Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 96/1998, de 6 de juliol, del Govern Valencià, pel qual es regulen l'organització de la funció informàtica, la utilització dels sistemes d'informació i el Registre de Fitxers Informatitzats en l'àmbit de l'administració de la Generalitat Valenciana. [1998/A5972]

(DOGV núm. 3291 de 22.07.1998) Ref. Base de dades 1554/1998

DECRET 96/1998, de 6 de juliol, del Govern Valencià, pel qual es regulen l'organització de la funció informàtica, la utilització dels sistemes d'informació i el Registre de Fitxers Informatitzats en l'àmbit de l'administració de la Generalitat Valenciana. [1998/A5972]
Index
Preàmbul
Títol preliminar: De l'àmbit i principis d'actuació
Article l. Objecte
Article 2. Ambit d'aplicació
Article 3. Definicions
Títol I: De l'organització de la funció informàtica
Capítol I: Principis, organització i distribució de funcions
Article 4. Principis i criteris d'actuació
Article 5. Organització i distribució de funcions
Articulo 6. Secretaries generals dels departaments i òrgans o unitats equivalents en organismes i entitats
Capítol II: El Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana (CODESI)
Article 7. Creació del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana
Article 8. Funcions del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana
Article 9. Composició del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana
Capítol III: El Registre de Fitxers Informatitzats de l'Administració de la Generalitat Valenciana
Article 10. Registre de Fitxers Informatitzats de l'Administració de la Generalitat Valenciana
Article 11. Funcions
Article 12. Procediment d'inscripció de fitxers
Article 13. Modificació i cancel·lació de fitxers informatitzats
Títol II: De la utilització de les tècniques electròniques, informàtiques i telemàtiques
Capítol I. Requisits de la utilització de suports, mitjans i aplicacions electrònics, informàtics i telemàtics
Article 14. Garanties generals de la utilització de suports, mitjans i aplicacions electrònics, informàtics i telemàtics
Article 15. Aplicacions sotmeses a aprovació
Article 16. Emissió de documents i còpies
Article 17. Comunicacions en suports o a través de mitjans o aplicacions informàtics, electrònics o telemàtics
Article 18. Emmagatzematge de documents
Capítol II. L'autoritat autenticadora
Article 19. Definició
Article 20. Funcions
Article 21. Registre de codis d'usuari
Capítol III. Acció administrativa
Article 22. Aprovació i publicació d'aplicacions
Article 23. Relació d'aplicacions, mitjans i suports de comunicació
Article 24. Homologació d'aplicacions de utilització comuna
Disposicions addicionals
Primera. Noves funcions de la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques
Segona. Creació de l'Area d'InfoCentre
Tercera. Adscripció de l'Autoritat Autenticadora
Quarta. Fitxers automatitzats existents amb anterioritat
Disposicions transitòries
Primera. Vocals del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació
Segona. Adequació de suports, mitjans i aplicacions
Tercera. Criteris de seguretat supletoris.
Disposició derogatòria
Disposició final. Desplegament i entrada en vigor
Preàmbul
La necessitat d'informatització dels distints serveis de l'administració de la Generalitat Valenciana, en un moment d'assumpció de competències per la seua part, demanà la creació, mitjançant el Decret 127/1983, de 10 d'octubre, del Govern Valencià, de la Comissió Informàtica de la Generalitat Valenciana, que tenia com a objectiu general la coordinació de la política informàtica de la Generalitat Valenciana i, en particular, començar la informatització de la Generalitat Valenciana i establir les directrius per a l'aplicació de la informàtica, així com vetlar per al seu compliment. Posteriorment es publicà el Decret 143/1986, de 24 de novembre, del Govern Valencià, que parcialment derogava el Decret 127/1983, de 10 d'octubre, i pel qual es creava la Comissió de Seguiment del Pla Informàtic de la Generalitat Valenciana.
Més de 10 anys després, la situació de la Generalitat Valenciana és molt distinta: el sostre de les seues competències és alt, la qual cosa implica una certa estabilitat de l'organització, i en general les necessitats més bàsiques d'informatització dels distints departaments estan cobertes. No obstant això, els últims estudis realitzats a través del Pla Estratègic de Modernització de les Administracions Valencianes marquen clarament que la implantació d'aquestes tècniques informàtiques és molt desigual en els distints departaments.
Relacionat amb l'aspecte organitzatiu, l'article 40.2 de la Llei Orgànica 5/1992, de 29 d'octubre, de regulació del tractament automatitzat de dades de caràcter personal, assenyala que les comunitats autònomes podran crear i mantenir els seus propis registres de fitxers públics per a l'exercici de les competències que se'ls reconeix sobre aquests, respecte dels fitxers automatitzats de dades personals els titulars dels quals siguen els òrgans de les respectives comunitats autònomes.
D'altra banda, la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, conté una decidida aposta per l'oberta incorporació de les tècniques electròniques, informàtiques i telemàtiques a l'activitat administrativa i, en especial, a les relacions entre els ciutadans i les administracions públiques.
Entre totes les previsions que l'esmentada llei conté sobre la utilització de tècniques automatitzades destaca l'article 45 com a veritable pedra cantonera del procés d'incorporació i validació de les esmentades tècniques en la producció jurídica de l'administració pública així com en les seues relacions amb els ciutadans.
Addicionalment, el Reial Decret 263/1996, de 16 de febrer, efectua una regulació de les tècniques electròniques, informàtiques i telemàtiques, com a desplegament de l'article 45 de la precitada llei en l'àmbit de l'administració de l'estat. En aquest decret es fixen les bases perquè els resultats produïts per les tecnologies de la informació gaudisquen de la validesa jurídica necessària perquè resulten plenament operatius.
Totes aquestes disposicions responen bàsicament a la necessitat de regular dos aspectes bàsics del desenvolupament i implantació de les tecnologies de la informació, que són els següents:
- L'organització racional dels recursos informàtics posats al servei de l'administració amb el fi d'obtenir una implantació eficaç dels sistemes d'informació. Addicionalment, aquesta implantació no pot efectuar-se en menyscapte de la protecció de les dades de caràcter personal.
- Proporcionar validesa jurídica necessària perquè aquests sistemes d'informació siguen realment operatius quan siguen utilitzats per a l'exercici de les competències atribuïdes als òrgans administratius
Aquests dos aspectes es troben profundament relacionats entre si atés que el personal informàtic és part fonamental en el procés de garantir la validesa legal de les aplicacions així com en la protecció de les dades personals que aquestes emmagatzemen. Per això, una correcta organització d'aquests recursos ha de redundar en unes majors garanties en aquests aspectes. D'altra banda, les dades de caràcter personal resideixen així mateix en aplicacions que hauran de comptar, almenys, amb els mateixos requisits de seguretat que aquelles que siguen utilitzades en l'exercici de les competències.
Tots aquests arguments raonen la conveniència d'emetre una normativa unificada que regule aquests tres aspectes del desenvolupament, implantació i explotació de les tecnologies de la informació.
Per això, fent ús de les facultats dels articles 31.1 i 32.1 de l'Estatut d'Autonomia, a proposta del conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública i amb la deliberació prèvia del Govern Valencià, en la reunió del dia 6 de juliol de 1998, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana,
DECRETE
TITOL PRELIMINAR
De l'àmbit i principis d'actuació

Article 1. Objecte
L'objecte del present decret és la regulació de l'organització i coordinació interdepartamental en matèries informàtiques, i de la utilització de mitjans i tècniques electrònics, informàtics i telemàtics en el procediment administratiu al si de l'administració de la Generalitat Valenciana.

Article 2. Ambit d'aplicació
Aquest decret serà d'aplicació a la totalitat de conselleries, organismes autònoms i entitats de dret públic que constitueixen l'administració de la Generalitat Valenciana.

Article 3. Definicions
Als efectes del present decret s'entendrà per:
a) InfoCentre: conceptualment s'entén com un conjunt de serveis tècnics, proporcionats per la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques, de manteniment operatiu, millores i atenció d'incidències dels sistemes d'informació.
b) Dada: conjunt elemental d'informació que físicament és emmagatzemada en caràcters binaris.
c) Suport: objecte sobre el qual o en el qual és possible enregistrar i recuperar dades.
d) Mitjà: mecanisme, instal·lació, equip o sistema de tractament de la informació que permet, utilitzant tècniques electròniques, informàtiques o telemàtiques, produir, emmagatzemar o transmetre documents, dades i informacions.
e) Registre lògic: conjunt de dades disposades segons una estructura determinada.
f) Fitxer: conjunt de registres lògics l'estructura dels quals és idèntica per a tots ells.
g) Base de dades: conjunt de fitxers que són utilitzats per una o diverses aplicacions, i que posseeix les ferramentes necessàries per a la gestió dels seus fitxers.
h) Document imprés: aquells documents impresos en suport paper el contingut dels quals ha de ser llegible sense la intervenció de mitjans electrònics, informàtics o telemàtics.
i) Document electrònic: entitat identificada i estructurada produïda per mitjans electrònics, informàtics i telemàtics que conté text, gràfics, sons, imatges o qualsevol altra classe d'informació, sempre que no constituïsca un fitxer o una base de dades, que pot ser emmagatzemada, editada, visualitzada, extreta i intercanviada entre sistemes de tractament de la informació o usuaris com una unitat diferenciada.
j) Aplicació o sistema d'informació: programa o conjunt de programes l'objecte dels quals és la resolució d'un problema mitjançant el recurs a un sistema de tractament de la informació. Les aplicacions controlen els suports, mitjans, bases de dades, comunicacions i documents electrònics necessaris per a obtenir els resultats del problema.
k) Aplicació interdepartamental: aplicació que és utilitzada per usuaris de diferents departaments, organismes o entitats a través de la qual es produeixen fluxos d'informació des d'aquests cap a un únic departament arrel que centralitza totalment o parcialment la informació.
l) Aplicació multidepartamental: aplicació que resol una problemàtica comuna a diversos departaments. Aquesta aplicació pot ser instal·lada de mode independent en cada un dels departaments sense que s'establisquen fluxos d'informació entre ells.
TITOL I
De l'organització de la funció informàtica
CAPITOL I
Principis, organització i distribució de funcions

Article 4. Principis i criteris d'actuació
Les actuacions dels distints departaments, organismes o entitats de l'administració de la Generalitat Valenciana en matèria de sistemes hauran d'adequar-se als següents principis generals:
1. Participació activa: les distintes unitats de sistemes d'informació o organització intervindran en el desenvolupament dels distints projectes horitzontals i en els treballs necessaris per a la fixació d'estàndards i estratègies generals.
2. Coordinació: les distintes unitats d'informació o organització se sotmetran als estàndards i estratègies generals que facen possible la coordinació dels distints departaments, organismes i entitats, sense perjudici que els distints responsables de les unitats d'informàtica posseïsquen llibertat de criteri per al desenvolupament dels sistemes d'informació en el seu àmbit de competència.
3. Compatibilitat: la informació generada per una unitat orgànica haurà de ser intercanviable amb la finalitat d'aconseguir-ne un ús compartit i que per tant siga d'utilitat a altres unitats.
4. Seguretat: el funcionament de la Xarxa Corporativa de Telecomunicacions de l'Administració de la Generalitat Valenciana, així com la integritat, fiabilitat i confidencialitat de la informació, hauran de ser protegides davant dels possibles riscos.
5. Planificació: la implantació de les noves tecnologies haurà de ser estructurada i planificada amb el fi d'evitar una informatització ineficaç i descoordinada, tant amb la planificació particular del departament, organisme o entitat com amb la general de l'administració de la Generalitat Valenciana.
Article 5. Organització i distribució de funcions
Les actuacions en matèria de sistemes d'informació es duran a terme d'acord amb la distribució de funcions assenyalada en els següents articles i disposicions addicionals:
a) Les funcions de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública s'assenyalen en el Reglament Orgànic i Funcional d'aquesta Conselleria, en la redacció que en fa la disposició addicional primera.
b) Les funcions dels departaments, organismes autònoms i entitats de l'administració de la Generalitat Valenciana s'assenyalen en l'article 6.
c) Les funcions del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana (CODESI) s'assenyalen en l'article 8.
Article 6. Secretaries generals dels departaments i òrgans o unitats equivalents en organismes i entitats
1. Les secretaries generals dels departaments i òrgans o unitats equivalents en organismes i entitats, a través de les unitats responsables en sistemes d'informació o organització, exerciran les funcions següents:
a) La identificació, l'estudi i la priorització de les necessitats informàtiques i telemàtiques que puguen necessitar.
b) L'elaboració i el seguiment dels plans i programes interns anuals tendents a l'ordenació del desenvolupament dels sistemes d'informació.
c) El desenvolupament dels sistemes d'informació en l'àmbit del seu departament, seguint per a això les directrius emanades de la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques.
d) La coordinació amb la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques en matèries de sistemes d'informació.
e) La implantació de les aplicacions interdepartamentals i multidepartamentals en el seu departament.
f) La participació en el desenvolupament de projectes d'interés general, així com en el Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana en els treballs necessaris per a la fixació d'estàndards i estratègies generals.
g) Elaboració dels esborranys de les propostes d'acords, convenis i mesures de col·laboració amb altres administracions i entitats, que afecten els sistemes d'informació en l'àmbit de la seua competència.
h) Proposar la incorporació de projectes a InfoCentre.
i) Supervisar el compliment dels nivells de servei que InfoCentre preste al seu departament.
j) Notificar a la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques les modificacions que hi haguera en el Cens de Recursos Informàtics i Telemàtics de l'Administració de la Generalitat Valenciana, en l'àmbit del seu departament.
2. Per al correcte desenvolupament de les funcions detallades en el punt anterior, els reglaments orgànics recolliran, almenys, una àrea/servei de sistemes d'informació o organització, que desenvoluparà les funcions que li són característiques
Així mateix, les ordres de desplegament d'aquests reglaments hauran de recollir, almenys, una unitat de gestió operativa, subordinada a l'àrea/servei esmentada en el paràgraf anterior, les funcions de la qual consistiran a assegurar el correcte funcionament dels sistemes d'informació en el seu departament.
CAPITOL II
El Comité Tècnic per al Desenvolupament
dels Sistemes d'informació de l'Administració
de la Generalitat Valenciana (CODESI)

Article 7. Creació del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana
Es crea el Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana (CODESI), com a òrgan de la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques encarregat de la coordinació entre aquesta Sotssecretaria i les distintes unitats departamentals encarregades del desenvolupament dels sistemes d'informació.
EL CODESI funcionarà en les modalitats de ple i en grups de treball específics.
El ple del CODESI podrà crear i organitzar els grups de treball específics que es requerisquen per al desenvolupament d'activitats específiques.
Article 8. Funcions del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana
Al ple del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana li correspon :
a) Impulsar, promoure i desenvolupar, si és el cas, projectes interdepartamentals i multidepartamentals en el camp de les tecnologies de la informació i les telecomunicacions.
b) Conéixer, coordinar i facilitar el desenvolupament dels plans anuals elaborats per cada departament.
c) Elaborar la planificació general de l'administració de la Generalitat Valenciana en matèria de sistemes d'informació.
d) Promoure l'intercanvi d'experiències entre departaments, organismes i entitats.
e) Realitzar propostes d'establiment d'estàndards a la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques en les distintes matèries necessàries per al desenvolupament dels sistemes d'informació.
f) Estudi de matèries o afers concrets d'interés general.
g) Assessorament i suport a la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques.
h) Emetre informe previ sobre formació del personal informàtic.
i) Constituir i assignar funcions als grups de treball específics.

Article 9. Composició del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana
La composició del ple del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana, serà la següent:
- President: el sotssecretari per a la Modernització de les Administracions Públiques.
- Vicepresident: el cap de l'Area d'Organització i Sistemes de Comunicació de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública.
- Secretari: el cap de l'Area d'InfoCentre de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública.
- Vocals: els caps d'àrea/servei de sistemes d'informació o organització de les conselleries i càrrecs equivalents en organismes autònoms i entitats de dret públic.

CAPITOL III
El Registre de Fitxers Informatitzats de l'Administració
de la Generalitat Valenciana
Article 10. Registre de Fitxers Informatitzats de l'Administració de la Generalitat Valenciana.
1. Es crea el Registre de Fitxers Informatitzats de l'Administració de la Generalitat Valenciana, com a òrgan integrat a la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública, per a coordinar les actuacions previstes, en matèries registrals, en la normativa de protecció de dades personals.
2. Sense perjudici de l'obligatòria inscripció en el Registre General de Protecció de Dades, adscrit a l'Agència de Protecció de Dades, seran objecte d'inscripció en l'esmentat registre els fitxers informatitzats de dades personals creats o gestionats pels distints òrgans i entitats de l'Administració de la Generalitat Valenciana.
Article 11. Funcions
a) Notificar al Registre General de Protecció de Dades els expedients d'inscripció, modificació i cancel·lació de fitxers informatitzats, d'acord amb el procediment previst en la normativa d'aplicació.
b) Rectificar d'ofici els errors materials dels assentaments inscrits en el seu registre.
c) Elaborar la relació anual dels fitxers informatitzats amb dades de caràcter personal dependents de l'administració de la Generalitat Valenciana, de la qual es donarà l'oportuna publicitat.
Article 12. Procediment d'inscripció de fitxers
1. Els òrgans dependents de l'administració de la Generalitat Valenciana inclosos en l'àmbit d'aplicació del present decret, que pretenguen la creació d'un fitxer automatitzat que continga dades de caràcter personal, ho notificaran prèviament al Registre de Fitxers Informatitzats de l'Administració de la Generalitat Valenciana, emplenant, bé per escrit o en suport informàtic, el model normalitzat de l'Agència de Protecció de Dades.
2. Una vegada aprovada per la conselleria corresponent, com a òrgan competent en la matèria, la disposició general de creació del fitxer informatitzat, el Registre de Fitxers Informatitzats traslladarà el model emplenat, junt amb una còpia de la norma de creació del fitxer, a l'Agència de Protecció de Dades a l'efecte de la inscripció en el Registre General que en depén.
3. Una vegada inscrit en el citat Registre General, es procedirà a la inscripció d'ofici en el Registre de l'Administració de la Generalitat Valenciana.
La inscripció contindrà les indicacions establides en l'article 18.2 de la Llei Orgànica 5/1992, de 29 d'octubre, amb l'especificació de la disposició general de creació i del diari oficial de la seua publicació.
Article 13. Modificació i cancel·lació de fitxers informatitzats
1. Tota modificació en el contingut dels aspectes a què es refereix l'article 12 o, si és el cas, cancel·lació d'un fitxer informatitzat de dades de caràcter personal, haurà de ser notificada amb caràcter previ al Registre de Fitxers Informatitzats per l'òrgan responsable del fitxer, a l'efecte de l'adopció de la norma en què es plasme la modificació o cancel·lació pretesa.
Si es tracta de la cancel·lació o supressió de fitxers haurà de comunicar-se la destinació que se'ls donarà o, si s'escau, les mesures que s'adopten per a la seua destrucció.
2. Una vegada aprovada, per la conselleria corresponent, la disposició general de modificació o cancel·lació del fitxer informatitzat, i en aquest haurà d'incloure's en la norma esmentada el destí que es donarà als fitxers o les mesures que s'adopten per a la seua destrucció, el Registre de Fitxers Informatitzats traslladarà la còpia de la norma a l'Agència de Protecció de Dades, a l'efecte de la modificació o cancel·lació en el Registre General que en depén.
3. Una vegada efectuada la modificació o cancel·lació en el Registre General de l'Agència de Protecció de Dades, es procedirà d'ofici a la modificació o cancel·lació del fitxer en el Registre de l'Administració de la Generalitat Valenciana.
TITOL II
De la utilització de les tècniques electròniques,
informàtiques i telemàtiques
CAPITOL I
Requisits de la utilització de suports, mitjans i aplicacions electrònics, informàtics i telemàtics
Article 14. Garanties generals de la utilització de suports, mitjans i aplicacions electrònics, informàtics i telemàtics
1. Es podran utilitzar suports, mitjans i aplicacions electrònics, informàtics i telemàtics en qualsevol actuació administrativa i, en particular, en la iniciació, tramitació i acabament dels procediments administratius, d'acord amb el que disposa el present decret i les seues disposicions específiques de desplegament, així com les normes reguladores de cada actuació o procediment.
2. Quan s'utilitzen els suports, mitjans i aplicacions referits en l'apartat anterior, s'adoptaran les mesures tècniques i d'organització necessàries que asseguren l'autenticitat, confidencialitat, integritat, disponibilitat i conservació de la informació. Aquestes mesures de seguretat hauran de tenir en compte l'estat de la tecnologia i ser proporcionades a la naturalesa de les dades i dels tractaments i als riscos a què estiguen exposats.
3. Reglamentàriament es desenvoluparan les mesures tècniques i d'organització necessàries per a complir els requisits d'aquest article, sense perjudici de les mesures addicionals que puguen ser considerades en l'avaluació de suports, mitjans i aplicacions particulars.
4. Les mesures de seguretat aplicades als suports, mitjans i aplicacions utilitzats pels departaments, organismes i entitats hauran de garantir:
a) La restricció de l'ús dels suports, mitjans i aplicacions, així com de l'accés a les dades i informacions que hi contenen, a les persones autoritzades.
b) Prevenció d'alteracions o pèrdues de les dades i informacions.
c) La protecció dels processos informàtics enfront de manipulacions no autoritzades.
d) La destrucció dels fitxers de dades personals, si escau.
5. Les especificacions tècniques dels suports, mitjans i aplicacions utilitzades per l'administració de la Generalitat Valenciana en l'àmbit judicial s'hauran de compaginar amb els criteris i requisits establits pel Consell General del Poder Judicial per a la utilització de programes i aplicacions en l'administració de justícia.
Article 15. Aplicacions sotmeses a aprovació
1. Els programes i aplicacions que efectuen tractaments d'informació, incloent-hi la transmissió, el resultat dels quals siga utilitzat per a l'exercici de les potestats que els òrgans i entitats de l'administració de la Generalitat Valenciana tenen atribuïdes, hauran de ser objecte d'aprovació i difusió pública en els termes regulats en el present decret.
Així mateix, seran objecte d'aprovació i difusió pública aquelles aplicacions que gestionen i emmagatzemen documents i còpies, en els termes establits en els articles 16 i 18, així com aquelles que gestionen les comunicacions d'informació en els termes establits en l'article 17, quan els seus resultats siguen utilitzats per a l'exercici de les potestats pels òrgans que les tenen atribuïdes.
2. No caldrà l'aprovació i difusió pública dels programes i aplicacions la utilització dels quals per a l'exercici de potestats siga de caràcter merament instrumental, entenent per tals aquells que efectuen tractaments d'informació auxiliars o preparatoris, el resultat dels quals no determine directament el contingut de les decisions administratives.

Article 16. Emissió de documents i còpies
1. D'acord amb el que disposa l'article 45.5 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, els documents emesos pels òrgans i entitats de l'àmbit de l'administració de la Generalitat Valenciana, que hagen sigut produïts per mitjans electrònics, informàtics i telemàtics, tant si es tracta de documents electrònics com de documents impresos, garantiran la seua integritat, conservació i autenticitat mitjançant la constància de codis o altres sistemes d'identificació. Aquests codis o sistemes estaran protegits de forma que únicament puguen ser utilitzats per les persones autoritzades per raó de les seues competències o funcions.
Sense perjudici del que disposa l'article 45.2 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, en el cas de les sol·licituds dirigides pels particulars a l'administració de la Generalitat Valenciana, que hagen sigut produïdes per mitjans electrònics, informàtics i telemàtics, l'Autoritat Autenticadora podrà proporcionar els codis o sistemes que permeten garantir l'autenticitat de la voluntat d'aquestes sol·licituds.
2. Les còpies de documents originals emmagatzemats per mitjans o en suports electrònics, informàtics o telemàtics, expedides pels departaments, organismes i entitats de l'administració de la Generalitat Valenciana en qualsevol classe de suport, tindran la mateixa validesa i eficàcia del document original sempre que quede garantida la seua autenticitat, integritat i conservació, mitjançant la utilització de codis o altres sistemes d'identificació.
Addicionalment al contingut íntegre del document original, les còpies expedides hauran de posseir una llegenda, com a part integrant de la informació de la còpia, on s'indique expressament la condició de còpia, així com el número d'ordre d'aquesta, d'un document original.
En el moment en què la còpia siga expedida, els documents electrònics originals seran marcats indicant el número de còpia i la data en què fou expedida.
Article 17. Comunicacions en suports o a través de mitjans o aplicacions informàtics, electrònics o telemàtics
1. La transmissió o recepció de comunicacions entre departaments, organismes i entitats de l'administració de la Generalitat Valenciana o entre aquests i qualsevol persona física o jurídica podrà realitzar-se a través de suports, mitjans i aplicacions informàtics, electrònics i telemàtics, sempre que complisquen els següents requisits:
a) La garantia de la seua disponibilitat i accés en les condicions que en cada cas s'establisquen.
b) L'existència de compatibilitat entre els utilitzats per l'emissor i el destinatari que permeta tècnicament les comunicacions entre ambdós.
c) L'existència de mesures de seguretat tendents a evitar la intercepció i alteració de les comunicacions, així com els accessos no autoritzats.
2. Les comunicacions i notificacions efectuades en els suports o a través dels mitjans i aplicacions referits en l'apartat anterior seran vàlides sempre que:
a) Hi haja constància de la transmissió i recepció, de les seues dates, i del contingut íntegre de les comunicacions.
b) S'identifique fidedignament el remitent i el destinatari de la comunicació.
c) En les comunicacions o notificacions telemàtiques a particulars o entitats externes a l'administració de la Generalitat Valenciana, sense perjudici de l'anotació en els llibres de registre generals o auxiliars, es genere una diligència que continga els codis o senyals que garantisquen que s'ha produït la transmissió telemàtica.
d) En els supòsits de comunicacions i notificacions dirigides a particulars, que aquests hagen assenyalat el suport, mitjà o aplicació com a preferent per a les seues comunicacions amb l'administració de la Generalitat Valenciana en qualsevol moment de la iniciació o tramitació del procediment o del desenvolupament de l'actuació administrativa.
3. En les actuacions o procediments que es desenvolupen íntegrament en suports electrònics, informàtics i telemàtics, en els quals es produïsquen comunicacions caracteritzades per la seua regularitat, nombre i volum entre unitats orgàniques de l'àmbit de la Generalitat Valenciana i determinades persones físiques o jurídiques, aquestes comunicaran la forma i el codi d'accés als seus sistemes de comunicació. Aquests sistemes s'entendran assenyalats amb caràcter general com a preferents per a la recepció i transmissió de comunicacions i notificacions en les actuacions a què es refereix aquest apartat.
4. Per a les comunicacions i notificacions efectuades en els suports o a través dels mitjans i aplicacions referits en l'apartat 1, i als efectes de la validesa de còmputs de terminis i termes, s'entendrà com a data de notificació aquella en la qual el destinatari haja rebut la comunicació que acredite el compliment del que estableix l'apartat 2.a. A aquests mateixos efectes, s'entendrà que la data de presentació coincideix amb la data de recepció de la comunicació en l'administració de la Generalitat Valenciana, en els termes establits en l'apartat 2.a.
Aquestes comunicacions i notificacions s'anotaran en els registres generals o auxiliars a què fa referència l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
A aquests efectes, els sistemes d'informació que integren processos de transmissió i recepció podran constituir-se en registres auxiliars quan recullen totes les dades a què fa referència el paràgraf segon de l'apartat 3 de l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, i s'hi tinga accés des de les unitats encarregades dels registres generals corresponents.

Article 18. Emmagatzematge de documents
1. Podran emmagatzemar-se per mitjans o en suports electrònics, informàtics o telemàtics tots els documents utilitzats en les actuacions administratives.
2. Els documents dels òrgans de l'administració de la Generalitat Valenciana que continguen actes administratius que afecten drets o interessos dels particulars i hagen sigut produïts mitjançant tècniques electròniques, informàtiques o telemàtiques podran conservar-se en suports d'aquesta naturalesa, en el mateix format a partir del qual s'originà el document o en un altre qualsevol que assegure la identitat i integritat de la informació.
3. L'accés als documents emmagatzemats per mitjans o en suports electrònics, informàtics o telemàtics es regirà pel que disposa l'article 37 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, i, si escau, per la Llei Orgànica 5/1992, de 29 d'octubre, així com per aquelles normes de desplegament que siguen aplicables.
4. Els mitjans o suports en què s'emmagatzemen documents hauran de comptar amb mesures de seguretat que garantisquen la integritat, autenticitat, protecció i conservació dels documents emmagatzemats. En particular, asseguraran la identificació dels usuaris i el control d'accessos.
5. Els mitjans o suports en què s'emmagatzemen documents posseiran les mesures necessàries per a salvaguardar les dades davant les evolucions tecnològiques d'aquells i facilitar la conservació de les dades segons la normativa autonòmica que resulte aplicable.

CAPITOL II
L'Autoritat Autenticadora

Article 19. Definició
L'Autoritat Autenticadora és la unitat orgànica encarregada de garantir que els suports, mitjans i aplicacions sotmesos al procés d'aprovació i publicació, en l'administració de la Generalitat Valenciana, compleixen tots els requisits que s'estableixen en aquest decret.
Article 20. Funcions
Les funcions bàsiques que haurà de desenvolupar l'Autoritat Autenticadora són les següents:
a) Proporcionar el codi d'usuari per a qualsevol aplicació que siga aprovada o homologada utilitzant el procediment que s'estableix en aquest decret. Aquesta competència podrà ser delegada en els termes establits en l'article 13 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre.
b) Aprovar els informes tècnics previs a l'aprovació i publicació d'aplicacions, verificant que les aplicacions proposades per a l'homologació compleixen els reglaments establits, així com els requisits tècnics i funcionals establits pel Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació
c) Elaboració d'auditories informàtiques, relacionades amb els aspectes de seguretat, normalització i conservació, dels mitjans, suports i aplicacions de tractament automatitzat d'informació.
d) Assessorar el Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació en l'elaboració dels criteris de seguretat, normalització i conservació que han de complir aquests mitjans, així com en la confecció de les polítiques de seguretat i conservació de la informació de l'administració de la Generalitat Valenciana

Article 21. Registre de codis d'usuari
L'Autoritat Autenticadora haurà de dur un registre administratiu dels codis d'usuari, tant del personal propi com d'aquell que actue per delegació en els diferents departaments, organismes i entitats. En l'esmentat registre s'hauran de consignar les dades següents:
- Identificació personal.
- Data en què el responsable de l'Autoritat Autenticadora estén la credencial habilitadora a sol·licitud de la conselleria competent per raó de la matèria.
- Suports, mitjans i aplicacions per als quals es posseeixen accessos i permisos a què es refereix l'article 20.a del present decret i que comunicaran els distints departaments a l'Autoritat Autenticadora.
CAPITOL III
Acció administrativa
Article 22. Aprovació i publicació d'aplicacions
1. Les aplicacions a què es refereix l'article 15 d'aquest decret que vagen a ser utilitzades en l'exercici de les competències d'un departament de l'administració de la Generalitat Valenciana hauran de ser aprovades mitjançant resolució de l'òrgan administratiu que tinga atribuïda la competència per a resoldre el procediment, i s'haurà de sol·licitar prèviament l'emissió dels informes preceptius corresponents.
En el cas que les aplicacions vagen a ser utilitzades en l'exercici de competències compartides per diversos òrgans o entitats dependents de la mateixa conselleria, hauran de ser aprovades mitjançant ordre de la conselleria corresponent, i s'haurà de sol·licitar prèviament l'emissió dels informes preceptius corresponents.
2. Les aplicacions a què es refereix l'article 15 d'aquest decret que vagen a ser utilitzades en l'exercici de competències compartides per diversos òrgans dependents de conselleries, organismes autònoms o entitats de dret públic diferents hauran de ser aprovades mitjançant ordre de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública, a proposta dels titulars dels òrgans o entitats afectades, i s'haurà de sol·licitar prèviament l'emissió dels informes preceptius corresponents.
3. El resultat dels informes preceptius serà vinculant per a l'aprovació i publicació de l'aplicació.
4. Els informes preceptius als quals es fa referència en els apartats anteriors es pronunciaran sobre els aspectes següents:
a) Funcionalitat de l'aplicació: adequació del funcionament de l'aplicació als requisits funcionals establits prèviament per l'òrgan que la utilitzarà per a l'exercici de les seues competències.
b) Identificació i exercici de la competència per l'òrgan corresponent, en el cas d'aplicacions utilitzades en procediments que afecten drets o interessos dels ciutadans.
c) Seguretat de l'aplicació: preservació de la disponibilitat, confidencialitat i integritat de les dades tractades per l'aplicació.
d) Normalització dels mitjans d'accés: especificacions tècniques sobre els mitjans, codis i formats d'accés.
e) Conservació dels suports utilitzats: proporció entre la durabilitat dels suports i el temps en què han de mantenir-se les dades que hi inclouen.
f) Qualitat de l'aplicació: el procés de desenvolupament i implantació de l'aplicació ha de complir els estàndards de qualitat que establisca la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques.
5. Les unitats amb competències informàtiques dels departaments, organismes i entitats seran responsables de l'elaboració dels informes preceptius. Els informes preceptius hauran de ser aprovats per l'Autoritat Autenticadora.
6. Les ordres i resolucions d'aprovació es publicaran en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana i tindran el següent contingut mínim:
a) Denominació i descripció dels objectius de l'aplicació.
b) Determinació de les resolucions per a l'adopció de les quals serà utilitzada l'aplicació, assenyalant les normes que les regulen.
c) Identificació de l'òrgan competent per a l'adopció de les resolucions, indicant la norma que atribueix la competència, i de les unitats administratives usuàries de l'aplicació.
d) Si s'escau, règim i mitjans d'accés a l'aplicació.
7. No serà necessària l'aprovació ni la publicació de les noves versions o modificacions que s'efectuen dels programes i aplicacions que ja hagueren sigut aprovats, sempre que no s'hagen produït alteracions que puguen afectar els resultats dels tractaments d'informació.
Article 23. Relació d'aplicacions, mitjans i suports de comunicació
1. A efectes del que disposa l'article 17 d'aquest decret, cada conselleria farà pública la relació de les aplicacions, mitjans i suports a través dels quals es podran efectuar les comunicacions i notificacions entre els corresponents òrgans i entitats dependents i els particulars, especificant si s'escau els formats i codis normalitzats per a la seua utilització. De la mateixa manera procediran els organismes autònoms i les entitats de dret públic vinculades a l'administració de la Generalitat Valenciana.
2. Les conselleries, organismes autònoms i entitats de dret públic mantindran permanentment actualitzada i a disposició dels ciutadans la relació d'aplicacions, mitjans i suports a què es refereix l'apartat anterior.
3. Amb una periodicitat mínima anual, el Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació elaborarà i farà públic un directori que comprenga la totalitat d'òrgans i entitats de l'administració de la Generalitat Valenciana; a aquest efecte les unitats informàtiques dels departaments, organismes i entitats trametran a la Secretaria del Comité la informació corresponent en el primer trimestre de cada any.
Article 24. Homologació d'aplicacions d'utilització comuna
1. Les aplicacions a què es refereix l'article 15 d'aquest decret que vagen a ser utilitzades per diversos òrgans o entitats de l'administració de la Generalitat Valenciana i s'ajusten als requisits tècnics i funcionals establits pel Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació podran ser homologades, amb caràcter previ a l'aprovació, per acord de l'esmentat òrgan a proposta dels òrgans o empreses responsables del desenvolupament d'aquelles.
2. En el procés d'homologació s'exigirà el compliment de tots els requisits que es recullen en el procés d'aprovació.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera
Noves funcions de la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques
Per a integrar les noves funcions assignades a la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques, es modifica el Decret 28/1997, de 26 de febrer, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública, en els termes següents:
S'efectua una nova redacció del punt 1 de l'article 10 amb el següent tenor:
«1. En matèria d'organització i sistemes de comunicació, li corresponen:
a) Fixar els principis bàsics als quals s'ha de sotmetre tot el procés de racionalització administrativa, identificant els procediments objecte d'anàlisi i dictant les normes perquè els serveis es desenvolupen d'acord amb una adequada planificació i coordinació.
b) Definir i impulsar el paper de les noves tecnologies de la informació en els processos de simplificació, racionalització i modernització administrativa.
c) Definir, implantar i vetlar per l'estratègia de les telecomunicacions i sistemes d'informació en l'àmbit de la Generalitat Valenciana.
d) Gestió de les telecomunicacions en general i en particular de la Xarxa Corporativa de Telecomunicacions de la Generalitat Valenciana.
e) Vetlar per la racional aplicació de les noves tecnologies en matèria d'informàtica i telecomunicacions i el desenvolupament coordinat d'aquestes tècniques per a tota l'administració de la Generalitat. En particular, li correspon la fixació d'estàndards relacionats amb els sistemes d'informació i les telecomunicacions.
f) Coordinar la col·laboració institucional en matèria d'informàtica i telecomunicacions amb les altres administracions valencianes, així com amb les altres administracions autonòmiques, l'administració general de l'estat i la Unió Europea.
g) Desenvolupament dels projectes de modernització d'interés general per a les administracions valencianes, sense perjudici de les competències assignades als departaments, organismes i entitats.
h) L'establiment i manteniment del Cens de Recursos Informàtics i Telemàtics de l'Administració de la Generalitat Valenciana.
i) Informar sobre les adquisicions de béns i serveis informàtics en l'administració de la Generalitat Valenciana l'import dels quals siga superior als 5.000.000 de pessetes. Aquest informe tindrà caràcter vinculant pel que fa al compliment d'estàndards o estratègies definides per l'administració de la Generalitat Valenciana.
j) La direcció del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació de l'Administració de la Generalitat Valenciana.
k) L'impuls i la coordinació de les unitats especialitzades en cada departament per a la racionalització de les estructures i tècniques de gestió.
l) L'impuls i la coordinació de les unitats especialitzades en cada departament per al desenvolupament dels sistemes informàtics i de telecomunicacions».
Segona. Creació de l'Area d'InfoCentre
Per a integrar les funcions d'InfoCentre dins de l'estructura de la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques, es modifica el Decret 28/1997, de 26 de febrer, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública, en els següents termes:
1. S'afegeix un nou punt a l'article 10 amb el següent tenor:
«4. Pel que fa a InfoCentre, li correspon:
a) Realitzar les tasques de coordinació entre InfoCentre i les unitats d'informàtica dels departaments, organismes i entitats.
b) Efectuar la gestió administrativa de les distintes activitats assumides en aquest centre de serveis».
2. En l'article 11 s'afegeix una unitat a la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques, amb el següent tenor:
«Area d'InfoCentre».
Tercera
Adscripció de l'Autoritat Autenticadora
Les funcions de l'Autoritat Autenticadora s'encomanen a la Sotssecretaria per a la Modernització de les Administracions Públiques.
Quarta. Fitxers automatitzats existents amb anterioritat
Els fitxers automatitzats de dades de caràcter personal existents en la Generalitat Valenciana abans de l'entrada en vigor del present decret i que ja hagueren sigut inscrits en el Registre General de l'Agència de Protecció de Dades s'inscriuran d'ofici en el Registre de Fitxers Informatitzats de l'Administració de la Generalitat Valenciana.
DISPOSICIONS TRANSITORIES
Primera
Vocals del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació
Mentre es proveeixen les direccions d'àrea/servei de les distintes conselleries, correspon a cada secretari general designar el responsable que ocuparà el lloc destinat a aquestes direccions d'àrea/servei.
Segona. Adequació de suports, mitjans i aplicacions
1. Els suports, mitjans i aplicacions utilitzats pels òrgans i entitats de l'administració de la Generalitat Valenciana hauran d'adequar-se a la regulació continguda en aquest decret en el termini d'un any a partir de l'entrada en vigor. Queden excloses d'aquest punt les aplicacions aprovades abans de la data d'entrada en vigor d'aquest decret, en els termes assenyalats en l'article 45.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, així com les aplicacions la utilització de les quals haja sigut disposada en qualsevol procediment, la norma del qual siga d'igual o superior rang a aquest decret.
2. Fins a l'acabament del termini mencionat en l'apartat anterior, els òrgans i les entitats de l'Administració de la Generalitat Valenciana podran continuar utilitzant els suports, mitjans i aplicacions electrònics, informàtics o telemàtics de què disposen.
Tercera. Criteris de seguretat supletoris
Mentre es despleguen reglamentàriament les disposicions d'aquest decret, seran d'obligatòria adopció els criteris del Consell Superior d'Informàtica del Ministeri de la Presidència.
DISPOSICIO DEROGATORIA
Queden derogades totes les disposicions d'igual o inferior rang que contradiguen o s'oposen al que disposa aquest decret.
Es deroga expressament el Decret 143/1986, de 24 de novembre, del Govern Valencià, pel qual es creà la Comissió de Seguiment del Pla Informàtic.
DISPOSICIO FINAL
Desplegament i entrada en vigor
1. S'autoritza el conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública per a dictar totes les disposicions que siguen necessàries per a establir criteris generals en desplegament i execució del que disposa aquest decret, amb l'informe previ del Comité Tècnic per al Desenvolupament dels Sistemes d'Informació.
2. Els titulars de les conselleries podran dictar, en l'àmbit de les seues respectives competències i amb subjecció a allò que estableix el present decret, totes les disposicions que siguen necessàries per a la regulació específica dels suports, mitjans i aplicacions.
3. El present decret entrarà en vigor un mes després de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 6 de juliol de 1998
El president de la Generalitat Valenciana,
EDUARDO ZAPLANA HERNANDEZ-SORO
El conseller d'Economia, Hisenda i Administració Pública,
JOSÉ LUIS OLIVAS MARTINEZ

linea
Mapa web