Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

Decret 61/1990, de 26 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana, mitjanánt el qual són regulades les condicions higiènico-sanitàries de les piscines d'ús públic.

(DOGV núm. 1288 de 20.04.1990) Ref. Base de dades 0958/1990

Decret 61/1990, de 26 de març, del Consell de la Generalitat Valenciana, mitjanánt el qual són regulades les condicions higiènico-sanitàries de les piscines d'ús públic.
Les característiques geogràfiques i climatològiques que posseeix la Comunitat Valenciana afavoreixen l'exercici d'activitats i esports per a realitzar a l'aire lliure. Les piscines com a mitjans recreatius i esportius, constitueixen un instrument vàlid per a tal pràctica, i com a conseqüència s'ha produït un notable augment del seu nombre en el darrers anys.
Amb el pas del temps les normatives sanitàries aplicades en aquest àmbit han quedat endarrerides a causa dels avanços tecnològics, tant pel que fa als materials emprats com als sistemes de construcció, i per aquesta raó, els riscs sanitaris que se’n poden derivar, juntament amb d'altres inherents a les pròpies característiques de les instal·lacions, han de ser regulades per una nova normativa.
Segons que disposa l'article 55 del Decret 45/1989, de 4 d'abril, del Consell de la Generalitat Valenciana, mitjançant el qual és aprovat el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d’Administració Pública, hom atribueix a aquesta Conselleria, i més concretament, a l’Agència del Medi Ambient, la vigilància de les condicions sanitàries de les piscines i també l'elaboració de normes en aquest camp.
La Llei 14/1986, de 25 d'abril, General de Sanitat, en la seua condició de norma bàsica, empara el contingut d'aquest Decret, i per raó del seu article 23 i següents permet la intervenció de l’Administració en les activitats públiques o privades que directament o indirecta poden tenir conseqüències per a la salut. Finalment, el Reglament General de Policia d'Espectacles Públics i Activitats Recreatives, aprovat per Real Decret 2816/1982, de 27 d'agost, actualitza disposicions anteriors i fa desaparèixer l'obligatorietat del permís governatiu, per tot l'esmentat es desprèn la necessitat d’adequació de la legislació vigent.
Per raó de tot el que ha estat exposat, a proposta del Conseller d’Administració Pública i prèvia deliberació del Consell de la Generalitat Valenciana, en la sessió celebrada el dia 26 de març de 1990,
DECRETE:
CAPITOL I
Ambit d’aplicació i definicions
Article 1
1. L’àmbit d'aplicació d'aquest Decret el constitueixen totes les piscines d'ús públic, qualsevulla que siga la seua titularitat, sempre que estiguen situades a la Comunitat Valenciana.
2. Aquest Decret té per finalitat de fixar, amb caràcter obligatori el registre sanitari, les normes que regulen tota activitat exercida a les piscines, les seues instal·lacions i serveis, el tractament i control sanitari de l'aigua, les normes de règim intern, les autoritzacions, registre, vigilància i inspeccions sanitàries, i també el règim sancionador en els casos d'incompliment de la normativa actual.
Article 2
1. A l’efecte d'aquest Decret, s'entendrà per «piscina» el conjunt d'instal·lacions utilitzades pels banyistes, incloses en el recinte de l’establiment i indispensables per a un funcionament perfecte, i el vas o vasos existents en aquesta circumdats per la seua platja o andana.
2. Hom entendrà per «zona de bany» la constituïda pel vas i per l'andana o platja.
3. Seran considerades «piscines particulars» les unifamiliars i les de comunitats de veïns fins un màxim de 50 habitatges.
4. Hom considera «piscines d'ús públic» totes aquelles no compreses en l'apartat 3.
5. Queden excloses d'aquesta normativa els banys terapèutics, termals i altres dedicats a usos exclusivament mèdics, les quals hauran de sotmetre's al que disposa la legislació vigent.
CAPITOL II
Característiques del vas i instal·lacions
Article 3
La construcció i acondicionament del vas de la piscina haurà de realitzar-se d'acord amb els imperatius següents:
1. La construcció del vas haurà d'ajustar-se a l’establert per la tècnica per a aquesta classe de construccions.
La forma podrà ser la que s’estime convenient, bé que haurà d’assegurar-se l’estabilitat, resistència i estanqueïtat de la seua estructura. No podrà haver-hi angles, racons ni obstacles que dificulten la lliure circulació o renovació de l'aigua.
Tampoc no haurà d'haver-hi obstruccions subaquàtiques de cap mena que pugueren retindre el banyista.
2. Les parets hauran de ser verticals. El fons i les parets hauran d'estar revestits amb materials llisos, antilliscants i resistents al colp i als agents utilitzats en el tractament i conservació de l'aigua, de color clar i de fàcil neteja i reparació.
3. El fons del vas haurà de tenir un pendent mínim del 2% i d'un màxim de 10% fins una profunditat de l'1,40 metres. En cap cas el pendent no podrà superar el 3 5%. El canvi de nivell haurà d'estar senyalitzat en aquells punts on es produesca, i igualment hauran d'estar senyalades numèricament les zones de mínima i màxima profunditat.
4. El vas de la piscina haurà de tenir un desaiguador de «pas gran» que permeta el buidatge ràpid de la totalitat de l'aigua, a més dels sediments i residus que en contingués. Estarà adequat mitjançant dispositius de seguretat adients per tal de prevenir accidents. L’aigua treta anirà a la xarxa de sanejament i, s'hi manca, al lloc adequat d'acord amb la normativa en vigor.
Article 4
L’andana o platja que rodege el vas haurà de ser de material antilliscant. Haurà de tenir una amplària mínima d'1,20 m. i la seua construcció haurà d'evitar endollaments i abocaments d'aigua al vas. Serà considerat zona d’anar sense calçat, i, per tant, el material utilitzat en construcció haurà de ser higiènic i la seua superfície estarà lliure d'obstacles. Les instal·lacions hauran de ser de fàcil neteja, amb dispositius de buidatge de les aigües que aboquen directament a la xarxa de desaigües.
Article 5
1. Els vasos de les piscines es classifiquen en:
a) De xipolleig: destinats, generalment, a usuaris menors de sis anys, amb una profunditat no superior als 30 centímetres. El fons no tindrà pendents superiors al 10%. Han d'estar separats d’aquells destinats als adults.
b) D'esbargiment i plurivalents: la profunditat mínima haurà de ser d’1 a 1,20 m, i podrà anar augmentant progressivament (pendent màxim del 10%) fins 1,40 m., a partir d'aquest punt la profunditat podrà anar en augment d'acord amb les que són especificades en l’article 3 apartat 3.
c) Esportives: hauran de tindre les característiques determinades per a la pràctica de cada esport.
d) De salts: les altures de les palanques i trampolins seran determinades segons la profunditat de la zona del vas destinat a aquest ús.
2. Quan siga inevitable la utilització múltiple d'un vas, s'haurà d'assenyalar clarament el límit entre zones destinades a usos diversos, en particular queda prohibit l’ús simultani de salts i natació en general.
Article 6
El màxim nombre de banyistes que s'hi poden introduir simultàniament en el vas es calcularà a raó de dos metres quadrats de superfície de lamina d'aigua per usuari, i de tres metres quadrats per usuari en el cas de les piscines cobertes.
Article 7
S'hi col·locaran flotadors salvavides en nombre no inferior a dos per cada vas la superfície del qual siga inferior a 350 metres quadrats de llàmina d'aigua, i un de més per cada 150 m2 0 fracció. Estaran ubicats en llocs de fàcil accés als banyistes i seran distribuïts de la manera més simètrica possible pels voltants del vas.
Queden exempts de col·locació de salvavides els vasos de xipolleig.
Article 8
1. S'hi haurà d'instal·lar com a mínim una escala d'accés al vas per cada 20 m. o fracció del perímetre d'aquest.
Serà obligatòria la seua instal·lació en els canvis de profunditat.
2. Les escales hauran de ser de material inoxidable, de fàcil neteja i desinfecció i d'escalons antilliscants. Sota l'aigua hauran de tenir profunditat suficient per tal de poder sortir còmodament del vas ple, si bé no hauran d'arribar mai a tocar fons, en el cas de les adossades. Les escales hauran d'estar encastades de manera que no depassen els paraments verticals.
3. Tota piscina pública compresa en l'article 2.4, tret d'aquelles de les comunitats de veïns de més de 50 habitatges haurà de tindre, si més no, una escala adaptable per a la utilització dels minusvàlids.
Article 9
1. Hauran d'instal·lar- s, a les proximitats del vas dutxes de collar o regadera, d'altura no inferior a 2,5 m. en nombre proporcional al de banyistes la immersió simultània dels quals estiga permesa, i tot calculant les necessitats en una per cada 30 banyistes. La seua col·locació al voltant del vas es farà de forma simètrica.
2. Els plats de les dutxes hauran de ser de material llavable, antilliscant i de fàcil neteja i desinfecció, i el desguàs haurà d'anar directe a la xarxa de sanejament.
3. Abans de l'apertura estacional o al mes de maig, per als casos en què el funcionament no s'interromp al llarg de l'any, els titulars de les piscines hauran de procedir a una desinfecció completa dels sistemes d'aigua potable de consum, mitjançant una hipercloració amb 50 gr. d'hipoclorit per metre cúbic d'aigua del sistema, deixant-lo actuar si més no durant un espai de 8 hores. Serà admès qualsevol altra forma de desinfecció que garantitze igual força bactericide. Els elements o dispositius últims dels sistemes d'aigua (aixetes, dutxes, etc. ... ) hauran de ser tractats almenys una vegada per any, mitjançant operacions de neteja, desincrustació i desinfecció amb productes adequats.
Article 10
Queda prohibida l’existència del canaló- renta peus que volta el vas de la piscina.
Article 11
Les piscines cobertes hauran de disposar de les instal·lacions necessàries per tal de garantir la constant renovació de l'aire del recinte, una humitat relativa mitjana compresa entre el 60 i el 70% i amb un volum de 8 metres cúbics d'aire per banyista. La temperatura de l'aigua estarà compresa entre 24 i 28 graus centígrads, segons per a quins usos.
Article 12
Els trampolins i palanques hauran de ser de materials inoxidables, antilliscants, de fàcil neteja i desinfecció i els seus accessos hauran d'estar proveïts de baranes de seguretat.
Queda prohibit l’ús de trampolins i palanques de més d'un metre d’alçada a les piscines de utilitzacions distintes o recreatives durant l’ús del vas per a una finalitat diferent a la del salt.
Els lliscadors seran de material inoxidable, llisos, sense puntes ni doblecs, seran col·locats de forma que no entorpesquen el funcionament dels trampolins, i hauran d'estar senyalitzats degudament a la zona de caiguda.
CAPITOL III
Característiques, tractament i vigilància de l'aigua
Article 13
1. L’aigua d'emplenament dels vasos de la piscina haurà de procedir, de preferència, de les fonts de distribució per a consum públic.
2. En cas de procedir de qualsevol altre origen s'haurà d'obtenir, per a la seua utilització, l'autorització sanitària pertinent, demanant-la expressament a l’Agència del Medi Ambient.
Article 14
L’aigua d'emplenament dels vasos haurà de ser filtrada i desinfectada; per tal que no siga irritant per a la pell, ulls o mucoses i haurà de complir en tot moment els paràmetres especificats en l'annex.
Article 15
Durant el període de funcionament, l'aigua del vas de la piscina serà renovada contínuament, bé siga mitjançant aigües circulants prèvia depuració, bé per nova entrada d'aigua.
El cicle de depuració de tot el volumen d'aigua del vas no podrà ser superior a dues hores en les piscines de xipolleig, de vuit hores en les d'esbargiment, polivalents i de salts, i de cinc hores en les cobertes.
Aquests cicles seran realitzats dins de l’horari de funcionament de la piscina, sempre que el nombre d'usuaris presents supose més de la tercera part de la capacitat màxima establerta. En tot cas, el sistema de tractament funcionarà un espai de temps suficient per tal de mantindre les condicions idònies de l'aigua exigides per aquesta legislació.
Article 16
El pas d'aigua des del vas a la depuradora es farà en tots els casos mitjançant sobreeixidor perimetral continu, i queda prohibit l’ús de skimmers o procediments similars en piscines de nova construcció.
En les piscines construïdes després d'entrar en vigor aquesta legislació, podran ser usats skimmers sempre que la superfície de la làmina d'aigua siga inferior a 325 metres quadrats i a raó d’1 per cada 25 metres. La resta de piscines, aquelles que utilitzen skimmers quan la superfície de làmina d'aigua és superior a 325 m2, hauran de suprimir-los de conformitat amb el que preveu la disposició transitòria primera.
Article 17
Les boques d'entrada d'aigua al vas, seran col·locades de forma que asseguren un règim de recirculació uniforme per tota la piscina, i sempre han d'estar situades per damunt del sobreeixidor perimetral.
Per al cas de les piscines construïdes abans de l’entrada en vigor de la nova legislació, que tenen el sistema d'entrada d'aigua per sota del sobreeixidor, s'haurà de procedir a la seua supressió o en tot cas a la instal·lació d'un dispositiu antiretorn o mecanisme semblant que impossibilite el reflux d'aigua a la xarxa de subministrament.
L’aigua recirculada haurà de ser sotmesa a tractament físic i/o químic, que inclourà un sistema de desinfecció.
L’addició de desinfectants serà realitzada mitjançant una dosificació automàtica.
Article 18
1. Els productes utilitzats en la desinfecció de l'aigua no hauran d'excedir els límits següents:
- De 0,4 a 1,5 mg/litre de clor residual lliure, expressat en C12. El clor total no haurà de sobrepassar la quantitat de 0,6 mg/litre, del clor residual lliure, expressat en Cl2.
- Un valor màxim de 75 mg/l d'àcid isocianúric, expressat en H3 C3 N3 03.
- El contingut d'ozó en l'aigua del vas haurà de ser de 0 mg/l. Tot i això, l'aigua ozonitzada haurà de contenir un mínim de 0,4 mg/l d'ozó, després d'haver-hi estat en contacte un mínim de quatre minuts abans d'entrar al dispositiu de desozonització.
L’aigua desinfectada per aquest procediment haurà d'anar acompanyada d'un desinfectant compatible amb efecte residual.
- El contingut de brom haurà d'estar comprés entre 1 i 3 mg Br2/l.
2. La utilització d'altres productes no considerats en l'apartat anterior d'aquest article, o que no estiguen previstos per legislació estatal en vigor, hauran de ser autoritzats per l'Agència del Medi Ambient.
3. Qualsevol canvi introduït en el tractament de l'aigua haurà de ser comunicat prèviament a l’Agència del Medi Ambient.
Article 19
L’aigua dels vasos haurà de ser renovada en un mínim del 5% del volum total, si més no una vegada per dia.
Article 20
Amb la finalitat de conéixer diàriament el volum d'aigua renovada i depurada de cada vas, serà obligatòria la instal·lació dels adients comptadors, amb independència d'aquell que ja tinguen els serveis agregats (vestidors, lavabos, etc. ... )
Article 21
Almenys un cop a l'any, haurà de procedir-se al buidatge total dels vasos per tal d'efectuar una convenient neteja i desinfecció. No obstant això, queda capacitada l’Agència del Medi Ambient per tal de modificar aquesta periodicitat per a casos necessaris o especials.
Article 22
1. Podran ser utilitzats per al tractament de les aigües de les piscines els productes que hagen estat establerts per l'autoritat corresponent.
2. Queda prohibida qualsevol aplicació directa de productes químics a l'aigua continguda al vas. Hom haurà de recórrer a sistemes de desinfecció que funcionen juntament amb el de recirculació, que permeten la dissolució total dels productes emprats en el tractament.
3. La manipulació i emmagatzematge dels productes químics haurà de fer-se en llocs no accessibles als banyistes, de màxim aïllament i mantenint sempre les precaucions pertinents.
CAPITOL IV
Personal a càrrec de les instal·lacions
Article 23
Al front de cada piscina hi haurà necessàriament una persona responsable la qual, amb caràcter de representant de l'empresa, tindrà al seu càrrec l’ordenació i vigilància de les instal·lacions, del bon funcionament dels serveis, del compliment de les normes internes i en general de l’observança i de les disposicions d'aquest Decret.
Article 24
Per a l'atenció i vigilància del funcionament de les piscines, les empreses hauran de disposar de personal idoni i especialitzat en nombre suficient.
Article 25
1. Totes les persones vinculades al tractament de l'aigua de les piscines hauran de trobar-se en possessió de l’acreditació necessària que amb aquesta finalitat atorgarà l’Agència del Medi Ambient després d'haver superat un curs específic sobre el tema.
2. L’acreditació tindrà una validesa de cinc anys i per renovar-lo haurà de sol·licitar-se a l’Agència del Medi Ambient la qual indicarà el tràmit i els requisits necessaris.
Article 26
Serà requisit indispensable per a l’informe sanitari favorable que les persones vinculades al tractament de l'aigua de la piscina disposen de l'acreditació especificada a l’article 25.
Article 27
1. El personal indicat als articles 23, 24 i 25 serà l'encarregat del manteniment i la neteja de les instal·lacions dedicades al tractament de l'aigua dedicada al bany.
2. Almenys dues vegades al dia, en el moment de l'obertura de la piscina i en el de màxima concurrència hauran d'anotar-se en el llibre reglamentari els paràmetres analítics que determinen la qualitat de l'aigua, que hauran de ser:
- PH.
- Mg/l de desinfectant (si és clor, lliure i combinat).
- Aigua renovada i depurada en cada vas.
- En les piscines cobertes es controlarà també la temperatura de l'aigua i l'ambiental.
- Nombre d'usuaris (sols en el moment de màxima concurrència).
3. En tota piscina haurà d'haver-hi aparells i reactius necessaris per realitzar el control de la qualitat de l'aigua, d'acord amb els paràmetres especificats a l'apartat 2 d'aquest article i del tractament de desinfecció a què l'aigua haja estat sotmesa (article 18).
Article 28
1. Tota piscina amb una làmina d'aigua superficial compresa entre 200 i 500 m2 haurà de tenir almenys un socorrista titulat, amb el grau de coneixement suficient en matèria de salvament i prestació de primers auxilis.
2. La piscina entre 500 i 1000 m2 de làmina d'aigua haurà de tenir almenys dos socorristes.
L’Agència del Medi Ambient està capacitada per indicar el nombre de socorristes que han de tenir les piscines de més de 1000 m2 de làmina d'aigua.
3. Per al càlcul del nombre de socorristes d'una piscina hauran de sumar-se totes les superfícies de làmina d'aigua dels distints vasos a excepció feta d'aquelles de xipollar.
4. En els casos en què la separació entre vasos no permeta una vigilància eficaç, serà obligatòria la presència, d'almenys, un socorrista en cada vas.
5. Es obligatòria la presència en les piscines de tots els socorristes durant l'horari de funcionament.
Article 29
1. Per cada vas de la piscina s'haurà de disposar d'un llibre de registre oficial, on s'hauran d'indicar tots aquells paràmetres que indique el llibre o aquells que específicament determinen els inspectors sanitaris.
2. L’Agència de Medi Ambient proporcionarà el llibre de registre oficial.
CAPITOL V
Vestuaris, lavabos i infermeria
Article 30
1. En totes les piscines caldrà que hi haja vestuaris i lavabos, construïts segons determina la tècnica per a aquest tipus d'instal·lacions. Hauran de mantenir-se rigorosament nets i desinfectats, no hauran de destinar-se a cap altre ús que aquell perquè han estat creats. La quantitat haurà d'adequar-se al nombre de possibles banyistes.
Les piscines hauran d'estar construïdes de manera que ningú banyista puga tenir accés als vasos sense passar prèviament pels vestuaris.
Totes les instal·lacions i serveis hauran de disposar de l'adient ventilació a l'exterior.
2. Hauran de disposar almenys de:
- Una dutxa i un lavabo per cada 50 persones.
- Un excusat i dos urinaris de vessada automàtica per cada 75 homes i un excusat per cada 40 dones.
- Tots hauran de disposar dels sistemes adequats per al correcte desguàs de l'aigua.
3. En l'àrea dels vestuaris haurà d'haver-hi armaris de material inoxidable de fàcil neteja, rentada i ventilació, o bé un vestuari comú atés, on cas de disposar de bosses de vestuari que no fossen rebutjables, aquestes hauran de ser rentades i desinfectades després de cada ús.
4. En el cas de càmpings amb piscina podrà entendre’s com a vestuaris o lavabos els del propi càmping, sempre que es troben en les proximitats.
Article 31
1. Totes les instal·lacions hauran de netejar-se i desinfectar-se almenys una vegada al dia.
Caldrà desinfectar-les almenys una vegada a l'any amb productes autoritzats i, en el cas de les piscines cobertes de funcionament permanent la freqüència serà cada sis mesos.
De tota manera, l'autoritat competent podrà obligar i ordenar la desinfecció i la desinsectació quan ho considere necessari.
2. Queden excloses de l’obligació de tenir vestuaris les piscines públiques de comunitat de veïns o allotjaments turístics. Això no obstant, sí que hauran d'habilitar-se com a mínim 2 lavabos, 1 urinari i 1 excusat per a homes i 2 lavabos i 2 excusats per a dones.
Article 32
Tota piscina haurà de disposar d'infermeria de fàcil accés, telèfon i informació dels serveis d'urgència.
El local haurà de tenir les dimensions i la ventilació adequades per a l’ús a què està destinat. Disposarà inexcusablement d'aigua corrent, lavabo i farmacida amb dotació suficient.
Article 33
Totes les piscines regulades per aquesta normativa hauran de tenir exposades, en llocs ben visibles, les normes de règim intern d'obligat compliment, les quals com a mínim, hauran de contenir les següents prescripcions:
- Es obligatori l’ús de les dutxes abans de cada immersió.
- A la zona de bany no s'hi pot entrar vestit amb roba
- Està prohibida l’entrada d'animals al recinte de la piscina.
- No es pot menjar en la zona de l'andana o platja, ni fumar en aquelles dependències que no estiguen a l'aire lliure, excepte en els llocs expressament autoritzats.
- Queda prohibit l’ús de la piscina a totes aquelles persones que estiguen afectats d’alguna malaltia infecciosa.
- Es obligatori l’ús de gorra de bany en piscines cobertes.
Article 34
Queda prohibit als menors de 6 anys l'accés a vasos que no siguen els de xipollar, i també als joves d'edat compresa entre 7 i 14 anys que no vagen acompanyats de persones responsables, excepte en els períodes destinats als cursos d'aprenentatge de la natació sempre que estiguen degudament autoritzats i en l’horari adequat.
CAPITOL VI
Autoritzacions registre i inspeccions
Article 35
L’autorització de la construcció, la reforma o l'ampliació de les piscines d'ús públic correspon a l’Ajuntament del municipi on haja d'ubicar-se, per a la qual el sol·licitador haurà de presentar la documentació i el projecte, el qual haurà de contenir amb detall qualsevol informació necessària per conèixer el compliment de la present normativa, amb un màxim de dos mesos d'antelació a la data prevista per iniciar les obres.
Correspon a l’Ajuntament d'enviar còpia del projecte a l'Agència del Medi Ambient, qui emetrà l'informe sanitari el qual serà vinculant en cas de ser negatiu.
Article 36
1. Les piscines d'ús públic que degudament autoritzades procedesquen al tancament de les instal·lacions als banyistes per un termini mínim de sis mesos, hauran de sol·licitar, previ a la petició d'obertura, l'informe tècnico- sanitari a l’Agència del Medi Ambient.
2. Emés l'informe tècnico- sanitari, podran sol·licitar la reobertura conforme al que es disposa en el Reial Decret 2816/1982, de 27 d'agost, sobre Espectacles Públics i Activitats Recreatives, en presentar a l’Ajuntament la documentació necessària juntament amb l'informe tècnico- sanitari, el qual, al igual que a l'article 35 serà vinculant en cas de ser negatiu.
Els tècnics municipals hauran de comprovar l'informe positiu de la instal·lació elèctrica emés per l'organisme corresponent (i també qualsevol altre que siga necessari per atorgar la llicència d'obertura o reobertura).
Cada piscina haurà de disposar el dia de l'obertura del llibre de registre corresponent, el qual podrà ésser adquirit previ informe sanitari positiu. Hi quedaran reflexades totes les indicacions conformement el que disposa l'article 28 de la present normativa.
Article 37
1. Anualment i amb 15 dies d'antelació a l’inici de temporada, els Ajuntaments hauran d'enviar una llista, d'acord amb el que l’Agència del Medi Ambient determine, relativa a les piscines i on tots els vasos i la resta de les instal·lacions siguen conformes a la present normativa i complesquen tots els requisits necessaris per a la reobertura.
2. Es crea el registre sanitari de piscines on quedaran inscrites automàticament les piscines indicades en l'apartat anterior.
Article 38
L’Agència del Medi Ambient haurà de supervisar el compliment de tot allò que és regulat per aquesta normativa i ordenarà al personal al seu càrrec les visites d'inspecció que considere necessàries per comprovar l’estat sanitari de les instal·lacions i el funcionament dels serveis.
Article 39
Per a un millor control i vigilància del compliment d'aquesta normativa, l’Agència del Medi Ambient actuarà coordinadament amb el Servei Valencià de Salut d'acord amb les disposicions reglamentaries que regulen la coordinació entre ambdós organismes en matèria de sanitat ambiental.
CAPITOL VII
Infraccions i sancions
Article 40
Les infraccions a les disposicions contingudes en la nova normativa podran ser objecte de les sancions administratives, sense perjudici de les responsabilitats civils, penals o de qualsevol altre caire que hi pogueren concórrer.
En cas d'intervenció de l'autoritat judicial, les mesures cautelars administratives que s'hagueren adoptades per tal de preservar la salut i seguretat dels usuaris seran mantingudes fins que la corresponent autoritat no s'hagués pronunciat sobre el cas.
Article 41
Conformement al que disposa l'article 32 i següents de la Llei General de Sanitat, hom consideren com infraccions sanitàries en matèria de piscines:
a) Infraccions lleus:
1. Les irregularitats simples en l'observació d'aquest Decret, sempre que no tinguen transcendència directa per a la Salut Pública.
2. Les comeses per simple negligència, sempre que l’alteració o riscs sanitaris produïts foren de poca entitat, en particular les negligències en el manteniment, funcionament, control de les instal·lacions, i pel que fa al tractament de l'aigua.
3. Aquelles que, en raó dels criteris atesos en aquest article, meresquen el qualificatiu de lleus o no siga convenient de qualificar com a faltes greus o molt greus.
b) Infraccions greus:
1. D'acord amb el que disposa l’article 35, apartat B) 1, de la Llei General de Sanitat, són qualificades com infraccions greus les següent:
- Els fets que suposen l’incompliment del legislat per a la depuració i desinfecció de l'aigua de la piscina, conservació dels vasos i andanes o platges, vestidors i en general tot allò que puga incidir directament en la salut dels usuaris.
- La falta de personal, que tot i haver figurat en l'expedient en el moment de concessió d'informe favorable, es trobarà absent en el moment de la inspecció.
- La falta de telèfon o llibre de registre en les instal·lacions.
2. Les que siguen concorrents amb altres infraccions sanitàries lleus, o hagen servit per a encobrir-les o fer-les possible.
3. L’incompliment dels requeriments específics que formulen les autoritats competents, sempre que es produesquen per primera vegada.
4. La resistència a subministrar dades, facilitar informació o prestar col·laboració a les autoritats corresponents.
5. Les que, en raó dels elements contemplats en aquest article, meresquen la qualificació de greus o no siga procedent la seua qualificació com a lleus o molt greus.
6. La reincidència en la comissió d'infraccions lleus durant els últims tres mesos.
e) Infraccions molt greus:
1. Conformement al que disposa l'article 35. C) 1 de la Llei General de Sanitat, són qualificats com infraccions molt greus les següents:
- L’obertura de piscines al públic sense les degudes autoritzacions.
- L’absència de personal de vigilància degudament autoritzat i de conformitat amb aquesta normativa.
- La falta de dotació suficient de mitjans, material o personal a les infermeries.
2. Aquelles que siguen realitzades de manera conscient i intencionada, sempre que el perjudici causat siga greu, en particular pel que fa al tractament de l'aigua i, de la mateixa manera respecte a la neteja, desinfecció i desinsectació de les instal·lacions.
3. Les que siguen concurrents amb altres infraccions sanitàries greus, o hagen servit per tal de facilitar o encobrir la seua comissió.
4. L’incompliment reiteratiu dels requeriments específics que en formulen les autoritats competents.
5. La negativa absoluta a facilitar informació o a prestar col·laboració als serveis de control i inspecció.
6. La resistència, coacció, amenaça, represàlia, desobediència o qualsevol altra forma de pressió exercida sobre les autoritats competents.
7. Les que, en raó dels elements contemplats en aquest article i del grau de concurrència, meresquen la qualificació de molt greus o no siga procedent de qualificar- las com a faltes lleus o greus.
8. La reincidència en la comissió de faltes greus en els darrers cinc anys.
Article 42
1. Les infraccions indicades en l'article anterior seran sancionades amb:
a) Infraccions lleus:
- Multa fins un màxim de 100.000 pessetes.
- Advertiment per part de l'autoritat corresponent.
b) Infraccions greus:
- Multa de 100.001 a 1.000.000 de pessetes.
- Tancament temporal de les instal·lacions durant un període màxim de sis mesos.
c) Infraccions molt greus:
- Multa d' 1.000.001 a 10.000.000 de pessetes.
- Tancament temporal d'instal·lacions per un període màxim de cinc anys.
2. Les quantitats fixades podran ser revisades per l’òrgan competent per raó de les variacions que puguera sofrir l’índex oficial de preus al consum.
Article 43
No tindrà caràcter de sanció el tancament preventiu temporal de la piscina pel fet de ser necessari per a preservar la salut de l'usuari o per incompliment de requisits per a la seua instal·lació, fins que s'ajuste al que preveu aquest Decret, tot subsanant els defectes o acomplint els requisits exigits per raons higiènico- sanitàries.
Article 44
La resolució de tancament preventiu temporal haurà de ser dictada pel Conseller d’Administració Pública.
Article 45
Són òrgans competents per a la imposició de multes indicades en l'article 42:
a) El Cap del Servei de Sanitat Ambiental de l’Agència del Medi Ambient, fins un màxim de 100.000 pessetes.
b) El Director de l’Agència del Medi Ambient per la quantitat compresa entre 100.001 i 1.000.000 de pessetes. i/o tancament temporal de les instal·lacions per un període màxim de sis mesos.
c) El Conseller d’Administració Pública per la quantitat compresa entre 1.000.001 i 2.500.000 pessetes. i/o tancament temporal de les instal·lacions per un període màxim de cinc anys.
d) El Consell de la Generalitat Valenciana per la quantitat compresa entre 2.500.001 i 10.000.000 de pessetes.
DISPOSICIO ADDICIONAL
Tot el que ha estat regulat per aquest Decret serà aplicat sense perjudici de les competències atorgades a les diferents Administracions Públiques en la legislació en vigor
DISPOSICIONS TRANSITORIES
Primera
L’adaptació de les piscines ja construïdes al que disposa aquest Decret queda fixada en els períodes de temps que segueixen, comptadors a partir de l'entrada en vigor de la nova legislació:
- Un any pel que fa al contingut dels articles 3.4, 8, 10, 17 i 20.
- Tres anys pel que fa al contingut dels articles 3.3, 4, 9.1, 16, 25 i 30.
Segona
Les piscines d'ús públic que, per qualsevol motiu, tinguen característiques diferents a les que menciona aquesta disposició i que a l’entrada en vigor d'aquest Decret siga impossible manifestament la seua adequació, hauran de presentar informe a l’Agència del Medi Ambient on es raone la impossibilitat, juntament amb les solucions a adoptar amb la finalitat de garantir la seguretat i higiene de les instal·lacions.
La tramitació haurà de fer-se de conformitat amb el que disposa l'article 35.
Tercera
En el termini de tres anys, tot partint de l’entrada en vigor d'aquest Decret, el personal a què fa referència l'article 25 haurà de tenir l’acreditació corresponent.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
Queda facultat el Conseller d’Administració Pública per a procedir a dictar les disposicions bàsiques per al desenrotllament i aplicació d'aquest Decret.
Segona
Aquest Decret entrarà en vigor el dia següent al de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 26 de març de 1990.
El President de la Generalitat Valenciana,
JOAN LERMA I BLASCO
El Conseller d’Administració Pública,
EMERIT BONO I MARTINEZ
ANEXO
Parámetros por los que se determinará la calidad del agua del vaso
PARAMETROS VALOR LIMITE
Olor Ausencia, salvo ligero olor característico al
desinfectante utilizado.
Espumas permanentes, grasas
y materias extrañas. Ausencia.
PH 6’6 - 8'2.
Turbidez 1 UNT.
Oxidabilidad al permanganato Se permitirá un incremento de 4 mg. de oxígeno
/litro sobre la del agua de llenado.
Nitratos Se permitirá un incremento de 10 mg/l. sobre la
del agua de llenado.
Conductividad US/cm. Incremento menos de 1000 US/cm de la del
agua de llenado.
Tensioactivos catiónicos Menos de 5 ppm.
Aluminio 0'3 rng/l.
Plata 10 Ug/l.
Hierro 0'3 mg/l.
Sustancias tóxicas y/o irritantes Concentraciones no nocivas para la salud.
Otros alguicidas o desinfectantes A determinar.
Amoníaco 0'5 mg/l.
Coliformes fecales Ausencia en 100 ml.
Stafilococos aereus Ausencia en 100 ml.
Otros gérmenes patógenos Ausencia.
Parásitos patógenos, algaso
larvas Ausencia.

linea
Mapa web