Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE de 17 de febrer del 2003 de la Conselleria de Benestar Social, sobre condicions i requisits per a l'autorització dels centres especialitzats per a dones en situació de risc social, per la qual es desenrotlla el Decret 91/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana. [2003/X2109]

(DOGV núm. 4447 de 25.02.2003) Ref. Base de dades 0861/2003

ORDE de 17 de febrer del 2003 de la Conselleria de Benestar Social, sobre condicions i requisits per a l'autorització dels centres especialitzats per a dones en situació de risc social, per la qual es desenrotlla el Decret 91/2002, de 30 de maig, del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana. [2003/X2109]
Els centres especialitzats per a dones en situació de risc social es configuren com un servici social especialitzat i de caràcter assistencial, de protecció i promoció, la finalitat del qual és acollir dones soles o acompanyades dels seus fills en situació de violència física o moral, amb l'objecte de prestar-los ajuda psicològica i social facilitant-los els mitjans bàsics que els ajuden a la seua reintegració social.
Des que el text constitucional establira els principis rectors que haurien d'orientar d'ara endavant als poders públics en el traçat de les polítiques d'índole social i econòmica, les actuacions d'impuls públic han trobat en les matèries de servicis socials i d'acció social l'àmbit prioritari per a garantir l'aproximació de les diferències entre ciutadans que progressivament, va originant la diversitat de realitats personals, econòmiques, socials o culturals.
La Llei 5/1997, de 25 de juny, de la Generalitat Valenciana, per la qual es regula el Sistema de Serveis Socials en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, inclou dins de les responsabilitats de la Generalitat Valenciana donar resposta a diferents problemes socials per mitjà d'aportació dels recursos financers, tècnics, humans i organitzatius necessaris, i en els seus articles 13 i 24, els servicis socials en l'àrea de la dona estarien destinats a aquelles dones que per trobar-se en situació de risc per maltractament físic/psíquic, carència de suport familiar, absència de recursos personals o altres circumstàncies originades en les diferències de gènere, requerixen un tipus d'atenció específica en el pla tècnic i professional.
Com a continuïtat en la consecució dels objectius del Pla d'Actuació del Govern de la Generalitat Valenciana per a la Igualtat d'Oportunitats entre Hòmens i Dones 2001-2004, s'arreplega en una de les seues àrees proporcionar recursos per a la integració social de les dones i el desenrotllament de polítiques per a la protecció de col·lectius de dones en situació de precarietat econòmica o amb risc d'exclusió social, desenrotllant-se com un dels objectius pal·liar el problema de la violència de gènere.
El Decret 91/2002, de 30 de maig del 2002, del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana, establix el règim d'actuacions i tràmits a què han d'estar subjectes les entitats, servicis i centres que en matèria d'acció social actuen dins de l'àmbit de la Comunitat Valenciana i determina, així mateix, les condicions generals dels centres d'acció social als efectes de la seua autorització i consegüent inscripció registral.
El mencionat Decret permet la fixació i concreció dels requisits més específics, així com l'ordenació dels centres i la seua tipologia, a un posterior desenrotllament reglamentari.
La finalitat de la present Orde seria establir la tipologia i els requisits de funcionament dels servicis socials especialitzats per a dones en situació de risc d'exclusió social.
Esta orde pretén estructurar i ajustar, d'acord amb les exigències reals del sector i la tipologia del recurs, els mínims materials dels centres, condicions estructurals, urbanístiques, arquitectòniques, d'accessibilitat, de seguretat i d'habitabilitat, així com ratios mínimes de personal i qualificació professional, a fi de garantir una atenció digna a dones soles o dones i les seues filles/s.
Així mateix, ordena les condicions funcionals dels centres, assenyalant la necessitat de disposar en cada un d'uns materials mínims: projecte global del centre que contindrà el reglament intern, programació anual d'activitats, memòria anual del centre i expedient individual de la dona.
En virtut d'això, a proposta de la Direcció General de la Dona, i fent l'ús de les facultats que em conferix el Decret 138/2000, de 12 de setembre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i funcional de la Conselleria de Benestar Social, modificat pel Decret 212/2001, de 18 de desembre, del Govern Valencià, i el Decret 91/2002, de 30 de maig del 2002, del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana,
ORDENE
Títol I
Disposicions generals
Article 1. Objecte
La present orde té per objecte establir la tipologia, les condicions i els requisits que han de complir per al seu funcionament els centres de servicis socials especialitzats per a dones en situació de risc social, a la Comunitat Valenciana, en desenrotllament del Decret 91/2002, de 30 de maig del 2002, del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana.
Article 2. Àmbit d'aplicació
La present Orde s'aplicarà a les cases d'acollida per a dones en situació d'emergència, centres d'acollida i pisos tutelats, que presten servicis d'assistència a les dones en situació de risc social i que estiguen ubicats en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, qualsevol que en siga la seua titularitat.
Article 3. Principis rectors
La Xarxa d'Assistència a la Dona es regirà pels següents principis:
1. Prevenció, evitant situacions de riscos tant físics com psíquics i actuant sobre les causes que originen el problema.
2. Integració, procurant la participació plena en la vida social per a afavorir la seua adaptació personal al món exterior.
3. Estimulació, afavorint el desenrotllament de l'autonomia personal.
4. Foment de la solidaritat, promovent la consciència social i la participació.
5. Realització de programes i activitats per a les usuàries dels centres i els seus fills/es.
6. Coordinació amb les institucions i entitats públiques i privades, que actuen en l'àrea de la dona.
Article 4. Drets bàsics
Es reconeix a les persones acollides en qualsevol dels centres de la xarxa d'assistència els següents drets bàsics:
1. Dret a la llibertat de decisió, conviccions religioses i morals, d'acord amb la Constitució.
2. Dret a participar en el funcionament de la vida del centre.
3. Dret a rebre les ajudes necessàries per a compensar les seues carències i rebre orientació personal i professional, per a incorporar-se a la vida normalitzada.
4. Dret a la confidencialitat, per part dels gestors dels centres, com a mesura de seguretat per a les usuàries.
Article 5. Canals d'accés
5.1. L'ingrés de la dona i/o de les seues filles/s menors, víctima de maltractaments o d'abandó familiar que necessite ingressar amb caràcter urgent en qualsevol dels recursos de la Xarxa d'Assistència per a Dones, es realitzarà a través del Centre Dona 24 Hores.
5.2. En els altres casos la proposta d'ingrés en el recurs més idoni, en funció de la situació psicosocial de la dona, es realitzarà, amb informe previ dels servicis socials dels ajuntaments, a través dels tècnics de l'àrea de la dona de les direccions territorials una vegada efectuada la corresponent valoració.
Article 6. Exclusió
Queden excloses aquelles situacions que requerisquen altres tractaments específics distints al requerit per maltractament domèstic o abandó familiar, tals com alcoholisme, drogoaddicció, quadres psiquiàtrics greus, o aquelles dones que disposen d'un altre tipus de recursos específics per la seua edat o situació.
Article 7. Comissió de seguiment
7.1. Composició: Estarà formada pels següents membres
1. Un representant de la Direcció General de la Dona
2. Un tècnic de la seu territorial corresponent, de Benestar Social
3. Un representant del Centre Dona 24 Hores
4. Un representant de cada centre.
7.2. Funcions: Seguiment i valoració del funcionament dels centres de la xarxa d'assistència, així com el compliment dels requisits establits en la normativa vigent.
Títol II
Tipologia i requisits
Cases d'acollida per a dones en situació d'emergència
Definició: Casa d'acollida, amb caràcter d'emergència i d'atenció integral per a dones, amb fills/es o sense que han sigut víctimes de maltractaments.
Beneficiàries: Dones i els seus fills/es, víctimes de maltractaments o d'exclusió social que necessiten un lloc d'acollida amb caràcter urgent.
Capacitat: Màxim 25 places, incloent-hi dones i menors.
Prestacions:
– Assistència integral amb prestacions d'allotjament i manutenció.
– Tractament especialitzat.
– Activitats de convivència, cooperació i autoajuda.
– Suport psicosocial.
– Assessorament jurídic
– Activitats per a les usuàries.
– Activitats per als menors de les dones residents segons la seua edat.
– Seguiment postinstitucional.
– Inserció sociolaboral.
L'assistència jurídica i psicològica serà prestada per part de les professionals del Centre Dona 24 hores.
Personal: S'establirà en funció de l'existència de recursos comunitaris i del nombre de places i estarà compost com a mínim per:
– Una directora, amb jornada laboral, com a mínim, de 20 hores setmanals de dilluns a divendres.
– Una treballadora social, amb jornada laboral, com a mínim de 20 hores setmanals de dilluns a divendres.
– 5 educadores, preferentment treballadores socials, educadores socials, pedagogues i educadores infantils.
La jornada laboral d'este personal seria de la següent manera:
Les educadores realitzaren jornada completa amb permanència caps de setmana, festius i nits, amb torns rotatius.
Es disposarà d'una pòlissa d'assegurances que cobrisca els riscos de béns i persones.
Ubicació: Estaran situats en el nucli urbà o molt pròxims a ell, amb adequada xarxa de transports públics o amb un servici de transport que facilite la integració amb l'entorn i pròxims a equipaments sanitaris i servicis comunitaris.
Habitabilitat:
– L'àrea d'activitats estarà composta, com a mínim, per una sala polivalent per al seu desenrotllament.
– Les habitacions tindran capacitat per a un o dos llits, on es podrà afegir un o dos bressols respectivament.
– Es garantirà la privacitat i intimitat de les residents, tenint les usuàries clau de la seua habitació i clau en els armaris.
– Les habitacions oferiran unes condicions adequades quant a espai, lluminositat i ventilació exterior, segons s'establix en la normativa sobre habitabilitat i disseny en vigor.
– Existirà un despatx per a atenció individual.
– Hi haurà un bany per cada tres habitacions, compost com a mínim per un lavabo, un inodor i dutxa, adaptat a persones amb mobilitat reduïda i amb elements de suport.
– El sòl serà antilliscant, en les zones que oferisquen perill (cuines i banys).
– Hi haurà almenys una sala de jocs infantils.
– Calefacció: Disposaran d'un sistema de calefacció que complisca les condicions mínimes de temperatura i confort establides en la normativa i reglaments en vigor sobre instal·lacions tèrmiques en els edificis. Les fonts de calor en les estances seran fixes i sense possibilitat de cremada per contacte.
– Existirà subministrament d'aigua potable i ACS en tots les lavabos i cuina
– Cuina, que dispose de rebost i magatzem.
– El centre disposarà d'una clau mestra de totes les habitacions i la resta d'estances.
– Gaudiran de totes les mesures de protecció contra incendis i evacuació en cas d'emergència que establix la legislació general vigent i les ordenances municipals.
Característiques generals
– Les dependències del centre disposaran d'equipament adequat respecte a la quantitat de dones i xiquets acollits, amb mobiliari adaptat a les exigències de les usuàries i menors, de manera que s'hi eviten situacions de risc.
– Les habitacions tindran llum en el sostre i en la tauleta de nit.
– Les habitacions seran ocupades per una única unitat familiar.
– La cuina podrà ser utilitzada per les residents les 24 hores del dia.
– Disposarà de pòlissa d'assegurança contra incendi i responsabilitat civil.
Temporalitat: Màxim 2 setmanes.
Centre d'acollida:
Definició: Centre d'allotjament temporal i atenció integral que acull:
– Jóvens gestants, o amb fills/es fins a 2 anys, que es troben en situació d'alt risc per falta de suport familiar i absència de recursos personals.
– Dones amb fills o sense, víctimes de maltractaments, que es troben en situació d'alt risc per falta de suport familiar i absència de recursos personals.
Beneficiàries: Dones jóvens embarassades o amb fills xicotets i dones amb fills o sense víctimes de maltractaments, en situació de risc psicosocial, que necessiten d'un lloc d'acollida.
Capacitat: Màxim 30 places, incloent-hi dones i fills/es.
Prestacions:
– Assistència integral.
– Prestacions completes de caràcter residencial: allotjament i manutenció.
– Tractament especialitzat.
– Activitats de convivència, cooperació i autoajuda.
– Activitats i programes específics per a les dones.
– Adquisició d'hàbits i habilitats personals maternals i de relació.
– Suport psicosocial.
– Activitats per als menors de les dones residents segons la seua edat.
– Seguiment postinstitucional.
– Inserció sociolaboral.
L'assistència jurídica serà prestada pels professionals dels centres Dona 24 hores.
Personal:
L'equip de professionals estarà compost com a mínim de:
– Una directora, amb una jornada laboral, com a mínim, de 25 hores setmanals, de dilluns a divendres.
– Una psicòloga, amb jornada laboral, com a mínim, de 25 hores setmanals, de dilluns a divendres.
– Una treballadora social, amb jornada laboral, com a mínim, de 25 hores setmanals, de dilluns a divendres.
– 5 educadors/es, preferentment treballadores socials, educadores socials, pedagogues i educadores infantils.
La jornada laboral de les educadores serà de jornada completa i tindran torns rotatius incloent-hi festius, caps de setmana i nits.
Ubicació: En nucli urbà que garantisca la discreció amb relació a la identitat dels residents, amb adequada xarxa de transports públics i pròxims a equipaments sanitaris i servicis comunitaris.
Habitabilitat:
– L'àrea d'activitats estarà composta, com a mínim, per una sala polivalent per al seu desenrotllament.
– Les habitacions tindran capacitat per a un o dos llits, on es podrà afegir un o dos bressols respectivament.
– Es garantirà la privacitat i intimitat de les residents, tenint les usuàries clau de la seua habitació i clau en els armaris.
– Les habitacions oferiran unes condicions adequades quant a espai, lluminositat i ventilació exterior, segons s'establix en la normativa sobre habitabilitat i disseny en vigor.
– Hi haurà un despatx per a atenció individual.
– Existirà un bany per cada tres habitacions, compost com a mínim per un lavabo, un inodor i dutxa, adaptat a persones amb mobilitat reduïda i amb elements de suport.
– El sòl serà antilliscant, en les zones que oferisquen perill (cuines i banys).
– Hi haurà almenys una sala de jocs infantils.
– Calefacció: Disposaran d'un sistema de calefacció que complisca les condicions mínimes de temperatura i confort establides en la normativa i reglaments en vigor sobre instal·lacions tèrmiques en els edificis. Les fonts de calor en les estances seran fixes i sense possibilitat de cremada per contacte.
– Hi haurà subministrament d'aigua potable i ACS en totes les lavabos i cuina
– Cuina, que dispose de rebost i magatzem.
– El centre disposarà d'una clau mestra de totes les habitacions i la resta d'estances.
– Gaudiran de totes les mesures de protecció contra incendis i evacuació en cas d'emergència que establix la legislació general vigent i les ordenances municipals.
Característiques generals
– Les dependències del centre disposaran d'equipament adequat respecte a la quantitat de dones i xiquets acollits, amb mobiliari adaptat a les exigències de les usuàries i menors, de manera que s'hi eviten situacions de risc.
– Les habitacions tindran llum en el sostre i en la tauleta de nit.
– Les habitacions seran ocupades per una única unitat familiar.
– La cuina podrà ser utilitzada per les residents les 24 hores del dia.
– Disposarà de pòlissa d'assegurança contra incendi i responsabilitat civil.
Temporalitat: S'establix un període de 6 mesos prorrogable a 1 any, segons la situació sociofamiliar i emocional de la beneficiària.
Vivendes tutelades:
Definició: Llars funcionals, de dimensions reduïdes, en les quals conviuen, en una vivenda normalitzada, dones autosuficients en règim parcialment autogestionat.
Beneficiàries: Dones necessitades de protecció, amb un nivell d'autonomia personal que els permeta viure en règim parcialment autogestionat.
Capacitat: Màxim 7 dones i els seus fills/es.
Prestacions:
– Assistència integral.
– Prestacions completes de caràcter residencial: allotjament i manutenció.
– Activitats de convivència, cooperació i autoajuda.
– Suport psicosocial.
– Suport i orientació sociolaboral.
– Seguiment postinstitucional.
Si es necessita assistència jurídica o psicològica, estes seran prestades per professionals del Centre Dona 24 hores.
Personal: L'equip de professionals estarà compost, com a mínim, per 2 educadores, amb jornada laboral, coincidint amb l'estada de les usuàries en la vivenda.
Ubicació: En un nucli urbà que garantisca la discreció amb relació a la identitat de les residents, amb adequada xarxa de transports públics i pròxims a equipaments sanitaris i servicis comunitaris.
Habitabilitat:
– Vivenda familiar o pis convencional que reunisca les condicions de capacitat i habitabilitat adequades.
– Saló menjador com a sala comuna i àrea d'activitats.
– Cuina
– Es garantirà la privacitat i intimitat de les residents disposant cada habitació de la seua clau corresponent.
– Els armaris de les habitacions disposaran de clau
– S'hi aplicarà la normativa en vigor sobre habitabilitat i disseny així com la normativa de protecció contra incendis quant a l'ús com a vivenda.
– Calefacció: Disposaran d'un sistema de calefacció que complisca amb les condicions mínimes de temperatura i confort establides en la normativa i reglaments en vigor. Les fonts de calor no podran produir cremades per contacte.
Característiques generals
– Les dependències de la vivenda disposaran d'equipament adequat respecte a la quantitat de dones i xiquets acollits, amb mobiliari adaptat a les exigències de les usuàries i menors, de manera que s'hi eviten situacions de risc.
– Les habitacions tindran llum en el sostre i en la tauleta de nit.
– Les habitacions seran ocupades per una única unitat familiar.
– La cuina podrà ser utilitzada per les residents les 24 hores del dia.
– Disposarà de pòlissa d'assegurança contra incendi i responsabilitat civil.
– Les vivendes disposaran d'un telèfon amb telefonada gratuïta al 112.
Temporalitat: S'establirà un període màxim de 6 mesos, prorrogable a 1 any, segons la situació sociofamiliar i emocional de la beneficiària.
DISPOSICIONS TRANSITÒRIES
Primera
Al personal educador que, en el moment de l'entrada en vigor d'esta orde, ja estiga contractat en els centres regulats per ella, no se li exigirà el compliment dels requisits mínims de titulació previstos, durant els tres anys següents a la seua entrada en vigor.
Segona
Quant als requisits d'habitabilitat, els centres existents, que estiguen ja en funcionament, tindran un termini de tres anys, des de l'entrada en vigor d'esta orde, per a realitzar les obres necessàries per al seu compliment.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queden derogades totes les normes d'igual o inferior rang en allò que contradiguen o que s'oposen al que disposa la present orde.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Desenrotllament de l'orde
Es faculta la Direcció General de la Dona per a dictar les disposicions necessàries de desenrotllament i aplicació del que disposa la present orde.
Segona. Entrada en vigor
La present orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 17 de febrer de 2003
El conseller de Benestar Social,

linea
Mapa web