Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 19/2003, de 4 de març, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la Norma Marc sobre Estructura, Organització i Funcionament dels Cossos de Policia Local de la Comunitat Valenciana. [2003/2780]

(DOGV núm. 4455 de 07.03.2003) Ref. Base de dades 1048/2003

DECRET 19/2003, de 4 de març, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la Norma Marc sobre Estructura, Organització i Funcionament dels Cossos de Policia Local de la Comunitat Valenciana. [2003/2780]
L'article 39 de la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, de Forces i Cossos de Seguretat, atribuïx a les Comunitats Autònomes la competència per a establir les Normes Marc a què hauran d'ajustar-se els Reglaments de les Policies Locals, de conformitat amb el que disposen la mateixa Llei i la Llei de Bases de Règim local.
En el mateix sentit, l'article 8.1.a) de la Llei 6/1999, de 19 d'abril, de la Generalitat, de Policies Locals i de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana, atribuïx al Consell de la Generalitat competències per a, en exercici de les seues funcions de coordinació de les policies locals, establir una norma marc sobre estructura, organització i funcionament dels cossos de policia local.
El Decret 25/1998, de 10 de març, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la Norma Marc sobre Estructura, Organització i Funcionament dels Cossos de Policia Local de la Comunitat Valenciana, va ser aprovat per a donar compliment a la previsió continguda en l'article 4 de la ja derogada Llei 2/1990, de 4 d'abril, de la Generalitat, de Coordinació de Policies Locals de la Comunitat Valenciana, que és l'antecedent immediat de la present Norma.
No obstant això, derogada la Llei 2/1990, de 4 d'abril, que li va donar cobertura; introduïdes novetats en la nova Llei 6/1999, de 19 d'abril; i tenint en compte l'experiència acumulada durant la vigència del citat Decret 25/1998, de 10 de març, cal l'aprovació d'una nova Norma Marc, en què es replantegen determinades qüestions, tals com l'estructura organitzativa dels Cossos de Policia Local, les seues normes de funcionament, drets i deures dels membres, règim retributiu, situació de segona activitat i règim disciplinari. Nova Norma Marc que, així mateix, pretén atendre la problemàtica que sorgix en les xicotetes poblacions, que es veuen obligades a prestar un servici de seguretat de qualitat, comptant amb uns mitjans limitats.
Per tot això, en exercici de les atribucions conferides pels articles 38 i 40 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, modificada per la Llei 1/2002, de 26 de febrer, de la Generalitat, a proposta del conseller de Justícia i Administracions Públiques, oït el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i després de la deliberació del Consell de la Generalitat, en la reunió del dia 4 de març de 2003,
DECRETE
CAPÍTOL I
Objecte i àmbit d'aplicació
Article 1. Normativa d'aplicació
1. La present Norma Marc serà d'aplicació directa en els ajuntaments en els què no hi haja Reglament de Policia Local.
2. Els Reglaments d'Organització i Funcionament dels Cossos de Policia Local de la Comunitat Valenciana, que siguen aprovats per les respectives corporacions locals, hauran d'ajustar-se als criteris i continguts mínims que s'establixen en la present Norma Marc.
3. En tot cas, serà d'aplicació als cossos de Policia Local de la Comunitat Valenciana el que disposa la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, de Forces i Cossos de Seguretat, en la normativa aplicable al Règim Local, en la Llei 6/1999, de 19 d'abril, de Policies Locals i Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana, i en les altres disposicions legals i reglamentàries d'aplicació.
Article 2. Àmbit personal
Les disposicions de la present Norma Marc seran d'aplicació a tot el personal a què fa referència l'article 2 de la Llei 6/1999, de 19 d'abril, de la Generalitat, de Policies Locals i de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana.
CAPÍTOL II
Concepte i funcions
Article 3. Concepte
1. Els Cossos de la Policia Local, integrants dels Cossos i Forces de Seguretat, són instituts armats de naturalesa civil, amb estructura i organització jerarquitzada, dependents dels municipis, la missió dels quals consistix a protegir el lliure exercici dels drets i llibertats i garantir la seguretat ciutadana, mitjançant l'exercici de les funcions atribuïdes legalment.
2. Els Cossos de la Policia Local actuen sota la superior autoritat de l'alcalde o, si fa el cas, del regidor que aquell determine.
3. La denominació genèrica dels Cossos de Policia, dependents de les corporacions locals, serà la de Cos de Policia Local.
Article 4. Creació del Cos de Policia Local
Els ajuntaments que constituïsquen el seu Cos de Policia Local hauran de comunicar-ho, en el termini d'un mes, a la Generalitat.
Article 5. Funcions
1. Els Cossos de Policia Local exerciran les funcions següents:
a) Protegir a les autoritats de les corporacions locals i vigilar o custodiar els seus edificis, béns i instal·lacions.
b) Ordenar, senyalitzar i dirigir el trànsit en el nucli urbà, d'acord amb el que establixen les normes de circulació.
c) Instruir atestats per accidents de circulació dins del nucli urbà.
d) Actuar de Policia Administrativa, quant a ordenances, bans i la resta de disposicions municipals dins de l'àmbit de la seua competència.
e) Participar en les funcions de Policia Judicial en la forma establida en l'article 29.2 de la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març.
f) Prestar auxili en cas d'accident, catàstrofe o calamitat pública, i participar, en la forma prevista en les lleis, en l'execució dels Plans de Protecció Civil.
g) Efectuar totes les actuacions que tendisquen a evitar la comesa d'actes delictius, en el marc de col·laboració establit en les Juntes de Seguretat.
h) Vigilar els espais públics i col·laborar amb les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat, en el manteniment de l'orde en grans concentracions humanes, quan siguen requerits per a això.
i) Col·laborar amb la unitat adscrita de la Policia a la Comunitat Autònoma, en les seues funcions pròpies, quan siguen requerits per a això.
j) Cooperar en la resolució de conflictes privats, quan siguen requerits per a això.
k) Quantes altres els siguen atribuïdes en la legislació aplicable a les Policies Locals.
2. Les actuacions que practiquen els Cossos de Policia Local, en l'exercici de les funcions previstes en els apartats c) i g) precedents, hauran de ser comunicades a les Forces i Cossos de Seguretat de l'Estat.
CAPÍTOL III
Estructura dels cossos de policia local
Article 6. Estructura
En cada municipi, els membres de la Policia Local s'integraran en un cos únic, amb les especialitats que es fixen d'acord amb les seues necessitats, sota la superior autoritat i dependència directa de l'Alcaldia o membre de la corporació en qui delegue.
Article 7. Provisió de llocs de treball
En els Cossos de Policia Local que hi haja especialitats, destinacions, seccions o distribució estructurada de funcions, haurà d'establir-se un sistema de provisió de llocs de treball, i es garantiran els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
Article 8. Organització
1. Els Cossos de Policia Local hauran d'ajustar la seua organització a la següent es-tructura mínima:
1.1. En municipis de 5.001 a 10.000 habitants:
a) Per cada 5 agents, 1 oficial.
b) Per cada 2 o més oficials, 1 inspector.
1.2. En municipis de 10.001 A 15.000 habitants:
a) Per cada 5 agents, 1 oficial.
b) Per cada 2 o 3 oficials, 1 inspector.
1.3. En municipis de 15.001 A 20.000 habitants:
a) Per cada 5 agents, 1 oficial.
b) Per cada 2 o 3 oficials, 1 inspector.
c) Per cada inspector o més, 1 intendent.
1.4. En municipis de 20.001 a 50.000 habitants:
a) Per cada 6 agents, 1 oficial.
b) Entre 1 i 3 oficials, 1 inspector.
c) Entre 1 i 3 inspectors, 1 intendent.
d) Entre 1 i 2 intendents, 1 intendent principal.
1.5. En municipis de 50.001 a 100.000 habitants:
a) Per cada 6 agents, 1 oficial.
b) Entre 1 i 3 oficials, 1 inspector.
c) Entre 1 i 3 inspectors, 1 intendent.
d) Entre 1 i 2 intendents, 1 intendent principal.
e) Per cada intendent principal o més, 1 intendent general.
1.6. En municipis de més de 100.000 habitants:
a) Per cada 6 agents, 1 oficial.
b) Entre 1 i 3 oficials, 1 inspector.
c) Entre 1 i 3 inspectors, 1 intendent.
d) Entre 1 i 2 intendents, 1 intendent principal.
e) Entre 1 i 2 intendents principals, 1 intendent general.
2. L'existència d'una categoria superior comportarà, necessàriament, la de les inferiors.
3. Dins d'esta estructura s'inclouran els llocs de treball ocupats per funcionaris en situació de segona activitat, sempre que presten els seus servicis en el Cos de Policia Local.
Article 9. Direcció
1. La Direcció de cada Cos de Policia Local serà exercida per un funcionari de la màxima categoria existent en la plantilla. En cas d'haver diversos funcionaris amb la màxima categoria, el nomenament serà realitzat pel procediment de lliure designació, i es respectarà, en tot cas, els principis d'igualtat, mèrit, capacitat i publicitat.
2. El titular de la Direcció ostentarà la màxima representació del Cos de Policia Local, exercirà el comandament immediat i operatiu sobre totes les unitats i servicis en què s'organitze, i exercirà les funcions que reglamentàriament o per decret de l'alcaldia, se li assignen. En tot cas exercirà les funcions següents:
a) Designar el personal que ha d'integrar cada una de les unitats i servicis.
b) Dirigir i coordinar l'actuació i funcionament de tots els servicis del Cos, i inspeccionar totes les vegades que ho considere necessari les unitats i dependències del mateix.
c) Elevar a l'Alcaldia els informes i propostes d'organització i millora dels servicis del Cos, facilitar les dades necessàries per a l'elaboració dels pressuposts i avaluar les necessitats dels recursos humans i materials, a fi de formular les corresponents propostes.
d) Proposar a l'Alcaldia la iniciació de procediments disciplinaris als seus membres.
e) Proposar a l'Alcaldia la concessió de distincions al personal.
f) Fer propostes a l'Alcaldia per a la formació professional del personal del Cos.
g) Formar part de la Junta Local de Seguretat Ciutadana i de la Junta o Comissió Local de Protecció Civil.
h) Presidir la Junta de Comandaments de la seua respectiva plantilla.
i) Acompanyar la corporació, en qualitat de màxim representant de la Policia Local, en aquells actes públics que concórrega esta i siga requerit per a això.
j) Mantindre comunicació amb les Direccions dels altres Cossos de Seguretat i d'altres Policies Locals, així com amb la Direcció Provincial de Trànsit, Institut Valencià de Seguretat Pública, i els òrgans de Protecció Civil, per a una eficaç col·laboració en matèria de seguretat i protecció ciutadanes.
k) Elaborar la Memòria Anual del Cos de Policia Local.
3. En els supòsits d'absència o malaltia del titular de la Direcció del Cos, este serà substituït per un funcionari de la seua categoria, designat per l'Alcaldia, i si no n'hi ha, per un altre de la immediata inferior.
Article 10. Funcions del comandament
1. Els comandaments del Cos exigiran als seus subordinats que complisquen les obligacions encomanades, i hauran de posar immediatament en coneiximent dels seus superiors, o si és procedent, de la Direcció, quantes anomalies o novetats observen en el servici, així com corregir aquelles que foren de la seua competència.
2. Les funcions i competències dels Comandaments seran objecte de regulació en els respectius reglaments municipals.
Article 11. Transmissió d'ordes, informes i sol·licituds
La transmissió d'ordes, informes, sol·licituds i reclamacions relatives al servici s'efectuarà a través dels comandaments immediats, els quals les tramitaran amb la major diligència en termini no superior a deu dies hàbils, amb l'informe sobre la pertinència o no d'accedir a allò sol·licitat o reclamat.
CAPÍTOL IV
Normes de funcionament
Article 12. Consell de Policia Local
1. En els municipis en la plantilla dels quals hi haja 15 Policies Locals, o més, es constituirà el Consell de Policia Local, sota la presidència de l'alcalde o persona en qui delegue, format pel cap del Cos i per Policies Locals pertanyents a les organitzacions sindicals més representatives en la corporació local.
2. Són funcions del Consell de Policia Local:
a) Conéixer dels procediments disciplinaris per faltes molt greus.
b) Conéixer sobre els informes en matèria de felicitacions.
c) Ser oïda en els processos de determinació de les condicions de prestació del servici del personal del Cos.
d) Conéixer de l'adscripció i adjudicació de llocs de segona activitat.
e) Les que li atribuïsca la legislació vigent.
f) La mediació en els conflictes interns.
3. En municipis amb una plantilla de menys de 15 membres de la Policia Local, podrà constituir-se el Consell de Policia Local. Una vegada constituït se sotmetrà al règim establit en l'apartat 1 d'este article.
Article 13. Junta de Comandaments
Els municipis que, havent constituït el seu Consell de Policia Local, compten amb personal pertanyent a l'Escala Superior, constituiran així mateix una Junta de Comandaments, com a òrgan consultiu de la direcció de Policia Local, que estarà composta per, almenys, tres funcionaris de la màxima categoria de la plantilla i la immediata inferior. En els supòsits que hi haja més de tres funcionaris de l'Escala Superior, tots ells formaran part de la Junta de Comandaments.
En cas de no existir personal pertanyent a l'Escala Superior, la constitució de la Junta de Comandaments serà potestativa.
Article 14. Jornada
1. La jornada de treball dels membres de la Policia Local serà, en còmput anual, com la de la resta dels funcionaris del respectiu ajuntament.
2. Les modificacions, per necessitats del servici es retribuiran econòmicament o mitjançant l'oportuna compensació horària, en la forma que es determine en els acords subscrits per la corporació.
Article 15. Horari
1. L'horari de servici serà el fixat per l'òrgan competent previst en la legislació bàsica de règim local, conforme al que establix la normativa sobre negociació col·lectiva vigent, i s'establiran els torns que calguen, atenent les disponibilitats de personal i els servicis a realitzar.
2. En els casos d'emergència i en aquells en què la situació excepcional ho requerisca, tot el personal estarà obligat a prestar servici permanent fins que cessen dits motius, amb la compensació en la forma establida en la legislació vigent i en els acords que hi haja en l'àmbit de l'administració corresponent.
Article 16. Targeta d'identitat professional
Els membres de la Policia Local estaran proveïts de targeta d'identitat professional i placa policial, per a la seua identificació.
Article 17. Uniformitat
1. Els membres de les Policies Locals, en l'exercici de les seues funcions vestiran l'uniforme reglamentari, llevat dels casos previstos en l'article 52.3 de la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març.
2. Fora de l'horari de servici està prohibit l'ús de l'uniforme, excepte quan estiguen autoritzats reglamentàriament.
CAPÍTOL V
Drets i deures
Article 18. Drets
Els drets dels membres dels Cossos de Policia Local són els inclosos en la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, en l'article 47 de la Llei 6/1999, de 19 d'abril, de la Generalitat, de Policies Locals i de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana, així com els establits amb caràcter general per als funcionaris de l'administració Local, amb les particularitats previstes en la present Norma Marc.
En el marc descrit en el paràgraf anterior, els membres dels Cossos de Policia Local tindran els drets següents:
a) A una remuneració justa i adequada, que contemple el seu nivell de formació, règim d'incompatibilitats, dedicació i risc que comporta la seua missió, així com l'especificitat dels seus horaris de treball i peculiar estructura, d'acord amb el que establix l'article 20 d'esta Norma.
b) A rebre formació i perfeccionament en l'exercici de les seues funcions, i es garantixen per a la seua materialització en còmput anual 40 hores dins de la jornada laboral.
c) A la promoció professional, d'acord amb els principis d'objectivitat, igualtat d'oportunitats, mèrit i capacitat.
d) A una jornada de treball adaptada a les peculiaritats de la funció policial, i es procurarà respectar, amb equitat, la meitat dels descansos de cap de setmana i festius. Així mateix, es facilitarà el coneiximent de la jornada de treball, torns i festius per mitjà de quadrants confeccionats amb un mes d'antelació a la seua aplicació, sense perjudici de les modificacions urgents que requerisquen les circumstàncies del servici.
e) A les prestacions de Seguretat Social, d'acord amb la seua legislació especifica.
f) A obtindre informació i participar en les qüestions de personal a través dels seus representants sindicals.
g) A les recompenses i premis que s'establisquen reglamentàriament, i hauran de constar estos en els expedients personals.
h) Dret a assistència i defensa lletrada, quan siga exigida responsabilitat amb motiu d'actes derivats de l'acompliment de les funcions que tinguen encomanades.
En les seues compareixences davant de l'autoritat judicial per raó d'actes de servici, els membres de les policies locals hauran de ser assistits per un Lletrat dels Servicis Municipals o al servici de l'ajuntament, en aquells casos en què el decidisca la pròpia corporació o ho sol·liciten els policies objecte de la compareixença.
i) A no ser discriminat per la seua afiliació a partits polítics, sindicats, associacions professionals o d'una altra índole.
j) Al vestuari i equip adequat al lloc de treball que exercisquen, que haurà de ser proporcionat per l'ajuntament.
k) A la informació i participació en temes professionals, amb les limitacions que la funció policial requerix, i la seguretat i reserva que el servici impose.
l) A prestar el servici en les condicions de seguretat i higiene en el treball adequades.
m) A la representació i negociació col·lectiva, que s'exercirà de conformitat amb el que establix la legislació vigent.
n) Que els siga facilitada la renovació dels permisos de conduir exigits per la professió.
o) A la prestació del servici en condicions dignes.
p) Permís pel temps necessari, per a concórrer a proves selectives per a l'ingrés en qualsevol Administració Pública, a exàmens finals i la resta de proves definitives d'aptitud i avaluació en centres oficials, encara que la realització de l'exercici siga compatible amb la jornada laboral.
q) A una adequada carrera professional, en la forma que legalment es determine.
r) A una adequada protecció de la salut física i psíquica.
s) Els altres que s'establisquen en les lleis, disposicions reglamentàries de desplegament o es deriven dels anteriors.
Article 19. Deures
A més dels corresponents a la seua condició de funcionaris al servici de l'administració Local, els membres de les Policies Locals tindran els deures derivats dels principis bàsics d'actuació continguts en la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, i en particular, els següents:
a) Jurar o prometre la Constitució, l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i l'ordenament jurídic vigent.
b) Vetlar pel compliment de la Constitució, de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i de l'ordenament jurídic.
c) Actuar en el compliment de les seues funcions amb absoluta neutralitat i imparcialitat, sense discriminació per raó de raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.
d) Actuar amb integritat i dignitat, abstenir-se de tot acte de corrupció i oposar-se a estos amb fermesa.
e) Impedir i no exercitar cap tipus de pràctica abusiva, que comporte o no violència física o moral.
f) Guardar el degut secret en els assumptes del servici que se'ls encomane, així com de la identitat dels denunciants.
g) Obeir i executar les ordes que reben dels seus superiors jeràrquics, sempre que no constituïsquen un il·lícit penal o foren contràries a l'ordenament jurídic, i hauran de donar part al superior jeràrquic de qui emane l'orde, en cas de dubte.
h) Portar a terme les seues funcions amb total dedicació, i hauran d'intervindre sempre, en qualsevol temps i lloc, estant de servici o no, en defensa de la legalitat i de la seguretat ciutadana.
i) Presentar-se en tot moment en perfecte estat d'uniformitat i neteja personal, excepte causa justificada.
j) Conservar adequadament tant el vestuari com els equips que els foren lliurats o encomanats per al seu ús o custòdia, i no podran utilitzar l'uniforme fora de l'execució dels servicis encomanats.
k) Presentar-se amb puntualitat i complir íntegrament la seua jornada de treball, sense abandonar el servici fins a ser rellevats.
l) Observar una conducta de màxim decòrum i probitat, ajustada a la dignitat de la professió, i tractar amb acurada educació al ciutadà.
m) Intervindre per a evitar qualsevol tipus de delicte o falta.
n) Prestar suport als seus companys i als altres membres de les Forces i Cossos de Seguretat, quan siguen requerits o calga la seua intervenció.
o) Informar dels seus drets als detinguts, i comunicar-los, amb la suficient claredat, els motius de la detenció.
p) Assumir, per part del funcionari de major categoria, la iniciativa, responsabilitat i comandament en la realització dels servicis. En cas d'igualtat de categoria, prevaldrà l'antiguitat, excepte si l'autoritat o comandament competent efectua designació expressa.
q) Utilitzar l'arma només en els casos i en la forma prevista en les lleis, tenint sempre presents els principis de congruència, oportunitat i proporcionalitat en la utilització dels mitjans al seu abast.
r) Efectuar les sol·licituds o reclamacions utilitzant les vies reglamentàries.
s) Incorporar-se al servici i no consumir begudes alcohòliques, drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques. Als anteriors efectes, quan es donen signes que evidencien l'incompliment de l'anterior deure, estaran obligats a sotmetre's, amb les garanties establides en la legislació sobre seguretat vial, a les oportunes proves per a la detecció de dites substàncies, i no hauran, en cap cas, de sobrepassar la taxa d'alcohol establida per a vehicles de servici d'urgència.
t) Mantindre en el servici una actitud d'activa vigilància, i prestar atenció a totes les incidències que observen, especialment les que afecten els servicis públics i conservació de béns municipals.
u) Informar els seus superiors de qualsevol incidència en el servici, reflectir fidelment els fets i aportar totes les dades objectives que calguen per a la seua deguda comprensió.
v) Saludar les autoritats locals, autonòmiques, estatals i comandaments de la Policia Local, i els seus símbols i himnes en actes oficials, així com qualsevol ciutadà a qui es dirigisquen.
La salutació es realitzarà portant la mà dreta estesa, amb els dits junts i la palma cap avall, fins al botó de la gorra o peça de cap.
x) Assistir, dins de la seua jornada laboral, als cursos de formació i reciclatge que acorde la corporació.
i) Altres que s'establisquen en les lleis, disposicions reglamentàries de desenvolupament o es deriven de les anteriors.
CAPÍTOL VI
Retribucions
Article 20. Conceptes retributius
Els conceptes retributius dels membres dels Cossos de Policia Local s'ajustaran a allò establit en la legislació bàsica sobre funció pública.
Article 21. Complement de destinació
1. Cada ajuntament, en la relació de llocs de treball o, si és procedent, catàleg, determinarà el nivell corresponent a cada una de les categories professionals, amb els següents mínims per categoria:
Intendent general: 26
Intendent principal: 24
Intendent: 22
Inspector: 20
Oficial: 16
Agent: 14
El nivell mínim corresponent als Auxiliars de Policia, en els municipis on hi haja, serà el 14.
2. L'assignació de nivells serà duta a terme per cada ajuntament, dins dels mínims assenyalats en l'apartat 1 d'este article. Els de les categories inferiors no podran ser majors que els de les superiors.
3. El nivell de complement de destinació d'un lloc de treball serà superior al que corresponga a qualsevol altre subordinat al mateix.
4. En les direccions del Cos s'aplicarà el nivell màxim de cada escala.
Article 22. Complement específic
Cada corporació, prèvia negociació de la relació de llocs de treball o catàleg, determinarà la quantia del complement específic corresponent a tots els llocs que hagen de ser proveïts per funcionaris en situació d'actiu dels Cossos de Policia Local, i es valorarà la dedicació professional, responsabilitats, perillositat, penositat, torns, nocturnitat, festivitat i incompatibilitat, a què fa referència la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, així com l'especial dificultat tècnica.
Article 23. Jubilació
Les corporacions podran convindre, amb respecte a la legislació vigent, amb les organitzacions sindicals més representatives amb presència en estes, plans de jubilació anticipada, a l'efecte d'incentivar el rejoveniment de les plantilles i afavorir una jubilació digna a edats raonables, en atenció a les característiques de la professió.
La jubilació forçosa es produirà en complir el funcionari l'edat establida en la legislació vigent en matèria de Cossos i Forces de Seguretat, i en tot cas en complir l'edat per als Cossos Policials de naturalesa civil.
CAPÍTOL VII
Segona activitat
Article 24. Concepte
La segona activitat és la situació administrativa especial que correspon als funcionaris dels Cossos de Policia Local de la Comunitat Valenciana per raons d'edat o malaltia.
Article 25. Causes
Quan un membre dels Cossos de Policia Local tinga disminuïda la seua capacitat per al compliment del servici ordinari, ja siga per malaltia ja siga per raó d'edat, passarà a la situació de segona activitat conforme als criteris següents:
a) Per raó d'edat, l'interessat podrà sol·licitar o l'ajuntament instar d'ofici, sempre que haja romàs en situació d'actiu i prestant servicis, com a mínim, els cinc anys immediatament anteriors a la petició, en complir-se les edats següents:
Escala superior: 60 anys.
Escala tècnica: 58 anys.
Escala bàsica: 55 anys.
b) Per malaltia, en tot moment, quan les condicions físiques o psíquiques del funcionari així ho aconsellen i no siga susceptible de ser declarat en situació d'invalidesa permanent absoluta. Esta situació és assimilable i extensible a les funcionàries dels Cossos de la Policia Local durant el període de gestació, previ dictamen mèdic que l'acredite.
Article 26. Procediment i valoració
1. El pas a la situació de segona activitat per edat serà determinat per resolució de l'Alcaldia, previ expedient a l'efecte, iniciat d'ofici o a instància de l'interessat.
2. El pas a la situació de segona activitat per disminució de l'aptitud física o psíquica del funcionari podrà ser instar per la corporació o per l'interessat, i haurà de ser dictaminat per un tribunal mèdic, d'acord amb el següent procediment:
a) Iniciat el procediment, es trametrà l'expedient al tribunal mèdic.
b) El tribunal mèdic estarà compost per tres facultatius de l'especialitat de què es tracte, designats un per l'ajuntament, un per la Conselleria de Sanitat, i un altre per l'interessat. El règim de funcionament del tribunal serà el previst per als òrgans col·legiats, i li correspondrà apreciar la insuficiència física o psíquica.
c) El tribunal valorarà les circumstàncies en la persona afectada que li impedisquen o minoren, de forma manifesta, les aptituds funcionals i la seua capacitat professional, i emetrà el corresponent dictamen, en què es reflectiran les causes que han determinat la disminució de la capacitat per al servici ordinari.
d) El dictamen mèdic que s'elabore garantirà el secret necessari i conclourà amb la declaració d'apte o no apte.
e) El dictamen emés pel tribunal mèdic vincularà l'òrgan competent per a declarar el pas a la situació de segona activitat.
f) El tribunal mèdic en el seu dictamen podrà disposar, així mateix, el reingrés de l'interessat a l'activitat ordinària, una vegada que es produïsca la seua total recuperació. La revisió podrà ser sol·licitada per l'interessat o per l'alcaldia, amb l'informe, en tot cas, de la direcció del Cos; i es requerirà, així mateix, l'emissió de dictamen pel tribunal mèdic.
Article 27. Tipus i funcions
La segona activitat es desenvoluparà de la següent manera:
1. Amb destinació: preferentment en el mateix Cos de Policia, mitjançant l'acompliment d'altres funcions i d'acord amb la seua categoria. Els policies en segona activitat realitzaran servicis de policia administrativa, vigilància d'edificis públics i instal·lacions.
Quan no hi haja llocs de segona activitat en el Cos de Policia Local, o atenent les condicions d'incapacitat de l'interessat, la segona activitat podrà realitzar-se en altres llocs de treball de la mateixa corporació d'igual o semblant categoria i nivell al de procedència, tals com intervenció en els plans de seguretat vial, o activitats o funcions de gestió i administració municipal.
Els ajuntaments, en les seues relacions de llocs de treball inclouran llocs susceptibles de ser ocupats pels funcionaris de la Policia Local en situació de segona activitat, i determinaran aquelles funcions de l'activitat policial o relacionades amb la mateixa que poden ser exercides pels funcionaris policials en segona activitat, i no siguen pròpies d'altres cossos o col·lectius.
2. Expectativa de destinació: en els supòsits en què la situació organitzativa o de les plantilles no permeta ocupar llocs de segona activitat, l'interessat romandrà en situació de servici actiu en expectativa de destinació fins a la seua adscripció a un nou lloc de treball, i percebrà la totalitat de les retribucions que li corresponguen en la situació de segona activitat.
De conformitat amb la legislació bàsica en matèria de funció pública, el període màxim, improrrogable, de duració de la situació d'expectativa de destinació serà d'un any.
Article 28. Retribucions
El personal, en situació de segona activitat amb destinació, percebrà la totalitat de les retribucions bàsiques que corresponguen a la seua categoria en actiu, les de caràcter personal que tinga reconegudes i les específiques inherents al lloc de treball de procedència.
Durant la permanència en la situació de segona activitat en expectativa de destinació es percebran les retribucions bàsiques que corresponguen a la categoria de pertinença, així com un complement d'una quantia mínima igual al vuitanta per cent de les retribucions complementàries.
Article 29. Règim disciplinari i valoració
Els funcionaris del Cos de Policia Local en situació de segona activitat amb destinació estaran subjectes a idèntic règim disciplinari i d'incompatibilitat que els funcionaris de Policia en servici actiu.
Els funcionaris del Cos de Policia Local en situació de segona activitat en expectativa de destinació estaran subjectes al règim disciplinari i d'incompatibilitat de la funció pública.
CAPÍTOL VIII
Règim disciplinari
Article 30. Funcionaris en pràctiques
Els funcionaris en pràctiques estaran sotmesos a les mateixes normes de règim disciplinari que els funcionaris de carrera o, si és procedent, al que es dispose en el Reglament de l'Institut Valencià de Seguretat Pública.
Secció primera
Faltes
Article 31. Faltes
Les faltes en què poden incórrer els membres de la Policia Local poden ser molt greus, greus i lleus.
Article 32. Faltes molt greus
Són faltes molt greus:
a) L'incompliment del deure de fidelitat a la Constitució Espanyola.
b) Qualsevol conducta constitutiva de delicte dolós.
c) L'abús de les seues atribucions i la pràctica de tractes inhumans, degradants, discriminatoris i vexatoris a les persones que es troben sota la seua custòdia.
d) La insubordinació, individual o col·lectiva, a obeir les autoritats o comandaments de qui depenen, així com la desobediència a les legítimes ordes i instruccions donades per aquells.
e) La no-prestació d'auxili amb urgència, en aquells fets o circumstàncies greus que siga obligada la seua actuació.
f) L'abandó injustificat del servici.
g) La violació del secret professional i la falta del degut sigil respecte als assumptes que coneguen per raó del seu càrrec, que perjudique el desenvolupament de la labor policial o qualsevol persona.
h) L'exercici d'activitats públiques o privades incompatibles amb l'acompliment de les seues funcions.
i) La participació en vagues o accions substitutòries d'estes o en actuacions concertades a fi d'alterar el normal funcionament dels servicis.
j) Haver sigut sancionat per la comesa de tres o més faltes greus en el període d'un any.
k) La falta de col·laboració manifesta amb els altres membres de les Forces i Cossos de Seguretat.
l) Embriagar-se o consumir drogues tòxiques, estupefaents o substàncies psicotròpiques durant el servici, o amb habitualitat.
m) Qualsevol altra conducta no enumerada en els apartats anteriors i tipificada com a falta molt greu en la legislació general de funcionaris que li siga d'aplicació.
Article 33. Faltes greus
Són faltes greus:
a) La greu desconsideració amb els superiors, companys, subordinats o ciutadans.
b) L'omissió de l'obligació de donar compte a la superioritat de tot assumpte d'importància que requerisca el seu coneixement o decisió urgent.
c) La negativa a realitzar servicis en els casos en què ho ordenen expressament els seus superiors jeràrquics o responsables del servici, per imposar-ho necessitats d'urgent i inajornable compliment, sempre que posteriorment s'hagueren executat, llevat que les ordes siguen manifestament il·legals.
d) El desistiment de funcions o la infracció de deures o obligacions inherents al càrrec o funció, o els derivats de necessitats d'urgent i inajornable compliment, quan es produïsquen de forma manifesta.
e) No mantindre la deguda disciplina o tolerar l'abús o extralimitació de facultats en el personal subordinat per part del cap o superior.
f) La tercera falta injustificada d'assistència al servici, en un període de tres mesos, quan les dos anteriors hagueren sigut objecte de sanció per falta lleu.
g) No prestar servici al·legant suposada malaltia o simulant una altra de major gravetat.
h) La falta de rendiment que afecte el normal funcionament dels servicis i no constituïsca falta molt greu d'abandó de servici.
i) L'emissió d'informes sobre assumptes del servici que, sense faltar obertament a la veritat, la desnaturalitzen, valent-se de termes ambigus, confusos o tendenciosos, o l'alteren per mitjà d'inexactituds, sempre que el fet no constituïsca delicte o falta molt greu.
j) La intervenció en un procediment administratiu quan es done alguna de les causes legals d'abstenció.
k) No anar proveït, en els actes de servici, de l'uniforme reglamentari, quan el seu ús siga obligatori, dels distintius de la categoria o càrrec, de l'arma reglamentària o dels mitjans de protecció o acció que es determinen, així com la seua pèrdua o sostracció per negligència inexcusable.
l) Exhibir els distintius d'identificació o l'arma reglamentària sense causa justificada, així com utilitzar l'arma en acte de servici o fora d'ell i infringir les normes establides.
m) Assistir d'uniforme a qualsevol manifestació o reunió pública, llevat que es tracte d'actes de servici o oficials, en què l'assistència d'uniforme estiga indicada.
n) Causar per negligència inexcusables danys greus en la conservació de locals, material o documentació relacionat amb el servici, o donar lloc a pèrdua o sostracció dels mateixos per la mateixa causa.
o) Impedir, limitar o obstaculitzar als subordinats l'exercici dels drets que tinguen reconeguts, sempre que no constituïsca falta molt greu.
p) Els actes i omissions negligents o deliberats que causen greu dany a la labor policial, o la negativa injustificada a prestar la col·laboració sol·licitada, amb ocasió d'un servici sempre que no constituïsca falta molt greu.
q) Assistir a tancaments en locals policials i ocupar-los sense autorització.
r) L'absència, encara momentània, d'un servici de seguretat, sempre que no constituïsca falta molt greu.
s) El greu atac a la dignitat o consideració de la funció policial.
t) La realització d'actes o declaracions que vulneren els límits del dret d'acció sindical, assenyalats legalment.
u) L'ús injustificat o la destinació a finalitats particulars de mitjans i materials del servici o de propietat pública.
v) La comesa de tres faltes lleus, dins del període de dotze mesos.
Article 34. Faltes lleus
Són faltes lleus:
a) El retard o negligència en el compliment de les seues funcions.
b) La incorrecció amb els ciutadans o amb altres membres de les Forces i Cossos de
Seguretat, sempre que no meresquen una qualificació més greu.
c) La inassistència al servici que no constituïsca falta greu i l'incompliment de la jornada de treball, així com les faltes repetides de puntualitat.
d) No utilitzar el conducte reglamentari per a formular qualsevol sol·licitud, reclamació o queixa relacionada amb el servici.
e) La descurança en la neteja personal i l'incompliment de les normes d'uniformitat, sempre que no constituïsca falta de major gravetat.
f) L'absència de qualsevol servici, quan no meresca qualificació més greu.
g) El mal ús o la descurança en la conservació dels locals, material o altres elements dels servicis, així com l'incompliment de les normes donades en esta matèria, quan no constituïsca una falta de major gravetat.
h) No proporcionar a la Direcció del Cos les dades sobre domiciliació i telèfon, així com no indicar els canvis que es produïsquen.
i) L'omissió de la salutació o la deixadesa en la seua realització, a les persones a què es té l'obligació de saludar.
j) L'incompliment dels deures i obligacions dels funcionaris, sempre que no hagen de ser qualificats com a falta molt greu o greu.
k) Les faltes greus quan concórreguen les circumstàncies d'atenuació, recollides en l'article següent.
Article 35. Criteris de determinació i aplicació
1. La graduació de les faltes greus i lleus i les seues sancions es realitzarà d'acord amb els criteris següents:
a) Intencionalitat.
b) La pertorbació que puga produir en el normal funcionament de l'administració i dels servicis policials.
c) Els danys i perjudicis o la falta de consideració que puguen implicar per als ciutadans i els subordinats.
d) El trencament que puga suposar dels principis de disciplina i jerarquia propis del Cos.
e) Reincidència.
f) La seua transcendència per a la seguretat ciutadana en general.
2. L'aplicació de les sancions es regirà pels criteris següents:
a) Només es podran sancionar infraccions consumades. Les disposicions sancionadores no s'aplicaran amb efecte retroactiu, llevat que favorisquen el presumpte infractor.
b) El compliment o execució de les mesures de caràcter provisional o de les disposicions cautelars que si és procedent s'adopten, es compensaran, quan siga possible, amb la sanció imposada.
c) Quan ho justifique la deguda adequació entre la sanció que haja d'aplicar-se amb la gravetat del fet constitutiu d'infracció i les circumstàncies concurrents, l'òrgan competent per a resoldre podrà imposar la sanció en el seu grau mínim.
d) S'imposarà la sanció en la meitat inferior quan l'autor dels fets procedira, abans de conéixer que el procediment sancionador es dirigix contra ell, a confessar la infracció als òrgans competents, o a reparar el dany ocasionat, o a disminuir els seus efectes.
e) Si concorren dos o més circumstàncies de les establides en l'apartat 1 d'este article, es podrà aplicar la sanció que corresponga en tota la seua extensió.
f) Quan de la comesa d'una infracció derive necessàriament la comesa d'una altra o altres, s'haurà d'imposar únicament la sanció corresponent a la infracció més greu comesa.
g) L'Administració podrà resoldre motivadament la remissió condicional que deixe en suspens l'execució de la sanció.
h) No es podran iniciar nous procediments sancionadors per fets o conductes tipificats com a infraccions en la comesa de la qual l'infractor persistisca de forma continuada, en tant no haja recaigut una primera resolució sancionadora dels mateixos, amb caràcter executiu.
Article 36. Autoria
Incorreran en la mateixa responsabilitat que els autors d'una falta els qui induïsquen a la seua comesa i els caps que tenint coneiximent d'elles les toleren.
Així mateix, incorreran en falta d'inferior grau els qui encobriren la comesa de la mateixa.
Secció segona
Sancions
Article 37. Sancions
Per raó de les faltes a què es referixen els articles anteriors, podran imposar-se als funcionaris de la Policia Local les sancions següents:
1. Per faltes molt greus:
a) Separació del servici.
b) Suspensió de funcions de tres a sis anys, i pèrdua de la remuneració pel mateix període.
2. Per faltes greus: suspensió de funcions per menys de tres anys, i pèrdua de la remuneració pel mateix període.
3. Per faltes lleus:
a) Suspensió de funcions d'un a quatre dies, i pèrdua de la remuneració pel mateix període, que no suposarà la pèrdua d'antiguitat ni implicarà la immobilització en l'escalafó.
b) Advertiment.
Secció tercera
Extinció de la responsabilitat
Article 38. Extinció de la responsabilitat
1. La responsabilitat disciplinària s'extingix pel compliment de la sanció, mort, prescripció de la falta o de la sanció, indult i amnistia.
2. Si durant la substanciació del procediment sancionador es produïx la pèrdua de la condició de funcionari de l'inculpat, es dictarà resolució en què, amb invocació de la causa, es declararà extingit el procediment sancionador, sense perjudici de la responsabilitat civil o penal que li puga ser exigida, i s'ordenarà l'arxiu de les actuacions, llevat que l'interessat inste la continuació de l'expedient. Alhora, es deixaran sense efecte quantes mesures de caràcter provisional s'hagueren adoptat respecte a l'inculpat.
Article 39. Prescripció de les faltes
Les faltes molt greus prescriuran als sis anys, les greus als dos anys, i les lleus al mes. El termini de prescripció començarà a comptar-se des que la falta s'haguera comés.
La prescripció s'interromprà per la iniciació del procediment, i amb esta finalitat la resolució d'incoació de l'expedient disciplinari haurà de ser degudament registrada, i tornarà a córrer el termini si l'expedient romanguera paralitzat durant més de dos mesos per causa no imputable al funcionari subjecte al procediment.
L'amplitud i efecte dels indults de sancions disciplinàries es determinarà d'acord amb les disposicions que els concedisquen (Reial Decret 2669/1998, de 12 de desembre).
Article 40. Prescripció de les sancions
Les sancions per faltes molt greus prescriuran als sis anys, les imposades per faltes greus als dos anys, i les imposades per faltes lleus al mes.
El termini de prescripció començarà a comptar-se des de l'endemà a aquell en què adquirisca fermesa la resolució per la qual s'imposa la sanció, o des que es trencara el seu compliment, si haguera començat.
Article 41. Anotació d'antecedents disciplinaris
1. Les sancions disciplinàries s'anotaran en els respectius expedients personals, amb indicació de les faltes que les van motivar.
2. Transcorreguts dos o sis anys des del compliment de la sanció, segons es tracte de faltes greus o molt greus no sancionades amb separació del servici, podrà acordar-se la cancel·lació d'aquelles anotacions a instància de l'interessat, el qual haurà d'acreditar bona conducta des que se li va imposar la sanció.
3. La cancel·lació d'anotacions per faltes lleus es realitzarà a petició de l'interessat, als sis mesos de la data del seu compliment.
Secció quarta
Competència sancionadora i procediment
Article 42. Competència
Llevat de les excepcions expressament establides en la Llei 6/1999, de 19 d'abril, de la Generalitat, de Policies Locals i de Coordinació de les Policies Locals de la Comunitat Valenciana, i en este decret, l'Alcaldia és l'òrgan competent per a acordar la incoació del procediment sancionador i la imposició de sancions disciplinàries.
Article 43. Tramitació
1. La tramitació dels expedients disciplinaris s'ajustarà al que establix esta secció i al que disposa la Llei Orgànica 2/1986, de 13 de març, legislació en matèria de règim local, Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú i la resta de disposicions d'aplicació.
2. El procediment s'iniciarà sempre d'ofici, per acord de l'òrgan competent, bé per pròpia iniciativa o com a conseqüència d'orde superior, moció raonada dels subordinats o denúncia. L'òrgan competent per a la imposició de la sanció, en rebre la comunicació o denúncia dels fets, o tindre coneiximent de la presumpta infracció, podrà acordar la incoació de forma reservada.
3. Si de la mateixa es desprén responsabilitat disciplinària, s'acordarà la incoació del procediment sancionador, amb el nomenament d'instructor i secretari, i es notificarà a estos dos el nomenament.
4. D'iniciar-se el procediment com a conseqüència de denúncia, haurà de comunicar-se dit acord al seu signant.
Article 44. Instrucció
Per a la imposició de sancions per tot tipus de faltes serà preceptiva la instrucció d'expedients disciplinaris, en els termes assenyalats en el present capítol.
Article 45. Instructor i secretari
La incoació del procediment, amb el nomenament d'instructor i secretari, es notificarà al funcionari subjecte a l'expedient, així com als designats per a ostentar dits càrrecs.
El nomenament d'instructor i secretari recaurà en un funcionari pertanyent a la categoria o escala superior a la de l'inculpat, i es procurarà, quan hi haja funcionaris de l'escala superior dins del Cos de Policia Local, que el nomenament d'instructor recaiga en un funcionari pertanyent a dita escala. En defecte de funcionari de l'escala o categoria superior, es nomenarà un funcionari d'Administració Local, de la mateixa o superior escala o grup de titulació.
Article 46. Mesures provisionals
1. Iniciat el procediment, per resolució de l'Alcaldia, podran adoptar-se les mesures provisionals que s'estimen oportunes per a facilitar la marxa de l'expedient i aconseguir l'eficàcia de la resolució que poguera recaure, si hi ha elements de judici suficients per a això.
2. No podran adoptar-se mesures provisionals que puguen causar perjudicis irreparables als interessats o que impliquen violació de drets emparats per les lleis.
3. L'alcaldia podrà acordar la tramitació d'expedient disciplinari abreujat en el cas de faltes lleus, sense perjudici del que disposa l'article 28.4 de la Llei Orgànica de Forces i Cossos de Seguretat.
4. En el supòsit de faltes greus o molt greus, l'Alcaldia podrà acordar les mesures cautelars pertinents, sempre que no suposen un perjudici irreparable per a l'interessat.
Article 47. Impuls d'ofici
Amb estricta subjecció als principis de sumarietat i celeritat, i amb respecte als terminis establits en este reglament, el procediment s'impulsarà d'ofici, i s'haurà de donar compliment a quantes diligències i tràmits siguen procedents.
Article 48. Diligències de comprovació
L'instructor ordenarà, en el termini màxim de quinze dies, la pràctica de totes les diligències que siguen adequades per a la determinació, coneiximent i comprovació de les dades en virtut de les quals haja de pronunciar-se la resolució i, en particular, la pràctica de quantes proves i actuacions conduïsquen a l'aclariment dels fets i a determinar les responsabilitats susceptibles de sanció.
Article 49. Declaració de l'inculpat
En tot cas i com a primeres actuacions, es procedirà a rebre declaració a l'inculpat, que podrà ser assistit per lletrat o assessor, i a evacuar totes les diligències que es deduïsquen de la comunicació o denúncia que va originar l'expedient i d'allò que aquell haguera manifestat en la seua declaració.
Article 50. Plec de càrrecs
1. A la vista de les actuacions practicades, l'instructor formularà el corresponent plec de càrrecs, si procedix, i hi comprendrà, de forma clara, en paràgrafs separats i numerats, tots i cadascun dels fets imputats, amb indicació de les sancions que puguen ser d'aplicació, d'acord amb la present Norma Marc.
2. Es concedirà a l'expedientat un termini de deu dies perquè puga contestar el plec de càrrecs, i al·legar el que considere oportú per a la seua defensa i proposar la pràctica de quantes proves estime necessàries. Dit termini podrà prorrogar-se, a petició de l'interessat, si cal, per a l'aportació de proves.
Article 51. Període probatori
1. Contestat el plec de càrrecs o transcorregut el termini sense fer-ho, l'instructor, d'ofici o a instància de part, podrà acordar l'obertura d'un període de deu dies, a fi que puguen practicar-se quantes proves s'estimen oportunes.
2. La pràctica de les proves proposades, així com de les acordades d'ofici per l'instructor, es notificarà prèviament al funcionari expedientat, i se li indicarà el lloc, la data i l'hora en què hauran de realitzar-se.
3. Complimentades les diligències previstes en els paràgrafs anteriors, es donarà vista de l'expedient a l'inculpat amb caràcter immediat, perquè en el termini de deu dies al·legue el que estime pertinent per a la seua defensa i aporte els documents que considere d'interés. Es facilitarà còpia completa de l'expedient a l'inculpat, quan este així ho sol·licite.
Article 52. Proposta de resolució
1. L'instructor formularà, dins dels quatre dies següents a la finalització del termini previst en l'article anterior, proposta de resolució, en què es fixaran amb precisió els fets i es farà la valoració jurídica dels mateixos per a determinar, si s'estima comesa la falta i, si fa el cas, quina és esta i la responsabilitat de l'inculpat, i també assenyalar la sanció a imposar.
2. La proposta de resolució de l'expedient es notificarà per l'instructor a l'interessat perquè, en el termini de deu dies, puga al·legar quant considere convenient a la seua defensa.
3. Oïda la persona interessada, o transcorregut el termini sense cap al·legació, s'elevarà immediatament l'expedient a l'Alcaldia, als preceptius efectes.
Article 53. Diligències complementàries
1. En els expedients disciplinaris instruïts per faltes molt greus serà preceptiu, abans de dictar resolució, donar coneiximent al Consell de Policia Local o a la Junta/delegat de personal o sindicats més representatius, si és procedent.
2. Rebut l'expedient, l'òrgan que haja de resoldre procedirà, previ examen d'allò que s'ha actuat, després de la pràctica de les diligències complementàries que considere oportunes i, si és procedent, dictamen dels servicis jurídics, a dictar la resolució que corresponga, en un termini de deu dies.
3. Si s'acorda la realització de diligències complementàries, estes correspondran a l'instructor. Acabada la seua pràctica, es donarà nova audiència a l'interessat.
Article 54. Resolució
1. La resolució que pose fi al procediment disciplinari haurà de ser motivada, i no s'hi podran introduir fets distints dels que van servir de base al plec de càrrecs, s'haurà de determinar amb tota precisió la falta que s'estime comesa, i assenyalar els preceptes en què aparega recollida la classe de falta, el funcionari responsable i la sanció que se li imposa, i també fer expressa declaració sobre les mesures provisionals adoptades durant la tramitació del procediment.
2. La resolució de l'expedient, que posa fi a la via administrativa, serà notificada en forma a l'expedientat dins dels deu dies següents a aquell en què fora adoptada, amb indicació dels recursos que contra la mateixa procedisquen, així com l'òrgan davant del qual han de presentar-se i els terminis per a interposar-los.
3. Si no s'aprecia responsabilitat disciplinària, la resolució haurà de contindre les declaracions pertinents sobre les mesures provisionals adoptades, si és procedent.
4. Si transcorreguts sis mesos des de la iniciació del procediment no ha recaigut resolució, es produirà la caducitat del procediment, d'acord amb el que establix l'article 44.2 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Article 55. Execució
Les sancions disciplinàries s'executaran segons els termes de la resolució en què s'imposen i en el termini màxim d'un mes, llevat que, per causes justificades, s'establisca un altre distint en dita resolució.
Article 56. Lliurament de l'arma
Quan la sanció imposada, com a conseqüència de l'expedient disciplinari, consistisca en suspensió d'ocupació o separació del servici, el funcionari sancionat farà entrega, en la direcció del Cos, de l'arma reglamentària, amb la corresponent guia, de la targeta d'identificació i de la placa policial.
Secció cinquena
Procediment per a faltes lleus
Article 57. Tramitació
1. Quan es tracte de faltes lleus, l'òrgan competent per a la imposició de la sanció, en rebre la comunicació o denúncia dels fets o tindre coneiximent de la presumpta infracció, podrà acordar la incoació d'informació reservada.
2. Si de la mateixa es desprén responsabilitat disciplinària, s'acordarà la incoació del procediment sancionador, amb el nomenament d'instructor i secretari, i es notificarà als dos el nomenament.
3. L'instructor realitzarà les diligències que considere oportunes i citarà pel mitjà més ràpid a les persones interessades, amb indicació, en tot cas, dels fets que motiven la seua citació.
4. En l'acte de la compareixença es prendrà declaració a les persones interessades, que podran al·legar i presentar els documents i proves que consideren oportuns per a la seua defensa.
5. Complits els tràmits anteriors es donarà vista de l'expedient a l'inculpat, o còpia del mateix si així ho sol·licitara.
Article 58. Resolució
1. Practicades les proves declarades pertinents, l'instructor formularà la proposta de resolució, en què fixarà amb precisió els fets i la valoració jurídica dels mateixos, i determinarà, si és procedent, la falta que considere comesa, així com la responsabilitat de l'inculpat i la sanció a imposar.
2. De la proposta de resolució es donarà tràmit d'audiència a l'interessat, per un període de cinc dies, a fi que puga formular, en el mateix termini, les al·legacions que estime convenients.
3. La proposta de resolució, amb tot allò que s'ha actuat, es trametrà a l'òrgan sancionador.
4. L'òrgan sancionador dictarà resolució en què bé es declararà no haver-hi lloc a cap sanció, davant la inexistència d'infracció, o bé s'imposarà la sanció corresponent, fonamentant-se en la falta que es considere comesa, que haurà de ser establida amb tota precisió i amb la indicació del precepte en què apareix tipificada.
5. La resolució es notificarà a l'interessat, amb la indicació dels recursos que càpiguen contra esta, òrgan davant del qual ha de presentar-se i terminis d'interposició.
6. Si en qualsevol moment d'este procediment s'advertix que els fets poden ser constitutius de falta greu o molt greu, es comunicarà este aspecte a l'òrgan sancionador.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera
És d'aplicació a la Policia Local, en quant es referix a l'exercici dels drets sindicals, la normativa vigent en matèria d'òrgans de representació, determinació de les condicions de treball i participació del personal al servici de les Administracions Públiques i llibertat sindical.
Segona
La Junta de Personal, o els Delegats de Personal, seran oïts en els expedients disciplinaris en què pogueren ser sotmesos els seus membres durant el temps del seu mandat i durant l'any immediatament posterior. També haurà d'efectuar-se este tràmit si l'inculpat és candidat durant el període electoral.
Tercera
En allò no previst en este decret, per a la regulació de la situació especial de segona activitat, serà d'aplicació supletòria el Reial Decret 1556/1995, de 21 de setembre, de desenvolupament i aplicació de la Llei 26/1994, de 29 de setembre, per la qual es regula la situació de segona activitat en el Cos Nacional de Policia.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Els municipis de la Comunitat Valenciana ajustaran els reglaments interns dels seus Cossos de Policia Local, així com la seua estructura i organització, a les prescripcions d'esta Norma Marc, en el termini màxim de dos anys, comptadors a partir de l'entrada en vigor del present decret.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Queda derogat el Decret 25/1998, de 10 de març, del Consell de la Generalitat, pel qual es regula la Norma Marc sobre Estructura, Organització i Funcionament dels cossos de Policia Local de la Comunitat Valenciana.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
El titular de la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques dictarà les disposicions necessàries per al desenvolupament del present decret.
Segona
El present decret entrarà en vigor als vint dies de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
Valencia, 4 de març de 2003
El president de Generalitat,
JOSÉ LUIS OLIVAS MARTÍNEZ
El conseller de Justícia i Administracions Públiques,

linea
Mapa web