap més tràmit.
3.3. Quan haurà comprovat el compliment dels requisits establerts, la Direcció General de Consum resoldrà sobre l'escaiença de la concessió de l'acreditació mitjançant una resolució motivada contra la qual es podrà interposar el recurs corresponent.
El termini de resolució de les sol·licituds serà de tres mesos comptadors des de la seua data de presentació.
Article 4. Drets de les oficines acreditades
Les oficines municipals d'informació al consumidor que hagen estat acreditades podran:
a) Rebre ajuda tècnica i econòmica, no sols per a la realització de programes específics d'informació, inspecció, formació o de qualsevol altra naturalesa en benefici del consumidor, sinó també per a les despeses de personal de l'OMIC que faça aquestes funcions.
b) Utilitzar els símbols i logotips d'identitat corporativa establertes en el Manual d'identificació corporativa de els oficines municipal d'informació al consumidor de la Comunitat Valenciana que ha editat la Direcció General de Consum, i que aquesta li proporcionarà.
Article 5. Obligacions de les oficines acreditades
Les oficines municipals d'informació al consumidor acreditades tindran aquestes obligacions:
a) Mantenir les condicions exigides per a l'obtenció de l'acreditació, comunicant qualsevol modificació que s'hi produïsca i puga comportar la pèrdua de l'acreditació. Aquesta comunicació es realitzarà en el termini màxim d'un mes des que es produïsca la modificació.
b) Enviar anualment a la Direcció General de Consum, abans del 31 de març, una certificació de la Secretaria de la corporació en què conste que encara tenen els requisits necessaris per a l'acreditació (model en l'annex III).
c) Enviar a la Direcció General de Consum, junt amb la certificació de l'apartat anterior, informació sobre el nombre de consultes i reclamacions que han estat ateses i registrades durant l'exercici anterior, així com una memòria de les campanyes d'inspecció realitzades en aquest període.
d) En tot el seu material de papereria i senyalització es farà constar la llegenda "Acreditada per la Generalitat Valenciana", segons el que estableix el manual de disseny corporatiu.
Article 6. Manteniment de l'acreditació
L'acreditació es renovarà anualment de manera automàtica si no es comunica o es comprova que han canviat les circumstàncies que l'havien motivada.
Article 7. Facultats de control de l'administració i causes de revocació de l'acreditació
La Direcció General de Consum podrà realitzar visites a els oficines acreditades per a l'exclusiva comprovació de les dades subministrades per obtenir o mantenir la seua acreditació.
Aquesta Direcció General revocarà d'ofici l'acreditació concedida si s'assabenta, mitjançant aquestes visites, per comunicació expressa de la corporació, pel fet de no enviar la certificació anual prevista en l'article 5 de aquesta norma o per qualsevol altre mitjà, que alguna oficina municipal acreditada ha deixat de tenir els requisits necessaris per a l'acreditació. La revocació es farà mitjançant una resolució motivada que serà comunicada a la interessada. Contra aquesta resolució es podran interposar els recursos corresponents.
Aquestes oficines hauran de deixar d'usar el logotip establert en el Manual d'identificació corporativa, i de retirar aquesta identificació de tots els seus suports a fi de no generar confusió entre els consumidors. Podrien incórrer en el cas contrari en un supòsit de publicitat enganyosa i la responsabilitat consegüent.
Les oficines municipals d'informació al consumidor que utilitzen el distintiu de l'acreditació sense tenir els requisits que calen, o que pretenguen fer valer aquesta condició sense oferir els serveis que comporta, incorreran també en aquesta responsabilitat.
Article 8. Registre d'oficines acreditades
Per a la publicitat i el seguiment, es durà en la Direcció General de Consum un registre d'oficines municipals d'informació al consumidor, en què s'inscriuran d'ofici totes les oficines que hagen obtingut l'acreditació mitjançant la corresponent resolució. Aquest registre serà públic.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda deroga qualsevol disposició legal d'igual o d'inferior rang que s'oposa al que estableix aquesta ordre.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Es faculta la Direcció General de Consum per desplegar el que disposa aquesta ordre.
Segona
Aquesta ordre vigirà des de l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 21 de gener de 1997.- El conseller de Sanitat i Consum: Joaquín Farnós Gauchía.
Annex I
Model de sol·licitud d'acreditació de l'oficina municipal
d'informació al consumidor
(nom)................., com a alcalde/ssa de l'Ajuntament d.........,
EXPOSE
D'acord amb el que disposa l'Orde de la Conselleria de Sanitat i Consum de 21 de gener de 1997, per la qual estableix el procediment per a l'acreditació de les oficines municipals d'informació al consumidor, l'oficina municipal d'informació al consumidor d'aquesta localitat té els requisits per ser acreditada, segons la documentació que adjunte.
Sol·licite
Que l'oficina municipal d'informació al consumidor d'aquesta localitat siga acreditada per la Generalitat Valenciana. La corporació assumirà els drets i les obligacions que se'n deriven.
............................, .. d......... de 199..
(segell de la corporació i signatura)
Annex II
Model de certificació de la Secretaria de la corporació
sobre els requisits exigits per a
l'acreditació de l'OMIC
(nom)................., com a secretari/ària de l'Ajuntament d.........,
Certifique:
L'oficina municipal d'informació al consumidor d'aquesta localitat té els requisits per a l'acreditació establerts en l'Ordre de la Conselleria de Sanitat i Consum, de 21 de gener de 1997, ja que:
a) Té una situació adequada i està ben senyalitzada.
b) Està oberta al públic en la jornada laboral ordinària durant ... hores setmanals.
c) Disposa del personal tècnic adequat i dels recursos materials necessaris per fer les funcions que assenyala com a mínimes l'article dos del Decret 181/1992, de 10 de novembre, del Govern Valencià, pel qual regula la creació i l'acreditació de les oficines municipals d'informació al consumidor. Compta amb el següent personal:
Nom Categoria professional Lloc de treball
d) Es dedica exclusivament a temes relacionats amb el consum.
I, perquè així conste, signe aquest certificat.
............................, .. d......... de 199..
(segell de la corporació i signatura) Vistiplau, l'alcalde/ssa
AnNex I
Model de certificació de la Secretaria de la corporació
sobre el manteniment dels requisits de l'acreditació
de l'oficina municipal d'informació al consumidor
(nom)................., com a secretari/ària de l'Ajuntament d.........,
Certifique:
L'oficina municipal d'informació al consumidor d'aquesta localitat té encara avui els requisits per a l'acreditació establerts en l'Ordre de la Conselleria de Sanitat i Consum de 21 de gener de 1997, ja que:
a) Té una situació adequada i està ben senyalitzada.
b) Està oberta al públic en la jornada laboral ordinària durant ... hores setmanals.
c) Disposa del personal tècnic adequat i dels recursos materials necessaris per fer les funcions que assenyala com a mínimes l'article dos del Decret 181/1992, de 10 de novembre, del Govern Valencià, pel qual regula la creació i l'acreditació de les oficines municipals d'informació al consumidor. Compta amb el següent personal:
Nom Categoria professional Lloc de treball
d) Es dedica exclusivament a temes relacionats amb el consum.
I, perquè així conste, signe aquest certificat.
............................, .. d......... de 199..
(segell de la corporació i signatura) Vistiplau, l'alcalde/ssa

linea
Mapa web