Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDRE de 3 de maig de 1995, de la Conselleria de Treball i Afers Socials, per la qual es regulen i convoquen ajudes per a la potenciació de l'accessibilitat al medi físic, per mitjà de l'eliminació de barreres arquitectòniques, urbanístiques i de la comunicació per a 1995.

(DOGV núm. 2514 de 24.05.1995) Ref. Base de dades 1222/1995

ORDRE de 3 de maig de 1995, de la Conselleria de Treball i Afers Socials, per la qual es regulen i convoquen ajudes per a la potenciació de l'accessibilitat al medi físic, per mitjà de l'eliminació de barreres arquitectòniques, urbanístiques i de la comunicació per a 1995.
El Decret 193/88, de 12 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aproven les normes arquitectòniques estableix les bases, en la Comunitat Valenciana, per a aconseguir l'objectiu de fer les ciutats accessibles per a tots els seus habitants, incloent-hi aquells que per les seues especials circumstàncies, transitòries o permanents, es vegen limitats en la seua mobilitat.
La complexitat de la seua implantació requereix temps i esforç per part de tots i la fermesa decidida del Consell Valencià que afavoresca la seua consecució.
El desplegament normatiu posterior al Decret 193/88 respecta les directrius marcades per aquest. Així, pel que fa als habitatges, han aprovat el Decret 85/89, de 12 de juny, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aproven les Normes d'Habitabilitat i Disseny d'Habitatges en l'àmbit de la Comunitat Valenciana i l'Ordre de 22 d'abril de 1991, del conseller d'Obres Públiques, Urbanisme i Transports, que desenvolupa normes d'habitabilitat i disseny d'habitatges a l'àmbit de la Comunitat Valenciana, text refós de la modificació de l'Ordre de 28 de juny de 1989.
El compliment de les dues disposicions assegura l'accessibilitat als habitatges amb una altura superior a 12 metres, amb exigències de grandària d'ascensor, portes i corredors, siguen aquells de protecció oficial o d'edificació lliure.
Els centres que dispensen atenció a col·lectius objecte de serveis socials queden regulats pel Decret 40/90, de 26 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre registre, autorització i acreditació dels serveis socials a la Comunitat Valenciana i l'Ordre de 9 d'abril de 1990, de la Conselleria de Treball i Seguretat Social, per la qual es desplega el Decret 40/90, de 26 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre registre, autorització i acreditació dels serveis socials a la Comunitat Valenciana.
Per mitjà de les dues disposicions queden assegurades l'accessibilitat i les condicions tècniques adequades per a l'atenció de col·lectius amb importants limitacions com són la població minusvàlida i les persones majors.
El Decret 255/94, de 7 de desembre, del Govern Valencià, pel qual es regulen les normes higiènico-sanitàries i de seguretat de les piscines d'ús col·lectiu i dels parcs aquàtics exigeix el compliment de l'accessibilitat.
En matèria d'instal·lacions hoteleres, en el Decret 153/93, del 17 d'agost, del Govern Valencià, en què es formula la regulació dels establiments hotelers de la Comunitat Valenciana, i especifica l'article 26.1.c.) l'exigència d'un pronunciament exprés sobre el compliment del Decret 193/88 en el projecte bàsic i d'execució.
Altres disposicions preveuen en el seu articulat el tema de l'accessibilitat al medi físic com són la Llei 4/93, de 20 de desembre , de la Generalitat Valenciana, de l'Esport de la Comunitat Valenciana i la Llei 7/94, de 5 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de la Infància.
Aquest marc normatiu afavoreix que qualsevol obra nova reunesca els requisits fonamentals que permeten la completa utilització per part dels ciutadans, independentment de les característiques de la seua mobilitat i posa de manifest la decidida voluntat de la Generalitat Valenciana en la consecució de l'accessibilitat.
Quant als espais i edificis d'ús públic que hi ha amb anterioritat a la vigència d'aquesta normativa i a fi de facilitar l'adaptació d'aquests a les determinacions del Decret 193/88, i altres normes en aquesta matèria i segons la possibilitat que atorga l'article 7 de l'esmentat Decret 193/88, que fa referència a ajudes econòmiques als centres de titularitat privada, es considera convenient procedir a una convocatòria de subvencions, destinades amb aquesta finalitat i s'inclou com a beneficiaris les corporacions locals, com a mitjà de potenciar les mesures d'accessibilitat a l'àmbit de la Comunitat Valenciana.
És per això, i fent ús de les facultats que em són legalment atribuïdes
ORDENE:
TíTOL I
Ajudes i subvencions
Article primer. Objecte
Aquesta ordre té com a finalitat la convocatòria d'ajudes per tal de contribuir al finançament de les despeses derivades de l'eliminació de barreres arquitectòniques, urbanístiques i de la comunicació que faciliten l'accessibilitat als espais i edificis públics a totes les persones.
Article segon. àmbit
L'eliminació de barreres arquitectòniques fa referència als àmbits següents:
1. Urbanístic: vies, espais, jardins i elements d'ús públic. Les condicions d'accessibilitat urbanístiques a les quals s'han de sotmetre, les preveu l'article 3r del Decret 193/1988 i els paràmetres que permeten el seu compliment es detallen a l'annex I d'aquest decret.
2. Arquitectònic: edificis de titularitat pública o privada destinats a una activitat de pública concurrència. Les condicions d'accessibilitat arquitectònica que han de coincidir en aquests edificis, es recullen en l'article 4t de l'esmentat Decret 193/1988, que en el seu annex II reflecteix els paràmetres pels quals es regeix el seu compliment.
3. De la comunicació: establiment de mecanismes i alternatives tècniques per fer accessibles els sistemes de comunicació i senyalització en els àmbits 1 i 2.
L'adaptació dels espais i edificis es pot dur a terme a través d'obres que reformen el que hi ha o mitjançant equipaments que milloren les infrastructures i d'aquesta manera faciliten el seu ús.
Article tercer. Sol·licitants
Podran beneficiar-se d'aquestes ajudes les entitats públiques, les persones físiques i les persones jurídiques de caràcter privat ( amb o sense finalitat de lucre) que desitgen dur a terme eliminació de barreres en els àmbits que reflecteix l'article anterior.
Article quart. Obligacions del sol·licitant
1. Atendre els requeriments de l'òrgan competent en matèria de serveis socials d'acord amb la demanda de serveis, respectant sempre les característiques de l'entitat i l'adequada qualitat d'aquests.
2. Començar les obres en el termini màxim de dos mesos comptadors a partir de la notificació de la concessió de l'ajuda i dins d'aquest termini s'ha de presentar:
a) Contracte d'adjudicació d'obres.
b) Programa d'actuació que garantesca l'execució de les obres en l'exercici per al qual es concedeix la subvenció.
3. Assumir l'aportació econòmica per la diferència entre l'import de la concessió i el cost total de la inversió per a la qual se sol·licita la subvenció, de manera que es garantesca l'execució de l'obra i les variacions pressupostàries, si tenen lloc, en l'execució d'aquestes. Aquesta aportació s'haurà d'acreditar en el termini de 30 dies següents a la notificació de la resolució mitjançant certificat de l'acord adoptat per l'òrgan competent de l'entitat pública o privada cofinançadora i comprometrà per a l'exercici vigent el crèdit necessari. En cas de despesa plurianual i el seu aclariment com a despesa obligatòria. Si es tracta de persones físiques, formalitzaran aquest compromís per escrit.
4. Mantenir l'adaptació realitzada en adequades condicions per un període mínim de 10 anys.
5. Realitzar les obres d'adaptació d'acord amb allò que estipula el Decret 193/1988, de 12 de desembre, del Consell de la Generalitat Valenciana.
6. Sotmetre's a les actuacions de control financer que correspon a la Intervenció general o altres òrgans o institucions de la Generalitat Valenciana d'acord amb la subvenció.
7. Acreditar, abans del cobrament, que es troba al corrent de les seues obligacions tributàries i davant la seguretat social en la forma prevista per l'Ordre del 7 de gener de 1991 de la Conselleria d'Economia i Hisenda, sobre justificació del compliment d'obligacions tributàries i davant la seguretat social pels beneficiaris de subvencions concedides a càrrec dels pressupostos de la Generalitat Valenciana (DOGV núm. 1477, de 05.02.91).
Article cinquè. Prioritats
S'estableixen les prioritats següents:
a) Quant a l'àmbit:
Prioritat 1: projectes globals que signifiquen millores en l'accessibilitat d'edificis, inclosos els seus accessos, i espais urbanístics circumdants.
Prioritat 2: adequació d'edificis de pública concurrència.
Prioritat 3: adequació d'espais urbanístics d'ús públic.
b) Quant a la titularitat:
Prioritat 1: persones físiques i jurídiques de caràcter privat.
Prioritat 2: entitats públiques.
c) Quant a les característiques de l'edifici objecte d'adaptació: es prioritzen els locals destinats a l'oci, la cultura i els esports, amb majors possibilitats d'utilització i major rendibilitat social.
Article sisè. Formalització
Les ajudes podran revestir la forma de subvenció o conveni de cooperació.
En la tramitació dels convenis valdrà el que disposa el Decret 20/1993, de 8 de febrer, del Govern Valencià, pel qual es regula el registre de convenis i s'estableix el règim jurídic pressupostari dels convenis que subscriga la Generalitat Valenciana.
Article setè. Exclusions i denegacions
Queden expressament exclosos d'aquesta convocatòria:
1. Edificis i espais de titularitat pública dependents de l'administració central i autonòmica.
2. Edificis corresponents a centres que s'han de regir pel Decret 40/1990, de 26 de febrer, del Consell de la Generalitat Valenciana, sobre registre, autorització i acreditació dels serveis socials en la Comunitat Valenciana.
3. Actuacions realitzades amb anterioritat a la publicació d'aquesta ordre.
4. Edificis que per la seua època de construcció estaven obligats al compliment del Decret 193/1988. Amb aquesta finalitat s'assenyala l'1 de maig de 1989 com data límit d'acabament de les obres de l'edifici l'adaptació del qual pretenga acollir-se a aquesta convocatòria.
5. Conceptes que per la seua naturalesa poden ser objecte d'atenció d'altres organismes públics.
6. Conceptes que no s'han previst en aquesta ordre, per això queden excloses les partides que signifiquen millores i ampliació del que ja hi ha i que no estiguen estretament vinculats a l'accessibilitat.
7. Projectes parcials de reforma que no garantesquen l'accessibilitat a tot l'edifici, fins i tot en les zones que no estiguen afectades pel projecte, o adquisició d'equipaments per a edificis o espais que no reunesquen totes els requisits d'accessibilitat. Així mateix, queden exloses les adaptacions en jardins o vies públiques que no garantesquen una continuïtat en l'itinerari o no garantesquen que l'adequació projectada, siga la més convenient.
8. Centres escolars en què es faça ensenyament reglat.
TíTOL II
Procediment
CAPíTOL I
Iniciació del procediment
Article vuitè. Instància i documentació
La sol·licitud, d'acord amb l'annex I, signada per la persona interessada o representant legal de l'entitat, anirà acompanyada de la documentació següent:
1. Declaració jurada o certificat del representant legal de l'entitat en què conste:
a) Que les obres d'adaptació no estiguen realitzades en el dia de la publicació d'aquesta ordre ni hagen adquirit l'equipament.
b) Data en què finalitzaren les obres de l'edifici i/o es va realitzar la urbanització per a l'adaptació del qual se sol·licita l'ajuda.
2. Llicència d'activitat, si escau.
3. Acord de la corporació local o òrgan competent pel qual s'aprova:
a) El projecte per a dur a terme les reformes objecte de subvenció o l'adquisició de l'equipament.
b) Sol·licitar ajuda a la Conselleria de Treball i Afers Socials per a aquesta finalitat.
4. Nota simple acreditativa del Registre de la Propietat del domini i dels altres drets reals sobre l'immoble objecte de l'ajuda.
5. En el cas de reformes:
5.1 Projecte bàsic i d'execució format com a mínim de la documentació següent:
a) Memòria descriptiva del centre i de l'actuació que s'hi projecta, amb annexos a la memòria que justifiquen el compliment de la normativa vigent.
b) Plec de condicions amb inclusió de planning de temps (Gantt).
c) Pla d'emergència i evacuació.
d) Presupost detallat amb desglossament de mesuraments.
e) Plànols de l'estat actual, de les modificacions que es projecten que garantesquen el compliment de la normativa vigent i que no s'incòrrega en l'apartat 7 de l'article 7 d'aquesta ordre.
5.2. Justificant de ser propietari de l'edifici o, si no n'hi ha, autorització escrita del propietari o òrgan de govern, si escau, en què conste l'autorització o acord per a realitzar les obres d'adaptació i el compromís de compliment de les obligacions indicades en aquesta ordre.
5.3. Documentació fotogràfica formada amb fotografies i diapositives ( les dues) de façana i zones que es modifiquen.
6. En el cas d'adquisició d'equipament: pressupost detallat de l'equipament objecte de sol·licitud, amb memòria justificativa de la necessitat.
7. Si el sol·licitant és una persona física casada i el bé objecte de l'ajuda pertany conjuntament als cònjuges s'haurà d'acreditar per escrit el consentiment d'ambdues així com el compromís d'assumir les obligacions imposades per aquesta ordre als beneficiaris de les subvencions.
Article novè. Lloc de presentació
Les sol·licituds d'ajuda es presentaran, juntament amb la documentació requerida, en la direcció territorial de Treball i Afers Socials de la província on estiga localitzat l'objecte de modificació per al qual se sol·licita la subvenció, sense perjudici del que dispose l'article 38.4 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i de Procediment Administratiu Comú.
Article deu. Terminis de presentació
El termini de presentació de les sol·licituds serà de 60 dies naturals, comptadors des de l'endemà de la publicació d'aquesta ordre en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
CAPíTOL II
Tramitació, resolució i recursos
Article onze. Instrucció
Una vegada rebudes les sol·licituds, es procedirà a la verificació i en cas que no reunesquen els requisits assenyalats en l'article 70 de la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, o no s'adjunte la documentació que d'acord amb aquesta ordre resulte exigible, es requerirà l'entitat interessada perquè en el termini de 10 dies esmene la falta o adjunte els documents preceptius, amb indicació que, si no ho fa, es considerarà que desisteix en la seua petició i s'arxivarà l'expedient sense més tràmit.
L'òrgan competent per a la resolució de l'expedient, a la vista de la documentació que hi ha en cadascun d'aquests i de les obligacions que s'adquiresquen per la concessió de l'ajuda podrà obtenir els informes d'organismes i entitats que considere oportú i realitzar les comprovacions que consideren sobre l'exactitud de tot això.
Article dotze. Resolució
1. Es delega el director general de Serveis Socials la resolució de les sol·licituds a l'empara d'aquesta ordre.
2. El termini màxim per tal de tramitar i resoldre les sol·licituds serà de 5 mesos comptadors des de la data d'acabament del termini de presentació que fixa aquesta ordre.
Si no recau resolució expressa dins el termini, haurà d'entendre's desestimada la sol·licitud formulada per la persona interessada.
3. L'import de les subvencions concedides no podrà, aïlladament o en concurrència amb subvencions o ajudes d'altres administracions públiques o d'altres ens públics o privats nacionals o internacionals, superar el cost de l'activitat que cal desplegar per l'entitat beneficiària.
4. La concessió d'una subvenció a l'empara d'aquesta ordre no du cap obligació per a la Conselleria de Treball i Afers Socials d'adjudicar subvencions en les convocatòries corresponents als exercicis econòmics següents.
5. Tota alteració de les condicions tingudes en compte per a la concessió de la subvenció, i en tot cas, l'obtenció concorrent de subvencions o ajudes atorgades per altres administracions o ens públics o privats, podrà donar lloc a la modificació de la resolució de concessió.
6. Podrà ser motiu de denegació de noves ajudes la incorrecta o nul·la justificació d'ajudes d'exercicis anteriors.
Article tretze. Recursos
Contra les resolucions, expresses o presumptes, dictades pel director general de Serveis Socials, per delegació del conseller de Treball i Afers Socials, es podrà interposar recurs contenciós administratiu, en la forma, termini i condicions que determina la llei reguladora d'aquesta jurisdicció, amb la prèvia comunicació a la conselleria de la intenció d'interposar aquest recurs.
En tot cas, per a la interposició del recurs contenciós administratiu contra resolucions presumptes, caldrà que amb caràcter previ la persona interessada acredite l'eficàcia de l'acte presumpte d'acord amb el que disposa l'article 44 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i de Procediment Administratiu Comú.
TíTOL III
Del pagament i justificació de les subvencions
Article catorze
El pagament i justificació d'aquestes ajudes es realitzarà d'acord amb el que estipula la Llei de Pressupostos de la Generalitat Valenciana, per a aquest exercici.
Article quinze. Ajudes per a equipament
Els pagaments es realitzaran contra presentació de factures reglamentàries segons la normativa vigent (Reial Decret 2402/85), juntament amb les còpies d'aquestes. Aquestes còpies les compulsarà el departament corresponent i quedarà la factura original en poder del beneficiari. Les corporacions locals podran substituir l'esmentada documentació per certificat expedit per l'interventor local en què consten les quantitats aplicades a l'objecte de la subvenció, amb detall exprés dels diferents conceptes subvencionats, unitats i imports parcials. Aquestes quantitats s'han de trobar, si més no, en situació d'«obligacions reconegudes» i així haurà de constar en el certificat.
S'estableix el 15 de novembre des 1995 com a data límit de presentació de justificants per a aquestes ajudes.
Article setze. Ajudes per a reforma
1. Els pagaments es realitzaran contra certificat d'obra expedit per tècnic competent d'acord amb les condicions de finançament establertes i segons el projecte presentat. Aquestes certificacions es realitzaran d'acord amb el model oficial, i seran aprovades per òrgan competent per a la contractació de les obres subvencionades. Es presentaran per triplicat.
2. El pagament d'aquestes ajudes exigeix el compliment de les obligacions indicades en l'article quatre i específicament les contingudes en els punts 2 i 3: certificat del compromís d'assumir el cost, contracte d'adjudicació d'obres, programa d'actuació. No es procedirà al pagament de l'ajuda si aquests tres requisits no s'han formalitzat en el temps i forma escaient.
Article disset. Criteris específics
El pagament i justificació de les ajudes es realitzarà segons el que estipulen els articles anteriors. En els casos en què s'haja exigit, a més, condicions especials en la resolució de concessió, o conveni de col·laboració, valdrà el que resulte d'elles.
Article divuit. Comunicació del cobrament de la subvenció
Amb posterioritat al cobrament de cada termini de subvenció, les entitats hauran de trametre a l'òrgan competent en serveis socials, i en el termini d'un mes des d'aquesta percepció, comunicació escrita que l'han rebuda, d'acord amb les normes següents:
- En el cas de les corporacions locals, carta de pagament amb expressió de la data, quantia i concepte, expedida pel tresorer i intervinguda per l'interventor de fons, acreditativa de l'ingrés de la subvenció en les arques de la corporació.
- En el cas de les entitats, notificació del titular, que comunicarà la percepció de la subvenció, i indicarà la data, la quantia i el concepte.
Article dinou. Revisió
Es delega el director general de Serveis Socials amb la facultat de dictar la resolució de minoració o revocació en els supòsits previstos en el paràgraf seguent.
Es podrà dictar resolució de revocació o minoració, i en tot cas, de reintegrament de les quantitats percebudes i l'exigència dels interessos de demora des del moment del pagament de la subvenció en els supòsits de l'article 47.9 del Decret Legislatiu de 26 de juny de 1991, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual s'aprova el text refós de la Llei d'Hisenda Pública de la Generalitat Valenciana. La quantitat concedida en concepte de reforma es reduirà, proporcionalment, d'acord amb la baixa en l'adjudicació de l'obra.
El procediment s'iniciarà d'ofici com a conseqüència de la pròpia iniciativa de l'òrgan competent, d'ordre superior, de la petició raonada d'altres òrgans que tinguen atribuïdes o no facultats d'inspecció en la matèria, o de la formulació d'una denúncia.
En la tramitació del procediment es garantirà, en tot cas, el dret de l'interessat a l'audiència.
El termini màxim per a resoldre serà de sis mesos des del moment en què fou incoat l'expedient de revocació o minoració.
Les quantitats que cal reintegrar tindran la consideració d'ingrés de dret públic a l'efecte del procediment aplicable al seu cobrament.
Article vint
Les ajudes convocades per aquesta ordre seran ateses dins la secció 13 amb càrrec del programa pressupostari 313.10 -Serveis Socials- línia de subvenció 702/000/95, (projecte comptable 229), «Millora de les condicions d'accessibilitat de minusvàlids», per un import de 50.000.000 PTA.
DISPOSICIó ADDICIONAL
Els aspectes regulats en aquesta ordre s'aplicaran sense perjudici de totes aquelles normes que regeixen el règim jurídic de l'administració de la Generalitat i les seues entitats autònomes, especialment en matèria pressupostària.
DISPOSICIONS FINALS
Primera
En els locals objecte de reforma s'hauran d'exposar en lloc visible placa identificativa que especificarà que l'adaptació l'ha subvencionada la Generalitat Valenciana, sempre que l'ajuda siga superior al 50% del cost.
Segona
Aquesta ordre entra en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 3 de maig de 1995
El conseller de Treball i Afers Socials,
FRANCISCO J. SANAHUJA SANCHIS
ANNEX I
..., com a ... de l'Ajuntament/Entitat ..., facultat per a aquest acte per ...
SOL·LICITE les ajudes que estableix l'Ordre de la Conselleria de Treball i Afers Socials de data ... (DOGV núm. ..., de ...) per a l'eliminació de barreres arquitectòniques, d'acord amb les característiques següents:
1. Dades d'identificació del sol·licitant
Ajuntament/entitat: ... NIF ... Domicili ... Localitat ... Província ... CP... Tel.: .../..., Fax ...
2. Dades d'identificació de l'objecte d'adaptació
- Local destinat a ...
- Domicili ... Localitat ...
- Altres ...
3. Descripció de les adaptacions que cal realitzar
4. Dades econòmiques
- Cost de les adaptacions ...
- Subvenció sol·licitada ...
5. Dades bancàries. Domiciliació
- Titular ...
- Entitat bancària ... Codi ...
- Sucursal ... Codi ...
- Núm. de compte ...
..., ... d ... de 1995
CONSELLERIA DE TREBALL I AFERS SOCIALS

linea
Mapa web